آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا

آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6

سهند عباسپور
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا

یاکوزا یا همان اسمی که در زمان حال به آن نسبت می‌دهند ((مافیای ژاپن)) یکی از بدنام ترین گروه های خلاف کار در سراسر دنیا به شمار رفته و می‌رود! گروهی که کاری از توانش خارج نیست، از کار های پیش پا افتاده نظیر: زورگیری، باج گیری، شرط بندی و زد و خورد های خیابانی گرفته تا کارهایی نظیر: قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و قاچاق اسلحه که حتی نامشان پشت انسان را می‌لرزاند! پیشینه این گروه به قرن هفدهم باز می‌گردد که سیاست های نادرست کشور ژاپن پس از جنگ های داخلی موجب بی‌کاری خیل عظیمی از افراد شد که در نتیجه ی آن و همینطور اوضاع نابسامان داخلی کشور، گروهی از افراد به دور یک دیگر جمع شدند و  نام خود را بدترین دست ممکن در بازی کارتی نافودا( یک بازی با کارت های ایکو-کابو) گذاشتتند تا به خوبی دیگران را متوجه ماهیت پلید گروه بکنند. و برای به دست آوردن پول برای زندگی دست به اعمال خلاف زدند. این گروه نیز نظیر دیگر گروه های مافیایی سیاست های سخت و غیر قابل تغییری را در داخل خود دنبال می‌کرد که به تبع آن با هر فرد خاطی به شدت برخورد می‌شد. البته همان طور که می‌دانید در فرهنگ ژاپن خود جامعه نیز سعی در نظم و همکاری حداکثری دارد و به همین سبب بسیاری از رسوم دیگر این گروه نه از طرف رئیس گروه بلکه توسط خود اعضاء اضافه شدند. اعمالی نظیر ((یوبیتسو)) که در آن هنگامی که فردی برای کاری مامور می‌شد و نمی‌توانست با موفقیت آن را به پایان برساند، سر انشگت کوچک خود را می‌برید تا به نوعی از رئیس خود عذر خواهی کرده باشد و یا ((ایرزومی)) که به معنای خالکوبی کل بدن است و افراد یاکوزا آن را به نشانه ی تحمل درد و شجاعت بر بدن خود می‌زنند.

مافیای مخوف ژاپن

مافیای مخوف ژاپن

البته یاکوزا تفاوت های فاحشی هم با مافیا از نوعی که ما می‌شناسیم مثلا نظیر مافیای کشور های ایتالیا و یا آمریکا دارد. در یاکوزا به فردی که در راس قدرت قرار دارد رئیس و نه پدر خوانده گفته می‌شود. همچنین یاکوزا تعداد بی‌شماری زیر شاخه و گروه های فرعی و جانبی دارد که هر یک از آن ها توسط فردی جداگانه اداره می‌شود و البته قابل ذکر است که این گروه به مرور زمان تغییرات جالبی در خود داده اند به عنوان مثال چندین گروه بزرگ یاکوزا از مدت ها قبل قاچاق مواد مخدر را برای اعضای خود ممنوع کرده اند و یا برخی گروه های یاکوزا حتی فعالیت های بشر دوستانه نیز انجام می‌دهند. مثلا در زلزله ی کوب در ژاپن و یا سونامی که پنج سال پیش رخ داد، یاکوزا به کمک هلی کوپتر هایی که در اختیار داشت به مردم کمک رسانی می‌کرد اما با تمام این تفاسیر باز هم هسته ی اصلی این گروه بر پایه کارهای غیرقانونی بنا شده و به این دلیل جزء گروه های تبهکار شناخته می‌شود.

سری بازی های یاکوزا هم داستان یکی از کلن های یاکوزا و اتفاقات آن را تعریف می‌کند و شما را تقریبا در تمامی نسخه ها در شخصیت کازوما کریو قرار می‌دهد. بازی یاکوزا یک بازی انحصاری از همه جهت است! به گونه ای که پلتفرم مقصد آن همیشه پلی استیشن بوده،هست و به احتمال فراوان خواهد بود. اکثر سازندگان آن ژاپنی هستند، موسیقی های بازی به سبک ژاپنی و به دست ژاپنی ها ساخته شده، داستان بازی اقتباسی از فیلم ها و کتاب های یاکوزا گونه است و خلاصه که تجربه ای سراسر آسیای شرقی گونه به شما می‌دهد که همان طور که گفتیم تجربه ای تماما انحصاری برای شما خواهد بود و اگر از ابتدا یعنی از سال دو هزار و پنج همراه این سری بوده اید قاعدتا معنای این حرف را درک می‌کنید و بی‌صبرانه منتظر نسخه ی بعدی این بازی یعنی یاکوزا ۶: آوای زندگی هستید. البته از همین ابتدا بگویم گه به بازی یاکوزا به صورت کلی ممکن است به مذاق بسیاری از گیمر ها خوش نیاید، همان طور که بسیاری از منتقدان این بازی را نمی‌پسندند. اما شاید این بار در این نسخه که پایانی بر خط داستانی کازوما کریو است و به نظر می‌رسد که سازندگان تمام تلاش های خود را جهت بهبود همه جانبه ی این بازی انجام داده اند نظر منتقدان و بسیاری از گیمر ها تغییر کند. بیایید علت این تغییر را با یک دیگر بررسی کنیم.

خشونت در چهره ی کازوما موج می‌زند

خشونت در چهره ی کازوما موج می‌زند

روایت این نسخه بار دیگر تاکید فراوانی بر روی شرف و دفاع از افتخار دارد. در این نسخه کازوما کریو برای بار آخر به کمک گروهک (TOJO) می‌آید تا به صورتی خونین بار تر از دفعات قبل و یک بار برای همیشه این گروهک را پایدار و رهبر سازد و یا به عبارتی دیگر قوی تر از همیشه برای بار آخر این گروه را سازماندهی کند. او که از دنیای کثیف مافیا خود را کنار کشیده بود این بار بایستی برای بقای گروه توجو بجنگد و همچنین با دیگر گروه های مافیا مبارزه کند تا بتواند قدرت اصلی را برای همیشه از آن خود کند، البته در نسخه ی قبلی کازوما به راس قدرت گروه رسیده بود ولی این بار با تهدیدی نه از سوی یک گروه بلکه چندین گروه مافیای ژاپنی رو به روست.

بازی یاکوزا ۶ نظیر پیشینیانش جدای از خط داستانی اصلی بازی، مراحل فرعی و فعالیت های جنبی بسیار فراوانی را هم برای شما به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید شنا کنید، دارت بازی کنید، به بیسبال بپردازید، به گشت و گذار بروید و یا وقت خود را با دیگر بازی های ژاپنی پر کنید! بله در مجله ی بازی ژاپنی فامیستو گفته شد که Fighter 5: Final Showdown در یاکوزا ۶ قابل بازی خواهد بود که در جای خود کم عنوانی برای یک فعالیت فرعی نخواهد بود. همچنین وجو بازی های Puyo Puyo، OutRun، Fantasy Zone و Super Hang-On هم در بازی تایید شده است. در تریلر ها هم مشاهده می‌کنیم که شما می‌توانید در بین خط داستانی خود وقفه ایجاد کنید و در شهر به گشت و گذار بپردازید و با داستان مردم مختلف در سطح شهر مشغول شوید و یا اگر گروگان گیری در یک مغازه دیدید به کمک مردم بروید و با اعضای دیگر مافیا ها بجنگید و یا به نزاع خیابانی بپردازید! خلاصه که یاکوزا ۶ دست شما را کاملا در انتخاب ماموریت بعدیتان در بازی باز می‌گذارد. همچنین شما باید به غذای کازوما هم رسیدگی کنید! و او را به رستوران های مختلف ژاپنی ببرید و با سوشی و استیک ایکیناری از او پذیرایی کنید و با انجام این کار قدرت و نیروی او را افزایش دهید. هم چنین می‌توانید کازوما را به باشگاه ببرید تا او را ورزیده کنید تا در نبرد ها کارتان ساده تر شود. به طور کلی شما هر فعالیتی که در بازی انجام دهید در نیرو، چابکی، جرئت، ریز بینی و جذبه شما تاثیر گذار خواهد بود و آن ها را تغییر می‌دهد که هر یک از این عوامل در بازی نقش خاص خود را برای کازوما ایفا می‌کنند.

یک روز عادی کازوما در باشگاه بدن سازی

یک روز عادی، کازوما در باشگاه بدن سازی!

این نسخه نظیر نسخه های پیشین یک بازی در سبک-اکشن ادونچر و به حالت جهان باز دنبال می‌شود. سبک نبرد های بازی هم به صورت beat ’em up یا به قول خودمان بزن بزن خواهد بود و شما بایستی در خیابان های ژاپن با دشمنانتان دست به یقه شوید و آن ها را با مشت و لگد شکست دهید.سازندگان این بار قول سیستم بسیار پیشرفته تر و کم باگ تر نبرد را نسبت به نسخه های قبلی داده اند و بدین منظور بخش های مختلف و جدیدی را گیم پلی بازی قرار داده اند. در یاکوزای جدید قرار است سیستم مبارزات تن به تن حالتی کاملا زنده و پویا پیدا کند و دشمنانتان نسبت به نوع ضربات و شدت آن ها رفتار های متفاوتی نشان دهند و گارد های مختلفی بگیرند یا به عبارتی دیگر در این نسخه ضربات در بازی احساس خواهند شد. از سوی دیکر سیستم فیگور نیز تغییر کرده که باعث می‌شود رفتار کازوما و دشمنانش در مبارزات و همچنین تعامل او با محیط اطرافش به عنوان مثال با بسته ها، جعبه ها و npc ها تغییر کند و حالتی راحت تر و نرم تر را پیش روی چشمان شما قرار دهد. اگر از بازیکنان سابق این سری یوده اید می‌دانید یکی از ایراداتی که به این بازی وارد می‌شد بیش از حد خالی بودن محیط و طراحی بیش از حد ساده ی آن بود، اما حالا سازندگان قول یک محیط پربار و شلوغ را داده اند که آبجکت های فراوانی دارد و شما هیچ هنگام قرار نیست محیط بازی را خالی ببینید. مورد دیگری که به بازی اضافه شده حالتی به اسم اوج نهایی است که مانند آن را در بازی های مثل مورتال کمبت به وفور دیده ایم و این حالت باعث میشود که کمبو های شما تاثیر بیشتری بر روی نوار سلامتی دشمنانتان داشته باشد و از سوی دیر اگر هنگام کمبو زدن دشمنان به شما ضربه وارد کنند شما از این ضربه به سمت عقب رانده نخواهید شد. مهم تر از همه این که تمامی این موارد فقط حرف نیستند و در تریلر های بازی مشاهده می‌کنید که کازوما کمبو های فراوانی را به روانی اجرا می‌کند و بعضا در حالت اوج نهایی شاهد دکمه زنی ها هستیم که به نوعی فینیشر هم محسوب می‌شوند. همچنین ژاپن این بار بسیار پر جزئیات تر به تصویر کشیده شده و می‌بینیم که در مغازه ها انواع اجناس وجود دارد و یا کنار خیابان ها npc های فراوان با لباس های متنوع یافت می‌شوند و با تمامی این ها به خوبی می‌توان تعامل کرد. توشی‌هیرو ناگوشی (Toshihiro Nagoshi) سازنده بازی اذعان داشته که در بازی هیچ لودینگ و صفحه ی بارگذاری را  مشاهده نخواهید کرد و در هنگام ورود به ساختمان ها و و مغازه ها هیچ تاخیری تجربه ی بازی شما را خدشه دار نخواهد کرد.

غودددداااااااا

غودددداااااااا!!!

همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم یاکوزا یک عنوان تماما ژاپنی است و متاسفانه و یا خوشبختانه بازی فاقد صدا گذاری به زبان انگلیسی است و تنها زیرنویس انگلیسی را پشتیبانی می‌کند اما شما می‌توانید حداقل از موسیقی های داخل بازی لذت فراوانی ببرید به خصوص در زمان کات سین ها که در این بازی به طرز عجیبی تعداد فراوانی کات سین گنجانده شده و موسیقی ها با توجه به تم صحنه ی پیش آمده حماسی، غمگین و یا هیجان انگیز هستند. تا حرف از کات سین است می‌توانم به طور حتم بگویم کیفیت کات سین های بازی شما را غافل گیر می‌کند از طراحی بسیار دقیق صورت افراد تا طراحی لباس ها و صحنه ها همگی شما را شگفت زده می‌کنند البته نه این که در جریان بازی این موارد خوب کار نشده باشند اما کات سین های این بازی چیز دیگری هستند، حتی با وجود صدا گذاری ژاپنی، ناخود آگاه صداگذاران بازی را ستایش می‌کنید که به این نحو احسن حس جو صحنه را در شما القاء می‌کنند. در کنار صداگذاری و موسیقی سازندگان تمام تلاش خود را جهت بهبود گرافیکی بازی انجام داده اند و می‌توان گفت حداقل در دموی منتشر شده و تریلر های بازی به راستی این حجم از کار بروی بازی قابل مشاهده است به گونه ای که این بار ژاپن را بسیار زیبا و با با طراوت می‌بینیم. شخص کازوما طراحی خوبی دارد و جزئیات چهره اش راضی کننده است، به هنگام حرکت و کمبو زدن به خوبی لباسش حرکت می‌کند و دشمنان او نیز کم و بیش همین طور هستند. مغازه ها هم به زیبایی هر چه تمام تر و با جزئیات بسیار طراحی شده اند و نورپردازی لوکیشن های مختلف در ژاپن هم همواره شما را جذب می‌کنند و به نحوی مفهوم شهر های همیشه زنده را به شما می‌رساند.

در انتها باید بگویم یاکوزا ۶ که توسط سگا منتشر می‌شود یکی از مورد انتظار ترین بازی های امسال است به خصوص که پس از نسخه ی پنجم انتظارات طرفداران از این بازی به شدت افزایش پیدا کرد! طبق اعلام سازندگان این بازی در ۱۸ آذر در سرزمین آفتاب تابان منتشر خواهد شد.

 

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا
آوای زندگی به سبک مافیای ژاپن| پیش نمایش بازی YAKUZA 6 - گیمفا