بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا
بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا
بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا
بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا

بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس

امیرحسین دهنوی
۱۵:۲۳ ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا

مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ کنسول ایکس‌باکس وان را عرضه کرد و حال در سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه مدل اسلیم آن هستیم. برای بررسی گیمفا از کنسول ایکس‌باکس وان اس، در ادامه با ما همراه شوید.

در دوم آگوست سال ۲۰۱۶ ایکس‌باکس وان اس عرضه شد. این کنسول که ابتدا در E3 2016 شرکت مایکروسافت معرفی شد، دارای سه مدل دو ترابایتی، یک ترابایتی و پانصد گیگابایتی است. مایکروسافت سعی کرده تمامی مشکلات ایکس‌باکس وان را با مدل اس برطرف کند و کنسول بی‌نقص را عرضه نماید. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا در اینکار موفق بوده؟ برای پاسخ به جواب، با ما همراه شوید.

بهتر است بررسی خود را با مهمترین قسمت آن آغاز کنیم! ایکس‌باکس وان اس چه قیمتی دارد؟ این کنسول در سه مدل دو ترابایتی، یک ترابایتی و پانصد گیگابایتی عرضه شده که این سه مدل به ترتیب ۴۰۰، ۳۴۹ و ۲۹۹ دلار قیمت دارند. شما براساس بودجه و نیاز خود از بین این سه مدل انتخاب می‌کنید. ایکس‌باکس وان استاندارد نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده است (که در بازار ایران هم قابل تشخیص است) و شما می‌توانید در صورت محدودیت بودجه ایکس‌باکس وان استاندارد را خریداری کنید.

xbox one s

Xbox One S

بگذارید با این جمله آغاز کنم، ایکس‌باکس وان اس زیباترین ایکس‌باکسی‌ست که تا به حال ساخته شده است. وقتی ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، حقیقتا از طراحی بد آن ناراضی بودم، درست است که سایز بزرگ آن مزیت‌های خوبی برای آن داشت اما بازهم دلیل منطقی برای بی‌خلاقیتی مهندسین مایکروسافت نبود؛ اما مدل اس به‌خوبی توانسته مشکلات مدل استاندارد را برطرف کند. ایکس‌باکس وان اس ۴۰ درصد کوچک‌تر از مدل استاندارد خود است و منبع تغذیه آن نیز داخلی شده که حقیقتا همین دو تغییر این کنسول بیش از پیش جذاب می‌کند. ایکس‌باکس وان اس کوچک‌ترین کنسول این نسل است و این پایان ماجرا نیست، وان اس می‌تواند به‌صورت ایستاده نیز قرار بگید و مایکروسافت پایه‌ای مخصوص اینکار در جعبه کنسول قرار داده است. متاسفانه فعلا کنسول تنها دارای رنگ سفید است و باید دید که آیا مایکروسافت برنامه‌ای برای رنگ سیاه نیز دارد یا خیر. مدل اس همانند مدل استاندارد خود دارای سه پورت USB است. همچنین مکان USB سوم از کنار کنسول به جلوی آن آمده تا راحت‌تر دسترسی داشته باشید. IR Blaster و دکمه paring کنترلر هم به جلوی کنسول آمده و مثل مدل استاندارد در گوشه کنار آن پنهان نیست. دکمه‌های پاور و خروج دیسک نیز از حالت لمسی خارج شده و به‌صورت دکمه‌ای در آمده تا دیگر سهوا کنسول خاموش یا روشن نشود. متاسفانه پورت کینکت از کنسول حذف شده و شما باید مبلغ اضافی برای خرید آداپتور آن بپردازید. همچنین مدل اس دارای هدست چت نیست و بازهم خرج بیشتری برروی دست شما می‌گذارد تا آن را تهیه کنید،‌ اگرچه جک ۳٫۵ میلیمتری اجازه اتصال هندزفری را به شما می‌دهد اما هیچ‌چیز جای کیفیت بالای هدست را نمی‌گیرد. سایز کوچک‌تر ایکس‌باکس وان اس این نگرانی را ایجاد می‌کند که شاید کنسول داغ‌تر شود اما من تفاوتی زیادی در دمای دو کنسول مشاهده نکردم.

landscape 1470070557 xbox one s 6

۴۰ درصد کوچکتر از مدل استاندارد

سخت افزار ایکس‌باکس وان اس تغییراتی کوچکی داشته است که آن را کمی قوی‌تر از مدل استاندارد می‌کند اما این تغییرات به هیچ عنوان در تجربه بازی تاثیری ندارد و بازی‌های دو مدل یکسان اجرا می‌شود. ایکس باکس وان اس از قدرت اضافی خود برای اجرای محتوای ۴K درکنار استفاده از ویژگی HDR و Upscale به ۴K برای بازی‌ها استفاده می‌کند. HDR ویژگی که کیفیت و عمق رنگ‌ها را بیش از پیش می‌کند. هنوز هیچ عنوان HDRای عرضه نشده و در سپتامبر Forza Horizon 3 نخستین بازی است که از HDR پشتیبانی می‌کند پس فعلا نمی‌توانیم نظر خاصی درمورد تجربه بازی‌ها با تکنولوژی HDR بدهیم. نسخه استاندارد ایکس باکس وان با پورت HDMI 1.4 توانایی پخش محتوای ۴K با ۳۰Hz را دارا بود اما ایکس‌باکس وان اس پا را پیش‌تر گذاشته و در کنار قابلیت پخش محتوای HDR می‌تواند رسانه‌های شما را با کیفیت Ultra HD 4K اجرا کند و محتوای ۴K را از Netflix و Amazon Prime Instant Video و بقیه منابع  استریم کند و همچنین وان اس پورت HDMI 2.0a را دارا است که می‌تواند محتوای ۴K 60HZ را پخش نماید. ایکس‌باکس وان اس هم‌اکنون ارزان‌ترین پخش کننده محتوای ۴K در بازار است. متاسفانه مدل اس همچنان از هارد ۵۴۰۰rpm استفاده می‌کند و زمان نصب بازی‌ها همچنان طولانی و زجرآور است. اگرچه شما می‌توانید هارد SSD در کنار آن استفاده کنید اما ای کاش مایکروسافت همانند ایکس‌باکس وان الیت، در این کنسول نیز از هارد هایبرد استفاده می‌کرد.

gallery 1470070637 xbox one s 4

قسمت براق کنسول حذف شده و به‌جای آن پوسته‌ای مات برروی مدل اس قرار دارد

کنترلر ایکس‌باکس وان نیز تغییراتی در مقایسه با مدل پیشین خود داشته است. نخست باید به این نکته اشاره کرد که لوازم جانبی دو کنسول هیچ فرقی باهم نداشته و از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. کنترلر مدل اس تغییر ظاهری بسیار کوچکی داشته تا آن را خوش دست تر کند و در کنار آن، همانند دسته الیت، پوسته‌ای در زیر کنترلر قرار داده شده تا کنترلر در دست شما عرق نکند و کنترل بیشتری برروی بازی داشته باشید. همچنین دکمه‌های RB و LB کنسول نرم‌تر شده و جک ۳٫۵ میلیمتری به دسته اضافه شده است.(اضافه شدن جک و نرم‌تر شدن بامپرها از مدل‌های سال ۲۰۱۵ به بعد وجود داشته است) کنترلر جدید به‌صورت یکدست طراحی شده و مانند مدل قبلی تکه‌تکه نیست. اگرچه یکدست شدن آن زیبا است اما کمی دوبار فشردن دکمه Home را برایم سخت کرده و اغلب باعث می‌شود به‌جای باز شدن Snap به صفحه اصلی بروم. تغییر بزرگ دیگر کنترلر افزایش طول مسافت و همچنین پشتیبانی از بلوتوث است که باعث می‌شود به راحتی به ویندوز آن را وصل کنید. آنالوگ‌های کنسول نیز از جنس بهتری درست شده‌اند تا در طول زمان صاف یا کنده نشوند. همچنین کنترلر جدید ایکس‌باکس وان اس همچنان از باتری قلمی استفاده می‌کند.

xbox one s mit controller

هارد ایکس‌باکس وان اس همچنان غیرقابل ارتقا و تعویض است

نتیجه‌گیری

ایکس‌باکس وان اس توانسته اغلب مشکلات مدل استاندارد را حل کند و به بهترین ایکس‌باکس تاریخ تبدیل شود. طراحی زیبا در کنار سایز کوچک‌تر و قیمت مناسب، این کنسول را بیش از پیش باارزش می‌کند. اگر قصد خرید ایکس‌باکس وان داشته‌اید، هم‌اکنون بهترین زمان است. درصورتی که پیش‌تر دارای کنسول ایکس باکس وان بوده‌اید محبور به ارتقا نیستید چراکه در آخر بازی‌ها به‌صورت یکسان برروی هردو اجرا می‌شوند اما اگر قصد اجرای محتوای ۴K و تجربه بازی‌های آینده به‌صورت HDR را دارید و یا از سایز ایکس‌باکس وان استاندارد ناراضی هستید، مدل اس می‌تواند موقعیت خوبی برای ارتقاتان باشد اگرچه منتظر ماندن برای پروژه اسکورپیو نیز انتخاب دیگر شماست.

xbox one s score

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا
بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا
بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا
بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا
بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی کنسول ایکس‌باکس وان اس - گیمفا