دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا

دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما

شاهین غمگسار
۰۸:۳۰ ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا

نگاهی به قیمت بازی های کنسولی نسل هشتم و تغییر ماهیت آنها از یک سرگرمی همه گیر به کالایی تجملی، چیزیست که مدت هاست ذهنم را خوره وار می جود. (شاید ذهن بسیاری را هم جویده باشد) هم از حیث ساز و کار پدیدآیی اش، و هم از آن حیث که خود را در قشر فرودستان ببینی و محروم شدن از یک سرگرمی لذت بخش همچون نفرینی اهریمنی بنماید. و آن را همپایه ظلمی دیگر بدانی که بر یکصد ظلم دیگر افزوده می شود! اگرچه می توان در این مبحث زاویه نگاه خود را روی مقوله هایی دیگری همچون محصولات الکترونیکی و پوشاک و غیره هم چرخاند؛ اما بحث ما روی بازی های کنسولی خواهد بود.

۸th gen consoles

کنسول های نسل هشتم. چه طراحی یی، چه جاذبه ای و چه پولی که باید ریخت پایشان…

طرح مساله
مساله پیش رو بیشتر بحثی ست پیرامون دنیای Game (آن هم روی کنسول ها) در ایران و کم شدن فراوانی و دسترسی این کالا برای ما و هرس شدن جهانی پر از تخیل، از زندگی کسانی که بازی کردن را دوست دارند. در حقیقت این مقاله درد و دلی گیمری و جغرافیایی ست. بیان کردن دردی که احتمالا برای کسانی که فارغ از این دایره اند، مسخره و کم ارزش است. (هر که در این حلقه نیست، فارغ از این ماجراست – سعدی) یقینا چون خودم در این مبحث، همچون بسیاری از ابعاد دیگر این کشور که در سطوح کلان دچار سکته و بیماری و عفونت شدند، تجربه مبتلا بودن به استطاعت نحیف و کم بضاعتی در خرید یکی از دسترس ترین کالاها و تفریح ها را داشته ام، تصور غم انگیز مساله برای بسیاری دیگر، چندان دشوار نیست. قیمت سر به فلک کشیده با نمودار ۲۰ و چند برابر شده یک بازی کنسولی، ناگهان آن را به کالایی لوکس تبدیل کرد که تنها توانمندان و متمولین قادر به تهیه آسانش هستند. و چه چیز از این اندوه بارتر و سرکوب کننده تر، که دنیای خیالی و آزاد و ارزانت را از تو بگیرند؟! (درباه این گرفته شدن هم می توان بحث مفصلی کرد!) اینکه Game هم به دنیای سرمایه داری (کاپیتالیسم) متعلق شود و رابطه اش با تو به دیدن ویدئوها و عکس ها و تعریف و تمجیدهای دیگران از آن محدود شده باشد، دردی ست حسرت آشام! عار که نیست! من تا مدت ها فقط خبر بازی های جدید را پیگیری می کردم بعد هم می نشستم پای Rayman Legends و مرحله Fiesta de los Muertos، تا غصه ها از یادم بروند!

۱۸۱۱۳۸۲۱۲۳۴۱۹۲ t1200x480

این ها نسل هفتم بودند… فوقش سالی یک بار آپدیت جدید می خواستند. خیلی کم توقع بودند

توضیح اینکه چرا یک بازی کنسولی نسل هشتم را باید محصولی لوکس دانست، در ادامه خواهد آمد. اما مهم تر از آن و رویکرد مقاله پیش رو اشاره به چیزی بدیهی و مبرهن همچون بهای گزاف و گران نیست، بلکه آنچه دچار نقص و نوسان شده، دنیایی ست که تهیه اش برای خیل عظیمی از بازی دوستان، بسیار سخت و ای بسا ناممکن شده است. تهیه یک بازی کنسولی نسل هشتمی، یک چهارم حقوق ماهیانه وزارت کاری یک بازی باز را خواهد بلعید! (شاید کسانی برای پاک کردن صورت مساله بگویند، خب! روی Pc بازی کنید. اما این نگاه کوته فکرانه و از روی ساده انگاری ست. چراکه مساله به جای خود باقی می ماند) چیزی که این جریان را برای بازی بازان ایرانی تشدید کرد، کوچ تمام و کمال سازندگان بازی ها از نسل هفتم به نسل هشتم بود. که البته بعید هم نبود. ناگهان با کنسول های نسل قبل خود تنها ماندیم و شرکت هایی که بازی های جدید را با هیجان بسیار برای کنسول های جدید معرفی می کردند، تنها غم در دلمان بار می کردند.

uncharted 4 marooned 1

به سوی Libertalia… باور کنید خود این بازی ها هم کم از یک گنج ندارند. هم ارزششان، هم جلوه هایشان و هم تجربه شان

چطور به اینجا رسیدیم
بگذارید کمی به عقب برگردیم. از نوامبر سال ۲۰۰۵ که مایکروسافت و سال بعد از آن سونی و نینتندو، نسل هفتم بازی ها را معرفی کردند، تا نوامبر سال ۲۰۱۳ که پای نسل هشتم به دنیای بازی بازها باز شد، ۸ سال به طول انجامید. ۸ سال پر از خاطره و پویایی و عناوینی شاهکار و زندگی کردنی. یکی از یکی پرشکوه تر و جذاب تر. چه روی PS3 و چه روی Xbox 360. از مشخصه های بارز نسل هفتم کیفیت HD ایکس باکس ۳۶۰، توانایی پخش دیسک های Blu-ray بر روی PS3 و Joystick حرکتی نینتندو بود. در آن هشت سال، منهای سال های آخرش که مثلا ایکس باکس ۳۶۰ آرکید از ۲۵۰ هزار تومان به یک میلیون و خورده ای تومان افزایش یافت، برای هیچ یک از ما ایرانی ها قیمت یک بازی کنسولی، قیمت گزافی نبود. (به این خاطر به PC اشاره نمی کنم که بازی ها بر روی این Platform همچنان دست یافتنی و ارزان است. حتا اگر بحث سیستم قدرتمند و قیمت آن را هم حساب کنیم، PC بازها از قیمت بالای بازی ها در نسل حاضر، متضرر نشده اند) اگر فروشنده خیلی می خواست توی پاچه مان کند، ۱۰ هزار تومان یک بازی تک دیسک را به ما می فروخت. نهایتا روی بازی های دو دیسک یک خورده دل دل می کردیم. کما اینکه گاهی پیش می آمد چهار-پنج بازی را همزمان میخریدیم و خوشحال و پر از کیف می آمدیم پای کنسولمان. تا اینکه در پی بی ارزش شدن واحد پولی کشورمان، (به علت های آشکار و آشکارتر) و همزمان، ورود نسل هشتم به صنعت گیم و معرفی کنسول های Xbox One و PS4، که از قضا قفل هم داشتند، (چه قفلی!) به ناگهان خود را در اغما یافتیم. آن روزها تا مدت ها منتظر خبری بودیم که حاکی از هک شدن کنسول های نسل جدید باشد. اما هر چه انتظار کشیدیم گشایشی نشد. جلوتر توضیح خواهم داد که چرا هک شدن هم دردی را دوا نکرد.

۷۳۱۴۱۹ ۸۹۷

گیمری که به آرزوی خود رسیده است

قیمت بازی ها شد ۲۰۰ هزار تومان. (بازی های تازه منتشر شده تا ۲۷۰ هزار تومان هم فروخته می شوند. بماند که روی چه حسابی و با کدام منطق و مرامنامه). حتی اگر بنا را اینگونه بگذاریم که بازی باز شغلی ثابت داشته باشد و ماهی یک بازی به قیمت ۱۸۰هزار تومان بخرد، باز هم این کار آنقدر نا معقول و پول دوریختن به نظر می آید که در چشم دوستان و خانواده مجنون و شیدا به حساب خواهید آمد. (آن هم با این وضع اقتصادی تراژیک) پس به خودی خود نیرویی بازدارنده که چندان هم غیر منطقی نیست، شما را از پرداختن به یک سرگرمی ساده که از ارزان ترین ها بود، منع می کند. چرا که کالای مورد توجه شما دیگر به کالایی لوکس تبدیل شده است و ناگزیر از لیست نیازهای درجه یکتان کنار می رود. به آن خاطر که وسع تان نمی رسد.

reviews hud 01 forzahorizon2

اگر پول داشته باشید، این نور و این آفتاب می آید خانه تان را هم روشن می کند! روی ۳۶۰ که خبری از آن نبود!!!

کالای لوکس یا به قول نوآموختگان لاکچری (Luxury Good) چیست؟
اجازه دهید کالای لوکس را تعریف کنیم، تا مساله روشن شود که وقتی می گوییم بازی های نسل جدید به محصولی لوکس بدل شده اند، منظور چیست. در فرهنگ اقتصادی برای تعریف کالای لوکس نوشته شده است: کالایی که درصد تغییرات تقاضا برای آن، بیش از درصد تغییرات درآمد باشد، کالای لوکس و تجملی محسوب می شود. یعنی با افزایش درآمد، تقاضا برای آن کالا هم افزایش پیدا می کند. در حالی که قیمت همان است. در حقیقت این تعریف رابطه مستقیمی با درآمد سرانه و قدرت خرید دارد. یعنی همین بازی کنسولی نسل هشتمی که موضوع این مقاله است، و قیمتش بنده را واداشته تا مقاله ای بنویسم، آن طرف مرزها مثلا در آمریکا یا اروپا بنا بر درآمد سرانه، مبلغ ناچیزی ست. بیایید ریزتر شویم. درآمد یک آدم شاغل در ایران در سال ۱۳۹۵ با حقوق وزارت کار، ساعتی ۴ هزار و دویست تومان است. که با احتساب ۱۹۲ ساعت کاری در ماه، (بدون تعطیلی/ چهار هفته کاری) می شود ۸۰۰ و ۱۰-۱۵ هزار تومان. قیمت یک بازی کنسولی نسل هشتمی ۵۰ دلاری، با احتساب قیمت روز دلار در ایران (۳۶۰۰ تومان)، ۱۸۰ هزار تومان است. که می شود یک چهارم حقوق یک کارگر عادی. آنطرف دنیا مثلا در آلمان (بنا به آمار سال گذشته!) یک فرد عادی شاغل، ساعتی ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان حقوق می گیرد. که با احتساب ساعت کاری کشور خودمان می شود ماهی ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان. این در حالی است که قیمت یک بازی نسخه استاندارد، هم برای ما و هم برای آن آلمانی ۵۰ دلار (به طور میانگین) هزینه دارد. بازی یی که برای ما لوکس شده، برای آن آلمانی قیمتی معقول دارد. در واقع یک بیست و پنجم حقوق ماهیانه او هزینه یک بازی خواهد شد. تازه حقوق ساعتی در کشورهایی چون فرانسه و آمریکا و استرالیا بیش از آلمان است. پس اطلاق کالای لوکس به یک بازی کنسولی نسل هشتمی، نه تنها عنوانی بیراه نیست، بلکه کاملا با ماهیتش برای ما منطبق است.

