گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا

گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)

سعید آقابابایی
۰۹:۳۰ ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا

عرض سلام و ادب دارم خدمت تمامی یاران و کاربران و دوستان همیشگی و با معرفت گیمفا که کاربرانی مانند آن ها را در هیچ سایتی نداریم و علاوه بر این که برترین کاربران هستند، بهترین دوستان نیز هستند و سال هاست که همیشه و در هر شرایطی پشت گیمفا را خالی نکرده اند. دوستان عزیزم یک سال میلادی دیگر هم گذشت و داریم کم کم به انتهای سال ۲۰۱۶ نزدیک می شویم. در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی های مختلف در سبک های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه خود بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کردند و امتیازات مختلفی کسب کردند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال هایی نیز شدند. حالا زمان بررسی کارنامه اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی ها باید در ترازویی به نام The Game Awards 2016 قرار بگیرند تا بهترین و جذاب ترین ان ها در بخش های مختلف به رسم هر ساله انتخاب شوند. ما نیز قصد داریم تا ترازوی خود را بسازیم! ترازوی گیمفا! تیم تحریریه و خبری گیمفا از دید خود برترین بازی ها را در هر بخش انتخاب کرده اند و هر یک در مورد بخش های مختلف این مراسم و تک تک کاندیداهای انتخاب شده در هر بخش به صحبت پرداخته اند. البته ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط The Game Awards 2016 احترام گذاشته ایم و همین بازی ها را بررسی نموده ایم و گرنه شاید اگر میخواستیم کاندیداهای بازی سال را از دید گیمفا بنویسیم خیلی خیلی با این لیست کاندیداهای بازی سال که اکنون می بینیم تفاوت می داشت.

این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می شود که هر قسمت از فرمت متفاوتی برخوردار است تا به این ترتیب تنوع بیشتری را شاهد باشیم. در بخش اول مقاله شاهد بررسی کلی یک بخش و کاندیداهای آن توسط اعضای مختلف تیم گیمفا هستیم یعنی هر شخصی یک بخش را به دست گرفته و در مورد آن بخش و کاندیداهای آن به طور کلی صحبت کرده و نهایتا بازی مورد علاقه خود در آن بخش را نیز انتخاب کرده است. اما در بخش دوم مقاله به این ترتیب خواهد بود که اعضای تیم گیمفا در مورد تک تک کاندیداهای یک بخش صحبت کرده اند و نهایتا بازی خود را انتخاب نموده اند. یعنی به عنوان مثال در بخش برترین شوتر، ۵ نفر از اعضای تیم گیمفا در مورد ۵ کاندید این بخش تک تک صحبت کرده و بازی منتخب خود را نیز در این بخش اعلام کرده اند. در این مقالات شاهد بررسی برترین بازی شوتر، اکشن ماجرایی، نقش آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه ای، چند نفره، استراتژی، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود و همین طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین طراحی و کاگردانی هنری. برترین بازی موبایل و کنسول دستی و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی های سال ۲۰۱۶ نیز خواهیم پرداخت. امید است که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید. لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ سبز در لیست کاندیداها برجسته شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین بازی شوتر سال ۲۰۱۶

سبک شوتر همواره یکی از پرطرفدارترین و برترین سبک ها در بین ژانرهای مختلف بازی های رایانه ای بوده و هست و حتی اگر بگوییم که محبوبترین نیز هست سخنی به گزاف نگفته ایم. در مراسم TGA 2016 تعداد ۵ عدد کاندید برای این بخش انتخاب شده اند تا در نهایت برترین عنوان شوتر سال ۲۰۱۶ از بین ان ها انتخاب شود. ما نیز در گیمفا به کمک اعضای تیم گیمفا این کاندیداها را بررسی کرده ایم و هر یک از اعضای تیم نظر خود را در مورد این که چه عنوانی را در این بخش شایسته برنده شدن می دانند صحبت کرده اند. در ادامه به بررسی نظر اعضای تیم گیمفا در مورد این کاندیداها می پردازیم.

۱ – (Overwatch (Blizzard

overwatch ps4 xbox one confirmed not free to play origins edition 700x419 jpg optimal

امیر مهدی نامجو – تحریریه سایت

شرکت بلیزارد از آن شرکت‌هایی است که یا یک بازی را نمی‌سازد، یا اگر می‌سازد آن را تبدیل به یکی از بهترین‌ها در سبک خودش می‌کند. هر چند بلیزارد پیش از Overwatch سابقه ساخت بازی‌هایکاملاً آنلاین را داشت ولی این بازی اولین تجربه این شرکت در سبک شوتراول‌شخص آنلاین محسوب می‌شود و مانند همیشه، بلیزارد کار ساخت این بازی را با وسواس تمام انجام داده و درنهایت یک شاهکار را در این سبک عرضه کرده است. این بازی گیم پلی بسیار روان و بالانس شده‌ای را در این سبک ارائه می‌دهد و در کنار این موضوع، تعداد بسیار زیادی شخصیت مختلف برای بازی طراحی شده‌اند که هر کدام شیوه مبارزه خاص خود را داشته و باعث افزایش تنوع بازی می‌شوند. گرافیک این عنوان نیز به عنوان یک بازی آنلاین بسیار خوب است و با همه این‌ها، فارغ از بحث بهترین بازی شوتر سال، قطعاًOverwatch نظیر بازی‌های دیگر بلیزارد، در سال‌های آینده تبدیل به یکی از قطب‌های مهم eSports خواهد شد.  از آنجایی که اولویت من در انتخاب بازی‌ها، بیش‌تر بخش تک‌نفره خوب است، از بین بازی‌های نامزد دریافت بهترین شوتر سال، Gears of War 4 را به بقیه ترجیح می‌دهم. هر چند Battlefield 1 نیز به خاطر نوآوری بالا در استفاده از جنگ جهانی اول، شایسته تقدیر است

۲ – (Battlefield 1 (EA Dice

battlefield 1 23

کسری کاظمی – تحریریه سایت

به جرئت می توانم بگویم که پس از تجربه Valiant Hearts: The Great War در سال ۲۰۱۴، به این باور رسیدم که هیچ بازی رایانه ای نمی تواند در نمایش دوران سیاه جنگ جهانی اول به وضوح و زیبایی این بازی عمل کند (توجه داشته باشید که بازی مذکور نه گرافیکی خیره کننده دارد و نه حتی عنوانی شوتر است)؛ ولی همه چیز با انتشار جدید ترین نسخه از سری بازی های Battlefield بار دیگر در سیستم پردازش مغزم ریست شد! عنوان Battlefield 1 از مهم ترین بازی های شوتری است که در چند سال اخیر منتشر شده است. نظر شخصی خود من این است که، Battlefield 1 پتانسیل کافی را برای تبدیل شدن به بهترین شوتر سال دارد و در خیلی از موارد از باقی حریفان خود یک قدم جلو تر است.

۳ – (Doom (id Software

standard pack shot

شاهین غمگسار – تحریریه سایت

DOOM یک شوتر کلاسیک است که با قرض گرفتن ایده‌های انقلابی نسخه‌های سلف خود، موفق است. کشتن و قلع و قمع کردن با خشونتی جهنمی به همراه موسیقی‌هایHeavy Metal و طراحی پر جذبه شیاطین، هرچه بیشتر شما را برای ادامه دادن بازی تهییج می‌کند. جو جهنم و غنی از رنگ سرخ و آتشین آدرنالین خونتان را افزایش می‌دهد. این بازی لایق قرار گرفتن در این لیست هست. اما برنده نیست. گمان می‌کنم در لیست شلوغ شوترهای امسال جوان‌ترینش برنده باشد. یعنی Titanfall 2. و نبود COD در جمع تیزاندازها، که خود پدربزرگ همه‌شان است، زنگ خطری‌ست برای سازندگان کله شق‌اش.

۴ – (Titanfall 2 (Respawn

(برترین شوتر سال ۲۰۱۶ از دید گیمفا)

۲۷۱۱۷۴۷۵۰۷۳ ۶۵۷۰۰ce3e5 b

اشکان عالیخانی – سرپرست بخش خبری

نسخه دوم Titanfall، تکامل یافته هر چیزی است که در نسخه اول بازی تجربه کردیم. گیم‌پلی استانداردتر، پررنگ تر شدن تایتان‌ها و تنوع بیشتر اسلحه‌ها و نقشه، همه و همه نشان می‌دهند که ریسپاون گلیم خود را به خوبی از آب بیرون کشیده است. با این حال، Titanfall 2 در سال ۲۰۱۶ با رقبای فوق‌العاده سرسختی رقابت می‌کند و تعداد عناوین برگزیده شوتر بسیار بالا است. اما چیزی که باعث می‌شود Titanfall 2 از یک شوتر چد نفره خوب به نهایت بلوغ برسد، بخش داستانی آن است. شاید تا قبل از عرضه بازی به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم که بخش داستانی تا این حد جذاب و خوب باشد و فکر می‌کردم سازندگان می‌خواهند با یک بخش تک نفره معمولی، تنها مخاطبان بیشتری جذب کنند اما با تجربه این بخش متوجه شدم وقت و حوصله زیادی در آن صرف شده است. Titanfall 2 قطعا شایسته جایزه بهترین بازی شوتر سال است و حتی اگر با وجود رقبای قدرتمند این جایزه را دریافت نکند، چیزی از ارزش‌های این عنوان کم نخواهد شد.

 

۵ – (Gears of War 4 (The Coalition

cg51kijuoaarvnj

امیر حسین دهنوی – سردبیر بخش خبری

سال ۲۰۱۶ حقیقتا سالی طلایی برای عناوین شوتر بود. از بتلفید جدید تا تایتان فال و عنوان جدید سری گیرز. چهارمین نسخه از سری اصلی Gears of War به عقیده من نتوانست همانند عناوین قبلی سری ظاهر شود اما این بدان معنی نیست که این بازی چیزی از دیگر شوترهای سال کم دارد. گیرز ۴ با وجود ارائه بخش داستانی نه‌ چندان کامل، توانست در طراحی گیم‌پلی، مراحل بازی و همچنین بخش‌های متنوع چندنفره، بهترین باشد. شما همواره فعالیتی در گیرز ۴ پیدا خواهید کرد، چه انجام بخش Horde و یا حتی به‌ اتمام رساندن بخش تک‌نفره به‌ همراه با دوست‌تان برروی سطح دشواری INSANE، این عنوان به‌راحتی می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم نماید و برترین شوتر سال ۲۰۱۶ از دیگاه بنده عنوان Gears of War 4 می باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۶

سبک اکشن ماجرایی یا همان اکشن ادونچر برای ما گیمرها یادآور بازی های بسیار زیبا و خاطره انگیزی است. عناوینی که با هر کدام مدت ها سرگرم بوده ایم و خاطرات زیادی را برای ما ساخته اند. در این سبک نام هایی مانند نیتن دریک و لارا کرافت و … به یاد ما می ایند که هر کدام جزو محبوب ترین شخصیت های تاریخ و محبوبترین فرنچایزهای تاریخ هستند. در مراسم امسال TGA 2016 تعداد ۵ عدد کاندید برای این بخش انتخاب شده اند تا در نهایت برترین عنوان اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۶ از بین ان ها انتخاب شود. ما نیز در گیمفا به کمک اعضای تیم گیمفا این کاندیداها را بررسی کرده ایم و هر یک از اعضای تیم نظر خود را در مورد یکی از کاندیداهای این بخش و این که چه عنوانی را در این بخش شایسته برنده شدن می دانند صحبت کرده اند. در ادامه به بررسی نظر اعضای تیم گیمفا در مورد این کاندیداها می پردازیم.

۱ – (Dishonored 2 (Arkane

dishonored 2 e3 steam deal e1465872288499

حسین صدری – تحریریه سایت

گرچه Dishonored 2 باید در لیست نامزد های بازی سال نیز جای می گرفت اما بی شک لقب بهترین اکشن ماجرایی سال نیز برازنده قامت ملکه امیلی خواهد بود! هر فاکتوری که برای بهترین اکشن ماجرایی سال شدن لازم است را می توان در Dishonored 2، اثر جدید Arkane Studio یافت. بدیهی است که Uncharted 4 نیز برای امیلی و پدرش رقیبی سر سخت خواهد بود. با این حال فرقی نمی کند که جایزه به کدام اثر تعلق بگیرد زیرا که هر دو از بهترین اکشن های ماجرایی تاریخ ویدئو گیم هستند. البته Inside را نیز نباید از یاد برد.
درست است که سبک ماجراجویی چارچوب ها و قوانین خاص خود را دارد اما اگر ذات این کلمه را بررسی کنیم ممکن است اصلا هیچ یک از این آثار را ماجراجویی ندانیم! بهترین ماجراجویی امسال من در Dark Souls 3 رخ داد که به معنی واقعی کلمه ماجراجویی بود. در دارک سولز همچون دیگر بازی ها ماجرا به دنیال من نمی آمد بلکه من ماجرا ها و داستان ها را در گوشه به گوشه بازی تعقیب می کردم و از رازشان سر در می آوردم. پس اگر منصف باشیم بهترین اکشن ماجرایی می شود: Dark Souls 3

۲ – (Hitman (IO Interactive

۱۳۳۰۳۶۱۵۷۶۱۲۶۰ ۸۲۲ ۱dde4da9301213e2cbd5ff1750571d40

اشکان عالیخانی – سرپرست بخش خبری

تجربه نشان داده که دادن آزادی عمل به بازی‌بازان در عناوین مخفی کاری، همیشه باعث به یادماندنی شدن آن اثر می‌شود. در Hitman نیز این قضیه کاملا پا بر جا بود. در سال ۲۰۱۵ که اعلام شد Hitman جدید قرار است قسمتی باشد و هر چند وقت یک بار در یک محیط و شرایط جدید قرار خواهیم گرفت، کاملا از بازی دلسرد شدم چرا که نشان می‌داد اسکوئر اینکس می‌خواهد از بازی تنها برای سود بیشتر سوءاستفاده کند اما وقتی بازی عرضه شد و قسمت‌های مختلف آن را با هدف‌های قتل رنگارنگ بازی کردم، متوجه شدم که این قسمتی شدن چقدر باعث می‌شود تجربه‌های فوق‌العاده‌ای به دست آورید و در بطن بازی قرار بگیرید. گیم‌پلی مخفی کاری به تکامل رسیده Htman به همراه حس ماجراجویی فوق‌العاده آن در محیط‌های زیبا و بزرگ باعث شد که از بازی کردن آن نهایت لذت را ببریم. اما این قسمتی شدن همان قدر که به نفع بازی بودف از طرفی کاملا به ضرر بازی عمل کرد زیرا کسی Hitman را به چشم یک بازی کامل و منسجم نگاه نمی‌کند، بلکه آن را عنوانی می‌داند که باید در هر قسمت هدفی را به هر طریقی که دوست داریم از بین ببریم. همین موضوع از ارزش بازی می‌کاهد. لازم به ذکر است که از دیدگاه شخصی بنده برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۶ عنوانی نیست جز بازی بی نظیر ساخته استودیو آرکین یعنی Dishonored 2.

