یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا

یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت

صدرا صالحی
۲۰:۰۵ ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا

یوبیسافت، سازنده و ناشر فرانسوی، در حال جشن گرفتن سی سالگی خود می‌باشد و در عین حال در نبرد یک خرید ناخواسته از طرف شرکت ویوندی(Vivendi) است. برای خواندن این مصاحبه جذاب با گیمفا همراه باشید.

در سال ۲۰۱۵ ، ویوندی مقداری سهام گیم‌لافت(Gameloft) و یوبیسافت (که هردو شرکت توسط مایکل و ایو گیلمات تاسیس شد) را خریداری‌ کرد. سپس در ماه ژوئن ۲۰۱۶ ، کل شرکت بازی‌سازی گیم‌لافت را تصاحب کرد و از آن موقع نیز سهام خود در یوبیسافت را بالا برده‌است. این امر باعث ایجاد ترس‌هایی در داخل یوبیسافت شده که این احتمال پیدا شود که ویوندی کل یوبیسافت را نیز تصاحب کند.

در رویداد اخیری که در پاریس برگزار شد ، یوبیسافت یک کنفرانس خبری برپا کرد تا برنامه شرکت را در اختیار عموم قرار دهد. در بخشی از کنفرانس نیز به نیاز شرکت برای مستقل بودن اشاره شد.

در طول این رویداد گیم‌اسپات مصاحبه‌ای با ایو گیلمات(Yves Guilemot) در مورد اقدام ویوندی برای خرید یوبیسافت انجام داد و دلیل این امر که یوبیسافت معتقد است مستقل بودن شرکت برای موفقیت آن و ساخت بازی‌های بهتر ضروری است را جویا شد. این مصاحبه گیم‌اسپات را ترجمه کرده‌ایم که می‌توانید در زیر مطالعه فرمایید.

ubisoft

گیم‌اسپات: برای بسیاری از افراد که خارج از گود به قضیه نگاه می‌کنند، این قصد خرید یوبیسافت توسط ویوندی به مانند دو شرکت غول می‌ماند که بر سر کنترل یک‌دیگر در جنگ هستند. شاید آن‌ها چندان به این نکته که این قضیه بر بازی که سازندگان برایشان می‌سازند تاثیر می‌گذارد واقف نباشند. برای این افراد به نظر شما این خطر خرید چه معنایی دارد و چرا باید درباره آن نگران باشند؟

ایو گولیمات: در صنعت ما خلاقیت ، زیرکی و ریسک‌پذیری شرط اول است. اگر مستقل باشید می‌دانید که تا چه حد می‌توانید پیش بروید اما اگر شما بخشی از چیزی باشید که هیچ شناختی از صنعت‌تان ندارد و نمی‌داند که سرعت پیشرفت این صنعت چقدر است و از تصمیم‌هایی که در برخی موارد برای سرعت‌بخشیدن باید گرفت بی‌خبر است ، باعث محدودیت شما می‌شود. سپس به صورت خودکار ، دیگر تجربیات جدیدی که معلوم هم نیست از کجا منشا گرفته‌اند را شروع به ساخت نمی‌کنید. بعضی اوقات زمانی که ریسک انجام می‌دهید، این ریسک شما ثمر‌بخش نیست و شما مجبور به کنسل‌کردن پروژه هستید چرا که گمان می‌بردید مسیر تجارت در طرف شماست اما این‌گونه نبود. زمانی که مدیریت اجازه این ریسک را می‌دهد شما برای موفق نشدن آن دیگر سرزنش نمی‌شوید. مدیریت شما می‌گوید که «بسیار خب ، ما این و آن را یاد گرفتیم و حالا می‌توانیم از آن در این فرصت جدید استفاده کنیم». زمانی که در یک سازمانی باشید که اهل ریسک‌کردن نیست طبیعتا چنین ریسکی نیز رخ نمی‌دهد. در نهایت نیز زمانی که ریسک نکنید ، از جایزه هم خبری نیست.

بله ، ادغام‌شدن شرکت‌ها طبیعتا مشکلی نیست اما در صنعت ما که در طول زمان تغییرات زیادی دارد ریسک بزرگی است.

rainbow six siege japanese operator 1

یکی از آن حرکت‌های زیرکی که انجام دادید در مورد Rainbow Six Patriots بود که ابتدا از آن رونمایی نموده و سپس آن را کنسل کردید. اما این امر موجب تولد Rainbow Six Siege شد. آیا شما می‌گویید که در موقعیتی که تحت کنترل شرکتی مثل ویوندی باشید ممکن است چنین تصمیم‌هایی دیگر نتوانید بگیرید؟

دقیقا. هم‌چنین مانند قضیه‌ی واقعیت مجازی برای Wii است در زمانی که همه صنعت به آن نه می‌گویند. زمان‌هایی وجود دارد که شما باید یک کاری را انجام دهید که پروسه آن برایتان طاقت‌فرسا است. اگر کسی به شما بگوید که آن کار را انجام نده ، این می‌تواند نظر خود شما را هم تغییر دهد. موقعیت‌هایی وجود دارد که باید با خود بگویید «یک احساسی به من می‌گوید اگر از آن راه برویم می‌توانیم موفق شویم» و نگویید «مطمئنم موفق می‌شویم». هیچ‌وقت صد در صد مطمئن نیستید بنابراین مهم است که توانایی انجام آن ریسک‌ها را داشته باشید تا بتوانید طعم آن احتمالات و دنیای جدید را بچشید.

مردم ممکن است به شرکت‌هایی مثل بتسدا (Bethesda) نگاه کنند و بگویند که آن‌ها مشغول کاری هستند که می‌خواهند. یعنی جستجوی فرصت‌ها و ایجاد جهان‌های مختلف بازی زیر نظر شرکت زینی‌مکس(ZeniMax). چه چیزی باعث می‌شود که یوبیسافت این آزادی مشابه را زیر نظر ویوندی نداشته‌باشد؟

درسته ، اما شرکت زینی‌مکس فعالیت زیادی در حوزه بازی‌های ویدیویی دارد. زمانی‌ که آن‌ها را ملاقات کردم هیچ شناختی نداشتم اما احساس کردم بیشتر کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند مربوط به بازی‌های ویدیویی است. ادغام آن‌ها مثل دیزنی یا بقیه بزرگ نیست. تقریبا می‌شود گفت که یک شرکت مستقل هستند.

جالب است که به دیزنی اشاره کردید. این کمپانی قبلا یک حضور بزرگ در عرصه بازی داشت اما خود را از هر موضوعی مربوط به بازی‌های ویدیویی جدا کرده‌است و می‌توان گفت که از این تجارت خارج شده‌است. بنابراین حدس می‌زنم این قضیه می‌تواند بدترین سناریویی باشد که ممکن است با زیر شاخه شدن یوبیسافت در ویوندی رخ دهد.

دقیقا.دیزنی حدود ۲.۴ میلیارد دلار در حوزه بازی‌های ویدیویی هزینه کرد. ۱.۲ میلیارد دلار آن مربوط به خرید استدیو‌های بازی‌سازی بود و ۱.۲ میلیارد بقیه را هزینه بقیه کارها کردند.سپس بالاخره تسلیم شدند. این به خاطر تغییر زیاد در این صنعت است.واقعا سخت است که بخواهید تصمیم درست در زمان درست بگیرید. تنها تعداد کمی از متخصصین می‌توانند این کار را بکنند. زمانی که توسط متخصصین مدیریت نباشد هر چقدر هم که آن‌ها نخبه باشند نمی‌توانند کمکی به شما بکنند. آن‌ها کاری که انجام می‌دهید و این‌که چقدر موفق هستید را نظاره می‌کنند اما زمانی که چنین موفقیتی را ندارید قضیه سخت می‌شود.

سه یا چهار سال قبل ما مقدار عظیمی برای ساخت بازی‌های آینده‌مان سرمایه‌گذاری کردیم اما وضعیت مالی‌مان به اندازه کافی خوب نبود. ما روی The Division ، Watch Dogs 2 و تمام بازی‌هایی که در دو سال اخیر منتشر شده‌اند سرمایه‌گذاری کردیم. می‌دانستیم که صنعت قرار است با ابزار جدیدی بیاید و مهم بود که در آن زمان به خصوص سرمایه‌گذاری عظیمی انجام دهیم. اما همه بازار می‌گفتند «شما نابود شدید.الان بر روی PC عناوینتان تماما رایگان است پس تجارت شما دیگر به اتمام رسیده‌است». ما به صنعت خود ایمان داشتیم ، می‌دانستیم مشتری‌های ما چه می‌خواستند ، بنابراین تغییراتی صورت دادیم تا آن‌ها را غافل‌گیر کنیم. آگاه بودیم که اگر کارمان را به نحو احسنت انجام دهیم آن‌ها به سوی‌مان بازخواهند گشت. البته در آن زمان چندان طرفدار نداشت.صنعت می‌گفت که این روش قدیمی است. ما باید به اندازه کافی آزاد می‌بودیم تا می‌توانستیم آن ریسک‌ها را بکنیم و آن بازی‌ها را برای بازی‌بازان بیاوریم.

در طول ارائه‌ای که قبل از این گفتگویمان داشتید گفتید که اگر ویوندی یوبیسافت را بگیرد شما دیگر به عنوان رئیس یوبیسافت فعالیت نخواهید کرد . به عنوان کسی که این شرکت را از هیچ ساخته، این سخنان باید سخت بوده باشد.

nintendo nx logo 1 759x428

این قضیه برای ساختار و پایه‌های یوبیسافت خطر‌ساز است. روشی که ما شرکت را می‌گردانیم کاملا با روشی که آن‌ها شرکت‌ها را می‌گردانند متفاوت است. آن‌ها بیشتر به این عادت دارند که یک موضوعی را تصمیم بگیرند و بدهند که کارکنانشان بسازند.در حالی که در صنعت ما ، شما از مردم اطلاعات می‌گیرید و سپس به آنان(مدیریت) کمک می‌کنید تا تصمیم بگیرند. بزرگ‌ترین نگرانی این است که چیزی را که ۳۰ سال طول کشید تا ساخته شود دیگر نتواند ادامه پیدا کند. ما آگاه هستیم که موفقیت یوبیسافت به خاطر ظرفیتی است که کارکنان این شرکت دارند و می‌توانند تصمیم‌هایی بگیرند و ریسک‌هایی بکنند. دیدن این‌که کسی می‌تواند به صنعتی وارد شود که درکی از آن ندارد حتی اگر نیت بدی نیز نداشته باشد ممکن است باعث نابودی آن ظرفیت(تصمیم‌گیری و ریسک) شود. چیزهایی هستند که خوب انجام می‌دهیم و چیزهای دیگری نیز هستند که آن‌ها را بد انجام می‌دهیم ، اما در آخر تمام سعی خود را می‌کنیم که سرگرم کنیم و بهترین تجربه‌ای که می توانیم را عرضه کنیم. این مورد فکر می‌کنم به خاطر سیستم‌هایی که ساخته‌ایم امکان‌پذیر باشد.

یک مثال از ریسک‌پذیری دیگر شما ZombiU است که یک بازی بر روی کنسول جدید نینتندو است.شما قبلا گفتید که NX هیجان‌انگیز است و خود شما واضح است ارتباط خوبی با نینتندو دارید. چه چیزی درمورد آن‌ها وجود دارد که چنین ایمانی را موجب شده‌است؟

چیزی که ما می‌بینیم این است که بازی‌بازان زمانی که سخت‌افزار جدیدی می‌آید دستشان باز‌تر است. بنابراین این فرصت برای ما پیش‌ می‌آید تا چیزی را بسازیم که قبلا تا به حال انجام نداده‌بودیم چرا که مطلعیم که اگر اولین باشیم ، مردم بازی‌مان را امتحان خواهند کرد و شاید این فرصتی باشد تا بتوانیم وارد آن طبقه جدید شویم. افراد ما علاقه زیادی داشتند تا روی یک بازی مثل ZombiU کار کنند و خوشحال بودند که توانسته‌اند فقط  از Wii U برای این کار استفاده کنند.ما همیشه به دنبال نوآوری هستیم.

با این حال ، اگر یک چیز کمی جدید را امتحان کنید و خوب نباشد و به مذاقتان نخورد سریعا به همان چیزی که می‌شناختید و کار می‌کردید برمی‌گردید. به عنوان یک بازی‌باز ، اگر یک سخت‌افزار جدید را امتحان کنید شناختی از آن ندارید بنابراین نگاه می‌کنید که به نظر مردم بهترین بازی‌ها چه هستند و سپس آن‌ها را امتحان می‌کنید.

ما می‌دانیم که فرصت‌هایی برای امتحان چیزهای جدید دستاوردهای بهتری خواهد داشت ، مخصوصا اگر روی یک دستگاه جدید باشد.

تا به این‌جا شما Just Dance را برای NX تایید کرده‌اید. می‌توانیم از یوبیسافت انتظار داشته‌باشیم تا ایده‌های جدید مثل ZombiU را روی NX نیز امتحان کند؟

در حال حاظر روی چند پروژه درحال کار هستیم. به زودی چیزهای جدیدی را از ما خواهید دید.

شما در حال حاظر به جای ساخت اسپین‌آف‌هایی برای سری‌ بازی‌های موجود ، درحال ساخت چند بازی واقعیت مجازی(VR) هستید. آیا این دلالت بر اعتمادی است که به واقعیت مجازی دارید؟

یک سفر جدید و رویایی برای همه ما خواهد بود اگر که ما قادر به این باشیم تا تجربیات جالب و درستی را در این صنعت بسازیم. به همین دلیل ما تلاش خود را می‌کنیم. نتیجه نهایی تجربه لذت‌بخشی ارائه می‌دهد که باعث می‌شود مردم برای خرید آن مشتاق شوند.چیزی که می‌بینیم این است که هم‌اکنون انرژی بزرگی در رابطه با این‌گونه ابزار وجود دارد.سونی درحال وارد شدن است و فیسبوک پول زیادی را برای آن کنار گذاشته است. برای نسخه اولیه واقعیت مجازی ما می‌توانیم در سطح اول وارد شویم و سپس به سطح دوم،سوم و سپس چهارم با استفاده از ظرفیت تکنولوژی دست پیدا کنیم.

assassin's Creed

این اولین سالی است که بعد از مدت‌ها هیچ اساسینز کریدی نداریم.چرا اکنون زمان آن بوده که انتشار اساسین‌ها را متوقف کنید؟

چیزی که ما در تولید اساسینز کرید بعدی دیدیم فرصتی بود که می‌توانستیم این سری را به مرحله بعدی ببریم.بنابراین تصمیم گرفتیم که هرچقدر زمان که لازم است خرج کنیم تا یک تجربه عالی را بسازیم. در این زمان به این دلیل این امکان وجود داشت که بازی‌های دیگری نیز در اختیار داریم. پتانسیل عظیمی در این بازی وجود دارد تا این آی‌پی را متحول سازیم.بنابراین با خود گفتیم«باید روش‌مان را تغییر دهیم تا زمان بیشتری را داشته‌باشیم و بتوانیم تجربه عالی‌تری را ارائه دهیم».

زمانی که می‌گویید «هرچقدر زمان که لازم دارد را خرج می‌کنید» این به آن معناست که شما زمان مشخصی برای بازگشت این سری در نظر ندارید؟ بیشتر افراد انتظار دارند که سال بعدی یک اساسین را ببینند. آیا سال بعد اساسین را می‌بینیم یا این سری هر زمان که آماده باشد بازخواهد گشت؟

هرزمان که آماده باشد باز‌می‌گردد.آن هم زمانی‌ است که احساس کنیم که چیزی در چنته داریم.

و آن زمان معلوم نیست که ۲۰۱۷ باشد.

بله.هر زمان که آماده باشد خواهد بود.

Assassin’s Creed 2 تقریبا می‌شود گفت الگویی را ساخت که بیشتر بازی‌های جهان‌باز یوبیسافت هم‌اکنون از آن استفاده می‌کنند.بنابراین زمانی که شما حرف از تحول در آی‌پی می‌زنید به این معناست که یک نوآوری و تغییر بزرگ در آن فرمول را باید انتظار داشته باشیم و یا یک عنوان مشابه با ایده‌های جدید؟

سخت است که در این زمان این موضوع را مشخص کرد. بهتر است زمانی که خودتان آن را دیدید قضاوت بکنید.

مایکل انسل(Michel Ancel) امروز اینجا است.اولین فکری که کردم این بود که «او این‌جا چه‌کار می‌کند؟» چرا که او هنوز یک کارمند یوبیسافت است اما به نظر می‌رسد که در حال کار روی عنوان Wild توسط استدیو مستقل خودش است.

انسل در حال انجام دو کار است. او یک بازی دارد که با استدیو مستقل خودش در حال ساخت آن است و همین‌طور روی یک بازی برای یوبیسافت کار می‌کند.

splinter cell chaos theory

یک بازی معرفی‌نشده؟

بله. یک بازی معرفی‌نشده.

درحال حاظر شما تلاش می‌کنید تا یک چهره مثبت را از یوبیسافت به جا بگذارید و مطمئنا بهترین راه برای این‌که بازی‌بازان را در طرف خود داشته باشید این است که با طرفداران بازی‌هایی که مشتاق شنیدن خبر درباره‌ آن هستند صحبت کنید.برای مثال درباره عنوان Beyond Good & Evil 2 یا شاید یک شاهزاده ایرانی جدید…

تنها خواسته‌ها نیست که اهمیت دارد.موضوع این است که آیا تیم ما می‌تواند چیزی را ارائه کند که باعث ایجاد یک انقلاب شود یا خیر. شما فقط یک Beyond Good &Evil 2 نمی‌خواهید ، شما یک Beyond Good & Evil 2 عالی می‌خواهید. از ما نمی‌خواهید که این سری را با یک عنوانی که عالی نیست بازگردانیم. این چالشی است که ما با آن روبرو هستیم. ما باید با یک چیز عالی برگردیم.

چه زمانی قرار است Splinter Cell بعدی را ببینیم؟

جواب دادن به این سوال سخت است. خودم هنوز نمی‌دانم.{می‌خندد}

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا
یوبیسافت به‌سوی تحول درحرکت است | مصاحبه گیم اسپات با ایو گلیموت - گیمفا