Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا

Only on Playstation… این ویترین نسل هفتم است… | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم)

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا

زمانی که به خودم نگاه می کنم حس می کنم که عشق به بازی ها و انجام آن ها هیچ ارتباطی به سن و وضعیت اجتماعی و تحصیلات و … ندارد و یک گیمر واقعی و کسی که عشق بازی ها در وجودش نهادینه شده است هیچ گاه نمی تواند دست از بازی ها و عشق به آن ها بشوید و بازی را برای همیشه کنار بگذارد و حتی به آن فکر هم نکند. نسل ها آمده اند و رفته اند و می آیند و می روند ولی از نسل سوم و چهارم تاکنون که در نسل هشتم بازی ها هستیم نه تنها عشق و علاقه من به بازی کردن کمتر نشده است بلکه بسیار بسیار بیشتر هم شده است، حتی به صورت تصاعدی! به عقیده من دلیل این عشقّ زیبایی و حس ماجراجویی و کنجکاوی ما گیمرهاست. ما گیمرها عاشق زیبایی هستیم و آن را در بازی ها جستجو میکنیم. صنعت و هنر بازی های رایانه ای واقعا زیباست. در این حوزه هنرمندانی داریم که واقعا نابغه هستند و چه شاهکارها و عناوین بی‎نظیری را برای ما خلق می کنند، آن هم با قرار دادن قابلیت تعامل با آنها برای ما. هر کدام از این شاهکارها یک اثر هنری هستند و یک تابلوی متحرک. تابلوهایی به غایت زیبا که برعکس بقیه آثار در شاخه های دیگر هنری، ما هم حق دست بردن در آن‎ها را داریم و می ‎توانیم آن ‎ها را به دلخواه خود رقم بزنیم. صنعت محبوبمان پر است از بهترین‎ها و اصلا جایگاه و مقر بهترین هاست، لااقل برای ما بازیبازان. دنیای بازی ها پر است از شاهکارهای هنری که هر یک از دیگری زیباتر هستند و قدرت و نبوغ و خلاقیت خالص خالقشان را به رخ دنیا می‎کشند. در طول سال ها بازی کردن، انواع و اقسام داستان‌ ها، آخرالزمان‌ ها، مصیبت‌ ها، انقلاب‌ ها و توطئه‌ ها را دیده‌ایم و آن ها را خنثی کرده‌ایم یا گاهی به سرانجام رسانده ایم! در طول این سال ها که انواع بازی های مختلف را تجربه کرده ایم، با صدها و هزاران شخصیت مختلف آشنا شده‎ایم و با آن ها تعاملات بسیاری از نوع مجازی داشته ایم! بسیاری از این بازی ها ما را تا تا سرحد جنون عصبانی کرده‎اند، برخی ما را شدیدا ترسانده ‎اند، برخی حس دلسوزی و همذات پنداری ما را برانگیخته ‎اند و حتی برخی از آن ها ما را به واقع عاشق خود کرده‎اند، اما به هر حال همواره برخی عناوین بوده اند که بیشتر ما را شیفته خود کرده اند و به آن ها بیشتر علاقمند شده ایم. حال وقتی که این بازی ها از نوع انحصاری باشند که دیگر زیباتر هم می شوند و همیشه تعداد زیادی از برترین و محبوبترین سری عناوین دنیا از نوع انحصاری بوده و هستند. همه شما که اکنون در حال خواندن این مقاله هستید،  بسته به سن و سال خود تعداد عناوین بسیار زیادی را در سبک‌های مختلف بازی‎های رایانه‎ای تجربه کرده‎اید و خاطرات مختلفی از این دنیای پر زرق و برق، جذاب و دوست‌داشتنی دارید. انواع و اقسام عناوین شوتر، نقش افرینی، ورزشی، مبارزه‎ای، استراتژی، ماجرایی و … هر یک برای شما زمان‎ها و خاطراتی شیرین و شاید گاهی تلخ را رقم زده‎اند و به هر حال بخشی از رزومه و کارنامه گیمری شما محسوب می‎شوند. اگر کنسول های بازی شما از نوع پلی استیشن بوده اند، بی شک همواره برترین انحصاری های دنیا را در اختیار داشته اید و انواع آن ها را با تنوع بی نظیر در سبک های گوناگون تجربه کرده اید.

۴fr7vl6 zps0ce59e0f 2

عناوینی انحصاری برای کنسولی قدرتمند و دوست داشتنی…

در این مطلب نیز بحث در مورد بازی های انحصاری است، آن هم عناوین انحصاری نسل هفتم بر روی کنسول محبوب و فوق العاده پلی استیشن ۳٫ واقعا که نسل هفتم چه نسل جذابی و پلی‌استیشن ۳ عجب کنسول قدرتمندی بود! چه بازی های انحصاری داشتیم! هنوز که هنوز است داریم بسیاری از عناوین فوق العاده و شاهکار این کنسول را به صورت ریمستر شده در نسل هشتم بازی می کنیم. باور کنید هنوز که هنوز است برخی عناوین این کنسول از بسیاری از عناوین بزرگ نسل هشت هم کامل تر و زیباتر هستند. حال بین تمامی این بازی‎های انحصاری رنگارنگ همواره عناوینی وجود داشته اند که در ذهن شما تبدیل به یک الگو و اسطوره شده و تا به همیشه و حتی سال‎ ها بعد از آن که آن‎ها را بازی کرده‎اید نیز در یاد و خاطر شما باقی می مانند و هیچ گاه نیز پاک نخواهند شد. معمولا این عناوین انحصاری که برای شما تبدیل به یک بازی به یاد ماندنی می‎شوند، از سری بازی‎های بسیار مطرح و بزرگ هستند که تا دلتان بخواهد همواره بر روی کنسول های سونی وجود داشته اند و دارند. مثلا برای شخصی عناوین سری Uncharted ،God of War ،The Last of Us و….در نقش بازی‎هایی هستند که تا همیشه در یاد آن ها باقی خواهند ماند و همواره در طول زندگی خود، با خاطراتی شیرین از این بازی‎های انحصاری یاد خواهند کرد. معمولا عناوین انحصاری سونی به قدری بزرگ و محبوب هستند که تقریبا در یاد تک تک کسانی که آن ها را تجربه کرده اند، می‎مانند و به نوعی یک محبوبیت همه‎گیر دارند. ‎همان گونه که گفته شد در این مطلب در مورد برترین عناوین انحصاری نسل هفتم بر روی کنسول پلی استیشن ۳ صحبت می کنیم که نسلی بود پر از بازی های انحصاری قدرتمند برای سونی و طرفدارانش. دلیلی اصلی این قدرتمند بودن، پر تعداد بودن و متنوع بودن عناوین انحصاری سونی در نسل هفتم مقوله رقابت بود و این رقابت بود که باعث می شد هر بار شاهد انتشار بازی انحصاری با کیفیت تری از قبل باشیم. اجازه دهید تا بیشتر در مورد این رقابت صحبت کنیم. موضوع رقابت به ذات مقوله جذابی است؛ می خواهد رقابتی در دنیای فوتبال باشد یا در زمینه بازی های رایانه ای بین دو فرنچایز قدرتمند یا بین سونی و مایکروسافت. به هر حال وقتی که دو حریف قدرتمند و رقیب که طرفدارانی هم برای خود دارند با هم در یک رقابت و تنش و کشمکش قرار دارند موضوع بسیار جذابی برای طرفداران است. هر چقدر رقابت بیشتر باشد جذابیت هم بیشتر می شود. رقابت به ذات جذاب است و این جذابیت را در هر موردی که آن را بطلبد نیز جاری نموده و همه چیز و همه کس را هیجانی تر می کند.

tumblr m5frdpp9vb1r2r3sro1 500

یک دنیا خاطره… یک دنیا انحصاری

در دنیای بازی های رایانه ای هم همانطور که ذکر شد رقابت هایی جذاب بین برخی شرکت ها و فرنچایزها وجود دارد که بزرگترین این رقابت ها بین سونی و مایکروسافت یعنی دو شرکت صاحب کنسول است. بازی های مولتی پلتفرم که تفاوتی بر روی این کنسول ها ندارند و موضوعی که رقابت بین این دو را گرم می کند بحث عناوین انحصاری است و این که کدام یک بازی های انحصاری بهتری دارد. بحث انحصاری و مولتی‎پلتفرم یک بحث ناتمام و بی‎سرانجام بین گیمرها است و هیچ‎گاه پایانی ندارد و همواره این مسائل وجود دارند و خواهند داشت زیرا که تا رقابت هست، بحث بازی های انحصاری و … نیز هست و این تنور رقابت را داغ تر می کند. کدام بهتر است. آیا باید بازی انحصاری باشد؟ کدام با کیفیت‎ترند؟ انحصاری زمانی، انحصاری کنسولی، انحصاری کامل. چرا عناوین مولتی‎پلتفرم انحصاری می‎شوند؟ آیا این کار درست است؟ آیا عناوین انحصاری با کیفیت ترند؟ موضوع اینجاست که چه خوشمان بیاید و چه بدمان بیاید، چه قبول کنیم و چه نکنیم، یکی از مهمترین مواردی که گیمرها توجه بسیار زیادی به آن دارند و در واقع فاکتور مهمی برای موفقیت یک کنسول محسوب می‎شود بازی‎های انحصاری هر پلتفرم هستند که اگر هر کدام از شرکت‎ها در این زمینه موفق‎تر از رقیب عمل کند، می‎تواند به موفقیت خود در آینده بسیار خوش‎بین باشد. عناوین انحصاری که گاه توسط شرکت‎های زیرمجموعه‎ی خود شرکت صاحب کنسول ساخته می‎شوند و یا توسط استودیوهای Third Party و طی قرار دادهایی که شرکت‎ها با هم منعقد می‎کنند ساخته می‎شوند و می‎توانند موفقیت و بقای یک کنسول را تضمین نمایند. از جهات زیادی می توان به موضوع بازی های انحصاری و مولتی پلتفرم نگاه کرد. بحث بازی‎های انحصاری یک شرکت صاحب کنسول که توسط خود آن شرکت و استودیوهای زیر مجموعه آن ساخته می‎شود  از بازی های مولتی پلتفرمی که ناگهان انحصاری می شوند جداست چون این عناوین را گیمر می‎شناسد و با توجه به علاقه‏ بیشتری که به انحصاری‎های داخلی یک شرکت صاحب کنسول دارد، کنسول خود را انتخاب می‎کند. مثلا گیمر می‎داند که اگر به ناتی‎داگ و بازی‎های شاهکار این استودیو علاقمند است باید کنسول سونی بخرد و یا بالعکس اگر به Halo علاقمند است باید کنسول مایکروسافت را خریداری کند اما کف دستش را بو نکرده است که عنوانی مولتی پلتفرم که تاکنون برای همه پلتفرم‎ها بوده است، ناگهان انحصاری یک کنسول خاص شود. بهتر است تا از بحث عناوین چند پلتفرمی فاصله بگیریم زیرا که اکنون با این نوع بازی ها کاری نداریم و هدف ما در این مقاله بازی های انحصاری هستند که همیشه برای بازیبازان جذاب تر از دیگر بازی بوده و هستند.

qn1p3id

دوستان عزیزمان که در پلی استیسشن ۳ و نسل هفتم افتخار افرینی کردند و حماسه آفریدند.. البته به همراه ما

همانطور که گفته شد در این مطلب دو قسمتی قصد داریم تا به سراغ برترین عناوین انحصاری کنسول نسل هفتمی قدرتمند سونی یعنی پلی استیشن ۳ برویم و برترین انحصاری های این کنسول را برای شما عزیزان معرفی نماییم. کنسولی که آن قدر بازی انحصاری عالی و قدرتمند داشته است که انتخاب ها را بسیار سخت و دشوار می کند. در ابتدای این مطلب ذکر نکاتی لازم است. اولین نکته این که این لیست به هیچ عنوان بر اساس ترتیب امتیاز متای عناوین نیست و بیشتر بر اساس محبوبیت بازی ها بین بازیبازان در دنیا چیده شده است و البته نظر شخصی نویسنده نیز در آن کاملا دخیل است و ممکن است که نظر هر کدام از شما عزیزان در مورد ترتیب این عناوین و حتی قرار داشتن یا نداشتن برخی از آنها در این لیست با بنده متفاوت باشد. در حقیقت ترتیبی که در این لیست می بینید به هیچ وجه به صورت قطعی غلط یا درست نیست و بهتر است تا به ان عنوان یک سرگرمی و بیشتر آشنا شدن با برخی از عناوین انحصاری پلی استیشن ۳ و یا تازه کردن خاطراتی از آنها نگاه کنید و آن را با نظرات خود مقایسه نمایید و بسیار خوشحال خواهم شد که به مانند همیشهه در چنین مقالاتی از نظرات و ترتیب قرار گرفتن بازی های برای شما نیز آشنا شوم و با هم در این باره صحبت نماییم. همچنین لازم به ذکر است که در این مطلب از هرر سری بازی تنها یک عنوان که برترین بازی آن سری بوده است در لیست ما جای داده شده است و از هیچ فرنچایزی دو بازی را مشاهده نخواهید کرد. بیشتر از این سرتان را درد نمی آورم و پس از بیان این مقدمه و توضیحاتی که در مورد این مطلب لازم بود، توجه شما را به قسمت اول مقاله ۲۰ انحصاری برتر تاریخ کنسول پلی استیشن ۳ جلب می کنم تا در ادامه با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۰ – The Ico & Shadow of the Colossus Collection

ico sotc asia cover

The Ico & Shadow of the Colossus Collection

سازنده: Team Ico, SIE Japan Studio, Bluepoint Games

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: اکشن ماجرایی

تاریخ انتشار: ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۱

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

پلی استیشن ۲ لیستی بسیار طولانی از عناوین شگفت انگیز داشت که هر کدام برای خودشان یک عنوان تعیین کننده و دلیلی برای خرید یک کنسول بودند. قدرت انتخاب بسیار بالایی در تمام سبک های موجود برای علاقمندان وجود داشت و همه نوع بازی برای مخاطبینش بر روی پلی استیشن ۲ موجود بود و کسی بدون پیدا کردن بازی و سبک موردعلاقه اش نمی ماند. همیشه بین تمامی برتر ها، برخی برترین ها هم وجود دارند و در لیست قدرتمند بازی های بسیار عالی و بزرگ کنسول پلی استیشن ۲ نیز برخی بازی ها از بقیه برتر بودند و جزو سردمداران عناوین کنسول پلی استیشن ۲ قرار می گرفتند. بدون هیچ شک و شبهه ای یکی از این سردمداران، عنوانی اکشن ماجرایی بی نهایت زیبا به نام Shadow of the Colossus بود که در سال ۲۰۰۵ توسط استودیو Team Icoو با همکاری Sony Interactive Entertainment و SIE Japan Studio ساخته شد و به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۲ منتشر گردید و تمامی بازیبازان و منتقدین صنعت گیم یک صدا لب به تحسین آن گشودند و لقبی جز شاهکار را برای آن مناسب نمی دانستند و سرانجام نیز این عنوان با امتیاز متای ۹۱ به کار خود پایان داد. دیگر شاهکار این سازنده یعنی بازی Ico نیز از دیگر سردمداران کنسول پلی استیشن ۲ بود و بسیار مورد تحسین و تمجید منتقدین و بازیبازان در سراسر دنیا قرار گرفت و تبدیل به یکی از برترین عناوین تاریخ پلی استیشن ۲ و همچنین یکی از برترین انحصاری های تاریخ کنسول های پلی استیشن، گردید و جوایز بسیار زیادی را نیز دریافت نمود و موفق به کسب امتیاز متای ۹۰ شد. در سال ۲۰۱۱ بود که سونی نسخه های بازسازی شده این دو شاهکار را برای کنسول پلی استیشن ۳ به صورت انحصاری منتشر کرد و این نسخه بازساری شده موفق گردید تا فوق العاده عمل کند و امتیاز متای آن از هر دو عنوان به صورت تنها، بالاتر شد و موفق گردید تا با امتیاز ۹۲/۱۰۰ به کار خود پایان دهد که برای یک بازی ریمستر شده یک امتیاز رویایی محسوب می شود و کمتر در طول تاریخ یک بازسازی توانسته چنین امتیازی را کسب کند آن هم بازسازی دو شاهکار زمان خود. در هر دو عنوان یاد شده همه چیز در بالاترین سطح قرار داشت و مخصوصا داستان به گونه ای بود که واقعا شما را عاشق و شیفته بازی می کرد. در عنوان بی نظیر Shadow of the Colossus شاهد فداکاری همه جانبه شخصیت اصلی بازی در راه نجات عشقش هستیم و یکی از زیباترین و مستحکم ترین عشق ها را در وی مشاهده می کنیم که برای نجات عشقش از هیچ کاری دریغ نمی کند و تا پای جان به مبارزه با عظیم ترین و خوفناک ترین غول های عظیم الجثه یا همان Colossi ها می رود و همین مسئله در انتها باعث رقم خوردن سرنوشتی شوم و وحشتناک برای او می شود. بر خلاف تصور عده ای که می گویند بازی های رایانه ای اثر منفی دارند اما آن ها این سمت زیبای این صنعت را نمی بینند که به بازی باز عشق واقعی و فداکاری و مقاومت در این راه را می آموزد. درست است که سرنوشت در این بازی بسیار تراژیک رقم می خورد اما این عشقی که در جای جای بازی وجود دارد، بسیار بسیار تاثیر گذار و الهام بخش است. Shadow of the Colossus عنوانی بود که از هر نظر خاص بود و شاید باید گفت در کل نسل ششم و شاید بعد از آن عنوانی با این سبک و سیاق وجود نداشته یا بسیار متفاوت تر از این بازی بوده است. در بازی با شخصیت های زیادی طرف نبودیم و شخصیت های بازی حتی به اندازه انگشتان یک دست نیز نبودند اما آن ها به قدری عالی شخصیت پردازی شده بودند که به هیچ وجه جای هیچ کمبودی را از این نظر احساس نمی کردیم. این بازی در حقیقت فقط باس فایت بود و دشمنانی که با آن ها مبارزه کنید و … وجود نداشتند.

quadratuswander

یادآور دو شاهکار بی رقیب از نسل ششم… دو تا از زیباترین بازی های تاریخ

شما در Shadow of the Colossus نقش یک سوار شجاع و مبارز به نام Wander بودید که برای پس گرفتن زندگی عشقش Mono به سرزمین peninsula که Forbidden Land یا سرزمین ممنوعه نام داشت آمده بود و تنها همراه و کمکش در بازی اسب وفادارش Agro بود و البته کمک هایی نیز از جانب یک ماهیت وجودی مرموز که Dormin (برعکس نام وی”Nimrod” است )نام داشت نیز به وی می رسید. افسانه ها می گفتند که وی توانایی زنده کرده مردگان را دارد و برای همین نیز Wander به سرزمین ممنوعه قدم گذاشته بود. وی شمشیری باستانی را در اختیار دارد که تنها سلاحی در دنیاست که قابلیت از بین بردن colossi ها را داراست. Dormin به Wander قول می دهد که در ازای از بین بردن ۱۶ colossi توسط او، Mono را زنده کند و Wander با این که Dormin به او هشدار می دهد که باید برای زنده کردن Mono بهایی بسیار سنگین را بپردازد اما باز هم آن را می پذیرد و پای به میدان نبرد می گذارد و… گرافیک هنری و طراحی های بازی به ویژه colossi ها بی نظیر و شگفت انگیز بود و از موجوداتی عظیم الجثه و بسیار غول پیکر با فرم بدنی انسان گونه گرفته تا فرم های حیوانات و پرنده و … را شامل می شد که گاها در زیر آب بوده یا در آسمان پرواز می کردند و باید نقطه ضعف آن ها را پیدا می کردید تا بتوانید طی نبرهایی حماسی و دشوار شکستشان دهید. بازی در زمان عرضه خود یکی از خوش گرافیک ترین بازی ها محسوب می شد و اسب سواری در دنیای بزرگ بازی با آن گرافیک زیبا و حرکت یال های اسب، یکی از برترین جلوه های گرافیکی بود که تا آن زمان تجربه و مشاهده کرده بودیم. در واقع یکی از دلایل اصلی زیبایی فوق العاده بازی همین گرافیک هنری و طراحی بسیار عالی و خاص دنیای بازی و مخصوصا colossi ها بود که آن را از هر عنوان دیگری متمایز می کرد و ترکیب این گرافیک هنری زیبا با گیم پلی جذاب و داستانی بسیار عالی، Shadow of the Colossus را تبدیل به یکی از برترین های این صنعت نمود. Shadow of the Colossus عنوانی است که نه ما و نه تاریخ، آن را از یاد نخواهند برد و در دفتر برترین بازی های تاریخ هنر هشتم جایگاه جاودانه ای را برای خود کسب کرده است. حال جا دارد تا مقداری نیز از دیگر شاهکار این نسخه کالکشن زیبا یعنی بازی ICO صحبت کنیم. اگر بازی شاهکار را تجربه کرده باشید محال است که جذب این بازی زیبا و رابطه عمیق و پیشرونده ای که بین Ico و Yorda به وجود می اید، نشده باشید. این بازی مانند دیگر بازی های تیم ایکو سرشار از عشق است و بر اساس پیشرفت رابطه بین دو شخصیت بازی بنا شده است. Ico همواره برای پشتیبانی و حمایت از یوردا حاضر است و حتی حاضر است تا در مبارزه جان خود را برای محافظت از وی فدا کند. او همیشه در کنار یوردا حضور دارد و آماده است تا او را از شر تمام شیاطین و هیولاها نجات دهد. البته تنها Ico نیست که این گونه همه چیزش را حاضر است برای یوردا فدا کند زیرا در پایان این یوردا است که ایکوی ضعیف و آسب دیده را به امنیت می رساند. به راستی که این بازی یکی از شاهکارهای هنری تاریخ بازی های رایانه ایست. در نهایت باید گفت که نسخه کالکشن The Ico & Shadow of the Colossus Collection به عنوان یکی از برترین عناوین انحصاری تاریخ پلی استیشن ۳ محسوب می شود و با امتیاز متای ۹۲ موفق می شود تا در جایگاه دهم لیست برترین انحصاری تاریخ پلی استیشن ۳ قرار بگیرد.

۹ – Resistance: Fall of Man

resistance fall of man

Resistance: Fall of Man

سازنده: Insomniac Games

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: شوتر اول شخص

تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۰۶

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

امتیاز متا: ۸۶/۱۰۰

هر کنسول بازی برای موفقیت خود مخصوصا در زمان عرضه، نیاز به بازی های بسیار عالی و بزرگ در زمان لانچ خود دارد که اصطلاحا به آن ها لانچ تایتل گفته می شود. کنسول فوق العاده پلی استیشن ۳ نیز در زمان عرضه خود از چنین عناوینی بهره مند بود و بازی های خیلی خوب انحصاری را در اختیار داشت که بازیبازان را ترغیب به خرید این کنسول نماید. بدون شک یکی از این عناوین بازی Resistance: Fall of Man بود که موفق شد موفقیت زیادی را برای خود و کنسول پلی استیشن ۳ کسب نماید و پایه گذار یکی از سری عناوین انحصاری بی نظیر سونی یعنی Resistance شود که ۳ بازی انحصاری بسیار زیبا را برای پلی استیشن ۳ به ارمغان اورد و البته بهترین این ۳ گانه، همان نسخه اول ان بود که بسیار عالی عمل کرد. یک شوتر اول شخص انحصاری بسیار هیجان انگیز با داستانی جالب و دشمنانی فوق العاده قدرتمند و جذاب که سبب خلق یکی از هیجان انگیز ترین عناوین شوتر پلی استیشن ۳ شده بودند و مورد تحسین مراجع مختلف گیمینگ در دنیا نیز قرار گرفت و سرانجام با امتیاز متای عالی ۸۶ به کار خود پایان داد. نکته جالبی که در مورد این بازی وجود داشت بحث و حواشی بود که برای آن به وجود امد و با این که معمولا استودیو Insomniac Games زیاد اهل حاشیه و موارد جنجالی و .. در عناوین خود نبوده است، موضوعی که در مورد Resistance: Fall of Man به وجود آمد بسیار جالب و جنجالی شد و توجه دنیا را به خود جلب کرد. اتفاقی که در نوع خود در تاریخ بازی های رایانه ای منحصر به فرد نیز هست. بحث و جنجالی که در مورد این بازی به راه افتاد، در کشور انگلستان و توسط کلیسای این کشور ایجاد شد. آن ها اعتراض داشتند که چرا در قسمتی از بازی کلیسای جامع شهر منچستر به عنوان سنگر و محل مبارزه و درگیری و شلیک قرار داده شده است و آن را نوعی بی احترامی و هتک حرمت به کلیسا قلمداد می کردند. آن ها خواستار جمع آوری بازی بودند و یا این که بخش مربوط به کلیسای منچستر از بازی کاملا حذف گردد. آن ها همچنین شکایت ها و اقدامات قانونی زیادی را نیز علیه سونی انجام دادند اما راه به جایی نبردند و سرانجام این بحث و جنجال های بیهوده ای که به راه انداختند، چیزی عاید آن ها نکرد و امتیازی قانونی در این مورد دریافت نکردند؛ کاری که به نظر می رسید درست هم باشد زیرا که در بازی ها تاکنون بارها و بارها شاهد وجود درگیریها و .. در مکان هایی مختلف که در بازی بازسازی شده اند بوده ایم و نمی توان برای این که سازندگان در یک منطقه و یک مکان سکانس های درگیری و شلیک قرار داده اند آن ها را محکوم کرد.

resistancefom sc004

یک شوتر فوق العاده عالی و زیبا برای کنسول قدرتمند پلی استیشن ۳ که تحسین همگان را برانگیخت

اگر بخواهیم کمی در مورد این فرنچایز جذاب و محبوب صحبت کنیم باید گفت سری عناوین Resistance یکی از برترین و خوش ساخت ترین عناوین انحصاری سونی و یکی از بهترین ۳ گانه های این کمپانی و پلی استیشن ۳ در طول تاریخ محسوب می شود که دارای عناوین Resistance: Fall of Man و Resistance 2 و Resistance 3 بر روی کنسول پلی استیشن ۳ و دو نسخه برای کنسول های دستی PSP و PS Vita به نام های Resistance: Retribution و Resistance: Burning Skies می باشد و نسخه های پلی استیشن ۳ آن بازخوردهای بسیار خوب و مثبتی را دریافت نموده اند. Resistance: Fall of Man که نخستین بازی این فرنچایز محسوب می شود، در سال ۲۰۰۶ توسط استودیو Insomniac Games در ژانر شوتر اول شخص ساخته و توسط شرکت سرگرمی های سونی به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر گردید که همانطور که قبل تر گفته شد بازخوردهای عالی را نیز به محض انتشار خود کسب کرد. وبسایت ژاپنی مطرح فامیتسو به این عنوان امتیاز ۳۳ از ۴۰ را اختصاص داد و وبسایت معتبر IGN امتایز فوق العاده ۹ از ۱۰ را به Resistance: Fall of Man اعطا کرد. وبسایت های معتبر گیم اینفورمر و گیم زون امتیاز ۹٫۵ را به بازی اختصاص دادند و از آن به عنوان یک شاهکار یاد کرده بودند و وبسایت گیم اسپات نیز امتیازی دقیقا مانند امتیاز متای بازی یعنی ۸٫۶ را به این عنوان اعطا کرده بود که همگی نشان از یک شوتر اول شخص انحصاری فوق العاده با کیفیت و عالی داشتند. این عنوان در حقیقت یک science-fiction horror first-person shooter یا شوتر اول شخص ترسناک علمی تخیلی محسوب می شود که وقایع ان در سال ۱۹۵۱ (خیالی) دنیال می شود و داستان گروهبان Nathan Hale را دنبال می کند که وی و نیروهای مقاومت تلاش میکنند تا تهاجم یک سری موجودات بیگانه ترسناک را به بریتانیا خنثی کنند و در این راه با مشکلات و مصائب زیادی روبرو می شوند زیرا که دشمن بسیار قدرتمند است. وقایع این بازی مستقیما در نسخه دوم دنیال می شود. این عنوان موفقیت های بسیاری را کسب کرد و حتی برنده چندین جایزه مختلف نیز شد. Resistance: Fall of Man اولین بازی پلی استیشن ۳ بود که به فروش بالای ۱ میلیون نسخه رسید و بلافاصله بعد از آن بازی موتوراستورم قرار گرفت. در هر صورت هر وقت که صحبت از برترین انحصاری های تاریخ کنسول پلی استیشن ۳ باشد بدون شک نام Resistance: Fall of Man نیز شنیده خواهد شد و این بازی در لیست ما از بین برترین انحصاری های تاریخ این کنسول در جیاگاه شایسته نهم قرار می گیرد که نشان گر کیفیت بالا و جذابیت آن است.

۸ – Journey

۱۳۴۶۴۷۹۰۴۵۷۷۳۹۶۶۰۰ resized

Journey

سازنده: thatgamecompany

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: ماجرایی

تاریخ انتشار: ۱۳ مارج ۲۰۱۲

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳ – پلی استیشن ۴

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

استودیو Thatgamecompany عجب اسمی دارد. نام این استودیو کاملا مطابق با عناوینی است که آن ها می سازند. در واقع بازی های آن ها به قدری زیباست که وقتی کسی بخواهد از این استودیو یاد کند، خواهد گفت “سازنده همون بازیه” در حقیقت این بازی ها به قدری خاص، جذاب و دوست داشتنی هستند که همه به جای گفتن نام استودیو، با بازی هایش آن را مثال خواهند زد و البته همین روش هم باعث می شود تا نام سازنده بیان شود یعنی Thatgamecompany (سازنده همون بازیه). بهترین القاب برای بازی های این سازنده “خاص” بودن است، حال چه بازی Journey باشد و چه Flower و … در درجه بعدی نیز باید به زیبایی بصری فوق العاده عناوین این سازنده اشاره کرد که زیبایی بصری بازی های آن ها نیز خاص است و به طرز خاصی زیباست. در راس عناوین بی نظیر این شرکت از لحاظ موفقیت و بازخوردهای عالی و فروش و …، بدون شک بازی Journey است که به واقع و به معنای واقعی کلمه مظهر زیبایی است. در واقع باید گفت Journey یک بازی روح افزا، فوق العاده زیبا و بی نهایت ارامش بخش است که به مانند دیگر بازی های این سازنده نظیر آن در دنیای بازی های رایانه ای وجود ندارد و یک عنوان کاملا یونیک و منحصر به فرد محسوب می گردد. عناوین Thatgamecompany بیشتر به عنوان یک تجربه آرام بخش و شادی آور برای مخاطبانشان طراحی شده اند تا به عنوان یک بازی رایانه ای چالش برانگیز. بازی Flower قبل از خلق دیگر شاهکار این استودیو یعنی Journey که در این مطلب مورد بحث ماست خلق شد و در سال ۲۰۰۹ برای کنسول PlayStation 3 منتشر گردید که این بازی نیز یکی از برترین انحصاری های این کنسول محسوب می شود و البته بعدها به مانند Journey  در اختیار کاربران PlayStation 4 و PlayStation Vita نیز قرار گرفت تا از لذت تجربه این عنوان به غایت زیبا محروم نشوند. بازی شاهکار Journey که نقطه عطف و برترین ساخته  Thatgamecompany است در سال ۲۰۱۲ به صورت انحصاری توسط شرکت سرگرمی های سونی برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر گردید و به موفقیتی فراتر از نقدهای عالی و نمرات کامل و … دست یافت و همه جا در مورد ان به عنوان یک شاهکار بی تکرار و بی رقیب و بی نهایت زیبا و یک اثر هنری محض یاد می شد.  زیبایی Journey وقتی که به عمق آن می روید شگفت انگیز است و به قدری مسحور کننده است که دوست ندارید چشم از صفحه تلوبزبون برداربد و محو آن می شوید. Journey به مانند دیگر ساخته های این سازنده از ان دست عناوینی است نشان می دهد وقتی بازی با عشق ساخته شود دیگر نیاز به اکسیر خاصی ندارد و در جای جای آن گویی بذر لذت کاشته می شود. به واقع اگر بخواهید که کمی احساس ارامش کنید و مدت هر چند کوتاهی از کشت و کشتار و اکشن به دور باشید، Journey، همان سفری است که می توانید به آن پناه ببرید و روح خود را در ان رها کنید تا سبک بال در دنیای بازی به حرکت در ایید و با دیگر مسافران این دنیای بی نظیر سفری را تجربه کنید که نه مانند آن را تاکنون تجربه کرده اید و نه تجربه خواهید کرد.

۲۱۱۵۱۷۷ ۱۶۹ journey gp 03 030112

معنای زیبایی را می دانید؟ journey

Journey یک سفر واقعی به عمق روح و ذات و اصالت هنر است و شما را شگفت زده، عاشق و مبهوت خود خواهد کرد. همه چیز این بازی به کنار، فقط و فقط ۱ دقیقه به موسیقی بی نظیر و شاهکار این بازی گوش دهید تا دیگر نتوانید از آن جدا شوید. Austin Wintory چنان شاهکاری در موسیقی این بازی از خود بر جای گذاشته که انگار روح بازیبازا را جادو می کند. موسیقی که به حق کاندید جایزه گرمی نیز شد و یکی از برترین و شنیدین ترین ساندترک های تاریخ بازی های رایانه ای را رقم زد. در بازی موسیقی با توجه به حرکات بازیباز به صورت داینامیک واکنش نشان می دهد و بسیار عالی عمل می کند. در این بازی شما کنترل یک شخصیت رداپوش رو بر عهده می گیرید که تقریبا بر روی هوا معلق است و در یک بیابان خیلی وسیع و عظیم قرار دارد و باید به سمت یک کوه که در دوردست ها دیده میشود حرکت کند. دیگر بازیبازانی هم که در این سفر قرار دارند به صورت تصادفی ممکن است با هم برخورد کنند و با همدیگر ارتباط برقرار کرده و به هم در این سفر کمک کنند. اما ارتباط آنها از طریق راه های معمول مثل صحبت کردن و متن و .. نمی تواند انجام شود و حتی نام هم را نیز نمی توانند ببینند. تنها راه ارتباط آنها به وسیله یک سری قطعات موسیقی است. در بازی و در طول مراحل یک سری قطعات لباس قرمز رنگ می یابید که استفاده از آنها باعث می شود تا شخصیت بازی بتواند مدت کوتاهی در هوا به پرواز در آید. سازندگان بازی قصد داشته اند تا به بازیباز حس کوچک بودن در برابر یک دنیای بزرگ و همچنین شگفت زده شدن را القا کنند که کاملا در این امر موفق بوده اند و همچنین در بازی یک حس بسیار غریب و احساسی وجود دارد بین بازیبازانی که در این سفر هم را می بینند و بدون این که هیچ چیزی از هم بدانند و صحبت کنند و هم را ببینند و حتی نام هم را بدانند، با یکدیگر همسفر شده و به هم کمک می کنند. بسیاری از مجامع گیمینگ در دنیا از Journey به عنوان “one of the greatest games of all time” یا یکی از برترین بازی های تاریخ یاد کرده اند و توسط بسیاری از مراجع معتبر جایزه برترین بازی سال ۲۰۱۲ به این شاهکار تعلق گرفت. این عنوان به صورت دیجیتالی منتشر شده بود اما یک نسخه فیزیکی “Collector’s Edition” شامل این بازی و دو شاهکار قبلی این سازنده نیز در سال ۲۰۱۲ منتشر گردید. نسخه دیجیتالی Journey در جولای ۲۰۱۵ برای کنسول پلی استیشن ۴ عرضه شد و در اکتبر همان سال نسخه فیزیکی ان نیز منتشر گردید. بازی Journey یکی از برترین عناوین تاریخ بازی های رایانه ای است و القابی مثل یکی از برترین انحصاری های تاریخ پلی استیشن ۳ برای آن بسیار مسلم و پیش پا افتاده هستند. در لیست ما در مورد برترین عناوین تاریخ پلی استیشن ۳ بازی زیبا و شاهکار هنری Journey موفق شده است تا در جایگاه هشتم قرار بگیرد و حتی اگر این جایگاه تا اول نیز پایین تر می رفت به هیچ عنوان عجیب نبود.

۷ – Heavy Rain

۱۸۲h15t8oyiucjpg

Heavy Rain

سازنده: Quantic Dream

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: تعاملی

تاریخ انتشار: ۱۸ فبریه ۲۰۱۰

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳ – پلی استیشن ۴

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

در مورد عناوین سینمایی بارها و بارها تاکنون صحبت شده است و بحث های مختلفی در این مورد انجام شده و می شود. اما همانطور که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کرده ام سینمایی شدن پدیده‎ای است که چه ما گیمرها خوشمان بیاید و چه نه، راه خود را توسط بازیسازان به صنعت بازی‎های رایانه‎ای باز کرده است و اتفاقا جواب مثبتی نیز گرفته است. باید قبول کرد که صحنه‎های سینمایی چه در عناوینی مثل Call Of Duty باشد و هیجان ما را چند برابر کند و چه در ساخته‎ای از استاد David Cage باشد و احساس واقعی را در صورت شخصیت‎ها به ما نشان دهد، پدیده‎ای جذاب و هیجان‎انگیز است که جا را برای هر چه پربارتر شدن این صنعت باز می‎کند و در واقع می‎توان گفت از هنر هفتم در راستای بهبود هنر هشتم استفاده می‎کند. سینمایی شدن در درجات مختلف آن همواره موافق و مخالف‎هایی داشته است که هر یک برای خود دلیل و برهان‎هایی دارند که وقتی با دقت به آن‎ها گوش می‎کنیم دلایل غلطی نیستند اما این نکته را نادیده می‎گیرند که این مسئله نیز مانند سایر این قبیل مسائل، موضوعیست نسبی و نمی‎توان از واژه‎ی خوب و یا بد مطلق در باره‎ی آن استفاده کرد. زمانی که David Cage که یکی از خلاق‎ترین سازندگان بازی و سازنده‎ی تعدادی از خاص‎ترین عناوین این صنعت می‎باشد بازی Heavy Rain را ساخت، حتی آن شاهکار هنری هم مخالفانی داشت (البته منظور من مخالفانی نیست که تنها به این خاطر که بازی انحصاری کنسول رقیبشان بود آن را می کوبیدند و نه کسانی که اگر بازی در انحصار پلتفرم محبوبشان بود بازی را شاهکار هنری می‎پنداشتند) که با دلایلی بازی را ببشتر به یک فیلم تشبیه می‎کردند. موضوعی که در اینجا مطرح می‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‎‎‎شود این است که کسی باید از آن‎ها سوال می‎کرد که شما در کدام فیلم ‎می‎توانید بارها و بارها پایان بازی را به اختیار خود تغییر دهید؟ شما در کدام فیلم می‎توانید انواع و اقسام تصمیمات را بگیرید و در انتها نیز با عواقب تک‎تک آن‎ها روبرو شوید؟ نه دوستان عزیز این فیلم نیست، بازی است. بازی‎ای که شخصیت اصلی تفنگ ندارد و کاور نمی‎گیرد و یک تنه به جنگ یک لشکر نمی‎رود. این یک بازی احساسی است که در آن با تصمیمات و احساس و عواقب و … سر و کار دارید نه با یک گروه تروریست در افغانستان… Heavy Rain عنوان تعاملی و درام با یک داستان شاهکار بود که در سال ۲۰۰ توسط Quantic Dream به کارگردانی دیوید کیج که سابقه ساخت عنوان بی نظیر فارنهایت را در نسل ششم داشت، ساخته شد و توسط سونی انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر گردید. Heavy Rain یک شاهکار بی نظیر و یک موفقیت کامل از نظر هنری و تجاری بود. چندین جایزه برترین بازی سال از منابع مختلف و فروش بیش از ۳ میلیون نسخه در نسل هفت از این بازی یک انحصاری بی نظیر و قدرتمند برای سونی و پلی استیشن ساختند. نقطه عطف و تکیه گاه و در واقع همه چیز بازی داستان بی نظیر آن است. داستانی که مانند تمامی عناوین استاد دیوید کیج بسیار زیبا و با جذاب نگارش شده است و البته باید گفت که بین تمام بازی های این سازنده بزرگ، Heavy Rain برترین و زیباترین داستان را داراست.

img011 1056 685x385

وای که چه خاطراتی با این بازی داشتیم. ممنونیم دیوید کیج.. ممنونیم

Heavy Rain به قدری زیباست که نسخه نسل هشتمی و بازسازی شده این بازی نیز به همراه دیگر عنوان فوق العاده دیوید کیج یعنی Beyond: Two Souls به صورت یک کالکشن برای پلی استیشن ۴ منتشر گردید تا باز هم بتوانیم خاطرات این عنوان زیبا را مرور کنیم و کسانی که آن را تجربه نکرده اند از یک عنوان زیبا محروم نشوند.  داستان بازی یک شاهکار بی نهایت جذاب و تراژیک است که عشق و غم و درام و اکشن و … را کاملا در خود دارد و روند روایت را طوری پیش می برد تا در نهایت عواقب انتخاب های خود در بازی را مشاهده کنید و بهای برخی از آن ها را سنگین تر و برخی را کمتر، بپردازید. شخصیت پردازی همیشه نقش بسیار مهمی را در عناوین دیوید کیج داشته است و در واقع شخصیت پردازی های عمیق و خلق شخصیت هایی محکم و قدرتمند، همواره باعث شده اند تا عناوین این سازنده داستان فوق العاده ای را داشته باشند و این داستان زیبا به زیبایی هر چه تمام تر بر روی دوش این شخصیت ها قرار می گیرد و روند قصه گویی و روایت بازی را شکل می دهد. شخصیت ها داستان را شکل می دهند و داستان شخصیت ها را می سازد و به ان ها پر و بال می دهد. محوریت داستان بازی هوی رین و شخصیت های آن بر موضوع قتل های سریالی یک قاتل دیوانه که به قاتل اریگامی شهرت دارد بنا شده است و داستان شخصیت هایی را که به نوعی با این قاتل درگیر می شوند را بیان می کند. توضیح بیشتر در مورد داستان بازی و شخصیت های آن بدون این که بخواهم داستان را برای شما اسپویل کنم کار بسیار سختی است. بازی از همان ابتدا و در صحنه های اول تا لحظات آخر خود، شما را میخکوب و تشنه فهمیدن ادامه داستان نگاه می دارد و هر گز نمی توانید اتفاقاتی را که در ادامه رخ خواهد داد حدس بزنید. شما در نقش چند شخصیت مختلف در بازی ایفای نقش خواهید کرد که هر کدام به نوعی درگیر ماجرای قتل ها هستند و داستان هر یک را پیش می برید که این داستان ها گاها با هم در نقاطی تلاقی می یابند. شخصیت های بازی شامل Ethan Mars که به نوعی نقش اصلی بازی است، Scott Shelby که یک کارآگاه خصوصی است و در مورد پرونده تحقیق می کند، Norman Jayden که یک مامور اف بی آی است و از واشنگتن برای بررسی پرونده قتل ها فرستاده شده است و Madison Paige که یک شخصیت زن فوتوژورنالیست است و به نحوی با این پرونده قتل های اریگامی ارتباط می یابد، می باشند. شما زا دید تک تک این شخصیت ها در مقاطعی بازی را دنبال خواهید کرد و هر چه که می گدرد بیشتر به سوالات شما پاسخ داده می شود و موارد بیشتری را کشف می کنید. بدون شک کسانی که این عنوان را انجام داده اند هیچ گاه سکانس هایی مانند گم شدن فرزند اتان در فروشگاه یا صحنه کودکی قاتل اریگامی و ماجرای دردناک و عم انگیز وی و برادرش را فراموش نخواهند کرد و تا همیشه از سازندگان ان به نیکی یاد خواهند کرد. در نهایت عنوان زیبای Heavy Rain موفق می شود تا در لیست ما در مورد برترین انحصاری های تاریخ پلی استیشن ۳ در جایگاه عالی هفتم قرار بگیرد که به واقع نیز شایسته این بازی بی نظیر است.

۶ – Killzone 2

killzone2 box art

Killzone 2

سازنده: Guerilla Games

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: شوتر اول شخص

تاریخ انتشار: ۲۶ فبریه ۲۰۰۹

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

یکی از بحث برانگیزترین و جنجالی ترین لحظات برای سونی و پلی استیشن زمانی بود که در مراسم E3 2005 تریلری از عنوان Killzone 2 به نمایش در آمد که چیزی در حدی شگفتی بود از لحاظ گرافیکی و همه را از زیبایی خود در شوک فرو برد و شگفت زده کرد که ایا این بازی در حال اجرا بر روی پلی استیشن ۳ است و این گیم پلی واقعی بازی است؟ به گفته یکی از مدیران سونی جک ترتون که این طور بود و بازی در حال اجرای همزمان بود اما بعدا صحبت هایی مبنی بر این که این طور نبوده است و امکان نداشته است که اینچنین باشد و .. مطرح شد و اعتقاد داشتند که بازی در حال اجرای همزمان بر روی پلی استیشن ۳ نبوده است. به هر حال بعد از چند روز و بحث های زیادی که مطرح شد مشخص گردید که بازی به صورت همزمان در حال اجرا نبوده است و این ویدئو از پیش رندر شده بوده است و نشانگر نتیجه ای بوده است که سازندگان قصد داشته اند تا در محصول نهایی به ان برسند. در سال ۲۰۰۷ و در E3 و کنفرانس سونی تریلر گیم پلی بازی به نمایش در آمد و در آنجا همگان کیفیت بی نظیر بازی را مشاهده کردند و برخی مراجع خبری مانند BBC در آن زمان از کیلزون ۲ به عنوان “یکی از سینمایی ترین و گیراترین عناوینی که در تاریخ کنسول ها خلق شده است” یاد کردند و مشخص گردید که ویدئوی بازی در سال ۲۰۰۵ تفاوت خاصی با واقعیت گیم پلی بازی نداشته است و ندارد. گذشت تا زمانی که در سال ۲۰۰۹ بازی منتشر گردید و انجا بود که دیگر جای هیچ بحث و … نبود و بازی گرافیکی داشت که به واقع و به اصطلاح خودمان، در زمان خود “فک برانداز” بود و به واقع همان گرافیکی بود که از آن دیده بودیم و حتی فراتر از آن و تحسین کل صنعت بازی را برانگیخت. عنوانی که از همه لحاظ بی نظیر بود و خود را به عنوان برترین شوتر پلی استیشن ۳ مطرح کرد و حتی در مقایسه با هیلو که شوتر انحصاری مایکروسافت و ایکس باکس بود به این بازی که شوتر انحصاری سونی بود لقب “هیلوکش” یا “Halo Killer” دادند. نسخه اول این فرنچایز که در نسل شش برای کنسول پلی استیشن ۲ منتشر شده بود نیز یکی از بهترین بازی های شوتر زمان خود بود و این فرنچایز با نسخه دوم خود به اوج رسید و خود را به عنوان یکی از برترین فرنچایزهای انحصاری سونی مطرح کرد و بسیاری آن را بهترین شوتر پلی استیشن ۳ قلمداد می کردند. گیم پلی بی نهایت جذاب و هیجان انگیز در کنار صداگذاری فوق العاده و البته جلوه های بصری شگفت انگیز و بخش چندنفره معرکه، کاری کرده بودند که هر بازیبازی که آن را تجربه می کرد شیفته ان می شد و بازخوردهای فوق العاده مثبتی را چه از سوی بازیبازها و چه منتقدین دریافت نمود.

killzone 3 ps3 left

یک شوتر تاریخ ساز و جریان ساز برای سونی و پلی استیشن و ازبرترین شوترهای تاریخ

بازی Killzone 2 همانطور که گفته شد یک شوتر اول شخص بود که توسط استودیو گوریلا گیمز در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و توسط شرکت سرگرمی های سونی به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر گردید. بازخوردها از این عنوان بسیار عالی بود و سریعا خود را به عنوان یکی از موفق ترین انحصاری های سونی مطرح نمود. مجله پلی استیشن به این عنوان امتیاز ۱۰/۱۰ را اعطا نمود و از آن به عنوان “برترین شوتر کنسولی که تاکنون ساخته شده است” یاد کرد. گیم اسپات بازی را تا بعد از انتشار نقد نکرد تا بتواند بخش چند نفره ان را نیز تجربه کند و سپس نقد خود را منتشر نمود و به بازی امتیاز ۹/۱۰ را اختصاص داد و در مورد این عنوان گفته بود “کیلزون ۲ جلوه های بصری شگفت انگیز، گیم پلی محکم و استوار و بخش چند نفره خارق العاده ای دارد که شما را وادار می کند تا دوباره به سراغ ان بروید”. بازی انواع و اقسام جایزه های مختلف را نیز از مراجع معتبر برنده شد. وبسایت IGN جایزه برترین شوتر پلی استیشن ۳ و وبسایت گیم اسپات جایزه برترین بخش چند نفره رقابتی، برترین صداگذاری، برترین دنباله و برترین شوتر را به این عنوان اختصاص داد و Gamereactor ان را به عنوان بازی سال معرفی کرد و این عنوان شاهکار در نهایت با امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۱/۱۰۰ به کار خود پایان داد. Killzone 2 نیز به مانند بازی قبلی خود داستان تخیلی جنگ بین دو نژاد مختلف از انسان ها یعنی Vektan و the Helghast را دنبال می کرد و وقایع ان دو سال بعد از پایان بازی اول اتفاق می افتاد. پروتاگونیست بازی Tomas “Sev” Sevchenko بود که در این نسخه داستان درگیری وی و گروهش در حمله وکتان ها به هلگان را دنبال می کردیم. بازی سیستم تیراندازی بسیار لذت بخش و جذابی داشت و انواع و اقسام سلاح های مختلف را در اختیار شما می گذاشت. انواع و اقسام صحنه های سینمایی بسیار باکیفیت و هیجان انگیز در بازی وجود داشت که ان را برای بازیباز بسیار لذتبخش تر و جذاب تر می کرد. نهایتا باید گفت هر زمان که صحبت از برترین عناوین پلی استیشن ۳ مطرح باشد چه عناوینی که انحصاری هستند و چه لیستی از برترین بازی های کل این کنسول اعم از انحصاری و غیر انحصاری، نام Killzone 2 در ان لیست وجود خواهد داشت و تا همیشه از ان به عنوان یکی از بهترین های این کنسول و بهترین بازی این فرنچایز یاد خواهد شد. Killzone 2 در لیست ما از برترین انحصاری های تاریخ پلی استیشن ۳ در جایگاه شایسته ششم قرار می گیرد.

۵ – Demon’s Souls

me0001283385 2

Demon’s Souls

سازنده:  FromSoftware, SIE Japan Studio

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: اکشن نقش آفرینی

تاریخ انتشار: ۵ فبریه ۲۰۰۹

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

مدتی قبل بود که نقد و بررسی یکی از شاهکارهای انحصاری پلی استیشن ۳ به نام Demon’s Souls را برای شما عزیزان منتشر کردیم. عنوانی که کاری کرد تا ترس دیگر سازندگان نیز بریزد و بتوانند عناوین سخت و دشوار بسازند بدون ترس از این که شکست بخورند یا بازیبازان از بازی آنها حمایت نکنند. این عنوان یک بازی تاریخ ساز و جریان ساز در نسل هفتم بود که خیلی چیزها را دوباره به یاد سازندگان انداخت و تابوشکنی کرد. تابویی که بسیار همه گیر شده بود و به طور مداوم به سمت بازی های اسان و بدون چالش و مسخره پیش می رفتیم. Demon’s Souls این تابو را شکست و نام هیدتاکا میازاکی را بر سر زبان ها انداخت و باعث خلق یکی از برترین عناوین و فرنچایزها در تاریخ بازی های رایانه ای گردید، آن هم با یک نقش آفرینی بی نظیر و بی نهایت دشوار. اگر  Demon’s Souls نبود قطعا دیگر اکنون با شاهکارهایی به نام دارک سولز خاطره بازی نمی کردیم و شاید عنوان بی نظیر مثل بلادبورن را هم نمی دیدیم. Demon’s Souls شروع یک انقلاب بود، انقلابی که به سازندگان یاداوری کرد می توانند بازی سخت و بسیار مرگبار بسازند و مورد استقبال هم قرار بگیرند. اگر بازی بی‌نظیر Demon Souls را تجربه کرده باشید احتمالا با من هم عقیده خواهید بود که این جایگاه به واقعا شایسته آن است و با یک عنوان انحصاری بی نظیر برای پلی استیشن ۳ طرف هستیم که در نگاه اول شما را وحشت زده می‌کند و به حدی می‌ترساند که شاید دیگر هیچ‌گاه به سراغ هر بازی که دیدید نام سولز دارد نروید! دشمنانی مرگبار و بی‌رحم، تله‌های محیطی، باس‌هایی دیوانه و وحشی، سیستم ذخیره بسیار سخت‌گیر و دشوار، از دست رفتن کل تجربه جمع آوری‌شده با مردن (یک بار شانس دارید آن را به دست آورید مجددا)، کاهش بسیار زیاد نوار جان با هر بار مردن و تبدیل شدن به Undead و عدم وجود دکمه Pause در بازی به همراه تعداد زیادی دیگر عوامل سخت‌کننده، همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا با یکی از سخت‌ترین و بی‌رحم‌ترین و البته یکی از زیباترین و اعتیادآورترین عناوین اکشن نقش‌آفرینی تاریخ بازی‌های رایانه‌ای روبرو شوید که در عین حال که با اعصاب شما بازی می‌کند و روی آن قدم‌هایی مداوم بر می‌دارد! ولی از سمتی دیگر به قدری دوست‌داشتنی و جذاب و زیباست که رها کردن آن پس از یکی دو ساعت تجربه بازی کاری بسیار سخت است و مانند یک مریضی بازی‌باز را رها نمی‌کند، یعنی هی درد و رنج می‌کشید و هی برای درد کشیدن بیشتر تشنه می‌شوید زیرا بازی پاداش خوبی در قبال تحمل این درد به شما می‌دهد. پاداشی که اگر کاملا متمرکز نباشید و تمام دقت و توانایی و حرفه‌ای‌گری گیمری خود را به کار نگیرید تبدیل به عذاب و تاوانی سخت خواهد شد که شما را نابود خواهد کرد. این بازی حتی بسیار با دارک سولز نیز متفاوت است و کاملا با سختی عجیب خود شما را شوکه خواهد کرد.

large

چه بگویم… شاهکاری که مرا عاشق دنیای سولز کرد… سخت ترین بازی سری

Demon’s Souls همین است که به شما نشان می دهد و هیچ گاه با شما تعارف ندارد. شما را مثل اب خوردن می کشد، خط سلامتی تان را مدام و هر چقدر بخواهد کوتاه می کند، شمشیر شما را می شکند، واردارتان میکند که یک بخش نیم ساعته را ۱۵ بار تکرار کنید تا در نهایت باز هم جور دیگری شما را بکشد؛ هر چه جمع کرده اید را در یک بار مرگ از شما می گیرد و شاید در بار بعدی در ۱۰ قدمی آن داراییتان و در حالی که چشم به آن دارید تا دوباره آن را از روی زمین بردارید شما را بکشد تا از شدت غم و ناراحتی و حرص تا مرز دیوانه شدن بروید؛ اما بازی به همان اندازه که چالش برانگیز و مجازات کننده است، پاداش دهنده نیز هست و به قدری کسب این پاداش ها لذت بخش و جذاب است که می توانید سختی ها را به شوق دریافت پاداش تحمل کنید. بازی در خیلی مواقع کاملا هم بدون رحم و مروت نیست و مثلا برخی از باس ها واقعا به حد غیر ممکنی سخت نیستند زیرا که مسیر رسیدن به آنها بی نهایت مرگبار است و همچنین سلاح ها و شمشیرهای بی نظیر و فوق العاده قدرتمندی را نیز می توانید یافته و در اختیار بگیرید. بازی در زمینه گیم پلی، تاکتیک ها، مهارت ها، آیتم های مخفی و المان ها و مکانیک های نقش آفرینی بسیار عمیق عمل می کند. بازی به بهترین و هنرمندانه ترین شکل ممکن شما را در یک فضای تاریک و استرس زا قرار می دهد که دشواری بسیار زیاد بازی  سبب می شود که این استرس بیشتر نیز بروز یابد و شما را بیشتر به چالش بکشد. Demon’s Souls اجابت شدن آرزوی بازیبازان هاردکور بود که دنبال چالش می گشتند؛ تک تک عناوین میازاکی از چالش برانگیزترین عناوین ساخته شده در تاریخ بازی ها هستند اما Demon’s Souls بین این عناوین سخت، به وضوح سخت تر و چالش برانگیز تر از بقیه است و هاردکورترین بازی میازاکی محسوب می شود. هنوز هم دیر نیست که به سراغ پلی استیشن ۳ خود بروید و شروع به تجربه Demon’s Souls کنید زیرا همان جادوی اعتیاد آور این فرنچایز در تار و پود بازی جریان دارد و مخصوصا اگر سایر عناوین این سری را تجربه کرده باشید شما را بعد از کمی بازی، کاملا به خود وابسته خواهد کرد. پلی استیشن ۳ خود را روشن کنید و به سراغ سخت ترین بازی در کل سری سولز و بلادبورن بروید… به سراغ Demon’s Souls…یکی از برترین انحصاری های تاریخ پلی استیشن ۳، بعد از اتمام این بازی حس خواهید کرد قوی تر شده اید و اعتماد به نفستان افزایش می یابد زیرا کار سخت و بزرگی را انجام داده اید. در نهایت عنوان شاهکار هیدتاکا میازاکی یعنی Demon’s Souls موفق می شود تا در لیست ما از برترین عناوین انحصاری تاریخ پلی استیشن ۳ در جیاگاه پنجم قرار بگیرد و خود را به عنوان یکی از ۵ بازی انحصاری برتر تاریخ این کنسول معرفی نماید که به حق نیز شایسته این جایگاه است.

۴ – Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

mgs4us cover small

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

سازنده: Kojima Productions

ناشر: Konami

ژانر: اکشن مخفی کاری

تاریخ انتشار: ۱۲ ژوئن ۲۰۰۸

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

امتیاز متا: ۹۴/۱۰۰

وقتی یاد عظمت و ابهت عنوان Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots می افتم، آهی از ته دل می کشم که ایا دیگر ممکن است در این سری عنوانی مانند این بازی ببینیم؟ اما با خود می گویم خیر، زیرا در این سری قرار است تا متال گیر زامبی کشی ببینیم! گمان می کنم که سری متال گیر تا زمانی که انحصارا برای کنسول های سونی منتشر می شد بسیار قوی تر و زیباتر از عناوین بعدی آن که مولتی پلتفرم شدند، بود. البته نه این که این موفقیت به خاطر انحصاری بودن این سری بوده باشد ولی به هر حال تا ان زمان سری متال گیر چیز دیگری بود. در واقع این دیدگاه شاید درست و شاید غلط باشد اما به هر حال نمی توان این را کتمان کرد که در زمان انحصاری بودن بازی، شاهد عناوین بی نهایت زیباتر و قدرتمندتری از متال گیر سالید بودیم. آخرین عنوانی هم که از این فرنچایز در انحصار پلی استیشن بود نسخه چهارم بازی یعنی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots بود که هر چقدر از آن تعریف و تمجید کنیم باز هم کم گفته ایم. بازی که در تمامی بخش ها اعم از گرافیک و طراحی هنری و گیم پلی و داستان و … کاملا بی نقص و در اوج زیبایی بود و به واقع یک شاهکار فنی و هنری از تمام لحاظ بود و امتیازاتی در همین حد نیز دریافت کرد؛ یک انحصاری بی رقیب برای پلی استیشن ۳ که امتیازات آن نیز مانند خود بازی شگفت انگیز است. کسب امتیاز ۱۰۰ از وبسایت IGN ، امتیاز ۱۰۰ از وبسایت GameSpot و امتیاز متای ۹۴ کاری نیست که هر بازی و هر سازنده ای موفق به انجام آن شود، ولی این عنوان و استاد کوجیما این قله را فتح کردند. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots در سال ۲۰۰۸ توسط Kojima Productions ساخته و به وسیله کونامی به طور انحصاری برای کنسول قدرتمند نسل هفتمی سونی یعنی PlayStation 3 منتشر گردید. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots عنوانی بی‌نهایت زیبا و پرکشش و دوست داشتنی بود. Guns of the Patriots به واقع یکی از عناوین انحصاری System Seller برای کنسول محبوب پلی‌استیشن ۳ به شمار می‌رفت و برای بسیاری از افراد از دلایل اصلی و شاید دلیل اصلی خرید کنسول پلی استیشن ۳ برای‌ آن‌ها بازی کردن Metal Gear Solid 4 بود. بزرگترین اعتراضی که بسیاری به این نسخه وارد می‌دانستند وابستگی بیش از حد بازی به کات‌سین‌های بسیار بسیار طولانی بود و همچنین داستان بازی در مواقعی حتی برای سری متال‌گیر با تاریخچه‌ای از اتفاقات عجیب باز هم دیوانه‌کننده و عجیب و غریب به نظر می‌رسید اما به هیچ وجه نمی‌توانستید عاشق آن نباشید. مبارزات بازی فوق‌العاده طراحی شده و گویی نسخه تکامل‌یافته مبارزات تمامی عناوین قبلی این سری و دقیقا به همان قدرتی بودند که از اسنیک انتظار می‌رفت مبارزه کند. Old Snake درذ این بازی جذبه خاصی داشت و از آن‌جا که Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots اولین نسخه کنسول‌های خانگی این سری در نسل هفتم محسوب می‌شد با یک جهش گرافیکی خیره‌کننده به خوبی از قدرت بالای پلی استیشن ۳ استفاده کرده بود و همین مسئله به طبیعی‌تر بودن و پرجذبه بودن چهره اسنیک پیر و تمامی وقایع بازی کمک شایانی کرده بود.

metal gear solid 4 snake mortar

خیلی مخلصیم اسنیک عزیز!!… خیلی مخلصیم حاح کوجیما!!

داستان و وقایع بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots حدودا ۹ سال بعد از وقایع عنوان اصلی Metal Gear Solid و ۵ سال یعد از اتفاقات Sons of Liberty رقم می خورد و شاهد حضور شخصیت هایی مثل Liquid Ocelot و Raiden نیز در آن هستیم. گیم پلی بازی نیز به مانند همیشه ترکیب فوق العاده جذابی از مخفی کاری و اکشن بود که شما می توانستید به هر شکل که می خواهید آن را پیش ببرید و البته اگر راه اکشن را انتخاب می کردید کار بسیار سخت تر می شد زیرا بازی به ذات، یک عنوان مخفی کاری است. گرافیک بازی در زمان انتشار خود چیزی در حد خارق العاده و بی نظیر بود و با زیبایی گرافیکی خود تمام چشم ها را خیره می کرد. حتی به تازگی که مجددا این عنوان را بر روی کنسول پلی استیشن ۳ خود تجربه کردم باز هم گرافیک آن تقص و کم و کسری نداشت و هنوز که هنوز است بسیار زیبا به نظر می رسد. گرافیک فنی بسیار پایدار و قدرتمند بدون ذره ای افت فریم و ایراد در تکسچرها و … در کنار طراحی و گرافیک هنری بی نظیر بازی سبب شده بودند تا عنوانی شکل بگیرد که یک شاهکار و غول گرافیکی در زمان خود محسوب گردد. طراحی اسنیک و لباس وی با دقت به ریزترین جزییات انجام شده بود و همینطور در تمامی محیط و دنیای بازی کوچکترین کم کاری در طراحی دیده نمی شد. همرنگ شدن لباس اسنیک با هر محیطی که در ان قرار داشت و یا در کنار ان می ایستاد، جلوه خاص و زیبایی به گرافیک بازی بخشیده بود و تماشای این که مثلا وقتی اسنیک در کنار دیواری کمین کرده است و به آن چسبیده و لباسش همرنگ دیوار می شود بسیار زیبا و جذاب بود. انواع و اقسام محیط ها با طراحی های مختلف و متنوع را در بازی شاهد بودیم که باعث می شدند هیچ گاه به بازیباز احساس خستگی دست ندهد و از تماشای تمام محیط های بازی لذت ببرد (اصلا مگر می شود از عناوین متال گیر سالید خسته هم شد!). اگر PlayStation 3 داشته باشید، Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots یکی از دو سه عنوانی است که باید بدون هیچ حرف و حدیثی تجربه کنید. این بازی به واقع در تمامی بخش ها فوق العاده است خیلی سخت است که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم و یا نقد و بررسی آن را بنویسیم و به آن غیر از امتیاز کامل نمره دیگری را اختصاص دهیم. این بازی بدون شک یکی از برترین های سری متال گیر در تاریخ است و همینطور یکی از ۵ انحصاری برتر تاریخ پلی استیشن ۳ و البته یکی از برترین بازی های کل نسل هفتم که همواره نام ان در تاریخ به نیکی یاد خواهد شد و یکی از جاودانه های استاد کوجیما در این صنعت است. در لیست ما نیز بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots موفق می شود تا در جایگاه چهارم برترین انحصاری های تاریخ پلی استیشن ۳ قرار بگیرد که حتی اگر این جایگاه پایین تر نیز بود هیچ ایرادی به ان وارد نبود.

۲ – Uncharted 2: Among Thieves

uncharted 2 among thieves cover

Uncharted 2: Among Thieves

سازنده: Naughty Dog

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: اکشن ماجرایی

تاریخ انتشار: ۱۳ اکتبر ۲۰۰۹

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳ – پلی استیشن ۴

امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰

متای ۹۶ در دوره زمانه ای که منتقدها بسیار بسیار سخت گیر شده اند و به انواع روش های ممکن به بازی ها گیر می دهند، تقریبا چیزی برابر همان ۱۰۰ است. یعنی یک بازی که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی هیچ گونه نقصی نداشته است و یک شاهکار واقعی بوده است. به واقع نیز Uncharted 2: Among Thieves یک عنوان بی نقص و بی نظیر بود. سری عناوین آنچارتد یکی از فرنچایزهایی هستند که معنا و مفهوم کنسول های سونی و پلی استیشن هستند و یکی از ۲-۳ فرنچایز مطرح و محبوب سونی در طول تاریخ محسوب می شوند که در نسل هفتم پای به عرصه بازی های رایانه ای گذاشت و با معرفی یک شخصیت اصلی بی نظیر و بی نهایت دوست داشتنی کاری کرد که نامش در تاریخ این صنعت جاودانه گردد. گرافیک خیره کننده، شخصیت های عالی، داستان و روایت جذاب، دیالوگ های فوق العاده، سیستم گیم پلی بسیار جذاب و هیجان انگیز، سستم کاورگیری فوق العاده بهینه شده، تیراندازی عالی و سلاح های متنوعف صداگذاری و اجرای بی نقص شخصیت ها، موسیقی به یادماندنی و جاودانه و همینطور بخش چند نفره عالی و هیجان انگیز، همگی باعث شدند تا فرنچایزی خلق شود به نام Uncharted. فرنچایزی که یکی از برگ های برنده اصلی سونی در نسل هفتم و هشتم تاکنون بوده است و محبوب ترین فرنچایز پلی استیشن در دو نسل اخیر. تاکنون از این سری در طول ۲ نسل هفتم و هشتم، تعداد ۸ بازی منتشر گردیده است که شامل Uncharted: Drake’s Fortune در سال ۲۰۰۷ برای پلی استشن ۳، عنوان Uncharted 2: Among Thieves در سال ۲۰۰۹ برای پلی استیشن ۳، عنوان Uncharted 3: Drake’s Deception در سال ۲۰۱۱ برای پلی استیشن۳، بازی Uncharted: Golden Abyss در سال ۲۰۱۱ برای کنسول دستی ویتا، بازی Uncharted: Fight for Fortune در سال ۲۰۱۲ برای کنسول دستی ویتا،  Uncharted: The Nathan Drake Collection در سال ۲۰۱۵ برای پلی استیشن ۴، بازی Uncharted 4: A Thief’s End در سال ۲۰۱۶ برای پلی استیشن ۴ و Uncharted: Fortune Hunter در سال ۲۰۱۶ برای Android و iOS. عناوین شماره دار واصلی این سری یعنی بازی اول تا چهارم همگی شاهکارهای ناتی داگ هستند و این استودیو توانمند با این عناوین نقش بسیار بزرگی در موفقیت دو کنسول نسل هفتم و هشتم سونی داشته است. نسخه کالکشن ۳ بازی اول که در نسل هشتم منتشر شد نیز یک بازی فوق العاده عالی و یک ۳ گانه بی نظیر را برای ما در نسل هشتم رقم زد که استودیو Bluepoint Games به بهترین شکل کار پورت آن را انجام داده بود. Uncharted: Golden Abyss نیز که به همراه دیگر عنوان این سری بر روی ویتا که یک بازی کارتی به نام Uncharted: Fight for Fortune بود و توسط Bend Studio ساخته شده بود جزو برترین بازی های این کنسول دستی به حساب می آیند.

uncharted 2 among thieves 2

۹۶؟!!! دیگر مگر حرفی هم میخواهد؟

به طور کلی باید گفت تمامی نسخه های این سری بی نظیر و مخصوصا عناوین شماره دار آن که توسط نوابغ ناتی داگ ساخته شده اند جزوبرترین بازی های نسل خود و عناوینی مانند نسخه دوم و چهارم جزو برترین بازی های تاریخ نیز محسوب می شوند. وقتی که در یک سری اینچنینی یکی از بازی ها به عنوان برترین آنها انتخاب می شود کاملا مشخص است که آن بازی در چه حدی از کیفیت است که بین چهار بازی تاریخ ساز بهترین است. در فرنچایز Uncharted این نقش را نسخه شاهکار دوم یعنی Uncharted 2: Among Thieves برعهده دارد و به عنوان برترین بازی این فرنچایز شناخته شده و می شود. بازی که همانطور که ذکر شد در سال ۲۰۰۹ توسط ناتی داگ برای پلی استیشن ۳ ساخته و توسط شرکت سرگرمی های سونی انحصارا برای این کنسول منتشر گردید. این عنوان بعد از انتشار موفق شد تا قلب تمامی بازیبازان و منتقدان دنیا را قتح کند و نمرات ۱۰ و ۱۰ و ۱۰۰ و ۱۰ و ۱۰۰ پشت هم برای این بازی منتشر می شدند تا در نهایت با امتیاز متای تاریخی و بی نظیر ۹۶ به کار خود پایان دهد و به عنوان بازی سال نیز انتخاب گردد. ناتی داگ در این نسخه چنان تعریفی از یک بازی اکشن ماجرایی کامل ارائه داده بود که استانداردهای این سبک را ارتقا داد و بهعنوان یکی از برترین اکشن ماجرایی های تاریخ بازی های رایانه ای همواره از آن یاد خواهد شد. همه چیز در این بازی در بالاترین سطح خود قرار داشت و هر بخش از ان دقیقا برترین تعریف ارائه شده از قسمت های مختلف یک بازی بود. اگر می بینید که از بازی شماره ۴ به ۲ پریدیم به این دلیل است که دو بازی وجود دارند که نمی توان از بین آنها گفت کدام برتر است و به واقع هر دو برتر هستند و هیچ مزیتی بر هم ندارند. Uncharted 2: Among Thieves و God of War III دو شاهکار انحصاری پلی استیشن ۳ هستند که هر دو در جایگاه دوم لیست ما قرار می گیرند و نمیتوان از بین انها گفت یکی سوم است و دیگری دوم زیرا که هر کدام با سبکی متفاوت ولی با محبوبیتی یکسان نزد طرفداران در دنیا شناخته می شوند و به واقع اگر هر دو اول نیز بودند جای خرده گرفتن و ایراد گیری نبود. به هر شکل عنوان Uncharted 2: Among Thieves در لیست ما از بین برترین انحصاری های تاریخ پلی استیشن ۳ در جایگاه دوم قرار می گرد که این جایگاه را با شاهکار دیگری به نام God of War III سهیم است و در حقیقت با هم جایگاه سوم را حذف کرده اند!

۲ – God of War III

god of war iii cover art

God of War III

سازنده: SIE Santa Monica Studio

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: هک اند اسلش

تاریخ انتشار: ۱۶ مارچ ۲۰۱۰

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳ – پلی استیشن ۴

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

God of War… اصلا در مورد این بازی چه می توان گفت؟ خدای جنگ… خدای هک اند اسلش… این بازی اصلا زبان ادم را بند می آورد. فقط با چهره ای متعجب باید به آن نگاه کرد و گفت وای خدای من!! این دیگر چه بازی است؟ این چه شاهکاری است؟ دلیل اصلی خرید پلی استیشن ۲ برای من تجربه God of War بود و دلیل اصلی خرید پلی استیشن ۳ برایم God of War III بود و بس. یک بازی که ارزش خرید یک کنسول را دارد. اینها که می گویم ذره ای، حتی ذره ای اغراق نیست و عینا واقعیت محض است. این بازی را تجربه کرده باشید می دانید چه می گویم و کلمه کلمه این حرف ها را با تمام وجود و روح خود لمس می کنید. یکی از معانی و تعاریف اصلی پلی استیشن God of War است و نام آن در کنار پلی استیشن با هم می اید. کسانی که هیچ وقت به هیچ وجه اهل بازی نبوده اند هم نام خدای جنگ و God of War را شنیده اند و می گویند این چه بازی است که همیشه و همه جا نامش شنیده می شود؟ حتی پدر و مادر من هم به دیدن این بازی علاقمند بودند و از تماشای آن هنگام بازی کردن من لذت می بردند (البته به غیر از صحنه های سانسوری بازی!!) و داستان آن را از من می پرسیدند. God of War یک برند است، برندی که برای خودش قدرت و ابهت خاصی در دنیای بازی دارد و نام ان یعنی قدرت و عظمت. پلی استیشن داران با افتخار سینه را سپر می کنند و می گویند God of War بازی کردی؟ ما God of War داریم. سری بازی که نه نظیر دارد و نه رقیب و نه مشابه (البته غیر از گرشاسپ!!). کلماتی مثل شاهکار و .. برای این سری خیلی خیلی کوچک هستند و این نام فراتر از این کلمات است و یک نام جاودان در دنیای گیم و در قلب بازیبازان محسوب می شود. اگر می بینید که این عنوان در لیست من اول نیست دلیلش این است که فقط و فقط یک بازی در تاریخ است که شایسته است بالاتر از این بازی قرار گیرد و آن هم یک دنیاست نه یک بازی یعنی The Last of Us، وگرنه تحت هر شرایطی God of War III برترین انحصاری تاریخ پلی استیشن ۳ بود و البته یکی از برترین عناوین نسل هفتم و برترین عنوان تاریخ هک اند اسلش است. وقتی یک سری چنین ابهتی دارد و این گونه عظمتی برای خود در دنیا دارد حالا حساب کنید که بهترین بازی در این سری که از بقیه عناوین هآن برتر است دیگر چه می تواند باشد؟ عنوانی که واقعا قلب تپنده پلی استیشن ۳ بود و به قدری حماسی و شگفت انگیز و شاهکار بود که کلمات از گفتن آن قاصرند و فقط باید آن را تجربه کنید تا این بازی و قدرت واقعی آن را لمس کنید. فقط به عکس زیر توجه کنید و تصور کنید یک مبارزه بی نظیر در اوج حماسی بودن بین کریتوس و یک تایتان عظیم چقدر می تواند جذاب باشد؟ هر چقدر که فکر می کنید جذاب است را بارها و بارها چند برابر کنید تا عظمت این مبارزه را در یابید.

god of war® iii remastered 20150311214233

چه عنوانی… چه باس هایی… در این بازی خدایان را به خاک و خون کشیدیم… برترین هک اند اسلش تاریخ

God of War III بدون شک قدرتمندترین بازی سری خدای جنگ است. فرنچایزی که در سال ۲۰۰۵ و با عرضه بازی God of War برای پلی استیشن ۲ آغاز گردید و پایه گذار یک فرنچایز حماسی و جاودانه گردید. سپس در سال ۲۰۰۷ بود که عنوان God of War II برای همین کنسول منتشر گردید. بعد از آن بازی God of War: Betrayal که تنها بازی دو بعدی سایداسکرولر در سری است برای گوشی های جاوا عرضه گردید. در سال ۲۰۰۸ عنوان God of War: Chains of Olympus برای کنسول دستی پلی استیشن پورتابل عرضه شد و بعد از آن در سال ۲۰۱۰ این سری با شاهکار God of War III پای به نسل هفتم و گنسول پلی استیشن ۳ گذاشت. سپس در همان سال بازی God of War: Ghost of Sparta باز هم برای کنسول دستی پلی استیشن پورتابل عرضه گردید. دیگر بازی نسل هفتمی این سری God of War: Ascension که برای پلی استیشن ۳ در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و پرونده ایند سری در نسل هفت و تا به امروز را بست. البته عنوان شاهکار جدید این سری نیز معرفی شده و باید سال ۲۰۱۷ منتظر تجربه آن برای اولین بار در نسل هشتم باشیم. بین تمامی این شاهکارهایی که نام برده شد و هر کدام مورد تحسین دنیا قرار گرفته اند، برترین ان ها نسخه سوم این بزی یعنی God of War III بود که به واقع استانداردهای سبک هک اند اسلش را چندین درجه ارتقا داد و به عنوان یک شاهکار بی نظیر خود را مطرح کرد. این عنوان که دقیقا ادامه مستقیم و بدون فاصله نسخه دوم بود (یعنی از صحنه اخر بازی دوم اغاز می شد) داستان انتقام کریتوس از خدایان و نهایتا زئوس و همچنین خیانت تایتان ها به او و نابودی آنها به دست کریتوس کبیر را دنبال می کرد که شاهد برترین، شگفت انگیز ترین، خشن ترین، خونین ترین و حماسی ترین مبارزات و باس ها در این نسخه بودیم و قلب بازیباز را از هیجان به تپش وا میداشت. این عنوان پس از انتشار با موفقیت بی سابقه ای روبرو شد و بازخوردها و نقدها و امتیازات بی نظیری را دریافت نمود. وبسایت معتبر یوروگیمر به این عنوان امتیاز کامل ۱۰/۱۰ را اعطا کردو IGN امتیاز ۹٫۳ را به این بازی اختصاص داد. گیم اسپات امتیاز ۹ را به بازی اعطا کرد و گیم تریلرز امتیاز ۹٫۲/۱۰ که نشان دهنده فوق العاده بودن این عنوان بودند. در نهایت God of War III با امتیاز متای ۹۲ به کار خود پایان داد و نام خود را به عنوان برترین بازی این سری، یکی از برترین بازی های تاریخ، برترین عنوان هک اند اسلش تاریخ و یکی از تاریخ ساز ترین عناوین انحصاری سونی و کنسول پلی استیشن ۳ جاودانه کرد. در لیست ما نیز در مورد برترین انحصاری تاریخ پلی استیشن ۳ این شاهکار در جایگاه دوم قرار می گیرد که این جایگاه را همانطور که در شماره قبلی گفته شد با شاهکار دیگری به نام Uncharted 2: Among Thieves سهیم است.

۱ – The Last of Us

a1dxfw1ypnl sl1500

The Last of Us

سازنده: Naughty Dog

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: اکشن ماجرایی وحشت بقا

تاریخ انتشار: ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳ – پلی استیشن ۴

امتیاز متا: ۹۵/۱۰۰

رک و پوست کنده می گویم. لقب برترین انحصاری پلی استیشن ۳ و برترین بازی تاریخ کنسول های پلی استیشن و … برای The Last of Us خیلی کوچک است. همه می دانیم که The Last of Us یکی از ۲ – ۳ بازی برتر نسل هفتم بازی های رایانه ای است و شاید برترین آن ها و همینطور یکی از برترین بازی های تاریخ این صنعت نیز هست. نسل هفتم، نسل فوق العاده ای پر از بازی های شاهکار بود. نسلی که وقتی به تعداد بازی های بزرگ و بسیار با کیفیت ان نگاه می کنیم، معنی این که می گوییم یک بازی بهترین بازی نسل هفت است را بیشتر درک می کنیم و می فهمیم که چقدر این بازی بزرگ است. شاهکار بی نظیر ناتی داگ یک عنوان اکشن ماجراجویی وحشت و بقا با زایه دوربین سوم شخص است که در سال ۲۰۱۳ به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر گردید و بلافاصله و پشت سر هم شروع به درو کردن نمرات ۱۰/۱۰ و جوایز مختلف و انتخاب شدن به عنوان بازی سال و … کرد و از همان ابتدا مشخص بود که The Last of Us یکی از بهترین عناوین تاریخ است. بازی سرانجام با امتیاز متای بی نظیر ۹۵ به کار خود در نسل هفتم پایان داد البته بارها و بارها و بیش از ۲۰۰ بار توسط معتبرترین وبسایت های فعال در بازی های رایانه ای، جایزه برترین بازی سال را دریافت کرد. بعد از موفقیت شگفت انگیز و خارق العاده این عنوان در نسل هفتم، سازندگان تصمیم گرفتند نسخهٔ جدید و ریمستر شده از لحاظ گرافیکی این بازی به نام  The Last Of Us Remastered که البته بسته الحاقی Left Behind را نیز در خود داشت، برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر کنند که در سال ۲۰۱۴ این اتفاق نیز افتاد و عنوانی که زیباترین و چشم نوازترین گرافیک های فنی و هنری در نسل هفتم را داشت، باز هم بهبودهای بیشتری از لحاظ گرافیک به خود دید و در نسخه The Last Of Us Remastered که به نسل هشتم آمد، شاهد عنوانی باز هم زیباتر از قبل بودیم. در The Last of Us ما کنترل جوئل را به دست می گیریم. وی در دوره ای که دنیا توسط یک بیماری قارچی از بین رفته و انسان ها تبدیل به قاتلینی وحشتناک یا بیمارانی زامبی مانند شده اند، طی اتفاقاتی با دختری نوجوان به نام الی همراه می شود که گویا کلید حل این بیماری مخوف است و نسبت به آن مقاوم می باشد. جریان و اتفاقاتی که در سفر این دو رقم می خورد و رابطه ای که بین آن ها ایجاد می شود، داستان بازی را شکل می دهد و یکی از احساسی ترین و زیباترین روایت های داستانی که تاکنون در بازی ها دیده ایم را به ما هدیه می دهد.

the last of us 1

گریه ام می گیرد… به خدا گریه ام می گیرد وقتی چهره جوئل و الی را می بینم… ناتی داگ لعنتی

The Last of Us در تک تک بخش های خود و حتی در توجه به ریزترین جزییات نیز یک شاهکار محض است و به حدی زیبا و چشم نواز است که تماشای آن بر روی کنسول پلی استیشن ۳ هنوز که هنوز است از بسیاری بازی های جدید نسل هشتم هم لذت بخش تر و با کیفیت تر است و باید طراحان و سازندگان بازی در ناتی داگ را تحسین کرد. با این که جوئل والی سال ها را از هم دور بوده اند و حتی هم را نمی شناخته اند اما وقتی که هم را می یابند و با هم همراه می شوند یکی از زیباترین و عمیق ترین و بی نظیرترین روابط شکل گرفته در تاریخ این صنعت را با هم برقرار می کنند که بر اساس یک دوستی مشترک و بسیار قدرتمند است، چیزی که در آن زمان و در آن دنیای دیوانه وار اصلا پیدا نمی شود و به همین خاطر بی نهایت ارزشمند و زیباست. در طول روند بازی آرام آرام به هم وابسته می شوند و لحظه به لحظه برای هم مهم تر می شوند. آن ها با هم دعوا می کنند، گریه می کنند، هوای هم را در بدترین شرایط دارند و حتی در زمانی که لبخندها بر لبان دنیا خشکیده است با هم شوخی می کنند و لبخند می زنند. اوج داستان بازی زمانی است که جوئل متوجه می شود که چقدر الی برای او عزیز است و برایش اهمیت دارد، آن قدر که تمام دنیا را به خاطر او بکشد و از پیش رو بردارد تنها برای این که الی سالم بماند و او را نیز مانند دخترش از دست ندهد. این یک رابطه شاهکار و بی نظیر و زیبا و عمیق و قدرتمند در یک بازی شاهکار و بی نظیر و قدرتمند است و نوابغ ناتی داگ با این عنوان و با این داستان پردازی و شخصیت ها و روابط آن ها بار دیگر ما و طرفداران و علاقمندان پلی استیشن را غرق در شادی و لذتی کردند که نظیر آن برای هیچ کس دیگری ممکن نیست. The Last of Us مظهر قدرت داستان پردازی و قدرت عشق است. عشقی که لب دنیا را به تحسین واداشت و The Last of Us را جاودانه کرد. اکنون که قسمت دوم این شاهکار نیز برای کنسول پلی استیشن ۴ معرفی شده است نا پلی استیشن داران خوشحال ترین بازیبازان روی کره زمین هستیم و میدانیم که این عنوان در هر سالی که منتشر شود شاهد برترین بازی آن سال خواهیم بود بدون توجه به هر بازی دیگری که در آن سال منتشر گردد. The Last of Us تنها یک بازی نیست. یک معنا و مفهوم است. یک ایده است. یک هنر ناب و خالص است که شما را عاشق و شیفته خود می کند و از بازی کردن به خود می بالید که یک گیمر هستید و کنسول پلی استیشن دارید. بدون شک جایگاهی جز اول در لیستی که The Last of Us در آن حضور داشته باشد برای این بازی متصور نیست و قطعا تا همیشه از این بازی به عنوان برترین انحصاری تاریخ نسل هفتم بر روی کنسول پلی استیشن ۳ نام برده خواهد شد و البته همانطور که قبل تر گفتم یکی از برترین بازی های تاریخ این صنعت جذاب و دوست داشتنی… به امید تجربه قسمت دوم شاهکاری به نام The Last of Us…

Dark Fantasy

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Alireza_yoo گفت:

    ممنون بابت عالیتون متاسفانه یا خوشبختانه من نسل قبل xbox 360 داشتم و نتونستم این عناوین شاهکار رو روی ps3 برم ولی حداقل شیش تا از این لیست ک ریمستر شدن رو همش رفتم از بیشتر بازیای این نسل بیشتر بهم چسبید مخصوصا لست ک یکی از بهترین بازیای عمرمه حیف ک demon souls رو ریمستر نمیکنن خیلی تو کفشم شاید ریمستر کردن بازیا بنظر بعضی ها حرکتی پول پرستانه باشه ولی همین ریمستر ها معنای بازی رو ب ادم میفهمونن مخصوصا برای کسانی ک نسل قبل این شاهکارها در دسترسشون نبوده

  • Rohit گفت:

    چقدر انحصاری.
    واسه انچارتد ۲ تو لیست شماره های اشتباه شده جای ۳ نوشته شده ۲٫

  • MS GAMER گفت:

    ممنونم آقا سعید عزیز،در مورد این بازی ها چه میتوان گفت هیچ فقط باید بازیشون کنی نه باید باهاشون زندگی کنی آنچارتد گاد آف وار د لست آف آس شاهکارهایی که هیچوقت از ذهن ما نخواهند رفت راستشو بگم من هنوزم حداقل ماهی یک بار گاد آف وار و آنچارتد و د لست رو بازی میکنم من که نمیتونم ازشون دل بکنم بقیه رو نمیدونم،راستی دوستان الان تخت جمشید هستم جایه همگی خالی مخصوصا آقا سعید بزرگوار ایشالا بعدش هم میخوام برم پاسارگاد مقبره کورش بزرگ جایه همگی رو خالی میکنم ایشالا همه بتونید این نمادهایه قدرت ایران باستان رو از نزدیک ببینید

  • R.vin گفت:

    آقای سعید خان شما واقعا قدر گیم می دونید و می فهمید . من بیشتر مقالات شما رو می خونم . همیشه هم لذت بردم و میبرم و استفاده می کنم . همیشه حرف دل من رو میزنید . انشاالله همیشه گیمر بمونید.

  • ali shz گفت:

    هیچوقت نتونستم تشخیص بدم انچ ۲ بهتر بود یا لست هروقت میخواستم یکیشوو بهتر از این دوتا بدونم یاد اونیکی میوفتادم نمیشد بعد از این دوتا گاد قرار میگرفت که البته من ۲ شو از همه بیشتر دوست داشتم

  • عالی بود اقا سعید ممنون
    خوشحالم که رتبه بندیتون تو ٧-٨ تای اول با من یکیه و tlou رو اول قرار دادید بازی که هرچند از نظر بعضی قسمتا بهترین بازی نبود(بازی های بهتر و وسیع تر از لحاظ گیم پلی وجود داره) ولی تاثیر گذاری تلو باعث شد بهترین بازی عمر من بشه :heart:
    بقیه هم که شاهکار و شاهکار حق متال گیر و گاد کبیر و انچارتد مخصوصا ٢ هم بود که تو جایگاه اول باشن :yes:

  • Quantom break گفت:

    دیدگاه شما…اخه ایکس باکس وپلی که اسباب بازین انحصاری دیگه چیه شماوقتی دلتون به این بازیا باکیفیت انالوگ خوشه دیگه هیچی بازی فقط روی پی سی بانهایت جزییات

  • Godofwar0385 گفت:

    بسیار بسیار عالی واقعا زیبا نوشتید این سه تا بازیه اخری بازی نبودند زندگی من بودند کلمه ی بازی واسه اینا مفهومی نداره.خدای جنگ سه یک غول بود مبارزه با هادس و نمیتونم فراموش کنم که هی میکوبیدمش ب سقف هرکول و یادم نمیره زیباترین مبارزش مبارزه اول با زئوس بود که دوربین عین مرتال کمبت میشد و چقدر زیبا.انچارتد دو بهترین لحظاتم بود دلست یک زندگیه خودش.واقعا ممنونم

  • joel گفت:

    دیدگاه شما… وقتی کریتوس دیدم گفتم یا خدا پس د لست پر که یهو هههههه.از قصد یا اشتباهی خلاصه چون ۲ دو بار نوشته شده قلبم اومد تو دهنم

  • moj45taba گفت:

    چه جالب حتی من و دوستم تنها دلیل خرید پلی استیشن همین god of war بود واقعا بهترین بازی بود

  • Y PS گفت:

    عالی بود…مجموعه ای از شاهکار های تاریخ گیم :heart: خسته نباشی سعیدجان :yes:

  • mohamad 47 گفت:

    عاااالی.واقعا خیلی قشنگ و کامل نوشتی همین طور که میخوندم تک تک صحنه های این بازی ها تو ضهنم مرور میشد.واقعا که چه بازیی هایی خلق شد تو نسل هفت!!!!ای خدا!!!
    کیلزون ۲ واقعا چه بازیی بود!!و همین طور نسخه ۳ و ۱ولی نسخه ۲ اصلا یه چیز دیگه بود خدایی.بهترین نسخش بود.متاسفانه نسخه اخر یه بازی اشغال بیش نبود و سازنده ها اصلا نمیدونم چی فکر کرده بودن اونو ساخته بودن.فقط گرافیکش خرکی بود!تموم نکرده تعویضش کردم!
    دیمون سولز!واقعا هم سخت ترین بازی سری!کسایی که سر بلاد بورن مینالن باید اینو بازی کنن!!!نبود بنفایر،دشمنای خون خوار و وحشی،باس فایت های دیوانه،که اگر میمردیم باید از اول دوباره اون مسیر های وحشتناک رو تا غول طی میکردیم!ولی من تا میمردم دکمه خروج از بازی رو نگه میداشتم سریع میومدم بیرون،بعد که میومدم تو بازی از همون جا قبل دشمن ها میومد!! :laugh: اخه لامصب اولین تجربم بود زیاد وارد نبودم.شاید الان برم بازی کنم بتونم قانونی بازی رو تموم کنم :rotfl:
    با نظرت راجع به سری متال گیر کاملا موافقم.نباید از انحصار درمیومد!نباید اصلا اپن ورد میشد!!
    اوجش هم که همین نسخه سلاح های میهن پرستان بود که واقعا خیلی شاهکار بود.لحضه به لحضش معرکه بود.
    خدای جنگ ۳ هم که واقعا دلیل منم بود برای خرید پلی ۳.بیشترین بازی که تو کفش بودم تا بازی کتم همین خدای جنگ ۳ بود.یه بازی سراسر هیجان و فوق العاده.از بین این سه گانه واقعا سخته یکی رو انتخاب کردن چون یکی از یکی شاهکار تر بود.ولی خاطره انگیز ترین و قشنگ ترین نسخه هنوز هم برای من نسخه ۱ بازی هست.اصلا وقتی اون موسیقی منوی استارت بازی شروع میشد دوست نداشتم برم تو بازی.بار ها و بار ها از اول شروع کردمش و به همون اندازه لذت میبردم از بازی.منم اتفاقا بابام میشست پیشمون بازی ما رو تماشا میکرد و کیف میکرد!
    انچارتد ۴ هم به نظرم به نسخه۲ نرسید.اون هم بازی بود که بار ها و بار ها بازی کردم و باز هم به همون اندازه بار اول لذت میبردم.و بازی اول لیست از همین کمپانی استوره که الحق لایق جایگاه اول هستش.بازی که دیگه تکرار نمیشه!!

  • cv گفت:

    سونی همیشه با اعتماد به سازندگان و بها دادن به ایده های جاه طلبانه با ریسک بالا شاهکار های بی نظیری خلق کرده
    ____________________________
    نظر اولیه دیجیتال فاندری در مورد اسکورپیو

    در سال گذشته و در زمان لو رفتن اطلاعات اولیه، ما با فهمیدن ارائه ۱۲ گیگابایت Ram حدس درستی زدیم که GPU ضعیف کنسول اسکورپیو به علت ناتوانی در پردازش کامل گرافیک ۴K، از این مقدار رَم برای بارگذاری بافت های با رزولوشن بالا استفاده خواهد کرد، هرچند این روش، راهکار صحیحی برای استفاده از GPU نیست اما وجود پهنای باند عرض تر باعث باعث گشته لا وجود این پردازشگر گرافیکی ضعیف، به قدرت ۶ ترافلاپی برروی کاغذ دست یابیم

    در مورد دست یابی به رزولوشن ۴k و وجود انقلاب تصویری، احتمالا نمیتوان از ارائه رزولوشن ۴k توسط عناوین ترد-پارتی مطمئن گشت.(حتی برای عناوین فرست-پارتی نیز چنین امکانی وجود دارد) در بهترین سناریوی ممکن، همکاری پردازنده و گرافیک اسکورپیو باعث میگردد که تفاوتی به اندازه تفاوت عناوین مولتی پلتفرم در دو کنسول Xbox One و PS4 ابتدای نسل را شاهد باشیم.

    البته مسئولان مایکروسافت ادعا میکنند که باوجود پیچیدگی و سختی بیشتر توسعه دهندگان در استفاده از کنسول اسکورپیو، اگر آنها بتوانند از کنسول بدرستی استفاده کنند، آنان نیز قادر به دسیابی ۴K Native خواهند بود.

    همانطور که انتظار میرفت، کنسول اسکورپیو نیز همانند کنسول PS4 Pro از ویژگی روش پیکسل های شطرنجی و دیگر تکنولوژی های بهینه سازی پیکسلی برای افزایش رزولوشن به ۴K بهره میبیرد — لازم به ذکر است روش پیکسل شطرنجی (checkerboarding) بسیار متفاوت از روش UpScale معمول در کنسولی چون Xbox One S است، در حالیکه در چنین روشی بدون در نظرگیری سایز و پیکسل های اولیه، فقط رزولوشن بازی افزایش پیدا میکند، در روش پیکسل شطرنجی با بزرگ کردن هرکدام از پیکسل ها، طوری رزولوشن افزایش پیدا میکند که کاربر تفاوت خاصی با رزولوشن ۴K Native را احساس نخواهد کرد. – البته مایکروسافت انتظار دارد این روش برای بازیهای دارای رزولوشن کمتر از ۹۰۰p کنسول Xbox One اعمال گردد

    مهمترین ترین سوالی که امکان دارد پرسیده شود، آیا این هنر اسکورپیو در ارائه رزولوشن بالاتر باعث میگردد که تفاوت و شکاف زیادی بین عناوین مشترک روی PS4 Pro بوجود آید ؟ آیا شاهد انقلابی که برای یکسال منتظر آن بودیم، خواهیم بود ؟
    مطمئنن جواب بستگی به محتویات ارائه شده دارد، اما در مقایسه معمول، جواب خیر است.
    در حقیقت سونی بخاطر استفاده از تکنولوژی هایی چون روش checkerboarding، تکنیک anti-aliasing پیشرفته، super-sampling زمانی و رزولوشن داینامیک تقریبا توانسته است راه طولانی در بستن چنین شکافی را بپیماید و به ۴K واقعی که مایکروسافت در نظر داشت، بسیار نزدیک شود.
    البته نباید ایده استفاده از بافت های ۴K در اسکورپیو را نادیده گرفت، ویژگی که حتی در رزولوشن ۴k نیز احتمالا تفاوت زیادی ایجاد میکند.

    در مقام مقایسه پروژه اسکورپیو با یک سیستم کامپیوتر شخصی (PC) باید ذکر کرد با توجه به اینکه قدرت GPU کنسول PS4 Pro در حدی بین گرافیک RX 470 و RX 480 است (البته که با تفاوت بسیار بیشتر و پرقدرت تر بودن به واسطه API و ابزارهای خاص سونی و همچین هسته های کاملا سفارشی شده و…) و دانستن این موضوع که هردو کنسول PS4 Pro و اسکورپیو از معماری قدیمی پلاریس AMD استفاده میکنند، میتوان پی برد که گرفیک اسکورپیو نیز از اورکلاک پردازنده گرافیکی برای رسیدن به ۶ ترافلاپ قدرت، نشات گرفته است. هرچند همانطور که در مورد PS4 Pro ذکر کردیم تفاوت های بسیار زیادی بین GPU یک کنسول با کارت گرافیک های استاندارد وجود دارد.

    تغییر سیاست مایکروسافت برخلاف سال گذشته (بنا به ضعف اولیه PS4 Pro در نبود عناوین رزولوشن ۱۰۸۰p در زمان لانچ) در تمرکز برروی رزولوشن ۱۰۸۰p بجای رزلوشن وعده داده شده ۴k واقعی.

    اجبار توسعه دهندگان به ارائه گزینه ۱۰۸۰p برای عناوینی که از رزولوشن بالاتر استفاده میکنند، همچنین اجبار به ارائه فریم ریتی برابر یا بیشتر برای عناوینی که همزمان برروی کنسول Xbox One معمولی ارائه میگردند (البته هدف مایکروسافت افزایش یا ۲ برابر سازی فریم ریت بازی ها نیست)

  • MOANOFTHEMOON گفت:

    فکر کنم فوریه درسته نه فبریه

  • Fight Club گفت:

    درود بر سعید عزیز…
    وقتی مقاله رو بخونید…. متوجه این موضوع میشید که نویسنده با چه شور و شوق خاصی مقاله رو نوشته… مشخصه با تک تک این عناوین زندگی کرده..و این خیلی ارزشمنده
    درباره همه عناوین این لیست میشه صحبت کرد…
    ولی من درباره بهترین تجربه عمرم صحبت میکنم..
    Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
    عنوانی که عظمت صنعت گیم رو به جهان نشون داد.. و به موضوعاتی فراتر از جنگ پرداخت..
    سکانس ابتدایی این بازی رو ببینید تا متوجه این موضوع بشید… که عناوینی که امروزه منتشر میشن در مقابل این عنوان مثل شوخی مضحک میمونن… یه نمونشم عناوین امروزیه کمپانیه یوبیسافت…
    که گیمرها رو چیزی غیر از گیمر میبینه!
    ماکروسافت خیلی سعی کرد این عنوان رو ۳۶۰ هم بیاره .. چون امتیاز سری متالگیر برای سونی نیست…. برای کونامی هست
    ولی خب با جواب کوبنده استاد کوجیما مواجهه شد…۳۶۰ قدرت لازم برای اجرای این بازی رو نداره … اونم سال ۲۰۰۸!!
    اگه تونستید حتما این ابر بازی رو تجربه کنید…
    در نهایت ممنون از اقا سعید بزرگوار….

    • درود بر فرزام عزیز. خیلی ممنونم از این که مطالعه کردید مقاله رو وقت باارزشتون رو گذاشتید برای خوندن و نظر نوشتن و خوشحالم که واقعا حس من رو درک کردید. این خیلی ارزشمنده برام.
      واقعا که متال گیر ۴ عنوانی فراتر از گیم بود و یک مسترپیس واقعی محسوب می شه.
      باز هم ممنونم از شما فرزام عزیز به خاطر لطف همیشگیتون

  • Vito Scaletta گفت:

    ممنون آقای بابایی خیلی مقاله خوبی بود. بغیر از demons souls همه شاهکار و انتخابشون درست هستند. بهترین انحصاری ها همواره متعلق به سونی هستند کلی شاهکار دیگه هم در راه هست. HeavyRain باید در جایگاه پنجم قرار میگرفت

  • Mr.surprise گفت:

    یه روزی اون بالا نوشته میشه بهترین عناوین نسل ۸٫٫٫ اون موقعس که میفهمیم پیر شدیم چه عمر زود گذشت :((

    انگار همین دیروز بود پلی ۳ خریده بودما

  • HeadshotBoy گفت:

    سلام و درود بر سعید خان عزیز :inlove:
    مقاله بسیار زیبایی بود.
    ممنون ازت :heart:

  • با همشون زنگی کردم مثل اون ۲۰ تای قبلی از بین اینا هم نمیتونم یکی رو انتخاب کنم همشون واسم دنیان این همه لطف و سرگرمی رو یا بهتره بگم زندگی رو مدیون شرکت سونی و کنسول پلی استیشن هستم
    بازم ممنون اقا سعید هنوز هم که هنوز خیلیاش رو بازی می کنم :yes: :yes: :yes: :yes:

  • Hesam 227 گفت:

    قطع به یقین حق TLOU نیست که در صدر باشه با وجود عناوین ابرشاهکار GOW , MGS
    TLOU حالا حالاها خیلی مونده تا به این عناوین اثبات شده و ریشه دار برسه …
    ای کاش مقداری منصفانه تر به بازیها نگاه میکردید و نه علاقه ی شخصی …
    آقای بابایی شما تو تمام مقالاتتون هر چیزی که اپسیلون ربطی به TLOU داشته باشه رو بهترین میدونید و این بسیار بده برای یک منتقد
    ۲ تا گزینه ی ۲ هم بسیار مورد عجیبیست !!!

    • درود بر شما حسام جان.
      خیلی متشکرم از این که مطالعه فرمودید و این که وقت باارزشتون رو برای نظر دادن گذاشتید.
      حسام جان نظرتون برام بسیار بسیار عزیز و قابل احترامه و قطعا هیچ گاه نمی گم که من درست میگم و اول مقاله هم گفتم اینا نظر من توش دخیله و وحی منزل نیستن که حتما جایگاههاشون همینه در دنیا. قطعا نظر شما متفاوته و همین قشنگه اتفاقا که ما هم نظر شما رو بدونیم.

  • edenson گفت:

    وقتی کسی قلم به دست میگیره تا مقاله ای بنویس همیشه تا ی حدی منطق رو بنای کارش قرار میده اما به عشق به هیجان به گریه به خنده به Last of Us میرسه دیگه قلمش از قلبش دستور میگیره و چیزای که مینویسه از قلبش میگذرن هر آنچه از دل آید لاجرم بردل نشیند ، این بازی خاطره نیست زندگی عشق و وفای به عهده رابطه دو نفر نیست عشق پدرو فرزنده ، تنها شخصیت نیست رفیقه
    الی الی هرچقدر از اشلی جوهانسون بگیم کم گفتیم مگه میشه با این صداگذاری اینهمه ناب و طبیعی و سرزنده بود؟ آره اگه نمیشد الی در کار نبود رک بگم الی رو اشلی جوهانسون الی کرد

  • _mr.shock_2 گفت:

    اگه دو تا رتبه ۱ داشتیم بهتر بود :
    ۱٫God Of War
    ۱٫The Last Of US

  • ali 57 گفت:

    چه خاطره ها که با این عنوان ها داشتم واقعا سونی از لحاظ انحصاری بی رقیبه چه زمان ps1 چه ps2 چه ps3 چه ps4 که همه میدونیم چه عنواینی قراره طی ۲ سال براش بیاد
    واقعا دیگه برای تجربه کردن ادامه های last of us و god of war صبر ندارم

  • s1107 گفت:

    جناب آقابابایی خدا قوت …
    .
    لیست زیبا و خاطره انگیزی بود. شخصا به دلیل اینکه تمام سالهای نسل هفت رو با کنسول ps3 گذراندم متوجه این موضوع هستم که امکان قراردادن تمام بازیهای انحصاریهای این کنسول در یک مطلب نیست. به همین خاطر با اجازه شما اسم چندتا از بازیهای خاص و کمتر شناخته شده ps3 رو در زیر قرار میدم تا موجب آشنایی افرادی که از وجود این بازیها خبر ندارند بشه (مخصوصا افرادی که ps3 دارند) :
    puppeteer
    sound shape
    sly cooper thieves in time
    flow
    when vikings attack
    fat princes
    the unfinished swan
    god of war collection
    god of war origins collection
    Metal Gear Solid: The Legacy Collection
    ratchet and clank all for one
    ratchet and clank into the nexus
    ratchet and clank crack in time
    Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction
    SOCOM 4 U.S. Navy SEALs
    starhawk
    warhawk
    Wipeout hd
    سری بازی MotorStorm
    Jak and Daxter Collection
    سری بازی یاکوزا
    و …
    .
    امیدوارم که بازی جدیدی در این لیست دیده و موفق به تجربه آن شوید ، در نهایت امیدوارم که از تجربه اون لذت ببرید …

    • درود بر شما. خیلی خیلی از شما ممنونم و واقعا لطف دارید به بنده.
      بسیار بسیار کار زیبایی کردید و اتفاقا من خیلی این موضوع رو دوست دارم که بازی هایی که خیلی ها شاید نشناسن ولی قشنگ هستن رو معرفی کنیم به بقیه.
      نکته جالب اینه که در لیست شما غیر از موتوراستورم که خب هیچ گاه ریسینگ باز نبودم و یاکوزا که طولانی بازی نکردم، بقیه رو همه رو بازی کردم و می شناسم کاملا. ممنون ازتون

  • Godofwar0385 گفت:

    یادمه اخرای سال ۸۸رفتم کنسول پی اس۳بخرم بخاطر گاداف وار سه همون موقع هم چندتا دیگه اومدند فروشگاه تو اصفهان گفتند ی کنسول پی اس۳بده واسه گاداف وار میخایم.فروشنده میگفت این بازی فقط واسه فروش کنسول پی اس۳ساخته شده 😀 😀

  • vergil2max گفت:

    ممنون اقای اقابابایی.چی بگم اصلا مقاله هاتون از نقداتون خیلی بهتر اکثرا مواقع. 😀
    خب حدس میزدم اخرین ما توی لیست شما اول باشه و نمیشه هم گفت حقش نیست چون بنظر خیلی ها به ویژه شما هست شاید یکی مثل من خیلی از این بازی خوشش نیاد اما بازم نمیشه منکر شاهکار بودنش شد.ولی چی میشد مثل اکثر مقدمه هاتون مینوشتید سه بازی اول رتبه هاشون جابه جا بشه……
    اقای بابایی یک سوال فنی داشتم اگه یک نفر ازتون بپرسه ps3 بخرم یا ps4 چی میگید.فرض کنید انحصاری ها ps3 را بازی نکرده باشه.گیج شدم
    اوه.داشت یادم میرفت.اقای اقابابایی یک بازی ماشین جنگی بود که سازنده خدای جنگ ساخته بود اونو توی بیست بازی برتر ندیدم واقعا جاش خالیه. 😀
    لیست من.البته جز ۲ تای اول بقیه فاصلشون ناچیز
    ۱٫God of War III
    ۲٫Uncharted 2: Among Thieves
    ۳٫Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
    ۳٫Killzone 2
    ۵٫Demon’s Souls
    ۵٫The Last of Us
    ۵٫Infamous

    • درود بر شما. خیلی خیلی از شما متشکرم به خاطر لطفتون و این که مطالعه فرمودید. انشالله که نقدها هم سطحش بالاتر بره تا از اونها هم مثل مقالات راضی باشید.
      والا من که دیدید دو تا شماره ۲ گذاشتم و واقعا واقعا واقعا هر جور ۳ تای اول عوض بشن اوکی هست به نظر من و نظرم مثل شماست.
      رستش رو بخوام بگم اگر بخوایم در لحظه بگیم باید گفت پلی استیشن ۳ چون خیلی خیلی بازی های بهترش از ۴ زیاد تر هستن ولی خب این دلیلش اینه که هنوز نسل هشت وسطاشه و قطعا هی بازی های جدید و بی نظیر خواهد اومد برای ۴ که تا چند سال دیگه اون رو هم تبدیل به یه اسطوره میکنه مثل ۳، هر چند الان هم ۴ اسطوره اس. به نظرم خرید ۴ منطقی تره چون که کنسول روز هست و با دنیا پیش میرید و بازی های جدید.
      بله میدونم کدوم بازی رو میگید. اتفاقا خیلی هم زیبا بود.
      ممنون از نظرتون

  • روزی هزاران افسوس میخورم چرا نسل هفت ایکس باکس گرفتم و بی انحصار بودم. ممنون آقابابایی

  • بهترین بازی پلی استیشن فقط خدای جنگ. تک تک نسخه هاش عالی ان. که در نسخه ۳ به اوج خودش می رسه اونم با باس های فوق العاده عالی

  • emad.trb گفت:

    بخش اول این متن واقعا درد دل خیلی از ماست خسته شدیم از بس گفتن تو دیگه بزرگ شدی مگه بچه ای که بازی میکنی , از شغلت خجالت بکش بزار کنار این مسخره بازیارو و…
    ولی نمیدونن که دنیای فکری روحی و عاطفی ما همین بازیاست

  • فرشاد گفت:

    آقا سعید ممنون از مقاله خیلی خیلی خیلی خیلی خوبت اشک تو چشام جمع این لیست قسمت دوم واقعا دیوونه کننده اس سونی یه شرکت نیست که دنبال فقط کسب در آمد باشه واقعا با خلق بهترین ها برای گیمر ها دنیایی رو خلق میکنه که تا ابد تو ذهنشون باقی میمونه بعد دیدن گاد آف وار ۳ و آنچارتد و کیلزون دیگه نتونستم تاب بیارم گریه ام گرفت یهو ۳ نسلی رو که با سونی بودم از جلو چشام رد شد از کرش بندیکوت نسل ۵ تو پلی استیشن تا گاد آف وار که وقتی نسخه دوم بدون پایان اصلی تموم و وقتی نسخه سوم روی پی اس ۳ اومد خدا سرشاهده الان که دارم میگم مو به تنم سیخ میشه جوری دیوونه شده بودم که دیگه حالیم نبود کجام ۳ نسل از ۱۹۹۵ تا به امروز که میشه گفت اصل دوران گیمری من یجورایی دوره حرفه ایم تو این ۳ نسل اتفاق افتاده و تا به امروز وفادار به سونی و کنسول پلی استیشن بودم هیچوقت زمانی که ps2 خریدم رو یادم نمیره نسخه اسلیم تازه معرفی شده بود و تو بازار به قیمت ۱۸۰ هزار تومن فروخته میشد وقتی خریدمش شبش بابامون نزاشت بازش کنیم و بازی کنیم یعنی یه حسرتی به دلمون گذاشت خدا بیامرز اونشب که نگو تا خود صبح نخوابیدم داشتم به جعبه زرد رنگ و عکس کنسول نگاه میکردم از ترس اینکه نزاره فردا بازش کنم حتا چسب پلمپ دستگاه رو هم نکندم تا فقط صبح بشه من اینو باز کنم صبح یه خروس صبحونه خورده نخورده رفتم سروقتش و دیگه تمام اون زمان تو محل فقط یه کلوپ داشتیم که ۳ تا ps2 داشت هیچکس هم نداشت یه روز رفتم همون کلوپی که همیشه میرفتم برای بازی رفتم ازش بازی بخرم وقتی بچه دیدن میخوام بازی بخرم نمدونید چه حسی داشتید انگار تو آسمون ها بودم دست از پا نمیشناختم تو نسل ۶ ام سونی کاری کرد با من که دیگه تکرار نمیشه تو تاریخ برام رسیدیم به نسل ۷ به خاطر کپی خور نبودن ps3 تا سال ۲۰۱۰ من نخریدم کنسول رو ولی وقتی کپی خور شد یه نسخه فت ۵۰۰ گیگ گرفتم میتونم فقط بگم محشر بود آنچارتد ۱ و ۲ اولین بازی هایی بودن که روش ریختم بعد اینکه این ۲ تارو تموم کردم دیگه به معنی کلمه از خدا چیزی نمیخواستم گذشت تا نسل ۸ ام اومد و خدارو شکر که تا به امروز یه سونی فنم و افتخار میکنم به این ق

    • درود بر شما. خیلی خیلی از لطف شما ممنونم که وقت با ارزشتون رو گذاشتید و مقاله رو خوندید و خوشحالم راضی بودید. ارزشمندتر از اون این نظر زیباتونه که واقعا احساسی هست و بسیار زیبا نوشتید و حستون رو کاملا درک میکنم. خیلی ممنونم از شما

  • Ehsan.PXP گفت:

    به هیچ عنوان نمیشه سه گیم اول رو رتبه بندی کرد من عاشق بازیGOWهستم من عاشقunch2هستم من عاشقtlouهستم باید از رتبه چهار بیاییم ب رتبه یک یعنیGOD،unch2،tlouهر چند کفه ترازو برای من گیمر سنگینی میکنه به طرفGOW ولی در کل حق رتبه بندی بین این سه گیم برتر تاریخ نمیتونم به خودم بدم 😎

  • درود بر شما… من هم با بالاتر رفتن سن علاقه ام بیشتر میشه به این صنعت..یه مدته احساس میکنم غیر عادیه ولی شماها رو که میبینم قوت قلب میگیرم که عشق من صنعت گیمینگیه که برازنده لقب هنر هشتم هستش. انصافا بین کنسولها سونی همیشه درخشانترین و بهترین گیمها رو داشته که اگر نبودن گویا یه چیز این صنعت کم بود. شما صنعت گیم رو بدون GOD OF WAR یا shadow of colossus تصور کنید؟؟؟ البته پیشرفتهایی که بازیهای سایر کنسولها به این صنعت اضافه کرده مثل کاورگیری و… سر جای خودش باارزش هستش، اما سونی همیشه یه سر و گردن بالاتر بوده و هست.
    ممنون بایت مقاله خاطره انگیزتون

  • گریه ام میگیرد…به خدا گریه ام میگیرد وقتی چهره جوئل و الی را میبینم…ناتی داگ‌لعنتی
    خدا بود این جمله ممنون سعید جان عالی مقل همیشه

  • peen گفت:

    سپاس و درود
    واقعا ترتیب بازی ها به حق است و دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه

  • با تشکر از سعید اقابابایی عزیز که کاملا مشخصه که مقالات و مطالب خودش رو با عشق مینویسه و واسه همینه که همیشه به دل میشینه… :yes:
    ——————————————————————–وقتی خوندن قسمت دوم مقاله رو شروع کردم باور کنید دست ام می‌لرزید! طبق شواهد و اطلاعاتی که از قسمت اول مقاله گرفته بودم میدونستم که در قسمت دوم تازه شاهکارهای نسل هفت قراره وارد بشن….!
    آخه همتون میدونید…واسه ما گیمر های سونی فن مرور خاطرات و گذشته شیرین ترین کار ممکنه…واسه ما هایی که اکثر موفقیت های شرکت مورد علاقمون استارتش از نسل هفت خورد و با نسل هفت به اوج رسید…خب مسلما مرور شاهکارهای نسل هفت که از قضا انحصاری هم هستن لذت خاص خودشو داره…
    بطور کلی از رتبه بندی هم کاملا راضی بودم و هم طبق علایق شخصی خودم بود و هم عیار هر عنوان(گرچه از نظر من از رتبه چهارم به بعد همه لیاقتشون یچیزی فراتر از رتبه اوله)
    در پایان هم جا داره که بگم واقعا خوشحالم که یک گیمرم…خوشحالم که تجربه ها و خاطراتی رو دارم که جزو شیرین ترین تجربه های عمرمه…و در اخرم خوشحالم که در عصری حضور داشتم که تونستم شیرین تجربه ممکن واسه هر گیمر رو در طی دو نسل بارها و بارها انجامش بدم و هر دفعه از دفعه قبل بیشتر به عظمتش پی ببرم…
    #tlou_for_ever

    • درود بر حامد عزیز. خیلی خیلی از شما ممنونم که مقالات رو مطالعه می کنید و از اون مهمتر اینه که حس مقاله رو درک می کنید که با چه عشقی نوشته شده. واقعا ازتون متشکرم.
      همینطور باید بگم نظر زیباتون مخصوصا قسمت اخرش بسیار درست و عالی نوشته شده و کاملا من هم با شما هم عقیده هستم

  • Resident Evil گفت:

    خسته نباشید مقاله عالی بود مثل همیشه
    شایست ترین بازی برای بهترین بازی PS3بودن بی شک TLOU هست و شاید حتی بتونم بگم بهترین بازی نسل۷
    I need a PS4

  • ممنون سعید جان
    ایمدوارم دیگه منو بین کاربرا بشناسی :laugh: :laugh:
    خیلی نقد خوبی بود
    متاسفانه من PS3 نداشتم و از تجربه این شاهکارا محروم بودم ولی با اومدن ریمسترشون به PS4 فهمیدم چقدر شاهکار سونی ساخته
    آنچارتد و لست اینا فقط بازی نیستن یه جوری سبک زندگین….

  • راستش میدونید… آقای آقابابایی عزیز واقعا مقاله ای رو نوشتید که هم باید جلوی شما به احترام سکوت کنم هم جلوی تک تک این عناوین… نمیدونم بقیه هم مثل من هستن یا نه ولی وقتی قسمت دوم مقاله رو داشتم میخوندم گریم گرفت… وقتی اونهمه خاطره ی شیرینو به یاد میارم و میبینم دیگه راهی نیست که پیششون بر گردم گریم میگیره… حالا که ps4م رو فروختم دارم میبینم واقعا بهترین.کنسول توی دنیا واسه من همین پلی استیشن۳ بوده… چیزی که دیگه فکر نکنم تکرار شدنی باشه.
    بازم ممنون از شما آقای آقابابایی عزیز بابت این زنده کردن خاطرات.

    • درود بر شما. خیلی خیلی ازتون ممنونم. بسیار ارزشمنده برام که شما هم حس مقاله رو درک می کتید و باور بفرمایید که من هم گاها وقتی در مورد شاهکارهایی که بازی کردم مطلبی میخونم بغض میکنم و حتی گاهی مثلا وقتی در مورد نوشته ای که خودم مثلا برای ایکو نوشتم یا یه شاهکار دیگه، شک تو چشام جمع میشه از خوشحالی این که من این بازی رو بازی کردم و این شاهکار در زمان ما منتشر شده. میدوندی این بغض یعنی چی؟ یعنی عشق به گیم و گیمر بودن که خدا رو شکر مشخصه که شما هم گیمری واقعی و با احساس هستید و برای بازی ها حاضرید بایستید و کلاه از سر بردارید چون بنده هم همینطور هستم.
      خیلی خیلی ممنون از شما

  • فقط دو ماهه از ps2 به ps3 اومدم و دلست رو دوبار و آنچ ۲ رو دو بار و سه رو یک بار و گاد ۳ رو هم دوبار تا آخر رفتم.
    بین بار اول دلست و دوم فقط دو هفته اختلاف بود
    خوشحالم که هنوزم نسل هفت برام تازست و درگیر دنگ و فنگ ps4 نیستم.

  • Godofwar0385 گفت:

    ولی اخرش خدای جنگ چیز دیگه ای بود یجورایی نماد پلی استیشنه شخصیت کریتوس واقعا یه اسطورس خیلی دوس داشنیه و ابهت بخصوصی داره.تو سابت زومجی تو برترین شخصیت کریتوس اول شد

  • یوشی رو نقد نکنین از خودتون مایع بزارین

    صد تومنی پاره های لای هزاری

    هه همین مونده اینا براش تز بدن
    فقط اینو بت لای پرانتز بگم یوشی خیلی کارا کرد نگفتش ک ریا نشه این روزا قضاوت بازی ا رو هایپاشه
    واسه ما این بازیا عادیه همه نقدر شدن این استعداد ذاتیه تعریف کنی میگن فن بویی باو تعریف نکنی هم میگن قصدش ریاست
    زنده باد دراکمن تو ذهنش چیاس یارو آدم حساب کار دستش میاد
    د لست بازیش غمگینه چون بارش سنگینه کمبود گذشته هارم فقط …..
    وقتی زباره مایکرو داره راحت در می ره اون وقته ک خودکارم با کاغذ در گیره
    سونی گیم نزده رو شکم سیری
    واسه هایپ کردن یکم پیری
    فیلم(فیل اسپنسر) غابله احترامها چون گیم خاصی نداره فاقد اعتباره
    با آنچ میشه در جنگ تاخت با گاد میشه دنیارو تکون داد با گیمای سونی میشه دنیارو تکون داد
    مطمئن باش من این حرفا رو واسه وزن و غافیه بهم دیگه وصل نکردم من این حرف هارو هارو بالا آوردم از حقیقتی تلخی ک وصف نکردم

    جایی. اینکه ۴k ببینم ترجیح میدم گادافوارو اچ دی بزنم

  • Hold the Door گفت:

    دمت گرم آقا سعید عالی بود
    اما به نظر من هیچ بازی دقت کنید هیچ بازی رو دست God Of War نیومده !
    به نظر من گاد باید اول باشه !
    چون اصلا تکراری نمیشه 🙂
    به شخصه با اینکه هر نسخه اشو که تا الان اومده بالای ۵-۶ بار تموم کردم ئ دیگه فریم به فریمشو حفظم اما بازم برام تکراری نمیشه و نخواهد شد
    هر دفعه بازی میکنم انگار بار اولمه :rotfl:

  • Tyler Durden گفت:

    جدا از شاهکاری به نام last of us، تاثیری که Gow3 در ابهت و بزرگی ps3 داشت هیچ بازی ای نداشت

  • Mehthrill گفت:

    بازی shadow of colossus به معنای واقعی کلمه زیبا،جذاب و درگیر کننده بود.
    به هر کس که میتونه تجربش رو توصیه میکنم.
    اقا سعید خیلی ممنون از معرفی بازیها به خصوص shadow of colossus که من بعد از نقد ویدیویی شما تجربش کردم

  • saeed rahimi گفت:

    جناب آقا بابایی چه کردی با دل ما با این لیست افسانه ای

  • مرسی سعید مقاله خوبی بود
    برایه من بهترین بازی گاد هست و نماد سونی گاد اف وار هست وای که چه خاطراتی تو ps2باهاش داشتیم

  • gamelover1392 گفت:

    سلام به همه ی گیمر های گیمفا.
    عضو جدید وارد میشود!

    heavy rain یکی از بهترین بازی های Interactive بود که تجربه کردم.
    Uncharted 2: among thieves هم از اون بازی هایی بود که دوست نداشتم خیلی زود به پایان برسه.
    god of war 3….. انقدر بزرگه که توصیفش سخته.
    the last of us هم که در top 5 بهترین بازی های عمرم قرار داره.
    در کل هدفم اینه که بگم با این مقاله جون تازه ای گرفتم. 😀

  • XANAX گفت:

    سلام دوستان اکانت من بن شده چی کار کنم

  • Nioh گفت:

    بدون شک متال گیر سالید بهترین بازیه کنسول ps3 برای من بود داستانی پر قدرت و گرافیکی بالاتر از زمان خودش.

  • RAZIEL گفت:

    سعید جان دمت گرم واقعا خسته نباشی :rose:

  • ShahinSky گفت:

    درود سعید جان
    دلست اف اس بهترین بازیه و کاملا حقش بود توی لیستت اول باشه
    جملاتی که راجب لست اف اس نوشتی رو با جونو دل درک کردم اصلا این بازی نیست ک ! بخدا زندگیه خوده عشقو وابستگی لذت هیجان زیبایی خلاصه میشه توی دلست اف اس
    تو نسل هفت که اصلا کنسول نداشتم از بازیاشم خبر نداشتم و خدارو شکر دیدن تریلر کالاف این سعادتو نصیبم کرد تا این فراشاهکارو تجربه کردم. خیلی هم اتفاقی این بازیرو خریدم اصلا نمیدونستم بازیش چجوریه از عکسش خوشم اومد گرفتمش
    بعدش شد بهترین بازیه عمرم
    گرافیکش مخصوصا نورپردازیش که عین واقعیته
    گیم پلی که قربونش برم مگه از این بهتر میشد بسازن!؟ کنترل شخصیت توی درگیری ها هیچ نقصی نداره هوش مصنوعی دشمنا و الی بی نقصه و اگه روی درجه سختیه گرندد بزاری هوش دشمنا خیلی بالاتر میره اما من هیچوقت روی این درجه سختی بازیش نکردم چون با یک تیر و یک ضربه میمیری اعصاب خرد کنه
    در مورد داستانشم که فقط میشه گفت داستانش تکه
    شاید بظاهر از دید بعضیها که بازیش نکردن داستانش کلیشه ای درباره ی نجات دنیا باشه اما اوج این داستان مرحله ی اخر بازیه
    توی تمام داستان های مشابه هدف تا اخر بازی نجات دنیاست اما توی دلست اف اس اخر بازی با دلو جون میگی گور بابای دنیا بزار همینجوری بمونه ویروس کیلو چنده!! فقط الی رو میخام..
    تمام نگهبانا و حتی دکتر هایی که برای نجات بشر تلاش میکننو میکشی تا عشق از دست رفته ی خودتو پس بگیری
    واقعا داستانش نابه
    پلس استیشن انحصاری های معرکه ای داره مثل خدای جنگ اما دلست ی چیز دیگست.اما خدای جنگ ۴ هم مثل دلست یه بازیه بی همتا توی یه بخش گیم پلی گرافیک و داستان میشه

  • nobody گفت:

    هنوزم که هنوزه با خواندن شرح The Last of Us اشک در چشمانم حلقه میزند.
    به حق تعریف درستی از این شاهکار داشتید:TLOU یک مفهوم است.

    اما تشکر ویژه برای موسیقی متن Journey .
    روحم را ارضا کرد این اثر ۱ دقیقه و ۴۳ ثانیه ای

  • Ninja theorey گفت:

    آنجارتد۲ و کیلزون۲ و رسیستانس۲ از بهترین های این کنسول هستند حتی خیلی بهتر از نسخه ۳ این آثار اما هیج قت نتونستم با لست ارتباط بگیرم و برای من فقط درحد چند دقیقه بازی بودن هنوز این ۳بازی گاهی تکرار میکنم ‌.

Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا
Only on Playstation... این ویترین نسل هفتم است... | ۲۰ انحصاری برتر پلی استیشن ۳ (بخش دوم) | گیمفا