روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا
روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا
روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا
روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا

روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock

Former Writer
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا

روزی روزگاری شیطان به دنبال روحی برای دزدیدن به دهکده ای رفت. پس از وارد شدن به ده کمی در آنجا جست و جو کرد و عاقبت پسری را در حال ویالون زدن یافت. پس فرصت را مناسب دید و به روی شاخه درختی پرید و گفت: «هی پسر! نمی دونم می دونستی یا نه اما منم ویالون زن ماهری هستم! اگه جرئت کافی داری من حاضرم با تو یه شرط ببندم. تو بهترین قطعه ای که بلدی رو بنواز، من هم می نوازم. اگه تو بردی من بهت یه ویالون طلایی میدم! ولی اگه باختی، من روحت رو ازت میگیرم! راستش من مطمئنم که برنده می شم چون فکر می کنم که از تو بهترم!»
پسر به او نگاهی انداخت. سپس دهان گشود و گفت: «اسم من جانیه (Johnny). اگر چه می دونم معامله با تو گناه بزرگیه اما شرطت رو می پذیرم و می دونم که از این کار پشیمون می شی. چون من بهترین نوازنده ای ام که تابحال زاده شده!»
پس شیطان کار خود را آغاز کرد و زیر لب گفت:«بزار نمایشو شروع کنیم!»
او کوله بارش را باز کرد و هنگام بیرون کشیدن آرشه ساز، از سر انگشتانش آتش بیرون زد. آرشه را روی ساز گذاشت و سپس با لحنی شیطانی گفت: هیسسسس… پس گروهی از شیاطین ناگهان به وی ملحق شدند و همگی با هم شروع به نواختن کردند…

پس از این که شیطان کار خود را تمام کرد، جانی لب گشود: «به عنوان یه پیر مرد کارت خوب بود! حالا بشین روی اون صندلی تا نشونت بدم نواختن واقعی یعنی چی!»
پس شروع به نواختن و خواندن کرد:

(ترانه های محلی)
این کوه را آتش چنین ویرانه کرده
شیطان درون جسمم امشب لانه کرده
نک می زند جوجه خمیرش را از این نان
این سگ به تو کاری ندارد ای پسر جان!
(شاعر از ترانه های مختلف بخش هایی را کنار هم آورده که معنی و مفهوم آنها نامشخص است و صرفا حدس هایی درباره آنها زده شده.)

شیطان با خشم سرش را پائین انداخت چون می دانست که شرط را باخته. پس ساز طلایی را جلوی پای جانی انداخت. جانی گفت: «هر وقت که بخای می تونی برگردی و باز هم با من مسابقه بدی. و مطمئن باش که می بازی! بهت گفته بودم. من بهترین نوازنده ای ام که تابحال زاده شده!»
و باز شروع به نواختن و خواندن کرد:

این کوه را آتش چنین ویرانه کرده
شیطان درون جسمم امشب لانه کرده
نک می زند جوجه خمیرش را از این نان
این سگ به تو کاری ندارد ای پسر جان!

(متن قطعه The Devil went down to Georgia با اندکی تغییر)

gh3 2016 09 24 23 31 10 64

خانه ای امن و داغ(!) برای متال هد ها. مجموعه ای از جیغ ها و فریاد ها و نعره های نوازشگر گیتار.

بهشتی سوزان!

سالها پیش زمانی که هنوز «کیتی پری» و «امنم» در گیتار هیرو جایی نداشتند، این سری جولانگهی بود برای افسانه های راک و متال. گرچه آن روز ها دیگر گذشته و گیتار هیرو هم روز های طلایی اش را در کنار متال هد ها از یاد برده، اما می شود هر از گاهی به آن دوره بازگردیم و خاطرات را مرور کنیم. یکی از بهترین و محبوب ترین قسمت های سری گیتار هیرو، شماره سوم آن است که هم از لحاظ داستانی و هم از لحاظ تعداد و تنوع سانگ ها جایگاهی عالی دارد. این بازی توانسته در کنار ارائه یک گیم پلی با کیفیت و استاندارد، مجموعه ای از شاهکار های دنیای بزرگ موسیقی راک را نیز کنار هم جمع کند.گیتار هیرو برای هد بنگر ها یک بهشت است! بهشتی سوزان که شعله های هر نتش روح ها را نوازش می دهد. خانم ها و آقایان، به بهشت سوزان هد بنگر ها خوش آمدید!

… و عدالت برای همه

روش بازی کردن گیتار هیرو در همان ابتدا طی سه دستور توسط خود بازی به شما آموزش داده می شوند. دستورات عبارت اند از: ۱- نت ها را بزنید. ۲- سرها را تکان دهید ۳- دیوانه شوید!
گیم پلی بازی ساده است. پنج سیم گیتار در مقابل شما قرار دارند و نت ها به نوبت یکی پس از دیگری جلو می آیند. با رسیدن هر نت به محلی خاص باید آن را بزنید. بازی یک کنترلر گیتار مانند مخصوص دارد که نواختن با گیتار واقعی را شبیه سازی می کند. در این کنترلر بازیباز ها باید هنگام عبور نت ها، در حالی که دکمه های رنگی مخصوص را نگه داشته اند به استرام بار (Strum Bar) ضربه بزنند. در نسخه کنسول ها و پی سی این دو بخش جای خود را به دکمه های کنترلر و کیبورد و ماوس داده اند. برخی از نت ها کشدار اند و باید سیم آن را تا پایان نت نگه دارید. گاهی نیز باید چند نت را همزمان زد و برای این کار باید همه سیم های درگیر را همزمان نگه داشت. با نواختن قطعات بیشتر و کسب محبوبیت، گروه شما نیز پیشرفت خواهد کرد و علاوه بر عوض شدن سالن ها و تماشاگران، قطعات پیشرفته تر و زیبا تری در دسترستان قرار خواهند گرفت. در طول بازی همیشه عقربه ای در کنار صفحه به چشم می خورد که وضعیت عملکردتان در زدن نت ها را نشان می دهد. هر چه نت های از دست رفته و اشتباهاتتان بیشتر شود عقربه نیز در جهت قرمز حرکت خواهد کرد. در عوض به ازای هر نت درست نیز مقداری به طرف راست می رود. در صورتی که عقربه به انتهای قسمت قرمز برسد اجرای شما خراب شده و همراه با فحش و ناسزا از سوی تماشاگران مجبور به ترک سالن هستید! این مسئله شاید در درجات سختی آسان، چندان مهم به نظر نرسد اما با ورود به حالت های سخت تر، یک میلی متر حرکت عقربه نیز اهمیت فراوانی پیدا می کند!
مهمتریت عامل موفقیت در گیتار هیرو، دریافت ریتم است. اگر ریتم موسیقی را بهتر بفهمید، زدن نت ها بسیار راحت تر است. اما این به تنهایی کافی نیست. گاهی اوقات برای زدن نت ها چاره ای جز حفظ بودن ریتم ندارید. برای مثال در تک نوازی های گیتار الکتریک (Solo) چون ریتم، نظم و ترتیبی ندارد هیچ گاه نمی توان در دفعات اول و دوم آن را فراگرفت. و یا در برخی قطعات (همچون Raining Blood از Slayer) به علت پیچیدگی و نامنظمی بیش از حد ریتم کلی، دریافت و زدن نت های آن واقعا از کابوس بد تر است. بهترین راه برای حل این مشکل این است که یا همان قطعه را پیش از نواختن در بازی، چندین بار گوش کنید و یا این که از بخش Practice بازی استفاده نمایید. درباره بخش Practice و خوبی های آن در ادامه بیشتر خواهیم گفت.

gh3 2016 09 24 23 25 04 75

نت های پشت سر هم را نمی توان زد مگر با دریافت کامل ریتم.

عدد هیولا

پس از اتمام قطعه موسیقی، بازی آمار دقیقی از عملکردتان را روی صفحه نمایش می دهد. چگونگی عملکردتان با تعدادی ستاره نمایش داده می شود و هر چه امتیاز بالاتری کسب کنید ستاره های بیشتری خواهید گرفت. امتیاز دقیق قطعه در کنار ستاره ها درج می شود. این امتیاز فقط مختص درصد نت های زده شده نیست و به عوامل زیادی همچون تعداد نت های آن قطعه، درجه سختی و… بستگی دارد. یکی از این عوامل تعداد نت هایی است که موفق به پشت سر هم زدنشان شده اید. هر چه نت های صحیح بی وقفه تان زیاد تر شوند ضریب خاصی که روی امتیاز دریافتی از هر نت اثر می کند بیشتر می شود. اما به محض این که اشتباهی کنید، این ضریب به یک تبدیل شده و باید از ابتدا، دوباره آن را افزایش دهید. در بازی قدرتی به نام Star Power نیز وجود دارد که با فعال شدنش تا مدت محدودی ضریب موثر بر امتیاز نت ها دو برابر می شود. پس بسیار مهم است که بدانید کی و کجا باید از Star Power استفاده کرد.
با اجرای هر قطعه مبلغ متغیری پول نیز دریافت خواهید کرد. این مبلغ به تعداد ستاره ها و درجه سختی وابسته است و می توانید آن را در فروشگاه بازی خرج کنید. فروشگاه یکی از بهترین بخش های گیتار هیرو است و به بهترین شکل ممکن نیز طراحی شده. این بخش، شاخه های مختلفی دارد و گزینه های بسیار زیادی پیش روی شما هستند. بخش خرید گیتار که شامل گیتار های متنوع و زیبایی می شود، بخش خرید سانگ های اضافی که شامل قطعه های فوق العاده ای از بزرگترین باند های راک و متال است، بخش لباس ها و استایل ها که می توانید برای گیتاریست مورد علاقه تان تهیه شان کنید و بالاخره بخش خرید شخصیت ها که می شود افسانه های راک همچون Slash را در آن خرید و با آن ها بازی کرد!
یکی از جذاب ترین بخش های بازی مربوط به مبارزه های میان دو گیتاریست است که بر اساس کل کل و رو کم کنی پیش می رود. هر یک از دو گیتاریست نت های دو گیتار از یک قطعه را می نوازند. در این بخش قدرت Star Power به Battle Power تغییر می کند. بعضی از نت های خاص حاوی یک Battle Gem هستند که با زدن موفقیت آمیز آن می توان بتل جم را بدست آورد. با استفاده از این آیتم ها می توان در روند نواختن حریف اختلال ایجاد کرد. البته باید این نکته را هم دانست که او نیز این توانایی را دارد! شما باید با استفاده از Battle Gem ها آنقدر نت های حریف را هدر دهید تا آمپر عملکرد او به کمترین میزان رسیده و شکست بخورد. اگر نتوانید تا پایان قطعه، حریف را از میدان به در کنید مبارزه را خواهید باخت. مبارزه ها تنوع خوبی به بازی داده اند و درست به موقع به داد گیم پلی می رسند.

gh3 2016 09 25 12 03 49 86

مبارزات بازی دشوار و هیجان انگیز اند و بر خلاف دیگر قطعات می توانید به طور کامل از موسیقی لذت ببرید چون حریفتان نت هایی که از دست شما در می روند را خواهد زد!

صاعقه را بران!

گیتار هیرو ۳ دارای چهار درجه سختی است. آسان، متوسط، سخت و حرفه ای. کسانی که برای اولین بار این سری را تجربه می کنند باید از درجه آسان شروع کنند. در این حالت دو سیم سمت چپ گیتار یعنی سیم های آبی و نارنجی کنار رفته و فقط نت های سه سیم باقیمانده زده می شوند. پس از اتمام بازی روی حالت آسان می توان به سراغ حالت متوسط رفت که سیم چهارم را نیز اضافه می کند. از این حالت به بعد است که چالش های بازی رو می شوند و کم کم با اضافه شدن سیم پنجم در حالت سخت، هر یک از قطعات بازی برایتان مثل یکی از باس های سری دارک سولز خواهد بود! بدون شک حالت های سخت و حرفه ای در این بازی یکی از دشوار ترین چالش های زندگی تان خواهند بود و در صورت موفقیت در آن ها می توانید یک عمر با افتخار زندگی کنید!
نحوه چینش نت ها از حالت سخت به بعد جوری خواهد بود که برای زدن بعضی بخش ها باید ریتم را حفظ باشید. اینجاست که نقش گوش دادن به قطعه پیش از بازی و بخش Practice مشخص می شود. این بخش که به کامل ترین شکل طراحی شده به شما امکان می دهد به تمامی بخش ها و جزئیات قطعه مورد نظر دسترسی داشته باشید و هر بخش دلخواه را با چهار سطح از سرعت تمرین کنید. این بخش در موفقیتتان روی حالت های سخت و حرفه ای نقش مهمی دارد و استفاده از آن بسیار راحت تر از این است که چندین بار قطعه را از اول آغاز کنید و ببازید.

gh3 2016 09 24 23 25 09 94

خدا نکند به بخش سولو (Solo) برسید! آنجاست نت ها پشت سر هم از زیر دستتان سر می خورند و فرار می کنند.

روحت مال منه!

گیتار هیرو ۳ یک شبیه ساز صرف نیست و در بخش Career شامل یک داستان خوب نیز می شود. داستان بازی از طریق کات سین های بسیار کوتاه و با ریتم بسیار سریع روایت می شوند. این شوه باعث می شود شما وجود داستان را در بازی احساس کنید اما چندان درگیر آن نشوید تا تمرکزتان بیشتر بر روی گیم پلی و زدن نت ها صرف شود. اما این به هیچ وجه به معنی کمرنگ بودن داستان نیست. داستان گیتار هیرو از اصلی ترین بخش های آن بوده و می توان اهمیتش برای سازندگان را در طول بازی فهمید.
ماجرا از این قرار است که گروهی از نوازندگان جوان تصمیم به تشکیل یک گروه موسیقی می گیرند. آنها فعالیت خود را با کنسرت های خیابانی و کوچک شروع کرده و پس از کسب محبوبیت بیشتر صاحب یک اسپانسور می شوند. اندک اندک با بیشتر شدن طرفداران گروه، آنها به شهر ها و کشور های مختلف رفته و در تور های زیادی شرکت می کنند، سالن های نمایش بهتر و بزرگتری در اختیارشان قرار می گیرد و آلبوم ها و محصولات استودیویی بیشتری تولید می کنند. اما پس از رسیدن به اوج شهرت و محبوبیت متوجه می شوند که…
(شروع اسپویلر)
آنها متوجه می شوند در قراردادی که سالها پیش با اسپانسورشان امضا کردند، جمله کوچکی وجود داشته که به آن توجهی نکرده بودند. جمله ای با این مضمون: روح شما متعلق به من است! (Your Soul is mine!) و مشخص می شود اسپانسور آنها که پیشتر با نام Lou او را می شناختند، در واقع همان شیطان است و با آن قرارداد روح آن ها را تصاحب کرده. پس از این اتفاق، Lou با بدن شیطانی اش در میانه کنسرت ظاهر شده و با گیتار مخصوصش قصد مبارزه با شما را دارد. پس از مبارزه با Lou و شکست او با اجرای قطعه The Devil went down to Georgia، Louبه عمق جهنم سقوط می کند و اعضای گروه با بال های خفاشی خود، سوار بر موتور سیکلت های سیاه رنگ به آسمان عروج می کنند!
(پایان اسپویلر)
همانطور که می بینید داستان صرفا عنصری برای خالی نبودن عریضه نیست و بخش مهمی از گیتار هیرو ۳ را تشکیل می دهد. داستان بازی علاوه بر اشاره به فروختن روح و از این دست معاملات با شیطان، مفاهیم دیگری نیز دارد. مفاهیمی که حتی از ویدئوی آغازین بازی و متن قطعات پایانی بازی نیز می توان به وجودشان پی برد. شاید مفهوم خام این اعتقادات به مذاق خیلی ها (ازجمله خود ما!) خوش نیاید اما صرفا به عنوان یک منتقد باید با صرف نظر از مفهوم کلی، از شیوه روایت هنرمندانه بازی تقدیر کنم.

gh3 2016 09 25 12 20 20 56

طبق قرارداد روحت مال منه!

تجمع بزرگان

سومین شماره از سری گیتار هیرو کلکسیونی است از زیبا ترین آثار افسانه های موسیقی راک و متال. بطور کلی در این بازی ۷۳ قطعه قابل نواختن هست که ۴۲ قطعه از آن ها مربوط به بخش اصلی، ۲۵ قطعه برای خرید در فروشگاه و ۶ عدد نیز انحصارا مخصوص بخش Co-op هستند. در بازی سه باس فایت وجود دارد که جالب است بدانید دو عدد از آنها دو اسطوره واقعی دنیای گیتار هستند. Tom Morello، گیتاریست معروف گروه های Rage Against the Machine و Audioslave که چهلمین گیتاریست برتر تاریخ شناخته شده و Slash، گیتاریست معروف گروه Guns and Roses که در لیست های بسیاری در رتبه های تک رقمی گیتاریست های برتر تاریخ جای گرفته. قطعات مربوط به مبارزات با این دو نفر نیز مستقیما توسط خودشان نوشته و ضبط شده. بازی لیست بلندی از قطعات لایسنس شده را در خود جای داده که در میان آن ها نام هایی همچون: Raining Blood، Number of the Beast، One، Through the Fire and Flames به ترتیب از گروه های Slayer ، Iron Maiden ، Metallica ، Dragonforce و آثاری از بسیاری گروه های بزرگ دیگری که مجالی برای بردن نامشان نیست، دیده می شود. بازی قطعات قابل دانلود رایگان و غیر رایگان زیادی نیز دارد که شاید مهمترینشان پک آلبوم Death Magnetic از متالیکا باشد. این قطعات در فروشگاه های رایج کنسول ها و پی سی موجود و قابل تهیه اند.

gh3 2016 09 25 12 19 41 60

برای موشن کپچر حرکات Slash نیز از خود وی استفاده شده.

میان آتش و زبانه

گیتار هیرو یک بازی با سبک ریتمیک است و صداگذاری در آن جایگاه ویژه ای دارد. خوشبختانه در این نسخه توجه ویژه ای به صدا ها و افکت های صوتی شده و فریاد های خشمگین گیتار بیس و جیغ های دردناک گیتار لید به خوبی و زیبایی تمام شنیده می شوند. به لطف ضبط انحصاری قطعات، صرفا برای این بازی همه نت ها صدای مخصوص به خودشان را دارند و حس “زدن” یا “نزدن” هر نت به خوبی توسط بازیباز دریافت می شود. در کنار صدای گیتار، نقش ضبط و پخش عالی صدای درام را نیز نباید از یاد برد چرا که به تفهیم ریتم و نشاندن صحیح نت ها روی آن کمک ویژه ای می کند. البته شاید بشود بخاطر کم شدن محسوس و آزار دهنده صدای وکال یا خواننده، کمی به بازی خرده گرفت. چون بخش مهمی از لذت شنیدن برخی قطعات بخاطر وکال آن ها است.

با این که گرافیک در این سبک اهمیت چندانی ندارد اما سازندگان به این بخش نیز توجه ویژه ای داشته اند. در بخش فنی با این که گیتار هیرو ۳ توان رقابت با عناون بزرگ هم دوره خود را ندارد اما توانسته گلیم خود را به خوبی از آب بیرون بکشد. طراحی فنی محیط ها، کارکتر ها و اشیاء و افکت های بازی به خوبی انجام شده و مشکل یا باگ خاص یا چیز آزار دهنده ای در آن دیده نمی شود. انیمیشن های بازی روان، زیبا و موشن کپچر شده اند و حرکات گیتاریست های روی سن، خواننده ها و دیگر نوازندگان را با ظرافت خوبی نمایش می دهند. مسئله قابل تقدیر در این بخش هماهنگی بسیار عالی نوازندگان با قطعه در حال پخش است که باور پذیری کنسرت ها را دو چندان می کند. حرکت دست های گیتاریست شما نه تنها با ضربات دست شما به استرام بار هماهنگ است بلکه دست دیگر او نیز با طول سیم ها هماهنگ شده و با نت های مختلف در جهات X و Y تکان می خورد. حرکات درام زن گروه و لیپ سینک خواننده نیز با این که دقیق نیست اما به خوبی طراحی شده. تنها مشکل این بخش شاید در رفتار تماشاگران باشد که نه از نظر تعدا و نه از نظر واکنش ها به خوبی عمل نمی کنند و آن حس بی نظیر بودن در یک کنسرت عظیم در بازیباز ایجاد نمی شود.
در بخش هنری، عملکرد بازی عالیست. طراحان در بازی از رنگ های متنوع و مناسبی بهره گرفته اند و این موضوع چه در سیم های گیتار و چه در گوشه به گوشه محیط ها و وجب به وجب کارکتر ها قابل مشاهده است. البته جا دارد در این بخش از طراحی کارکتر های قابل انتخاب بازی نیز انتقاد کنیم که جز یکی دو نفر آنها، مابقی به طرز شگفت آور و غیر قابل تحملی بد قیافه و زشت هستند. سایر کارکتر های دیگر همانند Slash و Tom Morello نیز اوایل بازی قفل اند و باید آن ها را خرید. واقعا بد است که از هفت، هشت کارکتر یک بازی فقط دوتایشان قابل تحمل باشند. اگر از این مورد صرف نظر کنیم سایر بخش های گرافیک بازی طراحی خوبی دارند. طراحی تمامی جزئیات سالن ها، شخصیت ها، تماشاگر ها و حتی تک تک منو های بازی با دقت و وسواس فراوانی انجام شده و طرح ها و نماد های خاصی که معمولا در دنیای موسیقی راک و متال رایج است در جای جای بازی به چشم می خورند. اگر چه این مورد نیز چندان باب میل خیلی ها نیست اما از جنبه هنری باید به تلاش طراحان احترام گذاشت.

gh3 2016 09 24 23 42 15 24

منو های بازی پر از جزئیات اند و زحمت زیادی برای طراحی شان کشیده شده.

شاهراهی تا دوزخ

در پایان باید گفت سومین شماره از بازی های گیتار هیرو تجربه های نابی برای طرفداران موسیقی راک (و حتی طرفداران سبک های دیگر) دارد و انجامش برای همه گیمر های متال هد واجب و ضروریست. در صورتی که تا به حال این سری را تجربه نکرده اید، عجله کنید چون تجربه های ناب و اعتیاد آوری انتظار شما را می کشند.

guitar hero 3 legends of rock

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا
روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا
روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا
روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا
روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: بهشتی سوزان برای هدبنگر ها! | نقد و بررسی Guitar Hero 3: Legends of Rock - گیمفا