۳ – (hyper light drifter (Heart Machine

maxresdefault

امیر مهدی نامجو – تحریریه سایت

Drifter از آن بازی‌های مستقلی است که با کمک Kickstarter بودجه خود را فراهم کرده و سازندگان نیز به خوبی به وعده‌های خود عمل کرده‌اند. این بازی را به گفته خود سازندگان می‌توان ترکیبی از Diablo و The Legend of Zelda دانست. این بازی در یک سرزمین باستانی ویران شده و با تکنولوژی‌های عجیب‌ و غریب روایت می‌شود و شخصیت اول بازی از یک بیماری ناشناخته در دنیای بازی رنج می‌برد که البته این شخصیت تا حدودی الهام گرفته از بیماری قلبی کارگردان بازی آقای Alex Preston است. گرافیک بازی به شکل پیکسلی است و اغلب از رنگ‌های تند و گرم در آن استفاده شده است. در مجموع این بازی ترکیب خوب از گیم پلی، گرافیک هنری و موسیقی خوب است و شایستگی نامزد بهترین بازی اکشن ادونچر شدن را دارد. در میان عناوینی که نامزد شده‌اند، به نظر من Uncharted 4 شایستگی بیش‌تری نسبت به سایر عناوین دارد و با ارائه یک گیم پلی خوب در کنار داستان و گرافیک عالی، در میان سایر عناوین این لیست بیش‌تر به چشم می‌آید. ضمن این که در میان نامزدها هنوز فرصت تجربه Dishonored 2 را پیدا نکرده‌ام ولی با توجه به نمایش‌هایش به نظر شایسته تقدیر است.

۴ – (Ratchet & Clank (Insomniac

g7reoli

سعید اقابابایی – سردبیر گیمفا

عنوان Ratchet & Clank که در حقیقت بازسازی مجدد نسخه اول و آغازین این فرنچایز انحصاری و بسیار محبوب سونی بود، موفق شد بسیار عالی عمل کند و هم رضایت کاربران و هم منتقدان را کسب نماید. بدون شک این فرنچایز از قدیم تا به امروز و در نسخه های مختلف خود در نسل های مختلف پلتفرم های پلی استیشن همیشه یکی از برگ برنده های سونی در عناوین انحصاری بوده است و استودیو اینسامنیاک گیمز هر بار توانسته است تا بازی های بسیار جذابی را برای بازیبازان عرضه کند. Ratchet & Clank مصداق بارز یک عنوان سبک اکشن ماجرایی است و به طور کامل تمامی المان های این ژانر را در اختیار دارد. نقطه قوت این فرنچایز همواره اسلحه های بسیار خلاقانه و فوق العاده ای بوده است که سازندگان در این عناوین قرار داده اند و با تنوع بسیار زیاد آن ها باعث شده اند تا بازی جذابیت خیلی زیادی پیدا کند. عنوان اخیر Ratchet & Clank نیز به سنت عناوین این سری بسیار لذتبخش بود و البته باید اذعان داشت که این نسخه یکی از برترین عناوین در تاریخ این سری نیز محسوب می شود. دلیل انتخاب این عنوان به عوان یکی از کاندیداهای برترین بازی اکشن ماجرایی سال نیز همین کیفیت بالای آن بوده است و این عنوان شایسته قرار گرفتن در این لیست می باشد. اگر بخواهم نظر شخصی خود را در مورد برترین بازی سال در سبک اکشن ماجرایی بیان کنم باید بگویم که انتخاب بسیار راحتی دارم. عنوانی در این لیست است که یک سر و گردن بالاتر از بقیه است و انتخاب من برای بازی سال نیز همان است چه رسد به بازی اکشن ماجرایی. بدون شک بازی Uncharted 4: A Thief’s End انتخاب من به عنوان بازی برتر این سبک در سال ۲۰۱۶ است.

۵ – (Uncharted 4: A Thief’s End (Naughty Dog

(برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۶ از دید گیمفا)

jv libertalia

دانیال دهقانی – سردبیر تکفارس

بدون شک یکی از بهترین و کامل‌ترین تجربه‌های من در این نسل برمی‌گردد به اردیبهشت ماه امسال و بازی  Uncharted 4: A Thief’s End. به اندازه کافی در مورد این بازی، در شماره قبلی مجله الکترونیکی گیمفا صحبت کرده‌ام ولی به طور خلاصه باید بگویم سازندگان توانستند در رقابت با خود و ساخته‌های قبلی خودشان، سربلند از کارزار بیرون آیند که این مسئله مهمی است. در این بخش این بازی یک رقیب سرسخت به نام Dishonored 2 دارد که آن هم یکی از برترین‌های امسال از هر نظر بود و جای خالی‌اش در بخش بهترین بازی سال هم حس می‌شود. به هر حال شانس این دو بازی بسیار بیشتر از دیگر عناوین است و جایزه به یکی از این دو می‌رسد، ولی باز هم شانس  Uncharted 4: A Thief’s End به نظر اندکی بیشتر است

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۶

سبک نقش افرینی یا آر پی جی جزو برترین سبک ها در دنیا به حساب می اید و باید گفت پر محتواترین بازی ها و عناوینی که می توانند حتی تا ۲۰۰ ساعت بازیباز را سرگرم نمایند در ایم سبک قرار دارند و نام های شاهکاری مانند ویچر، اسکایریم، فال اوت، دارک سولز و بلادبورن در این سبک هستند که هر کدام توانایی انتخاب به عنوان برترین بازی سال را در زمان عرضه خود داشته اند و حتی ۳ عدد از همین بازی های نام برده شده سال گدشته جزو کاندیداهای برترین بازی سال بودند. در مراسم امسال TGA 2016 تعداد ۵ عدد کاندید برای این بخش انتخاب شده اند تا در نهایت برترین عنوان نقش آفرینی سال ۲۰۱۶ از بین ان ها انتخاب شود. ما نیز در گیمفا به کمک اعضای تیم گیمفا این کاندیداها را بررسی کرده ایم و هر یک از اعضای تیم نظر خود را در مورد یکی از کاندیداهای این بخش و این که چه عنوانی را در این بخش شایسته برنده شدن می دانند صحبت کرده اند. در ادامه به بررسی نظر اعضای تیم گیمفا در مورد این کاندیداها می پردازیم.

۱ – (Dark souls 3 (From Software

(برترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۶ از دید گیمفا)

dark souls iii day 1 edition

سعید اقابابایی – سردبیر گیمفا

لیست کاندیداهای بازی سال ۲۰۱۶ برای من و گویا خیلی های دیگر (تازه بعد از رای گیری کاربرای گیمفا که سولز دومه فهمیدم چقدر اینجا گیمر هاردکور و حرفه ای داریم که عاشق این بازی هستن) یک ضد حال اساسی داشت. چطور ممکن است که در کنار بازی هایی که در آن لیست اورده اند بازی Dark souls 3 حضور نداشته باشد. عنوانی که بدون شک یک پایان عالی بر ۳ گانه افسانه ای دارک سولز بود و از سوی منتقدان و بازیبازان نیز بسیار تحسین شد ولی متاسفانه در حالی که عنوانی مانند Doom کاندید بازی سال شده است، این عنوان حضور ندارد. در لیست برترین عناوین نقش افرینی سال ۲۰۱۶ دیگر داوران رویشان نشده است که باز هم دارک سولز ۳ را قرار ندهند و ان را به عنوان یکی از نامزدهای برترین عنوان نقش افرینی سال ۲۰۱۶ قرار داده اند. عنوان دارک سولز یک حسن ختام عالی بر ۳ گانه ای بود که بازیبازان زیادی را در دنیا عاشق و شیفته خود کرده است. ۳ گانه ای که دوباره به بازیسازان نشان داد می توان بازی سخت و دشوار ساخت و محبوب و پرفروش هم بود. دارک سولز ۳ یکی از برترین عناوین در سری سولز محسوب می شود و تمام تجربه میازاکی و تیم هنرمندش را در خود دارد. انتخاب شخصی بنده برای برترین عنوان نقش آفرینی سال ۲۰۱۶ نیز همین عنوان بی نظیر یعنی Dark souls 3 است. با این که بسته الحاقی The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine نیز به واقع هیچ کم و کسری از یک بازی کامل شاهکار ندارد و می تواند انتخاب من باشد ولی از آنجا که در نهایت یک بسته الحاقی محسوب می شود، انتخاب من برای برترین نقش افرینی سال ۲۰۱۶ بازی Dark souls 3 است.

