نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا

نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | ۱۰ عنوان برتر و مورد انتظار JRPG

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا

۲ کلمه… فقط ۲ کلمه… نقش‌آفرینی… همین دو کلمه یعنی یک دنیای بسیار بززگ و پهناور که سال‌ ها خاطرات شیرین برای ما گیمر ها رقم زده است. بارها و بارها در کلی دنیاهای مختلف در کهکشان‌ های مختلف و با شخصیت‌ های مختلف دنیا را نجات داده‌ ایم، ستمگران را نابود کرده‌ ایم، به عشقمان رسیده‌ ایم یا وی را از دست داده‌ ایم، بر تخت پادشاهی نشسته‌ ایم یا ولیعهد واقعی را به تخت نشانده ایم. شکست خورده‌ ایم، گریه کرده ایم، بلند شده ایم، جنگیده ایم، تجربه کسب کرده‌ایم، قوی‌تر شده ایم، پیروز شده‌ ایم، خندیده‌ ایم، ذوق کرده ایم. به عمق سیاهچال ها رفته‌ ایم، انواع و اقسام هیولاها را شکست داده‌ایم و پرچم بشریت را بالا نگه داشته ایم. از انواع و اقسام آخرالزمان‌ ها جان سالم به در برده ایم و دوباره زندگی تشکیل داده ایم. باور کنید که می توانیم یک کتاب کامل از ماجراهایی که در عناوین نقش آفرینی از سر گذرانده ایم بنویسیم و با مرور کردن آن و زنده شدن خاطراتمان لبخند را بر گوشه لبان خود ببینیم. این‌ها خاطرات ماست نه هیچ کس دیگر. این خاطرات مال ماست و در حقیقت “واس ماس”.

ژانر نقش آفرینی یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین (اگر نگوییم محبوب ترین) سبک‌های عناوین رایانه ای در دنیاست که با گذر زمان از سال های دور تا به امروز محبوبیت آن در دنیا بیشتر و بیشتر شده است و حتی در کشورمان نیز می توانیم به وضوخ این مورد را مشاهده کنیم. دلیل این افزایش محبوبیت آن است که در زمان‌های گذشته حرف اول و آخر را در نقش آفرینی، بازی های ژاپنی می زدند و عناوین JRPG. عناوینی که برای بسیاری از افراد در دنیا بسیار سخت و پیچیده بودند و مخصوصا در کشورمان که گیمرها اصلا اطلاعات و توانایی و آگاهی از زبان نداشتند (حودمانیم، این عین حقیقت است مخصوصا در سال‌های گذشته) و بازی را فقط COD می دانستند، واقعا قابل بازی نبودند و بازیبازان ایرانی و بسیاری از بازیبازان دنیا حتی توانایی استفاده از منوهای آن ها را نیز نداشتند چه رسد به مبارزات تاکتیکی و نوبتی و شدیدا نیازمند استراتژی. با گذشت زمان و غلبه بیشتر عناوین نقش آفرینی غربی بر بازی های ژاپنی که بسیار مناسب تر برای بازیبازان راحت طلب تر بودند و اکشن شدن مبارزات و از بین رفتن منوهای پیچیده و … سبک نقش آفرینی نیز در دنیا و همینطور در کشورمان محبوب و محبوب تر شد تا به امروز که بسیاری از دوستان Bloodborne باز و Dark souls شده اند. هیچ گاه فراموش نمیکنم که چند سال قبل زمانی که یکی از دوستان در مورد یک بازی از من سوالی پرسید و من در پاسخ به او گفتم که این بازی RPG است، وی در جواب گفت “پس من باید بگیرم این بازی رو. من عاشق بازی جنگی و ار پی جی و مسلسل و .. هستم.” اکنون لااقل خدا را شکر اکثرا معنی RPG را دیگر می دانند!

final fantasy dissida 012 wallpaper background roaster characters square enix action rpg role playing game

سال‌ها خاطره از شخصیت‌های مختلف عناوینی مثل فاینال فانتزی را به دوش می‌کشیم.

درست است که عناوین نقش‎ آفرینی (Role Playing Game) یا RPG غربی و بازی‎ های نقش ‎آفرینی ژاپنی یا JRPG در حقیقت هر دو در زیر پرچم سبک محبوب نقش‎ آفرینی قرار دارند ولی واقعا زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند و جز در برخی کلیات و پایه های این سبک هیچ شباهت دیگری با هم ندارند. مثلا وقتی شما عنوانی مثل The Witcher III: Wild Hunt یا Mass Effect را با عناوینی مثل Persona، Star Ocean یا Final Fantasy مقایسه ‎کنید شاید در برخی موارد مشاهده شود که به غیر از دنیای بزرگ بازی و ماموریت های فرعی یا انتخاب های مختلف در طول بازی شباهت های دیگری بین این عناوین وجود ندارند. تازه این موارد هم همگی با هم بین بازی ها مشترک نیستند و شاید دو عنوان نقش‎  آفرینی غربی و ژاپنی تنها در یکی از این المان‎ ها شبیه هم باشند یا حتی یک شباهت نیز با هم نداشته باشند.

