Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانههای شخصی
اولین بازی Watch Dogs عنوانی بود که خیلی از بازیبازان رایانههای شخصی را ناامید کرد. نسخه رایانههای شخصی به شدت کاهش قدرت پیدا کرده بود و حتی نزدیک به دمویی که یوبی سافت (Ubisoft) در سال ۲۰۱۲ نمایش داده بود هم نبود. چند سالی گذشته است و هم اکنون Watch Dogs 2 عرضه شده است. عنوانی که به اندازه نسخه پیشین خود هایپ نشد و عنوانی که به اندازه پیشنمایشهای گیم پلی اولیهاش خوب به نظر میرسد. زمان آن رسیده است که این عنوان را از نظر عملکرد روی رایانههای شخصی بررسی کنیم. برای جزئیات بیشتر در ادامه با گیمفا همراه باشید.
در این بررسی عملکردی، برای CPU از یک Intel i7 4930K (توربوبوست شده در ۴٫۲ گیگاهرتز)، ۸ گیگابایت رم، یک کارت گرافیکی NVIDIA GTX980Ti و یک GTX690، ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی و آخرین درایور نسخه WHQL از درایورهای GeForce استفاده شده است.
Watch Dogs 2 هم بر روی پردازنده و هم بر روی کارت گرافیک سنگین است. همانطور که میبینیم، در Watch Dogs 2 پردازنده شش هستهای تا آخرین توانش استفاده شد. در حقیقت، Watch Dogs 2 تنها عنوانی است که ما از نظر پردازنده با پردازنده Intel i7 4930K محدود شدیم. خوشبختانه، برخی تنظیمات گرافیکی میتوانند از این میزان استفاده پردازنده بکاهند، هرچند بازیبازان رایانههای شخصی به پردازنده خیلی قدرتمندی نیاز دارند تا بتوانند بازی را با نرخ فریم پایداری در ۶۰ فریم بر ثانیه و تنظیمات الترا تجربه کنند.
هنگام بررسیهای پردازنده، رزولوشن را به ۷۲۰p کاهش دادیم و Temporal Filtering را فعال کردیم (برای جلوگیری از هرگونه محدودیت احتمالی از نظر گرافیک). در تنظیمات الترا پردازنده i7 4930K قادر بود تا هنگام رانندگی نرخ فریمی برابر با ۵۰ تا ۶۷ فریم بر ثانیه ارائه کند. با این که این عملکرد قابل قبولی است اما مجبور شدیم تا تنظیمات را به Very High کاهش دهیم تا تقریبا نرخ فریم پایداری در ۶۰ فریم بر ثانیه را تجربه کنیم (تعداد کمی افت فریم به ۵۶ فریم در ثانیه هنگام رانندگی وجود داشت).
برای این که بفهمیم بازی روی پردازندههای با قدرت کمتر چگونه اجرا میشود، یک پردازنده دو هستهای و یک پردازنده چهار هستهای هم شبیه سازی کردیم. سیستم پردازنده دو هستهای شبیه سازی شده به سادگی قادر نبود تجربه قابل قبولی را به دلیل گیر کردنهای شدید و زیاد ارائه کند. در طرف مقابل، سیستم پردازنده چهار هستهای قادر بود در تنظیمات الترا نرخ فریم ۴۰ تا ۵۳ فریم در ثانیه را ارائه کند. در تنظیمات High، سیستم پردازنده چهار هستهای شبیه سازی شده قادر بود حداقل ۵۵ فریم بر ثانیه را ارائه کند.
در Watch Dogs 2، یوبیسافت تکنیک ارتقائی خارقالعادهای به نام Temporal Filtering قرار داده است. Temporal Filtering اساسا بازی را در یک رزولوشن پایینتر پردازش میکند و سپس آن را به رزولوشن انتخابی شما ارتقا میدهد و از اطلاعات فریم قبلی برای ساخت پیکسلهای با جزئیات که بین فضاهای خالی پیکسلهای ارتقا یافته را پر میکنند، استفاده میکند. یوبیسافت این تکنیک را در Rainbow six: Siege معرفی کرد اما Watch Dogs 2 نسخه بهینهتری از آن را استفاده میکند. به همین دلیل، این نسخه جدید از Temporal Filtering خیلی از نظر دیداری، ملاحظه و رزولوشن نیتیو به چشم میآید. تنها نکته منفی در اینجا این است که Temporal Filtering انسداد محیطی (Ambient Occlusion) را میشکند. در زیر میتوانید مقایسهای از حالت روشن و خاموش بودن Temporal Filtering مشاهده کنید. به کمبود انسداد در ساختمان دور دست سمت راست و پلاک ماشین توجه کنید.
کارت گرافیکی NVIDIA GTX690 قادر بود در تنظیمات High تقریبا ۶۰ فریم در ثانیه ارائه کند، به خصوص وقتی که Temporal Filteringرا فعال کردیم. در تنظیمات الترا (اما تنظیمات بافت High چرا که از نظر رم محدود شده بودیم) کارت گرافیکی GTX690 قادر بود تا ۳۰ فریم در ثانیه ارائه کند (بدون Temporal Filtering). توجه داشته باشید با این که NVIDIA یک پروفایل SLI برای Watch Dogs 2 ارائه کرده است، اما مقیاس گذاری ایدهآل نیست. این بدین معنی است که عملکرد کلی در سیستمهای SLI ممکن است طی چند ماه آینده مقداری بهتر شود.
همانطور که قبلا گفتیم، Watch dogs 2 به یک کارت گرافیک قدرتمند هم نیاز دارد تا بتوان آن را در تنظیمات الترا بازی کرد و لذت برد. کارت گرافیکی GTX980Ti به سادگی قادر نبود در تنظیمات الترا نرخ فریم پایداری در ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه کند (بدون فعال بودن Temporal Filtering). برای این که به چنین چیزی دست یابیم مجبور شدیم از تنظیمات Very High شخصی سازی شدهای به صورت زیر استفاده کنیم.
از نظر گرافیکی، Watch dogs 2 زیبا به نظر میرسد. برخلاف بسیاری از بازیهای دیگر، نیاز به استفاده از SweetFX را احساس نکردیم. Watch dogs 2 دارای سیستم نورپردازی خارقالعادهای با افکتهای نوری کلی بسیار عالی است. بافتهای با رزولوشن بالا، وسایل نقلیه آسیب پذیر، اشیاء تخریب پذیر، شاخ و برگهای خم شونده، شخصیتهای با جزئیات و بازتابهای فضا-صفحه عالی از دیگر ویژگیهای این عنوان است. بله، بازی یک کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارد، اما بسیار بسیار زیبا به نظر میرسد. ممکن است خیلی بهتر از GTA V به نظر نرسد اما باز هم زیباست.
مثل همیشه، تفاوت دیداری بین سه پیش فرض بالای بازی آنقدر هم زیاد نیست. در زیر میتوانید مقایسهای بین تنظیمات High بازی (سمت چپ) و تنظیمات الترای بازی (سمت راست) را مشاهده کنید.
متاسفانه، و مشابه Dishonored 2، عنوان Watch dogs 2 هم از مشکلات حاشیه بسیاری رنج میبرد. با این که بازی از MSAA پشتیبانی میکند، ما به شدت توصیه میکنیم از استفاده از آن خودداری کنید چرا که عملکرد بازی را خراب میکند. بازیبازان رایانههای شخصی همچنین میتوانند از قابلیت TXAA NVIDIA استفاده کنند، اما این تکنیک نه تنها به سخت افزار بالایی نیاز دارد، بلکه تاری زیادی ایجاد میکند. بنابراین، کسانی که به دنبال جلوههای دیداری بهتر هستند مجبور خواهند بود از SMAA استفاده کنند و Temporal Filtering را فعال کنند تا از یک رزولوشن بالاتر نمونه گیری شود، که همانطور که قبلا گفتیم، انسداد محیطی را از بین میبرد.
Watch dogs 2 همچنین از توی هم رفتن اشیا به طور قابل ملاحظهای حتی در تنظیمات الترا رنج میبرد. برخلاف دیگر استودیوها، یوبیسافت زحمت بیشتری کشید و تنظیماتی برای این مشکل قرار داد. این گزینه که جزئیات اضافهتر (Extra Detail) نامیده میشود، جزئیات اشیاء و جزئیات هندسی را افزایش میدهد و توی هم رفتنها، محو شدنها و تغییر جزئیات قابل مشاهده را کاهش میدهد. البته در نظر داشته باشید که این گزینه هم روی پردازنده و هم روی کارت گرافیکی بسیار سنگین است. در زیر میتوانید مقایسهای را مشاهده کنید که جزئیات اشیاء و جزئیات هندسی بهبود یافته که توسط این گزینه ایجاد میشود را نشان میدهد.
یوبیسافت تعداد قابل ملاحظهای از تنظیمات گرافیکی برای دستکاری قرار داده است. بازیبازان رایانههای شخصی قادر خواهند بود تا کیفیت هندسی، جزئیات اضافهتر، زمین، بافتها، فیلترینگ بافت، سایهها، سایه نورها، آب، بازتابها، بازتاب فضا-صفحه، انسداد محیطی و Anti-Aliasing را تغییر دهند. به علاوه، بازیبازان رایانههای شخصی میتوانند مه سان فرانسیسکو، عمق میدان، تاری حرکت، Bloom و Temporal Filtering را فعال یا غیرفعال کنند. همچنین یک لغزنده برای میدان دید به همراه یک گزینه برای مقیاس پردازش وجود دارد.
این هم ارزش دارد که اشاره کنیم Watch dogs 2 از مشکلات روان بودن یا شتاب موس رنج نمیبرد. نه تنها این، بلکه ما به هیچ وجه هیچ مشکل سرعت فریمی هم مشاهده نکردیم، حتی در هنگام رانندگی با سرعتهای بالا. به دلیل کنترل موس عالی و این که هیچ مشکل سرعت فریمی وجود ندارد، بازی حتی در ۵۵ فریم بر ثانیه هم روان احساس میشد و به همین دلیل باید به یوبیسافت تبریک بگوییم.
همچنان، و با این که در حال اتمام این بررسی عملکردی هستیم، معتقدیم که بازی از بهینه سازیهای بیشتر برای پردازنده و کارت گرافیکی سود خواهد برد. در وضعیت فعلی، نسبت گرافیک به عملکرد Watch dogs 2 چیزهای زیادی برای خواستن باقی میگذارد. با وجود این که این بازی از مشکلاتی که عنوانهای جهان باز قبلی یوبیسافت داشتند رنج نمیبرد، هنوز هم جا برای پیشرفت باقی است؛ و با وجود این که Watch dogs 2 جزو بهترین بازیهای بهینه سازی شده که در سال ۲۰۱۶ دیدهایم نیست، اما خیلی بهتر از آن است که بخواهیم آن را یک فاجعه بهینه سازی نشده خطاب کنیم. هیچ شکی در آن نیست که یوبیسافت در مسیر درستی است، به همین خاطر امید است که بهینه سازهای آینده بهینه سازی و بهبود عملکرد بیشتری به بازی اضافه کنند.
پر بحثترینها
- مایکروسافت به سازندگان خود هشدار میدهد که از طراحی شخصیتهای زن با اندام اغراق شده خودداری کنند
- تعداد بازیکنان Horizon Forbidden West روی PC حدود ۵۰ درصد کمتر از نسخه قبلی است
- تعداد بازیکنان همزمان Horizon Forbidden West در استیم از ۴۰ هزار نفر عبور کرد
- ویدیوی اختصاصی: گیمپلی و معرفی بازی Rise of the Ronin
- ویدیو: تریلر جدید بازی Hellblade 2 را مشاهده کنید
- عملکرد خوب استودیوی Nixxes در پورت PC بازی Horizon Forbidden West
- احتمال عرضه Final Fantasy 16 برای پلتفرمهای دیگر وجود دارد
- فیل اسپنسر: اخراجها در اکتیویژن برای کسب سود ضروری بود
- گزارش: Xbox در مقطعی اکثر عناوین خود را برای PS5 منتشر خواهد کرد
- تاریخ عرضه و قیمت کنترلر جدید Xbox فاش شد
نظرات