۲ – (deus ex mankind divided ( Eidos Montreal

deus ex mankind divided steelbook edition

سهند عباسپور – تحریریه

با Deus Ex: Mankind Divided انتظارات شما از یک بازی نقش آفرینی دگرگون می‌شود، بازی که نه تنها المان های نقش آفرینی به خوبی در آن رعایت شده، بلکه اکشن خالص و حتی مخفی کاری به نحو احسنت در بازی گنجانده شده تا شما تجربه ای نوین و خلاقانه را از یک بازی نقش آفرینی دریافت کنید. طراحی هنری بازی جایی برای ایراد باقی نمی‌گذارد و هر فردی مبهوت زیبایی شهر توام با نورپردازی فنی بازی خواهد شد. شیوه ی روایت داستان جزء اندک بازی هایی است که اتمسفر آخر الزمانی را به خوبی در بازی حفظ می‌کند و به نحوی کامل و قانع کننده دنبال می‌شود. دئوس ایکس تجربه ی جدید و خلاقانه ای در سبک نقش آفرینی است اما به سبب مشکلات فنی، احتمال برد کمی دارد به خصوص در مقابل شاهکار استاد میازاکی! که در تمامی بخش هایی که از یک بازی نقش آفرینی انتظار می‌رود سنگ تمام گذاشته.

۳ – (The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine (CD Projekt

۲۱۷۶۰۸ detail 1000

میثم عبداللهی پور – سرپرست تحریریه

وقتی حرف از بسته‌های الحاقی و محتواهای دانلودی به میان می‌آید، همه ما به یاد بازی های نصفه و نیمه و محتواهای کوتاهی می‌افتیم که مارا فقط برای چند ساعت سرگرم می کنند و در فراموشی گم می‌شوند. اما Blood And Wine نمونه ای از یک بسته الحاقی است که در قدم اول ادامه دهنده میراث یک بازی کامل است و در قدم دوم به طرز عجیبی در بعضی زمینه هااز بازی اصلی پیشی گرفته است. از این جهت، شاید بتوانیم بگوییم که Blood And Wine یکی از بهترین بسته های الحاقی تاریخ است که ارزشی مشابه با یک بازی کامل و حتی گاهی بیشتر از آن داد.  با وجود ارزشمندی بسیار، این بسته الحاقی و ماجراهای بی نظیری که برایمان رقم زد، بهترین بای نقش آفرینی سال (در غیاب Final Fantasy 15 محبوب من) قطعاً Dark Souls 3 خواهد بود. شاهکاری بی نقص از هیدتاکا میازاکی و استدیو فرام سافتور. که در بین کاندیدا های این بخش هم حضور دارد.

۴ – (World of Warcraft: Legion (Blizzard Entertainment

world of warcraft legion

امیرحسین اعتمادیان – خبرنگار

برای من که از زمانی که یادمه یک پی سی باز بودم شرکت بلیزارد و عناوینش یک نعمته! آخه آقای بلیزارد ما هنوز درگیر نسخه‌های قبلیه وارکرافتاتیم، حسابی شرمندمون کردی! بلیزارد پیش از این پنج بسته الحاقی دیگه برای WOW منتشر کرده بود با اینکه بسته Warth of the Lich King به عقیده من بهترین بسته بازی بود اما Legion حال و هوای خاصی داشت و به من حس تازگی در هنگام تجربه بازی می‌داد در واقع Legion کاری کرد که بازیکنان قدیمی سری هم با WOW آشتی کنند و با اشتیاق به تجربه بازی بپردازند. من دلم برای یک وارکرافت حرفه‌ای و سخت لک زده بود که به لطف بازگشت ایلیدین و اضافه شدن یک کلاس جدید این خواسته من و بسیاری از طرفداران برآورده شد. داستان فوق‌العاده، اضافه شدن یک کلاس بسیار جالب، تغییراتی در حالت مبارزات PVP و … همگی از نکات مثبت این بسته به حساب میان. در یک کلام بلیزارد با گوش دادن به چیزی که طرفدارا می‌خواستن دوباره دنیای WOW رو محبوب تر از همیشه کرد.. راسی چرا نباید WOW: Legion رو به عنوان بهترین بازی نقش آفرینی سال انتخاب نکرد؟؟؟

۵ – (Xenoblade Chronicles X (Monolith Soft

xx bundle rendering flat

اشکان عالیخانی – سرپرست بخش خبری

اگر بتوان برای حداقل یک بازی به Wii U در سال ۲۰۱۶ امیدوار بود، آن بدون شک Xenoblade Chronicles X است. اولین چیزی که پس از ورود به بازی متوجه آن می‌شوید، محیط و دنیای فوق‌العاده زیبای بازی است. طراحان بازی آن چنان این دنیا را با نظم و ظرافت طراحی کرده‌اند که گاهی اوقات دوست دارید بایستید و به زندگی موجودات غول پیکر بازی دقت کنید. دنیای عظیم بازی علاوه بر محیط‌های سرسبز و دوست داشتنی، شامل محیط‌های نظامی و خشن نیز می‌شود و این تضاد باعث می‌شود هیچگاه از بازی کردن Xenoblade Chronicles X خسته نشوید. عناصر نقش آفرینی و اکشن در Xenoblade Chronicles X به خوبی در هم تنیده شده اند. با پیشرفت در بازی آن چنان نا ملموس و آرام آرام قوی و مجهر می‌شوید که فکر می‌کنید سازندگان بازی شما را جادو کرده‌اند. با گرفتن تجهیزات پرواز و مشاهده سرزمین و دورنماها تازه متوجه می‌شوید که سازندگان چه جهان زیبا و حساب شده‌ای طراحی کرده‌اند. سیستم مبارزات بازی استاندارد و هیجان انگیز است و امکان بازی چند نفره به راحتی در بازی فراهم می‌شود. بازی با دوستانتان در دنیای فوق‌العاده بازی و مبارزه با هیولاهای متنوع، لذت منحصر به فردی دارد. لازم به ذکر است که از دیدگاه شخصی بنده لقب برترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۶ به عنوان Dark Souls 3 تعلق می گیرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مورد انتظارترین بازی سال آینده

سال آینده میلادی یعنی ۲۰۱۷ نیز به مانند امسال و سال گذشته پر خواهد بود از انواع و اقسام بازی های هیجان انگیز و جذاب که طرفداران بیشماری در دنیا برای رسیدن زمان انتشار آن ها لحظه شماری می کنند. همواره در مراسم برترین های هر سال رسم است که بخشی را نیز تحت عنوان مورد انتظارترین بازی سال آینده در نظر می گیرند و در آن چند عنوان بسیار مهم و بزرگ سال بعد کاندید می شوند. نگاهی به لیست کاندیداهای این بخش کاملا مشخص می کند که چه سال قدرتمندی را از لحاظ بازی در پیش رو داریم و با فرض بر این که همین بازی ها مثلا در سال آینده لیست کاندیداهای بازی سال باشند، مشخص است که چقدر از کاندیداهای بازی سال امسال قوی تر هستند و لیستی بسیار جذاب تر خواهند بود از لیست عناونی نامزد شده برای بازی  سال ۲۰۱۶٫ عناوینی مانند خدای جنگ جدید و یا نسخه جدید رد دد در این لیست قرار دارند که از همان لحظه معرفی موجی از شور و شوق بسیار زیاد را در بازیبازان به راه انداخته اند و بسیاری از ما برای بازی کردن آن ها در سال آینده بی تاب هستیم. در این بخش نیز مانند سایر بخش ها برخی از اعضای تیم گیمفا در مورد هر یک از این عناوین که کاندید شده اند صحبت کرده و در نهایت نظر خود را در این مورد که چه عنوانی بازی مورد انتظار آنها در سال اینده است بیان کرده اند.

۱ – (God of War (Santa Monica Studio/Sony Interactive Entertainment

god of war 4 wallpaper hd by sonicx2011 da8mj3r

سعید اقابابایی – سردبیر تحریریه گیمفا

یکی از برترین لحظات زندگی من در سال ۲۰۱۶ زمانی بود که چهره کریتوس از پس تاریکی نمایان شد و با تریلری زیبا در مراسم E3 2016 و در کنفرانس سونی اعلام شد که نسخه جدیدی از سری God of War در حال ساخت است. باور کنید که شاید این صحنه را بالغ بر ۳۰-۴۰ بار نگاه کرده ام و باز هم هر بار کریتوس از تاریکی بیرون می اید قلبم از هیجان تندتر می زند. مگر شوخی است؟ قرار است تا یکی از برترین فرنچایزهای انحصاری سونی و برترین سری هک اند اسلش تاریخ برای اولین بار به نسل هشت بیاید. قرار است تا یکی از برترین شخصیت های تاریخ بازی های رایانه ای به نسل هشتم سفر کند و بار دیگر ما را ذوق زده کند. نام God of War آن قدر بزرگ است که حتی کسانی که اهل بازی رایانه ای نیز نیستند نام ان را شنیده اند و با دیدن آن محو جذابیت بازی شده اند. کریتوس باز می گردد تا ما را دوباره به ماجراجویی و هیولا کشی ببرید ولی این بار با سبکی متفاوت تر از قبل و المان هایی کاملا جدید که به نظر من این تغییرات کاملا برای این عنوان لازم بوده است. قطعا برای بسیاری از افراد نسخه جدید God of War مورد انتظار ترین بازی سال باشد ولی برای من این عنوان دومین بازی مورد انتظار است که البته زیاد هم فاصله ای با مورد انتظار ترین بازی من ندارد. از آنجا که از همان روز اول معرفی شیفته بازی Horizon: Zero Dawn شدم و با توجه به این که عناوین نقش افرینی جهان ازاد برای من چیز دیگری هستند، مورد انتظار ترین بازی سال ۲۰۱۷ برای من Horizon: Zero Dawn است. یک عنوان با تمی بسیار خلاقانه که تا به حال مانند ان را در بازی های رایانه ای ندیده ایم.

۲ – (Horizon: Zero Dawn (Guerrilla Games/Sony Interactive Entertainment

۲۷۵۸۳۷۶۵۹۸۱ daf436f0bb b

میثم عبداللهی پور – سرپرست تحریریه

هرساله بازی های بسیاری مهمان کنسول ها و رایانه های شخصی ما می شوند، بازی هایی که مدت بسیار زیادی را برای انتشارشان، و پس از آن تجربه منحصر به فردی که برای ما به ارمغان می آورند، صبر کرده ایم. بازی هایی که به کمک سلیقه و معیار های فردی، از میان صدها بازی دیگر، انتخاب کرده ایم و بیشتر از دیگر عناوین، برای دسترسی به ان ها لحظه شماری کرده ایم. اما سال ۲۰۱۷ را می توان یکی از بهترین سال ها برای انتظار کشیدن نامید. سالی که قرار است همراه باشد با بازگشت عناوینی دوست داشتنی و ظهور بازی هایی جدید. یکی از این بازی های جدید که همه ما، به طرز شگفت آوری در انتظارش هستیم
Horizon: Zero Dawn نام دارد. یک نقش آفرینی اکشن زیبا و پرجزییات که به نظر می رسد، می تواند مرز های این سبک را کمی جا به جا کند. ساخته جدید Guerrilla Gamesکه خوش بختانه، علاوه بر نام جدیدش، ایده هایی بسیار نو را هم به همراه دارد. می تواند در بستر بی نظیر و زیبای پسا آخرالزمانی‌اش، که بسیار دور از ذهن های جنگ زده و نالان دیگر بازی ساز ها ساخته شده، روایت یک ماجراجویی بی همتا را به کنسول نسل هشتمی سونی بیاورد. از سمت و سوی دیگر، با در انحصار بودن این عنوان بزرگ و وسوسه برانگیز، و همچین سابقه درخشان سازندگان، می توانیم تا حدودی از کیفیت ساخت این بازی اطمینان داشته باشیم و با خیالی آسوده، در انتظار یک نقش آفرینی غریب و در عین حال نو بنشینیم. عنوانی که با وجود داشتن نامی کاملاً جدید و ایده هایی به شدت نو و کمیاب، نشان از شجاعت سازنده ها، و ارزش ایده هایشان در نزد ناشران دارد. به طور کلی Horizon: Zero Dawn می تواند با نوآوری های بی همتایش، افق های جدیدی را در صنعت بازی های رایانه‌ای فتح کند. افق هایی که چندان هم دور از دسترس نیستند. اما از میان نامزد های شگفت انگیز سال ۲۰۱۷، با وجود نام های درخشانی همچون God of War و The Legend of Zelda: Breath of the Wild ، برای من، قطعاً مورد انتظار ترین عنواندر سال آینده، اختصاص دارد به ماجراجویی های بی نظیر در غرب وحشی، به میزبانی راکستار استثنایی، عنوانی که به طور قطع، یکی از بهترین های سال ۲۰۱۷ خواهد بود؛ Red Dead Redemption 2.

 

۳ – (Mass Effect: Andromeda (Bioware/EA

mass effect andromeda e3 trailer 6

کسری کاظمی – تحریریه سایت

ساخت یک پروژه نقش آفرینی که به مسئله ای غیر از اژدهایان و زمان های قدیم بپردازد، از بهترین حرکت هایی بود که استودیوی BioWare در سال ۲۰۰۷ کلید زد و خلق شدن فرا شاهکاری مانند سه گانه Mass Effect از بهترین اتفاق هایی بود که برای صنعت بازی های رایانه ای رخ داد. حال تقریباً ۱۰ سال از آغاز ماجرا جویی های فرمانده شپرد و تیم دوست داشتنی اش می گذرد و ما شاهد به وجود آمدن یک حماسه دیگر با تایید شدن نسخه جدید سری Mass Effect با نام Andromeda هستیم. بازی مذکور به هیچ عنوان ادامه دهنده عناوین قبلی نبوده و در تلاش است تا روندی جدید را به این سری هدیه بدهد. سال ۲۰۱۶ زنگ تفریحی برای طرفداران نقش آفرینی بود و اگر از این دسته افراد هستید، بهتر است خود را برای طوفانی عظیم در این سبک آماده کنید که با جدید ترین نسخه از سری Mass Effect نیز همراه است. مورد انتظار ترین بازی از نظر من موج جدید راک استار یعنی ۲ Red Dead Redemption می باشد.

