لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا

لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run

رضا توکلی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا

اواخر تابستان امسال در کنفرانس سالانه اپل ، خبر انتشار بازی جدید سوپر ماریو برای موبایل توسط خالق این شخصیت یعنی شیگرو میاموتو داده شد . بازی جدید سوپر ماریو با نام سوپر ماریو ران (Super Mario Run) ، اولین حضور مشهور ترین لوله کش جهان در دنیای موبایل است که بالاخره در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ (۲۵ آذر ۱۳۹۵) منتشر شد . با ما در بررسی این عنوان در گیمفا همراه باشید .

super mario run header

مقدمه | تصمیم درست نینتندو

در هفته پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی شرکت سوپردیتا که یکی از معتبر ترین شرکت های آمارگیری در جهان می باشد ، گزارش فروش سالانه بازی های رایانه ای را منتشر کرد . عجیب تر درآمد ۹۱ میلیارد دلاری صنعت بازی در جهان ، سهم فروش غیر قابل انتظار بازی های موبایلی در این آمار می باشد . بازی های موبایلی که اغلب به صورت رایگان با محتوای اضافی پولی عرضه می شوند و از طریق پرداخت درون برنامه ای کسب درآمد می کنند ، با درآمد ۶/۴۰ میلیارد دلار از سایر پلتفرم ها درآمد زا تر بوده اند . از همین رو عجیب نیست که شرکت های بازی سازی مطرح به این بازار ورود کنند . شرکت ژاپنی نینتندو که همه علاقه مندان به دنیای بازی آن را با سری بازی سوپر ماریو به یاد می آورند ، برای رونق بیشتر و بازگشت به دوران خوب خود ، در بهترین زمان ممکن ، بهترین تصمیم را گرفت . اواخر تابستان امسال در کنفرانس سالانه اپل ، خبر انتشار بازی جدید سوپر ماریو برای موبایل توسط خالق این شخصیت یعنی شیگرو میاموتو داده شد . بازی جدید سوپر ماریو با نام سوپر ماریو ران (Super Mario Run) ، اولین حضور مشهور ترین لوله کش جهان در دنیای موبایل است که بالاخره در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ (۲۵ آذر ۱۳۹۵) منتشر شد . کاربران سیستم عامل IOS اولین بازیبازان این عنوان بودند و کاربران اندرویدی باید تا ماه اول سال جدید میلادی منتظر بمانند . از آنجایی که بازی به صورت رایگان با پرداخت درون برنامه ای منتشر شده است . سوپر ماریو ران در هفته اول انتشار خود نزدیک به ۵۰ میلیون بار در آیتونز (فروشگاه اپلیکیشن اپل) دانلود شده ولی با این وجود به نظر نمی رسد که همه کاربران بازی را به طور کامل خریداری کرده باشند . برای تجربه کامل و بازی کردن تمامی مراحل باید مبلغ نسبتا زیاد ۱۰ دلار را بپردازید و نسخه رایگان تنها شامل ۳ مرحله اصلی و بخش رقابتی بازی است . طبق گزارش های اخیر ، این بازی تا کنون ۳۰ میلیون دلار برای نینتندو درآمد به همراه داشته است . با ادامه بررسی همراه ما باشید .

تنوع مراحل بسیار عالی است ولی تعداد آن کمی نا امید کننده

تنوع مراحل بسیار عالی است ولی تعداد آن کمی نا امید کننده!

گیم پلی و حالت های مختلف بازی | کم ولی جذاب

سوپر ماریو ران از دو بخش اصلی و یک بخش فرعی تشکیل شده است . World Tour و Toad Rally  بخش های اصلی بازی هستند و در کنار آنها بخش ساختن قلمرو ماریو یعنی Kingdom Builder ، سومین بخش بازی است . همانند نسخه های قبلی ماریو ، مراحل بازی در جهان های متفاوتی انجام می شود و در هر یک از مراحل با محیط ها و مسیر های جدیدی روبرو می شویم . علاوه بر ۶ جهان اصلی بازی ، در بخش Toad Rally می توانید با سایر بازیکنان ، وارد رقابت شوید و هر کس سکه های بیشتری را جمع کند برنده بازی خواهد بود . در سومین بخش بازی ، شما می توانید با سکه های جمع آوری شده قلمرویی که در ابتدا توسط باوزر (شخصیت منفی بازی) خراب شده را بازسازی کنید. در ادامه هر بخش را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد . حال به نحوه کنترل ماریو می رسیم . با توجه به این که بازی برای سیستم عامل های موبایل طراحی شده ، شاهد کلید های حرکتی روی صفحه نمایش نیستیم و حرکت ماریو به صورت خودکار و بدون کنترل شما ، رو به جلو انجام می شود . تنها کنترلی که می توانید روی ماریو داشته باشید نحوه پرش آن است . هر چه دست خود را بیشتر روی صفحه نگه دارید ، پرش بلند تری خواهید داشت . به دلیل سرعت بالای بازی و روند رو به جلو ، جمع آوری سکه ها کمی سخت تر از قبل شده و برای بدست آوردن همه سکه ها مجبور هستید چندین بار یک مرحله را تکرار کنید . در حین جمع آوری سکه ها باید حواستان به زمان بازی باشد . هر مرحله بازی با توجه به طول مسیر حرکت ، زمان های متفاوتی دارد و باید قبل از اتمام زمان تعیین شده و به پرچم انتهای مراحل برسید . در طول بازی ، دشمنان همیشگی ماریو در مسیر منتظر شما هستند و در پایان هر جهان نیز باید با باوزر بجنگید . در بازی سه نوع سکه ویژه وجود دارد. سکه های صورتی که از همان ابتدا در میان سکه های معمولی بازی هستند ، سکه های بنفش که با بدست آوردن ۵ سکه صورتی در بین سکه ها قرار می گیرد و سومین سکه ، سکه های سیاه هستند . از آنجایی که این سکه ها ، سکه های خاص و ویژه هستند و با بدست آوردن آن ها اجازه بازی در بخش Toad Rally  را پیدا می کنید ، جمع آوری آنها بسیار مشکل تر از سکه های معمولی است .

