نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا

نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | ۱۰ عنوان برتر و مورد انتظار JRPG

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا

۲ کلمه… فقط ۲ کلمه… نقش‌آفرینی… همین دو کلمه یعنی یک دنیای بسیار بززگ و پهناور که سال‌ ها خاطرات شیرین برای ما گیمر ها رقم زده است. بارها و بارها در کلی دنیاهای مختلف در کهکشان‌ های مختلف و با شخصیت‌ های مختلف دنیا را نجات داده‌ ایم، ستمگران را نابود کرده‌ ایم، به عشقمان رسیده‌ ایم یا وی را از دست داده‌ ایم، بر تخت پادشاهی نشسته‌ ایم یا ولیعهد واقعی را به تخت نشانده ایم. شکست خورده‌ ایم، گریه کرده ایم، بلند شده ایم، جنگیده ایم، تجربه کسب کرده‌ایم، قوی‌تر شده ایم، پیروز شده‌ ایم، خندیده‌ ایم، ذوق کرده ایم. به عمق سیاهچال ها رفته‌ ایم، انواع و اقسام هیولاها را شکست داده‌ایم و پرچم بشریت را بالا نگه داشته ایم. از انواع و اقسام آخرالزمان‌ ها جان سالم به در برده ایم و دوباره زندگی تشکیل داده ایم. باور کنید که می توانیم یک کتاب کامل از ماجراهایی که در عناوین نقش آفرینی از سر گذرانده ایم بنویسیم و با مرور کردن آن و زنده شدن خاطراتمان لبخند را بر گوشه لبان خود ببینیم. این‌ها خاطرات ماست نه هیچ کس دیگر. این خاطرات مال ماست و در حقیقت “واس ماس”.

ژانر نقش آفرینی یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین (اگر نگوییم محبوب ترین) سبک‌های عناوین رایانه ای در دنیاست که با گذر زمان از سال های دور تا به امروز محبوبیت آن در دنیا بیشتر و بیشتر شده است و حتی در کشورمان نیز می توانیم به وضوخ این مورد را مشاهده کنیم. دلیل این افزایش محبوبیت آن است که در زمان‌های گذشته حرف اول و آخر را در نقش آفرینی، بازی های ژاپنی می زدند و عناوین JRPG. عناوینی که برای بسیاری از افراد در دنیا بسیار سخت و پیچیده بودند و مخصوصا در کشورمان که گیمرها اصلا اطلاعات و توانایی و آگاهی از زبان نداشتند (حودمانیم، این عین حقیقت است مخصوصا در سال‌های گذشته) و بازی را فقط COD می دانستند، واقعا قابل بازی نبودند و بازیبازان ایرانی و بسیاری از بازیبازان دنیا حتی توانایی استفاده از منوهای آن ها را نیز نداشتند چه رسد به مبارزات تاکتیکی و نوبتی و شدیدا نیازمند استراتژی. با گذشت زمان و غلبه بیشتر عناوین نقش آفرینی غربی بر بازی های ژاپنی که بسیار مناسب تر برای بازیبازان راحت طلب تر بودند و اکشن شدن مبارزات و از بین رفتن منوهای پیچیده و … سبک نقش آفرینی نیز در دنیا و همینطور در کشورمان محبوب و محبوب تر شد تا به امروز که بسیاری از دوستان Bloodborne باز و Dark souls شده اند. هیچ گاه فراموش نمیکنم که چند سال قبل زمانی که یکی از دوستان در مورد یک بازی از من سوالی پرسید و من در پاسخ به او گفتم که این بازی RPG است، وی در جواب گفت “پس من باید بگیرم این بازی رو. من عاشق بازی جنگی و ار پی جی و مسلسل و .. هستم.” اکنون لااقل خدا را شکر اکثرا معنی RPG را دیگر می دانند!

final fantasy dissida 012 wallpaper background roaster characters square enix action rpg role playing game

سال‌ها خاطره از شخصیت‌های مختلف عناوینی مثل فاینال فانتزی را به دوش می‌کشیم.

درست است که عناوین نقش‎ آفرینی (Role Playing Game) یا RPG غربی و بازی‎ های نقش ‎آفرینی ژاپنی یا JRPG در حقیقت هر دو در زیر پرچم سبک محبوب نقش‎ آفرینی قرار دارند ولی واقعا زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند و جز در برخی کلیات و پایه های این سبک هیچ شباهت دیگری با هم ندارند. مثلا وقتی شما عنوانی مثل The Witcher III: Wild Hunt یا Mass Effect را با عناوینی مثل Persona، Star Ocean یا Final Fantasy مقایسه ‎کنید شاید در برخی موارد مشاهده شود که به غیر از دنیای بزرگ بازی و ماموریت های فرعی یا انتخاب های مختلف در طول بازی شباهت های دیگری بین این عناوین وجود ندارند. تازه این موارد هم همگی با هم بین بازی ها مشترک نیستند و شاید دو عنوان نقش‎  آفرینی غربی و ژاپنی تنها در یکی از این المان‎ ها شبیه هم باشند یا حتی یک شباهت نیز با هم نداشته باشند.

هر دو قالب غربی و شرقی ژانر نقش ‎آفرینی طرفدارها و علاقمندان خاص خود را دارند و عده ای هم مانند بنده طرفدار هر دو نوع این عناوین هستند. در سال‎ های اخیر محبوبیت عناوین نقش ‎آفرینی غربی در سطح دنیا برخلاف سال های قبل بیشتر شده است و کم‎کم، محبوبیت عناوین JRPG محدود به خود کشور ژاپن شده که البته در آنجا به طرزی دیوانه‎وار طرفدار دارد و هر ساله تعداد بسیار بسیار زیادی عنوان نقش‎ آفرینی ژاپنی، فقط در قالب نسخه ژاپنی در این کشور برای پلتفرم های مختلف به ویژه پلی استیشن و نینتندو منتشر می شود و در دیگر نقاط دنیا حتی نام آنها را نیز نمی شنویم. مثلا برای کنسول پلی استیشن ویتا که در سراسر دنیا واقعا بازی های زیادی برای آن منتشر نمی شود، وقتی به فروشگاه سونی و بخش بازی‎های مربوط به ویتا می‎رویم مشاهده می‎کنیم که اتفاقا تعداد بسیار زیادی بازی برای آن وجود دارد که اغلب آنها را حتی اسمشان را نیز نمی‎دانیم و همگی نقش ‏آفرینی‎های ژاپنی هستند.

kingdomhearts final mix plus wallpaper background square enix action jrpg rpg japanese role playing game

یادشان بخیر. امیدواریم عنوان جدید این سری نیز مانند قدیمی‌ها عمل کند.

البته هنوز هستند عناوین و فرنچایز های بزرگ و محبوب JRPG که در سراسر دنیا طرفداران خود را حفظ کرده اند و محبوبیت بالایی دارند و نسخه های غربی نیز برای آنها منتشر می شود و یا عناوین نقش آفرینی ژاپنی که در گذر زمان، کم کم بسیاری از المان های خود را به نقش افرینی های غربی متمایل کرده و تغییر داده اند، مثل مبارزات Turn-Based یا نوبتی که از پایه های عناوین نقش افرینی ژاپنی مثل فاینال فانتزی بوده اند ولی اکنون در نسخه‎های جدید مثل XIV و XV به جهت مقبولیت بیشتر بین کاربران نقاط مختلف دنیا، به مبارزات کاملا Real-Time یا همزمان تغییر یافته اند. در واقع بازی های JRPG نیز در مسیر افول عناوین ژاپنی که روزگاری قدرت مطلق بازار بازی های رایانه ای بودند قرار گرفتند و با افزایش مقبولیت عناوین غربی، سازندگان ژاپنی دریافتند که یا باید فرنچایز JRPG خود را رها کنند، یا بایستی تنها به انتشار در ژاپن فکر کنند و یا اگر خواهان سود جهانی هستند باید تغییراتی عمیق را در المان های بازی خود به سمت غربی شدن اعمال کنند که مشاهده کنند آیا این ریسک جواب خواهد داد یا خیر و این گونه بسیاری از بازی های JRPG یا کنارگذاشته شدند و یا اینقدر تغییر کردند که دیگر نشان زیادی از بازی های اولیه ندارند. اگر هم بخواهیم که نسخه های زاپنی عناوین JRPG محبوبمان که تنها در ژاپن منتشر می شوند را تجربه کنیم در اینجا هم بزرگترین دردسر وجود دارد و آن هم زبان جاپونی است! آن هم در عناوین نقش ‎آفرینی ژاپنی که باید اکثر وقت خود را در منوهای بازی بگذرانید.

ff heroes featured image 760x431

به هر کدام که نگاه می کنم دوره‌ای از زندگی‌ را به خاطر می‌آورم.

همان طور که در دنیا محبوبیت عناوین نقش آفرینی ژاپنی رو به کاهش رفته است بالطبع در کشور ما نیز همین طور شده و تعداد کسانی که اکنون هنوز علاقمند به تجربه نقش‌ آفرینی های ژاپنی هستند بسیار از قبل کمتر شده است و آن ها که باقی مانده‌اند نیز اکثرا از گیمرهای قدیمی هستند. در این مطلب قصد داریم تا سری به ژانر تاریخ‌ ساز JRPG بزنیم و تعدادی از برترین عناوین این سبک که می توانیم ظرف امسال و سال آینده منتظر انتشار آن ها باشیم را برای شما عزیزان معرفی کنیم تا شاید برخی از شما به تعدادی از این عناوین علاقمند شوید و آنها را به لیست خرید خود اضافه کنید تا به این طریق تعداد کاربران بیشتری در کشورمان با این ژانر که تعدادی از بزرگ ترین بازی‌ های تاریخ را در زیرشاخه خود می ‌بیند، آشنا شوند و لذت برخی از عناوین را از دست ندهند.

در این مطلب به بررسی ۱۰ عنوان برتر و مورد انتظار JRPG که سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ منتشر خواهند شد پرداخته و آنها را معرفی می‌ کنیم. لازم به ذکر است که ترتیب و انتخاب این عناوین بر اساس نظر شخصی نویسنده صورت گرفته است و ممکن است برخی از شما عناوین دیگری در ذهن داشته باشید یا ترتیب دیگری را برای این لیست بچینید. پس اگر مشتاق هستید که با تعدادی عنوان نقش‌آفرینی ژاپنی عالی آشنا شوید با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مقاله “۱۰ عنوان برتر و مورد انتظار JRPG” همراه شوید.

۱۰- World of Final Fantasy

world of final fantasy characters and mega mirage summons

World of Final Fantasy

سازنده: Square Enix

تاریخ انتشار: ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ ( ۴ آبان ۱۳۹۵)

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, PlayStation Vita

بدون شک یکی از جالب‌ ترین و جذاب‌ ترین عناوین این لیست بازی World of Final Fantasy است که حدودا ۲ ماه دیگر منتشر خواهد شد. به هر حال عنوانی که در قسمتی از نام آن Final Fantasy وجود داشته باشد با یک دید دیگر در دنیا به آن نگاه می‌کنند و انتظارات بیشتری از آن دارند حتی اگر یک بازی کاملا فرعی و جانبی از این سری باشد. World of Final Fantasy از یک داستان کاملا جدید با گروهی از شخصیت‌ های کاملا جدید را دنبال می کند که با برخی از قهرمانان آشنای این سری که طی سال‌ ها محبوب ما بوده اند همکاری می‌ کنند. همچنین سیستم مبارزه نوبتی فعال (Active Time Battle system) نیز که در این عنوان استفاده شده است طرفداران را به یاد عناوین اصلی و قدیمی‌تر این سری محبوب می‌ اندازد. بازیبازان می‌ توانند هیولاها را احضار کنند، و یا از Mirage ها در مبارزه استفاده کنند.

woff chibi battle

عنوانی بسیار جالب و جذاب.

از آن‌جا که تعداد این Mirage ها برای استفاده در مبارزات بسیار زیاد است ترکیبات (COMBINATION) بسیار زیاد و متنوعی برای بکارگیری آنها توسط بازی‌بازان ممکن و میسر است. استفاده از ترکیبات درست این Mirage ها در بازی بدون شک کلید اصلی موفقیت در مبارزات این عنوان نقش‌ آفرینی تحسین‌ برانگیز است. World of Final Fantasy در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ برابر با ۴ آبان ۱۳۹۵ در سراسر دنیا منتشر خواهد شد. پلتفرم‌ های مقصد این عنوان شامل کنسول‌های PlayStation 4 و PlayStation Vita می‌ باشند. شاید نکته جالبی که در عناوین این لیست مشاهده می‌کنید این باشد که اکثر این بازی ها در انحصار پلی استیشن هستند و کمتر عنوانی از آنها نام کنسول مایکروسافت یا رایانه های شخصی را در کنار خود می‌بیند. دلیلی اصلی این موضوع نیز به نوع سبک این عناوین باز می گردد و از آنجا که از قدیم تاکنون بازی های سبک JRPG بیشتر در ژاپن و برای کنسول های ژاپنی پلی استیشن و نینتدو منتشر شده است، بازیبازان دارای ایکس باکس یا رایانه های شخصی آشنایی زیادی با آن ها ندارند و شرکت های سازنده نیز ریسک انتشار این بازی ها برای دیگر کنسول ها را نمی کنند.

۹- The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II 

trails of cold steel ii

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II

سازنده: Nihon Falcom

تاریخ انتشار: پاییز ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation Vita

طرفداران نسخه اول The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel شدیدا در عطش تجربه ادامه ماجراهای این بازی هستند مخصوصا با توجه به پایان cliffhanger بازی در نسخه اول. خوشبختانه استودیو Nihon Falcom به مانند مدت اخیر هنوز نسبت به طرفداران و مخاطبان غربی خود نیز وفادار است و سازندگان قول یک ترجمه عالی و باکیفیت برای مناطق مختلف دنیا را به طرفداران خود داده‌اند به ویژه این که سری The Legend of Heroes بسیار بر پایه دیالوگ‌ های سنگین بنا شده است و اگر قرار باشد که ترجمه‌ای ضعیف صورت گیرد بهتر است تا اصلا بازی ترجمه نشود زیرا اصل آن نیز به خطر می‌ افتد و از ارزش آن کم می‌ شود ولی خوشبختانه سازندگان به این موارد آگاه هستند. عناوین The Legend of Heroes یک لقمه حاضر و آماده و جذاب نقش‌ آفرینی هستند که هر چند تا سطح شاهکار بودن فاصله زیادی دارند ولی با استفاده از پایه‌ های کلاسیک و اساسی سبک نقش‌ آفرینی در کنار المان‌ های جدید و نو برای تازه نگه‌ داشتن بازی، کاری کرده‌اند تا تبدیل به یکی از سری عناوین محبوب و بسیار دوست‌ داشتنی این ژانر شوند.

legend of heroes trails of cold steel 5

شدیدا منتظر اتفاقات نسخه دوم این سری هستیم.

منطقی است اگر انتظار داشته باشیم که The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II نیز بتواند بازخوردهای نسخه اول را دریافت نماید و قطعا کسانی که از بازی اول لذت زیادی برده‌اند می‌ توانند مطمئن باشند که در نسخه دوم نیز موارد بسیاری را برای لذت بردن حتی بیشتر از شماره نخست از بازی خواهند یافت. در سبک نقش آفرینی ژاپنی تعداد عناوین زیادی وجود دارند که نه انقلابی و شاهکار هستند و نه معمولی و ضعیف؛ بلکه عناوینی قدرتمند و زیبا هستند که تمام معیارهای لازم برای یک بازی کامل بودن را دارا هستند؛ قطعا عناوین The Legend of Heroes نیز از همین دست عناوین هستند که همواره کیفیت خوب خود را در یک سطح نگاه داشته‌اند و نه انتظار شاهکار از آن ها داریم و نه یک بازی ضعیف. The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II در پاییز سال ۲۰۱۶ (سال ۱۳۹۵) برای مخاطبین غربی انتشار خواهد یافت. پلتفرم‌ های مقصد این عنوان شامل کنسول‌ های PlayStation 3 و PlayStation Vita خواهند بود.

۸- Valkyria: Azure Revolution

bookwalker ۱۱۱۸۲۰۱۵ ۴۰۶۱۰ pm bookwalker for windows viewing screen

Valkyria: Azure Revolution

سازنده: Media.Vision

تاریخ انتشار: پاییز ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) در ژاپن

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

Valkyria: Azure Revolution روایت گر یک داستان فرعی است که در دنیای سری عناوین محبوب سگا یعنی Valkyria Chronicles اتفاق می‌ افتد. هر چند که این نسخه هنوز برای انتشار در غرب معرفی نشده است ولی با توجه به انتشار اخیر Valkyria Chronicles Remastered در سراسر جهان که بازخورد های بسیار خوبی را نیز دریافت کرد، این امر بعید به نظر نمی‌ رسد. Azure Revolution در گام نخست قرار بود تا سیستم عمیق مبارزات استراتژی تاکتیکی این سری را با یک سیستم مبارزات اکشن‌تر تعویض کند اما پس از بازخوردها و فیدبک‌ هایی که سگا از طرفداران دریافت کرد، کار مجدد را به جان خرید و مجددا سیستم مبارزات آن را بسیار شبیه به عناوین همیشگی این فرنچایز طراحی کردند. می توان گفت هیچ عنوانی تاکنون به مانند سری عناوین valkyria نتوانسته است تا ۳ سبک اکشن، استراتژی و نقش آفرینی تاکتیکی را طوری با هم ترکیب کند که طرفداران هر ۳ ژانر از آن لذت ببرند و در هرکدام از این بخش ها یک بازی کامل به نظر برسد.

valkyria azure new 1200x675

هیچ عنوانی مانند سری valkyria نتوانسته تا ۳ سبک اکشن، استراتژی و نقش آفرینی تاکتیکی را طوری با هم ترکیب کند که طرفداران هر ۳ ژانر از آن لذت ببرند.

همچنین باید گفت تصاویر و اسکرین‌ شات های جدیدی که اخیرا از بازی منتشر شده است نشان‌ دهنده سبک گرافیکی سل‌شید فوق العاده زیبا و جذاب بازی است که در همان نگاه اول دل کاربران و طرفداران را می‌ برد. سگا در این نسخه با شنیدن صحبت‌ ها و بازخورد های طرفداران بازی اعلام کرد که با توجه به نظر آن‌ ها بازی را تغییر خواهد داد و همچنین سازندگان بازی اظهار داشتند شنیدن نظرات کاربران برای آنها بسیار انگیزه‌ بخش بوده است. قطعا شنیدن نظرات طرفداران و علاقمندان برای ساخت یک بازی از سوی سازندگان، تاثیرات مثبتی بر روی بازی خواهد داشت زیرا که در نهایت همان طرفداران هستند که قرار است بازی را بخرند و برای آن هزینه کنند پس چه بهتر که یک عنوان مطابق با نظر و باب میل ان ها ساخته شود. عنوان Valkyria: Azure Revolution در پاییز ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) در ژاپن منتشر خواهد شد و همان گونه که پیش‌تر اعلام شد فعلا خبری از معرفی نسخه غربی بازی در کار نبوده است. این عنوان به صورت انحصاری برای پلتفرم نسل هشتمی سونی یعنی PlayStation 4 عرضه خواهد شد.

۷- Tales of Berseria 

berseria world 1

Tales of Berseria

سازنده: Bandai Namco

تاریخ انتشار: ۳ ماهه نخست ۲۰۱۷ (زمستان ۱۳۹۵) در آمریکا

پلتفرم مقصد: PlayStation 3 (Japan), PlayStation 4, PC

سری عناوین نقش آفرینی Tales نیز از آن دست فرنچایزهایی هستند که سابقه بسیاری دارند و با توجه به علاقمندی بازیبازان غربی و داشتن طرفداران نسبتا پرتعداد در خارج از ژاپن، هنوز هم نسخه‌های غربی برای عناوین این سری منتشر می‌شود. عنوان Tales of Berseria نخستین بازی در سری عناوین محبوب Tales است که تنها یک شخصیت اصلی مونث را دارا خواهد بود. بازی‌بازان در این عنوان ماجراهای Velvet Crowe را دنبال خواهند کرد، یک دزد دریایی که اتفاقات گذشته زندگی وی رهایش نمی‌ کنند. تا به امروز اطلاعات خیلی زیاد و دقیقی در مورد این بازی منتشر نشده است ولی باندای نامکو از آن به عنوان “distant prequel to Tales of Zestiria” نام برده است، یعنی یک نسخه پیش‌درآمد بر بازی Tales of Zestiria منتها با فاصله زمانی خیلی زیاد از عنوان ذکر شده.

tales of berseria screenshot combat thumb

عناوین سری Tales نیز تاریخچه‌ای طولانی دارند و طرفداران خاص خود را نیز دارا هستند.

همچنین سازندگان بازی اعلام کرده اند که داستان این نسخه کاملا مستقل از سایر عناوین است که البته این چیز عجیبی نیست زیرا در سری Tales همواره به همین شکل بوده است. در Tales of Berseria نیز مانند رسم همیشگی این سری، بازی از سیستم مبارزات اکشن برپایه کمبو استفاده می‌کند که این خصوصیت این فرنچایز آن را از بقیه نقش‌ آفرینی‌های ژاپنی متمایز می‌ سازد. شاید یکی از دلایلی که این سری در غرب نیز طرفداران زیادی دارد و نسخه‌ های غربی آن نیز منتشر می‌‌شود، همین سیستم مبارزات اکشن غیر نوبتی آن باشد. Tales of Berseria در  ۳ ماهه نخست ۲۰۱۷ (زمستان ۱۳۹۵) در آمریکای شمالی منتشر خواهد شد و کاربران پلتفرم‌ های PlayStation 3 ،PlayStation 4 و PC می‌ توانند آن را خریداری نمایند. البته لازم به ذکر است که نسخه نسل هفتمی این بازی برای کنسول پلی استیشن ۳ تنها در کشور ژاپن منتشر خواهد شد و شاهد انتشار نسخه غربی آن نخواهیم بود.

