یک سال، یک بازی | نگاهی بر جوایز سالانه بازی های ویدئویی
عقربه ها می چرخند و زمان را به جلو می برند. با هر حرکت، لحظه ای از عمر سال ۲۰۱۶ کم می شود. یک سال دیگر از عمر گیمریمان گذشت و دسته ای خاطره دیگر به گنجینه درخشان خاطراتمان از ویدئو گیم پیوست. امسال هم همچون دیگر سال ها پای این معجزه ساخته دست بشر، گاه خندیدیم و گاه گریستیم. بالا و پایین های بسیار دیگری را طی کردیم و طعم تلخی ها و شیرینی های زیادی زیر زبانمان رفت. هم اکنون تقریبا به آخر سال رسیده ایم. ما گیمر ها رسمی داریم که هر سال یکی از بازی هایی که تجربه شان کرده ایم را به عنوان بازی سال خود برمی گزینیم. اکنون یک سال گذشته و اندک اندک زمان انتخاب فرا می رسد.
تابحال جوایز بسیاری برای انتخاب بهترین بازی سال یا Game of the Year (GOTY) در نظر گرفته شده و مراسم های زیادی برای اهدای این لقب با شکوه به بهترین و شایسته ترین ویدئو گیم سال بر پا شده است. اکنون که در آستانه برگذاری مراسم The Game Awards هستیم شاید بد نباشد کمی به بررسی جوایز بهترین بازی های سال و آنچه که تابحال در این مراسم ها رخ داده بپردازیم.
The Game Awards
متاسفانه در صنعت ویدئو گیم هنوز آنطور که باید و شاید شاهد برگذاری مراسمی با نفوذ، شهرت و اهمیت اسکار در سینما نیستیم. جوایزی که هر سال به بهترین بازی ها اهدا می شوند هنوز هم آنقدر مهم و بزرگ نشده اند که بتوان آن ها را همچون اسکار دانست. با این وجود مراسم Spike Video Game Awards که با نام های VGX، VGA و هم اکنون با TGA یا The Game Awards شناخته می شود توانسته قدری از رقیبان خود فاصله بگیرد و حتی در برخی محافل همتای اسکار در بازی های ویدئویی شناخته شود. این مراسم که اولین بار در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد توسط شبکه تلوزیونی Spike TV پشتیبانی می شد. این مراسم تا سال ۲۰۱۲ با نام Spike VGA شناخته می شد. در سال ۲۰۱۳ این نام به VGX تغییر یافت و در سال ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و اکنون در ۲۰۱۶ نام این مراسم TGA یا The Game Awards خواهد بود. این مراسم همواره به اجرا های موسیقی زنده و استفاده از موزیسین های مطرح مشهور بوده. همچنین نمی توان TGA را صرفا مراسمی برای انتخاب بهترین بازی های سال دانست. زیرا که معمولا در آن تریلر ها و نمایش هایی از بازی های بزرگی که هنوز انتشار نیافته اند نیز به نمایش در آمده و گاه سورپرایز هایی در آن انجام می شود که دست کمی از سورپرایز های E3 ندارند.
این مراسم علاوه بر بهترین بازی سال در رشته های دیگری چون: بهترین سازنده سال، بهترین بازی مستقل، بهترین بازی موبایل و پلتفرم های قابل حمل، بهترین روایت، بهترین ساند ترک، بهترین گویندگی و اجرا، بهترین بازی تیر اندازی، بهترین اکشن ماجرایی، بهترین بازی نقش آفرینی یا RPG، بهترین بازی مبارزه ای، بهترین بازی خانوادگی، بهترین بازی ورزشی یا مسابقه ای، بهترین بخش آنلاین و… جوایزی را به بازی های برتر اهدا می کند. این مراسم بخشی را نیز مخصوص تماشاچیان و طرفداران قرار داده تا مواردی چون مورد انتظار ترین بازی سال آینده و… را تایین نمایند. این نکته را نیز باید افزود که در سال های اخیر میزبانی این مراسم بر عهده آقای جف کیلی (Geoff Keighley) که خود یکی از گزارشگران و نویسندگان حوزه بازی های کامپیوتری است بوده. هیئت داوران این مراسم از حدود بیست تن از نویسندگان و منتقدان مجرب صنعت ویدئو گیم تشکیل شده که هر یک از آن ها در معتبر ترین وبسایت ها و مجلات ویدئو گیم جهان مشغول به کار اند.
می توان گفت گیم اواردز در حال حاضر بزرگترین و معتبر ترین رویداد برای اهدای جوایز بازی سال است و خوشبختانه یا متاسفانه انتخحاب هاییی که در آ« صورت می گیرد بر روی آینده صنعت گیم تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بسیاری خواهد داشت.
جوایزبهترین بازی سال این مراسم در طول مدت فعالیتش چنین بوده:
۲۰۰۳: Madden NFL 2004
۲۰۰۴: Grand Theft Auto: San Andreas
۲۰۰۵: Resident Evil 4
۲۰۰۶: The Elder Scrolls IV: Oblivion
۲۰۰۷: BioSock
۲۰۰۸: Grand Theft Auto IV
۲۰۰۹: Uncharted 2: Among Thieves
۲۰۱۰: Red Dead Redemption
۲۰۱۱: The Elder Scrolls V: Skyrim
۲۰۱۲: The Walking Dead
۲۰۱۳: Grand Theft Auto V
۲۰۱۴: Dragon Age: Inquisition
۲۰۱۵: The Witcher 3: Wild Hunt
D.I.C.E. Awards
از دیگر جوایز بازی های برتر ویدئویی می توان D.I.C.E. Awards را نام برد که پیشتر با نام Academy of Interactive Arts & Sciences یا به اختصار AIAS شناخته می شد. این آکادمی در سال ۱۹۹۲ توسط اندرو زاکر (Andrew Zucker) تاسیس شد. این آکادمی جوایز بازی سال خود را برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ به آثار منتخب اهدا کرد. سال بعدی یعنی ۱۹۹۵ نیز این مراسم تبدیل به اولین مراسم اهدای جوایز بازی های ویدئویی که در فضای شبکه استریم می شود شد. این مراسم در اکتبر سال ۲۰۱۲ نام خود را از Academy of Interactive Arts & Sciences به D.I.C.E. Awards که به معنی: Design, Innovate, Communicate, Entertain (طراحی، نوآوری، مکاتبه و سرگرمی) است تغییر داد. این جوایز نیز علاوه بر بهترین بازی سال شامل رشته هایی مانند: بهترین بازی اکشن، بهترین بازی ماجرایی، بهترین بازی موبایل، بهترین بازی دانلودی، بهترین بازی خانوادگی، بهترین بازی پلتفرم های قابل حمل، بهترین MMO، بهترین بازی مسابقه ای یا Racing، بهترین بازی نقش آفرینی، بهترین بازی استراتژی یا شبیه سازی، بهترین بازی ورزشی، بهترین بازی مبارزه ای، بهترین بازی Casual و… می شوند.
جوایز بهترین بازی سال این آکادمی در طول مدت فعالیتش چنین بوده:
۱۹۹۷: Golden Eye 007
۱۹۹۸: The Legend of Zelda: Ocarina of Time
۱۹۹۹: The Sims
۲۰۰۰: Diablo 2
۲۰۰۱: Halo: Combat Evolved
۲۰۰۲: Batlefield 1942
۲۰۰۳: Call of Duty
۲۰۰۴: Half Life 2
۲۰۰۵: God of War
۲۰۰۶: Gears of War
۲۰۰۷: Call of Duty 4: Modern Warfare
۲۰۰۸: Little Big Planet
۲۰۰۹: Uncharted 2: Among Thives
۲۰۱۰: Mass Effect 2
۲۰۱۱: The Elder Scrolls V: Skyrim
۲۰۱۲: Journey
۲۰۱۳: The Last of Us
۲۰۱۴: Dragon Age Inquisition
۲۰۱۵: Fallout 4
British Academy Games Awards
این آکادمی که پیشتر جوایز آن با نام BAFTA Interactive Entertainment Awards شناخته می شد نیز یکی از بزرگترین و معروفترین اهدا کنندگان جوایز بهترین بازی سال است. نام British Academy of Film and Television Arts یا به اختصار BAFTA اکنون با نام British Academy Games Awards شناخته می شود. در سال ۲۰۰۳ این آکادمی به دو بخش نقسیم شد. بخش BAFTA Interactive Awards و بخشی تخصصی برای بازی های ویدئویی یعنی BAFTA Game Awards. این آکادمی پیش از این که بخش بازی ویدئویی را جدا کند در زمینه های دیگر نیز فعالیت می کرد. اهدای جوایز BAFTA، از سال ۱۹۹۸ آغاز شد. آن ها نیز علاوه بر بهترین بازی سال در رشته هایی مانند پیشرفت های سمعی، پیشرفت های بصری، بهترین بازی بریتانیایی، بهترین فرنچایز جدید، بهترین بازی خانوادگی، بهترین طراحی، بهترین نو آوری، بهترین بازی موبایل و پلتفرم های قابل حمل، بهترین بازی مولتی پلیر، بهترین موسیقی، بهترین گویندگی، بازی ماندگار، بهترین بازی ورزشی، بهترین داستان و… جوایزی را به بازی های برتر اهدا می نمایند.
جوایز بهترین بازی سال این آکادمی در طول مدت فعالیتش چنین بوده:
۱۹۹۷ تا ۹۸: Golden Eye 007
۱۹۹۸ تا ۹۹: The Legend of Zelda: Ocarina of Time
۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰:
بهترین بازی کنسولی: MediEvil 2
بهترین بازی پلتفرم های قابل حمل: Pokemon Yellow
بهترین بازی پی سی: Deus Ex
۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱:
بهترین بازی کنسولی: Gran Turismo 3: A-Spec
بهترین بازی پلتفرم های قابل حمل: Tony Hawk’s Pro Skater 2
بهترین بازی پی سی: Max Payne
۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲:
بهترین بازی کنسولی: Halo Combat Evolved
بهترین بازی پلتفرم های قابل حمل: SMS Chess
بهترین بازی کامپیوتر های خانگی: Neverwinter Nights
۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳: Call of Duty
۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴: Half Life 2
۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶: Ghost Recon: Advanced Warfighter
۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷: BioShock
۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸: Super Mario Galaxy
۲۰۰۹: Batman Arkham Asylum
۲۰۱۰: Mass Effect 2
۲۰۱۱: Portal 2
۲۰۱۲: Dishonored
۲۰۱۳: The Last of Us
۲۰۱۴: Destiny
۲۰۱۵: Fallout 4
علاوه بر این موارد جوایز معتبر دیگری نیز موجود اند و عده بسیاری نیز هنوز به کار خود ادامه می دهند. دیگر جوایز اکثرا مربوط به سایت ها و یا مجلات مختلف است و داوری آن را خود اعضا و نویسندگان وبسایت و یا مجله مذکور بر عهده دارند. معتبر ترین این وبسایت ها و مجلات عبارت اند از: مجله Edge، وبسایت EuroGamer، وبسایت Game Informer، وبسایت Gamespot، وبسایت Gametrailers، وبسایت Giant Bomb، جوایز Golden Joystick Awards، وبسایت IGN، وبسایت Polygon و…
نکته قابل توجه این است که این موارد را می توان جوایز معتبر نامید. بدیهیست که بسیاری از وبسایت ها نیز هستند که امتیاز کاربران و یا میانگین امتیازات بازی ها را مد نظر قرار داده اند. ( و در نتیجه Undertale شده بازی سال) به همین دلایل نام آن ها را از لیست موارد نسبتا مورد اعتماد حذف کردیم.
در فرایند انتخاب بازی سال، آیا همیشه حق به حق دار می رسد؟
آیا جایزه نوبل همواره به کسانی داده شده که لیاقتش را داشته اند؟ آیا جوایز اسکار همیشه به آثاری داده شده که واقعا از دیگران برتر بوده اند؟ به عقیده بسیاری خیر! مسلم است که همیشه با اهدای جایزه نوبل شایعاتی نیز مبنی بر خورده شدن حق فلان شخص یا فلان گروه بسیار به گوش می رسند. و یا با تعلق گرفتن جایزه اسکار به یک اثر، طرفداران اثر رقیب تا ابد سعی در کوبیدن اثر اسکار گرفته دارند. باید قبول کنیم که اول از همه فرایند انتخاب اثر برتر در تمامی جوایز سالانه یک فرایند بشری است! یعنی که اول و آخر آن را انسان ها و ویژگی های عجیبشان تشکیل می دهند. انسان ها جایز الخطا هستند و همواره تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار می گیرند. یک انسان نمی تواند همچون یک ماشین تمامی آثار و نامزد ها را با یک ملاک دقیق و میلیمتری بسنجد و نتایج را درجه بندی کند. هر چقدر هم که انسان سعی کند تحلیلی ماشین وار از آثار ارائه شده داشته باشد باز هم نمی تواند منکر شود که عوامل بسیار زیادی بر روی انتخاب او تاثیر گذار بوده اند. عواملی که جزو ملاک های اصلی سنجش نیستند. هر چه باشد انسان، انسان است و تاثیر پذیری غیر قابل انکار او در تمامی حالات و رفتار هایش بروز خواهد کرد. ممکن است فرد X اگر امروز با فلان بازی آشنا شود آن را بهترین بازی عمرش بداند. اما اگر همان بازی بر حسب اتفاق فردا به دستش برسد، چندان علاقه ای به آن پیدا نکند. این طبیعت انسان است و هیچ منتقد و داوری نیز نمی تواند منکر آن شود. مگر آن که از کره ماه آمده باشد.
دومین چیزی که باید آن را بپذیریم اینن است که فقط و فقط یک بازی می تواند بازی سال شود! یعنی این که حتی اگر تعداد رای ها کاملا مساوی نیز باشد، لغزش یکی از داروان به شمت یکی از آثار می تواند تفاوتی نجومی ر پدید آورد. شاید در باطن آن اثر برنده یک راس اضافه تر و اثر بازنده یک رای کمتر داشته باشند. اما در عمل با همان یک رای اثر مذکور به بهترین بازی سال تبدیل شده و اثر دوم با یک رای کمتر باید در صف بازنده ها ایستاده و با آنان یکی شود. پس می توان گفت که حتی این موارد نیز می تواند موجب شود تا حق به آن بازی که باید نرسد.
معتبر ترین جایزه
اما جدا از همه این سخن ها، مهمترین مسئله این است که خداوند انسان ها را متفاوت از یکدیگر آفریده. همیشه برای انتخاب بازی های خوب ملاک هایی کلی وجود دارند. اما وقتی در جزئیات دقیق شویم خواهیم دید که ملاک های جزئی کاملا شخصی هستند. همواره چار چوبی کلی وجود دارد که بازی ها را در آن قرار داده و بسنجیم. و معمولا نیز هیچ کس با نتیجه ای که از این چار چوب کلی بیرون می آید مخالفتی ندارد. اوضاع زمانی وخیم می شود که به جزئیات می رسیم. و باید دانست که در این جزئیات هیچ ملاک و واحد و متر و میزانی موجود نیست. همه چیز بستگی به شخص دارد. اینجاست که می فهمیم بحث کردن بیهوده است. باید بپذیریم که ما نیز همچون منتقدان از کره ماه نیامده ایم. و ما نیز نمی توانیم مثل یک ماشین همه داده ها آنالیز کنیم و نتیجه برتر را تشخیص دهیم. ما نیز اسیر شرایطیم و هر لحظه بی آن که بدانیم مشغول تاثیر پذیری. پس قبول می کنیم که انتخاب ما صد درصد با انتخاب داوران متفاوت است. حتی اگر هر دو انتخاب یکی باشد نیز اتفاقیست چون غیر ممکن است که شرایط دو انسان کاملا با هم یکی باشد. لذا می توانیم این را با اطمینان بگوییم. نه باید خویشتن را آزار داد و نه داوران و منتقدان را سرزنش کرد. معتبر ترین جایزه بازی سال، جایزه ایست که شما می دهید. بهترین بازی سال همان است که شما بهترینش می دانید. همان است که بیش از همه به دل شما نشسته. چون این انتخاب به دل است. نه به محاسبه و عدد و رقم.
پر بحثترینها
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
- مهمترین آمار و ارقام صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۴
نظرات
انشاالله تیتر سال دیگه میشه
((یک سال ، سی بازی))
البته به شخصه فقط دوست دارم سال دیگه گاد بیاد و تاخیر نخوره
داش چقد دشمن داری فک نمیکنم گیمری دوس نداشته باشه تو سال ۳۰ تا بازی بیاد
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
ناموساً منفی چرا دادید؟
دوست ندارید تو یک سال سی تا بازی مدعی باشه؟
سال ۲۰۱۳ حق تلو رو خوردن حتی ۲۰۱۴!
سال ۲۰۱۲ هم والکینگ دد واقعا شایستش بود!
تایید لطفاً
داداش حق TLou خورده نشده.دو تاشون هم از نظر من بازی سال هستن چون برتری نسبت به یکدیگه ندارن :shy:
با ۲۴۹ تا جایزه گوتی فکر نکنم حقش خورده شده باشه :shy:
افتخارتش به کنار من جایزه گوتی رو میگم
GTA مجموعه ای هستش که موفقیت تضمین اینا باید بیان GTA بیگ وینر میکردن و تلو رو گوتی چون یه IP رو به ۹۷ برسونی کار هر کسی نیست!
واقعا gta در برابر داستان و گیمپلی و گرافیک و شخصیت پردازی و موسیقیه tlou حرفی نداشت بزنه….تنها ویژگیه gta همون چیزاییه که همیشه تو همه نسخه هاش داره…یه داستان آبکی.بخش انلاین بی نظیر و آزادی عمل بی مانند اما tlou فراتر از یه بازی بود این رو به جد میگم قبل منفی دادن هردورو تجربه کنید خواهش میکنم
دیگه واقعا از حق نگذریم , حق tlou رو خوردن؟ نا سلامتی رقیبش gta v بودا!!!
داداش کسی gta رو واسه خود gta و بخش ساده ی داستانی بازی نمیکنه…این گیمرای تو انلاینن که شور میدن به بازی اونم به خاطر ازادی عمل عالیش…به نظر شما ارزش بخش انلاین بازیه gta از شکوه و گیراییه tlou بیشتره? راجع به بخش داستانی gta چیزی نگیم بهتره چون قابل مقایسه با بازیای داستان محور نیست…یه بارم شده با ذهن باز و دور از فن بتزی نظر بدید …علت فروش زیاد gta نه بخش سینگل که بخش انلاینشه…کدوم بازی به خاطر بخش انلاین گوتی میشه??
منظورت چیه حق تلو رو خوردن؟مثلا از چه نظر حقش خورده شده؟
گوتی نشد
بیگ وینر باید وی میشد
خب حالا دردت چیه؟ 😐 اینا هیچی از عظمت و افتخاراتش کم نمیکنه :shy:
Uncharted شانس بالایی داره
از این جهت که بهترین انحصاریه نسل هشتمه و کوله باری پر از افتخارات یدک میکشه
دوستان ببخشید اینو اینجا میگم..من تو بازی مس افکت سه ب مشکل سیاهی صفحه برخوردم اگه کسی فایل vid_fix.exe داره لطفا اپلود کنه دان کنم…ممنون
اوه مای انچارتد 🙂
پس یکی از دلایلی که بازی ها دارن به اصول تکراری و یکنواخت تن میدن The Game Awards هست خوب این قضیه الان واضح شد.
از سیزده تا بازی هشت تاش open world بود که از اون هشت تا هم سه تاش جی تی ای.
اینجوری میشه که حتی بازی های خطی مثل خدای جنگ جدید هم گرایش به محیط باز تری پیدا میکنن.حتما تو نسخه بعدتر خدای جنگ یه بازی عین ویچر میدن بیرون.
بازی های open world هیچ وقت جذابیت بازی های خطی رو نداشتن ولی اینکه چرا الان غالب سازنده ها دوست دارن بازی open world بسازند الان معلوم شد.همین ویچر اگه خطی بود خیلی بهتر از اینی بود که الان هست.
کلا تو بازی های open world کارهای بی هدف و ول گشتن تو محیط ملاک قرار میگیره به خصوص تو سری جی تی ای.
البته از این به بعد هم GTA همیشه تو لیست خواهد بود.
چرا میره بررسی.لطفا تایید.مرسی
یعنی شما داری میگی Open World بودن ویچر ۳ به ضررش تموم شد؟
تو GTA V کارهای بی هدف تو محیط ملاکه؟ …
تو واقعا گیمری؟! 😐
(تنها بازیی که ازنظرمن Open World بودنش کاملا بی هدف بود ، MGS V بود)
گرچه GTA V اونقدر محیط بزرگ و وسیعی داره که بعد از ۱۰۰ ساعت صاف کردن کل نقشه (با اون همه ماموریت اصلی و فرعی) بازم حال میده بری کوهنوردی کنی، تو دریا با قایق واسه خودت بچرخی و حتی سقوط آزاد بری … (و البته ترکوندن ماشین ها تو بزرگراه ها که خیلی فاز میده :yes: )
تازه بعدشم یه بخش آنلاین خیلی توپ هست که میتونی کلی ازش لذت ببری! همین میشه این بازی هنوز که هنوزه جزوه بازیای پرفروشه …
درمورد GTA های دیگه یعنی IV و سن اندرس که جزو خاطرات تمام گیمرا هستن هم حرف نزنم بهتره ….
پ
ملاک نیست؟؟
وقتی میخوای مثلا dmc یا خدای جنگ بازی کنی که خطی هست یا همون متال گیر ۴ روند این دست بازی ها جوریه که باید با متن اصلی داستان بازی پیش بری تا بازی شکل بگیره ولی تو بازی هایی مثل جی تی ای خیلی راحت خط اصلی بازی رو ول کن برو ماشین سواری بکن دوچرخه سواری و شنا تو دریا و هر کاری که دوست داشته باشی ماموریت های اصلی هم اونقدرا جذاب و خاص نیستن که بخواد مخاطب رو وادار به دنبال کردن خط اصلی بکنه چون ماموریت ها ساده و آبکی هستن و اجباری هم نیست در نتیجه بازی همه پسنده چرا؟چون هر کاری دلت بخواد میکنی خیلی از گیمرها حتی یک بار هم پایان جی تی ای رو نمیبینن چون اهمیتی هم نداره که آخرش چی میشه ماشین سواری رو بچسب. ویچر مثل جی تی ای نیست ولی اگه خطی بود خیلی بهتر میشد و جذابیتش بیشتر میشد چون خط روایی بازی منسجم میشد ولی چون که حالت جهان باز داره به سادگی میتونی خط اصلی بازی رو ول کنی بری دنبال کارا و ماموریت های فرعی و گل و گیاه جمع کردن.
اون روزایی که بازی های دنیا-باز تازه اومده بودن و به خاطر تازگی و امتیازتی که نسبت به بازی های خطی داشتن برای جامعه گیمینگ جذاب بود، اما الان خیر!! :no:
البته از حق نگذریم بعضی از عناوین ساخته شده در گذشته خوب بودن مثل fable و oblivion و غیره، اما نه مثل الان که هر مقوایی رو به عنوان دنیا باز به گیمر قالب می کنن مثل متال گیر ۵.
خیلی از بازی ها ظرفیت لازم برای دنیا-باز شدن ندارن اما سازنده -حالا هر چقدر هم با تجربه باشه مثل کوجیما- توجه نمی کنه و اثری رو ارایه می ده که تنها جنبه ویترینی داره 😐 مثلا متال گیر ۵ شاید برای ۵ ساعت بیشتر محتوا نداشت اما با ترفند دنیا-باز اونقدر طولانی شد که مشکلات کمبود محتوا رو می پوشاند! 😐
همونطور که سینما از تاثیرات منفی جشنواره هایی با پز روشنفکری-معناگرایی رنج می بره، دنیای بازی هم از وجود جشنواره هایی که از بازی های پر زرق و برق و آبکی دنیا-باز حمایت می کنه رنج می بره! :-/
در این میان البته تنها جشنواره ها مقصر نیستند، در جای خود ناشرین، سازنده ها و حتی گیمرها سهم دارند! :yes:
هولی شت !! سینما از جسنواره های روشنفکری رنج میبره !!!!
تنها چیزی که سینما رو زنده نگه داشته همون جشنواره هایه روشنفکری ونیز و ساندنس و برلین و کن هست .
اول فرق هنر و سرگرمی رو درک کن بعد بیا نظر بده .
در مورد بازی ها ی جهان باز , خیلی از عنوانین جهان بازن و فوق العاده , بتمن جهان باز کجا و بتمن خطی کجا !!! چیزی که جهان باز با خودش میاره غرق شدن تو بازیه نه صرفا بازی کردن .
سازنده ها تمایلشون به جهان باز ساختن همین غرق کردن گیمر تو بازیه که فوق العاده جواب هم میده . خیلیا هستن که تو جی تی ای زندگی کردن و براشون چیزی بیش تر از بازی شده .
جهان باز با خودش آزادی میاره , همین آزادی خیلی لذت بخشه .
درسته بعضی بازی ها بی خود جهان آزاد شدن اما دیگه کم کم کاری و اشتباه سازنده ها و سلیقه خودتون رو پای همه ننویسین !!!
“سینما از تاثیرات منفی جشنواره هایی با پز روشنفکری-معناگرایی رنج می بره”دقیق تر و خلاصه تر و بهتر از این نمیشد گفت.
:yes: 😉
@اوسامسعود
لطفا پ.خ تون رو چک کنید
پاسخ شما رو دادم!
بنده بشخصه تفاوت زیادی بین بازی خطی و فیلم نمیبینم چون به نظرم برای من بین بازی خطی(جدای از بخش مولتی پلیر) و فیلم (حالا هرچقدرم داستان بازی ناب باشه) تفاوت آنچنانی وجود نداره. من وقتی میام پشت سیستم میشینم در واقع میخوام جسممو ازین دنیای محدود بکنم و برم داخل یه دنیای فانتزی (جاداره یادی کنم از cdpr که دنیایی دیوانه وار در نهایت بلوغ داستان و گیم پلی نسبتا آزاد ارایه کرد)که دقیقا مثه دنیای واقعی بتونم توش هرجا دلم میخواد برم و همه کاربکنم(تازه باقدرتی بیشتر) حالا هرچقدر دستم تو این دنیا بازتر باشه لذت بسیار وصف ناپذیرتری عایدم میشه (این جمله رو میشه درباره محیط بازی و گرافیکم گفت) حالا بماند که آزادی عملم تو fallout بیشتر از دنیای واقعی بود برای همینه بعد گذشتن حدود ۳۵۰-۴۰۰ ساعت هنوز سیر نشدم ازش.من هروقت بازی خطی انجام میدم هیچ وقت احساس نمیکنم اون شخص منم ،دلیلشم واضحه دقیقا مثل فیلم که چند لوکیشن وجود داره و فیلم دراونجا جریان دارن و من هیچ کنترلی ندارم و مجبورم یک خطی رو که کارگردان مشخص کرده رو پیش بگیرم.بازی های خطی هم به من این حسو القا میکنن و این از نظر من بینهایت حوصله سر بره البته قبول دارم که داستان عالی خیلی تاثیرگذاره ولی من مدمکسو با تمام به قول دوستان خسته کننده بودن ها بر بازی های خطی با داستان شاهکار ترجیه میدم و همینطور ترجیه میدم وقتی حوصله گیم ندارم و میخوام به مغزم استراحت بدم پای این بازی ها بشینم.
با تمام وجودم امیدوارم روزی برسه که تعداد بازی های openworld چندبرابر الان بشن.
“امیدوارم روزی برسه که تعداد بازی های openworld چندبرابر الان بشن.”تکبیییییییر
چنان احساسی گفتی مطلب رو که اشک تو چشام حلقه زد آره منم وقتی بازی open world بازی میکنم خیلی حسش منو میگیره انقدر تو حس ویچر ۳ میرفتم و خودم رو جای روچ شخصیت اول داستان قرار میدادم که تو دنیای واقعی هم وقتی یکی سوت میزد و یا میگفت بیا اینجا من پشت در و دیوار گیر میکردم و نمیتونستم برم پیش طرف.
خاطراتم رو زنده کردی.
خب بهرحال هرکس باتوجه به شعورش از یک کاراکتر تاثیر میگیره،بعضیا از اتزیو،بعضیا از شخصیت منفی واس فارکرای (که واقعا گاهی اوقات شخصیت پردازیی شخصیت منفی دیوانه کنندس) و بعضیا هم از روچ 😉
ممنون که به نظرات دیگران احترام میذاری و تعصب شخصیتی نداری.
واقعا روچ یه چیز دیگه بود.
دوست عزیز من از کنایه بشدت متنفرم،دفه بعد خواستی جواب بدی درست و رو راست نظرتو بده،من و شما پسرخاله نیستیم که تو جواب نظر اولم اونطوری جواب دادی لطفاازین تیکه های آبکی ننداز. من جنبم مثه شما بالا نیست.
با این حال اگه من از نظر اولت بد برداشت کردم معذرت میخوام و حرفمو پس میگیرم.
دقیقا، متال گیر نباید جهان باز میشد چون واقعا همه چی در اون بازی در داستانش هست و گشت و گذارش فقط واسه جمع کردن ریسورس و آپگرید بود. البته اونم که دیگه کونامی حسابی ر.ی.د بهش. 😥
“بازی های open world هیچ وقت جذابیت بازی های خطی رو نداشتن ”
سخن بزرگان 😐 😐
قبول ندارم……..خدایی چجور در مورد بازی red dead redemtion اینجور میکی….کدوم بزرگ اینو گفته؟
خوب واقعیته دیگه
دوست عزیز این واقعیت برای شما است
به نظر من بازی های خطی یه جوری به شعور آدم توهین میکنن
مثلآ من نمیدونم باید کجا برم فقط سرمو بندازم پایین هر کی اومد جلو بکشم و برم جلو؟!
البته نمیگم بازی مثل dmc یا GOW و خیلی بازیهای دیگه بازهای بدی هستن
به نظر من اگه open world بود بازیهای خیلی خیلی بهتری میشدن
خدارو شکر سازنده هام فهمیدن و دارن به سمت بازیهای open world و با آزادی عمل بیشتر حرکت میکنن
سیلور دادا از یه بازی دیگه هم یاد کن فقط میگی ویچر :dazed:
dishonored تو همشون نامزد بوده تو ساله ۲۰۱۲ این است دیس انرد کبیر :inlove: :inlove: :inlove: :yes: :heart:
دوشو گرفتی؟یا همینجوری داری قربونش میری؟
داداش تو کدومش برنده شده؟
به نظر من شانس گوتی دلست بیشتر از آنچارتد بود چون دلست در زمان خودش واقعا غوغایی کرد. اما آنچارتد هنوزم هم شانس بسیاریداره. امسال بازی های خیلی خوبی اومدن. از نظر گیمینگ سال پر بار تری نسبت به ۲۰۱۵ داشتبموتی امسال نبردی بسیار تنگاتنگ خواهد بود
لست رقیب واقعاً شکست ناپذیری مثل gta داشت
شاید اگه لست هم مولتی پلتفرم بود گوتی سال ۲۰۱۳ لست میشد نه gta
همونجور که میبینیم معتبر ترین اکادمی اهدای جوایز قبل از مراسم tga بوده که هیلو کمبت گوتی شده :inlove:
منم همیشه میگفتم D.I.C.E بعد از the game awards معتبر ترینه…جالبه د لست آو آس رکورد دار این جشنواره هست! و بیشترین جایزه رو برده
دلست آو اس تو این مراسم gta 5 و بایوشاک رو شکست داد و بازی سال شد
Journey هم کاملاً حقش بود
Uncharted 2 هم کاملا حقش بود
Littlebigplanet هم gta iv رو شکست داد
Gow هم که برنده شد
سونی در جشنواره D.I.C.E پنج تا بازی سال داره 😯
خیلی وقته که میخواستم این حرفها را بزنم اما چطوری.ولی وقتش که میشد خلاصه میگفتم طرف جوگیر شده و تحت تاثیر شرایط و….بعضی از سال ها هم تحت تاثیر همین شرایط بازیها گوتی میشدن.اما کل کل ها هم اگه طرف با ادب باشه باحاله.دی
اخر کلامتون هم قبول دارم اما متاسفانه نظر منو و خیلیها همیشه تو یاد ها نمیمونه به عبارتی نظر من فقط در دل من ماندگار اما انتخاب این مراسم در تاریخ ماندگار. با تشکر از مقاله عالیتون که حرف دل منم زد.
۲۰۰۳:شاید بازی خوبی بود اما انتخابشونم بیخودبود.اون سال کالاف میشد بهتر بود
۲۰۰۴:اینجاست که گوتی می اغازد.اون سال نیمه عمر ۲ هم بود که به گفته ی خیلیها بهترین بازی دهه خودشم بود.اما چه کنیم که gta دنیا را لرزان چه نظر فروش (پرفروشترین بازی کنسول افسانه ای) و چه از نظر محبوبیت(دوتا بازیست که اون موقع هر کی ps2 داشت کنار کنسولش بود یکی خدای جنگ و یکیش سا اندریس).
۲۰۰۵:هنوزم گرافیک بازی رزیدنت۴ را فراموش نکردم.عالی بود این بازی.اما خدای جنگم چیزی کم نداشت.
۲۰۰۶:این سری بازی همیشه عالی بوده اما چرخهای جنگم میتونست گوتی بشه.
۲۰۰۷:بایوشاک ابر شاهکار و دیگر هیچ.
۲۰۰۸:اون سال فک منتقدا باز مونده بود از گرافیک شاهکار بازی گرفته تا داستان عالی بازی الکی نیست که بالاترین متای تاریخ را داره.اگه gta iv یک جاش ملنگید بدون شک متالگیر ۴ گوتی میشد.
۲۰۰۹:انچارتد۲ شاهکار و تمام.تنها انحصاری که گوتی شد.بنظر من بهترین بازی کنسول ps3 در کنار خدای جنگ۳٫
۲۰۱۰:ناموسا رد دد بنظر من از ماس افکت ۲ بهتر بود.اما اونم لایق بود.ولی دوست داشتم خدای جنگ میشد.
۲۰۱۱:خیلیها میگفتن حقه بتمن بوده اما بنظر من دو تاش در یک سطح بودن و لایق.
۲۰۱۲:از اون سالهای بود که منتقدا جوگیر شدن.بازی های بهتر از اون هم اون سال کم نبودن از دیسونرد که بنظرم حقش بود تا ماس افکت ۳ و journey.اگه فارکرای ۳ به مراسم می رسید یحتمل گوتی میشد.
۲۰۱۳:اون سال همه جوگیر شده بودن جز منتقدا که گیج شده بودن.واقعا سخت بود انتخاب یکی از اون ۳ تا شاهکار.اما بنظر gta v لایق تر بود.
۲۰۱۴:عصر اژدها عالی بود اما بنظرم دوتا بازی دیگه اون سال لایق تر بودن.یکیش دارک سولز۲ و دیگری…اسمش طولانی.به امید معرفی قسمت ۲٫
۲۰۱۵:شاید اگه اون ماجرا برای کوجیما پیش نمیامد و داستان بازی خراب نمیشد متالگیر گوتی میشد.در کل ویچر۳ سزاوار این جایزه بود.
۲۰۱۶:تا اینجا اکثریت ۹ دادن و اگه تا اخر همین روال پیش بره به احتمال قوی انچارتد ۴ برای دومین بار.
بهترین بازی ۲۰۰۱ :inlove: :inlove:
انصافا ۲۰۰۶ گیرز هم میتونست گوتی شه ( البته در dice award شد) در مجموع فقط ۴ تا جایزه کمتر از The Elder Scrolls IV: Oblivionکم داشت ( اگه اشتباه نکنم گیرز ۳۶ و oblivion 40 جایزه داشت)
امسال بعد از شکست بررگ مافیا ۳ و عملکرد متوسط quantum break و dark souls 3 بهترین بازی سال باید uncharted 4 بشه
Dishonored 2 هم اصلا در حد و اندازه uncharted 4 نیست.
Final Fantasy xv هم کمی شانس داره
و بهترین روایت داستانی باید به mafia 3 برسه.
اتفاقا dishonored 2 فوق العادس از هر نظر dark souls 3 هم خیلی خوب بود ولی بازم شانس آنچارتد خیلی زیاده…امسال هم مثل سال قبل بازی خوب خیلی کم داشتیم و این خودش ارزش بازی که گوتی میشه رو میاره پایین متاسفانه
اگه من باشم Inside رو بهترین بازی سال انتخاب میکنم هرچند مطمئنا جوایز زیادی رو درو میکنه inside
ببین کوچولو برو وقتی به سن قانونی رسیدی بیا تا باهم صحبت کنیم آفرین
در ضمن زشته از کلماتی که مناسب سنت نیست استفاده نکن برای شروع بگو بابا…آفرین
معتبر ترین قضاوت درباره گیم را خود گیمرهای جهان انجام میدن
صادقانه میگم امسال هیچ بازیی ب دلم ننشست.نه آنچارتد،نه مافیا،نه کوانتوم و… :-/
هر کدومشون ی سری ویژگی های خوب مثل گرافیک،گیم پلی روون و… داشتن اما…ب یاد ماندنی نبودن.تاکید میکنم اصلا ارزششو نداشتن ک ب عنوان گوتی شناخته بشن.آخه همه چیز بازی گرافیک نیست عزیزان بلکه ی بخشی ب نام شخصیت پردازی و نحوه روایت داستان هست(کاری ندارم تکراری باشه).این بخش مهمترین بخشه ی بازیه از نظر من.متاسفانه امسال با هیچ کدوم از این بازیها حال نکردم.ایشالله ۲۰۱۷ سال بازیهای ب یاد ماندنی باشه.سالی ک پر از بازیهای فقط پر زرق و برق نباشه بلکه داستان قوی داشته باشه :yes: :yes: :yes:
کاملا قبولت دارم و تاییدت میکنم 😀
بازی های موندگار کم بودن بازی هایی که تا سالها گیمر توی ذهنش بمونه
تو مگه پی اس ۴ داری وانچارتد بازی کزدی که بدونی موندگار هست یا نه
خب منم که نوشتم کم بودن آنچارتد فوق العادس منتها بازی هایی توی ذهن میمونن که پازل ها و درجه ی سختی و اتمسفر خاص خودشونو داشتن باشن
آنچارتد چیز خاصی نداره(حمله نکن خواهشا)
خب منم که نوشتم کم بودن آنچارتد فوق العادس منتها بازی هایی توی ذهن میمونن که پازل ها و سختی(منظورم از سختی درجه ی سختی نیست) و اتمسفر خاص خودشونو داشتن باشن
آنچارتد این موارد رو نداره(حمله نکن خواهشا) 😉
بلی 😐
عجیبه ?:-) ?:-) 😕 خودتی حامد جان؟
اینا حرفا رو من قبلا میگفتم یکی که جبهه میگرفت خود جناب عالی بودین چطور شده حالا؟ ?:-)
داداش راستش یادم نمیاد جبهه گرفته باشم و از ی بازی تا سر حد مرگ دفاع کرده باشم اگه هم ک گفته باشم حتما جوگیر و تحت تاثیر قرار گرفتم.(احتمالا آنچ رو منظورته) 😀
الان ک فکر میکنم مبیبینم هیچکدومشون ارزش سر و دست شکستن و کل کل ندارن. :-/ چون کشش و جذابیت از اول تا آخر بازی رو نداشتن.
دقیقا امسال همه بازی ها که اومدن خسته کننده بودن :ZZZ:
واقعا انتخاب بهترین بازی سال حتما ملاکی نیست برای اینکه تک تک افراد از اون بازی خوششون بیاد بلکه نشون میده اون بازی تو سبک خودش بی نظیر ساخته شده
مثلا Inside به نظر من امثال تو سبک خودش بهترین بازی ممکن بود و هیچ نقصی نداشت و خیلی فراتر از یه بازی مستقل عمل کرد با اون همه پیچیدگی و مفاهیم عمیق در واقع فریم به فریم بازی شاهکار بود :inlove:
بله… کاملا درسته
INSIDE باید حداقل جزئ کاندیدا باشه… اگه کاندید نباشه پس باید در این صنعت رو گل گرفت….
اگه به نظر من باشه INSIDE بهترین بازی سال هست….
کاری که Playdead کرد فراتر از انتظار بود …. حالا چون AAA نیست… نباید حقش خورده بشه
یه سری عناوین هستن با گذر زمان فراموش میشن…. ولی یه سری عناوین نامشون همیشه زنده هست .. نمونش شاهکاری مثل INSIDE
داداش fight club همیشه با نظراتت منو خوشحال کردی…خیلی نظراتمون به هم نزدیکه از این بابت خیلی خوشحالم :yes:
واقعا PlayDead رو باید بیشتر از اینا بهش بها بدن…نمونه ی کوچک شده ی راک.ستار و ناتی داگ البته با هنر و سبک خاص خودش که توی صنعت گیم نظیر نداره واقعا کلمات در وصفش ناتوانه :quiet:
داداش fight club همیشه با نظراتت منو خوشحال کردی…خیلی نظراتمون به هم نزدیکه از این بابت خیلی خوشحالم :yes:
واقعا پلی دد رو باید بیشتر از اینا بهش بها بدن…نمونه ی کوچک شده ی راک.ستار و ن.ا.ت.ی د.ا.گ البته با هنر و سبک خاص خودش که توی صنعت گیم نظیر نداره واقعا کلمات در وصفش ناتوانه :quiet:
قربونت داداش… بحث سلیقه یه طرف … بحث ادب و احترام هم یه طرف دیگه… شما همه اینا رو داری…
میخوامت داداش :inlove: …من با هر کسی مثل خودش برخورد میکنم(حالا شاید اخلاق بدی باشه) شما هم انقدر با شعوری و آگاهیت زیاده در زمینه گیم که من غیر از تعریف کردن کاری نمیتونم بکنم :yes:
داداش اب شدم… شرمندم نکن
سالاری :inlove:
این Inside رو حتما باید بازی کنم داداش.فکر کنم این ی قلم از دستم در رفته :struggle:
اره داداش…. حتما تجربه کن
خدا رو شکر رو هر سه پلتفرم موجوده…
بدجور از دستت در رفته داداش حتما تجربه کن تا مدت ها تو ذهنت میمونه واقعا عجیبه که یه استدیو به این کوچکی چطور یه بازی به این بی نقصی و با این مفاهیم عمیق و اتمسفر بی نظیر میتونه خلق کنه
ممنون از نویسنده محترم بابت مقاله جالبشون،حقیقت اینه که خیلی وقتها حق به حق دار نمیرسه که امیدوارم این روند تغییر پیدا کنه و همیشه بازییی که شایستگیشو داره اول بشه
البته به نظر من بهترین بازیه سال رو خود گیمرها مشخص میکنن
مقاله بسیار جالبی بود و امسال هم عناوین بزرگی امدن و هر کدام مطمئنن طرفداران خاص خودشون رو دارن امیدوارم هر بازی که لایقش هست انتخاب بشه
دوستان یعنی مافیا ۱ هیچ جایزه ای نبرده؟این بازی جز افتخارات صنعت گیم به حساب میاد
جایزه رو نمیدونم داداش ولی میدونم که اون سال از سایت های مختلف لقب بهترین داستان و موسیقی و گرافیک رو دریافت کرد و بعضی ها هم اونو بهترین بازی اکشن معرفی کردن ولی واقعا ظلمه بهش اگه جایزه ای نبرده باشه
دقیقا همینطوره.این بازی و Bioshock infinite از نظر من بهترین داستان کل تاریخ بازی های ویدئویی رو داشتن
خوب بایوشوک اینفینیتی رقیب هایه بسیار غولی تو سال ۲۰۱۳ داشت اگر یک سال دیرتر عرضه میشد صدرصد گوتی میشد
چقد یه طرفه قضاوت می کنین …خداییش ضایع میشه حق بقیه
امسال هم فکر می کنم با این تفاسیر آنچارتد برای بار دوم بهترین بازی سال بشه و رکورد ا.فسانه ای از خودش به جا بذاره. آنچارتد تونست متای ۹۳ رو بگیره. رقیب اصلیش dishonored 2 بود که تا الان با نزدیک ۲۰ نقد متای ۹۰ رو داره و watch dogs 2 هم متای ۸۵٫ فکر کنم باید پیشاپیش تبریک ها رو روانه نا.تی دا.گ کنیم …
ایشالا :yes:
انچارتد :inlove: :yes: تنها انحصاری ای در تاریخ که گوتی شده :inlove:
واقعا لیست عناوین ناب سونی تمومی نداره
خودتون لیست رو ببینید چندتا از انحصاری سونی شده بهترین سال :yes:
UNCHARTED 4 A Thief’s End :-)) GOTY
شاهکار Naughty Dog و نور چشمی سونی :-))
تا به الان قدرت نسل ۸ رو به خوبی نشون داد بر عکس پلتفرم Xone و Pc :yes:
عزیز من مثل اینکه forza رو اصلا یه بار هم نگاه نکردی :-))
من چون جفتشونو دیدم میگما
یه ریسینگ چطوری میتونه قدرت نسلو نشون بده? با ذکر مثال توضیح دهید!! 😯
من فک میکنم که اگر قرار باشه یک بازی صرفا اسم open world رو یدک بشه ولی در عمل یک فضای سردرگم و بیهوده داشته باشه هیچ ارزشی نداره .
اما اگر تو محتوا خوب باشه میتونه گیمرو ساعتها درگیر خودش کنه و این دقیقا اون هدفیه که تو بازیهای open world قوی میبینیم .