خدا لعنتت کنه Season Pass! نگاهی خصمانه به محتویات بی محتوای الحاقی! | گیمفا
خدا لعنتت کنه Season Pass! نگاهی خصمانه به محتویات بی محتوای الحاقی! | گیمفا
خدا لعنتت کنه Season Pass! نگاهی خصمانه به محتویات بی محتوای الحاقی! | گیمفا
خدا لعنتت کنه Season Pass! نگاهی خصمانه به محتویات بی محتوای الحاقی! | گیمفا

خدا لعنتت کنه Season Pass! نگاهی خصمانه به محتویات بی محتوای الحاقی!

سعید آقابابایی
۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 09:00
خدا لعنتت کنه Season Pass! نگاهی خصمانه به محتویات بی محتوای الحاقی! | گیمفا

اقا اجازه بدید تا بهتون بگم چند سال دیگه روند خرید یه بازی چطوریه. در مرحله اول وقتی بازی رو می خرید تنها قاب بازی رو بهتون میدن. بعد بلافاصله در فروشگاه اینترنتی خود بازی رو قالب سیزن پس میذارن که بخریم باز. بعد از مدتی دوباره یکی دیگه میدن به اسم “سیزن پس تر” که گویا از قبلیه سیزن پس تره! خلاصه در نهایت بعد از یه چند سالی از عرضه بازی میتونیم امیدوار باشیم که بازی رو داریم! یا مثلا می ریم بازی Destiny 4 رو می خریم، وارد بازی می شیم. خوشحال میریم به مبارزه و میبینم که اقا اصلا کلا تفنگ نداریم! شخصیت اصلی هم لخته! بعد می فهمیم لباس و اسلحه جزو سیزن پس هستن! تازه پول لباس زیر رو هم باید جدا بدیم! بعد میریم تا نسخه بعدی کال اف دیوتی رو خریداری کنیم. بعد از خریدن قاب و … وارد بازی می شیم اما تا شروع میشه بعد از چند ثانیه اسم سازنده ها میاد و تموم میشه! اونجاست که می فهمیم اصلا کلا مراحل بازی جز سیزن پس هستن و تازه خود سیزن پس هم جزو سیزن پس تره! بعد از خرید ۷-۸ تا سیزن پس انشالله که بازی کامل شده باشه. در نسخه جدید بازی بتلفیلد وارد بازی می شیم و میریم جلو و هی میریم و هی میریم و میریم تا به آخر خط برسیم! کلا هیچ کس نیست کاری داشته باشه با ما. اونجاست که چشممون یه برق میزنه مثل برقی که چشم شیپورچی تو پسر شجاع می زد و می فهمیم که دشمن جزو سیزن پسه! در همین جاهاست که دیگه یک صدا و با فریادی غیورمردانه می گیم: ای خدا لعنتت کنه سیزن پس! خدایا تو رو خدا نگذر از این سیزن پس گور به گور شده و باعث و بانیش!

۳۸bc64c6f25ea6e8f7ce1e9fdc3f5df4

چی میشه اگر بازی نهایی رو قسمت قسمت کنیم و جدا جدا به عنوان “اضافی” بفروشیم به بازیبازا؟… و این گونه بود که دی ال سی خلق شد… و این گونه بود که دستینی خلق شد.

یادش بخیر یه زمانی بود که بازیا پر بودن از اضافات و چیزهای جدید که همشون بعد از تموم کردن بازی و رفتن روی درجه سختی بالا و … توی بازی باز می شدند و اصلا نیازی به خرید نبود چون با فعالیت های داخل بازی میتونستیم اونها رو آزاد کنیم و اینجوری هم ارزش تکرار بازی رو بالا می بردن برامون و هم برامون ارزش قائل بودن و کلی اضافات جدید رو به احترام این که بازیشون رو خریدیم بهمون میدادن تو بازی. نه مثل الان که نه تنها ۲ تا سلاح و با کلی قیمت بفرشون بهمون بلکه از خود بازی اصلی هم بزنن و چند قسمتش کنن. یعنی از وقتی که یه کلمه ای اومد تو صنعت بازی به نام دی ال سی، بدبخت شدیم رفت. یعنی در همون لحظه دخلمون اومد. اون موقع نمیدونستیم این سازنده ها و ناشرا چه تواناییایی دارن برای استفاده از این کلمه! ولی الان دیگه خوب میدونیم. اقا والا من بازی Destiny رو ۳-۴ بار خریدم باز تا دستگاهمو روشن میکنم وارد میشم میاد میگه “داداش میخوای بخری Destiny رو؟” بهش میگم اقا خریدم چند بار که. میگه “نه داداش، الان یه مرحله اومده به اسم Rise of iron”. می گم باشه می خرم. بعد دفعه بعدی میاد میگه “داداش بالاخره نمیخوای این Destiny رو بخری بازی کنی ببینی چه بازی قشنگیه؟!” یه نگاه بد بهش میکنم (به صفحه تلویزیون)، میگه یه مرحله اومده “Rise of silver” و احتمالا بعدش هم سرب و منگنز و .. قیام می کنند. خلاصه سرتون رو درد نیارم و باید بهتون بگم هنوزم که هنوزه من بازی Destiny رو ندارم از دید سازنده ها و کم کم خودم هم داره باورم میشه که واقعا ندارم این بازی رو! یعنی مثلا دوستم زنگ می زنه میگه میای Destiny بازی کنیم. می گم ندارم داداش. باید بخرمش. قشنگه؟!!! تلفن رو قطع می کنم و تو دلم میگم: “ای خدا لعنتت کنه سیزن پس! خدایا تو رو خدا نگذر از این سیزن پس گور به گور شده و باعث و بانیش!”

۳۸bc64c6f25ea6e8f7ce1e9fdc3f5df4 2

حتی جوک های مربوط به دی ال سی هم خود به عنوان دی ال سی فروخته میشن!!!

اینقدر این قضیه سیزن پس دیگه جدی شده مخصوصا تو کشورمون، فرهنگستان زیان فارسی به صرافت افتاده که براش معادل به زبان شیرین پارسی پیدا کنه تا فارسی را پاس بدیم بیشتر. به همین خاطر شاید از این به بعد در مقالات به جای واژه بیگانه سیزن پس از کلمات و عبارات زیبایی مثل “پاسپورت فصلی”، “فصل عبور”، “عبور فصلی”، “ویزای بازی”، “ویزای عبور فصلی”، “شینگن بهاری”، “پاس همدان” یا “پاس فصلی” استفاده کنیم تا این عبارات برای گیمرهامون، ببخشید بازیبازهامون جا بیافته بیشتر. خلاصه این که از وقتی پای اینا به دنیای بازیا باز شد ما بازیبازا خیلی بیشتر از این که از اونا سود کرده باشیم ضرر کردیم. بازیساز عزیز از مرحله اصلی بازیش می زنه و حذفش می کنه تا دوباره جدا بفروشه و یه بازی رو ۳-۴ بار به طرفدارا بدبخت غالب کنند (بهتره در ذهن خودتون به جای غالب کنند از همون کلمه اصلی پرفشار استفاده کنید!). اقا طرف برای شخصت اصلی بازی یه جفت جوراب تمیز میاره می کنه دی ال سی و چند دلار می فروشه. یا مثلا دو مدل زیرپوش جدید می فروشه. حتی گاهی هم میان مثلا لباس زیری که به عنوان مثال اسنیک تو متال گیر ۳ پوشیده رو میارن تا بکنن تن رچت و کلنک و به عنوان دی ال سی بفروشن و اسمش رو هم میذارن “رچت و کلنک: زیرپوش ادیشن”

bf68ab58d1009a506227d79f7e233d21c33841ca08005d0b80092958579b316e

داداچ نمیتونی رد شی! فقط ۶۰ دلار دادی که یعنی ۴۰ درصد بازی. برو ۲۰ دلار دیگه بیار تا بذارم رد شی تا پست نگهبانی بعدی!…….

