دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا
دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا
دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا
دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا

دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2

کسری کاظمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا

در فرهنگ واژگان انگلیسی، کلمه Sequel (دنباله) به اسناد، داستان ها، کتاب ها، فیلم ها، موسیقی، تئاتر، بازی های ویدئویی و سایر کار هایی گفته می شود که پیشرو و دنباله روی اثری هستند و ادامه دهنده، کامل کننده و یا گسترش دهنده آن اثر به شمار می روند. یک دنباله حتی می تواند ساختار شکن بوده و اشاره ای به وقایع و اتفاقات پیش از اثر اصلی داشته باشد. چیزی که دنباله ها با یک دیگر به اشتراک می گذارند این است که اکثر آن ها درون همان دنیا، جهان و فضای نسخه قبلی خود روایت می شوند و ترتیب های زمانی مشخصی را دنبال می کنند. بین عوام این موضوع به غلط باب شده که یک دنباله حتماً باید راه جد خود را دنبال کرده و هرگز از مسیر اصلی جاده خارج نشود و یک قانون مهم تری که درباره دنباله ها همیشه رواج داشته، این است که: یک دنباله هرگز نمی تواند از جد خود بهتر بوده و از آن پیشی بگیرد. حال بیایید به این موضوع از جنبه دیگری نگاه کنیم؛ چیزی که همیشه درباره قوانین به وضوح مشخص بوده این است که آن ها برای شکسته شدن ساخته شده اند و همیشه نیز استثناء هایی می توانند وجود داشته باشند. در سینما این قانون شدیداً سنگینی کرده و تعداد بسیار معدودی از این دنباله ها توانسته اند به جد بزرگ خود غلبه کرده و خود را به عنوان یک نسخه کامل و خاص نشان دهند. از مهم ترین نمونه هایی که در این صنعت می توان مثال زد، دومین نسخه از سری نابودگر (Terminator 2: Judgment Day) و دومین نسخه از سه گانه پدر خوانده (The Godfather Part II) می باشند. در صنعت محبوبمان یعنی بازی های رایانه ای نیز نمونه های بسیار موفقی از دنباله ها وجود دارند که می توان ساعت ها درباره آن ها نوشت و صحبت کرد؛ اما امروز قرار نیست به بحث بهترین دنباله ها در بازی های رایانه ای بپردازیم و قرار است که کمی گسترده تر به این صنعت نگاه کنیم؛ روند رو به رشد کنسول ها و دنباله های موفقی که تا به حال برای آن ها آمده است؟ خیر، تا این حد هم قرار نیست بحثمان را بگسترانیم و تمرکزمان تنها بر روی یک کنسول خاص می باشد. کنسول پلی استیشن ۲ (PlayStation 2) دومین نسخه از سری موفق پلی استیشن می باشد که در سال ۲۰۰۰ عرضه شده و دنباله روی جد بزرگ خود یعنی پلی استیشن محسوب می شود. به عنوان یک دنباله، این ماشین سرگرمی چیز هایی را به جهان نشان داد که شاید هرگز نمی شد و امکان پذیر نبود که توسط نسخه اورجینال بازگو شود. این کنسول تا به امروز عنوان پر فروش ترین کنسول تاریخ را با بیش از ۱۵۵ میلیون نسخه فروش، یدک می کشد و اولین کنسول شرکت سونی نیز می باشد که عناوین جد بزرگ خود را هم می تواند اجرا کند. حال مشاهده می کنید که این کنسول افسانه ای نه تنها نظریه نا موفق بودن دنباله را تکذیب کرده، بلکه حتی نشان داد که می تواند از نسخه پیشین خود هم پیشی گرفته و از همه لحاظ برتر بودن خود را به رخ بکشد.

۰۰

Dreamcast ,GameCube و Xbox نیز از همان نسل بودند، اما آیا آن ها توانستند به موفقیتی که این روبات مبارز کوچک دست یافت، حتی نزدیک شوند؟

با اینکه در قدرتمندی و توانمندی کنسول مذکور شکی نیست، با این حال نباید این موضوع را فراموش کرد که یک کنسول بازی به تنهایی نمی تواند موفق باشد و اگر بازی های قدرتمندی نیز در این میان نباشند که کنسول را یاری کنند، صد در صد احتمال شکست آن وجود دارد (نمونه کامل این موضوع را می توانید در کنسول نا موفق و شکست خورده Sega Saturn مشاهده کنید). در نهایت خود بازی ها هستند که چرخ صنعت بازی های رایانه ای را چرخانده و آن را از سایر عناصر دنیای سرگرمی متمایز می کنند و به هیچ وجه لازم نیست که نگران باشید، زیرا پلی استیشن ۲ قرار نیست در این موضوع روی بازیکنان را زمین بیاندازد. عناوینی که در طی سال های ۲۰۰۰ تا زمان حیات کنسول برای آن منتشر شدند (بیش از ۳۸۷۴ بازی) هر کدام به نوعی پرچم این کنسول را بالا نگه داشته و فروشی بیش از ۱٫۵ میلیارد نسخه را برای آن رقم زدند. فرقی ندارد که پلتفرمر های برتر کنسول را در نظر بگیریم، بر روی هک اند اسلش های بی نظیر آن بزرگ نمایی کرده یا اینکه عناوین جهان آزاد و داستان محور آن را در طرفی قرار دهید؛ در هر صورت بازی هایی که نام کنسول پلی استین ۲ را بر روی جلد خود حمل می کنند، هر کدام به نحوه ای برتری های مخصوص به خود را دارند. حال ما تصمیم گرفتیم که مو به مو و ذره به ذره این عناوین را از روی فیلتری رد کرده و بهترین بازی هایی که در طی ۱۳ سال حکمرانی کنسول پلی استیشن ۲ (از طولانی ترین دوره هایی که یک کنسول بازی می تواند دوام بیاورد) بازار را به دست گرفته اند، دل مخاطبان را شاد کرده و منتقدان را نیز راضی نگه داشته اند، به شما معرفی کنیم. برای اینکه بدانید بهترین بازی های این کنسول چه عناوینی هستند و آن ها را بشناسید، این مقاله قرار نیست که یک راهنمای صد در صد و مطمئن برای شما باشد و تجربه و سلیقه شماست که می تواند مسیر درست را به شما نشان دهد؛ پس به این نکات توجه کنید که:

تمامی انتخاب ها برای بهترین بازی های کنسول پلی استیشن ۲ به طور کامل نظر شخصی نویسنده و سلیقه او را در خود دخل و تصرف داده و قرار نگرفتن عنوانی (یا قرار گرفته در رتبه متفاوتی با  دید گاه شما) دلیل بر بد بودن آن یا ضعیف بودنش نمی باشد و شما می توانید بازی های مورد علاقه خود و رتبه بندی های شخصی و مورد علاقتان را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. تعداد بازی های زیبا و محبوب برای این کنسول با افتخار و توانا بسیار زیاد بوده و انتخاب میان آن ها نیز بسیار سخت می باشد؛ بنابر این برای خورده نشدن حق یک عنوان یا سری، یا کل فرنچایز بازی مذکور ذکر می شود و یا اینکه تنها یک نسخه از آن سری را معرفی می کنیم.

۱۵- سری بازی های Onimusha

۰۱

سبک بازی: اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)

توسعه دهنده: کپکام (Capcom)

ناشر: کپکام

تعداد نسخه های عرضه شده از این سری بازی برای کنسول پلی استیشن ۲: پنج نسخه (Onimusha: Warlords، Onimusha 2: Samurai’s Destiny، Onimusha Blade Warriors، Onimusha 3: Demon Siege، Onimusha: Dawn of Dreams)

Onimusha (یه ژاپنی 鬼武者) مجموعه ای از بازی های اکشن و ماجراجویی هستند که توسط خالق ژاپنی اش یعنی استودیوی کپکام طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ عرضه شدند. این سری بازی ها با نمادین جلوه دادن چهره های تاریخی کشور ژاپن، در تلاش بود تا در کنار موفقیت تجاری و جهانی، در دل بازیکنان کشور خود نیز جای خاصی ایجاد کند و آن داستان ها را همراه با ترکیب کردن اِلِمان های ابر قهرمانی، به حد والایی برساند. سبک اکثر این بازی ها ترکیبی از مبارزات سوم شخص به همراه سیستم حل پازل و معما ها می باشد. شخصیت بازی ها از قدرت Oni برخوردار است که وی را مجاب می کند تا با Genma (دشمن اصلی تمام سری) به مبارزه بپردازد. متاسفانه شکی بر این نیست که پس از مدتی، Onimusha نیز درون باتلاق سنگین تضعیف شدن فرو رفت و ذره ذره شروع به پایین رفتن کرد و این باتلاق با سومین نسخه از سری تحت عنوان Onimusha Tactics برای کنسول گیم بوی (Game Boy Advance) آغاز شد. البته نباید فراموش کنیم که با بازگشت این سری بر روی کشتی پلی استیشن ۲ با عناوین Onimusha Blade Warriors و مخصوصاً Onimusha 3: Demon Siege که جزء عناوین درجه یک سری محسوب می شود، این سری در نهایت توانست تکلیف خود را به درستی مشخص کرده و جایگاه اصلی اش را ثبت کند. اگر به دنبال تجربه یک Resident Evil هستید که ترسناک نباشد و مجبور نباشید از دست زامبی های گرسنه فرار کنید، در عین حال افراد زیاید را قلع و قمع کنید، ما به شما سری Onimusha را پیشنهاد می کنیم.

۱۴- بازی Gran Turismo 4

۰۳

سبک بازی: رانندگی (Racing)

توسعه دهنده: پولیفونی دیجیتال (Polyphony Digital)

ناشر: Sony Computer Entertainment

Gran Turismo 4 (به اختصار، GT4) محصول ۲۰۰۴ بوده و چهارمین نسخه رسمی از سری بازی های Gran Turismo محسوب می شود. همچنین این عنوان به این دلیل مشهور است که آخرین نسخه از سری می باشد که تحت ساپورت دومین کنسول خانگی سونی می باشد. Gran Turismo 4 همچنین یکی از تنها ۴ عنوان کنسول مذکور می باشد که از خروجی ۱۰۸۰i پشتیبانی می کند و گرافیکی که بازی ارائه می دهد از خیره کننده ترین گرافیک های ششمین نسل از بازی های رایانه محسوب می شود. بازی بیش از ۷۰۰ خودرو از انواع و اقسام برند ها و مدل های مختلف شرکت های خودرو سازی را پشتیبانی کرده و ۵۱ پیست مسابقه نیز در بازی موجود می باشند. شاید نتوان خیلی از سری بازی های موجود در بازار را به عنوان صاحب سبک و به معنای دقیق تر، ریش سفید یک سبک دسته بندی کرد، با این حال به نظر می رسد که سری Gran Turismo به خوبی با این دسته بندی آشنایی داشته باشند. باید بدانید که گرافیک بازی حرف های زیادی برای گفتن دارد. مدل سازی ماشین ها به شدت فوق العاده و واقع گرایانه بود و از آنجایی که بازی تنها اجازه قرار گرفتن ۶ ماشین در آن واحد را درون یک پیست می دهد، پس بدانید که هیچگونه افت فریم و کمبودی را قرار نیست در گرافیک فنی بازی تحمل کنید؛ که این موضوع انتقلابی در زمینه گرافیک محسوب می شود. بازی در کنار قابلیت تک نفره، سیستم بازی کردن با دوستانتان به صورت co-op را نیز درون خود جای داده که برنامه رقابتی و سرگرم کننده بسیار جذابی به شمار می رود. فقط بدانید که قرار است ساعت ها به امتحان کردن خودرو های مختلف و قابلیت های خاص هر کدام از آن ها بپردازید؛ به گونه ای که اگر نصف این زمان را صرف یادگیری رانندگی واقعی کرده بودید، تا الان یک نسخه مکمل از مایکل شوماخر تشکیل داده بودید!

۱۳- بازی Okami

۰۵

سبک بازی: اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)

توسعه دهندگان: Clover Studio, Ready at Dawn, HexaDrive

ناشر: کپکام (Capcom)

عنوان Ōkami یک بازی اکشن و ماجراجویی می باشد که در سال ۲۰۰۶ برای کنسول پلی استیشن ۲ منتشر شد. بازی مذکور در ژاپن قدیم جریان داشته و برخوردار بودن از گرافیکی سل شید (Cel-Shade) به همراه استایل هنری به خصوص خود که بیش از حد زیبا به نظر می رسد، از نکاتی به شمار می روند که در کنار هم یک بازی خاص را پدید آورده اند. بازیکن در بازی کنترل شخصیت Amaterasu را بر عهده می گیرد؛ ربع النوع خورشید که در قالب یک گرگ سفید در آمده است. بازی در ژاپن آغاز شده و ۱۰۰ سال قبل از وقایع دنیای ما می باشد. کپکام با خلق Okami، برای اولین بار دست از ساخت یک بازی رایانه ای کشید، زیرا بازی مذکور بیشتر به مانند یک تابلوی نقاشی می باشد تا یک بازی رایانه ای. Okami ماجراجویی و سفری است که هرگز نمی خواهیم تا آن را فراموش نماییم. هر چند که بازی دارای لغزش هایی نیز می باشد و از دید اکثر منتقدان، بازی دارای درجه سختی به شدت طاقت فرسایی می باشد و همچنین حجم بالای دیالوگ های بازی از میزان جذابیت آن کاسته اند. Okami عنوانی است که بازیکنان سال هاست انتظار نسخه دوم آن را می کشند، ولی تا اینجا که کپکام سکوت کرده و هیچ علائمی از دنباله این بازی مشاهده نمی شود. تاثیر Okami در سایر عناوین صنعت بازی به حدی بود که بار ها و بار ها مشاهده شده که بازی های مختلف از روی استایل گرافیکی این بازی، دست به خلق محیط خود زده اند. به امید روزی که شاهد بازگشت این بازی افسانه ای به کنسول های خانگی مان باشید، هر چند که ممکن نیست آن بازی به خوبی نسخه پلی استیشن ۲ عمل کند.

۱۲- سری بازی های Ratchet & Clank

۰۷

سبک بازی: سکو بازی (Platformer)

توسعه دهندگان: Insomniac Games, Mass Media Games

ناشر: Sony Interactive Entertainment

تعداد نسخه های عرضه شده از این سری بازی برای کنسول پلی استیشن ۲: شش نسخه (Ratchet & Clank، Going Commando، Up Your Arsenal، Ratchet: Deadlocked، Size Matters، Secret Agent Clank)

سری بازی های Ratchet & Clank فرنچایزی علمی تخیلی و پلتفرمر سه بعدی می باشند که بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ برای کنسول های سونی عرضه شده اند. بازی در یک دنیای خیالی جریان داشته و دنبال کننده ماجرا های قهرمان بازی یعنی رتچت (Ratchet) و کلنک (Clank) می باشد. همانطور که در این ماجرا ها، این دو شخصیت را همراهی می کنیم، باید به آن ها کمک کنیم تا به نقاط مختلف کهکشان سفر کرده و آن را از دست نیرو های شیطانی که تحدیدی برای کهکشان محسوب می شوند، نجات دهند. از دلایل محبوبیت سری می توان به وجود اسلحه های عجیب و غریب و منحصر به فردش اشاره کرد که بعد ها حتی در بازی های دیگر شرکت Insomniac Games نیز راه پیدا کردند. اولین نسخه از سری در سال ۲۰۰۲ عرضه شد و با ارائه قابلیت های جالبی مانند خرید ابزار، اسلحه ها و آزاد کردن گجت های مختلف در طول بازی، مهر دنباله های فراوانی را بر صنعت بازی ها کوبید. دومین نسخه سری در سال ۲۰۰۳ عرضه شد و با ارائه دنیایی متفاوت از نسخه اول، سنت شکنی بزرگی را در سری انجام داد. بازی با مسابقات Hoverbike رانی و نبرد با سفینه های فضایی، باری دیگر متفاوت بودن خود را به رخ کشید. قابلیت های تقویت سیستم جان و دقت در نشانه گیری نیز از قابلیت های جالبی هستند که در این نسخه یافت می شوند. پس از اینکه سومین نسخه بازی تحت عنوان Up Your Arsenal در سال ۲۰۰۴ عرضه شد، سری به شدت در اوج سپری می کرد. بازی با کسب میانگین نمرات ۹۲، موفق ترین نسخه سری به حساب می آید.

۱۱- سری بازی های Kingdom Hearts

۰۸

سبک بازی: اکشن نقش آفرینی (Action role-playing)

توسعه دهندگان: Square Enix 1st Production Department
Jupiter
h.a.n.d.

ناشر: Square Enix

تعداد نسخه های عرضه شده از این سری بازی برای کنسول پلی استیشن ۲: سه نسخه (Kingdom Hearts، Chain of Memories و Kingdom Hearts II)

سری Kingdom Hearts از عجیب ترین عناوین تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شوند. از سبک بازی شروع می کنیم؛ ترکیب کردن دو سبک نقش آفرینی و اکشن آن هم در سال ۲۰۰۲ مخصوصاً توسط یک استودیوی نام آشنای ژاپنی که با نقش آفرینی های نوبتی اش شناخته می شد، به خودی خود عجیب به نظر می رسد و قرار دادن شخصیت های دوست داشتنی دنیای دیزنی درون جهان پیچیده و مرموز فاینال فانتزی (Final Fantasy)، خود به تنهایی می توانست مهری بر شکست قطعی این عنوان باشد، که در کمال تعجب این اثر را تبدیل به یکی از موفق ترین فرنچایز های جدید کنسول جدید سونی کرد. نسخه اول سری در سال ۲۰۰۲ عرضه و نقل کننده داستان سه شخصیت اصلی بازی با نام های سورا (Sora)، کایری (Kairi) و ریکو (Riku) می باشد. بازی همچنین نقش هایی را در اختیار شخصیت های محبوب دیزنی و همینطور فاینال فانتزی قرار داده است. نسخه دوم ادامه دهنده ماجرا های نسخه پیشین می باشد و به عقیده خیلی ها، بهترین نسخه در تمام سری محسوب می شود. بازی دارای سیستم مبارزات پیشرفته و تکنیکی می باشد که در جدید ترین اثر شرکت Square Enix یعنی عنوان Final Fantasy XV نیز از سیستمی شبیه به آن استفاده شده است. در کنار نسخه های متعددی که برای کنسول هایی نظیر Game Boy Advance عرضه شدند، تنها نسخه های پلی استیشن ۲ بودند که خوش درخشیده و افتخار آفرینی کردند و پس از Kingdom Hearts 2 تا به امروز خبری از نسخه سوم نبوده و بازی در مرحله ساخت قرار دارد. سری Kingdom Hearts از خاص ترین و دوست داشتنی ترین عناوین کنسول پلی استیشن ۲ محسوب می شوند و به امید روزی که با عرضه نسخه سوم، تمام خاطرات خوب ما از این سری، باری دیگر تکرار شوند.

۱۰- سری بازی های Jak and Daxter

۰۸

سبک های بازی: سکو بازی (Platformer)، اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)، تیراندازی سوم شخص (Third-person shooter) و رانندگی (Racing)

توسعه دهنده: Naughty Dog

ناشر: Sony Computer Entertainment

تعداد نسخه های عرضه شده از این سری بازی برای کنسول پلی استیشن ۲: سه نسخه (The Precursor Legacy، Jak II و Jak 3) به همراه ۳ نسخه فرعی

در سال ۲۰۰۱ و زمانی که قهرمان دوست داشتی و خاموشمان یعنی جک به همراه همراه عجیب و غریب و وراجش یعنی دکستر، مشغول ماجراجویی بودند، پلتفرمری خلق شد که بازیکنان کنسول پلی استیشن ۲ به آن نیاز داشتند. سری Jak and Daxter قرار نیست که به مانند اکثر عناوین هم سبک خود با ارائه مراحل رنگارنگ و تکراری با چاشنی محیط های برفی، آتش فشانی و جنگلی، تکرار مکررات کند؛ بلکه دقت در جزئیات مراحل فراتر از چیزیست که انتظارش را داشتیم. نرخ فریم نرم و متناسب با بازه زمانی، استفاده درست و به جا از رنگ ها، زیبایی کودکانه ای که به همان میزان می تواند برای بزرگسالان نیز جذابیت داشته باشد. به عقیده خیلی ها، شاید خارپشت آبی رنگ (Sonic) و لوله کش ایتالیایی (Mario) که بازی های پلتفرمر را وارد سطح جدیدی کردند و از بزرگان این دسته از بازی ها محسوب می شوند، رقیبی در سطح کاری خود نداشته باشند، ولی Jak and Daxter راه ساده ای را طی نکرده اند تا به همین راحتی پا پس بکشند و این سری در مقابل عناوینی نظیر Ratchet & Clank و Sly Cooper قطعاً حرف های زیادی برای گفتن دارند. کمتر از این حرف ها هم از خالق سری Crash Bandicoot انتظار نمی روند و میدانیم که بازی دیگر پس از افتخارات فراوان در اولین کنسول خانگی سونی، Naughty Dog قرار نیست رویمان را زمین بیاندازد. سری Jak and Daxter از فراموش نشدنی ترین عناوین کنسول پلی استیشن ۲ به شمار می روند.

۰۹- بازی Final Fantasy X

۰۹

سبک بازی: نقش آفرینی (RPG)

توسعه دهنده: Square Product Development Division 1

ناشر: Sony Computer Entertainment

دهمین نسخه رسمی از سری Final Fantasy X نه تنها قدرتنمایی خود را مدیون دومین کنسول خانگی سونی بوده و اینکه اولین نسخه ای از سری است که برای این کنسول منتشر می شود (گرافیک مثال زدنی این بازی هنوز که هنوزه به نیکی یاد می شود)، بلکه از عوامل درخشش این بازی، می توان به ترکیب قسمت های مختلف داستانی و پیچش های مخصوص سری اشاره کرد که طرفداران به همین خاطر آن را ستایش می کنند. هر چند که بازی سهمی هم از اشتباهات جزئی و نمونه ای از وضعیت اکثر بازی های امروزی برده است (به عنوان مثال: Tidus بی خاصیت ترین و پوچ ترین شخصیت اصلی سری بوده و همین موضوع در مورد شخصیت Wakka نیز صدق می کند و اوضاع مینی گیم Blitzball نیز بسیار اسفناک است)، با این حال همچنان می توان آن حس خاص جادویی را که درون تمامی نسخه های سری جریان دارد، در بازی مشاهده کرد. سیستم مبارزات بازی که به سمت یک نقش آفرینی نوبتی کلاسیک و بسیار حرفه ای گرایش پیدا کرده، به هیچ وجه حس کمبودی را در بازیکنان ایجاد نمی کند و هیچ نکته منفی خاصی نسبت به یک مبارزه اکشن رو در رو ندارد. در رابطه با داستان نیز رابطه عاشقانه و تا حدودی پیچیده بین Tidus و Yuna را داریم که تا پایان شما را درگیر می کند. Final Fantasy X به طور قطع، جزء پایه های اصلی سری بوده که این فرنچایز را وارد نسل جدیدی از ماجرا جویی ها و داستان های فانتزی وار جدید کرده است.

۰۸- بازی Silent Hill 2

۱۰

سبک بازی: ترس و بقا (Survival horror)

توسعه دهندگان: Konami, Team Silent, Creature Labs, Konami Computer Entertainment Japan

ناشر: Konami Computer Entertainment Tokyo

سبک وحشت در دنیای بازی های رایانه ای جایگاه و مخاطبان خاصی دارد و از ابتدا دارای فراز و نشیب های فراوانی بوده است. Silent Hill 2 اثر کونامی در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و یک بازی ترسناک است. این بازی در اکثر لیست ها و رتبه بندی ها به عنوان یکی از بهترین عناوین سبک وحشت شناخته می شود و گاهاً دیده شده که در جهت تقدیر از داستان سرایی و اتمسر بی نظیر بازی، در لیست های بهترین بازی تاریخ نیز دارای جایگاهی ویژه است. بازی همچنین بهترین نسخه در سری خودش یعنی Silent Hill نیز محسوب می شود. بازی به آن صورت نیست که با شوک های ناگهانی و ریختن ناگهانی هزاران هیولا بر سرتان قصد ترساندنتان را داشته باشد؛ بلکه با ریز شدن سازندگان در جزئیات مانند صدا های محیط و اتمسفر تاریک و داستان مرموز، از اول تا آخر بازی کم کم ترس حقیقی را به زیر پوستتان تزریق می کند. هنگام تجربه بازی به شدت مراقب باشید زیرا از دیدگاه روانشناسی و سمبولیک،  بازی دست بر روی نقاط حساسی می گذارد که برای افراد کم طاقت به هیچ وجه مناسب نیستند. از عناصر فوق العاده ای که از این بازی یک گزینه مناسب برای حضور در این لیست را تشکیل می دهد این است که بازی محصول داخل ژاپن بوده و افراد حاذقی که کاملاً با سخت افزار کنسول های سونی آشنایی دارند بر روی آن کار کرده اند. حال که نگاهی به گذشته میاندازیم، می بینیم چقدر حیف شد که پروژه فوق العاده Sillent Hills کنسل شده و ما را از تجربه دوباره این سری باز داشت.

۰۷- سری بازی های Devil May Cry

۱۱

سبک های بازی: هک اند اسلش (Hack and slash)، اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)

توسعه دهندگان: Capcom, Ninja Theory, Valve Corporation, Capcom Production Studio 4, Capcom Production Studio 1

ناشر: Capcom

تعداد نسخه های عرضه شده از این سری بازی برای کنسول پلی استیشن ۲: سه نسخه (Devil May Cry 2، Devil May Cry و ۳ Devil May Cry)

 قطعاً خود Hideki Kamiya هم فکرش را نمی کرد که سره هم کردن چند موجود عجیب و غریب بر روی همدیگر و نسبت دادن لقب دشمن به آن ها و همچنین دادن یک شمشیر و اسلحه های مدرن به دست یک جوان از خود راضی، تا این حد بتواند ایده پر مخاطبی از آب در بیاید. پس از ساخت عنوان Resident Evil 2، شاید بهترین تصمیم گیری استاد، تاسیس فرنچایز اختصاصی خودش بود که امروزه از آن به عنوان یکی از قدرتمند ترین عناوین هک اند اسلش تاریخ یاد می شود. نسخه اول در سال ۲۰۰۱ و موج جدیدی از بازی های رایانه، برای کنسول جدید سونی عرضه و با نمایش عوامل و سیستم های جدید، جای خود را تا حدودی در بین بازی های اکشن آن زمان باز کرد، آما کافی نبود. نسخه دوم که کاملاً ادامه دهنده روند نسخه اول است نیز ۲ سال بعد عرضه شد و علاوه بر روند داستانی بی نظیرش، هیولا ها و شخصیت ها جدید را نیز برایمان به نمایش گذاشت؛ اما و در نهایت این سومین نسخه رسمی از سری Devil May Cry تحت عنوان Dante’s Awakening بود توانست یک بار برای همیشه این سری را سر بلند کرده و به معنای واقعی نام این سری را به عنوان یکی از برترین عناوین هک اند اسلشی که ما تا مدت ها به خاطر خواهیم سپرد، هک کند. با صرف نظر از نسخه چهارم و مخصوصاً نسخه آمریکایی این سری، شاید بتوانیم کل Devil May Cry را به همین ۳ نسخه خلاصه کرده و پرونده این عناوین افسانه ای را در کنسول پلی استیشن ۲ ببنیدم.

۰۶- سری بازی های Metal Gear Solid

۱۲

سبک های بازی: مخفی کاری (Stealth)، اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)

توسعه دهنده: Konami Computer Entertainment Japan

ناشر: Konami

تعداد نسخه های عرضه شده از این سری بازی برای کنسول پلی استیشن ۲: ۲ نسخه (Metal Gear Solid 3: Snake Eater و Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty به همراه چند نسخه فرعی و بازسازی)

همه ما به چیز های تازه و جدید عقش میورزیم مگر نه؟ خوب پس بهتر است بدانید که از سال ۱۹۸۴ تا همین دوران، فردی مشغول به تهیه عظیم ترین در عین حال غنی ترین پروژه هایی بوده که صنعت بازی های رایانه ای به خود دیده است. پس از اینکه K&K (کونامی و کوجیما) تصمیم گرفتند تا یک بار برای همیشه مرز بین سینما و بازی ها را شکسته و یک اثری خلق کنند تا فراتر از یک بازی معمولی باشد، بازیکنان نیز به دسته های مختلفی تقصیم شدند و تفاوت ها میان بازیکنانی که تنها به صرف تفریح به سراغ کنسول خود می روند یا بازیکنان کمی رده بالا تر آشکار شد. چه از نظر داستانی و پیچش های فوق العاده سرسام آور آن، چه از لحاظ گیم پلی و سایر عوامل، سری Metal Gear Solid همیشه به نحوی از سایر رقبا چندین قدم جلوتر بودند و عناوینی از این سری نیز که برای کنسول پلی استیشن ۲ در زمان حکومتش عرضه شدند، از بهترین مثال ها برای این موضوع هستند. دومین نسخه از سری تحت عنوان Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty در سال ۲۰۰۱ عرضه شد و از هر نظر پتانسیل آن را دارد که به آن لقب یکی از بهترین بازی های تاریخ را بدهند؛ با کسب میانگین نمرات ۹۶ از ۱۰۰ و دریافت نمره کامل از اکثر منابع، خود را به خوبی به جامعه بازی و بازی بازان نشان داد. نسخه سوم نیز سه سال بعد در ۲۰۰۴ عرضه شد و توسط دستان توانای خالقش کوجیما، برای زور آزمایی با عناوین قدرتمند آن سال یعنی Grand Theft Auto: San Andreas و Half-Life 2 احضار شد. بازی با کسب میانگین نمرات ۹۴ از ۱۰۰، راه برادر بزرگترش را ادامه داده و سپس به مسیر این بازی در نسل ششم خاتمه داده تا راه برای کنسول جدید شرکت سونی باز شود.

۰۵- بازی Ico

۱۴

سبک بازی: سکو بازی (Platformer)، اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)

توسعه دهنده: Team Ico

ناشر: Sony Interactive Entertainment

Ico نام عنوانی در سبک پازل می باشد که در سال ۲۰۰۱ برای کنسول پلی استیشن ۲ عرضه شد. بازی روایت گر داستان پسری همنام با عنوان بازی می باشد که بر خلاف سایر کودکان، با شاخ هایی بر روی سرش به دنیا آمده است. افراد روستای وی که این موضوع را به فال بد می گیرند، او را درون یک قلعه متروکه رها می کنند. در طی ماجرا های Ico در قلعه، وی با Yorda که دختر ملکه قلعه می باشد آشنا می شود. پس از اتفاقات بازی، Ico و Yorda تصمیم به فرار از قلعه می گیرند و ما نیز باید آن ها را در این مسیر همراهی کنیم. در طی بازی شما باید درون قلعه بگردید، معما ها را حل کنید و حواستان به Yorda نیز باشد. جدا از طراحی هنری بی نظیر بازی، نور پردازی به خصوص و میان پرده های کوتاه، از این بازی یک پدیده بسیار ویژه در بازی های رایانه ای پدید آورده اند. هر چند که بازی از نظر فروش و عوام موفقیت آنچنانی کسب نکرد، ولی نظر منتقدان به شکل دیگری بود و بازی از اکثر منابع نمرات خیره کننده را دریافت کرد. Ico در کل یک بازی فراموش نشدنی است که می تواند احساسات قدرتمند ترین افراد را نیز تحریک کند. محیط بازی به دلیل سکوت خاصش، تا حدودی ترسناک و مومور کننده بوده ولی بدانید که Ico از اولین بازی های بوده که با غریزه شما تنظیم شده و اگر به آن تکیه نکنید، ممکن نیست که راه خود را به درستی پیدا کنید. پس برای تجربه این بازی احساسات خود را آماده کرده و سپس آن را تهیه کنید. در ضمن فراموش نکنید که عنوان مورد انتظار و بزرگ تیم سازنده Ico یعنی The Last Guardian نیز پس از سال ها قرار است که منتشر شود و برای آشنایی بیشتر با گیم پلی و عوامل بازی، تجربه Ico توصیه می شود.

۰۴- بازی Resident Evil 4

۱۳

سبک بازی: ترس و بقا (Survival horror)

توسعه دهنده: Capcom Production

ناشر: Capcom

پس از اینکه بازی Resident Evil 4 در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، راه و رسم بازی های سبک ترس و بقا، یک بار برای همیشه در تاریخ بازی های رایانه ای از نو نوشته شد. شاهکاری در سری Resident Evil که همواره به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ نیز از آن یاد می شود. در بازی ما داستان افسر پلیسی به نام Leon S. Kennedy را دنبال می کنیم که به ماموریتی جهت یافتن دختر ربوده شده رئیس جمهور فرستاده شده؛ آن هم در روستایی بی نام و عجیب و غریب. مرحله ابتدایی بازی از بهترین و ترسناک ترین مراحلی است که تا به حال یک بازی ترسناک توانسته درون خود پرورش دهد. کافیست به این ۱۰ دقیقه کابوس قدم گذاشته تا بفهمید که با یک بازی معمولی روبرو نیستید. بازی مذکور به راحتی می ترساند، نگران می کند، احساساتی کرده و به وجد می آورد. تنها کافیست که درون سیلی از روستاییان عصبانی قدم بگذارید تا بفهمید که یک بازی ترسناک واقعی چه کار هایی که از دستش ساخته نیست! از باس های عجیب و غریبش گرفته تا مرد اره برقی به دست مرموز که به تنهایی نصف بار وحشت بازی را به دوش می کشد. سیستم مبارزات بازی (چه گرم و چه سرد) بسیار حرفه ای و به یاد ماندنی هستند، به گونه ای که بار ها نمونه ای از آن ها را در بازی های عرضه شده در سال های بعد مشاهده کرده ایم. شلیک به زانوی زامبی ها و سپس پرتاب لگدی قدرتمند به سمتشان که باعث می شود بین جمعیتی از هم نوعان خود پخش و پلا شوند، از لذت بخش ترین فعالیت های بخش مبارزه بازی می باشد. Resident Evil 4 عنوانیست که ورود خود به دنیای ما، خیلی چیز ها را دست کاری کرد و به طور قطع شایسته این است که نامش در کنار بزرگ ترین آثار کنسول بزرگ پلی استیشن ۲ باشد.

۰۳- بازی Shadow of the Colossus

۱۵

سبک بازی: اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)

توسعه دهنده: Team Ico

ناشر: Sony Interactive Entertainment

عنوانی دیگر از خالقان Ico؛ بازی Shadow of the Colossus عنوان مهمی در صنعت بازی های رایانه ای محسوب می شود. عنوانی که در سال ۲۰۰۵ برای کنسول پلی استیشن ۲ عرضه شد و با خلاقیت و نوآوری بی نظیر و برقراری ارتباط میان تمام عناصر یک بازی اعم از گیم پلی، داستان و صدا، توانست یکی از بهترین عناوین کنسول مذکور را تحویل جامعه بازی بدهد. در این بازی شما قرار است تا به سرزمین های مختلفی سفر کرده و با هیولا های عظیمی که تحت عنوان کلوسوس شناخته می شوند، مبارزه کنید؛ جدا از بحث اینکه اندازه هر کدام از آن ها تقریباً صد ها برابر بزرگ تر از شماست. بازی به حد عجیبی زیباست؛ یعنی از همه نظر زیبا، به گونه ای که از تک تک لحظات حظور و جنگ با یکی از این غول های عظیم الجثه در بازی لذت خواهید برد و حتی تنها نگاه کردن به ابهت آن ها می تواند این حس را درون شما به وجود بیاورد. مبارزه با کلوسوس ها که اصلی ترین هدف بازی هستند، از جذاب ترین مبارزات با باس ها در تاریخ بازی های رایانه ای می باشند؛ خود را که موجود کوچکی هستید در برابر همچین غول های با ابهتی فرض کنید تا به کلام ما پی ببرید. البته این حرف ها را حتماً در عناوین دیگری نیز بار ها شنیده و تجربه کرده اید، ولی تفاوت آن ها با این بازی این است که شخصیت بازی ما نه قدرت ویژه ای دارد و نه اسلحه و تجهیزات عجیب و غریبی و تنها یاور و همراه وی اسب وفادارش می باشد. هر کلوسوسی که به آن برخورد می کنید، حکم یک باس را برای شما دارد که با گذشتن از آن می توانید مسیر خود را به سوی مرحله بعدی و کلوسوس بعدی باز کنید و طعم این بازی دوست داشتنی را درون یک کنسول دوست داشتنی بچشید.

۰۲- سری بازی های Grand Theft Auto

۱۶

سبک های بازی: اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)

توسعه دهنده: Rockstar North

ناشر: Rockstar Games

تعداد نسخه های عرضه شده از این سری بازی برای کنسول پلی استیشن ۲: ۵ نسخه (Grand Theft Auto III، Vice City، San Andreas، Liberty City Stories، Vice City Stories)

