بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن!

کسری نراقی
۱۱:۲۲ ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا

MSI با داشتن سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های گیمینگ، یکی از کامل‌ترین خطوط تولید لپ‌تاپ‌های گیمینگ را داراست. سری GP نیز به عنوان سری میان‌رده و با قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر سری‌ها نظیر GT و GS  و GE، شناخته می‌شود. این لپ‌تاپ را می‌توان یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا نیز محسوب کرد. چرا که قابلیت‌های خوبی در این زمین دارد. در ادامه با ما باشید تا این مدل از لپ‌تاپ‌های MSI را بررسی کنیم.


مقدمه و مشخصات کلی

اگر خواهان یک لپ‌تاپ گیمینگ با قیمت نسبتاً مناسب هستید، بهتر است این بررسی را بخوانید. زیرا سری GP مختص گیمرهای مشتاقی است که می‌خواهند با هزینه‌ای کمتر صاحب یک لپ‌تاپ گیمینگ باشند. در واقع MSI با حذف برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌های رده‌بالا (مانند کارت‌های گرافیک رده‌بالا و حافظه‌های SSD) سعی کرده است تا قیمت این سری از لپ‌تاپ‌های خود را کاهش دهد تا گیمرهای سطح متوسط را نیز بتواند به سوی خود جذب کند.

image00

مشخصات کلی این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی با مدل دقیق GP62 6QF Leopard Pro در زیر به طور کامل آمده است:

  • پردازنده: Intel Core i7 6700HQ چهار هسته‌ای نسل ششم (Skylake) با سرعت ۲٫۶~۳٫۵ گیگاهرتز و ۶ مگابایت حافظه کش L3
  • سیستم عامل: Microsoft Windows 10 Home
  • حافظه اصلی: یک ماژول ۸ گیگابایتی DDR4 با باس ۲۱۳۳MHz
  • نمایشگر: ۱۵٫۶ اینچی غیر لمسی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ و نسبت ۱۶:۹ از نوع پانل TFT TN و روکش مات
  • پردازنده گرافیکی: Intel HD Graphics 530 به علاوه Nvidia Geforce GTX960M با ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5
  • فضای ذخیره سازی: ۱ ترابایت سرعت ۷۲۰۰ بافر ۳۲ مگابایت ساخت هیتاچی
  • صدا: ۴ اسپیکر و یک ووفر – تکنولوژی صدای فراگیر Nahimic – جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون و میکروفون
  • کارت خوان : SD / XC-HC
  • ارتباطی: Intel AC-3165 802.11 ac/b/g/n – Bluetooth V4.1 – 10.100.1000 Killer e2400 LAN
  • پورت ها: دو پورت USB 3.0 – یک پورت USB 2.0 – یک پورت USB Type C – به همراه HDMI 1.4 و Mini DP 1.2
  • باتری: ۶ سلولی با ظرفیت اسمی ۳۸۳۴mAh و توان اسمی ۴Wh

image01

 

وسایل درون جعبه GP62 6QF Leopard Pro عبارتند از:

– ماوس گیمینگ SteelSeries مدل RIVAL 50

– شارژر ۱۹٫۵ ولت ۶٫۱۵ آمپری و تبدیل برق

– DVD حاوی درایورها و نرم افزارهای اختصاصی MSI

– دفترچه های راهنما، کارت گارانتی و کارت قرعه کشی

image02

image02 2

طراحی و قابلیت‌های ارتباطی

نمای کلی طراحی GP62 نیز مانند سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI است. بدنه مشکی و خطوط قرمز از نکات بارز طراحی‌‌های MSI است که زیبایی خاصی را به محصولات خود می‌بخشد. با این حال این مدل دو تفاوت عمده با سایر سری‌های لپ‌تاپ دارد؛ یکی حذف قاب فلزی نمایشگر و دیگری عدم امکان روشن شدن لوگوی MSI روی درِ لپ‌تاپ.

در مورد نوع بدنه باید بگوییم که جنس آن‌ طوری است که اثر انگشت و چربی را به خود می‌گیرد. اما با توجه به اینکه این لپ‌تاپ دارای بدنه مات است، این اثرها خیلی دیده نمی‌شود و آزاردهنده نیست. کیفیت ساخت محصول نیز در حد خوبی است و بدنه لپ‌تاپ از کیفیت خوبی برخوردار است.

با باز کردن درِ لپ‌تاپ با صفحه نمایش و کیبورد زیبای SteelSeries روبرو می‌شویم. نمایشگر این مدل به واسطه سبکی و باریکی می‌تواند با یک دست باز شود. بالای نمایشگر نیز یک وبکم به همراه میکروفن حضور دارند.

در زیر می‌توان نماهای مختلف این مدل را مشاهده کرد:

image03

image04

image05

همانطور که قابل مشاهده است، در سمت راست ورودی تغذیه، کارت‌خوان SD، پورت USB2.0 و درایو نوری قابل مشاهده است. همچنین در سمت چپ، دو جک ۳٫۵ میلی‌متری برای هدفون و میکروفون، دو پورت USB 3.0 و یک درگاه USB Type-C، درگاه‌های تصویری DP و HDMI، سوکت LAN و قفل Kensington قابل مشاهده است.

علاوه بر این‌ها، این لپ‌تاپ مجهز به کارت شبکه Killer E2400 است که با قابلیت‌های خود و نرم‌افزار مدیریتی آن می‌توان تاخیر و لگ را در شبکه به حداقل رساند و پهنای باند را بطور بهینه کنترل کرد. به طور کلی این لپ‌تاپ از نظر قابلیت‌های ارتباطی، گستره وسیعی از درگاه‌ها و امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سیستم عامل و نرم‌افزار

لپ‌تاپ MSI GP62 به همراه یک ویندوز ۱۰ نسخه Home اصلی ارائه می‌شود که بر روی آن نرم افزارهای اختصاصی MSI به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند و از این بابت کار را برای کاربر راحت کرده است. در زیر به اختصار برخی نرم‌افزارها و برنامه‌های مهم و اختصاصی MSI‌ برای این مدل را معرفی کرده‌ایم:

SCM: این عبارت که سرنام System Control Manager است، یک نرم‌افزار پایش کلی سیستم است و وضعیت ابزارها، نور نمایشگر، سطح صدا، تنظیمات پروفایل باتری و … را در خود دارد.

image07

Dragon Gaming Center: با این برنامه علاوه بر مشاهده اطلاعات کلی سیستم، می‌توانید وضعیت بهره‌برداری از سیستم را در سه حالت مختلف (Green و Comfort و Sport) تنظیم کنید.

image08

XSplit Gamecaster: یک نرم‌افزار اختصاصی برای علاقمندان به بازی و گیم است. این نرم‌افزار امکان ضبط و به اشتراک گذاری لحظات مختلف از بازی‌ها را به سادگی و با سرعت بسیار عالی فراهم می‌کند.

Nahimic: یک برنامه‌ حرفه‌ای برای ایجاد تغییرات دلخواه بر روی خروجی صوتی لپ‌تاپ است. اگر موسیقی را به صورت حرفه‌ای گوش می‌کنید و یا دوست دارید که صدای با کیفیت و فراگیری از لپ‌تاپ خود حین پخش موزیک یا گیمینگ بشنوید حضور این برنامه مطمئناً شما را خوشحال خواهد کرد.

 

صفحه کلید و نمایشگر

کیبورد استفاده شده در این مدل ساخت SteelSeries است و از کیفیت خوبی بهره‌مند است. ولی MSI‌ برای کاهش هزینه‌ها تنها قابلیت استفاده از نور سفید به عنوان پس زمینه برای کیبورد را فراهم کرده است و امکان تنظیم و شخصی‌سازی نور پس‌زمینه با رنگ‌ها و جلوه‌های مختلف وجود ندارد.

image09

برخلاف سایر برندها، در حاشیه هر کلید از کیبورد این لپ‌تاپ، یک قسمت شفاف نقره‌ای رنگ وجود دارد که باعث می‌شود در تاریکی، با روشن شدن نور پس‌زمینه، کلیدها از تمام زوایا قابل رؤیت باشند.

image10

در مورد نمایشگر GP62 باید بگوییم که با یک صفحه نمایش Full HD روبرو هستیم که از یک روکش مات برای جلوگیری از انعکاس نور و عدم جذب اثر انگشت، بهره‌مند است. این نمایشگر با سایز ۱۵٫۶ اینچ و وضوح Full HD دارای تراکم پیکسلی ۱۴۱ پیکسل در هر اینچ است که مقدار قابل قبولی است.

image11از آنجایی که پنل مورد استفاده در این مدل از نوع TFT TN است، یک زاویه دید معمولی را ارائه می‌دهند که بیشترین افت کیفیت آن در زوایای عمودی خواهد بود. همچنین کیفیت رنگ و شفافیت تصویر خروجی نیز در حد معمولی است. اما درباره زاویه دید همانطور که گفته شد، انتظار بهتری از این لپ‌تاپ داشتیم.

 

سخت‌افزار

لپ‌تاپ MSI GP62 از نظر مشخصات سخت‌افزاری شباهت زیادی به MSI PE60 (از سری پرستیژ MSI) دارد. در زیر به معرفی قطعات سخت‌افزاری این لپ‌تاپ می‌پردازیم:

پردازنده: Intel Core i7 6700HQ

این مدل از پردازنده قدرتمند Core i7-6700HQ بهره می‌برد. این تراشه علاوه بر اینکه از چهار هسته پردازشی برخوردار است از فناوری Hyper-Threading نیز پشتیبانی می‌کند و به صورت پایه دارای سرعت پردازش ۲٫۶ گیگاهرتز است. این سرعت با استفاده از فناوری Turbo می‌تواند به ۳٫۵ گیگاهرتز نیز افزایش پیدا کند. البته این مقدار برای افزایش کلاک یک هسته است و در حالت‌های دو هسته و چهار هسته، مقدار افزایش کلاک، کمتر خواهد بود تا مشکلات حرارتی پیش نیاید.

اینتل به لطف بهره‌مندی از فناوری لیتوگرافی ۱۴ نانومتری توانسته است علاوه بر افزایش قدرت این تراشه، مصرف انرژی آن را نیز در مقایسه با نسل‌های قبل به میزان زیادی بهبود ببخشد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که این تراشه که ۴۵ وات مصرف انرژی (در حالت بیشینه) دارد در حدود ۲۰ درصد از تراشه i7-4720HQ قدرتمندتر است. این تراشه علاوه بر پشتیبانی از حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم، می‌تواند کاربران را از ویژگی‌ها و مزایای رم‌های DDR4 نیز بهره‌مند کند.

image12

کارت گرافیک : Nvidia Geforce GTX960M + Intel HD Graphics 530

کارت گرافیک GTX960M یک کارت گرافیک خوب و نسبتاً رده بالا است و عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. این چیپ همانند دیگر اعضای سری ۹ جیفورس از DirectX 12 تبعیت می کند و بر اساس معماری Maxwell ساخته شده است. رابط حافظه در این کارت گرافیک ۱۲۸ بیتی است. سرعت هسته در آن بین ۱۰۲۹ تا ۱۰۹۷ مگاهرتز متغیر است. این کارت دارای ۴ گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 است که با باس ۵۰۰۰ مگاهرتز کار می‌کند. این کارت با فراهم کردن دو خروجی تصویر DP و HDMI می‌تواند با احتساب نمایشگر لپ‌تاپ، سه خروجی همزمان داشته باشد که MSI نام آن را Matrix Display گذاشته است.

این لپ‌تاپ به گرافیک مجتمع Intel HD Graphics 530 نیز مجهز است که می‌تواند در عملکردهای سبک و رومزه، امور گرافیکی لپ‌تاپ را برعهده بگیرد. هنگام استفاده‌های سنگین و گیمینگ، کارت GTX960 جایگزین این گرافیک مجتمع خواهد شد. گرافیک Intel 530 نهایتاً تا ۱٫۷ گیگابایت از حافظه رم را به عنوان حافظه گرافیکی می‌تواند به اشتراک بگیرد.

 

حافظه رم: Samsung 8GB-DDR4 2133MHz

این لپ‌تاپ دارای دو شکاف رم است که در حالت عادی یکی از شکاف‌ها توسط رم Samsung 8GB DDR4 با فرکانس کاری ۲۱۳۳ مگاهرتز اشغال شده است و شکاف دیگر در صورت نیاز کاربر می‌تواند برای ارتقای میزان رم مورد استفاده قرار بگیرد. در این شکاف می‌توان حداکثر یک ماژول ۱۶ گیگابایتی قرار داد و در مجموع GP62 می‌تواند تا ۳۲ گیگابایت رم داشته باشد.

image13

ذخیره سازی: هارددیسک Hitachi 1TB HTS7210A9E630

وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات را در MSI GP62 یک هارددیسک هیتاچی با ظرفیت ۱ ترابایت و ۳۲ مگابایت بافر انجام می‌دهد. موردی که درباره این هارددیسک باید ذکر شود این است که هنگام عملکرد، نویز نسبتاً زیادی دارد و برای کسانی که به صدای خرخر هارددیسک‌ها حساس هستند، می‌تواند مشکل‌‌آفرین باشد. همانطور که گفتیم در این لپ‌تاپ به منظور کاهش هزینه‌ها و کم کردن قیمت نهایی، خبری از حافظه SSD نیست.

درایو نوری: Toshiba Samsung SU-208HB DVD Writer

این درایو نوری که ساخت مشترک توشیبا – سامسونگ است، قابلیت خواندن و نوشتن روی انواع CD و DVD را دارد. سرعت نوشتن روی CD تا ۲۴x و سرعت نوشتن روی DVD تا ۸x است. این درایو کم‌صدا بوده و مشکل خاصی هنگام استفاده ایجاد نمی‌کند.

image14

 

سیستم صوتی، باتری و حرارت

MSI GP62 دارای سیستم خنک‌سازی Cooler Boost 3 است که متشکل از دو فن و چهار لوله مسی است که به دفع حرارت از این لپ‌تاپ کمک می‌کنند.

image15

سیستم صوتی در GP62 شامل چهار بلندگو در بخش جلویی و یک ووفر در قسمت زیرین لپ تاپ است. این اسپیکرها از نوع اسپیکرهای باکیفیت Dynaudio است و کیفیت خوبی دارند. همچنین MSI با استفاده از فناوری Nahimic توانسته است کاری کند که صدای شبیه‌سازی شده ۷٫۱ کاناله به کاربر برسد. همچنین در تنظیمات Nahimic می‌توان سطوح فرکانسی، شفافیت صدا و … را تنظیم نمود. یک ویژگی جالب Nahimic در برخی بازی‌ها این است که با اضافه کردن یک رادار صوتی به بازی، به شما اعلام می‌کند که از کدام سمت مورد هدف دشمن قرار گرفته شده‌اید. بنابراین شما می‌توانید راحت‌تر به شناسایی مکان رقیب و سایر بازیکنان بپردازید.

image16

در مورد باتری این لپ‌تاپ نیز باید بگوییم که با یک باتری ۳۸۳۴mAh (۴۱.۴Wh) روبرو هستیم. این باتری قابل جدا شدن است ولی برای جدا کردن آن نیاز است که شاسی لپ‌تاپ به طور کامل باز شود. در واقع جابه‌جایی باتری توسط کاربر عادی محدود شده است و تنها با باز کردن لپ‌تاپ می‌توان در مواقع نیاز باتری را تعویض کرد.

این باتری از نوع ۶ سلولی است و حدود ۲ ساعت زمان طول می‌کشد تا به شارژ کامل برسد. نتایج عملی ما نشان می‌دهد چنانچه قصد گیمینگ در حالت استفاده از باتری را داشته باشید، تا حدود یک ساعت می‌توانید به بازی بپردازید. در مورد استفاده‌های معمولی و روزمره نیز باتری این لپ‌تاپ می‌تواند تا حدود ۲٫۵ ساعت لپ‌تاپ را تغذیه کند. اگر چه این نتایج کاملاً رضایت‌بخش نیست ولی از یک لپ‌تاپ گیمینگ نیز نباید بیش از این انتظار داشت.

جمع‌بندی و سخن پایانی

MSI GP62 جزء سری GP از لپ‌تاپ‌های گیمینگ است که مختص گیمرهای مشتاقیست که قصد دارند با هزینه‌ای کمتر، صاحب یک لپ‌تاپ گیمینگ شوند. MSI در این لپ‌تاپ سعی کرده است با کنار گذاشتن برخی امکانات و قابلیت‌ها، قیمت نهایی آن را پایین آورد. ویژگی‌هایی نظیر کارت گرافیک رده‌بالا، حافظه SSD، قابلیت True Color و … در این لپ‌تاپ کنار گذشته شده است تا قیمت آن نیز کاهش یابد.

image17

همچنین این لپ‌تاپ یک گزینه مناسب برای دوستداران لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیاست. چرا که امکانات خوبی در این زمینه دارد. گیمرهای متوسط نیز می‌توانند از گیمینگ با این لپ‌تاپ در حد قابل قبولی لذت ببرند.

image18

در زیر نکات مثبت و منفی این لپ‌تاپ به طور خلاصه آورده شده است:

نکات مثبت:

– ظاهر زیبا و گیمرپسند

– کیبورد با کیفیت SteelSeries

– قیمت معقول برای یک لپ‌تاپ گیمینگ

 

نکات منفی:

– بالا بودن دمای لپ‌تاپ در حین پردازش‌های سنگین

– زاویه دید محدود نمایشگر

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GP62 6QF Leopard Pro: با هزینه‌‌ای کمتر بازی کن! - گیمفا