۳۹۰۰۰۹ebafbf4ea5d2

رابطه مستقیم پول با دنیای بازی های رایانه ای

هک نشد؟
مساله هک شدن کنسول های پیشین و مقاومت کنسول های نسل جدید در Unlock شدن هم بیش از پیش مساله را برای ما بزرگ کرد. اما هم نظارت دقیق شرکت های سازنده بر روی شبکه های آنلاین خود و همچنین پیچیده تر شدن نرم افزاری و سخت افزاری این دستگاه ها باعث شد که هک شدن کنسول های نسل جدید هم دوایی موثر برای بازی باز ایرانی (و هر جای دیگری) نباشد. چرا که پیشرفت امنیتی شبکه های آنلاین بازی، باعث می شود عملا هیچ کاربری نتواند از محتویات آنلاین آن استفاده کند یا حتی جرات کند کنسول خود را به اینترنت متصل کند. مساله قفل های امنیتی همچون Denuvo و جلوگیری از هک شدن بازی ها، PC داران را هم تهدید می کند. (وقتی از واژه تهدید استفاده می کنم، نظر به قرص تر شدن دنیای سرمایه داری و در مقابل شکننده تر شدن دنیای پرولتاریا است. (پرولتاریا طبقه ای از جامعه است که هزینه زندگی خود را فقط از فروش نیروی کار خود به دست می آورد؛ نه از منافع یک سرمایه)) در درون خود صنعت Game هم با به بازار آمدن بازی هایی همچون Titanfall و Destiny و اخیرا Overwatch که بخش Campain یا آفلاین نداشتند، و همچنین تمرکز استدیوها و شرکت های سازنده بر روی محتویات آنلاین بازی ها، هک کردن کنسول ها لوث شد و در واقع از اعتبار افتاد. هک شدن کنسول های نسل هشتم در برزیل و حتی ایران اتفاق افتاد. اما دلیل رواج پیدان نکردن آن، مساله ای ست که پیشتر عنوان شد.

games

احتمالا در نسل گذشته خیلی از گیمرها اینقدر بازی داشتند! خودم هم همینقدر داشتم خداوکیلی. اما حالا…

از طرفی برای خود بازی باز، گرافیک بازی ها و کیفیت بصری آنها آنقدر گیرایی و کشش دارد، که حتا PC داران را به تلاش و تقلا می اندزاد تا پول خرج کنند و سیستمشان را ارتقا دهند، بلکه بتوانند بازی ها را با بهترین و بیشترین کیفیت گرافیکی و بصری بازی کنند. این خود یکی از ابعاد چرایی اندوهی ست که این مقاله از آن سخن می گوید. یعنی چشم پوشی از بازی کردن، برای آن هایی که با Game بزرگ شده اند، امکان پذیر نیست. آنانی هم که با دنیای امروزین آمیخته اند نمی توانند از قواعد بازی آن هم عدول کنند. یعنی در نهایت بازی جدید و کیفیت های بصری تازه آفریده اهمیت پیدا می کنند. این همه بازی Remaster برای چیست؟ فرونشاندن همین عطش جنون آمیز است. (منظورم تایید این فرآیند ویروسی نیست) به دیگر سخن اساسا فراغت انسان از بازی ممکن نیست. نمی خواهم دامنه بحث را بگسترانم، اما قدری فکر کنید. چطور می شود بازی نکرد؟! آنان را که به قول خودشان بزرگ شده اند و بازی برایشان رفتاری بچگانه تعبیر می شود، رها کنید. در ابتدا هم گفتم که این مقاله درد و دلی گیمری ست.

در حقیقت عنصر اصلی در فرآیند لوکس شدن ناگهانی بازی های کنسولی، ارزش واحد پولی کشور عزیزمان است! تصور کنید اگر ریال در برابر دلار، همان قیمت ۹۰۰ و خورده ای تا هزار تومان را می داشت، (پیش از عروج ناگهانی به ۳ هزار و خورده ای) آن وقت بهای یک بازی کنسولی نسل هشتمی می شد ۵۰ هزار تومان. خیلی فرق می کند، نه؟! قیمت کنسول ها هم می شد ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان. کارت های Gold ایکس باکس و PSN PLUS یک ساله هم که ۶۰ دلار قیمت دارند، می شد ۶۰ هزار تومان. نه ۲۰۰ هزار تومان. مرز میان سهل و مشکل همین اندازه باریک است. و زمین ما همیشه زمین پرسنگلاخ تری بوده است!

xbox games with gold for november

وقتی دایره حق انتخاب کوچک و کوچک تر می شود می گویید: خیرشو ببینی…

راه حل چیست؟
این گونه شد که سر و کله سایت های اجاره بازی پیدا شد. در چنین شرایطی مجبور شدیم بازی ها را تنها چند روز در اختیار بگیریم. می توان اینگونه بازی ها را تجربه کرد؛ اما به شرطی که محل اجاره دهنده بازی همه بازی ها را داشته باشد. که معمولا دچار محدودیت در تعداد بازی های اجاره ای هستند. تازه مشکل بعدی یعنی زمان اجاره شده هم مهم است. مثلا یک بازی Open World را نمی توان یک هفته ای تمام کرد. (مگر آنکه یک هفته از دنیا فارغ باشید و هیچ کاری جز بازی کردن نکنید) راه حل بعدی این است که بازی ها را معاوضه کنید یا قرض بدهید و یک بازی هم قرض بگیرید. این هم روش خوبی ست. اما باز هم محدودیت دارد. توجه داشته باشید که هدف از عنوان کردن معایب این روش ها، نمایاندن محدود شدن دنیای آزاد و ارزان گیمرهاست. عیب روش معاوضه ای این است که مگر چند دوست گیمر دارید که بتوانید عناوین بیشتری را تجربه کنید. حتی اگر در فضای مجازی هم به دنبال چنین افرادی بگردید باز هم محدودیت ها شما را رها نخواهند کرد. (تصور کنید شما یک بازی دارید و می خواهید با معاوضه همین یک بازی تمام عناوین دوست داشتنی تان را بازی کنید. خب کار سختی دارید) روش بعدی استفاده از سرویس های تخفیف شرکت هاست. مایکروسافت و سونی و EA Access و… در برخی موارد تخفیف های نادری به کاربرانشان عطا می کنند. علاوه بر قیمت کم گاهی هم بازی ها را کاملا رایگان در مدتی محدود برای کاربران قرار می دهند. با اوضاعی که ما داریم، کندن یک مو از خرس (کاپیتالیسم) غنیمت است. بالاخره نمی توان بدون بازی ماند. و کسی که دغدغه بازی کردن داشته باشد بازی خواهد کرد و از زیر سنگ هم شده بازی بیرون می کشد.

حرف آخر

شاید به نظر بیاید که با طرح راه حل ها مساله به کلی حل شده است. اما پندار من اینگونه نیست. من آن دسته از بازی دوستانی را می بینم که از نداشتن بازی جدید حسرت می خورند. آنانی را می بینم که حتی خرید کنسول جدید، یا حتی همان کنسول های نسل پیش گران شده هم، برایشان سخت است. آری سخت است. به همین سبب به نظر نویسنده این مقاله، صنعت گیم، به هر دلیل موجه و غیر موجهی، برای ما ایرانی ها به یک سرگرمی تجملی و گران و لوکس مبدل شده است. به محصولی که خیلی ها فقط در ویترین ها نگاهش می کنند. بازی هایی که تنها باید عکس و فیلم هایشان را دید و آهی از سینه بیرون داد و هیچ نگفت. همچنان که در تمام تاریخ، مفاهیم و محدودیت ها را، جغرافیاهای گوناگون به وجود آورده اند، لوکس شدن بسیاری کالاها برای ما، که از بخت بد “بازی” هم به جرگه آنان پیوسته، همین حکایت را دارد. دوست دارم همه آنانی که عاشق Gameاند، این محصول را با فراوانی و فراغ بال تهیه کنند. هرچند شاید این یک آرزوی دور و دراز باشد، و رد سرمایه داری شوم من را از به یاد آوردن این آرزو سرد کند، اما میلم به آن سو می کشد که آن را دوباره بر زبان بیاورم… و دوباره آرزو کنم و از آن جا که عالم خیال و تخیل در سرزمین ما توجهی ندارد، خود هم سهمی در گستراندن دنیای تخیلی یک نفر داشته باشم. به هر طریقی و به هر زحمتی…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Saman_hk گفت:

    تیتر رو که خواندم اشک تو چشمام حلقه زد. 😥

    • mhs gamer گفت:

      نسل هفتم کنسول ها کم خرج بودنو بازی های شاهکار زیاد.این نسل کنسول ها پر خرج شدنو شاهکار ها کم :-(( 😥

      • سلام
        شما همش میگید کنسول دارا مظلوم واقع شدن فقط بخاطر این که بازیشون ۲۰۰ تومنه درحالی که pc باز از همه مظلوم تره تا حالا گذرت افتاده چهار راه ولیعصر پاساژ ایران؟؟ یا بازار رضا؟؟
        الان بخوای یه pc بگیری باید پنجاه تا غول رو رد کنی کنسول دارا دو تا مشکل دارن یک: خرید کنسول دو:خرید بازی
        اما حالا ما pc بازا :
        ۱) خرید کارت گرافیک
        ۲)خرید cpu
        ۳) خرید مادر بورد
        ۴)خرید رم
        ۵) خرید پاور
        ۶) خرید کیس
        ۷) خرید فن
        ۸)خرید هارد
        ۹)خرید درایو نوری
        ۱۰) خرید مانیتور
        ۱۱) خرید موس
        ۱۲) خرید کیبورد
        دلم سر مورد ۱۱ و ۱۲ پره تا حالا شده چشمت موس و کیبورد ریزر یا استیل سریز رو بگیره؟؟
        خوب تسلیت میگم چون قرار نیست بهشون برسی چون قیمتش ۳ تا ۴ برابر قیمت اصلیشه فکر کنم دلار برای اونا ۹۰۰۰ تومنه
        ………
        خوب خودتون حساب کنید هر کدوم از اون قطعات چقدر کشیده میشه روش
        صبر کنید هنوز تموم نشده
        ………
        خوب pc رو با بدبختی خریدی میای بازی بتمن رو نصب کنی اوه تبریک میگم چون شرکت بی شر.فش وقت نذاشته واسه pc و درست پرت نکرده
        خیلی از بازیا اینجوریه
        صبر کن تموم نشده
        ……..
        با بدبختی پولارو جمع میکنی بری بازی اورجینال pc بگیری اصلا توی کشور فکر نکنم نسخه اورجینال فیزیکی pc باشه من تهرانو گشتم نبود
        خوب میخوای بری از استیم بازی بخری یه تبریک دیگه چون مردم کشورمون نمیتونن پس بال و مستر کارت داشته باشن(مردم معمولی)
        خوب دو راه داری راه اول بری استیم والت بگیری استیم والت ده دلاری رو با دلار ۴۱۰۰ باهات حساب میکنن
        راه دو بری بازی رو از سایتا بصورت گیفت بگیری بازیو با دلار ۴۳۰۰ حساب میکنن
        بعدش با آی پی ایران تازه نمیتونی خیلی از بازیا رو بگیری مثل gta v

        • alittttz گفت:

          :weep: :weep: :weep: 😥 😥 😥
          دلم کباب شد

        • Delta 4 گفت:

          ای گفتی موس وکیبرد خوب خواستم بگیرم از لیون.موس کیبردهای گیمینگ از هفتاد هشتاد تومن یه بالا تازه شروع میشه .در نتیجه ارزونتر رو خریدم با هشتاد تومن یک موس ۴۰ تومنی وی کیبورد ۴۰ تومنی گرفتم.موسش بعد سه ماه الان به قیر و وقار افتاده!!!

        • سلام
          لطفا تایید چیزی نگفتم که
          راستی سرعت اینترنت و تعرفه های عجیب و غریب رو یادم رفت

          • مرد.م ما این هم.ه به وضع ممل.کت و دز.دی مس.ئولین و …. گیر میدن ، ولی خیلی هاشون اکه تو اون موقعیت قرار بگیرن صد برابر بدترشو انجام میدن ،مگه اینایی که رو کارن چی و کی اند ! همین مردمن که با پول و پارتی و … به اونجا رسیدن و دارن مملکتو به تاراج میبرن
            ملت ما فقط بلدن حرف بزنن . از رشد اق.تصادی چین میگن ولی نمیدونن یه چینی روزی ۱۲_۱۶ ساعت کار میکنه !!!
            از پیشرفت ژاپن حرف میزنن ولی ذره ای حرف از فرهنگ مل.ت ژاپن نمیزنن
            از رفاه تو سوئد حرف میزنت ولی نمیدونن یه سوئدی سالی ۱۰_۱۲ کتاب میخونه … ما حقمونه
            اینو بدونین اگه بخواین جامعه رو اصلاح کنید . اول باید خودتون رو اصلاح کنید ….

            سم ناشناخته
            • mahdi m77 گفت:

              داداش فقط سطح و نوع درس خوندن جوونای مملکتو نگاه کن تروخدا؟
              چه انتظاری داریم از خودمون که کل کارمون پیچوندن کلاسو در رفتن از درسه
              الان خودم دانشجوام ولی تو بگو دو دقیقه برا درس خوندن وقت میذارم کل کارمون پیچوندن کلاسا و تفریح وقت گذرونی عشقو حاله
              حالا جالبه تابستونا برو مدارس ببین وضعشون دقیقا مثل روزای عادی ۱۰ ها کلاس برا شهریور تشکیل میشه و همه هم حداقل ۱ دونه درسشون مونده این حداقل میری میبینی طرف ۱۰ تا افتاده!
              باز میتونم به خودم افتخار کنم تو دوران مدرسه هیچوقت حتی یه درسو نیفتادم بمونم شهریور 😀
              هممون تقریبا اینطوریم جز عده محدودی مملکتی که فکر اغلب جووناش توجه کنید نمیگم همه میگم اغلبشون (فک کنم خودتونم قبول دارید) وقت گذرونی با جنس مخالفه هیچ انتظاری برای پیشرفت و اینده نداشته باشید.
              متاسفانه ما هم از تو داغونیم هم از بیرون نگاه کنید تا چه حدی تو همین مذاکرات کوتاه اومدیم؟
              اخرش باز تقریبا تحریم ها هستن و تازه دارن تحریم جدید وضع میکنن ترامپم که اومد دیگه هیچی…
              ما ها ادعا داریم ولی عمل نداریم ملت حاظر میشن مثلا جای خریدن ایفون برن glx بخرن نه نتیجش میشه هیچوقت از داخل پیشرفت نمیکنیم نگید جنس داخلی فلانه ژاپنی ها همون جنس داخلی داغونشونو خریدن تا الان به اینجا رسیدن.

            • mahdi m77 گفت:

              ۴۰ خط نوشتم رفت بررسی تایید کنید مرسی اه.

            • درسته مهدی جان و من خودمم همش سعیم پیچوندن درس و مدسه بود 🙁 ولی الان پشیمونیش رو درک میکنم .
              این ها بماند ، این چند روزی که برف اومد و هوا خیلی سرد شد . یسری از راننده تاکسیای کم شع.ور خط رو بسته بودن فقط در بست میبردن مل.ت هم چاره نداشتن تو سرما قبول میکردن ،!!!! یعنی ما به خودمونم رحم نمیکنیم

            • Saman_hk گفت:

              متاسفانه آدم های عاقل و فهمیده ای مثل شما کم هستند که الان به این روز افتادیم.

          • Sam Gideon گفت:

            ما ایرانیا تو همه چیز عقبیم و خواهیم بود
            صنعت بی صاحابه گیم تو ایران بزرگترین دغدغه ی ماست
            بازی صرفا شده تفریحی واسه بچه های پولدار
            اگه فرهنگ کپی رایت بین ما رعایت نمیشه باید حق داد
            کسی رو خودم میشناسم که خرج خونواده میده و کنسول هم داره ولی شاید ۲ ماه یه بار بازی بخره
            فرهنگ بازی بین ما اصلا جا افتاده نیست
            هرکی بازی میکنه رو میگن بچه ست ! بزرگترینش پدرها و مادر های گرامی
            همین الان پلی استیشن پرو رو ببینید
            روز اول ۳/۵۰۰ فروخته میشد
            یعنی ۲ برابر قیمت واقعی الان شده ۲ تومن
            خب مرد مومن از اول نمیتونی ۲ تومن بدی
            وقتی نظارتی نباشه اوضاع همینه دیگه
            یه بنیاد ملی بازی داریم که بود و نبودش فرقی نداره فقط بعضی وقتا یه سری بازیهارو ممنوع میکنن که مبادا بر جوانان اثر بد نذاره !
            گیمرها یه جامعه ی بزرگن که با فقر فرهنگی دیگران دچار فقر شدند

        • ELITE KNIGHT گفت:

          درود بر شما آقای Iran_peyma_rah_miravad
          اتفاقا کنسول باز ها هم مشکلات بسیاری دارن
          شما فکر کردی کنسول باز ها دل ندارن؟
          اونا دلشون میخاد که رو جوی استیک خودشون اسکین و لایت بار داشته باشن
          اونا دوست دارن اخرین مدل کنسول دلشته باشن
          حالا قیمت بازی ها به کنار
          حق اشتراک ماهیانه که خودش هزار درد سر و بد بختی داره و با این اوضاع افتضاه و گرون بستع های اینترنتی ، یه کنسول باز حداقل باید ماهی ۳۴۰ یا حتی بیشتر برای انلاین پول خرج کنه
          همه ما مشکل داریم
          چه پی سی باز چه کنسول باز

      • alegha گفت:

        در واقع باید گفت خلاقیت ندارن همش دارن گرافیک ارتقا میدن.
        نمونه بارز ryse و the order
        البته بعضی ها هم همباز در حال تولید شاهکار یا حداقل بازی های خوبی هستن.

    • ........ گفت:

      آقای غمگسار مقاله فوق العاده ای بودش. متفاوت و زیبا. امیدوارم که حد اقل دلار دیگه از این بالاتر نره و بازی ها گرونتر نشن. هرچند که الان دلار ۳۸۰۰ شده.
      دوستان اگه چیزی میخواید بخرید، الان وقتشه. شاید سه ماه دیگه نه تنها از گیم بلکه از خیلی چیزای دیگه هم با قیمت دلار محروم بشیم

      • Saman_hk گفت:

        دکتر جان همین الانش هم کسایی که وضع مالی خوبی ندارند تقریبا از بازی های جدید محروم هستند.

      • ali gc گفت:

        متأسفانه با این شرایط اقتصادی کشور گیم احتمالا برای خیلی ها به یه چیز دست نیافتنی تبدیل شده و با همین دلار ۳۸۰۰ هم که شما میگی باز هم دردی دوا نمیشه شخصه خودمو جای کسی می زارم که حقوق ماهیانش ۸۰۰ تومن باشه ( واقعا ظلمه ) خجالت می‌کشم که به خودم بگم گیمر ، گیم یه سرگرمیه که اصلش اینه باید دسترسی آسونی داشته باشه برای همه ی اقشار جامعه نه این که درصد کمی از مردم به عنوان یه چیز لاکچری بهش دسترسی داشته باشن وقتی با خودم فکر میکنم یه نوجوون ( درصد اعظم گیمر ها ) نتونه به یه بازی که دوسش داره برسه واقعا عذاب می کشم خودمو تصور میکنم که تو اون دوران اگه خودم به گیم که بزرگترین علاقه زندگیم بود ( و هست ) دسترسی نداشتم چه حالی میشدم به امید روزی که همه به این هنر ناب کمال استفاده رو ببرن

        • من خداروشکر وضعیت مالى خانوادم تو سطحى هست که حسرت نداشتن بازى رو نخورم ، وقتى میرم مدرسه میبینم گیم شده وسیله ى پوز دادن بچه خرپول ها به هم دیگه ، آدمایى که تا دوسال قبل اسم شرکتارو نمیدونستن حالا باهم تو رینبو قرار میذارن و یه ربع بازى میکنن و یه روز از خاطره هاش میگن و میخوان اطلاعات گیمینگ نداشتشون رو به رخ همدیگه بکشن ، هییییییى خوش به حال خیلى از شما که حداقل این صحنه هارو به چشم نمیبینید ، باورکنید بدتر از نداشتن کنسول و بازى جدید

      • vergil2max گفت:

        کاملا با شما موافقم.اینم حکایت حال ماست
        امروز گرانتر از دیروز…..
        درمورد مقالم بگم این جز سه مقاله برتری که در تاریخ گیمفا خوندم.
        حرف زیاد دارم که شاید پایین تر قسمتیشو را بگم.