پایان همیشگی | پرش بلندتر سکه بیشتر

پایان همیشگی | پرش بلندتر ، سکه بیشتر

World Tour – مراحل اصلی بازی در این قسمت وجود دارند و بیشترین زمان خود را در این بخش صرف خواهید کرد . به طور کلی ۶ جهان متفاوت در بازی جود دارد  که هر کدام از این جهان ها شامل ۴ مرحله می باشند . مرحله فینال ، مرحله نبرد با باوزر است که در پایان هر جهان با آن مبارزه خواهید کرد و در پایان بازی باید پرنسس پیچ را به قلمرو باز گردانید . نکته قابل توجه این بخش ، تنوع بسیار زیاد محیط ها و مسیر های بازی می باشد که کاملا با مرحله قبل خود متفاوت هستند .  در طول مسیر حرکت جعبه های کوچکی با فلش رو به جلو وجود دارد که با رفتن بر روی آن ها ، ماریو سر جای خود می ایستد می توانید مسیر بهتر را تشخیص داده و سپس حرکت کنید . توجه داشته باشید که این ایستادن به معنای متوقف شدن بازی نیست و زمان شما همانند قبل کم می شود . یکی از تفاوت های نسخه جدید ماریو با سری های قبل ، نوع باختن و به اصطلاح مردن در بازی است . به جای قلب های کوچک در بالای صفحه این بار حبابی وجود دارد که بعد از باختن در آن قرار گرفته و به عقب حرکت می کنید و هر کجا که خودتان خواستید می توانید با ضربه زدن از آن خارج شوید و به ادامه بازی بپردازید . این قابلیت در هر مرحله دوبار کاربرد دارد و اگر برای بار سوم در هر کجا ببازید ، باید از ابتدا مرحله دوباره شروع کنید .

Toad Rally – در این بخش می توانید با سایر بازیکنان ، به رقابت بنشینید و در زمان تعیین شده باید بیشتر از حریف خود سکه جمع آوری کنید . انجام بازی در این بخش به معنای آنلاین بودن حریف شما نیست و شما با حرکات قبلی حریف خود بازی می کنید . در اصل حرکات حریف خود ، از بازی های قبلی آن شخص الگو گرفته شده و شما با یک داده (دیتا) شخص دیگری بازی می کنید. شما با بازی در این بخش این اجازه را به نینتندو می دهید که حرکات شما را ذخیره کند و در رقابت با دیگران شرکت دهد . نتیجه این رقابت کسب وزغ های کلاه قارچی (Toad ها) با رنگ های مختلف است . Toad ها برای ساخت و گسترش قلمرو در بخش Kingdom Builder و بازکردن شخصیت های جدید کاربرد دارد .

روز اول قلمرو قبل از تخریب

روز اول قلمرو ، قبل از تخریب

Kingdom Bulider – بعد از تخریب قلمرو و دزدیدن پرنسس به وسیله باوزر ، شما باید با بدست آوردن سکه قلمرو خود را همانند گذشته بازسازی کنید . در این راه با بازی کردن بخش World Tour سکه بدست خواهید آورد و با بازی کردن در بخش Toad Rally  می توانید Toad های بیشتری را به قلمرو بیاورید و از آن ها در بازسازی و بازکردن شخصیت های دیگر بازی کمک بگیرید . شخصیت اصلی بازی یعنی ماریو از همان ابتدا در دسترس است ، اما می توانید تمامی مراحل را با شخصیت های محبوب دیگری مانند  پرنسس پیچ، تود، یوشی، لوییجی و تودت هم به پایان برسانید . در این بخش امکان شخصی سازی زیادی وجود ندارد و باید طبق الگوی قبلی مکان ها را از گل و قارچ پر کنید تا شبیه به حالت اولیه (قبل از تخریب) شود .

