و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا

و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم… | ۳۲ فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول)

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا

برای تنوع هم که شده، با کلیشه ای ترین نوع شروع مقاله آغاز می کنیم! سبک Roleplaying Games یا همان نقش ‎آفرینی یکی از سبک‎ های بسیار پر طرفدار در دنیای بازی‎ های رایانه ‎ای می‎باشد که از زمان قدیم تا به امروز و طی این سال ها علاقمندان زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است. البته در کشور ما کمی اوضاع فرق می‎کند و این سبک واقعا تا چند سال قبل نه تنها زیاد شناخته شده نبود بلکه همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام برخی گاها فکر می‌ کردند وقتی می ‎گوییم بازی RPG یعنی عنوانی که در آن از اسلحه RPG7 استفاده می‎ شود! البته در سال‎ های اخیر و به لطف اطلاع رسانی وسیع‎ تر و دقیق‎ تر وبسایت ‎ها و مجلات مربوط به بازی ‎های رایانه ‎ای و آشناتر شدن بازی ‎بازهای ایرانی با این سبک و البته انتشار عناوین نقش آفرینی غربی با کیفیت که بیشتر از بازی‎های نقش‎‌آفرینی ژاپنی باب طبع ما ایرانی‎‌ها است، همه و همه باعث شده است تا سبک نقش ‎آفرینی در کشور ما نیز کاملا شناخته شده شود و طرفداران زیادی پیدا کند. بدون شک در این سبک نیز مانند سایر ژانر های مختلف، برخی عناوین شاخص و شناخته شده‌‎ تر از دیگر عناوین هستند و به نوعی حکم معیار و شاخص سنجش در سبک نقش ‎‌آفرینی را دارند. عناوینی مثل Final Fantasy در سبک نقش‎‌آفرینی ژاپنی (JRPG) و سری عناوینی مثل Dragon Age ،Mass Effect ،the Witcher ،The Elder Scrolls و Souls در سبک نقش‌آفرینی غربی.

و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا

۳۲ فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول)

هر ساله تعداد زیادی بازی در این سبک توسط استودیو ها و کمپانی‌ های مختلف ساخته و به بازار عرضه شده و با بازخورد های مختلفی نیز روبرو می‌ شوند که ممکن است باعث ارتقای کیفیت و اهمیت آن فرنچایز شوند و یا با شکست همراه شوند. همچنین ممکن است که سازنده ای با انتشار یک عنوان نقش افرینی جدید و زیبا، یک فرنچایز محبوب و جذاب نقش افرینی را پایه ریزی کند که در طول سال ها تبدیل به یکی از بهترین ها در این سبک گردد. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی ۳۲ فرنچایز و یا بازی برتر در سبک نقش افرینی اعم از ‍‍ژاپنی و غربی از دید نویسنده بپردازیم و ان ها را برای شما عزیزان معرفی و بررسی کنیم. در این مطلب اساس کار بر پایه “فرنچایزها” است ولی در مواردی که “یک عنوان” نقش افرینی آن قدر عالی بوده است که با یک بازی تبدیل به یکی از برتربن ها شده و احتمال بالایی برای ساخت ادامه ان و تبدیل شدن به یک فرنچایز وجود دارد، آن بازی در لیست قرار داده شده است و در واقع در این مطلب هم شاهد فرنچایزها و هم شاهد تک بازی های مختلف سبک نقش افرینی هستیم و سعی کرده ایم که در مورد فرنچایزها اطلاعات مفید و کاملی را مانند سال شروع آن سری و نام اولین بازی و اخرین بازی آن فرنچایز و برترین امتیاز متایی که کسب کرده است و…. برای شما عزیزان مطرح کنیم و به بررسی کلی ان فرنچایز یا تک بازی نیز بپردازیم.

و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا

۳ تا از پرچمداران نقش افرینی…

قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیاد دیگری بازی ها و سری های نقش افرینی زیبا و قدرتمند در دنیا و در طول تاریخ وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، عناوینی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، ۳۲ بازی و فرنچایز نقش افرینی برتر بنده است، نه ۳۲ نقش افرینی برتر کاربران عزیزمان یا ۳۲ نقش افرینی برتر ثبت شده و رتبه بندی شده در دنیا! زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و  سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد.  در این مطلب هم فرنچایز های قدرتمند و اصیل و قدیمی نقش افرینی در دنیا که سال هاست در دل بازیبازان جای دارند، قرار داده شده اند و هم تک عناوین نقش آفرینی فوق العاده قدرتمندی که ان قدر زیبا بوده اند که خود می توانند تشکیل یک فرنچایز دهند و احتمال انتشار نسخه های بعدی آنها بسیار بالاست و یا نسخه های دوم آنها در راه هستند. رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن ان وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی بسیار سطح پایین و ضعیف را بیاورد و در صدر لیست برترین نقش آفرینی ها قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد.

و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا

هیچ سبکی، عمق بازی های نقش افرینی را ندارد…لااقل برای ما نقش افرینی بازان.

عناوین این لیست بازی ها و فرنچایزهایی هستند که قطعا نه هیچ کدام از شما و نه هیچ کس در دنیا در قدرتمند بودن آن ها شکی ندارد، تنها می ماند رده بندی آن ها که در اینجا سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند. پس در نظر داشته باشید که عنوان یا فرنچایزی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که ان بازی حتما ششمین بازی یا سری برتر نقش افرینی در دنیاست بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد. نکته بعدی این که تمامی عناوین این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان بازی از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه بازی فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی از بازی های مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. قطعا وقتی شما فلان بازی از لیست من را بازی نکرده اید آن را در لیست خود نخواهید آورد و البته برعکس این مورد نیز صادق است. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن با برخی سری بازی های قدرتمند نقش افرینی که اصلا نمی شناختید نیز آشنا می شوید، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “۳۲ فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (بخش اول)” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

  • ابن مطلب پیش از انتشار عناوین Nioh و Horizon Zero Dawn نگارش شده است وگرنه به طور قطع این دو بازی نیز در لیست بنده حضور می داشتند.

۳۲ – Salt and Sanctuary

salt and sanctuary screenshot 02 psvita ps4 us 30nov15 e1458631457105

سازنده: Ska Studios

ناشر: Ska Studios

ژانر: ۲D action role-playing

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۲۰۱۶

پلتفرم های مقصد:  PlayStation 4, PlayStation Vita, Microsoft Windows

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۸۴/۱۰۰

قبلا و در مقاله نقد و بررسی بازی Salt and Sanctuary در مورد خاص بودن یک بازی با شما صحبت کرده ایم و اشاره کرده ایم که خاص بودن صرفا به معنای خوب یا بد بودن نیست. ممکن است در زمینه‌ای مثبت خاص باشید و یا در زمینه‌ای منفی. اما یک چیز ثابت است و آن هم این است که وقتی خاص باشید چه در زمینه مثبت و چه منفی، امضای منحصر به فردی را در اثری که از خود بر جای می‌گذارید فارغ از منفی یا مثبت بودن آن خواهید داشت و با آن شناخته خواهید شد. شاید شما آشنایی با Ska Studio نداشته باشید ولی من از زمانی که در سال ۲۰۱۱ تصاویر عنوان انحصاری ایکس‌باکس ۳۶۰ به نام The Dishwasher: Vampire Smile را مشاهده کردم بلافاصله مجذوب طراحی مریض‌گونه بازی شدم و متوجه شدم که سازنده این بازی خاص قطعا استودیویی خاص است. به طور کلی من علاقه زیادی به عناوینی دارم که طراحی‌های مریض‌گونه‌ای دارد، یعنی موجودات و رنگ‌بندی و کلا طراحی ‌های بازی بسیار عجیب و غریب و خارج از عرف هستند و از نشان دادن زشتی هراسی ندارند. مثلا طراحی باس‌ها و موجودات دارک سولز یا بلادبورن را در نظر بگیرید، این موجودات شبیه به هیچ موجود آشنا و تکراری در دنیا و در بازی‌های رایانه‌ای نیستند و همگی حالتی خارج از عرف و دفرمه دارند. عناوینی که چنین طراحی‌هایی دارند گویی از ذهن شخصی که به طرز نبوغ‌آمیزی مریض است سرچشمه گرفته‌اند. عنوان The Dishwasher: Vampire Smile نیز دقیقا چنین حال و هوایی داشت و نام این استودیو را در ذهن من حک کرد. علاقه من زمانی به این استودیو بیشتر شد که سال ۲۰۱۳ عنوانی ساختارشکن و بسیار زیبای دیگری از این سازنده با نام Charlie Murder باز هم به طور انحصاری برای ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر شد و تاییدی بود بر ذهنیتی که من از این سازنده داشتم و علاقه من را به آن‌ها دوچندان کرد. پس از آن هر بار که در خبری نام یا نشانی از Ska Studio می‌دیدم با دقت آن را دنبال می‌کردم تا شاید عنوان دیگری از این سازنده معرفی شود. سرانجام در سال ۲۰۱۴ آرزوی من برآورده شد و سازندگان اعلام کردند عنوانی جدید با نام Salt and Sanctuary در دست ساخت دارند و این بازی به طور انحصاری کنسولی بر روی پلی ‌استیشن‌۴ و ویتا و همچنین بر روی رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد. البته به این شکل که ابتدا نسخه پلی استیشن ۴ منتشر می‌شود و مدتی بعد در تاریخ نامعلومی نسخه‌های ویتا و پی‌سی به بازار خواهند آمد.

