خاطرات قدیمی در قابی نو | نگاهی به فرانچایزهایی که دوست داریم پایشان به نسل هشتم باز شود (قسمت سوم)
در دو قسمت قبلی، نگاهی انداختیم به سری بازیهایی که لایق آمدن به نسل هشتم هستند ولی هنوز این اتفاق، بنا به دلایلی رخ نداده است. به دلیل تعداد بالای عناوین موجود در لیست تهیه شده، ناگزیر مجبور شدیم تا مقاله را به سه بخش تقسیم کنیم. تا کنون دو بخش از مقاله منتشر شده و امروز هم، آخرین بخش آن به انتشار رسیده است. جا دارد بار دیگر بر این نکته تاکید شود که چندین معیار برای راه یافتن یا راه نیافتن فرانچایزهای مختلف به این لیست مورد استفاده قرار گرفتهاند و در بخش اول مقاله، در مورد برخی از آنها آنها توضیحاتی ارائه شد. به مانند همیشه، باید به این نکته اشاره شود که عناوین موجود در لیست، سعی شده بر اساس تمامی سلایق انتخاب شود و تلاش بر آن بوده که فرانچایز خاصی از لیست جا نماند، ولی به هر حال امکان دارد جای چند فرانچایز هم در لیست خالی باشد و باز هم جا دارد بگوییم اگر مواردی به ذهن شما خطور کرد که در لیست موجود نبود، پیشاپیش پوزش ما را پذیرا باشید. همچنین، از شما دعوت میشود تا نگاهی به قسمت اول و دوم این مقاله بیندازید. در ادامه، با ما همراه باشید.
Red Dead
راکستار استاد بازی با روح و روان بازیبازان است! این شرکت گاهی ما را به یک مدرسه بزرگ میبرد، گاهی ما را در نقش یک قاتل روانی قرار میدهد، گاهی ما را با درد و رنج یک پلیس آشنا میکند و گاهی هم ما را در بیابانهای غرب وحشی، به حال خودمان رها میکند. در آن ابتدا که Red Dead Revolver به عنوان اولین تلاش راکستار برای بردن بازیبازان به غرب وحشی، تازه به بازار عرضه شده بود، همه با عنوانی مواجه شدند که قصد دارد تا حال و هوای وسترنهای اسپاگتی کارگردانانی چون سرجیو لئونه (Sergio Leone) را شبیه سازی کند. این مسئله را حتی میشد از موسیقیهای بازی که بسیار شبیه به موسیقیهای تهیه شده توسط انیو موریکونه (Ennio Morricone) برای فیلمهای وسترن بودند فهمید. جالب است بدانید این بازی در ابتدا قرار بود توسط راکستار سن دیگو (که آن زمان استودیو انجل نام داشت) توسعه یابد و توسط کپکام هم به بازار عرضه شود، ولی راکستار گیمز به طور کلی حقوق استودیو انجل (Angel Studio) را خریداری کرد و حقوق این بازی را هم در دست گرفت. پس از این فعل و انفعالات سبک بازی کمی تغییر کرد و از آن جدیت و خشکی اولیه که کپکام از سازندگان خواسته بود به بازی اضافه کنند فاصله گرفت. در نهایت، بازی در سال ۲۰۰۴ برای اکس باکس و پلی استیشن ۲ به بازار عرضه شد و عملکرد نسبتاً قابل قبول و خوبی داشت. اعلام شده که تا سال ۲۰۱۰، این بازی در حدود ۹۴۶ هزار نسخه فروش داشته است. راکستار چندین سال این بازی را کنار گذاشت تا بتواند با اضافه کردن ایدههایی نو به آن، کاری کند که دنباله Red Dead Revolver تبدیل به بهترین بازی وسترن تاریخ شود. همین طور هم شد و در سال ۲۰۱۰، پس از چندین بار تاخیر خوردن بالاخره دنباله این بازی با نام Red Dead Redemption به بازار عرضه شد و همگان را مبحوت کرد. تقریباً هر ایدهای که در نسخه قبلی به طور کامل تکامل نیافته بود یا به خاطر محدودیتهای فنی به طور کلی کنار گذاشته شده بود، در این نسخه با بالاترین کیفیت ممکن یافت میشد و بازی به علت داشتن ویژگیهای مختلفی چون داستان و روایت داستانی بسیار خوب، گیم پلی عالی و کمنقص و البته موسیقی و گرافیک کمنظیر، تبدیل به یکی از برترین عناوین نسل هفتم بازیهای رایانهای شد. راکستار که همیشه در مقابل سوالات طرفداران در مورد ادامه یافتن سری بازیهای محبوب خود بسیار هوشمندانه عمل میکند، هنوز هیچ حرف خاصی در مورد ادامه یافتن این سری نزده است. چندی پیش بود که چندین کانسپت آرت (Concept Art) مربوط به قسمت سوم این سری در فضای مجازی منتشر شد ولی راکستار نه آنها را تائید و نه کذیب کرد. زمزمههایی مبنی بر بازسازی Red Dead Redemption برای کنسولهای نسل هشتمی و رایانههای شخصی هم به گوش میرسید ولی هنوز که شاهد چنین اتفاقی نبودهایم. امیدوار هستیم که راکستار دیگر به سراغ بازسازی Red Dead Redemption نرود و نسخهای کاملاً جدید را توسعه دهد. تا وقتی که سرنوشت این سری کاملاً مشخص شود، شما میتوانید از طریق قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل هفت مایکروسافت، Red Dead Redemption را بر روی اکس باکس وان خود بازی کنید.
Resistance
سری Resistance هم جزو سری بازیهای انحصاری سونی بود که در نسل هفتم و توسط استودیو خلاق اینسومنیاک گیمز (Insomniac Games) متولد شد. در ابتدا نگرانیهای زیادی در مورد این بازی وجود داشت ولی نسخه اول آن که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، توانست قدم اول را به خوبی بردارد و از سوی بسیاری از منابع به عنوان برترین بازی پلی استیشن ۳ در آن سال انتخاب شد. این موفقیتها باعث شد که مقدمات ساخت دومین نسخه نیز فراهم شود و به این ترتیب، سازندگان به سراغ ساخت یک دنباله بر آن رفتند و آن دنباله در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و توانست موفقیتهای نسخه قبل را ادامه دهد و باز هم از آن به عنوان یکی از انحصاریهای برتر سونی در آن سال یاد شد. در نهایت قسمت سوم این سری هم در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و آن عنوان هم عملکرد مناسب و خوبی داشت. در این میان ۳ نسخه فرعی هم در این سری وجود دارد که برای پلی استیشن ویتا و پی اس پی منتشر شدهاند و هیچ کدام هم نتوانستهاند به اندازه سه گانه اصلی، توجهات را به خود جلب کنند. از این سری همواره به خاطر گیم پلی جذاب، گرافیک مناسب و بخش چند نفره قابل قبول شناخته شده است. کارگردان نوآوری Resistance 3 اذعان داشته بود که اینسومنیاک گیمز سری بازیهایی را در اختیار دارد که باید به سراغشان برود ولی Resistance یکی از آنها نیست. از طرفی تد پرایس (Ted Price) مدیر عامل این استودیو هم گفته بود که دیگر هیچ نسخهای از این سری توسط اینسومنیاک توسعه داده نخواهد شد. تمامی سرورهای آنلاین این سری هم در سال ۲۰۱۴ بسته شدند. به هر حال، بازگشت Resistance در نسل هشتم اتفاق جالبی خواهد بود ولی به شرطی که سونی در انتخاب یک استودیو مناسب برای ادامه دادن این سری، دقت مناسب را به خرج دهد.
Shinobi
سگا هم فرانچایزهای زیادی را به صنعت بازیهای کامپیوتری وارد کرده و بدون شک یکی از بهترین و خاطره انگیزترینهای آنها، Shinobi است. این سری و قهرمان آن یعنی جو موساشی (Joe Musashi) به عنوان یکی از پرچمداران سگا شناخته میشوند و همواره از این سری به عنوان گرافیک بالا، به عنوان بنچمارک گرافیکی این شرکت یاد شده است. اولین نسخه از این سری در سال ۱۹۸۷ و در قالب دستگاههای آرکید به بازار عرضه شد ولی از آن زمان تا کنون ۱۲ نسخه مختلف از بازی عرضه شده که هر یک پلتفرمها و سبک و سیاق خاص خود را داشتهاند. نسخههای مختلف این سری، عملکردهای متفاوتی هم داشتهاند ولی سه نسخه شماره دار و اصلی آن همواره آن قدری خوب بودهاند که با تعریف و تمجید همگان همراه شوند. دو نسخه آخری که برای این سری عرضه شد، عملکرد چندان جالبی نداشتند و شاید این یکی از دلایلی باشد که در چند سال اخیر نامی از Shinobi نشنیدهایم. با توجه به این که امروزه عناوینی از این قبیل طرفداران چندانی ندارند، شاید سگا هم به طور کلی از خیر این سری بگذرد ولی هنوز هم برخی طرفداران این سری در اقصی نقاط جهان به خصوص ژاپن، منتظر شنیدن خبری در مورد آن هستند.
Sly Cooper
امروزه بیشتر شما ساکر پانچ (Sucker Punch) را به خاطر سری Infamous میشناسید، ولی بهتر است بدانید خیلی قبلتر از آن که این استودیو به سراغ دنیای جهش یافتهها رفت، یک سری پلتفرمر – مخفی کاری عالی به نام Sky Cooper را خلق کرده بود. سه نسخه ابتدایی این سری برای کنسول پلی استیشن ۲ و توسط خود استودیو ساکر پانچ توسعه یافتند ولی پس از آن و با ورود به نسل هشتم، ساکر پانچ تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را روی سری Infamous بگذارد و استودیو سانزارو گیمز (Sanzaru Games) وظیفه ساخت و توسعه این سری را برعهده گرفت. البته، سه نسخه اول سری با کیفیت بالاتر برای کنسول پلی استیشن ۳ بازسازی شدند ولی تنها یک نسخه به طور کامل برای این کنسول توسعه داده شد و آن هم چیزی نبود جز Sly Cooper: Thieves In Time که در سال ۲۰۱۳ برای دو کنسول پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ویتا عرضه شد. این نسخه البته نتوانست به اندازه سه نسخه اول موفق آمیز باشد ولی به هر حال طرفداران اسلای (Sly) شخصیت اصلی دوست داشتنی این سری که واقعاً میتوان او را در کنار شخصیتهایی چون کرش بندیکوت (Crash Bandicoot) و رچت و کلنک (Ratchet & Clank) به عنوان یکی از نمادهای سونی شناخت، از تجدید میثاق با او خوشحال شدند. تمامی نسخههای این سری به خاطر طراحی هنری بسیار خوب و مکانیزمهای پلتفرمر و مخفی کاری موجود در گیم پلی، ستایش شدهاند و به نوعی این مشخصات امضای این سری به شمار میروند. هنوز سرنوشت این سری نامشخص است ولی سانزارو گیمز صراحتاً از طریق صفحه فیس بوک خود اعلام کرده که هیچ برنامهای برای ادامه دادن این سری ندارد. البته، بهتر! ای کاش که دوباره خود ساکر پانچ سکان هدایت این سری را بر عهده بگیرد و شاهد یک Sly Cooper تمام عیار در نسل هشتم باشیم، اتفاقی که با توجه به بازگشت دوباره سری بازیهایی چون Ratchet & Clank و Crash Bandicoot چندان غیر منتظره نیست.
Soulcalibur
همگی ما نامکو (Namco) را بیشتر به خاطر توسعه سری Tekken میشناسیم، ولی اگر از طرفداران عناوین مبارزهای (Fighting) ژاپنی باشید بدون شک با دیگر فرانچایز جالب این استودیو یعنی Soulcalibur آشنایی کامل خواهید داشت. این سری بیشتر به خاطر استفاده مبارزاناش از سلاحهای سرد مختلف شناخته میشود. در ابتدا و در سال ۱۹۹۵ نسخه اول این سری تحت عنوان Soul Edge در قالب دستگاههای آرکید به بازار عرضه و مدتی بعد هم آن بازی برای کنسول پلی استیشن ۱ پورت شد. بعدتر هم ۶ نسخه اصلی دیگر از این سری به بازار عرضه شد و چندین نسخه فرعی هم برای پلتفرمهای مختلف به بازار عرضه گشت. مانگایی نیز بر مبنای این سری به بازار عرضه شده است. این سری در غرب طرفداران خیلی زیادی ندارد ولی در ژاپن، طرفداران زیادی داشته و به همین جهت نامکو باندای (Namco Bandai) به عنوان ناشر آن تمرکز زیادی روی آن بازار دارد. نکته قابل توجه در مورد این سری، تیم سازنده آن است. در حالی که همگان به راحتی نامکو را به عنوان استودیوی سازنده این عنوان مینامند، ولی در اصل گروهی کوچکتر از این استودیو یعنی Project Soul که به عنوان یکی از شاخههای نامکو به شمار میرود، از زمان Soulcalibur 2 وظیفه توسعه آن را بر عهده داشته است. نامکو که اکنون تمرکز خود را بر روی عرضه موفقیت آمیز نسخه کنسولی Tekken 7 گذاشته، ولی میتوان امیدوار بود که پس از آن، نسخهای جدید از Soulcalibur در دست توسعه قرار بگیرد تا تنور بازیهای مبارزهای این نسل، گرمتر از گذشته شود و طرفداران این سبک هم حق انتخابهای بیشتری داشته باشند.
Spec Ops
سری Spec Ops نیز از ریشه دارترین و قدیمیترین سری بازیهای شوتر نظامی است و با توجه به دوری چندین ساله آن از دنیای بازیهای کامپیوتری، احتمالاً اکثر شما فقط با آخرین نسخه از این سری یعنی The Line آشنایی دارید. این سری برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ و توسط استودیو زامبی (Zombie Studio) خلق شد. اولین نسخه از بازی هم Spec Ops: Rangers Lead The Way نام داشت. پس از آن و تا سال ۲۰۰۲، هشت نسخه دیگر نیز به خاطر موفقیت نسخه اول به بازار عرضه شد که هر کدام توسط استودیوهای مختلف و برای پلتفرمهای مختلفی توسعه داده شدند. جالب است بدانید که حتی راکستار هم زمانی با این سری سر و کار داشت و بخش ونکوور این شرکت وظیفه داشت تا نسخهای از Spec Ops با نام Spec Ops: Airborne Division را توسعه دهد. البته مراحل ساخت این بازی کنسل شد و هیچ گاه به طور کامل توسعه نیافت. پس از چندین و چند سال دوری، سر و کله Spec Ops: The Line در سال ۲۰۱۲ پیدا شد. بازی به خاطر بخش چند نفره ضعیف و وجود ایراداتی در گیم پلی مورد انتقاد قرار گرفت ولی همگان داستان و نحوه روایت بازی را ستودند. داستان بازی تا حدی از رمان دل تاریکی (Heart Of Darkness) اقتباس کرده بود و از لحاظ داستانی، The Line بسیار غنی بود. استودیو توسعه دهنده این بازی یعنی یَگِر (Yager Development) پس از عرضه بازی، اعلام کرد که تو کی گیمز (۲K Games) به عنوان ناشر و صاحب امتیاز بازی هیچ صحبتی با آنها در مورد ادامه یافتن این سری نکرده و با توجه به فروش پایین بازی (که ناشی از همه پسند نبودن بازی با توجه به حال و هوای آن بود) احتمال ادامه یافتن سری کم است و حداقل یَگِر دیگر کارش با این سری به پایان رسیده است. به هر حال، خوب است که در نسل هشتم تو کی گیمز به فکر ادامه دادن Spec Ops نیز بیفتد و نسخه دیگری از آن، برای پلتفرمهای این نسل عرضه شود.
Team Fortress
ولو استاد ساختن عناوین آنلاین رقابتی است. در میان بازیهای ولو البته Team Fortress از همه بی نام و نشانتر است و افراد کمتری با آن آشنایی دارند، ولی نمیتوان منکر شگفت انگیز بودن این سری شد و به همین جهت، خیلی راحت این سری به لیست ما راه پیدا کرد. اولین نسخه از این سری که با نام Team Fortress Classic نیز شناخته میشود، در سال ۱۹۹۹ به بازار عرضه شد. با توجه به موفقیت بازی و جذب مخاطبان زیاد با توجه به داشتن بخشهای مختلف چند نفره، ساخت نسخه دوم سری هم استارت زده شد. البته از همان زمان عرضه Team Fortress، بازیبازان زیادی با ساخت مادهای مختلف در هر چه بیشتر بسط یافتن بازی نقش به سزایی ایفا کردند، دقیقاً مثل همان کاری که بازیبازان با برخی دیگر از عناوین ولو انجام دادند. نسخه دوم هم در سال ۲۰۰۷ برای عرضه به بازار آماده شد و از همان زمان عرضه، بازی نگاههای بسیاری را به خود جلب کرد. بسیاری از منتقدین و مردم گرافیک کارتونی مانند بازی و البته گیم پلی اعتیاد آور آن را از بزرگترین نکات مثبت آن خواندند. نسخه فیزیکی این بازی توسط شرکت الکترونیک آرتز (EA) عرضه شد. این بازی در سال ۲۰۱۱، رایگان شد و قرار شد که از قابلیت پرداخت درون برنامهای برای برخی آیتمهای خاص بهره ببرد. طبق سنت دیرین ولو، در مورد ادامه یافتن این سری هم به صورت رسمی چیزی گفته نشده و به شایعات هم نمیتوان اعتماد کرد، پس بهتر است منتظر بمانیم و ببینیم که آیا Team Fortress هم صاحب یک نسخه سوم میشود یا خیر.
S.T.A.L.K.E.R.
