Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا

Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی

مهزیار رحیمی دوست
۲۳:۳۸ ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
بازی watch dogs 2 برای رایانه‌های شخصی منتشر شد

اولین بازی Watch Dogs عنوانی بود که خیلی از بازی­‌بازان رایانه­‌های شخصی را ناامید کرد. نسخه رایانه­‌های شخصی به شدت کاهش قدرت پیدا کرده بود و حتی نزدیک به دمویی که یوبی سافت (Ubisoft) در سال ۲۰۱۲ نمایش داده بود هم نبود. چند سالی گذشته است و هم اکنون Watch Dogs 2 عرضه شده است. عنوانی که به اندازه نسخه پیشین خود هایپ نشد و عنوانی که به اندازه پیش‌­نمایش­‌های گیم پلی اولیه‌­اش خوب به نظر می‌­رسد. زمان آن رسیده است که این عنوان را از نظر عملکرد روی رایانه‌های شخصی بررسی کنیم. برای جزئیات بیشتر در ادامه با گیمفا همراه باشید.

در این بررسی عملکردی، برای CPU از یک Intel i7 4930K (توربوبوست شده در ۴٫۲ گیگاهرتز)، ۸ گیگابایت رم، یک کارت گرافیکی NVIDIA GTX980Ti و یک GTX690، ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی و آخرین درایور نسخه WHQL از درایورهای GeForce استفاده شده است.

Watch Dogs 2 هم بر روی پردازنده و هم بر روی کارت گرافیک سنگین است. همانطور که می‌­بینیم، در Watch Dogs 2 پردازنده شش هسته‌­ای تا آخرین توانش استفاده شد. در حقیقت، Watch Dogs 2 تنها عنوانی است که ما از نظر پردازنده با پردازنده Intel i7 4930K محدود شدیم. خوشبختانه، برخی تنظیمات گرافیکی می‌­توانند از این میزان استفاده پردازنده بکاهند، هرچند بازی­‌بازان رایانه­‌های شخصی به پردازنده خیلی قدرتمندی نیاز دارند تا بتوانند بازی را با نرخ فریم پایداری در ۶۰ فریم بر ثانیه و تنظیمات الترا تجربه کنند.

نمودار پردازنده

نمودار پردازنده

هنگام بررسی­‌های پردازنده، رزولوشن را به ۷۲۰p کاهش دادیم و Temporal Filtering را فعال کردیم (برای جلوگیری از هرگونه محدودیت احتمالی از نظر گرافیک). در تنظیمات الترا پردازنده i7 4930K قادر بود تا هنگام رانندگی نرخ فریمی برابر با ۵۰ تا ۶۷ فریم بر ثانیه ارائه کند. با این که این عملکرد قابل قبولی است اما مجبور شدیم تا تنظیمات را به Very High کاهش دهیم تا تقریبا نرخ فریم پایداری در ۶۰ فریم بر ثانیه را تجربه کنیم (تعداد کمی افت فریم به ۵۶ فریم در ثانیه هنگام رانندگی وجود داشت).

برای این که بفهمیم بازی روی پردازنده­‌های با قدرت کمتر چگونه اجرا می­‌شود، یک پردازنده دو هسته­‌ای و یک پردازنده چهار هسته­‌ای هم شبیه سازی کردیم. سیستم پردازنده دو هسته‌­ای شبیه سازی شده به سادگی قادر نبود تجربه قابل قبولی را به دلیل گیر کردن­‌های شدید و زیاد ارائه کند. در طرف مقابل، سیستم پردازنده چهار هسته‌­ای قادر بود در تنظیمات الترا نرخ فریم ۴۰ تا ۵۳ فریم در ثانیه را ارائه کند. در تنظیمات High، سیستم پردازنده چهار هسته­‌ای شبیه سازی شده قادر بود حداقل ۵۵ فریم بر ثانیه را ارائه کند.

