خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight

Former Writer
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

کمپانی راک استدی سازنده ی محبوب سری بازی های جاودان Arkham اولین بازی از این سری را در سال ۲۰۰۹ روانه بازار نمود. با وجود این که راک استدی یک کمپانی جوان، کم تجربه و نسبتا کوچک بود شاید هیچ کس تصور نمی کرد این استودیو بتواند در دومین تجربه اش در ساخت بازی اثری را خلق کند که هنوز که هنوز است چزو یکی از برترین سری بازی های تاریخ شناخته می شود. عرضه ی بازی Batman: Arkham Asylum شاید خیلی چیز ها را از نو تعریف کرد. این بازی در زمان خود مرز های بسیاری را جابجا کرد و توانست در بسیاری زمینه ها یکه تاز آن زمان باشد. یکی از موارد بسیار مهمی که Arkham Asylum توانست رنگ و بوی دیگری به آن بدهد وجود راز ها و موارد پنهان در بازی ها بود که شاید تا سال ها پیش از آن در هیچ اثری آنطور که باید و شاید شاهد آن نبودیم. البته باید گفت این موارد در طول دوره های مختلف بازی های ویدئویی رواج بسیاری داشته اما در آن زمان جذابیت و هیاهوی خود را از دست داده بود. Arkham Asylum علاوه بر این که در به کار گیری جزئیات در سطحی حیرت انگیز و گرافیک روایی عالی محیط ها توانسته بود حجم بالایی از موارد بسیار ریز و مخفی را نیز در خود جای دهد و برای چشم های تیز بین بازیبازان دقیق و موشکاف، طعمه ای عالی باشد. اوج زیبایی این ویژگی در Arkham Asylum به وجود اتاقک مخفی در دفتر کار کوینسی شارپ مربوط می شد. جایی که بازیبازان می توانستند علاوه بر فایل های صوتی مخفی و دیگر موارد هیجان انگیز مدرکی را برای اثبات ساخته شدن دنباله ی بازی نیز پیدا کنند. این مدرک که نشان می داد تیمارستان آرکهم قرار است در آینده به شهر آرکهم تبدیل شود آنقدر طرفداران را هیجان زده می کرد که از وصف آن عاجزیم. پس از انتشار بازی Arkham City و جابجا شدن مجدد مرز ها بار دیگر بازیبازان با نگاه های دقیق و بررسی های میلیمتری بازی را آنالیز کردند. و این بار نیز راز های بسیاری از درون آن کشف شد. راز های شگفت انگیز پیام های Scarecrow و حتی فرزند جوکر! همه و همه ما را به تجربه ی عنوانی دیگر از این سری شاهکار امیدوار می کردند. همه ی این ها ثابت می کنند که سازندگان بازی های آرکهم برای موارد پنهان و راز های مخفی اهمیت زیادی قائل اند. به همین خاطر طرفداران همواره باید در این بازی ها به دنبال سر نخ ها و موارد مختلف باشند. شاید این گونه بشود خبری از دنباله های بازی کسب کرد و برای مدتی هر چند کوتاه آرام گرفت.

در این مقاله برخی از راز های موجود در بازی Batman Arkham Knight را بررسی می کنیم  و به طرح احتمالات و پیش بینی هایی درباره بازی بعدی راک استدی و بازی بعدی با محوریت کمیک های بتمن خواهیم پرداخت.

 

هشدار جدی: در صورتی که بازی Batman Arkham Knight را صد درصد نکرده و از پایان آن بی خبرید خواندن این مقاله به شما توصیه نمی شود. در این مقاله همچنین اسپویلر هایی از بازی های قبلی سری نیز یافت می شود.

 

اشارات به دنیای سوپرمن

یکی از مهمترین احتمالاتی که درباره بازی بعدی راک استدی مطرح می شود یک بازی بر مبنای دنیای دیگر ابر قهرمان محبوب DC یعنی سوپر من می باشد. در آخرین بازی منتشر شده از سری بازی های آرکهم  اشارات مستقیم و غیر مستقیم بسیار زیادی یه این شخصیت کمیک بوکی و دنیای او شده است.

  • برای مثال در گوشه ای از شهر بازی بر روی یکی از دیوار ها می توانید پوستری را مشاهده کنید که بر روی آن نوشته شده: Fly to Metropolis. (به متروپلیس پرواز کن) همه می دانیم که شهر متروپلیس محل کار سوپر من است! در واقع در دنیای هیرو های دی سی هر قهرمان برای خودش یک قلمرو دارد! و همانند شوالیه ی سیاه خودمان که جنایات شهر گاثم را کنترل می کند سوپر من نیز متروپلیس را تحت اختیار دارد. البته از دنیای بتمن نیز شخصیت های بسیاری با این شهر تعامل داشته اند که از آن ها می توان به دیک گریسون (Dick Grayson) یا همان نایت وینگ (Nightwing) اشاره کرد. اما بدون هیچ شکی می توان گفت این پوستر به سوپر من اشاره می کند. همانطور که میبینید در آن از فعل Fly (پرواز) استفاده شده و نایت وینگ توانایی پرواز ندارد. در گوشه ی بالایی سمت راست این پوستر نیز تصویر شیء قرمزرنگ و گلوله مانندی به چشم می خورد که در آسمان در حال پرواز است. این شک اشاره ای واضح و روشن به سوپر من است چرا که شنل قرمز رنگ او نیز هنگام پرواز به او چنین حالتی خواهد داد.