احتمالاً تا کنون به سری بازیهای زیادی بر خوردهاید که فضاسازی بسیار خوبی داشتهاند و در حقیقت، جو و اتمسفر خاص حاکم بر بازی یکی از بزرگترین ویژگیهای آن بوده است. سری S.T.A.L.K.E.R. هم دقیقاً همین ویژگی را دارد. استودیو جی سی اس گیم ورد (GCS Game World) توانست با خلق یک اتمسفر گیرا و خیره کننده در قسمت اول این سری یعنی Shadow Of Chernobyl نظر بسیاری را به خود جلب کند. بازی در شهر چرنوبیل و پس از فاجعه اتمی آن روی میداد و شاید اتمسفر و حال و هوای محیطهای بازی را بتوان بزرگترین نقطه قوت آن دانست. این بازی با عرضه در سال ۲۰۰۷ توانست عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و نظر منتقدان و بازیبازان را به خود جلب کند. پس از آن قسمت دوم این سری با نام Clear Sky در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و نه به اندازه نسخه نخست، ولی در کل عملکرد مناسبی داشت. این سری با قسمت سوم یعنی Call Of Pripyat ادامه یافت که این نسخه همچون نسخه اول بسیار موفق ظاهر شد و نگاههای زیادی را به خود جلب کرد. نسخه چهارم سری با نام S.T.A.L.K.E.R. 2 نیز در دست توسعه بود و قرار بود در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شود ولی بنا به دلایلی نامعلوم، جی سی اس آن را لغو کرد. به هر صورت، شاید بد نباشد در نسل هشتم شاهد یک S.T.A.L.K.E.R. جدید باشیم و بار دیگر به یک بازی که فضاسازی کمنظیر و بسیار خوبی دارد، دست یابیم.
Tom Clancy’s Splinter Cell
در کنار Assassin’s Creed، بدون هیچ شک و شبههای Splinter Cell پرچمدار بازیهای یوبی سافت (Ubisoft) است و هم از لحاظ تجاری و هم از لحاظ جلب نظر مردم و منتقدان، بازی عملکرد بسیار خوبی داشته است. این سری از سال ۲۰۰۲ و با بازی Tom Clancy’s Splinter Cell پای خود را به بازار باز کرد. این بازی با استقبال کمنظیر منتقدان و بازیبازان همراه بود و تا به این لحظه توانسته چیزی در حدود ۳ میلیون نسخه به فروش برساند. نسخه دوم یعنی Pandora Tomorrow هم خیره کننده ظاهر شد و همگان را مدهوش کرد. این نسخه برای اولین بار بخش چند نفره را به سری وارد کرد. نسخه Chaos Theory نیز آن قدری خوب بود که هنوز برخی از آن به عنوان بهترین نسخه سری یاد میکنند. در سال ۲۰۰۶ نسخهای فرعی با نام Essentials برای پی اس پی عرضه شد ولی بسیار ناموفق بود. نسخه Double Agent در همان سال برای پلتفرمهای اصلی عرضه شد و عملکرد بسیار خوبی داشت. با چهار سال فاصله، در سال ۲۰۱۰ نسخه Conviction برای اکس باکس ۳۶۰ و رایانههای شخصی عرضه شد و باز هم عملکرد خوبی داشت. آخرین نسخه از این سری هم در سال ۲۰۱۳ و با نام Blacklist به بازار عرضه شد که البته بسیار هم جنجالی بود ولی در کل بازی عملکرد قابل قبول و مناسبی داشت. طبق گزارشها، این سری تا سال ۲۰۱۱ توانسته بود بیش از ۳۱ میلیون نسخه به فروش برساند. فیلمی از این سری هم در دست ساخت است و تام هاردی (Tom Hardy) بازیگر مطرح هالیوودی قرار است در این فیلم به عنوان نقش اصلی قصه حضور داشته باشد. طبق خبرها، نسخهای جدید از این سری در دست ساخت است و قرار است مایکل آیرن ساید (Michael Ironside) صداپیشه افسانهای سم فیشر (Sam Fisher) نیز در این نسخه صداپیشگی کند، ولی هنوز یوبی سافت رسماً این بازی را معرفی نکرده پس میتوان Splinter Cell را نیز در این لیست جای داد.
Twisted Metal
آن زمان که هیچ خبری از Uncharted، God Of War یا Killzone نبود، این سری Twisted Metal بود که به عنوان یکی از عناوین انحصاری سونی، افراد زیادی را نسبت به تهیه اولین کنسول پلی استیشن ترغیب کرد. اولین نسخه از این سری، بدون هیچ پیشوند و پسوندی با نام Twisted Metal در سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شد. سال بعد هم نسخه دوم بازی به بازار عرضه شد. هر دو نسخه توانستند نظر طرفداران را به خود جلب کنند. بد نیست اشاره شود دو نسخه اول این سری برای رایانههای شخصی هم عرضه شدند ولی پس از آن، این سری انحصاراً برای پلتفرمهای پلی استیشن عرضه شد. جالب است بدانید طراح اصلی این بازی، کسی نیست جز دیوید جفی (David Jeffe) همان خالق سری God Of War، یعنی او دو سری بازی بسیار پرطرفدار را برای سونی خلق کرده است! نسخههای مختلف دیگری از این سری برای پلتفرمهای مختلف سونی عرضه شدند و آخرین نسخه هم دوباره بدون هیچ پیشوند و پسوندی، با نام Twisted Metal در سال ۲۰۱۲ برای پلی استیشن ۳ عرضه شد. پس از آن، اعلام شد که فیلمی بر اساس این سری ساخته خواهد شد و برایان تیلر (Brian Taylor) کارگردانی آن را بر عهده خواهد داشت، ولی حداقل تا کنون که مراحل ساخت فیلم آغاز نشده و حتی اخباری هم از آن به بیرون درز نکرده است. دیوید جفی پس از ساخت آخرین نسخه سری، اعلام کرده بود که حداقل تا مدت خیلی خیلی طولانی شاهد توسعه یافتن نسخهای از این سری نخواهیم بود. البته سونی خیلی راحت میتواند او را کنار گذاشته و افراد دیگری را مامور ساخت بازی کند، ولی به هر حال بعید است که سونی چنین حرکت ناشایستی را انجام دهد. اگر جفی واقعاً نسبت به موضع خود سخت گیری کند و به آن پایدار بماند، احتمالاً تا اواخر این نسل (آن هم به طور حداقلی!) شاهد یک Twisted Metal جدید نخواهیم بود. باید منتظر ماند و دید که چه بر سر این سری دوست داشتنی خواهد آمد.
Viewtiful Joe
هیدکی کامیا (Hideki Kamiya) یکی از برترین بازیسازان هزاره سوم است و به این مسئله هیچ شکی وارد نیست. البته بیشتر او را با Resident Evil، Devil May Cry و حتی Bayonetta و Scalebound میشناسیم ولی بهتر است بدانیم که او مدتها پیش، خالق اصلی سری دوست داشتنی و خاطره انگیز Viewtiful Joe هم بوده است. نسخه اول این سری هنوز هم جزو یکی از برترین آثار دو بعدی تاریخ شناخته میشود و افراد بسیاری با آن خاطره دارند. نسخه اول این بازی در سال ۲۰۰۳ برای کنسول گیم کیوب منتشر شد، ولی به دنبال استقبال خیره کننده از آن یک سال بعد پای خود را به پلی استیشن ۲ گذاشت و باز هم توانست موفقیتهای قبلی را تکرار کند. البته فروش بازی در بازارهای غربی در آن زمان، کمتر از حدی بود که کپکام پیشبینی کرده بود، ولی به خاطر بودجه ساخت پایینی که به این عنوان تخصیص یافته بود، باز هم از لحاظ تجاری سودآور به شمار میرفت. یک دنباله مستقیم هم بر این بازی با نام Viewtiful Joe 2 ساخته شد که برای دو کنسول گیم کیوب و پلی استیشن ۲ در سال ۲۰۰۴ منتشر گشت. پس از آن، دو نسخه فرعی هم از این سری ساخته شد که یکی به طور انحصاری برای NDS و دیگری برای دو کنسول گیم کیوب و پی اس پی در دسترس قرار گرفت. این دو نسخه که هر دو هم در سال ۲۰۰۵ به بازار آمدند، نتوانستند در حد دو نسخه اصلی ظاهر شوند و شاید همین عملکرد ضعیف باعث شد تا کپکام فکر ادامه دادن این سری را از سر خود بیرون کند. به هر حال، بد نیست کپکام برای مدتی هم که شده دست از سر Resident Evil بردارد و نگاهی به سری بازیهای دیگر خود همچون Onimusha و Viewtiful Joe بیندازد.
پر بحثترینها
- مایکروسافت به سازندگان خود هشدار میدهد که از طراحی شخصیتهای زن با اندام اغراق شده خودداری کنند
- تعداد بازیکنان همزمان Horizon Forbidden West در استیم از ۴۰ هزار نفر عبور کرد
- ویدیوی اختصاصی: گیمپلی و معرفی بازی Rise of the Ronin
- عملکرد خوب استودیوی Nixxes در پورت PC بازی Horizon Forbidden West
- احتمال عرضه Final Fantasy 16 برای پلتفرمهای دیگر وجود دارد
- فیل اسپنسر: اخراجها در اکتیویژن برای کسب سود ضروری بود
- گزارش: Xbox در مقطعی اکثر عناوین خود را برای PS5 منتشر خواهد کرد
- کدام نسخه از بازی GTA از همه محبوبتر است؟ + ویدیو
- احتمال پشتیبانی Xbox Series از فناوری FSR 3 Frame Generation در آینده
- گزارش: توسعهدهندگان ترد پارتی پتانسیلهای ایکس باکس را زیر سوال میبرند
نظرات
عالی بود
از بین اینا به نظرم مهم ترینشون رد ددِ که اگه ادامه پیدا نکنه دنیای گیم ضربه میخوره.
