روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا

روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟

مه جبین زکریا
۱۳:۳۴ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا

چه در حال بازی با Xbox Live باشید و چه در حال گپ زدن با دوستان از طریق Skype، روتر Wi-Fi شما دروازه ای برای اتصال وایرلس شماست. این دروازه‌ی اتصال، اینترنتی که از طریق سیم فراهم شده است را به سیگنال های وایرلس تبدیل می کند.

آیا روتر شما قدیمی شده است؟

در اکثر خانه ها روتر هایی دیده می شود که چند سالی است در حال کارکردن هستند. هر سال دستگاه های جدیدی به صف دستگاه های قدیمی متصل به این روتر ها اضافه می شوند و فشار را روی یک روتر از دور خارج شده بیشتر می کنند. برای اینکه شما روتری به روز داشته باشید باید بدانید که به چه مشخصه هایی در یک روتر توجه کنید، در حقیقت اگر شما بخواهید با تکنولوژی روز دنیا حرکت کنید نیاز دارید تا روترتان را هر ۲ سال یک بار عوض کنید.

۱

روتر های Wi-Fi تک باند، دو باند و سه باند

سیگنال های Wi-Fi روتر شما در باند هایی رایویی حرکت می کنند، مانند بزرگراه هایی نامرئی. هر باند یک لاین محسوب می شود و برای آن که اخلالی در مسیر داده های شما ایجاد نشوند در یک لاین بخصوص حرکت می کنند. کارایی مودم شما به تعداد باند های آن-تک، دو و سه باند- بستگی دارد چرا که بعضی دستگاه ها پهنای باند بیشتری مصرف می کنند. یک بزرگراه سه لاینه (روتری ۳ بانده) یک کانال ۲٫۴ GHz و ۲ کانال ۵GHz برای پشتیبانی از چندین دستگاه را دارد، و این برای خانواده ها مناسب است چراکه هر خانواده میانگین ۸ دستگاه به روتر متصل می کند و پهنای باند زیادی مصرف می کند.

بهترین جا برای قرار دادن روتر

برای اینکه مطمئن شوید از نهایت پتانسیل سیگنال Wi-Fi خود استفاده می کنید، روتر خود را در محلی میانی و مرتفع قرار دهید، مثل میز یا قفسه. از دیوار های بتونی، اجسام فلزی و دستگاه های هواساز دوری کنید. از قرار دادن اجسام بزرگ و دستگاه های الکترونیک در نزدیک روتر خودداری کنید چراکه برد روتر را کاهش می دهند. اگر خانه‌ی بزرگی دارید که دستگاه ها از روتر دور می باشند از یک افزایش دهنده‌ی برد برای تقویت سیگنال استفاده کنید.

اگر هنوز هم سرعت شما مطلوب نیست، ممکن است سرعت اینترنت شما پایین باشد و هرگونه هزینه ای بر روی تجهیزات شبکه ی خانه مثل روتر و مودم تاثیری ندارد.

آشنایی با استاندارد های Wi-Fi: از Wireless-N تا Next-Gen AC

روتر ها همواره در استفاده از استاندارد های جدید Wi-Fi پیشتاز بوده اند و دستگاه هایی که به این روتر ها وصل می شوند(گوشی های موبایل، تبلت ها و…) عموما ۶ تا ۱۲ ماه بعد شروع به استفاده کردن از این استاندارد ها می کنند. به همین دلیل وقتی جدیدترین محصولات به بازار وارد می شوند هیچ وقت لازم نیست نگران سرعت Wi-Fi خانه‌ی خود باشید.

در سال ۱۹۹۹، Linksys با تولید روتر WRT54G پیشتاز استاندارد های Wi-Fi شد اما از آن زمان این استاندارد ها فرگشت پیچیده ای را تا به امروز پشت سر گذاشته اند:

۱

در سال ۲۰۱۲، سرعت Wi-Fi ها با ظهور ۱۱ac افزایش چشمگیری داشت، چرا که ۸۰۲٫۱۱ac 3 برابر پدر خود ۸۰۲٫۱۱n سرعت دارد.

  • جدیدترین استاندارد MU-MIMO (Nex-Gen AC) نام دارد که کوتاه شده‌ی “چند کاربر، چند ورودی و چند خروجی”(Multi-User Multiple Input and Multiple Output) می باشد. ولی این اسم دهن پرکن چه معنایی دارد؟ این نسل نحوه‌ی تعامل با چندین کاربر را نسبت به ۱۱ac بهبود بخشیده است. روتر های MU-MIMO داده ها را همزمان به چندین دستگاه می فرستند در حالی که SU-MIMO یا تکنولوژی تک کاربره داده را به صورت سری و به یک دستگاه در آن واحد می فرستد.

۲
برای مثال، شما در حال گفت و گو در FaceTime هستید و همزمان کودک شما در Netflix فیلم تماشا می کند. با یک روتر SU-MIMO 802.11ac، دستگاه شما باید صبر کند تا مودم اطلاعات را به دستگاه دیگر ارسال کند و سپس به شما سرویس دهد. این یعنی چند میلی ثانیه بدون هیچ سیگنال دریافتی ای سپری می شود. ممکن است چند میلی ثانیه مقدار چشمگیری نباشد ولی باعث لَگ میشود. با روتر MU-MIMO روتر شما داده ها را برای هردو دستگاه به طور همزمان ارسال می کند و تجربه ای بدون لگ برای کودکانی خوشحال تر به وجود می آورد.

ویژگی های قابل توجه در هنگام خرید روتر جدید

هنگام خرید یک دستگاه روتر جدید، پارامتر های حائز اهمیتی وجود دارند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

سرعت روتر:

امروزه  دستگاه هایی که کارایی بالا ارائه می دهند نیاز به سرعت بالایی نیز دارند. بدون سرعت کافی، فیلم های HD شما کیفیت دلخواه را ندارند و بازی شما با وقفه های متعدد به خاطر ذخیره کردن مواجه می شوند. خوشبختانه روتر های Wi-Fi درسال های اخیر بسیار سریع تر شده اند:

  • روتر هایی که از استاندارد ۱۱n استفاده می کنند، در سال ۲۰۰۷ عرضه شده اند و با سرعتی در حدود ۴۵۰ مگابیت بر ثانیه اطلاعات را انتقال می دهند.
  • با معرفی ۱۱ac در سال ۲۰۱۲ این سرعت به ۱۳۰۰ مگابیت در ثانیه در باند ۵ گیگاهرتزی افزایش یافت.
  • در سال ۲۰۱۵ Wi-Fi ها باز هم با معرفی MU-MIMO شتاب گرفتند. این مدل ها میتوانند تا ۱۷۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشند.
  • تعداد اعضایی که همزمان در خانه از اینترنت استفاده می کنند را درنظر بگیرید، همچنین فعالیت هایی که عموما با اینترنت انجام می دهند را نیز درنظر بگیرید، آن وقت میتوانید بهترین سرعت برای روتر خود را تشخیص دهید. اگر در خانه‌ی شما افراد به Netflix و بازی های آنلاین اعتیاد دارند پس MU-MIMO بهترین گزینه برای شماست.

۱
آنتن:

وقتی روتر ها را با هم مقایسه می کنیم، می بینیم که در بعضی از مدل ها آنتن از بدنه‌ی آنها بیرون زده است. روترهایی که آنتن داخلی دارند روی قفسه یا میز شما زیباتر به نظر می آیند ولی مدل هایی که دارای آنتن خارجی اند سیگنال هایی قویتر می فرستند. اگر چندین آنتن داشته باشید می توانید قسمت های بیشتری از خانه‌ی خود را پوشش دهید، از زیرزمین گرفته تا اتاق خواب های طبقه‌ی بالا تحت پوشش Wi-Fi خواهند بود.

۲برنامه های مدیریت شبکه:

بعضی از روتر ها با برنامه های موبایل سازگار هستند، شما می توانید با این برنامه ها تنظیمات شبکه‌ی خود را از دور بررسی کنید. شما با گوشی هوشمند یا تبلت خود می توانید دستگاه های متصل را اولویت بندی کنید، سرعت اینترنت را بسنجید، محتوای بزرگسالان را از دسترس کودکان خارج کنید و دوربین های مداربسته‌ی خانه را سرکار خود چک کنید.

۳

QoS (یا اولویت بندی رسانه):

کیفیت خدمت(QoS) یک ویژگی در روتر های پیشرفته می باشد. شما می توانید به ترافیک های خاصی اولویت دهید. برای مثال می توانید QoS را در پنل ادمین مودم برای بازی های آنلاین و تماشای ویدیو تنظیم کنید و زمانی که به طور همزمان کسی در حال دانلود فایلی باشد و شما در حال بازی کردن باشید، بازی شما لگ نمیزند.

پرتو سازی (Beamforming):

پرتو سازی هم یک ویژگی پیشرفته در روتر ها می باشد که می تواند به سرعت و قدرت سیگنال شما کمک کند. پرتو سازی یا فیلتر فضایی به روتر شما این قدرت را می دهد تا به جای پوشش دادن کل فضا، سیگنال ها را به سمت یک دستگاه خاص متمرکز کند.

پورت های اترنت:

روتر های Wi-Fi به اتصالات وایرلس محدود نمی شوند.گاهی اوقات نیاز دارید تا از تمامی سرعت در دسترستان استفاده کنید، مانند زمانی که در تورنمنت حساس یک بازی رقابتی می خواهید شرکت کنید. برای اینکار تنها کافی است دستگاه خود را به یکی از پورت های اترنت روتر متصل کنید. روتر های قدیمی با پشتیبانی اترنت سریع تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه سرعت داشتند ولی مودم های امروزی تا ۱۰ برابر سرعت یعنی ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کنند.

eSata:

وقتی صحبت از انتقال داده هایی با حجم بالا می شود، سرعت مورد نیاز از توانایی های اترنت نیز پیشی می گیرد. انتقال ۱ ترابایت فایل های بک آپ گرفته شده از هارد اکسترنال شما حدود ۲ ساعت و نیم با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه زمان می برد. روتر هایی که از پورت eSata پشتیبانی می کنند، این امکان را دارند که هارد اکسترنال را مستقیما به روتر وصل کنید و با سرعت ۶ گیگابیت در ثانیه این فایل ها را با تمام دستگاه های متصل به اشتراک گذارند-بسیار سریع تر از USB 2.0 و Firewire.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • shinji mikami گفت:

    سلام خیلی خوب شد این مطلب رو گذاشتید چون یه سوال خیلی بزرگی که برام به وجود اومده اینه که آیا روتر ۴جی که سیم کارت بهش وصل میشه nat type چند هست و اگر nat type 3 هست آیا امکان تغییرش به type 2 هست یا خیر؟

  • AmirKing.H گفت:

    میشه به من کمک کنید
    ١-این روتر ها به کدام سرویس دهنده متصل میشوند(شاتل و ..)
    ٢-بهترین مدلش چیه؟
    ٣-این zyxel هاى شاتل براى چه سالیه؟
    ۴-بهترین مدل مودم تو سایت شاتل چیه؟(shatel.ir/services/adsl2/adsl2-price-listپایین صفحه هستش) :-((

  • arian azk گفت:

    همین چن روز پیش مودم۴g د لینک خریدم۴۷۰عالیه خدایی فقط د لینک

  • surena_ss گفت:

    مودمی هست که بتونه سرعت نت سیمکارت رو با سرعت نت خانگی ادغام کنه و سرعت بیشتر و بدون قطع شدن بده؟؟!؟!

  • Erix گفت:

    در مورد پورت esata خدمتتون عرض کنم که الان اکثر روتر ها (تکنولوژی ۳ سال پیش) از سری Linksys AC1200 به بعد به پورت USB 3.0 هم مجهز هستند که خیلی سرعتش بیشتر از ساتا هست!
    در مورد اون دوستمون هم که در مورد مودم های Zyxel سوال پرسید باید بگم که مودم های کاملا بی کیفیتی هستند که شاتل با انحصار نمایندگی با قیمت غیر معقول بالا داره به مردم قالب می کنه شما می تونید به جای اون یه D-Link که یه کمپانی امریکایی هم هست تهیه فرمایید هم برای نصب پچ و … بهتر ساپورت میشه هم بعضی از مدل هاش امکان نصب WRT ها رو دارن چه dd-wrt , چه Open-wrt
    در مورد نت(NAT) هم میتونید نوعش رو عوض کنید به شرط اینکه فرمور مودمتون قابلیتش رو داشته باشه اگه نه می تونید باز با نصب dd-wrt تنظیماتش رو انجام بدید.
    در مورد سوال اینکه بشه دوتا تکنولوژی رو باهم ادغام کرد باید بگم نه همچین چیزی امکانش نیست شما به صورت همزمان نمیتونید از دوتا کانکشن روی یه مودم استفاده کنید.

روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا
روتر Wi-Fi چیست و هنگام خرید آن به چه مواردی توجه کنیم؟ | گیمفا