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    تا متروپلیس پرواز کن! آیا این فریادی برای اشاره به سوپر من نیست؟

  • در یکی از ماموریت های فرعی بازی وظیفه دارید تعدادی از آتش نشانانی که در گاثم گیر افتاده اند را پیدا کنید و با نجات دادنشان از چنگ دشمنان، آن ها را به مکانی امن همچون ساختمان GCPD ببرید. اگر این ماموریت را انجام داده باشید می توانید تمام آتش نشان ها را در این ساختمان ملاقات کنید و با ان ها صحبت کنید. در این میان آن ها همیشه دیالوگ های جالبی نیز به زبان می آورند. پس از این که بازی را به اتمام رساندید و به لطف جناب Scarecrow تمام دنیا از هویت بتمن و بروس وین با خبر شدند اگر بار دیگر به آن مکان باز گردید و با آتش نشان ها صحبت کنید همگی دیالوگ هایی با موضوع هویت بتمن و بطور خلاصه: “نمی دانستم تو بروس وین هستی!” به زبان می آورند. در این میان یکی از دیالوگ ها به موضوع جالبی اشاره می کند. یکی از آتش نشان ها خطاب به بتمن می گوید: “بروس وین! ها؟! که اینطور! هیچ وقت نمی تونستم حدس بزنم! حتما بعدا هم یکی میخاد بگه سوپر من یه سرایداره! یا اصلا نه! یه روزنامه نگاره!!” که البته این جمله علاوه بر اشاره به شخصیت سوپر من کاملا درست است! سوپرمن واقعا یک روزنامه نگار است!!
  • در مکان های مختلفی از شهر گاثم می توان پوستر ها و لوگوی کمپانی Lex Corp را مشاهده کرد. حتی ساختمان عظیم و بزرگ این کمپانی نیز در شهر به چشم می خورد. این کمپانی متعلق به لکس لوثر (Lex Luthor) یعنی بزرگترین دشمن سوپر من است. لکس لوثر یک دانشمند، فیلسوف و مخترع است که از قضی ساکن شهر متروپلیس نیز هست. او که از بزرگترین ویلن های کتاب های مصور است می تواند آنتاگونیست بازی بعدی راک استدی نیز باشد!

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    لوگوی کمپانی لکس کورپ در سرتاسر گاثم به چشم می خورد. لکس کورپ متعلق به بزرگترین دشمن سوپر من یعنی لکس لوثر است.

  • اشاره دیگر به شخصیت لکس لوثر بر میگردد به دفتر کار بروس وین. همانطور که می دانید در بازی بتمن این امکان برایتان فراهم است که به ساختمان شرکت صنایع وین رفته و در آنجا به دفتر کار بروس وین وارد شوید. در دفتر کار یک تلفن هم پیدا می شود که اگر به آن نزدیک شوید می توانید با آن تعامل داشته و به پیغام هایی که در آن ضبط شده گوش دهید. در آن تلفن تعدادی پیام وجود دارد که در آینده به همه ی آن ها خواهیم پرداخت اما مهمترین آن ها پیغام خود شخص Lex Luthor است که نشان می دهد بروس وین با این شخص رابطه داشته و با کمپانی او همکاری هایی انجام داده است. لکس لوثر حتی از بروس می خواهد که او را ببیند و با او قرار ملاقات می گذارد.

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    پیام لکس لوثر خطاب به بروس وین!

این موارد که همگی به سوپرمن مربوط می شوند می توانند دلیل محکمی باشند برای این که سوپر من را موضوع بازی بعدی راک استدی بنامیم. با توجه به این که این استودیو اعلام کرده است که بازی Batmn Arkham Knight و پس از آن نسخه VR سری آرکهم آخرین بازی بتمن محوری است که این استودیو خواهد ساخت اصلا بعید نیست که این استودیو برای ساختن بازی بعدی خود به سراغ شخصیتی چون سوپر من برود.

البته این موضوع بسیار بحث بر انگیز است. همه می دانیم که بازی های راک استدی تمرک بسیار بالایی بر روی داستان، شخصیت پردازی و المان های روایی دارند. اما با توجه به شناختی که از شخصیت هایی چون سوپر من داریم می توان گفت این شخصیت کامیک بوکی و دنیایش بهیچ وجه پیچیدگی های دنیای کمیک های بتمن را ندارند و نمی توان از آن دنیایی همچون شاهکار Arkham خلق کرد. علاوه بر این ماجرا به خاطر ویژگی ها و توانایی های بسیار زیاد و قدرت بی حد و حصر سوپر من ساختن یک بازی و خلق کردن یک گیم پلی بر اساس این شخصیت کاری بسیار دشوار است. حتی بازی هایی نیز که پیشتر از این شخصیت ساخته شده اند نیز نتوانسته اند آنطور که باید موفق ظاهر شوند. البته راک استدی ثابت کرده که همیشه می تواند مرز شکن باشد و با هر بازی در حد سال نوری پیشرفت می کند. باید دید اینبار این استودیوی انگلیسی و کارگردان خلاقش می توانند یک گیم پلی منحصر به فرد و یک روایت داستانی زیبا و عمیق را بر اساس دنیای کمیک های سوپر من خلق کنند یا خیر.

 

اشارات به دیگر شخصیت های DC

در Arkham Kight به طرزی غیر معمول و در ابعادی گسترده به دیگر شخصیت های DC اشاره شده است. شخصیت هایی که گاه در دنیای بتمن حضور داشته اند و گاه در کمیک های مربوط به Justice League و دیگر قهرمانان DC. تعداد اشارات مختلف به این شخصیت ها آنقدر بالاست که ما را واقعا به شک می اندازد! آیا ممکن است بازی بعدی راک استدی عنوانی با محوریت جاستس لیگ باشد؟ با توجه به فروش خوب فیلم Batman V Superman و در راه بودن فیلم های دیگری مانند فیلم مستقل Justice League این احتمال اصلا بعید نیست که برادران وارنر به فکر ساختن اثری با محوریت قهرمانان DC باشند. از طرفی بازی بعدی آن ها نیز Injustice 2 است که می تواند دلیل خوبی برای ساخت این بازی باشد. تجربه نشان داده که تجمع این قهرمانان نیرو مند در دنیای گیم می تواند موفقیت های بزرگی را برای DC رقم بزند. حتی در یک بازی با سبک مبارزه ای. این که یک بازی اکشن (احتمالا سوم شخص) با همین موضوع ساخته شود نیز می تواند گزینه ی خوبی برای DC و بردران وارنر باشد.
این احتمال با دانستن این موضوع قوی تر می شود که در آن طرف ماجرا مارول هم بیکار ننشسته و در حال تدارک دیدن برای بازی های جدید و بزرگ است. از طرفی بازی بزرگ اسپایدرمن توسط این شرکت ساخته می شود که می تواند یکی از عناوین بزرگ سال باشد و از طرفی نیز بازی جدید The Avengers هم که توسط استودیوی بزرگ و محبوبی چون کریستال داینامیکس در حال ساخت است. آیا همه ی این موارد می تواند دی سی و برادران وارنر را ترغیب کنند تا آن ها هم تدارک یک بازی جدید را برای ابر قهرمان های بزرگ و پرتعدادشان ببینند؟

 

Green Arrow

اولین و مهمترین اشاره ای که در طول بازی به این شخصیت می شود نماد و لوگوی کمپانی Queen Industries است که هم بر روی سردر یک ساختمان بزرگ در Founders Island دیده می شود و هم در جای جای بازی در مکان های مختلف به چشم می خورد. همانطور که احتمالا با این شخصیت آشنایی پیدا کرده اید این کمپانی متعلق به Oliver Queen است که درواقع همان Green Arrow خودمان است. این اولین اشاره بازی به این شخصیت است.

دومین اشاره ای که در بازی به این کمپانی می شود را می توان در دیالوگ های جک رایدر دید. اگر آرکهم نایت را بازی کرده باشید حتما با این خبر نگار فضول و دردسر ساز آشنا هستید. او که در محلی در ساختمان GCPD ساکن است وسط این درگیری ها و بلا و بدبختی ها به گاثم امده تا داستان های کذایی اش را به خورد مردم بدهد و برای خود نامی دست و پا کند. بتمن نیز یک بار مجبور می شود او را نجات دهد. پس از انجام این کار و باز گرداندن او به محل کارش بتمن به وی هشدار می دهد که دیگر نمی تواند وقتش را برای نجات دادن او تلف کند. رایدر در ادامه ی گفت و گو به کمپانی صنایع کویین اشاره می کند و می گوید که آن ها به تازگی کمپانی جدیدی را به نام Q-Core ثبت کرده اند. این مورد نیز اشاره دیگر بازی به شخصیت اولیور کوئین است.

Atom

یکی از شخصیت هایی که در بازی به آن ها اشاره شده کاپتان اتم (Atom) یا همان دکتر ری پالمر (Ray Palmer) است. در ساختمان Ace Chemicals می توان اتاقکی پیدا کرد که در آن کمدی وجود دارد و نام شخصیت Ray Palmer بر روی آن نوشته شده. جالب است بدانید این شخصیت یکی از قهرمانان DC است که می تواند بدن خود را به میزان غیر قابل تصوری کوچک کند. درست همانند شخصیت Antman از دنیای کمیک های مارول.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

کمدی که متعلق به ری پالمر است! بر روی آن نیز نمادی از اتم دیده می شود.

 

The Flash

حتما با این شخصیت دونده ی دنیای DC آشنایی دارید. او نیز یکی از شخصیت هایی است که راک استدی به طور غیر مستقیم در بازی اش به آن ها اشاره می کند. آن پوستری هایی که به سوپرمن و شهر متروپلیس اشاره داشتند را یادتان هست؟ این پوستر ها همیشه در بازی در کنار یک پوستر دیگر دیده می شوند که به شکل مرموزی به فلش اشاره می کند. بر روی این پوستر ها می توانید عبارت Run to Keystone را مشاهده کنید. می دانیم که شهر Keystone محل فرمانروایی قهرمان دونده و محبوب ماست. از طرفی نیز فعل Run فقط و فقط ذهن را به سمت هیرویی میبرد که توانایی دویدن سریع دارد. بر روی این تصویر همچنین رد قرمز رنگی نیز دیده می شود که بدون شک فلش را در حال دویدن با سرعت بسیار زیاد نشان می دهد.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

Run یعنی فلش! جز او هیچ کس نمی تواند مفهوم این پوستر باشد.

 

The Gray Ghost

در سرتاسر بازی پوستری یافت می شود با تصویر و عبارت The Ghost in Gray. این پوستر ها اشاره می کنند به قسمت هجدهم از مجموعه تلوزیونی شاهکار و تحسین شده ی Batman: The Animated Series. در این قسمت که Beware the Gray Ghost نام دارد بتمن ماجرا هایی را دنبال می کند که مربوط به یک سریال تلوزیونی با همین نام است.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

این پوستر ها اشاره می کنند به قسمت هجدهم از مجموعه تلوزیونی شاهکار و تحسین شده ی Batman: The Animated Series. در این قسمت که Beware the Gray Ghost نام دارد بتمن ماجرا هایی را دنبال می کند که مربوط به یک سریال تلوزیونی با همین نام است.

 

Cyborg

سایبورگ یکی دیگر از ابر قهرمانان دنیای دی سی است. کسی که در فیلم جاستس لیگ هم حضور خواهد داشت. در بازی اشارات ریز و کوچکی نیز به این شخصیت می شود. در برخی لوکیشن های بازی روزنامه ای پیدا خواهید کرد که در یکی از صفحات آن عکسی از این شخصیت در حال انجام بازی فوتبال یافت می شود.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

تصویری از سایبورگ بر روی صفحات روزنامه.

 

Huntress

هانترس یکی از شخصیت های دنیای دی سی است که معمولا در کنار شخصیت های دنیای بتمن حضور پیدا می کند. در بازی می توانید از روی صفحه ی نمایش کامپیوتر باربارا گفت و گوی او را با این شخصیت ببینید. باربارا در حال مکالمه کردن با کسی به نام Hntrss است. این عبارت نام کسی نمی تواند باشد به جز شخصیت Huntress. این صفحه همچنین عبارت Birds of Prey را نیز نشان می دهد. این عبارت درواقع نام گروهی از سوپر هیرو های جوان بوده که باربارا و هانترس آن را پایه گذاری کرده اند. گروهی که از سوپر هیرو های مونث تشکیل شده بود و بعد ها نیز اعضایی چون Catwoman، Poison Ivy و… نیز به آن اضافه شدند.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

مکالمه ی باربارا و هانترس به همراه تصویری از لوگوی Birds of Prey

 

Black Canary

این شخصیت نیز یکی از سوپر هیرو های مهم دنیای دی سی است. در بازی دو اشاره ی مهم به این شخصیت می شود. در یکی از چهار راه های شهر می توانید باشگاهی را با نام Black Canary مشاهده کنید. این ساختمان همچنین در قسمت بالایی نمای خود یک قناری سیاه رنگ غول پیکر را جای داده تا نام Black Canary را توجیه کند! دیگر اشاره ای که به این شخصت می شود باز می گردد به همان گفت و گوی باربارا و هانترس. اگر دقت کنید باربارا به هانترس گفته: “BC را پیدا کن.” بنظر شما BC چه کسی می تواند باشد؟ علاوه بر آن اگر به پایین گفت و گو دقت کنید می توانید آواتار شخصیت Black Canary را که به شکل یک پرنده ی سیاه رنگ است مشاهده کنید. علاوه بر آن این را نیز می دانیم که Black Canary یکی از اعضای گروه Birds of Prey نیز بوده. به همین دلیل شکی نیست که این مکالمه فقط می تواند به این شخصیت اشاره داشته باشد.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

باشگاه Black Canary!

 

Wonder Woman

این سوپر هیروی دی سی که این روز ها به لطف بازیگر جدید و حضورش در فیلم های سینمایی جدید به اوج محبوبیت خود رسیده شاید پس از بتمن و سوپر من مشهور ترین ابر قهرمان این شرکت باشد. نماد و لوگوی مخصوص این شخصیت را می توان در بازی به وضوح مشاهده کرد.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

لوگوی شخصیت واندر وومن.

 

 

Ace The Bat-Hound

شاید نام بسیاری از ابزار و وسایل بتمن را بدانید. وسایلی مانند Batrang، Batmobile، BatClaw و… که همگی با پیشوند Bat شروع می شوند. شاید ابزار های بسیاری را با این یپیشوند در دنیای بتمن دیده باشید اما شک دارم تابحال نام Bat-Hound به گوشتان خورده باشد! آری. بتمن یک سگ دست آموز به نام Ace نیز داشته!
در بازی آرکهم نایت اشاره ی بسیار جالبی به این سگ شده. موقعی که به دفتر کار بروس وین در ساختمان کمپانی صنایع وین می روید با ظرف غذای سگی مواجه خواهید شد که بر روی آن نام Ace نوشته شده. این نشان می دهد سازندگان در راک استدی حتی این سگ را نیز فرموش نکرده اند!

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

آری بتمن روزی سگی هم داشته.

 

Zatanna

این شخصیت نیز یکی سوپر هیرو های دنیای دی سی است که مواقع بسیاری در کنار بتمن دیده شده. او یک جادوگر و تردست است و این را از کلاه و چوب دستی اش می توان فهمید. در بازی می توانید مغازه ای را پیدا کنید که در سر در آن نام Zatanna به وضوح نوشته شده.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

در این تصویر به وضوح می شود نام Zatanna را دید. همینطور از سبک و سیاق دکور مغازه می توان فهمید که با جادوگری مرتبط است.

 

Martian Manhunter

این شخصیت نیز یکی از مهمترین قهرمانان دی سی و یکی از اعضای مهم جاستس لیگ است. در بازی اشاراتی نیز به ای شخصیت شده. می دانیم که نام واقعی او J’onn J’onzz است. نامی که می توان آن را John Jones خواند. در بازی در ساختمان GCPD می توان لیستی تحت عنوان Shift List پیدا کرد که در آن می توان نام John Jones را دید.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

به سومین اسم دقت کنید. John Jones نام یکی از قهرمانان جاستس لیگ است نه یک افسر پلیس شب کار!

