حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا
حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا
حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا
حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone

رضا توکلی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

کارت بازی همیشه یکی از سرگرمی های محبوب و پرطرفدار ، چه در دنیای واقعی و چه در بازی های رایانه ای بوده است . بازی های رایانه ای که در این سبک طراحی و منتشر می شوند به سختی می توانند در بین بازی های کنسولی قرار گیرند و بیشتر کنسول های دستی ، رایانه های شخصی و موبایل را هدف قرار می دهند . دو سبک استراتژیک و کارتی ، از سبک هایی هستند که برای کنسول های خانگی جذاب نیستند و به طور کلی بهینه سازی خوبی برای دسته ندارند و به همین دلیل توسعه دهندگان و بازیسازان ترجیح می دهند این سبک از بازی های خود را برای سایر پلتفرم ها عرضه کنند . به طور خاص بازی های کارتی روی کامپیوتر و کنسول های دستی به راحتی قابل اجرا و بازی بودند و با توجه به اینکه معمولا حجم زیادی نداشته و قدرت پردازشی بالایی هم از کاربر نمی خواستند ، به سرعت وارد دنیای بازی های موبایل شدند . بازی های کارتی جز اولین سری از بازی های موبایلی بودند که در گذشته بر روی سیستم عامل جاوا منتشر شدند . کمی جلوتر و بعد از انتشار نسخه موبایل ویندوز ، بازی های کارتی رنگ بوی جدیدی به خود گرفته و به اصطلاح پر رنگ تر ظاهر شدند . امروزه با وجود سیستم عامل های اندروید و آی او اس ، توسعه دهندگان موبایل به راحتی می توانند بازی های کارتی خود را به بهترین شکل و بهترین گرافیک عرضه کنند . یکی از موفق ترین و مهم ترین بازی های کارتی موبایل ، بازی Hearthstone شرکت بلیزارد (Blizzard) می باشد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ برای ویندوز و او اس ۱۰ منتشر شد و در پایان همان سال برای اندروید و آی او اس هم در دسترس قرار گرفت . بازی کارتی Hearthstone ، به نوعی یک اقباس از سری بازی مشهور (World of Warcraft (WOW می باشد . شخصیت های بازی WOW این بار در قالب یک کارت ظاهر می شوند و شما با انتخاب بهترین گزینه می توانید در راه پیروزی قدم بردارید . با ما در نقد و بررسی این عنوان همراه باشید .

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

همان طور که در مقدمه گفته شد بازی Hearthstone یک بازی کارتی محصول شرکت بلیزارد می باشد که کارت های آن شخصیت های بازی WOW هستند . بازی دارای ۹ شخصیت قهرمان و ۹ کلاس مختلف بازی می باشد . هر قهرمان کارت ها و ویژگی های خاص خود را دارد اما بسیار از کارت ها در دسته All Class قرار می گیرند و متعلق به کلاس خاصی نمی باشند . کلاس های بازی عبارتند از Rough ,Shaman ,Priest ,Mage ,Paladin ,Warrior ,Hunter ,Warrior و Droid . با شروع بازی شما با انتخاب یکی از قهرمان ها در کلاس مشخصی قرار گرفته می توانید به صورت تمرینی با سایر قهرمان ها روبرو شوید . شخصیت قهرمان شما با در اختیار داشتن ۳۰ کارت و ۳۰ جان (Health) وارد نبرد با حریف خود می شود . برای انتخاب و قرار دادن یک کارت در زمین بازی باید از Mana Crystal ها استفاده کنید . در هر دست از بازی Mana های شما بیشتر شده و می توانید کارت های قوی تری را وارد بازی کنید . هر چه یک کارت جان و قدرت تخریب بیشتری داشته باشد Mana بیشتری را نیز مصرف خواهد کرد . اگر شما شروع کننده بازی باشید ، سه کارت به صورت تصادفی از Deck (مجموعه ۳۰ کارت انتخابی) به شما داده می شود و یک Mana Crystal . کارت های تصادفی انتخاب شده ، که از کمترین Mana نمایش داده می شوند و در دست های بالا نهایتا می توانید ۱۰ Mana را استفاده کنید . اگر شما شروع کننده بازی نباشید ، به جای سه کارت ، چهار کارت در اختیار شما قرار می گیرد و یک کارت Mana  به نام Coin ، که می توانید آن را برای شروع و انتخاب کارت استفاده کنید . با وجود کارت Coin ، شروع کردن به عنوان نفر اول هیچ مزیتی نسبت به نفر دوم نداشته و هر دو بازیباز در شرایط برابر بازی خود را آغاز می کنند .

