شکوه تمدن ها | نقد و بررسی Sid Meier’s Civilization VI
کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که در مورد بازیهای ویدیویی اطلاعات داشته باشد و نام سری Civilization به گوشش نخورده باشد. سری Civilization سالهاست که به عنوان یکی از بهترین بازیهای استراتژی مطرح هستند و هر چند سال، شاهد عرضه نسخه جدیدی از این سری هستیم. تا به حال تقریباً همه عناوین این سری به موفقیت بالایی دست یافتهاند و در ادامه به بررسی ششمین نسخه اصلی این سری میپردازیم تا ببینیم که آیا همانند نسخ قبلی میتواند انتظارات را برآورده کند یا نه؟
————————————
نام بازی: Sid Meier’s Civilization VI
سازنده: Firaxis
ناشر: ۲K
تاریخ انتشار: ۲۲ اکتبر ۲۰۱۶ | ۳۰ مهر ۱۳۹۵
سبک: استراتژی نوبتی
پلتفرم: PC
————————————
همین اول کار باید گفت که جواب سؤال بالا، مثبت است. Civilization VI نیز همانند نسخ قبلی این سری بازی بسیار خوبی است و انتظارات را برآورده خواهد کرد. بدین ترتیب میتوان همچنان سری Civilization را که نام بازیسازی بزرگی همچون سید میر را همراه خود دارند، به عنوان یکی از بهترین بازیهای استراتژی به حساب آورد.
حال به بررسی خود بازی میپردازیم. ابتدا در مورد اصول کلی این سری صحبت میکنیم تا اگر تا به حال این سری را تجربه نکردهاید، در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید؛ سری Civilization از اولین نسخه خود تا به حال به جز نسخه Civilization: Beyond Earth یک بازی استراتژی نوبتی تاریخ محور بوده است. نسخه Beyond Earth نیز تنها تفاوتش با بقیه در تم تخیلی آن بوده و کلیت آن شبیه بقیه است. Civilization VI نیز در این سری استثنا نیست و همانند بقیه نسخ یک بازی استراتژی نوبتی با تم تاریخی است. در هر یک از عناوین این سری در ابتدا تعدادی تمدن که از حکومتهای قدرتمند قدیمی و جدید هستند، در مقابل شما قرار میگیرند تا یکی را انتخاب کنید و کنترل آنها را از سال ۴۰۰۰ قبل از میلاد به دست بگیرید. با شروع بازی، شما یک واحد تحت نام Settler و یک واحد جنگجو در اختیار خواهید داشت و در گوشهای از نقشه، کار خود را آغاز خواهید کرد. در اولین گام شما باید با استفاده از Settler خود اولین شهرتان را بنا کنید و پس از آن به پیشروی و گسترش بپردازید.
مکانیکهای بسیار مختلفی در تمامی عناوین این سری وجود داشتهاند که هر یک به نوعی سعی میکنند شیوه اداره یک تمدن را به شما نشان دهند. در ابتدای بازی باید از طرفی به فکر تحقیق در مورد تکنولوژی و همچنین ساختن بناها و نیروهای جدید در شهرتان باشید و از طرف دیگر به کاوش در نقشه بپردازید تا با تمدنهای دیگر رو به رو شوید. در این میان باید به تدریج شهرهای جدیدی روی نقشه بازی بسازید و تمدن خود را گستردهتر و قویتر سازید. کمکم نیاز اساسی به ساخت کارگر نیز پیدا خواهید کرد و برای بهره برداری از منابع موجود در محیط نظیر آهن، مرمر، غلات و…، باید اقدام به ساخت معادن و مزارع مختلف بکنید. به تدریج برای مقابله با راهزنان و تمدنهای دیگر، نیاز به ساخت نیروهای نظامی پیشرفته نیز خواهید داشت تا بدین طریق از کشور خود دفاع کرده و یا خاک دیگر کشورها را تصرف کنید. در این میان باید حواستان به وضعیت تکنولوژیکی کشورتان نیز باشد تا از علوم روز عقب نیفتید.
کلیت Civilization VI نیز همانند نسخ قبلی به همین شکلی است ولی در شیوه اجرای بخشهای مختلف بازی با تغییرات اساسی رو به رو هستیم که باعث افزایش تنوع بازی شده و نقش تفکر و استراتژی را نیز در بازی بیشتر کردهاند که به تدریج به هر یک از آنها اشاره میکنیم.
اولین تغییر که یکی از مهمترین تغییرات این سری محسوب میشود، مربوط به شیوه ساخت بناها در شهرها میشود. در نسخ قبلی هر شهر با وجود این که چندین خانه (کاشی) را به خاک شما اضافه میکرد ولی خود به تنهایی یک خانه (کاشی) را روی نقشه اشغال میکرد و همه بناهای مختلف شهری، از ساختمانهای اقتصادی نظیر بانک گرفته تا ساختمانهای علمی نظیر دانشگاه نیز در همین یک کاشی روی نقشه بازی ساخته میشدند. این بازی برای افزایش چالشهای بازی و بالا بردن نیاز به تفکر برای انجام کارها، مکانیک جدید به نام مناطق (Districts) را ارائه میدهد. از این پس یک شهر فقط در یک کاشی جای نمیگیرد و هر شهر از چندین منطقه تشکیل میشود که هر کدام یک خانه را به خود اختصاص خواهند داد. از این پس، وقتی که یک شهر را میسازید، در اصل تنها محله “مرکز شهر” را ساختهاید و بقیه محلات را باید به تدریج و بنا به نیازهای تمدن و شهرتان بدان اضافه کنید. این مناطق تنوع بسیار گستردهای دارند و هر یک بخش خاصی را پوشش میدهند؛ مثلاً یک منطقه مربوط به تحقیقات علمی است، یکی مربوط به اقتصاد، دیگری مربوط به صنعت و یکی دیگر مربوط به موارد مذهبی. به جز این چند مورد، مناطق بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارند که حضور هر یک باعث تغییراتی خواهد شد. از این پس دیگر هر بنایی باید در بخش مربوط به خود ساخته شود. از این رو اگر برای شهری محله مربوط به علم و تحقیقات را نسازید، امکان ساخت دانشگاه در آن را نیز نخواهید داشت و از این رو باید بنا به شرایط محیطی هر شهر اقدام به ساخت مناطق مختلف بکنید.
این مکانیک به طور کلی تغییری اساسی در بازی پدید آورده است. دیگر نمیتوان در بازی به یک شهر متکی بود و باید روی هر شهر به طور جدا متمرکز شوید و با توجه به منابعی که در نزدیکی آن شهر در دسترس است، دست به ساخت مناطق و بناهای مختلف بزنید. ضمن آن که باید توجه کنید موقعیت بعضی از شهرها نیز در مناطقی که میتوان ساخت دخیل است. مثلاً شهرهایی که کنار دریا هستند، امکان ساخت منطقه بندری را دارند که امکانات خاصی از لحاظ تجاری به آنها میبخشد. این سیستم در شیوه ساخت بناهای بزرگ و عجایب دنیا (Wonders؛ بناهایی نظیر اهرام مصر، برج ایفل و… که تنها امکان ساخت یک نمونه از آنها وجود دارد) نیز تغییراتی پدید آورده است. اولاً این بناها نیز همانند مناطق یک خانه جدا را از نقشه به خود اختصاص میدهند و از این رو دیگر شاهد شهرهایی که بیش از ۱۰ تا ۱۵ Wonder در آنها ساخته شده نخواهیم بود. به علاوه بسیاری از Wonder ها نیاز به شرایط خیلی ویژهای دارند و مثلاً فقط در مجاورت رودخانه و یک محله صنعتی ساخته میشوند و از این رو، دیگر شاهد این نخواهیم بود که یک تمدن با تمرکز بیرویه روی ساخت Wonder ها عرصه را برای سایر حکومتها تنگ کند و ساخت این بناها همانند واقعیت با دردسرهای زیادی همراه خواهد بود و از این رو باید حساب شده ساخته شوند. شاید قبل از عرضه این نگرانی وجود داشت که این موارد به خوبی نتوانند در بازی پیاده سازی شوند ولی خوشبختانه این نگرانیها بیمورد بودند و سیستم مناطق به خوبی در بازی پیاده سازی شده است و نه تنها نقشی فرعی در بازی ایفا نمیکند، بلکه تبدیل به یکی از تعیینکنندهترین مکانیکهای بازی شده است و اگر بیتوجه به شرایط محیطی و بدون فکر دست به ساخت مناطق مختلف بزنید، با مشکلات زیادی در پیشرفت قلمروتان رو به رو خواهید شد و باید حتماً با فکر عمل کنید.
موضوع بعدی که البته بیشتر جنبه بهبود دارد، مربوط به نیروهای نظامی میشود. از Civilization V دیگر امکان جمع کردن یک لشکر نیروی نظامی را درون یک خانه نداشتید و از این رو امکان پیاده سازی بهتر تاکتیکها در میدان جنگ مهیا میشد زیرا باید حساب شده رفتار میکردید و نیروها را با آرایش خاصی به نبرد دشمن میفرستادید. با این حال هنوز هم بعضی از ایرادات نسخه قبلی در آن نسخه وجود داشتند و گاهی پیش میآمد که یک نیرو که اصولاً ضد سوارهنظام است به راحتی از سوارهنظام شکست میخورد. خوشبختانه این ایرادات تا حد زیادی در Civilization VI برطرف شده و دیگر شاهد این نیستم که یک واحد نظامی بتواند واحد قویتر از خودش را از پای در آورد و باید از هر واحدی کاملاً به جا و برای مقابله با نیروهایی که نسبت به آنها ضعف دارد استفاده کرد. یک ویژگی جدید نیز به نیروهای نظامی اضافه شده و آن نیز دسته بندی بعضی از نیروها در قالب نیروهای پشتیبانی است. در این نسخه نیروهایی نظیر دژ کوب توانایی دفاع از خودشان را ندارند و در قالب یک سری تجهیزات همراه یک واحد دیگر هستند. البته همچنان واحدی به نام دژ کوب تعلیم داده میشود ولی برای حمله مناسب باید همراه یک نیروی دیگر باشد تا با بازدهی بالاتری عمل کند. یک سری واحدها نظیر Medic یا نیروهای درمانگر نیز به همین شکل هستند و با نیروهای دیگر در قالب پشتیبان همراه میشوند و اقدام به درمان آنها میکنند.
مطلب بعدی مربوط به نیروهای کارگر میشود. تغییری اساسی در این نیروها پدید آمده که به طور کامل شیوه استفاده از آنها را متفاوت میکند. تغییر عملکرد این نیروها حتی از نامشان نیز پیداست. در نسخ قبلی این نیروها کارگر (Worker) نام داشتند ولی در این نسخه بنا (Builder) نام دارند. مهمترین تفاوت این دو نیرو مربوط به این میشود که کارگرها فقط یکبار تعلیم داده میشدند و تا آخر بازی امکان استفاده از آنها وجود داشت و در بخشهای مختلف کار میکردند ولی Builder ها بعد از تعلیم داده شدن فقط ۳ بار (و برای بعضی تمدنها ۴ بار) قابلیت استفاده دارند و بعد از ساخت ۴ بنا، باید نیروی جدید تعلیم دهید. در عوض این نیروها برخلاف Worker ها نیاز به صرف زمان برای ساخت بنا ندارند و بلافاصله بنا را میسازند. این رویکرد جدید باعث تفاوتهای اساسی در شیوه استراتژیهای مرسوم بازی میشود و از این پس باید حواستان به این مسئله باشد که نمیتوانید به تعلیم چند Worker بسنده کنید و باید هر چند دور یکبار Builder جدیدی برای ساخت بناهای جدید ایجاد کنید. لازم به ذکر است که تعمیر ساختمانها از تعداد دفعات استفاده مجاز Builder ها کم نمیکند. این کار سازندگان نیز در نوع خود جالب است و میتوان آن را تحولی در سیستم مرسوم بازی دانست. ضمن این که باعث میشود از این پس بازیباز بیشتر حواسش به این نیروها باشد زیرا در نسخ قبلی امکان استفاده از کارگران به صورت اتوماتیک ممکن بود و نیازی نبود که خودتان زیاد به کار آنها نظارت کنید و خودشان هر جا چیزی را که بهتر بود ایجاد میکردند ولی در این نسخه از آن جایی که توانایی ساخت هر Builder محدود است، باید خودتان بر کار آنها نظارت داشته باشید و از این طریق حواستان نسبت به استراتژیهای کشورتان جمعتر خواهد بود.
تغییر دیگری که در بازی به وجود آمده و البته بیارتباط به کارگران نیست، مربوط به سیستم راهها میشود. برخلاف نسخه قبلی که کارگران راهها را احداث میکردند، در این نسخه احداث راهها توسط کاروانها و تجار انجام میشود. در نسخه قبلی کاروانها صرفاً نقش تجاری ایفا میکردند و ممکن بود اصلاً کسی به سراغشان هم نرود ولی در این نسخه با این نقش تعیین کننده، قطعاً استفاده از تاجرها و انجام فعالیتهای اقتصادی به واسطه آنها نقش پررنگتری ایفا میکند چون به هر حال اگر بخواهید که بین شهرهای خود و همین طور شهرهای تمدنهای دیگر برای جا به جایی راه داشته باشید، حتماً باید از این تجار استفاده کنید. در واقع این موضوع را میتوان تمهید سازندگان برای اجباری کردن استفاده از کاروانها دانست. در نسخ قبلی با این که تجار در بازی حضور داشتند، نقش آنها در بازی خیلی تعیین کننده نبود و در درجههای سختی پایین حتی بدون هیچ تاجری نیز میتوانستید به موفقیت برسید ولی در این نسخه تاجران نقش اساسی ایفا میکنند و مجبورید تا جایی که میتوانید تاجران بیشتری به خدمت بگیرید تا علاوه بر کمک به اقتصادتان، بین شهرهایتان راه نیز احداث کنید. ضمن این که باید به این نکته نیز اشاره کرد که تأثیر اقتصادی آنها نیز نسبت به نسخ قبلی بالاست و مخصوصاً در اوایل بازی استفاده از تاجران میتواند منبع بسیار خوبی برای درآمد باشد.
موضوع دیگر مربوط به حضور دین و مذهب در بازی است. در Civilization V دین در نسخه اولیه بازی وجود نداشت و به صورت بستههای الحاقی به بازی اضافه شد. در این نسخه این طور نیست و از همان اول مقوله دین در بازی وجود دارد و نقش اساسی نیز ایفا میکند به طوری که یکی از روشهای پیروز شدن در بازی، پیروزی به روش دینی است که برای آن باید بیش از ۵۰ درصد شهرهای دنیای بازی را به دین و مذهب خود در آورید. تقریباً همه مذاهب و ادیان مهم دنیا نیز در بازی وجود دارند؛ از ادیان ابراهیمی نظیر اسلام، مسیحیت (کاتولیک، پروتستان و ارتودکس) و یهودیت گرفته تا دینهای غیر الهی نظیر شینتو و هندوئیسم و بودائیسم. با انتخاب هر دین نیز میتوانید یک و در ادامه دو باور برای دین انتخاب کنید که هر کدام باعث پیشرفت تمدنتان در بخشهای مشخصی میشود. البته باید توجه داشته باشید که امکان حضور حداکثر ۷ دین در هر بار بازی وجود دارد و اگر از همان ابتدا روی به دست آوردن دین تمرکز نکنید، ممکن است نتوانید هیچ دینی برای تمدنتان انتخاب کنید و از این رو از منافع آن نیز بیبهره خواهید بود.
موضوع دیگر مربوط به حضور دو درخت تکنولوژیهای علمی و مدنی میشود. در نسخ قبلی چیزی به نام درخت تکنولوژیهای مدنی وجود نداشت و بخش علمی و مدنی با هم ترکیب شده بودند ولی در این نسخه در قالب دو بخش جدا هستند که تحقیقاتشان کاملاً مجزا انجام میشود. درخت علمی که عملکردی همانند نسخ قبلی دارد و به شما امکان دسترسی به بناها، نیروها و منابع جدید را میدهد و مزایای خاصی برای تمدنتان به ارمغان میآورد و ویژگی به نام Eureka نیز به آن اضافه شده که در بند بعد بدان می پردازیم. درخت مدنی اما مربوط به شیوههای حکومتی شما میشود و میتوانید شیوه حکومت خود را تغییر دهید. در ابتدا تنها شیوه حکومت حالت قبیلهای است ولی به تدریج و با پیشرفت در زمینه تکنولوژیهای مدنی میتوانید از شیوههای حکومتی جدید استفاده کنید. در اوایل این شیوهها شامل الیگارشی یا اتوکراسی و امثالهم میشود ولی در نهایت به سه شاخه دموکراسی، کمونیسم و فاشیسم تقسیم میشود. هر کدام از این حکومتها علاوه بر یکسری مزایای معمولی، تعدادی مکان برای مشخص کردن سیاستهای تمدنتان نیز در اختیار شما قرار میدهند. سیاستها در قالب یک سری کارت در بازی قرار دارند که هر کدام نوع مشخصی دارند و در جای مشخصی قرار میگیرند و هر نوع حکومت نیز جای کارتهای مشخصی ارائه میدهد. انواع جای کارتها شامل نظامی، اقتصادی، دیپلماسی و سایر میشود. بخش سایر هر نوع سیاستی، چه علمی و امثالهم که در بقیه قرار نمیگیرند و چه نظامی و اقتصادی و دیپلماتیک را میتواند در خود قرار دهد ولی بخشهای نظامی فقط سیاستهای نظامی را در خود جای میدهند. مثلاً نوع حکومت فاشیسم چهار جای کارت نظامی و تعدادی جای کار دیگر در اختیار شما قرار میدهد و از این رو امکان انتخاب چهار سیاست نظامی را خواهید داشت. این که چه سیاستیهایی نیز میتوانید اتخاذ کنید مربوط به همان درخت مدنی میشود و باید با تحقیق، سیاستهای جدیدی را برای استفاده آزاد کنید که هر کدام به بخش خاصی از تمدنتان کمک میکند.
مسئله دیگری که دربند قبل هم اشارهای به آن شد، مکانیک جدیدی است که از آن با نام Eureka (اورکا یا یورکا، اصطلاحی یونانی که معنای ضمنی آن “یافتم!” است و ارشمیدس در هنگام کشف یک مسئله فیزیکی آن را به زبان آورد) یاد میشود. این موضوع بیش از پیش بازی را به واقعیت نزدیک کرده است و مهمترین خاصیت آن هم این است که یک کشور متناسب با خصوصیاتش بعضی از تکنولوژیها را راحتتر به دست میآورد. تقریباً میتوان از طریق انجام کار خاصی سرعت تحقیق هر یک از تکنولوژیهای بازی را سرعت بخشید و این کار نیز برای هر تکنولوژی کاملاً متفاوت است. مثلاً با احداث شهری در کنار دریا، دانش مربوط به دریانوردی شما سریعتر رشد خواهد کرد و یا با احداث سه محله صنعتی، در یکی از تکنولوژیهای مربوط به صنعت رشد سریعتری خواهید داشت. این موضوع یکی از مواردی است که با وجود سادگی، تأثیر شگرفی در بازی میگذارد و به علاوه هر تمدن را نیز با توجه به وضعیت خود در نقشه بازی و در تعامل با دیگران، به سمت و سوی خاصی سوق میدهد تا از این طریق تمدنتان را همانند یک فرمانده واقعی هدایت کنید. مثلاً در واقعیت این موضوع که مردمی صحرانشین زودتر از ساکنین ساحل به تکنولوژی دریانوردی دست پیدا کنند، امری کاملاً غیرمنطقی است و در بازی نیز از طریق همین سیستم Eureka، کشوری که کنار دریا قرار دارد، دسترسی راحتتری به تکنولوژیهای دریانوردی خواهد داشت.
یکی از مهمترین مواردی که در سری Civilization مهم بوده، تمدنهای قابل بازی است. در این بازی ۱۸ تمدن (۱۹ تمدن با احتساب آزتکها که بعد از مدتی به صورت رایگان در دسترس همه خواهند بود) قابل بازی هستند که البته در این میان ۲۰ فرمانده برای این ۱۹ تمدن وجود دارند و تمدن یونان دو فرمانده دارد و این موضوع نوید اضافه شدن فرماندهان جدید به تمدنها را در آینده و با عرضه DLC به بازی میدهد. متأسفانه برخلاف نسخ قبلی تمدن ایران در نسخه اصلی این بازی وجود ندارد ولی به احتمال بسیار زیاد میتوان گفت که در آینده و در قالب DLC یا بسته الحاقی ایران نیز به بازی اضافه خواهد شد.
هر یک از این تمدنها مشابه نسخ قبلی واحدهای نظامی یا ساختمانهای ویژهای دارند که البته در این نسخه بعضی از تمدنها نظیر آلمان امکان ساخت یک منطقه ویژه را نیز دارند. علاوه بر این هر تمدن یک توانایی منحصر به فرد دارد و هر فرمانده نیز یک توانایی مخصوص به خود را دارد. البته این تفاوت توانایی فرمانده را فعلاً فقط در یونان شاهد هستیم چون بقیه فعلاً یک فرمانده قابل انتخاب دارند ولی احتمالاً در آینده بسیاری از تمدنها نیز فرماندهان دیگری به دست خواهند آورد. علاوه بر این موضوع جدیدی نیز در زمینه تمدنها مطرح میشود و آن موضوعی به نام Agenda است. این مورد تنها برای تمدنهای رقیب وجود خواهد داشت و تمایل هوش مصنوعی برای انجام نوع خاصی از بازی با توجه به پیشینه تاریخی کشور را نشان میدهد. مثلاً تمدنی مثل ژاپن از کشوری با قدرت نظامی و فرهنگی بالا خوشش میآید ولی اگر کشوری از نظر نظامی قوی باشد ولی فرهنگ بالایی نداشته باشد، رابطه خوبی با ژاپن خواهد داشت. این موارد در اصل شیوههای انجام بازی توسط هوش مصنوعی را برای شما مشخص میکنند و از این طریق میتوانید بفهمید که با هر کشوری چگونه باید رفتار کنید. البته باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که هر تمدنی دو Agenda دارد که یکی از آنها آشکار است ولی دیگری ممکن است با توجه به بعضی اعمال شما مشخص شود یا اصلاً هیچ وقت مشخص نشود ولی به هر حال دیگری نیز در شیوه انجام بازی توسط هوش مصنوعی مؤثر است.
صحبت از هوش مصنوعی شد؛ به واقع هوش مصنوعی بازی نسبت به نسخ قبلی پیشرفت بسیاری داشته است. اولین مورد مربوط به همین مسئله Agenda است که نشان میدهد هوش مصنوعی با هر کشوری به شکل خاصی بازی میکند و این بیانگر پیشرفت هوش مصنوعی بازی و عدم انجام بازی به یک شکل تکراری است. دومین مسئله این است که هوش مصنوعی به واقع کمتر اشتباه میکند و حتی در درجههای سختی متوسط نیز شاهد انجام کارهای خیلی پیش پا افتاده توسط هوش مصنوعی نخواهید بود. سومین مورد مربوط به بربرها میشود. در نسخه قبلی صرفاً بربرها در بازی پراکنده بودند و در جاهایی ممکن بود به برخورد به نیروهای شما حمله کنند ولی با این حال ساماندهی خوبی نداشتند. در این نسخه اصلاً این طور نیست و آنها واقعاً برنامه ریزی شده و هوشمند عمل میکنند. به محض این که یکی از نیروهای گشتی آنها مکان شهر شما را پیدا کند، افراد مختلفی از کمپهای بربر برای غارت سرزمینتان روانه خواهند شد و برای همین باید سعی کنید هر طور که شده سریعتر آنها را از شهرهای خود دور کنید و در غیر این صورت با مشکلاتی جدی رو به رو خواهید شد. به واقع موارد ذکر شده در مورد هوش مصنوعی پیشرفت کردهاند و اصلاً قابل مقایسه با نسخههای قبلی نیستند.
مسئله بعدی مربوط به دیپلماسی است. بیشتر موارد دیپلماسی از نظر کلیت ثابت مانده به جز این که الآن باید خیلی بیشتر حواستان به اعلام جنگ به کشورها باشد. اعلام جنگ ناگهانی به تمدنها باعث افت روابط شما با سایر تمدنها میشود ولی اگر کشور مورد نظر را به عنوان خائن معرفی کنید و بعد از چند دوره به آنها حمله کنید یا دلیل خوبی نظیر حمله آنها به متحدتان و مواردی نظیر این داشته باشد، اثر کاهش روابط شما با دیگران به مراتب کمتر خواهد بود. از این رو همیشه باید موارد این چنینی را برای جنگ در نظر داشته باشید. ضمن این که باید توجه کنید که Agenda ها در موارد مربوط به دیپلماسی به شدت تأثیرگذار هستند و از این رو باید همواره عوامل بسیار زیادی را که در تعیین نتایج روابط دیپلماتیک شما با بقیه تأثیر دارند، در نظر بگیرید.
در ضمن همه اینها باید به Civilopedia یا دانشنامه کامل بازی نیز اشاره بکنیم. در این دانشنامه تقریباً در مورد همه چیز بازی اطلاعات بسیار جامع و کاملی قرار گرفته است. از نقش هر یک از منابع در بازی گرفته تا تاریخچه هر یک از کشورها، ساختمانها، نیروها و بسیاری موارد دیگر که به معنای واقعی کلمه این بخش را تبدیل به یک دایره المعارف میکند.
تنها ایرادی که میتوان از بازی گرفت، مربوط به بخش راهنمای بازی میشود. هر چند بازی یک بخش Tutorial دارد ولی در این بخش به صورت دقیق بخشهای جدید بازی آموزش داده نمیشود و این موارد بر عهده مشاور بازیباز در بازی گذاشته میشود تا هر وقت به نقطه معینی رسیدید، موضوع را به شما گوشزد کند و در خود بخش آموزشی به طور دقیق ساز و کار آنها آموزش داده نمیشود و از این رو ممکن است افرادی را که با این سری آشنایی کاملی ندارند با مشکل رو به رو سازد.
در کل و با توجه به همه اینها گیم پلی بازی پیشرفتهای بسیار بالایی نسبت به نسخ قبلی داشته است. تغییرات اساسی در بسیاری از بخشهای بازی پدید آمده که علاوه بر ایجاد تنوع برای طرفداران نسخ قبلی، نیاز به داشتن استراتژی و تفکر را نیز در بازی به شدت بالا برده و حتی در درجههای سختی متوسط نیز باید به خوبی فکر کرده و سپس عمل کنید تا بتوانید موفق شوید.
بعد از گیم پلی، نوبت به گرافیک بازی برای بررسی میرسد. از نظر هنری گرافیک بازی کمی از حس و حال رئالیسم نسخههای قبلی کاسته است و کمی جلوههای کارتونیتر و فانتزی به بازی داده شده است. با این حال این جلوهها نه تنها از زیبایی بازی نکاستهاند، بلکه آن را بسیار جذاب و دلنشین کردهاند و فوقالعاده شکل جالبی به بخشهای مختلف محیط دادهاند. ضمن این که اجرای سیستم Fog of War بازی به شکل نقشههای باستانی کار بسیار جالبی است. منظور از Fog of War بخشهایی از نقشه است که توسط شما دیده نمیشود یا هنوز کشف نشده و این بخشها در نسخه قبلی با مه احاطه شده بود ولی در این نسخه به شکل یک نقشه قدیمی و خطوط روی آن در آمده است.
از بعد فنی نیز گرافیک بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. هر چند گرافیک هنری بازی به شکل کارتونی در آمده و شاید به نظر برسد باعث کاهش کیفیت فنی بازی میشود ولی اصلاً این طور نیست و همین گرافیک فانتزی نیز با جزئیات بسیار خیرهکنندهای در بازی پیاده شده است. هر تمدنی شکل ساختمانی مخصوص به خود را دارد و این ساختمانها با جزئیات فوقالعاده بالایی به نمایش در آمدهاند. به علاوه Wonder های بازی نیز با جزئیات بینظیر ساخته شدهاند و مراحل ساختشان نیز روی نقشه بازی مرحله به مرحله نمایش داده میشود. مواردی نظیر بازتاب نور از روی دریا نیز فوقالعاده کار شدهاند. به علاوه در صدر همه اینها انیمیشنهای بی نظیر بازی قرار دارند. برای انواع اقسام نیروها انیمیشنهای بسیار گوناگون و مختلفی برای کارهای مختلف نظیر جنگیدن یا جا به جایی در محیط طراحی شده است. تنوع این انیمیشنها واقعاً بی نظیر است و مخصوصاً در زمینه جنگیدن کاملاً به نوع نیرو توجه شده است. مثلاً یک سرباز نیزهدار برای کشتن دشمن نیزهاش را در بدن دشمن فرو کرده و او را به اطراف پرت میکند ولی یک شمشیرزن با یک حرکت برقآسا دشمن را از پا در میآورد. در کنار همه این موارد باید به طراحی فوقالعاده چهره رهبران هر کشور نیز اشاره کنیم. در این زمینه بازی واقعاً شاهکار کرده است و همه رهبران بازی با جزئیات فوقالعادهای به تصویر در آمدهاند و انیمیشنهای بسیار متنوعی برای کارهای مختلف آنها در نظر گرفته شده است. بد نیست به رابط کاربری بازی هم اشاره بکنیم که نسبت به نسخههای پیشین از نظر طراحی بهتر و تا حدودی از نظر ظاهری سادهتر شده است.
شاید تنها ایراد گرافیکی این بازی را به مانند خیلی از بازیهای امروزی بتوان در بهینهسازی دانست. البته خوشبختانه این بازی وضع خیلی بدی در این زمینه ندارد و مانند بعضی بازیها نیست که کلاً روی سیستمهای متوسط رو به بالا نیز امکان اجرایشان وجود ندارد ولی با این حال این بازی روی کارت گرافیکی نظیر GTX970 نیز در بعضی لحظات دچار افت فریمهای کوچکی میشود که با توجه به کلیت گرافیکی بازی قابل قبول نیستند. البته در کل این بازی از نظر بهینهسازی در جایگاه بسیار بهتری نسبت به خیلی از عناوین امروزی قرار میگیرد ولی همچنان جای کار در این زمینه وجود دارد.
در مجموع بازی از نظر گرافیکی معجونی بسیار عالی از گرافیک هنری فانتزی خوب با گرافیک فنی قابل قبول است و در میان عناوین استراتژیک بدون شک یکی از بهترین گرافیکها را دارد و از این نظر شایسته تقدیر است.
در زمینه موسیقی بازی بدون شک یک شاهکار به تمام معناست. سازندگان به معنای واقعی روی موسیقی بازی وقت گذاشتهاند و برای بازی ۷۶ قطعه موسیقی ساخته شده است. هر تمدنی در بازی چهار موسیقی منحصر به فرد دارد که واقعاً یکی از یکی زیباتر هستند. صحبت خیلی زیادی در این مورد نمیتوان کرد جز این که باید به شدت سازندگان را به خاطر این حجم عظیم از موسیقی باکیفیت و عالی که قطعاً هزینه زیادی نیز داشته است مورد تشویق قرار داد.
در کنار این موضوع، سازندگان برای هر یک از رهبران تمدنها صداگذار مشخصی در نظر گرفتهاند و حجم صداگذاریهای بازی نیز با توجه به گستردگی بازی دارد، قابل قبول است. ضمن این که صحبتهای مشاور شما در بازی نیز به صورت صوتی ضبط شدهاند و از این رو به حجم صداگذاریها افزودهاند. از نظر صداگذاریهای محیطی نیز بازی کم و کسر خاصی ندارد.
در کل از نظر موسیقی و صداگذاری نیز Civilization VI در سطح بسیار بالایی قرار میگیرد. به خصوص در زمینه موسیقی بدون شک با توجه به طراحی ۷۶ قطعه برای این بازی میتوان گفت که زحمت خیلی زیادی برای آن کشیده شده است و بیشک شایسته تقدیر است.
نتیجهگیری نهایی:
Sid Meier’s Civilization VI بدون شک یکی از بهترین بازیهای استراتژی نوبتی چند سال اخیر است. این عنوان تقریباً از هر نظری کم نقص است و ایرادات خیلی اندک و جزئی دارد که به راحتی قابل چشمپوشی هستند. گیم پلی بازی واقعاً بازیباز را به تفکر وا میدارد و گرافیک آن فوقالعاده است و موسیقی آن نیز بدون شک یک شاهکار به تمام معناست. با تمام اینها باید تا آخر سال و زمان ارائه جوایز به بازیها منتظر بمانیم تا ببینیم که در رقابت بین Civilization VI، Total War: Warhammer و XCOM 2 کدام یک پیروز میدان خواهند بود. هر چند که در این میان تا حدودی شانس Civilization VI با توجه به نمرات بالاتر از بقیه به نظر میرسد و حتی میتوان شانس کسب عنوان بهترین بازی سال را نیز برای آن متصور شد ولی با این حال باید منتظر ماند تا ببینیم آیا این موفقیت و کیفیت بالا، Civilization VI را تبدیل به پیروز نهایی سال ۲۰۱۶ لااقل در زمینه بازیهای استراتژی میکند یا خیر.
پر بحثترینها
- مایکروسافت به سازندگان خود هشدار میدهد که از طراحی شخصیتهای زن با اندام اغراق شده خودداری کنند
- تعداد بازیکنان همزمان Horizon Forbidden West در استیم از ۴۰ هزار نفر عبور کرد
- ۴ مورد از بیشترین عناوین پیشفروش شده در پلی استیشن، متعلق به ایکس باکس هستند
- ویدیوی اختصاصی: گیمپلی و معرفی بازی Rise of the Ronin
- عملکرد خوب استودیوی Nixxes در پورت PC بازی Horizon Forbidden West
- احتمال عرضه Final Fantasy 16 برای پلتفرمهای دیگر وجود دارد
- فیل اسپنسر: اخراجها در اکتیویژن برای کسب سود ضروری بود
- گزارش: Xbox در مقطعی اکثر عناوین خود را برای PS5 منتشر خواهد کرد
- گزارش: توسعهدهندگان ترد پارتی پتانسیلهای ایکس باکس را زیر سوال میبرند
- احتمال پشتیبانی Xbox Series از فناوری FSR 3 Frame Generation در آینده
نظرات