maxresdefault 18 e1458631423307

Salt and Sanctuary یک تجربه ۲۰ ساعته بی‌نهایت جذاب از گشت و گذار، ماجراجویی، نقش‌آفرینی و مبارزات بسیار چالش‌برانگیز است. Ska Studio به بهترین شکل میراث سری عناوین محبوب سولز را در قالب یک عنوان دو بعدی در آورده است و آن را با ایده‌های خود و سبک خاص عناوین خود ترکیب کرده است تا عنوانی اتمسفریک و دشوار را برای ما به ارمغان آورد که در جای‌جای آن ادای احترام به سری شاهکار سولز به چشم می‌خورد و هنر سازندگان این است که با وجود این الهام گرفتن‌ها بازیشان هرگز رنگ و بوی کپی و تقلید و تکرار را ندارد و عنوانی است که روی پای خود ایستاده است و اگر مقایسه‌ای هم با سری سولز می‌شود می‌خواهیم زیبایی و قدرت این بازی را نمایان کنیم که جرات می‌کنیم نامش را در کنار شاهکارهای میازاکی بیاوریم. Salt and Sanctuary به قدری زیبا و کامل است که همان‌طور که گفتم اگر خود سازندگان سری سولز قصد کنند عنوانی دو بعدی بر اساس آن فرنچایز بسازند، بازی از لحاظ گیم‌پلی بسیار مشابه Salt and Sanctuary خواهد بود. بازی به شکلی زیبا شما را در یک دنیای رنگ و رو رفته و محزون و مرموز قرار می‌دهد و در واقع شما را به قلب تاریکی پرتاب می‌کند تا راه خود را پیدا کنید و البته هیچ ترسی هم از این ندارد که ناگهان یک باس عجیب و غریب و بی‌رحم را بدون این که انتظار داشته باشید به جان شما بیاندازد. بازی تجربه‌ای لذت‌بخش و جدید ولی با حس و حال آشنا برای طرفداران و علاقمندان به سری عناوین سولز و بلادبورن خواهد بود و اگر هم آشنایی با عناوین یاد شده ندارید و به دنیال تجربه یک بازی اکشن نقش‌‌آفرینی دو بعدی چالش‌برانگیز و پر از گشت و گذار و اکتشاف و باس‌فایت‌های زیبا هستید این بازی همان عنوانی است که انتظارش را می‌کشید. Salt and Sanctuary موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه سی و دوم قرار بگیرد.

۳۱ – Darkest Dungeon 

header

سازنده: Red Hook Studios

ناشر: Red Hook Studios

ژانر: ۲D RPG

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۲۰۱۶

پلتفرم های مقصد: PlayStation 4, PlayStation Vita, PC, Linux, Mac

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۸۴/۱۰۰

عناوینی مثل Dark Souls سبب شدند تا دیگر بازی‎سازان متوجه شوند ساختن عناوین دشوار دلیل بر این نخواهد بود که بازی کم بفروشد و از آن استقبال نشود. در واقع تعداد بازی‎بازان هاردکور در دنیا کم نیست و قطعا از عناوین این‎چنینی که سخت و چالش‎برانگیز هستند استقبال خواهند کرد و حتی بسیاری از بازی‎بازانی که شاید با این سبک آشنایی نیز نداشته باشند ممکن است به این سمت جذب شوند که همین‎گونه هم شد و سری Souls با استقبالی عالی از سوی بازی‎بازان و منتقدان در سراسر دنیا روبرو شد و در واقع راه را برای دیگر بازی‎سازان در دنیا برای ساخت عناوی دشوار باز کرد و این جرات را به آن‎ها داد. پس از این موفقیت بود که بسیاری عناوین دشوار و چالش‎برانگیز خصوصا در سبک‎های نقش‎آفرینی و roguelike در سراسر دنیا ساخته شد که برخی از آن‎ها واقعا نیز باکیفیت و زیبا بودند و هستند. یکی از این عناوینی که دشوار بودن را در صدر موارد پیاده شده در بازی قرار داده است Darkest Dungeon نام دارد. این بازی که توسط Red Hook Studios برای پلتفرم‎های پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا و رایانه‎های شخصی ساخته شده است ترکیبی از سبک‎های نقش‎آفرینی و Roguelike را با المان‎هایی محدود مدیریتی در قالب یک عنوان دشوار و تاریک و زیبا با گیم‎پلی نوبتی و چالش‎برانگیز منتشر کرد که موفق شد نظر مثبت بازی‎بازان و منتقدان را در صنعت بازی‎های رایانه‎‌ای جلب کند و عنوانی خوش‎ساخت را برای علاقمندان به بازی‎های هاردکور و کلاسیک به ارمغان بیاورد. Darkest Dungeon یک بازی فوق‎العاده عالی است به ویژه برای طرفداران چالش و سختی در بازی‎ها و علاقمندان به نقش‎آفرینی‎های old-school و کلاسیک. بازی هیچ‎جا دست شما را نمی‎گیرد، البته فقط به یکباره دستتان را می‎گیرد و مستقیم به وسط جهنم پرتابتان می‎کند.

darkest1 1920x1080

 Darkest Dungeon برای کسانی که نمی‎توانند این نوع تنبیه و مجازات در بازی‎ها را تحمل و مدیریت کنند کشنده و سخت است ولی برای بقیه یک تجربه بی‎نهایت لذت‎بخش است که به هیچ وجه از دست نخواهند داد و تنها چند دقیقه بازی کردن آن برایشان کافیست تا دیگر نتوانند آن را رها کنند. Darkest Dungeon مظهر یک بازی تاریک است، نه این که فکر کنید فقط به خاطر اسم بازی. شما بازی را با به ارث بردن یک عمارت گوتیک از اجداد خود آغاز خواهید کرد. عمارتی که تقریبا تمام عمر خود را در آن صرف کرده‎اید آن هم در ناز و نعمت، اما کنجکاوی او در مورد قدرتی که در اعماق این عمارت وجود دارد بالاخره کار دستش می‎دهد و وی باعث باز شدن یک پورتال شیطانی می‎شود که انواع و اقسام موجودات نفرین شده و دیو ها رو به خانه وی سرازیر می‎کند. ترس از موجودات و وقایع خوفناکی که وی مشاهده می‎کند او را به مرز جنون و خودکشی می‎کشاند و اینجاست که شما باید به مبارزه با شیاطین و هیولاهای این عمارت نفرین شده بروید و آن‎ها را برای همیشه از بین ببرید. تمامی محیط گوتیک و فانتزی و زیبای بازی کاملا با دست طراحی شده‎اند و استایل هنری بی‎نظیری دارند که واقعا باید از کلمه شگفت‎انگیز در مورد ان استفاده کرد. هیچ‎گونه طراحی و گرافیکی مناسب‎تر از سبک هنری کنونی بازی برای آن وجود ندارد و شاهد بهترین استایل طراحی هنری برای این عنوان و حال و هوای آن هستیم که در این زمینه باید از سازندگان و طراحان بازی تقدیر کرد. همه چیز از مدل‎های شیطانی طراحی شخصیت‎ها گرفته تا راهروهای تاریک و لجن گرفته بازی، طوری طراحی شده‎اند که باید گفت کاملا در انحصار Darkest Dungeon هستند و بازی طراحی و اتمسفر خاص و انحصاری خود را دارد که در هیچ عنوان دیگری وجود ندارد و این موضوع در زمانه و دوره تقلیدهای وقیحانه بازی‎های مختلف از یکدیگر، بسیار ارزشمند است. Darkest Dungeon موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه سی و یکم قرار بگیرد.

۳۰ – South Park: The Stick of Truth

stickoftruthlogo small

سازنده:  Obsidian Entertainment, South Park Digital Studios LLC

ناشر: Ubisoft

ژانر: Turn Based RPG

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۲۰۱۴ – نسخه دوم بازی نیز در سال جاری میلادی منتشر خواهد شد

پلتفرم های مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, PC

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۸۵/۱۰۰

بدون شک برای من که همیشه تفریح و علاقه اولم در زندگی گیم بوده و هست، خیلی جذاب بود که متوجه شوم شاهکاری به نام South Park قرار است در نسل هفتم هم به مانند نسل پنج، به دنیای بازی های رایانه ای راه یابد. نام این بازی South Park: The Stick of Truth بود و در مارچ ۲۰۱۴ برای PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 و رایانه های شخصی منتشر گردید. قبل از عرضه بازی از انجا که می دانستیم دو سازنده نابغه این سری در ساخت بازی نقش مستقیم و اصلی را در نوشتن داستان دارند خیالمان کاملا راحت بود که بازی و طنز آن و داستان و … کاملا تضمین شده هستند و تنها مقداری نگرانی برای گیم پلی وجود داشت. ساخت بازی را Obsidian Entertainment بر عهده داشت و بازی در سبک نقش آفرینی با مبارزات نوبتی قرار داشت.  بعد از یک ساعت بازی کردن خیالم کاملا از بابت گیم پلی نیز راحت شده بود زیرا با عنوانی طرف بودم در حد و اندازه کیفیت فیلم ها و سریال این سری محبوب. بازی به بهترین شکل پردازش شده بود و شخصیت ها و دنیای بازی دقیقا به همان جذابیت سری انیمیشن آن بودند و نحوه رقم خوردن اتفاقات و رفتار شخصیت ها و پیشبرد داشتان بازی و روایت آن ذره ای با سری اصلی تفاوتی نداشت و یه همین خاطر نیز توانست بسیار موفق ظاهر شود. همان منطق بی منطقی و مسخره ای که در سری انیمیشنی South Park وجود داشت در بازی نیز پیاده شده بود و حتی مبارزات بازی با این که گاها بسیار سخت و نفس گیر هم بودند ولی باز هم خنده دار بود و حتی برخی شخصیت ها قدرت هایی خاص داشتند که در اینجا از صحبت کردن در باره آن ها به دلیل رعایت ادب معذوریم ولی در بازی واقعا شما را به خنده می انداختند و بسیار خلاقانه و عجیب خلق شده اند.

