بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا
بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا
بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا
بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا

بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO

سعید مسلمی
۱۳:۲۲ ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا

نسل هفتم از پردازنده های اینتل (KabyLake) در کنار چیپست های سری ۲۰۰ به زودی روانه بازار خواهند شد؛ “ایسوس” به عنوان برترین تولید کننده مادربرد در جهان، بهترین تکنولوژی های اختصاصی-عمومی را در کنار طراحی مدرن قرار داده تا بدین ترتیب راه خود را بدون رقیب طی نماید. یکی از محصولات مورد نظر، مادربرد ایسوس Maximus IX Hero است. قهرمان دیگری برای تسلط بر دنیای گیمر ها. در ادامه شاهد بررسی اجمالی (Unboxing) این مادربرد خواهیم بود.

img 1339

Maximus IX Hero

جعبه قرمز رنگ محصول در کنار حذف اضافات نوشتاری و طرح های تکراری، حاکی از آن است که با یک قهرمان بدون آلایش و حرفه ای طرف خواهیم بود. نشان “جمهوری گیمرهای ایسوس” (Republic Of Gamers) در بخش های از بسته بندی به چشم می خورد؛ با باز کردن جعبه، حس لوکس بودن و در اختیار داشتن کالایی رده بالا به شما القا خواهد شد. پس از باز کردن درب بسته بندی، یک لایه از جنس طلق بر روی مادربرد وجود دارد که ظاهر مادربورد کاملاً مشخص است.

img 1343

محتویات موجود در کنار مادربرد (Accessories) کامل و بدون کوچکترین کمبودی هستند. یک CD راه انداز که شامل درایور و نرم افزارهای کاربردی است، ۲ سری کامل از برچسب های جذاب برای استفاده بر روی کیس، و …، دفترچه راهنما به همراه کد تخفیف لوازم مادینگ ، Shield پنل I/O، افزونه نصب پردازنده، کابل های ساتا، پیچ های مخصوص برای نصب درایو M.2، پیچ های مخصوص ۳D Printing،  یک پل رایگان از نوع SLI HB Bridge، زیر لیوانی و استیکر ROG، کابل افزاینده RGB، افزونه Q-Connect، از جمله این تجهیزات هستند.

img 1500

img 1498

 

در نگاه اول به مادربورد ظاهر جدید و مدرن با رنگ بندی خاص ایسوس خود نمایی می کند. ایسوس با برش هایی جالب در هیت سینک ها، شکل ظاهری مادربورد را دستخوش تغییری اساسی کرده است.

img 1347

در قسمت پورت های I/O، مدار رگولاتور فاز و بخش صدا، پوشش هایی از فیبر کربن و فلز نصب شده است؛ این پوشش ها به منظور عدم تداخل سیگنالی (در بخش صدا و I/O) و جذابتر شدن طراحی (در بخش تغذیه فاز) نصب شده اند.

img 1350

 

img 1429

img 1490

 پس از جداسازی برخی از آنها، می توان پد سیلیکونی ضد حرارت و همچنین اتصالات دیودهای LED را مشاهده نمود. ایسوس Maximus IX Hero یک مادربرد رده بالا است که شاید به عنوان پرچمدار شناخته نشود؛ با این وجود این مادربرد با حذف کوتاه برخی از مشخصات که عمدتا ظاهری هستند، ویژگی های فنی-تخصصی خود را حفظ کرده است تا با قیمت تمام شده ی رقابتی در اختیار کاربران قرار گیرد. با این مقدمه کوتاه به سراغ طراحی ظاهری برد خواهیم رفت؛

 

img 1496

img 1493

از آنجایی که این مادربرد از سری مدل های ROG محسوب می گردد، بدیهی است که بیشترین خصوصیات را از این خانواده به ارث می برد. خطوط هندسی به همراه عناوینی همچون MAXIMUS IX و HERO در کنار این خطوط درج شده اند که در زیر آنها از LED RGB استفاده شده است. ایسوس Maximus IX Hero با ابعاد ATX تولید شده و به عنوان یک مادربرد حرفه ای شناخته می شود.

img 1418

img 1420

نشان جمهوری گیمرهای ایسوس نیز بر روی هیت سینک چیپست به چشم می خورد. با وجود آنکه ترکیب رنگ در مدار چاپی (PCB) همچنان تیره مانده است، اما خطوطی هندسی که بر روی پوشش های برد نقش بسته است، بر روی مدار نیز به چشم می خورد که زیبایی آن را بهبود بخشیده است.

 

img 1353

img 1397

img 1409

 

img 1417

img 1414

img 1412

img 1411

با برداشتن هیت سنک چی ست گرانقیمت Z270 اینتل مشخص می شود:

img 1436

این مادربرد دارای چیپست پرچمدار و توانمند Z270 است؛ طبیعی است که بسیاری از شرایط اورکلاک نیز برای آن فراهم گردد؛ یک مدار تغذیه با آرایش ۸+۲+۲ فاز رگولاتور برای این مادربرد در نظر گرفته شده است. ۴ اسلات حافظه رم DDR4 با قابلیت پشتیبانی از ماژول هایی با فرکانس حداکثر ۴۰۰۰ Mhz و در ظرفیت ۶۴ گیگابایت، سرعت و قدرتی بی حد و حصر را برای گردش اطلاعات به ارمغان می آورد.

img 1384

ایسوس در ترکیب قطعات الکترونیکی نیز تغییراتی را ایجاد کرده است؛ از جمله آنها می توان به کاهش قطعات SMD با حالت باز (لحیم)، استفاده از کنترلرهای بیشتر با هدف کاهش ترانزیستورها، استفاده از تراشه BCLK خارجی ۱۰T6V41638B با هدف اورکلاک در سطح بالا، استفاده از هدرهای USB 3.1 جهت اتصال به پنل و چوک های MicroFine، خازن های Black 10K و فناوری ایسوس Extreme Engine Digi+ اشاره کرد.

img 1433

img 1445

img 1439

img 1443

img 1450

 

img 1462

img 1475

 

 

در برخی از قسمت های PCB مهره هایی ۶ پر به چشم می خورند؛ این مهره ها جهت اتصال حافظه های M.2 و فناوری ۳D PRINTING FRIENDLY هستند. کاربران به وسیله چاپ های ۳D از قطعات افزودنی مانند تکه های نصب شده بر روی مدار فاز و پنل I/O، می توانند مادربرد را به دلخواه خود اضافه نمایند.

 

img 1374

در ادامه شاهد دو مکان جهت نصب حافظه های M.2 بر روی PCB هستیم؛ بسیاری از برندها مکان نصب ماژول های M.2 را بین اسلات های PCIe 3.0 قرار می دهند اما ایسوس اسلات های مورد نظر را کمی دورتر از اسلات های توسعه قرار داده است و این یک حرکت هوشمندانه برای نصب آسان و تهویه ماژول های M.2 است. این ماژول ها از مسیر های PCIe 3.0 X4 و SATA بهره برده و استانداردهای ۲۲۴۲، ۲۲۸۰ و ۲۲۱۱۰ را پشتیبانی می نمایند.

در کنار چیپست شاهد پنل پورت های SATA هستیم؛ ورودی آنها به سمت خارج است که در مدیریت کابل کشی نیز موثر خواهد بود.

img 1361

به مانند همیشه در کنار ۴ اسلات حافظه رم DDR4، کانکتور تغذیه ATX قرار دارد و کمی بالاتر نشانگر دیجیتالی Q-Code دو خطی، میکرو LED های Multicolored Q-LED و میکروسوئیچ فیزیکی MemOK قرار گرفته است.

 

img 1357

در قسمت بالای مدار فاز (بالای پردازنده) نیز ۴ هدر قرار دارند؛ این هدرها جهت نصب فن، پمپ های خنک کننده مایع و نوارهای LED RGB هستند.

img 1358

در قسمت پایین کانکتور تغذیه نیز هدر USB 3.1 به چشم می خورد.

ایسوس از ۳ اسلات PCI Express 3.0 X16 با آرایش X16,X8,X4 بر روی برد استفاده کرده است؛ نخستین اسلات که به فناوری SafeSlot نیز مجهز شده است، به طور مستقیم با مسیر پردازشی CPU در ارتباط است و دو اسلات نخست با فلز و قلع کاری های بیشتر، در برابر مشکلات تغییر حالت بیمه شده اند.

img 1378

در انتهای برد (به سمت هدرهای کنترل) نیز کلید های فیزیکی جهت اورکلاک و کاربردهای تخصصی قرار گرفته است. این کلید ها شامل Start، Reset، Safe Boot، Retry Boot و Slow Mode می شوند.

img 1364

img 1370

در ادامه سری به پنل I/O می زنیم؛ به یاد داشته باشید که ایسوس Maximus IX Hero بر روی خود دارای هدرهای فراوانی است که به خوبی کیس های حرفه ای و پنل های افزودنی را تغذیه می کند. در این مادربرد اثری از کمبود اینترفیس و ترمینال های ارتباطی مشاهده نمی شود. در این پنل دو کلید تخصصی تحت عناوین ClrCMOS و BIOS Flashback نصب شده اند.

 

از آنجایی که این مادربرد به قابلیت های تخصصی شخصی سازی و اورکلاک مجهز شده است، ایسوس برای هر خطا یک راه حل قرار داده است. در زیر محافظ های پنل ورودی/خروجی ها یک اسلات نیز با هدف نصب ماژول های Wi-Fi قرار دارد. کاربران می توانند از ماژول های ترکیبی شامل وای فای و بلوتوث نیز استفاده کرده و استاندارد ۲X2 MU-MIMO 802.11ac را در فرکانس های ۵٫۰ و ۲٫۴ گیگاهرتز مورد استفاده قرار دهند.

img 1472

حداکثر پهنای باند این اسلات نیز ۸۶۷ مگابیت در ثانیه می رسد. در ادامه دو خروجی شامل یک رابط HDMI 1.4 و یک Display Port 1.2 تعبیه شده است. ۸ پورت USB شامل استاندارد های USB 3.0 و USB 2.0 در این قسمت موجود است. در پنجمین ستون، پورت های دوست داشتی USB 3.1 شامل Type A و Type C قرار گرفته اند. در بالای این پورت ها نیز یک سوکت RJ45 شبکه قرار دارد.

img 1424

در این زمینه ایسوس از کنترلر Intel I219-V بهره گرفته است. این کنترلر در زمینه بازی های آنلاین یک مزیت جهت ترافیک بندی صحیح به شمار می رود.

img 1484

سامانه حفاظتی LAN Guard در این مادربرد نیز تکرار شده است.

این سامانه دقیقا در قسمت پشت پنل I/O نصب شده است که پس از باز کردن پوشش آن بخش می توانید به LAN Guard دسترسی پیدا کنید. و در نهایت نیز ورودی و خروجی های صدا را در این بخش داریم. ۵ جک ۳٫۵ میلی متری که عمدتا در زمینه های میکروفون، هدفون و اسپیکر کاربرد دارند به و قابلیت خروج صدای ۸ کاناله را دارا هستند، به همراه یک خروجی لیزری-دیجیتالی صدا (Optical) برای لذت بردن از صدای قدرتمند این مادربرد در نظر گرفته شده است.

سیستم صوتی SupermeFX این بار نیز در مادربرد قهرمان ایسوس به کار گرفته شده است. SupermeFX با کد S1220 در کنار تراشه DAC در مدل ES9023P، خروجی صدایی با توان ۱۲۰ دسی بل و ورودی ۱۱۰ دسی بل را تضمین و ارائه می کنند. همچنین دو فناوری Sonic Studio III و Sonic Rader III نیز در کنار سخت افزارهای صدا قرار دارند. Sonic Rader III در بازی جهت صدا را به شما با یک فلش نشان می دهد!!

img 1459

img 1456

همانطور که در ابتدای متن نیز بدان اشاره شد، پوشش های ضد تداخل و نویز به همراه جداسازی مدار چاپی از دیگر بخش ها با هدف بهبود کیفیت و رفع مشکلات صدای دیجیتال در این مادربرد پیاده سازی شده است. و اما در قسمت صوتی قطعات الکترونیکی نیز برای کمک به یک خروجی بی نقص بسیج شده اند؛ ماسفت های De-pop، خازن های ژاپنی Nichicon با تلورانس خطای پایین و فناوری اختصاصی ESS Hi-Fi Sabre DAC جهت ایجاد صدای خروجی با کیفیت یکسان  نسبت به فایل ورودی، این مادربرد را همراهی می کنند.

در نهایت این آنباکسینگ را با ذکر یک ویژگی خاص و زیبا به اتمام می رسانیم؛ فناوری اختصاصی AURA RGB LIGHTING در چند زمینه پیاده سازی شده است. این فناوری در وهله اول دیودهای به کار رفته در مدار چاپی را به همراه دارد که توسط نرم افزار ایسوس قابل مدیریت هستند. سپس قابلیتی تحت عنوان AURA SYNC را برای دوستداران دنیای نور ارائه می دهد که به وسیله آن می توان یک هماهنگی را بین LED های مادربرد، کارت گرافیک، تجهیزات جانبی از جمله ماوس و کیبورد و … ایجاد نمود. به همین منظور ایسوس یک چیپ اختصاصی بر روی مادربورد قرار داده تا تمامی اعمال نورپردازی به صورت سخت افزری کنترل شود

img 1465

و در نهایت به هدرهای ۴ پین قرار گرفته بر روی مادربرد اشاره خواهیم کرد که با سخت افزارهای مشابه در برندهایی از جمله NZXT,DeepCool,IN WIN,PHANTEKS سازگار است. دنیایی از شخصی سازی نورها را با فناوری AURA RGB LIGHTING تجربه خواهید کرد!

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا
بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا
بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا
بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا
بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی اجمالی مادربورد قهرمانان: ROG MAXIMUS IX HERO - گیمفا