بیایید درباره بازی های جهان آزاد صحبت کنیم: Grand Theft Auto III رهبر و مغز متفکر تمامی بازی های جهان آزاد امروزی می باشد. عنوانی که اگر نبود، نه عناوین مطرح دیگری در این سبک (نظیر سری Saints Row IV یا سری Assassin’s Creed) به شکل فعلی وجود داشتند و نه حتی باقی سری محبوب Grand Theft Auto و Grand Theft Auto V محبوب امروزی می توانستند رنگ روز را به خود ببینند. استدیوی سازنده بازی، راک استار (Rockstar Games) که از تمامی زیر و بم ها و اهمیت عنوان خود با خبر بود، بدون اتلاف هیچ وقتی نسخه بعدی بازی خود یعنی Vice City را کلید زد. Grand Theft Auto: Vice City در سال ۲۰۰۲ عرضه شد و تمامی فرمول های موفق جد بزرگ خود را به طور کامل همراه با یک جهان از امکانات جدید، را به بهترین نحو ممکن به کار گرفت. پنجمین نسخه رسمی از سری بازی های GTA تحت عنوان Grand Theft Auto: San Andreas در ماه اکتبر سال ۲۰۰۴ برای کنسول پلی استیشن ۲ عرضه شد. عرضه این بازی مساویست با دومین انقلاب رسمی سری GTA در صنعت بازی های رایانه ای. بازی به حدی کامل و خالص بود که حتی پدر و پدربزرگ خود (Grand Theft Auto: Vice City و Grand Theft Auto III) را هم از همه لحاظ (ساختار، نوآوری، ایده پردازی و…) پشت سر گذاشت. بازی پس از گذشت یک سال برای رایانه های شخصی نیز پورت شد و تا به امروز تقریباً برای تمامی کنسول های خانگی و دستی (حتی گوشی های هوشمند) نیز منتشر شده است. Grand Theft Auto: San Andreas فروشی بالق بر ۲۲ میلیون نسخه را تجربه کرده است که از این میزان ۱۷٫۴ میلیون آن تنها شامل نسخه PS2 می شوند و با کسب لقب پرفروش ترین بازی کنسول PlayStation 2، همچنان یکی از بهترین بازی های کنسول مذکور نیز محسوب می شود. این اثر هنری دارای میانگین نمرات ۹۵ و ۹۳ (به ترتیب برای کنسول PlayStation 2 و رایانه های شخصی) و همینطور عنوان بهترین بازی سال از طرف جشنواره VGX Award می باشد. San Andreas عنوانی شوکه کننده است، نه بخاطر جنجال ها و محتویات آن، بلکه برای تجربه شگفت انگیزی که در اختیار بازیکن قرار می دهد. پس آیا می توانیم لقب “بهترین بازی تاریخ” را به آن بدهیم؟ ظاهراً که می توانیم. این ها عناوینی هستند که نه تنها در تاریخ کنسول پلی استیشن ۲، بلکه برای همیشه در تاریخ بازی های رایانه ثبت شده و جاودان باقی می مانند.

۰۱- سری بازی های God of War

۱۷

سبک های بازی: هک اند اسلش (Hack and slash)، اکشن و ماجراجویی (Action-adventure)

توسعه دهنده: SIE Santa Monica Studio

ناشر: Sony Interactive Entertainment

تعداد نسخه های عرضه شده از این سری بازی برای کنسول پلی استیشن ۲: ۲ نسخه (God of War، God of War II)

و در نهایت می دانیم که تنها یک سری توانسته و قدرت این را داشت تا تبدیل به یک نماد کلی و توانا برای دومین کنسول خانگی رسمی سونی شود و نام خود را به عنوان پرچمدار این کنسول ثبت کند. سال ۲۰۰۵ بود که این توفیق را کسب کردیم تا برای اولین بار با دوست عصبانی نسل ششمیمان رو در رو شده و به همراه کریتوس کبیر به سلاخی موجودات المپ نشین و ربع النوع ها بپردازیم. استودیوی سانتا مونیکا پس از سال ها تحقیق و پژوهش در کشور یونان و کسب اطلاعات تاریخی درباره ماهیت بازی خود، بلاخره کلید ساخت بازی God of War را زده و آن را به ثمر رساند. گویا همه چیز با هم جور بوده و کمترین مانعی سد راه کریتوس خشمگین و این بازی شد. این سری تا به امروز از مطرح ترین و قدرتمند ترین عناوین سبک هک اند اسلش نیز به شمار می رود و حتی کار خود را به نسل ششم نیز محدود نکرده و حتی نسخه جدید آن نیز در دست ساخت قرار دارد. طبق آماری که از شرکت سونی منتشر شده است، سری تا به حال بیش از ۲۱ میلیون نسخه فروش داشته و عوامل مختلفی نظیر اقتباس سینمایی، کتاب های مصور و اسباب بازی های فراوانی نیز از سری در سراسر جهان به فروش رفته اند. پس از اینکه نسخه اول با کسب میانگین نمرات ۹۴ کار خود را به پایان رساند، نسخه دوم با عظمت و قدرت بیشتری به میدان آمد تا پرونده بهترین بازی هک اند اسلش زمان خود را یک بار برای همیشه بسته و خاطرات دوران کودکی ما را نیز بسازد. سری God of War بهترین و از هر نظر کامل ترین مجموعه بازی ایست که برای کنسول پر ابهت پلی استیشن ۲ عرضه شده است.

می دانیم که بهتر است پرونده این دستگاه خاطره انگیز را جمع کنیم و آن را به انبار خاک گرفته خاطرات بفرستیم تا برایمان تبدیل به یک افسانه شود؛ ولی راستش را بخواهید هنوز هم تجربه عناوین دوست داشتنی و قدیمی درون کنسول پلی استیشن ۲ لذت های پنهان خودش را دارد که هزاران بازی جدید و با نوآوری های مختلف نمی توانند با آن رقابت کنند. حال که نگاهی به بزرگ ترین و کامل ترین عناوین این کنسول داشتیم (نگاهی شخصی)، حال نوبت شماست تا از تجربیاتتان صحبت کرده و بگویید که چه دوران شیرین و تلخی را پای این دستگاه دوست داشتی گذراندید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا
دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا
دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا
دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا
دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دومین قدم برای مدال طلا | ۱۵ بازی برتر کنسول PlayStation 2 - گیمفا