روزی روزگاری: یکه سرباز تکنولوژی، ناجی نیویورک سقوط کرده|نقد وبررسی بازی Crysis 2

۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

جنگاوری مدرن یا همان modern warfare با آن که اسم یک سری از بازی های ندای وظیفه است(بهترین سری در میان بازی های فرانچایز ندای وظیفه!) اما به طور کلی یک ژانر در صنعت بازی های رایانه ای محسوب می‌شود. منظور از جنگاوری مدرن، نبرد هایی است که در زمان آینده، زمین آینده و در مورد موضوعات آینده رخ می‌دهند. نبرد هایی که سلاح کار آمدشان تکنولوژی است، شاید حتی بتوان نام دیگر جنگاوری مدرن را نبرد تکنولوژیک گذاشت، به طوری که همیشه در این سری بازی ها شاهد سلاح ها، خودرو ها و تعداد بسیار زیادی گجت های ریز و درشت هستیم که ظاهری فرا زمینی دارند و قابلیت هایی را به نوع بشر و سربازان هدیه می‌دهند که رویای ارتش هر کشور در زمان حال است. تا همین چند وقت پیش، نبرد های پیشرفته ای که در سده های آینده رخ می‌داد، طرفدار های بی‌شماری را به خود اختصاص داده بود، با این حال گویا طبق یک قانون نانوشته که می‌گوید: ((اکتیویژن می‌تواند هر چیزی را که شما دوست دارید، خراب کند!)) این کمپانی دوست داشتنی توانست یک تنه تمام این علاقه مندی ها را با پیشروی بیش از اندازه در آینده و بیش از حد تخیلی کردن این ژانر با خاک یکسان کند! بازی های black ops 3, infinite warfare, advanced warfare هم نمونه ی بارز تلاش بیش از حد این کمپانی هستند. البته نه این که این ژانر کشش لازم را نداشته باشد، خیر بلکه، این اکتیویژن بود که با سطحی کار کردنش بر روی این بازی ها از جذابیت این موضوع به شدت کاست. به گونه ای که حالا گیمر ها به زمان قدیم و جنگ های جهانی بیشتر علاقه مندند تا سفر در کهکشان شیری، بی وزنی و تیر اندازی در جاذبه صفر!

در زمانی که تقریبا تمام کمپانی ها از جمله خود اکتیویژن! به دنبال ادامه دادن راه call of duty modern warfare 1 بودند، کمپانی کرایتک راه جدیدی احداث کرد، کرایتک به خوبی متوجه بود که جنگاوری مدرن به چه معناست و درون مایه های این ژانر را به خوبی شناخته بود، کرایتک سعی داشت خود آینده را به تصویر بکشد و نه توهمی از آن، به عبارتی دیگر به جای آن که بازی بر پایه MW1 بسازد و پک لباس و اسلحه! به آن اضافه کند، ایده ی یک بازی با المان های مدرن را در سر داشت، داستان، گیم پلی، مکانیک، برخورد ها و حتی موسیقی بازی همه و همه نشانی از عصری جدید و تکنولوژی بودند. بازی که از آن حرف می‌زنیم Crysis 2 است. شاهکاری از کمپانی کرایتک که جزء معدود بازی هایی است که توانست به وعده های سازنده اش عمل کند و هایپ هایش را جامه ی عمل بپوشاند چرا که قبل از عرضه رسمی بازی کرایتک گفته بود کرایسس ۲ بهترین گرافیک را در میان بازی های آن سال خواهد داشت و گیم پلی آن تحولی در میان بازی های اکشن- شوتر اول شخص ایجاد خواهد کرد و همان طور که دیدیم، کسب نمره ۹ و ۸٫۵ به ترتیب از سایت های IGN و Gamespot و متای ۸۶ بر این ادعا ها صحه گذاشت. با نقد و بررسی این عنوان همراه باشید.

