صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا

صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T

Unknown
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا

حاشیه‌های پیرامون مگاتن تازه سر از خاک درآورده‌ی هیدئو کوجیما، Death Stranding، همچنان به مثابه‌ی عدد پی نامتناهی است و جاده‌ی پیش‌روی‌اش که با انواع‌واقسام تئوری‌ها پیونده خورده — حداقل تا زمان عرضه‌اش در بازار — به بی‌کرانی میل می‌کند. چندی پیش در این مقاله به تشریح تعدادی از فرضیه‌های بازی پرداختم تا شاید بتوانیم کمی به آن‌ور پس‌پرده‌ی بایکوت‌مانده‌ی این عنوان که چیزی جز هاله‌های ابهام در آن خودنمایی نمی‌کند نزدیک شویم. حالا با گذشت چند صباحی از پرده‌برداری بازی مذکور در E3 و با تمرکز نظر به مصاحبه‌ها و اخبار تازه، قرار است در ادامه‌ی این متن، تمرکز را معطوف به تئوری جدید بازی کنم که به زعم من در میان سیل بی‌رویه‌ی نظریه‌های خارج از محدوده‌ی منطق و مملو از پارادوکس، این یکی در حال حاضر بهترین‌شان است و در مقام مقایسه با سایر فرضیه‌ها بهتر می‌تواند آن خاستگاه مورد نظر تیزر بازی را ادا کند. در ادامه خواهید خواند و فهمید که چگونه بشر در صبح روی چهار پا راه می‌رفت، در عصر روی دو پا و در شب روی سه پا، و دوباره خواهید فهمید که این گزافه‌گویی‌ها اصلاً چه ربطی به بازی جدید کوجیمای از گور برخاسته دارد. در ادامه با گیمفا همراه باشید.

*هیچ‌کدام از مسائلی که در زیر گفته می‌شود تأیید شده نیستند. صرفاً به عنوان فرضیه‌ای که امکان دارد غلط/صحیح باشد به آن نگاه کنید. پیش از شروع به خواندن، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را هم بخوانید؛‌ زیرا ادامه‌ی متن به‌نوعی ادامه‌ی همان مقاله است.

chapter1

متنی که در ادامه می‌خوانید، با الهام از سلسله ویدئوهای کانال یوتیوبی YongYea نوشته شده است.

در کامیک‌کان ۲۰۱۶، هیدئو کوجیما تیزری کوتاه از لودنس که مربوط به لوگوی استودیوی «کوجیما پروداکشنز» است پرده برداشت که تنها حدود سی ثانیه زمان داشت. طبق گفته‌ی کوجیما، برای ساخت همین تیزر کوتاه یک ماه وقت صرف کردند. البته فکر می‌کنم قسمت زیادی از این یک ماه را کوجیما بر نمادگرایی و مطالعه‌‌ی یک افسانه‌ی یونانی اختصاص داده است تا دوباره همان‌طور که همیشه گفته بود، طرفدارها را با کمک عصر ارتباطات به یک‌دیگر برای بحث‌ و گفت‌وگو متصل کند؛ آن هم با یک پرده‌برداری سی ثانیه‌ای. البته کوجیما قبلاً گفته بود که نماد استودیو ارتباطی با خودِ بازی ندارد، ولی به‌نظر می‌رسد که یکی از همان حقه‌های مرسومش باشد.

در نمایش، ما می‌بینیم که کاراکتر لودنس روی یک شن قدم گذاشته و ردپایی از خود به جا می‌گذارد و ناخودآگاه بیننده را به حال و هوای تیزر Death Stranding می‌برد که آغازش با کلوزآپی از رد دست‌ها بود. به نظر یک شباهت ساده و چه بسا تصادفی است، اما در همین یک صحنه می‌شود فرضیه‌ای را ارائه داد که در ادامه منتهی به تئوری «تکامل بشریت» می‌شود. شاید این تشابه اشاره به یک افسانه‌ی مشهور یونانی به نام Sphinx داشته باشد؛ در این افسانه‌ی باستانی گفته می‌شود که بشر در صبح با چهار عضو بدنش راه می‌رود اما در عصر روی دو پا می‌ایستد و در شب سپس روی سه پا. در واقع، آن چهار پا اشاره به یک نوازد می‌کند که در مرحله‌ی اولیه‌ی رشد قرار دارد و سپس با تکامل بیش‌تر می‌تواند روی دو پا بایستد. این تکامل تا جایی ادامه می‌یابد که انسان در پایان نیازمند به عصا می‌شود و این عصا نمادی است از پای سوم انسان که او را در مسیر رشد و تکامل استوار نگه می‌دارد.

untitled

صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا

حالا با توجه به این افسانه می‌شود نتیجه گرفت که تیزر Death Stranding در حقیقت ابتدایی‌ترین مرحله‌ی رشد و شاید انسان اولیه را نشان می‌دهد؛ برای همین ما در تیزر می‌بینیم که فقط جای دست‌ها مشخص است و این یعنی انسان هنوز وارد عصر و دومین مرحله‌ی تکامل نشده است. احتمالاً حضور بچه هم در آن منطقه به همین موضوع اشاره می‌کند. اما از جهتی دیگر، نمایشی که حول‌وحوش لودنس می‌چرخد بیان‌گر انسانی هست که تکامل بیش‌تری یافته و حالا به جای چهار دست و پا راه رفتن تنها از دو پا برای پیمودن مسیر استفاده می‌کند؛ بنابراین احتمالاً بین لودنس و تیزر بازی جدید برخلاف گفته‌های کوجیما ارتباطی نهفته است. اگر بخواهیم از باب نظریه‌ی فرگشت وارد شویم، انسان‌های اولیه کمرشان خم‌تر است و چهار دست و پا راه می‌روند ولی هر چه تکامل می‌یابند با صاف شدن کمرشان دیگر نیازی به استعمال دست‌ها نمی‌بینند.

شروع تیزر مربوط به لوگو به نقل از کوجیما طوری طراحی شده تا در ابتدا تصور شود که لودنس در زیر آب مشغول به حرکت است، و در جلوتر هم می‌شود نهنگی را دید که از جلوی لودنس رد می‌شود و این نظریه که تیزر در زیر آب جریان دارد را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند. اما با طلوع خورشید در سوی دیگر، متوجه می‌شویم که تمام این مدت در یک سیاره‌ی بیگانه‌ی فضایی و شبیه به ماه قرار داشته‌ایم. البته کوجیما می‌گوید پدید آمدن این تصور که این نمایش در آب جریان دارد یا خیر به‌طور عمدی ساخته شده است. دوباره پیام این موضوع برمی‌گردد به تئوری تکامل بشر و اشاره به این‌که ابتدا تمام زمین در آب قرار داشت و فقط میکروارگانیسم‌های تک‌سلولی در آن وجود داشتند تا این‌که در ادامه این میکروارگانیسم‌ها بعد از میلیون‌ها و میلیاردها سال منجر به پدید آمدن موجودات چندسلولی شدند.

نیزه‌ای که کاراکتر لودنس در دستش دارد و در پایان روی زمین می‌زند هم نشان‌دهنده‌ی بالاترین حد از تکامل بشر است؛ همان‌طور که در افسانه‌ی باستانی متوجه می‌شویم که بشریت در شب روی سه پا می‌ایستد و پای سوم همان عصاست و اینجا نیزه می‌تواند نمادی از عصا باشد. همچنین این تیزر نشان‌دهنده‌ی «به‌گل‌نشستن زنده» (Live Stranding) است؛ زیرا این‌جا هیچ نهنگی به گل ننشسته و آزادانه حرکت می‌کند. اکنون با همه‌ی این اوصاف می‌شود نتیجه گرفت که Death Stranding می‌خواهد تکامل بشر را از آغاز و شاید هم تا پایان نشان دهد. البته صرفاً یک فرضیه است و امکان دارد که در اطلاعات و نمایش‌های بعدی این موضوع نقض شود.

۲۰۰۱ a space odyssey

فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی» به کارگردانی استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۸ عرضه شد. کوجیما، علاقه‌ی بسیار زیادی به این فیلم دارد و حتی در متال گیر هم برای نام‌گذاری شخصیت‌هایش الهاماتی زیاد از یک ادیسه‌ی فضایی گرفت.

در یک مصاحبه‌ی ویدئویی با آی‌جی‌ان، کوجیما پنج تا از فیلم‌های موردعلاقه‌اش را رتبه‌بندی کرده و درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کند. در صدر لیست او نامی نیست جز فیلم ۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی که کوجیما آن را به واسطه‌ی مضامین فلسفی‌اش بسیار ستایش می‌کند. وی اذعان دارد که همیشه دوست داشت یک فضانور شود و این فیلم دقیقاً احساس به فضا رفتن را منتقل می‌کند. کوجیما، کوبریک را یک کارگردان کمال‌گرا می‌خواند. جالب است بدانید که داستان این فیلم هم روی تکامل انسان نقش بسزایی دارد و ما شاهد صحنه‌ای هستیم که انسان‌نماها با برخورد به یک سنگ یونولیتی تکامل می‌یابند و به نقل از کوجیما، این فیلم هم دقیقاً‌ حس یک سنگ یونولیتی را دارد که او هر وقت به آن نگاه می‌کند، این حس به‌اش دست می‌دهد که نسبت به قبل تکامل یافته و روبه‌جلو حرکت کرده است.

همان‌طور که گفته شد، کوجیما برای متال گیر هم از این فیلم وام گرفت و اوج این الهام را در کاراکتر هال امریک می‌توانیم ببینیم که مثل یک پشتیبان و خوره‌ی کامپیوترها همیشه کاراکتر داستان را پشتیبانی می‌کرد. در فیلم هم می‌شود این نمونه را دید که هوش‌مصنوعی هال شخصیت نخست داستان یعنی دکتر دیوید بومن را مورد راهنمایی قرار می‌داد. البته دنیای یک ادیسه‌ی فضایی آن‌قدری دیگر جا دارد که کوجیما بتواند از آن‌ها الهام بگیرد؛ مثل فلسفه‌ی «ابر انسان» نیچه و به کمال رسیدن بشر. فکر می‌کنم Death Stranding هم با توجه به این‌که در مقاله‌ی قبلی از احتمال فضایی بودن آن صحبت کردم می‌خواهد وام‌های بسیار بیش‌تری از این فیلم بگیرد و دوباره ما را به این باور برساند که بازی حول‌وحوش این تئوری می‌چرخد.

در همان عنفوان معرفی بازی، کوجیما به «چوب» و «طناب» هم زیاد اشاره می‌کند که احتمالاً از محوری‌ترین مضامین بازی خواهد بود. اگر در جریان صحبت‌های وی در این خصوص نیستید، دوباره آن را بازگو می‌کنم:

کوجیما با مثالی از چوب و طناب نشان می‌دهد که چه‌طور می‌خواهد معنی جدیدی برای سبک بازی‌اش اختراع کند. وی اضافه می‌کند که امروزه اغلب بازی‌ها درباره‌ی چوب هستند؛ یعنی ابزاری اولیه ولی کوجیما می‌خواهد بازی‌اش در کنار چوب، از ابزار پیشرفته‌تر بشر یعنی طناب استفاده کند. طناب اینجا نماد بعد جدیدی است که خالق اثر می‌خواهد واردش شود که البته ریسک و خطر زیادی دارد. وی اذعان دارد: «نویسنده‌ای هست به اسم «کوبو آبه» (Kōbō Abe) که از طرفداران پروپاقرصش هستم. یکی از داستان‌های او مرد جعبه‌ای بود [که کوجیما هم جعبه‌ی معروف متال گیر را از داستان این نویسنده الهام گرفت.] او رمان کوتاهی به نام «طناب» نوشته است؛ در داستان این کتاب، او می‌گوید اولین ابزار انسان برای بقا چوب بود. انسان از چوب استفاده می‌کرد تا چیزهای بد و ناخوشایند را در مقام سلاح از خودش دور کند، و سپس اختراع بعدی انسان طناب بود که برخلاف چوب ابزاری بود برای نگه داشتن چیزها در کنار یک‌دیگر به‌جای پس زدن‌شان. در حقیقت طناب می‌توانست از وسایل مهم آدم مراقبت کند. بازی‌ها امروزه عمدتاً روی چوب تمرکز می‌کنند. شما با چوب ارتباط و تعامل برقرار می‌کنید و آن را وسیله‌ای قرار می‌دهید برای مشت‌زنی یا تیراندازی و به‌طورکلی از آن به‌عنوان سلاح استفاده می‌کنید. در بخش چندنفره و کوآپ از همین چوب‌ها برای ارتباط با یک‌دیگر استفاده می‌کنید. ولی این بار می‌خواهم مردم از طناب برای ارتباط با هم استفاده کنند، البته همچنان از چوب نیز استفاده خواهید کرد.»

جالب است گفته شود که ایده‌ی استفاده از چوب و سپس تکامل انسان که منجر به استعمال طناب شد، در افتتاحیه‌ی فیلم یک ادیسه‌ی فضایی هم مطرح می‌شود. در این افتتاحیه می‌بینیم که قبیله‌ای از میمون‌ها با دیدن یک تخته سنگ یونولیتی تکامل یافته و می‌فهمند که با استفاده از چوب می‌توانند از خطرات جلوگیری کنند. حالا میمون‌هایی که ابتدا با دست خالی سمت بقیه‌ی قبایل هجوم می‌بردند، اکنون با تکامل متوجه می‌شوند که باید از چوب استمعال کرد. چنین برداشتی، دوباره تئوری تکامل بشر را تقویت می‌کند.

در وب‌سایت کوجیما پروداکشنز، شاهد پیام کوجیما برای طرفدارها هستیم که با چنین تیتری آغاز می‌شود: «از Sapiens تا لودنس» به این معنا که «از شخص دانا تا شخصی که بازی می‌کند». لودنس را درباره‌اش بالاتر صحبت کردیم و می‌ماند سِپینز که احتمالاً به کاراکتر عریان تیزر رفرنس می‌دهد. شخصیت عریان بازی هم بر طبق این تئوری، همان انسان اولیه است که هنوز تکامل زیادی نیافته و تا تبدیل شدن به لودنس (تکامل زیاد) راه بلندی دارد. حتی در پیام کوجیما، خط آخر چنین می‌نویسد: «تکامل جدیدمان در انتظار ماست.»

interstellar

آیا مگاتن کوجیما از فیلم «اینتراستلار» الهامی — هرچند کوچک — خواهد گرفت؟

پایان فیلم اما اهمیت بیش‌تری دارد. گفته شد که تخته سنگ در این فیلم باعث به وجود آمدن نگرشی جدید در انسان می‌شود تا قدم بیش‌تری به سوی تکامل بردارد. در پایان فیلم می‌بینیم که دیوید بومن با از بین بردن هال، خود را از طبیعت برای این‌که او را راهنمایی کند می‌رهاند. در واقع دیگر نمی‌خواهد ابزار طبیعت باشد و مانند میمون‌ها یا همان انسان اولیه، تکامل را در به کارگیری طبیعیت برای جنگ و نزاع استفاده کند. بومن با دیدن تخته سنگ عروج می‌کند؛ عروجی که در آن تمامی هستی را می‌بیند و سپس خود را در هتلی با کاشی‌های سفید پیدا می‌کند و بقیه‌ی مراحل عمر او را می‌بینیم که به مرور پیر می‌شود. در واپسین لحظات عمر، دوباره تخته سنگ ظاهر شده و مانند شروع فیلم که طلوع انسان بود، دیوید بومن هم با تبدیل شدن به یک بچه به همان کمال و تکامل می‌رسد. صحنه‌ی بعدی همان بچه را با فیگوری متفکرانه و در حالی‌که به هستی و منظومه‌های کهکشان خیره است نشان می‌دهد. این بچه، حالا نماد همان نگرش جدید انسان است با معرفتی نو که خود را از قواعد عرفی و ثابت گذشته، چنان‌که نیچه نقل می‌کند، جدا کرده و چنین بشری همان ابر انسانی است که نیچه معرفی می‌کند، و این‌گونه دوباره اتفاق آغازین فیلم تکرار شده و برای انسان افق جدیدی پدیدار می‌شود. ارتباط پایان یک ادیسه‌ی فضایی با Death Stranding آن‌جاست که آن بچه را مشاهده می‌کنیم و فکر می‌کنم این بچه در این قسمت، نماد آگاهی و کمال انسان است ولی آن موجودات مرموز احتمالاً باعث دزدیدن این کمال می‌شوند. در واقع، آن‌ها همان آنتاگونیست‌های بازی‌اند که نورمن و انسان‌ها را در اسارت قرار داده و بعید نیست که در اینجا آگاهی و کمال‌شان را هم سرقت کرده باشند.

اما شاید آن طفل تعبیری دیگر باشد و همان‌طور که گفتم تنها باید با دید یک تئوری به این توضیحات نگاه کرد. به‌هرحال، همان‌طور که در یکی از نقدهای راجر ایبرت گفته شده بود، برای یک ادیسه‌ی فضایی احتمالاً باید یک تست آی‌کیو در بیرون از سالن سینما قرار داده شده تا مشخص شود چه کسانی صلاحدید تماشای این فیلم را دارند؛ زیرا فیلم مضامین پیچیده‌ای را بازگو می‌کند و پیچیده‌گویی‌هایش سبب می‌شود که هر کسی برداشت‌هایش نسبت به دیگری تفاوت داشته باشد.

ادیسه‌ی فضایی علمی-تخیلی است و Death Stranding هم شاید از همین موضوع پیروی کند. در مقاله‌ی قبلی دلایلی پیرامون فضایی بودن بازی آورده شد و ادیسه‌ی فضایی این ادعا را تقویت می‌کند. البته خودِ ادیسه‌ی فضایی‌ این کار را نمی‌کند، بلکه فیلم دیگری به نام «اینتراستلار» به کارگردانی کریستوفر نولان باعث تقویت فرضیه‌ی فضایی بودن و ارتباطش با سیاه‌چاله‌ها می‌شود. اینتراستلار، وام‌های بسیار زیادی از ادیسه‌ی فضایی می‌گیرد و حتی صحنه‌ی وارد شدن شخصیت داستان یعنی کوپر به سیاه‌چاله، شبیه همان وارد شدن دیوید بومن به تخته سنگ است. احتمالاً شخصیت نخست بازی، با وارد شدن به یک سیاه‌چاله وارد دنیایی جدید می‌شود. مخصوصاً این‌که روی یکی از قفل‌های گردن‌بند کاراکتر عریان بازی،‌ معادله‌ای را می‌بینیم که با سیاه‌چاله‌ها در ارتباط است.

خلاصه‌ی تئوری‌های این بخش چنین است:

  • نماد لوگوی کوجیما پروداکشنز با Death Stranding برخلاف گفته‌های کوجیما ارتباط دارد.
  • داستان از یک افسانه‌ی باستانی یونانی الهام می‌گیرد.
  • امکان دارد که قصه‌ی بازی درباره‌ی تکامل بشریت باشد.
  • فیلم ۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی در داستان بازی تأثیر زیادی گذاشته است.
  • بازی سبک علمی-تخیلی را وارد خود خواهد کرد و احتمالاً‌ بازی در یک سیاه‌چاله جریان خواهد داشت.
chapter2

.I was dying of boredom anyway, But guess what? I will be coming back, And I’m bringing my new toys with me

«پدر آدم حوصله‌سربری بود. هر روز یک نوع غذا می‌خورد؛ یک‌طور لباس می‌پوشید؛ جلوی همان‌جور بازی‌ها می‌نشست… بله، یک همچین آدمی بود. اما یک روز، اون اومد و همه‌مون رو کشت! اون تو این کار ایده‌ای نداشت. نمی‌خوام شکایت کنم… من دارم از خستگی می‌میرم، اما حدس بزن که چی می‌شه؟ من برمی‌گردم و وسایل جدیدی با خودم می‌آرم.»

— ؟

متنی که در ادامه می‌خوانید، نظر شخصی نویسنده نیست و برگرفته از ویدئوی یک ساعته‌ی کانال یوتیوبی PythonSelkanHD است. (با تعدادی تغییر)

اولین نکته‌ی قابل‌برداشت تیزر، جایی است که کاراکتر عریان بازی را می‌بینیم که رد دست‌هایش روی شن‌ها با مایعی نفت‌مانند پر می‌شود. شخصیت لخت داستان روی دست چپ‌اش دست‌بندی وصل شده که درون آن یک نور آبی مدام چشمک می‌زند. البته اگر دقت کنید، یک نور قرمز خیلی کوچک هم دیده می‌شود. ولی زمانی که شخصیت عریان بازی به آن طفل نگاه می‌کند، فوراً دست‌بند از حالت فلش‌زدن بیرون آمده و یک نور آبی به‌طور ثابت دیده می‌شود. درباره‌ی این‌که جای این دست‌ها چیست و به چه چیزی دارد اشاره می‌کند، در ادامه به آن می‌پردازیم.

۲

آیا دست‌بند سبب بیداری کاراکتر عریان بازی می‌شود؟

کودک ناپدید می‌شود و نورمن در دست‌هایش چیزی جز مایعی مانند نفت باقی نمی‌ماند. در ادامه‌ی همین صحنه، دوباره جای دست‌هایی را می‌بینیم اما با اندازه‌ای کوچک‌تر که احتمال زیاد جای دست‌های همان کودک‌اند. بدن نورمن به‌خودی‌خود رنگ تیره‌ای دارد که احتمالاً نماد گناه است، اما وقتی جای دست بقیه را می‌بینیم متوجه می‌شویم که بدن نورمن را پاک کرده‌اند. این مورد تقریباً مرا یاد داستان سری «خدای جنگ» می‌اندازد، که کریتوس با کشتن همسر و فرزندش تمامی بدنش را خاکستر پوشاند. نکته‌ی جالب اینجاست که کوجیما مدتی پیش طی سفرهایش به استودیوی سانتا مونیکا رفت و شاید از این سری جهت ساخت تیزر الگو گرفته باشد. البته نمی‌خواهم بگویم که وی قرار است مثل بازی مذکور یک هک اند اسلش تندوتیز بسازد، فقط شاید یک الهام‌گیری کوچک و چه بسا تصادفی باشد.

۵

این دسته از وال‌ها میانه‌ی خوبی با خودکشی یا پدیده‌ی به‌گل‌ نشستن دارند.

جزئیات قابل‌توجه‌ی تریلر، نوع نهنگ‌هاست که نسبت به یک‌دیگر متفاوت‌اند؛ مثلاً یکی از نهنگ‌ها جلوی صورتش خط و خراش‌های زیادی دارد و این یعنی آن نهنگ از دسته‌ی «اسپرم وال‌»هاست. این دسته از نهنگ‌ها در دنیای حقیقی هم روی صورت‌شان خراش‌های زیادی دارند. در بین سیل‌ نهنگ‌هایی که با پدیده‌ی به گل نشستن مواجه شده و مرده‌اند، یک نهنگ سفید هم دیده می‌شود که جز دسته‌ی اسپرم‌های سفید هستند. این گونه‌ی جانوری نسبت به سیاه‌ها،‌ فراوانی خیلی کم‌تری دارد. فارغ از این موضوع، دلیل قرارگیری نهنگ سفید در تریلر به احتمال زیاد یک اشاره‌ی دیگر به رمان «موبی دیک» است. این رمان – نوشته‌ی هرمان ملویل – درباره‌ی کاپیتانی هست به اسم اهب که چند سال پیش توسط یک نهنگ سفید و عظیم‌الجثه پای چپش را از دست می‌دهد؛ لذا تصمیم می‌گیرد با جمع‌آوری تعدادی خدمه و ملوان به مصاف و جنگ با آن نهنگ رفته و از وی انتقام گیرد، اما غافل از این‌که اهب فرجام توسط نهنگ غرق می‌شود. جالب است بدانید که کوجیما قبلاً هم به کرات از این رمان جهت ساخت داستان «متال گیر سالید ۵: فانتوم پین» الهام گرفته بود.

۶

کوجیما از کاور آلبوم ۰ هم برای پوستر بازی و حتی باکس‌شات «متال گیر سالید ۵: فانتوم پین» الهام گرفته است.

۷

در بازی پایانی احتمالاً آهنگ‌های بیش‌تری از گروه Low Roar می‌شنویم.

۸

طفره‌ی گروه از پاسخ به این سؤال ساده عجیب است.

۹

الهام کوجیما از موزیک ویدئوی ترک I’ll Keep Coming جهت ساخت تیزر بازی.

در توئیتر یکی از اعضای گروه Low Roar به نام رایان، او توئیتی ارسال می‌کند که عکس روی جلد آلبوم ۰ را نشان می‌دهد. روی عکس نوشته شده: «هیدئو، بگذار برای‌ات بیش‌تر آهنگ بسازم.» از این جمله می‌شود این برداشت را کرد که آلبوم ۰ یا حداقل تک‌آهنگ استفاده شده در تریلر صرفاً و به‌طور اختصاصی برای بازی کوجیما ساخته شده است. یکی از کاربرهای شکاک توئیتر که متوجه این موضوع شد، طی توئیتی به اعضای گروه چنین سؤالی می‌پرسد: «پرسشی از شما دارم. آیا آلبوم ۰ به‌طور انحصاری به درخواست کوجیما ساخته شده است؟» اما در جواب، توئیتر رسمی گروه طفره رفته و تنها به این جواب مرموز اکتفا می‌کند: «؟؟؟». جا دارد اشاره‌ای شود به موزیک ویدئوی آهنگ I’ll Keep Coming که آن هم شباهت غیرقابل‌انکاری به تریلر بازی دارد؛ یعنی انگار که کوجیما از همان موزیک ویدئو جهت خلق تریلر اثر الهام گرفته است. حتی این امکان هم هست که ایده‌ی ساخت بازی در همان سال ۲۰۱۴ که آلبوم ۰ عرضه شد و کوجیما به آیس‌لند رفت رفته‌رفته شکل گرفته باشد. در این صورت، می‌توان انتظار داشت که بخش اعظمی از اسکریپ‌نویسی و ایده‌های روایی Death Stranding در پس‌پرده‌ی ذهن کوجیما شکل گرفته و فقط پیاده‌سازی داستان در فرم بازی باقی مانده است. اگر چنین چیزی هم واقعیت داشته باشد جای تعجب و گرد شدن چشم نیست؛ زیرا این‌طور به نظر می‌آید که کوجیما اکثر اوقات قبل از ساخت اثرش، داستان آن را اول از همه به‌طور کامل در ذهنش می‌سازد؛ مثلاً، طبق گفته‌ی کنجی یانو – که با نام مستعار هیتوری نوجیما شناخته می‌شود و رمان متال گیر سالید ۵ را نوشته بود – هیدئو کوجیما در سال ۲۰۱۱ تمامی داستان‌ها و پلات توئیست‌های بازی در ذهنش وجود داشت، و حتی قبل‌تر از آن بعد از عرضه‌ی نسخه‌ی چهارم متال گیر سالید به آن فکر می‌کرد.

۱۰

جواب؟

هیدئو کوجیما در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید: «نکته‌های بسیار زیادی در تیزر بازی نهفته است. مردم دنیا درباره‌ی معنی این تیزر بحث می‌کنند تا بفهمند چه مقصودی داشته و این همان چیزی هست که می‌خواهم اتفاق بیافتد.» با توجه به این توضیح اول از همه تصور می‌شود که تیزر بازی برداشت آزاد است و هر کسی هرطور می‌خواهد می‌تواند مقصود بازی را برداشت کند. ولی بعید نیست اگر تریلر نشان داده شده اصلاً پایان باز نباشد و از یک جواب ثابت بهره ببرد. کوجیما تیزر را به معمایی تشبیه می‌کند که انگار باید با توجه به نکته‌های نفهته‌ی آن، آن را رمزگشایی کنیم. حتی هنگام ری‌توئیت یکی از ترول‌های تیزر می‌نویسد: «این جواب [تیزر] نیست، اما بامزه است.»

۱۴

تصویر خودش گویای همه‌چیز است.

dcsvsdv

می‌شود دنیا را در یک دانه‌ی شن مشاهده کرد، و بهشت را در یک گل وحشی. می‌توان ابدیت را در کف دست گرفت، و جاودانگی را در یک ساعت جای داد.

ویلیام بلیک یک شاعر انگلیسی بود که در سال ۱۷۵۷ به دنیا آمد. او سومین فرزند از هفت فرزند خانواده‌اش بود که البته دو بچه‌ی خانواده در همان طفولیت جان باختند. (شباهت جالب به داستان متال گیر و پروزه‌ی «کودکان وحشتناک») در ایامی که بلیک بسیار نوجوان بود، دچار تجربیات و دیدگاه‌هایی شد که در آن فرشته‌ها و حتی خودِ خدا وجود داشت؛ در واقع، چیزی شبیه به تجربیات نزدیک به مرگ یا کما که در آن مردم از حس‌هایی ماورایی و فرشته و خدا و حتی موجودات پلید صحبت می‌کنند. این واقعه، سرمنشأ بسیاری از نقاشی‌ها و شعرهایی شد که ویلیام بلیک در ادامه‌ی زندگی‌اش به آن پرداخت که البته برخی نظر او را توهم دانسته و وی را شخصی «دیوانه» خطاب می‌کردند. مضمون بسیاری از قطعات شاعری و نگارندگی‌های ویلیام بلیک حول‌وحوش مواردی مثل خدا و شیطان، بهشت و جهنم و فرشته و شیطان می‌چرخد. قطعه‌ی شعری هم که در تیزر بازی با اسم «پیش‌گویی‌های بی‌گناهی» دیدیم درباره‌ی شیطان و فساد او سخن می‌گوید. احتمالاً آن پنج شخصی هم که در آسمان دیدیم نشان‌گر یا نماد موجوداتی شیطانی هستند که با چنین چیزی بعید نیست اگر مضامین ترسناکی در بازی ببینیم؛ هرچند که کوجیما می‌گوید این یک بازی اکشن است و طرفدار بازی‌های امروزی مثل «آنچارتد» می‌توانند با آن کنار بیایند.

مورد جالب درباره‌ی تیزر، آن‌جاست که شخصیت عریان بازی هنگام بغل کردن طفل، موجب پدید آمدن صحنه‌ای می‌شود که شباهت عجیبی به یکی از نقاشی‌های ویلیام بلیک دارد. نقاشی‌ای که احتمالاً کوجیما از آن برای اثرش الگو گرفته، کارکتر عریانی را نشان می‌دهد که بچه‌ای را در آغوش گرفته و در حال تلاش برای نجات بچه از دست شیطان است. آیا چنین تشابه اساساً واضحی می‌تواند یک تصادف باشد؟ از آن‌جا که در نقاشی ما شیطان را می‌بینیم امکان دارد که بازی نهایی هم محورش دور تقابل انسان و شیطان و فرشتگان بچرخد. اما چیزی که باعث نفی این فرضیه می‌شود، برمی‌گردد به عقیده و آیین زاپنی‌ها که به شینتو و بودایسم و حتی آتئیست‌ها (ناخداباورها) تقسیم می‌شوند. متال گیر هم تا جای ممکن هیچ مضمون عقیدتی در بر نداشت و این قطعاً‌ عجیب خواهد بود اگر بازی بعدی کوجیما درباره‌‌ی دغدغه‌های شعرهای ویلیام بلیک باشد.

۱۵

کوجیما: «پارتی [؟]»

دلیل دیگری که سبب می‌شود تا تصور کنیم بازی مانند دموی بربادرفته‌ی «سایلنت هیلز» ترسناک خواهد بود، یکی از توئیت‌های اخیر کوجیماست که اشاره‌ی واضحی به سایلنت هیلز می‌کند. کوجیما در توئیت‌اش هم بالای عکس کلمه‌ی Party را می‌نویسد؛ کلمه‌ای که هیچ‌ربطی به عکس ترسناکش ندارد. ولی در اصل پرسش اینجاست که چرا کوجیما باید به عنوانی اشاره کند که ساختش لغو شده و دیگر متعلق به او نیست؟ باید برگردیم به سال ۲۰۱۴ و ببینیم که کوجیما با خلق دموی پی‌تی (P.T.) دقیقاً می‌خواست چه بگوید؟ کوجیما در آن سال، توضیح داد که دلیل اصلی ساخت پی‌تی برای متحد کردن بازی‌کننده‌ها از سرتاسر دنیا برای حل یک معمای پیچیده بود. موتور پایه‌ای که برای ساخت دمو مورد استفاده قرار گرفت، از همان «فاکس انجین» بهره می‌برد تنها با این تفاوت که گرافیک بازی به‌طور عمد کاهش یافت تا به نظر برسد یک بازی ترسناک از سوی سازنده‌ای ناآشنا و مستقل است. وی سپس افزود که با همکاری مردم در دنیا، پیام مخفی بازی که در زبان‌های مختلفی گنجانده شده می‌تواند حل شود. فرجام، کاشف به عمل آمد و کاربرها توانستند با بیرون آمدن از راهروی بازی پیام مخفی این اثر را بفهمند. این پیام چه بود؟ درست است، تولد دوباره‌ی سری سایلنت هیل با اسم سایلنت هیلز که توسط هیدئو کوجیما و با همکاری گیلرمو دل‌تورو ساخته می‌شود.

البته کوجیما تأیید می‌کند که Death Stranding همان دموی پی‌تی نیست و در ادامه هم قرار نیست که بگوییم این بازی جدید همان پی‌تی است. اما خواستاریم بگوییم که احتمالاً بازی از دموی پی‌تی الهامات بسیار زیادی می‌خواهد بگیرد، چه بسا طبق گفته‌ی سازنده اکشن باشد، اما ایده‌های داستانی قادرند برخاسته از دنیای سایلنت هیل بوده و ادامه‌ی معنوی دموی پی‌تی باشند. همان‌طور که سری «دارک سولز» در واقع ادامه‌ی معنوی «دیمن سولز» است و با برخی از فرضیه‌ها دنیای‌شان تا حدودی به یک‌دیگر متصل می‌شود.

در پی‌تی، مثل سایلنت هیل‌های قدیمی ما رادیوهای مختلف و قابل‌حملی را در گوشه و کنار دنیای بازی پیدا می‌کنیم که حاوی پیام‌های عجیبی به زبان‌های مختلف‌اند و اغلب درباره‌ی یک قاتل سریالی یا چیزهای شبیه به آن صحبت می‌کنند. در یکی از همین سخن‌های رادیویی پی‌تی، شنونده‌ی پیامی هستیم با زبان سوئدی (احتمالاً با صداپیشگی لودویگ فورسل) که با حالتی بسیار ترسناک گفته می‌شود. با برگرداندن صحبت‌های سوئدی به انگلیسی چنین چیزهایی می‌شنویم: «چشم‌هایت را ببند. بگذار گوش‌هایت به رادیو گوش کنند. صدای من را می‌شنوی؟ می‌توانی جیغ و فریادهای برخاسته از روحت را بشنوی؟ بگذار انتخاب کنیم… صدای من به تو آینده یا مبارزات عذاب‌آورت را می‌گوید. خب؟ انتخابت چیست؟ قادری تا انتخاب کنی؛ زندگی تو؛ آینده‌ی تو! همان‌قدری که باهوش هستی، ممکن است تا الآن فهمیده باشی. چیزی که رادیوی درام از ۷۵ سال پیش گفت حقیقت داشت. آن‌ها همین‌جا روی زمین ما هستند و دارند ما را نظارت و مشاهده می‌کنند. به اخبار و پلیس اعتماد نکن که جفت‌شان توسط «آن‌ها» کنترل شده‌اند. ۷۵ سال از آن حرف گذشته و فقط استاد ما می‌تواند دفاع کند. تو یک انتخاب داری؛ انتخاب داری که به ما بپیوندی. پس به دنیای ما خوش آمدی. خیلی زود، درهایی به سمت دنیای جدید گشوده خواهد شد. ۲۰۴۸۶۳٫ ۲۰۴۸۶۳»

۱۷

گویندگی رادیویی اورسن ولز که موجب وحشت بسیاری از مردم شد.

نقل ‌قول بالا را شاید حتی بعد از به پایان رساندن پی‌تی هم متوجه‌اش نشوید، یا شاید هم فهمیده‌اید اما به‌خاطر زبان گنگ و حرف‌های مبهمش بی‌خیال رازگشایی از آن شده‌اید. در این نقل قول، حرف‌های گوینده در گوش شنونده به نظر بی‌مفهوم می‌رسد اما با کمی تحلیل می‌شود مقصود این حرف‌ها را فهمید. پیش از همه، باید درباره‌ی قسمت «چیزی که رادیوی درام از ۷۵ سال پیش گفت حقیقت داشت» صحبت کنیم. اگر با توجه به این گفته به سال ۱۹۳۸ برگردیم، می‌رسیم به رادیوی «جنگ دنیاها» که در آن اورسن ولز گویندگی می‌کرد. اورسن ولز در این رادیو به‌طور زنده و جدی خبر از حمله‌ی مریخی‌ها به زمین می‌داد که باعث وحشت بسیاری از مردم شد و حتی تعدادی به پلیس زنگ زدند.

در بخش بعدی، رادیو چنین صحبتی می‌کند: «آن‌ها همین‌جا روی زمین ما هستند و دارند ما را نظارت و مشاهده می‌کنند.» که احتمال خیلی زیاد و با توجه به نکته‌ی اساسی که ذکر شد، اشاره‌ای واضح به موجودات فرازمینی است. طرفدارهای سری سایلنت هیل حتماً می‌دانند که اکثر نسخه‌های این بازی در میان پایان‌های فراوانش، یکی از آن‌ها در ارتباط با موجودات فرازمینی است که البته ارتباط چندانی به پلات اصلی داستان نداشته و صرفاً‌ برداشتی آزاد برای بازی‌کننده‌هاست. پرسش اینجاست که هدف از ضبط این صدا و گنجاندن آن در بازی چه چیزی بوده است؟ آیا تنها هوای نفس کوجیما اشاره به موجودات فضایی است؟ به‌شخصه گمان می‌کنم این‌طور نیست و منظور رادیو چیزی فراتر از این‌هاست. در پایان رادیو ما می‌شنویم: «به دنیای ما خوش آمدی. خیلی زود، درهایی به سمت ابعاد/دنیای جدید گشوده خواهد شد.» اینجا شاید منظور این باشد که کوجیما در سایلنت هیلز می‌خواست به یکی از مضامین مجهول سایلنت هیل که درباره‌ی فضایی‌هاست اشاره کند و این‌که دقیقاً برای چه کاری به زمین آمده‌اند. با این تفسیر، فرضیه‌ی فضایی بودن Death Stranding و ارتباطش با سیاه‌چاله‌ها بیش‌تر با عقل جور در می‌آید. اگر درباره‌ی تئوری فضایی بودن بازی بی‌اطلاعید، دوباره آن را بازگو می‌کنم.

زمانی‌که روی پوستر بازی روی قفل‌های بر گردن نورمن زوم کنیم. بعد از زوم روی دو تا از قفل‌ها معادلاتی علمی در رابطه با کوانتوم حک شده‌اند. روی قفل اولی معادله‌ی «شعاع شوارتزشیلد» حک شده است. قضیه‌ی این شعاع، برمی‌گردد به سال ۱۹۶۱ که در آن فیزیک‌دان و اخترشناس آلمانی، کارل شوارتزشیلد، فرضیه «نسبیت عام انیشتین» را بررسی می‌کند. محوریت شعاع شوارتزشیلد درباره‌ی سیاه‌چاله‌هاست، اما نه سیاه‌چاله‌های چرخان، بلکه‌ سیاه‌چاله‌های ثابت. تعریف سیاه‌چاله نیز پیچیده است، و البته نباید این مورد را فراموش کرد که دنیای علمی که از آن صحبت می‌کنیم بر پایه‌ی فرضیه‌هاست و مشخص نیست که کوجیما هم می‌خواهد دقیقاً از کدام فرضیه‌ها و قضایا کارش را جلو ببرد. سیاه‌چاله‌ها اولین بار به‌نوعی در فرضیه نسبیت عام انیشتین بیان شد ولی از آن سال‌ها تاکنون هنوز اختلاف دیدگاه‌های زیادی بین دانشمندها وجود دارد. ولی در یک تعریف، سیاه‌چاله ماده‌ای است که حتی نور هم نمی‌تواند از آن عبور کند یا بازتابی داشته باشد؛ یعنی نور یا هر چیز دیگری را بدون بازتاب یا بازگشت در درون خودش می‌بلعد. زمانی سیاه‌چاله پدید می‌آید که ستاره‌ای با جرم حداقل بیست برابر بزرگ‌تر از خورشید سوختش تمام شود. اشاره‌ی کوجیما به سیاه‌چاله چیست؟ آیا دنیایی که می‌بینیم به نورمنی اشاره می‌کند که وارد سیاه‌چاله شده؟ سیاه‌چاله‌ای که می‌گوییم تاریکی مطلق است؟ معادله‌ی دوم هم مربوط می‌شود به «معادله‌ی دیراک» که پل دیراک برای اولین بار آن را مطرح کرد. استفاده از چنین معادلاتی فقط می‌تواند به‌خاطر ارتباط بازی با فضا و علم اخترشناسی باشد.

۴

معادله‌ی دیراک و شوارتزشیلد.

تئوری بالا زمانی میزان صحت‌اش افزایش می‌یابد که کوجیما درباره‌ی آن واکنش نشان می‌دهد. اگر خاطرتان باشد، مدتی قبل که تعداد فرضیه‌ها به‌شدت بالا گرفت کوجیما به بعضی از آن‌ها پاسخ داد؛ مثلاً فرضیه‌ای بسیار شایع بود که می‌گفت بچه‌ی نشان داده شده در تیزر نماد سری متال گیر یا سایلنت هیلز است، و نورمن (هیدئو) از این‌که آن‌ها را از دست داده ناراحت می‌شود. ولی در پایان کوجیما صراحتاً چنین چیزی را رد می‌کند، اما وقتی نوبت به تئوری فضایی بودن می‌رسد برخلاف بقیه‌ی فرضیه‌ها به‌جای رَد یا تأیید مستقیم، طفره می‌رود و این‌طور جواب می‌دهد: «چیزی که خواستارم بگویم این است که می‌خواهم مردم آن‌ها را پیدا کنند.»

در اولین فیلم سایلنت هیل، داستان درباره‌ی زنی است به نام رُز که می‌خواهد دختر گم‌شده‌اش (شارون) را پیدا کند. اما در بحبوحه‌ی جست‌وجوهایش خود را در دنیایی دیگر می‌بیند که با موجوداتی عجیب و ترسناک محصور شده است. سؤال اینجاست که این «دنیای دیگر» معنی‌اش چیست؟‌ دنیای دیگر که در سری بازی‌های سایلنت هیل با اسم‌هایی مثل دنیای تاریک و دنیای متناوب شناخته می‌شود، یکی از موضوعات داستانی و مرموز مرتبط با Lore این مجموعه است. این پدیده، قربانی‌هایش را در یک دنیای مرموز و موازی می‌برد؛ مثلاً در بازی سایلنت هیل ۲ بعد از شکست دادن یک باس‌فایت در بیمارستان، دوباره خودتان را در همان محیط قبلی می‌بینید ولی با این تفاوت که حالتی زنگ‌زده و متروک دارد. شخصیت‌هایی که قبلاً در بیمارستان ملاقات‌شان می‌کردید در دنیای خودشان هستند، ولی کسی که وارد «دنیای دیگر» بیمارستان شده نمی‌تواند همان شخصیت‌ها را ببیند. درصورتی‌که جفت‌شان در یک زمان و مکان قرار دارند. معمولاً چیزهایی که در دنیای متناوب از دید کاراکتر اصلی مشاهده می‌کنیم، بیان‌گر یکی از کابوس‌های شخصی اوست. البته اگر بازی سایلنت هیل را انجام دهید بیش‌تر می‌توانید مقصود را متوجه شوید.

shshr221

هر دو در یک مکان و زمان‌اند، اما یک‌دیگر را نمی‌بینند. (مثالی از فیلم سایلنت هیل)

با توجه به توضیحات بالا، اکنون می‌شود فهمید که چرا در تیزر جای دست‌ها را می‌بینیم؛ یعنی کسی در دنیای متناوب و در همان مکان و زمان مشغول حرکت است اما چون نورمن در دنیای دیگری قرار دارد نمی‌توانیم آن کاراکتر نامرئی را مشاهده کنیم. احتمالاً برای‌تان این پارادوکس پیش خواهد آمد که اگر در دنیای دیگر دو شخص نمی‌توانند ‌رَدی از خود به جای گذارند، پس دلیل این‌که جای دست‌ها می‌ماند چیست؟ در پاسخ دوباره باید فلش‌بک زد به بازی سایلنت هیل ۲٫ در این بازی، زمانی‌که وارد دنیای متناوب می‌شوید اگر به همان اتاقی که ماریا قرار دارد برگردید می‌شنوید و مشاهده خواهید کرد که همچنان صدای نفس‌زدن‌های او می‌آید و جعبه‌ی قرص‌هایش باقی مانده است. حتی در فیلم سایلنت هیل هم وقتی رُز با دخترش درِ خانه را باز می‌کنند، می‌توانیم ببینیم که شوهر رُز متوجه می‌شود. او به سمت در باز شده می‌رود ولی همچنان خبری از رُز نیست، درحالی‌که وی در دنیای دیگر همان‌جا ایستاده است. همین‌طور که خواندید، دنیای دیگر گاهی با دنیای سالم ارتباط برقرار می‌کند و این‌گونه می‌توان جای دست‌های باقی‌مانده روی شن‌ را با این شکل توجیه کرد.

رادیویی که به زبان سوئدی صحبت می‌کند، به بازی‌کننده‌ها هشدار می‌دهد که اعتمادی به اخبار نداشته باشند؛ زیرا توسط آن «موجودات مرموز» کنترل شده‌اند. ما اختیار آن‌ها را روی اخبار در همان دموی پی‌تی به‌وضوح می‌بینیم که چگونه از نشر بعضی از صحبت‌ها جلوگیری می‌کنند؛ به‌طور مثال، در یکی از رادیوها که پیرامون قتل یک خانواده حرف می‌زند می‌شود صدای رادیو و صحبت‌های آن شخص ناشناس را به وضوح شنید. ولی صداهای بعدی رادیو که دوباره می‌خواهند خبر قتل خانواده را بازگو کنند بسیار مخدوش به نظر می‌رسند و هنگام این بازگویی می‌شود شنید که شخصی در رادیو با گفتن چند باره‌ی عدد ۲۰۴۸۶۳ نمی‌گذارد از این حقیقت آگاه شویم که مادر خانواده در زمان قتل، باردار بوده و همه‌ی این‌ها درصورتی‌ است که صحبت‌های رادیوی قبلی ماجرای باردار بودن مادر خانواده را واضح بیان می‌کند.

در مقطعی دیگر از بازی می‌شود دوباره صدای رادیو را شنید که می‌گوید همسایه‌ها اذعان داشتند پدر خانواده (می‌توانید بخوانید نورمن ریدس) چند روز پیش از قتل همسر باردارش، تعدادی عدد گنگ و بی‌مفهوم را با صدایی بلند همیشه تکرار می‌کرد. در ضمن رادیو می‌شود دوباره شنید که کسی عدد ۲۰۴۸۶۳ را تکرار می‌کند و ما را به این باور می‌رساند که پدر قاتل خانواده همین اعداد را تکرار می‌کرده است. دلیل تکرار این اعداد چیست؟ شاید به دلیل کنترل شدن پدر توسط نیروی شیطانی و ماورایی همان موجودات مرموزی باشد که رادیوی سوئدی می‌گفت «آن‌ها ما را کنترل و نظارت می‌کنند»؛ همان‌طور که در سایلنت هیل ۲ برای به دست آوردن پایان موجودات ماورایی شاهد بودیم که همیشه ما را در مکان‌هایی خاص از دور می‌بینند. بد نیست بدانید که در رادیو گزارش‌هایی دیگر هم شنیده می‌شود و همه‌شان درباره‌ی تعدادی خانواده است که توسط پدرشان به قتل می‌رسند.

end

تصویر اول مربوط به کانسپت مووی سایلنت هیلز است و تصویر دوم مربوط به دموی پی‌تی.

p t forgive me scrawl

«مرا ببخش لیزا. [چون] هیولایی در وجودم هست.»

دلیل دیگری که می‌گوید پدر خانواده (نورمن) توسط موجوداتی ماورایی کنترل شده، نوشته‌های روی یکی از دیوارهاست که احتمالاً از طرف پدر خانواده برای همسرش قرار گرفنه است: «مرا ببخش لیزا. [چون] هیولایی در وجودم هست.» هیولا یا همان موجودات ماورایی احتمالاً همان‌هایی‌اند که در رادیوی سوئدی‌زبان شنیدیم. طلب بخشش پدر از لیزا هم شاید به این دلیل باشد که پدر فهمیده موجودی دارد او را برای کشتن لیزا کنترل می‌کند. با این تفاسیر می‌شود گفت که مایع سیاه نفت‌مانند موجود در تیزر Death Stranding، اشاره به سیاهه‌‌ی اعمال شیطانی نورمن (قتل خانواده‌اش) می‌کند، همان‌طور که در فیلم و بازی سایلنت هیل ماده‌ی سیاه‌رنگ چنین مفهومی داشت.

۹۷۸۰۹۳۱۹۳۳۳۱۸ us

رمانی از برادرهای استروگاسکی.

برادرهای استروگاسکی که به کتاب‌های علمی‌تخیلی‌شان مشهورند، رمانی دارند با اسم «آواره‌های زمان» که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد. این کتاب روایت‌گر دو شخصیتی است که برای سازمانی کار می‌کنند و هدف این ارگان روی موضوعات و اتفاقات ماوراییِ غیرقابل‌توضیح تمرکز دارد. دو شخصیت داستان در خلال کارهایشان  در راستای اهداف سازمان مورد نظر، به‌طور اتفاقی تمدن و جامعه‌ای مخفی را کشف می‌کنند که زاده‌ی انسان‌اند، ولی از قدرت‌های ذهنی خاصی بهره می‌برند. در این جامعه، روی ذهن انسان‌ها کار می‌شود تا افکارشان به نفع مقصد آن‌ها در بیاید. جالب است بدانید که نام این جامعه‌ی مرموز در کتاب Lydui به معنای انسان است و در زبان لاتین به این عبارت تعبیر می‌شود: «برای کسانی که بازی‌ می‌کنند.» و این جمله هم در واقع معنی‌اش ریشه در کلمه‌ی لودنس دارد؛ یعنی کاراکتری که نماد لوگوی «کوجیما پروداکشنز» است. گمان نمی‌رود که این حجم از تشابه فقط یک تصادف ساده باشد. احتمالاً‌ کوجیما برای داستان بازی جدیدش و حتی بخشی از داستان سایلنت هیلز از این کتاب الهام گرفته است و این‌گونه صحت این‌ فرضیه که پدر خانواده یا همان نورمن ذهنش کنترل شده بالا می‌رود.

یک شباهت قابل‌ توجه دیگر، صدای عجیبی هست که در پایان تیزر Death Stranding وقتی که صفحه سیاه می‌شود می‌توانیم بشنویم. چیزی شبیه به نجوای موجوداتی غیرعادی. زمانی که کات‌سین پایانی تیزر قابل بازی پی‌تی باز می‌شود در مقطعی می‌توان دوباره همان صدا را شنید که به شدت شبیه‌اند. آیا باز هم این یک تصادف است؟

۲۱

کانسپت مووی‌ای که در توکیوگیم‌شو سال ۲۰۱۴ از سایلنت هیلز پخش شد، کاراکتر عریانی را نشان می‌دهد که انگار به یکی از اعضای بدن موجودی شیطانی متصل شده، اما در لحظه‌ی بعد می‌بینیم که کاراکتر عریان روی زمین می‌افتد و فیگور افتادنش دقیقاً مثل همانی می‌شود که در تیزر Death Stranding دیدیم.

کوجیما هنگام رونمایی از موتور پایه‌ی «فاکس انجین» تأکید داشت که این موتور پایه جهت ساخت بازی‌های مولتی‌پلتفرم قرار است استفاده شود، اما چرا دموی پی‌تی که از این موتور گرافیکی استفاده می‌کرد تنها و به‌طور انحصاری برای پلی‌استیشن ۴ منتشر شد؟ شاید دلیل چندان موجهی نداشته باشد، ولی صحبت‌های بالاتر درباره‌ی این‌که کوجیما از سال ۲۰۱۴ تا به الآن در ایده‌ی ساخت Death Stranding بوده است را نکته‌ی مهمی در نظر بگیرید. مخصوصاً وقتی بفهمید که دموی پی‌تی هم در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. با توجه به این موضوع، امکان دارد که کوجیما از سال ۲۰۱۴ برنامه‌هایش را برای همکاری با سونی ریخته باشد و چه بسا ساخت بازی‌اش هم برخلاف چیزی که می‌گوید بسیار جلو رفته باشد (حداقل در زمینه‌ی تکمیل داستان و سناریو و اسکریپ‌ها)؛ زیرا رایان — از اعضای گروه Low Roar — در مصاحبه با کانال YongYea می‌گوید که کوجیما به او تاریخ عرضه‌ی بازی را لو داده، اما او نمی‌تواند تاریخ عرضه را بگوید. این درصورتی‌ است که کوجیما در همان اوایل معرفی بازی اذعان داشت که تا انتخاب نهایی موتور گرافیکی، پروسه‌ی ساخت بازی به‌طور کامل شروع نمی‌شود. پرسش اینجاست که کوجیما چگونه تاریخ انتشار عنوانی را می‌داند که هنوز مشخص نیست قرار است با چه انجینی ساخته شود؟ این نکته را یادتان باشد که در همان سال ۲۰۱۴ کوجیما در «متال گیر سالید ۵: گراند زیروز» و پی‌تی طعنه‌های زیادی به کونامی زد و انگار خودش هم می‌دانست که به‌زودی می‌خواهد از آن‌جا بیرون بیاید و رهسپار سونی شود.

south shetland 2016 deception islandcaldera wall reflection wsw

عده‌ای بنا به دلایلی که قبلاً گفته شد، معتقدند که محیط بازی در آیس‌لند جریان خواهد داشت اما کسی نمی‌داند که دقیقاً کجای آیس‌لند؟ با توجه به مواد و گدازه‌های آتش‌فشانی که به شکلی نامحسوس در ساحل تیزر Death Stranding دیده می‌شدند، باید نگاهی کرد به نقشه‌ی جغرافیایی و دید که دقیقاً چه جاهایی از آیس‌لند دارای کوه‌های آتش‌‌فشانی فعال هستند. یکی از همین مناطق، جزیره‌ی «نیرنگ» است که به‌طور تاریخی محل بسیاری از شکارچی‌ها و ملوان‌ها بوده، اما آن‌ها با شکار بی‌رویه تقریباً تمام موجودات آن‌جا را از می‌برند. حتی به دلیل نامعمولی تقریباً اکثر نهنگ‌ها می‌میرند. احتمالاً این هم انتقاد کوجیما به وضعیت محیط زیستی است و همان‌طور که ویلیام بلیک می‌گوید، انسان با از بین بردن حیوانات تأثیر به‌شدت مخربی روی محیط خود می‌گذارد.

silent hills

اگر کوجیما بخواهد برای این بازی از دنیای سایلنت هیل الهام بگیرد قطعاً‌ داستان پیچیده‌ای را به مثابه‌ی سری سایلنت هیل می‌توانیم ببینیم. البته اگر هم هیچ الهامی از سایلنت هیل نباشد، دیدن ایده‌های تازه و مستقل کوجیما هیجان‌اگیز خواهد بود.

مرحله‌ی دژاوو در متال گیر سالید ۵: گراند زیروز — که از قضا تا مدتی طولانی در انحصار پلی‌استیشن قرار داشت — را خاطرتان هست؟ در یکی از تسک‌های این مرحله باید لوگوی کوجیما پروداکشنز (نسخه‌ی قدیمی) را پاک می‌کردیم و بعد از پاک‌سازی تمامی لوگو‌ها، کاراکتر کازوهیرا میلر می‌گوید: «ممکن است بتوانی تمام نشانه‌ها را پاک کنی، ولی خاطره‌ها را هرگز.» فکر نمی‌کنم دیگر نیازی باشد که اشاره کنم این بخش طعنه‌ و درعین‌حال پیش‌بینی کوجیما نسبت به پاک شدن اسمش هست. در همان زمان‌ها هم که دموی پی‌تی در استور پلی‌استیشن قرار گرفت پیامی در بازی قرار داشت که دوباره کوجیما زیرکانه اختلافش با کونامی را بازگو می‌کند: ««پدر [کونامی] آدم حوصله‌سربری بود. هر روز یک نوع غذا می‌خورد؛ یک‌طور لباس می‌پوشید؛ جلوی همان‌جور بازی‌ها می‌نشست… بله، یک همچین آدمی بود. اما یک روز، اون اومد و همه‌مون رو کشت [بخوانید اخراج کرد]! اون تو این کار ایده‌ای نداشت. ولی نمی‌خوام شکایت کنم… من دارم از خستگی می‌میرم، اما حدس بزن که چی می‌شه؟ من برمی‌گردم و وسایل جدیدی با خودم می‌آرم.»

کوجیما در اکانت توئیترش اخیراً توئیتی عجیب را ارسال کرد. او در این توئیت تصویری به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد در حال گوش کردن به آهنگ «جادوگر را آتش بزن» است که شاید ارتباط پیدا می‌کند با آلسا گیلسپی که یکی از کاراکترهای مهم در سری سایلنت هیل است و به طرز مرموزی با قدرت‌های ذهنی و روانی خاصی متولد شد؛ بنابراین از سوی دوستان مدرسه‌اش طرد شده و همیشه او را با نام این‌که جادوگز است مورد تمسخر قرار می‌دادند. حتی وضع تا جایی ادامه یافت که می‌گفتند او بهتر است برود بمیرد. بعد از مدتی، آلسا در حادثه‌ای به شدت دچار آتش‌سوزی شد اما قدرت‌هایی ماورایی و معنوی یاد گرفت که به واسطه‌اش توانست اتفاقات شهر سایلنت هیل را تا قسمتی کنترل کند. نیت کوجیما از ارسال توئیتی با مضمون «جادوگر را آتش بزن» شاید اشاره‌ای دیگر به سایلنت هیل باشد.

burn the witch

جادوگر را آتش بزن.

البته توئیت‌های مرموز کوجیما به نمونه‌های بالایی ختم نشده و توئیت اصلی‌اش باقی مانده است. در توئیتی که می‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم، ما عکسی می‌بینیم که کوجیما برای آن چنین نوشته: «در حال بازیابی انرژی.» اما عکس چیست؟ جعبه‌ای از یک نوشیدنی انرژی‌زا مخصوص ژاپن است که با اسم Yunker Kotei برندسازی شده. نوشیدنی‌های سلامتی هم که در سایلنت هیل دیده‌ایم شکل‌وشمایلش الگوگرفته از همان شربت مذکور است. ولی نکته‌ اینجاست که توئیت کوجیما، این نوشیدنی را روی یک صندلی نشان می‌دهد. طرفدارهای نسخه‌ی اول سایلنت هیل حتماً یادشان هست که در یکی از بخش‌های بازی چنین نوشیدنی‌ای را می‌توانستیم روی یک صندلی پیدا کنیم. در واقع، این توئیت واضح‌ترین اشاره را به سایلنت هیل می‌کند.

فرجام، رادیو در مهم‌ترین پیامش می‌گوید: «وقتی خانواده‌اش را کشت، پدر به گاراژ رفت و خود را با شلنگ باغچه دار زد.» ولی اگر دوباره به پی‌تی برگردیم و به این برادکست رادیویی گوش کنیم، متوجه می‌شویم که پس از صدای رادیو ارتعاشی نازک‌تر از آن گزارش پخش شده که به آرامی به جای استفاده از عبارت «شلنگ باغچه»، از «بند ناف» استفاده می‌کند؛ به تعبیری دیگر این‌طور می‌شود: «وقتی پدر خانواده‌اش را کشت، پدر به گاراژ رفت و خود را با بند ناف دار زد.» و قطعاً هم نیازی به توضیح بیش‌تر نیست که بند ناف‌ها چه حضور مهمی در تیزر بازی کوجیما داشتند. در می‌توانید صدای ضبط شده از رادیو را بشنوید.

یادتان هست که در مراسم TGA 2012 عنوانی معرفی شد تحت نام «فانتوم پین»؟ گفته می‌شد که سازنده‌ی این بازی استودیوی سوئدی «موبی دیک» است و شخصی به نام Joakim Mogren آن را کارگردانی می‌کند. المان‌های ترسناکی را می‌توانستیم در تریلر ببینیم. از همان زمان گمانه‌زنی‌هایی آغاز شد مبنی بر این‌که بازی نشان‌داده‌شده ارتباطی با «متال گیر سالید ۵» دارد و فرضیه‌های چه بسا دیوانه‌وارتری شکل گرفت. عده‌ای حتی اسم کارگردان بازی هم بررسی کردند و با برداشتن دو حرف M و N از فامیلی‌اش، متوجه شدند که حرف «اُگر» باقی می‌ماند و قطعاً دنبال‌کننده‌های مجموعه‌ی متال گیر می‌دانند که اُگر اسم رمز متال گیر سالید ۵ است. با شدت گرفتن تئوری‌ها، مصاحبه‌ای با کوجیما ترتیب داده شد و از او این مسئله را جویا شدند ولی کوجیما در جواب گفت: «فانتوم پین توسط استودیوی موبی دیک ساخته می‌شود و من هیچ نقشی [در ساخت بازی] ندارم.»

این نکته گفته شد تا دوباره یادآوری‌ای باشد بر این نکته‌ی مهم که کوجیما هنگام معرفی بازی‌اش اکثر اوقات از نیرنگ و حقه استفاده می‌کند. صحبت‌ها و تحلیل‌های این کانال، در نگاه اول بسیار دور از انتظار و توهمی است، اما یادمان باشد که این کانال قبلاً هم برخی از تحلیل‌هایش درباره‌ی متال گیر سالید ۵ درست در آمد. آن‌ها من جمله افرادی بودند که اول از همه با ساعت‌ها برهان چنین تئوری‌هایی دادند: متال گیر سالید ۵ ما را در نقش پزشک بالگرد می‌گذارد و نه بیگ باس، در شروع بازی می‌توان آواتار ساخت، بیمارستان آغازین بازی متعلق به سایفر است، پزشک نقش بدل را برای بیگ باس ایفا می‌کند و… که بیش‌ترشان هم علی‌رغم مخالفت‌های بقیه درست از آب در آمد. هرچند هنوز هم صرفاً باید به دید یک «سرگرمی» به تئوری‌ها نگاه کرد و نه یک «حقیقت.»

خلاصه‌ی تئوری‌های این بخش چنین است:

  • Death Stranding همان سایلنت هیلز نیست، اما از ایده‌های داستانی بازی الهامات زیادی قرار است بگیرد.
  • شاید المان‌های ترسناکی در کنار بخش اکشن بازی وجود داشته باشد.
  • بازی از کتاب آواره‌های زمان وام می‌گیرد.
  • نقاشی‌ها و شعرهای ویلیام بلیک تأثیر زیادی روی داستان بازی خواهد داشت.
  • احتمالاً کوجیما از سال ۲۰۱۴ جدایی‌اش را از کونامی پیش‌بینی کرده و برای پیوستن به سونی از دو سال پیش برنامه‌ریزی داشته است. همچنین آهنگ‌های بیش‌تری از گروه Low Roar در بازی نهایی خواهیم شنید.
  • نهنگ‌های به‌گل‌نشسته‌ای که دیدیم از دسته‌ی اسپرم‌ وال‌ها هستند.
  • شاید دوباره کوجیما بخواهد از رمان موبی دیک الهام بگیرد.
  • یکی از مکان‌های احتمالی بازی جزیره‌ی نیرنگ است و انتقاد به وضعیت محیط زیستی.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • MOANOFTHEMOON گفت:

    چه مقاله ماورایی جالب بود مخصوصا اطلاعاتش .کوجیما به چه چیز هایی فکر کرده جالبه :-/ ممنون مقاله جالبی بود جالب 😎

    • Reza ss گفت:

      نمیدونم چطور میخواد اکشن مث انچارتد باشه چون هم چین داستان هایی ی مث ایست قلبی تو بازی میمونن
      در اخر نصف بازی رو دادن یه نوع روشن فکری نیس ک بازیهای کوجیما اونا رو مد کرده
      کاش مث متال گیر ( تا۴ ) یه داستان اصیل زیبا بهمون تحویل بده و خاطره ساز ک همه تجربه یکسانی و صد البته زبیا تحویلمون بده نه مث فانتوم پین ک حتی متال بازها نفهمیدن چی شد و بخاطر نصفه منتشر شدنش نقل منتقدا شد

      • Unknown گفت:

        @Reza ss

        کوجیما منظورش از این‌که Uncharted و The Division رو مثال زد این نبوده که بازی قراره سبکش شبیه همون‌ها باشه. من تا قبل معرفی بازی فکر می‌کردم بازی قراره شبیه اون‌ها باشه ولی خودش گفت بعد از چند ساعت بازی می‌تونید بفهمید که Death Stranding تجربه‌ای هست که مشابهش رو هرگز ندیدید و مثل یک سبک جدید می‌مونه. مثال از آنچارتد به‌خاطر این بود که پلیرهایی که با بازی‌های امروزی و کنترل‌شون کنار می‌آن می‌تونن از Death Stranding هم لذت ببرن.

    • OLDKRATOS گفت:

      یونس بهرامی
      درود بر شرفت :yes:
      مقاله ی فوق العاده ای بود
      برعکس مترجم و خبرنگار تازه و بی تجربه ای که طی مقالش(٢٠ داستان برتر) ویچر رو که احساساتی در بازیش وجود نداره رو اول و بهترین میدونه و فرانچایز متال گیر رو ششم!!!

      ........
    • خیلی مقاله جالبی بود.. ممنون از نویسنده
      خب.. در مورد تکامل بشریت واقعا ایده جالبی میشه که بخواد سقوط و نزول انسان رو نشون بده… همین ایده ۴-۲-۳ پا هم واقعا جالبه.. هر چند به طور خلاصه هم میشه از تیزر لودنس به تنهایی این تکامل رو برداشت کرد.. نکته جالب در مورد تیزر لودنس اینه که اون نهنگ اول به صورت خیلی واقعی نمایش داده میشه و بعدا نهنگ دومی و لوگو کوجیما به صورت یه هولوگرامه.. نیزه اون شخصیت هم جدا از عصا میشه به نیزه کاپیتان کشتی کتاب موبی دیک تشبیه کرد… جالبه استایل نهنگ تو تیزر لودنس خیلی شبیه متال گیر فانتوم هست
      در مورد ادامه مقاله، این گیمپلی کوجیما به نظرم خیلی مشکوکه.. اگه بازی بخواد طرفداران اکشن دوست دیویژن یا آنچارتد رو راضی کنه، پس چجوری میخواد از عنصر طناب که کارش پیوند دادن هست رو به بازی اضافه کنه؟ حالا درسته که طبق گفته خودش مرگی در بازی وجود نداره و یه جور دیگه بازی روایت میشه ولی گیمپلی که بخواد با طناب (استعاره) باشه واقعا ایده ای نمیشه دربارش داد.. هر چند به نظرم خیلی خیلی سخته تو این زمونه انقلابی تو گیمپلی رخ بده..
      در مورد فیلم هایی که معرفی شد فقط اینترستلار یادم هست و متاسفانه نکات زیادی از ادیسه به خاطر ندارم ولی باید دوباره نگاهشون کنم.. به خصوص فیلم () ساخته اسپیلبرگ که چند وقت پیش کوجیما توییتش کرده بود..
      یه سری سوالاتی مطرح هست این وسط:
      -اگه نورمن رو نماد بشریت بگیم و جنین هم نماد آگاهی، چرا دستبند؟ یعنی نورمن فرار کرده.. از کجا؟ از چی؟ به خاطر چی؟ جالبه همین ۱-۲ روز پیش خبری منتشر شد در مورد حضور مدس میکلسون تو بازی کوجیما.. ممکنه نگهبان یا دوست یا اسیر دیگه همین مدس باشه؟؟؟ هر چند مدس بیشتر به آنتاگونیست بازی میخوره تا به شخصیت فرعی..
      -این دست ها رو جدا از اون مسئله ۴ دست و پا در نظر بگیریم، دارن میان سمت جنین. فکر نکنم جنین رسما نماد آگاهی باشه.. جدا از آگاهی به نظرم نقش خیلی مهمی داره.. شاید به قول همین مقاله همین “۵ موجود” میخواد یه نوع جدیدی از بشریت یعنی “لودنس” رو به وجود بیارن و نسل این نوع بشر رو پاک کنن
      در مورد ادامه مقاله، سیاه چاله ها هم به نظرم واقعا نقش مهمی ایفا میکنن.. فکر کنم هر کدوم از اون ۶ سنگی که آویزون گردن نورمن یه نوع خاصی از قوانین فیزیک رو نشون میده..هر چند فکر میکنم مثل بقیه نماد های ویلیام بلیکی این تیزر دث، این ۶ سنگ هم باید داستان بیشتری داشته باشه..
      بریم تو چپتر دوم:

      سایلنت هیلز.. این دو حرف یعنی زندگی.. حالا چه با “ز” چه بدون اون..
      دستبند و نورهای قرمز و آبی… این نور آبی که یه جورایی شبیه همون تکنولوژی هولوگرام لودنسه.. ولی نور قرمز. به نظرم کنترل از راه دوره.. یعنی این دستبندها کنترل میشن. ولی خب بیشتر از این نمیشه ایده داد. اگه این دستبند ها از آینده باشن، چرا دست نورمنی هست که لخته؟ یعنی ممکنه نورمن از آینده-بگیرین زمانی که لودنس هستیم- فرار کرده باشه؟ یه جور دیدن اینده خودمون؟
      در مورد مایع سیاه هم جدا از اون بحث های زیست محیطی و این چیزا، تو تموم سری سایلنت هیل و حتی فیلماش هم بوده.. به خصوص اینکه میتونستیم تو سری سایلنت هیل تو تنظیمات، خون قرمز بازی رو به رنگ سیاه در بیاریم. هر چند این ماده سیاه و ربطش به اون موزیک ویدیو (low roar) خیلی منطقی تره …
      در مورد الهام گیری کوجیما، والله کلی ایتم هست.. باید ببینیم کجاها رفته.. مدیا مولکول.. سانتا مونیکا.. اشخاص معروف.. فکر کنم از همینا میشه الهامات و تئوری های دیگه ای هم داد. هر چند فکر کنم ایده “گیمپلی طناب و چوب” از همین مدیا مولکول باشه.. در مورد نهنگ ها هم خب.. همون بازی های موبی دیک مانند کوجیما.. فکر کنم الهامات بیشتر رو باید بعد خوندن رمان دنبالش بگردیم..
      در مورد ویلیام بلیک.. پیشنهاد میکنم به دوستان عزیز که جا نشستن و شوتر زدن های الکی کمی هم دنبال کتاب و ترانه ها باشن.. ترانه های معصومیت این شاعر-نقاش ترجمه شده و واقعا میتونه جدا از تئوری های این مقاله، یه دید جدیدی به دوستای عزیز بده..
      والله منم مثل شما کوجیما رو زیاد مذهبی نمیدونم.. اگه هم اشاره ای باشه در حد نماد مبارزه انسان و شیطانه .. مثل همون جمله نیچه تو فانتوم که رسما نمایشی بود..
      در مورد ایده دنیای دیگر تو سایلنت هیل به شدت هیجان انگیزه.. ایده های جدیدی میشه از ادامه همین پی تی در نظر گرفت.. که نمیخوام کامنت طولانی بشه و در ادامه بحث می کنیم..
      ولی کلی ایده میشه ربط داد به پی تی و دث.. مخصوصا حرفای همین رادیو.. و صد البته تیزر کانسپت پی تی..به طور خلاصه بگم به نظرم ممکنه جای دست رو تیزر دث، تلاش یه شخص دیگه برای به دست آوردن جنین باشه.. جنین تو دنیای سایلنت هیل خیلی روش مانور داده شده.. جالبه بدونین جنین الهام گرفته تو دمو پی تی خیلی شبیه فیلم eraserhead دیوید لینچ هست
      تنها نقطه گنگ این مقاله فکر کنم مربوط به طرز نشستن اون پسر تو اون تیزر باشه.. اگه هم فیلمو ببینیم متوجه میشیم که بعد حمله توسط هیولا خیلی راحت پخش زمین میشه.. زانویی نمیزنه.. در مورد آیس لند هم.. فکر نکنم.. برزخ رو ترجیح میدم

    • pc hadi گفت:

      دوستان سایت جدید بازی سایتش محشره سربزنید(http://gamingmaster.ir)

    • Slender Man گفت:

      اخرین نقد گیمفا از متال بود
      مخم پوکید
      نقد این بازی رو دیگه خدا رحم کنه

    • LoveGame گفت:

      حاجی یه کمم خلاصه نویسی کنی بد نیس والا علاف نیسیم بشینیم یه مقاله ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ صفحه ای بخونیم در مورد این که یه بازی چه جوری میخاد شه هر دفعه یه مشکلی داره مقاله شما یه دفعه میای کلاس ادبیات فوق دکترا میزاری یه بار میای در مورد یه چیزی که هیچ ربطی به گیم نداره مقاله میزاری یه بار میای مثل این مقاله در مورد یه بازی ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ خط مینویسی

  • Hodd Toward گفت:

    هیچ نظر ندارم اما مطمئنم قراره یکی از mind-f-u-c-k ترین بازی ها باشه.
    قبلا هم یه تئوری تو همین سایت داده بودم. :laugh:

  • legend man گفت:

    در این نسخه کوجیما از همه شاهکار ها برای شاهکار دیگر الهام گرفته

  • با تشکر از یونس جان. خسته نباشی.
    اینطور که معلومه این بازی هم دارای تئوری بسیار پیچیده‌ای می‌باشد. به شدت منتظر تریلر جدیدی از بازی هستم…

  • amir gamer 81 گفت:

    ماورایی ترین مقاله ای بود که خوندم البته به لحاظ راز هایی که در این مقاله بود مقاله باحالی بود حتی یکمی هم ترسیدم مخصوصا اون gif آخریه اون روحه که یه دفعه ظاهر شد :sweat:

  • Y PS گفت:

    خیلی جالب بود :yes: ممنون آقای بهرامی
    بازی های استاد واقعا مرموز و اسرارآمیز هستن…

  • hesam گفت:

    Gif تون تو حلقم ذهر ترک شدم فکر کردم یک تیکه از تریلر رو برداشتین 😯 قلبم وایستاد اه ولی ممنون از شما راستی الان مفهوم شما استفاده این gif چی بود

  • dr.0011 گفت:

    این بازی قطعا گیم پلیش خیلی جذابه و نو آوری داره اما امکان پایین بود متاب هست
    امکان اینم هست خیلی بالا بشه
    ولی خب بازی های خلاقانه که خیلی هم جذاب بودند شاهد پایین بودن مات هاشون بودم
    البته بعضی اوقات

  • edenson گفت:

    نخوندم و نمیخونم چه خبره بابا میخواین بازیرو اسپویل کنین؟ با این تئوری ها گند کشیده میشه به بازی

  • Javad BG گفت:

    بازیگرش نورمن ریداسه درسته؟
    همون درل دیکسون تو واکینگ دد

  • maximus1370 گفت:

    خسته نباشی آقای بهرامی.متاسفانه نتونستم مقاله رو کامل بخونم ولی اومدم پایین که نظر بدم با اون gif که گذاشتی کرک و پرم ریخت! :rotfl:

  • mohamadp88 گفت:

    فوق العاده جذاب بود مقاله. ممنون و خسته نباشید :yes: اسم p.t میاد داغ دلم تازه میشه، ولی خداروشکر death.s تا حد زیادی به p.t شبیه و شاید اصن خودش باشه! اما در کالبد و قالبی جدید.

  • مقاله ی بسیار جالبی بود و ذهن خلاق کوجیما رو نشون میداد. دوستان لطف می کنین اگه برای مسابقه ی کاریکاتور به من رای بدید ممنون میشم . از افرادی هم که قبلا رای دادن تشکر می کنم.
    http://www.iranstonenews.com/%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87%D8%9B-%D8%A7%D8%AB%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C/

  • pro gamer2017 گفت:

    ممنون آقای بهرامی.مقاله ی بینهایت جالبی بود.هنوزم وقتی یاد p.t.میافتم احساس بدی بهم دست میده.کاش لغو نمیشد.

  • Farkasra16 گفت:

    استاد یونس ابراهیمی خواهش میکنم این کامنتو بخونید من زندگیم شده چک کردن واسه دیدن قسمت دوم مقاله ۲+۲=۵ لطفا قسمت دومش رو قرار بدید ممنون

  • Hossein E گفت:

    شاهکاره کوجیمایه این خوب میشه ایشالا بعید میدونم مشکلی واسش پیش بیاد که از کونامی رفت الان دستش بازه کسیم چپتر ۵۲ بازیشو برنمیداره :-X گوتی بشه کونامی حال کنه

  • مقاله عالی بود خسته نباشید اقای بهرامی

  • Pourya gamer گفت:

    خیلی ممنون اقای بهرامی واقعا مقاله ی فوق العاده جالب بود، بودن شک این بار هم کوجیما مثل همیشه ساختار شکنی خواهد کرد، اصلا مهم نیست بازی چه سبکی داشته ، فقط همین که کوجیما ساخته میشه فهمید یک بازی خارقالعاده است ، کوجیما یک نابغه است ، در صنعت بازی های ویدویی افرادی مثل کوجیما خیلی کم دیده شده است، شما خودتون تصور کنید یک تیزر خیلی ساده چند دقیقه ای این همه فرضیه بوجود اورده ، فکرشو بکنید بازی اصلی چه شاهکاری باشه.

  • Respawned گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما اقای بهرامی.امروز تا سایت رو باز کردم مقاله شما رو دیدم و واقعا خوشحال شدم.وارد شدم و واقعا برام جالب بود.کاملا مشخصه که برای مقاله وقت زیادی صرف کردین.برداشتن تمام صداها و عکس ها و هماهنگ کردن با متن قطعا زمان زیادی میطلبه.جا داره همینجا یه خسته نباشید جانانه به شما بگم.
    بخش اول مقاله کاملا به جا و زیبا به نظر میرسه.با وجود اینکه صحبتها فقط در حد نظریه است ولی به نظر دقیق میاد و احتمال اتفاق افتادنش زیاده.اما بخش دوم که بیشتر به ارتباط بازی با پی تی/سایلنت هیلز پرداخته به قدرت بخش اول نیست.البته دلایل به ظاهر منطقی میان ولی با توجه به سابقه این دوبرادر اهل مالت (که مطمئنم از من بهتر میدونین) خیلی نمیشه روی این نظریه و دلایل پشتیبانش حساب باز کرد.قبلا تئوری های این دوبرادر رو دیدیم که حتی به دکتر کاناورو هم رحم نکرده بودن!یا رابطه پدر و پسری زیرو و گری فاکس!البته بعضی از تئوریاشون درست از اب دراومد.مثل بدل بیگ باس اما همونا هم تئوری های اوریجینال نبودن.بلکه برداشتی از اولین تئوری بازی بودن که یه یوتیوبر بی نام و نشان برای اولین بار مطرح کرد و تمامی اعتبارش رسید به این دو برادر!!!
    در کل پایتان سلکان در جامعه متال گیر به شکاک بودن بیش از حد و تردید به ساده ترین چیزا معروفن.اما همین نظریه اخرشون رو میشه به راحتی زیر سوال برد.ارتباط بین پی تی/سایلنت هیلز و دث استرندینگ نمیتونه به این شکلی باشه که در این نظریه میبینیم.تمام حقوق پی تی در اختیار کامل کونامیه و کوجیما نمیتونه به این واضحی تم های اون بازی خدابیامرز رو برداره و استفاده کنه.چون به احتمال قوی با مشکلات قانونی مواجه میشه.در ضمن گیرمو دل تورو و جونجی ایتو هم در این پروژه حضور ندارن.پس میتوان نتیجه گرفت که این دو پروژه ارتباطی ندارند.بقیه قسمت های تئوری رو هم میشه رد کرد مثل جهان های موازی در دث که به علت نداشتن اطلاعات کافی میشه هرگونه برداشتی ازش کرد.یا نحوه نشستن کاراکتر در کانسپت مووی و تریلر دث که بازم چیز خاصی رو ثابت نمیکنه و میتونه از روی شک و تردید بیش از حد شکل گرفته باشه.البته کوجیما هم به اذیت کردن طرفداران معروفه اما این بار بعید میدونم به سراغ عنوانی بره که تقریبا کنترلی روش نداره.کوجیما هم قبلا با اشاراتی به انچارتد و دیویژن اکشن بودن بازیو یه جورایی تایید کرده که کاملا با سبک و سیاق سایلنت هیل/پی تی (یا پروژه ای با اسم متفاوت اما روح یکسان) در تضاده.البته شخصا فکر میکنم بازی ایده هایی از اون بازی فوت شده در خودش داره ولی اینکه این بازی دقیقا در ادامه پی تی باشه رو نمیتونم قبول کنم.
    بازم جا داره در پایان از شما به خاطر این مقاله زیبا و جذاب تشکر کنم.از تمام قسمت های مقاله شما مشخصه که زحمت زیادی براش کشیدید.امیدوارم در اینده بیشتر از شما ببینیم.موفق باشید.

    • Unknown گفت:

      سلام. تشکر بابت کامنت. مرسی که خوندید.
      همون‌طور هم که نوشتم چپتر دوم صرفاً دیدگاه شخصی خودم نیست و مال کانال یوتیوبی PythonSelkandHD هستش که خودتون باش آشنایی لازم رو دارین. توی منم هم اوردم که به‌شخصه برای من فرقی نداره این بازی می‌خواد از ایده‌های دنیای Silent Hill استفاده کنه یا نه. دنیای سایلنت هیل و Loreش گیرایی خیلی خوبی داره و کوجیما با الهام از دنیای سایلنت هیل می‌تونه درصد موفقیت بازیش رو بالاتر ببره حداقل تو داستان‌سرایی. همون‌طور که از دموی پی‌تی کلی نکته کشیدن بیرون (متنی که نوشتم فقط گوشه‌ی کوچیکی از دنیای پی‌تی بود) و برداشت آزادهایی که ازش می‌شد به مراتب بهتر از متال گیر سالید ۵ شکست‌خورده بود (حداقل برای طرفدارها).
      درباره‌ی این‌که حقوق بازی دست کونامی هستش؛‌ خب قرار نیست کسی بگه P.T. = Death Stranding یا یه تئوری توطئه‌ی دیوانه‌وار دیگه. هرچند PythonSelkanHD جفت اون‌ها رو برابر قرار می‌ده، اما من تو متن تغییرش دادم و دنیای Death Stranding و P.T رو از هم تفکیک کردم. این‌طوری هم منطقی‌تر به نظر می‌آد. ولی الهام گرفتن از دنیای سایلنت هیل دلیلی بر این نمی‌شه که شکایت کنن؛ یه مثال می‌زنم، بازی Ni-Oh مثلاً دقیقاً داره سیستم Dark Souls رو با نوآوری‌های خیلی کمی ارائه می‌ده اما کسی ازش شکایت نمی‌کنه. یا مثلاً Dark Souls رو می‌شه دنیاش رو با Demon’s Souls مرتبط کرد و گفت جفت‌شون تو یه Timeline قرار دارن. اما سازنده تنها با تغییر اسم می‌تونه از این قضیه شونه خالی کنه. تو Subredditهای ردیت‌ خیلی راحت می‌شه از این تئوری‌ها که Lore دارک سولز و دیمن سولز رو یکی می‌کنن دید. حتی فرضیه‌هایی هم هست که تایم‌لاین و دنیای Bloodborne هم به دارک سولز متصل می‌شه. ولی کار هیچ‌کدومشون به دادگاه کشیده نشده. از طرف دیگه بازی Middle-Earth هم می‌تونم مثال بزنم که حتی یکی از سازنده‌ها ازشون شکایت کرد که دارن از کامبت Assassin’s Creed 2 استفاده می‌کنن. از این دادگاه‌ها و غرامت‌خواهی‌ها زیاد درست می‌شه و شده ولی اکثرشون نتیجه‌ای نداشتن. از همین کوجیما هم به‌خاطر الهام‌گیری‌های زیادش از فیلم Escape from New York شکایت کردن. کوجیما حتی از قیافه‌ی شخصیت اصلی اون الگو گرفت و حتی اسم پلسکین هم تو MGS2: Sons of Liberty بدون ذره‌ای تغییر استفاده کرد. حالا این‌که مثلاً کوجیما بیاد برای بازی‌ش به‌جای استفاده از لفظ «Otherworld» از «Black Hole» یا هر چیز دیگه‌ای استفاده کنه (با الهام از دنیای سایلنت هیل) فکر نکنم دعوای حقوقی بدی درست بشه. خیلی بازی‌ها از بازی‌های دیگه الهامات خیلی شدیدتری می‌گیرن که مثالش رو بالاتر زدم. P.T قطعاً پروزه‌ی بزرگی بوده با افرادی مثل گیلرمو دل‌تورو و جونجی ایتو و نورمن ریدس و این همه سلبریتی و کوجیما براش ایده‌های زیادی ریخته که خیلی‌هاشون دیده نشدن و راحت می‌تونه از همون‌ها استفاده کنه. همون‌طور که پی‌تی هم رفرنس‌های زیادی به سایلنت هیل‌های قدیمی داشت.
      درباره‌ی جهان موازی هم موافق نیستم. البته من سررشته‌ی خیلی زیادی تو مبحث نسبیت عام انیشتین و سیاه‌چاله‌ها و معادله‌ی دیراک ندارم، اما تا اون‌جایی که سرچ زدم درباره‌ی سیاه‌چاله‌ها هستن و حتی تو مبحث سفر در زمان و دنیای موازی ریشه می‌کنن. کوجیما چند وقت پیش به تئوری‌ها واکنش نشون داد و هر تئوری که حقیقت نداشت خیلی صریح رَد می‌کرد اما وقتی درباره‌ی فضایی (علمی-تخیلی شاید) رسید نه گذاشت و برداشت و فقط گفت: «می‌خوام که مردم اون‌ها رو پیدا کنن…» شاید به دنیای موازی ربط نداشته باشه ولی می‌تونه خیلی تم فضایی‌ای داشته باشه. بیش‌تر دلایل فضایی بودنش هم تو مقاله‌ی قبلی اورده بودم؛‌ مثل ملاقات با جی‌جی آبرامز و علاقه‌ی کوجیما به فیلم‌های فضایی مثل ادیسه‌ی فضایی و جنگ ستارگان و این‌که از طفولیت دوست داشته فضانورد بشه و…
      درباره‌ی صحت فرضیه‌های اون کانال منبع؛ خب طبیعیه یه سری فرضیه‌ها این وسط فدا بشن. یادمه این کانال حدود ۹ ساعت تا قبل انتشار فانتوم پین تئوری داد و من تقریباً همه‌ی اون ویدئوها رو دیده بودم و باید بگم نصف فرضیه‌هاشون درست بود. بله تئوری گری فاکس بودن ونوم اسنیک و خیلی چیزهای دیگه رَد شد که طبیعیه (ماهیت فرضیه همینه که یه سری چیزها رَد بشن) ولی یادمه سر فرضیه‌های آخرشون نظرشون برگشت و گفتن که ونوم اسنیک نقش همون مدیک رو داره، یا بیمارستان مال سایفره (با توجه به پنج‌ضلعی‌های روی کاشی)، یا این‌که ونوم اسنیک نقش بدل بیگ باس رو داره تا بیگ باس قایم بشه، یا چک کردن پیش‌نمایش یکی از منتقدهای برزیلی که نشون می‌داد اول بازی می‌شه آواتار ساخت و… . پس نمی‌شه گفت که همه‌ی تئوری‌های این کانال غلطه. البته اون‌ها هم هیچ‌وقت نگفتن فرضیه‌های ما وحی منزله و به قول خودشون هنوز راه زیادی هست برای فهمیدن این‌که واقعاً Death Stranding قراره چه چیزی باشه.
      موفق باشین.

      • Respawned گفت:

        تشکر میکنم از شما به خاطر اینکه خوندین و پاسخ دادین.
        مثال هایی که شما اوردین رو میشه گذاشت پای الهام گرفتن.مثل بازی نی-اوه که از سری سولز به عنوان منبع الهام استفاده کرده.یا رزیدنت اویل ۴ که تقریبا همه عناوین مدرن ازش الهام گرفتن و هنوزم الهام میگیرن.در مورد تئوری های ارتباطی بین دیمونز سولز و دارک سولز و حتی بلادبورن هم باید گفت اونا بیشتر تئوریایی هستن که طرفداران درست کردن.احتمالا منظور سازنده از قرار دادن چنین نکاتی بیشتر اشارات بامزه به عناوین دیگه بوده که ما به عنوان ایستراگ میشناسیم اونا رو.خیلی از سازنده ها اینکارو انجام میدن و این قضیه معمولا مشکل خاصی ایجاد نمیکنه.
        اون مساله ای که در رابطه با مشکلات حقوقی مطرح کردم به این خاطر بود که قبلا هم نمونه مشابه قبلا داشتیم.در مورد درگیری بین ویوندی و مونولیث برای نام تجاری فیر احتمالا اطلاعات دارین.مونولیث برای فرار از مشکلات حقوقی نام بازی خودشو به “پراجکت اوریجینز” تغییر داد.حتی اسم تمامی کاراکتر ها رو هم تغییر داد.مونولیث نمیتونست از نام فیر استفاده کنه چون تمام حقوق اون بازی در اختیار ویوندی بود.هر روز هم سر این مساله دعوا داشتن.البته در نهایت ویوندی کوتاه اومد و نام رو به مونولیث و وارنر فروخت.بازی هم در نهایت همه اسمها رو برگردوند و اسم بازی هم به “فیر ۲:پراجکت اوریجینز” تغییر کرد.منظورم از دعواهای حقوقی همین مورد بود چون ممکنه مورد مشابه برای کوجیما پیش بیاد.
        در کل این تئوری ها رو نباید روشون حساب کرد.یکی از اشتباهاتی که من شخصا در مورد همین تئوری ها انجام دادم حساب کردن روی بعضیاشون بود.که در نهایت هم همه دیدیم که متال گیر سالید ۵ چه وضعیت اشفته ای داشت و بیشتر به ضدحال شباهت داشت.نباید به این تئوری ها دل بست و فقط صرفا جهت سرگرمی باید دنبال کرد.چون در صورت جدی گرفتن ممکنه با یک ناامیدی بزرگ رو به رو بشیم.
        بازم از شما ممنونم.

  • یه تولد مبارکی هم به استاد بگید 😎 امروز ۵۳ ساله شد

  • false savior گفت:

    طولانی پیچیده مافوق همه طرح فرضیه های توطئه ست که در بالاترین سطح ممکن همه چیز رو به همه چیز ربط داده ولی از اون جالبتر اینکه هیچ کس نمیاد بگه اینا توهماته و خیلی ساده میگن عجب ذهن خلاقی داشته کوجیما.
    و یه تشکر و قدردانی بسیار ویژه از نویسنده برای اینکه میدونسته با این حجم از مطالب و این نوع طرح مسائل مخاطباش رو به شدت تقلیل میده و کمتر کسی حوصله خوندن پیدا میکنه ولی بازم کیفیت رو فدا نکرده.
    بحث مفصلی بود ولی من یه نظر کلی میدم و به نظرم باید هر بحثی نتیجه داشته باشه و سرش باز نمونه:همه چیز رسیده به آخر خط همه اندیشه های غربی به گل نشستن امروز هیچ تفکر جدیدی برای بشر غربی وجود نداره نهایتا دیگه خودش رو میتونه آپدیت کنه و نمیتونه به جای لیبرالیسم شکست خورده اندیشه و چارچوب جدیدی ارائه بده و میاد نئو لیبرالیسم رو معرفی میکنه خودشون تو فیلم ترمیناتور جنسیس محصول ۲۰۱۵ اعتراف میکنن که شخصیت جان کانر((جان لاک پدر لیبرالیسم))ویروسی و آلوده شده همون جان کانری که همه فکر میکردن برای نجات بشر اومده حالا بلای جان بشر شده. بشر غربی برهنه هست و برای آینده ویران خود و بچه هاش فقط بلده گریه کنه چاره ای جزء متوصل شدن به فضائیها و شیاطین و نیروهای عجیب و غریب نداره.
    در سطح بالایی ورشکستگی و به گل نشستن کشورهای با اقتصاد لیبرالی و آینده ای ویران نتیجه اش میشه چنین آثاری که امروز تولید میشه.از این بازی گرفته تا last of us و بازیها و فیلمای زامبی محور و بایوشاکا و آنچارتد ۴ و …………..که همگی حرفشون اینه ما رسیدیم به آخر خط.

    • No More Faith گفت:

      لیبرالیزم خوب یا بد از دیگر اندیشه ها کارنامه بهتری داشته و در حوزه اجتماعی در زیرمجموعه تفکر غربی بحث انسانگرایی ( منش انسانی ) وجود داره که چه تو غرب چه تو شرق رهرو های واقعی کمی پیدا کرده و این اخرین و بهترین تفکری هست که تا بحال انسان بوجود اورده فقط باید بتونی درست درکش کنی و تفکرات ویروسی گذشتگانت رو بیرون بریزی

      • false savior گفت:

        بله کارنامه درخشانش رو میبینم حمله به مکزیک_پاناما_ویتنام_صربستان_آفریقا_افغانستان_عراق و کشتن میلیونها انسان که فقط دو میلیونش مال عراقه.چپاول و غارت کشورهای دیگه از دستاوردهای دیگه لیبرالیسمه.
        لیبرالیسم اقتصاد درخشانی هم داره طبق آمار منتشر شده خودشون تو سایتا از جمله خزانه داری آمریکا در رتبه یک آمریکا با ۱۸ تریلیون بدهی خارجی و بریتانیا _آلمان_فرانسه_چین_ژاپن و………در رتبه های بعدی هستن و به سرعت هم داره بدتر میشه وضعیت ما هم تعریفی نداره.
        واسه همینه که میان بایوشاک ها رو میسازن و میگن نظام آرمانی ما زیر آب یا اوج آسمون هم باشه محکوم به شکست هست و کار به جایی میرسه که تو نسخه اینفینیتی بایوشاک بنیان گذاران آمریکا از جمله جورج واشنگتن و لینکلن با مجسمه های چوبی و مکانیکی تو خیابونا باهات میجنگن یعنی بنیان های نظام دیگه مورد نقد قرار گرفته اسم شهر کلمبیاست به یاد بود کریستف کلمب.عاقبت کلمبیا رو دیدیم.
        میان آنچارتد ۴ رو میسازن که یه مشت دزد که تو بازی به اسم بنیان گذاران شهر آرمانی لیبرتالیا((لیبرالیسم))معرفی میشن و عاقبت اینا رو هم دیدی که به خاطر حرص ولع درست مثل نظام سرمایه داری و بخش خصوصی الان همدیگر رو نابود کردن.خودشون اعتراف میکنن.میبینی که الان انگلیس از اتحادیه اروپا خارج میشه تا بلکه از سقوط اتحادیه در امان باشه.
        حرف جوکر به زودی حقیقت میپیونده:به این آدمای متمدن رو نگاه نکن اگه قحطی بیفته همدیگه رو میخورن.

        هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
    • متاپرست گفت:

      :announce: آبجی فالس،
      هر چند بحث سیاسی در وب سایت گیم قدری ابلهانه است اما…
      حال این که لیبرالیسم در چند کشور شکست خورده دلیل به شکست خوردن تفکر بشریت نخواهد بود :no: تفکر در جامعه انسانی از زمان پدید آمدن پروتستان و انقلاب صنعتی مدام در حال تغییر است و تنها با یک مقایسه ساده متوجه رشد فکری عظیم در طی حدودا ۵ قرن اخیر خواهید شد.
      در ضمن اگه اندیشه لیبرالیسم شکست بخورد دلیل به شکست کل بشریت نخواهد بود، بلکه نوید دهنده رشد و عبور از جمود و استثمار فکریست
      بهتر به جای گوش دادن به صحبت های آن دو … و بلعیدن اطلاعات غلط که منجر به انحراف و قضاوت های کودکانه و دل درد های عقلانی خواهد شد، خود دست به مطالعه بزنید 🙂

      • false savior گفت:

        اولا آرومتر گوشم رفت
        ثانیا یه بار دیگه بگی آبجی این بلا :beatup: :beatup: سرت میاد ثالثا پیشنهادات و نصیحت های گرانقدرت را به صندوق پیشنهادات و انتقادات بینداز شاید یه نگاهی بهشون انداختم.
        موفق هم نباشی

        • متاپرست گفت:

          فالس، افسر جنگ نرم
          یکی از کاربرا “خوا/هر” خطابت کرد، تقصیر من چیه که می خواستم احترام بذارم :-*
          در ضمن خیلی بی عا/طفه و نا/مردی که بهم می گی “موفق هم نباشی” :pain: 😯 :timeout:
          دو تا سوال داشتم اگه در/دت نمیاد جواب بده :evilgrin:
          ۱٫ حالا که تو میگی لیبرا/لیسم شکست خورده!! چی جاش بذاریم؟! :hypnotized:
          ۲٫ بد نیست یادی از اثطاد کنیم که اما/م زم/ان رو براساس انجیل اثبات کرد!! :laugh:
          پ.ن: و اما امثال تو، فوق العاده پر مدعا هستین و هیچ ایده و نظریه برای مدیریت ندارین ولی خوب یادگرفتین چطور برای غرب “چنگ و دندان” نشون بدین!!

          • false savior گفت:

            باز گفت تو میگی یعنی نمیتونی بزنی تو گوگل با چشمای خودت ببینی اینو List of countries by external debt انگلیسی هم بلد نبودی بزن عکسا رو نگاه کن.
            چی جاش بزاریم؟ بحثش مفصله اگه بخوای خصوصی حرفش رو میزنیم.منتها از این کارا :-* نداریم.
            بند ۲ رو هم من سوادم پایینه نفهمیدم چی گفتی.

            • متاپرست گفت:

              نـــــــــــــــــــــه!! :timeout: :timeout: :timeout: من سال هاست از گو/گل استفاده نمی کنم؛ چه جوری باید ببینم 😐
              در ضمن محض اطلاعت بنده متاپر/ستم عمری خاک صحنه متا :sun: رو بلعیدم، خیالت از جانب زبانم راحت باشه به قدر رفع قضا/ی حا/جت بلدم :nerd:
              می خوای خصو/صی بفرست :heh: منم قول میدم دیگه از اون شکلکا ارسال نکنم :beauty: :yes:

            • متاپرست گفت:

              کامت رو ارسال کردم ولی در انتظار بررسی هست :pain:

  • ali dashti گفت:

    چه کرده استاد با ی تیزر زیر یک دقیقه یک ملت رو از کار و زندگی انداخته تا جایی رسیده که کلیپ یک ساعته واسه ی تیزر زیر ی دقیقه ساختن واقعا نابغست

  • TheWhiteWolf گفت:

    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود اقای بهرامی :yes:
    اما یکمی زیادی طولانی بود . بنظرم بهتر بود در دوپارت میدادینش .
    بنظرمن این بازی پایه گذار یک سبک جدید دردنیای گیم خواهد بود (درست مثل متال گیر)

  • The oldman گفت:

    ببخشید بابت اسپم کسی از آقای دانیال نوروزی خبری داره؟

  • HannaH گفت:

    عجب مقاله عظیمیه. من دادمش به نوت هام تا سر فرصت بخونم.
    اما پیشاپیش خواستم بابت زحمتى که براى مقاله کشیدید تشکر کنم. مشخصاً خیلى منتظر این بازى (تجربه) هستید.
    و یک نکته کوچک. اون بخشى رو که ترجمه کردید از سایلنت هیل (همون اول مقاله) دقیقاً ذکر شده اسباب بازى هاى جدیدم رو با خودم مى یارمم، نه وسائل جدیدى. اینجا نویسنده جمله هم با حس ترسناک قتل یک بچه که با اسباب بازى هاش بازى مى کنه و حس معصومیت و دنیاى ساده اش بازى کرده و هم با اشاره به اسباب بازى هاى جدید و بازگشت از مرگ با این حس بازى مى کنه که یا ما توى اون راهرو تو دنیاى ذهنى بچه گم شدیم، یا بعد از مرگ با چیزهاى جدید برگشته وو اینکه خاصیت بچه بازى کردن هست و منتظر هر نوع بازى ترسناکى در کنار اسباب بازى هاى جدید این بچه برگشته از مرگ باید باشیم.
    مطمىناً امشب مقاله رو سر حوصله مى خونم. بازهم خسته نباشید.

  • Sly stallone گفت:

    واقعا سایلنت هیل خیلی خیلی حیف شد که کنسل شد توسط کونامی خدا نشناس :pissedoff:
    این بازی هم دیگه دستپخت استاده دیگه و انتظاری جز شاهکار نداریم اصلا
    واقعا استاد و کارهاش باعث میشن آدم دیگه بازی های ویدئویی رو به چشم وسیله ای صرفا جهت سرگرمی نبینه :yes:

  • Gearbox گفت:

    خوشحالم که اینقدر درک و فهمتون بالاست که اخر هر بخش یه خلاصه تئوری گذاشتین. صرفا خودم فقط تونستم بخش اول رو بخونم :yes:

  • Matt Murdock گفت:

    خسته نباشید جناب بهرامی،واقعا عالی و کار شده بود.
    این مقاله رو باید چندباره همراه قبلی بشینم سر فرصت بخونم.

  • Alireza 8001 گفت:

    ممنون از مقاله آقا بهرامی واقعا دمت گرم راستی اینو یادت رفت بگی Joakim رو اگه کلماتش رو جا به جا کنی میشه Kojima

  • Alireza 8001 گفت:

    راستی آقا بهرامی قسمت دوم مقاله ۵=۲+۲ کی روی سایت قرار میگیره؟

  • Sharashka گفت:

    واقعا باید بریم خودمون رو دار بزنیم به خاطر این سایت، که امثال چنین مقاله ها پرباری که اینقد کم کامنت میخوره، در مقابل نویسنده هایی که مدام ده برتر و اراجیف تحویل مردم میدن نزدیک به ۲۰۰ کامنت میخوره و نویسنده اش رو به عنوان بهترین نویسنده ایران اسم میزارن. واقعا جای تاسف داره. یعنی وقتی کامنت های اون مقاله رو میخونم حالم بد میشه که چقد کاربرای پاچه خوار و املی داریم. حتی زمانی که اون نویسنده اش رو نقد میکنی یا بن میشی یا لشکر کشی میکنه به سمتت. بگذریم…
    ممنون بابت مقاله خوبتون اقای بهرامی. بنظر من هم کوجیما یه سری از ایده های سایلنت هیلز رو احتمالا وارد دس استرندینگ کنه، مثلا همین بند ناف که تو مقاله بهش اشاره شد و تو تریلر بازی هم دیدیمش. فعلا نمیتونیم دقیق بگیم ولی قطعا یه سری ایده های رو منتقل میکنه.
    سبک بازی هم فعلا کوجیما مشخص نیست چه چیزی رو انتخاب کرده، یه بار میگن شبیه به انچارتد و دیویژن هست و یه بار میگن یه چیز کاملا جدیده. ما که نفهمیدیم!
    بازم ممنون.

  • Cpt.G4mer گفت:

    عجب مقاله اب بود واقعا دستتون درد نکنه کاملا حرفه ای و قابل درک

  • reza_9 گفت:

    سلام شرمنده بابت اسپم من یه اکانت بلاد بورن گرفتم بعد دی ال سی رو زده نصب شد در حالی که نصب نیست !

  • edenson گفت:

    قبلا گفتم الانم میگم برامم مهم نیس ۳۰ نفر ۴۰ نفر رای منفی بدن هرچیم نباشه اکثرا بچه گیمرن 😐
    خوندن تئوری جذابه هیجانو میبره بالا و به نحو احسنت کار شرکتو برای فروش راحتتر میکنه اما برعکسش وقتی نسخه اصلی بازی به دستتون میرسه و حداقل نمیگم حداکثر ۳۰ درصد این تئوری ها درست از اب در میاد سورپرایزی برای سورپریز شدن باقی نمیمونه از قبل میدونستی و تو ذهنت بوده و دیگه ارزشی نداره صرفا برای تایید شدنشون داشتی بازی میکردی.
    همونطور که گفتممیتونید از طرفدارهای تخت و تاج بپرسین تئوری ها چی سر فصل ششمش اوردن ی فاجعی شد 😐 بشخصه لذت چندانی نبردم بخاطر تئوری ها پس تا میتونم میگم تئوری هارو اگه میخواین ز خود بازی لذتببرین نخونین

  • Sam گفت:

    درود بر کوجیمایه عزیز!!! واقعا فوقولاده هست کوجیما گیم

  • subject 16 گفت:

    ممنون مقاله جالبی بود … حالا من به چیزایی که توش اشاره نده بود اشاره می کنم 😀 😀
    ۱-اون دستبندی که در اول تریلر به دستان نورمن وصل با بیدار شدن نورمن فعال شد (تو مقاله گفته شده بود که دستبند باعث بیدار شدن نورمن شده ولی اینطور نیست.)
    ۲-در زیر بقل نورمن خالکوبی هست که من هنوز متوجه معنی اون نشدم (در دقیقه ۱:۵۵ می تونین اون رو در زیر بقل سمت چپ نورمن ببینین )
    ۳-در دقیقه ۲:۱۲ در طرف راست تصویر کنار نهنگ افتاده روی زمین یک جور سوختگی (یا یک چیز نارنجی رنگ) هست که ممکنه اثرات یک جور بمب باشه یا همچین چیزی …
    من چیز های دگ هم دیدم ولی مطمئن نیستم که درست باشن اما اگر خواستین اونا رو هم میگم (نکات خیلی خیلی ریزی هستن که شاید اصن مهم نباشن )
    امیدوارم این راز ها تا موقع انتشار بازی مخفی بمونه 😐 😐 😐

صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا
صبح روی چهار پا، عصر روی دو پا و شب روی سه پا؛ Death Stranding و ارتباطش با .P.T - گیمفا