کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا
کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا
کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا
کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا

کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست

امیرحسین دهنوی
۱۳:۳۳ ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا

مارسین بلاچا در مصاحبه اخیر خود به این نکته اشاره دارد که عنوان The Witcher یک کار هنری نیست.

مارسین بلاچا، کارگردان داستانی سری The Witcher در مصاحبه اخیر خود به این نکته تاکید کرد که سری بازی‌های The Witcher یک اثر هتری نیستند. در ادامه نگاهی به مصاحبه او می‌اندازیم. وقتی از او پرسیده شد که آیا The Witcher یک اثر هنری است، بلاچا چنین پاسخ داد.

از من بارها چنین سوالی پرسیده شده و در چنین بحث‌هایی شرکت کرده‌ام اما هیچ‌گاه این بحث‌ها به یک نقطه پایان نرسیده چراکه من واقعا نمی‌دانم. من می‌دانم که قطعا بازی‌ها همواره بخش مهمی از فرهنگ ما هستند اما آیا می‌توان بازی را یک اثر هنری یا بخشی از آن دانست؟ به گمانم می‌شود ولی باید توجه کرد که هر بازی اثر هنری نیست. مواردی نیز وجود دارد که بازی یک اثر هنری یا نزدیک به آن است.

اما درمورد بازی مثل The Witcher من گمان نمی کنم که بشود آن را یک اثر هنری دانست. هنرمندانی هستند که هنر خود را با ساخت بازی نشان می‌دهند و کارشان همانند کشیدن یک نقاشی و سرون یک شعر است. فیلم‌ها و محتوای بصری با بازی‌ها فرق دارند چراکه از ابتدا تا انتها کارگردانی شده و مسیر تعیین شده‌ای را ادامه می‌دهند. اگرچه بعضی ازهنرها وجود دارد که در سطوحی اجازه می‌دهد فرد در آن دخالت داشته باشد و با آن تعامل کند اما توجه به این نکته مهم است که هنر کلاسیک اجازه تعامل فرد را با خود نمی‌دهد.

درمورد بازی‌ها، هنرمندان در واقع نویسندگان هستند اما در نهایت کارگردان اصلی بازی‌بازان هستند چراکه این بازی‌باز است که در نهایت تعیین می‌کند مسیر بازی به کدام سو رود و چه اتفاقاتی در پایان رخ دهد. راستش را بخواهید این مسئله بسیار تخصصی است و من خودم را لایق نظردهی درموردش نمی‌دانم اما قطعا می‌توانم فرق فیلم‌های Bergman چون Wild Strawberries را با یک بازی درک کنم. مهم‌ترین نکته نیز آن است که یک بازی با هدف آنکه به یک اثر هنری تبدیل شود ساخته نمی‌شود و نکته دوم نیز آن است، ما یک بازی‌باز داریم که تصمیمات نهایی را می‌گیرد.

در مصاحبه پیشین خود نیز بلاچا به اهمیت داستان برای سی‌دی پراجکت اشاره کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا
کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا
کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا
کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا
کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mahdi m77 گفت:

    ولی به نظر من ویچر از اول تا اخرش سرتاسر هنر
    غرق شدن تو یه دنیا با تم قرون وسطی و سرتاسر موجودات گوناگون و جستجو کردن و زندگی کردن تو همچین دنیایی که مملو از طراحی و خلاقیت بی بدیل قطعا هنر به نظرم کارگردانش داره شکست نفسی میکنه 😀
    چطور میشه به اسکالیگا نگفت هنر خلق محیطی مثل اسکالیگا خودش هنر حالا شما تمام اون شهرها
    موجودات و جهان وسیع ویچر ۳ رو در نظر بگیرید !

  • یکی از بزرگترین حسرت های عمرم تو زمینه سرگرمی اینه که ویچر ۳ رو نصفه رها کردمو با آنچارتد ۴ عوضش کردم!
    #معذرت میخوام گرالت

    • mohamad 47 گفت:

      خب دوباره بگیرش داداش.این بازی رو حیفه ادم حتی یه بار بازی کنه،باید چند بار تا اخرش رفت.بعضی بازی ها هستند واقعا ادم نمیتونه کمتر از ٣ بار تا اخرش بره.مثلو ویچر و انچارتد ووو تلو و دارک سولز و …

    • majidam گفت:

      پیشنهاد میکنم تجربه کن از اول چون نصف به بعد این بازی هیجانش بیشتر میشه داستان بهتر و پایان بهتر این بازی هر چقدر بیشتر جلو بره جذابتر میشه مراحلش بهتر داستان جذابتر به خاطر همین این بازی بهترین بازی دنیا هست هر گیمری این بازیو تجربه نکرده خیلی چیزها رو از دست داده نماد زیبایی گیم همین بازی هست در کنار gta v

  • Amin_nc گفت:

    این نشونه ی فروتنی شماست استاد واینکه چقدربه یک گیمراهمیت میدیدشما باویچرچکارکردیدویچریاماچکارکردهنربرازندهیه کاریه که انجام دادی وخوشحالم که ما گیمرهاروبانحویه روایت داستان این شاهکاردرهنرش سهیم کردی

  • maximus1370 گفت:

    در عین بخشندگی این کمپانی نسبت به گیمرها با تعداد زیادی از dlc ها و محتواهای رایگان ،نهایت خشوع و فروتنی رو هم دارن نشون میدن.این کاریه که یه شرکت به صورت حرفه ای باید انجام بده.هر کدوم از dlc هاش هم که خودشون یه بازی جداگانه بودن با قیمتی بسیار بسیار مناسب. :inlove:

  • me.too گفت:

    این دوستمون خیلی خاکی هست :rotfl:
    “راستش را بخواهید این مسئله بسیار تخصصی است و من خودم را لایق نظردهی درموردش نمی‌دانم ” 😐
    اینطوری که این آقا داره نظر میده تقریبا هیچ بازی اثر هنری نیست 😐 گفته چون کارگردان بازی خود بازیبازا هستن پس هنر نیست … 😕

  • ........ گفت:

    باز هم بر میگردیم به اون مبحث اینکه هنر اصلا یعنی چه.
    به نظر من تمام فیلم ها و کتاب ها و بازی هایی که ساخته میشن هنر هستند.

  • بلاچا جان نظریه صادر نکن از این بازی مثل همه بازی های دیگه همونی رو مخاطب درک خواهد کرد که جناب عالی طراحی کردی گیمر که چیزی فراتر از آنچه که شما طراحی کردی که نمیتونه کاری بکنه و درک مجزایی داشته باشه.
    بله آزادی عمل زیادی داره ولی در قالب محدودیت هایی که طرح شده مثلا اگه واقعا گیمر کارگردان هست من از کل شخصیتهای اصلی داستان ویچر بدم میاد میتونم بکشمشون؟ جواب نه.
    و یا خیلی ساده تر مثلا من میخوام شخصیت اول بازی گرالت یه نجار باشه نه یه جادوگر میشه؟نه
    آزادی در قالب محدودیتهای بنیادی داستان وجود داره اینکه تو محیط هر کجا خواستی بری و دیالوگا رو خودت انتخاب کنی که نشد آزادی هسته اصلی داستان رو کسی نمیتونه دگرگون کنه و اگه میشد دگرگونش کرد حرف حضرت عالی صادق بود.

  • HannaH گفت:

    نظریه بسیار خوبى بود. در واقع من خودم هم همیشه در این باره از خودم سئوال مى کردم که آیا بازى هنر هست یا نه و این صحبت بلاچا، جواب دقیقى به این سئوال هست که چرا بازى ها به عنوان هنر پذیرفته نمى شن. دستکم بازى هایى که دنیاى باز دارن یا آزادى عملشون زیاده.
    عملا هنرمند در طى فرآیند خلق اثر هنرى، با خلق یک متن (منظورم نوشته نیست، متن مثل موسیقى یا فیلم یا داستان یا هر مدیوم هنرى دیگه) از ابتدا با کنترل حواس و احساست مخاطب، مسیر رو به سمت تولید یک ایدئولوژى طى مى کنه که نتیجه روشنى در ذهن و روح مخاطب ایجاد کنه. بازهم نتیجه ممکنه کاملا صد در صد نباشه (مثل پایان هاى باز یا ضد قصه) ولى با اینکه همیشه راه تفسیرش باز هست، این تفسیر از. ل متن که نوشته یا کارگردانى شده بیرون مى یاد.
    اما در بازى هاى جهان باز که عملا خط داستانى رو گیمر تعین مى کنه، عملا جایگاهى براى هنرمند یا اثر هنرى نمى مونه. اما چرا مى گم جهان باز، براى اینکه مثلا نگاه کنید به افتتاحیه آخرین ما. از ابتدا که با سارا همراه مى شویم تا انتها آزادى عمل یا وجود نداره یا بسیار محدوده. نتیجتاً تمام حسى که مد مظر کارگردان هست، از ابتدا تا قتل سارا در ما شکل مى گیره. این جا بازى به شدت به هنر نزدیکه. اما در فال اوت، تک تک انتخاب ها از ابتدا اجازه خلق هنر رو از کارگر ان مى گیره. شما مى تونید حلقه ازدواج رو نگه. ارید یا دور بندازید. اینجا هنرمند براى تعریف شخصیت کارى از دستش بر نمى یاد مگر تماشاى انتخاب گیمر که شخصیت رو تعیین مى کنه. همین روند تا انتهاى. استان ادامه داره. . پس مطمئناً اینجا هنرمندى وجود مداره، چون متنى تولید نکرده، پس هنرى هم به خرج نداده، حتى اگر نتیجه شگفت انگیز باشه.
    بسیار مصاحبه خوب و جذابى بود. با تشکر زیاد از آقاى دهنوى و گیم فا براى این مقاله.

  • martyr10 گفت:

    یکی می میره، مرحوم وصیّت می کنه هیچکی به احترام من مشکی نپوشد تو مراسم. مردم مشکی می پوشن می رن مراسم می گن مرحوم گ ه خورده ما به احترامش مشکی می پوشیم.

  • vahidusa گفت:

    من ویچر ۳ با تمام دی ال سی هاش تموم کردم خیلی بازی عالی بود فقط کاش یکم کیفیت بازی طبیعی میبود.رنگ بندی بازی جالب نبود.باید یکم واقعی تر میبود.
    با تشکر :evilgrin: تو ویچر ۴ چبران بشه

  • masterkiller گفت:

    این داداشمون دارن شکست نفسی می کنن 😀

  • The Alpha گفت:

    من با حرف مارسین موافقم …هنر فقط بخشی از این بازیه. این بازی یک دنیای زنده است مخصوصا وفتی میرید کتاب های نوشته Andrzej Sapkowski رو می خونید توی این دنیا غرق میشید. در واقع دنیای ویچر به شما قدرت خلق هنر رو میده و میشه باهاش هنر خلق کرد..در واقع ابزار خلق هنره

  • devilgodes گفت:

    ویچر به نظر من سراسر هنر بود از وقتی که محو داستان مراحل اصلی و مراحل فرعی میشدیم تا زمانی که وسط گشت و گذارمون تو دنیای زیبا و پویای بازی به یه جنازه میرسیدیم که یه نامه با خودش داشت و داستانِ خودشو داشت من این میزان از زیبایی رو حتی تو اسکایریم هم نتونستم پیدا کنم و به نظر من شاه بی چون و چرای سبک نقش آفرینی ویچر ۳ هست البته سری دارک سولز هم با این بازی برابری میکنه ولی در کل ویچر ۳ عملکرد بهتری در بعضی جهات داره من مشتاقانه منتظر بازی جدید این استودیوی شاهکار ساز هستم :inlove:

  • Farhad-ps4 گفت:

    از این می ترسیده که اگه بگه اثر هنری هست ، یه عده هنرمند و فیلسوف و منتقد ازش ایراد بگیرن که بازی هنر نیست و چرا داری دخالت می کنی! و برای اینکه این مشکل پیش نیاد اینطور گفته که خیالش راحت بشه وگرنه برای من که اوج هنر و خلاقیت هست این بازی

  • Marshal Reza گفت:

    به نظرم هنری ترین قسمتش سکانسی بود که گرالت داشت دوش میگرفت :chic:

  • Hold the Door گفت:

    به قول یکی از دوستان در عین بخشندگی فروتنیشون رو م به ما نشون دادن !
    بعضی جاهای بازی آدم واقعا از مناظری که خلق کرده بودن متحیر می موند ! به خصوص طلوع و غروب !
    خود بازی هم که عین یه نقاشی زیبا بود ! شما وایسین از هرجای بازی یه اسکرین بگیرن عین یه نقاشی زیبا از یه هنرمنده معروف میشه !

  • Armin215 گفت:

    فک کنم خواسته کمی شکسته نفسی بکنه .

    اما باید بگم که : هر چی گفته دروع گفته .

    از نظر من Witcher یه بازی هنریه .

کارگردان The Witcher معتقد است این سری یک اثر هنری نیست - گیمفا