بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا
بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا
بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا
بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا

بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ

کسری کاظمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا

زمانی که بازی Pong که یک عنوان بسیار ساده و شبیه ساز تنیس بود، در دهه ۷۰ میلادی منتشر شد، یک واقعه مهم تاریخی در آن دوران، در کنار فرود موفقیت آمیز سفینه آپولو ۱۳ به زمین و افتتاح شهر بازی های زنجیره ای “سرزمین دیزنی” در کتاب تاریخ بشریت ثبت شد: ظهور بازی های رایانه ای. از دهه ۸۰ میلادی به بعد، بازی های رایانه ای تبدیل به یک پدیده روزمره، یک سرگرمی دوست داشتنی و جزئی از فرهنگ مدرن برای تمامی عوام شدند. ماشین های پیچیده، در عین حال فشرده ای که آن ها را با نام کنسول می شناسیم نیز بخشی از این فرهنگ بوده و با بِرَند آتاری (Atari) در همان آغاز مسیر صنعت، جای خود را در بین اعضای خانواده ها باز کردند. دهه ها سپری شدند و میلیون ها بازی کوچک و بزرگ منتشر شدند، طوری که سنجش عشق مردم به بازی ها را می توان برابر با اهمیت ظهور سینما و جایگاه مهم آن در اوایل ۱۹۰۰ میلادی دانست. درون این پیکسل های ساده در عین حال جادویی، ماجرا ها و اسرار نهفته فراوانی دفن شده است که حاصل دست های هنرمندان فعال درون این صنعت است. تناسب موسیقی، پیچیدگی های گیم پلی، داستان های زیبا و شخصیت های دوست داشتنی و نما های خیره کننده ای که اهمیت و برق چشمانمان را با پدیده گرافیک، باری دیگر بهمان ثابت کرد، از شگفتی های متعدد بازی ها هستند.

۰۰

Pong که از آن به عنوان اولین بازی رایانه تاریخ یاد می کنند، بار ها درون بازی های مختلف تقدیر شد

در حالی که بازی ها در طول سال ها پیشرفته تر می شدند، شاهد پیچیده تر شدن آن ها نیز بودیم. دیگر نجات پرنسس از یک قلعه تنها هدف بازیکنان نبود؛ آن ها اسنیک را می خواستند که به پایگاه های سری نفوذ کند و در کنار یک داستان پیچیده، با توانایی های نظامی اش و مخفی کاری، هیجانی تازه را به بازیکنان هدیه کند. اما گاهی وقت ها نیز از همین پیچیدگی ها می شود چیزهای کوچکی بیرون کشید و از همان ها نیز لذت برد. طرح مینی گیم (Mini Game) زمانی مطرح شد که بازیکنان بتوانند علاوه بر پیشروی در هسته اصلی بازی و به اصطلاح “ماندن روی جاده آسفالت”، کمی هم به بیراهه رفته و با تجربه یک عنوان کوچک تر درون بازی اصلی، خستگی خود را در کنند؛ بیراهه هایی که کاملاً بی خطر بوده و شما را به سوی پرتگاه هدایت نمی کنند، بلکه تنها لحظاتی شاد را برایتان رقم می زنند. مینی گیم ها در اکثر اوقات کوچک، کوتاه و ساده هستند. گاهی با یک پازل ساده و حل معمایی که بخشی از بازی است طرفیم و گاهی نیز کاملاً از خط بازی خارج شده و مینی گیم ها حتی می توانند در قالب یک مرحله مخفی یا مرحله ای اضافه باشند و ما می توانیم تجربیات تازه و لذت بخشی را کسب کنیم که نمای یک از بزرگ ترین جادو های بازی های رایانه ای می باشد. با ما همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه مینی گیم ها بیاندازیم و با عنواع و اقسام آن ها در بازی های مختلف آشنا شویم. این شما و این هم ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ بازی های رایانه ای.

۰۱

قبول کنید که حتی دردناک ترین لحظات در عناوینی مثل The Last of Us یا Red Dead Redemption هم نیازمند کمی سرگرمی فرعی می باشند

۵۰- Pong | درون بازی TD Overdrive: The Brotherhood of Speed

همینطور که می بینید، از این عنوان کلاسیک یعنی Pong به بهترین شکل ممکن درون یک بازی ریسینگ تقدیر و تمجید صورت گرفته است! در منوی بارگزاری عنوان TD Overdrive: The Brotherhood of Speed که یک بازی مسابقه ای محصول ۲۰۰۲ و کنسول پلی استیشن ۲ است، می توانید در حین صبر کردن برای شروع بازی، Pong را به که کمترین شباهتی به یک بازی مسابقه ای دارد تجربه کنید تا حوصلتان سر نرود. حداقل بهتر نبود در این رده، از عناوین کلاسیکی مانند Space Race محصول ۱۹۷۳ کنسول آتاری تقدیر می شد تا کمی اوضاع منطقی جلوه کند؟ بیخیال، همین که باری دیگر دستمان به Pong تماس پیدا کرد خودش یک معجزه است، حالا چگونگی رخ دادنش زیاد اهمیتی ندارد!

۱۵

۴۹- هک کردن به واسطه لوله ها | درون بازی BioShock

می توانیم بازی های متعددی را نام ببریم که پدیده هک کردن را به شکل های مختلف، چه در گیم پلی اصلی و چه به صورت مینی گیم به ما ارائه می دهند. از سری Saints Row گرفته تا سری Deus Ex و… ولی در BioShock ما برای اولین بار این سیستم را به صورت تلفیقی، بین گیم پلی بازی و مینی گیم مشاهده می کنیم. اگر عناوین ساده ای که با تغییر جهت دادن به لوله ها، باید جریانی را در بینشان برقرار کنید را به یاد داشته باشید، پس در انجام این مینی گیم نیز زیاد به مشکل بر نخواهید خورد. البته درست است که این بازی کوچک پس از مدتی تکراری شده و به ندرت به سراغ آن خواهید رفت، ولی همچنان از سیستم هک Watch Dogs پویا تر و سرگرم کننده تر است! این بازی بر اساس یک بازی معروف و قدیمی طراحی شده است که حال به شکل پیشرفته تری در این بازی شاهد حضورش هستیم.

۱۶

۴۸- مسابقات لگد زدن به مرغ ها | درون بازی Fable: The Lost Chapters

مسابقات لگد زدن به مرغ ها یک مینی گیم مخصوص است که تنها در نسخه The Lost Chapters عناون Fable یافت می شود. این نسخه ویژه فقط به این دلیل خلق شد که سازنده بازی آقای پیتر مولی نکس (Peter Molyneux) به بازیکنان قول داده بود که یک باس اژدها در بازی اورجینال وجود خواهد داشت. درست است که چیزی که در نهایت به وجود آمد کاملاً با مفهوم کلمه اژدها در تضاد است، ولی در پایان هیچ کس ضرری نکرد زیرا نه تنها مبارزه با یک بازی اژدها در این نسخه اضافه شد، بلکه محتوایات متعدد دیگری نیز به این بازی اضافه شدند؛ در این میان نیز یک مینی گیم بامزه جای خود را در این بازی پیدا کرد که در آن می توانید توانایی های خود را در بیشترین میزان شوت کردن یک مرغ بسنجید! احسنت به سازندگان.

۰۹

۴۷- Wolfenstein قدیمی در Wolfenstein جدید | درون بازی Wolfenstein: The New Order

زمانی که گرافیک زیبای Wolfenstein: The New Order توسط منتقدان و بازیکنان به چالش کشیده می شد، سازندگان با مهارت هر چه بیشتر، اشاره ای به اولین مرحله از اولین نسخه از سری بازی های Wolfenstein آن هم در قالب یک مینی گیم، با همین گرافیک کرده اند. در مرحله مخفی Nightmare (که با نام فرار از کسلوانیا هم شناخته می شود) با قرار دادن بازیکن در آن شرایط اولاً که حس نوستالژی فوق العاده شیرینی را برای طرفداران قدیمی سری Wolfenstein ایجاد کرد و دوماً اینکه ادای احترام فوق العاده زیبایی به اولین نسخه از این سری که از پیشرو ها و پیشکسوتان سبک تیراندازی اول شخص بود، کرده است. برگشتن به دوران خوش و کلاسیک بازی های رایانه ای هم به لطف وجود این مینی گیم ممکن شده است و گرافیک اولیه Wolfenstein حس خوبی را به بازیکن القا می کند.

۳۱

۴۶- دشمن نامرئی | درون بازی Resident Evil (نسخه بازسازی شده سال ۲۰۰۲)

دشمن نامرئی یک مینی گیم برای اولین بازسازی از شاهکار کلاسیک، Resident Evil می باشد. برای باز کردن این مینی گیم، باید یا حالت Real Survival را در بازی به اتمام برسانید و یا اینکه بازی را در حالت متوسط یا سخت، با هر دو شخصیت کریس ردفیلد (Chris Redfield) و جیل ولنتاین (Jill Valentine) تمام کنید. پس از آن، این مینی گیم آزاد شده و همانطور که از اسمش مشخص است، شما می توانید باری دیگر بازی از سر بگیرید ولی اینبار با این تفاوت که تمامی دشمنان شما: نامرئی هستند! حالتی شدیداً سخت و طاقت فرسا که فقط به طرفداران درجه یک این سری و آن دسته از بازیکنان توصیه می شود که طاقت عذاب کشیدن درون یک بازی را داشته باشند. این مینی گیم عجیب و غریب چند سال بعد در نسخه Resident Evil: Revelations 2 با همین شکل و شمایل به سری بازگشت.

۳۹

۴۵- نشانه ها را از بین ببر | درون بازی Super Smash Bros

باری دیگر مهمان ماریو و دوستان هستیم؛ با این تفاوت که اینبار مینی گیمی از شاهکار کلاسیک Super Smash Bros (نسخه اورجینال محصول ۱۹۹۹ برای کنسول نینتندو ۶۴) توجهمان را به خود جلب کرده است. از بین بردن نشانه ها چیزی بیشتر از یک حواس پرتی و سرگرمی موقت ساده بین مراحل و مبارزات اصلی بازی بود. این یک بازی به شدت سرگرم کننده بود که مهارت تک تک شخصیت های بازی را برای پیشروی درون خود به چالش می کشید. اگر می خواستید که به بالاترین امتیاز دست یابید، کار بسیار سختی را پیش رو داشتید زیرا برخی مهارت ها در برخی از شخصیت ها با سیستم بازی مقایرت داشته و به معنای دیگر، کندی مساویست با شکست. در هر صورت تجربه این مینی گیم از همه لحاظ برای بازیکنان برد بود، زیرا علاوه بر لذت تجربه آن، جوایز بسیاری را هم نسیب آنان می کرد.

۱۲

۴۴- مسابقه اتومبیل رانی با لودر | درون بازی Shenmue

Shenmue یک بازی ساده، کلاسیک و دوست داشتنی است و بیشتر اتفاقات بازی به انجام کار های معمولی و روزمره می گذرد ولی مانند عناوینی چون Animal Crossing، هرگز خسته کننده و تکراری نمی شود. مانند دیگر عناوین زیبای کنسول Dreamcast، درون Shenmue نیز مملو از مینی گیم های مختلف برای تجربه است. از مبارزات درون کافه ها گرفته تا بازی دارت و بازی های معتدد آرکید که درون بازی وجود دارند. در میان همه این مینی گیم ها، یکی از همه جالب تر و احمقانه تر است. مسابقات لودر سواری که سوار شدن بر روی یک لودر به تنهایی درون یک بازی رایانه ای قرار نیست پایان آرامی داشته باشد، پس نتیجه می گیریم که با یک مینی گیم سرگرم کننده روبرو هستیم.

۰۸

۴۳- Future Street Racer 2165 | درون بازی Bully Scholarship Edition

گاهی اوقات کتک زدن بچه ها در حیاط مدرسه نمی تواند آنگونه که باید، حس و حال یک بازی مدرسه محور را به ما منتقل کند؛ پس برای جایگزین کردن آن، شما باید به سراغ یک چیز تخیلی تری بروید. دستگاه آرکید بازی Future Street Racer 2165 در اتاق مشترک خوابگاه پسران قرار دارد و با استفاده از آن، جیمی هاپکینز (Jimmy Hopkins) می تواند به یک مینی گیم شبیه ساز خلبانی یک سفینه فضایی آن هم در سال ۲۱۶۵ دسترسی پیدا کند. با پیشروی در داستان بازی، این مینی گیم نیز آپگرید شده و قابلیت های جدیدی از جمله تبدیل به یک بازی کاملاً سه بعدی و جذاب به آن اضافه می شود. گویا بودجه مدرسه روز به روز افزایش میافته که از پس تامین همچین هزینه هایی بر می آمدند! با توجه به فضای مدرسه و نوجوانانه بازی Bully Scholarship Edition، انتخاب این مینی گیم برای این بازی حرکتی بسیار هوشمندانه به نظر می رسد.

۴۲

۴۲- هک کردن | درون بازی Deus Ex: Human Revolution

اگر به دنبال کلمه “هک در بازی های رایانه ای” بگردید، با صرف نظر از Watch Dogs به اولین چیزی که بر می خورید نام Fallout 3 است که همراه با لوله های معروف BioShock برای شما لیست می شوند. ولی وجود این قابلیت در عنوان Deus Ex: Human Revolution تقریباً تمامی آن ها را شرمنده می کند. درست مانند یک پروسه هک کردن حقیقی، این مینی گیم نیازمند سرعت بالا، سریع فکر کردن، سریع عمل کردن و ده بیست چیز دیگر است که همه را نیز باید همزمان با هم انجام دهید. هدف شما نیز کاملاً آشکار است: دور زدن یک سری گره و کد که در نهایت شما را به سوی یک مرکز کنترل هدایت می کنند و هدف شما نیز دست یابی به آن است. در کنار همه آن ها، یک سری گره مخصوص وجود دارد که با هک کردن آن ها حتی به چیز های دیگری نظیر آیتم های اضافی دست یابید. البته طبق معمول سیستم امنیتی هوشمندی هم این وسط وجود دارد که هر چه شما ماهر تر شوید، دسترسی آن ها به شما سخت تر و سخت تر خواهد شد. البته که ظاهر ساده و معمولی ای را در اولین نگاه مشاهده می کنید، ولی بدانید که در عمل به هیچ وجه قرار نیست که این مینی گیم به شما آسان بگیرد.

۲۷

۴۱- Galaga | درون بازی Tekken

بازی های زیادی در این لیست وجود دارند که عناوین کلاسیک و آرکید را درون خود به عنوان مینی گیم پوشش می دهند و عنوان بسیار قدیمی سبک Shoot ’em Up یعنی Galaga از بهترین آن ها است که درون بازی مبارزه ای Tekken قابل تجربه می باشد. از آنجایی که هر دو بازی اثر کمپانی Namco بوده و با توجه به میراث قدیمی این شرکت، جای تعجب ندارد که بلاخره در یکی از عناوینشان قرار بود که اثری از Galaga مشاهده کنیم. شما می توانید این بازی را در حین بارگزاری بازی اصلی تجربه کرده، ۸ مرحله را پشت سر بگذارید و حتی با کسب بیشترین امتیاز، یک لباس مخفی را برای یک شخصیت آزاد کنید. ممنونیم Namcoی عزیز.

۱۹ ۵

۴۰- Chocobo سواری | درون بازی Final Fantasy XIII-2

چوکوبا ها موجوداتی خیالی و در قالب پرنده هایی بزرگ و زرد رنگ هستند که از نسخه Final Fantasy II پا به سری گذاشتند و به دلیل محبوبیتشان، در نسخه های متعدد این سری و حتی بازی های دیگر نیز حضور پیدا کردند. مسابقات چوکوبو سواری در Final Fantasy XIII-2 نمونه مشابهی از مینی گیمی به همین شکل در عنوان Final Fantasy VII محصول ۱۹۹۷ میلادی می باشد که از قضا، بهترین نسخه در سری نیز محسوب می شود. در این مینی گیم، چوکوبوی شما اعداد و آمار مشخصی دارد و شما باید در این مسابقه کمی تجربه کسب کرده و بتوانید تعادل خود را به درستی حفظ کرده تا بتوانید کم کم به برنده شدن فکر کنید. این سیستم نیز بسیار شبیه به نسخه VII می باشد، هر چند با مقداری تغییرات در ظاهر موجودی که بر روی آن سوارید و نژاد آن. با توجه به حس خاطره انگیزی که این بازی کوچک در بازیکنان ایجاد می کند، می توان گفت که با مینی گیم بسیار خوبی روبرو هستیم.

۰۲

۳۹- خانه اپرا | درون بازی Final Fantasy VI

صحنه خانه اپرا در عنوان Final Fantasy VI همواره به عنوان یکی از بهترین لحظات کل سری Final Fantasy شناخته می شود. با این حال به تنهایی یک مینی گیم فوق العاده نیز می باشد و قرار است که شما را بسیار سرگرم کند. این مینی گیم حول حفظ کردن و تمرین برای یک اجرای اپرا توسط دو شخصیت به نام های ماریا و راکو می گذرد و اجرایی که قرار است بشنوید نیز از بهترین قطعات تاریخ اپرا می باشد. طولی نمی کشد که با ورود یک باس عجیب و غریب به جریان بازی، همه چیز به روند همیشگی سبک Final Fantasy باز میگردد و مبارزه ای تاریخی در وسط اجرای اپرا رقم می خورد. مینی گیمی خاص برای یک بازی خاص در بازه زمانی خاص.

۱۷

۳۸- استاد چاقو کشی | درون بازی Resident Evil: Deadly Silence

استاد چاقو کشی مینی گیمی است که پس از به اتمام رساندن بازی Resident Evil: Deadly Silence آزاد می شود. در این بازی کوچک بازیکن به پنج مرحله برای مبارزه دسترسی دارد که باید با زامبی ها و موجودات عجیب و غریب، آن هم تنها با استفاده از اسلحه سرد خود یعنی چاقو بپردازد. همانند بازی اصلی، بازیکن توانایی انتخاب شخصیت خود را میان دو کاراکتر، کریس ردفیلد و جیل ولنتاین دارد و همانند بازی اصلی، با انتخاب کریس ردفیلد، بازیکن درجه سختی بالاتری را دریافت می کند. اگر موفق شوید که تمامی مراحل بازی را با نمره B یا بالاتر به اتمام برسانید، می توانید شخصیت آلبرت وسکر (Albert Wesker) را برای بخش چند نفره آزاد کنید.

۳۷

۳۷- Blitzball | درون بازی Final Fantasy X

کلمات در وصف ورزش خیالی و مینی گیم مشهور بازی Final Fantasy X یعنی Blitzball ناتوانند. این بازی همانند ورزش فوتبال آمریکایی می باشد؛ با این تفاوت که کل مدت مسابقه در زیر آب رخ می دهد! در ضمن ریاضی را هم به جریان بازی اضافه کنید؛ بله درست شنیدید، ریاضی. با پی گیری عجیب ترین عناوینی که به ذهن خلاق ژاپنی ها تا به حال رسیده، فکر نکنم که ایده این بازی آنچنان هم عجیب و غریب باشد. شخصیت اصلی بازی که Tidus نام دارد، یک ستاره کاربلد در ورزش Blitzball بوده ولی در کنار آن نیز یک نابغه در حل مسائل ریاضی می باشد. حال شما باید برای هر شوت طلایی و ثبت یک امتیاز، مسائل پیچیده ریاضی را حل کنید. ما زیاد نتوانستیم با این بازی ارتباط برقرار کنیم (از آنجایی که برای تجربه یک بازی وارد عمل شدیم نه ورد به زنگ خسته کننده ریاضی) پس به همان فوتبال معمولی می چسبیم. به امید اینکه از این خلاقیت ها به شیوه بهتری در بازی های رایانه ای استفاده شود و فوتبال معمولی را نیز به عنوان یک مینی گیم در بازی ها بیشتر ببینیم، Blitzball را تحریم می کنیم!

۰۷

۳۶- تکواندو | درون بازی Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games

هم سری بازی های ماریو و هم سونیک به تنهایی می توانند هزاران سبک و موضوع مختلف را درون عظمت خود پوشش بدهند که نیازی به هیچ مینی گیمی نداشته باشند؛ تازه زمانی که ما این دو فرنچایز را با یک دیگر ترکیب کنیم که دیگر نباید فکر هیچ مینی گیمی را به ذهن خود راه دهیم، مگر نه؟ خوب مگر اینکه یک بازی در این میان پدید آید که تنها هدف اصلی آن همین بازی های کوچک و مینی گیم ها در قالب شخصیت های جهان ماریو و سونیک است. سری بازی های The Mario & Sonic مجموعه ای از بازی های چند نفره و گروهی هستند که بازی های متنوعی را برای گذراندن اوقات فراقت شما و دوستانتان، با تمامی شخصیت هایی که درون هر دو عنوان وجود دارد، دور هم جمع کردند. همانند سری بازی های Mario Party و عناوین مشابه آن در فرنچایز ماریو، مینی گیم ها را می توان درون هر بازی استفاده کرد یا از خیر آن ها گذشت. مینی گیم تکواندو از جالب ترین های آنان است. تماشای حرکات رزمی و بامزه لوله کش ایتالیایی بر روی خارپشت آبی رنگ از دوست داشتی ترین وقایع این سری بازی ها می باشد.

۰۳

۳۵- مسابقات چیهواهوا دوانی | درون بازی God Hand

چیهواهوا (Chihuahua) کوچک ترین نژاد در میان سگ ها بوده و موجودی بسیار بامزه و خنده دار می باشد. خود بازی God Hand هم که مینی گیمی با محوریت این سگ ها پوشش می دهند نیز بازی خنده دار و عجیب و غریبی است. این مسابقات در کازینوی بازی رخ می دهند که به طور معمول باید محلی برای افراد پوکر فیسی باشند که در حال تمرکز بر روی بلک جک (Blackjack) و پوکر (Poker) هستند. بیخیال، چه اهمیتی دارد که بر سر مسابقه دو چند سگ کوچک و دوست داشتی نیز شرط بندی نکنیم؟ در پایان، این مینی گیم آنچنان هم بامزه از آب در نیامد؛ سگ ها همانند اسب های مسابقات اسب رانی می دوند و بازیکن هم باید بر روی آن ها مبالغی را شرط بندی کند و اگر خوش شانس باشید ممکن است که چیهواهوا شما پیروز از میدان بیرون بیاید. البته یک سگ خوش شانس نیز در این میان با نام Lucky Clever وجود دارد که تضمین می کنیم به احتمال ۹۹ درصد اگر او را انتخاب کنید، پیروز می شوید! درست است که همچنان این مینی گیم کمی عجیب و تا حدودی بی خاصیت به نظر می رسد، ولی خوب در نوع خود جالب است.

۰۵

۳۴- روپایی | درون بازی Bully Scholarship Edition

روپایی یکی از چندین مینی گیم درون دنیای Bully می باشد که شخصیت اصلی بازی یعنی جیمی می تواند بر روی آن شرط بندی کند. هدف اصلی بازی این است که یک توپ فوتبال را مرتباً بر روی هوا شوت کرده و از برخورد آن با زمین جلوگیری کنید. لویس لانا (Luis Luna) شخصیتی است که جیمی را به چالش می کشد. زمانی که جیمی پا به درون دایره آبی رنگی که محدوده این مینی گیم می باشد قدم می گذارد، لوییس به سوی وی شتافته و به او می گوید که من تو را به چالش می کشم. پس از آموختن بازی، اگر جیمی شکست بخورد، لوییس به وی طعنه می زند و اگر هم جیمی برنده شود، لوییس تحقیر شده و شکست خورده صحنه را ترک می کند.

۴۰

۳۳- نفرین Funstacle | درون بازی Mario Party 7

برای سری بازی های Mario Party به طور میانگین، هزاران مینی گیم وجود دارد که شما می توانید در بین آن ها تا ساعت ها غرق شده و سرگرم شوید. اما در این میان، یکی از آن ها بیشتر از بقیه در خاطر ما باقی مانده است که نفرین Funstacle نام دارد و مربوط به عنوان Mario Party 7 فرزند کنسول GameCube می باشد. این مینی گیم بسیار طولانی و البته سخت است و مهارت و تمرکز فراوانی را می طلبد. بازی به این صورت است که شما (به صورت فردی یا به همراه دوستانتان) باید از تله های کشنده ای که شخصیت منفی بازی یعنی Bowser در مسیر برایتان کارگذاشته، جان سالم به در ببرید و همینطور هم نباید بگذارید تا خود Bowser با دستگاه مخربش به شما برسد. در اصل تنها کاری که باید در این مینی گیم انجام بدهید، فرار کردن و پیش بینی کردن تله های مخرب است که هر لحظه ممکن است سر راهتان سبز شوند. در مسیر طولانی که پیش رو دارید برایتان آرزوی موفقیت می کنیم.

۱۰

۳۲- ژله عجیب و غریب ۵ | درون بازی No More Heroes 2: Desperate Struggle

قرار گرفتن در نقش یک قاتل و شمشیر باز حرفه ای، شغل سختی می باشد؛ پس چرا با ریلکس کردن درون یک بازی کلاسیک و دو بعدی در سبک Shoot ‘Em Up کمی هم به خودمان و بازی ها آسان نگیریم؟ این مینی گیم بامزه که از یک انیمه ژاپنی به نام Pure White Lover Bizarre Jelly اقتباس شده است (انیمه مذکور جهان دیوانه واری همانند بازی دارد). Travis Touchdown، شخصیت اصلی بازی، می تواند این بازی را درون خانه خود و از طریق تلوزیون تجربه کند. موسیقی آغازین بانمک که درست مانند انیمه ها بوده و سکانس هایی از انیمه، از این مینی گیم یک اثر دوست داشتنی ساخته اند.

 

۳۱- Maniac Mansion | درون بازی Day of the Tentacle

در این مورد با یک مینی گیم خیلی خاص مواجه هستیم. در سال ۱۹۸۷ بود که اولین نسخه از سری بازی های Maniac Mansion منتشر شد که عنوانی ماجراجویی اثر شرکت LucasArts بود. سپس پس از ۶ سال و در سال ۱۹۹۳، دومین نسخه از این سری به نام Day of the Tentacle منتشر شد اما با یک قابلیت جالب. در این نسخه از بازی، شما توانایی این را داشتید تا به طور تمام و کمال نسخه اول بازی Maniac Mansion را به عنوان یک مینی گیم تجربه کنید. تنها کافیست تا از کامپیوتر عجیب و غریب درون بازی استفاده کرده و دیگر نیازی نیست که نسخه اول را جداگانه تهیه کنید و با یک تیر دو نشان می زنید. در ضمن وجود عنوان قبلی درون بازی جدید تا حدودی باعث شکسته شدن دیوار چهارم میان شخصیت ها و ما می شود، مگرنه؟

۴۵

Snifit or Whiffit -30 | درون بازی Paper Mario Sticker Star

سری بازی های The Paper Mario همیشه در خلق مینی گیم های فکری و خلاقانه، توانایی خاصی داشته اند. نسخه Sticker Star نیز چیزی از باقی نسخه ها کم ندارد. شما باید به مسابقه بیست سوالی سختی به نام Snifit or Whiffit وارد شده و برای پیش روی داستان بازی نیز باید از آن بگذرید، ولی شما می توانید بعد ها این مسابقه را دوباره انجام داده و جوایز بیشتری نیز دریافت کنید. حتی یک مرحله اضافی و جایزه نیز درون این بازی کوچک گنجانده شده که در صورت رسیدن به آن و رد شدن ازش، یک جایزه بسیار بزرگ انتظارتان را می کشد. البته بازی آنطور که فکر می کنید هم آسان نیست و در صورتی که مرتکب اشتباه شوید، بازی با گاز سمی از شما پذیرایی می کند و در عین حال که ماریو باید به سوالات درست جواب دهد، باید دشمنان را با چکش از بین ببرد.

۰۴

۲۹- حمله فرشته! | درون بازی Bayonetta

حمله فرشته مینی گیمی است که می توانید آن را پس از به اتمام رساندن هر فصل از بازی تجربه کنید. در این بازی شما می توانید کنترل بایونتا (Bayonetta)، جین (Jeanne) یا زیرو (Zero) را بر عهده بگیرید و با در اختیار داشتن حجم محدودی از مهمات، به فرشتگان، در قالب یک بازی تیراندازی آرکید شلیک کنید. بازیکن ۹ گلوله در هر باری که بازی می کند، دریافت می کند؛ به علاوه سه گلوله اضافه به اضای هر گلوله آرکیدی که در طول آن فصل جمع آوری کرده باشد. بازی زمانی به پایان می رسد که تمام گلوله ها شلیک شده باشند و بازیکن می تواند امتیازی را که کسب کرده، با محمات و لوازم دیگر تعویض کند. جالب است بدانید که اشارات زیادی به بازی ها و موسیقی های متن آن ها در این مینی گیم شده و همینطور نام حمله فرشته (Angel Attack) اشاره ای دارد به نام یکی از قسمت های انیمه مشهور Neon Genesis Evangelion.

۵۰

۲۸- حمله پشه ها | درون بازی Mario Paint

وجود شخصیت ماریو برای صنعت بازی های رایانه ای موهبت عظیمی محسوب می شود، چرا که نه تنها این فرنچایز شامل خیل عظیمی از مینی گیم های مختلف است، بلکه عناوین فراوانی هم با شکل و شمایل مختلف تحت نام ماریو برای عنواع و اقسام کنسول های بازی ساخته شده اند. Mario Paint یکی از این عناوین است که در قالب سبک بازی های رایانه هنری و گیم پلی نقاشی، برای کنسول SNES در سال ۱۹۹۲ میلادی عرضه شد.حمله پشه ها (Gnat Attack) که تحت عنوان وقت استراحت هم شناخته می شد، یک مینی گیم با قابلیت های فراوان و برتری هایی نسبت به بازی اصلی بود. در واقع می شود اینطوری بیان کرد که این مینی گیم حتی از خود بازی نیز بیشتر سرگرمی می آفرید. سیستم بازی ساده است: از پیرامون موشواره SNES استفاده کنید تا دستی که مگس کش را حمل می کند، کنترل کنید و آنقدر پیش بروید که هر سه مرحله این مینی گیم را به پایان برسانید. بازی حتی یک باس هم داشت که در قالب یک زنبور رباتیک جهنمی به شما حمله می کرد و برای نابودی هم ضربات متعددی را می طلبید. این مینی گیم به شکل هوشمندانه ای، هر بار که دوباره آن را اجرا می کردید، سخت تر و سخت تر می شد. آیا می توان گفت که ایده اولیه Dark Souls از همینجا سرچشمه گرفته است؟ مینی گیم حمله پشه ها به دلیل محبوبیت زیاد، بعد ها برای بازی پرافتخار Mario Maker بازسازی شد.

۱۱

۲۷- وایکینگ گمشده | درون بازی StarCraft II: Wings of Liberty

حتی در جهانی ماورائی که هزاران سال با عصر حال حاظر فاصله دارد، بازی های دو بعدی Shoot ’em Up هنوز روی بورس هستند. وایکینگ گمشده مینی گیمی آرکید است که در طول بخش کمپین بازی StarCraft II: Wings of Liberty می توانید آن را تجربه کنید. نام این مینی گیم تداعی کننده یکی از بازی های کلاسیک استودیوی بلیزارد با نام “Lost Viking” می باشد. گیم پلی بازی شامل سفینه های فضایی، روبات های غول آسا و موجودات عجیب و غریب دیگری است که همگی با هم تنها یک هدف را دنبال می کنند: کسب بیشترین امتیاز. بازی شامل سه مرحله بوده که می توانید هر زمانی که می خواهید، آن ها را تکرار کنید؛ البته به یاد داشته باشید که با هر بار آغاز دوباره بازی، دشمنان سخت تر و سخت تر می شوند. از آنجایی که وایکینگ ها یک واحد درون خود بازی StarCraft II: Wings of Liberty هستند، پس متوجه می شویم که این مینی گیم تنها یک اشاره ساده به عنوان قدیمی سازنده نیست و همه چیز به خوبی برنامه ریزی شده است.

۴۸

۲۶- کشتی های فضایی Gummi | درون بازی Kingdom Hearts 2

مراحل کشتی های فضایی Gummi در نسخه اول سری Kingdom Hearts، به شدت خسته کننده و تکراری بود؛ مخصوصاً زمانی که شما به یکی از آن ها که بیش از حد سخت بود برخورد می کردید و مجبور بودید که همه چیز را از ابتدا شروع کنید. در نهایت هم شما مجبور بودید که قطعات Gummi بیشتری را شکار کرده، دستگاه خود را تقویت کنید و دوباره و دوباره تلاش کنید تا بلکه به مرحله جدیدی دست یابید. در عنوان Kingdom Hearts 2، سازندگان در این بخش دست بیشتری بردند و با اضافه کردن گزینه های دلخواه بیشتر، ماموریت های جانبی درون محیط و محدود نکردن دست بازیکن به تنها جمع آوری قطعات و پویا کردن بیشتر محیط، از این مینی گیم یک بازی سرگرم کننده تر ساخته اند تا یک بخشی که باید به زور تحمل کنیم و در میان آن خوابمان ببرد.

۰۶

۲۵- Beetle Mania | درون بازی Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

نظرتان چیست که شخص ماریو که شما کنترلش را در دست دارید، به تجربه عنوانی از کنسول Gameboy آن هم درون کنسول SNES بپردازد؟ Beetle Mania یک مینی گیم مخفی است که با خریداری از Mushroom Kingdom به ازای ۵۰۰ سکه طلا، می توانید آن را درون Gameboy دستی ماریو تجربه کنید. این بازی در واقع یک شوتر دو بعدی بوده و نام آن نیز از گروه افسانه ای The Beatles الهام برداری شده است. عکس پس زمینه مینی گیم هنگام بازی کردن بستگی به شخصیتی دارد که برای تجربه انتخاب کرده اید؛ با انتخاب ماریو، شاهد آسمان آبی و لوله های مشهور بازی Super Mario Bros بوده همینطور هم با یوشی می توانید تصویر پس زمینه مخصوص به وی را ببینید. در کل این مینی گیم وسیله خوبی برای کشتن وقت بوده و گویا ماریو هنگام بازی به موسیقی The Beatles نیز گوش فرا می دهد!

۴۶

۲۴- Zork | درون بازی Call of Duty: Black Ops

عنوان تیراندازی اول شخص Call of Duty: Black Ops پر از راز ها، پیچش های داستانی و سوالات بی جوابی است که از همان ابتدای ورود به بازی، در مقابل چشمانمان ظاهر می شوند. زمانی که الکس میسن (Alex Mason) را دست و پا بسته در ابتدای بازی می یابید، با نگاه کردن به زمین می توانید وی را آزاد کرده و به کامپیوتری که در پشت صندلی قرار دارد متصل شوید. با تایپ کردن کلمه “Zork” درون کامپیوتر، میسن می تواند به یک نسخه کامل از عنوان نقش آفرینی متنی Zork محصول ۱۹۷۹ دسترسی پیدا کند. این بازی کلاسیک که فقط با تایپ کردن کلماتی مربوط به گیم پلی آن، می توانید در آن پیش بروید از عتیقه جات های صنعت بازی محسوب می شود و حضورش در به عنوان یک مینی گیم اتفاقی بسیار جالب و نادر است. همچنین با به اتمام رساندن Zork، به یک سری از تروفی ها و جوایز مختلف دیگری نیز دسترسی پیدا می کنید.

۴۴

۲۳- مینی گیم های Pip-Boy | درون بازی Fallout 4

آخرین نسخه از سری بازی های نقش آفرینی آخرالزمانی Fallout ساخته بتسدا (Bethesda)، نه تنها صاحب یک جهان فوق العاده عظیم و پر از جزئیات و ماموریت های فراوان است، بلکه کلی بازی رایانه ای مختلف که در طول تاریخ صنعت بازی ها افتخار آفریدند نیز در این عنوان قابل تجربه می باشند. عناوین کلاسیکی مانند: Donkey Kong، Missile Command، Pitfall و حتی Space Invaders مشهور را می توانید با سبک و  گرافیک مخصوص Fallout 4 درون دستگاه Pip-Boy خود تجربه کنید. قرار دادن این مینی گیم ها درون بازی نه فقط برای ادای احترامی به این کلاسیک های دوست داشتنی، بلکه برای نمایش بیشتر و مهم جلوه دادن صفحه نمایش دوم بازی یعنی Pip-Boy نیز می باشد که در مسخه سوم کارایی آنچنانی نداشت. پس از این حرکت استادانه بتسدا می توان اینگونه برداشت کرد که، قرار دادن راه های مختلف به بازیکنان برای تجربه مینی گیم ها می تواند به نمایش بهتر خود بازی نیز کمک کرده و اسم و رسم بازی مذکور را بیش از پیش جا بیاندازد.

۳۳

۲۲- Cash Run | درون بازی Watch Dogs

از جالب ترین و سرگرم کننده ترین قابلیت هایی که درون بازی Watch Dogs موجود بود (که ظاهراً در نسخه دوم حذف شده است) بازی های واقعیت مجازی است که از طریق گوشی تلفن گوشمند قابل دسترسی بودند. یکی از این بازی ها که Cash Run نام دارد را می توانید برای گوشی خود خریداری کنید. زمانی که به این مینی گیم دسترسی پیدا کنید، می توانید با استفاده از قابلیت های پارکور خود، درون شهر با سرعت زیادی دویده و به جمع آوری سکه ها پردازید، قبل از اینکه وقتتان به پایان برسد. در سراسر شیکاگو علامت های بازی بر روی زمین وجود دارند که می توانید با رفتن روی آن ها، شیوه جدید از این مینی گیم را تجربه کنید و با هر بار تمام کردن در بهترین شرایط و امتیاز، جوایز بسیاری را نیز دریافت خواهید کرد. حتی می توانید خودتان مسیر اختصاصی خود را ساخته و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

۳۲

۲۱- The Tofu Survivor | درون بازی Resident Evil 2

بازمانده توفو، یک شوخی با مینی گیمی به نام بازمانده چهارم (The 4th Survivor) است که آن مینی گیم نیز درون بازی Resident Evil 2 وجود دارد و بر خلاف اکثر مینی گیم های سری Resident Evil، اینبار دیگر در نقش شخصیت های اصلی قرار ندارید و باید در قالب یک مامور آمبرلا، از پایگاه آلوده به ویروس G فرار کنید، آن هم زمانی که تمام عمارت پر اس موجودات گوشتخوار و عجیب و غریب است و امکانات شما هم محدود است. حال درون مینی گیم “بازمانده توفو” بازیکنان دقیقاً همان گیم پلی بازمانده چهارم را تجربه می کنند، فقط با این تفاوت که به جای مامور آمبرلا، شما در نقش یک توفو (نوعی لبنیات) قرار می گیرید و باید بازی را پیش ببرید. بازمانده توفو نه تنها احمقانه ترین مرحله در بازی به حساب می آید، بلکه حتی سخت ترین مرحله نیز می باشد؛ از آنجایی که توفوی ما تنها به یک چاقوی ساده مسلح بوده و چند گیاه جان بخش نیز بیشتر ندارد.این شوخی کوچک کمی کار دست ما داده زیرا درجه سختی این مینی گیم نسبت به بازمانده چهارم هم یک شوخی محسوب می شود!

۳۶

۲۰- مینی گیم های مرگ | درون بازی ۲ Five Nights at Freddy’s

مینی گیم های مرگ به صورت تصادفی و رندوم برای شما ظاهر می شوند و اکثراً وقایع نادری هستند. این مینی گیم ها تنها زمانی به وضوع می پیوندند که شخصیت اصلی توسط هر یک از موجودات شیطانی رستوران فردی به قتل برسد. پس از آن، بازیکن به درون مینی گیمی هدایت می شود که شدیداً شبیه به آثار کلاسیک کنسول آتاری ۲۶۰۰ بوده و در آن ها، بازیکن باید در نقش عروسک های شیطانی بازی کند. با صرف نظر از اینکه بازیکن در این مینی گیم ها برنده می شود یا می بازد، بازی طبق معمول با یک جامپ اسکر (ترس های یهویی) از ما استقبال می کند؛ گویا که بند ناف این سری را با جامپ اسکر ها بریده اند. خشونت فراوانی درون این مینی گیم ها موج می زند که با نشان دادن چمند جسد خونی که به احتمال زیاد مال کودکانی هستند که مشتری رستوران فردی بودند، آن هم در گرافیک آتاری، قطعاً با مینی گیم های لذت بخشی طرف نیستیم.

۴۱

۱۹- اسنیک علیه میمون | درون بازی Metal Gear Solid 3: Snake Eater

اسنیک علیه میمون، مینی گیمی است که در جهان عنوان Metal Gear Solid 3: Snake Eater جریان دارد، در عین حال اشاره ای دارد به بازی دیگری از سوی کنسول های سونی تحت عنوان Ape Escape. بازیکنان کنترل Solid Snake را در دست می گیرند تا به ماموریتی درون جنگل رفته و از شر تعدادی میمون که خساراتی را در جنگل منجر شدند، خلاص شوند. پاداش به اتمام رساندن تمامی این مراحل، لباسی برای اسنیک است که “استتار موزی” نام دارد. این بازی شامل مخفی کاری و خزیدن درون جنگل و دستگیر کردن بیشترین تعداد میمون است که می توانید. در واقع گیم پلی این بازی تفاوت آنچنانی با گیم پلی اصلی بازی ندارد و فقط سربازان خشن را جایگزین میمون های بانمک کنید مشکل حل می شود و مطمئن باشید که با مینی گیمی فوق العاده سرگرم کننده طرف هستید.

۲۳

۱۸- موتور کمبت | درون بازی Mortal Kombat: Armageddon

در کنار خشونت بی نظیر و پتانسیل بالای سری Mortal Kombat، این بازی ها تا به امروز کمترین تعداد مینی گیم را در بین باقی فرنچایز های شبیه به خود داشته اند. با این حال مینی گیم موتور کمبت (Motor Kombat) به تنهایی می تواند از پس تمامی مینی گیم های تکراری و کوچک و بزرگ بازی های دیگر بر بیاید و قطعاً خاص ترین مینی گیم لیست ما نیز می باشد. در این بازی مسابقه ای که  در دنیای بازی Mortal Kombat: Armageddon قابل تجربه می باشد، شما می توانید از بین ۱۰ شخصیت اصلی سری (از اسکورپین گرفته تا جانی کیج) شخصیتی را انتخاب کرده و در مینی گیمی به سبک سری بازی های Mario Kart به مسابقه بپردازید. هر شخصیت قابلیت مخصوص به خود و همینطور ماشین شخصی سازی شده ای را دارا می باشد. تله های مرگبار نیز در پیست مسابقه قرار دارند که نگذاشته اند تا فرق زیادی میان این مینی گیم و عناوین اصلی Mortal Kombat که پر از خشونت و خونریزیست، ایجاد شود.

۲۱

۱۷- مورچه های غول پیکر | درون بازی Command & Conquer: Red Alert

Command & Conquer: Red Alert عنوانی استراتژیک است که بر اساس ایده ای از آلبرت اینشتین (Albert Einstein) درباره ساخت یک ماشین با توانایی سفر در زمان و به قتل رساندن آدولف هیتلر جوان، ساخته شده است. پس نتیجه می گیریم که با بازی بسیار جدی و سنگینی طرف هسیتم؛ مگر اینکه شما به صورت تصادفی به مرحله ای مخفی که درون کمپین بازی وجود ندارد پی برده و آن وقت است که بازی مقداری از این بار جدی خود را از دست می دهد. مینی گیم It Came From Red Alert که به دقت زیادی درون لایه های بازی مخفی شده است، با شکستن کد های خط مورس متعددی که درون نقاط مختلف بازی مخفی شده اند به دست می آید و با در کنار هم گذاشتن این کد ها و رسیدن به یک مقصد مشخص می توانید به این مینی گیم دسترسی پیدا کنید و از یک بازی مربوط به جنگ سرد، به یک فیلم ترسناک ارزان قیمت تغییر سبک دهید! در این بازی، شاهد مورچه های غول پیکری هستیم که بر اثر اشعه های رادیواکتیوی از سایز عادی خود خارج شده و تبدیل به هیولا هایی عظیم شده اند و حال وظیفه شماست که از شر آن ها خلاص شوید.

۴۹

۱۶- سیستم سرگرمی ساز نینتندو (NES) | درون بازی Animal Crossing

در بازی اورجینال Animal Crossing محصول سال ۲۰۰۱ میلادی و کنسول Gamecube، بازیکنان می توانند کارتریج های (نوعی دیسک بازی) بازی های کنسول Nintendo Entertainment System را جمع آوری کرده و در نهایت آن ها را در خانه خود و بر روی کنسول NESتان بازی کنند. برخی از این بازی ها به آسانی پیدا می شوند، در حالی که بعضی از آن ها مانند نسخه اورجینال Super Mario Bros شدیداً کمیابند. قطعاً زمانی که هنوز سری The Sims به خوبی نتوانسته بودند شبیه سازی کاملی از زندگی مجازی را بین بازیکن ها رواج دهند، سری Animal Crossing از کاشت محصولات کشاورزی و خرید و فروش گرفته تا جمع آوری بازی های رایانه ای را در چنته داشت و می توان از آن به عنوان یکی از بهترین عناوین زندگی مجازی تا به امروز نام برد.

۱۸

۱۵- QUB3D | درون بازی های Grand Theft Auto IV و Grand Theft Auto V

این بازی آرکید که شباهت های فراوانی با عنوان کلاسیک Tetris دارد (البته با استایل مکعبی خاص خود)، از سخت ترین و چالش برانگیز ترین بازی هایی بوده که تا به حال درون سری Grand Theft Auto وجود داشته است. قوانین بازی درست مانند Tetris است؛ باید مکعب های همرنگ را در کنار هم چیده تا امتیاز کسب کنید. این مینی گیم کوچک را می توانید درون همه بار های لایبرتی سیتی و لوس سانتوس پیدا کنید. هر چند که بازی کوچک و ساده ای می باشد، ولی QUB3D این توانایی را دارد که جنایتکاران خطرناک بازی ما را حتی برای چند لحظه هم که شده مشغول کرده و سرشان را گرم کند؛ پس در نهایت بازی آنچنان بدی هم نیست!

grand theft auto v 20150507132908

۱۴- مزدوران | درون بازی Resident Evil 4

نسخه چهارم سری Resident Evil به جرئت می توان گفت بهترین و از هر جهت کامل ترین نسخه در سری است و مینی گیم مزدوران (The Mercenaries) در بازی چنان خوب بود که حتی عنوان مخصوص به خود را هم در کنسول ۳DS دریافت کرد. ماجرای بازی، کنترل شخصیت های مختلف و زنده ماندن تا زمانی که می توانید است. هر شخصیت قابلیت ها و توانایی های ویژه خاص خود را دارد که با توجه به درجه سختی و شیوه تجربه بازی، این قابلیت ها تغییر می کنند. حتی زمانی که بازی اصلی به اتمام می رسد، ما نمی توانیم بیخیال تجربه کمی “مزدوران” در جهان Resident Evil 4 شویم.

۲۴

۱۳- راپونزل | درون بازی Catherine

با راپونزل که آشنایی دارید، مگرنه؟ همان داستان کودکانه و زیبا درباره دختر کوچکی که دزدیده شده و در قلعه بلندی حبس شد تا زمانی که شاهزاده رویاهایش برای نجات او پیش قدم شود و توسط موهای بلند او از قلعه بالا برود، فقط برای اینکه به پدیده نردبان یا پله اعتقاد نداشت! درون بازی Catherine شما می توانید از بازسازی همین داستان لذت ببرید، آن هم در قالب یک مینی گیم عجیب و غریب با سیستم پازل مخصوص به خودش. گیم پلی بازی در اینجا تقلیدی از بازی های پازلی است که با جابجا کردن آجر ها سر و کار دارند (البته اینبار به شیوه ای بسیار عجیب و غیر معمول). از آنجا که حرکات شما محدود بوده و شاهزاده نیز هر لحظه ممکن است حوصله اش سر برود، باید با دقت انتخاب کنید. با پیش روی در گیم پلی و قرار گرفتن در جریان داستان آن، می توانید به این حقیقت تلخ نیز پی ببرید که ذره ذره لحظات این مینی گیم در واقع بر اساس زندگی واقعی شخصیت اصلی بازی و تجربیات شکست خورده اش در روابط عاطفی است. به راستی که با یک مینی گیم خاص و عجیب روبرو هستیم.

۲۹

۱۲- مبارزه با تفنگ آب پاش | درون بازی The Last of Us: Left Behind

دو نوجوان بی گناه و پاک در جهانی که خیلی وقت است به پایان رسیده و هر لحظه امکان دارد که کشته شوند و تقریباً هیچ امنیتی وجود ندارد، معمولاً چه می کنند؟ قطعاً پلید ترین چیزی که به ذهنمان می رسد رفتن آن ها به یک شهر بازی متروکه و بازی دستگاه های خراب آنجاست. بسته الحاقی بازی The Last of Us تحت عنوان Left Behind که به عقیده خیلی ها حتی از بازی اصلی نیز زیبا تر و دوست داشتنی تر است، فلاش بکی می زند به تمامی اتفاقات بازی اصلی که هنوز رخ نداده اند و ما را با رابطه و ماجرا های الی با بهترین دوستش یعنی رایلی همراه می کند. در مرحله ای از این بازی، ما باید در نقش الی، مبارزه ای سخت و خونین با رایلی داشته باشیم آن هم به وسیله تفنگ آب پاش ها! این تفنگ ها را رایلی برای شاد کردن دل الی و نمادی برای خداحافظی با وی دزدیده و حتی نزدیک بود که در این مسیر کشته شود. جلوه زیبای داستانی بازی آنقدر سنگین و احساسی است که شاید کمتر کسی به این مینی گیم و بازی های دیگری که الی و رایلی در مسیرشان انجام می دهند توجه کند، ولی با این حال سیستم مخفی کاری با تم قایم موشک و تفنگ آب پاش ها از جالب ترین و خلاقانه ترین ایده هایی هستند که مدت زیادی بود بازی های رایانه ای به آن ها نیاز داشتند.

۳۲

۱۱- تاس دروغگو | درون بازی Red Dead Redemption 

پوکر و بلک جک بازی های سرگرم کننده هستند ولی مشکل اینجاست که تا دلتان بخواهد درون بازی های مختلف حضور پیدا کرده اند؛ حال درون بازی Red Dead Redemption شاهد ورود یک بازی تخته ای تازه هستیم که تا به حال درون هیچ بازی رایانه ای (حداقل نه در یک بازی AAA و نه به عنوان یک مینی گیم) حضور نداشته است و تاس دروغگو (Liar’s Dice) نام دارد. پس از اینکه تاس ریختید، باید با نگاه به شماره تاس خود و محاسبات احتمالی، حدس بزنید که در نوبت بعدی چه اعدادی قرار است روی میز ظاهر شوند و بر اساس احتمالات شرط بندی کنید. مینی گیمی بسیار سرگرم کننده و ساده برای گذراندن اوقات فراقت در جهان بزرگ عنوان Red Dead Redemption. در ضمن اگر بسته الحاقی بازی یعنی Undead Nightmare را در اختیار داشته باشید، می توانید با زامبی ها نیز بازی کنید!

۲۲

۱۰- Kung Foot | درون بازی Rayman Legends

Rayman Legends در یک کلام: زیبا، دوست داشتنی، شیرین و دارای فضای نوستالژیک تمام سکو بازی های کلاسیک. می شود گفت که مخلوطی از سونیک و ماریو همراه با چاشنی و استایل ویژه ای، عوامل تشکیل دهنده این بازی بوده و به مانند یک موهبت الهی برای تمامی بازیکنان می باشند. تمامی این ها به لطف سیستم چالش برانگیز پلتفرمر و شخصیت دمدمی مزاج ریمن بوده که همگی با یک مینی گیم کوچک در عین حال بی نظیر که فوتبالی به سبک کنگ فو می باشد، تکمیل شده اند. در ابتدا شما به چند دلیل اصلاً متوجه وجود این مینی گیم هم نخواهید شد: گم شدن در دل زیبایی های فریبنده و ویژگی های متعددی که بازی برای شما تدارک دیده و دلیل دیگر این است که این مینی گیم اصلاً در منوی بازی قرار ندارد؛ اما زمانی که شما برای اولین بار وارد آن شوید (چه به تنهایی و چه با دوستانتان) تقریباً غیر ممکن است که بتوانید از فضای اعتیاد آور آن فرار کنید. قوانین بازی بسیار ساده هستند: کافیست تا تنها به اطراف زمین بازی حرکت کرده و سعی کنید تا با هر نقطه از بدنتان به توپ ضربه بزنید و آن را به سمت دروازه حریف هدایت کنید؛ یا اینکه می توانید خود درون دروازه ایستاده و از ورود توپ ها به آن جلوگیری کنید. شاید شنیدن این حرف کمی برایتان عجیب باشد ولی با تجربیات شخصی خودمان بهتان هشتار می دهیم که سعی کنید زیاد درون این مینی گیم پرسه نزدید، زیرا پتانسیل این را دارد که ساعت ها از وقت باارزشتان را به تسخیر خود در آورد.

۲۸

۰۹- ماهی گیری | درون بازی های Legend of Legaia، Suikoden II، Dark Cloud، Final Fantasy XII، Harvest Moon، Persona 4، Suikoden، The Legend of Zelda: Ocarina of Time ،Metal Slug ،Fable ،Deadly Premonition ،Okami، Animal Crossing 

زمانی که صحبت از یکی از اولین راه های شکار و بقا در تاریخ بشریت در بازی های رایانه ای به میان می آید، تنها با یک عنوان مواجه نیستیم. ماهی گیری بار ها در بازی های مختلف به عنوان مینی گیم حضور داشته و هر بار نیز ساعت ها وقت ما را به خود اختصاص می داد. اگر کمی دقیق تر به موضوع نگاه کنید، متوجه می شوید که مردم (همان بازیکنان) ترجیه می دهند که بر روی صندلی خود لم داده و از گیم پد خود به عنوان قلاب ماهی گیری استفاده کنند تا اینکه پا به طبیعت وحشی گذاشته و آن را از نزدیک تجربه کنند. در Harvest Moon که اصل بازی جریانات مزرعه داری و سر و کله زدن با حیوانات است، ماهی گیری نیز به عنوان یک بازی کوچک موجود است. The Legend of Zelda: Ocarina of Time به طور قطع بهترین مینی گیم ماهی گیری را در بین باقی بازی ها، ارائه می دهد؛ به گونه ای که استاندارد هایی را که این بازی با این مینی گیم به وجود آورده در بازی های ماهی گیری واقعی نیز استفاده شده اند. در کنار زلدا، بازی Okami نیز از بهترین عناوینیست که می توانید یک ماهی گیری لذت بخش را در آن تجربه کنید. قوانینی آسان ولی دشواری در استاد شدن همانند ماهی گیری واقعی. ماهی گیری حتی در بازی هایی مانند Metal Slug که هیچ ربطی به هم ندارند نیز حضور دارد و تا به امروز از محبوب ترین مینی گیم های تاریخ بازی ها به شمار می رود.

۱۳

۰۸- بولینگ | درون بازی Grand Theft Auto IV

به راستی که عنوان Grand Theft Auto IV یک بازی افسانه ای است. در کنار داستان بی نظیر و گرافیک انقلابی اش، حتی کوچک ترین چیز ها نیز فراموش نشده اند. کافیست تلفنتان زنگ بخورد و با دیالوگ آشنای پسر عموی نیکو یعنی “هی پسر عمو، بیا بریم بولینگ” به این سرگرمی محبوب دعوت شوید. در کنار تجربه بر علیه دوستانتان، می توانید هر زمان که خواستید به تنهایی به تجربه این بازی مشغول شوید. این بازی سالم و مفرح در کنار منفجر کردن مردم و ماشین ها با بازوکا و رگبار، می تواند در رده سرگرم کننده ترین فعالیت های بازی قرار بگیرد. محبوبیت مینی گیم بولینگ به حدی بود که در نسخه های الحاقی بازی یعنی The Lost and the Damned و TBOGT نیز حضور داشت، البته دیگر نه به صورت یک فعالیت گروهی و اینبار مینی گیم هاکی هوایی جایگزین این بازی گروهی شد.

۱۴

۰۷- مسابقات فرمول یک در جهان Halo | درون سری بازی های Halo

سری بازی های Halo همیشه درباره مبارزه با موجودات فضایی به همراه اسلحه های جذاب، تیراندازی های فراوان با اسلحه های جذاب و مدت زمان صبر کردن برای پر کردنِ خشابِ این اسلحه های جذاب بوده است. پس به برخی بازیکنان حق بدهید که گاهی اوغات رو به یکدیگر کنند و بگویند: “کاش می شد که این بازی را تبدیل به یک عنوان مسابقه ای (Racing) کنیم”. خوب باید بگویم که نه این حرف صحت دارد و نه این مینی گیم یک مینی گیم واقعی است، ولی با توجه به تنوع و تفاوتی که در موضوع بازی اصلی ایجاد کرده، از آن نام می بریم. همانطور که می دانید این فرنچایز از سوار شدن بر اتومبیل پشتیباتی می کند و حال این موضوع را در نظر بگیرید که تمامی بازیکنان بخش چندنفره شلیک و نابود کردن یکدیگر را کنار گذاشته و همگی پشت فرمون ماشین های خود، در حال مسابقه با یکدیگر هستند. اگر هنوز به همچین پدیده ای اعتقاد ندارید و فکر می کنید که با مینی گیم خاصی سر و کار ندارید، کافیست که سری به وب سایت یوتیوب زده و به تماشای هزاران ویدیویی که کاربران از این حرکت قرار داده اند، بنشینید. البته در بخش کمپین انتظار همچین سیستم مسابقه بی نقصی را نداشته باشید، زیرا با هوش مصنوعی درب و داغان بازی، رانندگان با کسی جز دیوار ها نمی توانند مسابقه دهند!

۵۱

۰۶- گلف، تنیس، دوچرخه سواری، رفتن به سینما و… | درون بازی Grand Theft Auto V

آنقدر مینی گیم درون Grand Theft Auto V قوطه ور هستند که شاید تعجب نکنید که ساعت ها و ساعت های معتددی را تنها صرف تجربه یکی از آن ها کرده و هم از ماموریت های بازی منحرف شده اید، هم از زندگی خودتان! به ورزش های مجازی علاقه دارید؟ پس کافیست تا سوار بر دوچرخه خود شده و بر روی کوه های بازی به مسابقه بپردازید؛ یا اینکه به بالا ترین نقطه شهر رفته و با چتر نجات به پایین بپرید. شاید دلتان بخواهید کمی آرامش گرفته و واضح تر بگوییم: هیچ کاری نکنید؛ پس کافیست به کلاس یوگا رفته و یا حتی ساده تر از آن، روی مبل لم داده و برنامه های متعددی را که از تلویزیون پخش می شود را تماشا کنید. مسابقه دو؟ بله می توانید؛ گرداندن یک سرویس تاکسی رانی و رساندن مردم به مقصدشان؟ بله می توانید؛ دنبال کردن رد یک قاتل سریالی توسط مدارک و شواهد موجود درون جهان بازی چطور است؟ بله این کار را هم می توانید انجام دهید. می توانیم ورود به حالت اول شخص و تجربه بازی از دید یک تیراندازی اول شخص را نیز یک مینی گیم به حساب آوریم؟ پس دیگر به هیچ مینی گیم دیگری از هیچ بازی دیگری نیاز ندارید؛ فقط خود را درون لوس سانتوس رها کرده و باقی کار ها را به بازی بسپارید.

۳۰

۰۵- نبرد هندسه | درون بازی Project Gotham Racing 2

بله درسته همان نبر هندسه معروف نیز یک مینی گیم بوده است. نبرد هندسه (Geometry Wars) یکی از اولین بازی های آرکید XBox Live بود که به موفقیت های فراوانی دست یافت. اما پیش از اینکه تبدیل به یک بازی مستقل و موفق شود، ابتدا به صورت یک مینی گیم در عنوان Project Gotham Racing 2 قابل تجربه بود. هدف اصلی این بازی این است که بیشترین زمان ممکن را زنده مانده و حداکثر امتیاز ممکن را کسب کنید آن هم با از بین بردن دشمنان متعددی که در قالب اشکال هندسی  به شما حمله می کنند. برای بازی کردن این مینی گیم باید به پارکینگ درون بازی می رفتید. بازی نبرد هندسه آن چنان سرگرم کننده بود که می شد حدس زد که این ایده جالب همینطوری روی زمین نمی ماند و یک روز یک بازی کامل را پوشش خواهد داد.

۲۰

۰۴- بازی آرکید عملیاتِ مُرده | درون بازی Call of Duty: Black Ops

مینی گیم Dead Ops Arcade یک مرحله مخفی (یا حتی می توان به آن یک Mode مخفی نیز گفت) درون عنوان Call of Duty: Black Ops می باشد. این بازی سومین نقشه زامبی است که درون این بازی وجود دارد و تنها راه دسترسی به آن، تایپ کردن کلمه “DOA” درون کامپیوتر CIA می باشد (در واقع تنها دلیل وجود این کامپیوتر در منوی بازی دسترسی به مینی گیم های بوده و کاربرد دیگری ندارد). البته با تایپ کردن کلمه “۳ARC UNLOCK” می توانید به تمامی مراحل کمپین بازی دسترسی پیدا کنید. Dead Ops به مانند تمامی مراحل زامبی در تمامی نسخه های Call of Duty پیرو یک هدف ساده است: تا جایی که می توانید از حمله زامبی های عجیب و غریب بازی با اسلحه های عجیب و غریب تر، دوام بیاورید. این مینی گیم اشارات بسیار به اولین نسخه از سری که حالت زامبی را وارد جریان بازی کرد یعنی Call of Duty: World at War دارد؛ از جمله حضور اسلحه مشهور Ray Gun که شاید مشهور ترین اسلحه در کل سری Call of Duty به حساب بیاید. به هر حال این تنها یک مینی گیم ساده است و انتظار نداشته باشید که همه چیز مانند حالت های زامبی سابق باشد؛ در واقع شما ۳ جان بیشتر نداشته و تنها با وارد شدن یک ضربه از زامبی ها بهتان، یکی از آن ها را از دست می دهید، پس زیاد به خود سخت نگیرید. محبوبیت این بازی باعث شد که حتی یک نسخه دوم برای آن در سومین سری از بازی های Black Ops تحت عنوان Dead Ops Arcade 2: Cyber’s Avengening ساخته شود.

۳۴

۰۳- تنیس | درون بازی Wii Sports

حتماً از حضور این بازی در لیست تعجب کردید؛ چطور ممکن است یک بازی که کاملاً از به هم پیوستن بازی های کوچک و مختلف به هم تشکیل شده است و هیچ گیم پلی مخصوص به خودی برای ارائه ندارد، بتواند در لیست بهترین مینی گیم ها حضور پیدا کند؟ خوب پس باید بدانید که بازی تنیس در عنوان Wii Sports چیزی بیشتر از یک مینی گیم می باشد. نینتندو شاید فروش بالای کنسول بی همتای خود را فقط و فقط مدیون همین بازی و همین مینی گیم باشد؛ از آنجایی که بازی در سراسر جهان بیش از ۸۰ میلیون نسخه فروش کرد و به پرفروش ترین بازی کنسول مذکور تبدیل شد. شاید اصلی ترین دلیل موفقیت این مینی گیم زمانی محقق شد که بازیکنان متوجه شدند که می توان مرز بین جهان بازی های رایانه ای و دنیا واقعی را شکسته و ورزش های واقعی را در قالب یک بازی تجربه کرد. بازی تنیس همچنان از بهترین مینی گیم های تاریخ بازی به شمار می رود.

۲۵

۰۲- قهوه داغ | درون بازی Grand Theft Auto: San Andreas

قهوه داغ تنها مینی گیم درون لیست است که به هیچ وجه نمی توانید به آن دسترسی پیدا کنید (البته با روش هایی مانند نصب ماد های مختلف در رایانه های شخصی می شود آن را تجربه کرد). این بازی کوچک در ابتدا تنها یک مینی گیم ساده با محتوایی هماهنگ با اتمسفر و فضای عنوان Grand Theft Auto: San Andreas بود که با شکایت چندین منبع قانونی، شرکت سازنده یعنی Rockstar North، مجبور به حذف آن از بازی نهایی شد؛ ولی در پایان، فایل های حاوی اطلاعات این مینی گیم لو رفت و ماد سازان نیز از این فرصت استفاده کردند و نمونه کاملاً مشابهی از آن را برای رایانه های شخصی توسعه دادند. همانند تمامی نسخه های سری Grand Theft Auto که از جنجالی ترین بازی های تاریخ محسوب می شوند، این مینی گیم نیز نزدیک بود تا جلوی انتشار عادی بازی Grand Theft Auto: San Andreas را بگیرد و از تمامی این موارد می توان چنین برداشت کرد که حتی یک مینی گیم ساده هم نمی تواند از زیر دست های کمپانی Rockstar صحیح و سالم بیرون بیاید. مینی گیم قهوه داغ جنجالی ترین مینی گیم درون لیستمان و البته از خاص ترین آن ها است.

۳۵

۰۱- Gwent | درون بازی The Witcher 3

بازی های رایانه ای تاریخه غنی و مفصلی از بازی های کارتی، چه به عنوان گیم پلی اصلی و چه مینی گیم ها دارد که به برخی از آن ها نیز در همین لیست اشاره شده است. مینی گیم Gwent که برای اولین بار در The Witcher 3 معرفی شد، قطعاً در میان تمامی آن ها بهترین و جذاب ترین است؛ حتی بدون نیاز به حالت چند نفره و داشتان حالت های مختلف. Gwent بازی ایست که توسط بازرگانان پدید آمده و مهارت و سرعت خاصی را می طلبد. شما می توانید دست کارت هایتان را بر اساس استراتژی خاص خود چیده و هر گونه که دوست دارید به مبارزه با بازیکنان سراسر دنیای ۳ The Witcher بروید. می توانید با استفاده از حقه ها و تکنیک های پیچیده، حریف خود را گیج کرده و سپس دخل او را بیاورید یا اینکه به راحتی با به کار گیری چند کارت قدرتمند او را از پای دراورید. در کل بازی در سه راند (یا کمتر) به اتمام می رسد و یا شما از یا حریفتان می توانید از پس چنین فشار سنگینی، سالم خارج شوید. در مورد انتخاب استراتژی هایتان باید سریع تصمیم بگیرید زیرا زمان بازی محدود بوده و یک حرکت اشتباه در دور اول می تواند به راحتی منجر به شکست شما شود؛ مگر اینکه همین حرکت اشتباه نیز جزئی از استراتژی شما برای بردن باشد! عظمت Gwent و محبوبیت آن بین بازیکنان به حدی بود که…بله همانطور که حدس می زنید، شرکت سازنده بازی یعنی CD Projekt RED تصمیم به ساخت یک بازی مستقل از آن گرفته است. Gwent آمیخته به راز ها، استراتژی های گوناگون، ترفند ها و قوانین فراوانی است که از آن بهترین مینی گیم تاریخ بازی ها را تا به امروز ساخته است.

۲۶

فکر می کنید که پولی که صرف خرید یک بازی کردید به هدر رفته است؟ خوب اینجاست که سازندگان به داد بازیکنان رسیده اند و با توسعه پیدیده ای به نام مینی گیم درون بازی که به شما این اجازه را می دهد تا درون بازی مذکورتان هم باری دیگر بازی کنید. هر مینی گیمی که درون این لیست به آن اشاره شد، از جالب ترین و خاص ترین های صنعت بازی های رایانه ای محسوب می شود و همینطور هم بهانه ای هستند برای اینکه به واسطه آن ها سری به بازی اصلی نیز بزنید. پس دکمه استارت را زده و سپس باری دیگر دکمه استارت را بزنید تا به سفری تکرار نشدنی درون دنیای مینی گیم ها وارد شوید.

شبگرد طلوع تاریکی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا
بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا
بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا
بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا
بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازی کوچک در دل بازی بزرگ | ۵۰ مینی گیم برتر تاریخ - گیمفا