۴ – (Red Dead Redemption 2  (Rockstar Games

(مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۱۷ از دید گیمفا)

red dead 2

دانیال دهقانی – سردبیر تکفارس

بهترین تجربه من در نسل هفت، متعلق به بازی Red Dead Redemption است. از علاقه دیوانه‌وار نگارنده به آثار وسترن که بگذریم، کار راکستار گیمز در خلق یک دنیای شگفت انگیز و پویا، یک داستان دراماتیک و تاثیرگذار، شخصیتی به یاد ماندنی و البته یک گیم پلی دوست داشتنی به قدری شگفت انگیز بود که تا ابد از این بازی به عنوان یکی از برترین‎های تاریخ نام خواهم برد. دنباله این بازی هم مطمئن هستم مدت‌هاست در دست ساخت قرار دارد، یعنی حداقل از یکی – دو سال بعد از عرضه نسخه اول بازی در مراحل پیش تولید به سر می‌برده و با ورود به نسل هشتم و پیدا کردن آشنایی کافی با سخت افزار کنسول‌ها، مراحل توسعه بازی شروع شده است. راکستار شرکتی است که هیچ چیز را فدای کیفیت نمی‌کند، پس وقتی بازی را برای انتشار در فصل پاییز آماده می‌کند یعنی از هر لحاظ با یک بازی خارق‌العاده طرف خواهیم بود. بدون هیچ شک و شبهه‌ای، Red Dead Redemption 2 مورد انتظارترین بازی سال آینده میلادی است.

۵ – (The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo

legend of zelda breath of the wild 1

شاهین غمگسار – تحریریه سایت

The Legend of Zelda: Breath of the Wild یکی از ۵ بازی مورد انتظار سال آینده در مراسم TGA 2016 معرفی شده است. فرنچایزی سرشناس، با قدمتی دور و دراز و همیشه حاضر در صحنه! (همانند دیگر انحصاری نینتندو یعنی Mario Series) اگرچه هنوز هم زمانه عرضه دقیق بازی مشخص نیست و سازندگان از سال ۲۰۱۳ آن را در دست ساخت دارند، اما از امیدهای نینتندو در سال پیش رو محسوب می گردد. البته برای شخص بنده GOW و Red Dead 2 انتظارکشیدنی‌ترین‌ها هستند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین بازی سال ۲۰۱۶

امسال برای من و شاید خیلی های دیگر بدترین سال از نظر اعلام کاندیداهای بازی سال است. تنها یکی دو عدد از کاندیداها آن جذابیت لازم برای انتخاب به عنوان بازی سال را دارند و نبود عنوان بی نظیری به نام دارک سولز ۳ که در بخش برترین نقش افرینی قرار دارد بسیار عجیب است و حقیقتا توی ذوق من زد. نگاهی به کاندیداهای سال گذشته و مقایسه آن ها با نامزدهای امسال بسیار ما را غمگین می کند. سال گذشته نام هایی مثل فال اوت ۴، بلادبورن، ویچر ۳ و متال گیر سالید ۵ و… به چشم می خوردند و امسال برخلاف سال گذشته به جای نقش آفرینی ۳ بازی شوتر در بین کاندیداها به چشم می خورند که حقیقتا قرار گرفتن عنوانی مانند Doom در لیست برترین بازی سال برای من به شخصه بسیار عجیب است. درست است که این عنوان بازی بسیار خوبی است ولی به نظر من در حد ۵ کاندید برترین بازی سال ۲۰۱۶ نیست، اما به هر حال در این لیست جای گرفته است. در مراسم امسال TGA 2016 تعداد ۵ عدد کاندید برای این بخش انتخاب شده اند تا در نهایت برترین عنوان سال ۲۰۱۶ از بین ان ها انتخاب شود. ما نیز در گیمفا به کمک اعضای تیم گیمفا این کاندیداها را بررسی کرده ایم و هر یک از اعضای تیم نظر خود را در مورد یکی از کاندیداهای این بخش و این که چه عنوانی را در این بخش شایسته برنده شدن می دانند صحبت کرده اند. در ادامه به بررسی نظر اعضای تیم گیمفا در مورد این کاندیداها می پردازیم.

۱ – (Doom (id Software

p31gr7j

اشکان عالیخانی – سرپرست بخش خبری

فکر می‌کنم DOOM برای هر دوستدار سبک شوتر اول شخص، یک بهشت به تمام معنی بود. بسیاری از بازی‌بازان چند سال پیاپی انتظار کشیدند تا بتوانند چنین اکشن بی وقفه و دیوانه واری را تجربه نمایند. DOOM با ارائه یک گیم‌پلی و سبک اکشن کلاسیک به همراه عناصر جدید و جالب، توانست آن چنان محبوب و پر طرفدار شود که کمتر کسی پیش از عرضه بازی فکر آن را می‌کرد. سازندگان این عنوان با ارایه بازی یادآوری کردند که این DOOM بوده که سبک اول شخص سه بعدی (که در چند سال اخیر بسیار عادی و معمولی شده است) را پایه گذاری کرده است و هنوز هم می‌تواند در این سبک محبوب بهترین باشد. با این که DOOM داستان بی سر و ته و نا مناسبی داشت اما حتما می‌دانید که کسی DOOM را برای داستان آن بازی نمی‌کند. DOOM طراحی شده تا انرژی شما را تخلیه کند، طراحی شده تا بدون پلک زدن و استراحت کردن به دل شیاطین مختلف و متنوع بزنید و همه آن‌ها را نابود کنید. استفاده از اسلحه‌های بازی حس فوق‌العاده‌ای داشت و فکر نمی‌کنم حس رضایت بخش نابود کردن شیاطین با استفاده از شات گان دوتایی بازی تا مدت‌ها از ذهن اکشن بازان بیرون برود. با این که شاید DOOM با وجود رقبای قدرتمندی مانند Uncharted 4 نتواند جایزه بهترین بازی سال را از آن خود کند اما همین موضوع که بازی در بین ۵ بازی برتر سال قرار گرفته، بسیار ارزشمند و خوشحال کننده است. از دیدگاه شخصی بنده عنوان Uncharted 4: A Thief’s End استحقاق انتخاب شدن به عنوان بازی سال ۲۰۱۶ را داراست.

دانیال دهقانی – سردبیر تکفارس

DOOM از سلیقه‌ای ترین بازی‌های امسال بود و مقایسه نقدهای اولیه‌ای که برای آن منتشر شدند با نقدهای بعدی‌اش هم این مسئله را اثبات می‌کند. من به شخصه از تجربه نسخه مدرن شده و جدید یکی از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین شوترهای تاریخ بازی‌‎های کامپیوتری به شدت لذت بردم ولی به هر حال، نمی‌توانم منکر آن شوم که انتخاب‌های بهتری هم نسبت به این بازی وجود داشت و نه تنها این بازی هیچ شانسی برای بردن جایزه بهترین بازی سال ندارد، ضعیف‌ترین نامزد (در میان نامزدهای انتخاب شده در این بخش) نیز هست. به شخصه دوست دارم تا یا Inside جایزه را بگیرد (تا بار دیگر به همه ثابت شود بازی‌های مستقل هم در صورت خلاقانه بودن، با اقبال بالایی مواجه می‌شوند) یا Uncharted 4: A Thief’s End ولی در این میان از شانس بالای Overwatch هم نمی‌توان غافل شد.

۲ – (Overwatch (Blizzard

۵۵۳۴۹۶

امیرحسین اعتمادیان – خبرنگار

داشتم به این فکر می‌کردم بلیزارد دقیقا هر بازی که می‌سازه چرا تاریخ انقضا نداره؟؟ جدا این شرکت چه رمزیو رو کیبورد میزنه که عناوینش ابدی میشن!!! ما که همیشه به عناوینی با حال و هوای Warcraft از این شرکت عادت کرده بودیم واقعا معرفی Overwatch یک شوک بزرگ بود! من به شخصه بازی Heroes of the Storm را در حد عناوین قبلی شرکت نمیدونستم و نتونستم باش ارتباطی برقرار کنم اما بلیزارد همیشه عناوینی داره که مناسب همه اقشار بازیبازان باشه! این بار بازی ساختند که نه دنیای بزرگی داشت و نه داستان پردازی فوق‌العاده، Overwatch از فرمولی به نام ” تا میتونی بازی کن و هیچ وقت من برات تکراری نمیشم ” در این بازی استفاده کرد. هربار که به تجربه Overwatch می‌پردازم دقیقا همون حس هیجان و خوشایند تجربه اولمو حس می‌کنم و این چیزیه که Overwatch رو به بهترین مقام میرسونه هرچند از شخصیت پردازی، گرافیک فانتزی و شاد بازی، انیمشین‌های فوق‌العاده و … نباید غافل شد. در پایان من بازی Overwatch را به عنوان بهترین بازی سال انتخاب می‌کنم بدون هیچ شک و تردید! بلیزارد کبیر با انتشار این بازی روح تازه‌ای به عناوینش بخشید و توانست بازی‌های بزرگ هم سبک را که سالهاست کاربران مخصوص خود را دارد، به چالش بکشه. شما تا آخر عمر می‌تونید Overwatch را بازی کنید و در هر نبرد همان حس لذت و هیجان روز اول تجربه این عنوان را احساس کنید.

کسری کاظمی – تحریریه سایت

Overwatch فرزند ناخلف و بزرگترین سنت شکنی Blizzard در طی ۲۵ تجربه بازی سازی اش محسوب می شود. عنوانی که به ظاهر در لیگ شوتر ها دسته بندی شده، ولی نیمی از قوانین این نوع بازی ها را زیر پا می گذارد. دیگر قرار نیست تا درون نقشه بخزید و شروع به تیراندازی به در و دیوار کنید، بلکه باید از تمامی سلول های خاکستری مغز خود کمک گرفته و پیش از حمله، نقشه بکشید، استراتژی پیاده کنید و از همه مهم تر اینکه همکاری کنید. تعادل عجیبی میان نقشه ها، قهرمانان و گرافیک هنری بازی برقرار است که کمتر از این هم از خالق World of Warcraft انتظار نمی رفت. امسال دقیقاً سالی نبود که دوستداران صنعت بازی انتظارش را داشتند و عناوین کوچک و بزرگ فراوانی منتشر شدند که هر کدام به نحوی طرفداران را راضی کردند. با این حال به نظر من شایسته ترین بازی با بیشتری پتانسیل برای بهترین بودن، عنوان Inside اثر استودیوی مستقل Playdead می باشد

۳ – (Inside (Playdead

tumblr o9ias83prl1ucvuado1 1280

سهند عباسپور – تحریریه

ترکیبی خارق العاده از طراحی زیبا، گیم پلی ساده اما جذاب، موسیقی تاثیر گذار و صد البته تفکر بسیار عمیق، همگی با یک دیگر یعنی اینساید. معنا و مفهوم پیچیده ای که به سادگی هر چه تمام تر در پشت این بازی قرار گرفته، طراحی هنری باور نکردنی، نماد گذاری و خلاقیت مفهومی به کار رفته در این بازی، تماما توسط یک استودیوی کوچک بیست و پنج نفره آن هم در دانمارک پیاده سازی شده که هر فردی را به شگفتی وا می‌دارد! بازی اینساید شاید بازی حجیم و بزرگی پر از هیجان و اکشن نباشد، اما خلاقیت در سراسر این بازی موج می‌زند و به راستی نام این بازی مفهوم هنر را در صنعت بازی های رایانه ای برای هر گیمر یادآور می‌شود. باوجود رقبای سر سختی چون آنچارتد و اورواچ، که در بخش فنی بی نقص عمل کرده اند، هنوز اینساید به سبب هنری-خلاقانه بودنش شانس بزرگی برای بهترین بازی سال شدن دارد.

شاهین غمگسار – تحریریه سایت

وجود نام Inside در میان نامزدهای بهترین بازی سال، هم باعث تعجبم شد و هم باعث خوشحالی‌ام. Inside با Gameplay کوتاه و هنرمندانه و فکورانه خود آدم را بهت‌زده می‌کند. من هنوز هم گاهی این بازی را اجرا می‌کنم و محو در دنیایش می‌شوم. همین که در این لیست قرار گرفته و در ۵ بخش با غول‌های صنعت بازی رقابت می‌کند، نشان از بزرگی آن است. اما به نظرم Uncharted 4 خیلی “عظیم‌تر” از آن بود که بتوان از خیرش به عنوان بهترین بازی سال گذشت. ضمن اینکه به گمانم جای Dark Souls 3 در لیست بهترین‌های سال خالی‌ست. (اگرچه در جمع RPG ها هست)

فرزین سلیمی – گرافیست گیمفا

در بین نامزدهای بازی‌های سال ۲۰۱۶ که هر کدام لیاقت و شایستگی حضور در این بخش را دارند، بازی مستقلی که توجه همه رو به خودش جلب کرده inside است، عنوانی که همه بعد از به پایان رساندن Limbo منتظرش بودیم، بازی کوچک Playdead که توانسته بزرگی کند و در کنار غول هایی مثل Uncharted 4 قرار بگیرد. گیم پلی پر جزئیات و فوق‌العاده‌ بازی و داستان تاریک و عجیب آن که نوع روایتش با دیگر بازی‌ها فرق می کرد، عواملی هستند که باعث می‌شوند از ارزش تکرار پایین بازی چشم‌پوشی کنیم و می‌توانند آن را بهترین بازی مستقل و حتی بازی سال ۲۰۱۶ کنند. همچنین طراحی هنری و با گرایش مینیمال بازی که نمونه آن را جای دیگری ندیده بودم این امید را می‌دهد که حتی اگر این عنوان بازی سال نشود، بتواند عنوان بهترین گرافیک هنری را کسب کند. از دیدگاه شخصی بنده inside به عنوان برترین بازی سال ۲۰۱۶ معرفی می شود.

۴ – (Titanfall 2 (Respawn

titanfall 2 2016 game 4k wide

امیر حسین دهنوی – سردبیر بخش خبری

تایتان فال ۲ توانست با ارائه بخش داستانی مسحور کننده و همچنین بهبود بخش چندنفره جذاب‌ نسخه اول، یک پکیچ کامل را به بازی‌بازان ارائه دهد. شما در چند ساعت کوتاه بخش داستانی از آن لذت کامل را خواهید برد و سپس وقتی با تایتان خود به بخش چندنفره می‌روید، آن زمان است که به توانایی بالای رسپاون در ساخت چنین عنوان کاملی پی خواهید برد. تایتان فال ۲ سریع، جذاب و هیجان آور است و حقیقتا استحقاق دریافت جایزه سال را دارد. از نظر بنده این بازی به عنوان برترین بازی سال ۲۰۱۶ محسوب می گردد.

حسین صدری – تحریریه سایت

در این که تایتان فال ۲ اثر زیبا و لایقیست شکی نیست اما دیدن نام آن در این لیست واقعا مرا خشمگین می کند. لیستی که شاهکار هایی چون Dark Souls و Dishonored باید بر تخت های آن تکیه زنند اکنون جایگاهی برای بازی های خوب اما نه چندان بی نقصی مثل Doom و Titanfall شده است. بی شک عده زیادی بخاطر این انتخاب شاکی خواهند شد. گیم اواردز و جناب کیلی با این لیست مضحک، ثابت کردند که هنوز هم لیاقت یدک کشیدن نام معتبر ترین مراسم جوایز سالانه ویدئو گیم را ندارند. با این که هر سه بازی Uncharted 4، Dishonored 2 و Dark Souls 3 را از قله های افتخار ویدئو گیم می دانم باید بگویم واقعا دوست داشتم لقب بازی سال به شاهکار جناب میازاکی تعلق می گرفت. زیرا که همیشه در حق این سری بازی کم لطفی شده. پس بی شک Dark Souls 3 بازی سال من خواهد بود.

۵ – (Uncharted 4: A Thief’s End (Naughty Dog

(بازی سال ۲۰۱۶ از دید گیمفا)

uncharted 4 a thiefs end hd wallpaper

سعید اقابابایی – سردبیر گیمفا

به نظر کار خیلی راحتیست بین عناوین لیست کاندیداهای بازی سال، حدس بزنیم کدام بازی برنده خواهد شد. ۴ عنوان دیگر این لیست یک طرف و شاهکاری به نام Uncharted 4: A Thief’s End نیز یک طرف. تمامی بازی های این لیست عناوین فوق العاده ای هستند و بسیار هم موفق ظاهر شده اند ولی هیچ کدام یک شاهکار بی بدیل نیستند. Uncharted 4: A Thief’s End یک شاهکار بی بدیل است که رقیب خاصی در بین عناوین ۲۰۱۶ برای انتخاب شدن به عنوان بازی سال لااقل از نظر من ندارد. ناتی داگ در اولین بازی جدیدش در نسل هشت بسیار قدرتمند عمل کرد و عنوانی را عرضه کرد که در تمامی زمینه ها بهترین است و قابل تحسین. Uncharted 4: A Thief’s End در تمام المان های خود بی نقص بود و هیچ گونه عیب و ایرادی بر ان وارد نبود. آخرین ماجراجویی شخصیت محبوب و دوست داشتنی نیتن دریک به حدی زیبا و جذاب بود که هر بازیبازی را شیفته خود می کرد و حتی قلب تمامی منتقدین را نیز به تسخیر خود در آورد. جادوی عناوین ناتی داگ به طور کامل در Uncharted 4: A Thief’s End وجود داشت و نشان داد که این استودیو گویی چیزی جز شاهکار اصلا بلد نیست که بسازد! انتخاب شخصی من نیز به عنوان بازی سال ۲۰۱۶ قطعا همین عنوان خواهد بود و شاید تنها رقیب این بازی از نظر من دارک سولز ۳ بود که حتی در لیست کاندیداها هم حضور ندارد و کار من را برای انتخاب بازی سال بسیار راحت کرده است.

میثم عبداللهی پور – سرپرست تحریریه

حقیقتی که وجود دارد این است که چهارمین همراهی ما با نیتن دریک و رفقا، در واقع تجربه یکی از کامل‌ترین و بی نقص‌ترین بازی های ساخته شده در تاریخ بود. یک بازی عالی که در همه بخش ها، از داستان و گیم پلی گرفته تا گرافیک همه را حیرت زده کرد. ناتی داگ هم با عرضه این بازی نشان داد که حتی با زنده نگه داشتن یک قهرمان هم می شود او را جاودان کرد. Uncharted 4 نمونه کاملی از یک بازی ویدیویی است. نمونه ای که تکنیک های بساخت بازی ها را چندین و چند قدم جلوبرده و  باید به عنوان یک ایده‌آل تایپ ، مخصوصا در سبک ماجرایی در نظر گرفته شود. ایده‌آلی که باید به عنوان یک مقیاس برای ارزش گذاری و مقایسه  بازی های دیگر استفاده شود. باید بگویم که با کمال تعجب، شماره سوم  Dark Souls که یکی از لایق ترین بازی های سال بود، در بین کاندید ها حضور ندارد. بازی‌ای که در کنار سرافکنده ۲ قطعا جزء بهترین تجارب سال اخیر برای من بوده است. اما به عنوان یک نظر شخصی، قطعاً بهترین تجربه گیم من در سال گذشته متعلق است به Uncharted 4: A Thief’s End و نیتن دریک استثنایی.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب مربوط به بازی سال گیمفا در بخش های مختلف در سال ۲۰۱۶ نیز به پایان رسید و باور کنید که چشم بر هم نزده ایم، در حال خواندن مقاله مربوط یه سال ۲۰۱۷ خواهیم بود. همانطور که به سراع از ویچر ۳ به آنچارتد ۴ رسیدیم به سرعت نیز از این بازی به بازی سال ۲۰۱۷ خواهیم رسید. آنچه که در این بین اتفاق افتاده است مهم است و امیدوارم که همگی شما از اتفاقاتی که در زندگی خود و همچنین زندگی گیمری خود برایتان رخ داده است راضی و خشنود بوده باشید و در اینده نیز همینطور باشد. کاش به جای ناراحت کردن و ازردن دیگران و خودمان به خاطر بازی، بدانیم که بازی برای دوستی ماست و لذت بردنمان نه کینه و ناراحتی. کاش روزی باشد که دوباره فقط از بازی ها لذت ببریم و به خاطر کیفیت پایین فلان تکسچر در فلان گوشه بازی، عنوانی که که ساخته شده تا از آن لذت ببریم را بیهوده نکوبیم و بر سر یکدیگر نزنیم. به هر حال بد یا خوب بازی های سال گیمفا در سال ۲۰۱۶ نیز مشخص گردید که البته بر اساس کاندیداهای مراسم تی جی ای ۲۰۱۶ این انتخاب ها انجام شده بود و نه کاندیداهای منتخب تیم گیمفا. چه بسا که اگر اینطور بود عنوانی مانند دارک سولز ۳ در بیشتر از یک بخش جایزه می اورد. به طور مشخص عناوین آنچارتد ۴ و اینساید بیشترین جوایز گیمفا را به خود اختصاص دادند و باید دید در مراسم جهانی چه رخ خواهد داد. در انتها عناوین برنده شده و تعداد جوایز آن ها در مقاله تیم گیمفا را برای شما عزیزان قرار می دهیم تا پس از برگزاری مراسم جهانی با آن مقایسه کنیم و تفاوت ها و تشابه ها را در یابیم.

بازی Uncharted 4: A Thief’s End موفق شد تا توسط تیم گیمفا به عنوان برنده ۵ بخش انتخاب شود که شامل مهمترین جایزه سال نیز بود و به عنوان بازی سال ۲۰۱۶ گیمفا انتخاب گردید.

بازی زیبای Inside نیز موفق شد تا از نظر تیم گیمفا در ۳ بخش جایزه برترین را کسب نماید که افتخار بسیار بزرگی برای این عنوان کوچک محسوب می شود.

در سایر بخش ها هر عنوانی تنها موفق به کسب یک جایزه گردید و دیگر شاهد بازی نبودیم که مثلا در دو بخش یا بیشتر موفق به کسب جایزه شود. برای یک مرور کلی از دو قسمت مقاله جا دارد تا در اینجا تمامی برندگان را به طور تیتروار برای شما عزیزان قرار دهیم تا راحت تر بتوانبد تمام آن ها را مشاهده نمایید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا
گیمفا بررسی می کند؛ برترین های سال ۲۰۱۶ از دید تیم مجموعه گیمفا (بخش دوم)  | گیمفا