میراث | نقد و بررسی Gears of War 4
Gears of War 4 ادامهای بر سری موفق خود است و در سال ۲۰۱۶ برای ویندوز ۱۰ و ایکس باکس وان انتشار یافت. با انتشار نسخه جدید بسیاری این سوال برایشان پیش میآید که آیا جدیدترین نسخه سری توانسته به خوبی ظاهر شود یا نه. برای دریافت پاسخ خود در ادامه با گیمفا همراه شوید.
در سال ۲۰۰۶ بود که برای نخستین بار اولین عنوان از سریGears of War عرضه شد. Gears of War توانست سبک شوتر سوم شخص را بار دیگر تعریف کند و استاندارد جدیدی برای آن بنا کند. سپس در سال ۲۰۰۸ نسخه دوم سری عرضه شد که در کنار نگه داشتن استاندارد بالای خود، مارا با نوع نوینی از همکاریهای تیمی آشنا کرد و همچنین بخشهای چندنفره جدیدی را معرفی کرد. در آخر نیز با عرضه Gears of War 3 در سال ۲۰۱۱ تمامی ویژگیهای سری به کمال رسیدند و با ارائه داستانی فوقالعاده و بخش چندنفره عالی حُسن ختامی فوق العاده برای سری ایجاد کرد.
همواره ساخت ادامهای بر یک عنوان موفق سخت بوده است، چه یک کتاب باشد، چه یک فیلم و یا یک بازی. Gears of War در نسخه سوم به پایان رسید (اگرچه پایان بازی نوید نسخه بعدی را داد) ، پایانی که نتیجه خوبی داشت اما در راه رسیدن به آن هزینه گزافی پرداخته شده بود. داستان تقریبا تمام شده بود اما شاهد بازگشت آن هستیم. اینبار استودیوی بازی تغییر کرده بود، از همه مهمتر، شخصیتها جدید بودند. پس اینبار نه تنها شاهد ساخت ادامهای بر سری دوست داشتنیمان بودیم بلکه سرایندگان آن نیز تغییر کرده بودند، قرار است پا به جای شخصیت دیگری بگذاریم. طبیعتا نگرانیها در این مورد بالا است چراکه تجربه Judgment این را به ما نشان داده بود که تغییر همواره مثبت نیست. خوشبختانه استودیوی کوالیشن توانسته بهخوبی از عهده کار برآید اما نه به آن خوبی که دوست داشتیم.
بهجرئت میتوان گفت که حدود یک سوم از مراحل بخش داستانی Gears of War 4 حوصله سربر و خسته کننده هستند. تصور اینکه در عنوانی از سری Gears of War بهجای تکه تکه کردن بدن لوکاستها، به جان رباتها افتادهایم سخت است و اصلا دلنشین نیست از طرفی این رباتها چیز جدیدی برای ارائه ندارند. در ابتدا Gears of War 4 با عجله سعی میکند مارا با شخصیتهای جدید خود آشنا و تهدید جدید را به ما معرفی کند. پس از اینکه از این بخش میگذریم و با دشمن جدیدمان یعنی Swarmها آشنا میشویم آنگاه است که بازی به کمال خود میرسد.
Swarmها شباهت بسیار زیادی به لوکاستها دارند. متاسفانه بازی درمورد چگونگی خلق این موجودات جدید توضیح کاملی ارائه نمیکند. Swarmها به چندین موجود دیگر تقسیم میشوند، در ابتدا شما با Juvieها آشنا میشوید، موجوداتی که بهصورت گروهی به شما حمله میکنند. آنها به راحتی با یک تیر از پا در میآیند اما تعداد بالایی از آنها حقیقتا کار را برای شما سخت میکنند خصوصا آنکه با دشمنان دیگری همراه باشند.
Droneها نیز جهش یافته Juvieها هستند، آنها شباهت بسیاری به Droneهای لوکاستها دارند و دلیل نام گذاری آنها نیز همین است. آنها معمولا به سمت شما یورش میبرند و سعی میکنند با حملات غافلگیرانه بازی را بیش از پیش هیجان انگیز کنند. دشمنان موجود در Gears of War 4 به همین تعداد محدود نمیشوند و تنوع آنها حقیقتا ستودنی است. هوش مصنوعی دشمنان بسیار خوب کار شده و تجربه بازی در سطح Insane حقیقتا دلیل نام گذاریاش را به شما نشان میدهد. از طرفی شاهد تنوع بالای اسلحههای موجود در بازی هستیم. در کنار وجود داشتن اسلحههای قدیمی، اسلحههایی چون Dropshot و Ember لذت خاصی در استفاده دارند.
گرافیک بازی نیز همانند هر عنوان از سری Gears of War بسیار خوب کار شده و حقیقتا از تمامی قدرت ایکس باکس وان شما استفاده میکنند. موتور آنریل انجین همانطور که در سهگانه پیشین بهخوبی درخشید، در نسخه چهارم هم کار خود را بهخوبی انجام داده است، کوالیشن توانسته توسط رابطه نزدیکی که با اپیک گیمز (استودیوی سازنده سه گانه قبلی و توسعه دهنده موتور آنریل انجین) دارد از امکانات بالقوه آنریل انجین ۴، جدیدترین نسخه از سری موتورهای اپیک گیمز، بیشترین استفاده را ببرد و یکی از گرافیکیترین عناوین ایکسباکس وان را عرضه نماید. بازی از نظر فنی در کمال قرار دارد و در طول تجربه به مشکلی برنخواهید خورد.
سری Gears of War همواره در کنار داشتن گیمپلی فوق العاده، از داستان بسیار خوبی بهره میبرد. طبیعتا انتظارات از بخش داستانی Gears of War 4 بالا است اما متاسفانه کوالیشن نتوانسته در بخش داستانی بهخوبی سهگانه پیشین عمل کند. بیایید بار دیگر به داستان بازی برگردیم. ما با سه شخصیت جدید آشنا میشویم. شخصیت اصلی Gears 4 جیمز دومینیک فینیکس، تنها فرزند قهرمان بزرگ مارکوس فینیکس (شخصیت اصلی سه گانه قبلی) است. او به همراه دو دوست خود، دل واکر و کیت دیاز همراهی میشود. شحصیتهای جدید هیچگاه بهصورت کامل به ما معرفی نمیشوند، مثلا ما هیچگاه دلیل اصلی ترک جیدی و دل از COG را نمیفهمیم و تنها اشاراتی کوتاه به آن میشود. شخصیتهای جدید به هیچ عنوان وجههای که Delta Squad برای ما داشت را ندارند و حقیقتا برای بازیباز اهمیتی پیدا نمیکنند. کوالیشن سعی کرده آن رابطهای که بین دام و مارکوس در سه گانه پیشین وجود داشته در پوستهای جدید با دل و جیدی پیاده کند که در این راه شکست خورده و شما کوچکترین اهمیتی بهوجود دل و حتی رابطه این دو نمیدهید. بهطور کلی داستان بازی حس قسمتی از سریالی را به شما میدهد چراکه اطلاعات و پیشبرد داستانی که شما در Gears of War 4 تجربه میکنید بسیار آهسته است. در پایان بازی درکنار آنکه بسیاری از سوالات بیپاسخ گذاشته شده، بازی صحنهای را به ما نشان میدهد که صدها سوال دیگر برایمان بهوجود میآورد. سیر داستانی Gears of War 4 بسیار ناپخته است و تنها رشتههای سوال را در ذهن بازیباز ایجاد میکند. طبیعتا در بازیهای ادامه دار ایجاد سوالات برای بازیباز امری عادی و نیازمند است اما Gears of War 4 طوری سادهترین سوالات را بیپاسخ رها میکند که گویا این بازی تنها پیشدرآمد و مقدمهای برای عناوین آینده است تا یک عنوان از سری اصلی. گفتگوها و دیالوگهای بین شخصیتهای اصلی بههیچ عنوان خوب کار نشده و گاها این حس را به شما میدهد که آنها مجبور به ادامه بحث هستند، جوکها و جملاتی که بهجهت خنده بین شخصیتها ردوبدل میشود نیز بسیار ضعیف است و گاها بهجای لبخند، با دهن کجی به آنها گوش فرا میدهید.
تنوع مراحل در Gears of War 4، بهغیر از مراحل ابتدایی، بالا است و همواره تجربه جدیدی برای ارائه دارد. از موتورسواری تا کنترل رباتهای غولپیکر، با هرلحظه پیشروی در Gears of War 4 این بازی بهتر و بهتر میشود. ویژگیهای جدیدی هم به گیمپلی سری اضافه شده است. مثلا زمانی که پشت سنگر هستید و دشمن شما در سمت دیگر، میتوانید دشمن خود را گرفته و به سمت خود بیاورید و سپس با او را با چاقوی تیز خود آشنا کنید که لذت خاص خود رادارد. همچنین برای نخستین بار در سری آبوهوای بازی تاثیر بهسزایی برروی گیمپلی دارد. بیشتر اوقات طوفانهایی در بازی قرار دارند که برای شما فرصتها و تهدیدهایی بهوجود میآورند. برای مثال میتوانید با هدفگیری درست و بهموقع تعداد زیادی از دشمنان خود را از پای دربیاورید.
یکی از بزرگترین ناراحتیهایی که در Halo 5 بهوجود آمد، نبود قابلیت co-op آفلاین بود. بسیاری این نگرانی برایشان پیشآمد که شاید در Gears 4 هم شاهد حذف این قابلیت محبوب باشیم اما خوشبخانه همانند بقیه عناوین سری شاهد وجود بخش دو نفره آفلاین در این عنوان بودیم.
بخش چندنفره Gears of War 4 بسیار عالی است، کوالیشن توانسته در این بخش Gears of War را به کمال برساند و حقیقتا از تجربه بخش چندنفره Gears of War 4 لذت خواهید برد. بخش Horde نیز بازگشته و بیش از پیش جذاب شده است. بیشتر بخشهای کلاسیک بازی هم بازگشتهاند. بخشهایی چون Warzone و Team Deathmatch درکنار King of the Hill و البته Arms Race تجربه دوستداشتنی را ارائه میکنند. بخش چندنفره دارای ده نقشه است و کوالیشن قول داده محتوای بیشتری را عرضه نماید. سرورهای بازی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند و مشکلی در اتصال پیدا نخواهید کرد، بهنظر میاید که مایکروسافت درس بسیار سختی از Master Chief Collection گرفته است و حال اطمینان حاصل میکند که بازی هنگام عرضه در بهترین وضعیت فنی قرار داشته باشد. در هنگام پیدا کردن حریف نیز بازی سعی میکند افرادی را پیدا کند که همرده توانایی و مهارتهای شما هستند، این سیستم با استفاده از جایگاه (Rank) کسب شده در بازی شما را ردهبندی میکند و درمقابل حریف متناسب قرار میدهد.
بخش Horde همواره یکی از محبوبترین بخشهای چندنفره سری Gears of War بوده، شما در این بخش باید سعی کنید در ۵۰ نوبت از دشمنان زنده بمانید. در هر ۱۰ نوبت شاهد وارد شدن یک غول آخر هستیم. زنده ماندن در ۵۰ نوبت نیازمند استراتژی و هوشمندی بالا است. در بازی دستگاهی به نام Fabricator وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید سنگربندی و استحکاماتی به بازی اضافه نمایید و یا تفنگی جدیدی را خریداری کنید، برای خریداری آیتمها نیازمند به انرژیهایی هستید که با کشتن دشمنان بدست میآید، این انرژیها حجم ارز بازی را دارند و شما باید با استراتژی از آن استفاده کنید. بخش Horde شباهت بالایی به عناوین سبک Tower Defence دارد که در بازی سوم شخص شوتری پیاده شده است. همانند آنچه که در Halo 5 دیدیم، Gears 4 نیز سیستم کارت را در بازی پیاده کرده که شما با خرید بستههایی چندین کارت دریافت میکنید که این کارتها حاوی اسکینها، پرچمها و شخصیتهای جدید است و به شما امکانات تازهای به جهت شخصی سازی میدهد. در بازی پرداختهای درونبرنامهای نیز وجود دارد اما خوشبختانه تاثیری برروی گیمپلی نداشته و باعث برتری بازیکنی نسبت به بازیکن دیگر نمیشود. شما میتوانید با استفاده از پرداختهای درونبرنامه پکهای بیشتری برای خود خریداری کنید تا انتخابهای بیشتری در بخش شخصیسازی داشته باشید.
نتیجه گیری:
Gears of War 4 بهترین گرافیک، بهترین گیمپلی و بهترین بخش چندنفره را در کل سری Gears of War دارد. این بازی با ارائه تعداد بالای اسلحهها جدید و تنوع دشمنان درکنار طراحی هیجان انگیز مراحل، سعی کرده تا فرمول موفق Gears of War را توسعه ببخشد و در این راه موفق نیز بوده است؛ اما متاسفانه در بخش داستانی نتوانسته به آن استاندارد سری Gears of War برسد. Gears of War همواره درباره برادری است، درباره فداکاری و از خودگذشتگی، چیزی که این سری بخاطرش معروف بوده اما Gears of War 4 در ارائه و ایجاد چنین فضایی شکست خورده است. شخصیتهای جدید بهخوبی معرفی نمیشوند و بازی به شکل بیرحمانهای با انبوهی از سوالات بازیباز را رها کرده و تشنه نسخه بعدی خود میکند. با این وجود میتوان به آینده سری امیدوار بود، کوالیشن در نخستین تجربه خود نشان داد که میتواند نام سنگین Gears of War را یدک بکشد و باید دید که در نسخه بعدی چه عملکردی از خود نشان میدهند. Gears of War 4 بهخوبی میتواند مدتها در بخش چندنفره شما را سرگرم کند و بخش داستانی نیز میتواند با دنیایی جدید آشنایتان نماید. اگر دارای ایکسباکس وان و یا رایانهشخصی هستید، Gears of War 4 را تجربه کنید.
پر بحثترینها
- بازی های جذابی که مورد بیمهری مخاطبین قرار گرفتند (قسمت اول)
- طرفداران GTA 6 حاضرند حتی بیشتر از ۷۰ دلار برای این بازی بپردازند
- سونی ممکن است اجرای بازیها با نرخ فریم ۳۰ روی PS5 Pro را قبول کند
- سیستم مورد نیاز Ghost of Tsushima مشخص شد؛ اولین بازی که روی PC از تروفیها پشتیبانی میکند
- چطور میتوان Starfield را به بازی بهتری تبدیل کرد؟
- خالق Nier: استودیوهای ژاپنی نمیتوانند با تکنولوژی غربیها رقابت کنند
- شایعه: رئسای سابق استودیوی ۳۴۳ کمپین Halo Infinite را نابود کردند
- کنسول یا PC؟ مقایسه تجربه بازی و قیمت
- پیشنهاد رئیس سابق Blizzard به بازیکنان: پس از به پایان رساندن یک بازی به توسعهدهندگان انعام دهید
- محبوبیت بتای Sea of Thieves روی PS5 سرورها را مختل کرده است
نظرات