بدست آوردن سکه وکوپن کاملا شانسی است به امید اینکه مثل من بدشانس نباشید

بدست آوردن سکه و کوپن کاملا شانسی است ، به امید اینکه مثل من بدشانس نباشید !

یکی دیگر از بخش های فرعی بازی ، Bonus Game (بازی جایزه) می باشد که هر ۸ ساعت به منظور جمع آوری سکه و کوپن شرکت در Toad Rally برای شما باز می شود . در این حالت ماریو در مسیر هایی موازی قرار می گیرد و باید مسیر خود را انتخاب کنید . در بعضی مسیر ها هیچ سکه ای وجود نداشته و برعکس بعضی مسیر ها چندین سکه را در خود جای داده اند که کاملا به شانس شما در انتخاب مسیر بستگی دارد . در پایان هر مسیر ، پس از عبور از در های مختلف و بالا و پایین شدن به یک صندوق می رسید که شامل جایزه شما می باشد . سکه های جمع آوری شده و کوپن Toad Rally  . البته امکان دارد در مسیر های اشتباهی حرکت کرده و در پایان هیچ هدیه ای از این بخش دریافت نکنید .

گرافیک فنی و هنری | خوب نیست ، خوب است

با کمی دقت در همین تصویر می توانید شاهد عنصر هایی باشید که گرافیک فنی خوبی نداند

با کمی دقت در همین تصویر می توانید شاهد عنصر هایی باشید که گرافیک فنی خوبی ندارند.

بازی سوپر ماریو ران همانند بسیاری از نسخه های دیگر بازی ، از طراحی هنری بسیار خوبی بهره مند است و محیط های بازی کاملا با سلیقه و زیبا طراحی شده اند . شخصیت های اصلی و شخصیت های منفی ، طراحی دوست داشتنی دارند . اما گرافیک فنی بازی کمی جای کار دارد . عناصر بازی ، جزییات بالایی ندارد و کاملا مشخص است که تمرکز اصلی روی جلوه های هنری آن بوده و از لحاظ فنی کمتر به آن پرداخته شده است . تمامی عناصر محیط شامل ، گیاهان و گل ها ، چاله ها ، زمین و لایه های زیرین و… حتی شخصیت های بازی تنها در سطح قابل قبول هستند و خیلی عالی به نظر نمی رسند . شاید اولین دلیل چشم پوشی بر گرافیک فنی در سطح بالا ، اجرا در سیستم عامل های موبایلی می باشد که خیلی قابل قبول نیست ، زیرا شرکت های بازی سازی دیگری مانند گیم لافت (Gameloft) برای موبایل بازی می سازند اما بر روی کوچک ترین عناصر تمرکز کرده و آن را به بهترین شکل ممکن طراحی می کنند . سوپر ماریو ران اولین تجربه نینتندو در بازی سازی موبایل است و انتظار می رود در آینده ، بیشتر بروی گرافیک فنی کار کند.

.

موسیقی و صداگذاری | خاطره انگیز و دوست داشتنی

در بسیاری از بخش های بازی تغییراتی کوچک و بزرگی را شاهد بودیم. از گیم پلی و حالت های بازی تا گرافیک و طراحی اما چیزی هیچ تفاوتی با نسخه های قدیمی ندارد ، صداگذاری و موسیقی خاطره انگیز بازی است . افکت های صوتی بسیار زیبا هنگام پرش و کشتن دشمنان ، بوم بوم های آخر هر جهان بازی ، همگی منطبق با سایر نسخه ها هستند و به بهترین شکل در این بازی نیز قرار گرفته اند. موسیقی یکی از جذاب ترین عناصر در این بازی به شمار می رود و توصیه می شود در هنگام بازی کردن به هیچ وجه صدای دستگاه خود را قطع نکنید!

۴

چقدر خوبه این عکس !

جمع بندی | یک تجربه شیرین

سوپر ماریو ران یک بازی کامل است و تجربه آن کسی را ناراضی نمی کند. مراحل بازی کمی کوتاه هستند و به پایان رساندن بازی کار چندان دشواری نیست . باید توجه داشت که این اولین تجربه بازی سازی نینتندو برای موبایل است و نقاط ضعف امکان دارد در آینده رفع شوند . علاوه بر قیمت بالای بازی ، اتصال دایم به اینترنت یکی دیگر از نکات منفی بازی به شمار می رود . به غیر از بخش Toad Rally که نینتندو در حال ذخیره الگوی حرکتی شماست ، در سایر بخش ها هیچ گونه فعالیتی به صورت آنلاین انجام نمی شود و بسیار عجیب است که این بازی اتصال همیشگی به اینترنت را از کاربر می خواهد. در نهایت این بازی به همه دوستداران ماریو و بازیبازان موبایلی توصیه می شود و می تواند ساعت ها شما را سرگرم کند.

super mario run 665421515

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا
لوله کش نینتندو سر از موبایل درآورد! | نقد و بررسی بازی Super Mario Run - گیمفا