باکس آرت رسمی نسخه ی pc که بالاترین متا را در میان پلتفرم های دیگر دارد

بحرانی همه جانبه، نیویورک را در بر می‌گیرد

بحران( ترجمه ی کلمه ی crysis) همین یک کلمه، به خوبی اوضاع شهر نیویورک را وصف می‌کند، شاید هم بتوان گفت کرایسس دو به خوبی واژه ی بحران را تعریف می‌کند به هر حال جدا از تعاریف! این بازی یک روایت خطی از حوادث را در سال ۲۰۲۳ را به شما نشان می‌دهد، حوادث این بازی سه سال بعد از نسخه ی اول به وقوع می‌پیوندند و شما این بار در نقش سربازی با نام Alcatraz بازی می‌کنید، فردی بی‌نهایت فداکار و شجاع که تصویر بی‌نقصی از یک سرباز آمریکایی را به شما نشان خواهد داد. مطابق تعریف واژه ی بحران، مشکل که یکی دو تا نیست! داستان بازی سه مشکل بزرگ را از سه جهت به نیویورک وارد می‌کند: مشکل اول ویروس منهتن است که نوعی بیماری جسمی- روانی را در افراد ایجاد می‌کند که به تبع آن افراد کنترل رفتار خود را از دست می‌دهند و در ادامه اش بدنشان شروع به تحلیل رفتن و تجزیه شدن پیش می‌رود و بافت های بدنشان با سرعتی زیاد شروع به متلاشی شدن می‌کند. پزشکان علی رغم تلاش های فراوانشان تا به حال نتوانسته اند واکسنی برای این بیماری تهیه کنند یا روند پیشرفت بیماری را متوقف و یا حتی کند کنند. این ویروس به شدت واگیر دار است و به سرعت پخش می‌شود، به همین سبب مشکل دوم در شهر پدیدار شده این که مردم عنان از کف داده اند! و برای بقا به هر کاری دست می‌زنند، از ضربه زدن به دیگران گرفته تا دزدی و حتی قتل و تمامی این موارد در سراسر شهر قابل مشاهده است اما دولت هم بی‌کار ننشسته و نیروی های نظامی را وارد کار کرده است، ارتش با مذاکراتی که با پیمانکار نظامی crynet داشته، کنترل شهر را به دست این کمپانی خصوصی نظامی سپرده است و به کمک آن ها حکومت نظامی را در شهر بر پا کرده است که این کار هم از طرفی به شهر نظم بیشتری بخشیده و از طرفی هم روند کار ها را سخت و خشن کرده است. این ها به کنار به دنبال وقایع پیش آمده در نسخه های قبلی هر لحظه بیم آن می‌رود که نژاد بی‌گانه Ceph ها به شهر نیویورک یا هر شهر دیگری حمله کنند و این همان مشکل سوم است. داستان بازی در هفت پرده دنبال می‌شود، پارت اول داستان نوعی بستر سازی برای شخصیت اصلی بازی محسوب می‌شود که در آن آلکاتراز لباس ویژه ای با نام Nanosuit را از سرباز دیگری به اسم Prophet می‌گیرد و بر تن می‌کند( در بخش گیم پلی مفصل در مورد این لباس توضیح خواهم داد). پرده ی دوم حمله ی Ceph ها به نیویورک را به تصویر می‌کشد که بعد از حمله ی آن ها به خط داستانی بعد تازه ی “همیشه مواظب باش چون که یک بیگانه در کمین توست اضافه می‌شود!” در پرده های سوم تا هفتم هم قهرمان بازی بایستی به طور موازی با این مشکلات پیش آمده بجنگد و برای هر یک از آن ها راه حلی بیایبد و مشکلات را خاتمه دهد. داستان بازی خودش بسیار جذاب و با وجود رخ دادنش در آینده به شدت باور پذیر و معقول است اما مشکلی که ممکن است گیمر ها آن را در این بخش احساس کنند ، شیوه ی روایت آن به شکل نسبتا پیچیده و گسترده است که گیمر هایی که به زبان های اصلی بازی مسلط نیستند را عذاب می‌دهد چرا که برای درک تمام پیچیدگی ها و گره های داستانی بایستی به خوبی دیالوگ ها و بعضا نوار های ضبط شده ی بازی را گوش دهید، در غیر این صورت دلیل بسیاری از اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهند را نمی‌فهمید و منطق بازی برایتان زیر سوال می‌رود اما خب این مورد را نمی‌توان یک مشکل تلقی کرد و از این جهت ایرادی به داستان بازی وارد نیست. خوبی دیگر روایت بازی، پرداختن به رفتار ها و نحوه ی برخورد انسان با مشکلاتی که در زمان یک بحران پیش می‌آید هر چند در ابعاد کوچک است، این که ببینید انتظارات افراد چقدر از یک دیگر بالا و پایین می‌رود و یا این که یک فرد در مقابله با مشکلات دیگر هم نوعانش چگونه واکنش نشان می‌دهد و چقدر طمع قدرت و یا فداکاری احساسی در نوع بشر جریان دارد، داستان بازی را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌کند. نکته ی آخر در بخش داستانی هم آن است که داستان بازی تقریبا در تمامی موارد خوب عمل می‌کند به جز توجیه رفتار هر شخصیت، وجود عقب گرد های داستانی و یا نوار های ویدیویی را پیام های ضبط شده در گشودن این گره از کاراکتر های بازی می‌توانست بسیار کارساز واقع شود اما جای خالی اش در بازی امکان برقراری ارتباط کامل با پروتوگونیست یا انتگونیست بازی را از گیمر می‌گیرد.

از همه جا بوی بحران می‌آید!

معجزه ای فرا زمانی به نام کرای انجین، خشونت را زیبا می‌سازد!

می‌گویند هیچ کسی نظیر پدر و مادر، فرزند را نمی‌شناسد، الحق که جمله ی درستی است چرا که هیچ کسی هم نظیر کرایتک، فرزندش کرای انجین را نمی‌شناسد. خودتان حساب کنید وقتی تیم سازنده ی موتور حتی تعداد اندکی از آن ها در جریان ساخت بازی همراه باشند معلوم است که گرافیک هنری- فنی بازی چگونه خواهد بود. کاری که اعضای استودیو ی کرایتک در مورد گرافیک کرایسس ۲ انجام دادند، دست کمی از معجزه ندارد! وقتی افرادی آشنا با کرای انجین ۳ روی این بازی کار کرده باشند، نتیجه اش بازی می‌شود که تا قبل از عرضه نسخه ی بعدیش، تبدیل به معیاری برای سنجش توان گرافیکی سخت افزار های مختلف خواهد بود. از همان لحظات آغازین سکانس اول بازی، زمانی که زیر دریایی دچار نقص فنی می‌شود و شما شاهد انفجار آن هستید، این گرافیک خیره کننده ذهن شما را شیفته ی خود می‌کند، موج هایی که روی سطح آب پدید می‌آیند و نمای بسیار زیبای مجسمه آزادی که توسط  تکنیک” تصویر سازی فاصله” ی کرای انجین ساخته شده اولین صحنه هایی هستند که شما از دنیای روی آب می‌بینید و پیش خود می‌گویید واقعا قرار است گرافیک بازی همینقدر خوب باشد؟ جواب از آن چه شما فکر می‌کنید خوشآیند تر است، گرافیک بازی حتی از این صحنه های اولیه هم جذاب تر خواهد بود، برخورد پرتو های خورشید با سطح دیوار، آب و بازتابی که از سطح این اشیا به جا می‌گذارد، صحنه هایی که نور خورشید در صفحه تجزیه می‌شود، عبور اشعه های های خورشید از میان شاخه های درختان غول آسا و روشن کردن نقاط کوچک در قسمت هایی که زیر هیبت عظیم درختان پنهان شده اند، فقط جلوه هایی هستند که به کمک خورشید ساخته شده اند. طراحی بی‌نظیر لوکیشن های مختلف بازی گاهی باعث می‌شود در میان نبرد، چند لحظه ای را توفق کنید و این صحنه ها را ببلعید! همین طور در قسمت هایی که مشغول نبرد نیستید هم کافی است، نگاهی به دور دست ها بیندازید، تا موتور بازی به بهترین نحو ممکن فاصله ها را برای شما بازسازی کند. نور پردازی بازی همان طور که پیش تر هم اشاره کردم نه تنها در آن زمان، بلکه در میان عناوین زمان حال هم کم نظیر است و هر مکان در بازی دقیقا مشابه وضعیتی که در واقعیت ممکن بود پیدا کند، نور پردازی شده. رفلکت نور در اشیاء مختلف نظیر دیوار ها، آب و حتی آتش، بازی را به شدت واقعی جلوه می‌دهد. افکت های به کار رفته در بازی برای مثال افکت انفجار یا سقوط یک شیئ به زمین، زمانی که ارتفاع زیادی را می‌پرید و زمانی که نانوسوت به تعامل با یک عامل می‌پردازد، افکت ناک اوت کردن دشمنان، صحنه هایی که در آن ها شیشه ها شکسته می‌شوند و حالت طبیعی آن ها باعث می‌شود بخواهید بار ها آن صحنه ها را تماشا کنید. کیفیت تکسچر های بازی بسیار عالی است و در فاصله ی نزدیک هم‌چنان حالت طبیعی خودش را حفظ می‌کند به طور کلی حجم از کاری که موتور بازی در یک صحنه انجام می‌دهد به راستی قابل ستایش است و جایی نیست که شما را نا امید کند. می‌توان با اطمینان گفت نقطه ی اوج بازی، گرافیک آن است که به تمامی سازندگان در آن زمان نشان داد که چقدر تکنولوژی کرایتک از سایر کمپانی ها جلو تر است. نکته ی قابل توجه دیگر بازی ان است که نه تنها بهترین تجربه ی این عنوان روی پلتفرم pc بدست می آمد، بلکه بازی برای این پلتفرم بسیار بهینه شده بود و روی گستره ی بزرگی از سخت افزار ها اجرا می‌شد، شاید به همین دلیل هم بود که بالاترین امتیاز این بازی در میان پلتفرم ها برای pc بدست آمد.

بهشت موعود برای گیمر ها به روایت تصویر!

هر روشی که می‌خواهی برای کشتن انتخاب کن، فقط سریع!

بعد از پرده ی اول بازی که شما nanosuit را بدست می‌آورید، تمام بازی بر اساس این لباس تکنولوژیک می‌چرخد. نانوسوت را مهندسان کمپانی crynet به تعداد اندک ساخته اند تا سربازان را به قدرتی فرا انسانی مجهز کرده و به آن ها قابلیت هایی بدهند که در مواجه با خطرات و عوامل گوناگون بتوانند جان خود و دیگران را حفظ کنند. nanosuit سه قابلیت کلیدی دارد: ۱- حالت ناپدید شدن: در این حالت این لباس شما را نامرئی می‌کند ویا به عبارتی بهتر دقیقا شما را همرنگ محیط نشان می‌دهد البته این قابلیت و دو قابلیت دیگر تماما به صورت زمانی- حرکتی کار می‌کنند بدین معنا که هر چقدر دامنه حرکات شما یا زمان استفاده شما از این قابلیت ها بیشتر باشد، شارژ نانوسوت هم زودتر تمام می‌شود. حالت ناپدیدی بهترین قابلیت یا می‌توان گقت قابلیتی کلیدی برای مخفی کاری در بازی به شمار می‌آید، زمانی که تعداد دشمنان در بازی بسیار زیاد می‌شود مثلا زمانی که می‌خواهید به پایگاه آن ها نفوذ کنید، این قابلیت بسیار کاربردی خواهد بود و می‌تواند از شناسایی شدن و یا به صدا در آمدن آلارم جلو گیری کند. کاربرد دیگری که این قابلیت دارد دقیقا در زمانی است که دشمنان متوجه حضور شما شده اند و به سوی شما تیر اندازی می‌کنند، در این زمان با فعال کردن این قابلیت، شما می‌توانید کم کم و با کنترل، یکی یکی دشمنانتان را از پشت، از پای در آورید! ۲- حالت قدرت: در این حالت نانوسوت به شما کمک می‌کند قدرتی چند برابر مواقع عادی‌تان داشته باشید مثلا وقتی این قابلیت را فعال کنید، در نبرد های رو در رو با یک ضربه ی دست یا پا دشمن می‌میرد و یا وقتی به یک وسیله ضربه وارد می‌کنید تا مسافت بسیار دورتری پرتاب خواهد شد، هم چنین به کمک این قابلیت می‌توانید ارتفاعات بسیار بیشتری را بپرید و سالم باقی بمانید، هم چنین در مواقع خطر با سرعت بیشتری بدوید و در مقابل گلوله ها جا خالی دهید. برای من به شخصه بیشترین کاربرد این قابلیت در پریدن های متوالی و در باس فایت ها بود که برای تاثیر گذاری بیشتر در ضرباتم این قابلیت را فعال می‌کردم. ۳- حالت زره: در این حالت نانوسوت با یک افکت تصویری که گوشه های دید شما تیره می‌کند، پوششی مضاعف را بر تن شما پدید می‌آورد که به کمک آن در مقابل گلوله ها و ضربات دشمنان برای مدتی کوتاه مصون خواهید ماند، بیشترین کاربرد این قابلیت زمان ریلود کردن اسلحه ها و یا تغییر جای کاور بود به زنده ماندن گیمر کمک بسزایی می‌کند. نکته ی بسیار خوبی که در بخش گیم پلی بازی وجود دارد، آزادی عمل فروان در نحوه ی بازی کردن است، بازی شما را در صحنه ای قرار می‌دهد و این شما هستید که باید انتخاب کنید کدام روش دلخواه شماست، مخفی کاری؟ پس بهتر است ناپدید شوید و یکایک دشمنان را از پشت خلاص کنید، طرفدار shoot ’em up هستید؟ زرهتان را فعال کنید و تمام اردوگاه را به نبرد تن به تن دعوت کنید و یا حتی ترکیبی از این قابلیت ها که می‌توان گفت بیشترین لذت را دارد، بازی شما را وادار نمی‌کند که فلان عمل به خصوص را به شیوه ای مخصوص انجام دهید، بلکه دستتان را باز می‌گذارد و این شما هستید که در هر مرحله با توجه به نوع محل و نوع دشمنانتان باید تصمیم بگیرید. نکته ی مثبت دیگر بازی قابلیت شخصی سازی بازی است که شاید خیلی قوی نباشد، اما قطعا به کارتان می‌آید هر دوی اسلحه ها و نانوسوت قابل پیشرفت و شخصی سازی هستند، شما می‌توانید برای اسلحه‌تان صدا خفه کن بگذارید، آن را به لیزر مجهز کنید، یا خشاب اضافه روی آن سوار کنید. nanosuit هم به خوبی شخصی سازی می‌شود، شما می‌توانید هر یک از وجوه این سه قابلیت را ارتقاء دهید مثلا صدای راه رفتنان را کاهش دهید، جای پای دشمنان را ببنید، زره محکم تری تهیه کنید، جهش های مرتفع تری انجام دهید، زمان پریدن در هوا کنترل بیشتری پیدا کنید و از این راه در هوا دشمنان را هدشات کنید، مصرف باتری نانوسوت را بهینه کنید و بسیاری دیگر که به مرور از طریق امتیاز هایی که بدست می‌آورید قابل انجام هستند. با این که تمامی این عوامل در بخش تک نفره و کمپین تاثیر گذارند اما نقش واقعی‌شان در بخش چند نفره بازی و زمانی که می‌خواهید با دیگران به نبرد بپردازدید آشکار می‌شوند. به عنوان نکته ی آخر می‌توانم به هوش مصنوعی بازی اشاره کنم که کمی نامتعادل است، این گونه که گاهی دشنان به طرز عجیبی شما را نادیده می‌گیرند و شما بعضی مراحل را که از قضا بسیار هم سخت هستند را مانند آب خوردن طی می‌کنید و بعضا در مراحل آسان که شاید جمعا ده نفر هم در صحنه حضور نداشته باشند آنقدر دشمنان با دقت شما را دنبال می‌کنند و نارنجک پرتاب می‌کنند که طی کردنشان تا یک ساعت هم به طول می‌انجامد و شما را خسته می‌کنند. اما این مشکل چندان به چشم نمی‌آید، اما وقتی می‌آید به تجربه ی بازی آسیب بدی وارد می‌کند.

nanosuit و قابلیت شخصی سازی آن

آوای دلنواز ویرانی!

درست از زمانی که به منوی اصلی بازی وارد می‌شوید، موسیقی متن جذاب بازی به گوش می‌رسد و شما پیش خود می‌گویید: خوشمان آمد! عجب تم حماسی دارد! خبر خوب این که از این بیشتر در راه است، کرایسس دو در این بخش شاهکار از خود به جای گذاشته! شاید باور نکنید اما چیزی بیش از ۳ ساعت موسیقی در بازی وجود دارد! این رقم هوش از سر هر کسی می‌پراند. تک تک این قطعات بسیار زیبا و ساخته ی دست آهنگ سازان شهیری چون بوریس اسلاوو، هانس زیمر و یا لورن بالف هستند. جدای از کیفیت بسیار بالای ساندترک ها، هماهنگی بسیار مناسب و بی‌نظیری هم میان گیم پلی و موسیقی بازی برقرار است، به گونه ای که کنترل آدرنالین خون شما در صحنه های اکشن به دست قطعات موسیقی خواهد افتاد و تجربه ی شما از این صحنه ها را به مقادیر زیادی بهبود می‌دهد، نه تنها در صحنه های اکشن بلگه در مکان هایی که مخفی کاری صورت می‌گیرد هم بازی به خوبی متوجه است و قطعات دلهره آوری را پخش می‌کند که به خوبی روی اعصابتان راه می‌روند! می‌توان گفت به راستی این حجم از موسیقی ی غنی در یک بازی بی‌سابقه است! به طوری که بازی در هر قسمت و در هر صحنه جو و اتمسفر کاملا سنگین آن محیط را از طریق موسیقی یر شما غالب می‌کند. برای این بازی ۳ آلبوم موسقی ساخته شده که شنیدن آن ها را به شدت به شما توصیه می‌کنم چرا که تقریبا هر سلیقه ای را به نحوی با قطعاتش راضی خواهد کرد.

تیر خلاص

به عنوان جمع بندی می‌توانم بگویم در سال ۲۰۱۱ بازی کرایسس دو به عنوان یک شوتر اول شخص اکشن- ادونچر یکی از انقلابی ترین بازی های ممکن بود که تعریفی جدید از جنگاوری مدرن ارائه داد، گرافیک چشم نواز و قطعات موسیقی فوق العاده تاثیر گذار این بازی از جمله مهم ترین عواملی بودند که این بازی را به یاد ماندنی کردند و چنانچه تا به حال این عنوان را تجربه نکرده اید، حتما آن را امتحان کنید( از آن خوشتان می‌آید!) با وجود این که بازی بی‌نقص نیست و نیمه ی اول ممکن است به لحاظ داستانی خسته کننده باشد اما آنقدر در بخش های مختلف عالی عمل کرده و گیم پلی نسبتا طولانی (به عنوان یک بازی شوتر) چیزی در حدود ده ساعت(خالص) دارد که ایراداتش قابل چشم پوشی است. (عمیقا از این که این استودیو در وضعیت سرازیری و شکست قرار گرفته متاسفم)

0
0

بیشتر بخوانید



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • همه ما متاثر هستیم از وضعیت کنونی این استودیو….واقعا کرای انجین موتور قدرتمند و نفرین شده ای هستش. هیچ استودیویی رو نمی شناسم که انقدر مظلوم شده باشه.
    ……..
    هنوز اون زمان که بچه بود چیزی نمی فهمیدم می خواستم کرایسیس سه رو رو‌ لپ تاپ ۷۰۰ تومنی بالا بیارم Laugh
    البته امیدوارم این استودیو هر زودتر بازیشو معرفی کنه و کمی تکون بخوره و از این رکود دربیاد شب عیدی

    0
    0
    • اصلا باید طرح ببرن مجلس کمک مالی کنن به این بنده خدا ها Grin ، کرایتک از بین بره، به صنعت گیم آسیب بزرگی وارد میشه

      0
      0
      • Ali Nietzsche گفت:

        کرایتک نماد گرافیک صنعت گیمه، انصافا اگه از بین بره خیلی ضرر میکنیم Soldier

        0
        0
        • alihh گفت:

          فوقالعاده بود نقدتون
          شاهکار گرافیک
          خارق االعاده
          فقط کرایسیس
          امیدوارم نسخه بعدیش بیاد
          و گرافیکو بشکنه

          0
          0
          • این بازی توی زمان خودش …گرافیک خارق العاده ای داشت
            اولین باری که خواستم بازی کنمش ….واقعا هنگ کردم …..از گرافیک بالایی که داشت
            .
            .
            برای اثبات گرافیک و پویا بودن فضای بازیش ….یه چیز فقط کافیه ….اونم اینکه
            وقتی به یه شاخه و برگ درختی شلیک میکردی ….همون قسمت از درخت میلرزید…و چند برگ به زمین میریخت!! ….هنوزم این قابلیت توی خیلی از بازیا نیست
            .
            .
            یه خاطره خنده دار هم از این بازی دارم ….که اینجا جاش نیست بگم Smile
            .
            .
            چاکر همه …..کهنسال گیمر

            0
            0
            • alihh گفت:

              بعد این بازی گرافیک star citizen در رتبه دومه بعد gtav با ماد redux(نظر شخصی)
              فقط کرایسیس ۴ بیاد دنیای گرافیک به لرزه در میاد In Love(هنوز اون صحنه اولیه کرایسیس ۲ رو یادم نرفته و مخصوصا کرایسیس ۳ که اون پنجره رو باز کرد و شهر تبدیل به جنگل شده بود واقعا گرافیکش با تصاویر واقعی مو نمیزنه)

              0
              0
            • Dr. Jonz گفت:

              نمیدونم کدوم کرایسیس بود دقیقا
              یه سکانسی جذاب داشت تویه کشتی که همه یخ زدن.. بعد از کشتی میومدی بیرون یه فضای پهناور یخی بود با یه ماشین سرعتی…واقعا مبتکرانه بود. Yes

              0
              0
      • Arman-TREX گفت:

        واژه crysis به معنی بحران نیست بلکه کلمه crisis با یک حرف تفاوت به معنی بحران است.
        این اشتباه واژه ای و معنای آن قبلا در مورد بازی FEAR هم پیش آمده که در سایت های ایرانی به معنی ترس از کلمه FEAR ترجمه شده اما FEAR در واقع مخفف “First Encounter Assault Recon” به معنای “اولین رویارویی یورش ژنتیکی” می باشد و می شود گفت سازندگان بازی در باطن می خواستند مخفف First Encounter Assault Recon” تداعی کننده واژه ترس باشد که مضمون این بازی به خوبی این میل سازندگان را نشان می دهد.
        در مورد بازی crysis هم همین میل در سازندگان بازی وجود داشته و شباهت نوشتاری crysis و crisis این قضیه را نشان می دهد. crysis در واقع از ترکیب cry + sis ساخته شده که cry ترکیب اصلی سازنده ی نام های تجاری استفاده شده در شرکت کرایتک می باشد نظیر “CRYtek, CRYengine, CRYsis, Far Cry”

        0
        0
    • به نظرم بازی در سبک خودش حرف اول رو در زمان خودش میزنه، کرایتک شاهکاره مخصوصا crysis 3 که شاهکاری بیش نبود با اون غول گرافیکی که روی بالاترین سیستم ها هم به زور (اون زمان)میخوند …
      اما ما خیلی ناراحتیم از این اخباری که تازگیا از کرایتک شنیدیم امید وارم هرچه زود تر وضع مالیش رو به راه بشه
      و ما منتظر crysis 4 هستیم…
      میدونم الان دیس لایک بارون میشم…

      اضافه کنم مقالتون عالی بووود

      0
      0
    • OLDKRATOS گفت:

      به استثنا نسخه ی ١ باقیه این فرانچایز ارزش نمره ی بیشتر از ٧ نداره

      سهند عباسپور:به پایان رسوندن crysis 2 به زحمت به ٧ ساعت می انجامه چطور مدت زمان گیمپلی رو نکته مثبت حساب کردی؟!
      وقتی امثال شما این بازی رو در پایان نقدتون انقلاب قلمداد میکنید دور از انتظار نیست که cod های امروزی رو هم انقلاب قلمداد کنید.
      تاسف باره

      0
      0
      • خب ممنون از اینکه مقاله رو مطالعه کردید.
        گیم پلی بازی اگه بخواید مناسب حساب کنید در حدود ۱۰ ساعته و نه ۷ ساعت اما در کل این مقدار ساعت گیم پلی خالص، برای یک بازی شوتر اول شخص نه تنها کافیه بلکه خیلی هم خوبه و نمیشه انتظار داشت که بازی بیاد ۲۰ ساعت گیم پلی در حد و اندازه بازی های نقش آفرینی داشته باشه
        بنده خودم رو یک منتقد می‌دونم و نه بیشتر، به همین دلیل هم نام من در این مقاله ثبت شده که نظر شخصی بنده هست.
        نظر شخصی شما واقعا محترمه، اما منتقدان خیلی زیادی از جمله منتقدان ign و گیم اسپات هم بسیار از این بازی تمجید کردن، به همین دلیل این ایده که کرایسس دو یک عنوان انقلابیه، قابل تامل خواهد بود.

        0
        0
    • Hobbit گفت:

      یه تعریف جدیدازگرافیک بود

      ببخشید دوستان من میخواستمps4بخرم بنظرتون دیرنیس؟؟

      تاچن سال دیگه میبره؟؟ ممنونم

      0
      0
  • Ali Nietzsche گفت:

    درود بر سهند عباسوپور عزیز… چه مقاله و چه عنوانی‌… ای وای ! اون سال چقدر با این عنوان حال کردم و چقدر لذت بخش بود …. نقد منصفانه و خیلی خوبی بود…
    در مورد سری COD که در مقدمه آوردین، من خلاف نظر شما رو دارم ( البته در بحث سه عنوان AW, IW و BO3) بنظر من عنوان IW واقعا یک اثر خیلی خوبی بود و بنده ازش نهایت لذت رو بردم امسال…
    در متن عنوان ” تیر خلاص” تو خط ۴ نوشته شده ” قوف العاده” و همچنان در اواخر متن ” قبل چشم پوشی” لطفا اصلاحشون کنید. Yes Yes Yes

    0
    0
    • واقعا ممنون که مقاله رو اینقدر با دقت مطالعه کردید Yes
      اصلاح شد

      0
      0
    • کال IW یه اثر خوب بود. ولی دو تا مشکل بزرگ داشت ( البته به نظر من ).
      ۱- طراحی مراحل : اکثر جاها با جتش می جنگید بعد میزدی یکی رو نابود می کردی گوشه پیغام میداد اٍ زدی مثلا فرمانده شون رو کشتی. مراحلش بعضی جاهاها طوری بود که خیلی خوشم می اومد بعد یه سری جاها می زد کل این طرز فکرم رو نابود می کرد. از ایده درست استفاده نکردند
      ۲- کوتاه بودن بیش از حد بازی : زمان نگرفتم که چه قدر طول کشید تمومش کنم ولی خیلی خیلی کوتاه بود
      بعد از این که بازی تموم میشه پیغام میده ممنون از این که از ما حمایت کردید و بازی رو خریدید. یعنی یه عذاب وجدان عجیبی تو وجودم بود اصلا یه وضعی بودا

      0
      0
  • Dr. Jonz گفت:

    به پا کرایسیس یک نمیرسه
    کرایسیس اولی یک انقلاب بود…لحظه ی با چتر پریدن و بازی با اون لاک پشت ROTFL البته بیشتر برای اونایی که گرافیک خوب داشتن..

    0
    0
  • راستی آقای عباسی!
    یادم رفت که از این‌نقد بسیار خوبتون ازتون تشکر کنم، حتی یک لحظه هم از خوندن خسته نشدم Wink

    0
    0
  • خسته نباشی سهند جان Yes Yes
    اسم کرایسیس اومد رفتم به خاطره ها خب دوستانی که اکس باکس ۳۶۰ داشتن حتما یادشون میاد که ما تا قبل از سال ۲۰۱۱ نیاز به دریافت اپدیت برای کنسول نداشتیم یعنی عملا بازی رو میگرفتیم و توی کنسول میذاشتیم و بازی به راحتی اجرا میشد اما از یه زمانی به بعد یعنی درست زپان عرضه ACC برادرهود و کرایسیس۲ کنسول باید اپدیت میشد و گرنه بازی های جدید رو اجرا نمیکرد یعنی اپدیت اجباری و اولین بازی که بعد از اپدیت کنسول براش گرفتم و ساعت ها فقط محیط بازی خیره میشدم کرایسیس۲ بود الحق که معجه گری هست این کرایتک تازه اون چنین گرافیک روی یه سخت افزار قدیمی پیاده شد و میتونم بگم کرایسیس۲ وحشتناک خوب بود اصلا یکی از دلایلی که باعث میشد گیمر بازی رو برای چندین دفعه به اتمام برسونه همین معجزه گرافیکی بود عجیب بود عجیب اون جنگل های زیبا -اون اب روان – ساختمان ها و …. هنوزم گاهی اوقات با ۳۶۰ میرم سراغش الحق تجربه کرایسیس۲ یکی از زیبا ترین تجربه ها برای طرفداران شوتر اول شخص بود شخصی سازی سلاح ها -قابلیت غیب شدن با دکمه RB یا محافظ با دکمه LB که هنوزم توی ذهنم هست و امیدوارم کرایتک با رایز۲ و کرایسیس۴ معجزه جدیدی به گیمرها نشان بده

    0
    0
  • General گفت:

    از هر نظر این بازی فوق العادست.برای سال ها سری کرایسیس معیار سنجش قدرت کارتهای گرافیک بودن.بازی که کارتهای گرافیک رو به چالش میکشه و قدرت کرای انجین رو نشون میده.

    0
    0
  • Luckyluck گفت:

    مقاله بسیار خوبی بود آقای عباسپور…
    تعداد دفعاتی که نسخه های مختلف کرایسیس رو تا آخر تموم کردم رو نمیتونم شمارش کنم…
    نمیدونم چرا استودیوی کرایتک این بلا سرش اومده…اما امیدوارم با نسخه چهارم این بازی تمام کارت گرافیک ها و سیستم ها رو یک بار دیگه تا مرز انفجار ببره…

    0
    0
  • mhs gamer گفت:

    امتیاز و نقدی که کردین عالی بود آقای عباس پور.گرافیک این بازی الان هم خارق العادست همینطور موسیقیش. Yes

    0
    0
  • saeed rahimi گفت:

    ممنون برا یادآوری خاطرات خوب و دوست داشتنی
    گرافیک بازی خیره کننده بود

    0
    0
  • MahdiLGMMP گفت:

    بهترین نسخه ی سری In Love Chic
    ممنون بابت نقد Yes

    0
    0
  • ALADAR گفت:

    این بازی چیزی بیش از گرافیک است.امیدوارم نسخه چهارم ساخته بشه تا دل هوادارها رو شاد کنه.

    0
    0
  • amir_hosine گفت:

    چی میشه اگر کرایسیس ۴ معرفی بشه ما نسل ۹ رو از الان ببینیم
    گرافیک دنیا برامون کم بنظر بیاد Cry
    کرایتک یک کرایسیس دیگه مثل کرایسیس ۲ معرفی کنه همه مشکلاتش برطرف میشه.
    حیفه ورشکست بشن.
    این چند وقته به جای کار روی عنوان های واقعیت مجازی بهتر بود روی یک بازی اساسی کار می کردن

    0
    0
  • ali shz گفت:

    یکی از بهترین شوترایی که تا حالا تجربه کردم
    ای کاش نسخه چهارشم معرفی میشد با گرافیک نسل هشت چی میشد

    0
    0
  • denim گفت:

    من هرچی این بازی رو بازی میکنن و تموم میکنم از خسته نمیشم گرافیگ بازی هم هیچ وقت تکراری نمیشه برام
    از اون مرحله به بعدم خوشم میاد که دیگه با ارتش میاد

    0
    0
  • sinaaghaali گفت:

    عجب گرافیکی
    عجب بازی ای
    زنده باد کرایتک
    خدا کنه تا چند وقت دیگه یا کرایسیس ۴ رو بسازه . یا یه بازیه جدید . یا اصلا این سه تا نسخه رو ریمستر کنه برای نسل هشت
    در ضمن ” مرسی بابت نقد Snicker

    0
    0
  • bloodborne گفت:

    یادش بخیر چ گرافیکی داشت یادمه اون موقع پی سی باز بودم و تازه ی سیستم قدر جمع کرده بودم ب قیمت هنگفت. ولی بازم این بازی عرق سیستمو در میاورد. چ دوران خوشی داشتیم. گیمری هم گیمری قدیم
    ن مشکلی بود ن فکر زندگی بی دقدقه بازی میکردیمو لذت میبردیم…

    0
    0
  • ziro گفت:

    ممنون از نقد خوبتون. بازی خوبی بود و خیلی بهینه بود ولی من چون نسخه ی دوبله فارسیشو داشتم اصلا بهم نچسبید
    یه جوری بود دوتا کلمه ی فارسی میگفت دوتا انگلیسی Laugh دوبلشم افتضاح بود مثل اینکه انیمه رو با زبان انگلیسی ببینی Really Pissed از اون موقع یه درس گرفتم که دیگه بازی دوبله فارسی نگیرم یا نسخه ی اصلاحی Laugh Laugh Laugh

    0
    0
  • M2Cian گفت:

    شوتر خوبی بود . مرسی بابت نقد .

    0
    0
  • ALADAR گفت:

    در مورد نانو سویت هم بنده همیشه تو ذهنم چنین ایده ای داشتم با این تفاوت که میشه کاری کرد گلوله اصلا به لباس برخورد نکنه.بدین صورت که با استفاده از تکنولوژی رانش بین دو قطب همنام اهنربا گلوله درست قبل از برخورد منحرف بشه.برای ایجاد چنین میدان مغناطیسی بزرگی باید یک چیزی مثل سیم پیچ مغناطیسی در سرتاسر لباس وجود داشته باشه تا بتونه فلزات رو از خودش دور نگه داره که با یکجور کلید فعال و غیرفعال بشه.در عین حال میشه تکنولوژی EMP رو هم روش سوار کرد.در ضمن باید به اندازه فیبر کربن قدرتمند بوده و در عین حال هیبریدی یا چند سازه باشه تا به اندازه کافی انعطاف پذیر باشه.تکنولوژی لباس نامرئی هم که بر اساس قرار دادن دوربین های متعدد در لباس و برگرداندن تصویر محیط روی لباس کار میکنه بیش از یک دهه است اختراع شده.در نهایت با قرار دادن یک پنل هاوربورد در زیر هر کدام از کفش های میشه پرواز هم کرد و به یک ابر سرباز تبدیل شد.

    0
    0
    • Elder Gamer گفت:

      خیلی تخصصی بود. خود سازنده هام نمیتونن درک کنن حرفاتو Grin

      0
      0
      • ALADAR گفت:

        نصف چیزی که گفتم الان تو واقعیت وجود داره.هاوربرد برای پرواز،لباس نامرئی و تکنولوژی EMP یا الکترو مگنتیک پالس که باهاش برق یک منطقه رو قطع میکنن اختراع شدن.فقط مونده بتونن یک میدان مغناطیسی بزرگ رو داخل یک لباس جا بدن.اینکار از لحاظ عملی ظرف کمتر از یک دهه دیگه به واقعیت میپونده.هر چند شاید تا الان کشف شده ولی صداشو در نمیارن.اگه من رشته الکترونیک بودم حتما این لباس رو میساختم.لباسی که بتونه با ایجاد میدان مغناطیسی مثل یک دیوار جایل باعث دور شدن و نچسبیدن اشیا فلزی به خودش بشه.درست مثل زمانی که دو سر همنام اهنربا از همدیگه دور میشن.
        ” کاربر عزیز AlADAR لطفا از دادن اسپم خودداری کنید، چنانچه نظری در مورد خود مقاله دارید، با ما به اشتراک بگذارید و نه مطالب متفرقه. خیلی ممنون”
        ” این ویرایش رو به منزله یک آموزش و توصیه ببینید”

        0
        0
        • دوستان و کاربران عزیز تا یه مدتی که نظارت روی کامنتا داریم خواستم یه چند تا نکته رو بگم:
          واقعا ممنونم که اینقدر با ما نویسنده ها و خبرنگارا ی گیمفا صمیمی هستید، واقعا مشوق بزرگی هست این حمایتتون.
          لطفا در کامنت هاتون در هر پستی مرتبط با همون پست صحبت کنید و از اسپم دادن جدا خودداری کنید.
          دوستانی داریم که در کامنت ها جویای احوال هم دیگه هستن، خبرای مدرسه رو به گوش هم دیگه میرسونن، ترک موزیکی که خوششون اومده رو به اشتراک می‌گذارن، غافل از اینکه این نوع کامنت ها مناسب شبکه های اجتماعی هست و نه وب سایت
          ممنون از توجه‌تون

          0
          0
  • Resident Evil گفت:

    سهند جان خسته نباشی نقد عالی بود
    کرایسیسو واقعا میشه نماد گرافیک تو صنعت دونست Crysis3 گرافیکش در حد ۹۰درصد بازیای امسال بوده(شایدم بیشتر از اون بازیا باشه)و با بقیه هم اختلاف کمی داره

    0
    0