در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا

در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o

رسول خردمندی
۱۴:۵۳ ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا

شاید خیلی از بازیبازها از بازی های مجلل امروزی  خسته شدند. شاید بسیاری از بازیبازها دیگر به دنبال گرافیک و انجین قوی بازی نباشند و در جست و جوی یک بازی با گیم پلی زیبا و اعتیادآور هستند. بازی Shad’o ساخته استودیوی Okugi نمونه بارز این قضیه است. در ادامه این پست  نقدی از بازی Shad’o را خواهید خواند.

حقیقت شیرین یا تلخ؟:

بازی Shad’o را می توان در دسته Arcade قرار داد ولی با این حال داستانی بس ساده و خلاصه دارد. ویلیام پسری ۹ ساله حافظه خود را از دست داده و در حین این امر ، موجوداتی سایه مانند به وی حمله می کنند. ویلیام با امید کشف حقیقت و بازیابی حافظه خود حاضر به پیش روی و نابودسازی سایه ها می شود. البته از بدو ورود بازیباز به قسمت داستانی ، عروسک خرسی ویلیام به عنوان رابط کاربری معرفی می شود. عروسک ویلیام فقط نقش یک رابط را ندارد و علاوه بر نقش اولیه خود به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی داستانی نیز به شمار می آید. با گذر از چند مرحله ابتدایی بازی ، داستان بازی تقریبا لو می رود ولی همچنان جزئیات کامل داستانی را بازیباز متوجه نخواهد شد.

زشت یا زیبا؟ :

اگر در درجه اول از یک بازی ، گرافیک بسیار بالا و خوب می خواهید باید دور این بازی را قلم بگیرید. گرافیک بازی Shad’o در حد و اندازه بازی های بزرگ امسال نیست. روند بازی در داخل فضایی شکل می گیرد که پس زمینه بازی ، یک Wallpaper متحرک است. در حقیقت وقتی بازیباز درگیر بازی می شود ، توجه خاصی به اطراف و محیط بیرون از حیطه گیم پلی ندارد. طراحی کاراکتر ویلیام و عروسک خرسی وی تقریبا قابل قبول است. انیمیشن های کاراکتر و آیتم های موجود در بازی نیز کاملا زیبا و درخور اتمسفر بازی ساخته شده است.

صدای خوب یا بد؟:

به شخصه اصلا انتظار این صداگذاری را از یک بازی ۸۰۰ مگابایتی نداشتم. هر چند به صداگذاری بازی های Monkey Island و Death Spank نمی رسد. با ورود به منوی بازی ، ملودی آرامی دل بازیباز را می نوازد. ساندتراک های بازی در ایجاد جو وهم آلود کمک شایانی کرده است. افکت های صوتی کاراکترها به خصوص سایه ها بسیار با مزه طراحی شده است. فرض کنید در حال انجام بازی هستید که صدای سایه جیغ کش(!) را می شنوید. جدا از استرس و تنشی که در این زمان به بازیباز وارد می شود ، باید سریعا چینش دفاعی خود را برای این سایه های تقریبا مخوف آماده کنید.

نجات ویلیام یا…. :

گیم پلی بازی Shad’o ، در سبک استراتژی از نوع دفاع از قلعه است. کسانی که از بازی Plants Vs Zombies خوششان آمده است بدون شک از انجام این بازی نیز لذت خواهند برد. هدف در هر مرحله ، مقاومت در برابر موج  سایه ها است. برای مقاومت باید خط دفاعی در مسیر عبور آنها بچینید. البته بعضی از دشمنان فقط از یونیت های خاصی آسیب می بینند. شاید این قضیه مسخره و ساده به نظر برسد ولی فرض کنید با وجود حدود ۱۰ نوع دشمن متفاوت در موج های دشمن چقدر استراتژی دفاع اهمیت پیدا می کند. کافی است که ۲ الی ۳ بار اشتباه کنید و بعد از آن به عنوان جریمه باید دوباره از ابتدای مرحله شروع کنید. هر چند منحنی سختی بازی بسیار سیر آرامی را طی می کند ولی همچنان انجام این بازی لذت بخش و اعتیادآور می باشد. با پیشروی در بازی می توانید یونیت های خود را ارتقا دهید.علاوه بر ارتقای یونیت ها می توانید وردهایی نیز یاد بگیرید که در حین درگیری بین سایه ها بسیار کارآمد خواهد بود. برای انجام هر ورد باید تعداد مشخصی از آیتم هایی را که از دشمنان مرده بر زمین می افتد را جمع آوری کنید که این کاری بس آسان است! ورد ها نیز بسیار متنوع طراحی شده اند و می توان به سپر دفاعی ، زمین لرزه ، بازتوانی یونیت ها اشاره کرد که بسیار در مواقع حساس به کمک بازیباز خواهند آمد. در خلال مراحل بازی ، غول آخرهایی نیز گنجانده شده است که مبارزه با آنها نیز بسیار لذت بخش است. پس از فاز اولیه بازی ،  موج های سایه ها از چند جناح به پایگاه ( ویلیام) نزدیک می شوند. نکته استرس زا در این است که شما دقیقا نمی دانید که الگوریتم حرکت آنها چگونه است. از دور می بینید که در جناح زیرین نقشه ، چد موج پشت سر هم در حال پیشروی هستند. سریع دست به کار می شوید و  چینش دفاعی پایین نقشه را بسیار قوی می کنید و با غرور به موج سایه ها نگاه می کنید و انتظار دارید که در چند ثانیه دیگر کاملا قلع و قمع شوند ولی در لحظه آخر تغییر مسیر داده و وارد جناح بالای نقشه می شوند. در اینجاست که سازنده ها پی به خلاقیت سازنده ها پی می برند. با گذر از هر مرحله  به عنوان پاداش ، تصویری از ذهن ویلیام نشان داده می شود. همانند بازی Plants Vs Zombies ، این بازی دارای مراحل ویژه ایی است که باید در زمانی محدود تحت شرایط خاص زیر امواج سایه ها دوام بیاورید. به شخصه از این مراحل لذت بردم. از شرایط خاص می توان به نوبتی شدن یونیت ها ، افزایش قدرت سایه ها و … نام برد. پاداشی که برای این مراحل ویژه در نظر گفته شده بسیار وسوسه انگیز است و بازیبازها حداقل یکبار حتما به انجام مراحل ویژه ترغیب می شوند.

 

بازی Shad’o در سبک دفاع از قلعه یک بازی کاملا موفق بوده و انجام این بازی اعتیادآور را به همه بازیبازهایی که به دنبال سرگرمی و ساعت ها تفریح نیاز دارند توصیه می کنم. در چند روز پیش بازی Shad’o بدون هیچ سر و صدایی برای PC منتشر شد. لازم به ذکر است که این بازی فقط ۸۰۰ مگابایت حجم دارد.

 

P.morgan 𔓙

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا
در جست و جوی حقیقت / نقد بازی Shad’o - گیمفا