سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا

سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص

کسری کاظمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا

دسته بندی کردن و اعطا کردن یک سبک و ژانر به بازی های رایانه ای، پس از جنبش عظیمی که اولین بازی این صنعت یعنی Pong به وجود آورد، به نوعی تبدیل به دغدقه ای بزرگ برای افراد مشتاق به حضور در این صنعت شد. هر فردی که کوچکترین علاقه ای را درون خود برای حضور در پروسه ساخت یک بازی می دید، برای به وجود آوردن نوآوری و تنوع هم که شده، دست به شکستن فرمول های پیشین می زد و با مهارت های طبیعی خود، این کوزه خیس را شکل و فرمی جدید می داد که امروزه شاهد عرضه صد ها بازی در آن ژانر اولیه باشیم. به عقیده بسیاری از مردم، اولین سبکی که به طور رسمی فعالیت خود را به عنوان یک ژانر محبوب بین بازی های رایانه ای شروع کرد، سبک تیراندازی (Shooter) بود که با عناوین کلاسیکی مانند بازی Spacewar ساخته استیو راسل (Steve Russell) بیش از پیش در بین بازی بازان محبوبیت کسب کرد. پس از هنرنمایی سبک های مطرح امروزی در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی که دورانی طلایی برای بسیاری از ژانر ها مانند نقش آفرینی (Role-playing) و ماجراجویی (Adventure) محسوب می شوند، ورود به دهه ۹۰ را می توان مصادف با خلق یکی از محبوب ترین و مهم ترین ژانر های امروزی در بازی رایانه ای در نظر گرفت و آن هم چیزی نیست جز سبک تیراندازی اول شخص (First-person shooters). سبک تیراندازی اول شخص سبکی است که بر پایه و محور ماموریت ها و شرایط و فضای نظامی چرخیده و نمایشگر اسلحه ایست که توسط یک چشم انداز و نمای اول شخص به ما ارائه داده می شود؛ پس این موضوع بدین معناست که بازیکن تمامی تجربیات بازی را از دید شخصیت اصلی مشاهده می کند. اگر تحولات مختلفی را که این بازی ها در طی چند سال اخیر تجربه کرده اند و شاهد پروژه های غول پیکر و بودجه های عظیم بوده ایم را در نظر نگیریم، می توان گفت که طراحی بازی های تیراندازی اول شخص در واقع بسیار ساده و بدون هیچگونه پیچیدگی خاصی می باشد. در واقع اینگونه می توان فلسفه این سبک را شرح داد که هسته اصلی این دسته از بازی ها تنها و فقط از یک عنصر ساده تشکیل شده است: تیراندازی کردن به سوی اهداف (بدون در نظر گرفتن اینکه هدف مورد نظر چه چیزی می باشد). اگر دشمنی را مشاهده کردید، چه از نظر منطقی و چه از نظر قلبی، تنها کاری که خواهید کرد، شلیک کردن به سمت وی می باشد؛ حال چه در حال تجربه اولین عنوان در این سری یعنی Wolfenstein 3D محصول ۱۹۹۲ باشید و چه عنوان تکنیکی و جدیدی مانند Overwatch محصول ۲۰۱۶٫ شاید همین سادگی و معصومیت این سبک بوده که در طی چند دهه گذشته آن را این چنین تازه و خاص نگه داشته است. البته منظورمان را اشتباه برداشت نکنید؛ ما سعی نداریم این سبک را از نظر پشتیبانی تیم تولیدی و خلاقیت کمتر و حقیر تر از سایر سبک های این صنعت بشماریم، ولی فقط کافیست درون یک بازی، اسلحه ای به دستان شخصیت نامرئی ما بدهند و آن وقت است که متوجه خواهید شد چه لحظاتی را قرار است پشت سر بگذارید و این همان هدف و فلسفه ایست که درباره آن صحبت کردیم.

۰۱

هدف ساده است؛ مهاجم را بکشید، مراقب باشید که خودتان سوراخ سوراخ نشوید و البته حواستان به مهمات هم باشد