هر دو قالب غربی و شرقی ژانر نقش ‎آفرینی طرفدارها و علاقمندان خاص خود را دارند و عده ای هم مانند بنده طرفدار هر دو نوع این عناوین هستند. در سال‎ های اخیر محبوبیت عناوین نقش ‎آفرینی غربی در سطح دنیا برخلاف سال های قبل بیشتر شده است و کم‎کم، محبوبیت عناوین JRPG محدود به خود کشور ژاپن شده که البته در آنجا به طرزی دیوانه‎وار طرفدار دارد و هر ساله تعداد بسیار بسیار زیادی عنوان نقش‎ آفرینی ژاپنی، فقط در قالب نسخه ژاپنی در این کشور برای پلتفرم های مختلف به ویژه پلی استیشن و نینتندو منتشر می شود و در دیگر نقاط دنیا حتی نام آنها را نیز نمی شنویم. مثلا برای کنسول پلی استیشن ویتا که در سراسر دنیا واقعا بازی های زیادی برای آن منتشر نمی شود، وقتی به فروشگاه سونی و بخش بازی‎های مربوط به ویتا می‎رویم مشاهده می‎کنیم که اتفاقا تعداد بسیار زیادی بازی برای آن وجود دارد که اغلب آنها را حتی اسمشان را نیز نمی‎دانیم و همگی نقش ‏آفرینی‎های ژاپنی هستند.

kingdomhearts final mix plus wallpaper background square enix action jrpg rpg japanese role playing game

یادشان بخیر. امیدواریم عنوان جدید این سری نیز مانند قدیمی‌ها عمل کند.

البته هنوز هستند عناوین و فرنچایز های بزرگ و محبوب JRPG که در سراسر دنیا طرفداران خود را حفظ کرده اند و محبوبیت بالایی دارند و نسخه های غربی نیز برای آنها منتشر می شود و یا عناوین نقش آفرینی ژاپنی که در گذر زمان، کم کم بسیاری از المان های خود را به نقش افرینی های غربی متمایل کرده و تغییر داده اند، مثل مبارزات Turn-Based یا نوبتی که از پایه های عناوین نقش افرینی ژاپنی مثل فاینال فانتزی بوده اند ولی اکنون در نسخه‎های جدید مثل XIV و XV به جهت مقبولیت بیشتر بین کاربران نقاط مختلف دنیا، به مبارزات کاملا Real-Time یا همزمان تغییر یافته اند. در واقع بازی های JRPG نیز در مسیر افول عناوین ژاپنی که روزگاری قدرت مطلق بازار بازی های رایانه ای بودند قرار گرفتند و با افزایش مقبولیت عناوین غربی، سازندگان ژاپنی دریافتند که یا باید فرنچایز JRPG خود را رها کنند، یا بایستی تنها به انتشار در ژاپن فکر کنند و یا اگر خواهان سود جهانی هستند باید تغییراتی عمیق را در المان های بازی خود به سمت غربی شدن اعمال کنند که مشاهده کنند آیا این ریسک جواب خواهد داد یا خیر و این گونه بسیاری از بازی های JRPG یا کنارگذاشته شدند و یا اینقدر تغییر کردند که دیگر نشان زیادی از بازی های اولیه ندارند. اگر هم بخواهیم که نسخه های زاپنی عناوین JRPG محبوبمان که تنها در ژاپن منتشر می شوند را تجربه کنیم در اینجا هم بزرگترین دردسر وجود دارد و آن هم زبان جاپونی است! آن هم در عناوین نقش ‎آفرینی ژاپنی که باید اکثر وقت خود را در منوهای بازی بگذرانید.

ff heroes featured image 760x431

به هر کدام که نگاه می کنم دوره‌ای از زندگی‌ را به خاطر می‌آورم.

همان طور که در دنیا محبوبیت عناوین نقش آفرینی ژاپنی رو به کاهش رفته است بالطبع در کشور ما نیز همین طور شده و تعداد کسانی که اکنون هنوز علاقمند به تجربه نقش‌ آفرینی های ژاپنی هستند بسیار از قبل کمتر شده است و آن ها که باقی مانده‌اند نیز اکثرا از گیمرهای قدیمی هستند. در این مطلب قصد داریم تا سری به ژانر تاریخ‌ ساز JRPG بزنیم و تعدادی از برترین عناوین این سبک که می توانیم ظرف امسال و سال آینده منتظر انتشار آن ها باشیم را برای شما عزیزان معرفی کنیم تا شاید برخی از شما به تعدادی از این عناوین علاقمند شوید و آنها را به لیست خرید خود اضافه کنید تا به این طریق تعداد کاربران بیشتری در کشورمان با این ژانر که تعدادی از بزرگ ترین بازی‌ های تاریخ را در زیرشاخه خود می ‌بیند، آشنا شوند و لذت برخی از عناوین را از دست ندهند.

در این مطلب به بررسی ۱۰ عنوان برتر و مورد انتظار JRPG که سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ منتشر خواهند شد پرداخته و آنها را معرفی می‌ کنیم. لازم به ذکر است که ترتیب و انتخاب این عناوین بر اساس نظر شخصی نویسنده صورت گرفته است و ممکن است برخی از شما عناوین دیگری در ذهن داشته باشید یا ترتیب دیگری را برای این لیست بچینید. پس اگر مشتاق هستید که با تعدادی عنوان نقش‌آفرینی ژاپنی عالی آشنا شوید با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مقاله “۱۰ عنوان برتر و مورد انتظار JRPG” همراه شوید.

۱۰- World of Final Fantasy

world of final fantasy characters and mega mirage summons

World of Final Fantasy

سازنده: Square Enix

تاریخ انتشار: ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ ( ۴ آبان ۱۳۹۵)

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, PlayStation Vita

بدون شک یکی از جالب‌ ترین و جذاب‌ ترین عناوین این لیست بازی World of Final Fantasy است که حدودا ۲ ماه دیگر منتشر خواهد شد. به هر حال عنوانی که در قسمتی از نام آن Final Fantasy وجود داشته باشد با یک دید دیگر در دنیا به آن نگاه می‌کنند و انتظارات بیشتری از آن دارند حتی اگر یک بازی کاملا فرعی و جانبی از این سری باشد. World of Final Fantasy از یک داستان کاملا جدید با گروهی از شخصیت‌ های کاملا جدید را دنبال می کند که با برخی از قهرمانان آشنای این سری که طی سال‌ ها محبوب ما بوده اند همکاری می‌ کنند. همچنین سیستم مبارزه نوبتی فعال (Active Time Battle system) نیز که در این عنوان استفاده شده است طرفداران را به یاد عناوین اصلی و قدیمی‌تر این سری محبوب می‌ اندازد. بازیبازان می‌ توانند هیولاها را احضار کنند، و یا از Mirage ها در مبارزه استفاده کنند.

woff chibi battle

عنوانی بسیار جالب و جذاب.

از آن‌جا که تعداد این Mirage ها برای استفاده در مبارزات بسیار زیاد است ترکیبات (COMBINATION) بسیار زیاد و متنوعی برای بکارگیری آنها توسط بازی‌بازان ممکن و میسر است. استفاده از ترکیبات درست این Mirage ها در بازی بدون شک کلید اصلی موفقیت در مبارزات این عنوان نقش‌ آفرینی تحسین‌ برانگیز است. World of Final Fantasy در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ برابر با ۴ آبان ۱۳۹۵ در سراسر دنیا منتشر خواهد شد. پلتفرم‌ های مقصد این عنوان شامل کنسول‌های PlayStation 4 و PlayStation Vita می‌ باشند. شاید نکته جالبی که در عناوین این لیست مشاهده می‌کنید این باشد که اکثر این بازی ها در انحصار پلی استیشن هستند و کمتر عنوانی از آنها نام کنسول مایکروسافت یا رایانه های شخصی را در کنار خود می‌بیند. دلیلی اصلی این موضوع نیز به نوع سبک این عناوین باز می گردد و از آنجا که از قدیم تاکنون بازی های سبک JRPG بیشتر در ژاپن و برای کنسول های ژاپنی پلی استیشن و نینتدو منتشر شده است، بازیبازان دارای ایکس باکس یا رایانه های شخصی آشنایی زیادی با آن ها ندارند و شرکت های سازنده نیز ریسک انتشار این بازی ها برای دیگر کنسول ها را نمی کنند.

۹- The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II 

trails of cold steel ii

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II

سازنده: Nihon Falcom

تاریخ انتشار: پاییز ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation Vita

طرفداران نسخه اول The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel شدیدا در عطش تجربه ادامه ماجراهای این بازی هستند مخصوصا با توجه به پایان cliffhanger بازی در نسخه اول. خوشبختانه استودیو Nihon Falcom به مانند مدت اخیر هنوز نسبت به طرفداران و مخاطبان غربی خود نیز وفادار است و سازندگان قول یک ترجمه عالی و باکیفیت برای مناطق مختلف دنیا را به طرفداران خود داده‌اند به ویژه این که سری The Legend of Heroes بسیار بر پایه دیالوگ‌ های سنگین بنا شده است و اگر قرار باشد که ترجمه‌ای ضعیف صورت گیرد بهتر است تا اصلا بازی ترجمه نشود زیرا اصل آن نیز به خطر می‌ افتد و از ارزش آن کم می‌ شود ولی خوشبختانه سازندگان به این موارد آگاه هستند. عناوین The Legend of Heroes یک لقمه حاضر و آماده و جذاب نقش‌ آفرینی هستند که هر چند تا سطح شاهکار بودن فاصله زیادی دارند ولی با استفاده از پایه‌ های کلاسیک و اساسی سبک نقش‌ آفرینی در کنار المان‌ های جدید و نو برای تازه نگه‌ داشتن بازی، کاری کرده‌اند تا تبدیل به یکی از سری عناوین محبوب و بسیار دوست‌ داشتنی این ژانر شوند.

legend of heroes trails of cold steel 5

شدیدا منتظر اتفاقات نسخه دوم این سری هستیم.

منطقی است اگر انتظار داشته باشیم که The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II نیز بتواند بازخوردهای نسخه اول را دریافت نماید و قطعا کسانی که از بازی اول لذت زیادی برده‌اند می‌ توانند مطمئن باشند که در نسخه دوم نیز موارد بسیاری را برای لذت بردن حتی بیشتر از شماره نخست از بازی خواهند یافت. در سبک نقش آفرینی ژاپنی تعداد عناوین زیادی وجود دارند که نه انقلابی و شاهکار هستند و نه معمولی و ضعیف؛ بلکه عناوینی قدرتمند و زیبا هستند که تمام معیارهای لازم برای یک بازی کامل بودن را دارا هستند؛ قطعا عناوین The Legend of Heroes نیز از همین دست عناوین هستند که همواره کیفیت خوب خود را در یک سطح نگاه داشته‌اند و نه انتظار شاهکار از آن ها داریم و نه یک بازی ضعیف. The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II در پاییز سال ۲۰۱۶ (سال ۱۳۹۵) برای مخاطبین غربی انتشار خواهد یافت. پلتفرم‌ های مقصد این عنوان شامل کنسول‌ های PlayStation 3 و PlayStation Vita خواهند بود.

۸- Valkyria: Azure Revolution

bookwalker ۱۱۱۸۲۰۱۵ ۴۰۶۱۰ pm bookwalker for windows viewing screen

Valkyria: Azure Revolution

سازنده: Media.Vision

تاریخ انتشار: پاییز ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) در ژاپن

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

Valkyria: Azure Revolution روایت گر یک داستان فرعی است که در دنیای سری عناوین محبوب سگا یعنی Valkyria Chronicles اتفاق می‌ افتد. هر چند که این نسخه هنوز برای انتشار در غرب معرفی نشده است ولی با توجه به انتشار اخیر Valkyria Chronicles Remastered در سراسر جهان که بازخورد های بسیار خوبی را نیز دریافت کرد، این امر بعید به نظر نمی‌ رسد. Azure Revolution در گام نخست قرار بود تا سیستم عمیق مبارزات استراتژی تاکتیکی این سری را با یک سیستم مبارزات اکشن‌تر تعویض کند اما پس از بازخوردها و فیدبک‌ هایی که سگا از طرفداران دریافت کرد، کار مجدد را به جان خرید و مجددا سیستم مبارزات آن را بسیار شبیه به عناوین همیشگی این فرنچایز طراحی کردند. می توان گفت هیچ عنوانی تاکنون به مانند سری عناوین valkyria نتوانسته است تا ۳ سبک اکشن، استراتژی و نقش آفرینی تاکتیکی را طوری با هم ترکیب کند که طرفداران هر ۳ ژانر از آن لذت ببرند و در هرکدام از این بخش ها یک بازی کامل به نظر برسد.

valkyria azure new 1200x675

هیچ عنوانی مانند سری valkyria نتوانسته تا ۳ سبک اکشن، استراتژی و نقش آفرینی تاکتیکی را طوری با هم ترکیب کند که طرفداران هر ۳ ژانر از آن لذت ببرند.

همچنین باید گفت تصاویر و اسکرین‌ شات های جدیدی که اخیرا از بازی منتشر شده است نشان‌ دهنده سبک گرافیکی سل‌شید فوق العاده زیبا و جذاب بازی است که در همان نگاه اول دل کاربران و طرفداران را می‌ برد. سگا در این نسخه با شنیدن صحبت‌ ها و بازخورد های طرفداران بازی اعلام کرد که با توجه به نظر آن‌ ها بازی را تغییر خواهد داد و همچنین سازندگان بازی اظهار داشتند شنیدن نظرات کاربران برای آنها بسیار انگیزه‌ بخش بوده است. قطعا شنیدن نظرات طرفداران و علاقمندان برای ساخت یک بازی از سوی سازندگان، تاثیرات مثبتی بر روی بازی خواهد داشت زیرا که در نهایت همان طرفداران هستند که قرار است بازی را بخرند و برای آن هزینه کنند پس چه بهتر که یک عنوان مطابق با نظر و باب میل ان ها ساخته شود. عنوان Valkyria: Azure Revolution در پاییز ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) در ژاپن منتشر خواهد شد و همان گونه که پیش‌تر اعلام شد فعلا خبری از معرفی نسخه غربی بازی در کار نبوده است. این عنوان به صورت انحصاری برای پلتفرم نسل هشتمی سونی یعنی PlayStation 4 عرضه خواهد شد.

۷- Tales of Berseria 

berseria world 1

Tales of Berseria

سازنده: Bandai Namco

تاریخ انتشار: ۳ ماهه نخست ۲۰۱۷ (زمستان ۱۳۹۵) در آمریکا

پلتفرم مقصد: PlayStation 3 (Japan), PlayStation 4, PC

سری عناوین نقش آفرینی Tales نیز از آن دست فرنچایزهایی هستند که سابقه بسیاری دارند و با توجه به علاقمندی بازیبازان غربی و داشتن طرفداران نسبتا پرتعداد در خارج از ژاپن، هنوز هم نسخه‌های غربی برای عناوین این سری منتشر می‌شود. عنوان Tales of Berseria نخستین بازی در سری عناوین محبوب Tales است که تنها یک شخصیت اصلی مونث را دارا خواهد بود. بازی‌بازان در این عنوان ماجراهای Velvet Crowe را دنبال خواهند کرد، یک دزد دریایی که اتفاقات گذشته زندگی وی رهایش نمی‌ کنند. تا به امروز اطلاعات خیلی زیاد و دقیقی در مورد این بازی منتشر نشده است ولی باندای نامکو از آن به عنوان “distant prequel to Tales of Zestiria” نام برده است، یعنی یک نسخه پیش‌درآمد بر بازی Tales of Zestiria منتها با فاصله زمانی خیلی زیاد از عنوان ذکر شده.

tales of berseria screenshot combat thumb

عناوین سری Tales نیز تاریخچه‌ای طولانی دارند و طرفداران خاص خود را نیز دارا هستند.

همچنین سازندگان بازی اعلام کرده اند که داستان این نسخه کاملا مستقل از سایر عناوین است که البته این چیز عجیبی نیست زیرا در سری Tales همواره به همین شکل بوده است. در Tales of Berseria نیز مانند رسم همیشگی این سری، بازی از سیستم مبارزات اکشن برپایه کمبو استفاده می‌کند که این خصوصیت این فرنچایز آن را از بقیه نقش‌ آفرینی‌های ژاپنی متمایز می‌ سازد. شاید یکی از دلایلی که این سری در غرب نیز طرفداران زیادی دارد و نسخه‌ های غربی آن نیز منتشر می‌‌شود، همین سیستم مبارزات اکشن غیر نوبتی آن باشد. Tales of Berseria در  ۳ ماهه نخست ۲۰۱۷ (زمستان ۱۳۹۵) در آمریکای شمالی منتشر خواهد شد و کاربران پلتفرم‌ های PlayStation 3 ،PlayStation 4 و PC می‌ توانند آن را خریداری نمایند. البته لازم به ذکر است که نسخه نسل هفتمی این بازی برای کنسول پلی استیشن ۳ تنها در کشور ژاپن منتشر خواهد شد و شاهد انتشار نسخه غربی آن نخواهیم بود.

۶- Final Fantasy XII: The Zodiac Age

large

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

سازنده: Square Enix

تاریخ انتشار: ۲۰۱۷

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

از زمان انتشار بازی در سال ۲۰۰۶ بر روی کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن ۲، دیگر خبری از عنوان محبوب Final Fantasy XII نبود مگر آن که به سراغ کنسول‌ های قدیمی و خاک گرفته خود می‌ رفتید. طرفداران بازی درخواست‌ های بسیار زیادی را برای انتشار نسخه ریمستر این عنوان داشتند مخصوصا از زمانی که یکی دو سال قبل شایعه ساخت و انتشار این نسخه بر سر زبان‌ ها افتاد. خوشبختانه مجبور نبودیم تا زیاد هم منتظر بمانیم و بعد از آن طی مدت کوتاهی Final Fantasy XII: The Zodiac Age معرفی شد. در این نسخه بازی با کیفیت HD اجرا می‌شود و همچنین برخی تغییرات گرافیکی و بهبود هایی نیز بر روی آن اعمال خواهد شد. قطعا تحدید خاطرات خوب با این عنوان با کیفیت نسل هشتمی و وضوح HD می تواند بسیار برای طرفداران لذت بخش باشد؛ مخصوصا با تغییرات دیگری که صورت گرفته است و مواردی که به بازی اضافه شده اند. در ادامه این موارد را برای شما عزیزان معرفی خواهم کرد.

q27f4tthuswfx52lukwl

لیستی این‌چنینی بدون ۲-۳ عنوان فاینال فانتزی اصلا نمی‌شود.

 در این نسخه یک سیستم شغل جدید و بسیار جذاب و کار‌آمد به کار گرفته شده است که قبلا تنها در نسخه ژاپنی بازی وجود داشت و هیچ گاه به نسخه‌ های غربی راه نیافت. همچنین معرفی سطوح دشواری بالاتر و یک حالت ۱۰۰ مرحله‌ای آزمایشی (Trial) نیز مزید بر علت شده است تا بازگشت به دنیای Ivalice از همیشه جذاب‌ تر به نظر برسد. از این‌ ها گذشته شما در بازی یک دزد فضایی هستید. کیست که از این تجربه بدش بیاید؟ Final Fantasy XII: The Zodiac Age در زمان نامعلومی در سال ۲۰۱۷ به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد. امیدوار هستیم تا هر چه زودتر شاهد اعلام زمان انتشار این عنوان از سوی سازندگان بازی باشیم و برای تجربه این عنوان خاطره انگیز و زیبا لحظه شماری کنیم.

۵- Persona 5

dv0ecqkw1iz6rbmxptdq

Persona 5

سازنده: Atlus

تاریخ انتشار: ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۵ شهریور ۱۳۹۵)

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation ۴

سری عناوین نقش‌آفرینی Persona یکی از محبوب‌ ترین فرنچایز‌های این ژانر در طول تاریخ و در کشور ژاپن به شمار می‌ رود و انواع و اقسام نسخه‌ های مختلف این سری در سرزمین آفتاب تابان منتشر شده است، اما چند سالی است که این سری زیبا توجه کاربران و مخاطبان غربی را نیز به خود جلب کرده است. بدون شک در این مسئله، انتشار نسخه‌ های غربی عناوینی مثل Persona 3 و Persona 4: Golden کاملا تاثیرگذار بوده است و این عناوین با شخصیت‌ پردازی‌های فوق‌ العاده و داستان‌ گویی تحسین‌ برانگیز خود موفق شده‌اند تا نظر کاربران و منتقدان غربی را نیز با خود همراه کنند. به طور کلی تعداد عناوین و فرنچایزهای نقش آفرینی ژاپنی که به محبوبیت جهانی نیز دست یافته اند و توانسته اند تا در غرب نیز به مانند ژاپن محیوی شوند، زیاد نیست و عناوینی که به این موفقیت دست یافته اند دارای کیفیت بسیار بالایی بوده اند که خود را در دل بازیبازان غربی که چشم و گوششان از ویچر و مس افکت و … پر است جای داده اند و حاضرند تا برای آنها هزینه کنند. سری Persona به یقین از همین فرنچایزها است که با گذشت زمان در دنیا محبوب و محبوب تر شده است.

۲۸۵۸۳۳۰ p2

یکی از موردانتظارترین عناوین برای نقش‌آفرینی بازان سراسر دنیا…

تمامی اطلاعات و ویدئو‌ های مختلفی که تا به امروز از نسخه پنجم سری اصلی این عنوان منتشر شده است نشان‌ گر این بوده که Persona 5 بدون تردید برترین و زیباترین نسخه در تاریخ این فرنچایز تا به امروز خواهد بود. مطابق معمول هم بازی‌بازان ژاپنی لازم نیست تا زیاد برای تجربه این بازی صبر کنند و بازی خیلی زودتر برای آن‌ ها منتشر می‌ شود ولی مخاطبان غربی باید صبر کنید تا این عنوان که دقیقا در روز ولنتاین منتشر خواهد شد دل آنها را در این روز بدزدد! نسخه ژاپنی عنوان Persona 5 در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۵ شهریور ۱۳۹۵) منتشر خواهد و کاربران غربی باید تا فبریه ۲۰۱۷ صبر کنند تا موفق به تجربه بازی شوند. این عنوان برای کنسول‌ های خانگی نسل هفتم و هشتم سونی یعنی  PlayStation 3 و PlayStation 4 منتشر خواهد شد و دارندگان کنسول نسل هفتمی سونی نیز می‌ توانند تا از تجربه یکی از معدود عناوینی که هنوز برای این کنسول نیز منتشر خواهد شد لذت ببرند.

۴- Kingdom Hearts 3

kingdom hearts 3 are the gummi ship sections really gone kingdom hearts 3 338882

Kingdom Hearts 3

سازنده: Square Enix

تاریخ انتشار: TBA

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, Xbox One

یکی از پرخاطره‌ ترین و جذاب‌ ترین عناوین نقش‌ آفرینی در سال‌ های تقریبا دور، سری بازی‌ های زیبای Kingdom Hearts بودند که در هر شماره خود ما را در غرق در دنیای خود می‌ کردند و بازیبازان را به دل دنیاهای عناوین مختلف دیزنی می‌ بردند تا با انواع و اقسام شخصیت‌ های آشنا و محبوب خود از میکی ماوس گرفته تا زیبای خفته و دونالد داک و … دیدار کنیم. ترکیب یک عنوان نقش‌ آفرینی جذاب با کلی المان‌ های سرگرم‌ کننده گیم پلی و این همه دنیا و شخصیت‌ های محبوب، سبب شدند تا فرنچایزی خلق شود که بسیاری از بازیبازان و علاقمندان نقش‌ آفرینی را شیفته خود کند و همواره و تا همیشه از آن‌ها به نیکی یاد کنند. عناوینی مثل Kingdom Hearts: Chain of Memories ,Kingdom Hearts II ,Kingdom Hearts Kingdom Hearts 358/2 Days ,Kingdom Hearts Birth by Sleep ,Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance ,Kingdom Hearts χ و … هرکدام یادآور روزهای بسیار خوبی برای بازیبازان قدیمی هستند و قطعا دانستن این که یک نسخه جدید از این سری در حال ساخت است خبری بسیار شیرین و خوش است.

kingdom hearts 3 gameplay

باز هم ماجراجویی در دل دنیاهای مختلف و پر از خاطره و دیدار با شخصیت‌هایی محبوب و نام آشنا…

البته باید به نکته‌ای اشاره کرد و آن هم این است که می‌ توان سری Kingdom Hearts را تنها به عنوان یک اکشن‌ نقش‌ آفرینی و نه از نوع ژاپنی محسوب کرد، زیرا بسیاری از المان‌ های آن شبیه به عناوین غربی است اما به واسطه قدمت این عنوان در بین نقش آفرینی‌ های ساخت ژاپن و البته شباهت‌ هایی که در برخی المان‌ های خود با این سبک عناوین دارد، نسخه سوم بازی را در این لیست جای دادم و بیشتر به آن از منظر یکی از موردانتظار ترین نقش‌ آفرینی های ساخت ژاپن نگاه کردم. نسخه سوم این سری محبوب از همان زمان معرفی و نمایش اولین تریلر خود، بسیار محبوب شد و طرفداراین که روزشماری می‌ کردند برای معرفی یک نسخه جدید از این سری، به آرزوی خود رسیدند. هر چند که هنوز تاریخ انتشار مشخصی را دریافت نکرده است اما به هر حال خیالمان راحت است که  Kingdom Hearts 3 در حال ساخت است و خواهیم توانست بار دیگر با کیفیت نسل هشتم، خاطرات بسیار خوب و قدیمی خود از این سری محبوب را زنده کنیم.

۳- Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

maxresdefault

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

سازنده: Level-5

تاریخ انتشار: TBA

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

زمانی که عنوان بی‌ نظیر استودیو خوش‌نام Level-5 یعنی Ni No Kuni: Wrath of the White Witch در سال ۲۰۱۱ (۲۰۱۳ در آمریکا و اروپا) منتشر شد بازی‌بازان به سرعت عاشق دنیای فوق‌ العاده زیبا و فانتزی، طراحی هنری عالی و داستان بسیار احساسی و زیبای بازی شدند و این عنوان لقب یکی از برترین عناوین انحصاری پلی‌استیشن ۳ را به خود اختصاص داد. به واقع می‌ گویم که اگر شما این الماس گرانبها را از دست داده‌اید هم اکنون به سراغ کنسول خود رفته و آن را دانلود کنید و به بازی بپردازید زیرا می‌توانم به جرات بگویم هنوز هم از تمام بازی‌های نسل هشتمی که پشت سر هم منتشر می‌شوند زیباتر است. Ni No Kuni از آن عناوینی است که قطعا ارزش آن را دارد تا مجددا به کنسول نسل هفتمی خود بازگردید و آن را تجربه کنید.

ni no kuni 2 revenant kingdom ps4 fightscene screenshot 646x325

نسخه اول این سری واقعا رویایی بود و یکی از برترین انحصاری‌های پلی استیشن ۳ لقب گرفت.

زمانی که سونی در اواخر سال ۲۰۱۵ نسخه دوم این سری با نام Ni No Kuni II: Revenant Kingdom را معرفی کرد، خیلی زود این بازی تبدیل به یکی از مورد انتظارترین عناوین برای بازیبازان به ویژه علاقمندان سبک نقش‌ آفرینی شد. نسخه دوم داستانی کاملا جدید با شخصیت هایی جدید را بازگو می‌ کند که در دنیای Ni No Kuni رخ می‌ دهد. در این نسخه می‌ توانیم انتظار شخصیت‌ های دوست‌داشتنی‌تر، مبارزات جذاب‌تر و همچنین جادوهای بیشتری را نسبت به نسخه اول داشته باشیم. خوشبختانه می‌ توانیم انتظار انتشار اطلاعات بسیار بیشتری از این عنوان را در مراسم Tokyo Game Show یا PlayStation Experience در ماه‌ های پیش رو داشته باشیم. این عنوان که هنوز زمان انتشار مشخصی ندارد به طور انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد.

۲- Final Fantasy XV

final fantasy xv cover 2016

Final Fantasy XV

سازنده: Square Enix

تاریخ انتشار: ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ ( ۹ آذر ۱۳۹۵)

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, Xbox One

بدون شک بسیاری از بازیبازان در سرتاسر دنیا مدت هاست که منتظر انتشار عنوان زیبای Final Fantasy XV هستند، حتی کسانی که شاید نسخه‌ های قبلی این فرنچایز را تجربه نکرده اند، اما به دلیل نمایش‌های بی‌ نظیر و زیبای این بازی پی به پتانسیل فوق‌ العاده آن برده‌اند و از هم اکنون آن را در لیست خرید خود قرار داده‌ یا پیش خرید کرده اند. طرفداران مدتها و سال‌های زیادی است که منتظر این بازی هستند زیرا در حقیقت Final Fantasy XV اولین بار در سال ۲۰۰۶ با نام Final Fantasy Versus XIII معرفی شده بود و طی دوره‌ای ۱۰ ساله به اینجا رسیده است. حتی این سوال پیش آمده بود که آیا اصلا این عنوان ساخته و تکمیل خواهد شد یا خیر و البته تعدادی از طرفداران قدیمی نیز از مدرنیزه شدن بیش از حد المان‌ های بازی ناراضی بودند.

ffxv worldwide release

آیا سرانجام خواهیم توانست پس از سال‌ها انتظار و تفییر نام و تاخیر و … این بازی را تحربه کنیم، مخصوصا با تاخیر مجدد و ۲ ماهه بازی.

 Square Enix به وضوح در این نسخه، بازی را به سمت مبارزات همزمان (نه نوبتی) و برپایه اکشن بیشتر سوق داده بود و همچنین تاکید بیشتر بر روایت داستان توسط شخصیت های واقعی و احساسات آن‌ها در بازی مشهود به نظر می‌ رسید. نکته این‌جاست که چه طرفدار قدیمی این سری باشید، چه نباشید، چه از تغییرات بازی راضی باشد و چه نباشید، این موضوع که Final Fantasy XV  بعد از ۱۰ سال یک تاریخ انتشار مشخص دارد و می‌ توانیم یک نسخه جدید و شماره دار از این فرنچایز فوق‌‌ العاده را تجربه کنیم، واقعیتی است که به شیرینی یک رویاست. هر چند که بازی جدیدا با یک تاخیر مخدد ۲ ماهه روبرو شد و از سپتامبر به نوامبر موکول شد اما قطعا هر تاخیری بهتر از ناقص منتشر شدن بازی است. باید تا ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ ( ۹ آذر ۱۳۹۵) صبر کنیم تا ببینیم سفر جاده‌ای پرماجرا و خطرناک پسرهای قصه Final Fantasy XV المان‌های لازم برای تبدیل شدن به یک بازی فراموش ‌نشدنی را دارد یا خیر.

۱- Final Fantasy VII Remake

ffvii1

Final Fantasy VII Remake

 سازنده: Square Enix, CyberConnect2, Epic Games

تاریخ انتشار: TBA

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

یکی از عناوینی که در طول تاریخ بازی‌ های رایانه‌ای بیشترین درخواست‌ ها از سوی طرفداران برای انتشار نسخه بازسازی شده آن به سازندگان داده شده بود، شاهکاری بی نظیر و خاطره‌انگیز به نام Final Fantasy VII است که بی‌ شک محبوب‌ ترین نسخه این سری فوق‌ محبوب تاکنون به شمار می‌ رود. گمان می‌ کنم محبوبیت این فرنچایز همین‌جا با حضور ۴ عنوان Final Fantasy در این لیست ۱۰ شماره‌ای و قرار گرفتن آنها در جایگاه نخست واضح و مبرهن باشد، لا اقل برای بنده! پس از سال‌ ها تقاضا برای ساخت نسخه بازسازی شده شماره هفتم این سری، سرانجام در مراسم E3 سال ۲۰۱۵ بود که این نسخه معرفی گردید و موجی از شور و شوق و هیجان را در میان حاضرین در سالن و کاربران سراسر دنیا به راه انداخت. Final Fantasy VII Remake که بازسازی عنوان اصلی سال ۱۹۹۷ محسوب می‌ شود، روایتگر قصه یکی از محبوب ترین شخصیت های دنیای بازی های رایانه‌ای یعنی Cloud Strife است و حول محور مبارزات او به همراه گروه مقاومت AVALANCHE در برابر گروه فاسد Shinra megacorporation و رهبر آنها Sephiroth (که وی نیز یکی از محبوب‌ ترین نقش‌ های منفی در دنیای بازی ‌ها محسوب می‌ شود) می‌ گردد.

ff7 2

هیجانی به اندازه یک دنیا برای تجربه دوباره این بازی…

مبارزات بازی در این نسخه بناست تا بر پایه سیستم اکشن هم زمان (real-time action) با المان‌ های استراتژی شبیه به عنوان Dissidia Final Fantasy، پیاده شود. آقای Yoshinori Kitase که کارگردان نسخه اصلی این عنوان به شمار می‌ رود این بار در نسخه بازسازی شده در نقش تهیه‌کننده بازی حاضر شده است و آقای Tetsuya Nomura به عنوان کارگردان بازی انجام وظیفه می‌ کند. همچنین مشخص گردید که به منظور این که سازندگان مجبور نشوند تا هیچ بخشی از بازی را حذف کنند انتشار آن به صورت بخش بخش یا اپیزودیک انجام بگیرد که بازخوردهای مثبت و منفی زیادی را به همراه داشت. به هر حال بایستی تا زمان انتشار Final Fantasy VII Remake صبر کنیم تا مشاهده کنیم که سرانجام یکی از موردانتظارترین بازسازی‌ های تاریخ بازی‌ های رایانه‌ای به کجا ختم خواهد شد. بازی در حال حاضر تاریخ انتشار مشخصی ندارد اما به مانند تقریبا تمامی عناوین این لیست، به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا