سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا
سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا
سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا
سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا

سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی!

عرفان استادی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا

چطور به اینجا رسیدیم؟ چه شد که خود را به عنوان یک گیمر در این بلبشو و بساط مسخره و آشفته‌بازار صنعت گرافیک و رزولوشن‌پرستی دیدیم و گیمینگ واقعی را فراموش کردیم؟ گیمینگ هم گیمینگ قدیم! ۴K؟ بیخیال! نورپردازی خفن و اچ‌دی‌آر؟ بیخیال! این‌ها را ولش کنید سازنده‌ها و شرکت‌های عزیز. من از شما فقط یک سوال دارم؛ کِی می‌توانیم دوباره یک شاهکار واقعی را تجربه کنیم؟!‌

احتیاج نیست که از کهنه‌کاران گیم باشید تا عصر درخشان صنعت بازی‌های ویدیویی را بخاطر بیاورید. در این سال‌ّها می‌گویند که در عصر طلایی صنعتمان هستیم اما این عصر طلایی شمارش همان دلارهاییست که هرروز به جیب سازنده‌ها و شرکت‌ها و ناشر‌ها و حامیان می‌رود وگرنه گیمرها باید با باگ‌های کوفتی و آپدیت‌های روز اول (!)‌ بازی‌ها سروکله بزنند و با ورود به رسانه به خود تلقین کنند که بازی‌های جدید هم قابل قبول و باکیفیت هستند! اما چرا خود را فریب دهیم؛ گیمینگ هم مسخره شد!

نسل هشتم را در نظر بگیرید که شروع همه این سیاست‌ها و برنامه‌ّهای فریبنده بود. بله، سخت‌افزار جدید معرفی شده بود و همه هیجان داشتیم تا ببینیم که چه قابلیت‌های گرافیکی جدیدی در اختیار سازندگان قرار می‌دهد تا بازی‌هایشان را واقع‌گرایانه‌تر بسازند. اما سونی و مایکروسافت می‌دانستند که جامعه گیمرهای فعلی حاضر نیستند برای یک کنسول بیشتر از ۴۰۰ دلار هزینه کنند و برای همین از همان ابتدا مجبور شدند در معماری کنسول‌های جدیدشان به سراغ سخت‌افزار بهینه بروند (بهترین کیفیت برای حداقل قیمت!)‌ اما به هرحال بازهم این کنسول‌ها به قدری قدرت داشتند که مارا راضی نگه دارند. (من از شما می‌پرسم: مگر الان گرافیک آنچارتد ۴ قابل قبول نیست؟ قابل قبول که هیچ، خیلی هم خیره‌کننده است. دیگر چیزی بیشتر از این می‌خواهید؟ پس چرا انقدر به گرافیک گیر داده‌ایم؟ این کنسول‌های میان‌نسلی دیگر از کجا سر در آوردند؟)

۷۳a5c78b7718fd7ae0beec1eacaecc39e1a348cb hq

یعنی واقعاً اهمیت این تصویر را درک نمی‌کنید؟ در نسخه پلی‌استیشن ۴ بافت صورت لارا خیلی واقعی‌‌تر است و موهایش هم به صورت جدا پردازش می‌شوند. این مسئله خیلی مهم است! اصلاً اگر این کیفیت بیشتر نباشد و ما نتوانیم موهای لارا را واقعی‌تر ببینیم بازی فایده ندارد! مگر نه؟

سونی به راحتی با قدرت پردازشی بیشتر پلی‌استیشن ۴ بازار را در دست خود گرفت چرا که به سادگی هیچ شخصی دیگر به عناوین و خود محصولات توجهی نمی‌کرد بلکه همه می‌گفتند بازی‌های سونی با وضوح تصویر ۱۰۸۰ و فریم‌ریت ۶۰ اجرا می‌شوند و آن هم با ۱۰۰ دلار قیمت کمتر نسبت به کنسول اکس‌باکس‌وان! کاری نداریم که بازی‌های لانچ این کنسول‌ها یکی پس از دیگری ضعیف بودند (متوجه هستیم که نباید در لانچ توقع زیادی داشت. اما این‌ها همه بهانه و دلیلی برای توجیه این فاجعه که آن را «نسل هشتم» می‌نامیم است.) می‌خواهیم بگوییم که بازی‌های پس از آن هم تاکنون آنطوری که باید راضی‌کننده و در حد شکوه نسل هفتم نبوده‌اند!

اصلا انحصاری‌ها و بازی‌های دیگر را فراموش کنید! نسخه‌های بازسازی و ریمستر‌ها را کجای دلمان بگذاریم؟ یعنی استودیوهای بازی‌سازی انقدر ناتوان و خالی از هرگونه ایده و خلاقیت هستند که باید بر بازی‌های قدیمی و نسل هفتمی خود تکیه کنند؟ اگر بخواهیم این بازی‌ّهای ریمستر شده را لیست کنیم از تعداد بازی‌های نسل هشتم بیشتر می‌شوند! کالکشن بایوشاک؟ کالکشن آنچارتد؟ مجموعه هیلو؟ فاینال فانتزی؟ رزیدنت ایول؟ Heavy Rain؟ دارک سایدرز؟ گاد آو وار؟ Dishonored؟ دارک سولز؟ Gears of War؟ گریم فاندانگو؟ Saints Row؟ اسلیپینگ داگز، توم ریدر، مترو ۲۰۳۳ و تازگی‌ها بازی‌های لگو هم؟! این‌ها لیست کوچکی از بازی‌هایی هستند که برای نسل هشتم کنسول‌ها با گرافیک نسبی بهتر و رزولوشن و فریم بالاتر توسط شرکت‌های سازنده‌شان عرضه شده‌اند. مشکل کجاست؟

۲۶۳۰۶۵۵ phil spencer microsoft reuters 1200

چه کاری است! این همه وقت و هزینه و سرمایه بگذاریم و بازی‌های جدید و خلاقانه بسازیم؟ همان بازی‌های قدیمی را با رزولوشن و گرافیک بهتر به ملت می‌فروشیم.

بیایید یک نگاه به بازی‌های خیلی خوب این چند سال اخیر بیندازیم. مثلا یکی از این بازی‌ها ویچر ۳ است. می‌دانید چرا دیگر باید چندسال برای عرضه یک بازی خیلی خوب صبر کنیم؟ سازندگان این بازی یعنی سی‌دی‌پراجکت اولین بار در سال ۲۰۱۱ اعلام کردند که در حال ساخت نسخه سوم این بازی هستند! بازی چه زمانی منتشر شد؟ سال ۲۰۱۵! این یعنی سی‌دی‌پراجکت حداقل ۵ سال برروی این بازی کار کرده است. کوجیما وقتی کارش را با بازی Guns of the Patriots در سال ۲۰۰۸ به پایان رساند، شروه به ایده‌پردازی در مورد پتانسیل قسمت پنجم مجموعه متال گیر سالید کرد و بازی در سال ۲۰۱۲ اولین نمایش خود را داشت. در آن زمان بخش زیادی از مراحل تولید و ساخت به پایان رسیده بود و در اوایل ۲۰۱۳ هم اولین دموی گیم‌پلی آن را دیدیم! در آن زمان بازی خیلی کامل به نظر می‌رسید اما به هرحال متال گیر سالید ۵: فنتوم پین اواسط ۲۰۱۵ منتشر شد. این یعنی کوجیما بیش از ۵ سال برروی بازی خود کار کرده است.

قبلاً بیشتر سازنده‌ها چنین سیستمی برای بازی‌های خود پیاده کرده بودند. یعنی فرآیند ساخت یک بازی حداقل ۳ سال طول می‌کشید و بعد تازه وارد مرحله تبلیغات و آزمایش می‌شد! اما الان شرکتی مثل اکتیویژن سه استودیو را گماشته تا بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای تاجایی که می‌توانند زرت و زرت Call of Duty بسازند! بیایید برویم به سراغ یوبی‌سافت! یونیتی را که بخاطر دارید؟ این بازی مشکلات فنی زیادی داشت اما از همه بیشتر کاربران نسبت به افت فریم آن در کنسول‌های نسل هشتم غر می‌زدند. مشکل اینجا بود که گرافیک یونیتی در برابر بهینه‌سازی انجام شده توسط سازندگان به سادگی برای کنسول‌های نسل هشتم بیش از حد ممکن سنگین بود و برای همین بازی با این مشکلات همراه شد. یک سال گذشت و یوبی‌سافت چه چیزی تحویل ما داد؟ Assassin’s Creedای دیگر اما این‌بار وقتی گرافیک آن را با یونیتی مقایسه کنید حس می‌کنید که مثلا سیندیکت در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است و یونیتی در ۲۰۱۶!

۲۰۱۶ ۰۹ ۱۴ ۱۸ ۴۸ ۲۶

شمای مخاطب اگر پلی‌استیشن ۴ پرو را هم نخرید، سونی قول شرف داده که خیلی هم در تجربه تفاوتی ایجاد نخواهد کرد! مثلاً در بازی Deus Ex: Mankind Divided که گاهی در کنسول‌های معمولی نرخ فریم روی ۲۰ هم می‌رود، این مشکل در پی‌اس۴ پرو نخواهد بود… خیلی که موضوع بزرگی نیست!

با همه این تناقضات و همه این آشفته‌بازاری که با آن در نسل هشتم سر و کار داریم، یک دفعه می‌بینیم که صحبت از کنسول‌های میان‌نسلی می‌شود! کنسول‌های میان‌نسلی دیگر چه صیغه‌ای است؟ مگر شعار کنسول این نبود که بخصوص برای اجرای بازی‌ها طراحی شده و مانند رایانه‌های شخصی نباید هرچند سال یک بار ارتقا داده شود؟ خب یک دفعه بیایید همه بازی‌ها را برای رایانه‌های شخصی بسازید و سر و ته قضیه را هم آورید. می‌خواهید اسم این را بگذارید تکامل و پیشرفت برای صنعت؟ نخیر! ما اسمش را چیز دیگری می‌گذاریم؛ بیایید ببینیم ارزش‌هایمان چقدر نسبت به سال‌های گذشته و نسل هفتم تغییر کرده است و چرا در این نسل به سندرم گرافیک و رزولوشن‌پرستی دچار شده ایم. کجایند آن داستان‌های غنی و پولیش شده و شخصیت‌پردازی‌های عمیق که قبلاً در بازی‌ها می‌دیدیم و آن همه نوآوری در گیم‌پلی و سیستم‌های آن یک دفعه به کجا رفت؟ آن زمان کجاست که موسیقی متن بازی‌ها نامزد دریافت جایزه گرمی می‌شد؟ الان مگر دیگر موسیقی بیادماندنی هم می‌سازند؟ خیر! الان فقط برای ما و برای سازندگان بازی‌ها مهم است که رزولوشن بازی برروی فول اچ‌دی ۱۰۸۰ باشد و حتی ۹۰۰ پی هم برایمان افت دارد!

الان دیگر مهم نیست که همه بازی‌ها بدون استثنا بخاطر بی‌دقتی و کم‌کاری سازندگانشان باید آپدیت‌ها و پچ‌های روز اول با حجم‌های فضایی داشته باشند که بسیاری (بخصوص هم‌وطنان خودمان) از دریافت آن‌ها عاجزند. بدی این قضیه این است که بدون این آپدیت‌های روز اول به سختی می‌توان بازی را با آن همه مشکلاتش تحمل کرد. گیمرها و کاربران عزیز، همه این‌ها را کنار هم قرار دهید و به نسل هشتم بازی‌های ویدیویی می‌رسید!

تا دو ماه دیگر پلی‌استیشن ۴ پرو منتشر می‌شود. سال بعد تقریباً در همین تاریخ کنسول مایکروسافت با نام اسکورپیو منتشر خواهد شد. پلی‌استیشن ۴ پرو ۴ ترافلاپس قدرت پردازش دارد که دو برابر نسخه معمولی آن و اکس‌باکس‌وان است و اسکورپیو هم ۶ ترافلاپس و خورده‌ای قدرت پردازشی خواهد داشت و به راحتی از پس بازی‌های ۴K برخواهد آمد. تنها کافیست یک سال بگذرد و با توجه به قدرتی که اسکورپیو به سازندگان می‌دهد، سونی مجبور می‌شود که دوباره از کنسول بعدی خود رونمایی کند که شاید همان نسل نهم خودمان (پلی استیشن ۵) باشد و تاریخ انتشار آن را بتوان اواخر ۲۰۱۸ در نظر گرفت؛ دو سال دیگر! این چرخه همین‌طور ادامه پیدا می‌کند و این دو شرکت بزرگ هر دو سه سال یک بار به شما می‌گویند که اگر می‌خواهید کیفیت بالاتری در بازی‌های خود داشته باشید و آن‌ها را روان‌تر و بهتر اجرا کنید باید با ما جلو بیایید.