با اینکه این دسته از بازی ها حول محور هسته ساده ای می چرخند، با این حال اینگونه تفکر که این ژانر همینطوری از زیر بوته به عمل آمده است، تفکری غلط می باشد و به مانند سایر سبک های موجود در بازار بازی ها، تیراندازی اول شخص نیز روند پیچیده ای را برای تبدیل شدن به چیزی که امروز مشاهده می کنیم طی کرده است. به عنوان مثال، در اواسط دهه ۷۰ میلادی عناوین مختلفی خلق شدند که روایط گر چیزی هستند که امروزه با افتخار آن ها را یک تیراندازی اول شخص اصیل می نامیم. در ابتدا می شود به Maze War اشاره کرد که با قرار دادن بازیکن در اتاقک هایی پر از موجودات چشم مانند عجیب و غریب، وی را به کشتن آن ها ترقیب می کرد و پس عنوانی به نام Spasim که با اینکه در سبک تیراندازی فضایی (به مانند Spacewar) می باشد، ولی با این حال بازیکن را در زاویه دید اول شخص نیز قرار می دهد. اگر با دید امروزی به این بازی ها نگاه کنیم، آن ها را کند، بسیار ساده و در کل نادیده می گریم (بازی ها تنها دیدی ۹۰ درجه از محیط به بازیکن ارائه می دهند) ولی این نکته را فراموش نکنید که هر چیزی آغاز و تکامل مخصوص به خود را دارد. پس از اینکه در دهه ۹۰، این سبک یک بار برای همیشه شکل گرفت و خود را به عنوان یک ژانر رسمی به بازیکنان معرفی کرد (شاهکار های تاریخی Doom و Wolfenstein 3D به تنهایی جام این موفقیت را به دوش می کشند)، وقت آن رسیده تا مقداری به جلو حرکت کنیم و بیست سال ماشین زمان را جلو بکشیم. امروزه در میان هزاران عنوان در سبک تیراندازی اول شخص غرق شده ایم و عادت کرده ایم که این ژانر را به عنوان یکی از ۳ پایه اصلی بازی های رایانه ای تایید کنیم. از خاطره انگیر بودن Duke Nukem، حس رقابتی Quake و Unreal Tournament، جدی تر گرفتن و پیچیده تر شدن سیستم مبارزاتی با Halo، دست و پنجه نرم کردن با زامبی ها در Left 4 Dead و در نهایت نیز شلیک به نازی ها (چه انسان و چه زامبی) در سری افسانه ای Call of Duty. آیا پس از این همه مدت و این همه نوآوری پیش خود به این نکته فکر کرده اید که تنها کاری که در این میان انجام شده، شلیک کردن ما به در و دیوار و سایر مخلفات بوده است؟

۰۲

از ابتدا تا به حال؛ تفاوتشان؟ رشد گرافیکی یا افزوده شدن داستان های حماسی؟ فکر نمی کنیم غیر از این موارد تفاوت آنچنانی درشان وجود داشته باشد

همانطور که در ابتدا گفتیم، هسته و فلسفه این سبک را نمی شود انکار کرد و باید با آن کنار آمد. ولی چه می شود اگر یک گروه از سازندگان با دستکاری و دور زدن بیش از حد این هسته، به طور کلی پایه و اساس این سبک را زیر سوال برده و بازی هایی خلق کنند که واقعاً بتوانیم به آن ها برچسب متفاوت و خاص را بچسبانیم؟ خود در اصل هدف این مقاله نیز همین می باشد که سری به اعماق صنعت بازی های رایانه ای زده و با بررسی متفاوت ترین و نوآورانه ترین بازی های موجود در این سبک، کمی شما را از حس و هوای جنگ جهانی و قتل و عام ارتش های خونخوار (باز هم تاکید می کنیم، چه انسان و چه زامبی!) بیرون بیاورد. توجه داشته باشید که عواملی که باعث حظور بازی های این لیست در مقاله شده اند، شیوه متفاوت بازی ها با سایر بازی های بزرگ این سبک، استفاده از گرافیکی نا مطابق با بازی های موجود، افزودن روایت خاص داستان سرایی و عناصر دیگری است که باید دقیق بررسی شوند. در نهایت پیش از شروع لیست به نکات زیر دقت داشته باشید:

تمامی انتخاب ها برای ۱۵ بازی متفاوت در سبک تیراندازی اول شخص به طور کامل نظر شخصی نویسنده و سلیقه او را در خود دخل و تصرف داده و قرار نگرفتن عنوانی (یا قرار گرفته در رتبه متفاوتی با  دید گاه شما) دلیل بر بد بودن آن یا ضعیف بودنش نمی باشد و شما می توانید بازی های موردد علاقه خود و رتبه بندی های شخصی و مورد علاقتان را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. تعداد بازی های زیبا و متفاوت در این سبک محبوب بسیار زیاد و در برخی موارد رتبه بندی آنان کمی پیچیده بوده و انتخاب میان آن ها نیز بسیار سخت می باشد؛ در نتیجه اگر عنوانی از قلم افتاد، می توانید در بخش نظرات مطرح کنید. در ادامه با گیمفا همراه باشید.

۱۵- بازی Fancy Skulls

۰۹

توسعه دهنده: tequibo

ناشر: tequibo

پلتفرم ها: Microsoft Windows, OS X

موتور بازی سازی: Unity

حتی اگر طرفدار عظیم عناوین تیراندازی اول شخص نباشید، به شما این اطمینان را می دهیم که پس از تجربه Fancy Skulls جذب خلاقیت و نوآوری های این بازی عجیب و غریب خواهید شد. عنوانی که شما را درون جعبه هایی مختلف و کاملاً تصادفی انداخته و با دادن تنها یک عدد جان نا قابل، مهارت های شما را به چالش می کشد. Fancy Skulls عنوانی ساده ولی بسیار با ظرافت است و با هر بار تجربه آن، به شما دید تازه ای از جهان عجیب و غریبش و اشیا و موجودات خاص و متفاوتش می دهد. بازی از شما انتظار دارد که با دقت نشانه گیری کرده، برای حل معما های رد شدن از مراحل بیاندیشید و درون جعله فرا واقع گرایانه بازی پر از جمجمه های مرگبار و جانواران برج مانند کینه توزش، زنده بمانید. در ابتدا همه چیز فقط و فقط در باره تیراندازی کردن و جا خالی دادن می باشد. هر مرحله بازی شما را درون اتاقی مربعی شکل با تعدادی دشمن متفاوت قرار می دهد و پس از اینکه آماده نبرد شدید، به درون اتاق می روید و پس از بسته شدن در، در آنجا حبس می شوید تا زمانی که بتوانید همه دشمنان را از بین ببرید (یا خودتان بمیرید). شما می توانید پیش از ورود به اتاق نبرد، اطراف را گشته و سکه ها، مهمات یا بسته های سلامتی را پیدا کنید و سپس با قدم گذاشتن درون دایره قرمز، بازی را آغاز کنید. در مجموع ۹ مرحله وجود دارد و هر کدام تجربه متفاوت و زیبایی را به اندوخته تجربیات دوران بازی تان اضافه می کنند، پس هر چه سریع تر دست به کار شده و این بازی زیبا را تهیه کنید.

۱۴- بازی Devil Daggers

۰۸

توسعه دهنده: Sorath

ناشر: Sorath

پلتفرم ها: Microsoft Windows, OS X, Linux

موتور بازی سازی: Unity

بازی Devil Daggers عنوانی مستقل است که در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط استودیوی team Sorath برای پلتفرم رایانه های شخصی عرضه شد. هدف اصلی بازی و بازیکنان این است که تا جایی که می توانند در مقابل ازدحام و حمله تعداد زیادی از دشمنان شیطانی بازی زنده مانده، آن هم در محیطی بسیار تاریک. بازیکن می تواند از میان انگشتان خود خنجر های آتشین پرتاب کرده و برای جلوگیری از برخورد با دشمنان، به اطراف حرکت کند. بازیکن با برخورد به یک دشمن می میرد و با گذشت زمان بیشتر، دشمنان خطرناک تر و دشوار تری نیز به جمع صمیمی بازی اضافه می شوند. مدت زمانی که در بازی زنده بمانید، به عنوان رکورد ذخیره شده و می توانید بعداً آن ها را مشاهده کنید. در رابطه با گرافیک بازی هم می توان گفت که به دلیل استفاده عمدی از بافت های فیلتر نشده و پیکسل های بی ثبات، گرافیک هنری بازی همانند عناوین اولیه سه بعدی مطرح دهه ۹۰ میلادی به مانند سری Doom در آمده که زیبایی خاصی به بازی بخشیده است. بر اساس نظرات مثبت کاربران و منتقدین، بازی Devil Daggers به دلیل گرافیک و جلوه های هنری بخصوص و گیم پلی چالشی و خاصش مورد تقدیر قرار گرفت؛ هر چند که برخی از نظرات حاکی از این موضوع بودند که قرار گرفتن تمامی این جلوه ها و دشمنان متعدد، باعث گیج شدن بازیکن و سخت تر کردن شرایط بازی می باشد. Devil Daggers از عناوینیست که کمتر می توان نمونه ای برای آن در صنعت بازی های مستقل و عناوین تیراندازی اول شخص پیدا کرد.

۱۳- بازی Screencheat

۱۰

توسعه دهنده: Samurai Punk

ناشر: Surprise Attack

پلتفرم ها: Microsoft Windows, OS X, Linux, PlayStation 4, Xbox One

موتور بازی سازی: Unity

Screencheat تنها عنوان تماماً مولتی پلیر و آنلاین در لیستمان می باشد که حرف های زیادی برای گفتن دارد. اگر با بازی های Split screen قدیمی و دوران کنسول ها در کناز دوستانتان خاطره داشته باشید، پس تبریک می گوییم زیرا این بازی برای شماست. اگر به خاطر داشته باشید، در آن بازی ها همیشه سعی می کردید تا جلوی دیده شدن بخش مربوط به خودتان را توسط دوستتان بگیرید تا نتواند موقعیتتان را پیدا کند؛ خوب پس جالب است بدانید که در این بازی تنها راه پیروزی و شکست دادن حریفتان، نگاه کردن به بخش مربوط به اوست. بازی در نواحی کوچک و همراه با اسلحه های عجیب و غریب رخ می دهد و همه بازیکنان همیشه نامرئی و غیر قابل دیدن هستند. در عنوانی که درون نامش کلمه تقلب به کار رفته و عنصر تقلب کردن، مهم ترین دلیل برای بقا در این بازی است و بر حسب اتفاق سبک بازی نیز تیراندازی اول شخص می باشد انتظار دارید ناامیدتان کند؟ بهتر است همین حالا دست به کار شده و با جمع آوری تعدادی از دوستانتان، به سراغ تجربه بازی زیبای Screencheat بروید.

۱۲- بازی Bullet Soul Hacker

۰۷

توسعه دهنده: Ansh

ناشر: Ansh

پلتفرم ها: Microsoft Windows

موتور بازی سازی: Unity

استایل هنری و بصری سایبر پانک و آینده نگرانه، عناصر اصلی تشکیل دهنده عنوان Bullet Soul Hacker می باشند. جالب است بدانید که تنها بخشی از این عنوان ویژه را ویژگی هایی از سبک تیراندازی اول شخص تشکیل داده اند و قسمت بزرگی از بازی شامل دویدن و سبک چک پوینت می باشد. شما باید به سرعت حرکت کرده، به دشمنان شلیک کنید تا بتوانید وارد بدنشان شده و قابلیت های آن ها، اسلحه هایشان، ضعف ها و خاطراتشان را به تسخیر خود در بیاورید. به گفته سازندگان این بازی در تلاش است تا ویژگی های این دو سبک را با هم دیگر ترکیب کرده و در عین حال یک سبک واحد را به عنوان هسته کاری این بازی قرار دهد و نوآوری های فراوان دیگری که با تجربه بازی متوجه آن ها خواهید شد. از ویژگی های دیگر بازی می توان به اکشن و تیراندازی سریع و بسته به قدرت زمان بندی بازیکن، گرافیکی الهام گرفته شده از آرت استایل دهه ۸۰ میلادی و صدا گذاری های قابل توجه اشاره کرد. با جمع آوری داده ها در پایان هر دور از بازی، می توانید به یکی از قطعات پازل داستان بازی دسترسی پیدا کنید و در نهایت با قرار دادن آن ها در کنار یک دیگر، به داستانی واحد دست پیدا کنید.

۱۱- بازی Paranautical Activity

۰۶

توسعه دهنده: Code Avarice, Digerati

ناشر: Code Avarice, Digerati

پلتفرم ها: Microsoft Windows, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox One, Wii U

موتور بازی سازی: Unity

Paranautical Activity عنوانیست که در اوج مستقل بودن طراحی و توسط Code Avarice, Digerati عرضه شده است. این بازی عنوان تیراندازی اول شخصی است که بازیکن را درون فضای دخمه ها و زیرزمینی قرار داده و همچنین عناصری از عناوین نقش آفرینی را نیز درون خود جای داده است. اتاق های فراوان و متفاوت به هم که در بازی قرار دارند، سیستمی مشابه به بازی The Binding of Isaac داشته و هیچ اصول ثابتی برای طراحی آنان ساخته نشده و کاملاً تصادفی سر راه شما سبز می شوند. جدا از طراحی تصادفی اتاق ها، دشمنان بازی به همراه اتاق های گنج و فروشگاه ها که بازیکن می تواند بسته های تقویت جان، اسلحه های بهتر و سپر و زره را خریداری کند، نیز به صورت کاملاً تصادفی و رندوم به وجو می آیند. کشتن دشمنان و هیولا ها باعث افتادن پول از آن ها می شود که بازیکن می تواند با برداشت آن ها، از فروشگاه ها خرید کند. هر مرحله شامل باسی می باشد که بازیکن نیاز دارد پیش از رفتن به مرحله بعدی، آن را شکست دهد. اگر مشکلاتی را که طراحان بازی با ناشر و شبکه استیم داشته اند را در نظر نگیریم، بازی Paranautical Activity با داشتن گیم پلی خاص و گرافیکی جالب توجه، می تواند چند ساعت شما را از فکر عناوین بزرگ سبک تیراندازی اول شخص بیرون آورده و مقداری سرگرم کند.

۱۰- بازی Tower of Guns

۰۵

توسعه دهنده: Terrible Posture Games

ناشر: Terrible Posture Games

پلتفرم ها: Linux, OS X, Microsoft Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One

موتور بازی سازی: Unreal Engine 3

Tower of Guns عنوانی در سبک تیراندازی اول شخص است که همانند نامش قرار است شما را در برجی پر از انواع و اقسام اسلحه های مختفل قرار دهد. بازیکن در این بازی باید به بالای بلند ترین بارج صعود کرده و از میان نواحی مختلفی که به صورت تصادفی ایجاد می شوند عبور کند. هر ناحیه شامل تعدادی میدان نبرد و یک باس می باشد که بازیکن برای پیشروی در بازی باید او را شکست دهد. در آغاز هر بازی، یکی از چندین داستان بازی به صورت تصادفی انتخاب می شود و شما باید بر اساس آن ها بازی را پیش ببرید. یکی از داستان ها روایت گر سربازیست که از مافوق خود دستور گرفته تا از برج اسلحه ها بالا برود و دیگری روایت گر فردیست که برج اسلحه ها را با برجی که آپارتمان دوستش بر روی آن قرار دارد، اشتباه گرفته است. جدا از متن هایی که در آغاز و پایان بازی بر روی صفحه روایت می شوند، این داستان ها تاثیر آن چنانی بر روی گیم پلی بازی ندارند و می توانید به آن ها بی توجهی کنید. در آغاز ماجرا، بازیکن باید قبل از ورود به برج اسلحه ها، اسلحه ای را انتخاب کرده و سپس به بازی وارد شود. درون برج پر از روبات های تصادفی می باشد و همچنین یک نگهبانی که آتش پرتاب می کند. پس از اینکه دشمنی نابود شود، انرژی های آبی از آن ها آزاد می شود که بازیکن می تواند با استفاده از آن ها، سطح اسلحه خود را تقویت کند. بازی Tower of Guns عنوانیست که می توان آن را در طی یک یا دو ساعت به اتمام رساند و توسط بازیکنان لقب زنگ تفریح کوتاه را کسب کرده است.

