زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا

زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3

Former Writer
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا

تقریبا سه سال پیش بود که با آمدن پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان به بازار، دوره هشتمین نسل از کنسول های بازی رسما آغاز شد. سخت افزار ها هشت برابر شدند، رزولوشن ها افزایش یافتند، نرخ های فریم بالا کشید و محدودیت ها محدود شد. تکسچر ها جان گرفتند، افکت ها روان شدند، تعداد پالیگان ها بالا رفت و… و… و… اما به هر جای قضیه که نگاه می کنیم چیزی کم است. این تفاوت به اندازه یک نسل نیست. بازی های خوبی ساخته و معرفی شده اند اما آن داغی که باید، در هیچ یک از آن ها حس نمی شود. نسل بعد باید امضا داشته باشد. چیزی که نظیر آن در نسل های پیشین یافت نشود. نمی شود فقط با تکسچر های بهتر، سر و ته قصه را هم آورد.

سه سال می گذرد و این خلاء همچنان آزار دهنده است. ما نیز هر یک در گوشه ای مشغولیم. من هم مشغول نوشتن این متن برای شما هستاذظسنم… آه. شرمنده دستم اشتباهی روی دکمه ها رفتسیتزایرظس… نه مثل این که واقعا اینجا خبری هست… زمین دارد می لرزد… نوشتن سخت شده است… صدایی مخوفی می شنوم. صدایی که از دور می آید. آرام آرام و قدم زنان. محکم و با ابهت. پنجره را باز می کنم. نگاهم به افق خیره می ماند. آری. همان چیزیست که انتظارش را می کشیدم.

عصری جدید. دورانی که می آید تا نسل هشتم را کامل کند. می آید تا بازی ها را از شر محدودیت ها و مرز ها برهاند. سنگین است و محکم قدم بر می دارد. تا رسیدنش زمان زیادی مانده. اما هنگامی که برسد بازی های نسل هشتم از حرارتش آنقدر داغ می شوند که در هیچ نسلی سابقه نداشته. این عصر می آید تا سکوی پرتاب نسل هشتم به سوی ابر ها باشد. چرا ابر ها؟ چون این دوره جدید، پردازش ابریست…

crackdown e3

کرک داون ۳ آغازگر عصر رایانش ابری در صنعت گیم.

بازگشت مرد GTA

اولین شماره از Crackdown یک اکشن شوتر سوم شخص جهان باز بود که توسط استودیوی Realtime Worlds ساخته شد و در سال ۲۰۰۷ برای اکس باکس ۳۶۰ و کامپیوتر های خانگی به بازار آمد. جالب است بدانید موسس این استودیو آقای دیوید جونز (David Jones) علاوه بر کارگردانی این بازی، خالق عناوینی نظیر Grand Theft Auto و Lemmings نیز بوده.
بازیبازان در این بازی کنترل مامور پلیسی را بدست می گرفتند که از لحاظ بیولوژیکی جهش پیدا کرده و صاحب قدرت های فرا بشری بود. این مامور وظیفه داشت شهر Pacific City را از وجود سه باند بزرگ خلافکار پاک کند. اولین قسمت از Crackdown با بازخورد های خوبی روبرو شد و توانست تنها در عرض شش ماه، یک و نیم میلیون نسخه فروش کند. همچنین با کسب میانگین امتیازات ۸۳ از ۱۰۰ و کسب جوایز متعدد از سوی بسیاری از سایت ها و نمایشگاه ها، می توان گفت این بازی از سوی منتقدان نیز پذیرفته شده.
سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ دومین شماره از سری روانه بازار شد. این بازی نه تنها کارگردان دیگری داشت بلکه توسط استودیوی دیگری نیز (Ruffian Games) تولید شد. این بازی با این که پیشینه خوبی داشت اما نتوانست آنطور که باید به موفقیت برسد و هم از سوی گیمر ها و هم از سوی منتقدین با استقبال سردی مواجه شد.
در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس E3 کمپانی مایکروسافت، عنوان دیگری از این سری معرفی شد و ابتدا همه آن را با نام Crackdown می شناختند. اما مدتی بعد اعلام شد که این بازی سومین شماره از این سری خواهد بود نه یک بازسازی برای قسمت اول. این بازی بار دیگر به رهبری دیوید جونز (که از استودیوی Realtime Worlds جدا شده و به Cloudgine پیوسته) و توسط استودیوی Reagent Games ساخته می شود.

کرک دوان ۳ یک شوتر سوم شخص به سبک عناوینی چون Saint’s Row است و در آن کنترل یک مامور ویژه پلیس به شما سپرده می شود. قهرمان بازی از لحاظ بیولوژیکی جهش یافته و توانایی اتنجام کار های فرابشری را دارد. با این اوصاف شاید به نظر برسد گیم پلی بازی چیزی شبیه چهارمین قسمت از سری Saint’s Row باشد. اتفاقی که اگر رخ دهد، باید از همین حالا عطای بازی را به لقایش بخشید! اما نگران نباشید. خوشبختانه تعریف سازندگان از قدرت های فرا بشری، چیزیست متفاوت از آنچه که در Saint’s Row مشاهده کرده ایم و این از تریلر های بازی قابل تشخیص است. وظیفه اصلی شما محافظت از شهر است. شهری که توسط باند های بزرگ، با نفوذ و پرتعداد خلافکاری احاطه شده و فقط شما می توانید از این وضعیت نجاتش دهید. شما باید با خلافکاران مبازره کرده و شر تک تک روسای فاسدشان را از سر شهر کم کنید. صد البته در این راه تنها نیز نیستید و می توانید روی کمک برادرانه دیگر بازیبازان نیز حساب کنید. بازی همچنین از بخش Co-op خوبی هم برخوردار است که بعدا درباره آن توضیحات بیشتری خواهیم داد.

crackdown 3 05

این بار خالق سری Grand Theft Auto یعنی دیوید جونز (David Jones) در جایگاه کارگردانی بازی حضور دارد.

جادوی ابر ها

بی شک مهمترین بخش کرک داون ۳، بخش چند نفره آن است. بخشی که سازندگان نهایت تلاش خود را کرده اند تا هرج و مرج واقعی را در آن نشان دهند. درگیری های سنگین، تعداد زیاد افراد حاضر در مپ ها، انفجار های پر تعداد، افکت های شلوغ و دیگر ویژگی ها شاید در بازی های دیگر نهایت نو آوری سازنده ها در بخش های چند نفره باشند اما در کرک داون فقط حکم نان زیر کباب را دارند! چیزی که دیوید جونز و تیمش به سراغ آن رفته اند یک ایده دیوانه وار و انقلابی است که به قول خودشان در صورت اجرای درست می تواند مرز های صنعت گیم را جابجا کند. عنصری که معنای واقعی هرج و مرج را تعریف می کند. و آن چیزی نیست جز: تخریب! آن هم نه تخریب های گنجشک وار و کلیشه ای که نمونه اش در همه بازی های امروزی یافت می شود؛ بلکه تخریب در ابعاد غول آسا! این چیزی بود که جونز و تیمش به دنبال آن بودند.

اما واقعا چگونه می شد چنین سطحی از تخریب محیطی را از دل سخت افزار های ناز و مینیاتوری کنسول های این نسل بیرون کشید؟ بدون شک این کار غیر ممکن بود. این سوال همچنان ذهن اعضای تیم را آزار می داد تا این که ناگهان ایده وحشتناکی به ذهنشان رسید: اگر کنسول ها تواناتیی پردازش این تخریب ها را ندارند، چرا نتوان پردازش آن ها را با تکنولوژی ابری انجام داد؟ این ایده جاه طلبانه می توانست علاوه بر حل کردن مشکل جونز و تیمش، در صنعت ویدئو گیم نیز تاثیر شگرفی بگذارد. و این برای کرک داون، امتیازی ویژه بود. پیش از این بازی هایی مانند تایتان فال برای پردازش هوش مصنوعی روبات ها و سری فورتزا برای سیستم Drivatar از تکنولوژی پردازش ابری استفاده کرده بودند اما تاثیر چندانی در کیفیت این بازی ها دیده نشد. اما درباره کرک داون موضوع متفاوت بود. تخریب محیط های یک بازی نه تنها بسیار تاثیر گذار تر و دهان پر کن تر از چیز هایی مثل هوش مصنوعی بود، بلکه محاسبات بسیار بیشتر و سنگین تری نیز داشت و همین یکی از چالش های تیم بود.
خوشبختانه هم اکنون با جرئت می توان گفت این ایده عملی شده و محیط های بازی کرک داون صد درصد تخریب پذیر هستند. باور این موضوع تا پیش از نمایشگاه گیمز کام سال ۲۰۱۵ کمی سخت بود اما پس از تماشای نمایش های بازی همگان قدرت جادوی پردازش ابری را به چشم دیدند. در تریلر های بازی شاهد آسمانخراش هایی بودیم که با تمام جزئیاتشان در عرض چند ثانیه کاملا تخریب شده و به زمین می ریختند. حتی فرو ریختن خرابه های یکی از برج ها روی دیگری باعث تخریب برج دوم نیز می شد و این روند همچون یک دومینو ادامه پیدا می کرد.
این تخریب ها به هیچ وجه از پیش تعیین شده نبودند و به مدد تکنولوژی ابری، همگی به صورت کاملا Real Time ایجاد می شدند. حتی تصور این که راکت لانچری را در دست بگیریم و با چند شلیکش آسمانخراشی سر به فلک کشیده را در عرض چند ثانیه با خاک یکسان کنیم واقعا ما را دیوانه می کند! تخریب پذیری در این بازی بسیار جدی تر، گسترده تر و فراتر از چیزی است که پیشتر در سری هایی مثل: Rad Faction و Battlefield دیده ایم. کارگردان بازی، دیوید جونز، در همین راستا گفته: «ما همیشه به فکر آن بودیم که بتوانیم مرز های صنعت گیم را جابجا کنیم. یکی از ویژگی های مهم بازی های کرک داون، فیزیک آن ها است و طراحی فیزیکی که بتواند به معنای واقعی تمامی نیاز ها را رفع کند کار بسیار دشواریست. ما از خود پرسیدیم چگونه می شود فیزیک قدرتمند تری را طراحی کنیم و آن را از سخت افزار های ضعیف کنسول ها بیرون بکشیم؟ پردازش ابری پاسخ تمامی این سوالات بود. با این تکنولوژی می توانستیم تمامی مشکلات را رفع کرده و تجربه متفاوتی را به بازیبازان ارائه دهیم. این گونه می شود مرز های صنعت گیم را جابجا کرد.»
کرک داون ۳ با این ویژگی می تواند بازی ها و استودیو های دیگر را نیز رهبری کرده و راه را برای استفاده هزاران بازی دیگر از تکنولوژی ابری هموار کند.

crackdown 3 08

دومینوی معروف آسمانخراش ها.

به زبان خودمانی تر: پردازش ابری یعنی چه؟

حال ممکن است از خود بپرسید: این پردازش ابری اصلا یعنی چه؟ خب. بگذارید کمی به این موضوع بپردازیم.
همانطور که می دانید امروزه نیاز به محاسبات و عملیات های کامپیوری سنگین و پیشرفته همه جا احساس می شود. اما در بسیاری مواقع، سخت افزار و پردازنده درست و حسابی و توانا در دسترس کاربران نیست تا نیاز های خود را رفع کنند. پردازش ابری خدمت دیگری از تکنولوژی به بشریت است و می تواند این مشکلات را با صرف کمترین زمان و هزینه حل کند. با استفاده از این قابلیت، کاربر می تواند از طریق شبکه، نیاز های خود را با سرور های پر تعدادی که در اماکن مختلف مشغول به کار هستند (و یا سایر منابع رایانه ای همچون سرویس ها، برنامه های کاربردی و فضا های ذخیره سازی) در میان بگذارد. بدون این که از جزئیات سرور ها، پردازش ها و عملیات ها چیزی بداند. عملیات مورد نظر در سرور های قدرتمند انجام شده و خروجی نهایی به کاربر اعلام می شود. به همین سادگی. نام این فناوری «پردازش ابری» است که از دو واژه «پردازش» (Computing) و «ابر» (Cloud) تشکیل شده. به کار بردن کلمه ابر در این نام به این خاطر است که کاربر از جزئیات فنی و وضعیت سرور آگاه نیست و هیچ دخالتی در آن ندارد. درست مانند یک ابر که ممکن است درون آن خیلی خبر ها باشد اما کسی که از بیرون به آن نگاه می کند چیزی نفهمد. درباره بخش دوم یعنی پردازش نیز باید گفت: حتی به کار گیری کلمه پردازش یا محاسبه نیز حق مطلب را ادا نمی کند. چون این تکنولوژی علاوه بر محاسبه، قابلیت ذخیره، حفاظت و مدیریت اطلاعات را نیز دارد و این بسیار فراتر از واژه محاسبه است! اما به طور کلی در این مورد این کلمه نمادی از تمامی قابلیت های ذکر شده می باشد.
حالا چگونه این تکنولوژی در بازی های کامپیوتری استفاده می شود؟ در بازی های ویدئویی، سخت افزار و به طور کلی واحد های پردازش، نقش بسیار مهمی در اجرای درست و بی اشکال بازی ها دارند. اما متاسفانه با محدودیت هایی که برای کنسول ها و کامپیوتر های خانگی فراهم است، نمی توان آنطور که باید از آن ها توقع انجام محاسبات و عملیات های پیشرفته را داشت. در این شرایط، پردازش ابری می تواند کمک شایانی به دنیای گیم بکند. با این تکنولوژی می توان وظیفه محاسبات سنگینی که از عهده کنسول ها بر نمی آید را به سرور های قدرتمند ابری سپرد و فقط خروجی را دریافت کرد. برای مثال کرک داون ۳ اطلاعات دقیقی از اتفاقات رخ داده در بازی را برای سرور ها ارسال می کند. سپس محاسبات پیچیده فیزیکی مربوط به تخریب های گسترده در سرور ها انجام شده و خروجی آن در همان لحظه به کنسول شما ارسال می شود. بدین ترتیب شما در بازی خود شاهد صحنه های تخریب عظیم و شگفت انگیزی خواهید بود که در واقع پردازش آن ها خارج از کنسولتان انجام شده.

 

کابوسی برای اسنایپر ها!

محیط تخریب پذیر در کرک داون صفا جنبه تزیینی و زیبایی ندارد بلکه یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار گیم پلی نیز هست. با این ویژگی دیگر لازم نیست به دنبال در ورودی یک ساختمان بگردید بلکه می توانید برای خودتان یک ورودی شخصی جدید افتتاح کنید. برای از بین بردن دشمنان حتما نیازی به استفاده از اسلحه و گلوله نیست. ریختن بخشی از ساختمان بغل دستی روی سر و کله حریفان همه چیز را تمام خواهد کرد. اگر اسنایپری از بالای یک ساختمان شما را هدف گرفت چه؟ در بیشتر بازی ها حتی با راکت لانچر هم نمی توان شر اسنایپر مورد نظر را کم کرد و باید از روش های کلیشه ای و مزخرف همیشگی او را از پای در آورد. در کرک داون می توان همان اول با یک راکت لانچر کار اسنایپر نگون بخت، ساختمان زیر پایش و تمامی ساکنین آن را یکجا و دربست راهی جهنم کرد! این ویژگی همچنین سیستم کاور گیری را نیز متحول خواهد کرد. پیش از این در بازی های زیادی شاهد کاور های تخریب پذیر بوده ایم. کاور هایی که معمولا با جلوه ای مصنوعی و نچسب فرو می ریختند و شما را مجبور به تعویض موقعیت می نمودند. در کرک داون این جلوه ها کاملا طبیعی هستند و کاور ها بسته به مواد تشکیل دهنده و ساختارشان برای خراب شدن به مقدار انرژی خاصی نیاز دارند. این ها تنها مواردیست که اکنون می دانیم. تصور کنید در دنیایی که همه اجزایش پیرو قوانین فیزیک باشند چقدر می توان خلاقیت به خرج داد و چه روش ها برای از پای در آوردن دشمنان ابداع کرد. این ویژگی باعث می شود پس از چهار سال واقعا احساس کنیم به عصر جدیدی از دنیای گیم وارد شده ایم. عصری که محدودیت های سخت افزاری در آن جایی ندارند! و کرک دوان ۳ اولین قدم محکم برای ورود به این دوران است. آری. این صدای پای آینده است.

med crackdown 3 multi explosion

این تصاویر از دل اکس باکس وان بیرون می آیند.

اینترنت قطع شد! آلفرد!

شاید از این وحشت کرده باشید که: حالا برای استفاده از این تکنولوژی باید اینترنت سوپر من را داشت یا مال بتمن را؟! نگران نباشید! طبق چیزی که سازندگان اعلام کرده اند بازی برای اجرای درست و به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه، نیاز به اینترنتی با سرعت ۲ تا ۴ مگابایت بر ثانیه دارد. خوشبختانه این سرعت برای سایر گیمر ها چیز غیر قابل دسترسی نیست. در ایران نیز همینطور!!
برای دیدن نمایش تخریب های شگفت انگیز، بازیبازان حتما باید آنلاین باشند تا کنسولشان توانایی وصل شدن به سرور های ابری را داشته باشد. این بدین معناست که متاسفانه بخش تک نفره (Single Player) بازی از نعمت تخریب بی بهره است و این ویژگی تنها در انحصار بخش چند نفره خواهد بود. سازندگان توضیح داده اند که: «در بخش تک نفره شما وظیفه دارید شهر ار نجات دهید. نه این که آن را خراب کنید! قرار دادن قابلیت تخریب در این بخش، درست بر خلاف اهداف و ارزش های بازی است.» علاوه بر آن در این بخش شما باید به دنبال آیتم ها و موارد یافتنی بسیاری نیز باشید و اگر محیط و ساختمان ها بخواهند خراب شوندکه دیگر آیتمی باقی نمی ماند!
محدود شدن محیط های تخریب پذیر به بخش چند نفره بازی، به معنی این نیست که برای بخش تک نفره و آفلاین زحمتی کشیده نشده و سازندگان برای این بخش نیز نقشه های ویژه ای در سر دارند. در این بخش شما باید با باند های تبهکاری مبارزه کرده و شهر را نجات دهید. برای انجام این کار نیز می توانید از دیگر بازیبازان کمک بگیرید. یعنی به صورت Co-op و با دیگر دوستانتان مراحل بازی را انجام دهید. سازندگان گفته اند که قصد دارند این دو بخش، یعنی Single Player و کو آپ را طوری طراحی کنند که هیچ تفاوتی میان آنها حس نشود و بازیبازان مجبور نباشند برای رفتن از بخشی به بخش دیگر، گرفتار منو ها و لودینگ های مختلف و آزار دهنده شوند. کاری که می توان گفت پیشتر سری دارک سولز تا حدی آن را انجام داده.

 

پا روی دم جرم

جدای از ابحث های مربوط به خرابکاری و ویرانگری (!) با توجه به تریلر های منتشر شده از بازی دیگر بخش های گیم پلی نیز بی نقص بنظر می رسند. سیستم تیر اندازی بازی هر آنچه که از یک شوتر سوم شخص انتظار می رود را داراست. از اسلحه های عجیب با تنوع بسیار زیاد گرفته تا توانایی کاور گیری و پرتاب Grenade و موارد دیگر. تایید شده که وسایل نقلیه مختلف و سواری با آن ها نیز در بازی وجود دارند و برای حمل و نقل می توان حتی از مترو نیز استفاده کرد! البته یادمان نرود که ما یک ابر سرباز جهش یافته را در اختیار داریم و مهرات های فرا انسانی او همه جا در دسترسمان خواهند بود. این مهارت های پنجگانه شامل: چالاکی (Agility)، قدرت (Strength)، تخصص در مواد منفجره (Explosives)، اسلحه های گرم (Firearms) و رانندگی (Driving) می شوند. یعنی درست همان مهارت هایی که در دو قسمت پیشین نیز شاهدشان بودیم. سازندگان تاکید کرده اند که ویژگی های مورد علاقه گیمر ها از دو قسمت پیش را همچنان در قسمت سوم نیز پیاده سازی خواهند کرد. مامور انتخابی شما می تواند با جمعاوری امتیازات و آیتم های مختلف مهارت های خود را تقویت کند و به سطوح بالاتر برسد. هر یک از مامورین قابل انتخاب بازی توانایی و وسیله نقلیه منحصر به فردی نیز دارد. این وسیله نقلیه نیز همانند مهارت ها قابل ارتقا بوده و می توان در طول بازی تجهیزات زیادی بدان افزود. از دیگر ویژگی هایی که در این قسمت به بازی اضافه شده می توان بخش جدیدی از HUD را نام برد که «تنفر» نام دارد و در بالای صفحه، در سمت راست نمایش داده می شود. این نوار میزان تنفر روسای باند های خلافکار نسبت به شما را نشان می دهد. هر چه بیشتر در کار هایشان فضولی کنید و نقشه ها، تجهیزات و ساختمان هایشان را به هم بریزید، تنفر آن ها نیز نسبت به شما بیشتر می شود. با ادامه دادن این کار ها می توان تا جایی کفر جناب رئیس را در آورد که مجبور شود خودش شخصا از غار مخوفش بیرون آمده و به حسابتان برسد. البته فرایند حابرسی آنقدر ها هم شخصی نیست چون روسای گرامی علاوه بر کمک گرفتن از ارتشی از افراد و مزدوران خویش که همچون مور و ملخ روی سرتان خراب می شوند، خود نیز پوششی روباتی و غول پیکر به تن می کنند تا یک باس فایت عظیم و تمام عیار شکل بگیرد. این مراحل معمولا بسیار چالش برانگیزند و باید با خلاقیت خود از تمامی امکانات محیطی مثل کانتینر هایی که در ارتفاع نصب شده اند و یا منابع و بشکه های انفجاری استفاده کنید تا بتوانید بر رئیس و کله گنده باند ها غلبه کنید.

crackdown 3

اگر رئیس عصبانی شود، لحظات سختی انتظار شما را خواهند کشید.

ادای دین به سل شید

در بخش طراحی باید گفت سازندگان واقعا زحمت زیادی کشیده اند. گرافیک بازی با سبک سل شید (Cell-Shade) تزیین شده و رنگ و لعاب خوبی دارد.  در بخش فنی علاوه بر خروجی که از سرور های ابری دریافت می شود، خروجی تصویری از سخت افزار اکس باکس وان نیز واقعا قابل ستایش است. باید این نکته را دانست که سرور های ابری صرفا محاسبات فیزیکی را انجام خواهند داد و پردازش افکت ها و جلوه های تصویری بر عهده خود کنسول خواهد بود. تمامی جرقه ها، خرده سنگ ها، شیشه ها و مواردی از این دست به بهترین نحو طراحی شده اند تا صحنه های تخریب را باور پذیر تر جلوه دهند. سیستم ذرات همه فن حریف بازی نیز در تولید جلوه های دود، آتش، انفجار، گرد و خاک و جرقه ها عملکردی خیره کننده دارد. در تریلز های بازی تمامی افکت های یاد شده به صورت همزمان و بدون هیچ گونه نقص و مشکلی اجرا شده و تصاویر شگفت انگیزی که شاهدشان بودیم، توانایی های بالای فنی موتور گرافیکی بازی را به رخ رقیبان می کشیدند. در کنار سیستم ذرات، طراحی محیط و کارکتر ها نیز چشم نواز است. کیفیت بافت ها، جزئیات لباس ها و طراحی پوست کارکتر ها و همچنین طراحی چهره ها نیز به خوبی انجام گرفته و حتی به جزئیات ریز آن ها نیز توجه ویژه ای شده. حتی تیم سازنده چندی پیش با انتشار عکس هایی از صورت ها و مدل موی سر و ریش و سبیل چند کارکتر از طرفداران خواسته بودند مدل ریش و سبیل مورد علاقه خود را اعلام کنند تا در بازی قرار بگیرد!
کرک داون ۳ در زمینه هنری نیز توفیقات زیادی دارد. آنطور که از تریلر ها و تصاویر منتشر شده پیداست، نور پردازی و رنگ بندی محیط ها بی نظیر است. شهری بزرگ که با چراغ های رنگی و نئونی، ساختمان های شیشه ای و براق و وسایل نقلیه رنگ و وارنگ پر شده و موارد این چنینی به آن جلوه ای زیبا داده اند.  سازندگان تمرکز ویژه ای روی طراحی شهر داشته اند و زمان وانرژی زیادی را برای واقعی تر و باور پذیر تر جلوه دادن آن صرف کرده اند. در این شهر همانند سایر شهر های واقعی، مناطق قدیمی، متوسط و مدرن به چشم می خورند. سازندگان ابتدا طراحی مناطق قدیمی و پوسیده تر شهر را شروع کرده و سپس به طراحی مناطق مدرن تر پرداخته اند تا چینش مناطق بازی نیز منطقی و واقعی باشد. بعضی از مناطق شهر مسکونی اند. برخی نیز توسط خلافکار ها احاطه شده اند. سازندگان تلاش کرده اند میان این چند نوع منطقه از لحاظ ظاهری نیز تفاوت هایی وجود داشته باشد. برای مثال در مناطق خلافکار نشین طراحی های روی دیوار، شکل و قیافه مردم، ماشین ها، خانه ها و… تفاوت های زیادی با سایر مناطق دارند. یکی دیگر از ویژگی های جذاب این شهر پویایی آن است. سازندگان تلاش کرده اند بازیباز زندگی را در این شهر احساس کند. حرکت و رفت و آمد وسایل نقلیه، رفت و آمد های مردم، مترو و دیگر وسایل عمومی، چرخه شب و روز و… همگی مثال هایی از پویایی شهر اند.
گفتیم که سرور های ابری فقط محاسبات فیزیکی را انجام خواهند داد. طراحی و ساخت این محیط و ساختمان ها صرفا بر عهده سازندگان بوده. ساخت و طراحی جزء به جزء یک شهر از تک تک آجر ها و خرده سنگ های به کار رفته در یک سختمان گرفته تا جزئیات و مصالح طبقات، آن هم به صورت قطعه قطعه شونده، کاری بس دشوار است که تیم سازنده به خوبی از پس آن بر آمده. طراحی ساختمان های بازی کاملا مهندسی شده و بر طبق اصول معماری و فیزیکی انجام گرفته تا در زمان تخریب شاهد عکس العملی طبیعی از سوی اشیاء باشیم.

crackdown 3 destructible environments

سبک گرافیکی سل شید به خوبی به بازی خدمت کرده.

روز های سیاه، آینده ای روشن

در حال حاضر برند اکس باکس و طرفدارانش دوران سختی را می گذرانند. رقیب آن ها یعنی پلی استیشن تا این جا توانسه شرایط را کاملا به نفع خود رقم بزند. در این شرایط چشم امید طرفداران اکس باکس به بازی هایی مانند کرک داون است که شاید بتوانند سرنوشت نسل هشتم را تغییر داده و ورق را برگردانند. با توجه به شکست نسبی عناوینی مانند کوانتم بریک و ریکور (چه گفتم؟! نسبی! یعنی نسبت به دیگر عناوین انحصاری ممتاز) بازی هایی مانند اسکیل باوند و کرک داون جایگاهی حساس و حیاتی دارند. با استناد به نمایش ها می توان گفت کرک داون پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یکی از موفق ترین فرنچایز های اکس باکس و نسل هشتم را دارد و حتی شاید بتواند تاثیر گسترده ای بر آینده نسل نیز داشته باشد. البته از اکنون نمی توان اظظهار نظر کرد و باید وظیفه پرده برداری از حقیقت را به زمان سپرد. اما این را می دانیم که حتی اگر خود کرک داون ۳ هم آنچه که باید نباشد، میوه ای که با خود به ارمغان آورده یعنی استفاده از تکنولوژی رایانش ابری در ابعاد گسترده می توتاند آینده صنعت گیم را متحول و آن را چندین قدم به جلو هدایت کند. از این رو می توان گفت نام کرک داون نیز به عنوان یکی از «نخستین» ها همیشه در تالار افتخارات صنعت گیم خواهد درخشید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

    • ALIThelastofus گفت:

      اتفاقا گیمفا به شدت طرفدارpc هستش وخیلی ازمطالب که به ضرر pc هستش رواجازه نمیده بگی مثلا اون شخصی که گفته بود pc بازها مانند نژادپرست ها عمل میکنند رو چهرشو بسیار مسخره گذاشته بودند

  • Divan Greedy8 گفت:

    روزهای سیاه ؟؟؟ واااااات د فازززززز شما به دو تا عنوان فوق العاده توی ۲ ماه اولی هورایزن ۳ و الانم gears of war 4 می گی روزهای سیاه ؟؟ نه خوبه خود گیمفا به هورایزن ۳ نمره ۱۰ داد / وقتی نویسنده مطلب همچین چیزهایی بگه چه انتظاری می ره از کاربرای سایت

    • UNESISM گفت:

      روزهای سیاه :smirk: :sarcasm: 😐
      از گیمفا به عنوان یک خبرگزاری بی طرف چنین حرفی بعیده

      • AMIR.PC73 گفت:

        بی طرف ؟ ۹۰ درصدخبرنگارا و نویسنده های گیمفا سونی فنن و تو خیلی از مقالات فن بازی به وصو.ح دیده میشه .(کاری با نقد و بررسی ها ندارم )

        • Former Writer گفت:

          Divan Greedy
          خطاب به شما می گم.
          اولا روز های سیاه فقط تیتر بود و برای فضا سازی اینطوری به کار رفته بود.
          ثانیا من اصلا طرفدار کنسول نیستم.
          ولی به عنوان کسی که بی طرفانه نگاه می کنه باید بگم مثل روز روشنه مایکروسافت فعلا بد جوری عقب افتاده. حرفایی که شما و بعضی های دیگه می زنید اصلا منطقی بنظر نمیاد و واضحه همش فن بازی کورکورانه س.
          منطقی تر حرف بزنید. سعی نکنید از پلتفرمتون به هر نحوی دفاع کنید. حقیقت رو ببینید.
          یه چیزی رو هم بدون. گیمر نوب وایمیسته بحث می کنه که فلان کنسول بهتره و…
          ولی گیمر حرفه ای اهمیتی نمی ده. گیمر دنبال گیم خوبه. هر جا که گیم خوب عرضه شه گیمر با آغوش باز میره سمتش. فرقی نداره رو اکس باکس باشه یا روی پلی استیشن.
          این فن بازی ها و بحث کردن ها در شان شما نیست. شما سعی کن بازی خوب رو شکار کنی. چکار داری که آرم سونی روشه یا مایکرو سافت؟

          • mahdi.gamer77 گفت:

            cell من نمیدونم بهت چی میرسه؟ نمیدونم تو بازیای سونی رو میسازی یا بازیای مایکرو رو به گن.د یکشه که اینقدررررر به وضوح ع.قده ورزی میکنی…نمیدونم سونی سود سالیانشو به تو میده که این کارا رو میکنه…اصن مایکرو تو روزای سیاه…تو ر چه حاصل؟ سونی تو اوج به تو چی میرسه؟
            یه چیزو خوب میدونم…اینکه زندگی بد.بختانه . حقی.ری داری که اینقدر ازش عقد.ه داری که اینجا خالی میکنی و بقیه رو به هم میریزی
            #ب.دب.ختان_عق 😐 ده_ای

          • Divan Greedy8 گفت:

            شما عملا داری فن بوی بازی در می یاری و می گی روز سیاه و مایکروسافت عقب افتاده از چه نظر ؟؟ از نظر فروش ؟؟ فروش شده معیار عقب افتادن ؟؟ گیمر خوب به قول خودتون منتظر بازی جدید هستش که ایکس باکس با ارائه هورایزن ۳ و الانم gears of war 4 ان کار رو انجام داده ، شما بهش می گی روز سیاه و عقب افتادن ، سونی توی این روزهای پر از نورش چه بازی عالی داره ، جناب گیمر ؟؟ جالبه بحث رو خودتون جنجالی می کنید اخرش بعد حرف می زنید که گیمرا نباید این چیزذ واسشون اهمیت داشته باشن

          • Divan Greedy8 گفت:

            چکار داری که آرم سونی روشه یا مایکرو سافت؟ والا من کاری بهش ندارم منتها انگار برای شما خیلی مهمه ، داری توی یه پیش نمایش بازی ایکس باکس خیلی بی ربط می گی سونی سرتره ، مدرک ؟؟ از روی شکم ، بازی هایی مثل کوانتوم بریک و ریکور رو مثال می زنی و کاری به هورایزن ۳ و gears of war 4 نداری

          • Cell گفت:

            mahdi gamer77@
            حقیر تو خودت حتی صحبت کردن بلد نیستی تمام کامنتات برو نگاه کن همین حرفا هست
            اگه این حرفا رو نزنی دیگه چیزی دیگه ی بلد نیستی میدونم قصد خودت فقط طرفداری شرکت ما کرو هست ولی بلد نیستی به یه بزرگتر در مورد کامنتات صحبت کن بعد تایپ کن
            حرف پچر یا مایکل یادت نره …همین

          • حسین صدری
            انتقادپذیری یکی از ویژگی های انسان های خوبه!
            نویسنده دیگه نباید توهین کنه!

          • Former Writer گفت:

            دیوان گریدی
            ۱- پسر گل گفتم تیتر اینطوری بوده. اگه زحمت بکشی متنو بخونی می فهمی که خیلی هم تعریف و تمجید شده.
            ۲- تیترو عوض کردم که منظورو بهتر برسونه.
            ۳- چیزی که توی کامنتم گفتم نظر شخصیم بود. مقاله کاملا بدون جانب داری نوشته شده. شما داری از روی تیتر قضاوت می کنی. اگر یه نظر به متن بندازی می فهمی.
            ۴- (نظر شخصی ربطی به مقاله نداره) گیرز و فورتزا خوبن ولی تنهایی نمی تونن فروش اکس باکس وانو به حد مطلوب برسونن. بقیه بازی ها هم باید باشن. و البته زود برسن. اگه دوباره گیر تاخیر بیفتن زحمات گیرز خراب میشه.
            مایکروسافت هم این نسل رو از دست رفته می دونه. الان همه تمرکزش روی اسکورپیوئه. برای همین نوشتم روز ها سیاه.

            hououin kyouma
            انتقاد وقتی انجام میشه یا وارده یا وارد نیست. وقتی من هیچ منطقی توی حرف منتقد نمی بینم چه جوابی باید بدم؟ برای بار هزارم لازمه بگم “لطفا مقاله رو بخونید و از روی تیتر قضاوت نکنید”؟؟؟
            خوبه اصلا تیتر کلش رو زدم “زمین می لرزد…”
            این یعنی انقلابی درپیشه. یعنی یه اتفاق بزرگ در راهه.
            حالا آقا اومده میگه تو داری می کوبی و فن بازی در میاری.
            من چی بگم الان؟ کل این متن من غیر از مدح تنکنولوژی ابری و درایت مایکروسافت و توانایی فرا کنسولی اکس باکس وان حرفی زدم؟
            اگه می خوندی متنو نمی گفتی همچین چیزی.

          • mahdi.gamer77 گفت:

            اگر من بلدم فقط بیشغور بودنتو به رخت بکشم تو چی بلدی؟
            جر حر مفت زدن؟ جز بی منطق بازی و عقده ای بازی؟ ت چی بلدی؟ فقط بلدی بگی فلان بهتر فلان بهتر سر عقده هاتم بقیه گیمرا رو ترول کنی
            واقعا فکر کردی با این کارات تو سایت چه چهره ای برای بقیه داری؟ اقا من نفهم…تو چی؟

          • Cell گفت:

            mahdi gamer77@
            داری بیشتر کوپنت حرف میزنیا مواظب باش بچه
            حرف پچر یا مایکل رو سرلوحه خودت کن همین

          • mahdi.gamer77 گفت:

            به کوپن باشه مال تو چهل باره که باطل شده بچه ژیگول
            برو گودزیلاتو بازی کن

        • DemonSnake گفت:

          cell تو هم f.u.c.k off کن دیگه اه هی دعو راه میندازی . خسته نشدی برو ب.تمرگ بازیتو بکن دیگه.

        • DemonSnake گفت:

          دیوان گریدی the last guardian کم بازی ایه persona 5 و یکی دو ماه دیگه هم که horizon و .. میان البته پرسونا شاید از نظر تو بازی انچنانی ای نباشه اما از نظر بقیه نه.

    • Cell گفت:

      یا خدا یه گوتی دیگه برای کنسول One :rotfl:

    • Fery_Lj گفت:

      داداش حالا تو حرص نخور همه میدونن مایکروسافت هم تویه ۲۰۱۶ انحصاری هاش بیشتر بوده هم ۲۰۱۷ بیشتر هست

    • Fery_Lj گفت:

      @cell
      خسته نشدی؟؟ من دیگه اسمت رو میبینم حالم بهم میخوره

    • cv گفت:

      تقریبا این لیست تمام انحصاری، کنسولی، زمانی xbox one که عرضه شدن یا قراره عرضه بشن

      Below Action-adventure Roguelike Capybara Games Timed ۲۰۱۶ ۲۰۱۶ ۲۰۱۶ [۳۶]
      Cobalt Action, side-scroller Oxeye Game Studio
      Mojang Microsoft Studios Console Feb 2, 2016 Feb 2, 2016 Feb 2, 2016 [۸۸]
      Crackdown 3 Action-adventure, third-person shooter, sandbox Cloudgine Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۸۹]
      Crimson Dragon Rail Shooter Grounding Inc Microsoft Studios Yes Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۹۰]
      Cuphead Run and gun Studio MDHR Studio MDHR Console ۲۰۱۶ ۲۰۱۶ ۲۰۱۶ [۹۱]
      D4 Action-adventure Access Games Microsoft Studios Console Sep 19, 2014 Sep 19, 2014 Sep 19, 2014 [۹۲]
      Dance Central Spotlight Dancing Harmonix Microsoft Studios Yes Sep 2, 2014 Sep 2, 2014 Sep 2, 2014 [۹۳]
      Dead Rising 3 Survival horror Capcom Vancouver Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۹۴]
      Dead Rising 4 Survival horror Capcom Vancouver Microsoft Studios Timed Dec 6, 2016 Dec 6, 2016 Dec 6, 2016 [۹۵]
      Elite: Dangerous Space flight simulation Frontier Developments Frontier Developments Timed Dec 8, 2015 Dec 8, 2015 Dec 8, 2015 [۹۶]
      Fantasia: Music Evolved Music, Rhythm Harmonix Disney Interactive Studios Console Oct 24, 2014 TBA Oct 21, 2014 [۹۷]
      Fighter Within Fighting Daoka Ubisoft Yes Nov 22, 2013 Nov 22, 2013 Nov 22, 2013 [۹۸]
      Forza Horizon 2 Racing Game Playground Games
      Turn 10 Studios Microsoft Studios Console Sep 30, 2014 TBA Sep 30, 2014 [۹۹]
      Forza Horizon 3 Racing Game Playground Games Microsoft Studios Console Sep 27, 2016 Sep 27, 2016 Sep 27, 2016 [۱۰۰]
      Forza Motorsport 5 Sim racing Turn 10 Studios Microsoft Studios Yes Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۱۰۱]
      Forza Motorsport 6 Racing Game Turn 10 Studios Microsoft Studios Console Sep 15, 2015 Sep 15, 2015 Sep 15, 2015 [۱۰۲]
      Gears of War 4 Third-person shooter The Coalition Microsoft Studios Console Oct 11, 2016 Oct 11, 2016 Oct 11, 2016 [۱۰۳]
      Gears of War: Ultimate Edition Third-person shooter The Coalition Microsoft Studios Console Aug 25, 2015 Aug 25, 2015 Aug 25, 2015 [۱۰۴]
      Halo: Spartan Assault Top-down shooter ۳۴۳ Industries
      Vanguard Entertainment Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۱۰۵]
      Halo: The Master Chief Collection First-person shooter ۳۴۳ Industries Microsoft Studios Yes Nov 11, 2014 Nov 11, 2014 Nov 11, 2014 [۱۰۶]
      Halo 5: Guardians First-person shooter ۳۴۳ Industries Microsoft Studios Yes Oct 27, 2015 Oct 27, 2015 Oct 27, 2015 [۱۰۷]
      Halo Wars 2 Real-time strategy Creative Assembly Microsoft Studios Console Feb 21, 2017 Feb 21, 2017 Feb 21, 2017 [۱۰۸]

      • cv گفت:

        Happy Wars Action, tactical role-playing Toylogic Microsoft Studios Console Apr 24, 2014 Apr 24, 2014 Apr 24, 2014 [۱۰۹]
        Kalimba Puzzle, platform Press Play Microsoft Studios Console Dec 17, 2014 Dec 17, 2014 Dec 17, 2014 [۱۱۰]
        Killer Instinct Fighting Double Helix Games
        Iron Galaxy Studios Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۱۱۱]
        Kinect Sports Rivals Sports Rare Ltd. Microsoft Studios Yes Apr 11, 2014 Sep 4, 2014 Apr 8, 2014 [۱۱۲]
        LocoCycle Racing, vehicular combat Twisted Pixel Games Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Nov 22, 2013 Nov 22, 2013 [۱۱۳]
        Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers 2015 Collectible card game Stainless Games Wizards of the Coast Console Jul 16, 2014 Jul 16, 2014 Jul 16, 2014 [۱۱۴]
        Max: The Curse of Brotherhood Platform, puzzle, side-scroller Press Play Microsoft Studios Console Dec 20, 2013 Dec 20, 2013 Dec 20, 2013 [۱۱۵]
        Massive Chalice Turn-based strategy Double Fine Productions Double Fine Productions Console Jun 1, 2015 Jun 1, 2015 Jun 1, 2015 [۱۱۶]
        Ori and the Blind Forest Platformer Moon Studios Microsoft Studios Console Mar 11, 2015 ۲۰۱۵ Mar 11, 2015 [۱۱۷]
        Phantom Dust Action TBA Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۱۸]
        Powerstar Golf Sports Zoë Mode Microsoft Studios Yes Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۱۱۹]
        Project Spark Sandbox Team Dakota Microsoft Studios Console Oct 10, 2014 Oct 9, 2014 Oct 7, 2014 [۱۲۰]
        Quantum Break Action, Third-person shooter Remedy Entertainment Microsoft Studios Console Apr 16, 2016 Apr 16, 2016 Apr 16, 2016 [۱۲۱]
        Raiden V Shoot’em up Moss Ltd. TBA Yes TBA TBA TBA [۱۲۲]
        Ryse: Son of Rome Action-adventure Crytek Frankfurt Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۱۲۳]
        Rare Replay Compilation Rare Microsoft Studios Yes Aug 4, 2015 Aug 4, 2015 Aug 4, 2015 [۱۲۴]
        ReCore Action-adventure Comcept / Armature Studio Microsoft Studios Console Sep 13, 2016 Sep 13, 2016 Sep 13, 2016 [۱۲۵]
        Rise of the Tomb Raider Action-adventure Crystal Dynamics Microsoft Studios Timed Nov 10, 2015 TBA Nov 10, 2015 [۱۲۶]
        Scalebound Action-adventure PlatinumGames Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۲۷]
        Screamride Puzzle Frontier Developments Microsoft Studios Console Mar 6, 2015 Mar 5, 2015 Mar 3, 2015 [۱۲۸]
        Sea of Thieves MMORPG Rare Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۲۹]
        Shape Up Fitness Ubisoft Montreal Ubisoft Yes Nov 13, 2014 ۲۰۱۴ Nov 11, 2014 [۱۳۰]
        State of Decay 2 Survival horror Undead Labs Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۳۱]
        Sunset Overdrive Action-adventure Insomniac Games Microsoft Studios Yes Oct 28, 2014 Oct 28, 2014 Oct 28, 2014 [۱۳۲]
        Superhot First-person shooter Superhot Team Superhot Team Timed May 3, 2016 May 3, 2016 May 3, 2016 [۱۳۳]
        The Flame in the Flood Roguelike The Molasses Flood The Molasses Flood Console February 24, 2016 February 24, 2016 February 24, 2016 [۱۳۴]
        Threes! Puzzle Sirvo Sirvo Console Dec 5, 2014 Dec 5, 2014 Dec 5, 2014 [۱۳۵]
        Titanfall First-person shooter Respawn Entertainment Electronic Arts Console Mar 13, 2014 Sep 4, 2014 Mar 11, 2014 [۱۳۶]
        Zoo Tycoon Construction and management simulation Frontier Developments Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Nov 22, 2013 Nov 22, 2013

        حدود ۵۰ تا 😀 از ۵۰ تا ۱۸ AAA مستقل بقیه مستقل یا نیمه مستقل :laugh: از این ۱۸ تا ۹ تا هیلو و گیرز و فورزا :laugh:
        ۱۸ تا :laugh: کل ادعا های مایکروسافت کل مصاحبه های فیل اسپنسر بهترین لاین آپ تاریخ مایکروسافت :laugh:
        از ۹ تا ۵ تا عرضه شده ۴ تا مونده
        البته میشه به لیست غافلگیری بزرگ e3 2017 Forza motorsport 7 و Halo 6 هم اضافه کرد :laugh:

      • cv گفت:

        ]
        Happy Wars Action, tactical role-playing Toylogic Microsoft Studios Console Apr 24, 2014 Apr 24, 2014 Apr 24, 2014 [۱۰۹]
        Kalimba Puzzle, platform Press Play Microsoft Studios Console Dec 17, 2014 Dec 17, 2014 Dec 17, 2014 [۱۱۰]
        Killer Instinct Fighting Double Helix Games
        Iron Galaxy Studios Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۱۱۱]
        Kinect Sports Rivals Sports Rare Ltd. Microsoft Studios Yes Apr 11, 2014 Sep 4, 2014 Apr 8, 2014 [۱۱۲]
        LocoCycle Racing, vehicular combat Twisted Pixel Games Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Nov 22, 2013 Nov 22, 2013 [۱۱۳]
        Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers 2015 Collectible card game Stainless Games Wizards of the Coast Console Jul 16, 2014 Jul 16, 2014 Jul 16, 2014 [۱۱۴]
        Max: The Curse of Brotherhood Platform, puzzle, side-scroller Press Play Microsoft Studios Console Dec 20, 2013 Dec 20, 2013 Dec 20, 2013 [۱۱۵]
        Massive Chalice Turn-based strategy Double Fine Productions Double Fine Productions Console Jun 1, 2015 Jun 1, 2015 Jun 1, 2015 [۱۱۶]
        Ori and the Blind Forest Platformer Moon Studios Microsoft Studios Console Mar 11, 2015 ۲۰۱۵ Mar 11, 2015 [۱۱۷]
        Phantom Dust Action TBA Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۱۸]
        Powerstar Golf Sports Zoë Mode Microsoft Studios Yes Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۱۱۹]
        Project Spark Sandbox Team Dakota Microsoft Studios Console Oct 10, 2014 Oct 9, 2014 Oct 7, 2014 [۱۲۰]
        Quantum Break Action, Third-person shooter Remedy Entertainment Microsoft Studios Console Apr 16, 2016 Apr 16, 2016 Apr 16, 2016 [۱۲۱]
        Raiden V Shoot’em up Moss Ltd. TBA Yes TBA TBA TBA [۱۲۲]
        Ryse: Son of Rome Action-adventure Crytek Frankfurt Microsoft Studios Console Nov 22, 2013 Sep 4, 2014 Nov 22, 2013 [۱۲۳]
        Rare Replay Compilation Rare Microsoft Studios Yes Aug 4, 2015 Aug 4, 2015 Aug 4, 2015 [۱۲۴]
        ReCore Action-adventure Comcept / Armature Studio Microsoft Studios Console Sep 13, 2016 Sep 13, 2016 Sep 13, 2016 [۱۲۵]
        Rise of the Tomb Raider Action-adventure Crystal Dynamics Microsoft Studios Timed Nov 10, 2015 TBA Nov 10, 2015 [۱۲۶]
        Scalebound Action-adventure PlatinumGames Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۲۷]

      • cv گفت:

        Scalebound Action-adventure PlatinumGames Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۲۷]
        Screamride Puzzle Frontier Developments Microsoft Studios Console Mar 6, 2015 Mar 5, 2015 Mar 3, 2015 [۱۲۸]
        Sea of Thieves MMORPG Rare Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۲۹]
        Shape Up Fitness Ubisoft Montreal Ubisoft Yes Nov 13, 2014 ۲۰۱۴ Nov 11, 2014 [۱۳۰]
        State of Decay 2 Survival horror Undead Labs Microsoft Studios Console ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ [۱۳۱]
        Sunset Overdrive Action-adventure Insomniac Games Microsoft Studios Yes Oct 28, 2014 Oct 28, 201
        Superhot First-person shooter May
        The Flame in the Flood Roguelike The Molasses Flood The Molasses Flood Console February 24, 2016 February
        Threes! Puzzle Sirvo Sirvo Console
        Titanfall First-person shooter Respawn Entertainment Electronic Arts Consol
        Zoo Tycoon Construction and management simulation Frontier Developments Microsoft Studios Console

    • joule گفت:

      Forza horizon 3
      Ign:9.5
      ReCore :7.3 و یکی ال بهترین پلتفرمرهای نسل خطاب شد که مشکلات فنی جلوی عالی شدنش رو گرفت که اپدیت میاد :-))
      Gears of war 4:9.2
      انقلابی در گیرز معرفی شد از ign و بهترین سری، توی بازی به قدری گوناگونی زیاده که اصلا حس نمیکنی که داری کار تکراری انجام میدی و خسته میشی،بلکه همیشه برات تازست
      به مایکروسافت خوش اومدی،روزهای سیاهش پر از کار عالیه :-))

  • polonium گفت:

    اسپم
    دوستان آگه کامپیوتر روشن شه ولی تصویر نده مشکل از کجاست

  • الله اکبر بلاخره وقتش رسید و کرک داون۳ میشه اولین بازی با تخریب پذیری۱۰۰ درصد و استفاده از پردازش ابری
    مطمئنن در سال ۲۰۱۷ استاندارد ها توسط این بازی جابجا خواهند شد بی صبرانه منتظر انقلاب ۲۰۱۷ خواهم بود :inlove: :inlove:

  • mojtaba33 گفت:

    واقعا عالی بود اقای صدری درسته این بازی اولین هست تو استفاده از پردازش ابری اما همون اوایل نسل صحبتش بود که دیگه این اخرین نسل از کنسول ها هست که از سخت افزار یکپارچه استفاده میکنه و کنسول ها وبازی ها همه از پردازش ابری استفاده میکنن واقعا خیلی خوبه اما متاسفانه نه برای ما تو مقاله گفته بودید سرعت ۲تا۴مگابیت برثانیه تو ایران هم هست درسته هست اما با چه پینگی!? مگه نه این که الان PS now واسه PC استریم میشه و تقریبا هیچ کس تو ایران نتونسته تجربش کنه نه بخاطر سرعت بلکه پینگ بالا با پردازش ابری سود شرکت ها فقط از بازی و سرویسی که اراىه میدن هست شبیه همین استریم دیر یا زود این اتفاق میوفته اما ما گیمرهای داخلی هستیم که از قافله عقب میوفتیم :-(( :-((

  • من تنهای کسیم که این بازی رو همیشه با Saints Row اشتباه میگیرم ؟؟

  • SEYED1999 گفت:

    تشکر بابت پیشنمایش کامل و جامعتون…
    این بازی به همراه اسکیلباند از عناوین بزرگ مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ هست که با توجه به سازندگان بزرگی که روی این عناوین کار میکنند شانس موفقیتشون بسیار بالاست.
    شاهکاری دیگر در راه است…

  • plunder گفت:

    اگر انحصاری ماکرو ضعیف بود سونی بدتر بوده کیلزون اوردر درایو کلاب گوزیلا الان ماکرو تو اوجه بازی مثل فورزا گیرزفروش بیشتر تو امریکا تو بریتانیا قیمت سونی نصف شده ولی بازوان ۲۴ درصد بیشتر فروخته امیدوارم همیشه روزها ماکروسافت اینجوری سیاه باشه

  • milad.ps4 گفت:

    ممنون بابت پیش نمایش اقای صدری خسته نباشی :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
    امیدوارم این بازی هم موفق بشه در کنار گیرز ۴ و فورزا ۳

  • super_reaper گفت:

    user score مافیا ۳ شده ۳٫۳ 😐
    قفل بودن رو فریم ۳۰ ، داستان تکراری ، کم بودن محتوا ، بد بودن تکسچر ها ، ….
    چند سال انتظار کشیدیم وجدانن … 😥 😥 😥

    • Divan Greedy8 گفت:

      یوزر اسمور متا از خود متا نا معتبر تر و بدتره / هر کسی می خواد می تونه نظر بزاره یعنی طرف ممکنه بازی رو حتی منو رو ندیده باشه و باید نظر بده بد خیلی ها ۰ می دن فکر کن ۰ یعنی چه جوری این نمره رو می دن خیلی خنده داره ، ign گفته با وجود ۱۵ ساعتی که بازی کردنش داستان به شدت خوب و عالی هستش

  • Amirooo گفت:

    یه جورایی از مافیا زده شدم.منتها چون پولشو دادم مجبورم تا تهش بازی کنم.تو یه مموریت باید وارد یه آزمایشگاه تولید مواد م.خ.د.ر بش و اونجا رو آتش بزنی.وقتی وارد شدم هیچ کس نبود.خالی خالی.وقتی یه دونه از میزا رو آتش زدم.یوهو ۵۰ تا کارگز از رو هوا اومدن تو کارگاه شروع کردن به فرار.یعنی تو عمرم همچین باگی ندیده بودم.تا دلتون بخواد بازی باگ داره. :pain: :pain: :pain: 😯 😯 😯 ماشین سواریش از واچ داگز بدتر.با ۱۰۰ تا سرعت بزنی به دیوار یه دونه خط رو ماشین نمیفته :pain: :pain: :pain:

  • Amirooo گفت:

    فقط امیدوارم هر چه زودتر یه آپدیت بدن.این باگا بر طرف شه ولی موسیقی بازی آدمو دیوونه میکنه.واقعا عالیه

  • خیلى مقاله زیباست که … روز هاى سیاه …. کاملا درسته :yes: :yes: :yes: :yes: ممنون بابت نقد مخصوصا روزهاى سیاه :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

  • MAHDiRiLLEX گفت:

    راستش با اینکه فن پی سی ام و پی سی باز و همچنین علاقه ای هم ب اکس باکس دارم میگم واقعا حیفه همچین عنوانی انحصاری باشه اما وقتی یاد فن بازی های پی اس میوفتم که سر آنچارتد در اومد ب نظرم حقشه 😐

زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا
زمین می لرزد… | اولین نگاه به Crackdown 3 - گیمفا