روزی روزگاری: یکه سرباز تکنولوژی، ناجی نیویورک سقوط کرده|نقد وبررسی بازی Crysis 2
جنگاوری مدرن یا همان modern warfare با آن که اسم یک سری از بازی های ندای وظیفه است(بهترین سری در میان بازی های فرانچایز ندای وظیفه!) اما به طور کلی یک ژانر در صنعت بازی های رایانه ای محسوب میشود. منظور از جنگاوری مدرن، نبرد هایی است که در زمان آینده، زمین آینده و در مورد موضوعات آینده رخ میدهند. نبرد هایی که سلاح کار آمدشان تکنولوژی است، شاید حتی بتوان نام دیگر جنگاوری مدرن را نبرد تکنولوژیک گذاشت، به طوری که همیشه در این سری بازی ها شاهد سلاح ها، خودرو ها و تعداد بسیار زیادی گجت های ریز و درشت هستیم که ظاهری فرا زمینی دارند و قابلیت هایی را به نوع بشر و سربازان هدیه میدهند که رویای ارتش هر کشور در زمان حال است. تا همین چند وقت پیش، نبرد های پیشرفته ای که در سده های آینده رخ میداد، طرفدار های بیشماری را به خود اختصاص داده بود، با این حال گویا طبق یک قانون نانوشته که میگوید: ((اکتیویژن میتواند هر چیزی را که شما دوست دارید، خراب کند!)) این کمپانی دوست داشتنی توانست یک تنه تمام این علاقه مندی ها را با پیشروی بیش از اندازه در آینده و بیش از حد تخیلی کردن این ژانر با خاک یکسان کند! بازی های black ops 3, infinite warfare, advanced warfare هم نمونه ی بارز تلاش بیش از حد این کمپانی هستند. البته نه این که این ژانر کشش لازم را نداشته باشد، خیر بلکه، این اکتیویژن بود که با سطحی کار کردنش بر روی این بازی ها از جذابیت این موضوع به شدت کاست. به گونه ای که حالا گیمر ها به زمان قدیم و جنگ های جهانی بیشتر علاقه مندند تا سفر در کهکشان شیری، بی وزنی و تیر اندازی در جاذبه صفر!
در زمانی که تقریبا تمام کمپانی ها از جمله خود اکتیویژن! به دنبال ادامه دادن راه call of duty modern warfare 1 بودند، کمپانی کرایتک راه جدیدی احداث کرد، کرایتک به خوبی متوجه بود که جنگاوری مدرن به چه معناست و درون مایه های این ژانر را به خوبی شناخته بود، کرایتک سعی داشت خود آینده را به تصویر بکشد و نه توهمی از آن، به عبارتی دیگر به جای آن که بازی بر پایه MW1 بسازد و پک لباس و اسلحه! به آن اضافه کند، ایده ی یک بازی با المان های مدرن را در سر داشت، داستان، گیم پلی، مکانیک، برخورد ها و حتی موسیقی بازی همه و همه نشانی از عصری جدید و تکنولوژی بودند. بازی که از آن حرف میزنیم Crysis 2 است. شاهکاری از کمپانی کرایتک که جزء معدود بازی هایی است که توانست به وعده های سازنده اش عمل کند و هایپ هایش را جامه ی عمل بپوشاند چرا که قبل از عرضه رسمی بازی کرایتک گفته بود کرایسس ۲ بهترین گرافیک را در میان بازی های آن سال خواهد داشت و گیم پلی آن تحولی در میان بازی های اکشن- شوتر اول شخص ایجاد خواهد کرد و همان طور که دیدیم، کسب نمره ۹ و ۸٫۵ به ترتیب از سایت های IGN و Gamespot و متای ۸۶ بر این ادعا ها صحه گذاشت. با نقد و بررسی این عنوان همراه باشید.
بحرانی همه جانبه، نیویورک را در بر میگیرد
بحران( ترجمه ی کلمه ی crysis) همین یک کلمه، به خوبی اوضاع شهر نیویورک را وصف میکند، شاید هم بتوان گفت کرایسس دو به خوبی واژه ی بحران را تعریف میکند به هر حال جدا از تعاریف! این بازی یک روایت خطی از حوادث را در سال ۲۰۲۳ را به شما نشان میدهد، حوادث این بازی سه سال بعد از نسخه ی اول به وقوع میپیوندند و شما این بار در نقش سربازی با نام Alcatraz بازی میکنید، فردی بینهایت فداکار و شجاع که تصویر بینقصی از یک سرباز آمریکایی را به شما نشان خواهد داد. مطابق تعریف واژه ی بحران، مشکل که یکی دو تا نیست! داستان بازی سه مشکل بزرگ را از سه جهت به نیویورک وارد میکند: مشکل اول ویروس منهتن است که نوعی بیماری جسمی- روانی را در افراد ایجاد میکند که به تبع آن افراد کنترل رفتار خود را از دست میدهند و در ادامه اش بدنشان شروع به تحلیل رفتن و تجزیه شدن پیش میرود و بافت های بدنشان با سرعتی زیاد شروع به متلاشی شدن میکند. پزشکان علی رغم تلاش های فراوانشان تا به حال نتوانسته اند واکسنی برای این بیماری تهیه کنند یا روند پیشرفت بیماری را متوقف و یا حتی کند کنند. این ویروس به شدت واگیر دار است و به سرعت پخش میشود، به همین سبب مشکل دوم در شهر پدیدار شده این که مردم عنان از کف داده اند! و برای بقا به هر کاری دست میزنند، از ضربه زدن به دیگران گرفته تا دزدی و حتی قتل و تمامی این موارد در سراسر شهر قابل مشاهده است اما دولت هم بیکار ننشسته و نیروی های نظامی را وارد کار کرده است، ارتش با مذاکراتی که با پیمانکار نظامی crynet داشته، کنترل شهر را به دست این کمپانی خصوصی نظامی سپرده است و به کمک آن ها حکومت نظامی را در شهر بر پا کرده است که این کار هم از طرفی به شهر نظم بیشتری بخشیده و از طرفی هم روند کار ها را سخت و خشن کرده است. این ها به کنار به دنبال وقایع پیش آمده در نسخه های قبلی هر لحظه بیم آن میرود که نژاد بیگانه Ceph ها به شهر نیویورک یا هر شهر دیگری حمله کنند و این همان مشکل سوم است. داستان بازی در هفت پرده دنبال میشود، پارت اول داستان نوعی بستر سازی برای شخصیت اصلی بازی محسوب میشود که در آن آلکاتراز لباس ویژه ای با نام Nanosuit را از سرباز دیگری به اسم Prophet میگیرد و بر تن میکند( در بخش گیم پلی مفصل در مورد این لباس توضیح خواهم داد). پرده ی دوم حمله ی Ceph ها به نیویورک را به تصویر میکشد که بعد از حمله ی آن ها به خط داستانی بعد تازه ی “همیشه مواظب باش چون که یک بیگانه در کمین توست اضافه میشود!” در پرده های سوم تا هفتم هم قهرمان بازی بایستی به طور موازی با این مشکلات پیش آمده بجنگد و برای هر یک از آن ها راه حلی بیایبد و مشکلات را خاتمه دهد. داستان بازی خودش بسیار جذاب و با وجود رخ دادنش در آینده به شدت باور پذیر و معقول است اما مشکلی که ممکن است گیمر ها آن را در این بخش احساس کنند ، شیوه ی روایت آن به شکل نسبتا پیچیده و گسترده است که گیمر هایی که به زبان های اصلی بازی مسلط نیستند را عذاب میدهد چرا که برای درک تمام پیچیدگی ها و گره های داستانی بایستی به خوبی دیالوگ ها و بعضا نوار های ضبط شده ی بازی را گوش دهید، در غیر این صورت دلیل بسیاری از اتفاقاتی که در بازی رخ میدهند را نمیفهمید و منطق بازی برایتان زیر سوال میرود اما خب این مورد را نمیتوان یک مشکل تلقی کرد و از این جهت ایرادی به داستان بازی وارد نیست. خوبی دیگر روایت بازی، پرداختن به رفتار ها و نحوه ی برخورد انسان با مشکلاتی که در زمان یک بحران پیش میآید هر چند در ابعاد کوچک است، این که ببینید انتظارات افراد چقدر از یک دیگر بالا و پایین میرود و یا این که یک فرد در مقابله با مشکلات دیگر هم نوعانش چگونه واکنش نشان میدهد و چقدر طمع قدرت و یا فداکاری احساسی در نوع بشر جریان دارد، داستان بازی را بیش از پیش به واقعیت نزدیک میکند. نکته ی آخر در بخش داستانی هم آن است که داستان بازی تقریبا در تمامی موارد خوب عمل میکند به جز توجیه رفتار هر شخصیت، وجود عقب گرد های داستانی و یا نوار های ویدیویی را پیام های ضبط شده در گشودن این گره از کاراکتر های بازی میتوانست بسیار کارساز واقع شود اما جای خالی اش در بازی امکان برقراری ارتباط کامل با پروتوگونیست یا انتگونیست بازی را از گیمر میگیرد.
معجزه ای فرا زمانی به نام کرای انجین، خشونت را زیبا میسازد!
میگویند هیچ کسی نظیر پدر و مادر، فرزند را نمیشناسد، الحق که جمله ی درستی است چرا که هیچ کسی هم نظیر کرایتک، فرزندش کرای انجین را نمیشناسد. خودتان حساب کنید وقتی تیم سازنده ی موتور حتی تعداد اندکی از آن ها در جریان ساخت بازی همراه باشند معلوم است که گرافیک هنری- فنی بازی چگونه خواهد بود. کاری که اعضای استودیو ی کرایتک در مورد گرافیک کرایسس ۲ انجام دادند، دست کمی از معجزه ندارد! وقتی افرادی آشنا با کرای انجین ۳ روی این بازی کار کرده باشند، نتیجه اش بازی میشود که تا قبل از عرضه نسخه ی بعدیش، تبدیل به معیاری برای سنجش توان گرافیکی سخت افزار های مختلف خواهد بود. از همان لحظات آغازین سکانس اول بازی، زمانی که زیر دریایی دچار نقص فنی میشود و شما شاهد انفجار آن هستید، این گرافیک خیره کننده ذهن شما را شیفته ی خود میکند، موج هایی که روی سطح آب پدید میآیند و نمای بسیار زیبای مجسمه آزادی که توسط تکنیک” تصویر سازی فاصله” ی کرای انجین ساخته شده اولین صحنه هایی هستند که شما از دنیای روی آب میبینید و پیش خود میگویید واقعا قرار است گرافیک بازی همینقدر خوب باشد؟ جواب از آن چه شما فکر میکنید خوشآیند تر است، گرافیک بازی حتی از این صحنه های اولیه هم جذاب تر خواهد بود، برخورد پرتو های خورشید با سطح دیوار، آب و بازتابی که از سطح این اشیا به جا میگذارد، صحنه هایی که نور خورشید در صفحه تجزیه میشود، عبور اشعه های های خورشید از میان شاخه های درختان غول آسا و روشن کردن نقاط کوچک در قسمت هایی که زیر هیبت عظیم درختان پنهان شده اند، فقط جلوه هایی هستند که به کمک خورشید ساخته شده اند. طراحی بینظیر لوکیشن های مختلف بازی گاهی باعث میشود در میان نبرد، چند لحظه ای را توفق کنید و این صحنه ها را ببلعید! همین طور در قسمت هایی که مشغول نبرد نیستید هم کافی است، نگاهی به دور دست ها بیندازید، تا موتور بازی به بهترین نحو ممکن فاصله ها را برای شما بازسازی کند. نور پردازی بازی همان طور که پیش تر هم اشاره کردم نه تنها در آن زمان، بلکه در میان عناوین زمان حال هم کم نظیر است و هر مکان در بازی دقیقا مشابه وضعیتی که در واقعیت ممکن بود پیدا کند، نور پردازی شده. رفلکت نور در اشیاء مختلف نظیر دیوار ها، آب و حتی آتش، بازی را به شدت واقعی جلوه میدهد. افکت های به کار رفته در بازی برای مثال افکت انفجار یا سقوط یک شیئ به زمین، زمانی که ارتفاع زیادی را میپرید و زمانی که نانوسوت به تعامل با یک عامل میپردازد، افکت ناک اوت کردن دشمنان، صحنه هایی که در آن ها شیشه ها شکسته میشوند و حالت طبیعی آن ها باعث میشود بخواهید بار ها آن صحنه ها را تماشا کنید. کیفیت تکسچر های بازی بسیار عالی است و در فاصله ی نزدیک همچنان حالت طبیعی خودش را حفظ میکند به طور کلی حجم از کاری که موتور بازی در یک صحنه انجام میدهد به راستی قابل ستایش است و جایی نیست که شما را نا امید کند. میتوان با اطمینان گفت نقطه ی اوج بازی، گرافیک آن است که به تمامی سازندگان در آن زمان نشان داد که چقدر تکنولوژی کرایتک از سایر کمپانی ها جلو تر است. نکته ی قابل توجه دیگر بازی ان است که نه تنها بهترین تجربه ی این عنوان روی پلتفرم pc بدست می آمد، بلکه بازی برای این پلتفرم بسیار بهینه شده بود و روی گستره ی بزرگی از سخت افزار ها اجرا میشد، شاید به همین دلیل هم بود که بالاترین امتیاز این بازی در میان پلتفرم ها برای pc بدست آمد.
هر روشی که میخواهی برای کشتن انتخاب کن، فقط سریع!
بعد از پرده ی اول بازی که شما nanosuit را بدست میآورید، تمام بازی بر اساس این لباس تکنولوژیک میچرخد. نانوسوت را مهندسان کمپانی crynet به تعداد اندک ساخته اند تا سربازان را به قدرتی فرا انسانی مجهز کرده و به آن ها قابلیت هایی بدهند که در مواجه با خطرات و عوامل گوناگون بتوانند جان خود و دیگران را حفظ کنند. nanosuit سه قابلیت کلیدی دارد: ۱- حالت ناپدید شدن: در این حالت این لباس شما را نامرئی میکند ویا به عبارتی بهتر دقیقا شما را همرنگ محیط نشان میدهد البته این قابلیت و دو قابلیت دیگر تماما به صورت زمانی- حرکتی کار میکنند بدین معنا که هر چقدر دامنه حرکات شما یا زمان استفاده شما از این قابلیت ها بیشتر باشد، شارژ نانوسوت هم زودتر تمام میشود. حالت ناپدیدی بهترین قابلیت یا میتوان گقت قابلیتی کلیدی برای مخفی کاری در بازی به شمار میآید، زمانی که تعداد دشمنان در بازی بسیار زیاد میشود مثلا زمانی که میخواهید به پایگاه آن ها نفوذ کنید، این قابلیت بسیار کاربردی خواهد بود و میتواند از شناسایی شدن و یا به صدا در آمدن آلارم جلو گیری کند. کاربرد دیگری که این قابلیت دارد دقیقا در زمانی است که دشمنان متوجه حضور شما شده اند و به سوی شما تیر اندازی میکنند، در این زمان با فعال کردن این قابلیت، شما میتوانید کم کم و با کنترل، یکی یکی دشمنانتان را از پشت، از پای در آورید! ۲- حالت قدرت: در این حالت نانوسوت به شما کمک میکند قدرتی چند برابر مواقع عادیتان داشته باشید مثلا وقتی این قابلیت را فعال کنید، در نبرد های رو در رو با یک ضربه ی دست یا پا دشمن میمیرد و یا وقتی به یک وسیله ضربه وارد میکنید تا مسافت بسیار دورتری پرتاب خواهد شد، هم چنین به کمک این قابلیت میتوانید ارتفاعات بسیار بیشتری را بپرید و سالم باقی بمانید، هم چنین در مواقع خطر با سرعت بیشتری بدوید و در مقابل گلوله ها جا خالی دهید. برای من به شخصه بیشترین کاربرد این قابلیت در پریدن های متوالی و در باس فایت ها بود که برای تاثیر گذاری بیشتر در ضرباتم این قابلیت را فعال میکردم. ۳- حالت زره: در این حالت نانوسوت با یک افکت تصویری که گوشه های دید شما تیره میکند، پوششی مضاعف را بر تن شما پدید میآورد که به کمک آن در مقابل گلوله ها و ضربات دشمنان برای مدتی کوتاه مصون خواهید ماند، بیشترین کاربرد این قابلیت زمان ریلود کردن اسلحه ها و یا تغییر جای کاور بود به زنده ماندن گیمر کمک بسزایی میکند. نکته ی بسیار خوبی که در بخش گیم پلی بازی وجود دارد، آزادی عمل فروان در نحوه ی بازی کردن است، بازی شما را در صحنه ای قرار میدهد و این شما هستید که باید انتخاب کنید کدام روش دلخواه شماست، مخفی کاری؟ پس بهتر است ناپدید شوید و یکایک دشمنان را از پشت خلاص کنید، طرفدار shoot ’em up هستید؟ زرهتان را فعال کنید و تمام اردوگاه را به نبرد تن به تن دعوت کنید و یا حتی ترکیبی از این قابلیت ها که میتوان گفت بیشترین لذت را دارد، بازی شما را وادار نمیکند که فلان عمل به خصوص را به شیوه ای مخصوص انجام دهید، بلکه دستتان را باز میگذارد و این شما هستید که در هر مرحله با توجه به نوع محل و نوع دشمنانتان باید تصمیم بگیرید. نکته ی مثبت دیگر بازی قابلیت شخصی سازی بازی است که شاید خیلی قوی نباشد، اما قطعا به کارتان میآید هر دوی اسلحه ها و نانوسوت قابل پیشرفت و شخصی سازی هستند، شما میتوانید برای اسلحهتان صدا خفه کن بگذارید، آن را به لیزر مجهز کنید، یا خشاب اضافه روی آن سوار کنید. nanosuit هم به خوبی شخصی سازی میشود، شما میتوانید هر یک از وجوه این سه قابلیت را ارتقاء دهید مثلا صدای راه رفتنان را کاهش دهید، جای پای دشمنان را ببنید، زره محکم تری تهیه کنید، جهش های مرتفع تری انجام دهید، زمان پریدن در هوا کنترل بیشتری پیدا کنید و از این راه در هوا دشمنان را هدشات کنید، مصرف باتری نانوسوت را بهینه کنید و بسیاری دیگر که به مرور از طریق امتیاز هایی که بدست میآورید قابل انجام هستند. با این که تمامی این عوامل در بخش تک نفره و کمپین تاثیر گذارند اما نقش واقعیشان در بخش چند نفره بازی و زمانی که میخواهید با دیگران به نبرد بپردازدید آشکار میشوند. به عنوان نکته ی آخر میتوانم به هوش مصنوعی بازی اشاره کنم که کمی نامتعادل است، این گونه که گاهی دشنان به طرز عجیبی شما را نادیده میگیرند و شما بعضی مراحل را که از قضا بسیار هم سخت هستند را مانند آب خوردن طی میکنید و بعضا در مراحل آسان که شاید جمعا ده نفر هم در صحنه حضور نداشته باشند آنقدر دشمنان با دقت شما را دنبال میکنند و نارنجک پرتاب میکنند که طی کردنشان تا یک ساعت هم به طول میانجامد و شما را خسته میکنند. اما این مشکل چندان به چشم نمیآید، اما وقتی میآید به تجربه ی بازی آسیب بدی وارد میکند.
آوای دلنواز ویرانی!
درست از زمانی که به منوی اصلی بازی وارد میشوید، موسیقی متن جذاب بازی به گوش میرسد و شما پیش خود میگویید: خوشمان آمد! عجب تم حماسی دارد! خبر خوب این که از این بیشتر در راه است، کرایسس دو در این بخش شاهکار از خود به جای گذاشته! شاید باور نکنید اما چیزی بیش از ۳ ساعت موسیقی در بازی وجود دارد! این رقم هوش از سر هر کسی میپراند. تک تک این قطعات بسیار زیبا و ساخته ی دست آهنگ سازان شهیری چون بوریس اسلاوو، هانس زیمر و یا لورن بالف هستند. جدای از کیفیت بسیار بالای ساندترک ها، هماهنگی بسیار مناسب و بینظیری هم میان گیم پلی و موسیقی بازی برقرار است، به گونه ای که کنترل آدرنالین خون شما در صحنه های اکشن به دست قطعات موسیقی خواهد افتاد و تجربه ی شما از این صحنه ها را به مقادیر زیادی بهبود میدهد، نه تنها در صحنه های اکشن بلگه در مکان هایی که مخفی کاری صورت میگیرد هم بازی به خوبی متوجه است و قطعات دلهره آوری را پخش میکند که به خوبی روی اعصابتان راه میروند! میتوان گفت به راستی این حجم از موسیقی ی غنی در یک بازی بیسابقه است! به طوری که بازی در هر قسمت و در هر صحنه جو و اتمسفر کاملا سنگین آن محیط را از طریق موسیقی یر شما غالب میکند. برای این بازی ۳ آلبوم موسقی ساخته شده که شنیدن آن ها را به شدت به شما توصیه میکنم چرا که تقریبا هر سلیقه ای را به نحوی با قطعاتش راضی خواهد کرد.
تیر خلاص
به عنوان جمع بندی میتوانم بگویم در سال ۲۰۱۱ بازی کرایسس دو به عنوان یک شوتر اول شخص اکشن- ادونچر یکی از انقلابی ترین بازی های ممکن بود که تعریفی جدید از جنگاوری مدرن ارائه داد، گرافیک چشم نواز و قطعات موسیقی فوق العاده تاثیر گذار این بازی از جمله مهم ترین عواملی بودند که این بازی را به یاد ماندنی کردند و چنانچه تا به حال این عنوان را تجربه نکرده اید، حتما آن را امتحان کنید( از آن خوشتان میآید!) با وجود این که بازی بینقص نیست و نیمه ی اول ممکن است به لحاظ داستانی خسته کننده باشد اما آنقدر در بخش های مختلف عالی عمل کرده و گیم پلی نسبتا طولانی (به عنوان یک بازی شوتر) چیزی در حدود ده ساعت(خالص) دارد که ایراداتش قابل چشم پوشی است. (عمیقا از این که این استودیو در وضعیت سرازیری و شکست قرار گرفته متاسفم)
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
همه ما متاثر هستیم از وضعیت کنونی این استودیو….واقعا کرای انجین موتور قدرتمند و نفرین شده ای هستش. هیچ استودیویی رو نمی شناسم که انقدر مظلوم شده باشه.
……..
هنوز اون زمان که بچه بود چیزی نمی فهمیدم می خواستم کرایسیس سه رو رو لپ تاپ ۷۰۰ تومنی بالا بیارم :laugh:
البته امیدوارم این استودیو هر زودتر بازیشو معرفی کنه و کمی تکون بخوره و از این رکود دربیاد شب عیدی
اصلا باید طرح ببرن مجلس کمک مالی کنن به این بنده خدا ها 😀 ، کرایتک از بین بره، به صنعت گیم آسیب بزرگی وارد میشه
کرایتک نماد گرافیک صنعت گیمه، انصافا اگه از بین بره خیلی ضرر میکنیم :soldier:
فوقالعاده بود نقدتون
شاهکار گرافیک
خارق االعاده
فقط کرایسیس
امیدوارم نسخه بعدیش بیاد
و گرافیکو بشکنه
این بازی توی زمان خودش …گرافیک خارق العاده ای داشت
اولین باری که خواستم بازی کنمش ….واقعا هنگ کردم …..از گرافیک بالایی که داشت
.
.
برای اثبات گرافیک و پویا بودن فضای بازیش ….یه چیز فقط کافیه ….اونم اینکه
وقتی به یه شاخه و برگ درختی شلیک میکردی ….همون قسمت از درخت میلرزید…و چند برگ به زمین میریخت!! ….هنوزم این قابلیت توی خیلی از بازیا نیست
.
.
یه خاطره خنده دار هم از این بازی دارم ….که اینجا جاش نیست بگم 🙂
.
.
چاکر همه …..کهنسال گیمر
بعد این بازی گرافیک star citizen در رتبه دومه بعد gtav با ماد redux(نظر شخصی)
فقط کرایسیس ۴ بیاد دنیای گرافیک به لرزه در میاد :inlove:(هنوز اون صحنه اولیه کرایسیس ۲ رو یادم نرفته و مخصوصا کرایسیس ۳ که اون پنجره رو باز کرد و شهر تبدیل به جنگل شده بود واقعا گرافیکش با تصاویر واقعی مو نمیزنه)
نمیدونم کدوم کرایسیس بود دقیقا
یه سکانسی جذاب داشت تویه کشتی که همه یخ زدن.. بعد از کشتی میومدی بیرون یه فضای پهناور یخی بود با یه ماشین سرعتی…واقعا مبتکرانه بود. :yes:
واژه crysis به معنی بحران نیست بلکه کلمه crisis با یک حرف تفاوت به معنی بحران است.
این اشتباه واژه ای و معنای آن قبلا در مورد بازی FEAR هم پیش آمده که در سایت های ایرانی به معنی ترس از کلمه FEAR ترجمه شده اما FEAR در واقع مخفف “First Encounter Assault Recon” به معنای “اولین رویارویی یورش ژنتیکی” می باشد و می شود گفت سازندگان بازی در باطن می خواستند مخفف First Encounter Assault Recon” تداعی کننده واژه ترس باشد که مضمون این بازی به خوبی این میل سازندگان را نشان می دهد.
در مورد بازی crysis هم همین میل در سازندگان بازی وجود داشته و شباهت نوشتاری crysis و crisis این قضیه را نشان می دهد. crysis در واقع از ترکیب cry + sis ساخته شده که cry ترکیب اصلی سازنده ی نام های تجاری استفاده شده در شرکت کرایتک می باشد نظیر “CRYtek, CRYengine, CRYsis, Far Cry”
به نظرم بازی در سبک خودش حرف اول رو در زمان خودش میزنه، کرایتک شاهکاره مخصوصا crysis 3 که شاهکاری بیش نبود با اون غول گرافیکی که روی بالاترین سیستم ها هم به زور (اون زمان)میخوند …
اما ما خیلی ناراحتیم از این اخباری که تازگیا از کرایتک شنیدیم امید وارم هرچه زود تر وضع مالیش رو به راه بشه
و ما منتظر crysis 4 هستیم…
میدونم الان دیس لایک بارون میشم…
اضافه کنم مقالتون عالی بووود
به استثنا نسخه ی ۱ باقیه این فرانچایز ارزش نمره ی بیشتر از ۷ نداره
سهند عباسپور:به پایان رسوندن crysis 2 به زحمت به ۷ ساعت می انجامه چطور مدت زمان گیمپلی رو نکته مثبت حساب کردی؟!
وقتی امثال شما این بازی رو در پایان نقدتون انقلاب قلمداد میکنید دور از انتظار نیست که cod های امروزی رو هم انقلاب قلمداد کنید.
تاسف باره
خب ممنون از اینکه مقاله رو مطالعه کردید.
گیم پلی بازی اگه بخواید مناسب حساب کنید در حدود ۱۰ ساعته و نه ۷ ساعت اما در کل این مقدار ساعت گیم پلی خالص، برای یک بازی شوتر اول شخص نه تنها کافیه بلکه خیلی هم خوبه و نمیشه انتظار داشت که بازی بیاد ۲۰ ساعت گیم پلی در حد و اندازه بازی های نقش آفرینی داشته باشه
بنده خودم رو یک منتقد میدونم و نه بیشتر، به همین دلیل هم نام من در این مقاله ثبت شده که نظر شخصی بنده هست.
نظر شخصی شما واقعا محترمه، اما منتقدان خیلی زیادی از جمله منتقدان ign و گیم اسپات هم بسیار از این بازی تمجید کردن، به همین دلیل این ایده که کرایسس دو یک عنوان انقلابیه، قابل تامل خواهد بود.
oldkratos
فقط پوکر فیس 😐
فازت چیه نکنه میخوای گیم پلی ۲۰ یا ۳۰ ساعت باشه 😐
مثال تایتان فال ۶ ساعته
در ضمن من بازیو تو دوازده ساعت تموم کردم چطور هفت ساعته 😐
oldkratos
نظر ندی سنگین تری
یه تعریف جدیدازگرافیک بود
ببخشید دوستان من میخواستمps4بخرم بنظرتون دیرنیس؟؟
تاچن سال دیگه میبره؟؟ ممنونم
ته سه سال.
خرداد بخر که ارزون میشه
درود بر سهند عباسوپور عزیز… چه مقاله و چه عنوانی… ای وای ! اون سال چقدر با این عنوان حال کردم و چقدر لذت بخش بود …. نقد منصفانه و خیلی خوبی بود…
در مورد سری COD که در مقدمه آوردین، من خلاف نظر شما رو دارم ( البته در بحث سه عنوان AW, IW و BO3) بنظر من عنوان IW واقعا یک اثر خیلی خوبی بود و بنده ازش نهایت لذت رو بردم امسال…
در متن عنوان ” تیر خلاص” تو خط ۴ نوشته شده ” قوف العاده” و همچنان در اواخر متن ” قبل چشم پوشی” لطفا اصلاحشون کنید. :yes: :yes: :yes:
واقعا ممنون که مقاله رو اینقدر با دقت مطالعه کردید :yes:
اصلاح شد
کال IW یه اثر خوب بود. ولی دو تا مشکل بزرگ داشت ( البته به نظر من ).
۱- طراحی مراحل : اکثر جاها با جتش می جنگید بعد میزدی یکی رو نابود می کردی گوشه پیغام میداد اٍ زدی مثلا فرمانده شون رو کشتی. مراحلش بعضی جاهاها طوری بود که خیلی خوشم می اومد بعد یه سری جاها می زد کل این طرز فکرم رو نابود می کرد. از ایده درست استفاده نکردند
۲- کوتاه بودن بیش از حد بازی : زمان نگرفتم که چه قدر طول کشید تمومش کنم ولی خیلی خیلی کوتاه بود
بعد از این که بازی تموم میشه پیغام میده ممنون از این که از ما حمایت کردید و بازی رو خریدید. یعنی یه عذاب وجدان عجیبی تو وجودم بود اصلا یه وضعی بودا
به پا کرایسیس یک نمیرسه
کرایسیس اولی یک انقلاب بود…لحظه ی با چتر پریدن و بازی با اون لاک پشت :rotfl: البته بیشتر برای اونایی که گرافیک خوب داشتن..
