روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا

روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock

سعید آقابابایی
۰۸:۳۰ ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا

تعداد خیلی زیادی بازی عالی داریم، تعداد خیلی زیادی بازی فوق العاده عالی داریم، تعداد زیادی بازی شاهکار داریم، تعداد نسبتا زیادی از عناوین ابرشاهکار داریم اما تعداد ابرشاهکارهایی که “تاریخ ساز و جریان ساز” نیز بوده اند و کاری کرده اند که تا ابد جانشین و جایگزینی نداشته باشند، خیلی کم است. عناوینی که کسی حتی جرات مقایسه کردن عنوانی را با آن ندارد و اگر هم بخواهند مقایسه کنند رقیبی در آن حد و اندازه ها ندارند. بازی هایی که هر گاه، در هر زمانی، در هر کجای دنیا، هر شخصی با هر سلیقه ای و با داشتن کمی منطق، بخواهد از برترین بازی های تاریخ نام ببرد، نام آن عناوین در جایگاه های نخست آن لیست بدرخشند و نقاط ضعف حتی ریزی نیز در آن ها یافت نمی شود. بازی هایی که در صف اول ثابت کردن این که بازی های رایانه ای یک هنر ناب هستند، همواره حضور دارند و هر کسی بخواهد از بازی های رایانه ای دفاع کرده و به دیگر هنرها فخر بفروشد، نام این بازی ها ورد زبانش هستند و تعریف ناب و کامل “هنر” و ذات زیبای آن هستند. تعداد چنین بازی هایی اصلا زیاد نیست و البته نباید باشد و نمی تواند هم باشد زیرا ساخت چنین عناوینی از عهده هر سازنده ای بر نمی اید و حتی سازندگان بسیار قدرتمند و درجه یک دنیا نیز هیچ تضمینی برایشان وجود ندارد که بتوانند این گونه عنوانی را بسازند. بازی هایی مثل Red Dead Redemption ,Portal 2 ,Ico و البته افسانه ای به نام The Last of Us. اینها بازی های بی تکرارند و شبیه و نظیری ندارند.

bioshock quote v5

من هم همینطور… چنان وابستگی عاطفی عجیبی به عناوین بایوشاک دارم که حتی نمیتوانم آن را شرح دهم…

یک نام دیگر نیز در اینجا هست، نامی که شاید بالاتر از تمام عناوینی که برای مثال گفتیم قرار می گیرد و مصداق بارز هنر ناب، تعریف کامل بازی بی نقص و برترین نماینده هنر و صنعتی به نام بازی های رایانه ای در دنیا برای نشان دادن زیبایی های ان است. این نام بدون شک “Bioshock” است و بس. ساخته مردی که عمر و جوانی خود را پای آن ریخت و از شیره وجودش برای آن مایه گذاشت و سرانجام نیز ساخت این سری پیرش کرد. وقتی مصاحبه مدتی قبل کوین لوین را که در پاسخ به سوال “ایا دوباره هم از این سری بازی خواهید ساخت؟” و پاسخ او را به یاد می اورم غم و اندوه در قلبم جمع می شود و از طرفی شادی و لبخند. ناراحت از این که شاید دیگر شاهد این بازی نباشیم و همینطور از شکستگی کن لوین در عرض چند سال، و خوشحال از این که او چنین فرنچایزی را برایمان خلق کرد هر چند از وجودش مایه گذاشت. کن لوین در پاسخ سوال بالا به خبرنگار گفت “بایوشاک مرا پیر کرد، زندگی ام را تغییر داد”. این حرف کاملا در چهره این نابغه نیز پیداست. تنها کافیست تا عکس های زمان ساخت نسخه اول بایوشاک را با اکنون مشاهده کنید تا ببینید شکسته شدن این مرد چقدر بیشتر از سال هایی است که گذشته. وی وجود خود را پای بایوشاک گذاشت و به همین خاطر هم هست که با تمام وجود عاششق و دلباخته بایوشاک می شویم. مقداری که ان را تجربه کنید دیگر راه بازگشتی از آن نیست زیرا تازه می فهمید این مرد بزرگ، این نابغه، چه الماسی ساخته است.

۲۰۰۶۲ bioshock 1920x1080 game wallpaper

پای به رپچر بگذارید… اگر این کار را انجام ندهید بزرگترین اشتباه کل دوران بازیباز بودنتان را انجام داده اید… هر بازی را که تجربه نمی کنید نکنید، اما از بایوشاک نگذرید… از بایوشاک نگذرید… این بازی عاشقتان می کند… وقت خواب به ان فکر می کنید.. در بیداری به ان فکر می کنید، در وسط بازی آن را متوقف می کنید تا فقط حجم لذتی که می برید را هضم کنید و کن لوین را تحسین کنید. اینها عین واقعیت است بدون ذره ای اغراق

سال ۲۰۰۷ بود که افسانه Bioshock متولد شد و منصه ظهور رسید. در ان سال عنوانی با نام Bioshock که توسط  ۲K Games و Irrational Games ساخته شده بود توسط شرکت ۲K Games برای پلتفرم های ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی منتشر گردید (یک سال بعد برای پلی استیشن ۳، منتشر گردید) و شاید حتی سازندگانش نیز فکر موفقیتی که برایشان در راه بود نمی کردند. بازی بلافاصله تبدیل به یکی از برترین عناوین آن سال شد و همه جا صحبت از آن بود و در تمامی منابع و مجامع خبری معتبر تحسین و تحسین و تحسین بود که از بایوشاک و کن لوین سازنده جوان آن می شنیدیم. امتیازات فوق العاده یکی پس از دیگری برای بازی اعلام می شدند که برخی از مهمترین آنها شامل امتیاز ۱۰۰ از وبسایت گیم اسپای، امتیاز ۱۰۰ وبسایت یوروگیمر، امتیاز ۱۰۰ وبسایت گیم شارک، امتیاز ۹۷ وبسایت IGN و امتیاز ۹۰ گیم اسپات بودند که همگی نشان از عنوانی فراتر از یک شاهکار داشتند. سرانجام با سیلی از امتیازات فوق العاده که بسیاری از آنها امتیاز ۱۰۰ و ۱۰ بودند، بایوشاک موفق گردید تا امتیاز متای رویایی ۹۶ را کسب نماید که نام این بازی و این سری و البته خالق آن یعنی کن لوین را برای همیشه در تاریخ این صنعت و هنر جاودانه کرد. به تازگی با توجه به انتشار هر ۳ عنوان این فرنچایز شاهکار در قالب یک مجموعه در نسل هشتم (بایوشاک، بایوشاک ۲ و بایوشاک اینفینیت)، نسخه اول این سری را مجددا تجربه کردم باز هم با این که بارها و بارها آن را در نسل هفتم بازی کرده بودم، انگار که در حال تجربه یک عنوان جدید بودم و لذت ان از اکثر بازی هایی که در نسل هشت تجربه کردم بیشتر بود. انگار که هر بار بازی می کنید تازه چیز جدیدی یاد می گیرید و بازی برای شما نکته و فلسفه جدیدی را رو می کند که شما را به فکر وا میدارد و همچنین با گیم پلی فوق العاده متنوع خود و تعداد بسیار زیاد روش هایی که نی توانید در مبارزات استفاده نمایید، ارزش تکرار بسیار بالایی می یابد و هرگز برای شما خسته کننده نمی شود. با توجه به این که وقتی در ارشیو گیمفا جستجو کردم، شاهد وجود نقدی از این بازی بی نظیر بودم، تصمیم گرفتم تا نقد و بررسی نسخه اول بایوشاک (بعد از آن هم نسخه دوم) را برای شما عزیزان به رشته تحریر در آورم تا هم شما لذت برده و یادی از خاظرات کنید و هم ارشیو سایت واقعا باید نقد این بازی که یکی از برترین های تاریخ است را داشته باشد. در اصل نقد و بررسی که در ادامه می بینید با تجربه جدیدی که اخیرا از نسخه نسل هشتمی این بازی داشتم انجام شده است ولی در حقیقت با همان عنوان سال ۲۰۰۷ هیچ تفاوتی ندارد و نقد ان نیز محسوب می شود زیرا که تنها تفاوت در بهبود گرافیکی است. پس اگر به عنوان بایوشاک علاقمند هستید و قصد دارید تا خاطرات خود را با این شاهکار زنده کنید و یا با آن اشنا نیستید و قصد دارید تا برای خرید این بازی در نسل هشتم تصمیم بگیرید با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه نقد و بررسی بازی Bioshock همراه شوید.

ken levine

مرد بزرگی که شاید خودش هم نمی داند تاریخ گیم چقدر مدیون اوست.. دینی که هیچ گاه ادا نخواهد شد زیرا قیمتی ندارد… فقط میگویم دوستت دارم کن لوین افسانه ای

عقل ناقص نمی تواند جامعه بی نقص داشته باشد

” نام من اندرو رایان است و اینجا هستم تا سوالی از شما بپرسم. آیا یک مرد حق دریافت مزدی برابر با کار و کوشش و عرق پیشانی خود را ندارد؟ در واشنگتن می‌گویند: نه، آن متعلق به ضعفا است. در واتیکان می‌گویند: نه، آن متعلق به خدا است. در روسیه می‌گویند: نه، آن متعلق به همه است. من همه این جواب‌ها را رد کردم. در عوض، من راه متفاوتی را برگزیدم. هر انسانی حق دارد انتخاب کند. من غیرممکن را انتخاب کردم. من Rapture را انتخاب کردم.

شهری که در آن هنرمند از سانسور نمی‌هراسد. شهری که عرف و اخلاقیات دست و پا گیر جلوی دانشمند را نمی‌گیرند. شهری که عزم و ایده بزرگ محدود و مقید نمی‌شود، و با کار و تلاش و عرق پیشانیتان، Rapture می‌تواند به شهر شما هم تبدیل شود.”

“در نهایت چه چیزی یک انسان را از یک برده متمایز می‌کند؟ پول؟ قدرت؟ خیر… انسان انتخاب می‌کند، برده اطاعت می‌کند. شما انسان هستید یا برده؟”

” همه ما خود تصمیماتمان را می‌گیریم، ولی در نهایت این تصمیماتمان هستند که ما را شکل می‌دهند”

” دو راه برای برخورد با یک راز وجود دارد، آن را برملا کنید و یا نابودش کنید.”

thumb 1920 78845

یکی از مخوف ترین موجودات خلق شده در بازی های رایانه ای.. بیگ ددی

در خصوص بخش داستانی و فلسفه خلق داستان بایوشاک می توان ساعت و ساعت ها صحبت کرد و کتاب ها نوشت. یکی از برگ های برنده بایوشاک همین داستان بی نظیر ان است هرچند که در حقیقت باید بگویم این عنوان چیزی به غیر از برگ برنده ندارد! شاید در برخی بخش های بازی، عناوینی شبیه به بایوشاک وجود داشته باشند ولی از نظر داستان به واقع بازی مثل بایوشاک با چنین روایت و عمق وحشتناکی ندیده ایم یا شاید در حد انگشتان یک دست می شناسیم. صحبت هایی که در ابتدای این بخش برای شما عزیزان قرار دادیم و قبلا نیز حتما با آنها اشنا بوده اید، سخنان شخصیتی است که زاییده ذهن خلاق یک نابغه و استاد بازیسازی و داستان سرایی به نام کن لوین است. اندرو رایان رهبر و سازنده و موسس آرمان شهر رپچر بود. در واقع تاسیس این ارمان شهر باعث ایجاد زمینه داستانی بازی بایوشاک شده است و زمانی که ما وارد بازی می شویم سال ها از تاسیس آن گذشته و شهر در دوران نابودی و ویرانی خود است. شهری که قرار نبود به مخروبه ای از اجساد و دیوانه هایی جانی تبدیل شود، اما این گونه شد، زیرا که اساس جوامع انسانی این است.

fall

دشمنان معتاد به ADAM که روزی مردمی عادی بوده اند و به امید زندگی بهتر به یک ارمان شهر امده اند اما این سرنوشتشان شده است

انسان کامل نیست و جامعه ای که او بسازد هم کامل نخواهد بود و چیزی به نام آرمان شهر برای انسان وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت. رپچر شهری است در اعماق اقیانوس که روزی قرار بود نماد ایدئالیسم و آرمان‎گرایی انسان‎ها باشد اما تبدیل شد به گورستان ایده آرمان شهرها و تاییدی بر شکست مطلق ایده‎آل گرایی محض در جوامع انسانی و ناتوانی بشر در ایجاد جامعه‌ای بی نقص و مبرا از هر گونه سختی و رنج و فساد. رپچر از آغاز ایده‎های بزرگی را در بطن خود داشته است، ایده‎هایی از تاسیس یک ارمان‎شهر بر اساس افکار یک ایدئالیست و یک شخص آرمان‎گرا به نام اندرو رایان. فردی که بی‎شک یک نابغه بود و اگر نبوغ خود را در راه‎های بهتری غیر از جدا کردن جامعه‎ای از مردم برای بردن به یک آرمان‎شهر، به کار می‎گرفت می‎توانست یکی از برترین افراد تاثیرگذار تاریخ بشریت باشد. وقتی به تفکرات و ایده‌های اندرو رایان می‌نگریم و صحبت‌های وی را مطالعه می کنیم، بی‌شک به نبوغ و عزم بالای وی برای رساندن بشریت به آزادی و دادن حق انتخاب به همه و از بین بردن اختلاف طبقاتی، پی می‌بریم اما این نبوغ در راه صحیحی استفاده نشد و در نهایت به یک تراژدی ختم شد. آرمان شهری به نام رپچر که تبدیل به فاجعه بشری و تراژدی محض شد. کافی است که در یک جامعه، ارزشی به وجود بیاید که باعث تفاوت انسان ها و برتری آن ها بر یکدیگر بشود. اینجاست که طمع انسان بیداد می کند و برای به دست آوردن هر چه بیشتر این ارزش و دستمایه قرار دادن ان برای برتر بودن نسبت به دیگران دست به هر کاری می زنند.

download

این ۳ گانه افسانه ای… این ۳ گانه بی تکرار… این ۳ گانه مملو از عشق و هیجان و لذت… این ۳ گانه غمناک و تامل انگیز

این طمع بییشتر و بیشتر می‎شود و رقیبانی ایجاد می‎شوند که برای برتری بر یکدیگر بی رحمانه هم را قلع و قمع می‎کنند و این طمع در نهایت به جنونی منجر می‎شود که جامعه را به چنان فسادی می‎کشاند که کم‎کم گریبان مردم عادی را نیز می‎گیرد و زندگی در آرمان‎شهری بهشت‎گونه را به دست و پا زدن در چاه‎های سوزان جهنم تبدیل می‎کند. این نه سرنوشت رپچر، بلکه سرنوشت تمام آرمان‌شهرهایی است که قصد کنند جامعه و شهری را تافته جدا بافته از دیگر جوامع کنند و نوید زندگی و جامعه بی‌نقص به مردمانش بدهند.  انسان فساد به بار خواهد آورد. هر چقدر هم که همه چیز را گلچین کنیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم و تمام سعی خود را بر بستن راه هر گونه فساد بکار بندیم، باز هم انسان خواهد لغزید و ایده‎آل ها را نیز به فساد و تباهی خواهد کشید. انسان کامل نبوده و نیست و نخواهد بود و زندگی او نیز کامل نبوده و نیست و نخواهد بود و به همین منوال جامعه او نیز چنین است. جامعه بی‌نقص و کمال‌گرا تنها چند صباحی دوام خواهد آورد و بالاخره انسان دست‌آویزی خواهد یافت تا آن را معیار و میزان برتری خود بر دیگران قرار دهد و این گونه است که آرام آرام حس طمع انسان بیدار شده و عده‌ای برای قدرت بیشتر دست به هر کاری خواهند زد و نهایتا جامعه در منجلاب فساد و تباهی فرو خواهد رفت. آری… انسان کامل نیست و نباید طلب زندگی کامل یا جامعه بی‌نقص و کاملا ایده‌آل را هم داشته باشید زیرا خود با دستان خود آن را به ویرانی خواهد کشید. در آخر تباهی را هیچ مفری نیست و انسان خود با توان حداکثر خود برای کندن گور خویش تلاش خواهد کرد، که این ذات انسان است، بیشتر و بیشتر خواهی، تشنه قدرت و اسیر شوکت.

bioshock gfx comparison ss 1472237198014

در نسخه ریمستر شده بهبودها کاملا واضح هستند.. هر چند همین الان نسخه پلی استیشن ۳ بازی از اکثر بازی های نسل ۸ زیباتر است

 شهر پر از فیلم ها و تابلوهایی تبلیغاتی است که نشان از اطمینان بنیانگذران شهر به موفقیتشان است و تبلیغات انواع و اقسام Plasmidها Gene Tonicها و مزایای استفاده از آن‎ها را با حالتی طنز و جذاب برای مردم توضیح می دهد و آن‌ها را تشویق به استفاده از این قابلیت‌ها می کند. حال نکته این‌جاست که داشتن هر یک از این قابلیت‌ها در گروی خرج کردن ماده‌ای ارزشمند به نام Adam است که حتی نامش نیز با هوشیاری و زیرکی توسط کن لوین در بازی انتخاب شده است. در واقع آن ارزشی که عرض کردم طمع انسان‌ها را بر می‌انگیزد و کاری می‌کند تا برای داشتن هرچه بیشتر از آن به جان هم بیافتند، در مورد شهر رپچر همین Adam است. آن‌ها به قدری ارزشمند و گرانقیمت و کمیاب هستند که در طی زمان حس طمع انسان ها برای استفاده هر چه بیشتر آن‌ها، به جنونی کور تبدیل می‌شود و وحشیانه بر سر ذره‌ای از آن به جان هم می افتند. به مانند یک ماده مخدر قدرتمند هر چقدر که بیشتر از آن استفاده می شود انسان را بیشتر در منجلاب اعتیاد به آن فرو می‌برد و در نهایت سرنوشتی به جز مرگ و به قتل رسیدن توسط دیگر مردم معتاد یا Big Daddy هایی که قصد حفاظت از Little Sister را در برابر آنها دارند، انتظارشان را نمی‌کشد و یا این که عاقبتشان در گوشه‎ای به مرگی در اوج ذلت و بدبختی ختم می‌شود.

bioshock pc screenshot gameplay www ovagames com 4

طراحی شهر و جزئیات آن دیوانه تان می کند…

با چه امید و آرزوهایی مردم پای به این شهر گذاشتند و در جستجوی کمال و رستگاری دست در دست خانواده هایشان زندگی در رپچر را آغاز کردند و گمان می‎بردند که فرزاندانشان چه عاقبت بخیر، فرهیخته، موفق و باعث افتخار بشریت خواهند گردید اما چه گمان می‎کردند و چه شد. همین مردم مدتی بعد وحشیانه در شهر به جان هم افتاده بودند و بر سر ذره‎ای Adam به راحتی یکدیگر را پاره پاره می‎کردند و قتل و غارت، تمدن و فرهنگ آن‎ها شده بود. این تراژدی شیره وجودی داستان بازی Bioshock  است. هر چیزی که در Bioshock زیباست در وهله اول به خاطر این این است که در پوشش داستان بی نظیر بازی قرار دارد. بگذارید راحت بگویم. بایوشاک به خاطر داستانش بایوشاک است. اگر گرافیک بازی فوق العاده است و طراحی هنری بازی بی نظیر است، اگر گیم پلی و مبارزات بازی جزو برترین های تاریخ هستند، دلیل آن که تا این حد به چشم می ایند به خاطر قرار گرفتن در زیر سقف داستانی شاهکار بایوشاک است که همه زیبایی های بازی را چند برابر کرده است. شک نکنید که وقتی این بازی را تجربه کردید بارها و بارها و حتی تا مدت ها بعد از ان، به داستان بازی فکر خواهید کرد و آن را در ذهن خود مرور می کنید و برای خود تجزیه و تحلیلی می نمایید. بدون شک بخش داستان در بازی بایوشاک نه تنها نمره کامل را دریافت می کند بلکه حتی شایسته فراتر از ان نیز هست چرا که کن لوین یکی از چند داستان برتر تاریخ بازی های رایانه ای را خلق کرده است اگر نگوییم برترین و عمیق ترین داستان.

bioshock rapture 5

چه ذهنی چنین شهری را زیر اقیانوس می سازد؟ ذهن یک نابغه.

وقتی طراحی یک شهر، اشک به چشمان بیننده می اورد… اشک شوق از نبوغ مردی بزرگ…

در زمینه گرافیکی Bioshock یک شاهکار هنری است که قبلا نیز در مقاله عناوین شاهکار از لحاظ گرافیکی که بنده تقدیم حضورتان کرده بودم، Bioshock در رتبه اول آن لیست جای داشت. در مورد بخش گرافیک هنری به طور مفصل باید صحبت کرد که در ادامه شاهد آن خواهید بود اما در ابتدا بایستی مقداری در مورد گرافیک فنی این عنوان صحبت کنیم. عنوان  Bioshock چه در نسخه نسل هفتمی در زمان خود و چه اکنون در نسخه بهبود یافته برای نسل هشتم، یک بازی کاملا استوار و بهینه شده از لحاظ گرافیکی است. در هر زمینه ای از جلوه های گرافیکی که فکرش را بکنید این بازی در بالاترین سطح ان قرار دارد و شاهد یکی از خوش گرافیک ترین بازی هایی هستیم که تاکنون خلق شده اند. نورپردازی بازی چیزی شبیه به معجزه است و یکی از دلایل بی نظیر بودن شهر رپچر همین نورپردازی فوق العاده‌ ان است که نفس هر بیننده و بازیبازی را بند می اورد و نمیتوانند جز لب به تحسین گشودن کار دیگری انجام دهند. در زمینه نرخ فریم ریت نیز بازی کاملا با ثبات عمل کرده و می کند. به شخصه در طول تجربه خود در نسل قبل و در نسل جدید از این بازی، هیچ گاه شاهد افت نرخ فریم ریت نبوده ام و از این نظر بازی کاملا بهینه شده است. شهر رپچر با توجه وحشتناکی به جزئیات خلق شده است و شاهد کیفیت بسیار بالای گرافیکی در جای جای و گوشه و کنار این شهر نفرین شده هستیم و همه چیز از لحاظ گرافیک فنی (در کنار هنری) کاملا ایده آل است. به طور کلی باید گفت که عنوان Bioshock از لحاظ گرافیک فنی و ثبات جلوه های بصری کاملا بی نقص و فوق العاده عمل کرده است و تجربه بسیار شیرینی را برای شما رقم می زند.

bioshock rapture 6

فضاسازی محیط های رپچر را چطور شرح دهم؟ باور کنید نمی توان. از محدوده کلمات خارج است این زیبایی فراطبیعی

بخش اصلی گرافیکی و جلوه های بصری در بازی Bioshock مربوط به طراحی و گرافیک هنری آن است که قبلا بارها و بارها به کرات در مورد ان با شما دوستان صحبت کرده ایم. همان طور که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کرده ام بایوشاک از طراحی هنری بی نظیر، بی نقص، چشم نواز، شگفت انگیز و بسیار زیبایی است که این طراحی های زیبا در طراحی شهر رپچر نمود یاته است. شهری به مانند رپچر در دنیای بازی های رایانه ای وجود ندارد که تا این حد از نظر طراجی هنری بی نقص و لایق بارها و بارها و بارها دیده شدن باشد. همان نمای گرافیکی رپچر در ویدئویی که از سطح اقیانوس و لا به لای ماهی ها به پایین می رویم و ناگهان نورهای کلان شهری در زیر آب را می بینیم از هر منظره گرافیکی و هنری در هر بازی دیگری زیباتر و شگفت انگیز تر است. خلق کردن یک چنین شهری تنها و تنها از ذهن یک نابغه با دیدی وسیع نسبت به مسائل اجتماعی، عرف، ارزش‎ها، ضد ارزش‎ها و هنجارها بر می‎آید که خاطری نگران دارد. شخصی که همواره پیچش مو را می‎بیند و می‎تواند عمق فاجعه و کنه مطلب را درک کند. خلق چنین شهری در دنیای بازی های رایانه ای مطابق همان کاری بوده است که اندرو رایان در بازی انجام داده است. با این تفاوت که آرمان شهر اندرو رایان شکست می خورد و موفق نمی شود اما آرمان بازی کن لوین کاملا جواب مثبت می دهد و یکی از برترین بازی های تاریخ این هنر و صنعت خلق می شود.

bioshock wrench splicer

وقتی گلوله ندارید این آچار یار همیشگیتان است…

کن لوین خود به نوعی اندرو رایان بازی است اما از نوع موفقش. وقتی که به طراحی شهر رپچر، مناظر آن، دنیای زیر آب از پشت شیشه های شهر، ماهی ها، مردم دیوانه و قاتل شهر، مکان های تخریب شده شهر، بیگ ددی ها و همین طور لیتل سیسترها و هر چیز دیگری که در بازی است نگاه می کنیم در می یابیم که این بازی با هر بازی دیگری از نظر طراحی و گرافیک هنری متفاوت است؛ گرافیک هنری که هیچ بازی دیگری نتوانسته است در آن سطح، محیط و شهری را با این خصوصیات و المان ها و این سرنوشت و جو عمناک و مخوف را برای ما به نمایش در آورد و BioShock در این زمنیه بی رقیب است. فضاسازی بایوشاک بی نهایت خاص و زیبا و البته غمگین و مرده است. از در و دیوار رپچر غم واندوه می‎بارد. تصور این که قبل از قضایای بازی BioShock شهر چگونه بوده است و دیدن این که اکنون به چه روزی افتاده است بسیار دردناک است. از زیبایی تا زشتی، از سپیدی تا سیاهی، از امنیت تا ترس و از عرش به فرش. ساختمان‎های شیک و زیبا، تالارهای پر طمطراق و اعیانی، نماهای جذاب و که در جای جای رپچر به چشم می‎خوردند، همه و همه حکایت از آرزوهای بزرگی داشت که اندرو رایان برای این شهر و ساکنین آن در سر می‎پرورانده است و قرار بوده تا بهنرین جامعه انسانی که تاکنون در دنیا وجود داشته است در اعماق اقیانوس شکل بگیرد و سرنوشت نسل بشر را تغییر دهد، اما چه زود این رویاها، کابوسی مرگبار شدند و چه زود آرمان‎های شکل دادن تمدن ایده‎آل تبدیل به آرزویی محال شدند.

bioshock electrobolt

با استفاده از سلاح ها و پلاسمیدها ترکیبات بسیار پرتعدادی به وجود می ایند که یکی از دیگری لذتبخش تر است و تنوع بی نظیری به مبارزات بازی می بخشند. کشتن یک عده دشمن در اب به وسیله پلاسمید رعد و برق بسیار لذتبخش است

 ظاهر شهر با دغدغه بسیار و به گونه‎ای طراحی شده است که با این که اکنون حالتی از هم گسیخته و بسیار ویران و متروکه دارد ولی فلسفه وجودی خلق آن و شکوه و عظمتی که در آغاز دوران خود داشته است، کاملا قابل مشاهده است. رپچر مانند چهره‌ای است بسیار زیبا و جذاب که دچار سوختگی و سانحه شده است و تنها ته‌ چهره‎ای محو از زیبایی قبلی خود را هنوز به همراه دارد که آن هم در پس زشتی و اثرات حاصل از سانحه به سختی نمایان نیست است. در و دیوار خراب و پنجره های زخمی، شیشه های شکسته و ریخته در همه جای شهر، مغازه های ویران غارت شده، انواع و اقسام آشغال ها و لوازم به دردنخور که در شهر پخش شده‎اند، انسان هایی وحشی مانند که مانند حیوانات حمله می کنند و خیابان‎هایی که مانند میدان جنگ است و پر از گانگسترها و انواع اسلحه ها و خون و خونریزی و جنازه و اعضای کنده شده بدن است. در این شرایط چه زیبایی مجال دیده شدن می یابد؟ این همان شهری است که از زیبایی‌اش گفتیم و قرار بوده ایده‎آل‌ترین شهر برای ایده‎آل‌ترین زندگی باشد ولی قبرستانی برای مرگ ایدئالیسم و ساکنینش شد. در نهایت در مورد مجموع بخش گرافیکی بازی از نظر فنی و هنری باید گفت شاهد یک شاهکار هنری گرافیکی از لحاظ طراحی و فضاسازی و خلق یک شهر هستیم که این طراحی با گرافیک فنی با ثبات بازی باعث شده است تا شاهد یک بازی به غایت زیبا از لحاظ گرافیکی باشیم که همانطور که در ابتدای این بخش عرض کردم قبلا نیز در مقاله عناوین شاهکار از لحاظ گرافیکی، Bioshock در رتبه اول قرار گرفته بود.

bioshock 12

نمی دانید بازی چه مبارزاتی دارد. نمی دانید چه گیم پلی بی نقصی دارد

بارها و بارها به رپچر بازگرد… این گیم پلی لعنتی هر بار جدید است…

درست است که تمام مواردی که در بازی بایوشاک شاهد هستیم بی نظیر هستند و داستان و گرافیک و .. هر کدام به تنهایی ارزش این را دارند که به خاطر آن ها بازی را انجام دهید، ولی آن چه که در اصل باعث شده است تا بایوشاک تبدیل به یکی از بی نظیرترین بازی های تاریخ شود و مهم تر از آن بارها و بارها و ارزش تکرار داشته باشد گیم پلی شگقت انگیز و بسیار جذاب آن است. وقتی که مدتی بازی را انجام می دهید و با کلیت گیم پلی آن اشنا می شوید دیگر جدا شدن از آن و رها کردن گیم پلی بازی چیزی مثل غیر ممکن است. گیم پلی بازی به قدری جذاب و هیجان انگیز است که شما را وادار می کند که فقط بخواهید بیشتر و بیشتر در آن فرو بروید و انواع و اقسام ترکیب های ممکن را که بازی در اختیار شما قرار داده است امتحان نمایید. حجم کارهای متنوعی که می توانید با ترکیب حملات دست راست و چپ که شامل اسلحه ها و پلاسمیدها می باشد انجام دهید خارق العاده است و به حدی کارهای گوناگون برای شکست دادن دشمنان می توانید انجام دهید که انگار بازی هر بار تبدیل به یک بازی جدید می شود. بی شک همین ترکیب پلاسمیدها و اسلحه ها نقطه عطف گیم پلی روییایی بایوشاک است و ارزش تکرار آن را بسیار بالابرده است. وقتی به ویدئوهایی که در سایتهای مختلف از تنوع روش های کشتن دشمنان با استفاده از ترکیب های مختلف پلاسمید و سلاح های گرم و سرد قرار داده شده اند نگاه می کنید تازه می فهمید که انگار اصلا شما این بازی را انجام نداده اید و چه کارهایی می توانسته اید بکنید و نکرده اید.

bioshock 2

یکی از برترین شوترهای اول شخص کل تاریخ را تجربه کنید… البته برای من برترین شوتر اول شخص تاریخ…

با پلاسمید دشمنان را منجمد کنید و با آچار آنها را بشکنید. با پلاسمید الکتریسیته تمام دشمنانی که در قسمتی درون اب ایستاده اند را از بین ببرید و خشک کنید. با پلاسمید آتش دشمنان را بسوزانید و در حالی که در حال سوختن هستند به نزدیک آنها رفته و با شاتگان دخلشان را بیاورید. تمام تورت ها و دوربین های امنیتی محیط را هک کنید و باعث شوید تا همه به جان دشمنانتان بیافتند و آنها را به رگبار ببندند. از خودتان یک ماکت درست کنید تا دشمنان به سمت ان کشیده شوند و خودتان همه را که در یک نقطه جمع شده اند با یک نارنجک به درک واصل کنید. با پلاسمید کاری کنید که دشمنانتان به هم حمله کنند و هم را بکشند و یا یکی از آنها را به دوست خود تبدیل کنید تا در مبارزه به شما کمک کند. زنبورهای مرگبار را به سمت دشمنان بفرستید و در حالی که درگیر زنبورها هستند با سلاح های خود کارشان را بسازید. اینها تنها و تنها چند عدد از کارهالی مختلفی است که می توانید با ترکیب پلاسمیدها و سلاح ها انجام دهید و اگر بخواهم تمام آنها را برای شما بنویسم نیاز به یک مطلب کامل دارد. حتی وقتی پلاسمیدها را اصلا در نظر نگیریم باز هم گیم پلی بازی متنوعتر از هر بازی شوتر دیگری است که دیده اید. تصور کنید که یک دایره کامل از انواع سلاح ها مختلف از تیرکمان گرفته تا شاتگان و مسلسل و .. در اختیار دارید و تازه هر کدام از آنها تقریبا ۳ نوع تیر مختلف دارند که باعث می شود کارایی هر کدام با عوض کردن تیرها بسته به شرایط مختلف مبارزه، کاملا عوض شود. همین خودش باعث شده است تا بایوشاک از تمام شوترهای هم رده خود برتر باشد حالا چه برسد به این که پلاسمیدها را که خود دنیایی از تنوع و جذابیت هستند نیز به بازی اضافه کنید تا گیم پلی تبدیل به بخشی شود که به راحتی باعث می شود شما بازی را ۴ الی ۵ بار به پایان برسانید بدون این که هیچ کار تکراری برای کشتن دشمنان انجام دهید.

۳۱۰۹۶۰۲ ۲k bioshock the collection bio1 bd fight

مبارزه با بیگ ددی ها فوق العاده دشوار و لذتبخش است.. این موجودات خیلی قوی هستند و تا پای جان از لیتل سیسترها محافظت می کنند.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم گیم پلی در بازی مبارزه با بیگ ددی ها است که به واقع یکی از برترین موجودات خلق شده در تاریخ بازی های رایانه ای هستند. موجوداتی بسیار قدرتمند و مرگبار که البته یک محافظ هستند و دست های بزرگشان را به دستان کودکانه لیتل سیسترها که دخترانی معصوم بوده اند (و البته دیگر نیستند) می دهند و از آنها تا پای جان محافظت می کنند. مبارزه با این بیگ ددی ها در بازی بسیار دشوار و نفس گیر است و جوری که به سمت شما حمله می کنند و صدای آنها واعا انسان را می ترساند و جالب اینجاست که به خئدی خود موجوداتی صلح طلب هستند و تاز مانی که کاری به کار انها و لیتل سیسترها نداشته باشید کاری به شما ندارند. بعد از کشتن انها و در اختیار گرفتن کنترل لیتل سیسترها می توانید از آنها برای جمع اوری آدام که واحد اصلی خرید پلاسمیدها است استفاده کنید و در نهایت باید سرنوشت انها را رقم بزنید. میتوانید آنها را دوباره به همان دختر معصومی که بودند تبدیل کنید و کمتر آدام بگیرید و یا این که انها را با بی رحمی هاروست نمایید برای کسب ادام بیشتر. فکر نکنید که وقتی آنها را از بین می برید تا ادام بیشتری بگیرید هیچ اتفاقی نمی افتد و هیچ کس این بی رحمی شما را نمی بیند. بعدا باید تاوان گناهان خود را پس دهید و البته جایزه خوش قلبی خود را نیز خواهید گرفت. تصمیم برای سرنوشت لیتل سیسترها در بازی یکی از تصمیمات سخت در بازی هاست زیرا که بحث سر ادام بیشتر است که بسیار کمیاب است و با ان می توان پلاسمیدهای بیشتری خرید. در نهایت خیلی ساده و راحت و بدون هیچ شکی باید گفت گیم پلی بایواک بی نقص است. کاملا هم بی نقص است. مانند کلیت بازی. مانند خود بازی بایوشاک که هیچ نقصی ندارد، گیم پلی آن هم در نهایت کیفیت و جذابیت قرار دارد و حتی بارها و بارها وقتی به ان بازگردید خسته نخواهید شد بلکه هر بار بیشتر شیفته و دلبسته شاهکاری که کن لوین خلق کرده است خواهید شد.

۲۶۰۶۹۷۳ bioshock

تصمیم گرفتن برای سرنوشت لیتل سیسترها یکی از سخت ترین تصمیمات بازی هاست. پایان بازی را تصمیم خودتان رقم خواهد زد… پس مواظب باشید زیرا گناهانتان باز خواهند گشت…

سمفونی محزون پاد ارمان شهری مرده…

در بازی معمولا قبل از این که به یک شخصیت برسید تعداد زیادی از نوارهای ضبط شده توسط آن شخصیت را پیدا می کنید و می توانید یکی یکی گوش دهید (باید گوش دهید!). جالب اینجاست که صداگذاری این شخصیت ها به حدی بی نظیر است و به قدری عالی انجام شده اسیت که فقط با شنیدن صدای آنها انگار سال هاست که آنها را می شناسید و جتی می توانید چهره آنها را تصور کنید و وقتی به آنها می رسید و اینها را می بینید انگار که خیلی خیلی آشنا هستند. صداگذاری بازی چیزی است مانند تمام بخش های دیگر بازی یعنی یک شاهکار بدون نقص. تمام بخش های بازی و تمام شخصیت های بازی به بهترین شکل ممکن صداگذاری شده اند و کوچکترین ایرادی، حتی گوچکترین ایرادی در این بخش دیده نمی شود. موسیقی بازی هم که دیگر چه می توان گفت. انگار که وقتی که این دنیا را طراحی می کرده اند و رپچر را خلق می کرده اند موسیقی متن بازی رویش بوده است! تمامی موسیقی های بازی به بهترین شکل ممکن با بازی و محیط ان همخوانی دارند و نقش بسیار زیادی در هر چه ببیشتر فرو بردن شما به عمق اقیانوس و دل رپچر دارند که البته از بازی شخصی مانند استاد لوین انتظار دیگری هم نمی رود. موسیقی و صداگذاری بایوشاک بدون شک از برترین بخش های ان هستند و به خوبی نقش خود را در جذب بازیباز و غرق کردن وی در دنیای بازی را ایفا می کنند.

۶۶c41e6fc43f929ca3c38dce601da283

وقتی لیتل سیسترها در حال جمع کردن آدام هستند باید شدیدا از انها مراقبت کنید زیرا از در و دیوار اسپلایسر بر سرتان می ریزد.

“مدینه فاضله” ای که دیستوپیا شد… عنوانی که جاودانه شد

خلق کردن عنوانی مثل Bioshock تنها و تنها از ذهن یک نابغه با دیدی وسیع نسبت به مسائل اجتماعی، عرف، ارزش‎ها، ضد ارزش‎ها و هنجارها بر می‎آید که خاطری نگران دارد. شخصی که همواره پیچش مو را می‎بیند، می‎تواند عمق فاجعه و کنه مطلب را درک کند.  اصولا اعتقاد لوین بر این است که ایده‌آل گرایی و کمال‌طلبی بیش از حد توسط انسان و جدا کردن عده‌ای خاص برای شهری خاص و زندگی خاص، همواره اثر معکوس خواهد داشت و باعث به بار آمدن فاجعه‌ای انسانی خواهد شد. دلیل این موضوع آن است که انسان خود، کامل نیست و نمی‌تواند که به دنبال زندگی کامل و بدون نقص باشد، حال هرچقدر که برای دستیابی به آن سخت تلاش کند… رپچر به قدری زیبا و استادانه توسط استاد کن لوین خلق شده است که مو لای درز آن نمی‎رود و از هر نظر با فکر و حساب شده ساخته و پرداخته شده است و از هر نظر شهری کامل است. Bioshock معنا و مفهوم یک اثر هنری است. نه تنها یک بازی بلکه یک اثر هنری کامل که متعلق به کل جامعه هنر در دنیاست و نه فقط هنر بازی های رایانه ای. Bioshock هرگز نیازی به خودنمایی و از خود تعریف کردن ندارد و سازنده اش هم در کمال تواضع هیچ گاه از بازی اش کوچکترین تعریفی نکرده است زیرا استاد لوین می داند که بازی اش، خود معنای هنر ناب است و اگر تعریف کردن شایسته یک بازی باشد، آن بایوشاک است و بس.

kevin levine 1401x788 03771b81 9986 442c 80ca cb0f15115803

باشد که قدرت را بیشتر بدانیم ای جاودانه مرد صنعت بازی… هنرمند نابغه ای که آن قدر متواضع است که حتی یک بار هم از خود و بازی خود تعریف نمی کند برخلاف خیلی ها که می شناسیم… بایوشاک خودش حرف می زند و می گوید کن لوین کیست..

بگذارید روراست باشم. خیلی دلم می گیرد از این که وقتی با برخی از دوستانم که فروشنده بازی ها هستند صحبت می کنم و می بینم تعداد فروش مجموعه ارزشمندی مثل Bioshock Collection که از نظر من رویایی ترین و ارزشمنترین ۳ گانه بازسازی شده در این نسل و شاید در تمام نسل هاست، از تعداد انگشتان دو دست هم برایشان کمتر بوده ولی شوترهای ابکی و بدردنخور تا دلتان بخواهد فروخته اند. دوستان عزیزم، کمی عمیق تر فکر کنید. بیایید از سطحی نگری دست برداریم. مگر این همه وقتمان را در دنیای بازی ها صرف نمی کنیم؟ مگر این همه در مورد خبر بازی ها و مقالات و .. نمی خوانیم؟ پس چرا آخرش هم به سراغ یک بازی معمولی برویم وقتی این قدر اطلاعات داریم؟ Bioshock هم شوتر است ولی نه از آن شوترهای بی کیفیتی که بازی می کنیم و مولتی پلیر دارند. Bioshock فقط بازی نیست. اصلا و ابدا یک بازی خالی نیست. Bioshock یک معنا و یک مفهوم است. Bioshock یک فلسفه است. همینطور از کنار آن نگذریم. به آن فکر کنید، آن وقت است که تازه ذهنتان باز می شود و آن وقت است که وقتی می خواهید بخوابید از فکر آن بیرون نمی آیید. دوستان عزیز اگر دارک سولز بازی نکنید، بلادبورن بازی نکنید، انچارتد بازی نکنید، هیلو بازی نکنید، کال اف بازی نکنید هیچ اتفاق مهمی نمی افتد فقط یک بازی شاهکار بی نظیر را از دست داده اید و کارنامه گیمریتان از تعدادی بازی فوق العاده خالی می ماند اما وقتی بایوشاک دارید و بازی نمی کنید، ذهنتان خالی می ماند، فکرتان خالی می ماند، یک بازی با عمیق ترین معناها و زیباترین فلسفه ها و دردناک ترین حقیقت ها از دست داده اید. وقتی بایوشاک بازی کرده اید زمانی که کسی می گوید بازی ها سطحی هستند و مال بچه ها هستند اولین چیزی که به یادتان می اید بایوشاک است و این که با خود می گویید چقدر آن فرد کوته فکر است. بایوشاک را ندیده است….

ken levine main

عاشقانه دوستت دارم ای مرد بزرگ… ممنون که ما را به رپچر بردی.. ممنون که بایوشاک را خلق کردی… این را بدان هستند کسانی که عاشقت هستند و عاشقانه قدر زحماتی که برای دنیای محبوب ما کشیده ای را می دانند و به احترامت می ایستند… تو فوق العاده ای مرد… دنیای گیم نظیر تو را هیچ گاه نخواهد دید همانطور که نظیر بایوشاک را نخواهد دید…. ببخش اگر ما سطحی نگر هستیم و کوته فکر…

خیلی بازی ها شاهکار هستند، خیلی بازی ها نمره کامل گرفته اند، به شخصه به چند بازی نمره کامل و ۱۰ داده ام  اما امتیاز ۱۰ Bioshock زمین تا اسمان فرق دارد. Bioshock از شما فکر می خواهد. Bioshock قوه تخیلتان را به کار می کشد. Bioshock شما را عاشق بازی می کند و عاشق فکر کردن به بازی ها. داستان Bioshock را تا به حال ندیده اید و نخواهید دید. قدر ۳ گانه ای که اکنون در نسل ۸ دارید را بدانید، ۳ گانه ای که با پول یک بازی چیزی فراتر از ۱۰۰ بازی به شما می اموزد و ۳ عنوان را به دست می َآورید که شاید ۱۰ بار بازی کنید. همین قدر بدانید که فکر شما و دنیای گیمری شما قبل از Bioshock و بعد از Bioshock با هم فرق خواهد داشت و دیگر آن گیمر قبل نیستید. تازه می فهمید که “واای خدای من، این دیگر چه بود. تا اخر عمرم همچین داشتان و فضایی نخواهم دید” و درست هم فکر می کنید زیرا نخواهید دید. بیهوده نیست که کن لوین پیر می شود. وقتی می بیند بازی های خیلی عذر می خواهم “آشغال” بیشتر از بازی او می فروشند و وقتی استودیوی سازنده بایوشاک بسته می شود باید هم پیر شود. او خیلی بیشتر از ما می فهمد و می داند، برای همین هم غمگین و پیر می شود. دانستن درد است و وقتی Bioshock بازی کنید تازه می فهمید کن لوین چقدر می داند. تازه می فهمید که ذهن و هنر یک بازیساز تا کجا می رود. مانند لوین یک یا دو نفر در کل تاریخ این صنعت و هنر داریم و نه بیشتر. ولی حیف از ما… حیف از ما که هیچ گاه قدردان نیستیم و باز هم بین بایوشاک و فلان بازی همین فلان بازی را انتخاب می کنیم زیرا نمی خواهیم فکر کنیم. نمی دانیم که بایوشاک هر چقدر هم ما را به فکر وادارد باز هم یک شوتر است که گیم پلیش به تنهایی تمام شوترهایی که بازی کرده ایم را در جیب چپش می گذارد. وقتی یک الماس دارید سراغ جواهرات بدلی نروید… Bioshock همان الماس است… بگذارید در نهایت با یک جمله بگویم که ارزش این بازی چقدر است… اگر یک بازی باشد که بعد از انجام ان تا آخر عمرتان به گیمر بودن افتخار کنید و برای غیر گیمرها افسوس بخورید که آن را ندارند، آن بازی فقط و فقط و فقط Bioshock است و بس…

bioshock

 

Behzad zargaryAriasMMYKING

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 1111mmm گفت:

    نقد شما واقعا عالی بود ممنون و می تونم بگم بهترین بازی دنیا همین BioShock است

  • نقد بسیار خوبی بود مرسی سعید جان بابت نقد.درست این گیم رو بازی نکردم ولی با این نقد عالیت دعوت به انجام این بازی کردی تشکر سعید جان

  • sinaaghaali گفت:

    وای عجب نقد عالی ای بود . مرسی از آقای آقابابایی .
    این بازی مطمعنا هیچوقت فراموش نخواهد شد . :heart:

  • alitzzz گفت:

    مثل همیشه عالی بود اقای اقابابایی :yes: 🙂 به قول شما این باژی نمونه بارز هنر هست!این بازی در کنار د لست اف اس بهترین روایت داستان تاریخ رو داره!رپچِر آرمان شهری است که آدم فقط تو خواب و رویا میتونه اونو ببینه :yes:

    meh
  • Farshidmc گفت:

    وااااااا
    نقد شاهکارا
    من هر سه شاهکار تو نسل ۸ رفتم‌و واقعا پایان سه گانه اشک من در اورد (از زیبایی)
    کلمات واقعا نمیتواند توصیف این بازی باشد
    لیتل سیسترها و بیگ ددی ها دوست داشتنی (نسخه ۱ و ۲)
    اقا سعید ممنون دوست ما

  • Mohammad k22 گفت:

    من فقط نسخه ی اینفینیتی رو تموم کردم ولی هر وقت فرصت کنم نسخه اول و دوم رو هم بازی میکنم

  • mhs gamer گفت:

    آقای آقابابایی نقد زیبا بود.من فقط نسخه سوم رو بازی کردم فقط میتونم بگم معرکه بود…
    این بازی رو هم تجربه میکنم تا دنیای گیمریم عوض بشه.مرسی بابت نقد :rose: :rose: :rose:

  • S4LEH گفت:

    متاسفانه فقط نسخه سوم از این مجموعه رو بازی کردم ، اونم ناقص (به علت فروش کنسول) :-/
    بازی خیلی جذاب بود فقط درک داستان یکم سخت بود برام ، چون پیچیده بود بنظرم ، ولی حتما هر ۳ نسخه رو تجربه میکنم 🙂
    تو ایران فقط اونایی وضعشون خوبه میتونن گیمر واقعی باشن 🙁
    ممنون از اقای بابایی عزیز :yes: 🙂

  • mohamadp88 گفت:

    خسته نباشی سعید جان، نقد عالی بود، به واقع یکی از زیباترین مقالاتت بود، ممنون :yes: معانی فلسفی که بایوشاک ارائه داد رو به سختی میشه تو حوزه های دیگه به این زیبایی روایت کرد، به امید بازگشت به دنیای مرموزش در نسخه ای جدید و با کیفیتی مثل آثار گذشته.

  • white-sparrow گفت:

    خیلی وقت بود می خواستم بازیش کنم ولی انگار با این مقاله کار یکسره شد. از فردا سه گانه من و بایوشاک شروع میشه. دارم میام بایوشاک…

  • NeedForSpeedTheRun گفت:

    بسیار عالی بود.هر چند هیچکدوم از نسخه هاشو بازی نکردم اما تعریفشو زیاد شنیدم و میدونم امتیازات خوبی گرفته.

  • pro gamer2017 گفت:

    ایول داری آقا سعید.بایوشاک قطعا یکی از بهترین بازی هاست که فلسفه رو به بهترین شکل به آدم میرسونه.فضا سازیش فوق العاده است و در مواقعی با روح و روان آدم بازی میکنه.دوستانی که بایوشاک رو بازی نکردن حتما زودتر سراغش برن مخصوصا نسخه ی کالکشن

    • درود بر شما کامیار عزیز. خیلی از لطف شما ممنونم.
      قطعا همینطوره که میگید و بازی نکردن بایوشاک نمیتونه هیچ توجیهی داشته باشه. نمیدونم در مورد این بازی چه باید گفت غیر از این که یک ابرشاهکار محض و یک الماس نایابه.
      http://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • خسته نباشی سعید جان :yes: :yes:
    با این نقد کل بازی از جلوی چشم هام گذشت بعضی عناوین واقعا مثل الماس هستن هم نایاب و هم ارزشمند اگر بگیم یکی از الماس های نسل قبل همین بایوشاک هست بی راهه نگفتیم

  • Ali Nietzsche گفت:

    واو :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: یه درود نه ! هزاران درود بر سعید عزیز… حقیقتا اشک ریختم … سعید جان فوق العاده بود :heart: :heart:
    این بازی خدای فلسفس :heart: :heart:

    «اراده»: این است نام آنچه آزادی‌بخش است و شادی‌بخش: شما را چنین آموزانده‌ام، دوستان من، اما اکنون این را نیز بیاموزید که اراده خود هنوز زندانی است.

    وای که هر زندانی دیوانه‌ای می‌شود! اراده‌ی در بند نیز خود را دیوانه‌وار نجات می‌بخشد.
    خشمش این است که زمان واپس نمی‌رود. «آنچه بود»: این است نام سنگی که اراده نتواند غلتاند.
    از این رو از سر خشم و غضب سنگ‌ها را می‌غلتاند و از هرکه چون او احساس خشم و غضب ندارد انتقام می‌ستاند.
    اراده‌ی آزادی بخش بدین‌سان آزاررسان می‌شود و از هر چیزی که رنج تواند برد، بدان دلیل که واپس نتواند رفت، انتقام می‌ستاند.
    آری انتقام! تنها همین است و همین! یعنی دشمنی اراده با زمان و «گذشته»ی آن.
    __فردریش نیچه، چنین گفت زرتشت، درباره‌ی نجات :heart: :heart: کسی که درک فلسفی این عنوان رو داشته باشه متوجه این متن میشه…
    بازم‌ میگم فوق العاده بود و اشکمو در آورد.

  • آخه من چی درباره ی کن لوین-بایوشاک و این مقاله ی فوق شاهکار آقای آقابابایی بگم ؟؟؟
    هیچی نگم بهتره چون کلمات حقیر توان وصف اینها و بیان حق مطلب را ندارند…
    کاری که از دستم بر میاد فقط اینه که بگم خسته نباشید آقای آقابابایی مثل همیشه عالی بود… :rose:

  • DEATHWING گفت:

    با سلام خدمت اقای بابایی .من نسخه ۳ رو زفته بودم که اصلا شهرش منو دیونه کرده بود
    اینجا هم همین الان رفتم نسخه ی ۱ رو هر جور شده پیدا کردم بازی کنم
    فقط اگه میشه بیزحمت به صورت کلی میشه بگید فلسفه بیوشاک چیست؟
    با تشکر از تیم گیمفا

    • سلام خدمت شما. ممنونم از شما.
      بله واقعا که دیوانه کننده اس این محیط.
      ببینید فلسفه کلی بازی برر این اساسه که انسان چون خودش و عقلش کامل نیست نمی تونه یک ارمان شهر بسازه و ارمان شهرش تبدیل به یک شکست مطلق میشه
      http://www.aparat.com/saeedsliipknott

    • Ali Nietzsche گفت:

      همونطوری که سعید جان فلسفشو خلاصه کردن بحث سر همینه… و بعد از اون قضیه به آدمی قضیه اراده که من تو بالا نوشتم در موردش و همچنین چیره شدن به خود انسانه…
      اما بگذارید تا برترین اندیشه‌تان را به شما فرمان دهم. و این‌ست آن: انسان چیزی‌ست که بر او چیره می‌باید شد!
      ـــ نیچه، چنین گفت زرتشت، درباره جنگ و جنگ آوران

  • a.r.t گفت:

    این بازی توسط دارینوس دوبله شده .
    راهی نیست دوبلشو به بایوشوک ریمسترد انتقال بدیم ؟

  • Farhad-ps4 گفت:

    سه گانه ی بایوشاک بی نظیره
    یه شخصه امسال خرید این کالکشن رو به بعضی از بازی جدید ۲۰۱۶ ترجیح دادم! (البته هنوز وقت نکردم هر سه تا رو تموم کنم) شاهکار یعنی همین ، اگه ۲k ریمستر نمی کرد واقعن حیف میشد و کسایی که تجربه نکرده بودن ضرر بزرگی می کردن (یکیش خودم)
    به همه توصیه می کنم این کالکشن رو تهیه کنن

  • Y PS گفت:

    مقاله بسیار زیبایی بود :yes: خسته نباشی سعید جان.
    واقعا سری بایوشاک سطحش خیلی بالاتر از بازی های دیگست ولی همونطور که گفتید متاسفانه سطحی نگر بودن اکثر گیمرا و توجه زیاد به مولتی صرفا سرگرم کننده باعث بی توجهی به این سه گانه شده…
    کالکشن این بازی رو حتما تهیه میکنم و امیدوارم کن لوین بزرگ هم مثل استاد کوجیما حمایت بشه و عناوین فلسفی فراتر از ذهن ما بسازه…امیدوارم

  • peen گفت:

    تشکر بابت نقد عالی
    واقعا بازی بزرگی بود و در زمان عرضه چه گرافیکی داشت یادم نمیره اول بازی وقتی هواپیما سقوط کرد و داخل اب افتادیم فکر میکردم هنوز دمو بازی هست….عجب داستانی ولی اگه اشتباه نکنم نمی دونم چرا بیوشاک کالکشن که عرضه شد فقط شامل دو نسخه از بازی بود و هر سه را نداشت

  • morfin گفت:

    نقد بسیار عالی بود ولی به نظر من Bioshock یه مشکل کوچیک داشت که اونو از بهترین بازی ها متمایز می کنه مثلا داستان عالی بود اما جزو بهترین داستان هایی نبود که دیدم مثل heavy rain “diablo Metal Gear Solid دیگه نمادگرایی هم سطح بالایی داشت ولی نه در حد deus ex و Singularity و dishonerd گیم پلی بی نقص بود ولی در زمان خودش یعنی دیگه تو زمان infinite یجورایی بدون تغییر و خسته کننده شده بود همون طور که می شه گفت doom و halo 3 و cod4 و half life گیم پلی بی نقص داشتن ولی تو نسخه های بعدی تغییرات کلی کردن می شه به چیزای دیگه مثل موسیقی و تکان دهنده بودن داستان و غیره و قسمت online هم اشاره کرد خواهشا نظر منو بد برداشت نکنید bioshock بازی عالی هم بود اما به نظر من اونطور که گفتید برترین بازی دنیا نبود

    • درود بر شما. خیلی ازتون ممنونم و مرسی که نظرتون رو نوشتید. کاملا قابل احترام هست نظرتون برای بنده ولی خب الیته که ۱۰۰ درصد مخالف هستم با نظرتون.
      باز هم ممنون
      http://www.aparat.com/saeedsliipknott

    • اسپویل !!!
      اسپویل !!!
      اسپویل !!!
      اگر هنوز سری بایوشاک رو بازی نکردید به هیچ عنوان به هیچ عنوان نظر من رو بخونید خواهشا :
      دوست عزیز اینکه آخر بازی متوجه شید دشمن اصلیتون در واقع خودتون بودید نکته ی داستانی کمی نیستا !
      اینکه کل مدت فردی که فکر می کردید بهترین دوستتونه در واقع کل مدت شمارو هیپنوتیزم می کنه چیز کمی نیست !
      اینکه متوجه شید دختری که مدام فکر می کردید دختر شخص دیگه ای هستش و باید اون رو به پدرش برسونید در واقع دختر خودتون هستش که بیست سال پیش فروختینش چیز کمی نیست !!!
      نمی دونم رو چه حساب می گید داستان بی نقص نبود !
      در ضمن بایوشاک کل کات سین هاش در نسخه ی اول و سوم سر جمع کمتر از ۴ دقیقه می شد .
      عناوینی که نام بردید به غیر دیابلو ( که بازیش نکردم پس درباره داستانش نظر نمی دم ) همه به طور کاملا سینماتیک روایت می شدن اما بایوشاک به هیچ عنوان از این شیوه استفاده نمی کرد !

  • MS GAMER گفت:

    بسیار عالی نقد یک بازیه فوق العاده توسط یک نویسنده فوق العاده بسیار زیبا نوشتین آقایه آقا بابایی عزیز،این بازی فوق العادست هر سه قسمتش مخصوصا قسمت آخر این سری بینظیر عالی هستن من که با تک تک نسخه هاش خاطره دارم

  • saeedgreat گفت:

    من اتفاقا نسخه ریمستر بازی رو دیروز تموم کردم.انقد فضاسازی بازی خوب بود من حتی شب هام خواب رپچر رو می دیدم.گیم پلی هم واقعا از خیلی بازی های الان جذاب تره.داستانم که جای خود دارد.هیچ وقت جمله ی would you kindly یادم نمیره.

  • danny.pc گفت:

    آقا سعید دمتون گرم با این مقاله زیباتون خیلی مننون :rose: :rose:
    آخه چرا من این بازی رو بازی نکردم که الان باید تا تابستون حصرتشو بخورم :reallypissed: :reallypissed:

  • peen گفت:

    شاید بی ریط باشه ولی می خوام بگم چرا با دیدن نقد دوباره شاهکار بایوشاک دوباره به این فکر افتادم که چرا با برنده شدن بازی اوور واچ به عنوان بازی سال حس افسوس و ترس از اینده سراغم اومد بازی که هیچی نداره به عنوان بازی سال انتخاب میشه نتیجه چیه ایا کم کم فکر سازندگان به این سمت نمیره چرا بجای ساختن بازی های بزرگ هنری با داستان و گیم پلی پربار دنبال ساختن بازی های پولساز نمیرند یعنی با صرف هزینه ناچیز نسبت به بازی های بزرگ یه بازی دم دستی با هزینه ناچیز میسازند و از پارو کردن پول خوشحال میشند فقط خوشحالم برنده شدن همچین بازی سخیفی زودتر اتفاق نیافتاد مگرنه ممکن بود شاهکار هایی مثل بایوشاک و غیره…… را اصلا نبینیم برای اینده گیم واقعا نگرانم

    • قطعا وقتی داستان از این صنعت بره روز مرگ بازی های رایانه ای هست لااقل برای من و خیلی از گیمرهای هم نسل من که بازی براشون یعنی تک نفره و بخش داستانی. امیدوارم که امسال یه اتفاق بوده باشه و باز هم بازی های با داستان های عالی و تک نفره بتونن برترین بشن زیرا که بازی از اون اول معنا و مفهومش تک نفره بوده و بخش داستانی.
      http://www.aparat.com/saeedsliipknott

    • Big Boss گفت:

      اورواچ درزمینه گیم پلی و سرگرم کردن یه شاهکار خالصه و مثلا من خودم به معنای واقعی وقتی اورواچ بازی میکنم گذر زمان رو متوجه نمیشم!
      اما موافقم ، اورواچ به طور کلی یه بازیه عالیه ، اما آنچارتد شاهکار بود و به علت همین نبود داستان هم که شده باید آنچارتد گوتی میشد .

  • Big Boss گفت:

    مرسی بابت نقد ، نسخه یک و دو که هیچی اما سالی که نسخه Infnite اومد یادمه GTA V و لست و بلک فلگ اومده بودن که به خودی خود جیبمو خالی کردن تا از این بازی محروم بشم .
    راستی دوستان یه سوال ، هرنسخه از سری بایوشاک چندساعت گیم پلی داره؟

    • مرسی از شما که مطالعه کردید.
      بهترین فرصت هست که ۳ گانه رو بگیرید و تجربه کنید زیرا که ۳ تا شاهکار به دست میارین با پول یک بازی.
      والا بسته به نوع بازی کردنتون داره کاملا که چقدر میخواید بگردید و همه ایتم ها رو بدارید و همه بیگ ددی ها رو بکشید و تمام لیتل سیسترها و ادام های موجود در هر مرحله رو جمع کنید. برای من که اینطور بازی می کردم و دقیقا مثل یه نقش افرینی بازی می کردم بایوشاک رو هیچ چیزی رو نمی ذاشتم از قلم بیافته حدودا ۲۰ تا ۲۵ ساعت اگر اشتباه نکنم زمان می بزد. البته بازم میگم اگر اشتباه نکنم چون که هیچ وقت به ساعت بازی نگاه نکردم ولی احساسم اینه که حدود ۲۵ ساعتی بازی بود.
      http://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • JOEL گفت:

    با سلام با وجود این که خیلى وقت است که مطالب اقاى آقابابایى رو میخونم اما این اولین کامنت من در وبسایت گیمفا هست…نقد عالى بود جناب آقا بابایى…من در خارج از کشور زندگى میکنم و نسخه ى خاصى از بایوشاک کالکشن در درسترس هست…بنا به اعتمادى که از طریق خواندن مقالات شما دارم بنظرتون ارزش خرید داره؟ ?:-)

    • سلام عرض میکنم خدمت شما. خیلی متشکرم ازتون. باعث افتخار هست که مقالات من رو می خونید و برای این مقاله بنده برای اولین بار نظر گذاشتید. خیلی متشکرم ازتون.
      و همینطور خوشحالم که در خارج از کشور نیز گیمفا رو انتخاب کردید و مطالب و مقالات بنده رو می خونید.
      خدمتتون عرض کنم که ببینید: “برترین، با ارزشترین، زیباترین، بی مثال ترین و لذت بخش ترین ۳ گانه و کالکشنی که می تونید تصور کنید بایوشاک هست”. حتی لحظه ای هم درنگ در خرید این مجموعه جایز نیست و شک نکنید که ۳ تا از بهترین تجربه های تاریخ زندگیتون رو می خرید. بعد از بازی نفسی به راحتی خواهید کشید و خواهید گفت وای خدایا شکرت که این رو بازی کردم. چی میشد اگر نمی دونستم این بازی چه شاهکاریه. در مقاله هم گفتم. طرز فکر شما و نگاه شما به دنیای بازی ها قبل و بعد از بایوشاک کاملا متفاوته و این بازی چیزی به شما اضافه می کنه که هیچ بازی دیگه ای نمی تونه. بعد از بایوشاک گیمر دیگه ای خواهید بود. تمام اینها عینا حقیقته و وقتی اون رو تجربه کردید به تک تک کلماتم خواهید رسید.
      باز هم ممنونم
      http://www.aparat.com/saeedsliipknott

      • JOEL گفت:

        خیلى ممنونم از راهنماییتون…از خواندن مقالات و نقد هاى شما نهایت لذت را مى برم…همچنین ممنون از راهنماى بلادبورن واقعا بسیار دقیق نوشته شده و کمک خیلى زیادى کرد و در ادامه هم مطمئن هستم کمک بیشترى نیز خواهد کرد…امیدوارم بتونم بزودى این شاهکار رو تجربه کنم…ارزوى موفقیت براتون دارم و الان که به اکانتم لاگین شدم حتما علاوه بر پیگیری مقالاتتون بمانند همیشه، کامنت هم میزارم تا از دانش شما در هنر بازى بیشتر بهره مند شم…پیروز و موفق باشین :rose: :heart:

  • rezav8008 گفت:

    یکی از بهترین بازیایی که کردم همین Bioshochبود :inlove: :inlove:

    نقد بسیار خوبی بود اقای بابایی ممنون

  • zealot1370 گفت:

    فکر میکنم یه ۳٫۴ باری این بازیو تموم کردم…واقعا فوق العده س…البته با نقد کاملی که اقای اقابابایی انجام دادن بازم تحریک شدم یه بار دیگه انجام بدم..ممنون از شما نقد بسیار خوب و زیباای بود مثل همیشه

  • Bigby Wolf گفت:

    ممنون از نقد بسیار فوق العاده شما از یک بازی بسیار فوق العاده اولین باری که این بازی رو انجام دادم فقط یه تیکه کوچک ازش رفتم و بعد از این که PC رو خاموش کردم ۵ دقیقه به یجا خیره شدم تا به حال این اتفاق برام نیفتاده بود که بعد از انجام یک بازی به اون فکر کنم و ذهنم رو مشغوله خودش کنه واقعا نمیدونم به کن لوین چی بگم فقط میتونم بگم چرا این کارو با من کرد؟! 😀 ولی جدا از شوخی کلمه فوق العاده رو باید به این بازی گفت و سازندگانش و به نظر من نمره ۱۰۰ رو تنها میشه به این بازی داد و بس….(من یه قسمت دیگه میخوام 😥 😥 😥 )

  • vergil2max گفت:

    یادمه دو هفته پیش وقتی داشتم نظرمو درباره نقد عالی شما درمورد بازی Castlevania: Lords of Shadow 2 مینوشتم گفتم اقای اقابابایی گفتید شوتر منم گفتم تازه ابر شاهکار بایوشاک را تمام کردم.شما هم مثل همیشه گفتید=واقعا از صمیم قلب می گم متاسفم برای کسایی که بازی نکردن…دقیقا عین جملات که چند دفعه در مقاله گفتید و منم هر بار از ته دل تایید کردم :yes: .خب بریم سر اصل مطلب
    درود بر شما بازم مثل اکثر مواقع یک نقد کم نظیر خوندم.بی شوخی جایگاه سردبیری گیم اسپات برازنده شماست نه این نوبهای تازه به دوران رسیده.یک طوری از اورواچ میگن که انگار بایوشاک و نیمه عمر و سایر شاهکارهای داستانی را بازی نکردن و فقط بازی مولتی پلیر بازی میکنن.بازم زدم توی خاکی 😀 .دی.خب برم سر اصل مطلب
    چندین نکته و جمله عالی در نقد خوندم و ممنونم.گرچه خود بازی منبع ای از این حرفهای بینظیر.از نکات خاص میشه به بازیهای تکراری پرفروش بازیهای که بنظرم نسخه قبلش با بعدش فقط در بحث زمان فرق اساسی داره اشاره کرد.
    شاید خنده دار باشه اما(اما بنظرم غم انگیزه :-(( ) متاسفانه بعد از تجربه چند باره بایوشاک ۱ و اینفینیت :heart: هنوز قسمت دوم این سری را بازی نکردم.چونکه میترسم*میترسم که دیگه شاهکاری از این سری را بازی نکنم.
    در حقیقت هراس دارم از اندوه و صبر برای انتشار نسخه بعدی بازی موردعلاقم یا امید انتشار بازی در اون حد.سالها منتظر قسمت جدید وارکرفت هستم با این که شاید بیش از هزار ساعت بازی کردمش.متالگیر که دیگه با رفتن استاد کوجیما کارش به پایان رسید.دارک سولز که دیگه شاید ادامه ای در حدش ساخته نشه.رزیدنت که افول کرد.شیطان درون که تکلیف ادامش معلوم نیست.تایتانفال ۲ که فروش بدی داشت.نید فور اسپید هم که هر قسمت بدتر میشه.انچارتدم تموم شد.دی و غیره*کلا رفتم یک باغ دیگه 😀
    اما خبر انتشار نسخه های بعدی بازهای مثل خدای جنگ :heart: و ساختن بازی دیگه ای از کوجیما و امثال این ها ادمو بدجور سرحال :drink: میکنه.
    بعضی بازیها هستن مثل سری کالاف(البته نسخه های اخیرش) که بعد از تموم کردنش ادم سریع دیلیت میکنش چون اگه بخوای مولتی هم بزنی بازی بهتر از اون کم نیست مثل اورواچ.ضمن اینکه مولتیش هم همون مولتی سابق با ظاهر جدید
    در پایان بگم من توی تمام عمرم فقط سه سری بازی را لایق نمره فراتر از نمره کامل میدونم که بدون ترتیب(یک اندازه عاشقشون هستم)اسمشون را میگم=وارکرفت.خدای جنگ و بایوشاک.این سه بازی نه تنها ابر شاهکار هستن بلکه برترین و انقلابی ترین و بی نظیرترین و دها صفت دیگه در سبک خودشون و این صنعت هستن.خوش حالم که گیمرم و از تجربه این بازیها و سایر شاهکارهای این صنعت بی نصیب نماندم.ناگفته نماند بازی های لایق دیگه هم هستم اما قرار بشه سه تاشون….
    ضمنا چی میشد اقای اقابابایی خودتون خدای جنگ را نقد میکردید چونکه با توجه به شناختی که از شما دارم یحتمل نمره کامل را به این ابر شاهکار میدادید گرچه آقای عبداللهی هم نقدشون عالی بود اما خیلی سختگیرن در بحث نمره.
    با تشکر فراوان

    • درود بر شما. واقعا باعهث خوشحالی من هست که اینقدر محبت میکنید و می نویسید و وقت می ذارید علاوه بر وقتی که برای خوندن مقاله می ذارید. خیلی از لطف و محبت شما متشکرم و واقعا من رو شرمنده می کنید. همین که شما راضی باشید از ما همین گیمفا بهترین جای دنیاست.
      صحبتتاتون بسیار صمیمانه و از ته دل بود و کاملا شما رو درک میکنم. واقعا من هم شده برخی مواتقع می ترسم یه بازی رو انجام بدذم چون دیگه از اون سری هیچی نمی مونه که بازی نکرده باشم. کاملا با شما هم عقیده هستم در بسیاری از مواردی که فرمودید.
      راستش باید خدمتتون بگم که نقد اقای عبداللی رو دو ۳ بار خوندم و به واقع بی تعارف میگم خدمتتون من نمی تونستم به اون زیبایی که ایشون نوشتن بنویسم. انصافا که زیبا و عالی بود. در مورد نمره هم به واقع شاید نمره من ۹٫۷ بود چون هر دو نسخه با هم بود ولی اگر جدا بود من به یک ۱۰ میدادم و به دو ۹٫۵٫ من در نمره با ایشون هم عقیده بودم. البته این رو در نطر بگیرید که واقعا ۹۶ یعنی چی؟ واقعا ۹۶ چیزی کمتره از ۱۰۰؟ بایوشاک الان ۹۶ هست متاش. چیزی از ۱۰۰ کمتر هست؟ ارزشش کمتره؟ واقعا بازی که بالای ۹٫۵ می گیره دیگه یعنی ۱۰٫
      باز هم ممنونم از لطفتون و نظر زیباتون

  • نقد عالی بود سعید جان دیگه نمیدونم چی بگم این چند وقت می خواستم بگم که نقدش کنید ولی شما زود تر اینکار رو کردید واقعا دستتون درد نکنه فقط میتونم بگم عالی. یه درخواستی داشتم من dlc بازی bioshock infinite رو بازی کردم به نام burial at sea ولی انگار فقط قسمت اولش نقد شده. من می خواستم یه مقاله در مورد داستان هر دو قسمت بنویسین چون هیچ سایتی این کار رو نکرده. لطفا این مقاله رو بنویسین چون داستان جالبی داره. خیلی خیلی ممنون بابت نقد این بازی خیلی خوشحال شدم نقد شد می دونید دیگه این بازی مورد علاقه منه

  • نقد فرارتر از فوق العاده بود و کاملا برازنده برا عنوان بایوشاک .
    از آقای آقا بابایی هم بی نهایت سپاس گزارم من یک ماه پیش درخواست این نقد رو کردم و گفتم که حیفه که چنین بازی ای تو گیمفا نقد نداشته باشه انگار سایت یه چیزی کم داره ولی به لطف آقای آقا بابایی و توجهشون به نظرات کاربران حالا نقد نوشته شده و عده ی بیشتری بایوشاک رو می شناسن ( بهتون قول می دم که نصف افرادی که وارد این پست شدن تا قبل از این حتی اسم بایوشاک رو هم نشنیده بودن !)
    اکثر به قول آقای آقا بابایی “غیر گیمر” ها دنیای بازی هارو با عنواینی مثل gta و cod و به تازگی هم به لطف همت سونی فن ها uncharted می شناسن و همین باعث می شه که دنیای بازی هارو این شکلی ببینن : بکش ، برو جلو ، داستان رو بشنو ، معما حل کن ، با آر پی جی فلان چیز رو نابود کن و …
    منظور من نیست که این کار ها بیهودس یا این عناوین بد هستن هر کدوم برای خودشون بازی فوق العاده ای هستن ولی چیزی که بایوشاک تو خودش داره و هر گیمر و غیر گیمری رو به خودش جلب می کنه رو ندارن و اون هم “داستان فوق العاده ” هستش . ( عناوینی که نام بردم همه داستان های خوبی داشتن اما هیچ کدوم حتی نزدیک به سری بایوشاک خصوصا نسخه ی اینفینیت نیستن )
    من هنوز به عمرم شخصیتی مثل الیزابت ندیدم ، روشن فکری مثل رایان ندیدم ، ( اسپویل !) خیانت کاری مثل اطلس ( که خیلی دوست دارم چند تا چیز همین جا بارش کنم اما نمی شه ) ندیدم ، فداکار تر از big daddy ها ندیدم ، مظلوم تر از لیتل سیستر ها ندیدم و فاسد تر از کامستاک ندیدم . هنوز شوک های داستانی ای که تو نسخه های اول و infinite دیدم رو هیچ جای دیگه ای در هیچ بازی ، کتاب ، فیلم یا هر چیز دیگه ای تجربه نکردم .
    بایوشاک رو هر کسی نمی تونه بازی کنه و درک کنه .
    همین ها بود که باعث شد من سری بایوشاک رو به عنوان بهترین سری زندگیم انتخاب کنم و به قول یکی از دوستانِ جناب آقابابایی ” منه بعد بایوشاک با منه قبل بایوشاک فرق داشته باشم ”
    تنها ایراد این سری دی ال سی burial at sea بود به نظر . کلا هر چی راجب نسخه اول و اینفینیت فکر می کردیم تغییر داد با اون پایان فوق ملال آور و دردناک برا همین تصمیم گرفتم که کلا اون دی ال سی رو از ذهنم حذف کنم و طوری وانمود کنم که انگار جزو این سری نیست .

    • درود بر شما امین جان. خیلی متشکرم از نظر زیباتون. واقعا که همینطوره که نوشتید و این سری اصلا بازی نیست بلکه یه هنر نابه. داستانه نقاشیه فیلمه تءاتره بازیه عشق و ….
      قطعا نظر کاربرا تا زمانی که بنده باشم اصلی ترین نظر برای من هست و اون رو در گیمفا لحاظ میکنم چون شما هستید که سایت رو می خونید و باید چیزی داشته باشیم که شما دوست دارید بخونید.
      باز هم متشکرم از نظر خوبتون و لطفی که به بنده دارید

  • بغض گلومو گرفته عالی این بیوشاک با داستانه فوق العادش 😥
    مرسی سعید خیلی خوب بود :inlove:
    جمله اخر عالی بود

  • AMIN-SCORPION گفت:

    ممنون بابت نقد و زنده کردن خاطرات فوق العاده ای که با این سری تو نسل ۸ داشتم.

    این بازی در کنار کیلزون و بردرلند جز ۳ تا شوتر برتر من بودند و اگه بخوام داستان و طراحی هنری رو لحاظ کنم جای اول با بیوشاکه.

    داستان بازی ساعتها موجب بحث و تبادل نظر بین من و دوستام شد و الحق با یه نابغه طرفیم تو داستان نویسی.
    بازی از هر نظر که نگاه میکنم کامل بود و منم با شما موافقم که هیچ نکته منفی توش نبود.

    من بازم نسخه ریمستر رو خریدم و به محض اینکه کمی سرم خلوت شه بازم میرم و غرق شم تو اعماق دریا و بعدش پرواز تو اوج اسمون ….

  • با درود بر شما دادا سعید
    و
    سپاس از نقد عالی تون
    من کالکشن رو برای ps4 خریدم اما قسمت ۱ و دو رو داره فقط ، که بازی کرده بودم .
    infinite نداشت علتش چی؟ ?:-)

  • mrvafa گفت:

    با تشکر از نقد عالی شما این بازی یکی از بهترینا بود :umbrella:

  • sina826 گفت:

    ممنون از نقد فوق العادتون اقای اقابابایی! من فقط نسخه Infiniteاین بازی رو تا نصفه رفتم . مثل اینکه باید دوباره نصبش کنم و تا اخر برم. اصلا عشق به این بازی در شما کاملا دیده میشه که بسیار بهش علاقه دارین و نمیتونین با کلمات توصیفش کنین

  • Comedian گفت:

    با وجود کیفیت بالای گیم پلی، به نظرم گان پلی این بازی متوسطه. البته این باعث نمیشه این بازی شاهکار نباشه. بخشای دیگه بیشتر از حد خوبن و این ضعف رو پوشش میدن.

  • srssina گفت:

    این بازی عالیه :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • آقا سعید به نظرتون این عنوان برا منى که عاشق هنرم و عاشق ترین کس نسبت به MGS TPP چون به معناى واقعى تونستم هنر به کار رفته ى درونش رو با تمام نقص هایى که در زبانم داشتم رو درک کنم مناسب.زبان من فقط در حد کتاب زبان آموزش پرورش دوم دبیرستان یا دهم الان .

  • Ashkan2107 گفت:

    بنظر دیر رسیدم واسه خوندن این مقاله :smug: من نسخه سوم اینفینیت رو بازی کردم و واقعا از موقعی که تمومش کردم دیگه گیمر سابق نشدم… قصد داشتم نسخه اول رو هم بازی کنم ولی دو دل بودم که به خوبی اینفینیت هست یا نه ولی بنظر این ابرنویسنده همه کاراش محشرن همین امروز میرم سراغش. وقتی میخوام برای کسی این بازی رو وصف کنم واقعا نمیدونم از کجا باید شروع کنم و چجوری ثابت کنم که این سری با بقیه فرق داره ولی خب شنیدن کی بود مانند دیدن.. فقط تلاش بیهوده میکنم.. روزی روزگاری و کلا گیمفا عالیه. مقاله هاتون هم هرچی تاحالا خوندم عالی بودن خسته نباشید :heart: :-))

  • biosoroushock گفت:

    کاملا با نقد موافقم به نظرم bioshock برترین بازی ساخته شده تا به امروزه و هیچ فیلمی هیچ کتابی هیچ بازیه دیگه ای به اندازه سه گانه بایوشاک به خصوص infinite روی من تاثیر نگذاشته

  • armin452 گفت:

    سلام خدمت جناب آقابابایی.اگر لطف کنید پیام های فروم را چک کنید .
    مسئله بسیار فوری است

  • alirez4 گفت:

    با سلام خدمت دوست نویسندمون … بنده به جرات دوبار نقد شمارو خوندم ، با خوندن نقد شما ، حتی بدون اینکه بازی رو تجربه کنم ، تمام تار و پود های بدنم سیخ شد 😐
    به شخصه از خدا ۳۱ سال عمر گرفتم و همیشه تمام کنسول هارو داشتم و اکثر بازیهارو انجام دادم ، تو تاریخ چندین بازی از دستم در رفتن که یکیش بایوشاک بود …
    البته بخاطر اینکه همیشه سرکار و دانشگاه بودم …
    الانم سنم بالاس و شاغلم و در انتخاب بازی خوب و وقت گذاشتن برای یک بازی ، قشنگ تحقیق میکنم ، با دیدن این نقد گفتم منی که همیشه دنبال بازی درجه یک بودم ، چرا این سری رو تجربه نکردم 😐
    همین امشب میرم سراغش و بعد اتمام حتما نظرمو میگم

    با تشکر <۳

  • alirez4 گفت:

    دوباره سلام … دوستــــــــان یه سوال .. میشه سخنرانی اول بازی (نسخه اول تو زیر دریایی) اندرو رایان رو برام بگید؟

  • Atis gamer گفت:

    سلام خدمت تمام عوامل گیمفا مخصوصا شما آقای آقا بابایی بدون شک این ۳ بازی(البته من با تردید دانلودشون کرده بودم ولی شگفت زده شدم)بهترین بازیها از هر نظر تو تاریخ گیم محسوب میشن اما به نظر من یکم تو نسخه ی اول بگرد و پیدا کن ها خسته کننده و سخت بودنو اعصابمونو خورد میکردن البته شاید بعضی ها از این لذت ببرنو براشون ایراد نباشه.به هر حال نقد و برسیتون عالی بود با تشکر از شما

روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا
روزی روزگاری: دیستوپیایی خلق شده از دل یک آرمان شهر |نقد و بررسی بازی Bioshock | گیمفا