۰۹- بازی Ziggurat

۰۴

توسعه دهنده: Milkstone Studios

ناشر: Milkstone Studios

پلتفرم ها: Linux, Microsoft Windows, OS X, PlayStation 4, Xbox One

موتور بازی سازی: Unity

Ziggurat یک بازی رایانه ای می باشد که موفق شده تا سبک های تیراندازی اول شخص و سبک اولد اسکول Dungeon Crawl را با همدیگر ترکیب کرده و دست به خلق یک بازی به شدت متفاوت بزند. بازی توسط استودیوی Milkstone Studios ساخته و منتشر شده است. المان ها و عناصر بازی های نقش آفرینی در این عنوان به چشم می خورند و مراحل بازی نیز به صورت کلی تصادفی و خودکار می باشند. بازی شما را با چالش های فراوانی روبرو می کند و باید از توانایی پریدن و دویدنتان برای عبور از هزارتو های پر پیچ و خم Ziggurat استفاده کنید. موجودات خبیث بازی درون تاریکی در انتظار شما نشسته اند و اسکلت های شمشیر به دست، غول های سبز رنگ و قارچ های سمی، سبزیجات گوشت خوار و باس های عجیب و غریب تر، از این دسته موجودات و پدیده های جهان فانتزی بازی می باشند. برخی از اتاق ها شامل تله های مرگباری هستند که باید حواستان را برای مقابله با آن ها جمع کنید. در ابتدا تنها با یک قدرت ضعیف به مهلکه وارد می شوید، ولی در ادامه می توانید از قابلیت های جادویی فراوانی مانند جادوی یخ، جادوی سم، جادوی آتش و انرژی الکتریکی در کنار اسلحه های گرم بازی بهره ببرید. Ziggurat نقد ها و نمرات مثبتی را پس از عرضه دریافت کرده و با کسب امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ در وبسایت متاکریتیک، نام خود را در کنار بزرگان تیراندازی اول شخص فانتزی قرار داد و همچنین به عنوان یک ایده بی نظیر و خاص در این سبک از آن یاد می شود.

۰۸- بازی Heavy Bullets

۰۳

توسعه دهنده: Terri Vellmann

ناشر: Devolver Digital

پلتفرم ها: Microsoft Windows, OS X, Linux

موتور بازی سازی: Unity

بازی Heavy Bullets عنوانی متفاوت در سبک تیراندازی اول شخص و محصول کشور برزیل و استودیوی Devolver Digital می باشد. شخصیت اصلی ما با یک تپانچه و مقدار محدودی مهمات، مسلح شده و پس از هر شلیک گلوله بعدی جایگزین قبلی می شود. هدف اصلی بازی این می باشد که بازیکن باید ۸ مرحله بازی را طی کرده و پردازنده مرکزی امنیت را مجدداً تنظیم کند. تمامی مراحل بازی به صورت خودکار تولید می شوند و هیچ یک شبیه به همدیگر نیستند. کشتن دشمنان به بازیکن با پول پاداش می دهد و شما می توانید از آن پول ها در جهت خرید و آزاد کردن لوازم مورد نیاز خود که قفل و غیر قابل استفاده هستند، استفاده کنید. در صورت مرگ، بازیکن دوباره زنده نشده و شما مجبورید تا بازی را از ابتدا آغاز کنید. در ضمن شما می توانید پول هایی را که به دست می آورید، در بانک ذخیره کرده و در راند های آینده از آن ها استفاده کنید. بازیکن حتی می تواند با خرید بیمه در صورت مرگ، پول ها و سایر آیتم هایش را از خطر از دست رفتن نجات دهد. بازی به خاطر گرافیک و موسیقی های خیره کننده اش تحسین شد و موفق به دریافت میانگین نمرات ۷۲ از ۱۰۰ در وبسایت متاکریتیک گردید. شاید پیش خود فکر کنید که این عنوان کار بزرگی را انجام نمی دهد و تک تک این المان ها در بسیاری از عناوین بزرگ وجود دارند، ولی با این حال همین که می بینیم یک بازی مستقل با شجاعت هر چه تمام تر دست به ایجاد ایده هایش زده و در این مسیر نیز شکست نخورده، باید سازندگان را تحسین کنیم.

۰۷- بازی Receiver

۱۱

توسعه دهنده: Wolfire Games

ناشر: Wolfire Games

پلتفرم ها: Microsoft Windows, Mac OS X, Linux

موتور بازی سازی: Unity

Receiver نام عنوانی در سبک تیراندازی اول شخص و شبیه سازی می باشد که توسط Wolfire Games ساخته شده و در سال ۲۰۱۲ میلادی عرضه شد. به طور معمول در اکثر بازی های تیراندازی اول شخص کلیشه ای ترین و معمولی ترین چیزی که شاهد آن هستیم، تعویض خشاب و برداشتن خشاب های دشمن و مهمات دیگر از روی زمین به صورت اتوماتیک و استفاده از آن ها به سرعت هر چه تمام تر می باشد؛ خوب در بازی مستقل Receiver به هیچ وجه از این خبر ها نبوده و به مانند یک عنوان شبیه ساز واقعی (در این مورد، نامش را می گذاریم شبیه ساز تیراندازی) وظیفه انجام تک تک عوامل و پروسه آماده سازی اسلحه ها بر عهده خودتان بوده و اینبار قرار نیست که این بازی به یک ران اند گان ساده خلاصه شود و تمرکز خاص خود را می طلبد. نکته جالبی که درباره Receiver وجود دارد این است که شما می توانید از آن به عنوان یک بازی آموزشی، در جهت تقویت مهارت های تیراندازی خود (چه در دنیای واقعی و چه برای سایر بازی های سبک تیراندازی اول شخص) استفاده کرده و کمتر به چشم یک بازی تیراندازی اول شخص بزرگ به آن نگاه کنید، زیرا نه خبری از صحنه های اکشن و زد و خورد های عظیم بوده، نه داستان درگیر کننده و نه حتی صحنه های گرافیکی خیره کننده؛ در اصل بازی تنها در طی ۷ روز ساخته شده و با در نظر گرفتن تمامی این موارد، باید بدانید که عنوان Receiver قرار است تا تجربه ای بسیار متفاوت در این سبک در اختیار شما قرار دهد.

۰۶- بازی Borderlands

۱۲

توسعه دهنده: Gearbox Software, ۲K Australia

ناشر: ۲K Games

پلتفرم ها: PlayStation 3, Windows, Xbox 360, OS X, PlayStation Vita, iOS, Linux, Android, PlayStation 4, Xbox One

موتور بازی سازی: Unreal Engine 3

ترکیب سبک های نقش آفرینی و تیراندازی اول شخص؛ صبر کنید ببینیم، مگر این دقیقاً کاری نبود که عنوان Fallout 3 در سال ۲۰۰۸ انجام داد؟ پس چه چیزی باعث حضور Borderlands به جای بازی مذکور در این لیست شده است؟ خوب در ابتدا با توجه کردن به گرافیک هنری و سل شید بازی تا حدودی جواب این سوالتان را خواهید گرفت. Borderlands شبیه به هیچ بازی رایانه ای که پیش از این بازی کردید نمی باشد. بازی از عناصر نقش آفرینی برای طراحی شخصیت مورد نظر شما بهره می برد و همین موضوع باعص شده تا Gearbox بتواند بازی خود را “تیراندازی نقش آفرینی” بنامد. بازی علاوه بر حالت تک نفره، قابلیت تجربه به صورت Split screen را نیز داشته و می توانید با دوستان خود به تجربه آن بپردازید. در ساخت بازی از انجین قدرتمند و توانای Unreal Engine 3 بهره گرفته شده و گرافیک کارتونی بازی، آن را بیش از پیش بخصوص کرده است. Borderlands از دید منتقدان، نمرات بالایی را دریافت کرد و میانگین نمرات بسیار خوب ۸۵ را از وبسایت متاکریتیک دریافت کرد. بازیکنان نیز بازی را ستایش کردند و فروشی بیش از ۵ میلیون نسخه را تنها از عنوان اول شاهد هستیم. اگر طرفدار بازی های نقش آفرینی هستید و از کلیشه های همیشگی بازی های تیراندازی اول شخص به سطوح آمده اید، پس بهتر است وقت را طلف نکرده و سریعاً به سراغ Borderlands بروید.

۰۵- بازی Superhot

۱۳

توسعه دهنده: Superhot Team

ناشر: Superhot Team, IMGN.PRO

پلتفرم ها: Linux, Microsoft Windows, OS X, Xbox One

موتور بازی سازی: Unity

زمانی که عنوان Superhot در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، بازیکنان متوجه شدند که بهتر است کمتر صنعت بازی های مستقل را دست کم بگیرند، زیرا این عنوان نه تنها در سبک تیراندازی اول شخص، بلکه در بین تمام بازی های رایانه ای نیز تحولی عظیم به وجود آورد. بازی روایت گر داستانی گنگ و در قالب متن های ایجاد شده بر روی صفحه، بدون یک خط دیالوگ بوده و از گرافیکی خاص و رنگ های مناسبی بهره می برد؛ اما چیزی که در Superhot از همه مهم تر و خاص تر بوده، گیم پلی نوآورانه و بسیار سرگرم کننده آن است که از فرمول های ابت این دسته بازی ها استفاده کرده و با مخلوط کردن ویژگی زمان، حال و هوای عجیبی به بازی بخشیده است. در بازی تمام دشمنان، اشیا و محیط اطراف شما بی حرکت هستند و تنها زمانی حرکت می کنند که شما حرکتتان را انجام دهید و با تکان نخوردن از جایتان می توانید کنترل زمان را به دست بگیرید و استراژی های حمله خود را بچینید. اسلحه های متعددی همچون: سلاح های گرم مانند شات گان، کلت و تیر بار و انواع سلاح های سرد مانند بطری، چوب بیلیارد، چوب بیسبال و… می باشد و بازیکن هم می تواند از آن ها با قابلیت اصلیشان وارد مهلکه شده و یا آن ها را به سمت دشمن پرتاب کند. بازی دارای حالت های فراوانی مانند، حالت بی پایان بوده که در آن باید تا زمانی که می تواند در مقابل دشمن های متعددی زنده بماند. Superhot بدون شک از ناب ترین اتفاقاتیست که صنعت بازی در طی چند سال اخیر تجربه کرده است و بدون شک آینده ای روشن را پیش روی خود دارد.

۰۴- بازی GoldenEye 007

۱۴

توسعه دهنده: Rare

ناشر: Nintendo

پلتفرم ها: Nintendo 64

موتور بازی سازی: GoldenEye 007 game engine

عنوان GoldenEye 007 نام یک بازی رایانه ای می باشد که از روی فیلمی اکشن و محبوب با همین نام اقتباس شده است و همواره به عنوان یکی از بهترین بازی های رایانه ای تاریخ شناخته می شود. GoldenEye 007 بازی بسیار مهمی هم در سبک تیراندازی اول شخص به حساب می آید و آغاز کننده مسیر این دسته از بازی در کنسول ها می باشد و همچنین راه بازی های شوتر را از عناوین تخیلی مانند Doom جدا کرده و جلوه واقعی تری به این بازی ها داده است. بازی در نمایش قابلیت هایی مانند بخش تک نفره اتمسفریک، عناصر مخفی کاری و همینطور یک بخش چند نفره بی نظیر بسیار جلو تر از عناوین هم دوره خود بود. بازی بیش از ۸ میلیون نسخه فروش کرد و لقب یکی از پرفروش ترین عناوین Nintendo 64 را از آن خود کرد. اگر به گذشته نگاه کنیم و گوشه چشمی هم به عناوین منتشر شده در چند سال اخیر داشته باشیم، متوجه می شویم که یک بازی تیراندازی اول شخص با حال و هوای فیلم های جاسوسی و همینطور عوامل مخفی کاری، موفقیت و خاص بودن خود را مدیون این عنوان کلاسیک هستند که جزء اولین بازی هایی بود که از تجربه خلاقیت و خاص بودن ترسی نداشته و با ایجاد این فضای بی همتا، یک بازی دوست داشتنی و یک کلاس کاری بی نظیر را به صنعت بازی های رایانه ای تقدیم کرد. روایت کردن داستان فیلم آن هم در قالب یک بازی نیز از دیگر خلاقیت های جالبی می باشد که سازندگان در GoldenEye 007 پیاده کرده و طراحی مراحل نیز از قوی ترین نقاط قوت این بازی افسانه ای به حساب می آید.

۰۳- بازی Bioshock

۱۵

توسعه دهنده: ۲K Boston, ۲K Australia

ناشر: ۲K Games, Feral Interactive

پلتفرم ها: Microsoft Windows, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, OS X, iOS

موتور بازی سازی: Unreal Engine 2.5 و Unreal Engine 3

BioShock نام سری بازی هایی می باشد که بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ عرضه شده اند و از زیبا ترین و مهم ترین بازی هایی محصوب می شوند که تا به حال پا به صنعت بازی های رایانه ای گذاشته است. نسخه اول سری یک بازی زیبا با اتمسفری پر شده با ترس، وحشت و سودای حکومتی که با هر قدم پیشروی، در بازی بیشتر از پیش حس می شود. BioShock شما را در قالب یک بازمانده از حادثه سقوط هواپیما قرار می دهد که پس از نجات پیدا کردن، خود را در شهری عجیب و غیر قابل باور می یابد.Rapture یک شهر بزرگ و زیباست که در زیر دریا ساخته شده است.در بازی، علاوه بر استفاده از فرمول های اصلی عناوین شوتر، از جمله اسلحه ها، شما توانایی استفاده از سلاح های دستی نظیر آچار و همینطور استفاده از قدرت های جادویی را نیز دارید که جَوی بخصوص و منحصر به فرد را در بازی ایجاد کرده است. بهتر است زیاد نگران مهاجمان نباشید، راه های زیادی برای کنار آمدن با آن ها وجود دارد. شما باید با Splicer و البته Big Daddy های مشهور و کلیدی دست و پنچه نرم کنید که لابلای داستان پیچیده و فلسفی بازی پنهان شدند. هنوز هم فکر می کنید این یک بازی معمولی و ساده است؟ پس کافیست سری به آخرین نسخه سری یعنی BioShock Infinite بزنید تا تمام ذهنیت و تصوری که از عناوین تیراندازی اول شخص دارید، به کلی ناپدید شود. این سری بازی همواره در حال ارائه معنی و مفهوم واقعی کلمه هنر بوده و به هیچ وجه اجازه نداده که سایه ژانر تیراندازی اول شخص، جلوی ایجاد این نوآوری را بگیرد.

۰۲- بازی Mirror’s Edge

۱۶

توسعه دهنده: EA DICE

ناشر: Electronic Arts

پلتفرم ها: PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows, iOS, Windows Phone

موتور بازی سازی: Unreal Engine 3

بار ها گفته شده و ما نیز باری دیگر می گوییم که داشتن یک ایده نو و تازه می تواند در اثر برخورد با هر چیزی، آن را تبدیل به طلا کند و این شانسی بود که درب خانه سبک تیراندازی اول شخص را در سال ۲۰۰۸ به صدا در آورد. Mirror’s Edge عنوانی می باشد که از سر تا پا خلاقیت را به همراه دارد. اگر به دنبال یک بازی رانر و پر از جنب و جوش و بالا و پایین پریدن هستید، اگر در این میان اسلحه ای نیز نیاز دارید تا دخل دشمنان را به روش کلاسیک بیاورید و همچنین نیاز به تجربه ای متفاوت را درون خود احساس می کنید، پس اولین نسخه از سری بازی های Mirror’s Edge در انتظار شماست. بازی حول محور ورزش پارکور چرخیده و گیم پلی نیز بر اساس این موضوع بسیار غنی و کامل می باشد. هوش مصنوعی بسیار خوب بازی نیز باعث شده که دشمنان بازی نسبت به حضور شما، عکس العمل و واکنش سریعی انجام دهند و در نهایت، بازی با یک داستان پر محتوا و غنی و میان پرده های کمیک وارانه کامل می شود و کوچکترین ایرادی را نمی توان به آن ها نسبت داد. البته بازی به طور کامل المان های سبک تیراندازی اول شخص را پوشش نداده و تنها زمانی که دشمنان را خلع سلاح کنید، می توانید از اسلحه های آنان استفاده کنید و به مانند اکثر بازی های تیراندازی اول شخص، قادر نخواهید بود تا چندین رگبار مختلف را درون جیبتان حمل کنید، ولی اکشن به نوبه خود قوی و با دوام می باشد. Mirror’s Edge تجربه ای را به شما ارائه خواهد داد که به طور قطع به این زودی ها فراموش نخواهید کرد.

۰۱- سری بازی های Portal

۱۷

توسعه دهنده: Valve Corporation

ناشر: Valve Corporation

پلتفرم ها: Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360, OS X, Linux, Android

موتور بازی سازی: Source

اول از همه : “کیک دروغی بیش نیست”. حال که به پایان لیستمان رسیدیم، مفتخریم تا نام عنوانی را ببریم که نه فقط در تاریخ بازی های تیراندازی اول شخص، بلکه در میان تمامی بازی های تاریخ انقلابی بزرگ بر پا کرده است. می توانیم با اطمینان کامل بگوییم که هیچ بازی ای در طی نسل های گذشته نتوانسته خلاقیت و هنر بازی ها را بیش از سری Portal به نمایش بگذارد. این عناوین هر چیز شگفت انگیزی که نیاز بود را به همراه داشته اند؛ از گفتگوهای طنزآمیز و همینطور بسیار مفهومی که توسط GLaDOS و Wheatly بیان می شد تا معما هایی که گاهی اوقات حل آن ها بیش از ساعت ها زمان می طلبید؛ البته در نسخه دوم در این راه تنها نبودید و می توانستید هم به صورت تک نفره و هم با همکاری دوستانتان بازی را به پایان برسانید. این بازی همچنین یکی از معدود عناوینی هست که می توان گفت کاملا دقیق و درست رده بندی سنی شده است (با توجه به این موضوع که شما در بازی شلیک خواهید کرد، ولی هیچ کس کشته نمی شود!). سری Portal با دو نسخه و میانگین نمرات ۹۲ به ماجرا های زیبایشان پایان داده اند و همچنان در انتظار روزی هستیم که عنوانی با این کیفیت و خلاقیت، توسط استودیو های بازی سازی تولید شود؛ حال چه در سبک تیراندازی اول شخص و چه سبک های دیگر. هر چند که بسیاری، Portal را با نام شبیه ساز راه رفتن و قدم زدن توصیف می کنند، ولی می توانیم به شما این اطمینان را بدهیم که تمامی قدم زدن ها، حل کردن معما های پیچیده و داستان فوق العاده بازی، تا مدت های طولانی از ذهن شما خارج نخواهد شد و سری Portal متفاوت ترین و خلاقانه ترین سری در تاریخ بازی های تیراندازی اول شخص محسوب می شوند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا
سربازان مرده، پوکه های کاغذی | ۱۵ بازی منحصر به فرد در سبک تیراندازی اول شخص - گیمفا