در Watch Dogs 2، یوبی­‌سافت تکنیک ارتقائی خارق­‌العاده‌­ای به نام Temporal Filtering قرار داده است. Temporal Filtering اساسا بازی را در یک رزولوشن پایین‌­تر پردازش می­‌کند و سپس آن را به رزولوشن انتخابی شما ارتقا می­‌دهد و از اطلاعات فریم قبلی برای ساخت پیکسل­‌های با جزئیات که بین فضاهای خالی پیکسل­‌های ارتقا یافته را پر می­‌کنند، استفاده می­‌کند. یوبی­‌سافت این تکنیک را در Rainbow six: Siege معرفی کرد اما Watch Dogs 2 نسخه بهینه‌­تری از آن را استفاده می­‌کند. به همین دلیل، این نسخه جدید از Temporal Filtering خیلی از نظر دیداری، ملاحظه و رزولوشن نیتیو به چشم می‌­آید. تنها نکته منفی در اینجا این است که Temporal Filtering انسداد محیطی (Ambient Occlusion) را می­‌شکند. در زیر می‌­توانید مقایسه‌­ای از حالت روشن و خاموش بودن Temporal Filtering مشاهده کنید. به کمبود انسداد در ساختمان دور دست سمت راست و پلاک ماشین توجه کنید.

temporal filtering غیرفعال

Temporal Filtering غیرفعال

temporal filtering فعال

Temporal Filtering فعال

 

 

 

 

 

 

کارت گرافیکی NVIDIA GTX690 قادر بود در تنظیمات High تقریبا ۶۰ فریم در ثانیه ارائه کند، به خصوص وقتی که Temporal Filteringرا فعال کردیم. در تنظیمات الترا (اما تنظیمات بافت High چرا که از نظر رم محدود شده بودیم) کارت گرافیکی GTX690 قادر بود تا ۳۰ فریم در ثانیه ارائه کند (بدون Temporal Filtering). توجه داشته باشید با این که NVIDIA یک پروفایل SLI برای Watch Dogs 2 ارائه کرده است، اما مقیاس گذاری ایده‌­آل نیست. این بدین معنی است که عملکرد کلی در سیستم‌­های SLI ممکن است طی چند ماه آینده مقداری بهتر شود.

همانطور که قبلا گفتیم، Watch dogs 2 به یک کارت گرافیک قدرتمند هم نیاز دارد تا بتوان آن را در تنظیمات الترا بازی کرد و لذت برد. کارت گرافیکی GTX980Ti به سادگی قادر نبود در تنظیمات الترا نرخ فریم پایداری در ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه کند (بدون فعال بودن Temporal Filtering). برای این که به چنین چیزی دست یابیم مجبور شدیم از تنظیمات Very High شخصی سازی شده‌­ای به صورت زیر استفاده کنیم.

custom very high settings 1 custom very high settings 2

 

 

 

 

 

از نظر گرافیکی، Watch dogs 2 زیبا به نظر می‌­رسد. برخلاف بسیاری از بازی­‌های دیگر، نیاز به استفاده از SweetFX را احساس نکردیم. Watch dogs 2 دارای سیستم نورپردازی خارق­‌العاده­‌ای با افکت­‌های نوری کلی بسیار عالی است. بافت‌­های با رزولوشن بالا، وسایل نقلیه آسیب پذیر، اشیاء تخریب پذیر، شاخ و برگ‌­های خم شونده، شخصیت­‌های با جزئیات و بازتاب‌­های فضا-صفحه عالی از دیگر ویژگی‌­های این عنوان است. بله، بازی یک کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارد، اما بسیار بسیار زیبا به نظر می‌رسد. ممکن است خیلی بهتر از GTA V به نظر نرسد اما باز هم زیباست.

مثل همیشه، تفاوت دیداری بین سه پیش فرض بالای بازی آنقدر هم زیاد نیست. در زیر می­‌توانید مقایسه‌­ای بین تنظیمات High بازی (سمت چپ) و تنظیمات الترای بازی (سمت راست) را مشاهده کنید.

high

High

ultra

Ultra

متاسفانه، و مشابه Dishonored 2، عنوان Watch dogs 2 هم از مشکلات حاشیه بسیاری رنج می‌­برد. با این که بازی از MSAA پشتیبانی می­‌کند، ما به شدت توصیه می­‌کنیم از استفاده از آن خودداری کنید چرا که عملکرد بازی را خراب می­‌کند. بازی­‌بازان رایانه­‌های شخصی همچنین می­‌توانند از قابلیت TXAA NVIDIA استفاده کنند، اما این تکنیک نه تنها به سخت افزار بالایی نیاز دارد، بلکه تاری زیادی ایجاد می­‌کند. بنابراین، کسانی که به دنبال جلوه­‌های دیداری بهتر هستند مجبور خواهند بود از SMAA استفاده کنند و Temporal Filtering را فعال کنند تا از یک رزولوشن بالاتر نمونه گیری شود، که همانطور که قبلا گفتیم، انسداد محیطی را از بین می­‌برد.

Watch dogs 2 همچنین از توی هم رفتن اشیا به طور قابل ملاحظه‌­ای حتی در تنظیمات الترا رنج می­‌برد. برخلاف دیگر استودیوها، یوبی­‌سافت زحمت بیشتری کشید و تنظیماتی برای این مشکل قرار داد. این گزینه که جزئیات اضافه‌­تر (Extra Detail) نامیده می­‌شود، جزئیات اشیاء و جزئیات هندسی را افزایش می­‌دهد و توی هم رفتن­‌ها، محو شدن­‌ها و تغییر جزئیات قابل مشاهده را کاهش می­‌دهد. البته در نظر داشته باشید که این گزینه هم روی پردازنده و هم روی کارت گرافیکی بسیار سنگین است. در زیر می­‌توانید مقایسه‌­ای را مشاهده کنید که جزئیات اشیاء و جزئیات هندسی بهبود یافته که توسط این گزینه ایجاد می‌­شود را نشان می­‌دهد.

بدون extra detail

بدون Extra Detail

با extra detail

با Extra Detail

 

 

 

 

 

 

یوبی‌­سافت تعداد قابل ملاحظه‌­ای از تنظیمات گرافیکی برای دستکاری قرار داده است. بازی­‌بازان رایانه‌­های شخصی قادر خواهند بود تا کیفیت هندسی، جزئیات اضافه‌­تر، زمین، بافت­‌ها، فیلترینگ بافت، سایه­‌ها، سایه نورها، آب، بازتاب­‌ها، بازتاب فضا-صفحه، انسداد محیطی و Anti-Aliasing را تغییر دهند. به علاوه، بازی­‌بازان رایانه­‌های شخصی می­‌توانند مه سان فرانسیسکو، عمق میدان، تاری حرکت، Bloom و Temporal Filtering را فعال یا غیرفعال کنند. همچنین یک لغزنده برای میدان دید به همراه یک گزینه برای مقیاس پردازش وجود دارد.

این هم ارزش دارد که اشاره کنیم Watch dogs 2 از مشکلات روان بودن یا شتاب موس رنج نمی­‌برد. نه تنها این، بلکه ما به هیچ وجه هیچ مشکل سرعت فریمی هم مشاهده نکردیم، حتی در هنگام رانندگی با سرعت­‌های بالا. به دلیل کنترل موس عالی و این که هیچ مشکل سرعت فریمی وجود ندارد، بازی حتی در ۵۵ فریم بر ثانیه هم روان احساس می­‌شد و به همین دلیل باید به یوبی­‌سافت تبریک بگوییم.

همچنان، و با این که در حال اتمام این بررسی عملکردی هستیم، معتقدیم که بازی از بهینه سازی­‌های بیشتر برای پردازنده و کارت گرافیکی سود خواهد برد. در وضعیت فعلی، نسبت گرافیک به عملکرد Watch dogs 2 چیزهای زیادی برای خواستن باقی می‌­گذارد. با وجود این که این بازی از مشکلاتی که عنوان­‌های جهان باز قبلی یوبی‌سافت داشتند رنج نمی‌­برد، هنوز هم جا برای پیشرفت باقی است؛ و با وجود این که Watch dogs 2 جزو بهترین بازی­‌های بهینه سازی شده که در سال ۲۰۱۶ دیده‌­ایم نیست، اما خیلی بهتر از آن است که بخواهیم آن را یک فاجعه بهینه سازی نشده خطاب کنیم. هیچ شکی در آن نیست که یوبی­‌سافت در مسیر درستی است، به همین خاطر امید است که بهینه سازهای آینده بهینه سازی و بهبود عملکرد بیشتری به بازی اضافه کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Watch dogs 2 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا