پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا

پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه… | نقد و بررسی بازی Mafia III

کسری کاظمی
۰۸:۴۵ ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا

میدونید فرق ما با قاضی ها، وکلا و سیاست مدارها چیه؟ اون ها برای دزدی از مردم مجوز دارند و ما به مجوز نیازی نداریم

این جمله ساده از Carlo Gambino (یکی از عظیم ترین رئسا و سران جنایتکار ایتالیایی-آمریکایی) به سادگی هر چه تمام تر اشاره میکند به هر دو جناح نظام های دولتی فاسد و سیستم پیچیده باندهای مافیایی که با رشد بی حد و مرزی از شهر سیسیل ایتالیا گرفته تا سراسر نقاط جهان، همواره به عنوان یکی از منفورترین تشکیلات تاریخ شناخته می شنود. واژه مافیا از کلمه ایتالیایی Cosa Nostra (به معنی نیرو و تجهیزات ما) سرچشمه میگیرد و یک نوع سندیکای جرایم سازمان یافته است که با هدف اولیه اخاذی از گروهک های کوچک به منظور تشکیل یک امپراطوری بزرگتر شروع به کار کرد و با دنبال کردن سازماندهی و داوری میان جنایتکاران یک منطقه و نظارت بر معاملات و توافقات غیرقانونی به کار خود ادامه داد. همچنین مافیاها با فعالیت هایی مانند اهدای وام و نزول خواری، قمارهای سنگین و کنترل کازینوها، قاچاق و معامله مواد مخدر و مشروبات الکلی شناخته می شوند. پس از اینکه تشکیلات مشابهی در سایر کشورها نظیر ژاپن و روسیه با اهداف و روش هایی بسیار نزدیک به مافیای ایتالیا و آمریکا به وجود آمدند، گسترش این سازمان و حاکمیتش بر سراسر دنیا، بیش از پیش احساس میشد (باندهای خلاف کار ژاپن با ترکیب سنت های شرقی نظیر راه و روش زندگی سامورایی با ماهیت اصلی مافیای ایتالیایی، تشکیلات عظیمی که از آن به عنوان یاکوزا یاد می شود را به وجود آورد و این موضوع شامل حال تشکیلات مخوف مافیای صربستان، کنیا و کارتل های مواد مخدر مکزیکی نیز میشود). آنتونی اسپیلوترو (Anthony Spilotro)، پاول کاستلانو (Paul Castellano)، فرانک کاستلو (Frank Costello) و همینطور آل کاپون (Al Capone) افسانه ای، تعدادی از عظیم ترین رؤسا و گانگسترهایی هستند که با حکومت بر سازمان ها و رهبری خانواده های مافیایی، در بازه زمانی خاصی باعث رعب و وحشت بسیاری میان مردم و باقی نظام های کشور شده بودند. حال که از دوران طلایی جنایتکاران مافیا فاصله گرفته ایم، نوبت رسانه ها و صنایع سرگرمی ساز است که یاد و خاطره این موضوع داغ و جنجالی را زنده نگه دارند. رمان مشهور پدرخوانده (The Godfather) نوشته ماریو پوزو (Mario Puzo) که ماجرای حماسی یک خانواده مافیای ایتالیایی تبار را در خاک ایالات متحده دنبال میکند، از مشهورترین آثار ادبی جهان در رابطه با این موضوع است که با اقتباس سینمایی شاهکارش توسط فرانسیس فورد کاپولا (Francis Ford Coppola) بیش از پیش در ثبت داستان مافیایی در بین عوام موفق بوده است. پروژه حساسی مثل مافیا، در دست کارگردانان مطرح دیگری نظیر مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) با فیلم رفقای خوب (Goodfellas) و همینطور برایان دیپالما (Brian De Palma) با اثر مشهور صورت زخمی (Scarface) چرخیده و همگی نیز به آثاری فاخر و بسیار عالی در سبک خود تبدیل شده اند. جالب است بدانید که حتی سبک موسیقی مخصوص مافیا نیز وجود دارد که زیر مجموعه ای برای موسیقی رپ بوده و تحت عنوان Mafioso Rap شناخته می شود و در اواخر دهه ۸۰ میلادی توسط Kool G Rap به وجود آمد و شامل اشعاری جنایتکارانه با ته مایه موسیقی جاز (موسیقی مطرح دوران حکومت مافیا) می باشد.

pic01 550 309

به دوستان کوچکم سلام کن!

در صنعت بازی های رایانه ای البته اوضاع کمی متفاوت است؛ اگر دور بازی های اقتباس شده از سری پدرخوانده را خط بکشیم، هر زمان که سخن از مافیا به میان بیاید، اسم سری بازی های Mafia خودنمایی می کنند. این سری از همان ابتدای پیدایش خود، به منظور خلق یک عنوان درام و جنایی با عناصر بازی های جهان آزاد، وارد عرصه بازی های رایانه ای شد و با فاصله ۸ سال، دو نسخه رسمی از این سری نیز منتشر شد. اولین Mafia در ششمین نسل از عرصه بازی ها، در سال ۲۰۰۲ برای کنسول های پلی استیشن ۲ (PlayStation 2)، ایکس باکس (Xbox) و رایانه های شخصی منتشر شد. الگوبرداری ها بسیار واضح بوده و مشخص است که بازی، نیم نگاهی به عنوان موفق و عظیم Grand Theft Auto III داشته است؛ البته این سری از همان اول قصدی برای ارائه یک جهان عظیم و پر جزئیات، همراه با صدها ماموریت جانبی و سیستم انعطاف پذیرِ گیم پلی نداشته و تلاش برای تکمیل رسالت یک داستان اصیل مافیایی در قالب یک بازی رایانه ای، اولین و مهم ترین هدف سازندگان بوده است.نسخه اول سری مافیا در نهایت توانست جای خود را در قلب بازیکنان زیادی در سراسر جهان (از جمله کشور خودمان) باز کند و تبدیل به یک کالت کلاسیک اساسی شود؛ هر چند که بازی در زمان خود نتوانست توجه منتقدان را آنطور که باید و شاید جلب کند و عنوانی معمولی محسوب می شد.

pic02 550 309

قدیمی ولی لذت بخش؛ مخصوصاً با داستانی که حرف های زیادی برای گفتن دارد

بر روی نسخه دوم باید بیشتر تعمل کرد. بازی در سال ۲۰۱۰ و در دوران اوج هفتمین نسل از کنسول های بازی، عرضه شد و عنوانی حتی کالت تر از جد بزرگ خود به حساب می آمد. Mafia II اینبار کاملاً اِلِمان عناوینی مانند Grand Theft Auto IV یعنی حالت های به خصوص یک بازی جهان آزاد (Open-World) را به کار گرفته، در حالی که به هیچ وجه یک بازی جهان آزاد نمی باشد! Mafia II داستانی کاملاً خطی دارد و درون یک شهر سربسته (Empire Bay) روایت می شود که تنها راه جابجایی در آن ماشین های دهه ۵۰ میلادی بوده و هیچ خبری هم از ماموریت های جانبی نمی باشد. همچنان داستان بازی مهم ترین نقطه قوت آن محسوب میشوند زیرا گیم پلی بسیار دست و پاگیر و در اکثر اوقات خسته کننده است. بازی همچنان در راه جلب توجه منتقدان (اینبار حتی برخی بازیکنان) شکست خورد و با کسب میانگین نمرات ۷۴ در سکوت فرو رفت. شاید اگر تلاش ملتسمانه سازندگان برای تبدیل مافیا به یک GTA (که کوچکترین نقطه مشترکی با هم ندارند) نبود، میتوانستیم آن طور که باید از Mafia II به عنوان یک بازی کامل و پایدار به اصول مافیایی یاد کنیم.

pic03 550 309

داستان، داستان و باز هم داستان. البته چیزهای جالب تری هم در بازی یافت می شود؛ البته منظورمان گرافیک است!

همانند اکثر کالت ها (چه در صنعت بازی های رایانه ای و چه در سینما و…) سری Mafia نیز طرفداران خاص خود را دارد که بی صبرانه منتظر بودند تا ببینند که سرنوشت بازی محبوبشان پس از گذشت بیش از ۶ سال چگونه رقم خورد. همه نگاه ها به E3 سال ۲۰۱۵ دوخته شده بود، اما گویا Mafia در کار نبود و ناامیدی باری دیگر تنها چیزی بود که نصیب طرفداران سرسختِ سری شد. اما گویا Take-Two که این اشتیاق را احساس کرده بود، نمایشگاه Gamescom را مرکز نهایی ملاقات طرفداران با بازی مورد انتظارشان دانسته و بلاخره در سال ۲۰۱۵ از سومین نسخه رسمی سری Mafia پرده برداری شد. بازی پس از کلی اخبار و حواشی امیدوار کننده در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۶ (مصادف با ۱۶ مهر ۱۳۹۵) برای کنسول های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی عرضه شد. با ما همراه باشید تا سری بزنیم به جهان Mafia III و ببینیم که آیا بلاخره نفرین این سری شکسته شده و میتوانیم شاهد یک عنوان کامل و در خور نام مافیا باشیم یا باز هم باید به یک داستان جذاب هالیوودی بسنده کنیم.

pic04 650 919

باکس آرت رسمی بازی

قصه های عامه پسند

داستان بازی حول شخصیتی به نام لینکلن کلی (Lincoln Clay) می چرخد. جوانی سیاهپوست که در اواخر دهه ۶۰ میلادی میزیستد و پیشینه زیبا و درخشانی ندارد. وی در ژانویه سال ۱۹۴۵ در حالی متولد شد که والدینش را بنا به دلایل نامشخصی از دست داد و باید در یتیم خانه ای زندگی کند. پس از تخته شدن در یتیم خانه، لینکلن مجبور به اسباب کشی به خیابان های ناامن می شود. پس از مدتی زندگی روی خوش به لینکلن کوچک نشان می دهد و شخصی به نام Sammy Robinson وی را به فرزندخواندگی می پذیرد و او را در کنار فرزند خود (الیس) بزرگ می کند. پس از گذشت سال ها و آغاز جنگ منفور ویتنام، لینکلن برای یافتن شخصیتش و شناخت حقیقت (به گفته خودش نجات برادرانش در جنگل) وارد جنگ می شود. از جمله چیزهایی که جنگ به وی می آموزد، مهارت هایش در تیراندازی با سلاح گرم از جمله اسلحه شات گان می باشد. پس از پایان جنگ و بازگشت لینکلن به خانه اش در New Bordeaux، وی توسط برادرش یعنی پسر حقیقی سمی، استقبال می شود و پس از ملاقات با وی در بارِ سمی طی اتفاقاتی، به استخدام گروهک خلافکاری که زیر مجموعه کوچکی از خانواده مافیای سال مارکانو است، درمی آید. مارکانو ترتیب یک سرقت مسلحانه از بانک را می دهد و لینکلن نیز در این عملیات حضور دارد و همدست وی نیز جورجی، پسر مارکانو است. لینکلن که رفاقتی بسیار صمیمانه با جورجی دارد، با اعتماد کامل به وی، وارد عملیات می شود ولی پس از سرقت از بانک، طبق نقشه های قبلی مارکانو، به لینکلن خیانت می شود و به منظور پس گرفتن سهم وی از سرقت، خانواده مارکانو بار سمی را به آتش کشیده و تمامی خانواده و نزدیکان لینکلن را می کشند. وضعیت خود لینکلن نیز با یک مرده فرقی ندارد. در حالی که آخرین نفس های لینکلن کلی در حال کشیده شدن هستند، وی توسط کشیشی به نام پدر جیمز نجات می یابد و حال می خواهد از تک تک فرصت هایی که در اختیار دارد استفاده کند تا انتقام تمام عزیزانی را که از دست داده، از باند مافیای شهر بگیرد. همانطور که پیش تر گفته شد، با یک داستان هالیوودی و تا حدودی کلیشه ای طرف هستیم؛ البته هر چقدر که بازی جلو می رود، داستان نیز درگیر کننده تر و تیره تر می شود، به گونه ای که حتی پیچش هایی نیز به جریان بازی وارد می شود. ایده ورود یک ضد قهرمان آن هم از نوع سیاه پوست به یک سری بازی که تماماً حول محور شخصیت های ایتالیایی و پیشینه های متفاوت میچرخید، شاید یک ریسک خطرناک و یک سنت شکنی بزرگ به نظر برسد، ولی فراموش نکنید که همین سنت شکنی ها بود که توانست سه شخصیت را در یک بازی عظیم به نام Grand Theft Auto V جای دهد و همچنان نیز یک عنوان فوق العاده باشد. در رابطه با شخصیت لینکلن میتوان گفت که وی همانند شوالیه ایست که برای یافتن خداوند و حقیقت درباره زندگی اش، پا به جنگ های صلیبی می گذارد و پس از سال ها جنگیدن متوجه می شود که تمامی این ها چیزی جز پوچی و تباهی برای وی به ارمغان نمی آورد، در نتیجه با بازگشتن به مکان اول خود سعی دارد تا همه چیز را از ابتدا شروع کند. صحنه هایی که یک مرد در میدان جنگ مشاهده میکند شاید نمونه ای در این جهان خاکی برای مقایسه نداشته باشند. لینکلن فردیست که تا آخر خط را طی کرده و از انجام چند کار کثیف دیگر ابایی ندارد. داستان بازی در سطح متعادل و قابل قبولی قرار دارد و میشود به دید نقطه قوت به آن نگاه کرد.

pic05 550 309

برده ای که اربابان خود را با زنجیر فولادی حلقه آویز کرد

سرقت بزرگ اتومبیل در دهه ۶۰

در رابطه با گیم پلی میتوان اینگونه گفت که: گیم پلی بازی مخلوطی از بازی Mafia II با تمامی عناوین جهان آزاد محوری است که پس از آن عرضه شدند! تقریباً هر چیزی که به فکر سازندگان رسیده در گیم پلی موجود است؛ از مخفی کاری گرفته تا تیراندازی در حین دویدن و حتی سایه هایی از پارکور نیز در بازی دیده می شود. در رابطه با سیستم تیراندازی میتوان گفت که شاید بهترین بخش گیم پلی باشد. تنوع اسلحه ها و همینطور مانور شدید سازندگان بر روی استفاده از اسلحه گرم و حتی نبردهای تن به تن که بسیار خلاقانه طراحی شدند از عوامل لذت بخش بازی به حساب می آید. لینکلن میتواند با تمامی اسلحه های درون بازی ارتباطی مقدس برقرار کرده و به سادگی با تمامی آن ها کار کند. هر چند که بازی شما را مجبور به ورود به میدان نبرد نمیکند و میتوانید هر ماموریت را به چندین روش مختلف به پایان برسانید. فراموش نکنید که پیش از شروع یک ماموریت (حالا به هر روشی که در نظر دارید) حتماً خود را با مهمات فراوان مسلح کنید زیرا تجربه ثابت کرده که اکثراً در بازی های اکشن نمیتوان یک ماموریت را تمیز به پایان رساند! سیستم کاورگیری که از زمان خلقت Gears of War تا به حال تغییر خاصی را شامل نشده نیز در بازی قرار دارد؛ البته میتوانید از این سیستم جهت مخفی کاری نیز استفاده کنید. سطح مخفی کاری با وجود اسلحه های بی صدا نیز تقویت شده و به مانند Watch Dogs میتوانید اکثر بخش های بازی را بدون کشتن افراد زیادی طی کنید (بعید می دانم که همچین کاری بکنید!). از آنجا که هوش مصنوعی کلاً حرفی برای گفتن ندارد و دشمنان فاقد هیچگونه هوش حقیقی یا مصنوعی هستند، در نتیجه شاید بهتر باشد بیخیال سیستم مخفی کاری شوید و با برداشتن یک شات گان، یک نفره به دل ارتش دشمن زده و دقایقی را از ترکاندن مغز آنان لذت ببرید. هوش مصنوعی شامل حال یاران و متحدانتان هم می شود و میتوانید از آن ها در ماموریت ها استفاده کنید. حال که صحبت از ماموریت ها شد باید به این نکته اشاره کرد که Mafia III برای تکرار نکردن اشتباه نسخه گذشته و همچنین هدر نرفتن جهان بازی، ماموریت های فرعی متفاوتی را به گیم پلی تزریق کرده که از حق نگذریم تنوع و لذت خاص خود را دارند؛ ولی بر اساس ضرب المثل معروفِ آمد ابرو را بردارد، چشم را کور کرد، ما شاهد ماموریت ها و مرحله های اصلی بدون تنوع و تکراری زیادی هستیم؛ البته نه به خشکی و بی تنوعی Mafia II (در یک مرحله باید با خودرو به پمپ بنزین های مختلف شهر بروید تا تنها چند نامه را تحویل دهید و این ماموریت بیش از ۱۵ دقیقه طول می کشد بدون این که هدف خاصی را دنبال کند). البته از آنجا که این ماموریت ها در قالب داستان بازی دنبال می شوند و شاید روایت داستان بتواند تا حدودی از بار خسته کنندگی آن ها بکاهد. زمانی که پا به اتومبیل می گذارید، شاید اولین و اساسی ترین تفاوت میان نسخه دوم با این نسخه را حس کنید. سیستم رانندگی و هندلینگ ماشین ها بسیار بهینه شده و بر خلاف هر دو نسخه قبلی که شدیداً در بخش راننگی ضعف داشتند، ایراد آنچنانی به آن وارد نیست. سرگرمی های فرعی نیز انتظار کلکسیونرها را میکشند و میتوانید تمامی آن ها را جمع آوری کنید (۵۰ عدد درست مانند نسخه قبلی)!

pic06 550 309

هیپی ها نیز در بازی حضور دارند؛ بلاخره دهه ۶۰ است دیگر!

تماشای روشنایی روز برای آخرین بار

گرافیک بازی به طور قطع به دو بخش تقسیم می شود: گرافیک بازی در  شب و گرافیک بازی در روز. اگر در شب به شهر و جریان های درون آن نگاه کنید، از چراغ های خیابان ها، ماشین های در حال حرکت و نور خیره کننده مغازه ها لذت میبرید، در هنگام غروب آفتاب نیز نورپردازی بسیار چشمگیر است، البته با مقداری باگ در نورپردازی کلی بازی که مربوط یه سایه ها و برخی بازتاب هاست.

pic09 550 309

خوناشام ها در شب ماهیت اصلی خود را نشان میدهند و در روز ناپدید میشوند؛ گرافیک بازی نیز دقیقاً از همین قاعده پیروی می کند!

در روز البته ورق کاملاً برمیگردد و روی دیگر بازی را مشاهده خواهید کرد. گرافیک بازی در روز به شدت ضعیف بوده و تو ذوق آدم میزند، البته از همان اول که تصاویر و تریلرهای گیم پلی از بازی منتشر شدند، می شد حدس زد که کنترل این بخش از دست سازندگان خارج است و نمیشود به این سرعت به آن بهبود بخشید ولی برای یک عنوان نسل هشتمی آن هم عنوانی به این عظمت شاید این موضوع یک نکته منفی بسیار بزرگ محسوب شود. گرافیک به گونه ای است که حتی نمای دوردست نیز مقوایی و غیر واقعی به نظر می رسد.

pic07 550 309

گرافیک در روز… در یک کلام: فاجعه!

اما فقط این موضوعات نیستند که درباره گرافیک، بازیکن را وحشتزده میکنند؛ کیفیت بسیار پایین بافت ها (تکسچرها) به شکل عجیبی بر بازی حاکم است؛ کافیست از نمای نزدیک به یکی از شخصیت ها خیره شوید تا به این قضیه پی ببرید. انیمیشن شخصیت ها، مخصوصاٌ لینکلن گاهی غیرطبیعی بوده و حرکت ناهماهنگ لب ها با کلمات که سابقه درخشانی در صنعت بازی ها دارند نیز دست از سر بازی برنداشته اند.

و در نهایت نیز قفل بودن نرخ فریم بازی بر روی ۳۰ آب سردی بر روی تمام پیش بینی های ما نسبت به گرافیک بازی ریخت و شاید اگر بر روی آن بیشتر کار می شد، سطح بازی بسیار بالاتر میرفت و حرف های بیشتری برای گفتن داشت. البته از گرافیک فنی که بگذریم، طراحی ماشین ها، ساختمان ها، لباس ها و… به منظور دست یابی هر چه بهتر به فضا و جو دوران دهه ۶۰ آمریکا، بسیار واقع گرایانه هستند و فقط با مدتی خیره شدن به اطراف خود (البته در روز!) میتوانید تمام آن حس و حال را از محیط دریافت کرده و برای ادامه بازی ترغیب شوید.

pic08 550 309

چهره پردازی ها میتوانست بهتر باشد؛ خیلی خیلی بهتر!

شلیک گلوله ها و آوای الویس

صداپیشگی ها به معنای حقیقی کلمه فوق العادست. هر شخصیت اصلی و فرعی از بهترین و کارکشته ترین صداپیشه ممکن برخوردار است. آقای الکس هرناندز (Alex Hernandez) صداپیشه ای که به جسم خشک و بیجان لینکلن، چنان ابهتی را اهدا کرده که قطعاً بدون آن تنها یک شاهد یک سنگ سخت بی احساس و پوچ میبودیم. در این بین ریک پاسکوالون (Rick Pasqualone) که باری دیگر صدای ویتوی کهنه کار را به گوش ما می رساند، بازگشته تا در کنار باقی تیم صداپیشگی عنوانی در خور یک Mafia تحویل ما بدهند. برای صداگذاری وسایل نقلیه و اسلحه ها نیز هیچ کم کاری خاصی صورت نگرفته و همه چی در حالت تعادل و مطلوبی قرار دارد. در نهایت موسیقی های میان بازی و رادیوهای ماشین باقی می مانند که همانطور که حدس میزنید، قرار است بهترین ترانه های مشهور دهه ۶۰ میلادی را برای شما پخش کنند. ۱۰۱ ترانه با دقت زیادی انتخواب شدند تا به هیچ وجه نقصی را در این موضوع احساس نکنید. هر سبکی هم که بخواهید در دسترس است: موسیقی راک کلاسیک، کانتری، R & B و حتی سبک تازه نفس و مشهور Soul.

شما خیلی بیشتر میتوانید با استفاده از کلمات زیبا و یک اسلحه در زندگی موفق شوید تا اینکه فقط با استفاده از کلمات زیبا

آل کاپون

با اینکه جدیدترین نسخه از سری بازی های Mafia آنطور که باید و شاید نتوانست رسالت دو نسخه سابق را تکمیل کند و همچنان این سری از نقاط ضعف زیادی رنج می برد، ولی باز هم باید به نیمه پر لیوان نگاه کرد، قرار نیست که همه بازی ها GTA باشند و تمام و کمال همه چیزهای رویایی را در اختیار ما قرار دهند. گاهی یک داستان تاریک و زیبا همراه با شخصیت پردازی های بی نظیر و به یاد ماندنی تنها چیزیست که بازیکنان به آن نیاز دارند و عنوان Mafia III نیز انتخواب بسیار درستی برای آن دسته از بازیکنان است. Mafia III یک بازی انقلابی نیست، ولی چیزیست که ۲۰ سال دیگر تبدیل به یک کالت کلاسیک تمام و کمال شود و کسی چه می داند، شاید بعدها قدر این دسته از بازی ها را بهتر بدانند و پی ببرند که چه قدرت نهفته ای درون آن ها پنهان شده بود که تنها به یک جرقه برای فعال شدن نیاز داشت.

mafia iii 453227716695557725

P.morgan 𔓙

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • این هم نقد مافیا ۳ تقدیم به کاربرای عزیزمون که چون می دونستم این بازی براتون خیلی مهمه به محض این که ۲-۳ روز قبل وارد ایران شد توسط کسری کاظمی عزیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت تا خیلی زود و تقریبا همگام با نمره های خارجی این عنوان، نقدش رو براتون منتشر کنیم. انشالله در مورد تمام بازی های بزرگ و مهم سعی خواهیم کرد تا همین کار رو انجام بدیم. امیدوارم که راضی باشید ازمون.
    خسته نباشی کسرای عزیز. مقاله بسیار عالی بود و ۲ بار کامل خوندمش.

  • Reza..GOW گفت:

    این مدت یه Open -world نداشتیم ۶۰ درصد Gta هم باشه من راضیم 😕 😕 😕

  • B گفت:

    ممنون بابت نقد :yes: :yes:
    چقدر سرعت نقد گیمفا اومده بالا :yes:
    من به موفقیت این بازی خیلی امید داشتم ولی خوب آنچنان موفق نشد ولی ارزش یک بار تمام کردنو باید داشته باشه :yes:

  • خب اول یه خسته نباشید بگم به اقا کسری :yes: :yes:
    خب نقد خوب و واضحی بود مشخص هست که بازی مشکلاتی داره که سازنده میتونست خیلی بهتر روی اونها کار کنه ولی در حال حاضر همین هست که داریم میبینیم و ای کاش گفتن ها فایده نداره از داستان بازی که مطمئن هستم جذاب هست و از جو مافیایی بازی هم خاطرم جمع شده پس پیش به سوی مافیا۳ و دیدار مجدد این دوست قدیمی :inlove: :inlove:

  • خدا خیرتون بده … به لطف شما حدود ۴۵ گیگ صرفه جویی در ترافیکم کردم

  • Mr Hill93 گفت:

    ممنون بابت مقاله
    این بازی خیلی تریلر نشون داد خیلی هایپ کرد ولی نسخه اصلی چنگی به دل نمیزد پول اضافه دارید برا تجربه بد نیست والا بازیای بهتری داره میاد ک انتخاب بهتری میتونن باشن
    مثل تامب رایدر و بتل ۱ و تایتان و کالاف

  • Iran_gamer گفت:

    نسخه اول بازی مافیا به نظر من یک شاهکار بود داستان درگیر کننده با حال و هوای دهه ۳۰ امریکا که موسیقی متن بی نظیر اون هنوز سال هاست تو گوشمه. حیف که دیگه مافیا های بعدی به کیفیت نسخه اولی نشدن.

  • mas گفت:

    خیلی ممنون از نقد
    و خیلی ممنون از سازنده ها که گند زدن به کل مافیا
    ۲و۳رو نمی ساختن خیلی بهتر میشد

  • Amirooo گفت:

    در مورد ایرادات بازی من چند مورد رو اضافه میکنم.
    ۱٫همونطور که قبلا گفتم باگ های بسیار بازی که امیدوارم هرچه زودتر با یه آپدیت درست بشه که حداقل برای دفعه دوم یه تجربه خوب داشته باشم.
    ۲٫سیستم تصادف ماشینها تقربا مثل واچ داگز.شما با ۱۰۰ تا سرعت برو تو دیوار نه چراغ ماشین میشکنه.نه تو شب نورش قطع میشه.گاهی اوقات یه خط رو ماشین نمیفته.
    و البته هوش مصنوعی بد که توی مقاله هم اشاره شد.به هر حال ازنظر من راحت ۲ دفعه میشه بازی رو تموم کرد و لذت برد.

  • SON OF EA گفت:

    امسال از هر چیزی انتظار داریم دارن ما رو نا امید میکنن
    اون از DC
    این از مافیا
    ای بابا چرا اینجوری شده
    گرافیکش هم حتی ایراد داره!!!!

  • Alucard1991 گفت:

    همین بلا سر واچ داگ ۲ هم میاد… شک ندارم
    اینجاست که شرکت راکستار نشون میده فقط کار خودشه که همه رو شگفت زده کنه
    اونم با معرفیه رد دد ۲

  • John Linneman گفت:

    سر و ته نسل هشت رو که بزنی به سه تا کلمه فقط میرسیم : وعده ی دروغ . هایپ . مشکلات فنی .

  • Vito Scaletta گفت:

    من مطمئنم شما داستان بازی رو اصلا تموم نکردین و بازی رو به صورت کامل ادامه ندادین نمرش به نظر من ۹.۵ هست

  • mojtaba33 گفت:

    شما خیلی بیشتر میتوانید با استفاده از کلمات زیبا و یک اسلحه در زندگی موفق شوید تا اینکه فقط با استفاده از کلمات زیبا

    آل کاپون.
    کل نقد یه طرف این سخن هم یه طرف 😀 من الان میخوام توزندگی موفق بشم از کجا اسلحه پیدا کنم :silly: مافیا برای من فقط نسخه ۱ خیلی مزه داد بهم مخصوصا صدا گذاری افکت ها تو بازی هنوز که هنوز من بازی رو ندیدم مثل مافیا ۱ صدای بارون رو شبیه سازی کنه وقتی سوار ماشین میشدی صدای بارون عوض میشد حس اینکه واقعا رو سقف ماشین بارون میخوره خیلی لذت بخش بود

    • Duxci Amini گفت:

      اخ راست میگی واقعا هنوز که هنوزه المانهایی مافیا ۱ داره که تو هیچ بازی ای من ندیدم .
      نمونه اش پلیس هاش که ۳ درجه جریمه ،بازداشت و حکم تیر داشتن!! این جوری نبود که مثل بقیه بازی ها باماشینت میخوردی به سپر ماشین پلیس با شاتگان ازت پذیرایی کنن :wilt: قشنگ پیاده میشد با یه کات اسکرین جریمه ات میکرد همونجام از موجودیت کم میکرد 🙁 :inlove:

  • shahab_JN گفت:

    سلام کسی کیدونه فروشگاه پلیر وان اخر چی شد؟ اگر میشه ادرس سایتش رو بدید ممنون

  • MahdiLGMMP گفت:

    گرافیک مافیا دو واقعا شاهکاربود از این بهتر بود :pain: :struggle:

  • Edward kenway گفت:

    ممنون بابت قرار دادن این نقد پر محتوا
    حالا انتقاد:
    متای مافیا دو ۷۷ شد نه ۷۴
    والا نمیدونیم یکی میگه طراحی مراحلش خوبه یکی میگه بده این دیگه خیلی عجیبه اکثرا میگن تنوع لول دیزاینش خوبه بعضی ها هم میگن خیلی تکراریه اینو دیگه باید خودمون بازی کنیم تا بفهمیم چطوره
    تو اون عکس هایی ۴k که بافت ها اونقدرام بد و بی کیفیت نبودن
    حالا بازی میکنم ببینم چطوره نقد منصفانه ای هست یا نه

    • سلام و ممنون از اینکه مطالعه کردید
      من نمره متا رو روی نسخه ایکس باکس پایه قرار دادم که همون ۷۴ هست فکر کنم نسخه پی سی بود که ۷۷ بود
      در مورد دیزاین هم گفتیم تو مقاله که ایرادی وارد نیست و همچی رنگ و بوی دهه ۶۰ را دارد فقط طراحی صورت شخصیت ها و گرافیک فنی هست که تو ذوق میزنه

      • Edward kenway گفت:

        نسخه اصلیش نسخه pc بوده پس متاش هم باید همون باشه.
        درباره طراحی مراحل بازی چزای خوبی شنیدم و میگن تکراری نیستن اما شما اونو جزو نکات منفی حساب کردین باید به ساز کی برقصیم؟
        خب اگه فقط گرافیکش مشکل داره پس نمره زیاد منصفانه نیست وقتی بازی همه جا خوب و عالی عمل کرده به جز گرافیک فنی (که اونم با آپدیت حل میشه) نباید فقط بخاطر اون تا این حد نمره رو پایین آورد.

        • اولا: نسخه اصلی؟ بازی مولتی پلتفرم هست چیزی به اسم نسخه اصلی وجود نداره برای هر سه پلتفرم یکسانه
          دوما: مراحل اصلی بازی رو حتی آی جی ان هم تایید کرده که تکراری میشن بعد از یه مدت، پس کاری به طراحیشون نداریم (که انصافا هم خوبه) چیزی که به عنوان نکته منفی ذکر شده تکراری شدن اوناست نه طراحیشون
          در ضمن بازی ای که بخواد با آپدیت مشکلاتشو حل کنه بهتره که از همون اول تاخیر بخوره تا از ریشه بخشکونه اون مشکلاتو

  • Duxci Amini گفت:

    سلام نقد واقعااا عالی بود. نه مثل بعضی ها چشم و گوش بسته بیخودی تعریف و تمجید کرد و نه مثل بعضی دیگه کاملا تخریب. ممنون بابت نقد زیبا :rose:

    اما نظر خودم به این بازی: من که بازیش نکردم حالا حالاهام بازیش نخواهم کرد چون بازی ای که نام مافیا رو یدک میکشه اصلا حق نداره اینقدر ضعف داشته باشه درحالی که این داره :smug: :dazed:

  • P.E.K.A گفت:

    راجب عکس اول فیلم Goodfellas شدیدا پیشنهاد میشه یکی از بهترین فیلم هایی که تا حالا ساخته شده

  • God of war گفت:

    ایشالا اخر این ماه که بتلفید اومد هر دو بازی یعنی مافیا و بتلفیدو میخرم واسه پی اس چاره عزیز

  • ali_msi گفت:

    بد نیست نمیدونم چی بگم هنو کرک نشده دانلود کنم ولی میگرم دانلودش میکنم

  • Amir.P گفت:

    اولاً از نقد خوبتون تشکر میکنم. پیشنهاد میکنم مطالبی که در زیر نوشتم رو بخونید چون حدود ۱۵ ساعت این بازی رو انجام دادم و دارم اینا رو میگم. همچنین فن شدید سری مافیا هستم:
    تمام ایرادهایی که در این نقد نوشته شده کاملاً درسته. متاسفانه گرافیک بازی به شدت داغون هستش و مثلاً اگه بازی تو سال ۲۰۱۰ منتشر میشد شاید حرفی برای گفتن داشت. البته مافیا ۲ که تو همون سال ۲۰۱۰ منتشر شد و یک مطلبی هم در یک سایتی در موردش نوشته شد به نام ” معجزه رنگ”. اصن این بازی اند رنگ آمیزی و طراحی مرحله بود ولی متاسفانه این نسخه سوم اصلاً هیچ بویی از اون دو نسخه قبلی نبرده. زمان مافیا۲ بازی رو خیلی کوبوندن که حقش نبود فقط مشکل کمبود ماموریت داشت ولی این بازی رو هرچی بکوبونن کمه. اگه متاش ۶۰ بشه خیلی هم از سرش زیادیه.
    جدا از گرافیک، گیم پلی و بالخصوص گان پلی بازی عالیه و رانندگی و صداگذاری هم که خیلی خوب کار شده. نمیدونم سازنده ها به چی فکر میکنن: از یه طرف می بینی که برای دنده عوض کردن ماشین انیمیشن ساختن، از یه طرف چندتا بوتیک تو بازی نذاشتن که بشه لباس عوض کرد. :reallyangry:
    آخه مگه مافیا بدون کت شلوار و کلاه شاپوری معنی هم داره؟؟ :-(( :-((
    در کل این حرفا هرچی هم زده بشه فایده ای نداره و کاش بازی رو نمیخریدم و همون کرکیش رو میگرفتم تا ضربه ای بر اینا وارد بشه همونطور که تو استیم همه دارن همینو میگن.

  • milad.ps4 گفت:

    ممنون اقای کاظمی بابت نقد زیبا و منطقیتون امیدوارم بودم این بازی در حد گوتی باشه اما نشد عیبی نداره :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • Hamed72 گفت:

    این نسل واقعا ب گند کشیده شده.انقدر مانور روی گرافیک دادنو،وعده های دروغین و داستانهای نه چندان جذاب. :-((
    امیدی دیگه ندارم ب بازیهای این نسل و مطمئنا نسل بعد هم از این قاعده مستثنی نیست. :no: :no: :no:
    بابت نقد هم ممنون :yes:

  • همه چیز عالیه فقط یک سری مشکلات توی گرافیک هست و یکسری مراحل تکراری هم موجوده .
    به نظرم مافیا ۳ ارزش بازی کردن رو داره چون واقعا در تمام زمینه ها غیر از نکاتی که بالا عرض کردم عالی هست!

    • mahdi m77 گفت:

      یادمه گفتی این بازی انچارتد ۴ رو میفرسته جهنم چی شد پس 😉
      راستی قرار بود گوتی بشه که مافیا ۳ :-((

      • در فضایی دوستانه مقداری شوخی کردیم وگرنه هممون میدونستیم که گوتی نمیشه.
        دوستان من تمامی حرف هایی هم که زدم از خودم نگفتم اینا حرف هایی هستند که IGN زده.
        نقد IGN تقریبا نسبت به مافیا مثبت بوده و مثل بعضیا بازی رو تست نکرده نقد نکردن.

        • Dante76 گفت:

          شوخی؟! کامنت های تو در مورد انچارتد ۴ ( تازه تو پست انچارتد ۴!)
          “یک بازی مزخرف و کاملاً بی ربط!”
          “مافیا شاهکاره و حق توهین بهش موجود نیست انچارتد از این بازی هاست که نوب ها بازیش میکنن” هیچ دلیلی برای شکست مافیا نیست و هیچ دلیلی هم نمیتونید بیارید برای هر سوالتون جوابی دارم لطفا احترام خودتون رو نگه دارید با کسی هم شوخی ندارم ”
          سکوت کنید یک مشت نوب دهه هشتادی نشستن دارن انچارتد بازی میکنن
          و صد تا کامنت بی ربط و فن بازی بیش از اندازه!!!

        • Dante76 گفت:

          شوخی؟! نظر های تو در مورد انچارتد ۴ ( تازه تو پست انچارتد ۴!)
          “یک بازی چرت و کاملاً بی ربط!”
          “مافیا شاهکاره و حق تو.هین بهش موجود نیست انچارتد از این بازی هاست که نو.ب ها بازیش میکنن” هیچ دلیلی برای شکست مافیا نیست و هیچ دلیلی هم نمیتونید بیارید برای هر سوالتون جوابی دارم لطفا احتر.ام خودتون رو نگه دارید با کسی هم شوخی ندارم ”
          سکو.ت کنید یک م.شت نو.ب د.هه هشتا.دی نشستن دارن انچارتد بازی میکنن
          و صد تا کامنت بی ربط و فن.بازی بیش از اندازه!!!

          • mahdi m77 گفت:

            داداش دیگه نیاز نیست حالشو بگیری طرف خودش فهمیده مافیا جلو انچارتد شوخیه شما ضایش نکن 😉

            • AMIR.PC73 گفت:

              مسعود از دوستان قدیمی ماست و کسی که اونو بشناسه میدونه که همیشه شوخی میکرده حتی وقتایی که میگفته شوخی ندارم .
              شات های صحبت هامون توی تل موجوده که میگه این حرفا رو برای عصبی کردن سونی فنها میزدم 😀
              ده هشتادی ؟!! شما چیز دیگه ای هم برای گفتن دارید ؟ تا با یکی بحث میکنید سریع حرف از سن و سال میزنید . اصلا از کجا میدونید مسعود دهه ۸۰ ایه ؟

            • mahdi m77 گفت:

              (((سکو.ت کنید یک م.شت نو.ب د.هه هشتا.دی نشستن دارن انچارتد بازی میکنن)))
              این جمله مسعوده نه دانته 😐
              بعدشم توهین به بازی شده شوخی؟؟؟
              چطور پس امثال شما به cell گیر میدید؟؟؟
              اونم داره شوخی میکنه 😉
              ماهم وقتی میگیم جعبه بی انحصار یا بدون انحصار داریم شوخی میکنیم و فقط میخوایم فنای مایکرو عصبی بشن!!!!!!!!!!!
              فک نکنم استدلال قابل قبولی باشه!!!

            • Dante76 گفت:

              AMIR.PC73 چرا وقتی کامنت منو نمیخونی جواب میدی؟
              مسعود این حرف رو زده!! دقیقا تا نمیتونن بحث کنن حرف از سن و سال میزنن مثل مسعود! داداش امیر مرسی که جواب مسعود رو دادی با این حرفت “ده هشتادی ؟!! شما چیز دیگه ای هم برای گفتن دارید ؟ تا با یکی بحث میکنید سریع حرف از سن و سال میزنید . اصلا از کجا میدونید مسعود دهه ۸۰ ایه ؟” :laugh:
              با این که فکر کردی من به سن دیگران گیر میدم :rotfl:

            • AMIR.PC73 گفت:

              ای خدا لعنتت کنه مسعود آبروم رفت :rotfl:
              شرمنده من زود قصاوت کردم از همه عذر میخوام هم دانته هم مهدی 😀 :snicker:
              در ضمن من یکی از طرفداران Cell هستم

            • Dante76 گفت:

              نه داداش عیب نداره! این اشتباه خیلی رایج هست! :yes:

        • ALIREZA A.T.A گفت:

          دوستان اگه مسعود رو تو فرموم بسناسید همیشه شوخی میکنه فقط ۵٠ تا خبر رو شوخی نکرد :rotfl: مسعود همیشه شوخ طبع حتی یکدفعه گفت انچارتد بده ولی فرداش داشت بازی میکرد 😐 :rotfl:

  • نقد خیلی خوب بود ممنون.
    متاسفانه شکست خورد منتظره واچ داگز هستیم :-))

  • Tommy Angelo گفت:

    من ک نمیدونم چجوری به بازی با متای ۸۸ نتونسته نظر منتقدین رو جلب کنه؟

  • INSIDE 1990 گفت:

    خب اینم به لیست طولانی بازی های مورد انتظاری که این نسل ناامیدم کرد اضافه میکنم از همین الان اعلام میکنم دیگه واسه هیچ بازی هایپ نمیشم تا وقتی بیاد چون بعدش ممکنه حسابی ضد حال بخورم
    ممنون آقا سعید بابت نقد خوب و دقیقتون :rose:

  • GAMER 1995 گفت:

    نقد خوبی بود
    ولی کاش ۸ میدادید به بازی
    امروز هم یه ابدیت منتشر شد که قفل فریم رو ور میداره
    از دوستانی که بازی رو انجام دادن یه سوال دارم
    بازی شما هم لگ داره pc

  • Pourya gamer گفت:

    فکر کنم تو کی گیمز یه نسخه هم به گیمفا فرستاده (شوخی)، با این حال بازی اصلا ان چنان که ازش انتظار می رفته نتونسته به خوبی عمل کنه ، و باز هم هیپ بی خودی ، کاشکی وقت بیشتری صرف ساخت بازی می کردند تا یه بازی درست و درمونی دست گیمرا می دادند، به شخص همیشه دوست داشتم استودیوی م،ا،در (تو کی اینتراکتیو ) ساخت این چنین بازی رو از همان ابتدا به دست راک استار کبیر می سپرد تا شاهد یک بازی فوق شاهکار از راک استار می بودیم.
    با تشکر از نقد خوبتون.

  • ایدن گفت:

    خوشبختانه با تمام این مشکلاتی که در نقد گفته شد میتونم کنار بیام 🙂
    انشالله تا ۱۰-۱۵ روز دیگه شروعش میکنم.این چند وقت نبود یک بازی جهان باز رو اعصاب بود.باهاش تا موقعی که بتونم واچ داگز ۲ رو بگیرم سرگرم میشم 🙂 لحظه شماری میکنم بتونم بازیش کنم

  • حیف که از تمام پتانسیل هاش استفاده نکرد

  • Retrogamer گفت:

    مرسی بابت نقد :rose:
    سرعت عملتون خیلی خوبه :yes:
    بخاطر داستانش هم شده حتما تجربه کنید. :heart:
    _____________
    بعضی کاربران میگن بهتر میبود ۲ و ۳ رو نمیساختن. اگه ۲ و ۳ نمی ساختن، آنوقت میان میگن چرا نمیسازه! 😐 خوب دوستان! اونا نهایت تلاششونو کردن بازی خوبی بسازند.

  • John Shepard گفت:

    دیشب پریشب بود تو یوتیوب ویدئو می دیدم واقعا تکسچر صورت آدما پایینه . فکر میکنم روزولوشن صورت حتی پایین تر از ۷۲۰p باشه و Upscale میشه .
    اون گرافیکی که تو تریلر های E3 نشون دادن الان اگر تو بازی وجود داشت کنسول ها میترکید .
    من نمی دونم بازی با پتانسیل به این بالایی رو چرا Take Two سپرده به ۲k و از اون مهمتر چرا میدن دست تیم های بی تجربه بسازن که اینطوری پر باگ بشه و بازی بی روح بشه . این بازی اگر دست یکی از تیم های راکستار بود عین GTA تا ۴ سال فروش فضایی داشت و با متای بالا یکی از شاهکارهای نسل میشد.
    البته نا گفته نماند این عکس از بازی که تو روز گذاشتین مال تنظیمات low پی سی هستش . وگرنه گرافیک و نور پردازی تو روز خیلی بهتره . من مقایسشو تو یوتیوب دیدم .
    دقت کنین همه افکت های این عکس خاموشه

  • John Shepard گفت:

    این گرافیک در روزی که گذاشتن مال تنظیمات Low ورژن پی سی ه

  • Koloo گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید به همه دوستان
    دوستان پیسی گیمر من یه سوال دارم اینکه بازی رو با کرک نصب کنیم باگی تو بازی ایجاد میشه؟؟
    اگه اره راه حل چیه کدوم راه از همه بهتره ؟مرسی از همه

  • dimoomid گفت:

    این هم از مافیا بازی که بدون شک خیلی زود از تک و تا خواهد افتاد و از یادها خواهد رفت. البته دوستان متعصب بهتره قبل از حمله کردن کمی تامل و تفکر پیشه کنند. بد نیست سری هم به پستهای یکی دو هفته اخیر قبل از انشار بازی بزنید در اون پستها یکی دو تا کامنت خیلی هوشمندانه وجود داشت که نویسنده با توجه به گیم پلی های منتشر شده از بازی پیش بینی کرده بود بازی از جنبه تکراری شدن ضربه خواهد خورد و حتی در پستی به نهایتا نمره هفتاد و عدم تحویل گرفته شدن از سوی منتقدین اشاره شده بود حتی از طرفداران مافیا درخواست شده بود که به این کامنت حمله نکنند و با تعصب اصرار بر گوتی بودن مافیا نداشته باشند… البته من قبول دارم مهم لذتیه که خود گیمر از یه بازی میبره و بازیی که نمره کمی هم گرفته ممکنه برای خود شخص کاملا جنبه شخصی پیدا کرده باشه و از اون لذت ببره. اما هرچقدر هم بقول بعضی دوستان نمره و متا کشک باشه و نباید به اون اهمیت داد اما در یک چیز شک نکنید و اون اینه که متا بیانگر عمر یک بازی خواهد بود بدون شک شاید بتونید از بازی که متای بالایی نگرفته لذت ببرید امت این رو بدونید که این بازی رو خیلی زود فراموش خواهید کرد این بازی بازی نخواهد بود که شما روزها و ماهها با اون زندگی کنید و خودتون رو در غالب اون بازی جستجو کنید و بعد از یک سال هوس کنید برای دهمین بار اون رو دوباره و دوباره و… از ابتدا ببلعید. بازیهای اینچنینی که مافیا نمونه بارزی از اونهاست شاید شما رو به اوج لذت ببره اما لذتی کوتاه و بدون تکرار لذتی که بدون شک بعد از یک ماه حتی وسوسه برانگیز هم نخواهد بود بسیاری از ضعفها رو با دیدن دو یا سه گیم پلی از بازی میشد حدس زد اما جالب دوستانی هستند که این وسط تنها با تعصب و احساس شخصی و بی منطق هرگونه نظر و انتقاد مخالف رو فقط و فقط میکوبیدند و اصرار داشتند که این بازی گوتی ساله و لاغیر اونهم در حالی که تنها ملاک سنجش بازی گیم پلی هایی بودند که نقطه ضعفهای بازی رو فریاد میزدند.

    • Hamed72 گفت:

      دیگه ایده ها و خلاقیت ها ته کشیده داداش.همینجور بازیهای بی کیفیت با داستانهای نچسب عرضه میشه و ب خورد ما داده میشه.بعد ی مدت هم فراموش میشن و محو میشن.این از نسل ۸٫مطمئنم ک پرو و اسکورپیو هم بیان هیچ چیز دیگه ای عوض نمیشه.چ فایده ای داره بازی ۴K اجرا شه وقتی ک بازیها هیچ هیجان و لذتی نداشته باشن.واقعا پشیمونم ک PS4 گرفتم و هنوز ی بازی درست و حسابی نظرمو جلب نکرده. :-/

      • Edward kenway گفت:

        ای بابا باید اینو واسه چند نفر تعرف کنم؟ 😐 :-((
        این بازی هرجا خراب کرده باشه تو داستان عالی عمل کرده هرکی از راه میرسه: داستان ضعیف ، داستان نچسب
        مهم ترین بخش این بازی داستانشه حالا باز بیاین بگین داستان ضعیف منبع؟؟؟؟

  • دادا متا پتا همش نظر شخصیه تو این نسل فقط کسی که سیستم ۱۰ میلیون به بالا داره میتونه لذت واقعی بازی کردنو بفهمه از یه حدی که گرافیکو میاری پایین دیگه حتی اندازه گیمای ۱۴ سال پیشم حال نمیده این نسل نسل پولداراس نه ما

  • بازی مافیا ۱ و ۲ توسط ۲K Czech توسعه داده شد و هیچ باگ قابل توجهی نداشت، ولی نسخه سوم رو به Hangar 13 که یک استودیو نوپا و بی تجربه هست دادند و ۲K Czech نقش خاصی نداشت، نتیجه کار باگ های فراوان، گرافیک پایین و افت فریم در هنگام رانندگی از ۵۹ تا ۳۵ (بعد از پچ ۱٫۰۱) هست.

    لینک دانلود ENB SweetFX preset برای کسایی که از رنگ های مات و بی روح این بازی خسته شدند:
    sfx*thelazy*net/games/preset/6205

  • فرشاد گفت:

    بابت عکس اول جا داره یه خدا بیامرز به بازیگرانی که دیگه در بینمون نیستن بگم مثل مارلون براندون – جان وین و خیلی از این اساتیدی که شاهکار های سینما رو به ما نشون دادن و عکس دوم هم باز تسلیت داره بابت غم از دست دادن مردی شریف و درست کار تامی رو میگم بچه محلمون بود روح همگی این بزرگان شاد و یادشان گرامی مافیا ۳ رو هم تجربه کردم میگم خدمتتون

  • Feryy گفت:

    این بازی میتونست یه بازی فوق العاده بشه،از نظر داستان که بسیار خوبه،گیمپلی و گان پلی خیلی خوبی داره،ولی بخاطر ناشی بودن و کم کاری از نظر گرافیکی استودیو سازنده، این بازی اونجوری که باید باشه ظاهر نشد.امیدوارم این مشکلات فنی و گرافیکیه بازی با آپدیت حل بشه

    • mahdi.gamer77 گفت:

      اره
      منم دارم بازی میکنم…گیم پلی و مبارزات در یک کلام محشره
      گرافیک توی شب فوقالعاده زیباست..ولی تو روز تاره و دور تر خیلی بد دیده میشه که بنظرم بشه با ماد یا با اپدیت توسط خود سازندگان به راحتی حلش کرد
      موسیقی متن و داستان و شخصیت پردازی تا اینجایی که پیش رفتم و فهمیدم عااااااااااالیه
      طراحی مراحل هم که فقط کشتنه ولی برعکس واسه من نقطه قوت حساب میشه چون فقط دوست دارم بکشم 😀 بس که مبارزاتش عالین
      هوش مصنوعیش ولی بنظرک یکم سه میزنه…به سختی شناسایی میشی ولی وقتی شناسایی بشی با با بهترین هوش مصنوعی طرفی 😐 😐 جوری تیراشون دقیقا میخوره که…
      در کل بنظرم بازیش عالیه و لیاقتش بیشتر از ایناست

      • Edward kenway گفت:

        من هنوز بازی نکردم اما چند تا گیمپلی تو یوتیوب دیدم گرافیکش تو شب عالیه ولی تو روز درسته یکم بد میشه اما نه تا حد فاجعه
        هوش مصنوعیش قیقا همون طوریه که گفتی
        چهره پردازی خوبه اما میتونست بهتر باشه در کل قابل قبوله
        داستان و شخصیت پردازی عالیه لینکلن بر خلاف نظر خیلی از نژادپرستان یه شخصیت پردازی عالی و یه پیشینه فوق الاده داره اما یه قیافه ضایع (شوخی)
        مراحل فرعی تعدادشون خیلی زیاده نسبت به بل یه نقطه قوت به حساب میاد
        انیمیشن های بازی عالین کاملا بی نقصن
        مبارزات و فینیشر ها فوق الاده متنوع هستند
        طراحی مراحل در وضع خیلی خوبی قرار دارن اما فقط کمی تکرارین
        گان پلی و رانندگی فوق الادن جنگلا و محیطای غیر شهری طراحی خیلی عالی ای دارن در کل به جز هوش مصنوعی کل گیم پلی نکته مثبت به حساب میاد
        موسیقی و داستان در یک کلام در حد شاهکار ظاهر شدند
        گرافیک تو شبش عالیه هم چنین طراحی لوکیشن ها اما تو روز فقط تو ذوق میزنن در کل گرافیکش هنریش در حد خوبه اما گرافیک فنیش یه نقطه ضعفه
        تو گیم پلی هایی که دیدم به جز کمی ایراد گرافیکی “کوچیک” و تعدادی باگ نه چندان اعصاب خورد کن ایراد بزرگی ندیدم
        در پایان باید بگم که نسخه های قبلی بیشتر
        داستان محور و گرافیک محور بودن
        اما این نسخه بیشتر داستان محور و گرافیک محور
        حقش خیلی بیشتر از این نمرست در ظالمانه ترین شکل ممکن نمرش باید ۸ باشه
        به زودی بازی میکنم و بقیه چیز هاش پی میبرم

    • ALIThelastofus گفت:

      بازی خوبیه فقط بدساخته شده و۱۰تا ایراد داره که اونم با۲۰ گیگ آپدیت حل میشه باور کن تازه وقتی تموم شدازبعدش قشنگ ترم میشه چه نوشته های قشنگی خخخخخخخخخخخخخخخخ

  • Edward kenway گفت:

    ببخشید یه سوال اگه گرافیک تا این حد ضعیفه ینی اون تصاویر ۴k الکی بودن؟ 😐 😐

  • sina4123 گفت:

    دوستان امروز بازی و ps4 شو گرفتم و مقداریشو بازی کردم

    اول از همه باید بگم متاسفم برای خودم که حرفای منتقدین و سایتایی که نمره دادن تو گرفتن این بازی و لذتی که ازش میبرم تاثیر داشت
    باید بگم این بازی عالییییه عالی
    تیراندازی فوق العاده کار شده بسیار عالی و نرم و روون
    رانندگی عالیی نرم و روون
    راه رفتن و دویدن کاراکتر عالیی و نرم و روون
    زد و خورد های فاصله ی نزدیک عالی
    شهر زیبا
    فضای دهه ی ۶۰ به زیبایی دیده میشه
    صدا گذاری و موسیقی های عالیی
    گرافیک عالیی ولی با ایراد

    ایراد هایی که دیدم باگ های زیاده مثل
    باگ نداشتن تکستچر بعضی از ماشینا
    باگ جابجایی تکستچر بعضی جا ها
    که اینارو میشه تحمل کرد غیر از باگ تاریک و روشن شدن هوا
    تنها موردی که منو آزار میده همینه
    هوش مصنوعی هم به نظرم عالییه هیچ ایرادی از هوش مصنوعی ندیدم
    دوسه تا ایراد فیزیکی و فنی تو بازی است مثل وقتی که مااشین میخوره به کاراکتر اصلا هیچ اتفاقی نمیفته فقط جونش کم میشه
    یا وقتی که از ارتفاع پرش میکنه صاف میاد رو زمین

    در کل راضیم واقعا
    امید وارم این باگ ها مخصوصا تاریک و روشن شدن هوا با آپدیت حل بشه
    نمره ام به بازی البته تا اینجا
    ۸ از ۱۰

    • Edward kenway گفت:

      دیگه داری زیاده روی میکنی هوش مصنوعی رو همه جا ایراد کرفتن ازش (گرچه فکر نمیکنم منتقدی بخاطر هوش مصنوعی از بازی نمره کم کنه)
      گرافیک هم از تریلراش معلوم بود مشکل داره
      خوشبختانه من گرافیک پرست نیستم و داستان پرستم

    • sina4123 گفت:

      والا هوش مصنوعی که من دیدم خیییلی بهتر از اون چیزی بود که تو تریلر های انتقادی بازی دیدم

    • dimoomid گفت:

      دوست من sina4123 مهم این نیست که در تجربه روز اول چه لذتی خواهید برد مهم اینه که این لذت تا چه زمان ماندگار و با طراوت خواهد ماند و بعد از گذشت روزها یا هفته ها یا ماهها یا مثل برخی شاهکارهای هنر هشتم پس از سالها و پس از بارها و بارها تجربه بازهم هوس خواهید کرد بی تابانه مثل تجربه امروزتون بازهم اونرو تجربه کنید ؟ باور کنید عمر بسیاری از بازیها از این منظر به هفته هم نمیرسه… بنظر شما عمر مافیا۳ چقدره ؟ خوشحال میشم نظرتون رو بدونم دوست عزیز.

  • Matt Murdock گفت:

    اگه توی پست تصاویر ۴K از داستان ایراد گرفتم از تمامی طرفدارا عذرخواهی میکنم
    امیدوارم از بازی لذت ببرین
    از منتقد عزیز هم برای سرعت عملشون تشکر میکنم
    ولی بنظر در کل بازی انتظاراتو بر آورده نکرد

    • Edward kenway گفت:

      منم از شما
      :-(( :-(( :-(( :-((
      دیدم همه دارن از همه چیز بازی ایراد میگیرن بازی تو همه چی یه ایراد هایی داره به جز داستان
      فقط تو داستان مثل یه شاهکار عمل کرده بود من دیدم یکی داره از همون بی نقص ترین قسمتش ایراد میگیره نتونستم خودم رو کنترل کنم شرمنده اگه حرفی زدم.
      :-(( :-((

  • Sly stallone گفت:

    فک کنم با آپدیت مشکلات گرافیکی حل بشن… من که هنوز این عنوانو تجربه نکردم ولی انگار انتظاراتو براورده نکرده 😐

  • Game 90 گفت:

    بازی خیلی خوبیه.تشکر بابت بررسی بازی.یادش بخیر یه بزرگواری اینو رقیب گوتی انچارتد می دونست 😀

  • davidvilla گفت:

    برای عنوان بهترین بازی سال انتظار داشتم رقابت تنگاتنگی بین quantum break و mafia3 و uncharted4 و duse ex شاهد باشیم ولی حالا دیگه دارم مطمئن میشم uncharted بدون با فاصله عنوان گوتی رو کسب میکنه .بازی های بزرگی که انتظارات زیادی ازشون داشتیم حتی نزدیک به بازی ناتی داگ هم نشدن 😐

  • به نظر من انصاف نیست که یه بازی رو همون روزای اول نقد کنن چون ممکنه یه ایراد فنی داشته باشه و به سرعت حل بشه. نظر من اینه که بهتره بذارن شرکت بازی ساز بعد از ارائه نسخه نهایی آپدیت های لازم رو انجام بده و بعدش بازی نقد بشه.

    • Edward kenway گفت:

      منم داشتم دقیقا به همین فکر میکردم آخه گیمفا کی بازیارو همون روز انتشار نقد میکرد؟
      که دقیقا اومدین دست گذاشتین رو بازی ای که اینهمه مشکل فنی داره و همچنین ایهمه طرف دار داره باید حداقل یک هفته بعد از انتشار نقد میکردین.

    • Nader13 گفت:

      یا باید شرکته بازی ساز اول ایرادارو برطرف کنه بعد بازیو بده وقتی عجله میکنن حقشونه هرچی نمره کم بشه چون بازی ناقصه هنوز مشکلاته شدیده گرافیکی داره خصوصا باگا این ی نقطه ضعفه ک ی بازیو بدی بیرون ک هنوز کامل نیست

  • Ali Nietzsche گفت:

    با تشکر و سپاس فراوان از آقای کاظمی بابت سرعت عمل بالا! واقعا کارتون حرف نداره… تو بخش مراحل تکراری واقعا تا تهش حق با شماست و و چند بار من بشدت خسته شدم…. بازی نواقصی هم داشت… فروشگاه و بوتیک نبود که برم لباس بگیرم 😐 اونم تو یه بازی اوپن ورلد….
    ولی یه دو سه چیزو باید گفت…. بابت باگ‌ نباید از بازی نمره کم کرد! با اپدیت حل میشه…. گرافیک تو روز همچنان بنظرم با آپدیت قابل حله…. نباید واسه گرافیک از بازی نمره کم کرد وگرنه باید به فال اوت ۶ میدادیم! نمره من ۸.۵
    موفق باشید :yes:

  • Taun گفت:

    از همون اولین تریلرش مطمئن بودم این بازی ب گل میشینه و نمیتونه بازی بزرگی باشه
    حیف دو نسخه ی قبل …

  • Blue Moon گفت:

    به نظر من نمره خیلی پایینی دادید بابا به خدا تو کات سین ها حتی بهتر از جی تی ا هستش گیم پلیش بدتر یا بهتر نیست سبکش فرق میکنه داستانش اتفاقا خیلی خیلی قویه و به آدم انگیزه میده موزیکش رو هم گوش بدید فکر نمیکنم که تو هیچ یک از بازی ها حتی آنچارتد به این قدرت نیست
    من واقعا این بازی رو خیلی دوست دارم حتی بیشتر از آنچارتد
    سایت رددیت رو چک میکردم همه ازش تعریف کردن به خصوص تیراندازیش رو نمیدونم حالا بعضی ها چرا مخالفت میکنن البته سلیقه ای هم هست

  • zbazy گفت:

    به قول مسعود بازی در نیمده

  • از لیست خریدم متسفانه خط خورد whose next

  • adsfggsdg گفت:

    http://sfx.thelazy.net/games/preset/6205/
    توی پی سی می تونید با سوئیت اف ایکس خیلی قشنگ مشکل بلار(تاری تکسچر ها و…) رو از بین ببرید یا کارکشن رنگ هارو درست کنید…
    یکی از فواید پی سی همینه

  • dimoomid گفت:

    وقتی به گرافیک یه بازی و یا ضعیف بودن گرافیک در بعضی از بازیها اشاره میشه یه عده از دوستان که تعدادشون هم کم نیست عنوان میکنند که برای من گرافیک اصلا اهمیت نداره و یا فقط داستانه که حرف اول رو میزنه و یا اینکه حاضرن یه داستان و گیم پلی خوب رو با بدترین گرافیک تجربه کنند ولی اگر داستان خوب نباشه برترین گرافیکها براشون معنی نداره و…. هرکس نظری داره ولی من فکر میکنم که گرافیک در بازیهایی بی اهمیته که اصولا از نظر سبک هنری و سبک طراحی کاراکترها و محیط و… شیوه خاصی رو در نظر گرفتند و در واقع سبک گرافیکی خاص و عموما ساده و در بسیاری مواقع غیر رئال اونها باعث زیبایی و ارزش هنری بازی میشه. کسی از salt and sanctuary یا inside انتظار گرافیک uncharted 4 رو نداره و نباید داشته باشه چرا که اصولا غنای هنری و تصویری این بازیها در گرافیک هنری و طراحی خاص اونهاست که گرافیک سنگینی رو طلب نمیکنه اما برای یه بازی با حال و هوای واقعگرایانه از نظر ظاهری مثل مافیا یا انچارتد یا tlou نه تنها چنین انتظاری میره بلکه وجود گرافیک ممتاز و برجسته بعنوان یک نکته تاثیرگذار در ارزشگذاری اون محسوب میشه. من نمیتونم تحمل کنم که امروز انچارتد ۴ رو با گرافیک مثلا حتی رزیدنت ایول ۴ ببینم یا حتی بازی کنم همونطور که انتظار ندارم چهره کاراکتر اینساید شبیه و با جزئیات چهره نیتان دریک در انچارتد ۴ باشه بر اساس همین منطق مطمئنا گرافیک ضعیف چهره ها و یا بافتها و یا محیط در روز و…. در مافیا ۳ بطور درست و منطقی باید یک نقطه ضعف برای اون محسوب بشه و در اررزیابی اون موثر باشه بماند که برای خیلیها مثل خودم همون اول کار اگر گرافیک توی ذوق بزنه بازی چندان حالی نخواهد داشت. البته ناگفته نماند من گرافیک مافیا رو از نزدیک! ندیدم و صرفا براساس مطالبی که دوستان نوشتن بطور کلی در زمینه گرافیک نظرم رو که فکر میکنم نظر خیلیهاست با اجازه دوستان بیان کردم.

  • Cell گفت:

    متا سلطان شوفر Gears of war 4 با عقب گرد از ۸۵ به ۸۴ رسید :rotfl: :laugh:
    به عمو فیل گزارش کنید :laugh:

  • black.flag گفت:

    یه بازی که گرافیک خیلی شاخی داره ولی گیمپلی و داستان خوبی نداره، مثل غذایی میمونه که ظاهرا زیباست، ولی وقتی میخوری میبینی بد مزه هست
    پس گرافیک اونقدرا هم مهم نیست،‌مخصوصا تو نسل هشت که همه سازنده ها تمرکزشون رو گذاشتن رو گرافیک و ظاهر بازی ها و از هدف اصلی یه بازی که سرگرمی هست غافل شدن

    • dimoomid گفت:

      دوست من black flag دقیقا نکته همینجاست ولی نه به این شکل که شما بیان کردید. من از یه بازی که گرافیک به قول شما شاخی داره ولی داستان و گیم پلی ضعیفی داره دفا نکردم بلکه فکر میکنم جمله شما رو میشه به این صورت هم پاسخ داد که یک بازی هرچقدر داستان و گیم پلی زیبایی داشته باشه ولی از نظر گرافیک ضعیف و غیرقابل قبول ساخته شده باشه پس یک بازی ناقص و در بسیاری مواقع غیرقابل تحمله پس گرافیک یک عنصر بصری بسیار بسیار مهم و تاثیر گذاره. این حرف شما که گرافیک چندان مهم نیست اصلا برام قابل پذیرش نیست. گرچه تفکیک هریک از عناصر بازی و ارزش گذاری جداگانه برای اونها کار درستی نیست و در واقع تمام این عناصر کنارهم هستند که یک بازی رو کامل میکنند و در بسیاری از مواقع چنان در هم تنیده هستند که اصولا نباید برای یک عنصر ارجحیتی نسبت به دیگری قائل شد ولی خب از یک جایی که بحث سلیقه ها پیش میاد باید پذیرفت که برای یکی داستان دارای اولویته و برای یکی صددرصد گرافیک. من شخصا هرگز نمیتونم تصور کنم که امروز انچارتد ۴ رو با گرافیک زمخت و مکانیکی ده پانزده سال پیش بتونم حتی لحظه ای تحمل کنم چرا که حتی اگر داستانی با پی رنگ غنی و هیجان انگیز داشته باشه انتقال این حس و هیجان و مفهوم داستانی و یا حتی ایجاد یک گیم پلی با مکانیک های موثر در انتقال حس و هیجان بازی بدون وجود گرافیکی در حد روز شک نکنید که عقیم خواهد ماند. پس لطفا هرگز نگید گرافیک اهمیتی نداره یا دیگران گرافیک پرست! هستند و مانه. گرافیک بسیار بسیار چیز خوبی! است!!!!!

  • شهرش یخوده مردس به پویاییGTA Vنمیرسه ولی بازی باعشقیه

  • White noiz گفت:

    بعد اپدیتاش شاهد بهترین گرافیک بصری بودم !!!

پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا
پول خونین، قدرت کثیف، انتقام سیاه... | نقد و بررسی بازی Mafia III | گیمفا