فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا

فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا

سهند عباسپور
۱۶:۰۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا

کجایی؟ پنج شنبه کجایی؟ جمعه چطور؟ عزیزم مهمونامون اومدن هنوز نیومدی، آخه مگه چقدر کارت طول می‌کشه؟ برنا بیست و هشتم تعطیله بیا بریم بیرون هم دیگرو ببینیم، خیلی وقته ندیدمت به نظرت کجا بریم؟ سپهر دنیا داره تموم میشه، این چند روز رو چی کار کنیم؟ و سوالات بی‌شمار دیگری که واژه های وقت، مدرسه، درس و بیرون در آن ها به کرات شنیده می‌شود را اگر از یک گیمر واقعی ( و کمی سنتی) بپرسید، همیشه قاطعانه به شما پاسخ خواهد: گیم نت! الله اکبر آخه مگه این گیم نت چی داره که این همه وقتت رو توش می‌گذرونی؟ این دقیقا همان سوالی است که دوست ناگیمر و  یا مادر گرامی از شما می‌پرسد و عموما با جوابی به صورت: نمیدونم، اما خوش میگذره! رو به رو خواهد شد. در حقیقت بنده هم قبل از این که پایم را در این مکان مقدس بگذارم، چنین سوالی را از خودم و از دیگران می‌پرسیدم اما هیچ گاه جواب قانع کننده ای دریافت نکردم. حتی تا مدت ها که خودم هم به گیم نت می‌رفتم به همان جواب بالا قتاعت می‌کردم. اما زمان گذشت و سوال این گیم نت چی داره از ذهن من پاک نشد! پس تصمیم گرفتم به عنوان عضوی از جامعه ی گیمری که حالا مدت مدیدی است گیم نت را به خانه ی دوم خودم بدل کرده ام جریان لذت بخش بودن تجربه ی گیمینگ در گیم نت و به خصوص فلسفه ی وجودی گیم نت های وطنی را به دقت بررسی کنم تا بلکه بتوانم جادوی گیم نت را برای خودم و دیگران به درستی تشزیح کنم. بیایید با یک دیگر چگونگی کارکرد این جادوی قوی را بررسی کنیم.

گیم نت یا به عبارتی خانه ی گیم بدون هیچ استثنایی مکان رویایی و مورد علاقه ی تمامی گیمر های جهان است. جایی که اگر امکانات کافی داشته باشد(حتی اگر نداشته باشد!) گیمر جماعت را برای ساعت های فراوان و نامتناهی به نحوی مشغول می‌کند که گویا این چند ساعت را در حال قدم زدن باغ های بهشت بوده است! تعارف چرا، حقیقتا یک گیم نت بزرگ و با امکانات، بهشت گیمر هاست. هیچ چیز دیگری نظیر یک گیم نت خوب نمی‌تواند حال یک گیمر را تغییر دهد. تجربه ی لذت بخشی که همه ی ما گیمر ها در گیم نت های محبوبمان داریم همیشه در خاطرمان می‌ماند و برد های گیم نتیمان جزء خاطراتی است که اکثر اوقات در جمع دوستان مطرح می‌کنیم. البته شاید بعد از ایجاد شبکه های PSN، XBOX LIVE از ترافیک گیم نت ها کاسته شده باشد( من که چنین چیزی ندیدم!) اما حتی همان گیمر ها هم برای تجربه ای کامل و هیجان انگیز به گیم نت ها رجوع می‌کنند.

بهشت گیمر ها

بهشت گیمر ها

چرا به گیم نت می‌رویم؟

همان طور که پیش تر هم گفتم تجربه ی گیمینگ در گیم نت چیزی بسیار خاص و لذت بخش است اما چرا؟ چه چیز باعث می‌شود که در گیم نت ها به ما خوش بگذرد؟ جواب این سوال همان ویژگی و نیازمندی تمامی افراد( که گیمر ها جزء آنان محسوب می‌شوند و نه موجودات فضایی!) یعنی تعاملات انسانی است. بله همین که با دیگران و به صورت رودررو بازی کنیم باعث می‌شود یک تجربه ی گروهی کسب کنیم. تعامل رو در رو در شیوه ی بازی شما به شدت تاثیر گذار است و گیمر را در اکثر مواقع هیجان زده می‌کند که باعث شده با تمرکز بیشتری به بازی بپردازد. این که شما بتوانید در کنار دیگری فیفا بازی کنید این حس را به شما می‌دهد که دنیای گیمینگ کمی بیش تر از آنچه که قبلا گمان می کردید قابل لمس است و می‌توان پلیر های بازی های رایانه ای را واقعا مشاهده کرد! این که شما قبل از هر دست بازی با دوستتان به شاخ و شونه کشیدن مشغول می‌شوید و برای او کری می‌خوانید این حس را القا می‌کند که شما در یک نبرد واقعی قرار دارید و این شما هستید که توپ را به حرکت در می‌آورید  و یا ماشه را شلیک می‌کنید به عبارتی دیگر هنگامی که به گیم نت می‌روید تجربه ای جذاب تر و واقع گرایانه تر از گیمینگ را به دست می‌آورید. جادوی دوم گیم نت در چند نفره بودن محیط آن است( هوا، هوای مولتیه!) هنگام مراجعه به گیم نت تقریبا هیچ سینگل بازی را زیارت نمی‌کنید که خودش صد البته موهبتی است. همیشه ی خدا وقتی در گیم نت را باز کنید صدای گفت و گوی بلند چند تن از گیمر هاست که به شما خوش آمد می‌گوید( جدای از الفاظ رکیکی که دوستان کانتر باز و دوتا باز همیشه و همیشه نظیر در حال ذکر کردن آن هستند.) و این صدا ها خود نوید انجام بازی های گروهی را می‌دهد، چیزی که وقتی در لپتاپ را باز می‌کنید یا دکمه ی پاور کنسول و یا کیس خود را فشار می‌دهید حس نمی‌شود. خوبی دیگر گیم نت که به راستی باعث آسایش روان گیمر هاست، وجود تنها قشر گیمر در این محیط است آن هم گیمر هایی که بیشترشان حداقل نوب نوب نیستند( بعضی اوقات هم هستند که بدجور میرن رو اعصاب!) نبود سایر اقشار جامعه و یا اعضای خانواده در این محیط یعنی کسی نیست که بخواهد به شما تذکر دهد گیم در زندگیتان به درد نمی خورد یا اینکه بگوید بازی کردن بس است و یا اینکه به تمسخر گیم و صنعت عظیم ان بپردازد و این یعنی می‌توانید با خیال راحت هر چقدر و به هر نحوی که دلتان می‌خواهد بازی کنید و کسی نیست که این عمل شما را جرم بشمارد.( البته بعضیا هستن میخوان بگن خیلی پرو ان، هی میگن اینجوری نه اونجوری هدشات کن، ببین اینجوری دریبل می‌زنن که آدم بعضی وقت ها هوس می‌کنه بزنه با دسته و کیبورد یکیشون کنه) خواستم دلایل خودم را همین جا متوقف کنم اما دلم نیامد مورد آخری را نگویم. در حقیقت در کشور عزیز ما ایران دلیل ساده ای که بسیاری از ما گیمر ها را روانه گیم نت ها می‌کرد و می‌کند، نداشتن پول و بودجه ی کافی برای داشتن یک سیستم گیمینگ یا کنسول در خانه ی خودمان بود، همین یک دلیل کافی است که گیمر را روانه گم نت کند. نکته ی بدتر آن که بعد از رفتن به گیم نت یک جور هایی دل آدم بیشتر آتش می‌گرفت که چرا نمی‌تواند در خانه ی خودش گیم بزند بگذریم به عنوان جمع بندی همین بس که هوای گیم نت برا ما ما گیمر ها بسیار مفید واقع می‌شود و اتمسفر این محیط به طول عمر گیمر می‌افزاید.

لذت ناب گیمینگ

لذت ناب گیمینگ!

آنچه در گیم نت های جهان می‌گذرد

بگذارید سیر دقیق یک بار به گیم نت رفتن را در جهان با یک دیگر مرور کنیم: شما به خاطر اهمیتی که به محیط زیست می‌دهید از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده کرده و خودتان را به کیم نت می‌رسانید سپس در گیم نت را گشوده و هوای دلپذیر گیم نت را استشمام می‌کنید در مرحله ی بعدی مسئول گیم نت به استقبال شما می‌آید و از شما می‌پرسد که مایل به انجام چه بازی هستید و شما می‌گویید می‌خواهم بتلفیلد یک را با سایر دوستان که تعدادشان شست و سه نفر است( با شما می‌شوند شست و چهار) به صورت لن بازی کنید، مسئول مربوطه با رویی باز شما را به سمت PC HIGH END که به زیبایی هر چه تمام تر دیزاین شده می‌برد و شما روی صندلی که ارگونومی آن شما را یاد تخت خواب نرمتان می‌اندازد می نشینید و مشغول بازی می‌شوید سپس پس از یک ساعت بازی کردن به سمت کافی شاپ گیم نت راهی می‌شوید و در آنجا برای آرام شدن ذهنتان یک سان شاین یا میلک شیک می‌خورید(چایی کلاس لازم را ندارد) و بعد برای گیم بعدی که همان تایتان فال دو است آماده می‌شوید و قبل از انجام بازی با دوستانتان در مورد روش هایی که می‌توانستید در بتل کیل های بیشتر یا فلگ های بیشتری به دست آورید مشغول صحبت می‌شوید و استراتژی های گرفتن پرچم و یا روش درست کنترل هواپیما را یاد می‌گیرید، سپس تایتان فال دو را بازی می‌کنید و پس از بردن لذت فراوان از گیم نت بیرون می‌روید البته مسئول گیم نت همچنان با همان لبخند شما را بدرقه می‌کند و می‌گوید که دفعه ی بعدی حتما برای تجربه ی کال آف جدید تشریف بیاورید.

آنچه در گیم نت های ایران می‌گذرد

حالا این دفعه سیر دقیق رفتن به گیم نت را در ایران بررسی می‌کنیم: شما سوار تاکسی یا اتوبوس می‌شوید، چرا که کسی که به گیم نت می‌رود بودجه ی آژانس و این ها را ندارد. خودتان را به هر زوری که شده به گیم نت می‌رسانید در گیم نت را گشوده و هوایی که با عطر های راسو مانند مزین شده را استشمام می‌کنید و وارد می‌شوید. خان اول یافتن صاحب گیم نت است( در کشور نازنین ما عموما صاحب گیم نت برای کم کردن خرج ها خودش شیفت بیست و چهار ساعته را برمی‌دارد) سپس بعد از این که می‌فهمید صاحب گیم نت برای کشیدن سیگار  به دو کیلومتری گیم نت رفته، او را به سختی پیدا می‌کنید و به او می‌گویید که آیا بتلفیلد یک را دارید و صاحب گیم نت با لبخندی محجوب می‌گوید: فرزندم تنها بازی موجود cs 1.6 و WARCRAFT هستند کدام یک را ترجیح میدهی؟ و شما CS 1.6  را انتخاب می‌کنید سپس مسئول مربوطه به دوباره برای کشیدن سیگار عازم فضای بیرون می‌شود. و شما را با دو نفر دیگری که آن ها هم مشغول CS زدن هستند تنها می‌گذارد( این حجم از بو از دونفر بی‌سابقست!) شما بر روی صندلی که یادآور به صلیب کشیدن مسیح است می‌نشینید و مشغول گرم کردن خودتان می‌شوید( هم در بازی و هم در دنیای واقعی چون اگر فصل زمستان به گیم نت بروید به فنا خواهید رفت، کلا دور سیستم های مربوط به هوا خط بکشید)(نمیفهمم جدا چرا هر بار که میخوای CS بزنی باید تعداد فرد باشه)سپس نیم ساعتی را بازی می‌کنید که ناگهان فریاد نوب نوب دو نفر دیگر بلند می‌شود و شما گمان می‌کنید جایی آتش گرفته(خداییش با سرمایی که تو گیم نت ها هست دیگه چه نیازی به سیستم کولینگ برای PC ها هست؟و چجوری امکان آتیش گرفتن چیزی هست؟)که ناگهان در می‌یابید آن ها شما را خطاب قرار می دهند و یکی از آن ها موس و دیگری کیبورد شما را در دستش می‌گیرد. اولی می‌گوید باید اینجوری هدشات کنی و به شیوه ای که بات ها هدشات می‌کنند به شما آموزش می‌دهد دیگری هم کیبورد شما را گرفته و به شما می‌گوید باید اینطوری BUNNY-HOP بروید(آخرش هم نفهمیدم چطور میشه بانی جامپ کرد!) خلاصه این که پس از آموزش های لازمه شما برای نوشیدن آب به سمت مسئول مربوطه می‌روید و مسئول مربوطه آدرس نزدیک ترین سوپرمارکت را به شما می‌دهد که در دور دست ترین نقطه قرار گرفته است. شما برای گرفتن آب به سختی بالاخره به سوپر مارکت می‌رسید، بعد از نوشیدن آب به این نتیجه می‌رسید که گیم نت بیش از حد از شما دور است و شما به جای برگشتن به گیم نت مسیر خانه را در پیش می‌گیرید.

وضعیت گیم نت های ما کاری که باید انجام دهیم

وضعیت گیم نت های ما
کاری که باید انجام دهیم

هر انچه واقعا در گیم نت های ایران میگذرد اما بهتر است نگذرد

تا قسمت رسیدن به گیم نت که قضیه همچنان همین طور است اما بعد از اینکه در را می‌گشایید بوی خوش بو کننده ی بیش از حد به مشام شما می‌رسد(خواهشا مقدار کمی خوش بو کننده بزنید، خفه شدیم! به جای این کار بگید این گیمرا یک ساعت یه بار برن بیرون اینقد بو نگیره گم نت)  و روی زمین و کنسول هاو کامپیوتر ها لایه ای ضخیم از خاک نشسته و کلا کف زمین گیم نت به نحوی است که گویا پس از تاسیس آن هیچ گاه شسته نشده. سپس مسئول مربوطه را پشت میزش میابید که مشغول گیم زدن است(عطش پایان ناپذیری دارن این صاحب گیم نتیا) این که چه بازی انجام دهید کاملا شانسی و بستگی به بودجه ی صاحب گیم نت دارد اگز روی شانس باشید CS GO، DOTA2، MODERN WARFARE 3، NFS و مانند این ها روی PC و جدیدترین فیفا و جدیدترین PES، جدیدترین کال آف، بتل یکی دوتا بازی کوآپ مثل فارکرای و یونیتی هم روی کنسول هایشان( همان PS4 و XOBX1) دارند و خدا را شاکرم که بسیاری از گیم نت ها به این نتیجه رسیدند که کنسول های نسل هشتمی خار ندارند و می‌توانند برایشان سود دهی هم داشته باشند اما نکته ی جالب تر آپدیت نکردن بازی هایشان است که در نتیجه ی آن بسیاری از بازی هایشان دیگر قابل استفاده نیست و اینکه درصد بالای آن ها اینترنت مناسبی را تدارک نمی‌بینند که بتوانید بتل یا کال‌اف را آنلاین بازی کنید. خلاصه عجیب است که کنسول نسل هشتمی می‌گیرند اما تنها عناوین قابل استفاده روی کنسول هایشان فوتبال و ریسینگ است(نهایتش اینکه یه عنوان اسپلیت اسکرین داشته باشه) و حالا اگر شانستان نگیرد که بایستی بشینید همان عناوین داستان بالا را بزنید. از تمامی صاحب گیم نتی های عزیز تقاضا دارم که لطفا در این زمینه کوتاهی نکنند و تا جایی که واقعا امکانش هست بازی های روز دنیا را برای مشتریانشان فراهم سازند چرا که این قوم بیچاره گیمر واقعا برای گذراندن وقتشان به بهترین وجه و برای این که زمان خوبی را بکذرانند به گیم نت می‌آیند. حالا نه این که تمام گیم نت ها بد باشند، نه خیلی از آن ها هم اکنون زودتر از بازار های بین المللی بازی ها را می‌آورند(رودربایستی که نداریم میخوان پول گنده از توش در بیارن، اما با این حال بازم خدا رو شکر که میارن) و بعد از مقداری فروش، بر روی کنسول های گیم نت های خود هم نصب می‌کنند. البته از این عزیزان تقاضا داریم کمی به PC هم بها دهند و بازی های روز دنیا اقلا شوتینگ های آن را روی سیستم هایشان داشته باشند تا بتوانیم با دیگر دوستانمان تجربه به روزی از بازی های رایانه ای داشته باشیم.( به خدا گناه دارن این PC بازا هیچ کی نیست سنگ اینا رو به سینه بزنه!) پس از این مراحل فرض می‌کنیم که شما بازی خود را انتخاب کرده اید و می‌خواهید با دیگر دوستانتان یا دیگر افرادی که در گیم نت حصور دارند بازی کنید(اگر بازی سینگل پلیر در گیم نت انجام می‌دهید از هیمنجا به صاحب گیم نت التماس می‌کنم شما را با نهایت شدت عمل بیرون کند!)هم از خود شما و هم از دیگر بازی بازان گرامی خواهش دارم در صورتی که گل خوردید یا هدشات شدید یا به هر نحوی باختید، زمین و زمان را یکی نکنید و بدانید که بقیه هم در حال بازی کردن هستیند و تجربه ی آن ها از بازی هم به اندازه ی تجربه ی شما ارزش دارد، همچنین خواهشا در هنگام بازی کردن اقوام دور و نزدیک یک دیگر را مورد عنایت قرار ندهید و بدانید باعث می‌شود دیگر کمتر کسی حاضر باشد با شما بازی کند. نکته ی مهم دیگری که خیلی خیلی خودم را اذیت کرده و می‌دانم برای دیگران هم آزار دهنده است آن است که فردی بخواهد به شما نحوه ی درست انجام دادن کاری را به شما بیاموزد. خواهشا تا هنگامی که از شما تقاضا نشده در بازی دیگران دخالت نکنید و در مورد آن نظر ندهید. گفتم نظر دادن، یاد لفظ نوب افتادم. تقاضا دارم این لفظ را برای یک دیگر به کار نبرید چرا که به زیبایی هر چه تمام تر روی اعصاب گیمر راه می‌رود(چه دعواهایی که به خاطر این لفظ نشده!) و در نظر داشته باشید کسی که خودش سطح بازی بالایی داشته باشد تقریبا هیچ وقت دیگران را نوب خطاب نمی‌کند زیرا خودش می‌داند که چقدر این نوب نبودن کار دارد و تلاش می‌طلبد.

دعوایی همیشگی در گیم نت ها

دعوایی همیشگی در گیم نت ها!

آنچه می‌تواند باعث بهبود شود

فکر کنم می‌دانید از قدیم گفته اند جوینده یابنده است، همان طور که تقاضای گیمر های نسل هشتمی و عطش فراوانشان موجب شکل گیری این نوع جدید از گیم نت-فروشگاه ها شده که به نوعی یک بازی برد- برد را برای همه رقم زده می‌توان این راه را ادامه دهیم به و گیم نت های کشورمان این پیام را برسانیم که وقتی این همه هزینه برای راه اندازی گیم نت می‌کنند کمی هم به کیفیت گیم نت برسند و بدانند که تنها وجود یک گیم نت نیست که سود درست می‌کند بلکه آن چه در آن عرضه می‌شود اهمیت دارد.اینکه بدانند خواسته های قشر گیمر ایرانی هم دقیقا نظیر خواسته های گیمر های اروپایی و آمریکایی است و ما گیمر های وطنی هم علاقه داریم که بنشینیم با دوستانمان در یک نقشه شست و چهار نفره بتلفیلد یک بازی کنیم یا مسابقات ریسینگ بدهیم خلاصه این که لطفا خواسته های ما را هم ارج بگذارند و مطمئن باشند از این طریق گیمر های بسیاری را جذب خواهند کرد. از طرف دیگر قشر گیمر ایرانی هم وظیفه دارد این پیام را برساند که مفهموم گیم نت را به درستی درک کرده و فرهنگ و گنجایش استفاده صحیح از آن را دارد. به طور خلاصه سعی کنیم در این جامعه ی کوچک و نوپای گیمر های ایرانی، پشت یک دیگر باشیم تا بلکه این جامعه به حد کافی رشد کند و کم کم شکوفا شود. از سوی دیگر موضوعی که بسیار ذهنم را آزار می‌دهد این است که گیم نت های سراسر جهان تقریبا پلی برای ارتباط گیمر های نیمه حرفه ای و حرفه ای با E-SPORT و مسابقات آن شده اند و بسیاری از گیمر ها از این طریق به تیم ها، کلن ها و مسابقات گوناگون راه می‌یابند اما در کشور ما باز هم تقریبا، هیچ قدمی در این راستا برداشته نشده، و تعداد بسیار زیادی گیمر که پتانسیل حرفه ای شدن را دارند به راحتی هر چه تمام تر از دست می‌روند. امیدوارم در این مسیر نیز گام های موثر کم کم برداشته شوند بلکه بتوانیم شاهد افتخار آفرینی تیم های ورزش های الکترونیکی کشورمان در عرصه های بین المللی باشیم.

سخن آخر

از آنجا که در این مقاله تا توانستم ذره بینم را با دقت در دست گرفتم و  مسائل پیرامون گیم نت های وطنی را بررسی کردم، گفتم بد نیست به عنوان استراحت زمان بندی هایی که در طی این چند سال گیم نت رفتن را مشاهده و تجربه کردم را با شما در میان بگذارم: (کلا این مطالبی که در ادامه می‌خونید داخل پرانتزیه) (۱- گیم نت وسط هفته نمی‌چسبه چون که اکثرا خلوته میخواد برید چند نفری برید که خوش بگذره ۲- گیم نت آخر هفته درست مثل یه مهمونیه و خیلی به آدم خوش می‌گذره ۳- بعد از امتحانای نوبت اول و به خصوص نوبت دوم لذتی فراتر از انتظارتون بهتون میده، باور کنید نمیدونم چرا ولی میده! ۴- عصرایی که صبحش آزمون هست مثل سنجش و قلمچی و گزینه دو حتما برید گیم نت، تمدد اعصاب کنید و ترجیحا بازی رو انجام بدید که خیلی برد و باختش براتون مهم نباشه ۵- بعد از کنکور دادن برید گیم نت حتما حس می‌کنید انگار تو بهشتید! ۶- قبل از امتحانای مهم ترجیحا نرید گیم نت آدم هر چی بازی کنه کوفتش میشه ۷- در دوران دانشجویی تا می‌تونید برید گیم نت اصلا حکم کار خیر داره! چون که یه جورایی کول-گای اون گیم نت محسوب می‌شید در زمان دانشجویی ! ۸- کلا هر وقت برید گیم نت خوبه باعث میشه برای یه مدتی تمام غصه ها و مشکلاتتون رو فراموش کنید.)

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mr Hill93 گفت:

    یادش بخیر ی زمانی حدود شیش هفت ساعت از عمرمو تو گیم نت میگذروندم هیچی جای گیم نت و نمیتونه پر کنه بازی های چند نفره مث کانتر دوتا d_day ژنرال
    الان دگ خیلی وقته نرفتم
    مقاله رو میخونم بعدا نظر میدم

    • sinaaragon گفت:

      یادش بخیر ۲۰ سال هر روز می رفتم گیم نت چه حالی می داد خداییش.بعد از اون خودم به مدت ۳۰ سال گیم نت زدم و همه چیز داشت خوب پیش می رفت که یه روز پلیس اومد و به خاطر بالا آوردن بدهی افتادم زندان و گیم نتم هم از دست دادم.۱۰ سال گذشت و بلاخره از زندان آزاد شدم و به محض آزاد شدن رفتم یه پی سی ۱۰ میلیونی خریدم و الان دارم به مدت ۲۰ سال با پی سی بازی میکنم و شکر خدا از زندگی ام راضی هستم 😀 :yes:

    • وای خدا…….حرف دلمو زدی. :yes:
      ولی وقتی بودجه نباشه و کسی حمایت نکنه همین میشه 😥 .ولی حالا کم کم داره وضع گیم تو ایران بهتر میشه 😀 (البته نه اینکه برسیم به پای مسترها :beatup: 😕 ).باید امیدوار بود

      • MAHDiRiLLEX گفت:

        راستش از اولم اهل گیم نت زیاد نبودم چون محیطشو دوست نداشتم ( منظورم توی ایران و با توجه به امکانات گیم نت هایی که رفتمه ) ….
        بعضی اوقات با دوستان خیلی خوش میگذره حتی اگه همین الان باشه و بازی CS 1.6 باشه با اینکه میتونم تو خونه بشینم CSGO بازی کنم اما بازم اون بیشتر حال میده چون گروهی اونم با چنتا از دوستان واقعا عالیه ….
        امیدوارم وضعیت گیم نت ها هم رو ب راه بشه و ی نگاهی هم ب اینا بندازن اون موقع واقعا خیلی بهتر میشه …

    • MRG گفت:

      یادش بخیر یه چنتا رفیق میومدن گیم نتی که پاتوق ما بود همشون ۲۵ به بالا بودن اولش میومدن تو گیمنت همو میدیدن سلام و احوال پرسی داداش داداش به هم میگفتن بعد وارد بازی که میشدن فقط مادرای همو مورد عنایت قرار میدان خیلی سوژه بودن هر وقت میومدن ما بازی ول میکردیم فقط اینا رو نگاه میکردیم 😀 😀 :silly:

    • OLDKRATOS گفت:

      در ایران اصلا فرهنگ گیم نمونده متاسفانه!!!همه ی گیمر ها یه مشت بچه هستن که بویی از ادب و تربیت نبردن و دستشون تو جیب باباییه.
      ٨٠ درصد دارندگان ps4 در ایران زیر ١٨ سال سن دارن و این خودش بزرگترین ضربه رو به فرهنگ گیم ایران میزنه،و تمسخر ها و موضع گیری های پوچ سر شرکت ها هم نباید از یاد برد.
      ٣٠ ساله بازی میکنم بنظرم حرفه ای ترین قشر گیمر های ایران دارندگان pc هستن چون هرکس نمیتونه pcبخره وگیمرهای سن بالا بهش گرایش پیدا میکنن تا یه مشت بچه بی تربیت
      تایید لطفا

  • mas گفت:

    یادش بخیر
    تمام وقتمونو تا ۳ سال پیش تو گیم نت میگذشت
    شبا با اوردنگی بیرونمون میکردن از گیم نت
    چقد سر dota2 یا dday با رفیقام بحثمون میشد

  • Armin215 گفت:

    والا قبلا با دوستام ۱۰ نفری میرفتیم گیم نت کانتر یا وورلد آف وارکرافت میزدیم عشق میکردیم
    واقعا گیم نت های ایران مفت نمیارزه همه هم که میرن با ذوق و شوق بازی میکنن اما دور همی فازش خیلی بیشتره و یه حالی میده که نگو

    الان که دیگه حال رفتن به گم نتو ندارم

    فقط من اینمطوری شدم یا شما هم هستین ؟

  • ali fan bf گفت:

    یادش بخیر میرفتم گیم نت warcraft رو تو گارنا انلاین و تا چند سال بازی میکردم تا لول ۱۰۳ رفتم و با بچه ها هم ۸v8 دوتا بازی میکردیم یادش بخیر…کانتر هم یادم رفت سر همین بازی کلی جر و دعوا میکردم…

  • :inlove: :inlove: همین شنبه که روز بعدش امتحان ریاضی داشتیم با دوست و تنها یار گیمرم روانه شدیم به سمت گیم نت و چون بغیر از بلور و PES و کالاف عنوان دیگری برای مولتی گیمینگ نداشت (البته داشت ولی سه سال بود هیچ چیزشو عوض نکرده بود) همان کالاف بلک اوپس ۲ را انتخاب نموده و پس از ۳ بار خارج و وارد نمودن دیسک شروع به بازی کردیم. از آنجایی که بنده مهارت خاصی در خیط کردن افراد الکی شـاخ گیم دارم و همچنین حسی به نام حس بویایی ندارم توانستم با یک بات تیم حریف را که متشکل از دوستم و سه بات دیگر بود را به سختی شکست داده و از حساب کردن هزینه راحت شوم.
    در هر حال بهشت گیمرهایی که برادرشان هیچ بازیی بغیر از GTA را نمیشناسد همین گیم نت های زاقارت هستند که کم کم دارند به سمت نسل هشت هم می آیند شغل سود آوری هم هست هرچند که نمیتوان برایش نامی یافت (گیم نت دار، گیم نتی، عمو گیمر، نگهبان بهشت گیمر ها) و…
    در هر حال توصیه میکنم حداقل یک دست بصورت ۵ به ۵ به cs 1.6 بپردازید با دوستانتان که هرچند کلی فحــش جدید یاد میگیرید ولی در هر حال لذتی وصف ناشدنیست 😀 .

  • Reza..GOW گفت:

    ۵- بعد از کنکور دادن برید گیم نت حتما حس می‌کنید انگار تو بهشتید! این یه موردو دقیا تو کنکور امسال تجربه کردم بعد از کنکور رفتیم کال اف زدیم :evilgrin: :snicker:

  • Ali Nietzsche گفت:

    به به کلی از خاطرات نیچه رو زنده کردین آقای عباسپور 😀
    درود بر شما..
    خیلی متشکرم بابت همچین مقاله قشنگی…
    موفق باشید :yes:

  • MS GAMER گفت:

    جا داره یه خسته نباشید جانانه بگم خدمت نویسنده محترم که در مورد این موضوع جالب مقاله ای خوب و جامع نوشتن

  • چقدر تعداد کامنت ها کم شده دو سه روزه :idk: 😐

  • MahdiLGMMP گفت:

    یادش بخیر روز هایی که از امتحانات ورقه رو به نمره ی ۱۱ میرسوندیم تا زود بریم گیم نت پر نشه :rotfl: :inlove:

  • Shalashaska گفت:

    گیم نت ها تو ایران وضعیت خوبی ندارن
    ولی با همون وضعیت بدش ما میرفتیم و خیلی خوش میگذشت

  • amir_22 گفت:

    گیم نتهای ایران انقدرها هم که میگید داغون نیست من خودم با دوستام گیمنت میریم البته هیچ pc ای نیست و خبر از کانتر فسیل یا ورد آو وارکرافتو این چیزا نیست ۶تا xbox one هست که همشون بهم شبکه هستن با نت ما ۵نفر میریم ریمبو۶ میزنیم یه تیم کامل میشیم میریم به جنگ آنلاینیها البته بتل ۴ هم هست اونم باهم میزنیم :-Dtvهاشم هم همه led بالای ۴۰ تا ۵۰ اینچ فیفا هم ۴ نفره میزنیم.راستی اورواچ هم داره کلا آنلاین بازی داره

  • Y PS گفت:

    مقاله بسیار زیبایی بود دستتون درد نکنه آقای عباسپور :yes: ده پونزده سال پیش گیم نت نبود به جاش کلوپ بود که ما بهش باشگاه میگفتیم :rotfl: هم فوتبال دستی داشت هم میز پینگ پنگ خخخخخ…چندتا هم PS1 و PS2 داشت با تلوزیونای ۱۵ اینچ که اکثرا فوتبال ۹۸ و تیکن و مورتال میزدیم…شخصا با گیم نت حال نمیکنم از بس بچه کوچولو میاد برای مسخره بازی و کیفیت گیم نت هم که نگم بهتره…اخلاق صاحب گیم نت هم مثل س.گ!

  • منکه هیچ موقع وقتمو پای گیم نت هدر ندادم(نظر شخصی) وقتی یه صندلی راحت با ل.نگی بر هوا و آرامش مطلق میتونستم بازی کنم! مگه مریض بودم وقتمو تو گیم نت هدر بدم همون نیم قرون پولی رو هم که داشتم هدر بدم!!!!

  • Reyes SH گفت:

    ما گیم نتمون رینبو داره رو پی سی با دوستان میریم نیزنیم خیلی میچسبه چون لنه لگ و … نداره هرچند رینبو کلا میچسبه

  • منکه هیچ موقع وقتمو پای گیم نت هدر ندادم(نظر شخصی) وقتی با یه صندلی راحت،ل.نگی بر روی میز و آرامش مطلق میتونستم بازی کنم! مگه م.ری.ض بودم وقتمو تو گیم نت هدر بدم همون نیم قرون پولی رو هم که داشتم هدر بدم!!!!

    • EDWiN گفت:

      شاید سیستم های گیم نتی بد باشه و بازی هارو با کیفیت مطلوبی اجرا نکنه و شایدم خیلی از بازی های جدید رو توان اجراش نداشته باشه اما وقتی با چهار یا پنج نفر از رفیقات میری و رو در رو باهم بازی میکنید لذتی توش هست که سیستم سه چهار میلیونی و صندلی راحت تو خونه رو ترجیح میدی

  • Y PS گفت:

    مقاله بسیار زیبایی بود دستتون درد نکنه آقای عباسپور :yes: ده پونزده سال پیش گیم نت نبود به جاش کلوپ بود که ما بهش باشگاه میگفتیم :rotfl: هم فوتبال دستی داشت هم میز پینگ پنگ خخخخخ…چندتا هم PS1 و PS2 داشت با تلوزیونای ۱۵ اینچ که اکثرا فوتبال ۹۸ و تیکن و مورتال میزدیم…شخصا با گیم نت حال نمیکنم از بس بچه کوچولو میاد برای مسخره بازی و کیفیت گیم نت هم که نگم بهتره…اخلاق صاحب گیم نت هم که هیچی!

  • Cell گفت:

    اقای عباسپور دستت درد نکنه :yes:
    فقط میتونم بگم یادش بخیر :-))

  • borna222 گفت:

    یادش بخیر، هیچ حسی بهتر از گیم نت های بعد امتحان نبود. کلا همه چیزو از یاد میبرد!
    البته سینگل زدن تو گیم نت خیلی هم حال میده. بازی هایی مثل uncharted 4رو اگر گیم نت نبود من هیچ وقت نمیدونستم تجربه کنم

  • M2Cian گفت:

    مقاله عالی بود … طنز فوق العاده بود و تو همه چیزش هم با نویسنده عزیز هم نظرم … جزو اندک مقاله هایی بود که خوندم … به امید اینکه یه روز گیم نت های ایران به سطح مطلوب برسه … اصا سطح مطلوب هم نرسید فقط هدفون هاشون سالم باشه .

  • mhs gamer گفت:

    مقاله ی خوبی بود. کلا کنسول یا PC خریدن بهتر از گیمنت رفتنه.هیچ جا مثل بازی کردن تو خونه ی خود آدم نمیشه 🙂

  • mas گفت:

    دوستان یه سوال گیم نت تو تهران هست بازی dota2 داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ali.xbox گفت:

    سلام دوستان ایا برای بازی کردن بخش تک نفره هالو ۵ باید اپدیت اولیه رو کرد یا ن خواهشا بگین

  • MC625 گفت:

    حیف همه ی گیم نتای محلمون بستن و جمع کردن الان نشستیم پای پی سی ذغالی

    • فرشاد گفت:

      بزرگوار بخدا گیمنت های محل هم ذغالی بودن من تک و توک چندتا گیمنت دیدم که سیستم های گیمینگ خوب بسته بودن یا کنسول آورده بودن بعد مبالقی رو هم برای بازی میگرفتن زیاد بود

      • MC625 گفت:

        حالا نبود گیم نت یه مسئلست(البته ما به کانتر ۱٫۶ راضییم) اکیپ بروبچ که همشون رفتن سر کار و زندگیشون و الان دیگه پی گیم نیستن یه مسئلست، واقعا این مقاله خاطرات گیم نت و برام زنده کرد.چه فحشایی که به چیترا و نوبا ندادیم.چه پاچه خواریایی برای صاحب گیم نت نکردیم.اصلا اون موقع کل زندگیم بازیای گیم نت بود وقتی پی سی خریدم فقط بازیای گیم نت و روش بازی می کردم.

  • EDWiN گفت:

    عالی. واقعا بهترین و جالبترین مقاله ای بود که تا به حال خوندم تو گیمفا. خیلی از این مقالتون خوشم امد( نمیدونم چرا ولی خوشم امد دیگه 😀 )
    عکس اول و دومی که تو مقالتون گذاشتید هر کدوم یه پنج دقیقه ای بشون نگاه میکردم و میگفتم ای خدا. چی میشه من جای یکی از این خارجیا بودم که میرن این گیم نت ها حال میکنن.
    مخصوصا عکس دومی بنظرم خیلی پر ابهت بود.
    در دو زمان گیم نت رفتن اونقدر حال میده که حتی نمیتونید تصور کنید.
    ۱٫ وقتی که کنکور دادید و شما و دوستانتون مطمن هستید رتبه خوبی میارید و انشاالله دانشگاه خوبی قبول میشید. و بعد ۴ یا ۵ نفره یا بیشتر میرید در گیم نت و گیم نت رو در تسلط خودتون در میارید. ( یا اینکه امتحان نوبت دوم)
    ۲٫ این گزینه مخصوص مدارس هست و اینگونه هست که صبح زود با چشمانی به سرخی خ.ون بلند میشید و بسم ا.. میگید و به مدرسه حرکت میکنید( دیگه خوابتون تو راه مدرسه میپره) ناگهان به در مدرسه میرسید و از دوستانتان میشنوید که مدرسه تعطیل هست. اونوقت هست که به سمت گیم نت راهی میشید و دوست دارید همین مقداری که شادی در وجودتان چو رودی جاری هست رو چندین برابر کنید.
    واقعا این مقاله رو خوندم نمیدونم چرا ولی حس شوقی بم دست داد. عالی بود
    دمتون گرم آقای عباسپور. کمی بیشتر از اینجور مقالات بزارید خیلی ممنون میشم
    ۲٫

  • سلام. با تشکر از نقد خوبتون و انتخاب موضوعی عالی و متفاوت… خدایی عکس دوم خیلی جالبه :sidefrown: :yes: :yes:

  • arian azk گفت:

    دوستان حدود دو هفتس تو بلک اپس۳ رو لول۵۵ گیر کردم و هر سلاح و ایتمی میخام باز کنم میگه باید لولت بالا بره؟اینهمع مدت برای یالارفتن بول از ۵۵ به ۵۶عادیه؟یا ب خاطر معرفی کال اف جدید لولا بالا نمیره؟

  • فرشاد گفت:

    قبل از هر چیز با تچکر از نویسنده عزیز در مورد گیم نت های ایران هرچه نوشتید درست بود ولی من خودم رو مثال میزنم تقریبا از سال ۹۱ به این ور گیم نت نرفتم و نمیرم واسه اینکه کلی برنامه برای آنلاین بازی کردن هست که نه خبری از بوی گند بده نه اینکه بخوای از اینو اون کلمه نوب نوب بخوری دیگه اینو میدونی خودتی خودت راحت راحت سال ۹۰ من اینترنت گرفتم سال ۹۱ گارنا نصب کردم سال ۹۳ استیم نصب کردم و تا به امروز که گارنا کلا تعطیل شده از استیم استفاده میکنم درباره مسئله نوب ها واقعا بعضی جاها دیگه نمیشه ساکت موند خوب آدم تا یه حدی صبر داره وسط گیم ۵و۵ شما حساب کن ۴ نفر دارن زیر فشار تیم مقابل حامله میشن یه نفر واسه خودش داره کریپ میکنه تو مپ خوب نمیشه عزیز من اصل گیم نت ها و بازی های شبکه بر پایه کار گروهی من خودم به شخصه تو یه بازی سر بازی یه خدا بیامرزی کل تیم به فنا رفت اول گیم با گارد پا گرفت آیتم آورد فکر کرد خبری حساب آخر گیم رو نمیکرد تیم مقابلم شاخ میشه که زدن دمار از روزگارمون در آوردن در عوض بازی هایی رو هم داشتم که بیشتر از ۱۰۰ دقیقه وارکرفتی طول کشیدن و دیگه از بس هر دو تیم قشنگ و خوب پلی کردن که یکی از تیم ها بیخیال شده بازی رو FF کردیم رفته در کل به نظر باید افرادی که تازه به بازی های مولتی رو میارن اول چند دست بشینن مراحل آموزشی هر بازی رو یه چند بار یا حداقل مثل وارکرفت بشینن با Insane پلی بدن تا دستشون روون بشه بعد بیان تو شبکه که حرف نخورن من خودم وقتی گیم نت رفتم اونجا با یکی که بهش میگفتیم دکتر تیچز آشنا شدم خدای گوبلین پلی کردن بود زیر تریپل نمیگرفت با گوبلین اسطوره ای بود الان استرالیاست اینقدر گفت با Insane بازی کن تا راه بیفتی باورتون نمیشه آیتم بستن هارو رو کاغذ نوشته بودم یه دفترچه داشتم برای آیتم بندی ۳ ماه تموم با اون دفترچه و بازی با هوش مصنوعی کم کم راه افتادم ترشی نخوریم یه چیزی تو دوتا شدیم جوانی هم بهاری بود و بگذشت دیگه از دوران استیم یه مشت زبون نفهم خارجی چیزی نگم بهتره مطلب خیلی سنگین میشه

  • Pouria13 گفت:

    من دو سه بار گیم نت رفتم اونم تو امتحانات پایان ترم دبیرستان بود خخخخخ

  • HannaH گفت:

    توى شهرى که من هستم چند تا گیم نت بیشتر نیست. اون ها هم خیلى بزرگن و خیلى محیطش صمیمى نیست. البته امکانات واقعاً خوبه (در واقع اگر نباشه پول در نمى یارن و مهمتر از همه بخش فروش غذا و نوشیدنى فکر کنم از گیم بیشتر در مى یاره) ولى تقریباً همه دارن LoL بازى مى کنن. و بدتر از همه اگر با خودت ماوس و کیبورد شخصى نبرى یا باید کرایه کنى که خیلى گران در مى یاد یا باید از وسائل استاندارد استفاده کنى که در مقابل و سائل دیگران به نظر نمى یاد کارایى داشته باشن. و البته توى بیشترشون هم کنسول نیست. معمولا کنسول توى جاهاى مفرح تر مثل سالن هاى بیلیارد هست وگرنه گیم نت ها عموماً از PC استفاده مى کنن.
    به صورت عمومى هیچ کس توى کارت به هیچ وجه دخالت نمى کنه ولى زیر لبى نوب رو زیاد مى شنوى. مخصوصاً اگر کیبورد و ماوس شخصى ات توى کوله پشتى باهات نباشه.

  • Matt Murdock گفت:

    مقاله ی جالبی بود
    خسته نباشید

  • camaro گفت:

    دوستان به نظرتون میصرفه هنوز گیم نت زد یا گیم نت هم مثل کافی نت به فنا رفت ؟؟؟

  • PHOENIX گفت:

    فلسفه گیم نت مثل توپ فوتبال یه توپ رو تنهایی بزنی دیوار دو دقیقه دیگه خسته میشی ولی دوتایی یا چند نفره خیلی بیشتر میچسبه…
    در مورد گیم نت هام کم لطفی دارین چون با ساعتی ۱۲۰۰ تومن (گیم نت خودمو میگم) توقع چی دارین البته در حد خودش به جا ولی بازی اورجینال و آنلاین جهانی نه با جیب ما سازگاره نه با نت میهن عزیزمون جواب میده باز دم استیم گرم…
    درمورد سیگار و وضعیت گیم نت ها یه بلا نسبت بد نبود…
    بازم همین که در همین حدم دیده شیم ممنون

  • A Player گفت:

    سلام. رفته بودم مسافرت یه بار به رامسر شمال کشور.
    یه فروشگاه داره فروشگاه بین المللی آرامش یه گیم نت داره خیلی عالیه.
    فقط PS4 داره اونم بالا ی ۵ تا و هم فیفا داره هم بتل هم کلا اف هم PES و باز های دیگه که آنلاین هم میتونید بزنید تازه باورتون میشه مسابقات هم برگذار میکنه مسابقات یه بار تبلیغش رو دیدم برای PES 16 مسابقه گذاشته کلا برید کیف کنید هم تو فروشگاهش هم تو گیم نتش.خخخخخخ 😎
    راستی تو گیم نت قشنگ یه مبل نرم داره چرمی هست فکر کنم خلاصه عالیه البته من نرفتم فقط دیدم.

  • iman_zed گفت:

    والا همینه…
    البته الان که خوب بهتر شده گیم نت ها PS4 میارن و نسل هشتم شدن 😕 😕

فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا
فرهنگ گیم نت نشینی، گیم نت فرهنگی ورزشی!| گیم نت های ایران زیر ذره بین گیمفا - گیمفا