یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا

یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1

سهند عباسپور
۱۹:۲۳ ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا

خدا را شاکرم در زمانی که تجربه ی یک بازی شوتر اول شخص که به دل بنشیند حتی از پیدا کردن طلا هم دشوارتر شده کمپانی که زمانی منفورترین کمپانی سازنده بازی لقب گرفته بود به کمکمان آمد. این ناجی در زمانی که اکتیویژن به طور تصاعدی در حال بالا بردن تاریخی است که بازی هایش در آن به وقوع ‌می‌پیوندد و با دنبال نکردن خواست طرفدارانش می‌خواهد رضایت خاطر آن ها را با ریمستر کردن یکی از بهترین شوتر های تاریخ به دست اورد،پدیدار شده است و می­خواهد به عنوان یک شبیه ساز جنگ اما از نوع واقعی! برای همیشه اسمش را در تاریخ ثبت کند و رباینده دل ها باشد و این کار را با بازی جذاب BATTLEFIELD1 انجام خواهد داد. EA برای هر چه بهتر شدن بازی اش تصمیم گرفته که بتای آن را بر روی تمام پلتفرم ها منتشر کرده و از بازخورد بازیکنانش حداکثر استفاده را بکند. ­من هم تصمیم گرفتم نگاهی بر بتای این بازی داشته باشم و بازخوردم را با شما به اشتراک بگذارم. تجربه ی این بتا نیازمند اکانت اوریجین است و اگر که از اعضای اینسایدر بتلفیلد هم بوده اید که چه بهتر و می­توانستید این بتا را یک روز زودتر تجربه کنید( حقیقت امر دو روز است!) سپس بایستی چیزی در حدود ۶ تا ۷ گیگ دانلود انجام دهید تا بازی در اختیار شما قرار بگیرد.

اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می­ کند محیط کابری بازی است که به عنوان یک تجربه بتا حقیقتا خوب طراحی شده و موسیقی حماسی گونه در پس زمینه به گوش می­ رسد. بازی دارای جست وجو گر سرور است که در کشور ما می­توان گفت بسیار به درد بخور ظاهر می­شود هر چند بی­انصافی است  اشاره ای به کیفیت بالای سرور های اوریجین نکنیم که واقعا به تجربه لذت بخش این بتا دامن می ­زدند. برای هر چه بهتر تجربه کرن کردن این عنوان ابتدا سری به تنظیمات گرافیکی بازی زدم و باید بگویم برای یک عنوان بتا تنظیمات نسبتا راضی کننده بودند به خصوص که قابلیت پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ هم به بازی اضافه شده است.شما می­توانید از کیفیت بافت ها گرفته تا vsync را تنظیم کنید ومن هم اکثر تنظیمات را در حالت HIGH و نه اولترا قرار دادم تا بتوانم fps بالای ۶۰ را تجربه کنم هرچند که در بازی به طور کلی fps بالای ۳۰ به خوبی پاسخگو می­باشد.

battlefield 1 graphics settings

متاسفانه بتای بازی تنها یک نقشه دارد که نامش Sinai desert است،صحرایی که در عالم واقعیت در مصر واقع شده و از این نظر می­توان گفت سازندگان این نقشه کار چندان سختی را پیش روی خود نداشته اند زیرا این مپ به خوبی ویژگی های بزرگ بودن و قهوه ای بودن را داراست! و همگی میدانیم ­طراحی چنین محیطی بسیار ساده می­نماید که باعث شده این مپ به لحاظ بصری با وجود سادگی زیبا جلوه کند.صخره ها از دور زیبا به نظر می­رسند و ساختمان های کوچک مشکلی در طراحی ندارند.هرچند که این مپ بسیار بزرگ است و در بسیاری از نقاط آن مثلا اهداف E و G پرنده پر نمی­زند و تمام نبرد در نقاط B و c  خلاصه شده. البته برای من جای تعجب بود که چرا در این صحرای سوزان هیچ بازتابی از نور آفتاب در هیچ کجای مپ از جمله سنگ ها و صخره ها مشاهده نمی­شد!اما تخریب پذیری بازی به راستی قابل ستایش است،­شما در بازی هر چیزی جز سنگ را می­توانید به تکه های کوچک بدل کنید ازهواپیما و تانک گرفته تا دیوار و سقف ساختمان و خلاصه هر چیزی که در بازی پیدا کنید تخریب پذیری خوبی را به به نمایش می­گذارد.

در نسخه ی بتا بازی به دو تیم کشور عثمانی و بریتانیای کبیر تقسیم شده است که هر تیم تا ۳۲ نفر را می­تواند در خود جای دهد.نکته ی دیگری که در این بازی به خوبی بهبود یافته طراحی متفاوت سربازان این دو کشور است از لباس هایشان گرفته که بریتانیایی ها با کت و چکمه و پوست سفیدشان ظاهری با ابهت و سربازان ترک با لباس مخصوص خودشان و پوست تیره تر ظاهری ترسناک پیدا کرده اند.جزئیات چهره ها خوب کار شده و فیگور های سربازان کاملا جنگی طراحی شده است.نکته ی دیگری که در بازی به چشم من عجیب می­آمد،­عرق نکردن سربازان در این صحرای خشک و سوزان بود که حتی اگر چیزی حدود نیم ساعت در بازی به شغل شریف کمپینگ با اسنایپ بپردازید باز هم هیچ اثری مثل لرزیدن دست  یا اشتباه سرباز در تیراندازی و یا قطره ای عرق بر روی چهره اش نخواهید دید.

explosion

در نسخه ی بتا تنها دو حالت قابل بازی است که به معرفی آن ها می­پردازم:

  • CONQUEST­:­در این حالت که در نسخه های قبلی هم شاهد آن بودیم و به نوعی محبوب ترین حالت سری بتلفیلد است بایستی پرچم هایی که در سراسر نقشه نصب شده است را به کمک هم تیمی هایتان تصاحب و از آن ها دفاع کنید که در جریان این کار تیمی که امتیازش به ۳۰۰ برسد برنده ی بازی خواهد بود،­ البته در ابتدا بازی محدودیت زمانی داشت و تیمی که در پایان راند ۳۰ دقیقه ای بیشترین امتیاز را به دست می­اورد برنده می­شد، ­اما با انتشار آپدیتی این محدودیت برداشته شد.ویژگی جالبی دیگری که به بازی اضافه شده armored train یا همان قطار زرهی­ است که در دقایق پایانی به کمک تیمی که امتیازات کمتری دارد می آید و واقعا امتیاز خیلی بزرگی است به خصوص اگر اختلاف دو تیم ناچیز باشد زیرا که اسلات های بیشتری از تانک های بازی دارد و صدمات آن هم به مراتب بیشتر است.
  • RUSH:­در این حالت تیم ها به دو دسته ی مهاجم و مدافع تقسیم می­شوند و تیم مهاجم بایستی کم کم و به ترتیب دستگاه های تلگراف تیم دیگر را بمب گذاری کند و سپس تا مدتی مواظب آن باشد که تیم دیگر بمب را خنثی نکند و به این ترتیب آن ها را از بین ببرد تا به پایان نقشه که پایگاه تیم مقابل است برسد اما از سوی دیگر تیم مقابل هم استراتژی برد دارد و بایستی با مقاومت واز بین بردن مداوم مهاجم ها امتیاز ۷۵ تایی تیم مقابل را به صفر برساند که مد جالبی به نظر می­رسد اما ایراد بسیار عجیبی به این حالت وارد است،که بازیکنان خارجی هم مدام با لفظ sniper’s paradise به آن اشاره می­کنند به این معنی که تیم مدافع تنها کافی است کلاس اسنایپر را انتخاب کند،کمپ کند و تمام!­به همین راحتی می­توانید در اولین نقطه ی شروع بازی تیم مهاجم را تار و مار کنید.همچنین در این حالت هیچ هواپیمایی وجود ندارد وبه عبارتی ساده تر تیمی که بتواند تنها برای مدت کمی تانک های خود را بیشتر از تیم حریف نگه دارد به راحتی بازی را به دست می­گیرد.

battlefield 1 alpha customization screen 7

دسته بندی دیگری که در بازی وجود دارد،دسته بندی داخلی هر تیم است که شامل چهار دسته ی Assault،Medic،Support و Scout  می­باشد که کارکرد هر کدام از اسم کلاس به خوبی مشخص است.اما متاسفانه همین کلاس بندی خود خالی از اشکال نیست به عنوان مثال Medic بایستی به عنوان یک Healer در نقشه فعالیت کند اما تنها چیزی که شاهدش نیستیم همین جان بخشی به مردگان است!به نحوی که شما در یک مکان می­میرید و سپس تقاضای شفا!می­کنید حالا می­بینید که ۴ نفر در کنار پایتان در فاصله ی صفر متری شما با اسنایپ نداشته کمپ کرده و عین خیالشان هم نیست که یک نفر تقاضای کمک دارد!تجربه ی شخصی بنده در این ۱۰ روز بازی تنها ۲ بار heal شدن بود که جای بسی تعجب دارد.

نکته ی دیگری که در بازی به خوبی احساس می­شود تغییرات آب و هوایی پویای بازی است که به اشکال طوفان شن،مه غلیظ و باران ظاهر می­شود که خوشبختانه تنها ظاهر بازی را تغییر نمی­دهند بلکه در گیمپلی هم به شدت تاثیر گذارند.برای مثال موقعی که طوفان می­شود سرعت حرکت بازیکنان کند می­شود و میدان دید هم محدود یا موقعی که باران می­بارد و هوا ابری می­شود همه چیز سریعا به گل بدل می­شود و جلوی حرکت را می­گیرند.اما باز هم نکته ی جالبی در مورد تغییرات آب و هوایی بازی وجود دارد، این که تمامی این تغییرات در بازی تنها و تنها به ضرر کلاس اسنایپر می­شوند و موجب می­شوند که این کلاس عملا از کار بیفتد در حالی که سایر پلیر ها مشکل خاصی را که مخصوص به فرد باشد را تجربه نمی­کنند.

bf 2

اما بازی در عوض  قابلیت جالبی برای اسنایپر ها تدارک ها دیده که صفر کردن فاصله برای اسلحه های اسنایپ است که به شما کمک می ­کند تا تیر شما دقیقا به هدف بخورد.­ مثلا فرض کنید شما هدفی در دویست متری خود دارید و می­خواهید از اسنایپ خود کمک بگیرید چنانچه بدون صفر کردن فاصله شروع به تیر اندازی کنید به هیچ وجه تیر شما به هدف نمی­خورد و برای رفع این مشکل بایستی فاصله دویست متری را برای خود صفر کنید و با این کار دیگر تیر شما به اصطلاح سقوط یا پرواز نمی­کند و دقیقا به هدف اصابت خواهد کرد.

قابلیت جذاب دیگری هم که در بازی گنجانده شده اسفاده از سرنیزه اسلحه در فواصل نزدیک یا نسبتا نزدیک است که میان پلیر ها بسیار سریع جا افتاده،­به گونه ای که به کرات در بازی می­بینید در فواصل نزدیک عملا تیری شلیک نمی­شود بلکه بازیکنان با فشردن و نگه داشتن کلید F به سرعت با سرنیزه به سمت یک دیگر حمله ور می­شوند! تنوع اسلحه ها در بازی کم است که به هیچ عنوان جای تعجب ندارد زیرا این یک عنوان بتاست و برای بعضی از پلیر ها که به دو نسخه ی قبلی این سری عادت کرده اند شاید کار کردن با این اسلحه های نیمه اتوماتیک یا دستی در اول کار سخت به نظر برسد اما خب بالاخره جنگ جهانی اول است دیگر!

battlefield1 reveal 07

تا حرف از اسلحه است بگذارید به بعد دیگر آن یعنی صدایش بپردازیم که می­توانم بگویم صدای اسلحه ها در بازی به بهترین نحو ممکن کار شده،اسنایپ،شاتگان،رایفل و همه و همه صدایشان عالی کار شده اند، صدای شلیک تانک و صدای سقوط بمب از هواپیما ها دقیقا مانند حقیقت و تنها یکی دو ثانیه قبل از اینکه کارتان یکسره شود به گوشتان می­رسد!صدای نفس نفس زدن به هنگام دویدن یا تیر خوردن به خوبی به گوش می­رسد و هر وقت که نزدیک به پایان راند می­شوید صدایی حماسی را می­شنوید که به بهترین نحو ممکن حس پایان را به شما القا میکند.

و اما در آخر رکن اساسی تمامی بتلفیلد ها یعنی تنوع وسایل نقلیه به خوبی در این نسخه ی بتا به چشم می­خورد وهیچ وقت احساس کمبود نخواهید کرد.انواع تانک های تک نفره،­چهار نفره،خودروهای زرهی جنگی،­هواپیما های بمب افکن و حتی اسب در بازی یافت می­شود که حس یک میدان جنگ واقعی را به شما می­دهد.سواری با اسب هم برایم جالب بود،شما وقتی بر اسب سوار می­شوید دو انتخاب دارید یکی شمشیر و دیگر رایفلی دستی که دقت تیر اندازی پایینی دارد و شما اکثرا همان شمشیر را انتخاب می­کنید.

بگذارید در انتها بگویم که اگر EA به راستی به بازخورد پلیر­هایش در بتا توجه کند ما شاهد بهترین بازی در این سری خواهیم بود.

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا
یک زمین برای مبارزه واقعی‌|نگاهی بر نسخه ی بتای BATTLEFIELD1 - گیمفا