با تشکر بابت مقاله
یه جای کار اشتباه کردید توی مقاله و اونم بازی Twisted Metal ( که بعضی ها با نام ماشین جنگی میشناسنش ) ، همین حالا این بازی برای با قیمت ۹ دلار و ۹۹ سنت با حجم ۳٫۴GB با نام Twisted Metal: Black توی استور پلی استیشن ، برای PS4 قرار داره . ( همین نسل ۸ )
این نسخه همون نسخه ۲۰۰۱ پلی استیشن ۲ هست.
تو ps2 یه بازی بود به نام gun که سبک وسترن بود
بازی خوبی بود مثل red dead
بازی GUN علاوه بر PS2 برای XBOX و….. ( چند تا پلتفرم دیگه ) پورت شده .
همین حالا میتونی بازی GUN رو روی Microsoft Windows بازی کنی .
از نظر گیم پلی و داستان بازی خوبی بود واقعا حیفه که نسخه جدید این بازی رو نسازند ، از اون جایی که این بازی ناشرش Activision بود اگه نسخه جدیدی در کار باشه احتمال زیاد برای PC هم عرضه خواهد شد.
زمانی که من بازی میکردم فقط کنسول ps2 .ps1 و سگا. رو میشناختم
بازی god hand یادم رفت عجب بازی بود
یکی از بهترین بازی های ps2
بازی God Hand هم یکی از بهترین کار های آقای شینجی میکامی ـه ایشون از گذاران بازی Resident Evil هم هستند .
بازی God Hand به صورت انحصاری برای کنسول PS2 ( نسل ۶ ) عرضه شد.
یادش بخیر بازی gun به زمان خودش حرف نداشت با این که الان یک سیستم نسل ۸ و یه ps4 دارم ولی هنوز gun رو روی سیستمم دارم و گهگاهی بازی میکنم امیدوارم بازم از این بازیهای عالی باز هم تولید بشه.
اره واقعا :-((
اقا من نسله ۷ نداشتم حالا نمیشه ارفاق کنین بگین یه ریمستر برا Red Dead بدن 😀 😀 😀
مثل من و خیلی های دیگه، چون کنسول نسل ۷ نداشتیم ناکام موندیم از تجربه ی این بازی، جالب اینجاست که این همه ریمستر و شبیه ساز ps2 اومده برای ps4 اما متأسفانه خبری از ریمستر این بازی که باید و حتمن باشه نیست!
همشون خوبن
ولی max payne یه چیز دیگس
این جوجه گیمرا که مامان باباشون به خاطر کارنامه شون ps4 میخرن بهترنی بازیشون آنچارتد این جور بازیاس
مکس پین رو نسل ما که پدرشون در میومد تا بازی کنن رو درک نمیکنن این جوجه گیمرا
اوج لذتمون صحنه آهسته بود
یه صحنه مکس پین مونا رو بلند میکرد سیخ میکردیم هزار بار اون مرحله رو میرفتیم چون تازگی داشت برامون
ترس از اینکه بابامون سیستم زغالی که صدا تراکتور میداد جمع کنه
شب وقتی خواب بود بازی میکردیم
مکس پین
سلطان شوتر سوم شخص
اره دقیقا مخصوصا مکس پین ۱و۲ هممون مظمئنم خاطره داریم با این بازیه شاهکار :yes: 😉
مقاله عالی بود. ممنون و خسته نباشید :yes: لذت بردم وقتی شینوبی رو تو لیست دیدم. یادش بخیر، دویست تومن میدادیم مثه جت میرفتیم آخرش تو کلوپ!
عالی بود :yes: :yes: :yes:
تنها ارزوم اینه که ولو مثل گذشته بازی بسازه 😥 😥 😥 😥 😥
اسپلینتر نسل هشتمى.چه شود. :inlove:
گل گفتی :yes:
من از همه بیشتر منتظر اسپیلینتر سل جدیدم :inlove: :inlove:
بعد هم رد دد :inlove: :inlove:
بعد مکس پین :inlove: :inlove:
امیدوارم یوبى سافت با اومدن کنصول هاى جدید قدرت گرافیکى که اوایل نصل نشون داد رو به رخ بکشه.
البته که جای بازی Syberia نیز خالی بود که حال با آمدن نسخه سوم این بازی دیگر در این لیست جایی ندارد . از Benoît Sokal متشکرم . این مرد نابغه طراحی فضای سورئال و Concept Art هست
۱٫Spinter
۲٫Max payne
۳٫Red Dead
me too :yes:
S.T.A.L.K.E.R ❤
واقعا من نمیدونم این بازی به این خوبی چرا طرفدار نداره! اونزمان اوپن ورد خیلی خوبی بود واقعا ادم از بودن تو فضاحاش لذت میبرد از صدای بارون و شبای خطرناک هرچند کلیت داستانش یکم کلیشه ای شده اما اگر بهش برسن از فالوت خیلی بهتره! فقط چون روسیه کسی محل نمیده
Team fortress 2 جزو شناخته شده ترین بازی های Valve هست ! و همین الان هم این بازی بعد از ۹ سال سومین بازی پرطرفدار استیم هست !…از طرفی هم نمیشه به نسخه ی جدید از این سری فکر کرد و نسخه ی دوم هنوز هم از هیچ نظری قدیمی نشده و کلا نیازی به نسخه ی سوم نیست !…
واقعا همشون رو می خوام ولی از همه بیشتر splinter cell
تو e3 امسال که نشد فک کنم سال دیگه معرفی شه
اره احتمالش زیاده :yes: :yes:
یاد Twisted Metal بخیر .تو پلی استیشن یک بازی میکردم 😥 :-((
اخ که چقدر دوست دارم اسپلینتر سل جدید رو معرفی کنه یوبی سافت.و چه خواهد شد اگه صدا پیشش همون Michael Ironside باشه.خدایی همه نسخه هاش قشنگ بودن از ps2 خاطره دارم با این بازی مخفی کاری و خفن.
ردد دد بعدی هم که اگه معرفی بشه مطمئنا باز شاهد انقلابی دیگر از سوی راک استار هستیم.لامصب بازی جز شاهکار بلد نیست بسازه :inlove:
اگه یه نگاهی به اساسین و فار کرای بندازی مخصوصا اخریها همون بهتر که نسازه
😐 😐 😐
بازیهاش هرچى باشه از نظر گیم پلى همیشه فوق العاده ست
داداش منظورمو نفهمیدی بازیای یوبی عالیه ولی یوبی استاد گ.ن.د زدن به شاهکارهای خودش هست فارکرای۳و۴ عالی بودن ولی اخری چی شد رفت تو عصر حجر 😐 😐 :-|من میترسم یوبی اسپیلینتر رو هم خراب کنه
نباید یه نسخه اصلی رو با یه اسپین آف مقایسه کرد.مثل اینه بگیم گیرز آخری خراب کرده(judgement) یا کیلزون آخری(شادوفال) یا بتل آخری(هاردلاین) و مثال های دیگر.فارکرای هنوز تو اوجه اسپلینترسل هم افت نکرده همه نسخه هاش شاهکارن.شایعه شده اسپلینتر سل جدید در حال ساخته.احتمالا استودیو Toronto در حال ساختشه :inlove:
فقط 😐 😐
کاری با اونا ندارم اما دست به اسپلینترش خوبه :laugh:
اما تو این چند سال خیلی کلاه برداری کرد.یه ویدیو دیدم تو یوتوب به نامtop 10 downgread ubisoftیشنهاد میکنم ببینید خیلی جالبه.چه بازی هایی مثله دیوژن و واچ داگز که با چه گرافیکی تو نمایگاه e3 نشون ملت دادن و خروجی چی شد!؟ :reallyangry:
من رد دد میخوام!
نیچه رد دد میخواهد!
نیچه را به خواسته اش برسانید ورنه ذلت اندیشی خواهد کرد!
خطاب به راکستار…
رد دد اسپلینتر و ماشین جنگی فقط خدا کنه رد دد واسه پی سیم بیاد 😥
لیست عالی بود با بازی “ماشین جنگی” خیلی خاطره دارم جزو اولین بازی هایی بود که برای ps1 داشتم و مدتی بعدش هر ۴ نسخه بازی توی یک دیسک برای ps1 عرضه شد و اسپلینترسل هم که دیگه جای خود دارد :inlove:
:yes: :yes:
داداش اگه دوس داری منو اد کن یا گیمر تگتو بده من اد کنم
farhadn2512
خسته نباشید خیلی جالب بود با تعدادیش خاطر داشتم :yes: مخصوصا red dead 🙂
خدا کنه نسخه جدید red dead و اسپلینتر سل و استالکر زودتر منتشر بشه.دلم خیلی براشون تنگ شده 😥 😥 😥
مرسی عالی بود
بین اینا read dead و splinter cell رو بیشتر دوس دارم رو نسل هشت ببینم 😀 ممنون از مقالتون
نه داداش the godfather و سنترو یتدت رفت
تو این لیست فقط با اسپیلینتر و رد دد حال کردم
:rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: نمیدونم چرا من یک هفتست وقتی به ۴k فکر میکنم و اسم ps4 pro رو میشنوم از خنده روده بر میشم
۴k ????????
آقا یعنی شما هیچکدومتون igi بازی نکردین که منتظرش باشین…؟!
من منتظر سم فیشرم. عالیه این بازی :inlove:
هییییییی یادش بخیر با بیشترشون خاطره دارم باهاشون بزرگ شدم
عالی بود