مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا

مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey

محمد علیخانی
۰۸:۳۵ ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا

گیمر‌های قدیمی‌تر به خوبی Prey را می‌شناسند و احتمالا چند‌سالی است که منتظر نسخه‌ی جدیدش هستند. اگر شما آشنایی کافی با Prey را دارید که چه بهتر! اما اگر نمی‌دانید صحبت در‌باره‌ی چیست باید بگویم اولین و تنها نسخه‌ی این شوتر اول شخص سال ۲۰۰۶ توسط ۲k Games منتشر شد. سازنده‌ی آن Human Head Studios بود و Venom Games، ورژن Xbox 360 این شوتر را پورت کرد. از آن زمان به بعد، Prey به یک بازی محبوب شد که مدت‌ها، طرفداران منتظر رونمایی نسخه‌ی بعدی آن بودند. سرانجام مارس ۲۰۱۱، نسخه‌ی بعدی این بازی به نام Prey 2 معرفی شد که قرار بود این بار Human Head Studios با بتسدا همکاری کند. داستان Prey 2 از این قرار بود که یک مارشال ( معادل کلانتر ) آمریکایی به نام Killian Samuels با هواپیمایی که با آن در حال سفر بود، در یک کره به نام Sphere سقوط کرد. هدف این نیست که داستان بازی را برایتان به طور کامل بازگو کنیم، فقط می‌خواهیم بدانید که انتشار Prey 2 قطعی به نظر می‌رسید. این نسخه قبلا هم معرفی شده بود اما این بار توسعه‌ی آن توسط تهیه کننده‌ی نسخه‌ی اول، Scott Miller تایید شد.

یک سال گذشت و شایعات مبنی بر کنسل شدن Prey 2 شروع شد. شایعاتی که مطمئنا طرفداران نمی‌خواستند آن‌ها را باور کنند اما به نظر می‌رسید واقعا این چنین است. یک ماه بعد از قوت گرفتن این شایعات، بتسدا اظهار کرد که این عنوان کنسل نشده و فقط تاخیر خورده و ۲۰۱۲ منتشر نخواهد شد. دلیلش هم نرسیدن بازی به کیفیت استاندارد اعلام شد. چند ماه بعد این عنوان از صفحه‌ی بتسدا حذف شد. در حالی که گفته می‌شد ساخت بازی به استودیو Arkane واگذار شده و حتی تصاویری از آن نیز لیک شد ولی بعد از کش و قوس‌ها و شایعات فراوان، بالاخره Bethesda Softworks عنوان کرد که ساخت Prey 2 متعاقبا کنسل شده و دلیلش هم این بود که این بازی به کیفیت استاندارد و مورد انتظار بتسدا نمی‌رسید. به هر شکل، بالاخره تکلیف همه روشن شد و اعلام شد که سازندگان دیگر روی توسعه‌ی بازی کار نمی‌کنند.

prey 2 killian

Killian Samuels که قرار بود شخصیت اصلی Prey 2 باشد.

ژوئن امسال در E3، نسخه‌ی بعدی Prey توسط بتسدا معرفی شد و “Prey” نام گرفت ( از این به بعد Prey، منظور نسخه‌ای است که قرار است سال ۲۰۱۷ منتشر شود ) Prey ادامه‌ی نسخه‌ی ۲۰۰۶ نخواهد بود و در واقع می‌توان به عنوان یک IP جدید به این بازی نگاه کرد. شاید گفتنش سخت باشد اما Prey 2006 مُرد و حالا یک Prey جدید متولد شده است.

Morgan Yu اسم شخصیت اصلی Prey خواهد بود. باید بدانید که “مورگان” اسمی است که هم برای جنس مذکر و هم مونث به کار برده می‌شود و اتفاقا، جنسیت مورگان را نیز باب میل خودتان می‌توانید انتخاب کنید. داستان بازی مربوط به سال ۲۰۳۲ می‌شود زمانی که مورگان یک شخص مهم انجام برای یک سری آزمایش در یک پایگاه فضایی است. آزمایش‌هایی که از نظر اخلاقی کمی مشکوک به نظر می‌رسند و می‌توانند بشریت را به طور کلی تغییر دهد. اما اوضاع خوب پیش نمی‌رود و پایگاه مورد تهاجم بیگانگان قرار می‌گیرد. مورگان اما توانایی‌های خاصی دارد که به او اجازه‌ی مبارزه با این بیگانگان را می‌دهد. بیش از این چیزی در مورد داستان Prey نمی‌دانیم. گفته می‌شود تصمیماتی که در بازی می‌گیرید نتایج متفاوتی دارد و در روند داستان اصلی تاثیر می‌گذارند. پایگاهی که مورگان و سایرین در آن مستقر شده‌اند Talos-1 نام دارد که اوایل سال ۱۹۶۰ طی دوران ریاست جمهوری John.F.Kennedy ساخته شد. طی سال‌ها، تالوس با اضافه شدن بخش‌های مختلف گسترش یافت و تبدیل به مکانی برای آزمایش‌ ( به منظوری که قبلا گفتیم ) روی انسان‌ها شد. اطلاعات بیشتری از تالوس هم در دست نیست. به هر حال برای جزئیات بیشتر باید منتظر اطلاعات بیشتری از طرف سازنده یا ناشر باشیم.

morgan yu شخصیت اصلی prey

Morgan Yu، شخصیت اصلی Prey.

در طول بازی شما کنترل Morgan Yu را بر عهده خواهید داشت و همان‌طور که گفتیم ویژگی‌هایی مثل جنسیت و تصمیمات بازی به انتخاب خودتان است. برای زنده ماندن باید از سلاح‌ها و منابعی که در محیط بازی پراکنده هستند، استفاده کنید و بیگانگان را شکست دهید. کارگردان بازی آقای Raphael Colantonio اشاره کرده که دشمنان توانایی‌ها و قدرت‌های مختلفی دارند که با کشتن آن‌ها می‌توانید این توانایی‌ها را از آن خود کنید. هیولا‌های مرموزی که با آن‌ها سر و کار دارید و Typhon نامیده‌ می‌شوند در سیاره می‌گردند تا آخرین انسان‌هایی که زنده مانده‌اند را شکار کنند. این که چه رفتاری در مواجهه با این دشمنان دارید به خودتان بستگی دارد. مسیر‌های مخفی زیادی اطراف ایستگاه‌ وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و بدون برخورد با Typhon‌ها کارتان را انجام دهید. روشی که ما را یاد Dishonored می‌اندازد. همچنین می‌توانید با بهره از سلاح‌ و توانایی‌هایتان با آن‌ها رو به رو شوید. Typhon‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

اولین دسته از این جانوارن، Mimic‌ها هستند. میمیک‌ها، تایفون‌های کوچکی هستند که شباهت زیادی به عنکبوت‌ دارند. میمیک‌ها توانایی جالبی دارند. آن‌ها می‌توانند خود را شبیه به وسایل محیط کرده تا از دید شما پنهان شوند. وسایلی نظیر صندلی یا سطل آشغال. میمیک‌ها به شدت فِرز بوده و می‌توانند به سرعت از روی یک دیوار به دیوار دیگر بپرند. توانایی میمیک‌ها باعث می‌شود نتوانید به هیچ‌‌ جا اعتماد کنید. مورگان می‌تواند توانایی میمیک‌ها را یاد گرفته و مانند آن‌ها، خود را شبیه وسایل اطراف کند. این کار هم باعث شده تا از دید دشمن پنهان شوید و هم شما را قادر می‌سازد به جاهایی دسترسی پیدا کنید که در حالت عادی نمی‌توانید.

znerr4

میمیک‌ها شبیه عنکبوت‌ هستند و چهار‌پا دارند.

Phantom‌ها از انواع دیگر تایفون‌ها هستند. این اشباح نسبت به دیگر تایفون‌ها شباهت بیشتری به انسان دارند و مانند سایه‌ی انسان‌ها ولی ترسناک‌تر هستند. آن‌ها می‌توانند راه بروند، بدوند و یا از جایی به جای دیگر خود را تله پورت کنند. این ویژگی آخری مبارزه با آن‌ها را بسیار خطرناک می‌کند و در حین مبارزه می‌توانند به سرعت به پشت سر شما انتقال پیدا کنند. تنها تفاوتی که فانتوم‌ها با انسان‌های عادی دارند توانایی تله پورت شدن و ساخته شدنشان از سایه است. به علاوه، چشم‌ها و دست‌هایشان با آدم کمی فرق دارد. به طور کلی برای مبارزه با این تایفون‌ها باید مهارت و تجربه‌ی کافی داشته باشید.

znerr7

نمونه‌ای از یک فانتوم ترسناک و البته خطرناک.

آخرین دسته از تایفون‌ها، Nightmare‌ها هستند که هنوز چیزی درباره‌ی آن‌ها نمی‌دانیم. توانایی‌هایی که از دشمنان می‌گیرید در مبارزات به کمکتان خواهند آمد. همه‌ی توانایی‌هایی که مورگان کسب می‌کند را در مقاله نیاورده‌ایم چرا که اطلاعات زیادی از بقیه نداریم. این را هم بدانید می‌توان از چند قابلیت با‌ هم استفاده کرده تا ضربه‌ی بیشتری به تایفون‌ها بزنید. اما فقط این نیست! سلاح‌ها و ابزاری که در تالوس پیدا می‌کنید هم در مبارزات نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت این‌ها مکمل هم هستند تا با مورگان بتوانید در تالوس زنده بمانید. سیستم کرفتینگ ( Crafting ) هم در بازی گنجانده شده و احتمالا نیاز به توضیح این مورد نیست. خیلی ساده برای کسانی که نمی‌دانند، بگویم Crafting به عبارتی، ساختن یک آیتم جدید با استفاده از منابع و ابزار مختلف است. یکی از چیز‌هایی که می‌توانید با Crafting بسازید Artax Propulsion System است. این وسیله را می‌توانید در یکی از Fabricator ها بسازید و برای کاوش در فضای خارج از ایستگاه از آن استفاده کنید. Fabricatorها مکان‌هایی‌اند که در آن‌ها وسایل جدید با استفاده از منابع و ابزاری که در اختیار دارید خواهید ساخت. دشمنان تنها راه کسب Ability نیستند منتهی به صورت دقیق گفته نشده راه‌های دیگر چگونه هستند. نقشه‌ی ایستگاه فضایی تقریبا بی‌انتها است و شباهت زیادی به نقشه‌ی بازی‌های Open World دارد.

prey e3 2016 3

با کشتن تایفون‌ها، توانایی‌های آن‌ها را یاد می‌گیرید.

اگر‌چه سازندگان گفته‌اند که Prey یک بازی ترسناک نیست و بیشتر تِم بازی بیشتر مربوط به بُعد روانی هیجان است اما نمی‌توان انکار کرد که حس ترس هم می‌تواند در این بازی تجربه شود. طبق توضیحات سازندگان Prey ترکیبی از اکشن، داستان و عناصر RPG است. بالاتر هم توضیح دادیم مبارزات بازی ترکیبی از استفاده از اسلحه و گجت‌های مختلف است که می‌تواند در کنار قدرت‌هایی که بازیکن در بازی به دست می‌آورد کار را آسان‌تر کند. یکی از توانایی‌هایی که در بازی دارید و می‌توانید میمیک‌ها را با آن از بین ببرید Superthermal است. این توانایی به دشمنان در فاصله‌ی ۳ متر، ۸۰ دمیج ( Damage ) وارد می‌کند و روشی عالی برای اعدام میمیک‌هاست. هر دفعه استفاده از آن، بیست و پنج PSI خرج بر‌می‌دارد. هنوز نمی‌دانیم PSI چگونه و کجا به دست می‌آید. یا شاید هم در خود به خود شارژ شده و تا حد معینی زیاد می‌شود. Mimic Matter همان توانایی است که از میمیک‌ها می‌گیرید و استفاده از آن پانزده PSI مصرف می‌کند. ضمنا توانایی‌هایتان قابل ارتقا هستند. هنوز مشخص نشده که این آپگرید به چه شکل خواهد بود و یا چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد. پس باز‌هم باید برای اطلاعات تکمیلی منتظر ماند.

احتمالا Prey در بخش گرافیک هم انتظارات را برآورده خواهد کرد. طراحی محیط در تریلر‌هایی که دیدیم قابل قبول بود. دشمنان هم همین‌طور. موتور بازی CryEngine بوده که قبلا امتحان خود را پس داده است. رنگ‌ پردازی محیط به شدت جذاب است و می‌تواند با غول‌های سال ۲۰۱۷ هم رقابت کند. با توجه به این‌که نسخه‌ی قبلی Prey مربوط به ۱۰ سال پیش است نمی‌توان مقایسه‌ای بین آن‌ها انجام داد ولی از تریلر‌ها و البته اعتبار استودیو سازنده می‌شود نتیجه گرفت قرار است Prey یک بازی قدرتمند در همه‌ی زمینه‌ها باشد. در تالوس جنگل، دریا، کوهستان و مکان‌هایی از این قبیل دیده نمی‌شود که بتوانیم طراحی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم ولی مشخص است روی محیط داخل ایستگاه به خوبی کار شده است.

از بین بردن میمیک‌ها با Superthermal بسیار جذاب بوده و دلیلش هم طراحی زیبای آتش Superthermal و نحوه‌ی خرد شدن میمیک‌هاست. نور ماه و خورشید شباهت زیادی به واقعیت داشته و متحیرتان می‌کند. هنوز درمورد گرافیک فنی بازی اطلاعاتی در دست نیست. اگر روی گرافیک فنی هم به این خوبی کار شده باشد و نرخ فریم ریت قابل قبول باشد می‌توان Prey را یک بازی بدون نقص در قسمت گرافیک دانست. باگ، یکی از مشکلات بزرگ سازندگان است که امیدواریم گریبان آرکین و Prey را نگیرد. اگر نسخه‌ای آزمایشی قبل از انتشار این عنوان تجربه شود مطمئنا می‌توان خیلی بهتر در مورد بخش‌های مختلف، خصوصا گرافیک نظر داد.

تصویری از محیط prey فقط به رنگ پردازی محیط توجه کنید

تصویری از محیط Prey. فقط به رنگ پردازی محیط دقت کنید!

نیاز به اثبات نیست که Prey در جمع مورد انتظار‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ است. پتانسیل بالای بازی به کنار، آرکین استودیو هم با ساخت Dishonored، سابقه‌ی درخشانی برای خود ساخت و انتظار می‌رود بتواند آن عملکرد را هم برای Dishonored 2 و هم برای Prey تکرار کند. بازیکنان هم باید خیالشان راحت باشد که دیگر خبری از کنسل شدن بازی نخواهد بود می‌توانند سال دیگر به این انتظار ۱۰ ساله پایان دهند. گیم پلی خلاقانه‌ای که آرکین استودیو در Dishonored پیاده کرد می‌تواند در Prey هم بگنجاند. همان‌طور که ابتدای مقاله گفتیم، Prey را به چشم یک IP جدید نگاه کنید. از تریلر‌های منتشر شده لذت ببرید و برای انتشار آن لحظه شماری کنید. نمی‌خواهم خیلی تند بروم ولی اگر Dishonored توانست ۴ سال پیش سه جایزه‌ی معتبر را دریافت کند چرا Prey نتواند؟ در این مقاله سعی کردیم تمامی اطلاعات منتشر شده از بازی را در اختیارتان قرار دهیم تا بدانید با چه عنوانی طرف هستید. هنوز تاریخ انتشار دقیق Prey مشخص نیست اما اگر تاخیری در کار نباشد باید سال ۲۰۱۷ آماده‌ی انجام این بازی باشیم. یک بازی با داستانی جالب، گیم پلی‌ای که می‌تواند شما را معتاد کند و گرافیکی که حتی جذابیت داستان و گیم پلی را دو‌برابر می‌کند در دست ساخت است. در پایان تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که امیدوارم، Prey امید‌هایمان را ناامید نکند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا
مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey - گیمفا