عبور از خط قرمز تا مرز بحران؛ تا سرحد شوک | ۲۵ بازی بحث برانگیز تاریخ (بخش دوم) | گیمفا
عبور از خط قرمز تا مرز بحران؛ تا سرحد شوک | ۲۵ بازی بحث برانگیز تاریخ (بخش دوم) | گیمفا
عبور از خط قرمز تا مرز بحران؛ تا سرحد شوک | ۲۵ بازی بحث برانگیز تاریخ (بخش دوم) | گیمفا
عبور از خط قرمز تا مرز بحران؛ تا سرحد شوک | ۲۵ بازی بحث برانگیز تاریخ (بخش دوم) | گیمفا

عبور از خط قرمز تا مرز بحران؛ تا سرحد شوک | ۲۵ بازی بحث برانگیز تاریخ (بخش دوم)

سعید آقابابایی
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 09:00
عبور از خط قرمز تا مرز بحران؛ تا سرحد شوک | ۲۵ بازی بحث برانگیز تاریخ (بخش دوم) | گیمفا

خاص بودن یا به زور خود را خاص نشان دادن… مسئله اینست!… برخی هستند که به ذات خاصند و با بقیه فرق دارند و نبازی نیست که خود را عوض کنند تا خاص شوند اما برخی به هر نحوی سعی میکنند و دست به دامن هر چیزی می شوند تا بگویند ما خاصیم و توجه را به خود جلب کنند و معمولا هم در نهایت یا نمی توانند و یا اگر هم می توانند در زمینه ای منفی توجه همه به آن ها جلب می شود و البته شاید به همین هم راضی باشند، یعنی شهرت به هر قیمتی و حتی برای مدتی کوتاه. شاید بگویید این موضوع چه ارتباطی به بازی های رایانه ای دارد و دلیل مطرح کردن این صحبت ها چیست. در زمینه بازی های رایانه ای نیز کاملا موضوعی که گفتم صادق است و هر دو دسته از سازندگان وجود دارند. سازندگانی که دست به هر کاری که می زنند خاص است زیرا ذهنشان خاص است و بازی هم که می سازند خاص می شود مانند ناتی داگ یا راک استار. برخی دیگر هم هستند که چیز خاصی ندارند اما می خواهند با دست آویز کردن هر چیزی بازی خود را بالا بکشند و آن را به نوعی خاص کنند و صحبتش را بر سر زبان ها بیندازند. این ها اغلب یا به سراغ خشونت وحشتناک می روند، یا موضوعاتی از قبیل نژادپرستی را انتخاب می کنند و یا به سراغ موارد حساس سیاسی و اجتماعی می روند تا آن ها را در بازی خود لحاظ کنند و نام خود را بر سر زبان ها بیاندازند. این بازی ها معمولا نه تنها از اقبال عمومی برخوردار نمی شوند بلکه بسیار هم به ان ها حمله می شود و جوامع مختلف و تشکل های مختلف به روش خود با آن ها سر جنگ بر می دارند.

maxresdefault 1

Adults Only… فقط بزرگسالان… بازی های بحث برانگیز معمولا این نشان را دارند

 استفاده از خشونت بسیار افسارگسیخته یا دیگر مواردی که ذکر شد هرگز جزو هنجارها و عرف های یک جامعه نبوده اند و نیستند و قطعا در هر کجای دنیا در مقابل آن موضع گیری خواهند کرد زیرا این ها دیگر به کشور و .. ربط ندارد و قوانین عمومی و جهانی انسانیت است و ذات و فطرت انشان آن ها را رد می کند. خشونت در همه جای دنیا منفور است و هیچ کجا عاشق ان نیستند. سیاست و بازی های سیاسی همیشه کثیف هستند و زیبایی در آن ها وجود ندارد. تبعیض نژادی و نژاد پرستی و … در تمام دنیا منفور و رد شده است و در کلیت هیچ جامعه ای از آن به نیکی یاد نمی کند، حال بماند که همیشه استثنا هم وجود دارد اما منظور و مقصود من کلیت ذات و فطرت انسانی است نه موارد استثنا. در طول تاریخ بازی های رایانه ای و از همان نخستین دوران به وجود آمدن این بازی ها، بوده اند بازی ها و سازندگانی که دست به دامن موضوعات بعضا کثیف شده اند تا نام خود را مطرح کنند و این گونه باعث ایجاد بحث های زیادی در مجامع گیمینگ و حتی در دیگر مجامع مختلف جامعه شده اند و جبهه گیری های بسیاری در برابر آن ها انجام شده است حال به درست یا غلط، زیرا که برخی از این جبهه گیری ها خود پا را از این بازی هم فراتر می گذارند و مثلا به خاطر ساخت یک بازی با موضوعی کثبف، می خواهند کل صنعت بازی را خراب جلوه دهند. البته در کنار این بازی های به زور خاص شده، برخی بازی ها هم بوده اند که به ذات خاص و متفاوت هستند زیرا سازنده آن ها متفاوت از بقیه بوده است و همواره در تمام بازی های خود این را نشان داده است و همچنین این سازنده های خاص، در نشان دادن مثلا خشونت به حد مرگبار افراط نمی کنند و به هر حال قوانیبی را در بازی خود می گذارند اما خب به هر حال به صورت عریان، جامعه و واقعیت های آن را نشان می دهند و این ها نیز باعث ایجاد بحث و جدل هایی در مجامع مختلف می شوند مانند شرکت محبوب راک استار و بازی هایی که تاکنون برای ما ساخته است و می سازد.

esrb ratings

در ایران کاملا تک تک اینها رعایت می شود. مثلا وقتی پدر و مادر می بینند روی بازی علامت AO خورده است، یعنی بازی آزاده و اوکیه! بخر برای بچه!

راک استار یک کمپانی خاص است و همواره در بازی هایش این را نشان داده است اما این خاص بودن معمولا به خلق یک شاهکار منجر می شود و عنوانی به مانند GTA V ساخته می شود که رکورد فروش فیلم های هالیوودی بزرگ تاریخ را هم می زند و پس از مدت ها که از انتشار آن می گذرد هنوز هم در چارت های پرفروش ترین مدیاها در نقاط مختلف دنیا به چشم می خورد. درست است که در این عناوین بسیار موارد بحث برانگیز وجود دارند اما در نهایت تمام این ها در چارچوبی جمع شده اند و در هیچ کدام به حد دیوانه وار و روان پریشی شاهد خشونت و کشتار جمعی و … نیستیم هر چند که از سایر بازی ها بیشتر این موارد را دارند و همین باعث بحث برانگیز بودنشان می شود. در واقع عناوینی مثل GTA V خاص مثبت و محبوب بین مردم هستند اما سازنده ای مانند Destructive Creation که بازی Hatred را می سازد که در ان کل زندگی و هدف ما این است که به خیابان برویم و زن ها و مردها و پیر و جوان و پلیس و .. را به وحشیانه ترین شکل ممکن سلاخی و کشتار کنیم، قطعا حالت مریض گونه ای دارد و هرگز محبوب نخواهد شد و همیشه به عنوان یک بازی جنجالی از ان یاد می شود که قوانین انسانیت را در بازی زیر پا گذاشته است. در واقع این جور بازی ها هم خاص هستند اما خاص منفی و منفور.

video game violence graphic

بسیاری از بازی های بحث برانگیز که درجه سنی بالا می گیرند به خاطر عامل خشونت است

هر دو گروه عناوین بالا به هر شکل در زمان انتشار خود باعث ایجاد بحث ها و مخالفت ها و صحبت های بسیار شده و می شوند و قطعا مقاومت هایی در برابر آن ها از سوی برخی بخش های اجتماعی صورت می گیرد و حتی عده ای که کلا با بازی های رایانه ای مخالف هستند میخواهند ان را دست آویری کنند برای فاسد نشان دادن کل معنی و مفهوم بازی های رایانه ای در حالی که نمیدانند دیگر و در عصر کنونی، بازیبازان جوامع مختلف بسیار باهوش تر از قبل هستند و همین بازیبازان دیروز اکنون دارند تبدیل به پدر و مادران امروز می شوند که خود عاشق بازی بوده و هستند و دیگر نمی توان با این موارد بچه گانه و مسخره و با دست آویز کردن یک بازی بد، آن ها را فریب داد و دید آن ها را کلا نسبت به این صنعت و هنر دوست داشتنی منفی کرد. در همه حوزه ها فساد وجود دارد اما این دلیل بر بد بودن کل آن حوزه نیست و قطعا بازی های رایانه ای نیز چنین هستند و ما بازیبازان به گیمر بودنمان افتخار می کنیم و همیشه نیز به این موضوع مفتخر خواهیم بود. این که یک بازی بحث برانگیز باشد و باعث ایجاد جنجال گردد دلیل قطعی بر این نیست که بازی بدی باشد زیرا در مواقعی هم می شود که همین بازی بحث برانگیز که باعث جنجال های زیاد هم شده است یک عنوان بی نظیر باشد به مانند Manhunt. اما باید قبول کرد که این فقط در درصد خیلی خیلی کمی از بازی های اینچنینی اتفاق می افتد زیرا سازندگان خیلی کمی به مانند راک استار با این توانایی وجود دارند. اکثر بازی های بحث برانگیز که در اجتماع با مخالفت و مقاومت روبرو می شوند یا به زیر تیغ سانسور و عرضه نشدن در برخی کشورها می روند، بازی های خوبی نیستند و معمولا مشکل دار هستند. حتی در همین مطلب نیز میتواند در لیست مشاهده نمایید که اغلب بازی های نام برده شده به جز چند مورد بازی های ضعیف و گاها پوچی هستند که هیچ بار مثبتی ندارند و حتی برخی از آنها باز منفی بسیار بالایی هم دارند و نشان از مریض بودن ذهن و مغز سازندگان خود دارند.

intro reuters mike blake 1309272402 0832

پسر دایی ۱۱ ساله من کل Modern Warfare ها رو تموم کرده!

در این مطلب قصد داریم تا به بازی هایی اشاره کنیم که در زمان انتشار خود باعث ایجاد بحث و حرف و حدیث های زیادی در مجامع گیمینگ و حتی غیر گیمینگ شده اند و حتی در برخی کشورها انتشار و عرضه آن ها ممنوع شده است. این بازی ها معمولا در موضوعی افراط می کنند که ممکن است خشونت بسیار افسارگسیخته و موارد سیاسی و مسائل غیراخلاقی و … باشد و سبب شده است تا در جامعه مخالفت ها و مقاومت هایی در برابر آن ها انجام شود و حساسیت در مورد آن ها به وجود آید. این مقاله بر اساس نظر نویسنده و مقالات جهانی معتبر در مورد بازی های بحث برانگیز به رشته تحریر در امده است و هیچ ملاک و معیاری برای صد در صد درست یا غلط بودن آن وجود ندارد. در واقع این لیست برخلاف دیگر مقالات اینچنینی که رتبه بندی در آن ها نشانه برتر یا ضعیف تر بودن بازی ها نسبت به هم است، این گونه نیست و بازی ها از لحاظ بحث برانگیز بودن لیست شده اند و به هیچ عنوان کیفیت بازی ها در لیست لحاظ نشده است. ممکن است از نظر شما عناوین دیگری وجود داشته باشند که در این لیست جای بگیرند و یا رتبه بندی شما به شکل دیگری باشد. این مقالات همواره نسبی هستند و قانون و قاعده کلی ندارند. پس بهتر است که به عنوان یک مقاله سرگرمی به آن نگاه کنید و در راستای آشنا شدن بیشتر با عناوینی که شاید نام آن ها را نشنیده باشید این مقاله را در نظر بگیرید. امید است که این مطلب مورد توجهتون قرار بگیره و پیشنهاد می کنم که در ادامه مقاله ۲۵ بازی که دنیا را با انتشار خود شوکه کردند با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه باشید.

۱۲ – Mortal Kombat Series

mortal kombat characters

سازنده: Midway – Netherrealm

ناشر: Warner Bros ,….

سال انتشار: ۱۹۹۲ – تا امروز

پلتفرم مقصد: آرکید، سگا، پلی استیشن، ایکس باکس و…. (در نسل های مختلف)

امتیاز متا: —-

همیشه وقتی کسی از ما بپرسد خشونت در بازی های رایانه ای تا کجا پیش رفته است وقتی کمی فکر کنیم یاد یکی از فینیشینگ های سری مورتال کامبت می افتیم و می گوییم تا آنجا که فک کسی را بکنی و با جنازه او عکس سلفی بگیری و در شبکه اجتماعی قرار دهی و دوستانت و .. لایک هم بکنند! این یکی از فینیشینگ های نسخه اخیر مروتال کامبت یعنی ایکس است که اوج خشونت بی پرده و عریان را در بازی های رایانه ای به نمایش می گذارد و همگان را شگفت زده می کند. حتی بازیبازانی که همیشه عادت به انجام بازی های خشونت امیز دارند و زیاد صحنه های خشن می بینند با دیدن برخی تمام کننده ها و صحنه های بازی مورتال کامبت مخصوصا در بازی اخیر که به خاطر کیفیت بصری بالا همه چیز واضح تر دیده می شود، دهانشان باز می ماند و واقعا تعجب می کنند و شگفت زده می شوند از این حد از وحشی گری و خشونتی که در بازی وجود دارد. شخصی را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنی، بدن شخصی را سوراخ کنی و قلب وی را که اویزان در حال تپیدن است بکنی، با کلاه خود حریفت را به چندین قسمت مساوی تقسیم کنی، با مشت سر کسی را از بدن جدا کنی، با اسید کل پیکر یک شخص را بسوزانی تا کلا اب شود و چیزی از آن نماند و بسیاری از صحنه های مرگبار دیگر که به وضوح در این بازی نمایش داده می شوند نشان دهنده سطح بسیار بالای خشونت در این سری هستند.

۱۴۲۹۳۵۹۳۲۸ selfie

وقتی کسی از ما بپرسد خشونت در بازی های رایانه ای تا کجا پیش رفته است می گوییم تا آنجا که فک کسی را کلا بکنی و با جنازه او عکس سلفی بگیری و در شبکه اجتماعی قرار دهی و دوستانت و .. لایک هم بکنند!

همین خشونت وحشتناک و بی پرده همواره باعث شده است تا مخالفت های بسیار زیادی با سری عنایون مورتال کامبت صورت بگیرد و در بسیاری از جوامع و خانواده ها و .. این بازی را به نشان دادن وحشی گری و قتل و خشونت عریان محکوم نمایند که البته هیچ گاه هم تاثیری نداشته است و سازندگان با قدرت به کار خود ادامه داده اند زیرا که اعتقاد دارند این تنها یک بازی است و نه واقعیت و اتفاقا دلیل اصلی محبوبیت این سری و خاص بودن آن بین تمامی بازی های مبارزه ای همین خشونت شدید و بی پرده آن است که این سری را نزد بسیاری از بازیبازان در سراسر دنیا از جمله کشورمان محبوب کرده است. این که ایا نشان دادن این سطح از خشونت در یک بازی رایانه ای کار درستی است یا خیر، موضوعی است که سال هاست و مدت هاست به آن پرداخته می شود و خواهد شد اما به واقع نمی توان جوابی قطعی برای آن پیدا کرد زیرا در نهایت یک موضوع نسبی است و در شرایطی می تواند خوب و جذاب و گاهی نامناسب باشد مخصوصا وقتی پای کشورهایی مثل ما که رده بندی سنی روی بازی برای آن ها در نقش پشمک است، وسط باشد. در هر جال سری عناوین مورتال کامبت همواره در طول تاریخ به دلیلی حد وحشتناک خشونت عریان خود، جزو بحث برانگیز ترین بازی ها بوده اند و خواهند بود اما کسی نمی تواند کتمان کند که چقدر جذاب هستند.

۱۱ – Splatterhouse

ws splatterhouse 1920x1200

قصابی… کشتارگاه… سلاخ خانه

سازنده: Bandai Namco Entertainment, Bottlerocket Entertainment

ناشر: Bandai Namco Entertainment

سال انتشار: ۲۰۱۰

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3, Xbox 360

امتیاز متا: ۶۲

Jennifer Willis قرار است تا مصاحبه ای را با دکتر Henry West در عمارت وی انجام دهد که پروفسور نکروبیولوژی است. دوست پسر وی یعنی ریک تیلور هم با او می رود تا اتفاق بدی برایش رخ ندهد. در لحظه ای که ریک می خواهد به جنیفر پیشنهاد ازدواج دهد، ان دو توسط موجودات ازمایشگاهی دکتر وست مورد حمله قرار می گیرند و انها جنیفر را ربوده و ریک را با زخم و اسیبهایی مرگبار رها می کنند تا بمیرد. در لحظه مرگ، Terror Mask ریک را صدا می زند و به ا می گوید حاضر است وی را از مرگ نجات دهد و کمک کند تا نامزدش را هم پیدا کند در صورتی که ریک این ماسک را به صورت بگذارد. ریک که در حال مرگ است و چاره دیگری هم ندارد این کار را انجام می دهد و با این کار تبئیل به یک غول تنومند می شود که قدرتش از خون دیگران است. وی شروع به تعقیب دکتر وست و جنیفر در ابعاد مختلف و دوره های زمانی مختلف می کند و در می یابد که وست قصد دارد تا ماهیتی به نام “The Corrupted” را به دنیای انها بیاورد آن هم از طریق قربانی کردن جنیفر تا به این ترتیب “The Corrupted” همسر درگذشته و معشوقه وی یعنی لونا را به زندگی بازگرداند…. Splatterhouse یک هک اند اسلش beat ’em up خونین و مرگبار و بسیار هیجان انگیز است که توسط Namco Bandai Games ساخته و در سال ۲۰۱۰ توسط این کمپانی برای PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر گردید. همانطور که گفته شد در این بازی شما در نقش ریک قرار می گرفتید. یک دانشجوی parapsychology که داخل عمارتی گیر افتاده است و طی اتفاقاتی توسط ماسکی مخوف و مرموز به نام Terror Mask از مرگ احیا می شود و شروع به پیشروی در محل های مختلف این عمارت و ابعاد مختلف و زمان های مختلف می کند و انواع و اقسام موج های موجودات خونخوار دیوانه و عجیب را که به وی هجوم می اورند از بین می برد تا بتواند نهایتا نامزد خود جنیفر را از سرنوشت شومش نجات دهد.

۰۹۵the2x4 1280w

اقا ولی این بازی خیلی با حال بود حالا هر چی میخوان بگن خشن و …

در بازی تاثیر و الهام هایی که از فیلم هایی مانند Friday the 13th و Evil Dead II گرفته شده است کاملا مشهود است. بازی از گیم پلی و صحنه های هیجان انگیزی برخوردار بودلی نقدهای متوسط و گوناگونی را دریافت نمود و برخی بسیار از آن راضی بودند (مانند بنده) و برخی نیز بسیار از ان انتقاد کردند. دلیل اصلی خیلی از این انتقادات و بحث برانگیز بودن بازی این بود که سطح خشونت خیلی بالایی در بازی وجود داشت و همچنین بازی از نظر نوع گویش و دیالوگ ها و .. بسیار بی پرده بود و در ان از مسائل غیراخلاقی تا خشونت بی حد و مرز و … وجود داشت و ان هم به یک صورت طنز تلخ و عجیب که خاص خود بازی بود و اتفاقا به نظر من همین موضوع نقطه قوت بازی بود زیرا شبیه هیچ عنوان دیگری نبود. بازی هیچ ابایی از نشان دادن خشونت عریان و بیان دیالوگ های سخیف و زننده و نشان دادن تصاویر غیراخلاقی و .. نداشتو همین موضوع باعث شده بود تا بحث ها و انتقادات زیادی به ان وارد شود و موضوعی که این را تشدید کرده بود هم موزیک هوی متال و سنگین بازی بود که مثلا در ساندترک ان، قطعاتی مثل شاهکار “Walk with Me in Hell” از گروه  Lamb of God وجود داشت. از انجایی هم که بسیاری در همان حالت عادی و به تنهایی موسیقی هوی متال و .. را عجیب و شیطانی و .. می دانند قرار داشتن این نوعموسیقی را در بازی مثل Splatterhouse دلیلی تشدید کننده برای انتقاد از بازی می دانستند که البته درست یا غلط بودن این ادعاهای آنها اصلا مشخص نیست و کاملا نسبی است زیرا شخصی مانند بنده عاشق موسیقی بازی و گیم پلی خشن و مرگبار ان هستم و عده ای نیز در مقابل ان جبهه می گیرند. به هر حال این موضوع را نمی توان عوض کرد که هر جا صحبت از بازی های بحث برانگیز مخصوصا از لحاظ خشونت و گویش باشد، نام Splatterhouse قطعا در ان شنیده خواهد شد.

۱۰ –  Postal 2

ss 5bb9843df667184ca7d1af81404883b985b80c0e 1920x1080

مریض، کثیف و غیر انسانی

سازنده: Running With Scissors

ناشر: Running With Scissors, Whiptail Interactive

سال انتشار: ۲۰۰۳

پلتفرم مقصد: PC

امتیاز متا: ۵۰/۱۰۰

Postal 2 یک شوتر اول شخص است که در سال ۲۰۰۳ و به عنوان دنباله ای برای نسخه اول سال ۱۹۹۷ توسط Running With Scissors ساخته و برای پلتفرم رایانه های شخصی منتشر شد. جدا از موراد جنجالی و بحث برانگیزی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، Postal 2 به عنوان یک بازی نیز بسیار ضعیف، مسخره و سطحی بود و امتیاز متایی بهتر از ۵۰ را کسب نکرد. البته نمی توان کتمان کرد که شاید در بسیاری از امتیازات و نقدهای منفی بازی، همین موارد جنجالی و بیمارگونه ای که در بازی وجود داشت، نیز دخیل بوده اند. هر دو نسخه عنوان Postal به عنوان یکی از بحث برانگیز ترین و جنجالی ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شوند که دلیل این امر نیز تنها یکی دو مورد نیست و این عنوان تقریبا تمامی موراد لازم برای بحث برانگیز بودن را با هم داراست. در حقیقت باید گفت “آن چه بدها همه دارند تو یکجا داری!”

postal 2 patch alsnkd 0

آن چه بدها همه دارند تو یکجا داری!!!

Postal 2 سطح بسیار بالایی از خشونت را به صورت عریان و بی پرده نمایش می دهد و همچنین از زبان بسیار بزرگسالانه ای در بازی استفاده شده است. شما می توانید عابران پیاده و مردم را به فجیع ترین شکل ممکن بکشید و پلیس ها را به قتل برسانید، موارد نژادپرستی کاملا در بازی به چشم می خورد، مسائل غیراخلاقی، استفاده از مواد مخدر و همچنین ازار و اذیت شدید حیوانات، جزو المان های پایه ای بازی Postal 2 هستند. این موارد به حدی زیاد بود که بازی در برخی کشورها مانند نیوزلند، سوئد و استرالیا کاملا ممنوع و در این کشورها منتشر نشد. بازی از هر جهت بحث برانگیز بود و توسط انواع و اقسام مجامع مختلف محکوم و به چالش کشیده شد که البته کاملا نیز به حق بود و این نوع از بازی ها نه تنها هیچ منفعتی برای صنعت بازی های رایانه ای ندارند بلکه باعث ضرر و زیان و بدنام شدن آن نیز می شوند. عناوینی مثل Postal 2 عناوین مریضی هستند که حاصل تفکرات بیمارگونه سازندگانشان می باشند. Postal 2 هیچ گاه به عنوان یک بازی خوب در یادها نخواهند ماند اما هر جا که صحبت از جنجالی ترین و مریض ترین بازی ها باشد در رتبه های بالای لیست به چشم خواهد خورد.

۹ – Custer’s Revenge

d8b3db8cd8a7d987

این کاریه که از دستمون برمیاد!

سازنده: Mystique

ناشر: Mystique

سال انتشار: ۱۹۸۲

پلتفرم مقصد: Atari 2600

امتیاز متا: —-

فکر نکنید که تصویر اشتباه برای بازی گذاشته ام و یا یادم رفته است که برای این بازی عکس قرار دهم. عکسی وجود ندارد که قابل گذاشتن باشد و بازی کلا یک موضوع دارد و آن هم کاملا به محتوای غیراخلاقی و نژادپرستی مربوط است، آن هم به صورت پیکسلی! Custer’s Revenge که با نام “The White Man Came” نیز شناخته می شود در سال ۱۹۸۲ توسط Mystique ساخته و برای Atari 2600 منتشر گردید. این عنوان یک بازی مخصوص بزرگسالان و به معنای واقعی کلمه یک عنوان مریض است. Mystique کمپانی است که در حول و حوش دهه ۱۹۸۰ عناوین مخصوص بزرگسالان زیادی را برای این سیستم ساخته بود. دلایل بسیاری در Custer’s Revenge وجود داشتند که باعث شدند بازی به نژادپرستی متهم شود و بحث و جنجال فراوانی در مورد آن به راه بیافتد. مثلا در یکی از مدهای بازی شما در نقش ژنرال کاستر باید به یک زن بومی امریکایی عریان که به چوب بسته شده بود، تیر پرتاب می کردید! بازی بازخوردهای منفی بسیار زیادی را به دلیل محتوای نژادپرستانه و مسائل غیراخلاقی دریافت کرد و تا همیشه به عنوان یکی از شوکه کننده ترین و بحث برانگیز ترین عناوین تاریخ محسوب خواهد شد.

۸ – Bully

bully scholarship edition wallpaper 1280x720

چیه داداچ؟!!

سازنده:  Rockstar

ناشر: Rockstar Games, Bethesda Softworks

سال انتشار: ۲۰۰۶

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, PlayStation 2, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, PC

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

و دوباره راک استار… دوباره یک شاهکار… دوباره یک بازی بحث برانگیز… تکرار همان قصه همیشگی…  Bully عنوان فوق العاده ای بود. یک بازی با گیم پلی و تم جذاب که هر بازیبازی را مجذوب و شیفته خود می کرد. اما به هر حال مانند همیشه بحث برانگیز نیز بود زیرا همان طور که از نام بازی پیداست، این عنوان به نوعی در مدح و ستایش “کله خر بازی” و شرور بودن است! همین موضوع به تنهایی کافیست تا بازی بحث برانگیز شود حالا حساب کنید که محلی که بازی در آن جریان دارد کجاست؟ مدرسه! محلی که بچه ها در آن درس می خوانند و نباید شیطنت و شرور بازی در آن جا انجام دهند. کاری که در بازی Bully کاملا برعکس آن را می دیدند و به نوعی این شرارت ها را باحال و جذاب جلوه می داد و شاید برخی بچه ها تشوبق می شدند که در مدرسه ای این قبلی کارهایی که در بازی می دیدند انجام دهند. در بازی هر نوعی شیطنت و شرارتی که فکرش را بکنید توسط شخصیت اصلی بازی و به دست شما در مدرسه انجام می شد، از دعوا گرفته تا خرابکاری و ازار معلم ها و … که باعث ایجاد بحث ها و جنجال های زیادی در مجامع مختلف شدند اما راک استار هم مانند همیشه بسیار ریلکس و بی توجه به همه چیز کار خودش را می کرد و اعتقاد داشت که این تنها یک بازی است. حرفی که هم درست است و هم می تواند گاهی غلط باشد.

۱

شرورترین پسر دنیا ساخته دست بحث برانگیز ترین سازنده دنیا یعنی راک استار عزیز!

بازی Bully در سال ۲۰۰۶ توسط راک استار به طور انحصاری برای کنسول افسانه ای پلی استیشن ۲ منتشر گردید و البته ۲ سال بعد این عنوان برای پلتفرم های Xbox 360 ،Wii و رایانه های شخصی نیز عرضه شد و مدتی قبل نیز در راستای طرح اجرای بازی های پلی استیشن ۲ بر روی پلی استیشن ۴، این عنوان نیز در شبکه پلی استیشن قرار گرفت. بازی به محض انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را دریافت کرد و به عنوان یکی از برترین عناوین سال ۲۰۰۶ شناخته می شد. وبسایت IGN به بازی امتیاز ۸۹ و وبسایت گیم اسپات امتیاز ۸۷ را اختصاص دادند و در نهایت امتیاز متای این عنوان نیز به مانند نمره گیم اسپات ۸۷ شد. نمیتوان کتمان کرد که مقداری از این امتیازات کسر شده توسط وبسایتهای مختلف قطعا مربوط به تم بحث برانگیز بازی و جریان داشتن آن در مدرسه بوده است که می توانسته باعث الگوگیری غلط برای کودکان و نوجوانان باشد وگرنه از لحاظ گیم پلی و المان های بازی، Bully نیز به مانند دیگر عناوین راک استار عنوانی بسیار بسیار کم نقص بود. در سال ۲۰۰۷ وبسایت Yahoo! Games بازی Bully را جزو لیست ۱۰ بازی تاریخ که بیشترین میزان بحث برانگیز و جنجالی بودن را داشته اند، قرار داد که البته از نظر من نیز همینگونه است و در لیست ما نیز این بازی جزو ۱۰ مورد اول قرار گرفته است. به هر حال Bully نیز به مانند خیلی دیگر از بازی های راک استار در کنار قرار گرفتن در لیست برترین بازی ها، همواره در لیست جنجالی ترین بازی ها نیز حضور داشته و خواهد داشت.

۷ – ۱۷۷

pc 8801 177 t

تنها عکس بازی که می توان قرار داد.

سازنده: Macadamia Soft

ناشر: dB-SOFT, Macadamia Soft

سال انتشار: ۱۹۸۶

پلتفرم مقصد: PC

امتیاز متا: —-

از این عنوان نیز به هیچ وجه نمیتوان غیر از یک عدد تصویری که مشاهده می کنید، تصویر دیگری را قرار داد زیرا باز هم موضوع اصلی بازی محتوای غیراخلاقی است و بس، آن هم از بدترین نوع ممکن یعنی تجاوز. یک بازی مریض گونه که به واقع حال انسان را بد می کند. بازی ۱۷۷ در سال ۱۹۸۶ توسط Macadamia Soft ساخته و برای پلتفرم رایانه های شخصی منتشر گردید و بازخوردهای بسیار منفی و جنجالی را نیز دریافت نمود. نکته جالب اینجاست که گویا در دهه ۸۰ بازیسازان زیادی بوده اند که با تمرکز بر روی مسائل جنسی و نژادپرستی و ..  بازی می ساخته اند و برخی از مربض گونه ترین بازی ها در این دهه عرضه شده اند به مانند همین عنوان و Custer’s Revenge که در شماره های قبلی به آن اشاره کردیم. عدد ۱۷۷ شماره پاراگراف قانون اساسی ژاپن است که در ان تجاوز ممنوع اعلام شده است اما این بازی دقیقا برعکس ان را انجام می دهد. ۱۷۷ شما را در نقش مردی قرار می دهد که بایستی یک دختر جوان را تعقیب کنید و در موقعیتی مناسب او را گیر انداخته و ….. ایا موضوعی کثیف تر از این هم می شود؟ ۱۷۷ یک عنوان بیمار ساخته بیماران است زیرا در غیر این صورت کسی چنین بازی نمی سازد.

۶ – Wolfenstein 3D

۲۲۱۱۹۹۳ wolf3d 490a

چه خین و خینریزی بود!

سازنده: id Software, Raven Software, Atari, Nerve Software, Interplay Entertainment, Stalker Entertainment

ناشر:  id Software, 3D Realms, Atari, Interplay Entertainment و ….

سال انتشار: ۱۹۹۲

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360 و….

امتیاز متا: ۷۷/۱۰۰

سری عناوین Wolfenstein یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین عناوین شوتر در تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شوند که همواره طرفداران و علاقمندان بسیار زیادی را در دنیا داشته و دارند و حتی در کشور خودمان نیز علاقمندان زیادی دارد و تعداد بسیاری از افراد که شاید حتی بازیباز نیز نباشند، قبلا یک نسخه از ولفنشتاین را بازی کرده اند که به شخصه جندین نفر را با چنین سابقه ای می شناسم. بازی Wolfenstein 3D در سال ۱۹۹۲ توسط id Software و چندین سازنده دیگر ساخته و منتشر گردید و بازخورهای نسبتا مثبتی را نیز کسب کرد و امتیاز متای ۷۷ را دریافت نمود. اما گذشته از امتیاز متا، Wolfenstein 3D یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین عناوین شوتر اول شخص در دنیا محسوب می شود و برای بسیاری از بازیبازان یک عنوان افسانه ای است که به مانند Doom جزو سردمداران شوتر های اول شخص است و حتی از ان با لقب “پدربزرگ شوترهای ۳ بعدی” در شاخه شوترهای اول شخص یاد می کنند.

wolfenstein 3d free download 3

عمو هیتلر اومده… با سیبیل گنده اومده!

به همان اندازه که Wolfenstein 3D در دنیا محبوب و پرطرفدار بوده و هست، در زمان عرضه آن، به همان اندازه نیز بحث برانگیز و جنجالی بود و صحبت های زیادی در مجامع مختلف گیمی و غیر گیمی در مورد ان مطرح بود. بسیاری از رسانه ها شدیدا به این عنوان حمله کردند به دلیل خشونت شدیدی که در بازی وجود داشت و همین طور سمبل های نئونازی که در جای جای Wolfenstein 3D به چشم می خوردند. حتی از این هم جنجالی تر آن بود که شخص آدولف هیتلر به عنوان باس نهایی بازی در این عنوان حضور داشت و باید به صورت مستقیم با خود هیتلر می جنگیدیم که این مورد نیز حرف و حدیث های زیادی را در مورد بازی به وجود اورد و در واقع جار و جتجالی که حول بازی به راه افتاده بود را تشدید نیز کرد و بسیاری از رسان ها و مقالات و منتقدان و حتی گروه های اجتماعی مختلف، شدیدا مخالفت خود را با المان های این بازی مثل خشونت بی حد و حصر و حضور هیتلر و … ابراز کردند. در حقیقت نام Wolfenstein 3D به همان اندازه که یاداور یک بازی افسانه ای است و در قلب بازیبازان جای دارد، در قلب لیست جتجالی ترین و بحث برانگیز ترین بازی های تاریخ نیز جای ثابتی دارد!

۵ – Pokémon Go

maxresdefault 1

خدا نگذره ازت نیتندو… میدونی چند نفر رو کشتی؟

سازنده: Niantic, Inc.

ناشر: Niantic, Inc.

سال انتشار: ۲۰۱۶

پلتفرم مقصد: Android, iOS

امتیاز متا: ۶۸/۱۰۰

بازی Pokémon Go که در سال جاری میلادی توسط Niantic, Inc ساخته و برای پلتفرم های Android و iOS منتشر گردید، ناگهان تبدیل به سرگرمی شد که دنیا را در بر گرفت و تبدیل به برترین و پراستفاده ترین سرگرمی دنیا شد و تب شدید بازی کردن آن بین مردم همه گیر شده و هر یک گوشی به دست دنبال پوکمون می گشتند! البته این تب همچنین نیز ادامه دارد و بازی Pokémon Go را یهی یکی برترین سرگرمی های تاریخ بازی های رایانه ای تبدیل کرده است که البته بحث و صحبت های زیادی نیز در مورد آن به وجود امده. گزارشاتی در دنیا حاکی از خطرات بازی کردن این عنوان در موقعیت های نامناسب مانند زمان رانندگی و … باعث شد تا حرف و حدیث های زیادی در در مورد این عنوان مطرح شود و عده ای آن را یک بازی خطرناک و مضر برای سلامتی قلمداد کردند.

pokemon go tips tricks secrets 001

عنوانی دیوانه کننده و اعتیاد آور…

این حرف و حدیث ها به ویژه زمانی بیشتر شد که این بازی تبدیل به منبع الهام برخی مجرمان برای سرقت هایشان با استفاده از “ویژگی واقعیت افزوده” شد و این گونه باعث گردید تا تب و تاب صحبت در مورد این بازی و جنجال های حول آن به خصوص در شبکه های اجتماعی و برخی مجامع گیمینگ و غیر گیمینگ بسیار بالاتر رود و عده ای مخالف شدیدی را با این عنوان ابراز می داشتند در حالی که از آن طرف روز به روز بر محبوبیت آن نیز افزوده می شد و تعداد کسانی که آن را تجربه می کردند به سرعت در حال افزایش بود. در واقع جنجال و حرف و حدیث های این بازی همزمان با افزایش شدید محبوبیت آن بالا می رفت و این دو، مسیری را در کنار هم و دوشادوش یکدیگر طی می کردند! به هر شکل تمامی این موارد باعث گردید تا نه تنها نام Pokémon Go یه عنوان یکی داغ ترین و محبوب ترین سرگرمی های دنیا جاودانه شود بلکه هر جا که صحبت از عناوین بحث برانگیز و جنجالی نیز باشد Pokémon Go در آن جا حضور خواهد یافت.

۴ – Manhunt

manhunt1

باز هم پسر بد بازیسازان، باز هم راک استار عزیز…

سازنده: Rockstar Games

ناشر: Rockstar Games

سال انتشار: ۲۰۰۳

پلتفرم مقصد:  PlayStation 2, Microsoft Windows, Xbox

امتیاز متا: ۷۶/۱۰۰

وای که Manhunt چه عنوانی بود. یادش بخیر. در آن زمان که با کنسول پلی استیشن ۲ این بازی را تجربه می کردم تاکنون چیزی مثل ان ندیده بودم و مثلا صحنه ای مانند وقتی که با کیسه پلاستیکی شخصی را خفه می کردیم تا همیشه از آن زمان تا به حال در یاد من مانده است و یکی از خشن ترین صحنه هایی است که تاکنون در بازی های رایانه ای دیده ام. اصلا از نام این بازی که شکار انسان است همه چیز معلوم است و خب فکر می کنید چه سازنده ای در جایگاه اول بازیسازان پر پتانسیل برای ساخت چنین عنوانی است. واضح است دیگه… راک استار عزیز و دوست داشتنی! Manhunt بعد از انتشار بازخوردهای مثبتی را توسط بازیبازان و منتقدان دریافت کرد اما اکثر امتیاراتی که از آن کم شد به خاطر المان های گیم پلی بازی و ضعف ان ها نبودند بلکه به دلیل موضوع و تم خشن و زمینه بحث برانگیزی بود که بازی داشت و به خاطر خشونت عریان و افسارگسیخته ای که در آن شاهد بودیم. هر چند که یکی از دلایل اصلی محبوبیت بسیار زیاد بازی نیز همین خشونت شدید آن بود که از طرفی مخالفان زیادی داشت و مانند دیگر بازی های راک استار از سمت دیگر روز به روز بین گیمرها محبوب تر می شد و تبدیل به یکی از عناوین فوق العاده و افسانه ای راک استار گشت.

۰۹۰plasticbag 1280w

کلا اسم لیست رو میذاشتیم برترین عناوین راک استار!!

Manhunt در همان بدو انتشار خود با مخالفت های اجتماعی زیادی روبرو شد که تقریبا همگی آن ها به دلیل صحنه های خشونت وحشتناکی بود که در بازی وجود داشت و همچنین زبان بسیار بزرگسالانه آن. Manhunt در بسیاری از کشورها ممنوعیت انتشار دریافت کرد و تبدیل به یکی از بحث برانگیز ترین عناوین تاریخ بازی های رایانه ای شد، مخصوصا به این دلیل که ساخت راک استار بود و این کمپانی از گذشته و با بازی های قبلی خود  دشمنان زیادی را در بخش های مختلف اجتماعی برای خود دست و پا کرده بود! تمامی این جنجال ها و حرف های پیرامون این عنوان زمانی بیشتر شد و به اوج رسید که توسط رسانه های بریتانیا اعلام شد که Manhunt عامل اصلی الهام یک نوجوان برای مرتکب شدن جنایت و قتل بوده است و هر چند که این موضوع مدتی بعد توسط پلیس و دادگاه کاملا رد شد، ولی کار خود را کرده بود و بحث و جنجال های حول و حوش این عنوان را بسیار بیشتر از قبل کرده بود. بدون شک هر گاه که صحبت از شوکه کننده ترین و بحث برانگیز ترین عناوین تاریخ بازی های رایانه ای مطرح باشد Manhunt جزو سردمداران آن لیست خواهد بود.

۳ – Ethnic Cleansing

۲۳۵۱۳۳

اوج نژادپرستی در بازی ها… اوج پوچ بودن مغز سازندگان…

سازنده: Resistance Records

ناشر: Resistance Records

سال انتشار: ۲۰۰۲

پلتفرم مقصد: PC

امتیاز متا: —-

نژادپرستی حرکت بسیار کثیف و منفوری در دنیا محسوب می شود ولی متاسفانه هنوز هم در سراسر دنیا برخی افراد وجود دارند که نژاد خود و یا مثلا سفید پوستان را برتر از سیاه پوستان می دانند و چنین طرز فکر عقب افتاده و منسوخی دارند. به واقع وقتی به عمق این طرز تفکر می رویم، متوجه می شویم که تا چه حد این افراد ذهن پوچ و تو خالی دارند که تنها بر اساس رنگ پوست و بدون توجه به هیچ چیز دیگر، افرادی را برتر و عده ای را پست تر می دانند و حتی حق زندگی نیز برای آنها قائل نیستند. Ethnic Cleansing یکی از بدترین و کثیف ترین عناوین تاریخ بازی های رایانه ای است و عنوانی تاکنون بیشتر از این بازی به موضوع نژاد پرستی و نسل کشی نپرداخته است. این بازی توسط سازمانی تحت نام سازمان ملی سفیدپوستان آمریکا با نام National Alliance ساخته شده و به طور کامل بر پایه نسل کشی قرار دارد. بازی در سال ۲۰۰۲ برای پلتفرم رارانه های شخصی منتشر گردید و در همان زمان انتشار توسط تمامی گیمرها و مجامع مختلف و … محکوم گردید. چنین عنوانی حتی نباید به رسمیت شناخته شود چه رسد به نقد کردن و ….

۳۲۴۵۴۲۳

تا چه حد این افراد ذهن پوچ و تو خالی دارند که تنها بر اساس رنگ پوست و بدون توجه به هیچ چیز دیگر، افرادی را برتر و عده ای را پست تر می دانند و حتی حق زندگی نیز برای آنها قائل نیستند

شما در بازی کنترل یک سرباز نئونازی یا Klansman را بر عهده می گیرید و باید تمامی افرادی از نژادهای آفریقایی-آمریکایی، لاتین و همچنین یهودی ها را قتل عام کنید و درنهایت نیز در مبارزه پایانی بازی بایستی رو در روی نخست وزیر سایق اسرائیل یعنی آریل شارون قرار می گرفتید و وی را از بین می بردید. واقعا دیگر موضوع از این بحث برانگیزتر و کثیف تر هم می شود؟ در قسمتی از معرفی بازی که در تصویر نیز می بینید نوشته شده است “جنگ نژادی آغاز شده است. در این مبارزه رنگ پوست شما یونیفرم شماست برای نجات همنوعان خود. سرنوشت نژاد سفید پوستان به تو وابسته است تا بقای آن را تضمین کنی. دشمنان مردمت با دریایی از زوال و کثافت که برای نژاد سفید پوست به ارمغان آورده اند، شما را احاطه کرده اند. نژاد سفیدی که زمانی خالص و پاک بود. حتی یک عدد از آن ها نیز لیاقت زندگی و زنده ماندن را ندارند…” وقتی که این شعار یک بازی باشد دیگر باقی آن معلوم است. Ethnic Cleansing با موضوع کثیف خود بدون شک در یک مورد خیلی موفق کرد و آن هم در بحث برانگیز بودن و البته منفور شدن. به امید مرگ نژادپرستی…

۲ – Hatred

maxresdefault 2

مریض ترین و کثیف ترین بازی دنیا…

سازنده: Destructive Creations

ناشر: Destructive Creations

سال انتشار: ۲۰۱۵

پلتفرم مقصد: PC

امتیاز متا: ۴۳/۱۰۰

این عنوان هیچ گاه از یاد من نخواهد رفت. همان بار اول که تریلر آن را سال گذشته به طور اتفاقی مشاهده کردم، به واقع مرا ترساند و ذهن مرا بسیار آشفته کرد با سوال های زیادی که برایم ایجاد شد. نه این که فکر کنید کاملا و شدیدا مخالف آن و مخالف خشونت در بازی ها باشم ولی به هر حال دیدن صحنه های کشتار مردم نمیتواند جالب باشد. می خواهم در مورد این عنوان بیشتر صحبت کنم و کمی به بحث خشونت شدید در بازی ها بپردازم مخصوصا با توجه به این که قبلا نیز مطلبی در مورد این عنوان به رشته تحریر در آورده ام که بد نیست نگاهی به آن نیز بیاندازیم. سال گذشته ویدئویی از معرفی یک بازی بسیار مرگبار و خشونت امیز به نام Hatred را دیدم که مرا به فکر فرو برد. افکاری که مدام در ذهنم کلمات درست یا غلط را تکرار میکردند.اما نمی توانستم جوابی قطعی به خود بدهم. واقعا درست یا غلط؟ ازادی بیان و عقاید از یک سو و از طرف دیگر فکر این که اگر در کشور من که سن بازی ها رعایت نمی شود این بازی به دست یک کودک ۱۰ ساله برسد و آن را انجام دهد چه تاثیری بر روی او خواهد داشت و چگونه برداشتی از این بازی خواهد کرد؟ شخصیت بازی در انتهای حرف هایش در تریلر پس از صحبت هایی که در مورد نفرت و خستگی از انسانیت و … می کند می گوید ”وقت آن رسیده است که بکشم و وقت آن رسیده است که کشته شوم.” ایا نفرت دلیلی کافی برای این خشونت بی حد و مرز است؟

معرفی این بازی تمام دنیا را به جنب و جوش انداخته و بسیاری را در ترس و وحشت فرو برد. خشونت تا این حد؟ شاید تا به حال چنین خشونت محضی را در هیچ عنوان دیگری ندیده بودیم. معمولا هم اگر در بازی های خشن عده ای را سلاخی می کردیم حداقل ان ها نام “ادم بد” و “دشمن” قصه را یدک می کشیدند، نه یک زن عادی در خیابان یا یک افسر پلیس بی گناه. سازندگان بازی بعد از بازخوردهای منفی معرفی این عنوان اعلام کردند “بگذارید واقع بین باشیم. بازی های زیادی در این صنعت هستند که شما می توانید دقیقا همین کار را که در بازی ما انجام می دهید در آن ها هم انجام دهید، فقط فرق ما این است که روی آن سرپوش نگذاشته ایم و آن را بیهوده زیبا سازی نکرده ایم. اگر در سایر بازی ها این موضوع به صورت فعالیت فرعی وجود دارد در بازی ما موضوع اصلی و تمرکز بازی بر روی این مسئله است. اینها شخصیت های مجازی هستند. اگر نمی توانید دنیای واقعی خود را از دنیای مجازی جدا کنید بهتر است کامپیوترتان را هر چه سریعتر خاموش کرده و به یک پیاده روی طولانی بروید.”

epic requests its logo be removed from civilian massacring game hatred 1413499569738

درب خانه را باز می کنید و بیرون می روید و از همان اولین شخصی که میبینید شروع به کشتار می کنید.

شاید برخی حرفهای سازنده بازی به نظر غلط و بی اساس نباشند ولی از طرفی این سمت قضیه هم مسائل دیگری وجود دارد. شاید این دنیا و شخصیتها، مجازی هستند ولی وقتی کودکی پای این بازی بنشیند و اسلحه را در دهان یک زن بیگناه در خیابان بگذارد و سر و صورت او را با موجی از خون منفجر کند آیا می تواند با سن پایینش به خود بفمهاند که این بازی است و مجازی است و…. نه نمی تواند. لااقل در کشور ما که سن بازی ها وجود ندارد نمی تواند. این صحنه تاثیر خود را روی آن کودک باقی می گذارد و در اعماق ضمیر ناخوداگاه او تا اخر عمر باقی خواهد ماند. چرا دروغ بگویم ویدئوی این بازی حتی من را نیز تحت تاثیر قرار داد چه رسد به یک کودک. شاید بگویید خب هر بازی ای سنی دارد و نباید یک کودک با سن پایین پای این بازی بنشیند. حرف شما به طور کلی و از دید جهانی صحیح است ولی لا اقل در کشور ما این طور نیست. در کشور ما نیست که پدر و مادر یا کودک تنها به مغازه می روند و بازی gta را خریداری می کنند و خوشحال و خندان و راضی از اینکه فرزندشان به کوچه و خیابان کشیده نمی شود به منزل می روند و کودک را در اتاق با دنیای gta رها می کنند؟ کودک از بازی و فوتبال در خیابان منع می شود و در عوض با مسائل جنسی و مواد مخدر و ادمکشی و قاچاق و زیر گرفتن انسانها با ماشین اشنا می شود!

من مخالف این بازی نبودم و نبستم و از ان جایی که به شخصه به خشونت بسیار زیاد در بازی ها علاقه شدیدی دارم بسیار هم مشتاق بودم که این عنوان را بازی کنم اما مطمئنم حتی زمانی که مشغول انجام ان باشم هم ذهنم لحظه ای ارام نخواهد بود و نمی توانم به طور صد در صد به خود بقبولانم که این بازی باید وجود داشته باشد یا خیر؟ هنگام کشتن مردم در این بازی چیزی در درونم به من نهیب خواهد زد که تو داری هنجارها و ارزش های انسانی را به شدیدترین و خشن ترین شکل ممکن می شکنی، هرچند که یک جامعه مجازیست. مگر می شود که وقتی داری این بازی را انجام می دهی لحظه ای به تصور واقعیت یافتن این صحنه ها فکر نکنی؟ حتی هنگام دیدن تریلر نیز انسان نا خود اگاه برای خود، صحنه ها را به طور واقعی تصویر سازی می کند و همین است که باعث ازار روح من و شما هنگام دیدن آن می شود. چون به این فکر می کنیم اگر کسی در واقعیت چنین کاری انجام دهد چقدر وحشتناک است.

۲۳۵۷۰۵۳۸۶۵۴ca6f14861f1

سلاخی زن و مرد و پلیس و پیر و جوان با خشن ترین رفتار…

همه ما تا به امروز در بازی هایی که انجام داده ایم افراد زیادی را کشته ایم اما لا اقل برای این کشتن دلیلی داشته ایم. گرفتن انتقام خانواده , دفاع از کشور و…. دلایلی دیگر. اما ایا می توانید درب خانه را باز کنید و یک زن بیگناه را بدون هیچ دلیلی به فجیع ترین شکل ممکن بکشید؟ این تفاوت Hatred با سایر بازی هاست. پاسخ شما به این سوال است که موافقت یا مخالفت ما با این بازی را رقم می زند. شاید عده ای بگویند بله می توانیم چون این یک بازی است و تاثیری روی زندگی ما ندارد (در سن مناسب این جواب قابل قبولی است) و عده ای می گویند خیر نمی توانیم چون ما برای کشتن در بازیهای کامپیوتری هم یک دلیل حتی ابکی لازم داریم و افراد بی گناه را نمیکشیم (این پاسخ هم واقعا قابل قبول است). پس چه کسی درست می گوید؟ حالا من این سوال را با سوال دیگری پاسخ می دهم : مگر همیشه باید یک نفر درست بگوید؟ مگر همیشه یک موضوع کاملا سیاه یا کاملا سفید است؟ خیر دوستان. گاهی وقت ها برخی موضوعات خاکستری هستند. هم جنبه درست دارند و هم جنبه غلط. مثل ما انسانها. ما هم سفید سفید یا سیاه سیاه نیستیم. گاهی بد و گاهی خوبیم. این یعنی ذات انسانیت. بیایید نه عضو کمپین هایی باشیم که این توع بازی ها را از ریشه محکوم می کنند و خواستار حذف آن و برخورد با آن هستند، باشیم و نه جزو کسانی که لبخند می زنند و می گویند به به چه کار لذت بخشی است کشتن مردم بی گناه در کوچه و خیابان. افراط و تفریط را دور بیاندازیم و به آزادی بیان احترام بگذاریم. خشونت همواره در دنیا وجود دارد و به همین ترتیب در بازی های رایانه ای نیز وجود خواهد داشت. فقط گاهی وقت ها عریان تر و بی پرده تر نشان داده می شود و گاهی ملایم تر و مخفی تر. خودمان را گول نزنیم. یک صحنه بریدن سر در دنیای واقعی توسط تروریست های داعش از تمام این بازی های خشونت آمیز وحشتناک تر است و اتفاقا در دسترس همه نیز هست که آن را ببینند .این که دیگر بازی نیست. واقعیت است. واقعیت محض. پس کورکورانه با یک بازی که خشونت را نشان می دهد برخورد نکنیم و ان را از ریشه و اساس نابود نکنیم و همین طور بیهوده نیز از آن طرفداری نکنیم. دنیا ادامه دارد و همراه ان خشونت و صلح نیز ادامه خواهد داشت چه در دنیای بازی و چه در زندگی واقعی.

در هر صورت عنوان Hatred بر خلاف نقدها و بازخوردهایی که دریافت کرد و امتیاز متای بسیار ضعیف ۴۳، در زمنیه جنجالی بودن و شوک برانگیز بودن امتیاز خیلی بالایی گرفت و تمام دنیا را شوکه و حتی وحشت زده کرد. مخصوصا زمانی این بحث ها بیشتر شد که مشخص گردید مدیر استودیو سازنده بازی قبلا به داشتن عقاید و فعالیت های نئونازی و ضد اسلامی متهم بوده و برخی صفحات مربوط به این مطالب را در فیسبوک لایک کرده است. بازی در ابتدا سریعا توسط کمپانی والو از سرویس استیم گرین لایت به خاطر خشونت بسیار بالا حذف شد اما بعد از مدتی دوباره به استیم بازگشت و عذرخواهی شخصی Gabe Newell را نیز به همراه داشت. از Hatred تا همیشه به عنوان یکی از ۲-۳ عنوان بحث برانگیز تاریخ یاد خواهد شد و به عنوان نماد خشونت عریان در بازی های رایانه ای.

۱ – RapeLay

۱۸j3uc8azybh1jpg

تجاوز؟ موضوع بازی؟ کار به CNN و … نیز کشید. ساخته ذهنی بیمار و کثیف.

سازنده: Illusion Soft

ناشر: Illusion Soft

سال انتشار: ۲۰۰۶

پلتفرم مقصد: PC

امتیاز متا: —-

عنوانی مریض، کثیف و بیمار که دیگر کار را به انتها رساند. بازی در نقش یک منحرف و تجاوز به اعضای یک خانواده شامل مادر و دو دختر او. ایا از این زشت تر و کثیف تر نیز می شود؟ واقعا حضور کمپانی هایی مانند Illusion Soft مایه ننگ جامعه بازیسازان و جامعه جهانی بازی است. در مورد این بازی نه می توانیم توضیح خاصی بدهیم و نه می توانیم هیچ تصویری قرار دهیم. بازی بسیار جنجال به پا کرد و در بسیاری از کشورها ممنوع و یا جمع اوری شد زیرا که به کثیف ترین موضوع ممکن آن هم در حالتی که خود بازیباز یک منحرف و یک ادم کثیف باشد می پرداخت. به همین دلیل نیز این بازی در رتبه اول لیست ما و در رتبه های اول بسیاری از لیستها در دنیا که بخواهند به موضوع بازی های بحث برانگیز و جنجالی بپردازند، نیز قرار می گیرد. بی شک موضوع تجاوز و .. از هر موضوع دیگری مثل خشونت و نژادپرستی و .. کثیفتر است زیرا که انگار همه اینها را با هم دارد و مجموع آنها شده است جرمی زشت به نام تجاوز. امیدواریم که در دوران جدید و امروزه دیگر شاهد ساخت چنین بازی های نباشیم.

در انتهای این مطلب جا دارد تا از برخی عناوین دیگری که می توانستند در این لیست حضور داشته باشند ولی به دلایل مختلفی به صورت عمدی یا غیر عمدی در لیست ما جای نگرفته اند نام ببریم. حقیقتا تعداد بازی های بحث برانگیز در دنیا آنقدر زیاد بود که این لیست از ۱۰ برتر شروع شد و آنقدر بازی اضافه شد که نهایتا به ۲۵ برتر رسید ولی باز هم تعداد زیادی عنوان مختلف وجود دارند که می توانستند در این مظلب جای بگیرند. تعدادی از این عناوین به شرح ذیل هستند:

Death Race ،Muslim Massacre ،Six Days in Fallujah ،Six Days in Fallujah ،Gotcha ،Duke Nukem 3D ،BioShock ،MadWorld ،Payday 2 ،Hotline Miami 2: Wrong Number و بسیاری عناوین دیگر…

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ممنون فعلا فقط شماره هارو خوندم به زودی کامل می خونمش .
    فقط فاز custer’s revenge رو نمی تونم بفهمم :wilt:
    فک کنم اولین بازی ای بود که دارای محتوای ج.نسی بود . جای مرحله ی no russian هم واقعا خالی بود .
    مقاله ی خوب و متفاوتی بود ممنون .

  • سپاس آقای آقابابایی.واقعا جای تاسف داره که سازندگان از چنین محتویات شنیعی استفاده کنن در بازی .واقعا براشون متاسفم…
    ———–
    شرمنده بابت اسپم جناب آقابابایی ولی یه سوال ازتون دارم:حرفای شما منو به شدت جذب دلرک سولز کرد و من رفتمو دارک ۲ رو نصب کردم و حدود یه ساعت بازی کردم…اول از همه باید تشکر کنم ازتون که منو به سمت چنین عنوان زیبایی جذب کردید و بعد سوالم.من هر کاری میکنم نمیتونم شمشیر و سپر هارو از تو اینونتوری استفاده کنم هدچی کلیک میکنم یا هر کاری اصلا نمیان تو دست کاراکتر و فقط با مشت میرم!میشه بگید چی کنم؟

    • سلام خدمت شما حسین جان. متشکرم از شما که مطالعه کردید. بله واقعا برخی دیگه گندش رو در میارن.
      خواهش میکنم. خوشحالم که رفتید سراغش و خوشتون اومده. والا اصلا متوجه نمیشم که چطور نمیشه شمشیر بردارید. ببینید وقتی که شما دکمه تاچ دسته پی اس ۴ یا توی دیگر پلتفرم ها دکگمه مربوطش رو می زنید یه صفحه میاد که اولین گزینه اش ایکوییپمنت هست که وقتی روش می زنید یه صفحه دیگه میاد که جای تجهیز کردن سلاح و سپر و حلقه ها و لباس ها و .. مشخصه کاملا. همون بالای صفحه گوضه ترین خونه سمت چپ رو روش بزنید میاد توی لیست سلاح ها و روی هر سلاحی که بزنید میره توی همون خونه گوشه سمت چپ صفحه پرمیشه باعکس اون سلاح

      • من روی سلاح ها میزنم و کنار سلاح ها یک عکس قرمز رنگ میاد (سلاح های انتخاب شده)اما کاراکتر هیچ کدومو در دست نمیگیره.و فقط مشت میمونه.برا منم عجیبه واقعا(من با pc و پورت نسخه x 360 بازی میکنم)آدرسی رم که دادید من همونجا میرم وقیقا اما این مشکل پیش میاد که گفتم.

        • حسین جان وقتی سلاحی رو بغلش یه ضربدر قرمز رنگ میزنه یعنی اون سلاح یه توانایی ها رو میخواد که شخصیت شما هنوز به اون حد نرسیده. زیر صفحه میزنه که چه ععدی باید داشته بشه اون قابلیتت و اونی که قرمزه یعنی نرسیدی بهش. مثلا بیه سلاح برای استفاده نیاز داره که قدرتت ۴۰ باشه ولی مثلا قدرت شما ۳۰ هست و باید شخصیتت رو قدرتش رو اپگرید کنی تا بهش برسه و بتونی استفاده کنی از سلاح

  • Only ps گفت:

    مقاله جالب بود
    اما فکر کنم بازی cod:mw2 اون لحظه ای که تو فرودگاه مردم رو ترور میکنیم میتونست تو این لیست باشه بازم مرسی بابت مقاله

  • Nathany گفت:

    عالی،،مورد آخر واقعا جای صحبت داشت
    تشکر از آقای آقابابایی بابت این مقاله خوب

  • ........ گفت:

    یکی از بازی هایی که قراره بزودی در این لیست حا بشه بازی agony هستش که توسط استودیو لهستانی madminds یعنی اذهان دیوانه ساخته و امسال هم منتشر هواد شد. حتی تریلر agony هم وحشت آوره. از بازی های دیگه ای هم که هست میشه به sad satan نام برد که خیلی بازی عجیبیه و با مضوع تجاوز جنسی به کودکان ساخته شده. خیلی ممنون آقای آقابابایی.مقاله بسیار متفاوت و خوبی بود. بنظرم گاد آف وار هم میشه به دلیل خشونت بسیار زیادی که داره یکی از عناوین جنجالی در نظر بگیریم.

  • MoHamMaD 1122 گفت:

    مقاله بسیار جالبی بود آقای بابایی دستون درد نکنه
    موضع مقاله بیشتر در مورد خشونت بود
    و باید بگم که جای Prototype تو لیست خالیه ( پروتوتایپ عجب بازیی بود یادش بخیر :laugh: )
    ____________________________________
    Toonel
    Loading

  • itsRezaM گفت:

    😐 عجب مقاله ای…
    تنها کسی ک هر بازی بسازه مشکل ساز نمیشه براش راک استار هستش…

  • Resident Evil گفت:

    خیلی ممنون آقا سعید بابت تنوع مقالات
    بنظر من بدترینشون همون ت.ج.اوزه که خودش کار خیلی کثیفیه و ساختن بازی که باید این کارارو بکنی بدتر و کثیف تر
    راستی فقط یه چیزیو خواستم یاداوری کنم مقاله نقد RE Revelations2

  • Ali Nietzsche گفت:

    اولتر از همه تشکری ویژه از سعید جان بابت این مقاله؛ حقیقتا بگم جای همچین مقاله یی بشدت حس میشد در سایت که با قلم زیباتون کاملش کردین…
    محتوا یعنی چی؟! بار ها با خودم سر این موضوع کلنجار رفتم که محتوا به چه معنی؟! هدف چیه؟! خظ قرمز؟! گرچه مسایل اخلاقی‌روزگاری غیر اخلاقی بودن ولی ما به گذشته گان کار نداریم و در حال بحث میکنیم محتوا چیه؟! محتوا به معنی کاربرد هنر و ایده هنری، همین و‌ همین ؛ اما ازین واژه به دلایلی چنان بد استفاده کردن که واژه هنر که جناب آقای نیچه تنها دلیل ارزش ارزش ها میدونه به گند کشیده شده؛ بازی باید ایده ال باشه، بازی باید اصالت وجود باشه، مقولات سخت فلسفی باشه، بازی بازی با روح و روان شخص چنان بازی کنه که فرد از خود بیگانه بشه ! چیزی که از هگل یاد گرفتیم و در عناوین بزرگی مثل فراسوی دو روح، آخرین‌ما، رستگادی سرخ پوست مرده، ویچر ۳ و یا بحث های ابر انسانیت مثل دارک سولز – بلادبورن و متالگیر؛ مبارزه با خرافه مانند آثار دیوید کیج…. به نمایش گذاشته شدن. این‌ چیزیه که همه ما بار ها و بار ها شاهد بودیم؛ بازی های بحث بر انگیز؛ ترجیح میدم بحث رو سر فلسفه بازی ها بکنیم تا همچین موضوعاتی ولی کو سازنده ی که چیزی بیاموزه؟ یک مشت انسان عوامگرای پشت میز نشستن و با اصطلاح انسان دوستی، سیاست های خرفت پوپولیسی رو رایج کردن؛ سر نوشت بازی ها این شده – گرچه تماما مخالف وجود روابط جنسی و خشونت نمیتونیم باشیم، اصلا و ابدا نمیتونیم باشیم- .. ولی اینکه خودمونو وصله کنیم بهش و این و آن کاریه از بن و بیخ غیر اخلاقی اند…
    متشکرم‌و بازم درود بر شما سعید جان.

  • Amin_nc گفت:

    سلام وخسته نباشیدخدمت مردخستگی ناپذیرگیمفا.خسته نباشی سعیدجان ازمعدودمقاله های چندبخشی بودکه خوندم :yes: :yes:

  • mojy_star گفت:

    همرو کامل خوندم.واقعا عالی جامع و کامل بود . دست شما درد نکنه سعید جان.
    در مورد لیست باید بگم : بازی Hatred کاملا یه بازی روان پریشی بود . وقتی که این بازی رو تموم کردم با اون تم سیاه و سفید و قــرمــز نزدیک ۱ هفته تو یه حالت گیجی ( یه حالت خاص که نمیتونم با کلمات بیانش کنم ) رفته بودم با این سن و سال .واقعا نمیدونم هدف از ساخت چنین بازی های مریض و کثیف چه ؟ ؟ ؟

  • Big Boss گفت:

    واقعا وقتی حتی اسم تجاوز رو میشنوم حالم بد میشه … کثیف ترین عمل تو دنیا از نظرمن تجاوز هستش ، و اگر دست خودم باشه حاضرم یکی یکی اعضای بدن او فرد تجاوزگر رو قطع کنم!
    اما درمورد Hatred و رتبه دومش بنظرم حق کاملا با سازندگانه … الان تفریحه خیلی از GTA بازها کشتن NPC ها و مردم تو خیابون بدون هیچ دلیلیه .
    (خودمم اینکارو کردم البته)
    اون بازی ۱۷۷ بنظرم رتبه دوم رو میگرفت بهتر بود .
    بازم سپاس بابت مقاله .

  • Hold the Door گفت:

    مقاله عالی بود اقای بابایی دمتون گرم
    فقط به نظر شما جای guy game خالی نیست 😀

  • Bully :-* :-* :-*
    اقا سعید خسته نباشی دمت گرم….دلم واستون تنگ شده بود :inlove:

  • griffith گفت:

    من شماره دو رو خیلی دوست داشتم نکه برای کشتار و خوشونتش بیشتر برای سبک و گرافیک خواصی و همچنین بعضی از دیالوگاش که قشنگ حال شخصیت رو باز گو میکرد اگه تونستم یه نقد و برسی از این بازی داخل انجمن میزارم

  • pro gamer2017 گفت:

    ممنون آقا سعید.مقالتون خوندنی و قابل تامل بود.واقعا چنین کمپانی هایی چطور به خودشون اجازه میدن که گیمر روبا زیر پا گذاشتن قوانین انسانیت در نقش یه منحرف و تجاوزگر قرار بدن؟؟بازم از این مقاله های جذاب برامون بذارین

  • Y PS گفت:

    خسته نباشی سعیدجان این مقاله عالی بود :yes:
    واقعا هدف برخی سازنده هارو درک نمیکنم! میخوان معروف بشن؟! میخوان یه کار متفاوت انجام بدن تا سر زبان ها بیفتن؟! یه استودیو مثل ناتی داگ با بازی هاش زندگی رو یاد میده یکی هم…!

  • HeadshotBoy گفت:

    آقا ناموسا من از Hatred و mortal kombat لذت میبرم. چون میدونم اینا همه مجازین. من خودم عقده هامو رو ساب زیرو خالی میکنم. :rotfl:
    ولی تجاوز و نژاد پرستی از درآوردن قلب یه نفر از بدنش بدتره. واقعا این رفتار ها داره دنیای مارو پوچ میکنه
    حالا اینا رو ول کن، کدوم ***** custer’s revenge رو ریمستر کرده؟ باید اونو از **** دارش بزنن 😐 :laugh:

  • maximus1370 گفت:

    ممنون آقا سعید واقعا مقاله عالی بود.هر چند که گیمر باشیم باز هم باید با دید باز نسبت به این موارد تصمیم گیری کنیم.به قول خودتون مواردی که صحنه های تجاوز و نژادپرستی دارن به درد هیچ قشری نمیخورن و تنها زاییده مغز معیوب سازنده ها هستن.موارد خشونت شدید هم باتوجه به اینکه تو کشور ما محدودیتی در خرید بازیا نیس برای افرادی که سنشون کافی نیس واقعا مخرب هستن.

  • peen گفت:

    سپاس بابت ادامه مقاله زیباتون

  • خسته نباشی سعید جان تازه الان فرصت کردم و مقاله رو خوندم و خیلی عالی بود :yes: :yes:
    من خودم شخصا با محتواهای ….. در بازی مشکلی ندارم و اتفاقا استقبال هم میکنم 😀 😀 اما هر چیزی یه حدی داره یا یک استانه تحمل داره وقتی که دیگه از حد گذشت مطمئنن اون جذابیت رو از دست میده و گیمر موقع بازی کردنش حس خوبی نخواهد داشت

  • white-sparrow گفت:

    سلام آقای بابایی
    بابت مقاله ممنون ولی صرفا نمی خوام یه “عالی بود” و “متشکرم” بگم گرچه همون اول تشکر کردم بابت مقاله ی جذابتون
    نیمچه مقاله ای دارم در باب تحلیل مقاله تحلیلی شما!
    عنوان مقاله “بیایید خودتان را گول نزنید!”

    همین اول می گم که نتیجه گیری که در عنوان Hatred کردین رو اصلا قبول ندارم، چرا؟ چون خودتون تو یه قسمتی از متن گفتین که “از ان جایی که به شخصه به خشونت بسیار زیاد در بازی ها علاقه شدیدی دارم بسیار هم مشتاق بودم که این عنوان را بازی کنم…” پس چه خودتون بخواهین چه نخواهین همیشه حقی برای این طرز فکرتون تو نتیجه گیریتون در نظر می گیرین پس نمی تونین یه بی طرف برای ارائه یه نظر منطقی حداقل تو این موضوع مورد بحث باشین. من خودم هم مخالف عناوینی مثل عناوین راک استار نیستم و همیشه عنوان هاشو تحسین کردم ولی وقتی می بینم شما برای نتیجه گیری در مورد بازی مثل Hatred هم دچار شک و تردید میشین و حتی آخر نتیجه گیریتون میگین که “…خیر دوستان. گاهی وقت ها برخی موضوعات خاکستری هستند و…” و سعی می کنید تا هر چند کم ولی جایی ثابت رو برای عبور از مرز ها و حد و حدودها (که قابل تعریف هستند ولی رها نشده اند) پیدا کنید لازم دونستم یه بحث کوچولو رو این موضوع با هم بکنیم 🙂 . می خوام یه خلاصه شده از متن رو براتون گلچین و مرتب کنم تا بفهمید چطور نظر شما در طول نقد و بررسی ناخودآگاه (یا خودآگاه) به نفع میل و علاقه درونیتون کج شده. فقط بعضی جاها جملاتی رو برای تفهیم بهتر تو کروشه [] اضافه کردم چون اینا قطعاتی از متن هستند و تو ذهن من متصل اند نه برای مخاطب، پس شروع می کنیم 🙂 :
    -خاص بودن یا به زور خود را خاص نشان دادن… مسئله اینست!…
    -سازندگانی دست به هر کاری که می زنند خاص است زیرا ذهنشان خاص است…مانند ناتی داگ یا راک استار. برخی دیگر هم هستند که چیز خاصی ندارند… این ها اغلب یا به سراغ خشونت وحشتناک می روند، یا موضوعاتی از قبیل نژادپرستی را انتخاب می کنند و یا به سراغ موارد حساس سیاسی و اجتماعی می روند تا آن ها را در بازی خود لحاظ کنند و نام خود را بر سر زبان ها بیاندازند.
    – [این پاراگراف رو توی ذهن داشته باشید و هر جا * دیدید یه بار اون رو توی ذهن مرور کنید] استفاده از خشونت بسیار افسارگسیخته یا دیگر مواردی که ذکر شد هرگز جزو هنجارها و عرف های یک جامعه نبوده اند و نیستند و قطعا در هر کجای دنیا در مقابل آن موضع گیری خواهند کرد زیرا این ها دیگر به کشور و .. ربط ندارد و قوانین عمومی و جهانی انسانیت است.
    – همچنین این سازنده های خاص [ناتی داگ و راک استار]، در نشان دادن مثلا خشونت به حد مرگبار افراط نمی کنند و به هر حال قوانینی را در بازی خود می گذارند اما خب به هر حال به صورت عریان، جامعه و واقعیت های آن را نشان می دهند.
    -اما در نهایت تمام این ها در چارچوبی جمع شده اند و در هیچ کدام به حد دیوانه وار و روان پریشی شاهد خشونت و کشتار جمعی و … اما سازنده ای مانند Destructive Creation که بازی Hatred را می سازد که در ان کل زندگی و هدف ما این است که به خیابان برویم و زن ها و مردها و پیر و جوان و پلیس و .. را به وحشیانه ترین شکل ممکن سلاخی و کشتار کنیم، … در واقع این جور بازی ها هم خاص هستند اما خاص منفی و منفور. [تا این جای متن حدود ۴۰ – ۴۵ خط دارین مدام موضوع رو مزه مزه میکنین و یک حرف رو به زبونای مختلف می گید انگار می خوایید چیزی بهش اضافه کنید ولی خودمونی بگم روتون نمیشه چون جاش مناسب نیست][معمولا اینجا باید گفت لطفا تعارف کردن رو کنار بگذارید و برید رو اصل مطلب] [حالا که دیگه تعارف رو گذاشتیم کنار بحث اصلی شروع میشه]
    – همین بازیبازان دیروز [که صد در صد خود شما هم شامل اون میشید] اکنون دارند تبدیل به پدر و مادران امروز می شوند که خود عاشق بازی بوده و هستند و دیگر نمی توان با این موارد بچه گانه و مسخره و با دست آویز کردن یک بازی بد، آن ها را فریب داد… [بعد در ادامه سعی می کنید با تحریک احساسات همانند یه رهبر اجتماعی بقیه رو همراه خودتون بکنید:] … ما بازیبازان به گیمر بودنمان افتخار می کنیم و همیشه نیز به این موضوع مفتخر خواهیم بود… [بطور خودمونی یعنی ای کسانی که مخالف ما هستید خود را آماده کنید که داریم میاییم براتون! – با اینکه بحث در مسائل کلی صنعت بازی سازی هست ولی هدف اصلی چیز دیگه ایه!]
    – [از اینجا نقد ها شروع میشه و میشه دید که اگر در ابتدا در سه موضوع خشونت افسار گسیخته ، نژاد پرستی ، تجاوز و … یک دیدگاه مشترک داشتید ولی وقتی به نقد ها نگاه می کنیم می بینیم در تمامی اون ها در مواجه با نژاد پرستی و تجاوز به شدت موضع گرفتید ولی در مورد خشونت افسار گسیخته بیشتر حول مخالف های اجتماعی صحبت کردین و ناخودآگاه خودتون رو از اون ها جدا و مبرا کردید (دوستان روان شناس نظر بدن لطفا 🙂 ) و با زبون بی زبونی دارید می گویید که من جزو آن هایی که مخالفند نیستم! . البته هر جا که خشونت افسار گسیخته با نژاد پرستی یا تجاوز همراه بوده محکوم شده ولی خب ارزشی برای این همراهی نیست! – حالا کم کم میرسیم به نتیجه گیری انتهایی…]
    – می خواهم در مورد این عنوان بیشتر صحبت کنم و کمی به بحث خشونت شدید در بازی ها بپردازم…[چی شد؟!؟ مگه اول مقاله موضوع خودتون رو اعلام نکرده بودید؟!؟ پس الان برای چی میگید بیایید تا مفصل تر صحبت کنیم؟ معلومه که حرفی ته دلتون مونده که همون اول نتونستید بزنید و الان پس از حدود ۲۰۰ خط صحبت دیگه زمینه اش فراهم شده. من روان شناس نیستم ولی واضح که شما اونطور که باید حتی نظر اول خودتون رو قبول نداشتید و اون رو نیازمند اصلاح می دونستید ولی در اجبار اولیه گیر کردید (*) و اون رو گفتید اما الان دیگه فرصتی باقی نمونده چرا که ما در آخرین قسمتی از متن هستیم که در اون در مورد خشونت صحبت میشه و نباید این فرصت رو از دست داد. دقت کنید صبر نکردید که آخر مقاله این رو بگید چرا؟ چرا باید به یکباره در بازی شماره ی ۲ این صحبت ها مطرح بشه؟ چون شما تنها با یک بخش از نتیجه گیری اولیتون مشکل دارید و اون هم چیزی نیست جز خشونت بسیار زیاد!]
    – [بعد از اون با استفاده از جملاتی از قبیل ] ” بگذارید واقع بین باشیم ” ، ” شاید برخی حرفهای سازنده بازی به نظر غلط و بی اساس نباشند ” ، ” من مخالف این بازی نبودم و نیستم ” ، ” در سن مناسب این جواب قابل قبولی است ” ، ” مگر همیشه یک موضوع کاملا سیاه یا کاملا سفید است؟ ” [ به نوعی شیب نتیجه گیری رو زیاد می کنید و دیگر ابایی هم برای گفتن اون چیزی که ته دلتون هست ندارید و می گید:] ” به شخصه به خشونت بسیار زیاد در بازی ها علاقه شدیدی دارم ” [و این مشکل ما نیست که با شما هم نظر نیستم (*) ،این شمایید که طرز فکرتان غلط است پس بیایید :] ” خودمان را گول نزنیم ” [ که فکر کنم درست این جمله رو توی دلتون گفتید :”بیایید خودتون رو گول نزنید”] … دنیا ادامه دارد و همراه ان خشونت و صلح نیز ادامه خواهد داشت چه در دنیای بازی و چه در زندگی واقعی [و زبون بی زبونی گفتید که اصلا مشکلی ندارد که خشونت افسار گسیخته در بازی ها وجود داشته باشد و هر کسی که با آن مخالف است نگاه درستی به زندگی واقعی ندارد!]
    واقعا بعد از خوندن مقالتون احساس کردم که یک سیاست مدار به شدت حرفه ای داره سعی می کنه نظر منو نسبت موضوعی تغییر بده. قدم های شما در این راه اینطوری بود:
    ۱٫همراهی اولیه با مخاطب در قبول نظر ۲٫تحریک احساسات برای شکستن حالت تدافعی(ما گیمریم و به اون افتخار می کنیم) ۳٫گفتن حرف اصلی در لایه های پنهان برای جلوگیری از جبهه گیری (۲۵ بازی نقد شده) ۴٫زدن حرف نهایی
    شرمنده طولانی شد…

    • peen گفت:

      اتفاقا باید از بعضی خطوط رد شد تا بشه بعضی بازی ها را ساخت حتی بازی ویچر ۲ زمانی که ساخته شد داخل چند کشور بن شد بعضی از بازی های بزرگ با رد شدن از خطوط ساخته شدند

      • white-sparrow گفت:

        داداش منظورت از بعضی خطوط چیه؟ چرا جلو بعضی چیزا محکم وایمیسین (مثل تجاوز) ولی جلو بعضی چیزا هیچ محدودیتی رو قبول نداری؟
        بعدشم هدف از مقاله روشن کردن این موضوعی که بهش اشاره کردی نبود، امیدوارم همش رو خونده باشی…
        محض اطلاع دوستان همین یه ساعت پیش رزیدنت اویل میزدم یارو اومد با اره برقی دستم رو قطع کرد :/
        بابا منم از انجمن حمایت از صلح و دوستی تو بازی های رایانه ای نیومدم که…دارم در مورد نتیجه گیری و به نوعی خط دهی که تو این مقاله ازش صحبت شده حرفام رو میزنم که بی طرفانه نبوده (البته با عرض احترام خدمت آقای آقابابایی 🙂 )

  • Mr Zombie گفت:

    خسته نباشید
    آقای بابایی انتظار داشتم یادی از رزیدنت اویل ۵ هم میکردین.
    بازی ک مجبور شدند داستان کریس رو با پارتنر ادامه بدن!!!
    در ضمن من هر چی مینویسم می ره واسه بررسی.

    لطفا رسیدگی شود. قبلا هم گفته بودم

    موفق باشید

  • saeed rahimi گفت:

    ممنون خسته نباشید بعضی عنوانها بقول خودتون فقط به جامعه گیمری ضربه میزنن ‌و هیچ سودی ندازن

  • mhs gamer گفت:

    سلام آقا سعید.تریلر بازی Hatred رو دیدم واقعا فهمیدم چرا چنین جایگاهی رو بهش اختصاص دادید.سازندش فقط باید سرشو بزاره و معذرت میخوام ب.میره.آخه یکی نیست بگه بازی بدون مسائل غیر اخلاقی ساختن م.ر.دن نیست که جورنی یدونه صحنه یا محتوای غیر اخلاقی هم نداشت ولی تبدیل شد به پرفروش ترین بازی تاریخ PSN.واقعا باید از انتشار این بازی ها قبل از ارزشون جلوگیری کنن تا ذهن گیمر هارو مغشوش نکنن.
    با تشکر. :rose: :rose:

  • Hossein E گفت:

    قصد تجرب هیترد رو داشتم چند تا تریلر ازش دیدم واقعا بی هدف برای چی میکشی من هانت خشونت بالایی داشت خیلی زیاد بود ولی یک داستانی داشت یک هدفی داشت داستان و فضا سازی عالیی در بازی بود ولی این بازی واقعا بی هدفه اصلا نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم
    اسپم منم سولز باز شدم سولز دورو نصفه رفتم سه هم تازه نصب کردم عجب بازیی لامصب سه واقعا عالیه

  • Alireza_yoo گفت:

    ممنون بابت مقاله دیروز این تو نظرات گفتم ک جی تی ای اوله ولی با دیدنه اینا فهمیدم خیلی بازیای کثیف و شنیع تر هم هست جی تی ای یه بازی گنگستریه ولی این بازیا شورشو دراوردن فکر نمیکردم همچین بازی هایی باشن اصلا 😐

  • big heart گفت:

    سلام برای من دو هنر سینما و خصوصا گیم خیلی ارزشمند هست ولی متاسفانه رفته رفته مسائل غیر اخلاقی و البته خشونت بیش از اندازه در اونها دیده می شوند (گیم قبلا ها نسبتا کمتر بود اما اواخر زیادتر در بازی ها دیده می شود) . مطالب بالا را که می خواندم واقعا مو به تن ادم سیخ می کرد خصوصا مسائل ج.ن.س.ی و ت.جا.و.ز که واقعا هنری زیبا مانند گیم را آلوده کردند .

  • danny.pc گفت:

    آقا سعید دمت گرم جفت مقاله ها رو امروز خوندم خیلی هم خوشم اومد .
    واقعا ممنون که درباره هر موضوعی که مربوط به گیم باشه زحمت می کشید و مقاله می نویسید. :rose: :rose:

    • درود بر شما. خیلی متشکرم از لطفتون و مرسی که وقت ارزشمندتون رو گذاشتید و مقاله ها رو خوندید.
      همین که شما راضی باشید بهترین لذت دنیاست و امیدوارم که بتونم همیشه براتون بنویسم و شما رو راضی نگه دارم چون کاربرای گیمفا بهترین کاربرای دنیان و البته با معرفت ترین

  • MS GAMER گفت:

    واقعا عالی بود سعید جان یه مقاله فوق حرفه ایه دیگه از شما دیدیم لامصب نمیشه قید مقاله هایه شما رو زد واقعا جذاب هستن با موضوعاته بسیار جالب،من بعضی از بازی هارو انجام دادم و لذت هم بردم ولی هیچوقت از بازی هایی که مربوط به نژاد پرستی و خشونت علیه زنان هست خوشم نیومد البته به نظره من مریض تر از سازنده هایه این بازی هایه بی محتوا اونهایی هستن که دانسته میرن بازی رو میگیرن و بازی میکنن مخصوصا این بازیه اول لیست که بازیه بشدت کثیفیه.

  • erfan9 گفت:

    کل سایت یه طرف مقاله هاش هم یه طرف :yes: :yes: :yes:
    راستی آقای آقابابایی پیش بینی هاتون راجع به بازی nioh درست دراومد 😎 😎

  • arsalaan گفت:

    خیلی ممنون آقا سعید واقعاً مقاله عالی بود. خواستم یه تشکر ویژه بکنم ازتون که اینهمه وقت میذارید واسه کاربرا با این که میدونم برگشت خاصّی مخصوصاً از نظر مالی نداره براتون . خواستم بدونید که ارزش کارتونو میدونیم. مقاله ی به این کاملی حتماً زمان و انرژی زیادیو میطلبه. واقعاً خسته نباشید

    • درود بر شما ارسلان عزیز. ارسلان جان باور کنید که تمام عشق و امیدم به نوشتن همین نظرات پر محبت شماست. یعنی اصلا هیچ چیز دیگه ای نمیخوام غیر از همین نظرات زیبا و پر از معرفت و لطف. اتفاقا من باید قدر شما رو بدونم که همیشه مقاله رو میخونید و وقت عزیزتون رو میذارید برای خوندن مقالات و بعد هم نظرات زیبا می ذارید. انشالله که لاقش باشم و یک دنیا منونم از این نظر زیباتون ارسلان جان.

  • درود بر شما. خیلی لطف کردید که وقت با ارزشتون رو گذاشتید و مقاله رو خوندید.
    دقیقا همه بازی هایی که گفتید در این لیست جا می تونن داشته باشن و کاملا مناسب هستن برای این لیست. باز هم متشکرم ازتون

  • Tommy گفت:

    عالی بود آقای آقابابایی ذهن خلاق و بازی دارید امیدوارم همیشه همینطور از اینجور ایده های جدید استفاده کنید :yes: :yes:

  • Harry Styles گفت:

    دست شما درد نکنه سعید آقا مقاله ی مفیدی بود :rose:
    واقعا تو دنیامون چجور آدمایی پیدا میشن که ذهنشون انقدر ! کثیف و غیرقابل تحمله…بدتر از اوناهم اونایی که ازشون پشتیبانی میکنن و آثارشونو تمجید میکنن…واقعا اینا همون مصداق (اسفل السافلین:پست ترین پستان) و (کالانعام و بالهم اضل:مانند چهارپایان و بدتر) هستن…انسانیت چجور میتونه انقد افول کنه :-/ واقعا توحش مدرن خیلی بدتر از توحش جاهلیه 😐
    :yes:

  • مقاله واقعا جالبی بود، شاید توی این ۳ ماه جزو جالب ترین مقاله هایی بود که توی این سایت دیدم :yes:
    جالب اینجاست که مسئولین بازی های مختلف مثل battlefield 3 رو توی ایران ممنوع اعلام میکنن، اما نسبت به بازی هایی مثل Hatred که صدبرابر تاثیر بدتری روی روح و روان انسان دارن هیچ عکس العملی نشون نمیدن.
    بازی Muslim Massacre هم میتونست توی این لیست باشه. به هرحال نژادپرستی نژادپرستیه. فرق نمیکنه نسبت به افراد سیاه پوست باشه یا نسبت به افراد پیرو یک دین مشخص.
    با تشکر از مقاله تون :rose:

  • AminTSL گفت:

    یکی از تأثیر گذار ترین مقاله های سایت بود :yes:

  • درود بر شما. خیلی متشکرم که مطالعه کردید و باعث افتخاره که برای اولین بار در مقاله بنده نظر می نویسید. خیلی مممنونم.
    کاملا باهاتون موافق هیتم

  • Mr_X گفت:

    خیلی ممنون سعید جان ولی کاشکی برای بازی manhunt اون عکس رو که با اره برقی شکم طرف رو پاره میکنه ودل و روده ش میریزه قرار میدادین
    همیشه کارتون عالیه

  • آقا سعید من تو دارک ۲ یه سوال دارم:این بازی بر اساس جاخالی دادنه اما اول بازی با اولین موجود کرگدن مانندقبل از اولین بون فایر و پیر زنها اون محل هیچ جایی نداره که پشتک بزنم!باید چی کنم؟

  • S4LEH گفت:

    ممنون اقا سعید خیلی خیلی جالب بود

  • ممنون بابت مقاله. :yes: عالیه نوشتار تون
    با خشونت تا حدودی و تا وقتی که به دنیای واقعی نیاد مشکلی ندارم
    نژاد پرستی هم خب کلا فکر و ایده ی مریض و مسخره ای ه :sick:
    ولی این کسایی که به تجاوز حتی فکر هم میکنن باید فیتالیتی ermac رو روشون اجرا کرد :reallypissed: :reallypissed:

  • Farshidmc گفت:

    البته Wolfesein 3D باس هاش ۹ تا بود (چون ۹ تا ۹ مرحله بود)
    ولی فکر کنم ۲ ۳ تاش خود هیتلر بود دقیقا
    ولی واقعا بحث برانگیز بود و من عاشقش بودم
    ممنون بابته مقالتون

  • HannaH گفت:

    نه تنها اینکه فوق العاده مقاله خوبى بود، بلکه بسیار ترسناک و درناک بود. به جز GTA که از نگاهش به زن متنفرم، شخصاً خیلى از بازى هاى لیست رو تجربه کره بودم. اما چندتا از بازى مثل١٧٧ یا Rapely نه تنها مهوع هستن، بلکه بسیار ترسناکن. نه تنها در دنیاى بازى، بلکه تصور اینکه کسى که بغل دست شما توى ترن نشسته، ممکنه یکى از گیمرهایى باشه که این بازى رو انجام داده جداً باعث مى شه، دلتون بخواهد از جمع فاصله بگیرید.
    شخصاً بیش از سه ساله که دقت GPS ها بالا رفته و امنیت فوق العاده کم شده از هیچ شیکه اجتماعى استفاده نکردم، اما وقتى مسئله به سطح خیابان کشیده مى شه راهى براى فرار ازش نیست.
    کار من بخش وسیعى اش با بچه هاست و وقتى آمار ایجاد مشکل براى دخترهاى زیر سن و على الخصوص با مشکلات ذهنى، توى استرالیا به عنوان یکى از ۴ نقطه امن دنیا رو مى بینم، براى مابقى زنان و دختران بقیه دنیا بیشتر مى ترسم.
    و البته نژاد پرستى هم متاسفانه مثل نگاه جنسیتى همه جا فراوان هست. من شخصاً تجربه نژادپرستانه نداشتم (کلا استرالیا از این نظر بد نیست) اما برخورد جنسیتى چه در دنیاى واقعى و چه در دنیاى مجازى زیاد دیدم. خیلى وقت ها بین خود دوستان ما توى گیم فا برخوردهایى پیش مى یاد که اگر به خاطر دقاع از حقوق شخصى خودت و سایرین نباشه، ترجیح مى دى برى و پشت سرت رو نگاه نکنى.
    قصدم غرغر کردن و شکایت نیست، اما جداً دنیاى ترسناکیه. چه حقیقى و چه مجازى.

    • درود بر شما. خیلی از لطفتون متشکرم و از این که وقت ارزشمندتون رو گذاشتید و مقاله رو مطالعه کردید خیلی ممنونم ازتون.
      از دید جالبی به موضوع نگاه کردید و واقعا از این منظر وقتی بهش نگاه کنیم میبینیم که به واقع دنیای ترسناکی شده چه مجازی و چه واقعی همونطور که فرمودید

      • HannaH گفت:

        از اینکه کامنت ها رو پاسخ مى دید خیلى لذت مى یرم.
        اما در مورد زاویه دید، خیلى هم متفاوت نیست. فقط شما هیچوقت با ترسش درگیر نیستید، و الیته امیدوارم هرگز هم نباشید.

        • خواهش میکنم. وظیفه بنده هست وقتی که شما زحمت می کشید و میخونید مقالات رو و نظر می نویسید جواب بدم. من از شما تشکر می کنم. قطعا هیچ مقاله ای اگر خونده نشه به درد نمیخوره.
          بله درسته بنده هم عرض نکردم که خیلی متفاوته. بلکه جالب هست این طور نگاه کردن.
          بله ترس از تجاوز و … بیشتر یا بهتره بگم کاملا برای خانم هاست. انشالله که هیچ خانمی هم هیچ وقت با این مورد وحشتناک درگیر نشه. حتی با ترسش

  • سلام جناب آقا بابایی عزیز.

    از زحمات شما و سایر همکارانتان سپاسگزارم . بعضی نقدهای شما و دوستان، گاها از خود اثر هم بالاتر
    می ایستند. اینکه به کیفیت بها می دهید و کمی گرا نیستید، نشان دهندۀ احترام به مخاطبتان است.

    تقاضا می کنم برخی از مقالات و نقدهایی که از ایتدای این نسل مورد نگارش قرار داده اید، به صورت محدود و در قالب مجله چاپ کنید. البته می دانم مشکلات زیادی دارد…با این حال داشتن مجله ای که هر وقت بخواهیم میتوانیم آن را ورق بزنیم و از محتوای با کیفیتش لذت ببریم، امری لذت بخش است.

    شخصا حداقل ۳۰ پرونده، مقاله و نقد عالی در سایت دیدم…حیف است اگر آن ها را به صورت آرشیو نداشته باشیم.

    باز هم تشکر از زحمات شما و دوستان :heart: :rose:

    • سلام عرض میکنم خدمت شما. خیلی خیلی از لطفتون و محبتتتون و معرفتتون متشکر و سپاسگزارم. واقعا نمیدونم چی باید بگم وقتی که چنین نظراتی رو می بینم. باعث افتخار من هست این نظر زیبایی که نوشتید و این که وقت عزیزتون رو میذارید برای خوندن مقالات بنده و این که علاقمند هستید که به صورت یک مجموعه باشند. واقعا که باید به خودم افتخار کنم که دوستانی مثل شما دارم. باور کنید که در برابر همین یک نظر وظیفه من کلی سنگین تر میشه هر بار با این نظرات پر از لطف و محبت.
      والا بنده تا امروز ۱۷۰ مقاله تقریبا در گیمفا نوشتم که همشون موجود هستن و خیلی خیلی بیشتر از یک مجله میشن. انشالله برای مجموعه درست کردن از اونها حالا یا به شکل مجله که شما فرمودید یا به شکل دیگری، باید فکر ی بکنم حتما. انشالله که در نهایت رضایت شما رقم بخوره و لایق این همه لطف شما باشیم

  • dr.deadpool گفت:

    در مورد شماره یک لیست…
    جدا از اینکه سازنده کجایی بوده.جدا از اینکه چرا و چجوری این بازیو ساخته و جدا از همه فاکتورهایی که یک انسانو میسازه…چجوری یک موجود زنده و نه انسان میتونه حتی به همچین چیزی فکر کنه)متاسفانه بازی دارای تیم سازنده بوده بنابراین این حاصل کار یک مغز مریض نبوده)امیدوارم که در هیچ زمینه ای نه تنها گیم شاهد همچین هتک انسانیت هایی نباشیم که تنها از ما یک موجود کثیف میسازه
    جدا ازین بحث ها احتمالا بازی friday13th هم در این لیست قرار بگیره در اینده
    روز خوش.ایام ب کام

  • XANAX گفت:

    خسته نباشید اقا سعید واقعا عالی بود . به نظرم اینگونه بازی های کثیف و مریض به قول خودتون مایه ننگ صنعت گیم هستند . ممکنه در اون سال ها هرکی این بازی های کثیف رو میدید تا ابد از گیمر ها بد یاد میکرد … خدا قوت

  • lk گفت:

    لعنتبه عناوین مشکل دار .راکستار یعنی نمیتونه gta بدون غیر اخلاقی بسازه .چرا میتونه نمیخواد .چرا ؟چون کرم داره .چرا بچه ۱۳ ساله باید از موضوعات جنسی باخبر بشه ؟ به خاط راکاستار .چرا خشونت وبی اهمیتی به پلیس داره زیاد میشه ؟………..) چرا وچرا های دیگر به خاط راک استار .بعد میخواد واسمون بازی ایرانی هم بسازه .به خدا اگه همین الان بهم بمب بدن رو مسیولش انتحاری میرم .خب لعنتیا بازی درست بسازین .چه اجباری داخل بازیتون کاباره باشه؟ چه اجباری در نسخه های مثلا اساسین صحنه باشه ها چه اجباری؟ 🙁 🙁 :pissedoff:

عبور از خط قرمز تا مرز بحران؛ تا سرحد شوک | ۲۵ بازی بحث برانگیز تاریخ (بخش دوم) | گیمفا
عبور از خط قرمز تا مرز بحران؛ تا سرحد شوک | ۲۵ بازی بحث برانگیز تاریخ (بخش دوم) | گیمفا