آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا
آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا
آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا
آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا

آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0

کسری نراقی
۱۹:۴۶ ۱۳۸۹/۱۰/۰۳
آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا

ابزارهای ذخیره‌سازی قابل حمل این روزها به یک همراه همیشگی کاربران ما تبدیل شده‌اند. در واقع اگر به محیط کار یا تحصیل خود توجه کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از همکاران یا همکلاسی‌های شما از درایو‌های Flash یا هاردهای اکسترنال برای جابه‌جایی اطلاعات خود استفاده می‌کنند.


ابزارهای ذخیره‌سازی قابل حمل این روزها به یک همراه همیشگی کاربران ما تبدیل شده‌اند. در واقع اگر به محیط کار یا تحصیل خود توجه کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از همکاران یا همکلاسی‌های شما از درایو‌های Flash یا هاردهای اکسترنال برای جابه‌جایی اطلاعات خود استفاده می‌کنند. هر چند که درایوهای Flash این روزها با ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای (و البته با قیمت‌های بالایی) ارایه می‌شوند، اما رشد اندازه فایل‌های رسانه‌ای در کنار افزایش حجم داده‌هایی که کاربران مایل به جابه‌جایی آن‌ها هستند، باعث شده که بسیاری از این افراد به سمت هاردهای اکسترنال گرایش پیدا کنند. البته تفاوت قیمت این محصولات برای هر گیگابایت ذخیره‌سازی نسبت به درایوهای Flash نیز نقش مهمی را در این گرایش بر عهده داشته است.
از سوی دیگر، اگر تنها چند دقیقه در یکی از بازارهای کامپیوتری قدم بزنید، متوجه خواهید شد که هاردهای اکسترنال این روزها در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌ها بسیار گوناگونی ارایه می‌شوند. شما می‌توانید از درایو‌هایی با اینترفیس‌های ارتباطی متعدد گرفته تا مدل‌های ضدضربه یا با ظاهر تزئینی و فانتزی را در بازار پیدا کنید. حتی احتمال بسیار زیادی وجود دارد که همین حالا یکی از همین هاردهای اکسترنال به سیستم شما متصل شده باشد.

در چند ماه اخیر گروه جدیدی از هاردهای اکسترنال وارد بازار ایران شده‌اند که نسبت به همکاران قبلی خود یک تفاوت اساسی دارند، استفاده از اینترفیس سریع USB 3.0. ما مدت‌ها است از درایوهای اکسترنال مبتنی بر اینترفیس USB استفاده می‌کنیم. این اینترفیس در مقایسه با دو اینترفیس FireWire و eSATA پهنای باند پایین‌تری را تامین می‌کرد، اما درایوهای مبتنی بر آن با قیمت‌های قابل قبول‌تری در بازار ارایه می‌شدند. به نظر می‌رسد حضور درایوهای USB 3.0 این توازن قوا را بر هم خواهد زد. ما در این مقاله به بررسی یکی از اولین نمونه‌های این درایوها در بازار ایران خواهیم پرداخت که توسط شرکت ADATA تولید شده است.

هارد اکسترنال ADATA NH03 مورد بررسی ما، یک درایو یک ترابایتی ۳,۵ اینچی خارجی است که از اینترفیس USB 3.0 استفاده می‌کند. NH03 در سه مدل ۱، ۱,۵ و ۲ ترابایتی عرضه می‌شود. این درایو در یک بسته‌بندی سفید رنگ ارایه می‌شود که عکس درایو به همراه طرح شناخته شده مرغ مگس‌خوار ADATA روی آن نقش بسته است. علاوه بر خود درایو، شما یک کابل USB 3.0، آداپتور تغذیه برق به همراه سه کانکتور مختلف برای پشتیبانی از استانداردهای بین‌المللی و همچنین دفترچه راهنمای درایو را خواهید دید. وزن این درایو تقریبا  به یک کیلوگرم می‌رسد که چندان سبک نیست، اما اگر واقعا  نیاز داشته باشید چنین حجمی از داده‌ها را جابجا کنید، مشکل خاصی با وزن این درایو نخواهید داشت.
همانطور که قبلاً  نیز اشاره کردیم، این درایو از یک آداپتور خارجی برای تامین تغذیه برق خود استفاده می‌کند. در عین حال، یک سوییچ برای روشن و خاموش کردن درایو نیز در نظر گرفته شده است. در قسمت جلویی درایو، کلیدی تعبیه شده که به شما اجازه می‌دهد با فشار آن از داده‌های خود به‌طور خودکار کپی پشتیبان تهیه کنید. NH03 در عین حال از قابلیت رمزنگاری AES 256 بیتی برای محافظت از داده‌های شما در برابر هرگونه دسترسی غیرمجاز برخوردار است. نرم‌افزارهایی که در داخل این درایو ارایه شده‌اند، گزینه‌های مختلف دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

اما اجازه بدهید به بخش هیجان‌انگیز این بررسی یعنی بررسی عملکرد این درایو بپردازیم. ما مدت‌ها است که از درایوهای اکسترنال استفاده می‌کنیم و به سطح عملکرد نسبی ‌آن‌ها عادت کرده‌ایم. در عین حال، اخیرا  مطالب زیادی را درباره عملکرد اینترفیس USB 3.0 خوانده‌ایم که وعده‌های زیادی را به همراه دارد. اما آزمایش عملی NH03 نشان داد که عملکرد این درایو بهتر از چیزی است که ما به‌طور معمولی انتظار داشتیم.

ما برای آزمایش این درایو از یک سیستم با پیکربندی زیر استفاده کردیم:
– پردازنده:
Intel Core i7-930 (2,8 گیگاهرتز)
– مادربرد:
Asus P6X58D Premium (با چیپ‌ست X58)
– حافظه:
۶ گیگابایت
Crucial Ballistix Tracer DDR3-1600
– هارد دیسک:
(WD Caviar Black 1TB (SATA 3
– سیستم عامل:
Windows 7 Ultimate 64bit
NH03 در آزمایش ATTO توانست به سرعت ۱۳۵ مگابایت بر ثانیه برای خواندن و نوشتن اطلاعات دست پیدا کند. همه کسانی که قبلا  از یک درایو USB 2.0 استفاده کرده باشند، می‌دانند که چنین قابلیتی تا چه اندازه می‌تواند ارزشمند باشد.
درایو ADATA در آزمایش Read یوتیلیتی‌ HD Tune Pro نیز امتیازهای بسیار خوبی را ثبت کرد. در واقع این درایو زمان دسترسی ۱۸,۸ میلی‌ثانیه‌ای و نرخ Burst 193,9 مگابیت بر ثانیه‌ای را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر حداقل، متوسط و حداکثر نرخ انتقال این درایو معادل ۶۶,۱، ۱۰۹,۵ و ۱۳۵,۷ مگابایت بر ثانیه بودند. همانطور که می‌بینید، NH03 به‌خوبی از عهده نقل و انتقال سریع اطلاعات شما برمی‌آید. بنابراین وقتی از این درایو استفاده می‌کنید، زمان بسیار کمتری را برای اتمام فرآیند کپی شدن فایل‌های خود منتظر خواهید ماند. در واقع ADATA مدعی است که با استفاده از این درایو ۷۵ درصد در زمان خود صرفه‌جویی خواهید کرد که البته بر اساس نتایج آزمایش‌های ما چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد.
خبر خوب بعدی این است که برای دستیابی به این سطح عملکرد نیازی به پرداخت قیمت‌های سرسام‌آور نیز نخواهید داشت. بنابراین تقریبا  تمام کاربران می‌توانند ADATA NH03 را به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرند. البته همانطور که قبلا  نیز توضیح دادیم، باید موضوع وزن و تجهیزات جانبی لازم برای استفاده از این درایو را هنگام نقل و انتقال آن در نظر بگیرید.

مزایا

– سرعت انتقال بسیار بالا، قیمت مناسب

معایب

– وزن درایو برای حمل و نقل راحت کمی زیاد است

مشخصات فنی

– نوع درایو: هارد اکسترنال با اینترفیس USB 3.0
– ظرفیت: یک ترابایت
– نوع تغذیه برق: خارجی (از طریق یک آداپتور)
– قیمت: ۱۱۰,۰۰۰ تومان با سه سال ضمانت آونگ

منبع : مجله شبکه

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا
آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا
آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا
آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا
آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آشنایی با هارد اکسترنال ADATA NH03 USB 3.0 - گیمفا