q7gwuk88thkry3j7lwm4

بازی بازخوردهای فوق العاده ای را نیز جه از منتقدان و چه بازیبازان کسب کرد و موفق شد تا از وبسایت معتبر IGN امتیاز ۹۰ را دریافت کند و به امتیاز متای عالی ۸۵ دست یابد. بازی در سبک نقش افرینی با مبارزاتی نوبتی و بسیار بسیار جذاب و اعتیاد آور قرار داشت که حالت طنز بی نظیر سری در مبارزات بازی نیز حفظ شده بود و با داستان جذاب و روایت عالی و طنز بازی یک ترکیب فوق العاده را شکل داده بودند. به این ترتیب و در پی موفقیت عنوان South Park: The Stick of Truth سازندگان بازی و خالقان سری اعلام کردند که عنوان جدیدی از این سری را در دست ساخت دارند که نام آن South Park: The Fractured But Whole است و برای انتشار در سال ۲۰۱۷ برنامه ریزی شده است و این گونه موجی از خوشحالی را بین طرفداران بازی و این سری محبوب به راه انداختند. برای صحبت قطعی در مورد موفقیت یا شکست این بازی بایستی تا زمان انتشار آن در سال ۲۰۱۷ صبر کنیم و ببینیم که دیوانه های شهر South Park این بار چه برایمان تدارک دیده اند. بسیار امیدواریم که در South Park: The Fractured But Whole شاهد یک عنوان در خور نام و محبوبیت جهانی این سری باشیم که بتواند حتی از عنوان فوق العاده زیبای قبلی خود نیز پیشی بگیرد. در هر حال همیشه از عنوان South Park: The Stick of Truth و شاید South Park: The Fractured But Whole به عنوان عناوینی موفق در سبک نقش آفرینی در دنیا یاد خواهد شد و این سری موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه سی ام قرار بگیرد.

۲۹ – Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

ninokuni

سازنده: Level-5, Studio Ghibli

ناشر: Level-5, Bandai Namco Entertainment

ژانر: RPG

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۲۰۱۰ – نسخه دوم بازی نیز در راه است

پلتفرم های مقصد: PlayStation 3

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۸۵/۱۰۰

اگر خاطرتان باشد مدتی قبل و در مقاله چشم نوازترین بازی ها از لحاظ گرافیکی در طول تاریخ، در مورد عنوانی صحبت کردیم که به واقع کسی در ابتدا انتظاری از آن نداشت اما این بازی کاری کرد که دنیا را به تحسین وا داشت و تبدیل به یکی از زیباترین عناوین نقش افرینی نسل هفتم چه از لحاظ گیم پلی و چه از لحاظ گرافیکی و یکی از برترین انحصاری های کنسول پلی استیشن ۳ شد. زمانی که نسخه غربی عنوانی با نام عجیب Ni no Kuni: Wrath of the White Witch برای پلی استیشن ۳ منتشر گردید کسی فکر نمی کرد که این بازی یکی از زیباترین و خوش رنگ و لعاب ترین عناوینی باشد که تا به حال کنسول پلی استیشن ۳ به خود دیده است. Ni no Kuni: Wrath of the White Witch توسط Level-5 و Studio Ghibli ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ در ژاپن و سال ۲۰۱۳ در غرب توسط کمپانی Bandai Namco Games به طور انحصاری برای پلتفرم PlayStation 3 منتشر گردید. این عنوان در سبک نقش آفرینی بر پایه مبارزات نوبتی قرار دارد. تنها کافی بود تا بازی را آغاز کنید تا پس از همان چند دقیقه ابتدایی محو دنیای زیبا و طراحی های ساده و صمیمی و چشم نواز بازی شوید و همین طور مبارزات نوبتی و فوق العاده جذاب بازی. طراحی های بازی بر پایه انیمه هستند و جذابیت آن ها در این است که چه در گیم پلی بازی و چه در دموها بازی به یک شکل است و جلوه های بصری خاصی را که تاکنون در عنوان دیگری ندیده بودیم به ما هدیه می دهد. وقتی تنها به چند عدد از تصاویر بازی نگاه می کنید متوجه می شوید که با یک بازی خاص طرف هستید و انگار بیشتر شاهد یک انیمه تعاملی هستیم تا یک بازی. البته جدا از جلوه های گرافیکی دیگر بخش های بازی نیز بسیار عالی بودند و گیم پلی و مبارزات فوق العاده آن در ترکیب با این گرافیک چشم نواز، سبب خلق عنوانی شده بودند که موفق گردید امتیازاتی مانند ۹۴ را از وبسایت معتبری مانند IGN یا امتیاز ۹۰ را از GameSpot دریافت کرده و به امتیاز متای ۸۵ دست یابد. بدون شک این امتیازات نشان دهنده عنوانی هستند که نمی تواند فقط در یک بخش عالی باشد و این بازی به واقع در تمام قسمت ها یک عنوان بی نظیر بود.

ni no kuni video game image 02

علاقمندان به عناوین استودیو Level-5 (سازنده بازی هایی مثل سری White Knight Chronicles و Professor Layton) و استودیو Ghibli (سازنده عناوینی مثل Spirited Away و Howl’s Moving Castle) که سازندگان بازی Ni no Kuni: Wrath of the White Witch هستند، شاهد یکی از برترین عناوین این سازندگان بودند و همگی اعتقاد داشتند که این بازی یکی از زیباترین و چشم نواز ترین عناوین نسل هفتم و همچنین یکی از بهترین نقش آفرینی هایی است که تاکنون تجربه کرده اند. استودیو Ghibli از لحاظ بصری نقش مهمتری را در ساخت این بازی داشته است زیرا طراحی شخصیت ها و همچنین سکانس های انیمه بازی را بر عهده داشته است که یکی از پایه های اصلی زیبایی بصری بازی هستند و از سوی دیگر سازندگان توانمند استودیو Level-5 بیشتر بخش گیم پلی و مبارزات بازی را طراحی کرده اند و با توجه به این که قبلا تبحر خود را در ساخت مبارزات جذاب در دو عنوان زیبای White Knight Chronicles نشان داده بودند، از این بابت هیچ گاه نگرانی خاصی وجود نداشت و بعد از انتشار نیز مشاهده کردیم که سیستم مبارزات نوبتی بازی بسیار بسیار کامل و بدون نقص طراحی شده بود. بازی داستان جالب و ساده و صمیمی نیز دارد که با گیم پلی بازی و گرافیک ان کاملا همخوانی و هماهنگی دارد و برای این عنوان بسیار مناسب به نطر می رسد. شما در بازی نقش پسری به نام الیور بازی می کنید که باید به یک دنیای دیگر سفر کند تا مادرش را نجات دهد و همچنین بر نیروی شیطانی فائق آید، اما قطعا می دانید که کار به همین راحتی نخواهد بود و اتفاقاتی که در طول این مسیر برای وی رخ می دهد بستر داستانی محسوب می گردد. حتما می دانید که مدتی قبل نسخه دوم این عنوان زیبا نیز برای نسل هشتم و به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۴ معرفی گردید تا شاهد یک بازی زیبای دیگر از این فرنچایز محبوب باشیم. بازی فوق العاده زیبای Ni no Kuni: Wrath of the White Witch موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه بیست و نهم قرار بگیرد.

۲۸ – Valkyria Chronicles

header 1

سازنده: Sega, Sega Wow

ناشر: Sega

ژانر: tactical role-playing

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۲۰۰۸

پلتفرم های مقصد: PlayStation 4, PlayStation 3, PC

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۸۶/۱۰۰

در نسل هشتم بازار ریمستر کرد بازی های زیبای نسل های گذشته حسابی داغ است. شرکت سگا نیز در راستای سیاست بازسازی عناوین موفق قدیمی برای نسل هشتم تصمیم گرفت تا بازی موفق و زیبای Valkyria Chronicles که یک عنوان انحصاری موفق در نسل هفتم و در سال ۲۰۰۸ برای پلی‌استیشن ۳ بود و امتیاز متای عالی ۸۶ را کسب کرده بود، به صورت ریمستر شده برای نسل هشتم و در انحصار پلتفرم پلی‌استیشن ۴ نیز منتشر کند. البته عنوان اصلی این سری ۶ سال پس از عرضه برای پلی‌استیشن ۳ و در سال ۲۰۱۴ برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز عرضه شد و آن‌جا نیز موفق عمل کرد اما نسخه نسل هشتم و ریمستر شده به مانند اول انتشار بازی اصلی تنها برای پلتفرم پلی‌استیشن منتشر شده‌است و شاید چند سال بعد برای دیگر پلتفرم‌های نیز عرضه شود. خوشبختانه با عرضه این عنوان در نسل هشتم به تازگی و انتشار نقدها و امتیازات آن شاهد هستیم که یک بازی ریمستر شده با کیفیت دیگر نیز به جمع عناوین این‌چنینی و مخصوصا بازی‌های بر روی کنسول پلی‌استیشن ۴ در نسل هشتم پیوست. Valkyria Chronicles Remastered موفق شد تا با امتیاز متای ۸۵ از مجموع ۴۳ نقد، جا پای موفقیت نسخه اوریجینال این سری بگذارد و موفقیت آن را دقیقا به همان شکل تکرار کند که این جای تحسین برای سگا و سازندگان بازی دارد که موفق شده‌اند نسخه با کیفیتی را به نسل هشتم بیاورند

valkyria remaster

یکی از قابل توجه ترین جنبه‌های بازی Valkyria Chronicles و البته نسخه ریمستر شده ان سبک گرافیکی آن است که مانند ترکیبی است از طراحی انیمیشن با مداد و نقاشی با آبرنگ که یک هویت کاملا منحصر به فرد به بازی داده است که مثال آن را هیچ جا ندیده‌ایم. شخصیت‌ها و بهتر است بگویم همه چیز در بازی فوق‌العاده به نظر می‌رسند. وقتی که بحث جلوه‌های گرافیکی و هنری در مبارزات مطرح می‌شود باید اعتراف کرد که از لحاظ هنری لحظات شگفت‌انگیز و فک‌برانداز زیادی در بازی وجود دارند که شما را به تحسین وا می‌دارند. المان‌های نقش‌آفرینی در کلاس‌های بازی و سیستم ارتقا (لول‌آپ) آن هستند. ۵ نوع یونیت یا واحد وجود دارند که شامل Scout ،Lancer ،Engineer ،Shocktrooper و Sniper هستند. هر کدام از این کلاس ها قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف خود را دارند و شما باید هر کلاس را بر اساس نوع نقشه و ماموریتی که دارید انتخاب کنید. همچنین شما کنترل یک تانک را نیز در اختیار دارید که دو برابر حالت معمول CP مصرف می‌کند. کنترل این تانک واقعا فوق‌العاده است و مخصوصا وقتی که به کنترل آن مسلط شوید بسیار لذت‌بخش‌تر هم می‌شود. در حالی که اغلب بازی‌های استراتژی سیستم ارتقا واحدهای جداگانه و تک‌تک را دارند، Valkyria Chronicles Remastered به شما اجازه می‌دهد که کلا یک کلاس را ارتاقا دهید. این امر سیستم ارتقای بازی را بسیار در دسترس‌تر می‌سازد و شما دیگر نگران این نیستید که برخی واحدها از ارتقا جا بمانند. در هر حال باید گفت سری والکری جزو رنچایزهای زیبای نقش افرینی در دنیاست و Valkyria Chronicles موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه بیست و هشتم قرار بگیرد.

۲۷ – سری Tales

tales of the world by radiantmyths d5oy8gc

سازنده: Bandai Namco , Namco

ناشر:  Bandai Namco Entertainment

ژانر: RPG

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۱۹۹۵ بازی Tales of Phantasia – سال ۲۰۱۷ در ۲۴ ژانویه بازی Tales of Berseria

پلتفرم های مقصد:  Android, iOS, PC, Game Boy Advance, Game Boy Color, GameCube, PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Portable, PlayStation Vita, Mobile phone, Nintendo DS, Nintendo 3DS, Super Famicom, Web browser, Wii, Xbox 360

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: بازی Tales of Symphonia با امتیاز ۸۶/۱۰۰

سری عناوین نقش افرینی Tales که با نام Tales of نیز از آن یاد می شود، یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین فرنچایزهای نقش افرینی در تاریخ بازی های رایانه ای هستند که از سال ۱۹۹۵ در کنار بازیبازان حضور دارند و با بازی زیبای Tales of Phantasia کار خود را آغاز کردند و تا امروز ادامه یافته اند که تا چند روز اینده جدید ترین بازی این سری نیز با نام Tales of Berseria منتشر خواهد گردید. تنها گاهی به پلتفرم های مقصد این سری عناوین بیاندازید تا گستردگی و عظمت آن را دریابید. تقریبا پلترمی وجود نداشته است که این سری عنوانی بر روی آن عرضه نکرده باشد و این الیته نشان از فروش خوب بازی ها نیز دارد که تا به امروز هنوز هم ساخته می شوند زیرا که اگر این سری سوداور نبود اکنون چیزی حدود ۲۰ بازی را در این سری تجربه نکرده بودیم. عناوینی که تاکنون در این سری منتشر شده اند با بازخوردهای گوناگونی نیز روبرو بوده و امتیازات مختلفی را نیز دریافت نموده اند که بین این بازی ها عنوان Tales of Symphonia موفق شده است تا از لحاظ امتیاز متا موفق ترین بازی لقب بگیرد و امتیاز متای ۸۶ را کسب نماید که نشان از یک نقش افرینی زیبا و با کیفیت را دارد.

mushi 20131119t130015 m9w3sne

همچنین دو عنوان زیبای Tlaes of Xillia که در دو شماره در سال های اخیر منتشر گردیدند نیز جزو بازی های خوب و موفق این سری قدیمی به شمار می روند. از نکات جالب این سری آن بوده است که بر خلاف بسیاری از فرنچایزهای قدیمی و نقش آفرینی ژاپنی که سال هاست در کشور ژاپن منتشر شده اند و هیچ گاه نسخه غربی نداشته اند، سری Tales و سازنده و ناشر قدرتمند ان یعنی باندای نامکو که البته در زمان گذشته تنها با نام نامکو آن را می شناختیم همواره اعتقاد به انتشار به نسخه غربی بازی های این سری داشته است و شاهد عرضه نسخه مخصوص عناوین این سری برای نقاط دیگر دنیا غیر از ژاپن نیز بوده ایم. اخیرا جدیدترین نسخه از این سری یعنی بازی Tales of Berseria نیز در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷ منتشر گردید تا قدمت این فرنچایز نقش آفرینی محبوب به ۲۲ سال برسید. سری عناوین Tales در لیست ما از برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ در جایگاه بیست و هفتم قرار گرفته اند.

۲۶ – Lords of the Fallen

fallen

سازنده: CI Games, Deck13 Interactive

ناشر: CI Games, Ubisoft

ژانر:  Action role-playing game

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۲۰۱۴ – نسخه دوم نیز در حال ساخت است

پلتفرم های مقصد: PlayStation 4, Xbox One, PC

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۶۸/۱۰۰

بعد از تجربه Lords of the Fallen و زمانی که اسامی سازندگان بازی در حال گذشتن از جلوی چشمانتان است، شما دارید با خود این فکر را می‌ کنید که چه اشتباهی کرده بودم اگر این عنوان را بازی نمی ‎کردم و چه گول زننده و دروغین می‌تواند باشد امتیاز متا. کمترین لیاقتی که بازی Lords of the Fallen دارد این است که جای اعداد امتیاز متای آن برعکس شوند، زیرا که این کمترین حقی است که این اکشن نقش آفرینی فوق العاده زیبا و قدرتمند دارد. Lords of the Fallen عنوانی است که توسط استودیوهای CI Interactive و Deck 13 ساخته شده است و از همان زمان که اولین ویدئوهای معرفی آن منتشر شد و گیم‎ پلی آن را مشاهده کردیم، نوید عنوانی خوب و قدرتمند را داد که سری پرطرفدار سولز را به عنوان منبع الهام خود قرار داده است. بازی پر است از نقاط قوت و به واقع کمتر ضعف بزرگی در ان مشاهده می شود. در بخش گرافیک و داستان دو گیم پلی و … بازی کاملا موفق و عالی عمل کرده است و حتی نکاتی دارد که بنده به شخصه تا به حال در هیچ بازی دیگری ندیده ام. همانگونه که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام به عنوان کسی که در طی سال ها کمتر بازی نقش‌آفرینی از زیر دستش در رفته است خدمت شما می‌گویم. تا به امروز در هیچ عنوان نقش‌آفرینی از برترین‌ها تا ضعیف‌ترین‌ها، زره ها و تجهیزاتی با ابهت‎تر، زیباتر و جذاب‎تر از زره‎های Lords of the Fallen ندیده‎ام. باور کنید که در بازی به قدری محو زره های زیبای آن می‌شوید که هر چند دقیقه یک بار آن ها را عوض می‎کنید تا از تنوع آن‎ها لذت ببرید. حتی این بازی یکی از المان های اصلی سری سولز را نیز ارتقا دادهد است و ان را جذاب تر کرده و بازیباز را بیشتر به فکر وا می دارد. آنها در بازی خود سیستم پاداش و جزایی را قرار داده‌اند که حمل کردن یا نکردن روح‌ها با خودتان را برای شما تبدیل به یک دغدغه کنند. در بازی دارک سولز شما می‌دانید که اصلا نباید مقدار زیادی روح با خود حمل کنید و این اشتباه است، ولی در Lords of the Fallen علاوه بر این، می‌دانید که هر چقدر روح بیشتری همراهتان باشد هنگام مبارزات با دشمنان روح‌های بسیار بیشتری را کسب می‌کنید و مثلا وقتی که مقدار زیادی از روح‌ها همراهتان است شاید یک دشمن وقتی کشته می‎شود دو یا ۳ برابر بیشتر به شما روح می‎دهد و این برای شما تبدیل به یک چالش می‎شود که آیا سریع روح‌ها را خرج کنید و یا آن‎ها را هنگام مبارزات همراه خود ببرید و کلی روح بیشتر بگیرید که این سیستم پاداش و جزا بازی را بسیار جذاب می‎کند.

lords of the fallen 2 1152x648

همانطور که قبلا نیز در نقد و بررسی این عنوان عرض کرده ام به عقیده بنده وقتی استودیویی ناشناخته با کارنامه‎ای نه چندان پربار، یک عنوان بسیار زیبا و جذاب می‌سازد بایستی خیلی بیشتر به آن توجه کرد و به ویژه منتقدان و مراجع گیمی مختلف در دنیا باید بیشتر به آن بپردازند و به سازندگان این نوید را بدهند که راه درستی را پیش گرفته‌اند و با رفع برخی مشکلات بازی که ناشی از کم‌تجربگی است، می‌توانند در ادامه عناوین بسیار بهتری بسازند و خیلی موفق‌تر عمل کنند. اما در عمل می بینیم که مثلا در مورد بازی Lords of the Fallen عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و منتقدان با بازی بسیار سختگیرانه‌تر از عناوین شرکت‌های بزرگ و خوش‌نام برخورد می‌کنند و مواردی را که در بازی‎های اسم و رسم دار گاهی نادیده می‌گیرند، به شدیدترین شکل در عناوینی که سازندگانش کمی کوچکتر و کم آوازه‌تر هستند، لحاظ می‌کنند و از بازی امتیاز کم می‌کنند. بسیاری از نقدها و نمرات متوسطی که به این عنوان تعلق گرفت به دلیل همین نام سازنده آن بود که نام بزرگی نبود و خیلی ‌ها انتظار چنین عنوان قدرتمندی را از آن نداشتند و شاید بدون تجربه کردن کامل آن، بر آن تاختند و بیهوده از آن امتیاز کم کردند در حالی که این رفتار کاملا ناعادلانه بود و معتقدم که اگر در جلوی نام سازنده Lords of the Fallen اسم‌هایی مثل فرام‌سافتور یا بایوویر و … بود توجه بسیار بیشتری به آن می‌کردند و بازی تبدیل به یک عنوان تحسین شده می‌شد. Lords of the Fallen بدون هر گونه اغراق و تعصب، یکی از برترین نقش‎آفرینی‌هایی است که در نسل هشتم عرضه شده است و با گرافیک فنی و هنری عالی، گیم‎پلی استوار و محکم، سیستم پاداش و جزای ریسکی، مبارزات کاملا جذاب، زره‌ها و تجهیزات بی‎نظیر و درجه سختی نسبتا بالا، موفق می‌شود تا کاملا شما را جذب و پای بازی میخکوب کند. اگرعلاقمند به بازیهای اکشن نقش‌آفرینی مثل دارک سولز و اسکایریم و …. هستید مطمئن باشید که از تجربه Lords of the Fallen  پشیمان نخواهید شد. در هر حال از نظر بنده  Lords of the Fallen به عنوان یکی از عناوین موفق سبک نقش آفرینی شناخته می شود و این بازی در لیست من در جایگاه بیست و ششم قرار می گیرد. به امید موفقیت نسخه دوم بازی که در حال ساخت است.

۲۵ – سری Torchlight

torchlight ii 03

سازنده: Runic Games

ناشر: Runic Games

ژانر: Action role-playing

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: Torchlight در سال ۲۰۰۹  – Torchlight II در سال ۲۰۱۲

پلتفرم های مقصد: PC, Linux, Mac, Xbox 360

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۸۸/۱۰۰

در طول سال های زیادی که از انتشار اولین نسخه از سری شاهکار بلیزارد یعنی دیابلو می گذرد همواره سازندگانی بوده اند که با الهام گرفتن از آن سری محبوب بازی هایی را ساخته اند و گاها کپی برداری کرده اند که از آن ها به عنوان کلون های دیابلو یا Diablo Clone یاد می شود و هیچ گاه نتوانسته اند تا از سر سایه نام بزرگ دیابلو خود را خارج نمایند. عناوین کمی بوده اند که توانسته اند در طول این سالها در سبک اکشن نقش آفرینی با دوربین ایزومتریک ساخته شوند و به عنوان یک بازی مستقل و موفق خود را از زیر سایه دیابلو بیرون کشیده و برای خود شخصیت مستقلی پیدا کرده و به موفقیت برسند. یکی از این فرنچایزها بدون شک سری زیبای Torchlight است که در دو نسخه منتشر شده است و موفق شد تا نظر تمام بازیبازان و منتقدان را به خود جلب نماید و به عنوان یک بازی مستقل و موفق در این سبک شناخته شود. این سری در سال ۲۰۰۹ با انتشار نخستین نسخه، خود را به دنیا معرفی کرد و سپس ۳ سال یعد در سال ۲۰۱۲ نیز نسخه دوم این فرنچایز منتشر گردید.

۶۹۸۱

سازنده و ناشر هر دو نسخه این سری Runic Games نام داشت که با انتشار این دو بازی توانست نام خود را در بین بازیسازان مطح و موفق سبک اکشن نقش آفرینی مطرح نماید و هر دو نسخه این بازی با بازخوردهای بسیار خوبی از سوی بازیبازان و منتقدان مواجه شدند. Torchlight و Torchlight II هر دو موفق شدند تا امتیاز متای ۸۸ را دریافت نمایند که نشان از یک بازی فوق العاده جذاب در این سبک داشتند و بازیبازان زیادی در سراسر دنیا این بازی ها را تجربه نمودند. سبک گرافیکی این سری بسیار جالب و جذاب بود و نوعی حالت کارتونی زیبا در عناوین این سری وجود دارد که آن ها را از دیگر بازی ها متمایز می کند و همچنین سازندگان با قرار دادن المان هایی جدید و جذاب و موفق شده اند تا بازی خود را با یک شخصیت مستقل و جدا از هر عنوان دیگری در این سبک به دنیا معرفی کنند. سیستم لوتینگ بازی فوق العاده جذاب و لذتبخش است و یاد سیستم بی نظیر لوتینگ در سری شاهکار دیابلو را برای بازیبازان زنده می کند. بسیاری منتظر معرفی نسخه سوم و تکمیل ۳ گانه Torchlight هستند که باید منتظر ماند و دید که ایا سازندگان این فرنچایز قصد چنین کاری را دارند یا خیر. در هر حال همیشه از سری Torchlight به عنوان یکی از فرنچایزهای موفق سبک نقش آفرینی در دنیا یاد خواهد شد و این فرنچایز موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه بیست و پنجم قرار بگیرد.

۲۴ – Pillars of Eternity

logo414

سازنده: Obsidian Entertainment

ناشر: Paradox Interactive

ژانر:  role-playing

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۲۰۱۵

پلتفرم های مقصد: PC, Linux, Mac

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۸۹/۱۰۰

یکی از فرنچایزهای نسبتا جدید سبک نقش افرینی که با انتشار همان نسخه اول در سال ۲۰۱۵ موفق شد نام خود را به عنوان یکی از برترین عناوین اکشن نقش آفرینی با زاویه ایزومتریک در تاریخ عناوین این سبک معرفی نماید بازی Pillars of Eternity است که همان طور که در معرفی شماره قبلی این لیست گفتیم با این که تقریبا در سبک شاهکاری مانند دیابلو قرار دارد و همه بازی های این سبک با دیابلو مقایسه می شوند، موفق شد تا خود را از زیر سایه سنگین نام دیابلو خارج کند و به عنوان یک بازی با شخصیت مستقل و مجزا شناخته شود تا به این ترتیب هم بازیبازان و هم منتقدان از این عنوان به نیکی یاد کنند. Pillars of Eternity توسط استودیو کهنه کار Obsidian Entertainment ساخته شد و در سال ۲۰۱۵ توسط Paradox Interactive برای پلتفرم های PC, Linux و Mac منتشر گردید و بازخوردهای عالی را نیز دریافت نمود و سرانجام با امتیاز متای عالی ۸۹ به کار خود پایان داد. از عنوان Pillars of Eternity همواره به عنوان یک دنباله معنوی برای سری عناوین مشهور  Baldur’s Gate و Icewind Dale و همینطور  Planescape: Torment یاد می شود. Obsidian Entertainment در سال ۲۰۱۲ برای ساخت این بازی یک کمپین کیک استارتر تشکیل داد و جالب اینجاست که این کمپین موفق شد تا بالغ بر ۴ میلیون دلار جمع اوری نماید که در آن زمان بالاترین مبلغ جمع اوری شده در کیک استارتر برای یک بازی رایانه ای بود. Pillars of Eternity بر پایه انجین یونیتی ساخته شد.

pillars4

وقایع بازی در دنیای فانتزی Eora که در سرزمین Dyrwood قرار داشت دنبال می شد که اسیر یک بیماری ناشناخته بود که همه را تبدیل به “hollowborn” می کرد یعنی بدون روح به دنیا می آمدند. پروتاگونیست های بازی که از آنها با نام واچر یاد می شود این قدرت را دارند که گذشته را ببینند و با روح ها ارتباط برقرار نمایند. هدف شما در بازی به عنوان واچر این است که دلیل این که بیدار شده اید را بیابید و همچنین موضوع hollowborn ها را حل نمایید. اصلی ترین نکاتی که در نقدهای بازی از آنها به عنوان بخش های قدرتمند بازی یاد شده است شامل دنیای فوق العاده جذاب و زیبای بازی و همچنین داستان و روایت قدرتمند آن است. بازی جوایز زیادی را نیز برنده شد که از بین انها می توان به برترین نقش افرینی سال ۲۰۱۵ اشاره کرد. یک بسته الحاقی دو قسمتی نیز در آگوست ۲۰۱۵ و فبریه ۲۰۱۶ برای این عنوان با نام Pillars of Eternity: The White March منتشر گردید. بدون شک بازببازان زیادی در دنیا منتظر معرفی نسخه دوم این بازی زیبا هستند و بایستی منتظر ماند تا ببینیم ایا سازندگان بازی چنین قصدی را با توجه به موفقیت زیاد نسخه اول آن دارند یا خیر. در هر حال همیشه از عنوان Pillars of Eternity به عنوان یکی از عناوین موفق سبک نقش آفرینی در دنیا یاد خواهد شد و این بازی موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه بیست و چهارم قرار بگیرد.

۲۳ – سری Fable

۵۴aawec

سازنده: Big Blue Box ,Lionhead Studios

ناشر: Microsoft Studios

ژانر: Action role-playing

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: سال ۲۰۰۴ بازی Fable – سال ۲۰۱۴ بازی Fable Anniversary

پلتفرم های مقصد: Xbox, PC, Xbox 360, Xbox One

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: بازی Fable II با امتیاز متای ۸۹/۱۰۰

بدون شک یکی از برترین ۳ گانه های اکشن نقش افرینی تاریخ بازی های رایانه ای، عناوین فرنچایز Fable هستند که توسط یکی از بزرگان این صنعت یعنی اقای پیتر مولینیو خلق و به وسیله استودیو توانمند Lionhead ساخته و توسط مایکروسافت منتشر گردید تا این که استودیو در سال ۲۰۱۶ تعطیل گردید که اتفاقا یکی از تصمیم های بحث برانگیز مایکروسافت نیز بود. اولین نسخه از این سری در سال ۲۰۰۴ برای ایکس باکس منتشر گردید و با بازخوردهای خوبی نیز مواجه شد و امتیاز متای ۸۵ را دریافت نمود. به این ترتیب و با موفقیت بازی اول، سازندگان به فکر ساخت نسخه دوم بازی افتادند و ۴ سال بعد در سال ۲۰۰۸ عنوان Fable II منتشر گردید که نقطه عطف این سری و موفق ترین بازی این فرنچایز محسوب می شود. بازی بازخوردها و نقدهای خیلی خوبی را دریافت نمود و سرانجام با امتیاز متای عالی ۸۹ به کار خود پایان داد تا نامش به عنوان یکی از برترین اکشن نقش افرینی های تاریخ ثبت گردد. سپس برای تکمیل ۳ گانه بود که در سال ۲۰۱۰ عنوان Fable III منتشر گردید که این بازی نیز بازخوردهای مثبتی را دریافت نمود (البته نه به اندازه نسخه دوم) و با امتیاز متای ۸۰ به کار خود پایان داد که هر چند پایین ترین متا بین ۳ نسخه بود اما باز هم پایان شایسته ای برای این ۳ گانه جذاب و دوست داشتنی محسوب می شد. البته جدا از این ۳ گانه در سال ۲۰۱۲ دو عنوان فرعی نیز از این سری منتشر گردید. یکی بازی Fable Heroes که در سبک Beat ’em up برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و دیگری نیز Fable: The Journey که در سبک اکشن نقش افرینی ریلی و به عنوان یک بازی کینکت عرضه شد. این دو عنوان فرعی هرگز نتوانستند در حد بازی های اصلی ۳ گانه عمل کنند و به ترتیب امتیازات ۵۵ و ۶۱ را دریافت نمودند که در مقایسه با ۳ گانه اصلی یک شکست محسوب می شدند. البته در سال ۲۰۱۳ مایکروسافت با یک تیزر تریلر زیبا بازی به نام  Fable Legends را معرفی نمود که قرار بود سالها قبل از وقایع بازی اول را نمایش دهد اما سرانجام پس از کش و قوس های زیاد و رایگان اعلام شدن بازی و … نهایتا در سال ۲۰۱۶ پرونده این بازی برای همیشه بسته شد و استودیو Lionhead نیز تعطیل گردید.

fable anniversary review 1108769

اتفاقات و وقایع داستانی این فرنچایز در سرزمین زیبایی به نام آلبیون دنبال می شود که شرایط ان بسته به دوره زمانی هر نسخه فرق می کرد. در زمان بازی اول این سرزمین شامل چندین ایالت و شهر های مستقل بود با مناطق وسیع حومه ای و یا بیابان هایی که بین انها قرار داشتند. بازی از لحاظ زمانی نشانگر قرون وسطی در اروپا بود همراه با المان های فانتزی شبیه به عناوینی مثل The Elder Scrolls یا The Lord of the Rings. در بازی دوم البیون پیشرفت کرده بود و در دورانی شبیه به دوره Age of Enlightenment یا عصر روشنگری قرار داشت. در عنوان سوم البیون باز هم پیشرفت کرده بود و این بار در دورانی مانند عصر صنعتی قرار داشت، درست مانند دنیای واقعی در قرن ۱۸ و ۱۹ و انقلاب صنعتی. گیم پلی عناوین این سری بر پایه پیشرفت شخصیت اصلی بازی یا پروتاگونیست ان بود که کنترل وی را بازیباز بر عهده داشت. رشد و پیشرفت این شخصیت نیز کاملا به نحوه تعامل بازیباز با دنیای بازی بستگی داشت که مهم ترین ان برخورد با افراد و مردم مختلف بود و شامل مواردی مثل گفتگو، داستان گفتن، آموزش، تجارت، بازی، معاشرت و روابط، و یا مبارزه می شد. شما می توانستید شخصیت بازی را از طریق پارامترهایی مثل جادو و قدرت و مهارت های اجتماعی ارتقا دهید. از نکات مثبت این سری که همواره ان را جذاب می کرد وابستگی کامل شخصیت اصلی بازی به اخلاقیات و تصمیمات اخلاقی مثبت یا منفی بود که می گرفت و می توانستید شخصیت خود را هر چه بیشتر به سمت شیطانی شدن یا خوب بودن هدایت کنید که جالب اینجا بود که در این حالات حتی ظاهر شخصیت و سلاح او بسته به خوب یا بد بودن وی تغیر می کرد و حتی مثلا هنگامی که در اب نگاه می کردید چهره اصلی حالت شیطانی یا مثبت شخصیتتان را می توانستید ببینید. به هر صورت همیشه از فرنچایز Fable و مخصوصا ۳ گانه اصلی ان به عنوان یکی از سری بازی های موفق سبک نقش آفرینی در دنیا یاد خواهد شد و این فرنچایز موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه بیست و سوم قرار بگیرد.

۲۲ – سری Dragon Quest

۳jllhym

سازنده: Armor Project, Bird Studio, ArtePiazza, Chunsoft, Heartbeat, Level-5, Square Enix

ناشر:  Square Enix ,Nintendo

ژانر: RPG

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: بازی Dragon Quest در سال ۱۹۸۶ – بازی Dragon Quest Heroes II سال ۲۰۱۶

پلتفرم های مقصد: MSX, Famicom/NES, Super Famicom/Super NES, Game Boy Color, Game Boy Advance, Nintendo DS, Mobile phone, Android, Arcade, PlayStation, PlayStation 2, Wii, Nintendo 3DS, Wii U, Nintendo Switch, Microsoft Windows, iOS, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride با امتیاز متای ۹۰/۱۰۰

برخی نام ها در کنار یک سبک نامشان در صنعت بازی عجین شده است و هر گاه که از ان سبک یاد کنیم قطعا نام ان بازی نیز در کنار ان به عنوان نمادی از آن سبک خواهد آمد. بدون شک برای سیک نقش افرینی یکی از این نمادها سری عناوین Dragon Quest است که سال ها و سال هاست همدم و محبوب دل بازیبازان علاقمند به نقش افرینی بوده است و از سال ۱۹۸۶ در این صنعت و هنر دوست داشتنی حضور داشته است. سری عناوینی که پرفروش ترین سری نقش افرینی کنسولی در تاریخ هستند و طرفداران بسیار زیادی در دنیا داشته و دارند که تنها نگاهی به نام پلتفرم های مقصد این سری کافیست تا گستردگی و بزرگی این سری را به وضوح بینیم. البته لازم به ذکر است که سری Dragon Quest تا سال ۲۰۰۵ به عنوان Dragon Warrior در امریکای شمالی شناخته می شد. این فرنچایز توسط  Yuji Horii خلق و در استودیوی او با نام Armor Project ساخته شده است و توسط کمپانی خوشنام ‍ژاپنی یعنی اسکوئر انیکس که قبلا تنها انیکس نام داشت منتشر گردیده است. همانطور که گفته شد نسخه اول این فرنچایز با نام Dragon Quest در سال ۱۹۸۶ منتشر گردید و در طول سال ها و نسل های مختلف تا به امروز شاهد انتشار نسخه های مختلف ان بوده ایم.

bck home

جالب است بدانید تنها نسخه های اصلی و شماره دار این فرنچایز ۱۱ عدد هستند حال عناوین فرعی و اسپین اف های پرتعداد ان نیز بماند! در بین تمامی نسخه های مختلف اصلی و فرعی که تا به امروز در این سری منتشر گردیده است، بهترین بازخورد را عنوان Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride دریافت نمود که در سال ۱۹۹۲منتشر گردیده و موفق شد تا امتیاز متای فوق العاده ۹۰ را دریافت نماید. جدیدترین عنوان در این سری نیز بازی زیبای Dragon Quest Heroes II است که در ماه می ۲۰۱۶ در ژاپن برای پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ و ویتا منتشر گردید و قرار است تا در سال جاری میلادی نسخه غربی آن نیز برای پلتفرم های یاد شده منتشر گردد. قطعا هر گاه که صحبت از برترین و اصیل ترین سری عناوین نقش افرینی در تاریخ بازی های رایانه ای باشد نام سری بازی های زیبا و خاطره انگیز Dragon Quest نیز شنیده خواهد شد و از آن به عنوان یکی از فرنچایزهای مطرح این سبک یاد خواهد شد. سری بازی های Dragon Quest در لیست ما از برترین فرنچایزهای نقش افرینی در جایگاه بیست و دوم قرار گرفته اند.

۲۱ – Undertale

fb499f0b 9aaf 4aa3 a09c d2dfc6b511a8 orig

سازنده: Toby Fox

ناشر: Toby Fox

ژانر: RPG

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: ۲۰۱۵

پلتفرم های مقصد: PC, Linux, Mac

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: ۹۲/۱۰۰

 عناوین بزرگ و شاهکار AAA را معمولا تمام گیمرهای دنیا می‎شناسند و کمتر کسی است که یکی از آن‎ها را از دست بدهد یا نشناسد. با تبلیغات بزرگی که ناشران ثروتمند و بزرگ این صنعت برای غول‎هایشان انجام می‎دهند همه و همه در مورد آن بازی خبردار می‎شوند و آن را تجربه می‎کنند. اما در این بین شاخه‎ای هست به نام بازی‎های مستقل. شاخه‎ای که در آن چه شاهکارهایی که نمی‎بینیم. شاخه‎ای با عناوینی سرشار از خلاقیت و زیبایی که گاها با پیکسل‎های ساده کاری را که عناوین بزرگ دنیا انجام می‎دهند را انجام داده و همان سطح از لذت و گاها بیشتر را برای ما به ارمغان می‎ آورند. عناوین مستقل متاسفانه گاها زیاد شناخته نمی‏‎شوند و برخی از آن‌ها را گیمرها به دلیل ناشناخته بودن بازی نمی ‎کنند زیرا تبلیغات عظیمی برایشان انجام نمی ‎شود. البته جای شکرش باقی است که در چند سال اخیر کمی اوضاع این عناوین بهتر شده است و جایگاهی برای شناخته شدن و جولان دادن پیدا کرده‎اند و مثلا عنوانی مثل Her Story می‎آید و کلی جایزه در مراسم برترین‎های سال و در رقابت با عناوینی بزرگ برنده می‎شود و به لطف امتیاز متا و نقد سایت‎های بزرگ دنیا، بیشتر شناخته می‎شوند و شانس مورد توجه واقع شدن زا پیدا کرده‎اند. یکی از عناوین مستقل و فوق‎العاده زیبایی که سال ۲۰۱۵ منتشر شد و تمامی صنعت بازی‎های رایانه‎ای یکصدا آن را تحسین کردند و بسیار مورد استقبال نقش‎آفرینی بازان قرار گرفت عنوان زیبای Undertale است که به راستی یکی از افتخارات صنعت محبوبمان محسوب می‎شود. مطمئن باشید که پس از تجربه Undertale چنان حس لذت خالص و شور و شوقی دارید که با کلمان قابل وصف نیست و تمامی وجودتان از هنر سازندگان این عنوان لبریز و مشعوف خواهد شد.

undertale grillbys 7pqa

باز هم سازندگان مستقل، خلاقیت و هنر خود را به رخ دنیا کشیدند و نشان دادند که با امکانات کم چه گارها می‎توان کرد. می‎توان عنوانی به نام Undertale ساخت که از بزرگ‎ترین رسانه‎های گیم دنیا و از مجموع ۳۰ نقد، امتیاز متای ۹۳ را دریافت کند. می‎دانید ۹۳ یعنی چه؟ ۹۳ یعنی امتیاز متای The Witcher 3: Wild Hunt، یعنی امتیاز متای برترین بازی سال ۲۰۱۵٫ همان‎طور که طبق قانونی که برای خود دارم همیشه گقته‎ام باز هم می‎گویم: بد بودن متای یک عنوان دلیل بر بد بودن بازی نیست ولی بالا بودن متای یک بازی قطعا دلیل بر جذابیت و زیبایی بازی است. شما نمی‎توانید این بازی را با یک نگاه گذرا و سطحی بشناسید اما این را مطمئن باشید که Undertale یکی از برترین، پیشروترین و خلاقانه‎ترین عناوین نقش‎آفرینی است که در چندین سال اخیر منتشر شده است. Undertale به طرز بسیار شجاعانه‎ای در جهت خلق نوآوری پا روی سنت گذاشته است و باید گفت کاملا و به طور صددرصد و بدون ذره‎ای اشتباه، توانسته است به این موفقیت دست یابد. این عنوان با قدم گذاشتن در مسیری ساختارشکن و شخصیت‎پردازی‎هایی نامتعارف و سیستم مبارزات عجیب و … موفق می‎شود تا از هر نظر شمارا راضی و خشنود نگاه دارد. شاید لذتی که عنوانی مثل Undertale به شما می‎دهد از جنس متفاوتی نسبت به غول‎هایی مثل ویچر و فال‎آوت و بلادبورن باشد ولی این را مطمئن باشید که اگر این عناوین شاهکار هستند (که هستند)، Undertale نیز بی‎شک شاهکاری در قالب و کلاس رترواستایل خود است. بسیار بسیار امیدواریم تا با توجه به موفقیت خیلی بالای Undertale سازندگان خلاق و توانمند آن به فکر انتشار و ساخت نسخه دوم ان نیز باشند و این بازی زیبا به یک فرنچایز محبوب نقش افرینی تبدیل گردد زیرا که کاملا پتانسیل آن را داراست. در هر حال همیشه از عنوان Undertale به عنوان یکی از عناوین موفق و برتر سبک نقش آفرینی در دنیا یاد خواهد شد و این بازی موفق شده است تا در لیست ما از “برترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ” در جایگاه عالی بیست و یکم قرار بگیرد.

۲۰ – سری Xeno

a xeno logo

سازنده: Square, Monolith Soft

ناشر:  Square, Bandai Namco, Nintendo

ژانر: RPG

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: Xenogears در سال ۱۹۹۸ – Xenoblade Chronicles X در سال ۲۰۱۵

پلتفرم های مقصد: PlayStation, PlayStation 2, Mobile, Nintendo DS, New Nintendo 3DS, Wii, Wii U

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: بازی Xenoblade Chronicles با امتیاز متای ۹۲/۱۰۰

سری عناوین زیبای Xeno، یک فرنچایز نقش افرینی هستند که توسط Tetsuya Takahashi خلق شده اند و تاکنون موفق شده اند تا خود را به عنوان یکی از سری بازی های مطرح این سبک معرفی نمایند. این عناوین زیبا در نسل های ۵ و ۶ برای کنسول های پلی استیشن و پلی استیشن ۲ منتشر می شدند اما بعد از ان و تا به امروز به نوعی در انحصار کنسول های مختلف نینتندو بوده اند و حتی ناشر های این بازی نیر در طول زمان تغییر کرده اند و تاکنون شرکت های Square, Bandai Namco و Nintendo وظبفه انتشار این سری را بر عهده داشته اند. بازی نخست این سری توسط SquareSoft ساخته شد و بعد از آن نسخه های زیرشاخه این فرنچایز توسط  Monolith Soft ساخته شده اند که توسط خاق این سری در سال ۱۹۹۹ و پس از ترک اسکوئر انیکس تاسیس شد. با وجود این که هیچ گاه ارتباط داستانی بین نسخه های مختلف و گوناگون این سری وجود نداشته است اما تمامی این بازی ها به نوعی از تم و زمینه مشترکی برخوردارند و البته همگی پیشوند Xeno را نیز به همراه دارند. تمامی بازی های این سری در یک دنیای علمی تخیلی با المان های کاملا فانتزی اتفاق می افتند و در داستان های همیشه مفاهیم روانشناسانه و البته گاها مذهبی نیز به چشم می خورند.

xenoseries

اولین نسخه این سری اولین بار به عنوان یک خط داستانی برای بازی Final Fantasy VII نوشته شد اما سپس اجازه یافت تا به عنوان یک سری مجزا ساخته شود و راه خود را دنبال نماید. بعد از این که اسکوئر انیکس تمام نمرکز خود را به عناوین فاینال فانتازی معطوف نمود، تاکاهاشی و بسیاری از دیگر سازندگان Xeno استودیو Monolith Soft را تاسیس و ساخت این فرنچایز را ادامه دادند. نخستین نسخه این سری با نام Xenogears در سال ۱۹۹۸ منتشر گردید و اخرین نسخه ای نیز که از این فرنچایز منتشر گردیده است بازی زیبای Xenoblade Chronicles X بوده است که اتفاقا موفق ترین بازی این فرنچایز نیز محسوب می گردد و موفق شد تا امتیاز متای بی نظیر ۹۲ را نیز کسب نماید و در لیست ۵ کاندیدای نهایی برترین بازی نقش افرینی سال ۲۰۱۶ نیز در مرایم گیم اواردز ۲۰۱۶ جای بگیرد. اخیرا نیز با معرفی کنسول نینتدو سوئیچ اعلام گردید که نسخه دوم این سری یعنی Xenoblade Chronicles 2 نیز در سال جاری میلادی برای این کنسول منتشر خواهد گردید. در هر صورت هر گاه که صحبت از برترین عناوین و فرنچایزهای نقش افرینی در تاریخ بازی های رایانه ای باشد نام سری زیبای Xeno نیز شنیده خواهد شد و از آن به عنوان یکی از فرنچایزهای مطرح این سبک یاد خواهد شد. سری بازی های Xeno در لیست ما از برترین فرنچایزهای نقش افرینی تاریخ در جایگاه بیستم قرار گرفته اند.

۱۹ – سری Divinity

۱۱۲ ۱۰ ۱ ۹۲۰۵۵۵۱۲ large

سازنده: Larian Studios

ناشر: Larian Studios

ژانر: Action role-playing

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: بازی Divine Divinity در سال ۲۰۰۲ – بازی Divinity: Original Sin II در سال ۲۰۱۷

پلتفرم های مقصد:  PC, Linux, Mac, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 4

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: Divinity: Original Sin Enhanced Edition با امتیاز متای ۹۴/۱۰۰

شاید بسیاری از شما حتی از این موضوع اطلاع نداشته باشید که فرنچایزی نقش افرینی به نام Divinity وجود دارد و حتی نام ان را نیز نشنیده اید چه برسد به این که بدانید این سری یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین فرنچایزهای این سبک نیز محسوب می گردد. البته شاید در این یکی دو سال اخیر با موفقیت فوق العاده بالای بازی Divinity: Original Sin توجهتان به چنین نامی جلب شده باشد اما باز هم افراد بسیاری را دیده ام که نه تنها هنوز نام این باری را هم نشنیده اند بلکه اگر هم شنیده اند فکر میکنند یک عنوان و یک سری بازی جدید بوده است. خب همانطور که می بینید این طور نیست و فرنچایز  Divinity حدود ۱۵ سال است که با بازیبازان و علاقمندان و نقش افرینی در دنیا همراه بوده است و در کشور ما است که این سری به هیچ وجه شناخته شده نیست. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که عناوینی که تاکنون برای این سری منتشر شده اند اغلب بازی های خوب و متوسط رو به بالایی بوده اند و کمتر شاهد شاهکاری در این سری بوده ایم که این موضوع نیز با انتشار Divinity: Original Sin نقض گردید و شاهد شاهکاری در نسخه Divinity: Original Sin Enhanced Edition بودیم که امتیاز متای ۹۴ را دریافت کرد و یک شبه ارزش چندین برابری به این سری بخشید.

divinity 2 gameplay1

Divinity: Original Sin عنوانی بود که توسط کیک استارتر کلید خورد و حالا یکی از برترین عناوین نقش افرینی دنیا محسوب می گردد در حدی که سال جاری میلادی نسخه دوم ان نیز با نام Divinity: Original Sin II منتشر خواهد گردید. جالب است بدانید که از این سری در طی این ۱۵ سال ۷ نسخه منتشر شده است که با انتشار نسخه دوم بازی Divinity: Original Sin تعداد آنها به ۸ خواهد رسید. اولین بازی این سری که در سال ۲۰۰۲ منتشر گردید Divine Divinity نام داشت و بعد از ان در سال های مختلف شاهد انتشار عناوین Divinity: Dragon Commander ،Divinity II: The Dragon Knight Saga ،Divinity 2: Flames of Vengeance ،Divinity II: Ego Draconis ،Beyond Divinity و همانطور که گفته شد Divinity: Original Sin بوده ایم که به سبب موفقیت فوق العاده بالای آن، امسال نسخه دوم آن نیز منتشر خواهد شد. عناوین این سری در دنیایی فوق العاده زیبا و فانتزی به نام Rivellon اتفاق می افتند که دنیایی پر از موجودات و هیولاها و اژدهایان و شیاطین مختلف است و نبردهای حماسی را تاکنون برای ما رقم زده اند. به هر حال چه با این سری اشنا باشید و چه خیر، تغییری در این ایجاد نمی شود که فرنچایز Divinity یکی از اصیل ترین، زیباترین و قدرتمندترین سری عناوین نقش آفرینی در طول تاریخ بوده است و این فرنچایز در لیست ما از برترین فرنچایزهای نقش افرینی تاریخ در جایگاه نوزدهم قرار گرفته است.

۱۸ – سری Satarwars: Knights of the Old Republic

star wars knights of the old republic

سازنده: BioWare, Obsidian Entertainment, Aspyr Media

ناشر: LucasArts, Electronic Arts, Disney Interactive Studios

ژانر: Action role-playing , MMO

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: سال ۲۰۰۳ Star Wars: Knights of the Old Republic- سال ۲۰۱۶ Knights of the Eternal Throne

پلتفرم های مقصد:  PC, Xbox, Mac, iOS, Android, Linux

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: بازی Star Wars: Knights of the Old Republic با امتیاز متای ۹۴/۱۰۰

مطمئن هستم که شما گیمرهای کمی قدیمی‎تر و علاقمند به نقش افرینی سری زیبای Satarwars: Knights of the Old Republic و شخصیت های فوق‎العاده دوست‎داشتنی و جذاب آن مانند Bastila Shan را به یاد دارید. حتما به خاطر دارید که اتفاقات و داستان‎ های سری محبوب Star Wars: Knights of the Old Republic چگونه بازیبازان را شبفته خود خود کرده بود و نامش را به عنوان یکی از قدرتمندترین عناوین نقش افرینی در دفتر تاریخ بازی های رایانه ای به ثبت رساند. شاید می گویید سری استاروارز از محبوب ترین فرنچایزها در تاریخ در سینما است و نه در بازی های رایانه ای، اما قضیه سری Satarwars: Knights of the Old Republic کاملا از دیگر عناوین که نام استاروارز را یدک می کشند جداست  و تنها نگاه کردن به امتیاز متای رویایی ۹۴ برای نسخه اول این بازی کافیست تا سطح کیفیت این سری را متوجه شوید. به هر حال وقتی این سری بی نهایت محبوب سینما، در بازی های رایانه ای نیز حضور یافته است (آ<ن هم با چنین کیفیتی) تمام طرفداران بیشمار آن در سینما اگر در حوزه بازی نیز فعال باشند به همان اندازه بازی آن را نیز دوست دارند.

star wars knights of the old republic xbox gameplay screenshot 2

همان طور که مشاهده می کنید این موفقیت بالا و متای بی نظیر Satarwars: Knights of the Old Republic تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن هم کیفیت بالای این عنوان و این سری است وگرنه منتقدان زیاد به بازی هایی ساخته شده از فرنچایزهای سینمایی روی خوشی نشان نمی دهند. شاید محبوبیت سری استاروارز در دنیای سینما حتی قابل مقایسه نیز با بازی های رایانه ای نباشد اما در هنر هشتم نیز عناوین سری های شاهکاری مثل Satarwars: Knights of the Old Republic با قدمت و سابقه بسیار زیاد وجود دارند که در دلی بازیبازان جا خوش کرده اند و تجربه ای لذتبخش و به یادماندنی را برای ما رقم زده اند تا همیشه از انها به نیکی یاد شود. در حقیقت هر گاه که صحبت از برترین عناوین و فرنچایزهای نقش افرینی در تاریخ بازی های رایانه ای باشد نام سری زیبای Satarwars: Knights of the Old Republic نیز شنیده خواهد شد و از آن به عنوان یکی از فرنچایزهای مطرح این سبک یاد خواهد شد. سری بازی های Satarwars: Knights of the Old Republic در لیست ما از برترین فرنچایزهای نقش افرینی تاریخ در جایگاه هجدهم قرار گرفته اند.

۱۷ – سری Wasteland

wasteland 2 1 810x457

سازنده: Interplay Productions, inXile Entertainment

ناشر: Electronic Arts, inXile ,Deep Silver

ژانر: RPG

سال انتشار اولین نسخه تا اخرین نسخه: Wasteland در سال ۱۹۸۸ – Wasteland 2 سال ۲۰۱۴

پلتفرم های مقصد: Apple II, Commodore 64, MS-DOS, Microsoft Windows, OS X, Linux ,PlayStation 4, Xbox One

بالاترین امتیاز متای فرنچایز: Wasteland 2: Director’s Cut با امتیاز متای ۸۷/۱۰۰

یکی از سری بازی های محبوب سبک نقش افرینی که البته یکی از قدیمی ترین انها نیز هستند بازی های Wasteland می باشند که اولین بار در سال ۱۹۸۸ به دنیای بازی های رایانه ای معرفی شدند و با کیفیت بالای خود طرفداران زیادی نیز کسب کردند. این سری در واقع به نوعی الهام بخش سری عناوین فال اوت است که حتی نام دنیای بازی فال اوت نیز هم نام این سری است. نسخه دوم این بازی نیز در سال ۲۰۱۴ در نسل هشتم منتشر گردید و موفق شد تا متای عالی ۸۷ را نیز کسب نماید. هر گاه که صحبت از برترین عناوین و فرنچایزهای نقش افرینی در تاریخ بازی های رایانه ای باشد نام سری زیبای Wasteland نیز شنیده خواهد شد و از آن به عنوان یکی از فرنچایزهای مطرح این سبک یاد خواهد شد. سری بازی های Wasteland در لیست ما از برترین فرنچایزهای نقش افرینی تاریخ در جایگاه ههدهم قرار گرفته اند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا
و چه نقش‌ها که آفریده‌ایم... | 30 فرنچایز برتر نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای (قسمت اول) | گیمفا