 

John Constantine

این شخصیت یکی از آنتی هیرو های دنیای دی سی است که به Hellblazer نیز معروف است. او در سری کمیک هایی با همین نام ظاهر شده و با شخصیت هایی همچون Zatanna همکاری داشته است. در بازی می توانید مغازه ی کوچکی را پیدا کنید که متعلق به او است.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

این شخصیت یکی از آنتی هیرو های دنیای دی سی است که به Hellblazer نیز معروف است. او در سری کمیک هایی با همین نام ظاهر شده و با شخصیت هایی همچون Zatanna همکاری داشته است. در بازی می توانید مغازه ی کوچکی را پیدا کنید که متعلق به او است.

 

Booster Gold

بوستر گولد نیز یکی از سوپر هیرو های کمیک های دی سی و از اعضای جاستس لیگ است. در بازی پوستری وجود دارد که نام این کارکتر را بر روی خود جای داده و به او اشاره دارد. در جزیره ی Bleak و در نزدیکی ساختمان Ace Chemicals می توانید این پوستر را بر روی دیوار مشاهده کنید.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

بوستر گولد نیز یکی از سوپر هیرو های کمیک های دی سی و از اعضای جاستس لیگ است.

 

Wildcat

این شخصیت یکی از وین های دنیای کامیک های دی سی است. یک بوکسور سنگین وزن که خلافکاری های زیر زمینی بسیار زیادی نیز انجام داده است. در بازی می توان بر روی یکی از دیوار ها پوستری پیدا کرد که به نبرد این شخصیت با Goliath اشاره دارد. The King یا همان Goliath همان شخصیتی است که توسط خون جوکر آلوده شده و در فصل پایانی بازی باید با او مبارزه کنید.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

وایلد کت علیه کینگ.

 

 

دیگر شخصیت های غایب دنیای بتمن

در این عنوان همچنین سرنخ هایی از دیگر شخصیت های دنیای بتمن به چشم می خورد. شخصیت هایی که در این نسخه غایب هستند ولی همچنان نقش مهمی در دنیای بتمن دارند. آیا این اشارات به کارکتر های مختلف می تواند به ما گرا بدهد تا بتوانیم ویژگی ها، دشمنان و شخصیت های بازی بعدی با محوریت بتمن را تشخیص دهیم؟

  • Bane: بین می تواند یکی دیگر از شخصیت های بازی بعدی باشد. در بازی در جریان یکی از چالش های ریدلر (که بسیار هم ناجوان مردانه و دشوار بود!) باید لباسی را که مربوط به بین است را از درون جعبه ای پیدا می کردید.
  • Mr Zsasz: ویکتور زز یکی دیگر از آن خلافکارانی است که در بازی حضوری بسیار مرموزانه و عجیب دارد. او البته بهیچ وجه در بازی به طور مستقیم دیده نمی شود اما در جریان ویدئو هایی که برای یافتن باربارا توسط بتمن باز بینی می شوند می توان در صحنه ای شاهد حضر ویکتور در مکان مربوطه بود. البته این حضور بسیار کوتاه است و او خیلی زود از کادر خارج می شود. این علائم نشانه چیست؟ ویکتور در آنجا چه می کرده؟ او چه نقشی در دزدیده شدن باربارا داشته؟ آیا او برای بازی بعدی باز خواهد گشت؟

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    درست در چند ثانیه اخر ویکتور خودش را نشان می دهد! او آنجا چه کار می کند؟ چه نقشه ی پلیدی در سر دارد؟

 

  • Calendar Man: این مرد با این که در بازی حضور مستقیمی ندارد اما می توان در یکی از کات سین ها او را شکار کرد. در صحنه ای که همه ی خبر نگاران جلوی خانه ی بروس وین تجمع کرده اند می توان در عرض چند لحظه او را از پشت مشاهده کرد. او علاوه بر این حضور کوتاه در یکی از چالش های ریدلر نیز سهیم است.
  • Solomon Grundy: این شخصیت نیز که در بازی Arkham City با او ماجرا های فراوان داشتیم در این بازی حضوری غیر مستقیم دارد. تصویری از او را می توان در نزدیکی کلوپ قناری سیاه پیدا کرد. همینطور او یک شبه آرامگاه مخفی نیز دارد که پیدا کردن آن باعث آزاد شدن یکی از تروفی های ریدلر می شود. تروفی لعنتی و بسیار دشواری که پیدا کردن آن ساعت ها وقتتان را تلف خواهد کرد!

 