۰۵۶۲۴۱

داداچ داری اشتباه میسازی!

چند سال قبل وقتی می‌گفتند بازی‌های موردانتظار کدام است یک لیست طویل روبه‌رویتان قرار می‌دادیم و نسبت به تک تک آن‌ها هیجان داشتیم. الان وقتی می‌گویند برای چه بازی‌هایی انتظار میکشی باید فقط ۱۰ دقیقه فکر کنیم! بازی‌ها یکی پس از دیگری از نظر فنی مشکل دارند و همچنان اعتماد بازیکن را نسبت به شرکت سازنده‌اش کم می‌کنند. حتی بازی‌های انحصاری سونی هم آن‌طوری که باید نمی‌درخشند و فعلا پشت تریلرها و نمایش‌های خیره‌کننده و فریبنده پنهان شده اند. مثلاً اگر به تحلیل عمیق همین هورایزن که خیلی در انتظار آن هستیم بپردازیم می‌بینیم که بازی تقریباً هیچ چیز جدیدی از خود ندارد و ترکیبی از عناصر خوب و بدردبخور تمام بازی‌های جهان‌آزاد و اکشن ماجراجویی قبل از خود است. دیگر بتزدا هم بتزدای قدیم نیست! فال‌اوت ۴ در روز اول خود ۷۰۰ میلیون دلار فروش داشت! خیلی از این فروش‌ها نسخه‌های پی‌سی بودند که بعد از گذشتن این همه ماه هنوز از مشکلات فنی و افت فریم شدید رنج می‌برند و تجربه بازی را برای دارندگان رایانه‌های شخصی زهر کرده اند.

همان‌گونه که سونی و مایکروسافت و بقیه شرکت‌های مشارکت‌کننده با آن‌ها رو به زوال می‌روند، بازی‌هایی مثل Inside به میدان می‌آیند و با سادگیِ کم‌نظیر خود به همه آن‌هایی که به سندرم گرافیک و رزولوشن‌پرستی دچار شده اند تلنگر و طعنه می‌زنند. این حرف‌های دردناک واقعیت‌هایی هستند که از همان ابتدای نسل توسط خیلی‌ها بیان شدند اما آن موقع به شدت کورکورانه در هیجان تکنولوژی‌های جدید بودیم و هایپ عوض شدن نسل را داشتیم! کلاً از این به بعد صنعت بازی‌های ویدیویی تکنولوژی‌محور خواهد شد و طولی نمی‌کشد که دیگر آثار هنری آن ناپدید شوند و از نقاط غیرمنتظره سر در آورند. آیا این جز حرف دل همه گیمرهاست؟

در این میان از همه مسخره‌تر طرفداران معتصب این دو شرکت هستند که همچنان از سیاست‌های غلط هر دو طرف دفاع می‌کنند و با دیگر کاربران در سراسر فضای مجازی به مشاجره می‌پردازند. یکی نیست بگوید برادر من این‌ها خودشان هم نمی‌دانند چکار می‌کنند و تکلیفشان با خودشان مشخص نیست شما چرا جوش میزنی و الکی دفاع می‌کنی! ما که از همه‌اش خسته شده‌ایم، برویم سراغ وی یو شاید فرجی شد و جادوی نینتندو توانست شوق و اشتیاق گیمینگ و بازی‌های ویدیویی را باری دیگر برایمان زنده کند. این پیام را هرکسی می‌تواند به مایکروسافت یا سونی برساند: نخواستیم آقا! نخواستیم!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا
سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا
سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا
سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا
سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • در نهایت این این گیمر ها هستند که این وسط قربانی میشن.

      • Ali.game گفت:

        فقط یه بحث میمونه
        آیا واقعا خرید کنسول کار درستیه؟؟؟؟؟؟؟؟
        این همه تجربه منفی برای فنای این دوتا شرکت کافی نیست تا دست از این همه تعصب بر دارند

        • MOANOFTHEMOON گفت:

          خودت بگو خرید کامپیوتر کار درستیه چون هر روز گرافیک بازیها بالاتر میره کارت گرافیک جدیدتری هم میاد

          • Ali.game گفت:

            چرا یکم واقع بین نیستی
            زمان نسبتا زیادی طول میکشه تا شما مجبور بشید کارت گرافیکتونو تعویض کنید
            اگر بخواهید بازی رو با تنظیمات نسبتا بالایی اجرا کنید
            اون هم تنها یه قطعست.
            خیلی هارو میبینم که هنوز دارن با ۷۵۰ti بازی میکنن…تازه اگر اورکلاکش کنن که دیگه هیچی

            • بله کار درستیه شما اگه یه کارت گرافیک gtx 960 4gb بگیری تا اخر این نسل کافیه قیتمشم خیلی به صرفست 🙂 🙂 :yes:

            • مقالتون عالی بود آقای استادی حرف دل من و خیلی های دیگه رو زدی از اون قسمت آخرش هم خیلی خوشم اومد چون احتمالا NX بیاد برم که بخرمش

            • MOANOFTHEMOON گفت:

              @Aligame من اول کامپیوتر داشتم بعد x360 گرفتم و قبل از کامپوتر هم لپ تاپ داشتم و با هر دو بازی کردم ولی برای من بسیار مشکل بود بازی کردن دارک سولز با کیبورد ولی بازیهایی مثل نید فور اسپید یا سیویلیزیشن رو راحت بازی میکردم در ضمن من قبل از همه اینا ps1 داشتم (خیلی وقت پیش) و مسلما من با دسته راحت تر بازی میکنم چون از اول به دسته عادت کردم

            • Clicker گفت:

              همه‌ی این مشکلات از اون روز شروع شد که ما گیمرا هر آشغالی که دادن رفتیم میلیونی نسخه نسخه خریدیمسازنده ها هم فهمیدن اینا که هر چیزی رو بدیم بهشون قبول میکنن چرا وقت صرف کنیم؟کار به جایی رسیده که دیگه کم کم بخش آفلاینی روی بازی وجود نداره بازی رو که نصب کردی تازه باید ده تا بیست گیگ آپدیت کنی بعد که رفتی داخل میبینی باید بری مولتی 😐 نمیگم مولتی بده ولی یه زمانی اگه یه بازی آنلاین داشت همه تعجب میکردن الان اگه یه بازی آفلاین داشته باشه همه تعجب میکنن.

            • amin_gta گفت:

              والا من که ۵ سال پیش یه گرافیک hd 5750 خریدم به قیمت ۱۳۵ هزار تومن تا زمان مکس پین ۳ و فار کرای ۳ روی hight 900p راحت بازی میکردم الانم gtav مدیوم میکشه اما اگه بخوام بازی روون تر و پیکسل بالاتر شه خوب باید گرافیکو عوض کنم ولی اگه الان یه گرافیک rx 470 بخرم به قیمت ۹۹۰ هزار تومن میدونم تا ۵ سال دیگه با همین سطح توقع نیاز به ارتقا ندارم، اما باز موندم چیمار کنم واقعا برهه زمانی سختیه الان واسه تصمیم گرفتن

          • MOANOFTHEMOON گفت:

            با داغ کردن کامپیوتر چی کار میکنی یا وقتی میخوای یه بازی مثل دارک سولز بازی کنی با اون کیبورد میتونی درست بازی کنی ?:-)

            • Sina.M گفت:

              کامپیوتر مگه قراره چقدر داغ کنه؟۷۰ درجه؟ کنسول هم داغ میکنه.
              من همیشه برام سوال بوده با دسته چجوری میشه دارک سولز رو بازی کرد :sarcasm: 😀

            • دارک سولز به کنار fps چجوری میشه بازی کرد واقعا برام سواله؟ ?:-) ?:-)

            • در اینکه موس برای شوتر بازها مناسب تر هست شکی نیست اما من کنترلر های زیادی رو تا به حال امتحان کردم و با قاطعیت میگم واقعا “الیت” تا جایی که توان داشته از نظر سرعت عمل به موس نزدیک شده دیگه با وجود پدال ها و انالوگ های مختلف در کسری از ثانیه خشاب عوض میکنی و حساسیت دکمه ها بیش از ۲ برابر کنترلر های عادی شده و مطمئنن برای افرادی که میخوان حرفه ای با کنترلر شوتر بزنن بهترین گزینه هست

            • Ali.game گفت:

              خدایی چرا اینجوری نظر میدی؟؟؟؟؟؟
              من خودم دارک سولزو رو پی سی بازی کردم با موس کیبورد هیچ مشکلی نداشتم
              دومندش مشخصه تا حالا با پی سی گیم نزدی؟
              دمایی که تو کارت با {اورکلاک منطقی} افزایش پیدا مکنه در حد سه تا پنج درجست
              من لپ تاپمم اورکلاک کردم مشکلی پیش نیومد

        • Auditore گفت:

          خرید کنسول بستگی به شخصش داره ، من با توجه به شرایط خودم وقتی ۲۲ تا ۴ تا میکنم میبینم خرید کنسول برای من کار درست تریه بقیه هم باید شرایط خودشونو بسنجند.
          اما اینو باید قبول کنیم که بعضی مواقع تو بعضی بازی ها گرافیک زیبا واقعا لذت بخشه ، بعضی اوقات آدمو وادار به عکس گرفتن از اون لحظه میکنه

          • Sina.M گفت:

            دقیقا وقتی تو بعضی بازی ها گرافیک بالا باشه حال دیگه ای میده. من به شخصه ۱٫۵ گیگ اسکرین شات که شامل ۶۰۱۲ تا عکس هست دارم. و ۱۳۵ گیگ فیلم از بازی ها.
            ولی تو بعضی بازی ها گرافیک بالا خراب میکنه بازی رو، مثل inside و بازی های telltale و ….

            • PRO..GAMER گفت:

              منم ۷۰ گیگ فیلم داشتم ولی از اونجایی که بازی هامو از ps store میخرم و هاردم ۵۰۰ گیگ هست مجبور شدم همه فیلم ها و اسکرین شات هامو پاک کنم
              خب سونی و مایکروسافت میمردن یه هارد ۱ ترا همون اول میزاشتن؟

          • amin_gta گفت:

            یادمه اوایلی که far cry 3 بازی میکردم واقعا گرافیک طبیعتش بی نظیر بود کلی عکس میگرفتم همین الانم حرف واسه گفتن داره، کرای تک عالیه کرای انجین و دنیا انجین خدا هستند. همیشه چند سال جلوتر از همه ان

        • EDWiN گفت:

          مرسی بابت مقاله و خسته نباشید.
          واقعا با اون حرفتون که گفتید الان از یک گیمر بپرسیم مورد انتظار ترین بازی امسالتون چیه ۱۰ دقیقه فقط فکر میکنیم. 😐
          من خودم یک بازی خیلی منتظرشم اونم dishonored 2 دیگه بازی ای زیاد منتظرش نیستم.
          آقا علی گیم والا خرید کنسول بنظرم پول خرج کردنه. خیلی ها همینو میدونن اما چرا کنسول میخرن بنظرت؟ کنسول تو یک کلمه خلاصه میکنم : انحصاری!
          تمام ارزش یک کنسول تو انحصاری های اون هست. اگر کنسول انحصاری نداشت هیچکس کنسول نمیگرفت. افرادی که در این مورد اطلاعات کافی دارن میدونن چی میگم.
          باور کنید اگر کنسول انحصاری نداشت هیچکس کنسول نمیگرفت. کسی دلش dual shock 4 یا دسته xone میخواد؟ کسی که دلش دسته کنسول میخواد میره فروشگاه ۱۷۰ میده یک دسته میخره.
          دیگه چه دلیلی داره کسی بره کنسول بخره. کنسول فقط برای انحصاری هاش هست.
          خیلیا میشناسم حتی تو این سایت که کنسول رو خریدن فقط برای انحصاری هاش.
          هر بازی ای رو کامپیوتر بیاد نهایتا یک ماه بعد یا یک هفته بعد بستگی به قفلش داره بالاخره کرک میشه همه رایگان میگیرن. چندتا بازی میشناسید که قسمت آنلاین جذابی داشته باشن؟
          بازی ای مثل دارک سولز ۳ که قسمت آنلاینش جالبه میتونید بخرید به قیمت حدود ۱۷۰٫ در سال کل بازی هارو رایگان میگیرید فقط برای یکی دو تا بازی پول میدید. کسی که کنسول داره هی فرتو فرت باید پول خرج کنه. اشتراک بگیره. بعدشم دعا کنه اکانتش هک نشه
          آقای misteral9996 شما میتونی یک سیستم ۳ میلیونی بگیری تا دو نسل کامل دووم بیاره. تضمین میکنم!
          واقعا این کیفیت چه تاثیری رو ما گذاشته. نمیگم کیفیت بد هستا. اتفاقا هر چی بهتر باشه لذت بازی رو بیشتر میکنه. یا مثلا اگر تو بازی های ترسناک کیفیت خیلی زیاد باشه. بازی واقعی تر میشه و در نتیجه ترسناک تر اما مشکل اینجاس شرکت ها ایده- یعنی حتی نیازی به ایده ندارن.
          یک بازی میدن بیرون ریمستر یا یک بازی و کمترین هزینه و مملو از باگ هر چند متای خوبی هم کسب نکنه اما بالاخره شرکت سودشو میکنه. بازی ای مثل wow حتی گرافیک چندانی هم نداره نسل هشتمی نیست ولی ببینید چطور بیشتر ۱۰ میلیون پلیر آنلاین در یک زمان داره.
          صدایی که تو بک گراند بازی موقع ورود به اکانتتون پخش میشه همیشه برای من پر خاطره ترین صدایی هست که تاحالا شنیدم. اینکه با دوستامون میرفتیم حمله میکردم به پلیر ها دیگه. یا موقع زدن باس بچه ها کلی مس.خره بازی در میووردن میخندیدیم. یک آیتمی دراپ میشد که خیلی طرفدار داشت میومدیم از ذوق شوقشون کلی جیغو داد میکشیدن بعدم لیدرمون هم میومد آیتم رو ورمیداشت نمیداد تا اذیتمون کنه و.. خیلی خاطره دارم از wow
          حیف که دیگه از هم پاشیدیم. چند نفر از دوستام ازد.واج کردن بقیه هم کنکور و دانشگاه یک سری هم دیدن همه دیگه wow بازی نمیکنن اونا هم دیگه بازی نکردن. مثل من. اگر به جای من بودید حاضر بودید هر کاری کنید تا دوباره اون روزا برگرده
          گرافیک و کیفیت تو یک بازی خیلی خوبه در صورتی که به قسمت های دیگه بازی هم توجه شه.
          بازی دیابلو بلیزارد ۱۲ سال طول کشید ساختنش. طولانی ترین پروژه ی بلیزارد بود. کیفیت چندانی هم نداره اما یک بازی فوق العاده تحویل ما داده که باز چندین میلیون پلیر آنلاین داره.
          من خودم بازی هایی که بنظرم جالب هست و از سازنده اش شناختی دارم و میدونم الکی بازی نمیسازه میخرمش.
          حالا بدشانسی از اینجاس اونایی که ایده های فوق العاده ای دارن توان کافی برای اجرای ایده هاشون ندارن. فک کنم خوب میدونید منظورم کدوم بازی هست!
          No Man’s Sky
          بیشتر از این کامنتمو طولانی تر نمیکنم.
          موفق باشید

        • Sayata گفت:

          اقا همه ندارن ۴ میلیون پول pc بدن و خدا خدا کنن که تا اخر نسل جواب بده…واقعا درک نمی کنم این بحثو!! اره عزیز واسه اونی که داره خیلی هم عالیه pc. بعدم بحث این مقاله اینه که بازی ها مثل قبل هیجان انگیز و ناب نیستن، بعد الان من و بقیه کنسول بازا pc بخریم دیگه مشکل نبودن بازی خوب حل میشه؟ :-/ :-/ :-/

      • mojtaba33 گفت:

        تو این چند وقته اگه نظرات من رو خونده باشید دقیقا همین حرف ها رو زدم شرکت ها متاسفانه از اعتماد مردم سواستفاده کردن استاندارد این نسل ۱۰۸۰ بود معنی نداره وسط نسل اون رو به ۴k تبدیل کنیم واقعا نسلی بود که معنی نسل رو از بین برد معنی کنسول رو ازبین برد شاید بهترین قسمت این نسل vr باشه که فعلا استدیوهای فرست پارتی برنامه ای ندارن واسس

    • اخه یکی نیست به این ها بگه اگر به خاطر گرافیگ فنی گیم بازی میکردیم میچسبیدیم به دنیای خودمان تازه باگ هم نداره. 😀 😀

      • ولی همه ی اینا به کنار از بس گرافیک گرافیک کردید بعضی وقت ها توهم میزنم مثلا بافت دیوار کم کیفیت کار شده یا الان دستم کنار دیواره الان بر اثر باگ یهو دیدی رفت تو دیوار تنها راهم اینه که منتظر آپدیت جدید بمونم که از دستم از تو دیوار دربیاد 😀 😀

    • No More Faith گفت:

      این درجا زدن مخصوص صنعت گیم نیست ( اصلا مشکل در همین واژه صنعته!) در سینما و در خیلی از جلوه های هنری دیگه هم همین مشکل رو داریم – یادش بخیر رزیدنت اویل ودویل می کرای و….. منو تو خودشون غرق میکردن اما حالا همچیز تکراری و خالی از خلاقیت شده شرکت های بازی سازی حتی منوهای بازی قبلیشونو با یکم تغییر میارن تو بازی جدیدشون ! چرا بازی دراگون ایج با اون سبک و مس افکت با اون سبک دارای کلاس ها و موارد شخصی سازی تقریبا یکسانیه؟ بنظر من مشکل در همه گیر شدن عامه پسندی هست به موسیقی دهه ۸۰ – ۹۰ گوش بدید به فیلم های سال ۱۹۸۴ و…. اما حالا مردم دنیا پیت بول رو بیشتر دوست دارن تا لنون بهر حال تنها بازی که منو تو این نسل های جدید تا حدی راضی کرد ویچر ۳ بود نه بدلیل خلاقیت بلکه بدلیل کامل بودن و کم نقص بودن حتی بازی مثل دارک سولز هم نتونست تجربه ناب بازی های قدیمی رو به من بده!

  • MOANOFTHEMOON گفت:

    خیلی ممنون من خودم از ادم هایی هستم که خیلی به گرافیک توجه دارم فرضا به نظر من گرافیک کوانتوم بریک فوق العاده است ولی نمیدونم چرا اینهمه بهش نمره پایین دادن – از لحاظ بازی های گرافیکی هم ea اوله :yes:

  • mahdi.gamer77 گفت:

    حرف حساب…اقا این یه ذره گرافیک هیچ بازی رو شاهکار کرده یا نابود کرده که سر ویدئو های مقایسه ی گرایک همدیگرو میخواین ج.ر بدیین؟
    باین یه ذره تغییر چی رو تو بازی تغیییر میده دقیقا؟

  • خسته نباشی جناب استادی مطلب حقیقتا درسته و همه هم قبول دارن اما باید نکاتی ذکر کنیم همه ما میدونیم که نسل های گذشته حتی نسل۷ هیچکس به این موارد توجه نداشت که بود که بیاد بگه فلان بازی ۷۲۰ هست و فلان بازی ۱۰۸۰ اصلا یه مطلب جالب تر خیلی ها نمیدونستن رزولوشن چی هست اما چی شد که رزولوشن برای همه حساس شد؟؟؟؟؟ چی شد که از اوایل ۲۰۱۳ همه به رزولوشن ۱۰۸۰ اهمیت میدادن؟؟؟؟ چی شد که کلیپ های تبلیغاتی امد و کنسول مایکروسافت به خاطر اجرای بازی ها با ۷۲۰ و ۹۰۰ مت.هم شد؟؟؟؟ چی شد که تصاویر مقایسه در همون سال از کالاف و متال گیر زیرو امد و باز اون کنسول ۷۲۰p مورد تمسر قرار گرفت چرا مایکروسافت تصمیم به ساخت کنسول قدرتمند کرد؟؟؟ ای کاش سونی اون زمان برای کنسول تبلیغات رزولوشن نمیکرد ای کاش اون زمان تبلیغاتی با مفهوم ” تنها کنسول اجرا کننده ۱۰۸۰” نبود تمام این تبلیغات ذهن سازنده رو هم در بر گرفت و بازی ها شد رزولوشن ای کاش ای کاش ای کاش ……

    • محمد رضای عزیز
      کار سونی اشنتباه بوده و قبول دارم،ولی مایکروسافت با عرضه اسکورپیو فعلا داره بزرگترین ضربه رو میزنه
      اسکورپیو اصلا میان نسلی نیست،نسل ۹هه!
      به نظرم مشکلی نیست که کنسول میان نسلی داشته باشیم،دوتا کنسول از یه شرکت توی یه نسل اصلا بد نیست،ولی مشکل تفاوت دوتا کنسول توی توان پردازشیه که اسکورپیو خیییییلی بالاتر از ایکس وان قرار میگیره
      از اولشم مایکروسافت نباید کنسول ایکس وان اولی رو ضعیف تر میساخت،چون همینطور که میبینید سونی با اینکه کنسولش قوی تر بود،مجبور شد برای دادن تجربه ی بهتر توی گرافیک و جبران ضعف کنسول نسل هشتمی خودش،یه کنسول قوی تر بده

      در کل این نسل زیادی رو رزولوشن حساس شدیم دیگه
      من هنوزم کالاف ۱ آنلاین میزنم،یه سری ماینکرافت و خیییییییلی ها هم کانتر استرایک(اون قدیمیه فکر کنم ۱٫۶) میزنن
      هنوزم تیکن ۳ رو ترجیه میدم،سالی یه بار اویل ۴ رو تموم میکنم،،ماریو ۱ و ۳ هم هنوز جذابیت خودشو داره و کراشم هیج وقت خسته کننده نمیشه
      اینا گیم واقعی بودن

      • Fery_Lj گفت:

        پلی استیشن با اکس باکس هم تفاوت سخت افزاری داشتن بجای اینکه به مایکروسافت گیر بدی برو به سونی گیر بده که چرا سخت افزار به این نابودی ساخته (در مقایسه با اسکورپیو)

        • اشتباه شما همینجاس دیگه
          میکم کنسول میان نسلی نباید به فدر قابل توجهی تفاوت توی توان پردازشی و گرافیکی داشته باشه
          چون میان نسلیه
          متوحه شدید منظورمو؟
          من وقتی سخت افزار پرو اعلام شد خیلی خوشحال شدم که تفاوت زیادی نداره با کنسول معمولی

          • mojtaba33 گفت:

            اقا محمد رضا بلاخره هم سونی هم مایکرو دنبال پول هستن انتظار نداشته باش از اینکارا نکنن و از همه مهمتر اینکه شایعات واسه psneo خیلی زودتر از مایکروسافت اومد اخه میگی مایکروسافت تصمیم گرفت کنسول قدرتمندتری بسازه واقای امیر حسین همینکه شما فلسفه کنسول میان نسلی رو قبول داری بزرگترین اشتباه هست بعد میگی نباید اینقدر قدرت داشته باشه اصلا معنی نداره وسط نسل از ۱۰۸۰ یهویی برن ۴k

          • meeeeeeeetal گفت:

            یکی از علل افزایش سیستم پیشنهادی پی سی امدن پرو و اسکوپریو هستند و باعث میشه سازنده ها خیلی تنبل تر بشند(غیر از راک استار)

    • Fery_Lj گفت:

      سونی الان میگه خودم کردم که لعنت بر خودم باد الان زیر اسکورپیو له میشه

    • Gearbox گفت:

      همه چیز از ض. عف نشون دادن مایکروسافت در رزولوشن شروع ‌شد، و سونی هم نهایت استفاده رو کرد و با تب.لیغات و زرنگی تونست این ذهن.یت رو به مخاطب انتقال بده که ۱۸۰ پیک.سل بیشتر خیلی چیز مهمیه، که البته همه رو هم گریبان گیر خودش کرد از گیمرها بگیر تا سازنده ها. و الان همون سیا.ست رزولوشن رو مایکروسافت پیشگرفته ( با توجه به فرق ۴kای که ع.قرب و پرو نشون میدن).
      …..
      یه زمانی رو یادم میاد سونی فنا سر ۱۸۰ پیک.سل بیشتر سایتو منف.ج.ر کرده بودن

  • A Player گفت:

    سلام.
    اصلا انحصاری‌ها و بازی‌های دیگر را فراموش کنید! نسخه‌های بازسازی و ریمستر‌ها را کجای دلمان بگذاریم؟ یعنی استودیوهای بازی‌سازی انقدر ناتوان و خالی از هرگونه ایده و خلاقیت هستند که باید بر بازی‌های قدیمی و نسل هفتمی خود تکیه کنند؟ اگر بخواهیم این بازی‌ّهای ریمستر شده را لیست کنیم از تعداد بازی‌های نسل هشتم بیشتر می‌شوند! کالکشن بایوشاک؟ کالکشن آنچارتد؟ مجموعه هیلو؟ فاینال فانتزی؟ رزیدنت ایول؟ Heavy Rain؟ دارک سایدرز؟ گاد آو وار؟ Dishonored؟ دارک سولز؟ Gears of War؟ گریم فاندانگو؟ Saints Row؟ اسلیپینگ داگز، توم ریدر، مترو ۲۰۳۳ و تازگی‌ها بازی‌های لگو هم؟! این‌ها لیست کوچکی از بازی‌هایی هستند که برای نسل هشتم کنسول‌ها با گرافیک نسبی بهتر و رزولوشن و فریم بالاتر توسط شرکت‌های سازنده‌شان عرضه شده‌اند. مشکل کجاست؟

    فکر کنم نسل ۹ هم میشه نسخه ریمستر بازی های نسل هشت.
    اونی که اسمش اکتیویژن بود یادمه یه شاهکار ساخته بود به اسم جنگاوری مدرن modern warfare
    ولی الان دیگه چی شده؟
    فقط زرت و زرت عادت کرده هرسال یه cod جدید بده.