کرایسیس ۱ ۲ ۳ یعنی تو همه سری ها
همشون شروع طوفانی دارن که گرم بازی میشی میگی عجب چیزیه این لامصب
وسطای بازی کند و خسته کننده اکثرا اونایی که خسته شدن از بازی وسطش شیفت دلیت کردن
ولی اخرش حماسی تموم میشه هرکی بازی کنه میگه عجب باحال تموم شد
گرافیکشم که هیچی نظر نمیدونم همه میدونن چیه
ولی کرایتک باید برای وسط بازی یه فکری برداره که یکنواخت نشه
کرایسیس ۳ که بله کلش خسته کننده بود فقط تنها جذابیتش همون تیرکمونش بود !
😐 😐 😐
من یک ساعت تو کف محیطه کرایسیس ۳ بودم بعد میگی خسته کننده بود 😐
اخه تو کف محیط بودن چه ربطی به خسته کننده بودن داره ؟یعنی محیط خوب باشه دیگه نمی تونه خسته کننده باشه ؟
برای من نه :laugh:
مگه دلتون واسه منفی مثبتام تنگ شده 🙂
راستی آقای عباسی!
یادم رفت که از ایننقد بسیار خوبتون ازتون تشکر کنم، حتی یک لحظه هم از خوندن خسته نشدم 😉
ممنون پوریا جون منم هیچ وقت از خوندن کامنتای محبت آمیزت خسته نمیشم 😉 😉
خسته نباشی سهند جان :yes: :yes:
اسم کرایسیس اومد رفتم به خاطره ها خب دوستانی که اکس باکس ۳۶۰ داشتن حتما یادشون میاد که ما تا قبل از سال ۲۰۱۱ نیاز به دریافت اپدیت برای کنسول نداشتیم یعنی عملا بازی رو میگرفتیم و توی کنسول میذاشتیم و بازی به راحتی اجرا میشد اما از یه زمانی به بعد یعنی درست زپان عرضه ACC برادرهود و کرایسیس۲ کنسول باید اپدیت میشد و گرنه بازی های جدید رو اجرا نمیکرد یعنی اپدیت اجباری و اولین بازی که بعد از اپدیت کنسول براش گرفتم و ساعت ها فقط محیط بازی خیره میشدم کرایسیس۲ بود الحق که معجه گری هست این کرایتک تازه اون چنین گرافیک روی یه سخت افزار قدیمی پیاده شد و میتونم بگم کرایسیس۲ وحشتناک خوب بود اصلا یکی از دلایلی که باعث میشد گیمر بازی رو برای چندین دفعه به اتمام برسونه همین معجزه گرافیکی بود عجیب بود عجیب اون جنگل های زیبا -اون اب روان – ساختمان ها و …. هنوزم گاهی اوقات با ۳۶۰ میرم سراغش الحق تجربه کرایسیس۲ یکی از زیبا ترین تجربه ها برای طرفداران شوتر اول شخص بود شخصی سازی سلاح ها -قابلیت غیب شدن با دکمه RB یا محافظ با دکمه LB که هنوزم توی ذهنم هست و امیدوارم کرایتک با رایز۲ و کرایسیس۴ معجزه جدیدی به گیمرها نشان بده
از هر نظر این بازی فوق العادست.برای سال ها سری کرایسیس معیار سنجش قدرت کارتهای گرافیک بودن.بازی که کارتهای گرافیک رو به چالش میکشه و قدرت کرای انجین رو نشون میده.
اخـه چـرا دوسـت داری اکـانـت مـن رو جـعـل کـنـی ؟! مـیـخـوای مـن رو از خـواب زمـسـتـونـی در بـیـاری ؟! عجب گرفتاری شدیم .
original account
چرا نظر نمیدی؟ دوست داشتم مثل گذشته تو مطالب باشی و نظر بدی.
مقاله بسیار خوبی بود آقای عباسپور…
تعداد دفعاتی که نسخه های مختلف کرایسیس رو تا آخر تموم کردم رو نمیتونم شمارش کنم…
نمیدونم چرا استودیوی کرایتک این بلا سرش اومده…اما امیدوارم با نسخه چهارم این بازی تمام کارت گرافیک ها و سیستم ها رو یک بار دیگه تا مرز انفجار ببره…
امتیاز و نقدی که کردین عالی بود آقای عباس پور.گرافیک این بازی الان هم خارق العادست همینطور موسیقیش. :yes:
موسیقی فقط منیو کرایسیس ۳
معرکس یعنی هرکی گوش داده باشه میفهمه چی میگم
هنوزم دیوونه کننده س
ممنون برا یادآوری خاطرات خوب و دوست داشتنی
گرافیک بازی خیره کننده بود
بهترین نسخه ی سری :inlove: :chic:
ممنون بابت نقد :yes:
این بازی چیزی بیش از گرافیک است.امیدوارم نسخه چهارم ساخته بشه تا دل هوادارها رو شاد کنه.
چی میشه اگر کرایسیس ۴ معرفی بشه ما نسل ۹ رو از الان ببینیم
گرافیک دنیا برامون کم بنظر بیاد 😥
کرایتک یک کرایسیس دیگه مثل کرایسیس ۲ معرفی کنه همه مشکلاتش برطرف میشه.
حیفه ورشکست بشن.
این چند وقته به جای کار روی عنوان های واقعیت مجازی بهتر بود روی یک بازی اساسی کار می کردن
یکی از بهترین شوترایی که تا حالا تجربه کردم
ای کاش نسخه چهارشم معرفی میشد با گرافیک نسل هشت چی میشد
من هرچی این بازی رو بازی میکنن و تموم میکنم از خسته نمیشم گرافیگ بازی هم هیچ وقت تکراری نمیشه برام
از اون مرحله به بعدم خوشم میاد که دیگه با ارتش میاد
عجب گرافیکی
عجب بازی ای
زنده باد کرایتک
خدا کنه تا چند وقت دیگه یا کرایسیس ۴ رو بسازه . یا یه بازیه جدید . یا اصلا این سه تا نسخه رو ریمستر کنه برای نسل هشت
در ضمن ” مرسی بابت نقد :snicker:
یادش بخیر چ گرافیکی داشت یادمه اون موقع پی سی باز بودم و تازه ی سیستم قدر جمع کرده بودم ب قیمت هنگفت. ولی بازم این بازی عرق سیستمو در میاورد. چ دوران خوشی داشتیم. گیمری هم گیمری قدیم
ن مشکلی بود ن فکر زندگی بی دقدقه بازی میکردیمو لذت میبردیم…
ممنون از نقد خوبتون. بازی خوبی بود و خیلی بهینه بود ولی من چون نسخه ی دوبله فارسیشو داشتم اصلا بهم نچسبید
یه جوری بود دوتا کلمه ی فارسی میگفت دوتا انگلیسی :laugh: دوبلشم افتضاح بود مثل اینکه انیمه رو با زبان انگلیسی ببینی :reallypissed: از اون موقع یه درس گرفتم که دیگه بازی دوبله فارسی نگیرم یا نسخه ی اصلاحی :laugh: :laugh: :laugh:
شوتر خوبی بود . مرسی بابت نقد .
در مورد نانو سویت هم بنده همیشه تو ذهنم چنین ایده ای داشتم با این تفاوت که میشه کاری کرد گلوله اصلا به لباس برخورد نکنه.بدین صورت که با استفاده از تکنولوژی رانش بین دو قطب همنام اهنربا گلوله درست قبل از برخورد منحرف بشه.برای ایجاد چنین میدان مغناطیسی بزرگی باید یک چیزی مثل سیم پیچ مغناطیسی در سرتاسر لباس وجود داشته باشه تا بتونه فلزات رو از خودش دور نگه داره که با یکجور کلید فعال و غیرفعال بشه.در عین حال میشه تکنولوژی EMP رو هم روش سوار کرد.در ضمن باید به اندازه فیبر کربن قدرتمند بوده و در عین حال هیبریدی یا چند سازه باشه تا به اندازه کافی انعطاف پذیر باشه.تکنولوژی لباس نامرئی هم که بر اساس قرار دادن دوربین های متعدد در لباس و برگرداندن تصویر محیط روی لباس کار میکنه بیش از یک دهه است اختراع شده.در نهایت با قرار دادن یک پنل هاوربورد در زیر هر کدام از کفش های میشه پرواز هم کرد و به یک ابر سرباز تبدیل شد.
خیلی تخصصی بود. خود سازنده هام نمیتونن درک کنن حرفاتو 😀
نصف چیزی که گفتم الان تو واقعیت وجود داره.هاوربرد برای پرواز،لباس نامرئی و تکنولوژی EMP یا الکترو مگنتیک پالس که باهاش برق یک منطقه رو قطع میکنن اختراع شدن.فقط مونده بتونن یک میدان مغناطیسی بزرگ رو داخل یک لباس جا بدن.اینکار از لحاظ عملی ظرف کمتر از یک دهه دیگه به واقعیت میپونده.هر چند شاید تا الان کشف شده ولی صداشو در نمیارن.اگه من رشته الکترونیک بودم حتما این لباس رو میساختم.لباسی که بتونه با ایجاد میدان مغناطیسی مثل یک دیوار جایل باعث دور شدن و نچسبیدن اشیا فلزی به خودش بشه.درست مثل زمانی که دو سر همنام اهنربا از همدیگه دور میشن.
” کاربر عزیز AlADAR لطفا از دادن اسپم خودداری کنید، چنانچه نظری در مورد خود مقاله دارید، با ما به اشتراک بگذارید و نه مطالب متفرقه. خیلی ممنون”
” این ویرایش رو به منزله یک آموزش و توصیه ببینید”
دوستان و کاربران عزیز تا یه مدتی که نظارت روی کامنتا داریم خواستم یه چند تا نکته رو بگم:
واقعا ممنونم که اینقدر با ما نویسنده ها و خبرنگارا ی گیمفا صمیمی هستید، واقعا مشوق بزرگی هست این حمایتتون.
لطفا در کامنت هاتون در هر پستی مرتبط با همون پست صحبت کنید و از اسپم دادن جدا خودداری کنید.
دوستانی داریم که در کامنت ها جویای احوال هم دیگه هستن، خبرای مدرسه رو به گوش هم دیگه میرسونن، ترک موزیکی که خوششون اومده رو به اشتراک میگذارن، غافل از اینکه این نوع کامنت ها مناسب شبکه های اجتماعی هست و نه وب سایت
ممنون از توجهتون
سهند جان خسته نباشی نقد عالی بود
کرایسیسو واقعا میشه نماد گرافیک تو صنعت دونست Crysis3 گرافیکش در حد ۹۰درصد بازیای امسال بوده(شایدم بیشتر از اون بازیا باشه)و با بقیه هم اختلاف کمی داره
نقد بسیار خوبی بود.بازی هم که عالیه.فقط یه نکته دلیل بالا تر بودن متای بازی رو pc تعداد نقد های کمترشه نه چیز دیگه ای. ۴۲ نقد رو pcدر مقابل ۷۲ نقد x360! خودتون ببینید چند درصد تفاوت دارند!
گرافیک بالای بازی در نسخه PC در متا بی تاثیر نبوده.یادمه کارتهای titan و GTX 690 کارتهای ایده ال برای اجرای کرایسیس بودن.کارت ۶۹۰ از نظر قدرتی با ۹۸۰ برابری میکنه.گرافیک کنسول ها با ۱۰۵۰ti برابری میکنه یعنی اندازه GTX 970. کنسولهای نسل هشتم هنوز به GTX 980 نرسیدن چه برسه به نسل هفتمی ها.
اولین نسخه از کرایسیس با cryengine 2 رو PC گرفت متای ۹۱ ولی با Cryengine 3 همون بازی رو کنسول ها گرفت ۸۱٫ حتی با موتور ضعیف تر رو PC باز هم گرافیک بیشتری داشته و کلا از معدود بازیهایی است که رو PC بهینه تره و پلتفرم مرجع است.بحر حال گرافیک و بهینه سازی هم در مثل تاثیر زیادی داره.
واقع بهینه سازیش عالی بود من رو گرافیک HD6570
رو ۱۲۴۰ ۷۲۴ تنظیمات های اجراش میکردم بودن لگ واقعا بعینه سازیش عالی بود رو رزولوشن ۱۰۲۴ دیگه ۴۰ تا ۴۹ فریم رو میداد بهم
سپاس و تشکر از نویسنده محترم…
به هر حال نظرات مختلف هست و قابل احترام…
بازی به ابهت و قدرت Crysis 1 تو عمرمم فقط چندتا دیدم
عنوان Crysis 2 رو صرفا فقط یه عنوان خوب میدونم… نه شاهکار… بازی بر خلاف نسخه انقلابی اولش … چیز جدیدی برای ما نداشت… شاید من خیلی انتظارم بالا بود… ولی در کل عنوان خوبی بود
تو این چند ساله شاهد نزول این فرایچر بودیم… امیدوارم این فرایچر به دوران اوجش برگرده..
با تمام نسخه هاش خاطره دارم اما نسخه دوش به نظرم انقلابی تر بود !
دوست گرامی … نظرتون محترم
میشه لطف کنید بگید نسخه دوم چرا انقلابی هست؟
اصلا نسخه دوم چه برتریه نسبت به نسخه اول داشت؟ به غیر از ادامه همون
نسخه دوم بر خلاف نسخه اولش …هیچ چیزی به این سبک اضافه نکرد
دوست عزیزم fight club درست میگه نسخه ی اول مشخص بود وقت زیادی براش صرف شده بود وطراحی مراحل خیلی بهتر و متنوع تر بود(تقریبا توی هر محیطی بود)ولی نسخه ی دوم تمرکزش بیشتر رفت به سمت گرافیک و شخصی سازی و من خودم خیلی با نسخه ی دوم حال نکردم نسخه ی سوم هم که اصلا خوب نبود به نظرم
بچهها، کیا اون نسخه دوبله فارسی کرایسیس دو رو بازی کردن؟ من نسخه اصلیش رو تموم کرده بودم بعد رفتم دوبله فارسی رو هم تموم کردم خیلی حال داد.
لامصب بخش تک نفرش هم خیلی طولانی بود کسی تموم میکرد دیگه کسی حال نداشت دوباره شروع کنه.
کرایسیس ۳ هم اونجا که میگفت کامپیوتر رو هک کن گیر کردم بازی رو شیفت دیلیت کردم! من که اعصابم خرابه چجوری اونجا رو که اون همه تمرکز میخواست رو رد میکردم؟ 😥
من با pc قبلیم تمومش کرده بودم دوبلش افت.ضاح بود
اخر بازی هم نفهمیدم چی شد فکر کنم سانسورش کردن باید نسخه اصلیشو بخرم 😐
من دوبله حرفه ایش رو بازی کردم واقعا عالی دوبله شده بود
اون قسمت های هک کردن اگه فریم بازی حداقل ۲۰ باشه راحت می تونی هک کنی ولی فریم پایین باشه سخت میشه
کرایسیس ۴ میخام من :yawn: :yawn: :yawn: :yawn: :yawn:
سبکش تک بود خدایی :yes: یهترینشم نسخه دوش بود البته crysis warhead هم با اینکه فرعی بود از بهتریناش بود .
الانم که میبینید چه بازیا مثه cod که از روش اسکی نمیرن !
از موزیک به شدت زیبای بازیم نگذریم که استادان هانس زیمر و لورن بالفه بعد از cod mw2 شاهکار بعدیشونو خلق کردن :yes:
اون موقع که بازی اومد واقعا بازی رو دستش نبود تو گرافیک.رو پی سی که هیولا بود.حتی من رو ps3 هم تمومش کردم،رو اون هم خیلی بالا بود.
جدای از گرافیک گیمپلییی زیبایی داشت من فکر کنم یه ۳ باری تا اخرش رفتم.منتها مراحل اولیشو بیشتر دوست داشتم تا مراحل اخرش که کلا میرفت با جنگ با اون موجودات.
سری کرایسیس عالی بوده همیشه ولی به شخصه با نسخه ۲ و ۳ بیشتر حال کردم هیچوقت نسخه اول بازی یدم نمیره که رو هیچ سیستمی نمیشد بازیش کرد از بس گرافیک سنگین بود بهخاطر کرایسیس من مجبور شدم اون زمان ۲۰۰ هزار تومن بدم یه گرافیک خسته بگیرم بگذریم عالی بود فقط برام همیشه یه سوال وجود داشته پرافیت مگه تو نسخه ۱ نمرد تو نسخه ۳ چیکار میکرد بعد آلکاتراز کجا رفت اون که زنده موند تو نسخه ۲ یا هعمون شخصیت قسمت اول چی شد اونم نمرد یه ذره گیج شدم سر این موضوع
نه پرافت تو نسخه یک زنده موند تو نسخه دوم بخاطر این که این ویروس رو گرفته بود خودش رو کشت بعد الکاتراز هم درواقع مرده بود اون مرحله که میری تو والستریت اسمش بود میری تو یه جایی که لباست رو ریکاوری کنی ولی نیرو های دشمن میان میگیرنت بعد با هلیکوپتر دارن میبرنت یه هو برج میپوکه اون جا وقتی رو دستگاه میخابوننت میبینن که تمام اندام های داخلی الکاتراز از بین رفته اگه این لباس بیاد بیرون الکاتراز مردخ حساب میشه از اون جایی که این لباس با دی ان ای هود پرافت و دی ان ای سف با هم خلوت میکنه. من به این تنیجه میرسم که لباس پرافت رو از دوباره ساخته چون تو اخر بازی وقتی اون یارو اسمش حالا یادم نمیاد تو نسخه سومش بود با الکاتراز تماس میگیره ازش اسمش رو میپرسه اونم میگه they call me prophet این احتمال منه بعد از ۸ ۹ بار تموم کردن
داداش منم ۳ ۴ بار هر قسمت رو تموم کردم درسته ویروس باعث تجزیه بدنشون شد ولی آخر قسمت ۲ اگه یادت باشه الکاتراز مجبور میشه بره تو اون سفینه که اگه از اون رد بشه میگن میمیره ولی رد میشه و زنده میمونه بلند میشه مردم نیویورک رو میبینه بازی تموم میشه پرافت و شخصیت قسمت اول هم برام جای سوال داشت چون شخصیت قسمت اول نمرد لامصب خیلی داستان پردازی سنگینی انجام دادن عین سریال وست ورلد میمونه تا الان ۳ بار هر قسمت رو دیدم ولی هنوز گنگ سریال برام که اصن کی به کیه قضیه چیه
ممنون آقا سهند.خوشحالم از اینکه سراغ این بازی رفتید و یه نقد مناسب برامون نوشتید.من نسخه ی دوم و سوم کرایسیس رو بازی کردم.نسخه ی سوم که ماشاالله همش گرافیک بود ولی دوش شاهکاری هست که نمیشه به راحتی از کنارش رد شد.از داستان بگیر تا گرافیک بازی در زمان خودش عالی بود و خیلی ها رو انگشت به دهن گذاشت.امیدوارم که کرایتک کبیر زودتر مشکلاتش مالیش رو حل کنه و دوباره رو دور بیفته تا اگه خدا بخواد کرایسیس ۴ هم ساخته بشه
ممنون نقد خوبی بود :rose:
بسیار ناراحت شدم ب حال این استودیو,یاد THQ افتادم,امیدوارم بازم ب همون شکوه عظمت برگردن و مارو با شاهکارهاشون شگفت زده کنن
با نقدت کاری ندارم ولی ایراد هایی که گرفتی اصلا با نمره ای که دادی همخونی نداره .
با توجه به ایراد هایی که گرفتی باید حداکثرش ۸ میدادی .
سلام علیکم
چند ساعت اول خسته کننده میشه؟! به نظر شما این نمی تونه به خواطر خود گیمر باشه؟ مثلا من خودم چند ساعت اول تو اوج هیجان بودم وقتی دوبله فارسیش رو بازی می کردم همچنین نسخه انگلیسی هم همینطور بود
فکر نکنم این نکته منفی بازی به حساب بیاد بیش تر مربوط به خود گیمر میشه که چقدر علاقه به این سبک بازیا داره
درسته که خود بازی باید بتونه جذبت کنه اما واقعا انتظار داشتید چند ساعت اول چه اتفاقی بیوفته
هوش مصنوعی دشمنا هم که خیلی خفن بود!
کرایسیس همه چی داشت جز گیمپلی. موزیکاش واقعا عالی بود. هنوزم الارم بیدار باشم موزیک کرایسیس ۳ هس! گرافیک ک حرفی توش نبود. گرافیک ۲۰۱۶ رو سال ۲۰۰۸ بازی دیدیم. عجیب تر از همه اینا موتورش بود. واقعا عالی بود. بسیار سریع تنظیمات گرافیکی اعمال میشد و خیلی از سیستما اجراش میکردن. واقعا کرای انجین انقلاب صنعت بازی بود. حیف ک نسخه جدیدش نیومد تو این نسل. امیدوارم کرایتک روی گیمپلی بازیاش بیشتر کار کنه تا دیگه هیچ حرفی براش نمونه و پادشاهی دنیای گیم رو یدک بکشه..
سلام علیکم
چه ایراداتی داشت گیم پلی این بازی؟ ?:-)
تقریباً همه بازیهای کرایتک این حس گیم پلی بد رو میدن. بخاطر موتور بازیسازیه …
بازیش خوب بود ولی نمرشو بالا دادین اون نکاته منفییم ک نوشتین خیلی بیشتر از .۵ نمره بود البته صلیقه ایه من ک ۸ نظره شخصیمه
یکی از برترین شوترهای تاریخ و یکی از ۵ شوتر عمرم.بازی که نواوری های خیلی خوبی داشت.حتی فارکرای ۳ که بهترین شوتر سال خودش بود البته گوتی نشد فارکرای۳ اما متاش ۹۱ شد هم از خیلی جهات از این بازی الگو گرفته البته نسخه ۱ فارکرای را خود کرایتک ساخته بود.و خیلی از بازی های دیگه به ویزه کالاف.بنظرم نسخه های جدید کالاف اکثر چاشنیش مخلوطی از بازیهای تایتانفال و کریسیس هستن.کریسیس ۲ برعکس یک و ۳ توی همه بخش ها عالی بود.هنوز که هنوز گرافیک بینظیر این بازی فراموش نکردم.برای اولین بار که بازیش کردم فکم افتاد از گرافیک بالاش.دی
امیدوارم نسخه ۴ کریسیس یک روز توسط کرایتک ساخته بشه و بهترین نسخش هم بشه.
با تشکر از نقد و یاد اوری خاطرات خوش کریسیس ۲٫
فارکرای ۳ بعد از اعلام نامزد های گوتی منتشر شد و اصلا تو گیمز آوارد نبود!
آقای عباسپور واقعا خیلی ممنونم که به نظرات ما توجه میکنید من اینو یه هفته پیش درخواست داده بودم واقعا سایتتون عالیه
پ_-ن:هنوزم که هنوزه رو کامپیوترم لگ میزنه خار گرافیکه اصن
ما تمام نقدهایی که شما درخواست بدین و تو سایت نباشن رو سریعا نوشتنش رو در دستور کار قرار میدم تا نویسنده های خوبمون بنویسن براتون.
پس لطفا need for speed the run هم بزارید.چند دفعه ای هست درخواست کردم.
چشم
چه خوب. آقای بابایی بازی هست تحت عنوان shadow tactics blades of the shogun که تقریبا به تازگی، برای PC اومده. کیفیت بسیار بالایی داره. شبیه به سری commandos و به ویژه نسخه اول desperados هست با این تفاوت که کاملا مخفی کاریه. اگر نقد اون رو هم بتونید انجام بدید فوق العاده میشه چون اون طور که باید تحویل گرفته نشده توی سایتای ایرانی. اینطوری افراد بشتری از این بازی عالی میتونن لذت ببرن. با تشکر :rose:
داره نقد میشه براتون
ببخشید اقای بابایی
اگه میشه نقد company of heroes 1 رو بزارین در زمان خودش شاهکار بود
و همینطور opposing fronts
یادداشت کردم. چشم
واژه crysis به معنی بحران نیست بلکه کلمه crisis با یک حرف تفاوت به معنی بحران است.
این اشتباه واژه ای و معنای آن قبلا در مورد بازی FEAR هم پیش آمده که در سایت های ایرانی به معنی ترس از کلمه FEAR ترجمه شده اما FEAR در واقع مخفف “First Encounter Assault Recon” به معنای “اولین رویارویی یورش ژنتیکی” می باشد و می شود گفت سازندگان بازی در باطن می خواستند مخفف First Encounter Assault Recon” تداعی کننده واژه ترس باشد که مضمون این بازی به خوبی این میل سازندگان را نشان می دهد.
در مورد بازی crysis هم همین میل در سازندگان بازی وجود داشته و شباهت نوشتاری crysis و crisis این قضیه را نشان می دهد. crysis در واقع از ترکیب cry + sis ساخته شده که cry ترکیب اصلی سازنده ی نام های تجاری استفاده شده در شرکت کرایتک می باشد نظیر “CRYtek, CRYengine, CRYsis, Far Cry”
چه کالبد شکافی خوبی کردی عالی بود :yes:
داداش اطلاعات عمومی خوبی داری.
من اینا رو میدونستم.قبل بازی کراییسیس بازیهایی دیگه بودن مثل Operation Flashpoint Cold War Crisis که از کلمه بحران بصورت نوشتاری انگلیسی استفاده کردن.این وسط یک چیزی رو جا انداختین.
کلمه Crisis در املای امریکایی بصورت Crysis هم نوشته میشه. 😀
داداش عزیز شما در هر دیکشنری که وجود داره، چه آنلاین و چه نرم افزاری املای Crysis رو بنویس، هیچ معنی ای براش پیدا نمی شه.
شما اگه هر شبکه خبری آمریکایی رو مثل CNN, CNBC, SKY NEWS, FOX NEWS,CBS NEWS, ABC NEWS , … ببنید،در هنگام پخش خبر وقوع بحران در هر جای دنیا، از واژه ی Crisis استفاده می کنن نه Crysis ؛ ما که زیاد دیدیم و می بینیم, نمیدونم شما املای Crysis رو کجا دیدی :snicker: :snicker:
تو دستورات نظامی.
شما تو اینترنت اگه تونستی معنی samper fi پیدا کنی هر چی خواستی بگو.
شما چطور واژه crisis رو که یه واژه عمومیه و مردم عادی درک کاملی ازش دارن با یه واژه نظامی که فقط قشر خاصی از مردم یعنی نظامی ها اونو می فهمن و درک می کنن مقایسه می کنی؟؟؟؟؟؟؟ ?:-) ?:-) ?:-) ?:-)
هر کسی درک می کنه بحران یعنی چیه ولی هر کسی نمی دونه اصطلاحات نظامی چه معنی و مفهومی داره, لزومی هم نیست که عوام بدونن.
بعضی اصطلاحات نظامی خلاصه چند کلمه هستن که معنیش برای نظامی ها واضحه و به دلایل حساسیت های امنیتی که نسبت به ارگان هایی مثل سازمان های نظامی در هر کشوری وجود داره، یه سری اصطلاحات درون سازمانی وجود دارن که فقط نیروهای نظامی معنی اونو می دونن، همین طور واژگان دیگه ای که فقط مقامات رده بالای نظامی مفهومش رو می دونن؛ پس به خاطر حساسیت های امنیتی واضحه شما معنی بیشتر اصطلاحات نظامی رو نتونی پیدا کنی.
😎 😎 😎 😎 😎 😎
خیلی بازیه بیخودی بود . خوبه که crytec هم ورشکست شد
شفا هم نمیده
آقای آفا بابایی خواهش می کنم یه نقد واسه بازی world in conflict soviet assault و نسخه اولش world in conflict بنویسید
خواهش می کنم
قبلا چندین بار درخواست دادم
والا من اصلا ندیده بودم تا حالا این درخواست رو. چشم ایم بازی رو یادداشت کردم. فقط با توجه به این که لیست درخواستها خیلی خیلی زیاده ممکنه طول بکشه مدتی ولی حتما انجام میشه نقدهای درخواستی.
سلامت باشی جان برادر اشکالی نداره یک سال هم طول بکشه نقدش اشکال نداره فقط می خوام بترکونی روش یک نقد و یک بررسی تخصصی روی این شاهکار برای تمامی نسل ها بشه که هنوزه ۲۰۰۷ تا الان بازی رو دارم و بیشتر از ۱۷ بار تمومش کردم خیلی بازی فوق شاهکاره و جزئیاتی که توش بکار رفته (انیمیشن ها و صحنه های سینماتیک و طراحی حالت های نیروها در حدیه که به عنوان یک بازی در سبک استراتژیک بابازیهای اکشنهای اون موقع و حتی شاید بعدها هم برابری می کرد تا حدودی
نقد عالی بود اقای عباسپور
یکی از بهترین شوتر های نسل قبل و بهترین گرافیک ها بود 🙂
کرایسیس ۲و ۳ بسسسسیار عاااالی بودن و یادمه تو زمان خودش یک سرو گردن از شوترهای هم نسل خودش بالاتر بود! امیدوارم یک روز شاهد معرفی کرایسیس ۴ باشیم حالا توسط یکی از استودیوهای سازنده خوب باشه که خیلی عالی خواهد شد تا افتضاح هنگر۱۳ که به آیپی قدیمی یعنی مافیا گند زد دوباره تکرار نشه در آخر هم تشکر فراوان از دادا عباسپور. :yes:
بهترین شرکتی بود که بازیا رو با گرافیک خارق العاده و گیمر پسند روانه ی بازار میکرد کرایسس بازی خوبو با کیفیتی بود اما رایز هم خیلی بازی خوبو با کیفیتو خفنی بود خدا کنه این شرکت احیا شه
با تشکر از اقای عباسپور بابت نقد زیباشون یه نکته ای که در مورد گرافیک بازی بشدت منو متعجب میکرد این بود که بازی تحت dx9 اجرا میشد ولی بعدا پچ dx11 بازی هم عرضه شد و گرافیک بازی بشدت بالاتر هم رفت
یادش بخیر، چه گرافیکی داشت.اولین بازی که روی لپ تاپ اجرا کردم همین بود.