پایان بازی

شاید پایان بازی آرکهم نایت یکی از عجیب ترین و بحث بر انگیز ترین پایان هایی باشد که در بازی های رایانه ای شاهد بوده ایم. ما در ابتدا شاهد دستگیری اسکیرکرو توسط بتمن و باز گرداندن او به ساختمان GCPD هستیم. این پایان معمولی و ساده ی بازی است که هر کس که خط داستانی را به ۱۰۰ درصد برساند می تواند آن را مشاهده کند. هنگامی که این کار به اتمام رسید می توانید از انجام بازی دست بکشید اما باید بدانید که سازندگان پایان دیگری زا نیز برایتان آماده کرده اند. پایانی که پاداش کسانی است که ماموریت ها و چالش های جانبی را نیز انجام می دهند. در بازی ۱۴ ماموریت فرعی وجود دارد که می توانید به دلخواه آن ها را در طول بازی کامل کنید. بعضی از آن ها کوتاه و جمع و جور اند و به سرعت به اتمام می رسند و برخی نیز مانند چالش های ریدلر بسیار طولانی و سخت هستند. زمانی که شما حد اقل ۷ عدد از ماموریت های جانبی بازی را انجام دهید با پایان دوم بازی مواجه می شوید. در دومین پایان بازی بتمن را میبینیم که به روی پشت بام ساختمان GCPD رفته و در آن جا کنار Batsignal می ایستد. او سپس نقاب خود را در آورده و آن را به زمین می اندازد. و پس از مکالمه ای با جیم گوردون سوار بتموبیل شده و به همراه Batwing به خانه خود یعنی عمارت وین ها می رود. در حالی که آنجا مملو از جمعیت است و همه ی مردم جمع شده اند تا بتوانند ناجی شهر خود را ملاقت کنند بتمن به خانه وارد شده و با آلفرد روبرو می شود. آلفرد می پرسد که: “آیا از انجام این کار مطمئنید؟” بتمن نیز با بیان این که: “این کار تنها راه محافظت از آن ها است.” موافقت خود را تایید می کند. پس از این رخداد با صحنه ی هولناکی روبرو می شویم. عمارت وین ها با انفجاری بسیار بزرگ در عرض چند ثانیه با خاک یکسان می شود و چنین بنظر می رسد که بروس وین و تمامی ساکنین آن خانه کشته شده اند. این اقدام که Nightfall Protocol نام داشت مردم گاثم را بر آن داشت تا باور کنند دیگر بتمن و بروس وینی وجود ندارد.

از طرفی این تنها موضوع بحث بر انگیز و عجیب در باره این بازی نبود. سازندگان باز هم اوضاع را از این که هست پیچیده تر نیز کرده اند. پس از این که تمامی ماموریت های بازی را به اتمام رسانده و به اصطلاح بازی را صد درصد کنید می توانید پایان دیگر آن را ببینید. پایان بعدی با دیالوگ هایی از جیم گوردون آغاز می شود. او ضمن این که بیان می کند هنوز مشخص نشده که چه کسی بروس وین را کشته است سخنان جالب و بحث بر انگیزی درباره ترس دشمنان و نیاز آن ها به ترساندن می گوید. موضوعی که بعدا به آن خواهیم پرداخت. در این کات سین ما همچنین می فهمیم که تیم دریک یعنی همان رابین اکنون با باربارا ازدواج کرده و جیم نیز به مراسم عروسی آن ها می رود. دیگر چیز مهمی که می توان فهمید آن است که جیم اکنون به شهردار گاثم تبدیل شده و این را می توان از پوستر تبلیغاتی وی که در خیابان به چشم می خورد دریافت. در پایان این کات سین ما شاهد صحنه ی دیگری هستیم. صحنه ای از یک دزدی خیابانی که بسیار شبیه به اتفاقی است که در کودکی برای بروس وین رخ داده. می توانیم در این صحنه ببینیم که یک زوج جوان به همراه فرزندشان در حال عبور از یک کوچه هستند و دو خلافکار جلوی آن ها را گرفته و قصد زورگیری دارند. پیش از این که آن ها بتوانند کار خود را به اتمام برسانند متوجه چیز عجیبی بر روی ساختمان روبروی خود می شوند. فردی با پوششی شبیه به بتمن بر روی پشت بام قرار دارد. آن ها فریاد می زنند که بتمن مرده و تو هر کس که باشی ما از تو ترسی نداریم! در حالی که آن فرد عجیب شروع می کند به نزدیک آمدن و به طرز وحشتناکی قد کشیدن. پس از چند لحظه در حالی که دو خلافکار در حال جیغ زدن هستند آن فرد به صورت یک خفاش آتشین در آمده و تمام صفحه را در بر میگیرد. و در این نقطه پایان واقعی بازی رقم می خورد. حال این که آن شخص کیست و چه ارتباطی با بروس وین، بتمن و… دارد مشخص نیست.

طبق معمول همه جا مملو از تئوری ها و احتمالاتی است که طرفداران برای بازی در نظر گرفته اند. از میان تئوری هایی که برای پایان بازی مطرح شده اند می توان گفت همه ی آن ها را می توان در سه دسته زیر جای داد. تعدادی از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

تئوری اول

بروس وین نمرده. بلکه زنده است. او مرگ خود و بتمن را به صورت نمایشی برای فریب دادن مردم صحنه سازی کرده تا بتواند همچنان ناجی مردم شهر باشد اما به نزدیکانش آسیبی نرسد. او در لحظات آخر به آلفرد می گوید این کار تنها راه محافظت از آن ها است. این موضوع را نیز می دانیم که بتمن آدم نمی کشد. و آلفرد هم در آن ساختمان حضور دارد. پس این احتمال که بروس تصمیم گرفته باشد هر دوی آن ها را بکشد واقعا دور از ذهن است. به احتمال فراوان بروس و آلفرد به نقطه ای رفته اند که در آن جا از انفجار و خرابی ها در امان مانده اند. این می تواند شخصی را که در انتهای بازی بر روی پشت بام دیدیم را نیز توجیه کند. احتمالا او از گاز ترس اسکیر کرو نیز استفاده کرده تا بتواند به شیوه ای قدرتمندانه تر دشمنان خود را از سر راه بردارد. این که بتمن روش و شیوه برخوردش با خلافکاران را عوض کرده با توجه به دیالوگ های مختلفی که در بازه های زمانی مختلف در بازی شنیده می شوند احتمال بیشتری پیدا می کند. برای مثال در گفت و گوی نهایی با کت وومن بتمن به این موضوع اشاره می کند که شهر گاثم به چیزی قوی تر و بیشتر از او نیاز دارد. چیزی که بتواند افسانه ی جدیدی برای مردم باشد. شاید بتمن این بار می خواسته تا از روش های قدیمی و کلاسیک خود فاصله گرفته و با کمک گاز ترس اسکیر کرو آن افسانه ی قدرتمند را برای مردم زنده کند.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

دیالوگ های بتمن و سلینا. پس از غلبه بر ریدلر و انجام تمام چالش های او حالا شنیدن این سخنان هم شیرین و هم تلخ است.

 

تئوری دوم

با توج به این که کات سین پایانی بازی از زبان جیم گوردون روایت شده و او نیز به عنوان شهردار و محافظ گاثم تایین شده می توان این گونه برداشت کرد که در نبود بتمن و بروس وین( که گوردون در جملاتش به آن اشاره می کند و این بدین معنی است که خود او هم از بتمن خبری ندارد) تصمیم گرفته برای مهار دشمنان از گاز ترس استفاده کند. او در جملاتش می گوید که” برای کنترل کردن جنایت کاران این شهر باید چیزی را برای آن ها قرار داد تا از آن بترسند.” این می تواند دلیل خوبی باشد تا جیم تصمیم گرفته باشد از گاز ترس اسکیر کرو استفاده کند. البته نسبت به تئوری قبلی می توان گفت این مورد از احتمال و قدرت کمتری برخوردار است.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

جیم گوردون. حالا شهردار گاثم شده و آماده است دخترکش را در لباس عروسی ببیند.

 

تئوری سوم

بروس وین مرده (یا شاید هم نمرده) و کس دیگری به جای بتمن ظاهر خواهد شد. می دانیم که راک استدی دیگر قصد ساختن عنوانی بتمن محور را ندارد. اما چیزی که از آن مطمئنیم این است که برادران وارنر به این راحتی ها دست از سر این ابر قهرمان ابر محبوب بر نخواهد داشت و باز هم بازی هایی را با محوریت او منتشر خواهد کرد. در حال حاظر می توان با اطمینان گفت که استویدیوی سازنده ی بازی Batman Arkham Origins یعنی استودیوی Wraner Bros Montreal در حال کار کردن بر روی نسخه ی دیگری از بازی های بتمن است. البته این شایعه نیز پخش شده که بازی بعدی بتمن دیگر بروس وین را به عنوان شخصیت اصلی به همراه ندارد و به جای او از پسر خونی بروس و تالیا یعنی دیمین وین استفاده خواهد شد. به هر حال این یک احتمال است و می توان آن را نیز به عنوان یکی از همین تئوری ها در نظر گرفت. مخصوصا با دانش بر این موضوع که دیمین از لحاظ ژنتیکی توانایی های بسیار بالایی دارد و قدرت بدنی و سرعت او مثال زدنی هستند. شاید دیمین بتواند همان افسانه ای باشد که بروس از آن سخن می گفت و حتی علاوه بر مهارت های بالایش از گاز ترس نیز بهره میگیرد تا یک ناجی تمام عیار باشد. به هر حال باید منتظر ماند و دید. در صورتی که بازی بعدی بتمن با این احتمالات منتشر شود احتمالا می توانیم شاهد استفاده ی گاز ترس در جریان گیم پلی باشیم. موردی که بنظر بسیار جالب می آید و می تواند تنوع بسیار عالی ای به گیم پلی بدهد. حتی می توان تصور کرد که کسان دیگری در نقش بتمن ظاهر شوند. برای مثال ساید کوئست مربوط به شخصیت عزرائیل را بخاطر بیاورید. آیا او می تواند جانشینی برای بتمن باشد؟ دیگر کزینه موجود برای این پست (!) نایت وینگ است. در قصه های بتمن همواره سابقه داشته که به محض این که بتمن غیبش می زند دیک گریسون عزیز می دود و لباس او را می پوشد! آیا ممکن است پس از این که بتمن از بازی کنار رفته دیک گریسون لباس خفاش را به تن کرده باشد؟ در این باره می توان به نام هایی چون جیسون تاد نیز اندیشید.

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

چه کسی می تواند جای او را پر کند؟

 

 

آرکهم نایت و وفاداری اش به آرکهم اوریجینز

درست است که آرکهم نایت ساخته ی استاد است و اوریجینز ساخته ی شاگرد! ولی باز هم این استاد به قدری فروتن است که اثر خودش را به کلی از اثر شاگرد جدا نمی کند و سعی دارد آن را نیز به عنوان یکی از نسخه های سری شاهکار آرکهم به حساب آورد. در بازی جدید موراد بسیاری یافت می شوند که نشان می دهند بازی جدید به بازی Arkham Origins وفادار است و داستان دو بازی به یکدیگر مرتبط است.

  • اولین اتصال دو بازی را می توان در ساختمان Ace Chemicals پیدا کرد. جایی که بتمن با میزی مواجه می شود که بر روی آن شیشه ی سمی پیدا می شود که متعلق به Copperhead است. کاپر هد ر کمیک های بتمن یک شخصیت مذکر است که در بازی Origins به صورت یک خلافکار زن در امده است و طول داستان آن مشکلاتی را برای بتمن بوجود آورده است. یافتن شیشه ی سم کاپرهد در آرکهم نایت نشانه ی وفاداری بازی به نسخه ی قبلی است.

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    شیشه سم کاپر هد در کنار موارد دیگر نشان می دهد داستان آرکهم نایت به داستان بازی پیشین یعنی Arkham Origins وفادار است. راک استدی خودش را از وارنر بروز مونترال جدا نکرده و این حرکتی قابل تحسین است.

  • در ساختمان GCPD اتاقی پیدا می شود تحت نام Evidence Room که در آن وسایلی را که از خلافکاران شخصیت های مختلف جمعاوری شده نگهداری می شوند. اگر به این اتاق سری بزنید با وسایلی که از هر یک از شخصیت های شماره های پیشین به یادگار مانده روبرو خواهید شد. برای مثال می توان به دستکش های به جای مانده از Electrocutioner اشاره کرد که از بازی Arkham Origins به یادگار مانده اند. در این اتاق موارد بسیاری از بازی پیشین وجود دارند و این داستان دو بازی را بیشتر به هم مرتبط می کند.

 

از گوشه و کنار

  • بازی یک ایستر اگ جالب درباره شخصیت Man-Bat دارد. این کارکتر را می توانید در یکی از ماموریت های جانبی بازی دستگیر کرده و به زندان بیندازید. حال اگر تاریخ کنسول و یا پی سی خود را بر روی روز هالوین تغییر دهید خواهید دید که او از سلولش فرار کرده است. پس از فرار کردن او ممکن است مجددا با او روبرو شوید ولی این بار دیگر توانایی دستگیر کردن او را نخواهید داشت.
  • اگر از آن دسته هستید که فکر می کنید بازگشت رد هود یا در واقع همان جیسون تاد در آخر بازی چیز مسخره و عجیبی بود باید بدانید این اتفاق آنقدر ها هم بی حساب و کتاب رخ نداده!
    درست در زمانی که باید به ساختمان مورد نظر اسکیرکرو رفته و خودتان را تسلیم کنید تا تیم دریک زنده بماند بر روی دیوار می توان علامت جیسون را مشاهده کرد. این علامت نشان می دهد که او شما را دنبال می کرده و در این ساختمان نیز شما را رد یابی خواهد کرد.
    درست کمی بعد هنگامی که بتمن در کامیون حضور دارد آلفرد به او خبر می دهد که یک نفر در حال تعقیب کردن آن ها است. آن یک نفر در واقع همان رد هود است که می خواسته از عکس العمل بتمن در برابر گروگان گیری تیم خبر دار شود. پس از پایان بازی نیز می توانید در ساختمان Panessa Studios علامت او را بر روی زمین پیدا کنید.

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    نماد رد هود بر روی دیوار. این نماد را فقط در همین موقع از بازی می توان دید.

     

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    یک نفر بروس را تعقیب می کند!! جیسون می خواهد بداند بتمن با رابین جدید چه می کند. اگر بتمن به گروگان گرفته شدن تیم بی توجهی می کرد بی شک یک جیسون تاد دیگر خلق می شد.

  • در بازی درست همچون نسخه های پیشین می توانید سازندگان و اسامی آن ها را نیز پیدا کنید. اما این بار آن ها دست به اقدامات جالب تری زده اند و گاه مستقیما از چهره های خود در بازی استفاده کرده اند. برای مثال در بازی دو بار چهره آقای Sefton Hill یعنی کارگردان بازی را خواهیم دید. همچنین نام برخی از افسران پلیس و نام های ثبت شده بر روی دیوار های GCPD نیز از نام سازندگان برگرفته شده. جالب است بدانید که Dini’s Diner نیز که همه ی اتفاقات از آنجا شروع می شود نیز با الهام از نام پاول دینی یعنی نویسنده سابق این سری بازی این گونه نامگذاری شده.

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    این هم از آقای کارگردان!! فکر کرده اید فقط کوجیما خودش را در بازی هایش طراحی می کند؟!

  • شما می توانید لباس قبلی اسکیر کرو یعنی پوششی که او در بازی Arkham Asylum داشت را در ساختمان Ace Chemicals بر روی زمین پیدا کنید.
  • در بازی همچنین می توانید کتاب آلیس در سرزمین عجایب را در یک کمد پیدا کنید. نام کتاب دراکولا نیز در بازی بر روی یکی از پوستر های موجود در سطی شهر دیده می شود.

    خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

    با این لباس لعنتی اش چقدر خاطره داشتیم. مراحل مربوط به Scarecrow در Arkham Asylum بی شک از بهترین مراحل سری بودند.

  • آرکهم نایت یا همان جیسون تاد در اواخر بازی در دیالوگ هایش به یکی از دیالوگ های معروف فیلم Batman Begins اشاره می کند. دیالوگی که توسط آلفرد بیان شد و جیسون هم در بیان آن از عبارت “به گفته ی آن دوست قدیمی” استفاده می کند.
  • در سرd آرکهم رسم است که هنگام مردن یکی از شخصیت های شرور بر بالای سر شما حاضر شده و دیالوگ های تحقیر آمیز به زبان می آورد. در یکی از این صحنه ها جوکر دقیقا همان عکس العملی را نشان می دهد که در بازی متال گیر سالید توسط کلنل کمپبل هنگام مرگ سالید اسنیک انجام می شود.

 

Benyaminجان قمارباز

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا
خوب، بد، دیوانه | راز های بازی Batman: Arkham Knight - گیمفا