  • Eghbal گفت:

    سلام دوستان
    من هدفم جدال و بحث انداختن نیست ولی یه سوال دارم که اینه “مگه طرفداران سونی تا دیروز رزولیشن ۹۰۰p اکس باکس رو به تمسخر نمیگرفتن و میگفتن واای ما ۱۰۸۰p میزنیم و شما کنسولتون خیلی ضعیفه در حالی که اختلافی خاص واقعا وجود نداشت!”
    میخوام بدونم حالا این افراد واقعا تفاوت ۴k native و ۴k ای که ps4 پرو ارایه میده رو عملا چیز خاصی نمیدونن یا که چی؟! شما که یه رزولیشن که اختلاف خیلی کم بود رو تو سر طرفداران xbox میکوبیدید الان چیشده چرا دگه بحث رزولیشن و فلان نمیکنین؟!
    منکه امیدوارم دوستان دلخور نشن ولی این یه واقعیته اونم از نوع تلخ!

    • Fery_Lj گفت:

      قبلا میگفتن سخت افزار ما قوی تره الان دیگه میگن سختافزار مهم نیست قبلا میگفتن طراحی شما آجر هست الان میگن طراحی مهم نیست یه مشت ع.ق.د.ه ای که حرف خودشون هم قبول ندارن

    • برای اینکه واقعا ضغیف بود سر توان پردازشی گرافیکی،استارت نسل هشتم رو ضعیف زد،و الان اتفاقا به خاطر همین ضعف کنسولش بود که داره کنسول درحد نسل ۹ میده بیرون
      وگرنه اینکه native داره ارائه میده رو من یکی مشکلی باهاش ندارم،خیلی هم مشخصه که از پرو بهتره

      این نسل اگه کنسول میان نسلی نداشت،شاید کوتاه تر میشد،به خاطر قدرت PC
      ولی مهمترین چیز گیم خوب بود،که کم بود

      • Divan Greedy8 گفت:

        پروژه اسکورپیو نسل ۹ نیست ، خواهشا از خودت تحلیل نکن / بعدشم اسکورپیو واسه vr واجبه

      • جناب امیر خواهش میکنم اول تحقیق کنید چطور میگین کنسول “اکس باکس واقعا ضعیف هست” اکس باکس در مقایسه با ps4 تنها ۰/۶ ترافلاپس اختلاف داره بله اختلاف وجود داره ولی در این حد چطور از نظر شما روی این کنسول ضعیف داره فورزا هورایزن۳ میاد؟ چطور روی این کنسول ضعیف گیرز۴ میاد چطور رایز و کوانتوم بریک با اون گرافیک امدن؟ چطور حتی بازی های نظیر دووم روی این کنسول ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم اجرا میشه؟؟؟؟؟ چرا ما باید از واژه “واقعا ضعیف” استفاده کنیم در صورتی که این کنسول بله از ps4 ضعیف تر هست اما نه اون قدر که شما تاکید کردی

        • به اشتباهم اعتراف میکنم
          “واقعا ضعیف” نیست

          به هرحال دیگه تا اینجا اومدیم باشد که دیگه سر این چیزا فن بازی درنیاریمو از اتفاقات این نسل درس بگیریم(البته شما فن بوی نیستید منظورم بیشتر با خودمه)

            • amir_22 گفت:

              البته این حساسیتها از زمان ایکس باکس اورجینال و ps2 بود اون زمان ایکس باکس اورجینال خیلی قوی تر از ps2 بود و بیشتر سازندها بازیهاشونو برای ایکس باکس اورجینال میساختن و از قدر کم ps2 شکایت داشتن که بازیشون روش اجرا نمیشه بعد که نسل هفت شد ۳۶۰ و ps3 هر دو قدرتهاشون برابر بود هیچ بازی ای برای هر دو با اختلاف رزولوشن و گرافیکی ساخته نمیشد چون سخت افزارها یکی بودن در اون زمان کسی نمیتونست بیاد بگه ۳۶۰ بهتر بود یاps3 اما نسل ۸ شده مثل نسل ایکس باکس اورجینال در مقابل ps2 اختلاف قدرت سخت افزاری دو کنسول خب با یه نگاه ساده میشه فهمید این جنگها رو سازندهای کنسول به وجود میارن همینطور در آینده پرو و اسکورپیو بازم میشه فهمید این دو شرکت مشتری مداری نمیکنند مثل قبل و بفکر جیب خودشون هستند میتونن سخت افزار مشابه مثل هم داشته باشند برای کنسولشون که این به نفع طرفدارهاشونه اما کی به طرفدارهاشون دیگه توی این دوره اهمیت میده شده الان شده مثل تولید گوشی این بهتره و اون ضعیفتر

  • Snake گفت:

    والله بخدا الکی خودمون رو تو این مسخره بازی گرافیک و رزولوشن و اینا انداختیم. بازیا هم هیچ کیفیتی ندارن. یه بار که بازیشون میکنی دیگه اصن رغبت نداری بری سمتش. اینقدر که داستانشون ابکیه و پر از باگ و افتضاح.

  • Fery_Lj گفت:

    سونی تمام فروشش رو بخاطر یکم قدرت بیشتر کرده فقط همین

  • MOANOFTHEMOON گفت:

    اقا مردم که مولتی میلیاردر نیستن که هر روز سونی یا مایکروسافت میان یه کنسولی میزنن بیرون :pain:

  • Divan Greedy8 گفت:

    جااااان ؟؟؟؟ بنده خدا مایکروسافت که فقط اوایل نسل چند تا ریمستر داد ، یکی gears of war بود یکی هم کالکشن مسترچیف / بعدش که backwards compatibility رو ارائه داد و دیگه اصلا ریمستر نساخت / هر کسی از توی اینترنت پیدا می کنید نزارید

    • Fery_Lj گفت:

      سونی که ترکوند انچارتد،گاد اف وار، لست اف اس تازه هزار تا بازیه دیگه هم هست خوب که مایکروسافت بکوارد رو ساخت

    • Divan Greedy8 گفت:

      حالا جالب تر اینجاست که وبسایت ها این خبرها و تحلیل ها رو می زارن بعد اولی همه ویدیو مقایسه گرافیکی فلان بازی روی ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ رو می زارن / خوب برادر من اگه مهم نیستن چرا می زارید برای تک تک بازی ها / رسانه ها مستیقما با مردم سر و کار دارن اگر این قضیه بیش از حد پر رنگ شده یکی از دلیل های اصلی همین رسانه ها هستن

      • Amir47 گفت:

        مث اینه که بگیم سایتا بازی هارو نقد نکنن چون هرکس موقع تجربه میخواد بازی براش کاملا نو و بکر باشه
        نگفته مهم نیست اتفاقا گرافیک همیشه اولین چیزیه که چشم آدمو میگیره و شگفت زده میکنه ولی میگه این همه کل کل و بحث نداره محتوا بازی همونه

        • Divan Greedy8 گفت:

          کسی نگفت محتوای بازی تغییر می کنه و … خوب کل کل و بحث رو کی راه می اندازه ؟؟ وبسایت ها وبسایت ها هستن که فلان بازی فیلم مقایسه می گیرن و توی بوق و کرنا می کنن که اهای ببینید فلان صخره بتلفید ۴ توی پلی استیشن ۴ کیفیت بهتری داره و … استدیو سازنده که نمی یاد ویدیو مقایسه گرافیکی درست بکنه

          • Amir47 گفت:

            درسته وبسایت ها میگن مثلا ۴ از one تو فلان بازی گرافیک بهتری داره باید هم بگن کارشون اینه ولی این خود گیمر هان (به ظاهر گیمر ) که میان رجز می خونن و کنسول رو تو سر بقیه میکوبن و بد بیراه به هم میگن

  • این نسل برای سازندگان گرافیک مهمه!
    نسل قبل کی چنین چیزی بود؟ یع بازی میدادن بیرون با گرفیک پایین تر از حد مطلوب بازی بازا نهایت لذت رو می بردن، اما الان بجای ساختن بازی جدید میرن ریسمتر می کنن. بابا به جای ریسمتر کردن رد دد ردمپشن، کالکشن ایزیو، بابوشاک و فلان و بهمان برین نسخه ی جدیدشو بسازید، موفق تر میشید. هیچی نمیشه دو نسل قبل :-((

  • اقا حرف دلمو زدی مشکل امروز ما شده گرافیک اصلا به گیمپلی ومحتوا اهمیت نمیدن یعنی من حاضرم بازی پایین ترین گرافیکو داشته باشه ولی یه گیمپلی و داستان عالی داشته باشه

  • Alireza snake گفت:

    واقعا گرافیک برام یه چیز بی اهمیت هست حتی موسیقی بازی برای من از گرافیک مهمتره واقعا این کار سونی که با تبلیغات ۱۰۸۰p گرافیک رو انقدر مهم کرد اشتباه بود.این نسل واقعا خیلی بازی ها هایپ الکی میکنن . ای کاش یه روزی این مشکلات تموم شه

  • N_D گفت:

    درسته نسل ۷ تعداد بازی های با کیفیت بیشتر بود ولی نسل ۸ هم به اون بدی نیست
    از ۲۰۱۴ فاکتور بگیریم .۲۰۱۵ بلادبورن ویچر متالگیر بتمن . ۲۰۱۶ دارک سولز انچارتد اورواچ (لست گاردین مافیا)
    نمایش بازی های سال دیگه هم خوب بوده مخصوصا گاد و هورایزن و بازیهایی ک در ادامه منتشر میشن

  • من از آقای عرفان استادی به خاطر نگارش و انتشار مقاله ای با این موضوع تشکر می کنم :yes: :rose:
    همونطور که قبلا گفتم این نمایش سخت افزار قوی مثل این می مونه که،
    دیدن مقوا با دوربین ۲۰ مگاپیکسل خیلی لذت بخش تر و بهتر است از دیدن مقوا با دوربین VGA.
    حال اصل مسئله مقواست که کسی به آن فکر می کند.
    چندتا از این بازی ها واقعا با تمام جزِئیات و ریزه کاری ها همراه هستند و ارزش تکرار بالایی دارند!! :-/
    تنها گرافیک مهم نیست گیم پلی غنی، موسیقی گوشنواز، داستان و روایت نفس گیر بسیار مهم تر هستند

  • Retrogamer گفت:

    خسته نباشید آقای استادی. واقعا درسته. کلا همیشه تو تاریخ ثابت شده که این مردم هستن همیشه قربانی میشن.

    و البته در مورد ریمستر کالکشن به دلایلی با شما موافق نیستم. 😉

  • Iran_gamer گفت:

    حرف دل ما رو زدین تو این مقاله. سونی و مایکروسافت از این ور تو ساخت سخت افزار و کمپانی های بزرگ بازی سازی مثل اکتیویژن و یوبی سافت و EA تو زمینه ساخت بازی دارن صنعت بازی رو به سمت نابودی پیش میبرن. الان بازی خوب گوهری نایاب شده تو اقیانوس پر تلاطم صنعت گیم. خدا وکیلی از سال ۲۰۱۰ تا به حال چه تغییر انقلابی تو گیم پلی بازی های فیفا یا pes انجام شده. یا کدوم نسخه از کال آف ها بعد از شماره۴ داستان و گیم پلی بدیع ارائه کرده.شاه بازی ها ,آنچارتد از ضعف داستانی و تکراری بودن رنج میبره چه رسد به دیگر بازی ها. شرم بر شما ای کمپانی های بزرگ که خلاقیت رو از بازی سازهای کوچک به واسطه فروش کمتر ازشون گرفتین. شرم برما گیمرها. وقتی میایم ۱۰ میلیون نسخه کال آف تکراری میخریم و سود به جیب این دزدان به ظاهر بازی ساز سرازیر میکنیم دیگه امیدی به تکرار بازی هایی مثل مافیا ۱ یا مکس پین ۱ یا بایونتا نباید داشت که ما رو غرق در داستان سرایی و گیم پلی زیباشون میکردن. بازهم دلمون خوشه به تک استودیوهایی مثل فرام سافت ور که حداقل بازی هایی استاندارد کم باگ زیبا و جذاب میسازن. با این روند امیدی به صنعت بازی سازی نیست. بازی میشه فقط یه فیلم سینمایی که بازیگراش پولی گان هستن.

  • حرف دل ما رو زدی استاد! یکی نیست به اینا بگه داداچ من گرافیک و این مسخره بازیا رو نمیخوام. گیم پلی میخوام، داستان میخوام، صدا پردازی خوب میخوام
    میخوام با این گیم ها زندگی کنم نه این که بعد یه بار بازی کردن مستقیم بندازمشون سطل آشغال :sick:

  • Hadi MP گفت:

    فقط پول،چیز دیگه ای واسه شرکتای گیم سازی مهم نیست؛هنوز بازم دم بتصدا گرم،گیماش چند مدت سرگرم میکنه،لامصب بعضی گیما تا میخوای بفهمی چه خبره،تموم میشه :pissedoff:
    من سیستم داشتم،تقریبا ۶ تومن هزینه،دیدم بابا هر روز این لامصب انویدیا یه نسل تازه گرفیک میده،میگه بخر،د آخه لامصب مگه من سر گنج نشستم 😐 قیمتای گرافیکم که میدونین افت کردنی ۲۰۰ یجا افت میکنن 😐 اومدم کنسول خریدم،اونم الان دو ماه نگذشته میان نسلی اومد ،در آینده نزدیک نسل جدید،در صورتی که بقول آقای استادی چندتا بازی درستو حسابی تو نسل ۸ هست ؟ انحصاری سونی و بیخیال؛ چندتا نسل ۸ خوب هست :reallypissed:

  • BlackGame گفت:

    ای کاش انقدری که واسه گرافیک وقت میزارن واسه گیم پلی و داستان بازی هم وقت بزارن.

  • Vito Scaletta گفت:

    واقعا وضعیت صنعت گیم خیلی بد شده آیا بازی های ps3 که با رزولوشن ۷۲۰p اجرا میشدن بد بودن؟ آیا gow 3 با همین رزولوشن بد بود؟ بجای بهتر کردن داستان و گیمپلی فقط یه جنجال به پا کردن تا جیب ما رو خالی کنن حقشون همینه که کنسول ها هک بشن تا یه قرون هم به بازی هاشون ندیم.

  • mohamad 47 گفت:

    واقعا عجب مقاله ای بود دستت درد نکنه اقا عرفان.حرف دلمون رو زدی.تقریبا با ورود نسله هشت همه خلاقیت ها از کار افتاد.اگه حتی به سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ برگردید میبینید که یه شرکت مثله راک استار ۳ تا بازی شاهکار داد بیرون.۲۰۱۰ red ded و ۲۰۱۲ مکس پین ۳ و یه سال بعد جی تی ای ۵٫حالا با وجود گذشت ۳ سال و خورده ای هنوز هیچ ای پی ای معرفی نکرده!!!چرا واقعا!؟شرکت ها چرا این طوری شدن؟بازی کنا چرا این طوری شدن؟

    • EDWiN گفت:

      ببین بستگی به خودت داره.
      یک سیستم تو.پ برات نام میبرم و قیمت هارو هم تقری.بی مینویسم!
      با این سیستم میتونی تمام بازی هارو رو رزولوشن fu.ll h.d و با فریم بالاتر از ۶۰ با بالاترین تنظیمات بازی کنی.
      همچنین میتونی بازی ها رو رو کیفیت ۱۴۴۰.p بزاری ( با بالاترین تنظیمات. البته باید مانیت.ورش هم داشته باشی که ساپورت کنه چنین کیفیتی رو ) اگر رو ۱۴۴۰.p بزاری فریمی بین حداقل ۴۴ تا حداکثر ۵۱ یا یکم بیشتر میگیره در هر صورت بستگی به بازیش داره.
      Cpu: Intel Skylake Core i7-6700K
      Power: Green GP700A-HP Computer Power Supply
      Graphic Card: Asus Strix-R9 380 Or Gigabyte Rx 470 – ۴۸۰
      Motherboard: GIGABYTE GA-Z170X-Gaming 3 Or GIGABYTE GA-Z170X-GAMING 5
      Ram: ADATA XPG Z1 DDR4 2400MHz CL16
      اینا قطعات اصلی هست. قطعاتی که اصلا یا ز.یاد رو قدرت کامپیوتر تاثیری ندارن مثل DVD Drive حساب نکردم چون همه تو کامپیوت.راشون دارن و اگر سیستم جدید بگیری میتونی تعویض کنی DVD Drive سیستم قبلیتو.
      این بهترین سیستم پیشنهادی من هست که نه تا آخ.ر نسل بلکه تا یک نسل دیگه هم کامل دووم میاره
      مانیتور هم که همه دارن اما اگر نداری یک مانیتور خوب با قیم.ت مناسب میخوای پیشنهاد من Samsung SA100 هست که حدود ۲۲٫۵ اینچ هست و کامل از کیفیت Full H.d پشتیبانی میکنه. خودم این مانیتور رو دارم. اندازشم فوق العاده عالیه اگر زیادی بزر.گ بگیری ممکنه کمی اذیتت کنه و مجبور میشی برای تسلط به کل مانیت.ور مانیت.ورتو از خودت خیلی دور کنی.
      قیمت این سیستمی که گفتم اگر از یک مغازه خوب بخری حدود ۲٫۹ یا ۲٫۸ میلی.ون پات در میاد.
      بعضی از سیستم هایی که نوشتم کلمه ی O.R یعنی یا هست که اولین سیست.می که نوشتم قیمت ارزون تری داره و بعد از کلمه ی O.R قیمتش کمی بیشتر هست مثل ما.د.ر بورد هایی که نوشتم.
      مثلا مادر بورد GIGABYTE GA-Z170X-GAMING 5 بهتر از مدل اولی هست و من بیشتر اینو پیشنهاد میدم.
      اگر سیستمی که گفتم کمی گرون هست برات میتونی بعضی از قطعاتش دقیقا مثل اونی که گفتم نگیری مثل Cpu که حدود یک میلی.ون تومن یا یک میلیون و صد گیر میاد میتونی بجاش i5 بخری( البته به مدل هاش دقت کن). یا اون رمی که گفت کلا ۱۶ گیگ هستو قیمتی حدود ۲۷۰ یا ۲۵۰ داره میتونی بجاش ۸ گیگ رم بگیری با خودت هست.
      موفق باشی- سوالی داشتی بپرس
      آقای استادی این نظر کمکی برای این دوستمون هست اگر امکانش هست تایید کنید

    • amin_gta گفت:

      اخ اخ اخ گفتی مکس پین ۳ فوق العاده بود کلییییی باهاش زندگی کردممممممممممم البته روی کامپیوتر داستانش عالی بود گرافیک عالی ، کلا سری میکس پین که نیاز به تعریف نداره کاش نسخه چهارشم با همون قدرت میساختند

  • Maziargamer گفت:

    واقعیتش باید گرافیک هم با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کنه ولی خب مثلن خودم اول نسل هشت دیدم ایکس باکس وان واقعا ضعیف تر از پی اس فور بود و سعی میکردم ی جوری بگم ایکس باکس وان بهتره چون فن ایکس باکس بودم و حتی میخواستم بخرم الان که میبینم چقد احمق بودم که میخاستم از یه شرکت میلیاردر دفاع کنم اگه خوب نیس چرا من باید پولمو دور بریزم که فروش ارن شرکت بیشتر شه واقعیت اینه که کیفیت خیلی مهمه ولی عنصر اصلی نیست و خیلی چیزای دیگ هم مهمه مثلا انحصاری ها واقعیت اینه که همش خودمون به هم میگیم که چقد بده دعوا میکنیم و سر پست بعدی دوباره همون کل کل واقعیت اینه که اسکورپیو رو کاغذ بهتر از پی اس فور پرو ولی واقعن شما میخواین الکی دفاع کنین که چی شه پی اس فور پرو انحصاری های عالی ای داره و حتی اگه تلویزیون فور کی هم داشته باشین اونقد تفاوتی ندارن مهم دسته و رابط کاربری کنسوله و بازی هاش که شما در نهایت میخرید که لذت ببرید و وظیفه اون شرکت اینه که بازی های خوبی در مقابل اون پول بده خود من با پی سی بازی میکنم چون راحت ترم ولی دلیل نمیشه بگم انچارتد و هیلو پنج و خیلی بازیای دیگه فوق العاده نیست….در نهایت میگم رقابت باعث پیشرفت میشه ولی رقابت این دو شرکت تبدیل شده به افتضاحایی که تو بازیاشون میارن

  • Hey_You گفت:

    با سلام خدمت شما اقای استادی عزیز. من همون زمانی که مقاله بایوشاک شما رو خوندم شدم طرفدار کارای شما. واقعا عالی نوشتید. متاسفانه محتوا کاملا به حاشیه رفته و رزولوشن بهتر شده ملاک بهتر بودن فلان بازی یا کنسول. طرف به جای اینکه بیاد بگه بازی ما فلان قابلیت رو داره میاد از رزولوشن و فریم بازیش صحبت میکنه! جالبیش اینه که همه گیمرا هم ظاهرا با این قضیه حال میکنن. چندین بار توی همین ایران خودمون دیدم که یارو اومده گفته:«ببین شماها تا الان داشتین ۷۲۰ بازی میکردین ما ۱۰۸۰ برامون خاطره شده!» یعنی اینقدر بدبخت شدیم که مسایل حاشیه ای مثل رزولوشن برامون به اولویت تبدیل شده. سازنده ها هم سرمونو گرم کردن به این چرندیات و پشت سر هم اشغال تحویلمون میدن. واقعا چرا من که حدود ۲۰ ساله بازی میکنم از کل این نسل فقط باید با یه بلادبورن و بایونتا ۲ حال کنم؟! مشکل از منه یا سازنده ها یه بلایی سرشون اومده؟! چرا هروقت برمیگردم به عقب و بازیای اوایل ۲۰۰۰ رو بازی میکنم بهم میچسبه؟ جوابش سادس. اونا محتوا داشتن. طرف سعی و تلاشش روی این بود که یه حرفی رو از طریق بازیش منتقل کنه. حالا چی؟ دعوای سازنده ها شده رزولوشن و فریم بالاتر. این مسایل نسخه های روز اول و دی ال سی که کلا یه کده که یه تنبان اونم برای بخش چند نفره اضافه میکنه رو هم بذارین کنارش ببینین که به کجا داریم میریم. وقتی سازنده ویچر میاد ۱۶ تا اشغال به تمام معنا رو با هزارجور منت گذاشتن سرمخاطب به عنوان محتوای رایگان عرضه میکنه و گیمرا هم براش غش و ضعف میرن معلومه چه وضعی داریم. خب تو که میخواستی رایگان بدی چرا نذاشتی توی دیسک بازی از همون اول؟! غیر از اینه که میخواستی منت بذاری روی سر بازیکنا؟! وقتی با چهارتا مدل مو و ریش اینجوری غش کنیم معلومه که یه جای کار میلنگه. جالبه خیلیا هم از این کار سازنده دفاع میکنن اونم با قدرت تمام!
    این نسل به احتمال قوی چیزی ازش در نمیاد. تا اینجا که چیزی درنیومده. از این به بعد هم هیچی نمیشه. با همین فرمون برن جلو کلا دیگه گیم میشه یه یه چیز کاملا مضخرف که احتمالا من خودم بیخیالش بشم. حالا بعد از عرضه دستگاه های جدید باید منتظر بحثای من فورکی هستم تو ۷۲۰ هم باشیم! خاک برسر هنر هشتمی که مولفه های برتری بازیاش نسبت به همدیگه وضوح تصویره….
    اقای استادی بازم از شما تشکر میکنم.موفق باشید.

    • ولی درمورد ویچر ۳ منظورش بیشتر درمورد ارایه dlc رایگان حالتی نمادین برای جا افتادن این فرهنگ بود و اگر بخوایم منصف باشیم خیلی ها همین کاروهم نمیکنند بعدش هم با ارایه ی نسخه ی سال ویچر ۳ و قیمت ۵۰ دلاریش که از متوسط قیمت این گونه بازی ها بدون محتوای اضافی (۶۰ دلار) کمتر بود نشون داد مشتری مداری براشون بیشتر از یک شعار ارزش داره. 😉

  • Hey_You گفت:

    راستی یه چیز دیگه.همین الان میشه نسخه های ۰ و ۱ رزیدنت اویل رو بازی کرد. برید بازی کنید. اونا مال ۱۴ سال پیش بودن ولی چرا از بازیای پرزرق و برق امروزی جذاب ترن؟! تا حالا شده اینا رو از خودتون بپرسین؟ یا چرا رزیدنت اویل ۴ بعد از ۱۱ سال و ۸۰۰ بار تموم کردن هنوز جذابه؟! یا متال ۲ و ۳ که جنازشون از کل بازیای نسل ۸ سرحال تره؟! گیم راه غلطی داره میره. بدجور هم از مسیرش منحرف شده…

  • Duxci Amini گفت:

    ویجدانن انتخاب تیتر خیلی خیلی قشنگ و خلاقانه بود!
    اما یه چیزی بی انصافی بود مردونه ماکروسافت ریمسترهاش بیشتر بود یا سونی؟؟ نه مردوونه بگید!! پس بی انصافی بود رو عکس فیل اون نوشته رو بنویسن :-* (یا ریمستر گیرز ۱ رو با ریمستر گاد ۳ مقایسه کنید)

    • Hey_You گفت:

      دوست عزیز بحث اصلا سراین نیست که کی بیشتر ریمستر کرده و کی کمتر.بحث سر اینه که کلا همگی به اتفاق دارن گند میزنن به بازیا! حالا سونی و مایکروسافتش زیاد فرقی نداره. این بحث جنگ های کنسولی رو هم سعی کنید کنار بذارید چون واقعا سر و ته نداره. به محتوای بازیا فکر کنیم بهتره یا بیایم بگیم کی بیشتر ریمستر داده؟!
      تنها شرکتی که میتونه یه حرکتی بزنه و از این وضعیت ما رو بیاره بیرون نینتندوئه. شدیدا منتظر رونمایی دستگاه نینتندو هستم. از بحث گرافیک و رزولوشن خسته شدم. دلم بازی واقعی میخواد…

  • mhs gamer گفت:

    هییییی… یادش بخیر اون موقعی که شرکت ها بجای اینکه به گرافیک و رزولوشن بازی ها اهمیت بدن و دم به دیقه ریمسترو کالکشن بدن بیرون با جون و دل شاهکار می ساختن که بعضیاشون تکرار نشدنی هستن شاید به خاطر همینه تو این نسل همش ریمستر و کالکشن می بینیم.یادش بخیر اون موقعی که شرکت ها بجای اینکه قدرت کنسول هاشونو به رخ هم بکشن به بازی های انحصاری اهمیت میدادند.یادش بخیر… :cute: 😥

  • mohammad.HZ گفت:

    دارن همرو وارد یه بازی کثیف میکنن بی مروتا :idk: :idk: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:

  • Hossein E گفت:

    این نسل دیگه گرافیکش به حد والا رسیده باید رو بقیه چیزا کار کنن نسل هفت خیلی پربارتر بود

  • Pilgrim گفت:

    مقاله زیبا و به جایی بود…سپاس :yes:
    به نظر من این دعواهایی که سر مسائل فنی کنسول ها میشه این احساس نیاز رو از طرف مخاطب برای تولید کننده القا میکنه و اونا هم خب از خدا خواسته بهش پاسخ میدن
    این در حالیه که چنین جو متشنجی رو ما نسل های گذشته کنسول ها نداشتیم

  • Amir.P گفت:

    با تشکر از جناب استادی که بالاخره یه مقاله ای در این مورد منتشر شد. این جمله رو ببینید :”در این میان از همه مسخره‌تر طرفداران معتصب این دو شرکت هستند که همچنان از سیاست‌های غلط هر دو طرف دفاع می‌کنند و با دیگر کاربران در سراسر فضای مجازی به مشاجره می‌پردازند. یکی نیست بگوید برادر من این‌ها خودشان هم نمی‌دانند چکار می‌کنند و تکلیفشان با خودشان مشخص نیست شما چرا جوش میزنی و الکی دفاع می‌کنی! ما که از همه‌اش خسته شده‌ایم، برویم سراغ وی یو شاید فرجی شد و جادوی نینتندو توانست شوق و اشتیاق گیمینگ و بازی‌های ویدیویی را باری دیگر برایمان زنده کند. این پیام را هرکسی می‌تواند به مایکروسافت یا سونی برساند: نخواستیم آقا! نخواستیم!”

    جالبه من چندین و چند بار وقتی چنین مسایلی مطرح میشد در کامنتا اینو میگفتم ولی بعضیا میان میگن اومدی تریپ روشن فکری برداشتی و از این حرفا. حاضر نیستن که حقیقت رو قبول کنن متاسفانه. نسل هشت که متاسفانه فقط شده نسل رزولوشن و ریمستر. فقط همین….
    حالا این وسط چندتا بازی خوب هم منتشر شدن که دم اونا گرم از جمله ویچر۳

  • killzone3 گفت:

    گرافیک خیلی حال میده و چقدر کسی که اهمیت نمیده آدم بی ذوقیههه.۴k و۱۰۸۰ زمین تا آسمون فرق داره و ارزش داره یک کنسول واسش بیاد و وقتی میخوای وقت ارزشمند رو بزاری پای بازی چرا کیفیت بالا نباشه آخه؟؟؟

    • kourosh ha 78 گفت:

      ببین مثلا وقتی گرافیک از آنچارتده فور بالاتر باشه دیگه اون بازی، “بازی” نیست بلکه فیلنه و گیمر لذت کمتری از اون میتونه ببره. اصلا یه بازی اگه بخواد کاملا طبیعی و واقعی باشه دیگه مفهومشو از دست میده چون بازیا باید جوری باشن که با واقعیت فاصله داشته باشن و کارایی که در واقعیت نمیشه کرد بتونی تو اونا انجام بدی

  • awmin گفت:

    واقعن حرف دل خیلیا بود. کو اون موسیقیای متن سری GOW ? کو اون شخصیت پرnhزی هایی مثل کریتوس که هممون باهاش خاطره داریم ؟ کو اون گیمپلی ای مثل saints row ? کو داستانی مثل heavy rain و MW3 ?

    • Maziargamer گفت:

      من با حرف شما مخالفم کی گفته بازی های خوبی نمیاد من از سونی بدم میاد ولی انچارتد فوق العاده است هم کیفیت هم داستان رایز او توم ریدر خیلی هم گیم پلیش پیشرفت کرد هم داستان حتی کوانتوم بریک فیزیک خیلی قوی ای داشت و گیم پلیش خیلی جذاب بود مشکل ما اینه که بیشتر بازی ها تمرکزشون رفته رو انلاین و بخش چن نفره که برای ما ایرانیها خیلی خوب نیس چون نتمون ضعیفه…فقط یه سری شرکتا زدن جاده خاکی و هرسال یه سری بازی میزنن مثه بازیای farcry که خیلی عالی بود نشخه سومش اما بقیش انقد تکراری بود که من اصن نتونستم تموم کنم یا مثلن assassin ها هم یه زمانی جزو بهترین های سال بودن اما افت کردن یا …….خودتون بهتر میدونین

  • Clegane گفت:

    تعریف از خود نباشه عرفان جان ولی من ۴ سالِ پیش همین حرفها رو میزدم، خصوصا راجع به یوبی سافت ولی فقط فحش می‌خوردم، بعضا الان هم همینه و تازه بعد از این همه مدت کم کم داره این جا میفته که نسل هشت، در حقیقت نسل پشمه (واژه آخر بی ادبی نیست، صرفا برای قافیه است)

  • glory گفت:

    بهترین مقاله ای بود که در چند وقت پیش تو گیمفا خوندم
    آخرین بند مقاله هم بهترین قسمت مقاله و تلخ ترین حقیقت حال حاضر هست

  • omidcraft گفت:

    این مطلب به خصوص زرت زرت کال اف ساختن کمرمو شکست :dazed:

  • کلا استارت این نسل از اولش اشتباهاتی داشت دنیای دیجیتال کلا یه قانونی داره که متاسفانه تو نسل هشت نه مایکروسافت نه سونی رعایتش نکردن

  • master of sea گفت:

    الان همه عالم شدن و حرفای نویسنده رو دارن تصدیق میکنن اکثرا هم خودشون رو از بقیه مجزا میکنن و به شکل جوک وارانه ای یه چیزی تو این مایه ها مینویسن “بله متاسفانه همه به جزئیات گرافیکی و رزولوشن اهمیت میدن” ولی همین حرفا رو یه نفر تو بخش نظرات که مینوشت دیسلایک باران میشد.

  • چیزی که شرکت هایی مثل سونی و مایکرو و یوبیسافت و… میبینند گیمر ها نیستند بلکه #پول گیمر هاست.

  • MAHDiRiLLEX گفت:

    بیخیال بابا بنظرم با همون پول کنسول نسل هشتی (مثلا حدود ۱میلیون و ۴۰۰) بریم ی پی سی خیلی معمولی بخریم یا حالا یکمم پول قرض کنیم بیشترش کنیم با ی کیفیت قابل قبول بشینیم بازی کنیم کم تر حرض آینده رو میخوریم یا حداقل میشه اسممونو از فن بوی ها خط بزنیم ! -____-

  • amin_gta گفت:

    دوستان درسته محتوا خیلی مهمتر از گرافیکه اما چرا نباید گرافیک بالا همراه با محتوای قوی باشه، اینجوری میشه شاهکار به تمام معنی، مثلا اگه اون زمان سایلنت هیل یکو با گرافیم ps4 میتونستند ارائه بدند فوق العاده تاثیر گذار تر میشد و میشد یه شاهکار بدون عیب، الان گرافیک بازیا به بلوغ خودش رسیده و نیاز به محتوا داره که بازم شاهد شاهکار هایی مثل مکس پین، فار کرای، رزیدنت ایول،سایلنت هیل و خیلی چیزای دیگه باشیم

  • mamad1166 گفت:

    خود جنگ و هیاهو رو در درجه اول خود گیمرا و بعد سونی شروع کردن تا تا اونجایی که من یادم میاد pc همیشه یک سر و گردن جلو تر از کنسول بوده .
    اون روزی که بازیای سونی ۱۰۸۰ و با فریم حتی گاهی کمتر از xbox one اجرا میشدن و روی ایکس باکس با فریم نسبتا قابل قبول و گاهی حتی بهتر ولی رزولوشن ۹۰۰ اجرا میشدن کیا عطای بازیای انحصاری مورد علاقشون رو روی ایکس باکس ۳۶۰ تشون بخشیدن رفتن PS4 خریدن سونی هم دید جنگ داره جواب میده تبلیغ روی ۱۰۸۰ رو برد بالا و اگر خوب دقت کنید از فریم هم مهتر بود فرض کنید یه بازی که فریمش زیر ۳۰ هم میرسه گاهی روی PS4 با رزولوشن پایین تر ولی فریم ثابت و پایدار حتی ۶۰ اجرا بشه ولی سونی این کار رو نکرد این بود گه جنگ رزولوشن و نه فریم پیش اومد و این شد که میبینیم اما یه نکته هم هست VR کنسولای کنونی اصلا نمیتونن VR واقعی بدون مشکل رو پشتیبنی کنن و PS4 واقعیت مجازیش فقط یه تبلیغه !! PS4 PRO قراره واقعیت مجازی رو پشتیبانی کنه !!!!!!!!!! پس بحث فقط رزولوشن نیست VR هم هست

  • Ali.117.gamer گفت:

    واقعا نسل هشت نشل افتضاحی هست
    تو این نسل تک و توک بازی رو دیدیم که بتونن محتوا خوبی رو اراعه بدن و اکثر بازی ها جز گرافیک هیچی نداشتن
    نمونه بارزش بازی هایی مثل اوردر که با اون همه تریلر و تبلیغات هیچی نبودن
    بازی هایی هم مثل کالاف دیوتی و اسیسینز هم فقط برا خالی کردن جیب طرفداراشون ساخته میشن
    نسل هفت کجایی که ببینی چه بر سر گیمر ها اوردن

  • Unknown گفت:

    بیش‌تر حرف‌ها تو خود مقاله زده شده و من دیگه نمی‌خوام زیاد رو خود متن مانور بدم و ادامه‌ی کامنتم تمرکزش روی مسائل دیگه و کم‌تر دیده شده هست.

    این‌که مخاطب‌ها تو هر صنعت و عرصه‌ای اکثرشون گرایش به چیزهای کلاسیک‌تر و قدیمی دارن، به‌زعم من دلیلی نمی‌شه که پس محصول فعلی هم بَده. بحث سر اینه که شرایط «الآن» با شرایط «گذشته» خیلی فرق داره. تو شرایط «گذشته» کسی نگران درس نبوده و به‌خاطر مسائل حیاتی و احتمالاً مالی قصه‌ای نداشته که نگرانش باشه. اما سن مخاطب‌ها می‌ره بالاتر و شرایط و مسئولیت‌های جدیدی رو باید قبول کنن و این به همراهش استرس‌ و دغدغه‌های ذهنی و عملی جدی رو همراه می‌یاره که رو شرایط «بازی کردن» و «لذت بردن» مخاطب از «بازی‌»ش تأثیر مستقیم داره.

    هر چی دغدغه و مسئولیت مخاطب تو شرایط کم‌تر باشه، (فرد تو همچین شرایطی سن پایین‌تری داره قطعاً) این مساوی هست با لذت بردن بیش‌تر مخاطب از اون اثر. چون موقع بازی کردن لازم نیست استرس چیز دیگه‌ای رو داشته باشه. وقتی بازی تحسین‌شده‌ی X رو سر فرصت انجام می‌دین بیش‌تر لذت می‌برین یا وقتی‌که همون بازی رو مثلاً تو فصل امتحانات با فشار بالا انجام می‌دید؟ مشخصه که بهترین اثر هم تو اون شرایط دوم تجربه کنید نمی‌شه لذت قدیم رو برد. الآن شرایط مخاطب‌ها هم همین‌‌طوره. شاید تو امتحانات نباشن، ولی دیگه اون نوجوون ده سال پیش نیستن که تو یه محیط خوب و دور از دردسر و مشغله بشینن پای تجربه‌ی بازی و تازه لذتی ببرن در حد دوران قدیم.

    دوران خوش قدیم تو ضمیرناخودآگاه شخص ثبت شده (که حداقل از نظر روانکاوی فرویدی، البته فکر کنم، از خودآگاه تأثیر بیش‌تری تو ذهن داره.) و همه لذایذ و احساسات گذشته تو این بخش از ذهن قرار گرفته و وقتی با چیز جدید روبه‌رو می‌شیم قطعاً‌ ذهن‌مون هم یه مقایسه‌ای با «گذشته» و اون شرایط ایده‌آل انجام می‌ده، و این‌طوری تجربه‌ی فعلی و «الآن» شخص شکست می‌خوره.

    این مقدمه‌چینی رو انجام دادم که بگم آثار جدید اون‌قدری هم که فکر می‌کنیم مزخرف نیستن؛ بخشیش برمی‌گرده به شرایط گذشته و سن پایین‌تری که اون موقع مخاطب داشته.

    البته نمی‌خوام مثلاً از بازی‌های نسل هشت دفاعی کنم. خودم فقط یه بازی تو نسل هشتم انجام دادم که از پس ادعاهاش بربیاد که اون هم Bloodborne بود. شاید هم تجربه‌ی خوب دیگه‌ای از این نسل داشته باشم، ولی اون‌قدری سطحی و زودگذر بودم که باید چند دقیقه فکر کنم تا یادم بیاد.

    جدا از مشکلات نسل هشتم که تو خود متن اورده شد، یه مسئله مهم‌تر رخنه کردن سندروم اوپن‌ورلدسازی تو وجود سازنده‌هاست و یه چیز اپیدمی تو بازی‌های نسل هشتم شده. البته اوپن‌ورلد به‌خودی‌خود مشکلی نداره، ایراد از اون‌جاست که سازنده‌ها تو این زمینه شدیداً دارن از یه سیاست خیلی غلط پیروی می‌کنن. اوپن‌ورلد سازی از نظر سازنده‌ها یه همچین چیزی هست: کش‌دادن بی‌رویه‌ی بازی و گنده کردن بی‌نیاز محیط.

    بازی‌ها نسبت به گذشته طولانی‌تر شدن، ولی نه با مراحل خوب، فقط با مراحل خیلی ضعیف و سطحی و کش‌دار که بیش‌تر شبیه مراحل فرعی هستن تا اصلی. خب حالا بازی بر فرض به‌جای ۱۰ ساعت (مثل قدیم) بشه ۱۰۰ ساعت. خب فایده و سودش چیه دقیقاً؟ آیا این ۱۰۰ ساعت مثل ۱۰ ساعت تونست سرتاسرش لذت باشه و سکانس ماندگار و قصه‌گویی‌‌های خوب و مراحلی که طراحی فرم‌داری داشته باشن؟

    می‌شه یه بازی ۱۰۰ ساعته انجام داد، ولی به مخض تموم شدنش فراموش می‌شه. حالا برگردیم به نسل‌های پیش و همین بازی‌های اوپن‌ورلد صد ساعته رو با بازی‌های جمع‌وجور و کوتاه‌تری مثل MGS1 و Silent Hill 2 مقایسه کنیم که تو ده ساعت احتمالاً تموم می‌شن. ولی ده ساعتی که می‌تونه تا سال‌ها تو ذهن آدم بمونه. هنوز اسم‌هایی که اینجا اورده شد برای مخاطب محبوبه، ولی یه بازی مثل Just Cause که چندین برابر این‌ها طولانی‌تره و بزرگ‌تر، الآن مثل MGS1 و Silent Hill 2 (و خیلی بازی‌های دیگه اسمش سر زبون‌هاست) کسی آرزوی تکرارش رو داره؟ قطعاً نه. چون اون صد ساعت بازی هیچ عنصر هنری یا قصه‌گویی و مراحل خوبی نداره؛ نه مثل سایلنت هیل ۲ معماهایی داره که ماندگار باشه و مخاطبش رو مدت‌ها از نظر ذهنی به چالش بکشه، و نه مثل MGS1 اون طراحی باس‌فایت و مراحل و بالانس بین کات‌سین و گیم‌پلی رو داره. ممکنه مخاطب اصلاً این بازی‌ها رو Speedrun بره تو ۵ ساعت هم تموم کنه ولی نحوه‌ی داستان‌سرایی پیچیده‌ی این بازی‌ها اون‌قدری رو مخاطب تأثیرگذاره که تازه پایان بازی، در واقع شروع اون بازی هست و باید ادامه‌ی اون بازی رو تو اینترنت گشت و درباره‌ش تحقیقاتی انجام داد تا از داستانش سر در اورد، که البته این مسئله خودش یه هنره که بهش می‌گیم هنر ارتباط. وقتی یه بازی مثل P.T می‌آد با مرموز بودنش همه‌ی مردم از سراسر اینترنت رو جمع می‌کنه برای رمزگشایی بازی، این خودش یه هنره. حالا فرض کنید یه بازی بیاد هی به مخاطب باج بده و هیچ معمایی مثل سایلنت هیل نداشته باشه (که اکثر بازی‌ها امروزی ندارن) و این نتیجتاً یکی از دلایل ضعیف بودن نسل هشتمه.

    در حال حاضر بازی‌ها تو پرداخت داستان‌هاشون به مخاطب باج می‌دن. اون‌قدری تمام و کمال همه‌چیز رو واضح و روشن می‌سازن که مخاطب لازم نداره دیگه بعد از تموم شدن بازی روش تحقیقی انجام بده یا فکری کنه. این باعث می‌شه سطح فکری اون مخاطب هم مثل خود بازی سطحی بشه و تا یه اثری (تو هر هنر و عرصه‌ای) دید که تو اولین تجربه ازش سر در نیورده، سریع اون رو کسل‌کننده و خسته‌کننده خطاب کنه و سمتش نره.

    بازی‌های مالتی‌پلیرمحور باید فروش سرسام‌آوری داشته باشن ولی Bioshock که اثر خیلی هنری‌تری هست به‌خاطر نبود مالتی‌پلیر مجبوره فروشش اون‌قدری پایین بیاد که سازنده‌هاش سال‌ها سرمایه‌گذاری کنن تا بتونن یه مالتی‌پلیر برای Bioshock: Infinite درست کنن که آخرش هم نمی‌تونن و این وسط کلی بودجه هدر می‌ره. خب مشخصه وقتی مخاطب وضعش اینه باید Ken Levineها برن تو سایه و در استودیوشون رو تخته کنن و عرصه برای آثار سالیانه و بی‌هدفی مثل Call of Duty همیشه باز باشه و سود کلان بگیرن. وقتی مخاطب اینه، خودش هزاران دلار برای هر DLC پول می‌ده خب مشخصه سازنده تلاشی نمی‌کنه و اگر هم بازیش کلی باگ و گلیچ داشت دلش به آپدیت‌های حجیم خوشه. این بازی قراره چقدر هنری باشه و مفهومی داشته باشه که تلنگری بشه به مخاطب؟ هیچ. اگر هم این وسط یکی مثل ایرشنال گیمز پیدا بشه عاقبت خوبی در انتظارش نیست و پول کلانی نمی‌گیره، یا حتی حداقل اگه تخته نشه نهایتش مثل MGS خیلی تلاش کنه سرجمع بعد از سی سال شاید بتونه پنجاه میلیون کپی بفروشه.

    سازنده دنبال پالیش کردن بازی نیست، فقط می‌خواد سریع عرضه بشه تا سودآوری سریع‌تری هم داشته باشه. مسائل فنی هم بی‌اهمیته، چون‌که با آپدیت‌ همه‌چیزش حله و این وسط مخاطبی که Day One بازی رو می‌خره کلی ضرر می‌کنه و باید صبر کنه برای آپدیت‌ها تا بازیش کامل بشه؛ مثل DriveClub.

    فلش‌بک می‌زنم به همون مسئله‌ی اوپن‌ورلد شدن بازی‌ها. جدا از طولانی کردن بی‌اثر بازی، مسئله گنده‌تر کردن محیط هم هست که هر دو تفکر غلط تو یکی از پرکارترین کمپانی‌های نسل هشتم (یوبی‌سافت) وجود داره. مثالش فار کرای ۴ و امثال این بازیه. محیط‌های خیلی بزرگ با مراحل فرعی خیلی زیاد. اما چند درصد این محیط اصلاً کاربردی بود یا لازم بود بهش سر بزنیم؟ چقدر تاریخچه داشت؟ چقدر تراکم؟ چقدر لِوِل دیزاین خوبی داشت؟ غیر این بود که یه تیکه سنگ چندین جا کپی شده و با الکی گنده شدن، مخاطب رو فریب می‌ده که خیلی حرکت خفنی زده؟ از اون‌ور Batman: Arkham Series و Souls Series رو داریم که محیط خیلی کوچیکه اما خیلی کاربردی. مپ کوچیک مساویه با بیش‌تر شدن جزئیات محیط. تو این مپ کوچیک ما همه‌جا سر می‌زنیم چون هر گوشه‌ی شهر یه کار مفید و لذت‌بخشی برای انجام دادن هست و ساختمون‌های بازی سفارشی و دکوری شده نیست. یه همچین اوپن‌ورلدی بسیار استادانه‌تر از Just Cause و بازی‌های اوپن ورلد یوبی‌سافتی طراحی شده که محیط‌ها چندین برابر گنده‌ترن ولی بی‌نیاز و کم‌جزئیات. حداقل طرفدارهای MGS بعد از تجربه‌ی MGSV: The Phantom Pain بهتر می‌تونن این مبحث سندرم اوپن‌ورلدسازی که افتاده به جون نسل هشتم رو درک کنن که چقدر می‌تونه زیان‌بار بشه اگه ازش استفاده غلطی بشه. حتی رو روایت هم می‌تونه تأثیر خیلی بدی داشته باشه.

    جدا از اوپن‌ورلد بودن بازی‌ها یه مسئله‌ی مهم‌تر که رو تجربه‌ها تأثیر منفی گذاشته مبحث «متا» هست. مخاطب منتظره ببینه فلان مرجع معتبر به بازی چقدر نمره داده تا سلیقه و لذتش رو بر اساس اون تنظیم کنه؛ این یعنی مخاطب از خودش عملاً فکری نداره و همش تقلید و تحت تأثیر قرار گرفتن نظر دیگران. مخاطب شاید از بازی X متنفر باشه، اما چون مثلاً خیلی‌ها از اون بازی تعریف کردن این جرأت رو نداره که بگه بنا به این دلایل من از این بازی خوشم نیومد. اگر هم این وسط کسی ساز مخالف زد که بهتره از عاقبت اون گردن‌شکسته صحبتی نکنیم… به نظرم اگه علایق و معیار «خوب» بودن بازی رو چندتا عدد و نظر چندتا منتقد که در حد خود گیمرهاست (و نه بیش‌تر) قرار ندیم، راحت‌تر هم می‌شه از بازی‌ها لذت برد و بحث‌های توهین‌آمیز هم کم‌تر می‌شه.

    ببخشید سرتون رو درد اوردم. همین‌طور با تشکر فراوان از نویسنده‌ی مقاله که حرف دل خیلی‌ها رو زد.

    • خیلی خوب بود واقعا راجع به سن و سال درست حرف زدید
      من واقعا تجربه او روز های بازی تو کنسول سگا رو تو هیچ
      بازی ندیدم یا تا حالا هیچ بازی به اندازه ماریو به من حال نداده
      واقعا هم ۱۰۰ ساعت بازی نیازی نیس ۴ ۵ ساعت بازی ساده ای
      مث والینت هارت شاید خیلی به ۱۰۰ ها ساعت اوپن ورد بیارزه
      مطالبی که شما نوشتید ارزش یه مقاله جدا هم داشت واقعا ت

    • Clegane گفت:

      در رابطه با بخش دوم که میدونی و میدونم هم نظریم ولی بخش اول به نظرم با اینکه درسته ولی یه چیزی رو شاید نادیده گرفتی و اون این هستش که، کاربرای کم سن و سال تو همین نسل داریم که به بازی‌های همین نسل اعتنا و اعتماد نمی‌کنن و برعکس، به بازی‌های مینیمالیِ همین نسل روی خوش نشون می‌دن. اگر همون بازی‌های قدیمی رو که به قول تو در ضمیر ناخودآگاهِ ما قرار داره، ماها مجددا بازی کنیم، حتما لذت می‌بریم به خاطر همون حس نوستالژیک بودنش ولی همینا رو به مخاطبِ الان بدی شاید به اندازه ما لذت نبره اما اگر یک بازی، به همون سبک و سیاقِ قدیمی رو تو نسل الان بسازی، کاربرایِ کم سن و سالی وجود دارن که بهشون روی خوش نشون بدن. در حقیقت «نوع بازی که تجربه میکنی» مهمه و نه «زمانی» که بازی رو تجربه می‌کنی. بنابراین به همین نسل کم و سن سال من اعتقاد دارم که همیشه بد سلیقه و کج سلیقه نیستن و میشه اون دیدی که من و تو در گذشته داشتیم، بهشون داد تا بازی‌های زباله و تکراری رو پس بزنن و به بازی‌های خلاق و نوآورانه روی خوش نشون بدن.
      اینکه من و تو و امثال ما، بازی‌های پر مدعا ولی پوج رو میکوبیم، همش برای اینه که سطح و ذائقه‌ی مخاطب، هرچند کم سن و سالِ الان رو بالا بکشیم.
      البته ناگفته نماند خیلی از عزیزانِ هم سن و سال ما هم هستن که به زباله‌های الان میگن شاهکار و به شدت آدرس غلط به مخاطب میدن.

    • UgySoulReaver گفت:

      درود به شرفت
      عالی گفتی قسمت سایلنت هیل و متال گیر ۱ حرف نداشت
      مخصوصا قسمت متا انگار هیچ کس از خودش اختیاری نداره چقدرم برای این ملت مهمه این متا
      حرف دل من و زدی ممنونم ازت

  • r_dh گفت:

    توی این نسل اصلا بازی خاطره ساز مثل نسلای قبل نداشتیم. خیلی حیف شد
    ویچر، بلادبورن و امسال اینا تنها بازیایی بودن که خاطره ساز شدن. و فکرم نمیکنم دیگه به این زودیا بازی خاطره ساز داشته باشیم

  • eljugador گفت:

    آقا عرفان استادی
    بسیار عالی
    الحق که استادانه بود

  • arshia.hidden گفت:

    نسل هشت=بدترین نسل برای گیمر بهترین نسل برای سازنده
    مثال ساده destiny که واقعا پول پرستی رو به درجه دیگه ای برده :no: :no: :no: :no:
    نسل هفت= فوق العاده برای گیمر خیلی خوب برای سازنده
    البته نباید فراموش کرد مایکرو و سونی هردو اشتباهات بسیار بزرگی کردن در این نسل مایکرو بخاطر تصمیم های عجولانه و سردرگمی
    سونی برای بالا بردن الکی ارزش بازی های مثل اوردر و هایپ بیش از حد

  • JAVADAIRZ گفت:

    واقعا که حرف دل خیلی هار را زد.ممنون از زحماتتون 😥 :inlove:

  • AAriaa گفت:

    کاملا موافقم :yes:
    الان حکایت صنعت گیم شده “میخوای بخواه نمیخوای نخواه”
    یا باید ب ساز سازنده ها برقصی یا باید کلاً گیم رو ببوسی بذاری کنار!

  • Ramsay گفت:

    تشکر بابت مقاله اقاى استادى اما چ فایده ک بدلیل خام بودن جامعه گیمر هرروز بزرگان صنعت بیشتر مى دوشن

  • oldgamer-1990 گفت:

    کنسول میان نسلی دیگه چیه اخه :teeth:

  • killzone3 گفت:

    گرافیک این روزا خیلی مهمه و رزولوشن و زیبایی تصاویر
    فکر کنین یک فیلمی مسل avengers رو که کلی خرج روی صحنه های اکشن کرده با کیفیت cd ببینی .یا فکر کن هنوز فیلمن بسازن که کیفیت جلوه های ویزش در حد ایندینا جونز قدیمی باشه .

  • Luckyluck گفت:

    نه سندرومه نه ویروس.
    چیزی که هست ورود جدی ابر پلتفرم PC به دنیای بازی هاست(از روی تعصب نمیگم).
    تا قبل از نسل هفتم دنیای گیم حرفه ای در کنسول ها خلاصه شده بود(تقریبا به طور کامل) اما با ورود به نسل هفتم قابلیت ها و پتانسیل فوق العاده PC در اجرای بازی ها(به طور کاملا حرفه ای) مورد توجه قرار گرفت.
    در اوایل نسل هفتم تقریبا هیچ سخت افزاری توانایی مقابله با قدرت بسیار زیاد دو کنسول مایکرو و سونی یعنی PS3 و X360 رو نداشتن.حتی بسیاری از بازی های شگفت انگیز و بزرگ در انحصار کنسول ها بودن و استدیو های بازی سازی از پورت بازی ها برای PC سر باز میزدن(بازی هایی مثه GTA IV…Red Dead…Gears…Resident Evil…و بسیاری دیگر که چندتاییشون بعده ها از انحصار در اومدن).
    اما رشد انفجاری قدرت سخت افزار PC که حاصل پیشرفت سریع تکنولوژی بود…دیدیم که در اواخر نسل هفت هیچ کنسولی حتی کنسول های نسل هشتم هم قدرتی برابر با کارت گرافیک GTX 750 Ti نداشتن اما غولی به اسم GTX 780Ti و ابر بازی گرافیکی PC یعنی Crysis 3 در حال تاخت و تاز در دنیای جلوه های بصری بودن.
    گردش مالی سخت افزار PC به تنهایی از کنسول ها جلو زد و تعداد گیمر های PC به ارقام نجومی رسید و تمام بازی ساز ها روز به روز اشتیاق شون برای پورت بازیاشون برای PC بیشتر شد.
    حالا با همه این تفاسیر ورود کنسول های میان نسلی اصلا دور از انتظار نبود و شاهد رویارویی PC Gaming با Console Gaming خواهیم بود اما به نظر من نسل هشتم و کنسول های میان نسلی شون آغازی برای پایان کنسول ها هستن و جنگ فرمتی بین مایکرو و سونی آغاز میشه(بدین منظور که سخت افزار PC به عنوان پایه و یک نرم افزار از سوی سونی و یا مایکرو به قیمت یک کنسول وارد دنیای سخت افزار PC میشن) و در این بازی مایکرو دست بالا رو خواهد داشت اما سونی هم با زیرکی تمام سرویس PS Now رو برای بازی های گذشته اش وارد دنیای PC کرده.
    حتی کنسول هلی میان نسلی به سختی قدرتی معادل یک کارت GTX 980Ti یا Fury X رو ارایه میدن و ابر قدرت هایی مثه GTX 1080 و Titan X Pascal ذخیره PC هستن.
    به نظرم گیمرهای نسل هشتم قربانی پیشرفت سریع تکنولوژی و ورود بدون محدودیت سخت افزار PC به دنیای گیم شدن اما به احتمال زیاد با روشن شدن تکلیف ارتقا پذیر شدن کنسول ها یا فرمتی شدن و ادغام در PC که تنها راه نجاتشون هست این نسل به پایان میرسه و انتظار عناوینی در خور همه گیمرها به نسل بعد موکول میشه(اگه وجود داشته باشه)……………….بین ۲ تا ۴ سال دیگه.

  • rezaxiv گفت:

    حرفای دلمو زدی …..
    ولی ای کاش وی یو بهتر و پر طرفدارتر بود که من برم سراغش ……..

  • Gamer^Cat گفت:

    صنعت گیم از نظر گرافیکی داره به دوران بلوغ خودش میرسه (گرافیک واقعی)
    و خوب بلوغ هم دردناک هست و مسائل خودشو داره 🙂
    به نظر من نسل ۹ که نه ولی نسل دهم که برسیم گرافیک بازی ها با واقعیت چندان قابل تشخیص نخواهد بود
    (البته اگه پیش از این با جنگ جهانی و … از این دنیا تشریف نبریم و اون روز ها رو ببینیم:) )

  • black.flag گفت:

    ینی دم نویسنده این مطلب گرم که حرف دل منو زد
    من خیلی وقته دارم همینو میگم که صنعت گیم از مسیر خودش خارج شده، من الان یه ماهی هست که بعد از حدود سه سال دارم میام گیمفا و واقعا تو همین مدت فهمیدم که خبرها مثل قبل نیست، تا همین سه سال هر روز که میومدی اخبار رو میخوندی بازی های جدید معرفی میشدن و آدم کیف میکرد، ولی الان از موقعی که نسل هشت معرفی شده کل اخبار شده گرافیک و رزولیشن!! انگار ما میخوایم با رزولیشن بازی کنیم! دریغ از معرفی یه بازی جدید، الان که نزدیک سه ساله که تقریبا بازی رو گذاشتم کنار چون برا ps3 که بازی نمیاد کامپیوترم هم خیلی پوکیدست و پول ندارم! خیلی از تریلر های بازی های نسل هست رو هم دیدم و تنها تفاوتی که با قبلا دارن اینه که زرق و برق گرافیکشون بیشتر شده، همین، ب نظر من بهترین سال های صنعت گیم سال های آخر نسل هفت بود، که متاسفانه نسل هشت خرابش کرد :no:

  • UgySoulReaver گفت:

    آقای استادی فقط بگم که درود به شرفت همین
    خسته هم نباشی عزیز

  • Taylor89 گفت:

    اولا ممنون بابت مقاله خوب و بجا و بخصوص به وقتش که همه داشتن سر رزلوشن همدیگه رو میخوردن.
    دوما لطفا خیلی ها که الان کامنت گذاشتن لطفا لطفا با احترام جو منطقی ورشون نداره چون خیلی از کامنت های گوهر بارشون هست سر کمی بازم میگم که خودشونم میدونن کمی ضعیفتر بودن ایکس وان که چه اشوبی میکردن توی این سایت خبری که پایش و بنیادش بر مبنای این هست که بی طرف باشه ولی چون بیشتر نویسنده های این سایت دارای فقط یه کنسول پلی ۴ هستن به راحتی کنسول ایکس وان میکوبیدن و ترول می کردن شده بود کار هرروز که حتی خود نویسنده هاهم به این کار عادت کرده بودن.

    سوما این مقاله باید اون زمان که ترول سر وان و ۴ بود نوشته میشد ولی چرا الان؟؟ چطور یهویی ترول کردن سر رزلوشن شد بد؟؟؟ یعنی واقعا چرا الان؟؟؟ یکم فکر کنین؟؟؟ اونم دقیقا بعد از هیاهوی تفاوت اشکار بین اسکورپیو و نئو در رندر کردن ۴کی؟؟؟؟

    من خواننده که فقط میخوام بیام اینجا اخبار بازی هارو بخونم تحت تاثیر خبرهای شما اینطور به رزلوشن حساس شدم ولی چرا الان این مقاله نوشته شده و تازه به فکرش افتادین؟؟؟ چون نئو ضعیفتر از اسکورپیو هست؟؟؟ فکر نمی کنین دیگه دیر شده؟؟؟
    الانم به نظر من که یه گیمر بدون تعصب بودم هستم و فقط به فکر گیم هستم کار ماکروسافت در ترول کردن سونی سر قدرت برتر اسکورپیو و نئو کاملا بجا هست چون این جنگ سونی شروع کرده ولی الان داره بخاطرش ترول میشه حقشم هست که بشه

    بعدم چرا عکس اسپنسر گذاشتین برای ریمستر های سونی؟؟؟ نکنه ریمستر شدن بازی های سونی هم تقصیر ماکروسافت هست؟؟؟
    خیلی ریمستر داشته باشه سه تاست تا سونی ریمستر!!!!!

    حتی توی همین مقاله هم دارین فن بازی در میارین چرا؟؟؟؟
    ?:-)

سندرم گرافیک‌ و رزولوشن‌پرستی | نگاهی به صنعت بازی‌های ویدیویی! - گیمفا