باور کنید که اتفاقایی داره می افته تو این صنعت که همینجوزی بدون طنز هم خنده دارن و گریه دار. خودشون یه پا طنز تلخ هستن برای خودشون. کلی مثال مختلف در این مورد هست که یکی از بهترین هاش قضیه بانجی و اکتیویژن و Destiny هست که به معنای واقعی مسخره بود و حتی همکارهاشون هم اونها رو مسخره کردذن و ازشون جوک ساختن. بعد از این که بانجی و اکتیویژن دی ال سی دوم Destiny رو دادند و بابتش ۴۰ دلار گرفتند از اون بیچاره هایی که بازی رو خریده بودند (البته این آخر کار نبود و بعدا یکی دیگه هم به نام ایرون کینگ اومد و کلا این بازی حدودا ۱۲۰ دلاری برای اونایی که اول بازی رو خریدن آب خورد)، تازه اومدن اعلام کردن که اقا جان ردبول بخورید!!… چی؟!!! چیکار کنیم؟… ردبول بخورید. اونها قرار دادی با این شرکت بسته بودند که در ازای اون به بازیبازا می گفتن هر کس ردبول بخره و بخوره یه ماموریت ویژه براش باز می شه که تازه توی هیچ کد.م از دی ال سی ها نیست و فقط باید ردبول بخرید و ۸۰-۹۰ دلاری که تا حالا داده بودیم هم فایده نداشت! خب این دیگه چه وضعشه؟ مگه اینجا بازاره و شرکت معاملاتی و تبلیغاتیه؟ وقتی میگن یه چیزی که دیگه داره گندش در میاد دقیقا معنیش اینه. بالاخره باید ۵۰۰ میلیونی که روی ساخت Destiny هزینه کرده بودن یه جوری در بیاد و کی بهتر از ما بازیبازای بیچاره که بازیشون رو دوست داریم؟ معنی واقعی پول کثیف و نامردی یعنی این. دقیقا یعنی این… لعنت به این سازنده ها و ناشرهای بی وجدان… هر چه بگندد نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک.

redbullquestdestiny 642x362

ردبول بخر دی ال سی و ماموریت ببر! اخه چه ربطی داره؟ اگر پیتزا بخورم چی میدی؟!

جالبه که سازنده های یکی از برترین بازی های زامبی دهه اخیر یعنی تیم Techland که بازی بی نظیر Dying Light رو ساخته بودن (که البته در حقش جفا هم شد) در اعتراض به این حرکت بانجی و اکتیویژن یک حرکت جوک گونه و خنده دار انجام دادند. اونها اومدن یه دی ال سی رایگان برای بازیشون معرفی کردن که کلا در مورد اب خوردن بود! تصویر این دی ال سی رو می تونید بین تصاویر مقاله مشاهده کنید. در حقیقت به جای دستینی که بازیبازا رو تشویق به خوردن ردبول کرده بود سازنده های Dying Light با The DrinkForDLC بازیبازا رو تشویق به آب خوردن کرده بودند. این محتوای الحاقی ۳ بخش داشت که همگی به H2O مربوط می شدند و کاملا رایگان نیز بود. لازمه بدونید که خود این سازنده ها وقتی برای بازیشون بسته الحاقی پولی منتشر کردند چیزی در حد The Following بود که نه تنها تقریبا اندازه بازی اصلی بود و بسیار بسیار وسیع بود بلکه المان ماشین سواری و شخصی سازی و… رو هم به بازی اضافه کرده بودند که کلا اون رو عوض کرده بود. دی ال سی هم می سازن باید اینجوری بسازن. بگذریم… برسیم به همان دی ال سی اب خوردن. این بسته یک ماموریت با نام Fountain of Youth را در خودش داشت. بلوپرینت Water 2.0 رو داشت که سلاح های پرتابی رو الکتریکی و اونا رو بسیار قوی تر می کرد. همچنین چالش های پارکور جدید با تم اب هم به بازی اضافه می شدند. روی تصویر این دی ال سی نوشته شده که از خودتون در حال خوردن لیوان اب عکس بگیرید و بفرستید تا کد دریافت یک سلاح رو بگیرید! می بینید که به کجا کشیده شده کارمون؟ بازی رسیده به ردبول و …. احتمالا بعدا Destiny 2 ازمون می خواد ۲ تا ساندویچ سوسیس با نون اضافه بخوریم تا ماموریت جدیدش باز شه و هر کس بعدش یه لیوان نوشابه کوکا هم بخوره ۲ تا ماموریت جدیدتر هم دریافت می کنه!

۲۹۷۷۵۳۰ screenshot2015 12 10at11 10 00am

مسخره کردن و نوعی اعتراض به حرکت بانجی و اکتیویژن با منتشر کردن دی ال سی خوردن اب!

خب نکن برادر من. داداچ داری اشتباه می چپونی! مگه ما چه گناهی کردیم که باید ۴ بار بازیت رو بخریم. چون طرفدار بازیت هستیم این کارو با ما می کنی؟ چون بازیت رو خریدیم؟ یکم مرام و معرفت هم خوب چیزیه والا. یکم از همکاراتون یاد بگیرید. مگه سی دی پراجکت دی ال سی نداده؟ مگه کسی نارارضی بوده؟ نه. میدونی چرا؟ چون انصاف داره و به طرفداراش احترام میذاره. اولا بازیش اینقدر کامله که هیچ کس نمیتونه بگه از بازی زده برای دی ال سی. ثانیا وقتی دی ال سی هم میده از یه بازی کامل هم از همه نظر بهتره و حتی از خود بازی اصلیش هم بهتره. دی ال سیش میاد یه سال بعد از عرضه بازی میشه برترین بازی نقش آفرینی سال بعد! نه مثل شما دستکش و کلاه رو بفروشه ۲۰ دلار. این چیزا رو سی دی پراجکت ۱۶ بار رایگان داده به طرفداراش. انصاف داشته باشید. پول پرستی هم حدی داره داداش. اقای EA، اقای اکتیویژن، برادر تکمو کویی که برای بازی مبارزه ایت سیزن پس های ۱۰۰ دلاری میدی، آدم باشید. انصاف و شرف و وجدان داشته باشید. اینقدر ار افعال چپاندن و فرو کردن واسه ما استفاده نکنید! باور کنید که همه ما بازیبازان به صورت متحد و با زبونای مختلف یه چیز رو داریم میگیم: “ای خدا لعنتت کنه سیزن پس! خدایا تو رو خدا نگذر از این سیزن پس گور به گور شده و باعث و بانیش!”

afacc683fb2df02642cf818c77093e1a

یادتونه زمانی که محتواهای اضافی بازی بعد از تمام کردن بازی و در شرایط هاص، داخل بازی باز می شدند؟ نه این که جدا فروخته شوند. بازی ها که بازی تر بود. انسانیت هم بیشتر….

خب دیگه آه و ناله هامون رو کردیم و نفرین و … رو هم به اندازه کافی از خدا خواستیم. توی این مقاله گفتیم جدا از بحث سیزن پس و بسته الحاقی و بسته غیر الحاقی و محتوای بی محتوای دانلودی و …. به یه موضوع مهم دیگه مخصوصا در کشورمون که مربوط میشه به رفتار والدین با گیمرها هم یه مقدار بپردازیم و موضوع رو با هم پردازش کنیم تا پردازنده تر بشیم و بتونیم هر چه بیشتر به موضوع بپردازیم و طی این پردازش، پردازنده مرکزیمون قوی تر بشه! یعنی در حقیقت حالا می رسیم به بخش مثبت برای ما بازیبازا در ایران. چیه؟ نکنه فکر کردید ما اینجا مشکل داریم با خانواده هامون برای بازی؟ نخیر نداریم دیگه. “خیلی هم عالیه! موشکل نداریم که! کسی از روزی که ما بازی کردیم یه دنه دیسک منو برنداشت. خیلی هم عالیه، یکه یکه!”. اصلا یه مرد دانا در مورد بازی گفته: “بازی کردن خیلی مهمه و ارزش داره چون الان قلبم گرفته!”. ما الان تو ایران خیلی دیگه مدرن شدیم و خانواده هامون خیلی عالی کنار اومدن با بازی کردنمون. می دونید دلیل اصلیش  چیه؟ در حقیقت بهتره بگم مجبور شدن! چون دیدن حتی اگر ما رو له کن و بکشن هم دوباره Respawn می شیم! دیدن اگه یه زندگی رو ازمون بگیرن ما دو تا جون اضافه از  قبل جمع کردیم!

raf750x1000075t101010 01c5ca27c6 u2

اره پدر مادرای عزیز… ما اینجور توانایی هایی داریم. هر کار کنید بازم ریسپاون می شیم!

 فرهنگ گیم تو کشورمون به حدی پیشرفت کرده ها که دیگه الان کم کم پدر و مادرها ما گیمرها رو هم جزو جامعه انسانی و جمعیت زمین حساب می کنن! دیگه گویا ما یه موجود عجیب و غریب و بدبخت و بدون زندگی یا انواع و اقسام جانداران مختلف نیستیم! ما هم در شمارش زمین حساب میشیم. واقعا می دونید این چه پیشرفتیه؟ اگر به همین خوبی پیش بره شاید در سال های اینده پدر و مادرها و جامعه حق تولید مثل و بقا رو هم برای ما قائل بشن. تا قبلا شعار این بود که “گیمر مجرم است” ولی الان کم کم تبدیل شده به “گیمر مجرم نیست، بیمار است!” به به. چقدر خوشحالیم. چقدر پیشرفت کردیم. اقا بالاخره بیمار از مجرم که بهتره نه؟ خلاصه که با خودم میگم “ای خدا لعنتت کنه سیزن پس!” آخ ببخشید این واسه بخش سیزن پس مقاله بود!

حتی رفتار پدر و مادرا هم در مقابل بازی کردن بر و بچشون فرق کرده و رو به پیشرفته. دیالوگ های اشنای “بدبخت! همش بشین پای همین بچه بازی ها”، “نفهم! اخرش کور میشی!” “بیچاره! آخرش که چی؟ به کجا میخوای برسی؟” کم کم کمتر شده اند و گاها جای خود را به نگاه هایی داده اند که درست است همان معنی و حتی بدتر را هم دارند ولی خب بالاخره نگاه است نه فحش! اصلا از قدیم گفتن “من اسیر نگاه توام ای دوست… گوشه چشمی از سر فحش به من بنما”. ببینید چقدر قبلا درمانده بودیم که به اینا راضی شدیم و به اینا میگیم پیشرفت!

a1

والدین دیدن اگه یه زندگی رو ازمون بگیرن ما دو تا جون اضافه از قبل جمع کردیم! حتی اگر خود بازی کردن زندگی رو ازمون بگیره خودش بهمون دو تا زندگی اضافه داده قبلش!

 یکی نبود بگه به این پدر و مادرا آخه بابا مگه بقیه که تفریح میکنن به جایی میخوان برسن یا می رسن؟ مگر قرار است در انتهای تفریح دکتر شویم؟! اقا تفریحه دیگه. یکی بازی میکنه یکی فیلم میبینه یکی فوتبال میبینه یکی … چرا فقط ما رو از دایره بشریت بیرون می ندازید؟ “پسر کبری خانم رفته فلان شرکت کار میکنه، خاک بر سرت بشین بازی کن!” حالا انگار نه انگار که من خودم هم در فلان شرکت دارم کار میکنم! حتی در نهایت به این دیالوگ ها هم می رسیدیم “اینقدر بازی کن تا بمیری!”. شکر خدا اینا داره کمتر میشه و شده. قبلا اگر می دیدیم مثلا پدرمان وقتی داریم بازی می کنیم بیاید دستی بر شانه مان بگذارد و لبخندی به ما می زند، واکنش طبیعی این بود که سریعا بازی را قطع کنیم، درجه تب پدر را کنترل کرده و وی سریعا به تزدیکترین دکتر انتقال دهیم! اما شاید حالا این رفتار هم مقداری طبیعی تر شده باشد و در فاز مهربانی از این کارها بر اید از پدر مادرها! “غذا یخ کرد بیا کوفت کن دیگه” جای خود را به “خاموش کن دیگه اونو بیا غذات رو بخور” داده اند. خلاصه که کم کم داریم فکر میکنیم که ما نیز عضوی از کانون خانواده هستیم! ما نیز جزو فرزندان واقعی هستیم نه بچه ای سر راهی که با سلط ماست ما رو از جوغ اب گرفتن! خلاصه که اقا شرایط خیلی خوبه. گل و بلبل! همه چی عالیه! اینجا ایرانه… We Love You PMC، ببخشید. جو گرفت. اقا داریم به یک رنسانس در تاریخ گیمرهای ایران نزدیک می شویم و شاید گوش شیطان کر چند سال دیگر با افتخار نگاهی به کنسول خود بیاندازیم و بگوییم “انقلاب ما انقجار نور بود!”. البته می دانید که خیلی شهید در راه گیم دادیم تا به اینجا رسیدیم و خود بنده که الان برای شما می نویسم جزو شهیدان خط مقدم این راه بوده و هستم! ما شهیدان زنده ایم! فرزندانمان بعدها نمی دانند چه خون دل ها خورده ایم تا حالا آن ها مثل بچگی ما با بدبختی بازی نکنند و اجازه دهیم تا لذت ببرند. خدا را چه دیدی؟ شاید بعدا به نام آن ها و به کام خودمان کنسول خریدیم! شاید اصلا با فرزاندانمان تایتانفال ۷ زدیم بر بدن….

i love gaming

مخلص کلام این مقاله همین تصویر است… دی ال سی، سیزن پس، سرکوفت زدن و هر چیز دیگه ای نمیتونه کاری کنه که ما عاشق گیم نباشیم. ما دویانه وار گیم رو دوست داریم. گیم در دی ان ای ماست. باور کنید.

همه اینها رو گفتم و غر زدم و بد گفتم و عصبانی شدم و …. تا به یه نقطه برسیم. حتی دو موضوعی که در این مقاله از آنها گفتم و در ظاهر به هم ربط ندارند نیز در این نقطه به هم می رسند و هم پوشانی می کنند. سیزن پس های گران و دی ال سی های بی محتوا و … از مواردی هستند که می توانند ما را از بازی و دنیای گیم زده کنند و انگیزه ما را بگیرند. همینطور برخورد بد پدر و مادرها در زمینه بازی کردن فرزندان (که البته اکنون بهتر شده است کمی) و سرکوفت زدن های آن ها و .. نیز می توانند با فرزند کاری کند که برای جلب رضایت والدین کلا قید بازی را بزند و عشقش را در قلبش بکشد. اما باید یک چیز را بدانند. ما بازیباز هستیم، با همه افراد و جوامع فرق داریم. به این راحتی ها تسلیم نمی شویم و عشق خود را رها نمی کنیم. می میریم ولی ریسپاون می شویم و باز می گردیم تا دوباره بازی کنیم. بازی نه بخشی از زندگی ما، که بخشی از روح و وجود ماست و با ذاتمان در هم تنیده است. بازی کردن در خون و DNA ماست و به این راحتی از آن دست نمی کشیم. بارها سرکوفت و تحقیرهای اطرافیان و والدینمان را دیده ایم و شنیده ایم، بازها از دست سازندگان بازی های مورد علاقه خود ناامید شده ایم، اما یک چیز برایمان ثابت است، هیچ گاه از دنیای بازی ناامید نشده ایم، نمی شویم و نخواهیم شد. در زندگی خود راهی را انتخاب کردم که نه تنها تمام آن سرکوفت ها را به پایان برسانم بلکه مطمئن هستم بازی کردن نقش خیلی زیادی در موفقیت من در زندگی ام داشته است و اکنون چند سالی است که دیگر به راحتی و با ارامش می توان بازی کنم زیرا که بازی مانع هیچ چیز در زندگی من نشده است که هیچ، بلکه یار و یاور و دوست صمیمی و عشق من در مسیر زندگی ام بوده است و عاشق گیمینگ هستم. مطمئنا با وجود تمام اختلاف نظرهایی که بین بازیبازان در دنیا در مورد موارد مختلف و برند کنسول و … وجود دارد همه جامعه جهانی گیمرها در یک چیز ۱۰۰ درصد مشترک هستند: همگی عاشق و شیفته بازی کردن هستند. من به بازیباز بودنم افتخار می کنم و به واقع شما نیز باید افتخار کنید. کارهایی کرده ایم که خیلی تمرکز و سرعت عمل و تاکتیک و … نیاز داشته اند اما موفق شده ایم. هر گاه دلیلی برای افتخار کردن و بالیدن به خودتان برای گیمر بودن نیاز داشتید سری به اینجا بزنید تا دوباره به دنیایی که عاشقش هستید و لقبی به نام گیمر که بر روی شماست، افتخار کنید و لذت ببرید….

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • saeed rahimi گفت:

    سلام جناب آقابابایی عزیز خسته نباشید واسه مقاله کوبندتون ،راستشو بگم خیلی خندم گرفتم اینجور با توپ پر اومدین ,ولی کامل حرفاتون قبول دارم خوشبحال خودم متاهلم کسی بهم گیر نمیده،گیم در دی ان ای ماست باور کنید

  • closeit.ir گفت:

    داداچ نمیتونی رد شی! فقط ۶۰ دلار دادی که یعنی ۴۰ درصد بازی. برو ۲۰ دلار دیگه بیار تا بذارم رد شی تا پست نگهبانی بعدی!…….
    این تیکه عالی بود…کلا سیزن پس فقط پول اضافی برای شرکت می باشد،خدا حفظ کند سی دی پراجکت واسه ما گیمرها

  • amir Quf گفت:

    یادش بخیر قدیم چیزی به نام بازی انلاین وجود نداشت همه گیم پلی داشتن الان همه انلاین شدن فک نکنم دیگه تا چند سال دیگه بازی داستانی بسازن

  • Gamer.1990 گفت:

    سلام آقای بابایی
    صندوق پیام رو چک کنید

  • mohamadp88 گفت:

    مقاله عالی بود سعید جان، بخصوص طنز تلخی که بکار بردی خیلی جذاب بود، :yes: خسته نباشی.دیروز ی نیم ساعتی این مقاله رو سایت اومد سریع ذخیره صفحه کردم و بهش دسترسی داشتم.

  • GoodHunter گفت:

    تا زمانی که یه عده هستن که پول میدن واسه سیزن پس این وضع ادامه داره.اونایی که با سیزن پس و دی ال سی های بدردنخور مخالفن باید باهوش باشن و گول شرکت هایی که از این وضع سواستفاده میکنن رو نخورن.
    مقاله هم فوق العاده بود مثل بقیه مقاله های نویسنده عزیز.آقای بابایی خسته نباشید.

    • درود بر شما. خیلی متشکرم ازتون. سلامت باشید.
      والا حرفتون از جهتی صحیحه ولی خب از این جهت هم باید نگاه کرد که مثلا وتی شما عاشق یه بازی هستید و می بینید براش مراحل جدید و .. اومده نمیتونید خودتون رو کنترل کنید و دوست دارید که بازی کنید و برای این کار هم باید باز پول بدید.

  • N00BRusheR گفت:

    آقای آقابابایی خسته نباشید واقعا حرف دلمو زدین :evilgrin: این حرف برای بازی های یوبیسافت از جمله رینبو و دویژن خیلی زیاد صدق میکنه که سالی یه سیزن پس میدن :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:

  • Resident Evil گفت:

    یه مقاله عالی دیگه از یه نویسنده فوق العاده
    واقعا اون مقدمه خیلی عالی بود حال کردم فقط یه چیزی اگه امکانش هست نقد وبررسیارم ویدیویی کنید بره بعضی بازیا اونطوری بهتره
    آواتار آقا سعیدم که به یه دنیا می ارزه :inlove: :inlove: :inlove: کاپی :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • UNESISM گفت:

    dlc بزرگترین توهین و شعور به شخصیت بازی بازهاست
    یکی از بزرگترین دلایل شکست فال اوت ۴ که می تونست براحتی بهترین بازی سال و بهترین بازی این نسل بشه (البته از نظر من به عنوان یکی از طرفداران سرسختش جوری که تو خانواده ضد گیمری بزرگ شدم
    موقع بازی کردنش بهم میگن بازم آ.ش.غ.ا.ل جمع کن بازی می کنی برو شهرداری کار بکن ب.د.ب.خ.ت حقوق بگیر :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: )
    تمام فال اوت ۴ در dlc ها بود جوری که موقع بازی نسخه معمولی یه مد قابلیتهای اسکایریم در فال اوت ۴ رو داشتم بازی می کردم

  • خسته نباشی سعید جان مقاله بسیار خوبی بود :yes: :yes:

  • meeeeeeeetal گفت:

    خسته نباشید اقای اقابابایی.مقالتون بسیار طنز و تند بود و این این اولیم مقاله ای بود که توی عمرم کامل خوندم.کاری به بقیه شرکت ها ندارم ولی راک استار و سی دی پروجکت واقعا مشتری مدار هستند.راک استار که فقط بازی کامل میده و اصلا برای بخش داستانی دیگه dlcنمیده و سی دی هم که همه dlcهاش رایگانه و اون هایی هم که پولیه بدون قفله.
    ….
    من خودم توی تا بستون که lol بازی میکردم وقتی به اخرای بازی میرسیدم که داشتیم میبردیم مادر عزیز مودم رو از برق میکشید و هر چه قدر میگفتم بازی انلاینه و التماس میکردم وصل کنه وصل نمیکرد و بعضی وقتها که رضایت میداد میدیدم که بازی منو از سرور انداخته بیرون و همه ریپورتم کردن و برای بازی های بعدی باید ۲۰دقیقه صبر کنم.در چنین مواقعی فقط تا نیم ساعت زل میزدم به دیوار

  • keyn گفت:

    واقعا موافقم. دیگه انصافا داستان بازی اصلی رو نباید تو دی ال سی تموم کنن مثل dragon age

  • Gearbox گفت:

    در کل ایده ی dlc ایده ی فوق‌العاده ایه وقتی که بازی داره خیلی تکراری میشه میتونه یه جون تازه بهش بده
    اینجا مسئله مسئله ی dlc نیست مسئله ی شیردوشی سازنده ها از طریق dlcعه

  • BObby گفت:

    والا این دوستانی که میرن مثلا مسی رو فقط واسه هم گروهی تیم ملی با ارژانتین مورد عنایت قرار میدن اگه همین بلا رو سر این ناشرا بیارن دیگه جرات همجین کاری ندارن! هرچند درست نیست ولی خب بعضیا حقشونه…. ۱۰۰ دلار واسه یه بازی؟؟؟!! با این پول بهت اسلحه واقعی میدن…

  • کراش رانندگی + بلادبورن = تیکن تک تورنمت ۲ گفت:

    سلام اقای اقا بابایی خسته نباشید نقد بازی فینال فانتزی ۱۵ رو کی منتشر میکنین بنده هنوز نخریدم منتظر نقد حضرتعالی هستم با قلم زیباتون ممنون

  • Hodd Toward گفت:

    آقای بابایی چه عصبانی 😮
    تا حالا هیچ دی ال سی رو بازی نکردم
    خداییش خیلی ظلمه در حق گیمر که بازی رو مثل جیگر زلیخا تحویلش بدن
    کاش سازنده هام یه کم فرهنگشون بره بالا :idk:
    دی ال سی خوبه ولی وقتی که کلا یه داستان دیگه رو روایت کنه. مثل ویچر یا بتمن آرکهام نایت. اما وقتی نصف داستان بازی رو حذف میکنن مثل اساسین و خیلی بازی های دیگه، دیگه بی انصافیه

  • erfan9 گفت:

    منم چندان اهل دی ال سی نیستم ولی از سیزن پس دو تا بازی نمی تونم بگذرم
    سری بتمن آرکهام و سری اینجاستیس!
    انصلفا محتوای الحاقی شون عالیه

  • اقا بابایی خسته نباشید :yes: :yes: واقعا بعضی شرکت ها شور شو دراوردن

  • اقا بابایی راهنمای بلاد بورن رو یادت نرفته بزاری ؟

  • N_D گفت:

    متاسفانه یا خوشبختانه این جریان سیزن پس بیشتر تو سبک fps وجود داره
    واسه همین چیزاست که جرئت نمیکنم سمت بتلفیلد با اینکه بازی خوبیه برم
    در واقع تنها شوتری که بازی میکنم overwatch هست نه سیزن پس نه گلد ادیشن هیچی

  • abdul گفت:

    سلام خدمت کاربران و آقای اقابابایی عزیز. خیلی مقاله واقعا پربار و قشنگی بود آقاد سعید همه چیزو متاسفانه پولی کردن بعضی سازنده ها با پسوند دی ال سی و سیزن و پس و از این قبیل خیلی خوب گفاید قدیما مثلا یه بازی مثل سری God of War بازی میکردی پس از یه بار به پایان رسوندن بازی

  • ممنون سعید جان خیلی عالی بود :yes: :yes:
    اگه dlc به همون دو دس لباسو و تفنگ و اسکین محدود بود یا حداقل یه محتوای جدا از داستان اصلی مثل شاهکار blood & wine من مشکلی نداشتم ولی بعضی از سازنده ها میان پایان اصلی بازی و سرنوشت کرکتر رو میذارن توی dlc و شما اگر میخوای بفهمی چی شد باید اونو بخری!
    !!اسپویل!!!

    .
    .
    مثل RE Revolution 2 که یکی از شخصیت ها میمیره ولی توی یه dlc پنج دلاری میفهمی که زنده مونده.
    بازم ممنون بابت مقاله :yes: :yes:

  • Big Boss گفت:

    تو بازی کشتی کج واسه ی شخصیت گلدبرگ باید ۵ دلار بدی! (اگر پیش خریدش نکرده باشی)
    واسه حرکات جدید و لباسای جدید و دوسه تا کرکتر جدید ۲۰ دلار!
    واقعا ویچر ۳ جزو معدود بازی هایی بود که دیدم ۱۶ تا دی ال سی رایگان تازه به همراه دو دی ال سی پولی (جمعا ۲۰ دلار) داد! یعنی حدود ۲۰ ساعت گیم پلی و داستان فوق جذاب = لباسا و چندکرکتر جدید کشتی کج (!)
    یادش بخیر قبلا GOW 2 باهر درجه سختی که بازیو تموم میکردی یه لباس جدید بهت میداد ناخداگاه ترغیبت میکرد دوباره بازیو از اول بری!

  • Oorman گفت:

    حرف دل خیلی ها رو گفتی اقا سعید ممنون
    دی ال سی خوبه اما از راه درستش مثل ویچر۳
    واقعا ارزش داشت
    نه که چندتا لباس و تفنگ بزارن بفروشن مارو چی فرض کردن مارو اسکناس میبین :no:

  • martyr10 گفت:

    این اتفاق که هر گربه رقصونی که می خوان بکنن، نخواهد افتاد. ببینید ما از یک منظر سه نوع بازار داریم: بازار کامل، بازار ناقص، بازار انحصاری. بازار انحصاری مثل بازار فلزارت کمیاب مانند نیودیوم که دست چینه و حتی آمریکا هم باید دست به دامن چین بشه و هر کاری بخواد با قیمت می کنه. بازار ناقص مثل بازار پردازنده ها یا نفت که مثلاً اوپک با تجمیع آرا تصمیم گرفت یهو با کاهش تولید پول بیشتری از مصرف کننده بگیره، اما بازار بازی های رایانه ای یک بازار کامله عرضه کننده به تعداد کافی هست، توزیع کننده هست، مصرف کننده هم هست برای همین تبانی و گران فروشی وجود نداره و تنها چیزی که عامل قیمت گذاری هست نظام عرضه و تقاضا هست ، پس اگر بانجی و اکتیویژن تصمیم می گیرن به این قیمت بفروشن برای این هست که کسی هست که با این قیمت بخره. و برای مثال قیمتی که عملی نیست بازی Dead or Alive 5 رو می گم که بسته الحاقی آن در مجموع بیش از ۱۰۰۰ دلار بود/هست اما در بخش بزرگی مجبور به کاهش قیمت شد یا حتی بخشی از بازی رو مجانی کرد. پس destiny گرونه چون گرون خریده می شه و لطفاً حرفی از ایران برای مثال نقض نزنید که مثلاً ما چه گناهی کردیم و….. این حرفا. چون ما که اصلاً تو معادلات بازار بازی های رایانه نمی گنجیم.

  • Kratos_ps4 گفت:

    فکر کنم من تنها گیمری باشم که روحانی هستم و ps4 دارم راستی نوب نیستم . دوستان باید خدا رو شکر کنید اینهمه نعمت داده اگه فقیر بودید چیکار میکردید اصلا باید خدا رو شکر کنید که همچین پدر مادرایی بهتون داده . نصیحت امروز : ویچر بازی نکنید

  • Ehsan.PXP گفت:

    انصافا بعضیdlcهای بازی ها عالی بودن و ارزش پرداخت پول را داشت ولی بعضی dlcها واقعا برای سرکیسه کردن جیب گیمرایت درکل هم خوبه هم بد امیدوارم استودیوهای بازی سازیdlcقابل ارزش برای گیمرها ارائه بدن

  • Darksouls3 گفت:

    اقای سعید آقا بابایی حرف دل ما رو زدید ، بازی های مثل رنبو ، تایتانفال، انچارتد باید سر مشق همگان شود مخصوصا اکتیویژن سر هر چیزی میخواد پول در بیاره همین بلک اپس ۳ ببینید چقدر دی ال سی دارد

  • arian azk گفت:

    چ لذتی داره تو رشت زندگی کنی و در هوای برفی و روز تعطیل ناگهان بیای گیمفا ببینی ی مقاله ناب دیگه از استاد بابایی نوشته شده ممنونم ازت اقای اقابابایی

  • Game 90 گفت:

    ممنون اقا سعید حرف دل مارو زدین دقیقا :rose: البته شاه dlc هایی مثل blood & wine و left behind و the old hunter و dlc های دارک سولز جدا از این قضیه هستند.

  • abdul گفت:

    سلام خدمت کاربران و آقای آقابابایی عزیز.
    خیلی مقاله واقعا پربار و زیبایی بود آقا سعید.
    همه چیزو پولی کردن متأسفانه بعضی بازیسازها با اضافه کردن چند تا قابلیت خنده دار مثل سلاح جدید و لباس جدید با پسوند دی ال سی و سیزن پس و این قبیل چیزا در حالیکه سال های پیش سازندگان تو همه بازیا چیزی به نام دل ال سی یا سیزن پس به تعداد امروزیشون ( یا حتی بهتره بگم دی ال سی یا سیزن پس و اینچیزا اصلا تو بازیا نبود ) تو بازیا قالب نمیکردن که چند مدت بعد عرضه بازی مجبور باشی محتویات اضافه اش رو بخری به امید سلاح جدید و لباس و مراحل بیشتر و از این قبیل . همه ای این قابلیت ها رو داخل خود بازی اصلی قرار میدادن که تو یه بار به پایان رسوندن بازی بدست میومد مثل سری بازی God of War که بعد از به پایان رسوندنش درجه های سختی متفاوت آزاد میشه یا لباسای جدید و مراحل challenge یا تو بازی خاطره انگیز Resident Evil 4 که با ایدا وانگ میتونستیم بازی کنیم و چند لباس جدید مثل لباس ویژه سربازان S.T.A.R.S برای لئون آزاد میشد. ( اولین رزیدنت اویلی بود که بازی کردم )
    در قسمت دوم مقاله فکر کردم یکم از موضوع خارج شدید ولی به جلوتر که اومدم واقعا چه جالب هر دو قسمت مقاله رو به هم گره زدید واقعا هیجان زده شدم . واقعا ما بازیبازها باید خوشحال باشیم که فردی مثل شما رو جز الگوی خودمون قرار دادیم و چقدر صادقانه بخاطر حرفاتون از این که عاشق بازی و این صنعت دوست داشتنی هستیم خرسندیم و چطور صادقانه شما هم از صنعت مورد علاقه و دوست داشتنی ترین تفریح خودتون و هم از صنعت مورد علاقه و دوست داشتنی ترین تفریح ما بازیبازهای ایرانی و کل جهان حمایت و پشتیبانی میکنین و ما عاشقان بازی چه در ایران و چه در کل جهان تا زمانی که الگوهای نظیر سعید آقابابایی و اعضای محترم تیم گیمفا و همه کسایی که تو این راستا در تلاش هستند داریم هیچ غمی از حرف های کلیشه و تکراری “بازی مال بچه هاست”, “از این که بزرگ شدی بیست یا سی سالته و بازی میکنی خجالت نمیکشی برو بفکر کار و زندگی و تشکیل خانواده باش”, “بازی کردن برات نون و آب و غذا نمیشه و چی بدست آوردی از بازی کردن” و خنده دارترینشون “برای رسیدن به موفقیت دیگه بازی نکن و ولش کن” نداریم و خداروشکر کم کم چنین طرز تفکراتی بقول شما دیگه داره کمتر میشه با این که هنوز هم بطور کم هست. خیلی مهم نیست ما بازیبازا پلی استیشنو و ایکس باکسو و کامپیوتر داشته باشیم مهمتر اینکه هممون تو این صنعت باارزش و دوست داشتنی سهمی با ارزشتر از طلا و جواهر داریم که برای داشتنش به خودمون افتخار کنیم با اینکه خودم از بچگی با پلی استیشن بزرگ شدم و بازی کردم و عاشقشم ولی به تمام ایکس باکس داران و PCبازا نهایت احترامو قائلم. دوستان خواهشا بجای اینکه بیایم با هم کلنجار بریم و تو هم بپریم که فلان کنسول بهتره یا رزولوشن بازیا تو فلان کنسول بیشتره یه لحظه با خودمون فکر کنیم که دل کی رو داریم میشکنیم و ناراحتش میکنیم یه بازیباز و یکی هم نوع خودمون که اونم از بازی لذت میبره مثل ما و دل یه بازیبازو شکوندن به عنوان یک هم نوع هنر یا زرنگی نیست و فقط وجهه خودمونو پیش دیگران خراب میکنیم حالا چه بازیباز محترم ps باز باشه یا ایکس باکس دار باشه و یا pc باز بیایید از بازی کردن لذت ببریم همه ی کنسولهامون و pc در نهایت ما رو به ی چیز مورد علاقه مون میرسونن اونهم فقط و فقط و فقط بازی .(حالا هرکدوم با انحصاری های لذت بخش مختص به خودشون )نه دل شکوندن هم دیگه و جبهه و دیوار قدرتمندی رو تشکیل بدیم که کسی نتونه براحتی خرابش کنه (کسایی که ظالمانه از بازی همش بد میگن و بازیبارو میکوبن). پوزش که خیلی طولانی بود

    • سلام خدمت شما. تشکر میکنم از شما که مثل همیشه لطف دارید به من.
      خوشحالم که راضی بودید.
      واقعا از این نظر زیباتون به خودم افتخار کردم و بالیدم که برای شما می نویسم و دوستایی مثل شما دارم و گیمرایی مثل شما داریم تو این کشور با این سطح ادب و فهمیدگی و مهربانی. من خیلی کمتر و کوچیکتر از اون هستم که بخوام الگوی کسی باشم ولی چون تجربه م در برخی مواقع بیستره از خیلی از شما عزیزان سعی میکنم اگر چیزی رو فکر میکنم درسته بگم بهتون و بالعکس هم از شما چیزی یاد بگیرم که تا الان واقعا درس محبت و معرفت رو از کاربرای گیمفا گرفتم که باعث شده چه زمانی که نویسنده بودم و چه الان که سردبیرم و کارم ۱۰ برابر شده باز هم نتونم حتی یک نظر شما رو بی ج.اب بذارم و وظیفه خودم میدونم پاسخ بدم. مخصوصا این نظر زیبا و پر از لطف و محبت و البته حرفهای منطقی و حقیقت. به هر حال با همین حرفهای ما و همین نظرات و .. هست که بعدا وقتی ما پدر و مادر میشیم فرهنگ گیم این کشور رو عوض میکنیم و از نو می نویسیم. همه با هم ه جامعه بزرگ هستیم. خانواده ها هم با هم دعوا میکنن ولی درئنوهایت باز همه بر میگردن یه جا جمع میشن و ما هم اخرش همگی با هم هستیم و شاید دوست نزدیکمون حرفمون رو تفهمه ولی کسی که کنسولش مثل ما نیست کامل حرف ما رو درک کنه چون شما و اون مال یه جامعه و خانوده اید. ما انقدر می نویسیم و میگیم تا بالاخره فرهنگ گیم و رفتار والدین و .. عوض بشه و و اگر نشد خودمون در زمان لازم عوضش کنیم.
      انشالله موفق و سلامت باشید. لذت بردم از نظر زیباتون

  • maximus1370 گفت:

    آقا سعید کلا راهپیمایی راه انداختی!برو داداش ما حمایتت میکنیم. :inlove: :rotfl:
    خداییش هیچ بازی تو عمرم به اندازه ویچر برام لذت بخش نبود.عناوین بسیاری رو تجربه کردم که فوق العاده بودن.ولی تنها بازی که حس میکردم میتونم با وجدان راحت بازیش کنم و به ما احترام کامل گذاشته همین بازیه.دی ال سی بلاد اند واین از بازیای کامل الان هم بزرگتر بود!خسته نباشید سعید جان

  • ziro گفت:

    مقاله ی خوبی بود اقا سعید
    زیاد از dlc استفاده نمیکنم اما قسمت دومش باهال بود یادم میاد یه زمان یه بازیرو تو نصف روز تموم میکردم و همش مورد عنایت های خانواده نسبت به خودم بودم :laugh: اما بالا خره بهش عادت کردن دیگه کمتر بهم گیر میدن 😎 😎

  • dexter123 گفت:

    متن جذابی بود . البته فقط روی دستینی تاکید شده بود در حالیکه دو سه تا از مهم ترین نمونه ها رو اشاره نکردید
    مثل مورتال کامبت که دو تا سیزن پس داشت و کاراکتر های مهمانش از نصف کاراکتر های مزخرف نسخه ی معمولی بهتر و جذاب تر بودن ولی قیمت بالایی داشتن .
    یا سیزن پس بتمن که اکثرش اسکین هایی بودن که حتی یک سری اشون تو استفاده هم محدودیت داشتن .
    یا رینبو سیکس که دو تا سیزن پس گرون داده.
    از همین مهم تر هیتمن که کل بازی رو تیکه تیکه کردن و رسما برای هر مرحله ازمون پول گرفتن
    دد اور الایو که وقاحت کامله . برای هر لباس کارکتر (که هر کدوم ۲۰ ۳۰ تا اسکین مختلف داشتن ) پول می گرفتن. از بس زیاد بود

    یادمه اولین بار که بحث دی الی سی داغ شد و به گوشم خورد سر جی تی ای اپیزودز فرام لیبرتی سیتی بود . اون موقع چی پولی بود الان چیا . آدم شرمش میشه

    • peen گفت:

      من به بازیباز بودنم افتخار می کنم
      بهترین جمله این مقاله به نظر خودم ولی اینجا اگه بهترین کار و خونه و زندگی را داشته باشی ولی گیم بازی کنی حتی مولتی های انلاین بازم بچه ای یعنی طرف اگه بره مواد بزنه برای تفریح و هزارتا کثافت کاری دیگه از گیم بهتره چون با اون کار احساس مرد شدن و بزرگ شدن به بعضی ها دست میده ولی برادر من خواهر من بزرگ شدن به این نیست نه اون کارها کسی را مرد و بزرگ کرده نه گیمینگ کسی را کوچیک من خودم با سن ۲۷ سال از ده سالگی گیم را شروع کردم و با امید به خدا تا روزی که دیگه مقدر نباشه زندگی کنم بازم گیم را ادامه میدم نظر بقیه هم به …….نیست بی تعارف به قول معروف ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان یعنی گلم راجب گیمینگ ما نظر نده اصلا نکته بعدی راجب سیزن پس و دی ال سی ها فکر نکم دیگه شرکتی به پای سی دی رد پروجکت برسه ای کاش بقیه همکارهاشون یاد بگیرن و این رویه را الگوی خودشون قرار بدن ولی زهی خیال باطل خلاصه امید دارم یه روز یه محفل رسمی تو ایران تشکیل بشه به عنوان جامعه بازیبازان یا هر اسم دیگه به صورت رسمی و به دور از هر عامل دیگه
      l love games

  • LucIIIfer گفت:

    جناب آقابابایی مقاله بسیار خوبی بود. همه گیمرها در این زمینه هم درد هستن. از dark souls 3 خیلی دلگیرم ، اولین محتوی session pass این بازی ashes of ariandel واقعا حالمو گرفت ، خیلی کوتاه بود برای منی که ds باز هستم کلا ۱ ساعت وقتمو گرفت. امیدوارم تو دومین محتوای SP شون جبران کنن.

    • خیلی متشکرم از شما. نظر لطفتونه.
      والا این بسته الحاقی از بقیه کوتاهتر بود اما محتوای خوبی داشت. هر چند که از نظر زمانی در حد دی ل سی های نسخه دوم که شاهکار تاریخ دی ال سی ها بودن نبود. فرام سافتور شرکت مشتری مداریه و مطمئن باشید حرف ما به گوشش رسیده و تو دی ال سی بعدی جبران میکنه

  • وقتی مردم استقبال میکنن هیچ تغییری تو کارشون ایجاد نخواهد شد حتی بهترین و زیباترین محتوای اضافی مثل ویچر ۳ هم نباید پولی میبود چه برسه به کال اف و دستینی

  • mohamad 47 گفت:

    دله همه گیمرا پره از این داستانا و شیر دوشی ها داش سعید.من که هنوز نرفتم نسله هشت.اصلا ادم زورش میاد همون ۶۰ دلارو بده چه برسه به سیزن پس و این کوفت و زهرمارا!نمیان مثل ادم همون اول بازی رو کامل بدن عیب نداره،دیگه میان پول اضافه رو اون پول اصلی بازی میگیرن بابت یه زیر پوش خخخخ دیگه ظالمانس خدایی.
    من بچه بودم با داداشم بازی میکردیم.اون موقع با اتاری و میکرو و سونی یکو و اینا.یعنی داستان ها داشتیم ها!بابام میسپرت به مامانم روزی یه ساعت بیشنر بازی نکنن :shout: :beatup: میگه میشد ؟مگه داشتیم؟ :rotfl: اخرم که اداپتورو جمع میکرد،با کلی زحمت میگشتم از خونه پیدا میکردم.چندین بارم کلا جمع کرده بود برده بود دره مغازه دستگاه مستگاه رو :rotfl: اما الان دیگه بکشم خودمو پای گیم هم نهایتا بگه کمرت درد نگرفت؟ 😀

  • pro gamer2017 گفت:

    ممنون آقا سعید.مقالتون علاوه بر انتقادی بودن،طنز مناسبی هم داشت و حرف دل خیلی از ماها رو راجع به محتوا های اضافی پوچ و ناقص امروزی زد.

  • vergil2max گفت:

    به این مشکلات=وضعیت مملکت و شعار گرانی برای همیشه/ارزانی هرگز را هم اضافه کنید.اکتویزن ناموسا خیلی دیگه مست پول شده به جای به زور پول گرفتن-یکی دوتا بازی با ارزش بسازه و ازش پول حلال در بیار. 😀 شوخی
    بعضی وقتها گیمرها هم حقشون مثلا امثال تایتان فال ۲ منتشر شد بازی که تقریبا از بعضی جهات بر بقیه بازیها شوتر امسال(کاری به اورواچ ندارم) برتری نسبی داشت و از اون مهمتر دی ال سی هاش مجانی بود باز از اون مهمتر از ۲۰۰۹ به بعد این بالاترین متای که یک بازی شوتر نظامی که گرفته اما باز اونوریها میرن کالاف نزولگیر 😀 را میخرن.اینو بگم بتل خیلی خوب بود امسال اما کالاف اونم با متای ۷۷ در مقابل ۸۹ تایتانفال ۲ و هم سبک بودنشون اما پرفروش تر شدن کالاف غیر قابل هضم.جالب اینجاست من هر دوتا را بازی کردم و بنظرم تایتان فال با اختلافی در حد سری مدرن وارفر از این نسخه کالاف بهتر بود.
    همگی عاشق و شیفته بازی کردن هستند. من به بازیباز بودنم افتخار می کنم :yes:
    خیلی ممنون مقاله دلچسبی بود.

  • ممنون سعید خیلی خوب بود :inlove:
    حرف دلمون رو زد :worship: :worship:

  • SawLar گفت:

    آقا سعید میشه منو از بن در بیارید ؟
    کاری نکردم همینجوری بنم کردن هرچی میگم میره واسه بررسی .

  • Gamer.1990 گفت:

    خسته نباشید آقا سعید به مطلب خیلی خوبی اشاره کردید و متین فرمودید
    مثلا من خودم خواستم total war warhammer بخرم قیمت خودش ۱۱۹ هزار تومان بود
    Total war هم میدونید بدون خشونت و خون نمی چسبه این dlc هم ۱۵ تومن
    اون حکومت خشن و جاذبه chos warrior اونهم ۳۵ تومن تازه بدون dlc های دیگه اش
    کلا ی ۱۵۰ تومن شد قید بازی زدم تا شاید نسخه سالش خریدم
    در بحث طنز هم میتونیم مرتبط کنیم با برکات دیجیتالی شدن گیم
    چون اگر فرض کنیم مثل ۱۰ سال پیش که گیم فقط نسخه فیزیکی بود و کیفیت اینترنت به این گستردگی نبود این dlc. حتی آپدیت ها هم به این شکل نبودن

  • Nathan گفت:

    چرا نظر من رفته در انتظار بررسی
    هیچ چیز بدی ننوشتم اخه 😯 😯

  • HannaH گفت:

    خسته نباشید. مقاله بسیار خوبى بود. این مشکل سیزن پس و دى ال سى، در کنار بازى رایگان واقعاً نفس بازار رو بریدن. جالب اینکه با فاصله یکساله از انتشار، بازى با تمام اون محتویات با قیمت پایینتر بیرون مى یاد تا یه دهن کجى به تمام خریدارها بکنه.
    من فقط حکمت قسمت دوم مقاله رو نفهمیدم چى بود. بیشتر مى خورد یه بحث جدا باشه. باز هم خسته نباشید.

    • سلامت باشید. خیلی متشکرم. بله دقیقا همینطوره.
      در مورد قسمت دوم مقاله هم تو متن تقریبا گفتم و نمیخواستم که موضوع مقاله فقط همون باشه و در اخر می خواستم که به این نتیچه گیری برسیم که باز هم ما گیمرها با وجود این مشکلات و سیزن و ÷پس و سرکوفت والدین و .. عاشق گیم هستیم و خواهیم بود.

      “همه اینها رو گفتم و غر زدم و بد گفتم و عصبانی شدم و …. تا به یه نقطه برسیم. حتی دو موضوعی که در این مقاله از آنها گفتم و در ظاهر به هم ربط ندارند نیز در این نقطه به هم می رسند و هم پوشانی می کنند. سیزن پس های گران و دی ال سی های بی محتوا و … از مواردی هستند که می توانند ما را از بازی و دنیای گیم زده کنند و انگیزه ما را بگیرند. همینطور برخورد بد پدر و مادرها در زمینه بازی کردن فرزندان (که البته اکنون بهتر شده است کمی) و سرکوفت زدن های آن ها و .. نیز می توانند با فرزند کاری کند که برای جلب رضایت والدین کلا قید بازی را بزند و عشقش را در قلبش بکشد. اما باید یک چیز را بدانند. ما بازیباز هستیم، با همه افراد و جوامع فرق داریم. به این راحتی ها تسلیم نمی شویم و عشق خود را رها نمی کنیم. می میریم ولی ریسپاون می شویم و باز می گردیم تا دوباره بازی کنیم. بازی نه بخشی از زندگی ما، که بخشی از روح و وجود ماست و با ذاتمان در هم تنیده است. بازی کردن در خون و DNA ماست و به این راحتی از آن دست نمی کشیم. بارها سرکوفت و تحقیرهای اطرافیان و والدینمان را دیده ایم و شنیده ایم، بازها از دست سازندگان بازی های مورد علاقه خود ناامید شده ایم، اما یک چیز برایمان ثابت است، هیچ گاه از دنیای بازی ناامید نشده ایم، نمی شویم و نخواهیم شد. در زندگی خود راهی را انتخاب کردم که نه تنها تمام آن سرکوفت ها را به پایان برسانم بلکه مطمئن هستم بازی کردن نقش خیلی زیادی در موفقیت من در زندگی ام داشته است و اکنون چند سالی است که دیگر به راحتی و با ارامش می توان بازی کنم زیرا که بازی مانع هیچ چیز در زندگی من نشده است که هیچ، بلکه یار و یاور و دوست صمیمی و عشق من در مسیر زندگی ام بوده است و عاشق گیمینگ هستم. مطمئنا با وجود تمام اختلاف نظرهایی که بین بازیبازان در دنیا در مورد موارد مختلف و برند کنسول و … وجود دارد همه جامعه جهانی گیمرها در یک چیز ۱۰۰ درصد مشترک هستند: همگی عاشق و شیفته بازی کردن هستند. من به بازیباز بودنم افتخار می کنم و به واقع شما نیز باید افتخار کنید. کارهایی کرده ایم که خیلی تمرکز و سرعت عمل و تاکتیک و … نیاز داشته اند اما موفق شده ایم. هر گاه دلیلی برای افتخار کردن و بالیدن به خودتان برای گیمر بودن نیاز داشتید سری به اینجا بزنید تا دوباره به دنیایی که عاشقش هستید و لقبی به نام گیمر که بر روی شماست، افتخار کنید و لذت ببرید….”

  • sugar man گفت:

    بهترین مقاله ای که تو گیمفا خواندم. :yes:

  • Nathan گفت:

    علاوه بر اینها بازیهای امروزی یک رهبر بزرگ و خلاق میخواد که جذابیت و صلابت گذشته رو باز با نواوری های بزرگ نه چیزی که الان دارن تو واقعیت مجازی دنبالش میگردن به دنیای گیم تزریق کنه یچیزی مثل بازی enslaved یا turok ..IGI.. با شوخ طبعی های لذت بخش ezio مانند
    بازی های بزرگی که نسل های قبلی رو در نوردیدنند ولی چرا سازندگان ادامه ای رو معرفی نکردند هنوز سوال بزرگی هست شاید اونها سرنوشت امروز عناوین بزرگ مثل کالاف رو همان روزها در ذهن خودشون تجسم کردند … برند و سرمایه ،پول بیشتر میاره ولی در نهایت سرنوشت زیاده خواهی ، همون سرنوشت شرکت هایی مثل نوکیاست ..هرچی هم بزرگ باشی ولی بزرگ بودن رو مشتری رو خلق میکنه نه ایده های من سازنده که بهش رنگ و لعاب میدم و میخوام فقط بفروشم به مشتری

  • Nathan گفت:

    ینی چه نظر های من میره در انتظار بررسی
    بررسی هم یسات دوسات نه دیگه ۵ ساعت
    گیمفا شورش در اوردی :shout:

  • AminTSL گفت:

    والا واسه ما سرکوفتا کمتر که نشده هیچ سنمون که بیش تر میشه اینم بیشتر میشه :-(( :shame:

  • ERKEFIENDE گفت:

    آقایه آقا بابایی واقعا مقالت بمب بود ، حرف دلم بود همش دمت گرم خیلی کارت درسته مرد

  • MS GAMER گفت:

    آقا سعید واقعا حال کردم دمت گرم فوق العاده بود واقعا عالی بود

  • مقالتون عالی بود سعید اقابابایی.
    تمام حرفایی که زدید حرف دل ما بود. در مورد dlc باید بگم که سازنده ها به جای اینکه ایده هایی که در dlc بکار میبرن در بازی اصلی بکار میبردن خیلی بهتر بود تازه چیزی که من خیلی بدم میاد اینکه اول این که بازی رو خریدیم باید اپدیت کنیم تا بتونیم لذت ببریم.دوم اینکه باید پول اینترنت رو بدیم سوم اینکه پول dlc رو بدیم و دانلودش کنیم اون هم با سرعت اینترنتی که داخل ایران داریم خوب خیلی وضع اقتصادی هم خوبه که بخوایم پول همه این ها رو بدیم خلاصه بگم که من که دیگه dlc نمیخرم اگر بخوام بخرم میرم نسخه سال بازی رو میگیرم خیلی ممنون بابت مقاله عالیتون

  • کاملا درسته .این طوری دیگه چاره جز تجربه این بازی ها نمیمونه کلا ما دو راه بیشتر برای تجربه درست حسابی گیم نداریم
    ۱- یا کنسول داشته باش
    ۲-یا بازی اوریجینال pc بگیر
    حالا راه دومش هم برداشتن پس دم هکر ها گرم و حقتونه که همون بازی ها رو هک کردن .دوستان یک درد و دل هم باهاتون بکنم بابام بهم میگه چقدر بازی میکنی که چی (بازی هم یک ساعت در روز)به کجا میخوای برسی ؟میگم پدر جان خوب من از گیم لذت میبرم .میگه اینا تفریح های زود گذره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!بعدش نابود شدم ها نابود یعنی تا سه روز تو شک این حرف بودم.

  • MAHDiRiLLEX گفت:

    خسته نباشید اقا سعید مقاله واقعا خوب بود و یه طنز (تلخ) واقعی بود ! نکات عالی بهش اشاره شد مچکرم بابت مقالتون راستی یکی از سوژه های دیگه هم که میشه بهش اشاره کرد بازی RainbowSix Siege عه ! اخیرا برای این بازی یک محتوای جدید عرضه شده بنام “سیزن پس سال دوم ” !!!!
    یعنی در حدی بوده که یوبیسافت بازی رو در دو نسخه سیزن پس سال اول و دوم منتشر کرده و یک باندل هم از دو سیزن پس منتشر کرد !!! واقعا ممنون از شما هم چنین شرکت یوبیسافت که دوباره مارو انداخت توی خرج !
    در هر حال حرفتون درست بود … کلا گیمر ها خیلی مظلوم واقع میشن و مجبورن بخاطر بازی مورد علاقشون قربانی پول پرستی این سازنده ها بشن -______-
    موفق باشید ! 🙂

  • nobody گفت:

    شرکت یوبی سافت هم از سردمداران این مجموعه است
    برعکس سی دی پراکجت که انصافن سود رو تو رضایت مشتری میدید، نه جیب مشتری

  • A Player گفت:

    سلام.
    خوب متاسفانه همین پول پرستی بازی ساز ها باعث میشه که مثلا پدر و مارد ها نسبت به گیم بدبین بشن چرا که مثلا یکی میره این همه پول میده ولی به جایی نمیرسه ولی خوب گیم کلا تفریح ماهاست.دوستش داریم.
    اگر قیمت ها پایین بود ما هم راحت تر می تونستیم بازی بخریم و حال کنیم و ای کاش که گیم تفریح ارزون قیمتی بود اون وقت شاید خیلی ها بد بینیشون نسبت بهش یکم برطرف میشد.
    وقتی پدر و مادر به بچشون میگن که بازی نکن به این دلیل هست نگران بچشون هستن و این کاملا طبیعی هست
    اما یکسری ابله کلا با گیم مشکل دارن و هیچی هم ازش نمیدونن و بیخودی حرف میزنن.
    مثلا میگن GTA رو کودکان تاثیر منفی میزاره.
    خوب درباره ی شما یه چیز میشه گفت:
    هم کوری هم عقلت از بچه دوساله کمتر هست که میری برای بچه کوچیکت بازی +۱۸ میخری.
    آقا جان نکن برادر من مگه مریضی اصلا بچه خودت رو نبر سمت گیم مگه ما گفتیم بیا بازی کن
    نخر بازی که مناسب سن بچه ات نیست نخر اقا جان.
    به امید ارزانی دلار :laugh:

خدا لعنتت کنه Season Pass! نگاهی خصمانه به محتویات بی محتوای الحاقی! | گیمفا
خدا لعنتت کنه Season Pass! نگاهی خصمانه به محتویات بی محتوای الحاقی! | گیمفا