    • Alinematit گفت:

      واقعا قلم زیبایی بودش.
      وقتی اسم نسل هفت اومد داغ دلم تازه شد
      بدون شک بهترین دوران عمرم همون دوران نسل هفتم بود واقعا با چ شوقی میرفتم سر کوچه و چند تا بازی میگرفتم اون موقع هم زیاد اخبار بازی هارو دنبال نمیکردم میشستم جلوی کنسول فقط یک ساعت فکر میکردم که کدوم یکیش رو اول بزارم داخل دستگاه ولی حیف ک اون دوران تموم شد.

    • consultation گفت:

      متاسفانه مسئولانه ما فکر میکنند مردم ما تا میتونن از داخل خرید بکنند و از جنس ایرانی استفاده کنند قدرت اقتصادی خوبی دارند اما این حقیقت که نماد اقتصاد یک کشور قدرت خرید مردم از اجناس خارجی هست را درک نکردند و تا درک هم نکنند وضع به همین منوال است
      و محبوبیت دولتمان با این رویه در بین مردم کاهش پیدا میکنه
      واقعا برا منی که طرفتار این نظ..ام هستم گفتن این حرف سخته اما واقعیت تلخ است

      • argada گفت:

        سلام
        دوست گرامی وضع بدی هست… حتی برای غیر گیمر هم وضع بده …

        برخلاف حرفی که زدی صنایع داخلی ما بسیار ضعیف هستند… اصولا ما صنایع داخلی نداریم همه در حال مونتاژ و تولید محصولات خارجی با کیفیت پایین تر هستند… خیلی از این کارخانه های توسط یه مشت سرمایه دار و تاجار بنا شده اند صرفا برای پول شویی…
        در واقع فساد هست که نمی زاره صنایع واقعا رشد کنند…
        برای رشد و توسعه باید تولید در کشور افزایش پیدا کنه… تا شغل بیشتری ایجاد بشه… جلوی قاچاق گرفته بشه با فساد مبارزه بشه…تا قدرت خرید مردم افزایش پیدا کنه…اونوقت ارزش پول بیشتر میشه و کشور به رشد اقتصادی می رسه….

        الان کی از تولید داخلی حمایت می کنه!؟ اصلا چند درصد خریدهامون داخلی هستند!؟ حتی همین ماشیتهای داغون هم مونتاژ خارجی هاست …

    • consultation گفت:

      در ضمن پول آلمانی از صد سال پیش ثابت بوده اما پول ایران از ۴ سال پیش از ۱۰۰۰ تومان رسید ۳۸۴۰ تومان برای خرید یک دلار!!!!!!!!
      یعنی آلمانیه همون بازی را چهار سال پیش یه قیمت میخرید اما ما باید چهار برابر چهار سال پیش پول بدیم :no: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:

    • Delta 4 گفت:

      رکورد جدید.مثبت دادم از ۴۸ پرید ۶۴
      جریان چیه!!!!

    • خیلی این پست بجا بود متاسفانه همه بچه های ایران از گیم فاصله گرفتن بخاطره نبود کار خرید بازی اورژینال :-X 🙁

  • یک مقاله فوق العاده عالی و با کیفیت برای روز تعطیل گیمفایی های عزیز. اقای غمگسار که به تازگی به تیم نحریریه اضافه شدن نویسنده بسیار توانمندی هستن مثل بقیه اعضای تیم و این موضوع از همین مقاله نخستشون مشخص هست. امیدوارم که در آینده هم شاهد مقالات خوبشون باشیم تا کاربرای عزیزمون لذت ببرن از مطالب.
    همچنین باید خدمت دوستای عزیزم بگم که چهارشنبه و پنجشتبه دقیقا قبل از مراسم بازی سال، مقاله تیم گیمفا که بازی های منتخبشون رو در بخش های مختلف برگزیدن هم تقدیم حضورتون خواهد شد.

  • Delta 4 گفت:

    عالی بود.الان کنسول دارها مشکل قیمت بالای بازی رو دارن و pc بازها مشکل قیمت گران سخت افزار قدرتمند.البته بشکنه کمر دنوو.اشتراکی هم که دنگ و فنگ داره.

  • Abbas گفت:

    هک نشد؟ 😀
    هر روز خدا یکى از من میپرسید اینو

  • Big Boss گفت:

    واقعا حرف دل خیلی از گیمرا بود .
    یادش بخیر من انقدر نسل هفت و شیش بازی داشتم که بعضیاشونو یادم میرفت بازی کنم!
    اما نسل هشت … نسلی که بازی مافیا ۳ رو که مال دوماه پیشه تازه تونستم به قیمت ۶۰ هزار تومن (۴۵ تومن اکانت و ۱۵ هم نصب) بگیرم!
    و این خودش عند نامردیه چون اونور آب با همین قیمت دیسکیش رو میگیرن . بعد میگن ما بچه مسلمونیم و آدمای خوبی هستیم و اونا کافرن!
    کالاف اینفنیت روز اول خواستم بگیرم ۳۰۰ هزار تومن!
    .
    و همچنان مرگ بر آمریکا !

  • mj.m گفت:

    واقعا قلبم به درد اومد چقدر ما گیمر ها تو این کش.ور باید زجر بکشیم مگه چه گناهی کردیم ما هم ادمیم خب!!ما هم دل داریم!
    بعد حالا همه ی این حرف هایی که نویسنده ی عزیزگفتن به کنار
    ما باید از دوستان فروشنده هم زخم بخوریم
    تخفیفات سری دوم بلک فرایدی مایکروسافت که شروع شد من از چند ماه قبلش واسه خرید فورزا هورایزون ۳(عکسش تو مقاله هست!)برنامه ریزی و نقشه کشده بودم با هر بدبختی ای که بودم پولمو تکمیل کردم و رفتم که از سایت گیم ش.ی.ر.ی.ن.گ بازی رو بخرم که دیدم تخفیف رو اعمال نکردم وقتی پرسیدم چرا اعمال نمیکنید گفتن چون از قبل خرید با قیمت ۶۰ دلار داریم نمیشه ۴۰ دلار بدیمشون(با تخفیف استور)
    بعد گفتم اره راست میگن بهشون پیشنهاد دادم جنس های قیمت قدیم رو بزارن بعد بلک فرایدی بفروشن هرطوری بود بحث رو پیچوندن
    خلاصه سرتون. درد نیارم تخفیفات بلک فرایدی رو به بهونه ی نا پایداری دلار تموم کردن و اخرش هم نتونستم فورزا رو بخرم
    هی روزگار

    • mj.m گفت:

      تایید لطفا حرف دل خیلیاس

      • mj.m گفت:

        واقعا قلبم به درد اومد چقدر ما گیمر ها تو این ک.ش.و.ر باید ز.ج.ر ب.ک.ش.ی.م مگه چه گ.ن.ا.ه.ی کردیم ما هم آدمیم!!ما هم دل داریم!
        بعد حالا همه ی این حرف هایی که نویسنده ی عزیزگفتن به کنار
        ما باید از دوستان فروشنده هم ز.خ.م بخوریم
        تخفیفات سری دوم بلک فرایدی مایکروسافت که شروع شد من از چند ماه قبلش واسه خرید فورزا هورایزون ۳(عکسش تو مقاله هست)برنامه ریزی کرده و نقشه کشیده بودم با هر سختی و ب.د.ب.خ.ت.ی ای که بودم پولمو تکمیل کردم و رفتم که از س.ا.ی.ت گ.ی.م ش.ی.ر.ی.ن.گ بازی رو بخرم که دیدم تخفیف رو اعمال نکردم وقتی پرسیدم چرا اعمال نمیکنید گفتن چون از قبل خرید با قیمت ۶۰ دلار داریم نمیشه ۴۰ دلار بدیمشون
        بعد گفتم اره راست میگن بهشون پیشنهاد دادم بازی های قیمت قدیم رو بزارن بعد بلک فرایدی بفروشین گفتن به شما ر.ب.ط.ی نداره ف.ر.و.ش.گ.ا.ه در اعمال کردن یا نکردن تخفیف ها م.خ.ت.ا.ر.ه و کسی نمیتونه تو کار ف.ر.و.ش.گ.ا.ه د.خ.ا.ل.ت کنه!!!
        خلاصه سرتون درد نیارم تخفیفات بلک فرایدی رو به بهونه ی ناپایداری دلار تموم کردن و اخرش هم نتونستم فورزا رو بخرم
        هی روزگار

    • amir_hosine گفت:

      خودت نمی تونستی خرید کنی؟
      من توی استیم حساب کردم خودم والت بخرم باهاش بازی بخرم ارزون تر در میاد
      تو همین تخفیف ها ۵ تا بازی گرفتم لازم هم نبود منت کسی رو بکشم برام بازی بخره

  • sam fisher گفت:

    ای بابا کیه که به حرف ما جامعه گیمر گوش کنه!!! یادش گرامی نسل هفتو میگم واقعا دنیایی بود برای خودش الان بحس ۴k کنسول های میان نسلی تی وی اچ دی ار هم اضافه شده دست رو دلم نزار که خونه:-(( 😥

  • pro gamer2017 گفت:

    عالی بود آقا شاهین.واقعا با این مقاله زیباتون حرف دل خیلی از ما ها رو زدین.همه ما مجبوریم تو این نسل برای رسیدن به کنسول یا بازی های مورد علاقمون کلی دست و پا بزنیم و کلی خرج کنیم وقتی هم اون بازی رو بدست میاریم پشتش کلی بازیه خفن دیگه هم روانه بازار میشه و دل ما از اینکه نمیتونیم همشونو بدست بیاریم میشکنه 😥 😥 😥 در ضمن ورودتون به تحریریه گیمفا رو تبریک میگم :rose: :rose:

  • pedramdante گفت:

    مقاله بسیار زیبا و کامل،بدونه هیچ شکی بهترین مقاله چند سال اخیر در صنعت گیم درود دوست من

  • مقاله بسیار جالبی بود :yes: :yes:
    متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که کلمه “نظارت” در اون هیچ معنایی نداره هر کی هر چی خواست میفروشه هر کی هر قیمتی خواست روی یک محصول میذاره توی یک خیابان اگر بخوای یه چ.یزی بگیری قیمت فروش توی هر مغازه با مغازه بعدی متفاوته و …… کاریش هم نمیشه کرد پس باید ساخت تا یه روزی بلاخره …….. اما چه باید کرد من خودم نسبت به نسل قبل وضعیت بازی هام فاجعه هست کجاست بازی های ۲ تومن و ۵ تومن و حالا یه گیرز۴ میشه ۲۳۰ تومن یا کوانتوم بریک شد ۲۲۰ تومن خب خیلی ساده هست کل بازی های نسل قبل که قیمت هاشون رو بذاری رو هم به ۲۵۰ تومن نمیرسید ولی الان :rotfl: :rotfl: در این گونه مواقع من حداقل خیلی از بازی های مولتی پلتفرم رو نمیگیرم یا بازی های تمام انلاین رو نمیگیرم و صرفا به بازی های انحصاری و بازی های رایگان گلد و سرویس ea بسنده میکنم چون واقعا صرف نمیکنه مگر اینکه اون بازی مولتی پلتفرم گرفتنش واجب و خاطره انگیز باشه در نهایت با توجه به شرایط درامد مردم در کشور ما چاره ای جز هک شدن کنسول ها نیست وگرنه مجبوریم به همون روش بالا عمل کنیم

  • تشکر از نویسنده این مقاله.داغ دلم تازه شد.باید قبول کرد مشکل از بازی اورجینال نیست.بلکه از عملکرد ضعیف و نابجای مسولین بی خرد و سفیه هستش.وگرنه مگه در نسل هفتم بازی اورجینال به قیمت ۶۰ الی ۷۰ هزارتومان بیشتر بود؟دوستان خانه از پای بست ویران است.یک عده راهزن به جونمون افتادن که فروشندهای نچندان محترم هم به تبع اونا راهشون رو در پیش گرفتن.راست گفت سعدی که مردم به سیره و راه حاکمانشان هستند.فقط دعا میکنم که اتفاقات خوبی رخ بده که نه تنها ما گمیران بلکه تمام ملت عزیزمون از دست این بی وجدانهای نابخرد خلاصی پیدا کرده و بتونیم مثل بقیه دنیا طعم راحتی و اسایش رو بچشیم.

