۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا

۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا

هر ساله بازی‌های منتشر می‌شوند که با وجود کیفیت خوب، از توجهی که شایسته‌اش هستند دور می‌مانند. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر بازاریابی نامناسب، انتخاب نادرست زمان عرضه بازی و دلایل دیگری به وقوع بپیوندد. با توجه به پایان سال ۲۰۱۶، در ادامه می‌خواهیم ۱۰ تا از بازی‌هایی را که سال گذشته با وجود کیفیتشان خیلی مورد توجه قرار نگرفتند را معرفی کنیم.

توجه: این مقاله بر اساس مقاله سایت Game Informer (و در یک قسمت بر اساس سایت PC Gamer) نوشته شده است و لیست ترتیب خاصی ندارد.

  1. Dead by Daylight (PC)
top 10 overlooked games

اگر از طرفداران سبک ترسناک هستید، Dead by Daylight می تواند نظرتان را به خودش جلب کند

این بازی یکی از عناوین خوب سبک چندنفره نامتقارن (Asymmetrical Multiplayer) است. چندنفره نامتقارن به بازی‌هایی می‌گویند که برخلاف شیوه معمول بازی‌های چندنفره که دو گروه با نفرات برابر با هم مبارزه می‌کنند، در آن‌ها تعداد افراد یک گروه نسبت به گروه دیگر بیش‌تر است و در عوض گروه دیگر افراد قوی‌تری دارد. شاید بتوان بارزترین نمونه چنین اثری را در سال‌های اخیر بازی Evolve بتوان دانست. با وجود این که Dead by Daylight به توجهی که شایسته‌اش است نرسیده ولی هم اکنون نیز یکی از عناوین محبوب در کانال‌های استریم کردن ویدیو است و مردم زیادی مشتاق تماشای این هستند که ببینند دیگران چه قدر می‌توانند در برابر یک قاتل وحشی دوام بیاورند. این بازی تا حدودی شبیه یک فیلم ترسناک قابل بازی است که در آن یک نفر کنترل قاتل را به دست گرفته و وظیفه دارد چهار نفر را قبل از این که آنان موفق بشوند تعدادی ژنراتور را روشن کرده و از محیط بگریزند به قتل برساند. گیم پلی بازی بسته به انتخاب بازیباز مخلوطی از حس ترس برای زنده ماندن یا هیجان مخفیانه نزدیک شدن به افراد و کشتن آنان است. این بازی می‌تواند برای طرفداران عناوین ترسناک یا بازی‌هایی نظیر Evolve جالب باشد.

  1. The Turing Test (PC, Xbox One)
top 10 overlooked games

The Turing Test عنوانی بسیار عالی در سبک ادونچر است

این بازی که بر مبنای آزمایش طراحی شده توسط آلن تورینگ (پدر علم کامپیوتر) در مورد تشخیص این که “آیا یک ماشین می‌تواند رفتاری انسانی داشته باشد” ساخته شده است، مدام بازیباز را با معماهای پیچیده‌ای که شباهت زیادی به موضوع این آزمایش دارد، قرار می‌دهد. شما در نقش شخصی به نام آوا (Ava) درون یک ایستگاه فضایی از خواب بیدار شده و با یک هوش مصنوعی به نام T.O.M مواجه می‌شوید و وظیفه شما کشف وقایع اتفاق افتاده در این ایستگاه است جالب است بدانید که آوا نام یک هوش مصنوعی در فیلم Ex Machina است که اتفاقاً در آن فیلم آزمون تورینگ را پشت سر می‌گذارد. و در طول بازی نیز باید معماهایی را حل کنید که با هدف مشخص کردن انسان از ماشین ساخته شده‌اند. بیش از ۷۰ معما در بازی وجود دارد که همگی آن‌ها شما را وادار می‌کند به شکل خلاقانه و خارج از چهارچوب‌های معمول فکر کنید.

داستان بازی همان طور که در بند بالا نیز اشاره شد، با بیدار شدن آوا تورینگ در یک ایستگاه فضایی آغاز می‌شود. این ایستگاه فضایی به دور اروپا که یکی از اقمار مشتری است در گردش است و با آغاز بازی هوش مصنوعی این سفینه که T.O.M نام دارد به شما اطلاع می‌دهد که ارتباط به اعضای فرستاده شده به روی اروپا قطع شده و اتفاقاً آن‌ها اعلام کرده‌اند که بر روی اروپا حیات فرازمینی پیدا کرده‌اند. داستان بازی هر چند شاید کمی کلیشه‌ای به نظر برسد اما قابل‌قبول است و انگیزه لازم برای حل معماهای بازی را فراهم می‌کند. بدون شک این بازی می‌توانست مورد توجه بیش‌تری از طرف دوستداران سبک ادونچر و پازل قرار بگیرد.

  1. Oxenfree (PC, PS4, Xbox One)
top 10 overlooked games

Oxenfree از عناوینی است که گرافیک و داستان خیلی خاص و منحصر به فردی دارند

این بازی ادونچر زیبا در اوایل سال ۲۰۱۶ عرضه شد و از آن جایی که خیلی‌ها مشغول انجام عناوین سال ۲۰۱۵ بودند، این بازی را فراموش کردند. شاید شبیه‌ترین اثر به این بازی را بتوان سریال Stranger Things دانست. این بازی عناصر ترسناک آثار دهه ۸۰ میلادی را با المان‌های عناوین نوجوانانه (Coming-of-age) مخلوط می‌کند و داستان جالبی را به کاربران ارائه می‌دهد. داستان بازی از این قرار است که تعدادی همکلاسی برای برگزاری یک مهمانی به جزیره‌ای می‌روند و در آن جا به طور اتفاقی دروازه‌ای را بازی می‌کنند که منجر به ورود اشباح به این جزیره می‌شود. در این بازی شما بنا به انتخاب‌های خود دوستان شخصیت و سیر انجام بازی را مشخص می‌کنید. این بازی ایراداتی به خصوص در زمینه تأثیر انتخاب‌ها بر پایان بازی دارد ولی با این حال داستان جالب بازی آن را به عنوانی بسیار خوب برای طرفداران سبک ادونچر تبدیل کرده است.

  1. The Legend of Heroes: Trails of the Cold Steel II (PS3, PSVita)
top 10 overlooked games

The Legend of Heroes عنوانی خوب در سبک JRPG است که مورد بی توجهی قرار گرفت.

این بازی یکی از عناوین JRPG است که به طور انحصاری برای کنسول‌های سونی منتشر شده است. سازندگان این بازی به خوبی قلب و روح اصیل عناوین JRPG را در شخصیت‌های بازی قرار داده‌اند. اولین نسخه از این سه‌گانه به خوبی توانسته بود یک عنوان به ظاهر شبیه ساز مدرسه را با مسائل جدی‌تری نظیر جنگ مخلوط کند. نسخه دوم این بازی حتی از نسخه اولش هم بهتر است. تمرکز این نسخه بر روی تغییراتی است که شخصیت‌های بازی از نسخه اول کرده‌اند و مجبور شده‌اند تا با جنگ و جایگاه خود در آن کنار بیایند. این بازی نبردهای مکانیکی و همچنین امکان کنترل یک هواپیما را هم به گیم پلی نسخه قبلی اضافه کرده است و از این رو می‌توان آن را جزو JRPG های خاصی به حساب آورد که در کنار عناوین دیگر، خیلی به چشم نیامد.

  1. Severed (Wii U, 3DS, iOS, PS Vita)
top 10 overlooked games

Severed از سبک گرافیکی بسیار خاصی بهره می برد

Severed عنوان جدید سازندگان بازی خاص و جذاب Guacamelee! است که با وجود کیفیت خوبش شاید به اندازه آن اثر بدان توجه نشد. این بازی نشان داد که تیم سازنده آن بعد از Guacamelee! هنوز هم حقه‌های جذابی برای استفاده در بازی دارند. این بازی ابتدا باری کنسول PS Vita منتشر و سپس با تأخیر برای سایت پلتفرم‌های نوشته شده در بالا عرضه شد. همین موضوع باعث شد که این عنوان آن طور که شایسته است مورد توجه قرار نگیرد. این بازی از صفحه لمسی به خوبی برای پیاده سازی مبارزات استفاده کرده و در عین حال سیستم آپگرید بسیار جالب و منحصر به فردی نیز دارد. شما در این بازی در نقش دختری به نام ساشا هستید که باید خانواده‌اش را از دست موجودات خطرناکی نجات دهد. در این بازی باید با کشیدن دستتان روی صفحه لمسی به دشمنان آسیب بزنید ولی از آن جایی که هر دشمنی نقطه ضعف خاص خود را دارد، به هیچ وجه این حرکات به صورت بی‌هدف انجام نمی‌شوند و مخصوصاً وقتی که با تعداد زیادی از دشمنان رو به رو می‌شوید، باید به خوبی حواستان را جمع کنید و موقعیت مناسب برای ضربه زدن به آن‌ها را شناسایی کنید. اگر یکی از چهار پلتفرم گفته شده در بالا را دارید، این عنوان می‌تواند بازی جالبی برای شما باشد.

  1. Quadrilateral Cowboy (PC)
top 10 overlooked games

Quadrilateral Cowboy از عناوین بسیار خاص و منحصر به فرد این لیست است که گیم پلی کاملا متفاوتی از سایر عناوین دارد

سازنده این بازی یعنی استودیو Blendo Games با ساخت آن ثابت کرد که از جمله استودیوهایی است که نباید آن را دست کم گرفت. در این بازی منحصر به فرد شما در نقش یک هکر در دهه ۸۰ میلادی قرار می‌گیرد و باید با استفاده از توانایی‌های خود، اقدام به هک کردن سیستم‌های محافظتی و باز کردن درهای لازم برای فراهم کردن شرایط سرقت‌های مختلف بکنید. سلاح اصلی شما در این بازی یک کامپیوتر است که باید با تایپ دستورات و اجرای برنامه‌های مختلف مسئولیت خود را انجام دهید. با پیشرفت در بازی وسایل دیگری نظیر روبات‌های دوربین دار و همچنین دستگاه‌های تیرانداز کوچک روباتیک مخفی شده درون چمدان و بسیاری وسایل عجیب و غریب دیگر را به دست خواهید آورد و حل معماهای بازی را پیچیده‌تر و جالب‌تر خواهد کرد. این بازی یکی از عناوین خاصی است که می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک بازی خاص هستند، جذاب باشد.

  1. Klaus (PS4, PC)
top 10 overlooked games

Klaus از جمله عناوین پلتفرمری است که طنز و برداشتن مرز میان شخصیت اصلی و بازیباز را چاشنی کار خود کرده است

Klaus عنوانی در سبک پلتفرمر است که توانسته به زیبایی گیم پلی خوبی را که در عناوین استاندارد این سبک شاهد هستیم با یک سیستم روایی و داستانی خوب ترکیب کند و همین مورد نقطه قوت اصلی بازی نیز محسوب می‌شود. شخصیت اصلی بازی به شیوه‌ای بسیار جالب بارها دیوار چهارم بین مخاطب و خودش را می‌شکند و در مورد شیوه طراحی مراحل و … نظر می‌دهد و همین موضوع باعث جذابیت بازی می‌شود. شکستن دیوار چهارم حتی به گیم پلی بازی نیز سرایت کرده و در جایی شخصیت اصلی می‌گوید که از اجرای دستورات شما خسته شده و از این رو حرکاتی مخالف حرکتی که شما وارد کنید را انجام می‌دهد. حتی در یکی از مراحل شخصیت اصلی بازی را هک می‌کند که باعث ایجاد باگ و گلیچ در آن می‌شود! این ترکیب خوب سیستم روایی طنز و خلاقانه به همراه گیم پلی چالش برانگیز بازی باعث می‌شود که این بازی در دسته عناوین خاص و منحصر به فردی قرار بگیرد که مورد بی‌توجهی قرار گرفتند.

  1. Somorost 3 (PC, iOS, Android)
top 10 overlooked games

Somorost 3 مانند سایر بازی های Amanita Design سبک گرافیکی بسیار خاصی دارد

Somorost 3 ساخته شده توسط استودیو Amanita Design، سازنده عنوان Machinarium و Botanicula است. فکر می‌کنم همین یک جمله کافی باشد تا بتوان از کیفیت بالای اثر مطمئن بود. خوشبختانه Amanita Design در این بازی نیز همانند دو عنوان قبلی خود سنگ تمام گذاشته‌اند و با گرافیک هنری جالب و گیم پلی بسیار خوب، طرفداران سبک ادونچر را خوشحال می‌کند. البته داستان مینیمالیستی این عنوان در حد عنوان Machinarium نیست ولی گیم پلی خوب این اثر این موضوع را به خوبی پوشش می‌دهد. در اصل Somorost 3 دنباله دو نسخه قبلی خود است که از اولین بازی‌های شرکت  Amanita Design هستند و حتی قبل از ساخته شدن Machinarium عرضه شده‌اند. در طول بازی نیز ارجاعات زیادی به سایر بازی‌های این شرکت می‌شود این بازی متأسفانه به اندازه Machinarium مورد توجه رسانه‌ای خیلی زیاد قرار نگرفت هر چند که تقریباً هم سطح آن عنوان قرار دارد و فقط در زمینه داستان کمی سطح پایین‌تری دارد. به هر حال این بازی را به همه طرفداران بازی‌های ادونچر و این استودیو توصیه می‌کنیم.

  1. Grand Kingdom (PS4, PSVita)
top 10 overlooked games

بازی Grand Kingdom برای طرفداران بازی های JRPG می تواند جالب باشد

در سالی که گذشت بازی‌هایی بسیار خوبی در سبک‌های ترکیبی RPG و Strategy عرضه شدند که شاید در این میان The Banner Saga 2 و Fire Emblem Fates بیش از بقیه به چشم آمدند؛ اما در این میان عنوان Grand Kingdom نیز حضور دارد که با وجود گیم پلی خوب خود مورد بی‌توجهی خیلی زیادی قرار گرفته است. در این بازی شما باید چهار نفر را از میان افراد مختلفی که در کلاس‌های مبارزاتی گوناگون (مبارز، تیرانداز و…) قرار دارند انتخاب کرده و ضمن طی کردن مراحل تک نفره یا رقابت در بخش آنلاین، به مبارزه با دشمنان بپردازید. نکته مثبت اصلی بازی در همین سیستم مبارزاتی آن است. این سیستم ترکیبی از سیستم بازی‌های نوبتی و اکشن است. مثلاً برای اجرای حرکت مربوط به شخصیت‌هایی که در نبرد تن به تن شرکت می‌کنند شما با فشردن تند و سریع کلیدهای مختلف می‌توانید زنجیره‌ای از کمبوها را برای اجرای روی حریف ایجاد کنید. در مورد شخصیت‌های دوربرد نیز باید با فشردن دکمه‌ها در زمان مشخص شده دقت تیرانداز را بالا ببرید. در واقع با وجود سیستم نوبتی شبیه بعضی از بازی‌های RPG این بازی صرفاً بر پایه اعداد و تعیین شدت و اثر ضربه بر اساس فرمول‌های ریاضی استوار نیست و بازیباز نیز با وجود نوبتی بودن در شدت ضربات مؤثر است. امکان کوبیدن دشمنان به اشیا موجود در محیط نیز در این میان وجود دارد و برای انجام بازی به بهترین شکل باید حواستان به نقاط ضعف هر دشمن و اجزای موجود در محیط باشد تا بتوانید به بهترین شکل دشمنان را شکست دهید. اگر از بازی‌هایی که در آن‌ها امکان آزمون و خطا برای روش‌های مختلف انجام بازی وجود دارد خوشتان می‌آید، قطعاً Grand Kingdom عنوان مناسبی برای شما است.

  1. Pony Island (PC)
top 10 overlooked games

Pony Island عنوانی که ابتدا خیلی ساده به نظر می رسد ولی خود بازی به هیچ وجه از روی ظاهرش قابل قضاوت نیست

بازی Pony Island از آن عناوینی بود که در اوایل سال ۲۰۱۶ منتشر شد و به دلیل مشغول بودن افراد با بازی‌های سال ۲۰۱۵ تا حدودی نادیده گرفته شد. در این بازی شما به نوعی نقش یک نفر هستید که مشغول انجام یک بازی به سبک عناوین قدیمی آتاری است که ظاهراً شما را در نقش یک اسب در یک میدان دویدن بی‌انتها قرار می‌دهد؛ اما با اعمال تغییرات در بخش تنظیمات بازی، بازی به شدت دچار تغییر و تحول می‌شود و حتی کدهای ساخت این بازی هم نمایش داده می‌شود و داستان اصلی این بازی به نمایش درمی‌آید. این بازی از جمله عناوین خیلی خاصی است که شیوه روایت، گرافیک و گیم پلی آن‌ها کاملاً منحصر به فرد است و فقط خودشان از این شیوه استفاده کرده‌اند و اگر از بازی‌های خاص و منحصر به فرد خوشتان می‌آید، احتمالاً این بازی می‌تواند نظر شما را جلب کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا
۱۰ بازی خوبی که در سال ۲۰۱۶ به آن ها بی توجهی شد - گیمفا