بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا

بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶

امیرحسین دهنوی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا

۲۰۱۶ سومین سالی است که کنسول ایکس‌باکس وان عرضه شده و شاید بتوان امسال را موثرترین سال ایکس‌باکس خواند. در ادامه با بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ با گیمفا همراه شوید.

امسال سال بسیار خوبی برای ایکس‌باکس وان بود با این وجود رابط کاربری آن همچنان کُند و به هم‌ریخته است همچنین خریداران با این سوال که وان اس را بخرند یا برای اسکورپیو منتظر بمانند روبه‌رو هستند اما نباید از دستاوردهای این کنسول در سال ۲۰۱۶ چشم پوشی کرد و چیزهای زیادی برای دوست داشتن آن وجود دارد، طبیعتا نیز دلیل اصلی کنسول برتر بودن آن در نیمه دوم سال هم همین است. با نزدیک شدن به پایان سال، بیایید به بررسی عملکرد آن بپردازیم.

سخت افزاری جدید با کنسولی قوی‌تر که در آینده می‌آید

در آگوست مایکروسافت اولین کنسول اصلاح شده ایکس‌باکس وان با نام وان اس را روانه بازار کرد. وان اس بسیاری از مشکلات کنسول ایکس‌باکس وان را حل کرده بود و ویژگی‌های جدیدی نیز به آن اضافه کرده بود. منبع تغذیه بیرونی آن حذف شده و در کنار کوچک‌تر شدن کنسول، حال وان اس می‌تواند ایستاده نیز قرار بگیرد و حتی دیسک‌های ۴k را پخش کند، کاری که کنسول پلی استیشن ۴ پرو نیز نمی‌تواند انجام دهد اما شاهد حذف شدن پورت کینکت هم از این کنسول بودیم که حال شما مجبور هستید با پرداخت هزینه‌ای آداپتور مخصوص آن راه تهیه نمایید از طرفی همچنان هارد آن غیرقابل تعویض است اما امکان استفاده از هاردهای مختلف و متنوع اکسترنال میسر بوده. این تنها تغییرات این کنسول دوست داشتنی نبود و شما می‌توانید برای بررسی تخصصی گیمفا از کنسول ایکس‌باکس وان اس به اینجا مراجعه نمایید.

xbox one s mit controller

Xbox One S

از طرفی وان اس می‌تواند بازی‌هایی که از HDR پشتیبانی می‌کنند را به تصویر بکشد و حقیقتا HDR بازی‌ها را به مراتب عمیق‌تر و زیباتر می‌کند اگرچه هنوز تعداد این بازی‌ها کم است. همچنین عملکرد فنی کنسول ایکس‌باکس وان اس از ایکس‌باکس وان بهتر بوده است. مایکروسافت برای اینکه پشتیبانی از HDR باعث ایجاد مشکل برای وان اس نشود، کمی قدرت گرافیکی آن را افزایش داد که باعث می‌شود در بازی‌هایی که از HDR پشتیبانی نمی‌شود شاهد فریم‌ریت با ثبات‌تری باشیم. اگرچه این افزایش عملکرد به راحتی قابل تشخیص نیست.

در E3 2016 نیز شاهد معرفی کنسول ایکس‌باکس اسکوپیو بودیم. اسکورپیو با ۶ ترافلاپس قدرت پردازش گرافیکی، قوی‌ترین کنسول تاریخ لقب گرفته است. در هنگام معرفی اسکورپیو بسیار معتقد بودند که معرفی این کنسول قوی‌تر باعث در سایه قرار گرفتن ایکس‌باکس وان و مدل اس می‌شود اما پس از E3 2016 شاهد افزایش فروش ایکس‌باکس وان بوده و سپس با عرضه وان اس در ماه آگوست این کنسول توانست چهار ماه متوالی پرفروش‌ترین سخت افزار ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا شود. اسکورپیو قرار است در تعطیلات ۲۰۱۷ انتشار یابد.

ارائه ویژگی‌ها و بهبودهای بسیار درکنار سخاوتمندی مایکروسافت

سال ۲۰۱۳ را به یاد دارید؟ زمانی که مایکروسافت با ارائه محدودیت‌های فراوان عملا به پای خود شلیک می‌کرد اما دوران آن مایکروسافت گذشته است. غول ردموندی سال به سال سخاوت بیشتری را به طرفداران نشان می‌دهد. سال گذشته شاهد معرفی قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبل بودیم. مایکروسافت برای استفاده از این قابلیت یک دلار هم از مشتریان خود دریافت کرد و عملا ایکس‌باکس ۳۶۰ را به رایگان در اختیار کاربران ایکس‌باکس وان قرار داد. از طرفی بازی‌های دیجیتالی یا فیزیکی ایکس‌باکس ۳۶۰ که پیش‌تر خریداری کرده‌ بودید همچنان بدون هزینه‌ای برروی ایکس‌باکس وان قابل بازی بودند؛ این درحالی است که کنسول پلی استیشن ۴ در کنار اینکه توجهی به بازی‌های پیش‌تر خریداری شده ندارد، هزینه گزافی نیز برای کرایه بازی‌ها و استریم آن از مشتریان خود دریافت می‌کند. قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبل سال گذشته معرفی شد اما در سال ۲۰۱۶ به اوج خود رسید. تقریبا در هر هفته شاهد اضافه شدن چندین بازی جدید به سرویس بودیم و امسال نیز تعداد بازی‌های آن به بیش از ۳۰۰ عنوان رسید. تنها در ماه نوامبر شاهد اضافه شدن بازی‌های بزرگی چون Mass Effect 2 و Mass Effect 3 در کنار Oblivion بودیم و این درحالی بوده که Red Dead Redemption نیز در اوایل سال به لیست اضافه گردید. به‌جرئت می‌توان گفت که یکی از دلایل فروش بالای ایکس‌باکس وان، قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبل است.

red dead redemption outlaws to the end dlc

Red Dead Redemption هم‌اکنون قابل بازی برروی ایکس‌باکس وان است

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های امسال برنامه Xbox Play Anywhere مایکروسافت است. این برنامه ابتدا با عرضه Quantum Break آغاز شد و با به‌روزرسانی Anniversary ویندوز ۱۰ و ایکس‌باکس وان در آگوست به ثبات رسید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا با خرید بازی که از Xbox Play Anywhere پشتیبانی می‌کند، آن را برروی هردو پلتفرم ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰ دریافت نمایید. این ویژگی شباهت زیادی به Cross-Buy پلی استیشن دارد اما فرق اساسی آن در بازی‌های موجود در سرویس است. در سرویس پلی استیشن عناوینی که Cross-Buy هستند عموما بازی‌های مستقل و کوچک بوده اما Xbox Play Anywhere مایکروسافت با عناوین بزرگی چون Quantum Break و Forza Horizon 3 در کنار Gears of War 4 آغاز شد و در سال‌های آینده با Scalebound و Halo Wars 2 و دیگر عناوین بزرگ ادامه می‌یابد. همانند ویژگی HDR همانند این برنامه محدود به یک‌سری بازی‌های محدود است اما کاری که مایکروسافت کرده این است که بالاخره به مشتریان دلیلی برای خرید دیجیتالی به‌جای خرید فیزیکی داده؛ با این وجود فروشگاه ویندوز ۱۰ مایکروسافت مشکلات اساسی داشته و نیاز به تغییرات بنیادین دارد اما این مشکلات بازهم نمی‌تواند به سودی که طرفداران می‌کندد لطمه‌ای بزند.

xboxplayanywhere

Xbox Play Anywhere

در بخش دیگری که مایکروسافت تغییرات مثبتی ایجاد کرده است، مادها هستند. رایانه‌های شخصی همچنان بهترین مکان برای تجربه ماد است اما از سال گذشته کنسول‌ها نیز کم کم وارد دنیای مادها شده‌اند. عناوینی مثل Fallout 4 و Skyrim از مادها برروی کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی استیشن ۴ پشتیبانی می‌کنند اما مایکروسافت آزادی بسیار بیشتری به ماد سازان نسبت به سونی داده است و تعداد مادها بسیاری بیشتری نسبت به کنسول رقیب برای طرفداران موجود بوده و حتی پشتیبانی از ماد برای بازی مثل Fallout 4 ماه‌ها زودتر از کنسول رقیب در دسترس کاربران ایکس‌باکس وان قرار گرفت. نکته دیگری که مایکروسافت هنوز به آن به‌صورت کامل نرسیده اما قصد دارد برسد، ویژگی کراس پلی است. مایکروسافت دیگر آن شرکتی که به‌دور خودش دیوار می‌کشید نیست و پس از کراس پلی بین رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس وان در بعضی از عناوین، حال به‌دنبال کراس پلی بین پلی استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان نیز است. پس از چراغ سبز مایکروسافت، این تنها سونی است که علاقه‌ای به اینکار ندارد. سازندگان Rocket League نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که اینکار ساده است و در حد فشردن دکمه‌ای کار دارد تا کراس پلی بین پلی استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان فعال شود. با وجود اینکه این تغییر همچنان اتفاق نیوفتاده است اما مایکروسافت بخاطر بیرون آمدن از دیوار خود و آزادی بیشتر لایق تشویق است.

بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا

منتظر چراغ سبز سونی…

ویژگی‌های جدید ایکس‌باکس لایو درکنار عدم حل مشکلات قدیمی

مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ ویژگی‌های جدیدی را برای کنسول ایکس‌باکس وان عرضه کرده است. در بعضی از این ویژگی‌ها شما ابتکار نمی‌بینید و تنها سعی کرده است عقب ماندگی خود را جبران کند. مانند موسیقی پس زمینه که پیش‌تر برروی پلی استیشن ۴ موجود و حتی بررروی ایکس‌باکس ۳۶۰ نیز در دسترس بوده است. بخش Clubs که در آن چیزی شبیه اتحاد خود را می‌سازید، شباهت بسیار زیادی به سیستم Communities پلی استیشن ۴ دارد. در کنار این‌ها ما ویژگی‌های بسیار خوبی چون Looking for Group رو می‌بینیم که در آن به‌راحتی می‌توانید بازی‌بازانی که دوست دارید با آن‌ها هم تیمی شوید را بیابید، چت گروهی که بسیار مورداستقبال قرار گرفته و همچنین ریزه‌کاری‌هایی مثل اچیومنت‌های کمیاب که بسیار دوست داشتنی است اما تمام ویژگی‌های جدید مثبت نبوده. عرضه کورتانا برای ایکس‌باکس وان در ابتدا ایده خوبی به‌نظر می‌آمد اما حال که در دسترس قرار گرفته شاهد بی‌استفاده بودن آن هستیم، اگرچه بعضی از ویژگی‌های آن جالب هستند اما واقعا کسی برروی کنسولش به‌دنبال پیدا کردن مسیر محلی برای رفتن و یا قیمت ارز می‌گردد؟ پاسخگویی کورتانا نیز بین ۵ تا ۱۰ ثانیه طول می‌کشد که همان بهتر خودتان دستور را دستی انجام دهید!

xbox one preview dash tweak1

شلختگی بهترین ویژگی رابط کاربری کنونی ایکس‌باکس وان است

بخش Guide ایکس‌باکس وان نیز همچنان به‌هم‌ریخته و کُند است. مایکروسافت بهبودهایی در آن ایجاد کرده برای مثال بخش جدایی در My Game & Apps برای بازی‌های Ready to Install گذاشته که پیش‌تر در یکجا قرار داشت و عناوین قابل بازی‌مان در انبوهی بازی‌های آماده به‌نصب دفن می‌شد. اما هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد که پس از گذشت سه سال از عرضه آن همچنان وجود دارند. عدم پشتیبانی از فولدر، سخت بودن گشت و گذار در فروشگاه ایکس‌باکس، زمان نصب بازی‌ها بسیار طولانی بوده، بخش Snap کُند است و بخشی از تصویر را به‌خود می‌گیرد همچنین باعث کُندی بازی نیز می‌شود و بسیاری ویژگی دیگر که در منوی به‌هم ریخته ایکس‌باکس وان گم شده‌اند و سخت پیدا می‌شوند.

به‌صورت کلی باید گفت که سیستم عامل مایکروسافت کُند است و همه دارندگان این کنسول از آن باخبر هستند. مایکروسافت سعی کرد در سال ۲۰۱۵ با انتشار به‌روزرسان بزرگ ایکس‌باکس وان رابط کاربری را بهتر نماید اما گاهی دل‌مان برای همان سیستم قبلی تنگ می‌شود. گزارشات اخیر خبر از آن می‌دهند که مایکروسافت قصد دارد بخش Snap رابط کاربری را به کلی حذف و با چیز جدیدی جایگزین کند که امیدواریم این اتفاق بیوفتد اما تا زمان ما با دوبار فشردن کلید هوم و منتظر پاسخ سیستم گیر افتاده‌ایم.

سالی قدرتمند در عرضه عناوین انحصاری

دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ هیچ گونه کمبود بازی را حس نکرده‌اند. از عناوین مولتی‌پلتفرم مختلف تا بازی‌های انحصاری در سبک‌ها و ژانرهای متفاوت. امسال دارندگان کنسول نسل هشتمی مایکروسافت انحصاری‌های باکیفیتی مثل Forza Horizon 3 که حقیقتا عالی بود را تجربه کرده‌اند، همچنین Gears 4 که سری را با قدرت به نسل هشتم بازگرداند. Quantum Break و ReCore که بخشی از آی‌پی‌های جدید امسال مایکروسافت بودند و درکنار داشتن مشکلاتی، موردتوجه قرار گرفته‌اند. در پایان سال نیز شاهد عرضه Dead Rising 4 بودیم که توانست به بازی مفرح و سرگرم کننده‌ای تبدیل شود. همچنین برای مدتی نیز تنها کنسولی بود که از مادهای Fallout 4 پشتیبانی می‌کرد و حتی هم‌اکنون نیز بهترین مکان برای تجربه مادهای بازی‌هایی چون Fallout 4 و Skyrim است. پشتیبانی فوق العاده ۳۴۳i از Halo 5 با انتشار به‌روزرسان و محتوای جدید بسیار خوشایند بوده و کوالیشن نیز برای Gears 4 همان راه را پیش گرفته است. با این وجود امسال تاخیرهای بسیاری را برای عناوین مایکروسافت شاهد بودیم. از Scalebound و Halo Wars 2 تا Cuphead و Gigantic (اگرچه این عنوان به‌صورت دسترسی زودهنگام هم‌اکنون قابل بازی است) همگی خود را برای انتشار در سال آینده آماده می‌کنند. تاخیرها اجتناب ناپذیر هستند اما مایکروسافت توانست به‌خوبی جای خالی این بازی‌ها را با معرفی Forza Horizon 3 و Dead Rising 4 در E3 2016 و انتشار در همین سال جبران کند ولی بازهم انتظار برای عناوینی که دوست داشتیم هرچه زودتر تجربه کنیم، سخت است.

۳۱۶۵۸۳۰ a50ea0dd 66fc 4165 89f7 86102d5870a4

بسته شدن استودیوی لایون‌هد و کنسل شدن عنوان Fable Legend نیز یکی از اخبار منفی امسال بود. سری Fable شروع افسانه‌ای داشت اما در گذر زمان شاهد ضعف آن بودیم اما با این وجود بسته شدن چنین استودیوی با ریشه‌ای بسیار ناراحت کننده است و مایکروسافت دست خالی بدون داشتن استودیویی که تمرکزش برروی عناوین نقش آفرینی است رها می‌کند.

دیگر رویدادهای قابل ذکر

  • بازی‌های رایگان شده سرویس گلد امسال همانند سال‌های گذشته بسیار خوب بوده و دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان توانسته‌اند بازی‌هایی چون The Wolf Among Us ،Sunset Overdrive ،The Crew ،WWE 2K16، Sleeping Dogs: Definitive Edition و Outlast را به رایگان تجربه کنند و همچنین بازی‌های رایگان شده ایکس‌باکس ۳۶۰ از طریق قابلیت پشتیبانی برروی ایکس‌باکس وان قابل بازی بوده و ارزش این سرویس را دو‌چندان می‌کند.
  • سرویس EA Access بسیار به‌صرفه بوده و عناوین بزرگی چون Star Wars Battlefront و UFC 2 درکنار Mirror’s Edge Catalyst و Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 با مدت زمان نه‌چندان زیادی نسبت به موقع انتشار، در دسترس دارندگان این سرویس قرار گرفته است. همچنین دسترسی زودهنگامی نیز به‌بازی های مختلف و بزرگی چون Battlefield 1 برای دارندگان این سروسی محیا شده که برتری بسیار خوبی ایجاد می‌کند.
  • عرضه باندل‌های مختلف مایکروسافت که قدرت انتخاب بیشتری به بازی‌بازان می‌دهد. همچنین عرضه مدل ۵۰۰ گیگابایتی به‌نظر دیگر با توجه به افزایش حجم بازی‌ها درست نمی‌آید اما لااقل ایکس‌باکس وان از هاردهای اکسترنال پشتیبانی کامل می‌کند.

نتیجه گیری

سال ۲۰۱۶ به اندازه سال ۲۰۱۵ برای کنسول ایکس‌باکس وان هیجان انگیز نبود، ما در سال ۲۰۱۵ عرضه Halo 5 را داشتیم، پشتیبانی از عناوین نسل قبل و همچنین انتشار کنترلر الیت ایکس‌باکس وان اما با وجود این‌ها مایکروسافت راه درستی را پیش گرفته و به‌صورت مستمر سعی می‌کند سیستم خود را به‌صورت هوشمندانه‌ای ارتقا دهد. پس پیروزی‌های مستمر کنسول پلی استیشن ۴ در بخش پرفروش‌ترین کنسول‌ها، اینبار ایکس‌باکس وان به‌مدت چهار ماه متوالی در بیشتر بازارهای مهم دنیا رتبه اول را از چنگ کنسول سونی درآورده بود، ایجاد چنین رقابتی برای صنعت بسیار خوب است و تنها به قشر دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان ختم نمی‌شود چرا که با رقابت است که سونی و مایکروسافت نیز تصمیم می‌گیرد خدماتی بیشتری را به کاربران خود ارائه دهد.

همانطور که گفته شد مایکروسافت مسیر خوبی را پیش گرفته است. ایده کلی برنامه Play Anywhere چیز جدیدی نیست اما انگیزه‌اش بسیار قابل احترام است، چیزی که برای شما ریالی هزینه‌ ندارد و در عوض در دوجا بازی را دریافت می‌کنید. عناوین امسال مایکروسافت همچنان خوب هستند، Forza Horizon 3 و Gears 4 هردو عناوین باارزشی هستند که امسال عرضه شده‌اند. عناوین پشتیبانی شده نسل قبل ایکس‌باکس وان روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و قیمت بسیار مناسب باندل‌ها و نوع‌های مختلف کنسول ایکس‌باکس وان آن را به‌ بهترین زمان برای خریدش تبدیل می‌کنند.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۶ - گیمفا