کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست
مارسین بلاچا در مصاحبه اخیر خود به این نکته اشاره دارد که عنوان The Witcher یک کار هنری نیست.
مارسین بلاچا، کارگردان داستانی سری The Witcher در مصاحبه اخیر خود به این نکته تاکید کرد که سری بازیهای The Witcher یک اثر هتری نیستند. در ادامه نگاهی به مصاحبه او میاندازیم. وقتی از او پرسیده شد که آیا The Witcher یک اثر هنری است، بلاچا چنین پاسخ داد.
از من بارها چنین سوالی پرسیده شده و در چنین بحثهایی شرکت کردهام اما هیچگاه این بحثها به یک نقطه پایان نرسیده چراکه من واقعا نمیدانم. من میدانم که قطعا بازیها همواره بخش مهمی از فرهنگ ما هستند اما آیا میتوان بازی را یک اثر هنری یا بخشی از آن دانست؟ به گمانم میشود ولی باید توجه کرد که هر بازی اثر هنری نیست. مواردی نیز وجود دارد که بازی یک اثر هنری یا نزدیک به آن است.
اما درمورد بازی مثل The Witcher من گمان نمی کنم که بشود آن را یک اثر هنری دانست. هنرمندانی هستند که هنر خود را با ساخت بازی نشان میدهند و کارشان همانند کشیدن یک نقاشی و سرون یک شعر است. فیلمها و محتوای بصری با بازیها فرق دارند چراکه از ابتدا تا انتها کارگردانی شده و مسیر تعیین شدهای را ادامه میدهند. اگرچه بعضی ازهنرها وجود دارد که در سطوحی اجازه میدهد فرد در آن دخالت داشته باشد و با آن تعامل کند اما توجه به این نکته مهم است که هنر کلاسیک اجازه تعامل فرد را با خود نمیدهد.
درمورد بازیها، هنرمندان در واقع نویسندگان هستند اما در نهایت کارگردان اصلی بازیبازان هستند چراکه این بازیباز است که در نهایت تعیین میکند مسیر بازی به کدام سو رود و چه اتفاقاتی در پایان رخ دهد. راستش را بخواهید این مسئله بسیار تخصصی است و من خودم را لایق نظردهی درموردش نمیدانم اما قطعا میتوانم فرق فیلمهای Bergman چون Wild Strawberries را با یک بازی درک کنم. مهمترین نکته نیز آن است که یک بازی با هدف آنکه به یک اثر هنری تبدیل شود ساخته نمیشود و نکته دوم نیز آن است، ما یک بازیباز داریم که تصمیمات نهایی را میگیرد.
در مصاحبه پیشین خود نیز بلاچا به اهمیت داستان برای سیدی پراجکت اشاره کرد.
پر بحثترینها
- مایکروسافت هماکنون روی پلی استیشن بازیهای پرفروش بیشتری نسبت به سونی دارد
- خالق Nier: استودیوهای ژاپنی نمیتوانند با تکنولوژی غربیها رقابت کنند
- سیستم مورد نیاز Ghost of Tsushima مشخص شد؛ اولین بازی که روی PC از تروفیها پشتیبانی میکند
- سونی ممکن است اجرای بازیها با نرخ فریم ۳۰ روی PS5 Pro را قبول کند
- طرفداران GTA 6 حاضرند حتی بیشتر از ۷۰ دلار برای این بازی بپردازند
- چطور میتوان Starfield را به بازی بهتری تبدیل کرد؟
- شایعه: رئسای سابق استودیوی ۳۴۳ کمپین Halo Infinite را نابود کردند
- کنسول یا PC؟ مقایسه تجربه بازی و قیمت
- نسخه PS5 بازی Starfield به مدت ۴ سال در دست توسعه بود
- محبوبیت بتای Sea of Thieves روی PS5 سرورها را مختل کرده است
نظرات
ولی به نظر من ویچر از اول تا اخرش سرتاسر هنر
غرق شدن تو یه دنیا با تم قرون وسطی و سرتاسر موجودات گوناگون و جستجو کردن و زندگی کردن تو همچین دنیایی که مملو از طراحی و خلاقیت بی بدیل قطعا هنر به نظرم کارگردانش داره شکست نفسی میکنه 😀
چطور میشه به اسکالیگا نگفت هنر خلق محیطی مثل اسکالیگا خودش هنر حالا شما تمام اون شهرها
موجودات و جهان وسیع ویچر ۳ رو در نظر بگیرید !
از نظر من حتی Gwent از خیلی از بازی ها هنری تره 😐
چه برسه به خود بازی :rotfl:
:rotfl: :yes: :yes:
به نظرم خواسته شکسته نفسی بکنه ….که گفته ویچر ۳ هنری نیست
با اینکه بنده از این سبک بازی ( شمشیری ) به هیچ وجه خوشم نمیاد …..ولی اونو هنری میدونم
واقعا زیبا بود …و قطعا برای کسانی که این سبک رو میپسندن ….عنوانی با ارزش و تکرار نشدنیه
این بازی به دست بنده رسید …. چون میدونستم این بازی شاهکاره ….خواستم به زوره این بازی ….خودمو علاقمند کنم به این سبک ….ولی نشد
دو ساعت سر و کله زدم …دیدم واقعا بازی محشره ….ولی مشکل من با ( شمشیره ) …..و قابل حل نیست
تا بحال جرئت نکردم این حرفو بزنم ولی وقتی ویچر رو بازی میکردم انفاقاتی عجیبی برام می افتاد که هیچ وقت برام نیوفتاده بود. مثلاً وقتی بارون میبارید، بوی خاک رو برام تداعی می کرد یا وقت صبح می شد و خورشید طلوع میکرد مثل این بود که خودم اونجا بودن و نور آفتاب پوستمو گرم میکرد. جدا احساس میکردم که تو اون محیط هستم. من خیلی ویچر باز نبودم اما……اعتراف میکنم بازی ویچر خیلی عجیب بود. احساسات خیلی عجیبی به من میداد. انگار تو محیط هایی که تو بازی هستن، قبلاً بودم.
آقای پاکزاد …چه زیبا وصف کردین ….
رسالت گیم هم همینه ….
که به شما حس غریب و زیبایی ببخشه که ….شاید از طریق ماهیت دیگه ای نتونی بهش برسی
امیدوارم همه گیم ها ….بهتون لذت بده
مرسی عزیز.
ولی این لحساسی رو که داشتم هیچ بازی ای بهم نداده بود. حتی دلست که بهترین بازی عمرمه
جالبه کارگردانش میگه اثر هنری نیست باز یه سری میگن هست :rotfl:
نظر منم همین هست
یکی از بزرگترین حسرت های عمرم تو زمینه سرگرمی اینه که ویچر ۳ رو نصفه رها کردمو با آنچارتد ۴ عوضش کردم!
#معذرت میخوام گرالت
خب دوباره بگیرش داداش.این بازی رو حیفه ادم حتی یه بار بازی کنه،باید چند بار تا اخرش رفت.بعضی بازی ها هستند واقعا ادم نمیتونه کمتر از ٣ بار تا اخرش بره.مثلو ویچر و انچارتد ووو تلو و دارک سولز و …
پیشنهاد میکنم تجربه کن از اول چون نصف به بعد این بازی هیجانش بیشتر میشه داستان بهتر و پایان بهتر این بازی هر چقدر بیشتر جلو بره جذابتر میشه مراحلش بهتر داستان جذابتر به خاطر همین این بازی بهترین بازی دنیا هست هر گیمری این بازیو تجربه نکرده خیلی چیزها رو از دست داده نماد زیبایی گیم همین بازی هست در کنار gta v
این نشونه ی فروتنی شماست استاد واینکه چقدربه یک گیمراهمیت میدیدشما باویچرچکارکردیدویچریاماچکارکردهنربرازندهیه کاریه که انجام دادی وخوشحالم که ما گیمرهاروبانحویه روایت داستان این شاهکاردرهنرش سهیم کردی
در عین بخشندگی این کمپانی نسبت به گیمرها با تعداد زیادی از dlc ها و محتواهای رایگان ،نهایت خشوع و فروتنی رو هم دارن نشون میدن.این کاریه که یه شرکت به صورت حرفه ای باید انجام بده.هر کدوم از dlc هاش هم که خودشون یه بازی جداگانه بودن با قیمتی بسیار بسیار مناسب. :inlove:
این دوستمون خیلی خاکی هست :rotfl:
“راستش را بخواهید این مسئله بسیار تخصصی است و من خودم را لایق نظردهی درموردش نمیدانم ” 😐
اینطوری که این آقا داره نظر میده تقریبا هیچ بازی اثر هنری نیست 😐 گفته چون کارگردان بازی خود بازیبازا هستن پس هنر نیست … 😕
باز هم بر میگردیم به اون مبحث اینکه هنر اصلا یعنی چه.
به نظر من تمام فیلم ها و کتاب ها و بازی هایی که ساخته میشن هنر هستند.
بلاچا جان نظریه صادر نکن از این بازی مثل همه بازی های دیگه همونی رو مخاطب درک خواهد کرد که جناب عالی طراحی کردی گیمر که چیزی فراتر از آنچه که شما طراحی کردی که نمیتونه کاری بکنه و درک مجزایی داشته باشه.
بله آزادی عمل زیادی داره ولی در قالب محدودیت هایی که طرح شده مثلا اگه واقعا گیمر کارگردان هست من از کل شخصیتهای اصلی داستان ویچر بدم میاد میتونم بکشمشون؟ جواب نه.
و یا خیلی ساده تر مثلا من میخوام شخصیت اول بازی گرالت یه نجار باشه نه یه جادوگر میشه؟نه
آزادی در قالب محدودیتهای بنیادی داستان وجود داره اینکه تو محیط هر کجا خواستی بری و دیالوگا رو خودت انتخاب کنی که نشد آزادی هسته اصلی داستان رو کسی نمیتونه دگرگون کنه و اگه میشد دگرگونش کرد حرف حضرت عالی صادق بود.
نظریه بسیار خوبى بود. در واقع من خودم هم همیشه در این باره از خودم سئوال مى کردم که آیا بازى هنر هست یا نه و این صحبت بلاچا، جواب دقیقى به این سئوال هست که چرا بازى ها به عنوان هنر پذیرفته نمى شن. دستکم بازى هایى که دنیاى باز دارن یا آزادى عملشون زیاده.
عملا هنرمند در طى فرآیند خلق اثر هنرى، با خلق یک متن (منظورم نوشته نیست، متن مثل موسیقى یا فیلم یا داستان یا هر مدیوم هنرى دیگه) از ابتدا با کنترل حواس و احساست مخاطب، مسیر رو به سمت تولید یک ایدئولوژى طى مى کنه که نتیجه روشنى در ذهن و روح مخاطب ایجاد کنه. بازهم نتیجه ممکنه کاملا صد در صد نباشه (مثل پایان هاى باز یا ضد قصه) ولى با اینکه همیشه راه تفسیرش باز هست، این تفسیر از. ل متن که نوشته یا کارگردانى شده بیرون مى یاد.
اما در بازى هاى جهان باز که عملا خط داستانى رو گیمر تعین مى کنه، عملا جایگاهى براى هنرمند یا اثر هنرى نمى مونه. اما چرا مى گم جهان باز، براى اینکه مثلا نگاه کنید به افتتاحیه آخرین ما. از ابتدا که با سارا همراه مى شویم تا انتها آزادى عمل یا وجود نداره یا بسیار محدوده. نتیجتاً تمام حسى که مد مظر کارگردان هست، از ابتدا تا قتل سارا در ما شکل مى گیره. این جا بازى به شدت به هنر نزدیکه. اما در فال اوت، تک تک انتخاب ها از ابتدا اجازه خلق هنر رو از کارگر ان مى گیره. شما مى تونید حلقه ازدواج رو نگه. ارید یا دور بندازید. اینجا هنرمند براى تعریف شخصیت کارى از دستش بر نمى یاد مگر تماشاى انتخاب گیمر که شخصیت رو تعیین مى کنه. همین روند تا انتهاى. استان ادامه داره. . پس مطمئناً اینجا هنرمندى وجود مداره، چون متنى تولید نکرده، پس هنرى هم به خرج نداده، حتى اگر نتیجه شگفت انگیز باشه.
بسیار مصاحبه خوب و جذابى بود. با تشکر زیاد از آقاى دهنوى و گیم فا براى این مقاله.
با سلام خدمت شما ….hanna
بنده واقعا از کامنت های شما لذت میبرم ….واقعا دقیق و حرفه ای نظر میدین
موفق باشین
یکی می میره، مرحوم وصیّت می کنه هیچکی به احترام من مشکی نپوشد تو مراسم. مردم مشکی می پوشن می رن مراسم می گن مرحوم گ ه خورده ما به احترامش مشکی می پوشیم.
من ویچر ۳ با تمام دی ال سی هاش تموم کردم خیلی بازی عالی بود فقط کاش یکم کیفیت بازی طبیعی میبود.رنگ بندی بازی جالب نبود.باید یکم واقعی تر میبود.
با تشکر :evilgrin: تو ویچر ۴ چبران بشه
این داداشمون دارن شکست نفسی می کنن 😀
من با حرف مارسین موافقم …هنر فقط بخشی از این بازیه. این بازی یک دنیای زنده است مخصوصا وفتی میرید کتاب های نوشته Andrzej Sapkowski رو می خونید توی این دنیا غرق میشید. در واقع دنیای ویچر به شما قدرت خلق هنر رو میده و میشه باهاش هنر خلق کرد..در واقع ابزار خلق هنره
ویچر به نظر من سراسر هنر بود از وقتی که محو داستان مراحل اصلی و مراحل فرعی میشدیم تا زمانی که وسط گشت و گذارمون تو دنیای زیبا و پویای بازی به یه جنازه میرسیدیم که یه نامه با خودش داشت و داستانِ خودشو داشت من این میزان از زیبایی رو حتی تو اسکایریم هم نتونستم پیدا کنم و به نظر من شاه بی چون و چرای سبک نقش آفرینی ویچر ۳ هست البته سری دارک سولز هم با این بازی برابری میکنه ولی در کل ویچر ۳ عملکرد بهتری در بعضی جهات داره من مشتاقانه منتظر بازی جدید این استودیوی شاهکار ساز هستم :inlove:
شکست نفسی میفرمایند :yes:
از این می ترسیده که اگه بگه اثر هنری هست ، یه عده هنرمند و فیلسوف و منتقد ازش ایراد بگیرن که بازی هنر نیست و چرا داری دخالت می کنی! و برای اینکه این مشکل پیش نیاد اینطور گفته که خیالش راحت بشه وگرنه برای من که اوج هنر و خلاقیت هست این بازی
به نظرم هنری ترین قسمتش سکانسی بود که گرالت داشت دوش میگرفت :chic:
بهترین بازی تاریخ :inlove:
به قول یکی از دوستان در عین بخشندگی فروتنیشون رو م به ما نشون دادن !
بعضی جاهای بازی آدم واقعا از مناظری که خلق کرده بودن متحیر می موند ! به خصوص طلوع و غروب !
خود بازی هم که عین یه نقاشی زیبا بود ! شما وایسین از هرجای بازی یه اسکرین بگیرن عین یه نقاشی زیبا از یه هنرمنده معروف میشه !
فک کنم خواسته کمی شکسته نفسی بکنه .
اما باید بگم که : هر چی گفته دروع گفته .
از نظر من Witcher یه بازی هنریه .