۶- Final Fantasy XII: The Zodiac Age

large

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

سازنده: Square Enix

تاریخ انتشار: ۲۰۱۷

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

از زمان انتشار بازی در سال ۲۰۰۶ بر روی کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن ۲، دیگر خبری از عنوان محبوب Final Fantasy XII نبود مگر آن که به سراغ کنسول‌ های قدیمی و خاک گرفته خود می‌ رفتید. طرفداران بازی درخواست‌ های بسیار زیادی را برای انتشار نسخه ریمستر این عنوان داشتند مخصوصا از زمانی که یکی دو سال قبل شایعه ساخت و انتشار این نسخه بر سر زبان‌ ها افتاد. خوشبختانه مجبور نبودیم تا زیاد هم منتظر بمانیم و بعد از آن طی مدت کوتاهی Final Fantasy XII: The Zodiac Age معرفی شد. در این نسخه بازی با کیفیت HD اجرا می‌شود و همچنین برخی تغییرات گرافیکی و بهبود هایی نیز بر روی آن اعمال خواهد شد. قطعا تحدید خاطرات خوب با این عنوان با کیفیت نسل هشتمی و وضوح HD می تواند بسیار برای طرفداران لذت بخش باشد؛ مخصوصا با تغییرات دیگری که صورت گرفته است و مواردی که به بازی اضافه شده اند. در ادامه این موارد را برای شما عزیزان معرفی خواهم کرد.

q27f4tthuswfx52lukwl

لیستی این‌چنینی بدون ۲-۳ عنوان فاینال فانتزی اصلا نمی‌شود.

 در این نسخه یک سیستم شغل جدید و بسیار جذاب و کار‌آمد به کار گرفته شده است که قبلا تنها در نسخه ژاپنی بازی وجود داشت و هیچ گاه به نسخه‌ های غربی راه نیافت. همچنین معرفی سطوح دشواری بالاتر و یک حالت ۱۰۰ مرحله‌ای آزمایشی (Trial) نیز مزید بر علت شده است تا بازگشت به دنیای Ivalice از همیشه جذاب‌ تر به نظر برسد. از این‌ ها گذشته شما در بازی یک دزد فضایی هستید. کیست که از این تجربه بدش بیاید؟ Final Fantasy XII: The Zodiac Age در زمان نامعلومی در سال ۲۰۱۷ به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد. امیدوار هستیم تا هر چه زودتر شاهد اعلام زمان انتشار این عنوان از سوی سازندگان بازی باشیم و برای تجربه این عنوان خاطره انگیز و زیبا لحظه شماری کنیم.

۵- Persona 5

dv0ecqkw1iz6rbmxptdq

Persona 5

سازنده: Atlus

تاریخ انتشار: ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۵ شهریور ۱۳۹۵)

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation ۴

سری عناوین نقش‌آفرینی Persona یکی از محبوب‌ ترین فرنچایز‌های این ژانر در طول تاریخ و در کشور ژاپن به شمار می‌ رود و انواع و اقسام نسخه‌ های مختلف این سری در سرزمین آفتاب تابان منتشر شده است، اما چند سالی است که این سری زیبا توجه کاربران و مخاطبان غربی را نیز به خود جلب کرده است. بدون شک در این مسئله، انتشار نسخه‌ های غربی عناوینی مثل Persona 3 و Persona 4: Golden کاملا تاثیرگذار بوده است و این عناوین با شخصیت‌ پردازی‌های فوق‌ العاده و داستان‌ گویی تحسین‌ برانگیز خود موفق شده‌اند تا نظر کاربران و منتقدان غربی را نیز با خود همراه کنند. به طور کلی تعداد عناوین و فرنچایزهای نقش آفرینی ژاپنی که به محبوبیت جهانی نیز دست یافته اند و توانسته اند تا در غرب نیز به مانند ژاپن محیوی شوند، زیاد نیست و عناوینی که به این موفقیت دست یافته اند دارای کیفیت بسیار بالایی بوده اند که خود را در دل بازیبازان غربی که چشم و گوششان از ویچر و مس افکت و … پر است جای داده اند و حاضرند تا برای آنها هزینه کنند. سری Persona به یقین از همین فرنچایزها است که با گذشت زمان در دنیا محبوب و محبوب تر شده است.

۲۸۵۸۳۳۰ p2

یکی از موردانتظارترین عناوین برای نقش‌آفرینی بازان سراسر دنیا…

تمامی اطلاعات و ویدئو‌ های مختلفی که تا به امروز از نسخه پنجم سری اصلی این عنوان منتشر شده است نشان‌ گر این بوده که Persona 5 بدون تردید برترین و زیباترین نسخه در تاریخ این فرنچایز تا به امروز خواهد بود. مطابق معمول هم بازی‌بازان ژاپنی لازم نیست تا زیاد برای تجربه این بازی صبر کنند و بازی خیلی زودتر برای آن‌ ها منتشر می‌ شود ولی مخاطبان غربی باید صبر کنید تا این عنوان که دقیقا در روز ولنتاین منتشر خواهد شد دل آنها را در این روز بدزدد! نسخه ژاپنی عنوان Persona 5 در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۵ شهریور ۱۳۹۵) منتشر خواهد و کاربران غربی باید تا فبریه ۲۰۱۷ صبر کنند تا موفق به تجربه بازی شوند. این عنوان برای کنسول‌ های خانگی نسل هفتم و هشتم سونی یعنی  PlayStation 3 و PlayStation 4 منتشر خواهد شد و دارندگان کنسول نسل هفتمی سونی نیز می‌ توانند تا از تجربه یکی از معدود عناوینی که هنوز برای این کنسول نیز منتشر خواهد شد لذت ببرند.

۴- Kingdom Hearts 3

kingdom hearts 3 are the gummi ship sections really gone kingdom hearts 3 338882

Kingdom Hearts 3

سازنده: Square Enix

تاریخ انتشار: TBA

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, Xbox One

یکی از پرخاطره‌ ترین و جذاب‌ ترین عناوین نقش‌ آفرینی در سال‌ های تقریبا دور، سری بازی‌ های زیبای Kingdom Hearts بودند که در هر شماره خود ما را در غرق در دنیای خود می‌ کردند و بازیبازان را به دل دنیاهای عناوین مختلف دیزنی می‌ بردند تا با انواع و اقسام شخصیت‌ های آشنا و محبوب خود از میکی ماوس گرفته تا زیبای خفته و دونالد داک و … دیدار کنیم. ترکیب یک عنوان نقش‌ آفرینی جذاب با کلی المان‌ های سرگرم‌ کننده گیم پلی و این همه دنیا و شخصیت‌ های محبوب، سبب شدند تا فرنچایزی خلق شود که بسیاری از بازیبازان و علاقمندان نقش‌ آفرینی را شیفته خود کند و همواره و تا همیشه از آن‌ها به نیکی یاد کنند. عناوینی مثل Kingdom Hearts: Chain of Memories ,Kingdom Hearts II ,Kingdom Hearts Kingdom Hearts 358/2 Days ,Kingdom Hearts Birth by Sleep ,Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance ,Kingdom Hearts χ و … هرکدام یادآور روزهای بسیار خوبی برای بازیبازان قدیمی هستند و قطعا دانستن این که یک نسخه جدید از این سری در حال ساخت است خبری بسیار شیرین و خوش است.

kingdom hearts 3 gameplay

باز هم ماجراجویی در دل دنیاهای مختلف و پر از خاطره و دیدار با شخصیت‌هایی محبوب و نام آشنا…

البته باید به نکته‌ای اشاره کرد و آن هم این است که می‌ توان سری Kingdom Hearts را تنها به عنوان یک اکشن‌ نقش‌ آفرینی و نه از نوع ژاپنی محسوب کرد، زیرا بسیاری از المان‌ های آن شبیه به عناوین غربی است اما به واسطه قدمت این عنوان در بین نقش آفرینی‌ های ساخت ژاپن و البته شباهت‌ هایی که در برخی المان‌ های خود با این سبک عناوین دارد، نسخه سوم بازی را در این لیست جای دادم و بیشتر به آن از منظر یکی از موردانتظار ترین نقش‌ آفرینی های ساخت ژاپن نگاه کردم. نسخه سوم این سری محبوب از همان زمان معرفی و نمایش اولین تریلر خود، بسیار محبوب شد و طرفداراین که روزشماری می‌ کردند برای معرفی یک نسخه جدید از این سری، به آرزوی خود رسیدند. هر چند که هنوز تاریخ انتشار مشخصی را دریافت نکرده است اما به هر حال خیالمان راحت است که  Kingdom Hearts 3 در حال ساخت است و خواهیم توانست بار دیگر با کیفیت نسل هشتم، خاطرات بسیار خوب و قدیمی خود از این سری محبوب را زنده کنیم.

۳- Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

maxresdefault

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

سازنده: Level-5

تاریخ انتشار: TBA

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

زمانی که عنوان بی‌ نظیر استودیو خوش‌نام Level-5 یعنی Ni No Kuni: Wrath of the White Witch در سال ۲۰۱۱ (۲۰۱۳ در آمریکا و اروپا) منتشر شد بازی‌بازان به سرعت عاشق دنیای فوق‌ العاده زیبا و فانتزی، طراحی هنری عالی و داستان بسیار احساسی و زیبای بازی شدند و این عنوان لقب یکی از برترین عناوین انحصاری پلی‌استیشن ۳ را به خود اختصاص داد. به واقع می‌ گویم که اگر شما این الماس گرانبها را از دست داده‌اید هم اکنون به سراغ کنسول خود رفته و آن را دانلود کنید و به بازی بپردازید زیرا می‌توانم به جرات بگویم هنوز هم از تمام بازی‌های نسل هشتمی که پشت سر هم منتشر می‌شوند زیباتر است. Ni No Kuni از آن عناوینی است که قطعا ارزش آن را دارد تا مجددا به کنسول نسل هفتمی خود بازگردید و آن را تجربه کنید.

ni no kuni 2 revenant kingdom ps4 fightscene screenshot 646x325

نسخه اول این سری واقعا رویایی بود و یکی از برترین انحصاری‌های پلی استیشن ۳ لقب گرفت.

زمانی که سونی در اواخر سال ۲۰۱۵ نسخه دوم این سری با نام Ni No Kuni II: Revenant Kingdom را معرفی کرد، خیلی زود این بازی تبدیل به یکی از مورد انتظارترین عناوین برای بازیبازان به ویژه علاقمندان سبک نقش‌ آفرینی شد. نسخه دوم داستانی کاملا جدید با شخصیت هایی جدید را بازگو می‌ کند که در دنیای Ni No Kuni رخ می‌ دهد. در این نسخه می‌ توانیم انتظار شخصیت‌ های دوست‌داشتنی‌تر، مبارزات جذاب‌تر و همچنین جادوهای بیشتری را نسبت به نسخه اول داشته باشیم. خوشبختانه می‌ توانیم انتظار انتشار اطلاعات بسیار بیشتری از این عنوان را در مراسم Tokyo Game Show یا PlayStation Experience در ماه‌ های پیش رو داشته باشیم. این عنوان که هنوز زمان انتشار مشخصی ندارد به طور انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد.

۲- Final Fantasy XV

final fantasy xv cover 2016

Final Fantasy XV

سازنده: Square Enix

تاریخ انتشار: ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ ( ۹ آذر ۱۳۹۵)

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, Xbox One

بدون شک بسیاری از بازیبازان در سرتاسر دنیا مدت هاست که منتظر انتشار عنوان زیبای Final Fantasy XV هستند، حتی کسانی که شاید نسخه‌ های قبلی این فرنچایز را تجربه نکرده اند، اما به دلیل نمایش‌های بی‌ نظیر و زیبای این بازی پی به پتانسیل فوق‌ العاده آن برده‌اند و از هم اکنون آن را در لیست خرید خود قرار داده‌ یا پیش خرید کرده اند. طرفداران مدتها و سال‌های زیادی است که منتظر این بازی هستند زیرا در حقیقت Final Fantasy XV اولین بار در سال ۲۰۰۶ با نام Final Fantasy Versus XIII معرفی شده بود و طی دوره‌ای ۱۰ ساله به اینجا رسیده است. حتی این سوال پیش آمده بود که آیا اصلا این عنوان ساخته و تکمیل خواهد شد یا خیر و البته تعدادی از طرفداران قدیمی نیز از مدرنیزه شدن بیش از حد المان‌ های بازی ناراضی بودند.

ffxv worldwide release

آیا سرانجام خواهیم توانست پس از سال‌ها انتظار و تفییر نام و تاخیر و … این بازی را تحربه کنیم، مخصوصا با تاخیر مجدد و ۲ ماهه بازی.

 Square Enix به وضوح در این نسخه، بازی را به سمت مبارزات همزمان (نه نوبتی) و برپایه اکشن بیشتر سوق داده بود و همچنین تاکید بیشتر بر روایت داستان توسط شخصیت های واقعی و احساسات آن‌ها در بازی مشهود به نظر می‌ رسید. نکته این‌جاست که چه طرفدار قدیمی این سری باشید، چه نباشید، چه از تغییرات بازی راضی باشد و چه نباشید، این موضوع که Final Fantasy XV  بعد از ۱۰ سال یک تاریخ انتشار مشخص دارد و می‌ توانیم یک نسخه جدید و شماره دار از این فرنچایز فوق‌‌ العاده را تجربه کنیم، واقعیتی است که به شیرینی یک رویاست. هر چند که بازی جدیدا با یک تاخیر مخدد ۲ ماهه روبرو شد و از سپتامبر به نوامبر موکول شد اما قطعا هر تاخیری بهتر از ناقص منتشر شدن بازی است. باید تا ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ ( ۹ آذر ۱۳۹۵) صبر کنیم تا ببینیم سفر جاده‌ای پرماجرا و خطرناک پسرهای قصه Final Fantasy XV المان‌های لازم برای تبدیل شدن به یک بازی فراموش ‌نشدنی را دارد یا خیر.

۱- Final Fantasy VII Remake

ffvii1

Final Fantasy VII Remake

 سازنده: Square Enix, CyberConnect2, Epic Games

تاریخ انتشار: TBA

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

یکی از عناوینی که در طول تاریخ بازی‌ های رایانه‌ای بیشترین درخواست‌ ها از سوی طرفداران برای انتشار نسخه بازسازی شده آن به سازندگان داده شده بود، شاهکاری بی نظیر و خاطره‌انگیز به نام Final Fantasy VII است که بی‌ شک محبوب‌ ترین نسخه این سری فوق‌ محبوب تاکنون به شمار می‌ رود. گمان می‌ کنم محبوبیت این فرنچایز همین‌جا با حضور ۴ عنوان Final Fantasy در این لیست ۱۰ شماره‌ای و قرار گرفتن آنها در جایگاه نخست واضح و مبرهن باشد، لا اقل برای بنده! پس از سال‌ ها تقاضا برای ساخت نسخه بازسازی شده شماره هفتم این سری، سرانجام در مراسم E3 سال ۲۰۱۵ بود که این نسخه معرفی گردید و موجی از شور و شوق و هیجان را در میان حاضرین در سالن و کاربران سراسر دنیا به راه انداخت. Final Fantasy VII Remake که بازسازی عنوان اصلی سال ۱۹۹۷ محسوب می‌ شود، روایتگر قصه یکی از محبوب ترین شخصیت های دنیای بازی های رایانه‌ای یعنی Cloud Strife است و حول محور مبارزات او به همراه گروه مقاومت AVALANCHE در برابر گروه فاسد Shinra megacorporation و رهبر آنها Sephiroth (که وی نیز یکی از محبوب‌ ترین نقش‌ های منفی در دنیای بازی ‌ها محسوب می‌ شود) می‌ گردد.

ff7 2

هیجانی به اندازه یک دنیا برای تجربه دوباره این بازی…

مبارزات بازی در این نسخه بناست تا بر پایه سیستم اکشن هم زمان (real-time action) با المان‌ های استراتژی شبیه به عنوان Dissidia Final Fantasy، پیاده شود. آقای Yoshinori Kitase که کارگردان نسخه اصلی این عنوان به شمار می‌ رود این بار در نسخه بازسازی شده در نقش تهیه‌کننده بازی حاضر شده است و آقای Tetsuya Nomura به عنوان کارگردان بازی انجام وظیفه می‌ کند. همچنین مشخص گردید که به منظور این که سازندگان مجبور نشوند تا هیچ بخشی از بازی را حذف کنند انتشار آن به صورت بخش بخش یا اپیزودیک انجام بگیرد که بازخوردهای مثبت و منفی زیادی را به همراه داشت. به هر حال بایستی تا زمان انتشار Final Fantasy VII Remake صبر کنیم تا مشاهده کنیم که سرانجام یکی از موردانتظارترین بازسازی‌ های تاریخ بازی‌ های رایانه‌ای به کجا ختم خواهد شد. بازی در حال حاضر تاریخ انتشار مشخصی ندارد اما به مانند تقریبا تمامی عناوین این لیست، به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

    • خیلی متشکرم. خوبه که هنوز هم کسایی باشن که نقش افرینی ژاپنی رو دوست دارن

      • اقاى بابایى لطفا deus ex رو نقد کنید درضمن ممنون بابت نقد مقاله ى خوبى بود

        • درود بر شما. خیلی ممنونم. چشم حتما

          • آقای بابایی از اونجایی که تجربه و اطلاعات بسیار و سواد بالا دارین
            یه سوال عجیب داشتم که تو میون ایرانیا زیاد به چشم نمیخوره :silly:
            چند روز پیش مستندی دیدم در رابطه با نقاشیهای فرانسوی که در ظاهر ساده و در تامل بسیار معنا و مفهوم داره
            این عکس پروفایله دارکسولز که گذاشتین 😐 یا عکسایی نظیر اینا که ادمو درگیر میکنه میشه معنیشم فهمید و چجوری؟
            اخه همچین عکسایی بعیده که بی معنی باشه(از دیدگاه نقاشان)

            ممنون بابت نقد این جاپنیا با حوصله ترین ادمان اب فیلم های تو بازی گرفته تا متنهایی که تمومی نداره حین بازی میاد

            • اقا اگه یه مقاله هم در وصف موسیقی متن بازی ها بزارید دیگه عالی میشه :inlove:

            • درود بر شما . خیلی ممنونم.
              اختیار دارین. من واقعا هر چی بدونم رو در اختیارتون میذارم.
              از نظر من قطعا قطعا هر عکس و تصویری مخصوصا در زمنیه بازی ها که منتشر میشه معنی و مفهوم داره. حالا نوع فهمیدن این مفهوم به نوع نگاه شما به اون تصویر بستگی داره. بعضی وقتا برخی تصاویر انقدر معنیشون واضحه و پیام صریجی دارن که همه یکصدا با هم یک چیز رو میگن چون مشخصه. اما گاهی نقاش یا تصویر گر میخواد نتیجه گیری و دریافتن مفهوم رو به خود شما واگذار کنه و بذاره تا برداشت خودتون رو از اون تصویر داشته باشد. این عکسی که من توی اواتارم گذاشتم مثلا شاید چند نفر نگاه کنن و کاملا متفاوت بگن:
              نفر اول که بازی رو نمیشناسه اصلا: این چیه دیگه، یه ادم با شمشیر. که چی؟
              نفر دوم که بازی رو می شناسه ولی علاقه ای زیاد نداره: اااااااا یکی از عکسای دارک سولزه. باحاله
              نفر سوم که بازی رو میشناسه و علاقه هم داره ولی سطحی گراست: وای… شوالیه دارک سولز. یکی از قدرتمندترین دشمنان توی بازی که واقعا مرگبار بودن. یادش بخیر
              نفر چهارم یه طرفدار بازی که عمقی هم نگاه میکنه: مثلا از زبون خود من که عاشق این بازیم: چقدر زیبا و پر ابهته این تصویر. عاشق طراحی زره و کلاه خود این شوالیه ها هستم به خاطر نوع شاخ هاش و گوشه های تیز زره و کلاه خودش. به نظرم این تیزی نوک شاخ ها و گوشه دار بودن زره نشان از قدرت هجوم بالا و سرعت این شوالیه داره. (چرا من اینو گفتم؟ چون این شوالیه رو تو بازی می شناسم و میدونم خیلی سریع و قدرتمنده پس تیز بودن طراحی زره و کلاهش رو به این هجومی بودنش نسبت میدم حالا شاید یکی دیگه به چیزی دیگه نسبت بده و معنی دیگه ای بگیره). همیشه برام جالبه که بدونم اینا در زیر زره چی هستن و البته فکر کنم فقط یه روح هستن از شوالیه هایی که نفرین شدن و وقتی میمیرن از درون زره میرن بیرون و در واثع جسمی به جز زره وجود نداره. یادش بخیر اولین شخصیت این شکلی توی کل این سری توی بازی اول توی قفس بود که می تونستیم ازادش کنیم ولی می افتاد به جون خودمون و باید می کشتمیش. این که شمشیرش رو روی دستاش گرفته برای من معنی این رو داره که زندگی و همه چیزش و روحش رو تقدیم به مبارزه و جنگ کرده و همه وجودش در شمشیرش خلاصه میشه که داره اون رو به سمنت شما پیشنهاد میده تا باهاش بحنگید. این عکس برای من نماد و مفهومی کل سری دارک سولزه چون این زره محبوبترین زره من در کل این ئسری بوده تقریبا و هر بار که یباد دارک سولز بیافتم این شوالیه رو میبینم جلوی چشام. و …………….. بسیار بسیار معانی دیگه و برداشت های دیگه ای رو میتوئنم بگم از این عکس. پس معنی و مفهوم یک عکس بسته به شخصی که نگاته میکنه داره و اطلاعاتی که اون شخص داره. نفر اول هم همین عکس رودید و منم همین عکس رو. ولی من چی میگم و اون چی گفت؟ این فرق نگاهه و عشقه که من دارم و اون نداره. اطلاعاتیه که من دارم و اون نداره. هر کس به باندازه اطلاعاتش و عشقش از این عکس معنی خواهد گرفت. امیدوارم تنونسته باشم منظورم رو بفهمونم بهت.
              ()

            • بسیار سپاسگذارم از جواب سوال
              واقعا الان میتئنم یه سری عکسارو استنباط و استدلال کنم
              اولیش هم کریتوس که خشمگینه و……
              الان که میبینم یه عکس هنری واقعا میتونه فکر ادمو درگیر و علاقه مندی رو بالاببره جوری که توی همه چیز میتونه به عکس تشبیه کنه
              همین عکس پروفایل خودم که فراموش کردم کی بود ولی ماله دارگون ایج
              با نگاه عمیق و دستی خون الود و تکیه داده به شانه و ارنج بر روی میز میتونه این معنی رو به وجود بیاره که شاید در حال تاقل یه نقشه برای انتقام.
              یه همچین عکسایی رو با همچین جس هایی توی فیلم گیم اف ترون یا … دیدم و میتونم بهتر استدلال کنم
              خیلی جالب بود ممنون

  • wpa گفت:

    مقاله عالی بود به شخصه بازی که دارم براش لحظه شماری میکنم
    فاینال فانتزی

  • mohamadp88 گفت:

    خسته نباشی سعید جان،‌بینظیر بود مقاله، ممنون :yes: فکر کردن به اینکه ۲۰۰ ساعت تجربه فاینال۱۵ در انتظارمونه واقعا لذت بخشه 🙂

  • God of war گفت:

    واقعا عالی بود خسته نباشید

  • MOANOFTHEMOON گفت:

    از هیچکدوم به غیر از فینال فانتزی xv خوشم نمیاد با فینال فانتزی vii اونم خوبه :yes:

  • pro gamer2017 گفت:

    خسته نباشی آقا سعید.من خاطرات زیادی با سبک نقش آفرینی شرقی ندارم ولی از بینشون سری فاینال فانتزی و star ocean که نمیدونم چرا تو لیست نبود رو بیشتر دوست دارم

  • ali gc گفت:

    مقاله عالی بود ممنون. نمیدونم چرا هر دفعه عکس سفیروث میبینم ناخداگاه بهش فحش میدم :reallyangry: :reallyangry:
    اون قسمت که در مورد سختی و پیچیدگی سبک حرف میزدید واقعا عالی بود بازی باید یه جوری باشه گیمر یکم تحت فشار بزاره متأسفانه چند ساله اکثر سری های بزرگ مخصوصا انحصاریا که خیلی طرفدار دارن به طرز عذاب آوری گیم پلی آبکی دارن امیدوارم به کسی بر نخوره. فاینال ۱۵ مورد انتظار ترین برای منه

  • osali.ps4 گفت:

    اقای اقا بابایی خسته نباشید جسارتا یک سوال بی ربط داشتم در بازی دارک سولز ۳ روبروی اون دری که ۳ شعلشو باید روشن کنیم تا در باز بشه یک نردبان هست وقتی بالا می ریم یک گرگ بزرگ مرده اون گرگ مرده چه چیزی به ما می ده ببخشید واسم سواله گیچ شدم ?

  • BObby گفت:

    من هیچکوم این بازیا رو تجربه نکردم… پلی استیشن هم ندارم… فقط یه سوال داشتم اینا از بازی Jade Empire خیلی بهترن؟؟ چون اونو تموم کردم و فکر کنم تو همین مایه هاست فقط چینیه!

  • snake alone گفت:

    بابت مقاله بسیار بسیار ممنون لذت بردیم :inlove: برادران عزیز کسی تا حالا از وست گیم خرید کرده منظورم اینه که ازش رضایت داره ?:-)

  • Resident Evil گفت:

    آقا سعید مقاله مثل همیشه عالی بود و با اینکه هیچ علاقه ای به بازی های شرقی ندارم(بجز بازیای میازاکی وکپکام وبازیای خاص) مقالرو تا آخر خوندم :inlove: :inlove: :inlove:

  • amir gamer 81 گفت:

    آقابابایی خسته نباشید
    فقط final fantasy واقعا این سری بازی های final fantasy از همه یه سر و گردن بالاتره

  • false savior گفت:

    هر چند سری فینال فانتزی هیچ وقت محتوی سالمی نداشتن ولی حداقل یه سبک نقش آفرینی نوبتی خاص رو تو بعد فنی داشتن که گیم پلی متفاوت و جذابی رو ارائه میداد ولی الان این ۱۵ و سری ریمیک ۷ دیگه عملا یه بازی نقش آفرینی غ ربی محسوب میشن و رئال بودن سری ۱۵ هم بسی ارزش بازی رو کم کرده.

  • Amir_74 گفت:

    میدونستی که این مقاله عالی بود….. عااااااالی اشکم دراومد چقدر با kh2 خاطره داشتم.. ۱۰ سااااال گذشتتتتتت 😥 😥 😥

  • Amir_74 گفت:

    من میدونی از این تاخیر ffxv چه نتیجه ای گرفتم؟

    به این نتیجه رسیدم که باید بیخیال kh3 بشم

    اینا خیلی رو کیفیت حساسن. اقا سعید بنظرتون kh3 امیدی هست ۲۰۱۷ بیاد؟؟؟

  • jackal گفت:

    از هر چی انیمه و آرپیجی ژاپنی بدم میاد

  • خب خسته نباشی سعید جان :yes: :yes:
    متاسفانه زیاد به این سبک از بازی ها علاقه ندارم ولی دلیل نمیشه از یکی از قدیمی ترین فرانچایز های تاریخ که فاینال فانتزی باشه یادی نکنم و مطمئنن این بازی ها علاقه مندان خاص خودشون رو دارن و مقاله عالی بود

  • v9 گفت:

    عالی بود آقا سعید،خسته نباشی :yes:
    بین این عناوین مورد انتظارترین برای من Kingdom Hearts 3 هست، با این سری خیلی خاطره دارم امیدوارم بعد فاینال فانتزی برن سراغ ساخت این بازی.

  • LIGHTNING گفت:

    خسته نباشید
    عاشق xiii هستم :inlove: همه این بازی ها دنیایی از زندگی فانتزی هستن

  • Ali Sparda گفت:

    لیست تون فوق العاده کامله :yes: :yes: :yes:
    ممنون از شما، منم دقیقن همین نظرو داشتم 😉

  • maximus1370 گفت:

    valkyria chronicle remaster واقعا عالی بود.بخاطر بازی بسیار زیباش نسخه های psp اون رو هم گرفتم.خسته نباشی آقا سعید بابت مقاله عالیت.فاینال فانتزی xv هم یکی دیگه از بازی های عالی هست که در انتظار اومدنشم.واقعا این بازی رو دوست دارم ولی از سبک مبارزات نوبتی خوشم نمیومد.خوشحالم که بصورن rpg جهان باز تبدیل شده و آزادی عمل بیشتری داده.

  • s1107 گفت:

    دل تو دلم نیست برای :
    Ni No Kuni (حتی زمانی که مشغول بازی کردن نسخه اولش بودم باورم نمیشد که این بازی داره روی ps3 اجرا میشه)
    Persona
    Tales of Berseria
    .
    متاسفانه jrpg هنوز در ایران جا نیافتاده …
    هیچ وقت اجازه ندادم که تمسخر دوستان و اطرافیانم ، منو از دنیای انیمه و jrpg جدا کنه …
    .
    جناب آقابابایی فکر نمیکردم دستی هم در jrpg داشته باشید :-))

    • maximus1370 گفت:

      دقیقا تا به یه بازی فرصت ندی و اونو تجربه نکنی حق نداری دربارش اظهار نظر کنی.درباره بازی valkyria chronicle هم دوستام گفتن بازی مسخره ایه و تریلرهاشو دیدن.تا دسته بازی رو تو دستات نگیری متوجه خوبی یا بدی یه بازی نمیشی.الان سه هفتس رو کامپیوتر دارن بازیش میکنن و عاشقش شدن.خود من هم عاشق انیمه های ژاپنی مخصوصا سبک کمدیشون هستم. :inlove: :rotfl:

    • درود بر شما. اقا من از قدیم بازی نقش افرینی چه غربی و چه شرقی از زیر دستم در نمیره و نخواهد ررفت

  • HannaH گفت:

    مقاله بسیار خوبى بود. خیلى از این بازى ها توى لیست خریدم هست. اما ترجیحاً با پرسونا شروع مى کنم و بعدش کینگ دام هارتس. به جز فاینال فانتزى ١۵ که احتمالاً فروش بالاش مانع پایین اومدن قیمتش مى شه، مابقى بازى ها رو زود مى شه توى دست دوم فروشى ها با قیمت خوب خرید. کلى تفریح در انتظارمونه.

  • Amir47 گفت:

    مرسی سعید جان مقاله خوب بود ولی به نظرم بهتر بود ff 7 رو حذف میکردین و به جاش persona 4 رو میذاشتین چون واقعا یه انقلاب بود ولی رتبه اول همون ff 7 remake می موند مرسی

  • PRO..GAMER گفت:

    پلی استیشن مکان عاشقان jrpg هست

  • sinajafaribb گفت:

    با سلام خدمت شما اقا سعیداولا .خسته نباشید برای زحمتی که کشیدید برای مقاله.اما چند انتقاد داشتم که گفتم بنویسم.شاید یه مقدار تند به نظر بیاد کامنت من ولی همینجا بگم که منظور بدی ندارم.
    چند روز پیش مقاله ای رفت روی سایت درباره “۲۰ داستان برتر در صنعت گیم”مقاله ۲ قسمتی بود که البته شما نویسنده نبودین.از کیفیت پایین انتخاب ها تا توضیحات اب بندی شده و بعضا غلط در این مقاله پیدا میشد.یه مساله دیگه ای هم که هست به خود این ۱۰ یا ۲۰ برترها برمیگرده.ذات این مقالات پوچ و بی معنیه.هیچ سودی ندارن.یه سری بازی (یا فیلم یا هرچیز دیگه ای) که هرجوری هم منظمشون کنی بازم لیستت ایراد دارن.همون ۲۰ برتر قبلی رو در نظر بگیرین.رتبه بندی بازیا فاجعه بودن.رتبه ها و توضیحات به قدری درهم ریخته و بد بودن که حتی خواننده شک میکرد که ایا نویسنده این عناوین رو بازی کرده یا نه.من برای قسمت دوم اون مقاله یه نظر طولانی نوشتم که اتفاقا اکثر کاربرا هم مثبت داده بودن.اما به نظر میاد توجهی نشده.
    برسیم به مقاله شما.در ۲-۳ روز اخیر شما دو مقاله ۱۰ برتر منتشر کردین.از ۱۰ دی ال سی برتر شروع کنیم.صرف نظر از بی محتوا بودن این سبک مقالات لیست شما هم دقیقا مشکل رتبه بندی داره.دی ال سی لست که قیمت بالایی داره (۱۰ دلار) و به نسبت اون محتوایی ارائه نمیکنه چطور اول شده؟محتوایی که بیش از ۵۰ درصدش راه رفتن و خواندن جوک های بی نمک بوده.در حالی که محتواهای به مراتب بهتری از اون هم بوده.مثل دیس انره یا دوس اکس که اصلا توی لیست نبودن.توضیحات هم چندان جالب نبودن.بخش بایوشاک توضیحات عجیبی داشت که شخصا به شک افتادم که ایا اون دو اپیزود رو به پایان رسونده بودین یا نه.یا شاید هم برداشت اشتباهی از محتوای اون دو قسمت داشتین.
    مشکل دیگه ای که فقط در مقالات شما وجود داره حضور بیش از اندازه کامنتای لایک و تشکره.هر کس گفته مرسی.شما هم پاسخ دادین نوش جان!سایت از سیستمی به نام لایک و دیسلایک استفاده میکنه که دقیقا کارش همینه و به همین منظور درست شده.جواب به کامنت تشکر حالت اسپم داره و واقعا فضای کامنتا رو بیخودی شلوغ میکنه.کامنتها محل بررسی و بحثه نه محل احوال پرسی.
    حالا این بار “۱۰ نقش افرینی مورد انتظار”!۱۰ برتر بعدی چیه؟!۱۰ کش تنبان برتر؟!۱۰ اسلحه برتر؟!۱۰ خبر برتر سال گذشته؟!۱۰ چیپ برتر هک پلی استیشن ۲؟!۱۰ تکسپر برتر در انچارتد ۴؟!۱۰ ۱۰ برتر گیمفا؟!
    اقا سعید.یک بار به عقب برگردین و این مقاله رو بخونین.ایا چیز جدیدی یاد گرفتین؟ایا اطلاعات شما بالاتر رفت؟این مقالات کوچکترین سودی ندارن که هیچ کشنده وقت هم هستن.متاسفانه اکثر مقالات سایت تبدیل شده به ۱۰ برتر که فقط بدرد جا پر کردن و سرهم بندی و کسب درامد بیشتر(؟) میخورن.نمیخوام اسم ببرم ولی در بین نویسنده هاتون واقعا افراد کاربلد هم هستن و با توجه به اینکه گزیده کار هستن میتوان متوجه شد که روی مقاله و موضوع کار میکنن و زحمت میکشن.هنگام عرضه مقاله هم واقعا میشه از اون مقاله نکات جدید یاد گرفت.شما به عنوان یکی از پرکار ترین نویسنده های سایت باید مطالب بهتر و با کیفیت تری کار کنین.اگر در دنباله نام سایت از کلمه “تحلیل” استفاده کردین پس حداقل بهش وفادار باشین.مقالات با کیفیت تری کار کنین.سایت شما در حال حاضر نماینده جامعه گیم در ایرانه.اگه من بخوام به یه خارجی ادرس سایت شما رو بدم که اون کلا در مورد گیم در ایران برداشت دیگه ای میکنه.امیدوارم به این کامنت من توجه بشه.چون واقعا اگه قرار باشه اینطوری پیش بریم بنده ترجیح میدم سایتای ایرانی رو باز نکنم.با تشکر از شما.موفق باشید.

    • samsung7733@ گفت:

      جواب شما از هرچی فکرش کنی گذشته نه پوکر فیس به کار میاد نه فحش. اولا شما به این دقت کنید که این مقاله ها کاملا انتخاب خود نویسنده هست حالا ممکنه بعضی عنوان که بهتر یا معروفتر باشند گذاشته نشه یا به علت اینکه مقاله و عنوان زیاد میشه مجبور میشه بین خوب ترهاش انتخاب کنه و اینکه جواب کامنت ها رو میدن نویسنده نشانه احترام گذاشتن به کاربرا هست و در ضمن dlc د لست آف اس معروف ترین dlc بین بازی هاست و در مورد بایوشاک به طور کامل و در خور بازی صبحت شده بود و من که بازی کردم و متن رو در موردش خوندم لذت بردم

      • خدا حیرتون بده که لااقل منطق سرتون میشه

      • sinajafaribb گفت:

        دوست عزیز.اگه شما جوابی داری می‌ تونی با منطق ارائه کنید.الان چند نفر به کامنت من حمله کردید ولی جوابی نداشتید بدید.اگه جوابی دارید بدید خوشحال میشیم بشنویم. درباره اینکه میگید چون لست برترین دی ال سی شده دفاعیه و جوابتون چیه؟چون دی ال سی معروفی هست باید رتبه یک رو بگیره؟باید همیشه منتقدهای وطنی مثل دستگاه فتوکپی از خودش استقلالی نداشته باشه و بره ببینه چی معروفه اونو بذاره رتبه اول تا به کسی برنخوره؟درضمن با توجه به صحبت هاتون بعید میدونم اصلا بایوشاک رو انجام داده باشید. چون تو اون متن اطلاعات غلط داده شده ولی شما ندیدی.حتی بعید میدونم یه مرحله از بایوشاک رو انجام داده باشید یا اصلا بدونید داستان بازی درباره چی هست و مضامین فلسفیش چیه و قطعا هم جوابی براش ندارید.
        در مورد بقیه هم به خود اقا سعید پاسخ دادم.

        • samsung7733@ گفت:

          sinajafaribb
          دوست عزیز !!! شما چطور نظر میدی و چطور اینقدر با اطمینان صبحت میکنید که من حتی بازی بایوشاک رو انجام ندادم محض اطلاع بایوشاک اینفینیتی رو همین ۳ روز پیش تمام کردم و کاملا از داستان پیچیده و فلسفی و جنبه های ۳۰یا۳۰ و حتی مذهبیش سر در آوردم و در مورد dlc د لست آف اس اصولا چیزی که بد باشه معروف نمیشه ولی dlc د لست آف اس حسابی معروف شد در حد خود بازی اصلی و dlc که داستان عالی و گیم پلی عالی داشت و حتی مدت زمان نسبتا مناسبی هم داشت dlc که خیلی از گره های بخش اصلی رو باز میکنه چرا باید بد باشه

    • در.ود بر شما. کل صحبتاتون رو از پایه و اساس کاملا قبول ندارم و نه تنها که قبول ندارم بلکه به نظر من همونقدر که به نظر شما این ایرادا هست و بده، به همون اندازه نظر شما هم غرض ورزانه و عجیبه و من بدم اومد ازش مخصوصا به این خاطر که کاربرا و جواب دادن به اونا رو کشیدی وسط. شما اصلا حتی حق این رو نداری که بگی من به کاربرا ج بدم یا ندم. فقط همین یک مورد رو گفتم تا بدونید بقیه جواب ها چیه. تشریف ببرید به ای جی ان و … هم بگید توی تابسنتون که بازی های زیاید نمیاد ننویسن مقاله جانبی و کتلاب های بازیسازی بخونید تا اطلالعاتتون زیاد بشه. واقعا متنفرم از نظرات عرض ورزانه که در قابل یه انتقاد محترماانه بیان میشن و با چهار تا حرف مثلا مودبانه هر جچی میخوان میگن و بعئ هم میگن انتقاده دیگه. انتقاد درست هم دیدم ولی این یکی عالی بود دیگه واقعا. هیچ جوابی ندارم دیگه و لطفا هم خودتون رو با نوشتن این قبلی حرفا خسته نکنید. و البته باز هم میگم به شما هیچ ارتباطی نداره من به کاربرا ج بدم. در این یه مورد اصلا دخالت نکنید که کاربرای این سایت همه انگیزه و روحیه من هستند و دوست دارم ج تک تکشون رو بدم. در تمام مدتی که اینجا بودم حتی شده یکی دو بار بهم فحش هم دادن برخی دشمنان عزیز ولی قسم میخوزم این زشت ترین و زننده ترین نظر و بدترین اونها تا به امروز بود که واقعا حالم رو بد کرد. موفق شدید کاملا.
      ۱۰ کش تنبان برتر؟؟؟؟ خجالت بکشید از حرف زدن زشت و شرم اورتون. این میشه ج نویسنده ای که کلی زحمت میکشه موضوع حمع کنه بنویسه؟ ۱۰ کش تنبان برتر؟؟؟ متایفم براتون. واقعها متاسفم

      • جناب اقابابایی عزیز شما و مقاله های ارزشمند تون خیلی وقته یرای همه ثابت شدست .به جرئت میتونم بگم ۹۰٪ کاربران از مقاله ها تون رضایت کامل دارند ولی بعضی ها دوست دارن فاز روشن فکری بگیرند و خلاف جریان آب شنا کنند.لطفا اعصابتون و ذهن خلاقتون رو به خاطر چنین افرادی خرد نکنید

      • sinajafaribb گفت:

        تشکر از پاسخ شما.ببینید اگر به این مقالات رو اگر بهش اعتقاد دارین خب پس لطفا یک دلیل منطقی بیارین که این مقالات سود دارن یا چیزی به مخاطب یاد میدن.پاسخ شما بیشتر خلاصه میشد به “به تو ربطی نداره” و “دلم میخواد” و…بله این حق شماست که موضوع مفاله خودتونو انتخاب کنید.اما یه نکته ای:ایا شما میدونین که دارین گیم ایران رو به کجا میبرین؟شما از روی امار برترین سایت گیم ایران هستین ولی در عمل اصلا نشون نمیدین.استفاده از مقالات ۱۰ برتر واقعا هیچی نداره.البته هنوز منتظر جواب منطقی شما در این مورد هستم که بالا هم اشاره کردم.شخصا حاضرم مقاله ها هفته ای یه دونه باشه ولی پر مغز باشه.چیزی که به من چیزی یاد بده نه این رتبه بندی های بیهوده.یه چیز دیگه.اگه تابستون بازی نیاد اونوقت ما مجازیم به انتشار مقالات اب بندی شده؟این چه منطقیه؟ایا نمیشه به بازیای قدیمی تر نگاهی انداخت؟ایا نمیشه تحلیل یا برداشتی از یکی از عناوین سری سایلنت هیل کرد؟یه چیزی بگم.همین سایلنت هیل ۲ و ۳ تا اخر تابستون میتونن برای شما مقاله در بیارن.بین این همه انتخاب ۱۰ برتر؟یه چیز دیگه.ایا من به شما توهین کردم؟کامنت شما والا توهین امیز تره.یه مقایسه بکنین متوجه میشین.”حق نداری به من بگی چیکار کنم” واقعا ادبیات مناسبی نیست.درسته من حقی ندارم اما میتونم بگم که راهی که میرین کاملا غلطه.در ضمن.بنده بیشتر از ۶ ساله توی این سایت عضوم.پس فکر میکنم حداقل این حق رو دارم نظرم رو بگم.اونطوری که شما گفتین “حق نداری” هم نیست.بیشتر شما باید دستتون باز باشه ولی منم همچین بی حق نیستم.شما با این جور مقالات کاملا سطح سایت رو پایین میارین.نه فقط شما بلکه یکی دیگه از همکارانتون هم همین وضعیتو داره.هنوز منتظر جواب شما برای مفید بودن ۱۰ برتر ها هستم.یه نکته دیگه:اگر من میگم زیر هر کامنت سلام و علیک نکنید دلیل داره.اینجا تلگرام نیست.یه کامنت بذارین که من از نظرات شما ممنونم.همین و بس.نه اینکه یه چیزی رو ۲۰۰۰ بار تکرار کنید.کل محتوای کامنتای گیمفا مخصوصا زیر مقالات شما شده مرسی-خواهش میکنم یا جنگ های بیهوده کنسولی.شاید ناراحت بشین ولی دقیقا مقصرش خود شما هستین.۱۰۰۰ تا کامنت.۹۹۰ تاش مرسی-خواهش میکنم.ایا بهتر نیست کامنتا پربار تر باشه و بحث های قشنگتری انجام بگیره؟موفق باشید.

        • LIGHTNING گفت:

          بذار اوج منطق رو نشونت بدم
          همینه که هست نمی خوای GET SIKTIR OUT یعنی برو بیرون عزیزم :shy:

        • خداحافظتون. ج رو دادم خدمتتون. من با کسی که میگه ۱۰ کش تنبان برتر و … حرفی ندارم. تشریف ببرید به ساتن های خارجی هم بگید جانبی ننویسن و ۱۰ برتر نرن. تا اطلاعاتتون زیاد شه. خوشحال میشم نبینم نظراتتون رو. البته ازادید بنویسید ولی دیگه وجود ندارن برای من. عرض ورزی محض. کینه

        • Gearbox گفت:

          sinajafaribb
          تا وقتی هیچ بازی منتشر نشه که ادم بتونه نقدش کنه برای اینکه روند معمولی سایت (هر روز یک مقاله) ادامه پیدا کنه نویسنده باید از این قبیل مقاله ها هم بنویسه.
          کی گفته این مقاله ها سودی ندارن، بنده خودم شخصا هیچ اطلاعی از سبک jrpg نداشتم که با خوندن این مقاله ۱۰ تای برتر این سبک رو شناختم و اگه بخوام روزی یک بازی jrpg تحربه کنم حتما این مقاله به کارم میاد که کدوم بهتره.
          اتفاقا یکی از نقات قوت آقا سعید اینکه که به تک تک کاربرا جواب میده و به مخاطب هاش احترام میذاره. انتقاد شما وارده ولی نه به اقا سعید به کاربرا که اینقدر تشکر نکنند (که بازم جای تامل داره) که آقای اقابابایی مجبور به جواب دادن شه، تنها جایی که ادم میدونه کامنتش دیده میشه زیر مقالات ایشونه.
          در ضمن لطفا خودتون رو پشت حرف های مودبانه قایم نکنید شاید ظاهر کامنت مودبانه باشه اما باطنش از فحش هم بدتره.
          طرز درست نوشتن از مقدمات یک انتقاد خوبه.

      • s1107 گفت:

        آقا بابایی عزیز ، بدون هیچ اغراق و به جرأت میگم :
        “نقطه اتصال من با سایت گیمفا شما و مقاله هایی که با عشق و علاقه تحریر میکنید ، هستند”
        .
        به نظر امثال این آقا هم اهمیت نده ، چون از هر طرف که به این متن بظاهر نقادانه نگاه میکنی ، معلومه که دردش هر چیزی میتونه باشه بغیر از نوع و نحوه تحریر مقالات …
        .
        من توی این چند ساله اینقدر از این جانورها توی وبلاگم دیدم که برام عادی شده ، بگن “ف” من میرم فرحزاد و درد اصلی شون رو میدونم …

      • Amir47 گفت:

        البته جناب آقا بابایی از بین تمام حرف های ایشون با یکیشون موافقم اگه بعضی مقالات به جای ترتیب از “برترین ها” استفاده کنه خیلی بهتر میشه چون نظرات خیلی خیلی مختلفه و به نظرم تو همه زمینه ها از جمله سینما و گیم هر عنوان برتری های خودشو داره و ضعف های خودش و از اساس مقایسه بینشون غلطه خیلی اوقات هم سایت ها بدون ترتیب بازی ها رو قرار میدن حتی رند هم نیستند مثلا ۴۳ dlc برتر تاریخ که توش هر چی dlc شایسته هست رو قرار میدن که البته همیشه رتبه یک از بقیه یه سر و گردن بالاتره خیلی سایت های حرفه ای همینطور عمل میکنن ولی تو بعضی موارد مثل همین مقاله مورد انتظار ترین ها کاملا رتبه بندی به جا ه چون اکثر شون با نظر مردم و البته نظر نویسنده جمع آوری میشن و واقعا بعضی ها از بقیه مورد انتظار تر اند و این که شما می خواهید به کامنت های دوستان جواب بدین یا ندین کاملا به خودتون مربوطه بعضی نویسنده ها اصلا نگاه نمی کنن به کامنتش ها بعضی ها اون هایی که سوال دارن رو جواب میدن بعضی ها هم به همه جواب میدن اصلا به ما هم ربط نداره برا جلوگیری از اسپم هم باید اسپمر ها بن شن نه نویسنده محترم جواب کامنتش رو نده در ضمن بعضی ها مثل اینکه نمیدونن نوشتن یه متن ساده چه قدر سخته چه برسه به مقالات نویسنده های محترم سایت پس من خودم به شخصه سعی میکنم یه تشکر ساده هم که شده از نویسنده بکنم بلکه کمی خستگی از تنش بره منم خوشحال میشم که میبینم به کاربرا توجه میشه نه اینکه از این الفاظ استفاده کنیم یه موردی هم هست اینکه اگه مقاله داره توسط آقای آقا بابایی نوشته میشه که کلی ه مث ….های تاریخ و …. باید حتما یه نویسنده دیگه هم با ایشون روی اون مقاله همکاری کنه چون تا اونجایی که میدونم پلتفرم ایشون ps ه و خیلی از فرانچایز های تاریخ مث halo و geow رو در بر نمیگیره (اگه این طور نیست هم که هیچی)
        سرآخر به جای اینکه این داداشمون اول متنش بنویسه “ببخشید اگه مطلب تنده” خود مطلب رو با جملات خیلی بهتر می نوشت این طور نمی شد به هر حال ببخشید اگه مطلب زیاد شد سعید آقا از بهترین نویسنده های گیم هستند به امید پیشرفت گیمفا.

    • Sheep گفت:

      اصلا موج نفرت و نا امیدی و غرض ورزی تو کامتاتون دیده میشه، اصلا اگه از اینجا ناراضی هستید چرا میاید و کامنت میدید؟ اونم تو مقاله یکی از بهترین مقاله نویسای ایران. اینجا سایت افراد حرفه ای و مودب هست نه افرادی مثه شما که نفرت تمام وجودشونه رو گرفته و تنها به قصدتخریب نویسنده مردمی و محبوبمون میاد اینجا و کامنت میزاره. واقعا براتون متاسفم لطفا سعی کنید دیگه کامنت ندید حالم بد شد

    • Resident Evil گفت:

      ببین داداش اول اینکه جواب دادن به تشکر وتمجید کاربرا شعور بالای نویسنده و اهمیت دادن به کاربرا رو مشخص میکنه.دوم این مقالات ۱۰برتر خیلیم کارامدن مثلا من خودم دوتا DLC که تو مقاله قبلی بودنو تاحالا زیاد به نظرم جالب نمیومدن اما بعد از خوندن مقاله تصمیم گرفتم برم بگیرمشون والان هم واقعا خیلی راضیم از خرید پس لطف کن فک کن بعد حرف بزن
      اگه دلت میخواد دیده شی وبهت توجه شه راههای زیادی هست مثلا بجای این حرفای زشت بهتره حرفایی بزنی که درخور شعور یه انسان باشه حتی اگه میخوای انتقاد کنی درست انتقاد کن
      یا حتی اگه میتونی بنویسی و اطلاعات بقیرو زیاد کنی انجمن هست برو اونجا بنویس شاید به یه جاییم رسیدی من الان خودم از امروز شروع کردم دارم یه مقاله مینویسم شاید کیفیتش پایین باشه اما میتونه شروعی برای بهتر شدن باشه

    • ایدن گفت:

      این ۱۰ برتر ها نه تنها توی سایت های ایرانی هستن بلکه در تمام سایت های معروف گیم در کل دنیا هستن!
      حتی سایت های بسیار معتبری مثل گیم اسپات به صورت مقاله یا ویدیو ۱۰-۲۰ بازی مورد انتظار رو معرفی میکنه.اکه شما ایده ای برای مقالات داری اون ایده ها رو بگو شاید نویسنده از اون استفاده کرد.
      شما چه بری سایت های ایرانی چه خارجی وضع همینه.حالا یا کنار میای یا بدرود.
      ——————–
      آقا سعید ممنون بابت مقاله :yes:

    • جناب sinajafari هرچند احساس میکنم سعی کردید خودتون رو پشت کلمات به ظاهر منطقی و ژشست نقاد منصف ولی قاطع!قایم کنید اما به نظرم نقد شما کاملا غرض ورزانه و از روی تعصب بود…خودم رو در حدی نمیدونم که بخوام به شخصی حمله کنم ولی معلومه پشت کامنتتون هیچ تفکر و تعقلی نخوابیده…
      اتفاقا نوشتن ۱۰ برتر تو سایت نه تنها یکی از جذاب ترین انواع مقالس بلکه به طور خلاصه اطلاعات مناسبی درباره گیم از هرجهت به یه گیمر تازه کار یا حتی قدیمی میده خود من بسیاری از بازی ها ،سازنده های گیم ،سازنده های موسیقی متن،موتور های گرافیکی و استودیو های بازی سازی رو از روی همین مقالات top 10 متوجه شدم چون به طور خلاصه و مفید نوشته شده،والا باید از همون اول مقالات گیم فا و سایر سایت ها رو دونه به دونه بخونم تا با این عناوین با ارزش آشنا بشم که هم باعث صرف زمان بی مورد میشه هم ممکنه تمام اطلاعات مفید یه بازی رو نتونم پیدا کنم…به علاوه من تعجب میکنم اینکه شما میفرمائید سایت های خارجی top 10 ندارن سایت های خارجی حتی درباره مضحک ترین و پیش پا افتاده ترین مسائل اعم از ۱۰ لباس برتر ۱۰ صحنه برتر سری اساسین،۱۰ مورد از عجایب GTA ،۱۰ صحنه برتر تاریخ و کوچیکترین چیز ها top 10 میسازن که اگه شما روال این سایت رو دنبال کنید میبینید که خبری از این همه مقاله یا ویدئو بیهوده نیست…
      در آخر بگم اینکه جناب آقا بابایی یا سایر نویسنده ها جواب تشکر کاربرا رو میدن یا با اونا به مباحثه میپردازن در درجه اول به خود اونا مربوط میشه و ابدا اسپم محسوب نمیشه درثانی به ادب و شعور بالای این عزیزان برمیگرده…

      • در.د فراوان بر شماو .واقعا همین که برای من و به خاطر من یه کامنت طولانی می نویسید و وقت میذارید به خدا قسم بهترین لذت دنیاست. این رو از صمیم قلبم میگم. به هر حال این دوستی ما دشمنهایی رو هم درست میکنه که چشم دیدن سایت و موفقیت بسیار زیادش رو در ماه های اخیر ندارن و نمیتونن با بهتر شدن ۱۰۰ رتبه ای رتبه سایت در الکسا و … کنار بیان. خیلی از شما ممنونم.

    • Sheep گفت:

      سینا اگه یه بار دیگه ببینم قصد تشنج در سایت رو داری خودم یه تنه مقابلت وایمیسم. لطفا دست از دشمنی و کینه چند ساله با این سایت و نویسنده بزرگمون بردار. به جای این کار برای یه بارم شده همین الان برو چندتا از این بازی های این لیست رو دانلود و بازی کن تا به سواد و بزرگی نویسنده پی ببری.

    • Ali Sparda گفت:

      یه کلمه یی است بنام منطق ( اینقدر ازش بحث میکنید) اول باید ادب داشت بعد منطق!
      عزیزم شما احتمالا هرگز وارد سایت های خارجی نشدید تا مقالات شونو بخونید، همین سال قبل گیم اسپات ۲۵ بازی برتر سال رو اعلان کرد، ای جی ان به اساس بازی های روز به روز جدید که میان لیست ۲۵ بازی برتر ps4 و xb رو آپدیت میکنه!
      میتونید سر بزنید، بد نیست!
      اینکه آقای بابایی جواب نظراتو میدن، این بزرگیشونو نشون میده، نه محل احوال پرسی!
      وقتی مقاله باب عالی و پر محتوا باشه، انتظار دارید هیچ کسی تشکر نکنه؟
      آقا سعید گل هم با مهربونی جواب تشکری رو میدن که از بزرگیشونه، نه احوال پرسی!
      انتقاد ها رو هم دقیقن میخونن و به نظرات احترام کامل دارن! بشخصه هیچ وقت ندیدم به انتقاد کسی توهین کرده باشن! هیچ نویسنده گیمفا این کارو نمیکنه!
      عزیز شما میخوای کل اعضای گیمفا کل تابستون بشینن و سایلنت رو نقد کنن و انتظار داری تمام کاربرا اونو بخونن؟؟؟
      بنظرت این بیشتر ارزش سایت رو پایین نمیاره که به تکرار راجع به یه موضوع مقاله بنویسن؟؟؟
      مقالات روزانه برای پر شدن آرشیف بازی هاست نه احوال پرسی و تشکر!
      شما که سایت های همسایه میاین که حالا اسم نمیبرم و هرگز نویسنده های برجسته مثل آقای بابایی عزیز( جزگ برترین نویسنده های ایران) ندارین و نمیتونین جزء موضوعاتی تحت نام ” چرند و پرند” چیز دیگه ی بنویسین و نقد های بازی هاتون نوب مانند هستش اینجا نیا نظر نده چون واقعا افت داره برای شخصیت تون!
      تشکر

      • علی جان واقعا من رو شرمنده و البته روسفید کردی که همچین دوستی دارم. واقعا ممنونم از لطف و محبتت. خوشخالم که خودم هم نباشم دوستام هوام رو دارن و خدا شاهده که بیشترین عشق و علاقه م تو
        گیمفا از همون روز اول شماها بودین که بیشتر از خانواده ام وقتم در روز رو با شما میگذرونم. مرسی علی جان

    • shinobi1980 گفت:

      این نظر شخصی شماست به نظر من که عالی بود این مقاله. احترام اقای اقابابایی به مخاطبین جای تحسین داره نه نقد تو هیچ سایت و بلاگی این همه احترام از طرف نویسنده را ندیدم. مقاله لذت بخش ایشون واسه شما جذابیت نداره پس لطفا خودتونو جای بقیه نذارید.

  • Sairentohiru گفت:

    چه عجب خبری از بلادبورن و دارک سولز نیست…
    بازم ممنون بابت این مقاله
    حداقل از فاجعه ۲۰ داستان برتر قبلی بهتر بود…
    واقعا “داشتن خاطره” با این همه بازی نعمت بزرگیه

  • تشکر از شما جناب سعید اقابابایی.من به عناوین jrpg هیچ علاقه ای ندارم ولی با خوندن شما واقعا بهشون علاقه مند شدم

  • واقعا عالی بود! کلا اینجور بازی‌ها بیشتر مورد توجه کسایی قرار میگیره که کمی به انیمه علاقه داشته باشن.
    بازم ممنون سعیدجان. :rose:

  • کسایی که برام شناخته شده باشن و قصد و غرضشون محرز بشه برام و ایجاد تشنح و بی احترامی و ۱۰تنبان برتر و … رو داشته باشن در صورت کمی ادامه این وضع بن خواهند شد تا دیگه برن به سایت هایی که ازشون میان.

  • mohamadp88 گفت:

    سعید جان لطفا به کامنتایی که در ظاهر و قالب احترام انتقادهای بی مورد و بی پایه و اساسی دارن پاسخ نده، بعضیا فقط قصد تخریب دارن و بس، باور کن یکی از لذت بخش ترین کارها مطالعه مقاله و نقد های شماست، چون عاشق کارت هسی و این در تک تک جملاتت کاملا مشخص و هویداس. :inlove: این sinajaffaribb رو دقیقا یادمه، هر چند وقت یکبار تو مقالات شما کامنت میذاره و صحبت هاب زننده ای میکنه، بنش کنید تا در اعماق سیاهی four king به خدمتش برسه!! 😀

  • alittttz گفت:

    عالی بود اقای بابایی (راستش من فقط مقاله های شما رو کامل میخونم بقیه مقاله هارو فقط بالاشو نگاه میکنم و عکسارو بعدمیرم قسمت نظرات 😀 ) من که فقط پرسونا با فاینال فانتزیو بازی کردم اگه میشه یه بازی ژاپنی مثل همین سبک بهم پیشنهاد بدین

  • ELITE KNIGHT گفت:

    بسیار مطلب عالی بود
    خسته نباشی اقای سعید

  • اول یه تشکر بابت مقاله زیباتون جناب آقا بابایی…
    در مورد بازی ها بگم که سری فاینال رو حقیقاتا دوست ندارم.. شاید مهم ترین دلیلشم گرافیک هنری خاص و شخصیت پردازی بیش از حد نئو شرقی بازی باشه که منو از خودش زده میکنه…
    در خصوص بقیه بازی ها هم راستش برای اولین بار بود که اینجا باهاشون آشنا شدم و اطلاع چندانی ندارم اما تعریف بازی persona رو زیاد شنیدم فقط خواستم از شخص شما بپرسم که این عنوان تا چه حد میتونه ارزش بازی کردنو داشته باشه و از نظر داستانی و گیم پلی میتونه منی رو که کمتر بازی های شرقی رو میپسنده راضی کنه؟

    • درود بر شما. خیلی متشکرم ازتون. لطف دارید.
      والا با توجه به سلیقه تون باید بگم که اصلا و ابدا نباید سمت پرسونا برید چون بسیار بسیتر شرقی تر از فاینال فانتزی هست و در واقع قاینال فانتزی در برابر پرسونا اکشن به حساب می یاد کاملا. به نظرم این عناوین گزینه های مناسبی براتون نیستن با سلیقه ای که دارید.

  • از بازی های ژاپنی خوشم نمیاد ولی حتما فاینال فنتزی رو تجربه میکنم.
    سعید جان خسته نباشی خیلی عالی بود منتظر نقد Deus Ex با قلم(کیبورد 😀 ) جادوییت هستم :yes: :yes:

  • اقا سعید جان.با توجه به اینکه ۵٠٠٠ ساعت تجربه بازی دارک سولزو داری و یحورای فیخالدون بازیو در اوردی،یه مقاله خفن و کامل در مورد داستان دارک سولز ٣ بنویس جان مادرت.هیج جا نیست میخوام شما اولیش باشی. :-*

  • edenson گفت:

    بجز این فینال فانتزی xvi بقیه خیلی بچگانه هستند لیسته یجوری دلم تنیگید!!!

  • پرویز گفت:

    سعید جان ممنونم به خاطر مقالاتت و همین که به این سرعت مقالات جدید و خوب در سایت قرار میگیره
    من اصلا فینال فانتزی بازی نکردم حس میکنم علاقه ای هم بهش ندارم غیر از بازی های فرام سافت ور به بازی های شرقی علاقه ندارم
    گیم پلی این بازی فینال فانتزی چجوریه؟ منظورم این هست شبیه کدام نقش افرینی های معروف هست؟ مثلا دارک سولزه با اسکایریم یا فال اوت؟

    • alittttz گفت:

      بازیش کن خیلی باحاله
      شبیه ویچر هست(نظر شخصی)

    • LIGHTNING گفت:

      سلام علیکم
      فاینال فانتزی طرفداران خاصی داره و هر قسمتش برای یک سری از افراد ساخته شده که اون رو متمایز می کنه یعنی اگر از بازی های اکشن خوشتون میاد این نسخه ها مناسبند
      Final fantasy xv
      final fantasy 0-type
      final fantasy xiii lightning returns
      اگر اهل یک بازی ار پی جی سنتی نیستید و دنبال تغییر هستید (بازی نوبتی هست اما عین حال real time)
      final fantasy xiii
      final fantasy xiii-2
      اگر علاقه به فانتزی سنتی دارید که بسیار قدیمی هست و پر افتخار (بازی نوبتی هست)
      final fantasy xii
      Final fantasy x_x2
      Final Fantasy vii
      و نسخه های قبل تر که هر کدام به خصوص اند و از همین روش مبارزه بهره می برند

    • در.د بر شما پرویز حان. خ.اهش میکنم وظیفه هست. شما لطف دارید به من.
      والا اصلا نمیشه بگم که بهت پیشنهاد میکنم چون با سلیقه ات یا توجه به عناوینی که گفتی همخونی ندارن عناوین شرقی و فقط ایم هر دو نقش افرینیه ولی زمین تا اسمون فرق دارن. البته باز فانال فانتزی در نسخه های اخیر خیلی اکشن تر شد و نیبمه غربی شده با گرایش بیشتر به سمت غرب! که در این حالت شما میتونی نسخه های اخر این سری رو بازی کنی و مخصوصا نسخه ۱۵ که میاد که کاملا اکشنه و حتما خوشت میاد از اون.

  • Fery_Lj گفت:

    گیم فا روز به روز پلی فوری تر میشی من موندم چرا اسکالبوند تویه لیست نیست وای وای وای

  • بی نظیره این سبک……
    خسته نباشید آقای بابایی
    فقط در حد پیشنهاد خیلی خوب میشه یه لیستم در مورد rpg/tactical بزنید
    جای xenoblade و rings of chaos خالیه:))))

  • AMIN-SCORPION گفت:

    درود رفیق.
    به عنوان یکی از پیرمردهای این سبک بهت خسته نباشید میگم و امیدوارم تعداد گیمرهای بیشتری با این سبک خو بگیرن و تجربش کنن.
    یه مقدار حداقل واسه تنوع هم شده از شلیک و هدشات دل بکنن و فسفر بیشتری رو تو این بازیا بسوزونن.

    در کل موفق باشی اقا سعید.

  • MS GAMER گفت:

    بسیار ممنون آقای آقا بابایی عزیز من فقط فاینال فانتزی رو می شناختم بینشون که از اونم خیلی خوشم میاد مرسی که بازی های جدیدی بهمون معرفی کردین

  • کلا من با سبکای rpg و jrpg زندگی میکنم. توی هرکدومشون دنیایی هست.
    ولی متاسفانه بیشترشون فقط برای کنسولای سونی میان 😥 😥 و دوستام کلا از کلمه ی ژاپن خوششون نمیاد :reallypissed: :reallypissed: ولی من که با انیمه زندگی میکنم
    خیلی منتظر persona و final fantasy هستم.حداقل persona رو میتونم روی ps3 بازی کنم
    اقا سعید مقاله هات واقعا عالین و کامل :yes: :yes:

  • آقای آقابابایی مقالتون عالی بود اما ای کاش پرسونا رو یه کم بالا تر میگذاشتید چون به نظر من از ni no خیلی بهتره 😀

  • واقعا ممنونم از شما یکی از سبکهای به شدت مورد علاقه منه که همان طور هم که اشاره کرده بودین بیشتر بازی های این سبک فقط در ژاپن منتشر میشن 🙁 وعلاقه مندان به آن مخصوصا تو جامعه ما تا اونجایی که با دوستانم برخورد داشتم ودر این زمینه باهاشون صحبت کردم کم پیدا میشه! ولی با این لیستی که ارائه فرمودیدکار من هم راحت کردین که بدونم کدوم بازی ها ی جدید یرو در این سبک میشه تهیه کرد باز هم ممنون از مقاله مفیدتون 🙂

  • zorro.ir گفت:

    با سلام
    خواهشمندم در مورد بازی های rpg در سطح جهانی هم مقاله ی معرفی یا رده بندی بنویسید. به خصوص در مورد “وورد اوف وارکراف”
    با تشکر

  • Edward kenway گفت:

    ممنون بابت مقاله
    من از این لیست فقط اسم پرسونا و فاینال فانتزی رو شنیدم
    آقا سعید ده برتر بعدی چیه؟

  • بهترین jrpg که بازی کردم nino koni بوده و بشدت منتظر قسمت بعدی بازی ام.
    فاینال فانتسی که نسبت به قبل خیلی افت داشته امیدوارم ۱۵ بهتر از قبلی ها باشه یادش بخیر FFX عجب بازی بود . حالا با ریمیک شدن شماره ۷ دوباره قراره یه فاینال با کیفیت ببینیم .
    درمورد پرسونا هم که در موفقیتش شکی ندارم .
    ممنون بابت مقاله .

نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا
نقش‌آفرینی در سرزمین آفتاب تابان | 10 عنوان برتر و مورد انتظار JRPG | گیمفا