به صورت کلی کارت های بازی تنها در دو دسته Minion و Spell قرار میگیرند . کارت های Minion تمامی سرباز ها و کارت هایی هستند که شما با آن ها حمله می کنید و جادو ها (طلسم ها) و یا همان Spell ها ، کارت هایی هستند که بر روی Minion  ها و یا قهرمان حریف به صورت مستیم اثر خواند گذاشت . در ادامه انواع کارت های بازی را بررسی خواهیم کرد .

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

کارت های Taunt : این دسته از کارت ها ، کارت های دفایی شما هستند و پس از قرار دادن آن ها در زمین بازی ، به دور آن ها سپری تشکیل می شود و باعث می شود که Minion های حریف نتوانند کارت های شما را مورد حمله قرار دهند . برای حمله به سایر کارت ها و یا شخصیت قهرمان شما ، طرف مقابل باید ابتدا کارت های Taunt شما را از بین ببرد سپس به سایر کارت ها حمله کند .

کارت های Charge : غافلگیرانه ضربه بزنید . با این دسته از کارت ها لازم نیست یک دست منتظر باشید تا کارت آماده ضربه زدن شود . زمانی که از کارت های Charge استفاده کنید ، می توانید فورا با آن به Minion های حریف و یا شخصیت قهرمان او ضربه وارد کنید .

کارت های Divine Shield : این نوع از کارت ها ، همان طور که از اسمشان مشخص است ، یک نوع سپر دفاعی داشته و زمانی که حریف شما برای اولین بار به آن ضربه بزند هیچ گونه آسیبی نمی بیند و به اصطلاح جانش کم نمی شود و در ضربه دوم با توجه به قدرت تخریب Minion حریف ، همانند سایر کارت ها آسیب میبیند .

کارت های Windfury : این سری از کارت ها می توانند در یک دست بازی ، دو بار به حریف ضربه بزنند . در حالت عادی هر کارت Minion تنها می تواند یک بار به کارت های طرف مقابل ضربه بزند .

کارت های Battlecry : وظیفه این دسته از کارت ها کمی متفاوت است . کارت های Battlecry می توانند جان کارت های شما را زیاد تر کرده و یا جان سایر Minion ها و یا شخصیت قهرمان حریف را کمتر کند .

کارت های Secret : این نوع کارت مخصوص جادو ها (Spell) می باشند و در صورت استفاده از آن ها ، حریف شما متوجه نمی شود شما از کدام جادو استفاده کرده اید و بالای سر قهرمان شما یک علامت سوال بر جای می گذارد .

کارت های Silence :  این دسته از کارت های جادو می توانند هر یک از قابلیت هایی که تا کنون برای کارت های Minion نام برده ایم را از بین ببرند و کارت های ویژه را همانند یک کارت معمولی کنند . برای مثال این جادو می تواند قابلیت دفاعی کارت های Taunt را از بین ببرد .

کارت های Freeze : این جادو نیز می تواند کارت مورد نظر شما را برای یک دست منجمد کرده و غیر فعال کند . بعد از اینکه یک دست بازی تمام شد ، کارت دوباره به حالت اولیه خود بر خواهد گشت .

Hero Powers : قدرت هر قهرمان بازی مخصوص خودش است و این بخش جدا از کارت های بازی می باشد . قدرت های ویژه در کنار شخصیت قهرمان نمایش داده می شوند و در ازای ۲ Mana در هر دست بازی قابل استفاده هستند .

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

بازی Hearthstone از دو بخش داستانی ( بخش تمرینی نام بهتری است ) و آنلاین یا همان دو نفره تشکیل شده است . این بازی هم همانند بسیاری از بازی های هم سبک ، کاملا آنلاین بوده و بدون اتصال به اینترنت اجرا نمی شود . شما در این بازی باید یک ترکیبی از مجموعه کارت ها را برای خود آماده کنید تا در قالب Deck به صورت تصادفی در بازی نمایش داده شوند . هر Deck از ۳۰ کارت تشکیل شده است . نحوه مبارزه (!) و یا همان شروع بازی بسیار ساده می باشد . با توجه به Mana داده شده در هر دست شما باید کارت های مورد نظر خود را وارد زمین تعیین شده کنید . سپس با رسم یک خط از کارت خود به کارت های حریف به آن ضربه بزنید . در کنار هر کارت بازی سه قسمت وجود دارد . در قسمت بالایی هر کارت تعداد Mana مصرفی آن نوشته شده است . پایین سمت راست هر کارت می توانید جان (Health) هر Minion و در سمت چپ میزان ضربه زدن و آسیب رساندن به کارت دیگر را ببینید. هر چه Mana مصرفی کارت ها بیشتر باشد ، طبیعتا قدرت تخریب بالایی داشته و به راحتی می توانند کارت های حریف شما را از بازی خارج کنند . هدف اصلی در نبرد ها ، صفر کردن جان قهرمان حریف می باشد . شما در بازی می توانید با Minion ها و Spell های خود به صورت مستقیم به شخصیت قهرمان حریف ضربه بزنید و زود تر جان او را به صفر برسانید . بازی مخصوصا در دست های بالاتر ، زمانی که Mana بیشتری در اختیار دارید به اوج هیجان خود می رسد و باید تصمیم های هوشمندانه ای بگیرید . به طور کلی بازی Hearthstone ، هیجان و حس رقابت بالایی داشته و می تواند ساعت ها شما را سرگرم کند . وجود شخصیت های قهرمان و کلاس های بازی متنوع و وجود کارت های اختصاصی هر قهرمان و سخت بودن دسترسی به همه آیتم ها ، ارزش تکرار بازی را بالا می برد اما لازم به ذکر است که تمامی شخصیت های قهرمان و کارت های بازی بدون هیچ زحمتی و تنها با پرداخت درون برنامه ای قابل خریدن هستند .

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

موسیقی و صداگذاری بازی هم از نکات مثبت این بازی به شمار می روند . موسیقی متن هنگام نبرد ها کاملا هماهنگ با محیط و جو بازی بوده و همچنین گفتگو و بحث بین شخصیت های قهرمان قبل و هنگام بازی به خوبی صداگذاری شده اند . همچنین پیام های کوتاهی که بین بازیکنان آنلاین ارسال می شود ، توسط شخصیت قهرمان ، با صدا فرستاده شده و بیشتر از همیشه موجب خورد شدن اعصاب بازیکن مقابل می شود! با توجه به حجم بالای بازی ، باید انتظار گرافیک فنی بالایی هم از بازی داشته باشیم . کارت های بازی به زیبایی طراحی شده و جزییات بالایی دارند و تنوع زیاد کارت ها باعث افزایش حجم بازی شده است زیرا منو و زمین بازی طراحی پیچیده ای ندارند . در مجموع به گرافیک و موسیقی بازی می توان نمره بالایی را داد .

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

بلیزارد تمام سعی خود را کرده که با Hearthstone یک بازی کامل و درجه یک در سبک بازی های کارتی ارایه دهد و موفق هم شده است . تمامی فاکتور های یک بازی کارتی در Hearthstone رعایت شده و کارت های زیاد و متنوع ، گیم پلی هیجان انگیز ، ایجاد حس رقابت ، طراحی بسیار خوب و موسیقی متناسب و… همگی یک بازی درجه یک را معرفی می کنند . در کنار این موارد مثبت ، بد نیست که اعتراضی هم به حجم بالای بازی داشته باشیم . بازی Hearthstone بر روی موبایل نزدیک به ۱٫۲ گیگابایت فضا نیاز دارد و این در حالی است که یکی دیگر از بازی های محبوب کارتی یعنی کلش رویال (Clash Royale) کمتر از ۱۰۰ مگابایت از حافظه شما را اشغال می کند . حجم بالای بازی بیشتر به خاطر کارت های زیاد و گرافیک سطح بالا آن ها می باشد . نسبت به بازی کلش رویال ، Hearthstone کارت های بیشتری دارد اما بالاخره حجم کم از موارد مثبت یک بازی به شمار می رود . یکی دیگر از مواردی که ترجیح می دادم بیش تر به آن پرداخته شود ، دسته بندی کارت ها می باشد . کارت های بازی با توجه به تنوع فوق العاده زیاد و طراحی در حالت های مختلف تنها در دو دسته اصلی (Minion و Spell) جای می گیرند و خیلی هیجان انگیز تر بود که اگر دسته های بیشتری برای کارت ها در نظر گرفته می شد . البته با توجه به ویژگی هایی که در ابتدای متن به آن اشاره کردم ، کمی کارت ها را از هم متمایز می کند اما کافی نیست . نکات منفی که در ادامه خواهید خواند بسیار جزیی بوده و به اصل بازی لطمه ای وارد نمی کنند. در نهایت اگر به دنبال یک بازی کارتی هیجان انگیز و درجه یک هستید ، Hearthstone شما را نا امید نکرده و پتانسیل آن را دارد که سال ها به تجربه آن بنشینید.

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا
حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا
حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا
حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا
حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

حماسه کارتی قهرمانان وارکرفت | نقد و بررسی بازی Hearthstone - گیمفا