  • Reza..GOW گفت:

    یادم میاد ۱۵ سال پیش وقتی Ps2 تازه گرفته بودم بازی اورجینالش ۱۰ هزار تومن بود :struggle: :-/

  • MOANOFTHEMOON گفت:

    توجه کنید این نسل همش ریمستر شده و بازی هایی به باشکوهی نسل هفت زیاد نداره
    از یه طرف من عاشق اینم که ps4 هک بشه
    توی خارج ازکشور ارزش پولشون بالاست ببینید فرضا یک پوند میشه ۵۰۰۰ تومن ما
    یا هر دلار میشه ۴۰۰۰ تومن ما
    ولی به نظرم ویو لایق عضو بودن در نسل هشت نیست
    چرا به این دلیل:
    Ps4 و xbox one هر دو کنسول هایی با گرافیک خیره کننده و ظاهری جذاب و شکیل اند
    ولی ویو
    نه شکیل است نه زیبا گرافیک بازی هایش هم به گرد پای ps4 و xo نمیرسند
    در ضمن اگر بخوایید در سفر بازی کنید میتوانید به جای ویو چند بازی جالب رو تبلت خود ریخته ( که البته صفحه تبلت از ویو بزرگتره و چشم هایتان داغون نمیشه )
    اکنون شما میگید : ویو باید کوچک باشد و از اینجور چیزی نباید انتظار گرافیک بالا خواست .
    یک بدی ویو این است که مثل psv تا اخر عمر هک نمیشود و باید پولتان را بابت بازی های چرت و پرت ( البته بازی خوب هم داره ) بریزید و رو صفحه کوچک بازی کنید و در حسرت صفحه بزرگ بمانید
    در نهایت این نظر شخصی است و بی ادبی نکنید

  • osali.Wii U گفت:

    آقای آقابابایی این تیتری که انتخاب کردین از آهنگ ((نقی)) که آقای شا.هین نج.فی خونده نیست ؟؟!؟ اینم متن آهنگ :
    #نقی تو رو به طول و عرض و تحریم دلار رو به رشد و حس تحقیر …
    ولی از حق نگذریم تیتر جالبه …

  • Luckyluck گفت:

    درود بر شما…
    مقاله ای که کمتر کسی به فکر نوشتنش هست اما مشکل بسیاری از گیمر ها رو بیان کرده…
    اما مشکل کار از پول ها و دلارهایی هست که هر روز تو ک.ش.و.ر ما به یغما میره!!!

  • در ابتدا لازم هست از آقای شاهین غمگسار که شجاعانه پرده از بخشی از معضلات دنیای گیم در ایران برداشتند تشکر کنم :yes:
    مشکلات دنیای گیم در ایران که یکی-دوتا نیست :-/ :pain:
    از مشکلات بالا رفتن دلار گرفته تا گرانی کمر شکن و نبود نمایندگی ناشرین در ایران، و از طرفی معضلات محصولات قاچاقی و نبود جایگزین داخلی و … .
    اگر حداقل مشکل مالی بود خوب بود،؛ می شد بواسطه پسنداز و برنامه ریزی کاری کرد :yes: حداقلش ناشرین و سازندگ‍ان جهان، ایران رو برسمیت می شناختن و محصولات درخور رضایت جامعه گیمرهای این مرز و بوم عرضه می کردند باز قابل تحمل تر بود تا این که اصلا در دنیای گیم وجود خارجی نداشته باشیم 😐

  • mohamad 47 گفت:

    دست شما اقای غمگسار درد نکنه.حرفهایی که تو دلمون تلمبار شده بود رو بیان کردیم.اخرای مقاله اشک تو چشام جمع شده بود دیگه 😥
    من خودم هنوز به نسله هشت نرفتم.وقتی میبینم الان تو این نسلی که هستم(هفت)و هر بازی از همون نسل رو مفت مفت دانلود میکنم،اصلا فکر پول دادن به بازی اونم ۲۰۰ هزار تومن دیوونم میکنه.اما چاره چیه تا کی میخوام تو نسله هفت بمونم.نهایتا تا اخر این ماه دیگه باید برم یه پرو وردار.
    خیلی از گیمرا که محصل و دانش جو هستند و نهایتا یه پولی از والدینشون میگیرن برای گیم.حالا بعضی ها که زدن تو کار مثله خودم با اون حقوق ماهیانه(تو رنج ۱ الی ۱۵۰۰)هم زورمون میاد به یه بازی ۲۰۰ تومن پول بدیم.
    واقعا اونایی که تو خارج زندگی میکنن خیلی تو رفاهن.همین ایرانم تا چند سال پیش خوب بود ولی…من همون PS3 رو چند سال پیش با یه بازی GOW 3 اورجینال گرفتم ۴۵۰ هزار تومان.در حالی که تا یکی دو سال بعدش تا یک و پونصد هم رفت قیمتش 🙁
    بحث این رو اوردین که تو فرانسه و استرالیا و … حقوق ساعتی بیشترم هست.یکی از همسایه هامون اینجا زن گرفت پسرش رفت با زنش استرالیا اقامت کردن و همون جا هم زندگی میکنن و صاحب بچه هم شدن.الان چند ساله حتی یه سرم به مادر پدرش نیومده بزنه.بره چی فکر میکنین.انقد اون جا بهش خوش گذشته که اصلا این ورو یادش رفته

  • mehrdadPS گفت:

    آقا کلا تو دنیا قیمت سخت افزار به نرم افزار پایین تراومده
    تو کشور ما که عادت داریم یه بار پول یه سخت افزار عالی را بدیم و چند بار نرم افزار کرک شده و ارزون بگیریم زیاد خوب نیست
    بنده خودم برنامه نویسم هم برنامه تحت وب هم موبایل هم یه کوچولو تو بازی سازی فعالیت دارم و به شخصه می بینم که تولید نرم افزار به خاطر همین دید تو کشور ما با چه چالشهای روبه رو .
    البته از طرفی هم با قیمت بالای نرخ دلار هم مشکل دارم .

  • hamidprop گفت:

    اصلا گیمرهای الان کلا بدشانسن بابت بازیهای بی سر و ته با گیم پلی ضعیف و فقط و فقط پیشرفت گرافیکی باید کلی پول بدند بعدم یه بازی نصفه تحویل میگیرند که بعدش به اسم dlc باید بابت اسلحه و لباس و مرحله جدید و هرچیزی که جزء لاینفک بازیه باید پول اضافه بدند زمان ما این خبرا نبود بازی شاهکار میومد بیرون تو خود کشورهای سازنده با قیمت معقول توی ایران هم که مجانی و واقعا هم که بازی بودند

  • 4maxpayne گفت:

    به دید مثبت هم نگاه کنیم دست این بچه ها ١٠-١٢ ساله نوب از این نسل کوتاه شد که فقط لاف میزدن تو انلاین 😀

  • nolands گفت:

    تبریک میگم به شما جناب غمگسار که اینقدر زیبا و بی نقص نوشتید, و ممنونم!

  • S@butcher گفت:

    این مقاله بهترین مقاله ای بود که تو این هفته تو گیمفا خوندم
    چه میشه گفت ? دیگه چیزی جز حسرت و اشک برام نمونده .از اول مقاله تا آخرش فقط داشتم آه میکشیدم
    حداقل با خوندن این مقاله و بررسی کامنتا خوشحالم که تو دنیا تنها کسی نیستم که نمیتونه به عشقش برسه.
    من گیمر دیگه حسرت خوردن و اشک ریختن (بی شوخی) از دیدن قشر پولدار و دست به جیب اجتماع که دسترسی سریع به بازی دارن ،برام طبیعی شده.
    دیگه نمیدونم از دست این م.م.ل.ک.ت به کدوم دیوار سرمو بکوبم.
    ممنون بابت مقاله

  • SEYED1999 گفت:

    خسته نباشید آقای غمگسار مقاله ی بسیار جالب و زیبایی بود که حرف دل من و خیلی از گیمر هایی هست که به دلیل شرایط مالی و وضعیت کشور باید خیلی از علاقه و خواسته هاشون رو نادیده بگیرن و از اونا بگذرن…
    خدا شاهده هنوز کنسول نسل ۸ نگرفتم و هنوز سه ساله دارم با X360 و PS3 سر میکنم که بلکه روزی یکی از کنسول های نسل ۸ هک بشن و دوباره به عرصه برگردم.
    اگه اینطور پیش بره نسل گیمر های امثال من بزودی منقرض میشه و حتی قاب بازی ها رو هم از نزدیک نمیتونیم ببینیم و این میسر نیست جز با دو چیز=۱٫بهتر شدن وضعیت هردمبیل و دره پیت گیم و نظارت بر اون و بازگشت دلار به ارزش واقعیش_۲٫هک شدن کنسول های این نسل.
    (ولی باز هم خداروشکر چون این عوامل یک خوبی ای که داشته باشه اینه که تمام وقتمون رو پشت بازی نگذرونیم و چیز های با ارزش تری رو در این دنیا ببینیم)
    متاسفانه نسل های ۶ و ۷ دیگه فکر نمیکنم تکرار بشه
    نسل های بسیار ارزان قیمت-با عناوین شاهکار فراوان و بسیار زیاد-بدون مشکلات فنی و گرافیکی و آپدیت و…-عمر طولانی و …

    • amir_hosine گفت:

      شما که می خوای هک بازی کنی برو pc بخر
      هم ارزون تر در میاد هم بازی های بیشتری براش هست هم نسل نداره و … هر بازی ای هم خواستی اورجینال می گیری

      • SEYED1999 گفت:

        کلا با PC حال نمیکنم و از طرفی از انحصاری کنسولی نمیتونم بگذرم و از طرفی قیمت بسیار بالای یک PC باعث شده که به PC فکر نکنم.(قطعاتش که ماشالا هر ماه آپدیت میشه و آدم از عمر واقعیشون مطمئن نیست)
        داداش دلت خوشه ها بازی های PC هم که الان از ۵ تا یکیشون کرک میشه اونم با اون حجم های فضاییشون با کلی مشکلات فنی.

        • alittttz گفت:

          داداش دلت خوشه ها بازی های PC هم که الان از ۵ تا یکیشون کرک میشه
          برعکس الان قفل دنوو شکسته شده کم کم داره بازیها کرک میشن مثلا از هر پنج تا بازی ۳ تاش کرک میشه اون دوتای دیگش هم cpy کرک میکنه

        • Delta 4 گفت:

          با ۱۵ هزار تومن هزینه بیشتر میشه اشتراکی گرفت.من خودم نتونستم از خیر Just Cause 3 بگذرم اشتذاکی گرفتم بعدا تامب ریدر کرک شد.اینساید هم کرک شد.جدیدا دیوس اکس هم کرک شده.

        • amir_hosine گفت:

          قیمت بسیار بالای یک PC باعث شده که به PC فکر نکنم.
          _____________________________________
          قیمت بسیار بالا رو چطور حساب کردی ؟
          کلا ۱ و دو میلیون تومن بیشتر باید پول بدی که با وجود مزایای pc بهت میده که در کنسول وجود نداره کاملا ارزشش رو داره
          در طولانی مدت هم با وجود تخفیف های گسترده استیم و سایت های مختلف یا استفاده از کرک و اشتراکی و همینطور انلاین رایگان ، هزینه کمتری پرداخت می کنی نسبت به کنسول.
          —————
          (قطعاتش که ماشالا هر ماه آپدیت میشه و آدم از عمر واقعیشون مطمئن نیست)
          ____________________
          کسی مجبورت کرده سیستم رو ارتقا بدی ؟
          اسم بده جنازه تحویل بگیر
          ———————————————
          حجم های فضاییشون با کلی مشکلات فنی.
          ____________________
          حجم بازی ها که تغریبا یک اندازست . پس فرقی نمی کنه.
          مشکلات فنی هم بستگی به سطح توقعت داره
          برای یکی مثل من ۳۰ فریم فاجعست. کمترین فریم قابل تحمل ۴۵ برام.
          برای کنسول گیمر ۳۰ استاندارده.
          سطح توقع فرق می کنه.

      • mohamad 47 گفت:

        وقتی یه چیزی طعمش میره زیر زبون ادم دیگه دل کندن ازش سخته.بستن پی سی خیلی به صرفه تره ،اما منی که نسله هفت ps3 داشتم و با انحصاری هاش زندگی کردم،دیگه نمیتونم قیدشون روو تو نسل های بعدی بزنم و برم پی سی ببندم.درسته گرون میخریم و خواهیم خرید،اما این چیزیه که عشقه ماست و این پوله عشقه،گوره بابای پول :weep:

  • geralt گفت:

    خدایی دلم گرفت. فقط میگم خیلی نامردیه 😥

  • Y PS گفت:

    ممنون بابت مقاله زیبا ولی غم انگیزتون آقای غمگسار :yes:
    اینجانب که یکی دو ماه بعد از انتشار بازی ها ، دست دومش رو میخرم و بعد با یه بازی دست دوم دیگه تعویض میکنم! روزگار گیمریمون هم بد نیست میگذره…
    گویا موجی در راهه که اگه برسه ساحل کار تقریبا همه گیمرا تمومه(به جز پولدارا) :-(( از همین جا باید بگم ‘خطرناکه حسن’ یه کاری بکن جان ما.درت…

  • Just darkness گفت:

    بسیار عالی بود اقای غمگسار سپاسگذارم
    همونطور که گفتید مرز میان سهل ومشکل باریک است و زمین ماهمیشه زمین پرسنگلاخ تری بوده
    .
    .
    .
    .
    اسمون همه جاش یه رنگه این زمینه که یه جاش زشته یه جاش قشنگه(ش.ن)

  • alittttz گفت:

    واقعا شرایط واسه گیمرای ایران خیلی سخت شده
    از اونور دلال های ایران که با قیمت های نجومی سر مارو کلاه میزارن و ما هم مجبوریم بخیریم
    از اینور هم پدر مادر ها به بچه هاشون میگن بازی چیه مگه بچه ای و این چیزا و با هزار بدبختی یه پلتفرمی میخریم(خودمم همیشه همینو بهم میگفتن ولی من محلشون نمیزاشتم)
    .
    .
    .مقالتون عالی بود

  • alittttz گفت:

    واقعا شرایط واسه گیمرای ایران خیلی سخت شده
    از اونور د.لا.ل های ایران که با قیمت های نجومی سر مارو کلاه میزارن و ما هم مجبوریم بخیریم
    از اینور هم پدر ما.د.ر ها به بچه هاشون میگن بازی چیه مگه بچه ای و این چیزا و با هزار بدبخ.تی یه پلتفرمی میخریم(خودمم همیشه همینو بهم میگفتن ولی من محلشون نمیزاشتم)
    .
    این نسل هم …
    .
    .مقالتون عالی بود

  • واقعا مقاله خوبی بود و تیترو دیدم فهمیدم با یه مقاله عالی روبه رو هستیم
    مرسی بابته مقاله
    تو ایران واقعا سخته

  • Ali TNT گفت:

    سلام تشکر از شما برای مقاله خوبتون واقعا دلم نیومد چیزی ننویسم حرف دل خیلی هارو زدید من قبلا که x360 داشتم خیلی باهاش حال میکردم حتی با اینکه از آنلاینش محروم بودم ولی الان که ps4 گرفتم واقعا بعضی وقتا اصلا یادم میره که ps4 دارم متاسفانه اینطوری که داره پیش میره کلا باید با گیمینگ خداحافظی کنم

  • خیلی مقاله عالی بود. به خدا خسته شدم من انقدر به تریلرهای uncharted 4 و the last of us نگاه کردم و حسرت خوردم. دولت هم ابدا براش این موضوع مهم نیست که هیچ، خیلی هم خوشحاله که چه خوووووووب، فرهنگ منحط غرب وارد جامعه کمتر میشه. clash of clans هم که فیلتر کردن. اینطور بره تهش ههممون مجبورین candy crash و snake بازی کنیم فقط.
    در ضمن اون قسمتی از واژه تهدید سرمایه داری به خاطر جلوگیری از هک و… استفاده کردین و گفتین که این نوعی قویتر شدن سرمایه داریه اشتباهه به نظر من. خود شما هم اگر چیزی تولید کنی انتظار داری کسی که اون رو میخره پولش رو بابت زحماتی که کشیدی به شما بده. این کارهای جلوگیری از هک و … کاملا منطقی هستند. اشکال از سطح اقتصادی ماست که این فاصله ایجاد میشه. قانونی که کپی رایت گفته میشه و ما اصلا براش هیچ اهمیتی قائل نیستیم یکی از عوامل پیشرفت اونهاست. چون کسی که کار خلاقانه ای انجام میده سودش رو میبره نه مثل ما که نویسنده کتاب یا فیلمساز دو روزه نسخه رایگاه محصولشون میاد تو بازار.

  • borunaru گفت:

    دلار شده ۳۷۲۴ تومان :dazed: :sarcasm: اخه چرا؟. یاد نسل هفت بخیر

  • Reyes SH گفت:

    مقاله عالی بود این اواخر که به زور تونستم بازیهای اورواچ و رینبو رو اصل بگیرم تفاوت بازی کرکی با اصل رو درک کردم و برای اصل نگرفتن خیلی از بازیهای قدیمی تر حست خوردم و بیشتر مقاله رو درک میکنم الان. مثلا من همون طور که میدونن اکثرا یه کد فنم ولی تا خالا نتوتستم یه کالاف اصل بگیرم تا مولتی و زامبیشو تجربه کنم. حس تلخیه واقعا. یا بازیهای دیگه ای مثل تایتان فال و بتلم مولتی های عالی و خواستنی دارند ولی وقتی کالاف رو هنوز نمیتونم بخرم اونا پیشکشن. اونور آبیا ولی راحت میخرن و بازی میکنن.
    حالا پول سخت افزار رو کلا حساب نکردم که اونم دنیایی هس برا خودش. تنها چیزی که الان پی سییمرا کم دارن تحریم شدن آی پی ایزان توسط شرکتای بازی سازیه .

  • DemonSnake گفت:

    واقعیتش بیشتر از تحقیر من حس حسرت رو دارم . حیرت میخورم از اینکه زمانی که با ۱۰۰۰ تومن بازی شاهکار ps2 میخریدیم و حال دنیا و اخرت رو میبردیم ولی حالاچی ۲۰۰ هزارتا میدیم اخر سر بابازی ای روبرو میشیم که نصف لذت قدیمو نداره 😥

  • moj45taba گفت:

    تنها راه برا ما ایرانیا این هست که کنسول ها هک بشن چون اوضاع اقتصادی کشور درست بشو نیست
    من نمیدونم لابد فضایی ها اومدن کنسول های نسل هشت رو ساختن که هیچ بنی بشری تا حالا نتونسته هکشون بکنه حداقل خود ما ایرانیا هم هک نمیکنیم فقط منتظر یم یکی برامون هک کنه

  • Hamed72 گفت:

    یادش بخیر.ی زمانی ۴-۵ تا بازی کامپیوتر میگرفتم میشد فوقش ۳۰ هزارتومن.الان ی بازی ۳۰ هزار تومن :pain:
    چند وقته همین لذتم ازمون گرفته میشه میایم گیمفا درد و دل میکنیم با بچه ها. 🙁
    خدا کنه گیمفا رو دیگه ازمون نگیرن :struggle:

  • erfan9 گفت:

    سلام دوستان
    یه سوالی هست خیلی وقته ذهن منو مشغول کرده
    من ۷ ساله ایکس باکس ۳۶۰ دارم ولی الان تقریبا سه ساله که هیچ بازی برای این این کنسول جز فیفا و لگو نمیاد!می خوام به نسل هشت کوچ کنم ولی قیمت بازیهاش منو مردد می کنه؟
    می خواستم بدونم شما دوستان عزیز گیمفایی چه جور بازی تهیه میکنید که بازیهای ارزان تر و در نتیجه بازیهای بیشتری گیرتون میاد؟بهترینش همون سایت گیم ش.ی.ر.ی.ن.گ هست یا روش بهتری هم دوستان سراغ دارن؟خواهشا تجربیات خودتونو بگین
    با تشکر فراوان، همچنین از آقای غم گسار بابت مطرح کردن همچین معضلی تشکر می کنم

  • erfan9 گفت:

    سلام دوستان
    یه سوالی هست خیلی وقته ذهن منو مشغول کرده
    من ۷ ساله ایکس باکس ۳۶۰ دارم ولی الان تقریبا سه ساله که هیچ بازی برای این این کنسول جز فیفا و لگو نمیاد!می خوام به نسل هشت کوچ کنم ولی قیمت بازیهاش منو مردد می کنه :-(( :-(( :-((
    می خواستم بدونم شما دوستان عزیز گیمفایی چه جور بازی تهیه میکنید که بازیهای ارزان تر و در نتیجه بازیهای بیشتری گیرتون میاد؟بهترینش همون سایت گیم ش.ی.ر.ی.ن.گ هست یا روش بهتری هم دوستان سراغ دارن؟خواهشا تجربیات خودتونو بگین :worship: :worship: :worship:
    با تشکر فراوان، همچنین از آقای غم گسار بابت مطرح کردن همچین معضلی تشکر می کنم

    • راه های متفاوتی برای خرید بازی ارزان تر هست اول اینکه شما الان اگر کنسول نسل۸ بخرین خیلی از بازی های قدیمی این کنسول ها قیمت هاشون زیره ۱۰۰ تومن هست مثلا توی اکس باکس بازی هایی مثل رایز-دد رایزینگ۳ یا تایتان فال یا گیرز التیمیت و …. اما بازی های جدید خب اکثرن گران هستن و اگر نسخه فیزیکی میخوای باید صبر کنی تا زمان بگذره و ارزان بشن نکته بعد با خرید اشتراک گلد مایکروسافت هر ماه ۲ بازی برای وان رایگان میکنه که میتونی دانلود کنی به علاوه ۲ بازی هم برای ۳۶۰ که در وان قابل بازی هستن علاوه بر این میتونی از سرویس ea استفاده کنی که با خرید این سرویس بازی های رایگان زیادی میتونی بگیری و اگر خواستی سایت “وست گیم” بازی کار کرده یا دسته دوم داره که میتونی خرید کنی ولی تعداد محدود هست و زود هم فروش میره باید سریع بخری چند روز پیش بازی هیلو۵ رو داشت ۸۹ تومن میداد

    • اگه میخوای بیای نسل ۸ پی اس فور بخری به نظرم بهتره یا اینکه صبر کن تا اسکورپیو بیاد بعدش تصمیم بگیر برای خرید.

  • Hadi MP گفت:

    دست رو دلمون نزار،با این وضعیت بازیا این قیمت گیم ،مهم تر بی ثباتی،یه روز دستگاه میره ۹۰۰ یه روز ۱۵۰۰ اصلا معلوم نیست چه خبره :pissedoff:

  • ziro گفت:

    با تشکر از مقاله ی عالی اقای غمگسار
    من اگه ۳۰۰تومن پول بازی بدم خونوادم یا منو میکشن یا تبعید می کنن یا از ارث محروم میکنن.
    میگن خاک تو سرت اینهمه پول دادی سی دی گرفتی :reallyangry: :reallyangry:
    :beatup: :beatup: :beatup:

  • dimoomid گفت:

    دلار رو به رشد!!! موضوعیه که چهار دهه هرروز بیشتر و گرونتر از دیروز! داشتم فکر میکردم اگر قیمت دلار الان دلاری هفت تومان بود مقل قدیما یه بازی شصت دلاری برامون اب میخورد چهارصدوبیست تومان! البته تنها چیزی که تو این ک.شور گرون نشده قیمت یه سری مواد در صنعت فضانوردیه یعنی میزنی و میری فضا و همه اینها به لطف خیلیهاست که تنها کاری که برامون کردن فقط شعار دادن و شعار دادن و حرف زدنه خیلی چیزا عرضه میخواد که خیلیا ندارن مثل مم.لکت داری و …

  • mohammad.bh گفت:

    دلار دهنه همرو سرویی کرده. به خصوص پی سی بازا 😥

  • black.flag گفت:

    واقعا دمت گرم شاهین جان
    این مقاله دقیقا شرح حال من بود، منم دو سه سالی میشه که با یه سیستم ذغالی و ps3 رسما از دنیای گیم شوت شدم بیرون، عاخه دیگه برا ps3 بازی نمیدن نامردا، از بی پولی‌هم چیزی نمیگم همشو خودت گفتی

    • vergil2max گفت:

      دوست داشتم بگم برید کنسول و سیستم زغالیتون را بفروشین و کنسول نسل ۸ بخرید اما بعدش چی!!!
      من سال پیش اواسط پاییز یک سیستم چهار و خرده ای تومنی(چی واحد پولی با ارزشی)خریدم که با خیال راحت بازی کنم.اما چه فایده که همون موقع دنوو ظهور کرده و کرک را هم وتو کرد.
      به هر حال..در حقیقت من از خدامه که بتونم همه بازیهای که دوست دارم را اورجینال بخرم اما چه فایده که =اونوریها ما را تحریم میکنن و این وریها ما را سلاخی میکنن و اینجا (خانه) هم ما را ترور 😀 میکنن اگه بفهمن که برای هر بازی ۲۰۰ تومن میدم.
      درآمد یک آدم شاغل در ایران در سال ۱۳۹۵ با حقوق وزارت کار، ساعتی ۴ هزار و دویست تومان است.
      اینم چرتی بیش نیست. من اکثر جاها دیدم که حداکثر ساعتی۳ تومن میدن.

  • dexter123 گفت:

    مشکل اصلی اول جای دیگریه . تو فرهنگ ما جا افتاده تفریح واسه بچه هاست . وقتی سنت میره بالاتر باید تفریح نکنی . برای همین گیم میشه یک اسباب بازی و گیمر رو جدی نمی گیرن . برا همین هم هیچ کاری در برابرش نمی کنند . برای همینه سالی به ۱۲ ماه میان یک بازی روی کامپیوتر شرکتی میدن . در حالیکه اگه به این صنعت توجه نشون میدادن . کاری می کردن که مثل خیلی اجناس دیگه با سازماندهی وارد کشور بشه که کسی از رو شکم اش قیمت نگذاره یک سری مشکلات داره ولی بهتر از این حرفاست برای همینه که همچین تفریح ساده ای خرج بالایی داره . واقعا جای تاسف داره که هزینه ی خرید بازی از هزینه ی مواد مخدر بیشتره . هرچند نباید انتظاری داشت . جون به هرکی میگی میگه چشمت کور نخر. مگه اصلا آدم تو این سن و سال باید به فکر بازی باشه ؟ بازی چیه ؟

  • HeadshotBoy گفت:

    😥 😥 😥 😥 😥
    واقعا من الان چند ماهه دارم پول جم می کنم تا پلی فور بگیرم
    اونم دست دوم
    تازه برا همین دست دومم پولم کافی نیس :-((
    پدر مادرام ک هیچی
    تا حرف پول برا کنسول او میارم جوابشون یه چیزه نه

  • HannaH گفت:

    مقاله بسیار خوب و اما ناراحت کننده اى بود. ترجیح مى دم اظهار نظر نکنم چون هرچى بگم، مطمعناً با شرایط فعلى خیلى مطابقت نداشته باشه. من دلار رو ۶٠٠ و خرده اى خاطرم هست و صد البته امیدوارم هر جه سریعتر همه چى به شرایط عادى برگرده.
    تنها چیزى که من مى خواهم بکم ین هست که توى کشورهاى خارجى هم همه گیمرها، تمام بازى ها رو بازى نمى کنن. به جز قشر کوجکى از جامعه، اکثر گیمرها بیشتر از سالى ۵ یا ۶ بازى نمى خرن (وگرنه با آمار فروش مثلا کنسول سونى هر بازى به جاى دو میلیون نسخه باید ۴٠ میلیون مى فروخت) و اکثریت دیگران بازى رو از ویدیو کلوپ ها کرایه مى کنن (یکیش خود من) یا به صورت دست دوم و یا توى حراج آخر و نیمه سال مى خرن (اون قسمت مقاله که مى گفت با کلى بازى برمى گشتیم خونه رویایى بود).
    دوم اینکه براى مثال توى استرالیا، پایه حقوق به نسبت همه دنیا بسیار بالاست اما جدا از مالیات (که به شکلى عمل مى کنه که تقریبا حقوق یه کارگر ساده و یک مهندس تقریبا اختلافشون هزار دلار مى شه)، حجم کار کردن هم فرصتى براى بازى نمى کذاره. یعنى طورى براى یک سنت شما رو مى چلونن که وقتى برمى گردى فقط باید بخوابى براى روز بعد.
    این چیزها رو نگفتم که بگم اینجا هم مشکلات مثل ایران هست، اما نوع توقع مخاطب از بازار هم متفاوته. امیدوارم کسى رو مطلبم ناراحت نکرده باشه.

    • mahdi m77 گفت:

      به نکته عالی اشاره کردی
      الان به عنوان مثال پسرخاله من امریکاست ولی اونجا به معنی واقعی کلمه دهنش سرویس شده جوری که خودش میگه فقط یک شنبه ها براشون وقت برای سرگرمی هست بقیه هفته باید مثل … کار کنی!

      • dimoomid گفت:

        Mahdim77 شما که پسر خاله ت اونطرفه و دهنش سرویس شده اولا ازش بپرس پس چرا برنمیگرده!؟؟؟ پس چرا حاضر نیست بیاد ؟ در ثانی مگه اینجا کلا سرتاپا در حال سرویس شدن نیستیم دوست عزیز سوم اینکه دهن سرویس شدن داریم تا دهن سرویس شدن که دومی با گاف شروع میشه !

        • mahdi m77 گفت:

          عزیزم نگفتم اونجا بده!!
          ولی گفتم باید جون بکنی ولا همین الان بتونم خودم میرم چون به نسبت سرویس شدنش میرزه
          ولی نبایدم خیال کنیم بهشت و بخور بخوابه خالیه تو ایران یه کارمند متوسط ۱ ساعتم کار مفیدش نیست سر کارم اکثرا در حال وقت گذرونین نه کار کردن ولی اونجا از این خبرا نیس

    • Hanna@
      مشکل قدرت خرید تنها یکی از دردسرهای گیمرهای ایرانی هست!!
      قطعا گیمرهای استرلیا با معضلاتی هم چون تحریم ،کالای قاچاقی و گران فروشی مواجه نیستند!! 😐
      هر چند حل مشکلات تابع همت مردم هست اما امیدواریم روزی برسه و مردم همت کنند که مشکلات حل بشه.

    • Hold the Door گفت:

      هانا خانوم تا وقتی بعضی نشستن رو منابع پولی ما و دارن خون مارو میمکن و با اسم Religion(نظرم تایید شه 🙂 مردم تیغ میزنن انتظار نداشته باشین اوضاع مملکت ما از اینی که هست بهتر بشه!
      الان وضعیت طوریه که ما داریم تویه باتلاق فرو میریم !
      منتظریم ببینیم کی به تهش میرسه !
      وقتی همه دارن میخورن میگن سهم ما بوده از فلان چه انتظاری میشه داشت !
      الان امثال true savior و false savior رائفی و و… کجان نه کجان !
      بعد یه عدع دیگه از دوستان کل دقدشون شده اینکه چرا تو فلان فیلم اینو مسخره کردن !
      چرا فلان بازی نماد های فلان داره !
      اونور آزادی بیان نیست !
      وای خدا یه انمیشن ساخت سویس ها دارن همه چیو مسخره میکنن ما در خطریم !
      خیلی جاها مردم نون شب ندارن بعد بعضیا تو فکر اینن که سویسیه چران فلان کرد !
      بعد شما در مورد حجم کار کردن اشاره کردین !
      کاملا درسته اونجا کار زیاد میکنی ولی خودتون هم اشره کردید کار زیاد پول خوبی هم میدن !
      اینجا طرف از صبح تا شب جون میکنه برا ۳۰۰ تومن پول (با کلی مدرک و سواد!)
      بعد از اونور یه مشت بی سواد بی شعور نشستن رو منابع مالی ما ( ارث پدرشون میدونن) و دقدقه بزرگشون اینه که امروز استوری اینستام چی باشه :/
      اینور یه برف ساده میاد کل کشور فلج میشه !
      اینور قطار تصادف میکنه مسوولین محترم دایورت کردن !
      فقط طرف میاد به زور (نه با خواستش) استفاء میده مردم فک میکنن واو عجب آدمی !
      تلویزیون هم کل هم و غمش اینه که به ما ثابت کنه اونر همش بی عدالتیو همشون وحشین !
      بعدم نوبت به خودمون میرسه میگن خب امنیت دارین دیگه بری شکر کنید بعد منت هم میزارن !
      ناعدالتی واقعی اینجاست نه اون وحشی های مستکبر که نشون میدین !
      (شرمنده لحنم تند بود ولی حرف هایی بود که تو دلم گیر کرده بود و سایت بحثو پیش کشید !)

      • dimoomid گفت:

        Hold the door درود به شرفت درود بر اینهمه دغدغه منطقی و تلخ کلی باهات حال کردم ای کاش دغدغه و بینش خیلی های دیگه هم مثل شما باشه درود بر شرفت .

      • pouria.r گفت:

        تا وقتی که تولید ناخالصمون پایین باشه و حتی کوچیکترین وسایلمون هم خارجی بخریم وقتی ساعت مفید کار در هفته کمتر از یه ساعت باشه و میانگین مطالعه چند دقیقه باشه و به جای شایسته سالاری و بها دادن به نخبه ها همش چشمون به خارجیا باشه وضع همینه برای مثال یه تحقیق کوچیک در مرد مهندس جمشید آرین و خودرو های گاک کنید
        یه نکته اونایی هم که اسم بردی تو فاز رسانن نه اقتصاد شما از دکتر قلب نباید انتطار داشته باشی در مورد غیر تخصص خودش صحبت کنه اما دولت های ما لیبرالین خیلی از گلایه های شما هم از همین رویه دولت ها نشات میشه که بارها نقد و اشاره کردن

    • دلتون خوشه شما هم!
      من دوتا بازی درسال میخرم.
      ۵۰ بار عوضش میکنم!
      هربار تعویض میشه ۲۰ تومن تقریبا. به ازای هر ۵/۶ بار تعویض یه بار مجانی تعویض میکنه برام.
      دیگه همین.
      فقط نامردا اینجا خیلی رو قیمت اصلی بازی میکشن. لعنت به این گرونی…

    • ........ گفت:

      اونجا چند ساعت در روز کار میکنند مگه؟
      پ.خ رو چک کردید؟

    • mamadiii گفت:

      تو ایرانم کار کردن اسون اونجا اگ هر چقدر سخت کار کنی پولشو میگیری ولی اینجا هر چقدم سخت کار کنی پولشو بهت نمیدن

  • old youdada گفت:

    والا من خودم ۵ ساله دارم سیستم عوض میکنم 😐 هنوز که هنوزه نتونستم پول یه قطعه شو جور کنم از بس سنگ افتاد جلو پام … در کل تو کدوم کشوری رشد قیمت دلار ۲۰۰ درصد به بالا بوده؟ جواب : ایران :reallyangry:

  • AminTSL گفت:

    دمت گرم حرف دلمونو زدی مقاله به شدت زیبا بود . که البته مثال بارزش خود من که الان دو ساله از بازی کردن محرومم به خاطر جیب خالی و سیستم قدیمی امیدوارم همه گیمرا دسشون تو جیب خودشون باشه و بتونن هر چیزی که دوس دارن بخرن

  • peen گفت:

    😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥

  • Rodes گفت:

    با این قسمتش خیلی حال کردم که نوشته بودی:و رابطه اش با تو به دیدن ویدئوها و عکس ها و تعریف و تمجیدهای دیگران از آن محدود شده باشد واقعا هم همینطور شده.با این وضع موجود یا بایستی پولدار بشیم یا کلا قید دنیای بازی رو بزنیم که باسه من اولی معقولتره امیدوارم روزی بیاد که همه بتونن به خواسته هاشون برسن از جمله ما گیمرا…یا علی 😥

  • OLDBOY. گفت:

    خب معلومه دیگه سازنده کنسول ها و بازی ها واسه رضای خدا و بنده خدا تلاش نمیکنن ک همش واسه پوله

    • crash گفت:

      هر چی میکشیم از مردم خودمون هست از بس این مردم بی عرضه ترسو هستن که این بلا به سرمون اومد کشورای خارجی اگه فقط یه درخت قطع بشه همه میریزن بیرون اینجا اگه بگیرن مردم بک.نن بازم چیزی نمیگن واسه همینه که دولت داره از ما سواستفاده میکنه و روز بروز وضعیت داره بدتر میشه

    • Nader13 گفت:

      سازنده قیمتو داره معقولانه میده ارزشه پوله ما پایین تو انقد بچه ای ک هنوز تفاوته دلار و با ریال نمیدونی

  • DEATHWING گفت:

    بهترین مقاله ایی بود که در گیمفا خوندم.
    شاید گیم الان تو نسل هشته و خیلی رشد کرده ،ولی اینجا هنوز گیم رو برا بچه میدونن ..الان هم که شده سرگرمی بچه مایدارها ..

    همین الان هم دلار بالاست ..یارو پرو رو ۳ میلیون میده ..روز بعد ۲ میلیون میشه،یا بازی مثل جی تی ای که کلی صحنه مبتذل داره رو میفروشه به یک کم سن …نمیگه این صاب مرده + ۱۸ خورده روش

    …امیدوارم یه روز این مشکلات به پایان برسه و همه از گیم مانند بسیاری از سرگرمی های دیگه لذت ببرند

  • arshia420 گفت:

    این نوشته بیشتر تا یه نقد یا تحلیل و برسی باشه یه درد و دل از یه فرد ناشی بود که ارزش مطالعه رو نداشت
    قیمت بازی تو نسل ۷ هم همین قدر بود (اگه اورجینال میگرفتید) خاطرات شما که بازی میگرفتید ۱۰ تومن وقتی بازی شرکتی که چند سال وقت و سرمایه پاش گذاشته رو کرکی میخریدید اونا رو ورشکست میکردید این کار هیچ فرقی با دزدی نداره بازی به کالایی لوکس تبدیل نشده فقط قیمتش تو ایران واقعی شده ارزش پول ما پایینه هیچ ربطی به شرکت های بازی سازی نداره و اینکه اونا رو مقصر بدونیم اشتباه هست اگه شما هم خیلی دوست داری بازی ارزون گیرت بیاد برو یه مغازه رو بزن این کار هیچ فرقی با خریدن بازی کرکی نداره

  • christmas گفت:

    نجس آدمایین که تحمل ذهنیت مخالف خودشونو ندارن و حیوون خطاب میکنن 😉

  • arshia420 گفت:

    در ضمن انتظار نداشته باشید شرکت ها از دزدی شما استقبال کنن معلومه اونا هم روز به روز استفاده از موارد هکی رو محدودتر و سختر میکنن

  • hadi66m گفت:

    این مقاله بخشی از واقعیته همش نیست
    مقایسه با کشورهای درجه یک دنیا که ۲۰۰سال قبل ما صنعتی شدن درست نیست و همین مقایسه های بی خود و احساسیه ک اغلب با غلو بزرگی هم هست باعث شده جماعتی نق نقو و غرغرو تبدیل بشیم و در آخر هم شروع کنیم به فحش دادن
    یه نظرسنجی انجام شد تو اروپا اکثرا گفتن میذارن بازی قیمتش افت کنه بعد بخرن درست مثل ایران و بازی دست دوم بسیار خرید فروشش رایجه
    حالا تو ایران ملت همیشه مفت میرسید دستشون الان یکم مثل اونجا شده همه شاکی شدن البت فقط تو بازی این شکله و فیلم موزیک همچنان مفت مجانی دست ملته
    در ضمن اونایی ک شاکی هستید چرا خودتون بازی نمیسازی اگه اونجا بابت نرم افزار باید پول بدید اینجا ک مفتیه
    همش آماده خوری کی باید یه تکون ب خودمون بدیم
    هی با حسرت کشورای پیشرفته رو برامون مثال بزنن شاید منتظرید یکی از همین کشورهایی ک مثال میزنن بیاد در راه خدا دستمونه بگیره ما رو بکنه آلمانی یا……

    • Vito Scaletta گفت:

      امارات، ترکیه، مالزی، قطر، ارمنستان، سنگابور، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، ژاپن، اسلوونی، گرجستان، روسیه…
      بازم بگم؟ اینا همراه ایران یا خیلی دیر تر از ایران شروع کردن و الان گیمر ها در این کشور ها نه فی_ترن نه تحری_من و قدرت خریدشون از ما خیلی بیشتره فقط چون کشور های عادی هستند و مثل ایران خودشون رو از جهان جدا نکردن

دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا