Sid Meier’s Civilization 6 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی

۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶

وقتی که توکی گیمز (۲K Games) و فیراکسیس (Firaxis) قسمت بعدی از سری Civilization را معرفی کردند، بازی­‌بازان رایانه­‌های شخصی بسیار هیجان زده شدند، چرا که اخیرا بازی­‌های تریپل ای (AAA) زیادی در سبک استراتژی منتشر نشده است. Civilization VI به تازگی منتشر شده است و زمان آن است که ببینیم این عنوان روی پلتفرم رایانه­‌های شخصی چگونه اجرا می­‌شود. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با گیمفا همراه باشید.

در این بررسی، برای CPU از یک Intel i7 4930K (توربوبوست شده در ۴٫۲ گیگاهرتز)، ۸ گیگابایت رم، یک کارت گرافیکی NVIDIA GTX980Ti و یک کارت گرافیکی GTX690، ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی و آخرین درایور نسخه WHQL از درایورهای GeForce استفاده شده است. NVIDIA برای این عنوان یک پروفایل SLI ارائه کرده است بنابراین نیازی نیست که تنظیمات ابزار NVIDIA را دستکاری کنید تا بتوانید آن را فعال کنید.

Civilization VI توسط موتور جدید «این هوس» (in-house) ساخته شده است و با این که فیراکسیس اعلام کرده بود که با AMD همکاری کرده است تا پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ را به بازی اضافه کند، هیچ گزینه‌­ای برای فعال کردن دایرکت ایکس ۱۲ وجود ندارد. در حال حاضر نمی­‌دانیم که فیراکسیس توسط یک بهینه­‌ساز، پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ را اضافه خواهد کرد یا خیر. بازی هم اکنون تنها از دایرکت ایکس ۱۱ پشتیبانی می­‌کند.

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، Civilization VI یک عنوان نیازمند پردازنده است. همانطور که می‌­بینید، بازی بسیار خوب از تمام شش هسته‌­ی پردازنده استفاده کرد، هرچند در تعداد اندکی از موارد از تمام قدرت آن استفاده نکرد.

نمودار پردازنده

برای این که بفهمیم بازی روی پردازنده­‌های مختلف چگونه اجرا می‌­شود، یک پردازنده دو هسته‌ای و یک پردازنده چهار هسته­‌ای را شبیه­‌سازی کردیم. ما همچنین بازی را توسط ارزیابی درون خود بازی هم بررسی کردیم چرا که سناریویی را شامل می‌­شود که به سخت افزار قدرتمندی نیاز دارد.

پردازنده دو هسته‌­ای شبیه‌­سازی شده قادر بود Civilization VI را با نرخ فریمی بین ۳۰ تا ۸۰ فریم در ثانیه اجرا کند. هرچند هنگامی که بازی در حال محاسبه تمام حرکات موجود بود، قفل کردن­‌های شدیدی وجود داشت. پردازنده چهار هسته‌­ای شبیه­‌سازی شده قادر به ارائه تجربه بهتری بود و پایین­‌ترین نرخ فریم ۴۴ فریم در ثانیه بود. با این که قفل کردن‌­ها به شدت کاهش پیدا کرده بودند، ولی کاملا از بین نرفتند.

پردازنده شش هسته‌­ای قادر بود قفل کردن­‌ها را کاملا از بین ببرد، اما به نظر می‌­رسد که بازی از مقداری مشکلات عملکردی رنج می‌­برد. همان‌طور که در مقایسه زیر می‌بینید، این صحنه به خصوص از ارزیابی، در سیستم پردازنده شش هسته­‌ای و پردازنده چهار هسته‌­ای شبیه­‌سازی شده، دقیقا مشابه یکدیگر اجرا شدند. چیزی که در اینجا جالب است این است که هم پردازنده و هم کارت گرافیکی در سیستم پردازنده شش هسته­‌ای، کمتر از توانایی حداکثرشان استفاده شده بودند.

پردازنده شش هسته‌ای

پردازنده چهار هسته‌ای

 

 

 

 

 

 

 

البته باید اشاره کنیم که، هر دو کارت گرافیکی GTX690 و GTX980Ti قادر بودند Civilization VI را با نرخ فریمی بالاتر از ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنند (البته به غیر از صحنه‌ای که پیش‌­تر اشاره شد، که در هر دو کارت گرافیکی کمتر از قدرت حداکثرشان استفاده شدند). از آنجایی که این بازی یک بازی استراتژیک بر پایه نوبت است، بسیاری از بازی­‌بازان رایانه‌­های شخصی قادر خواهند بود حتی با نرخ فریم­‌های پایین‌­تر هم از آن لذت ببرند.

از نظر گرافیکی، Civilization VI خوب به نظر می‌­رسد اما چیزی هم در صفحه نمی‌­بینید که خارق‌­العاده باشد. برای مثال صحنه زیر را در نظر بگیرید و سعی کنید فردی را قانع کنید که این این یک بازی فیس‌­بوک یا بازی موبایل نیست. بله، فیراکسیس ظاهری عامیانه‌­تر را انتخاب کرد و چشمی که تجربه‌­ای در این زمینه دارد به سادگی افکت‌های انسدادی محیط و سایه‌­های با رزولوشن بالا که به اشیا داده شده‌­اند را تشخیص می­‌دهد. اما هنگامی که یک بازی با این ظاهر با کارت گرافیکی GTX980Ti تنها با ۱۱۵ فریم در ثانیه اجرا می‌­شود، احساس می­‌کنید یک جای کار می­‌لنگد.

فیراکسیس تعداد قابل توجهی تنظیمات برای دستکاری کردن قرار داده است. بازی­‌بازان رایانه­‌های شخصی می­‌توانند نرخ فریم را محدود کنند، نور پردازی پویا و anti-aliasing را فعال یا غیرفعال کنند، کیفیت زمین، سایه­‌ها، افکت­‌های دیداری، بازتاب­‌ها و انسداد محیطی را تغییر دهند. علاوه بر این، تنظیماتی برای هندسه، بافت­‌ها، در هم ریختگی­‌ها و آب با رزولوشن بالا وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

البته باید بگوییم که نتوانستیم بازی را روی رزولوشن ۴K اجرا کنیم. هر زمان که رزولوشن ۴K را انتخاب می­‌کردیم، بازی به طور خودکار به رزولوشن ۱۰۸۰ باز می‌­گشت.

روی هم رفته و با در نظر گرفتن حالت بر پایه نوبت این بازی، Civilization VI عنوانی است که روی رنج گسترده‌­ای از رایانه­‌های شخصی قابل اجراست. این بازی از مشکلات بهینه‌­سازی متعددی رنج می­‌برد چرا که صحنه­‌هایی وجود دارد که هم پردازنده و هم کارت گرافیکی از حداکثر توانایی­‌شان استفاده نمی‌­شود. به علاوه، دارندگان پردازنده‌­های دو هسته‌­ای و چهار هسته­‌ای، هنگامی که بازیکنان زیادی در صحنه وجود دارند و بازی تمام حرکت­‌های آنان را محاسبه می­‌کند، قفل کردن­‌هایی را تجربه می­‌کنند.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید