Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا

Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی

مهزیار رحیمی دوست
۱۴:۰۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا

همانطور که می­‌دانید نسخه اولیه Mafia 3 روی ۳۰ فریم بر ثانیه قفل شده بود و این چیزی بود که بازی‌بازان رایانه­‌های شخصی را بسیار اذیت می­‌کرد. اما خوشبختانه هنگر ۱۳ (Hangar 13)، به سرعت عمل کرد و در مدت چند روز بهینه سازی را ارائه داد که این قفل نرخ فریم مضحک را برداشت. بنابراین الان وقت این است که ببینیم این عنوان روی رایانه­‌های شخصی چگونه اجرا می­‌شود. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با گیمفا همراه باشید.

در این بررسی، برای CPU از یک Intel i7 4930K (توربوبوست شده در ۴٫۲ گیگاهرتز)، ۸ گیگابایت رم، کارت گرافیکی NVIDIA GTX980Ti، ویندوز ۱۰ ۶۴بیتی و آخرین درایور نسخه WHQL از درایورهای GeForce استفاده شده است. NVIDIA پروفایل SLI جداگانه‌­ای برای این عنوان ارائه نکرده است، پس دلیلی برای تست کارت گرافیکی GTX690 وجود ندارد. و با توجه به کارت گرافیک مورد نیاز بسیار قوی این بازی، شدیدا توصیه می­‌شود اگر گرافیکی در سطح GTX680 دارید، از بازی کردن آن خودداری کنید.

mafia analysis 1

Mafia 3 یکی از معدود عناوینی است که هم به پردازنده قوی و هم به کارت گرافیکی قدرتمند نیاز دارد. همانطور که می‌­بینید، پردازنده ۶ هسته ای ما در حال استفاده از تمام قدرتش بود. این که بازی از هر ۶ هسته پردازنده استفاده می­‌کرد چیز عجیبی بود چرا که اتفاق خارق­‌العاده‌­ای هم در حال رخ دادن در بازی نبود. صحنه­‌هایی در ماموریت شب اول هم بود که به شدت به خاطر پردازنده­‌مان محدود شده بودیم!! به همین خاطر انتظار داریم که بسیاری از صاحبان پردازنده­‌های i5 و i7 هم دچار مشکل شوند و نرخ فریم پایینی را تجربه کنند.

mafia analysis 2

برای این که بفهمیم بازی با پردازنده­‌های مختلف چگونه اجرا می­‌شود، ما یک پردازنده دو هسته‌­ای و یک پردازنده چهار هسته‌­ای شبیه سازی کردیم. در این صحنه‌ی به خصوص (از لحاظ پردازنده محدود شده بودیم)، پردازنده ۶ هسته‌­ای Mafia 3 را با نرخ فریم ۵۳ فریم در ثانیه اجرا کرد. پردازنده ۴ هسته­‌ای شبیه سازی شده با ۴۴ فریم در ثانیه بازی را اجرا کرد و پردازنده ۲ هسته­‌ای اصلا قادر به اجرای آن نبود.

پردازنده 6 هسته‌ای

پردازنده ۶ هسته‌ای

پردازنده 6 هسته‌ای + hyper threading

پردازنده ۶ هسته‌ای + Hyper Threading

پردازنده 4 هسته‌ای

پردازنده ۴ هسته‌ای

 

وقتی گزینه Hyper Threading را فعال کردیم اوضاع کمی جالب شد. در همان صحنه، پردازنده شش هسته‌­ای با نرخ فریم ۴۴ و چهار هسته‌­ای با نرخ فریم ۴۳ بازی را اجرا کردند و پردازنده دو هسته­‌ای نرخ فریم ثابتی در ۳۰ فریم بر ثانیه را ارائه نمود.

همچنین فهمیدیم که بازی برای پردازنده‌­های شش هسته­‌ای بهینه شده است. همانطور که می­‌بینیم، بازی به طور کلی از ۶تا از ۱۲ حیطه پردازشی استفاده می­‌کند. همین مسئله روشن می‌­کند که چرا پردازنده ۶ هسته‌­ای و ۴ هسته­‌ای شبیه سازی شده شبیه به هم عمل کردند (وقتی که Hyper Threading فعال بود).

نمودار پردازنده در حالت روشن بودن hyper threading

نمودار پردازنده در حالت روشن بودن Hyper Threading

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، Mafia 3 به کارت گرافیکی قدرتمندی هم نیاز دارد تا از آن لذت ببرید. کارت گرافیکی GTX980Ti  قادر نبود که نرخ فریم ثابتی در ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه دهد (در رزولوشن ۱۰۸۰ و با تنظیمات ماکسیمم) و حتی در مواقعی که از لحاظ پردازنده محدود نبودیم، در موقعیت­‌های متعدد به ۵۰ فریم بر ثانیه هم افت می­‌کرد. البته در اکثر مواقع بازی در نرخ فریمی بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌­شد، اما ویژگی­‌های دیداری بازی به هیچ وجه این نیازهای گرافیکی را توجیه نمی­‌کند.

به طور کلی این بدین معنی است که بازی‌بازان رایانه­‌های شخصی به سیستم بسیار قدرتمندی نیاز دارند تا بتوانند از این عنوان در نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه لذت ببرند. هنگر ۱۳، تعداد اندکی تنظیمات برای تغییر دادن قرار داده است، هرچند همه آن­‌ها تاثیر در قسمت گرافیک دارند و بنابراین اگر از نظر پردازنده دچار محدودیت هستید، هیچ راهی برای بهبود عملکرد بازی ندارید (بجز اورکلاک کردن سیستم­تان).

mafia 3 options

بازی‌­بازان رایانه­‌های شخصی می‌­توانند کیفیت محیط بازی، جزئیات هندسی، سایه‌­ها، انعکاس­‌ها، تاثیرات حجمی و … را تنظیم و دستکاری کنند. بازی‌­بازان همچنین می‌توانند قابلیت­‌های عمق دید و تاری هنگام حرکت را فعال یا غیرفعال کنند. همچنین قسمتی هم برای تنظیم میدان دید وجود دارد.

اختلاف بین تنظیمات Low و High بسیار اندک است و تنها انعکاس­‌ها در هنگام رانندگی به راحتی قابل تشخیص هستند. به همین خاطر به شدت توصیه می­‌شود اگر سیستمتان قادر به ارائه عملکرد قابل قبولی نیست، برخی از این تنظیمات را پایین بیاورید. در حالت تنظیمات Low، کارت گرافیکی GTX980Ti قادر بود تا ۱۰۰ فریم بر ثانیه هم ارائه کند و از بیشترین قدرتش استفاده شد (وقتی که از نظر پردازنده محدود نبودیم). همچنین استفاده از Anti-Aliasing در حالت Low را توصیه می­‌کنیم چرا که تنظیمات بالاتر باعث تار شدن کل تصویر می­‌شود. در زیر می­‌توانید مقایسه­‌ای از بازی در حالت تنظیمات پایین (سمت چپ) و حالت تنظیمات بالا (سمت راست) مشاهده کنید.

high

High

low

Low

 

 

 

 

 

 

 

از لحاظ گرافیکی، Mafia 3 بسیار ناامید کننده است. با این که بازی نیازمند کارت گرافیکی واقعا قدرتمندی است، جلوه‌­های دیداری آن به هیچ وجه این نیاز را توجیه نمی‌کند. بازی همین الان هم قدیمی به نظر می‌­رسد و به سطح عناوین جهان باز دیگر همچون Grand Theft Auto V یا Witcher 3 نزدیک هم نمی­‌شود. با این که شخصیت­‌ها از سطوح زیادی تشکیل شده­‌اند اما شبیه به عروسک­‌های پلاستیکی هستند. به دفعات مشاهده می­‌شود که اجسام از بدن شخصیت­‌ها عبور می­‌کنند، افکت­‌های نورپردازی هم به هیچ وجه آدم را تحت تاثیر قرار نمی‌­دهد. چیز دیگری که به شدت ما را متعجب کرد این بود که هیچ گزینه­‌ای برای تنظیم بافت بازی وجود ندارد و نه تنها آن، بازی پر از بافت­‌های با رزولوشن کم است.

روی هم رفته، Mafia 3 بسیار ناامید کننده بود. با این که بازی بر روی رایانه­‌های شخصی بهتر از کنسول اجرا می­‌شود، به هیچ وجه نزدیک به سطح انتظار ما نبود. علاوه بر آن، بازی به سیستم بسیار قوی و غیر قابل توجیهی نیاز دارد (در مورد ۶۰ فریم بر ثانیه). Mafia 3 الان هم قدیمی، زشت و بسیار تار به نظر می‌­رسد و این واقعا شرم‌آور است!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا
Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Mafia 3 – بررسی عملکرد در رایانه‌های شخصی - گیمفا