میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا

میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن

کسری نراقی
۰۸:۲۸ ۱۳۸۹/۱۰/۰۴
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا

هیروشی یامائوچی بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت نینتندو، یک شرکت چندملیتی در کیوتو ژاپن است که با ثروت ۲/۴ میلیارد دلار از سوی مجله فوربز در جایگاه دویست و یکم ثروتمندان جهان در سال ۲۰۱۰ قرار دارد.

او سومین رییس این شرکت بود که در سال ۱۹۴۹ به شرکت پیوست و در سال ۲۰۰۲ از سمت خود کناره‌گیری کرد تا ساتورو ایواتا جای او را بگیرد. یامائوچی به خاطر تبدیل شرکت نینتندو از یک شرکت سازنده کارت‌های‌هانافودا در ژاپن به یک شرکت میلیارد دلاری بازی‌های کامپیوتری در جهان شهرت دارد.

هیروشی یامائوچی در ۷ نوامبر سال ۱۹۲۷ در کیوتوی ژاپن متولد شد. وی در سن ۱۲ سالگی به مدرسه‌ای در کیوتو رفت و در آن جا تصمیم گرفت در رشته حقوق یا مهندسی تحصیل کند اما جنگ جهانی دوم باعث ترک تحصیل او شد. از آن جایی که یامائوچی در آن زمان برای جنگیدن خیلی جوان بود برای کار به یک کارخانه نظامی‌فرستاده شد. هیروشی در زمان اتمام جنگ در سال ۱۹۴۵ به دانشگاه واسدا رفت تا در رشته حقوق تحصیل کند.

نینتندو در ۲۳ سپتامبر سال ۱۸۸۹ توسط «فوساجیرو یامایوشی»، پدربزرگ هیروشی یامائوچی، تاسیس شد و از آن زمان از هر نظر قدیمی‌ترین و با تجربه‌ترین شرکت در صنعت بازی بوده است. این شرکت تا اکتبر سال ۲۰۰۸ بیش از ۴۷۰ میلیون دستگاه و حدود ۷/۲ میلیارد نرم افزار برای این دستگاه‌هایش فروخته است.

شرکت مزبور در ابتدا «نینتندو کوپای» نام داشت و به تولید کارت‌های بازی می‌پرداخت. این کارت‌‌ها به شدت مورد توجه قرار گرفتند و یامایوشی کارمندان زیادی را برای تولید عمده آنها استخدام کرد تا بتواند حجم بالای تقاضا را پاسخگو باشد. تولید این محصول ادامه یافت و حتی مسابقات قهرمانی آنها به نام «نینتندو کاپ» تشکیل شد.

پدربزرگ هیروشی از آنجایی که هیچ جانشینی نداشت از هیروشی خواست تا جانشین او در نینتندو شود. به این دلیل، هیروشی یامائوچی می‌بایست دانشگاه را رها کند. پدربزرگ او کمی‌بعد از دنیا رفت. البته به خاطر سن پایین و تجربه کم یامائوچی، اکثر کارکنان او را جدی نمی‌گرفتند و بسیاری نیز از او بدشان می‌آمد. یامائوچی مجبور بود با اعتصاب کارکنان برخورد کند. او از قدرت خود استفاده کرد و بسیاری از آن‌ها را اخراج کرد. یامائوچی نام شرکت را به نینتندو کاروتا تغییر داد و دفتر مرکزی آن را به کیوتو منتقل کرد.

در سال ۱۹۵۶ هیروشی یامایوشی طی بازدیدی از آمریکا برای شرکت‌های تولید کارت بازی در آن کشور، متوجه شد که بزرگ‌ترین شرکت در زمینه کاری آنها، دفتر بسیار کوچکی دارد. این نقطه عطفی در ذهن هیروشی بود و او محدودیت بازار کارت‌‌های بازی را درک کرد.

از دوره هیروشی افتخارات و سوددهی این شرکت افزایش یافت. او به کار ساخت کارت‌‌های بازی مدرن روی ‌آورد و موفق شد ۶۰۰ هزار بسته از آن را به فروش برساند. در سال ۱۹۶۳ نام شرکت به «نینتندو» تغییر یافت و به تجارت‌های کوچک متنوعی دست زد. مثلا یک شرکت تاکسیرانی و همچنین کارخانه مواد غذایی تاسیس کردند.

در سال ۱۹۷۴ نینتندو به مشکلات مالی دچار شد و تا مرز سقوط نیز پیش رفت ولی تصمیم این شرکت برای ساخت دستگاه بازی رنگی، این وضعیت را تغییر داد و سه سال بعد اولین دستگاه بازی رنگی آنها وارد بازار ژاپن شد.

نینتندو در سال ۱۹۷۵ اولین کنسول بازی‌های کامپیوتری عمومی ‌که با سکه کار می‌کرد را به بازار معرفی نمود که با استقبال بی‌‌نظیری روبه‌رو شد. ۶ سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۱ آتاری ۲۶۰۰ را به بازار ژاپن و بعد آمریکا وارد کرد.

پس از موفقیت‌های بسیار، فروش کنسول آتاری در ژاپن به ۷۵ میلیون دستگاه رسید و این دستگاه ۲۳ درصد از اسباب بازی‌های دنیا را در آن زمان به خود اختصاص داد. این شرکت در سال ۱۹۹۷ کنسول ۶۴ را وارد بازارهای جهان کرد.در سال ۲۰۰۱ کنسول game cube وارد بازارهای جهانی شد. این کنسول بعد از یک سال وارد بازارهای آمریکا شد و با این که سونی یک سال زودتر به بازار وارد شده بود، توانست بیش از ۲۸ میلیون دستگاه به فروش برساند در حالی‌که سونی بعد از ۲ سال رقم فروش خود را به ۲۸ میلیون دستگاه رسانده بود. نینتندو در حال حاضر بیش از چهار هزار کارمند داشته و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار را از آن خود کرده است.

هیروشی یامائوچی ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن کیوتو است. او در سال ۱۹۹۲ تیم بیسبال سیاتل مارینرز را خرید.

منبع : دنیای اقتصاد

مترجم: الهام جوادی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا
میلیاردر بازی‌های ویدئویی ژاپن - گیمفا