گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا
گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا
گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا
گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا

گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS

دانیال نوروزی
۱۷:۱۹ ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا

در نسل هفتم از کنسولهای دستی ما شاهد رقابت دو کنسول از شرکتهای نینتندو و سونی بودیم که به ترتیب «Nintendo DS» و «PSP (PlayStation Portable)» نام داشتند.هر کدام از این کنسول ها دارای ویژگی های خاصی بودند که برتریهایی نسبت به هم داشتند.ولی اگر ما بخواهیم از نقطه نظر قدرت سخت افزاری و ظاهری به این دو کنسول دستی نگاه کنیم ،میفهمیم کنسول دستی PSP  دارای قدرت خیلی بیشتری نسبت به Nintendo DS  بوده است.در این مقاله ما به تشریح و مقایسه سخت افزار و امکانات هر دو کنسول و همچنین نگاهی بر نقش آنها در بازارهای جهانی خواهیم داشت.

(نکته : این مقاله توسط بنده دانیال نوروزی و آقای امیرگلخانی به عنوان پرونده ی شماره ی ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ مجله ی الکترونیکی گیملند (که منحل شد) به نگارش در آمده است)

 

الف : سخت افزار داخلی :

سخت افزار داخلی یک کنسول شامل پردازشگر مرکزی،پردازشگر گرافیکی و دیگر چیپ های دستگاه میباشد که ارتباط مستقیمی با ارائه ی قدرت پردازشی در بازیهای ویدئویی و عملکردهای دستگاه دارد.

در این بخش ما به مقایسه ی یک به یک سخت افزارهای موجود در دو دستگاه PSP  وNintendo DS  میپردازیم.

CPU (پردازشگر مرکزی) :


(
PlayStation Portable (PSP  

پردازشگر مرکزی دستگاه PSP ، که نام تجاری آن  Sony CXD2962GG CPUیا Allegrex است بر پایه تکنولوزی ۹۰نانومتری ساخته شده است. این پردازشگر دارای قدرتی معادل ۳۳۳ Mhz و ۳۲MG eDRAM با سرعت ۲٫۶GFLOPS  است.برای اثبات قدرت این پردازشگر به زبانی ساده تر،میتوان به کنسول PlayStation 2  اشاره کرد که پردازشگر اصلی آن به نام Emotion Engine دارای قدرت معادل ۲۹۹MHz در آخرین مدل آن بود.پردازشگر مرکزی PSP  دارای یک هسته ی گرافیکی بسیار قوی در زمان خود بود که قدرتی معادل ۱۱۱MHz  در حالت عادی ، ۲MB eDRAM و توانایی پردازش پولیگن های ۳ بعدی را دارا بود.در کنار پردازشگر اصلی این دستگاه،ما شاهد یک چیپ به نام Media Engine Chip هستیم که وظیفه ی انجام عملیات های پردازشی صوتی و تصویری غیر از بازیهای ویدئویی مانند فیلم و موزیک را برعهده دارد.این چیپ ۳۳۳MHz قدرت دارد و در مدل Fat ما ۲MB eDRAM و در Slim،۴MB eDRAM  را شاهد هستیم.

پردازشگر مرکزی PSP و چیپ Media Engine

Nintendo DS –

دستگاه  Nintendo DS دارای دو پردازشگر مرکزی به نام ARM  است.پردازشگر اول   ARM946E-Sنام دارد و قدرتی معادل ۶۷MHz را دارا میباشد.این بخش مسئولیت پردازش و بررسی عملیاتهایی مانند رندر کردن ویدئو و بازیها و محرک گیم پلی بازی را برعهده دارد.پردازشگر دوم این دستگاه که به نوعی پردازشگر کمکی محسوب میشود،ARM7TDMI نام دارد که ۳۳MHz سرعت دارد.این بخش وظیفه تحلیل و پردازش خروجی صدا،قابلیت های بی سیم (Wi-Fi) و پردازش بازی های قدیمی GameBoy Advance را دارد.

مقایسه : همانطور که شاهد هستید، پردازشگر ۳۳۳MHz کنسول دستی PSP که قدرتی بیش از پردازشگر مرکزی PS2  هم دارد به راحتی میتواند از سد پردازشگرهای بسیار ضعیف Nintendo DS که تنها ۶۷MHz قدرت دارند عبور کند.نکات جالب در مورد این پردازشگرها این است که پردازشگر مرکزی Nintendo DS که ARM  نام دارد یک محصول انحصاری نیست و در بسیاری از محصولات صوتی و تصویری دیگر مانند گوشی های سونی اریکسون سری K,M و W  استفاده شده و حتی همان پردازشگر در دستگاه PSP هم وجود دارد و بر روی چیپ ارتباط بیسیم (WLAN) آن قرار دارد.ولی پردازشگر مرکزی PSP  یک محصول انحصاری از سونی است و نمونه ی آن را در دستگاه دیگری شاهد نخواهیم بود.

بدون شک برنده ی بخش پردازشگر کنسول دستی PSP با پردازشگر قدرتمند خود ، Allegrexخواهد بود.

_______

۲- RAM Memory (حافظه ی اصلی)

(PlayStation Portable (PSP 

این دستگاه دارای ۳۲MB حافظه ی اصلی ساخت شرکت سامسونگ است (که در مدل Slim به ۶۴MB افزایش پیدا کرد) و سرعتی معادل ۳۳۳MHz را داراست.

Nintendo DS –

این دستگاه دارای فقط ۴MB حافظه ی اصلی  با سرعت تنها ۳۳MHz میباشد که به وسیله ی اسلات GameBoy Advance  که بر روی دستگاه است قابل ارتقاء میباشد ولی این ارتقاع اثر آنچنانی در بازدهی ندارد.

مقایسه : بدون شک دستگاه PSP در این بخش هم از رقیب خود با رم بسیار بالاتر و پرسرعت تر پیشی گرفته است.

 _______

۳- Storage ( حافظه ی جانبی و پشتیبانی های حافظه )

 

(PlayStation Portable (PSP  

دستگاه PSP دارای حافظه ی داخلی معادل ۳۲ تا ۶۴ مگابایت در مدلهای معمولی و ۱۶GB  در مدل GO  است. یکی ازورودیهای حافظه ی دستگاه ،Flash Storage  است که از کارت های حافظه ی انحصاری سونی ، Memory Stick PRO Due که تا ۳۲GB حجم داشتند را پشتیبانی میکند.همچنین در مدل PSP GO به جای حافظه ی PRO Due از Memory Stick Micro  پشتیبانی میکند.
گفتنی است سیستم PSP  از نوع حافظه ی FAT  و FAT32  پشتیبانی میکند.
UMD (Universal Media Disk) نوعی فرمت دیسک ارائه شده توسط سونی است که اولین بار بر روی دستگاه PSP  رونمایی شد و کلیه بازیهای این دستگاه با استفاده از این دیسک به فروش میرسیدند.این دیسک دارای حافظه ای بالغ بر ۹۰۰MG تک لایه و ۱٫۸GB دولایه است و از تمامی فرمتهای صوتی و تصویری پشتیبانی میکند.از مزایای این دیسک میتوان به ضد ضربه بودن آن به دلیل وجود داشتن یک لایه محافظ و از معایب آن استفاده محدود این فرمت فقط در PSP  و Read-Only  بودن آن است.

Nintendo DS –

این کنسول در دو مدل اولیه ی خود (DS,DS Lite) عملا هیچگونه حافظه ی داخلی نداشت ولی قابلیت اضافه کردن چیپ های حافظه ی Flash Memory  را قادر بود تا این که در مدلهای DSi و DSi XL یک حافظه ی داخلی به حجم ۲۵۶MB در دستگاه تعبیه شد و اسلات پشتیبانی از کارتهای حافظه ی SD  نیز به دستگاه اضافه شد.در طول سالها،مدل های مختلفی از حافظه های جانبی برای این کنسول در نظر گرفته شد که فقط باعث سردرگمی مشتریان و بازیکنان شد.مشهورترین نوع این حافظه ها،N-Card (NAND Card) است که از ۱۲۸MG تا ۲GB در بازار موجود است.این کارت حافظه به دلیل استفاده از چیپ داخلی خود،دارای سرعتی به مراتب بیشتر از SD  کارتها است.

Nintendo DS Game Card ، نام کارت های حافظه ای هستند که بازیهای این کنسول بر روی آن عرضه میشود.این کارت ها نسخه ی کوچک شده ی کارتریچ های کنسول های قبلی نینتندو مانند Game Gear  و GameBoy  است و بین ۶۴MB تا ۴GB حجم دارند.البته بازی های DS  حجم های بسیار کمی داشتند و طبق یک بررسی در وب سایت IGN، بازی هایی که حجمی بیش از ۱۲۸MG  را داشتند ، سرعت انتقال فایل آنها و به نوعی بارگذاریشان از روی کارت ۲۵% افت دارد.

مقایسه : دستگاه PSP  همانطور که شاهد هستید از پشتیبانی خیلی بهتری در حافظه های جانبی نسبت به DS را داراست و با ارائه ی یک برند و فرمت خاص و ارائه ی آن در حجم های مختلف،و ارائه ی دیسک های پرسرعت UMD ، از تکنولوژی بسیار بهتر و بالاتری نسبت به DS داراست.پس برنده ی این بخش نیز PSP خواهد بود.

_______

۴-ارتباطات بی سیم (Wireless)

 

(PlayStation Portable (PSP  

سیستم بی سیم دستگاه PSP  بسیار قوی و کارآمد بود از تکنولوژی Wireless LAN 802.11b استفاده میکرد.این سیستم امکان اتصال آنلاین به اینترنت و انجام بازی های آنلاین در شبکه ی PSN ،استفاده از wi-fi برای اجرای برنامه ی PS3 Remote (کنترل و اجرای منوی کاربری PS3  بر روی صفحه ی PSP) استفاده از سیستم های تلویزیونی منطقه و … را دارا بود.البته به لطف وجود شبکه ی منظم و یک پارچه ی PSN، در این دستگاه ما شاهد خدمات متنوع مانند فروش بازی، دانلود انواع برنامه های کاربردی و تم بودیم. به غیر از Wi-Fi، این کنسول دارای تکنولوژی Bluetooth نیز بوده است.

Nintendo DS :

سیستم بی سیم این دستگاه هم مانند  PSPهمان Wireless LAN 802.11b با یک سری امکانات محدودتر است.به وسیله ی این تکنولوژی بازیکنان امکان اتصال به اینترنت ، اتصال چندین دستگاه به هم در یک محدوده ی نزدیک به هم (کمتر از ۶۵ قدم) برای بازی آنلاین را خواهند داشت. همچنین دانلود بازی و دمو از سرویس Nintendo Channel نیز امکان پذیر بود.ولی سیستم آنلاین Nintendoهیچوقت نظم ثابتی نداشته و در خیلی از مواقع ضعف خدمات در آن مشاهده میشد.

مقایسه : دستگاه PSPمطمئنا از نظر ارائه ی خدمات بی سیم بسیار وسیعتر کار کرد و به پشتوانه ی سیستم منظم PSN توانست به عنوان یک کنسول دستی در مقابل Nintendo DS قد علم کنه و تجریه ای متفاوت را بر جای بگذارد.همچنین وجود Bluetooth در PSP خود گواهی دیگر بر برتر بودن این دستگاه در مقابل DS است.

_______

۵- صفحه ی نمایش و دوربین :

(PlayStation Portable (PSP  

کار ساخت صفحه نمایش های کنسول PSP برعهده ی کارخانه ی Sharp است.صفحه نمایش LCD این کنسول ۴٫۳ اینچ اندازه دارد (که در مدل PSP GO  به ۳٫۸ اینچ کاهش پیدا کرد) و توانایی تشخیص ۱۶میلیون رنگ را داراست.نمایشگر PSP  شفافیت و وضوح بالایی دارد و میتواند انواع فرمتهای ویدئویی قوی مانند ۳GP,AVC  و WMV9 را اجرا کند.این صفحه نمایش قابلیت هایی مانند Touch Screen را ندارد.

دستگاه PSP  بر روی خود هیچ دوربینی ندارد ولی درسال ۲۰۰۶ شرکت سونی دوربین کوچک ۱٫۳ Mega pixel  به نام Chotto Shot را روانه ی بازار ژاپن کرد و یک سال بعد با نام تجاری Go!Cam  وارد بازار جهانی شد.این دوربین با کابل USB به PSP  متصل وبر روی این دستگاه سوار میشود.کاربردهای بسیار پایین دوربین فقط در تعداد انگشت شماری از بازیها و کیفیت پایین آن در ضبط ویدئو و عکس باعث استقبال بسیار کم دارندگان کنسول دستی سونی ازاین دوربین شد.

دوربین Go!Cam برای کنسول PSP

 

Nintendo DS :

این کنسول دارای ۲صفحه نمایش LCD با رزولوشن ۲۵۶ x 144  است و میتواند تنها ۲۶۲هزار رنگ را شناسایی کند. صفحه ی پایینی دستگاه قابلیت Touch Screen را دارد که به همراه یک قلم در بسیاری از بازیهای این کنسول استفاده میشود و کاربرد بسیاری دارد.

کنسول دستی DS  بر خلاف PSP در مدل های DSi به بعد خود ،دارای ۲ دوربین پشت و جلو VGA (0.3 Megapixel) است.این دو دوربین توانایی تشخیص چهره را نیز دارند و در بسیاری از بازیهای این کنسول مورد استفاده مفید واقع شدند.

مقایسه : خب ، رقابت در این بخش بیشتر بر سر کمیت است.سونی با اینکه در PSP صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت تری را ارائه داد ولی در مقابل DS  با دو صفحه نمایش کوچکتر و ضعیف تر کاربردهای زیادی را در بازیهای خود به نمایش گذاشت و به نوعی استفاده ی بهینه تری از این صفحه ها شد.درمورد دوربین هم سونی با ارائه ی دوربین جدا از کنسول هیچ حرفی در مقابل دو دوربین سرخود DS  ندارد و یک نوع شکست تجاری محسوب میشود.برنده ی این بخش Nintendo DS  است.

ب : عناوین عرضه شده و فروش کنسولها

(PlayStation Portable (PSP  

تاکنون بیش از ۷۴۰ عنوان مختلف از شرکتهای گوناگون بازی سازی بر روی کنسول PSP عرضه شده اند که از این میان میتوان به عناوین معروفی مثل FIFA,Final Fantasy,Ace Combat,Metal Gear Solid,Need For Speed  و صدها عنوان دیگر اشاره کرد.همچینین سونی در عناوین انحصاری در این کنسول کم نذاشت و بازیهای مانند God of war, Resistance: Retribution, loco roco ،LBP و بسیاری از بازیهای قدرتمند دیگر را منتشر کرد.فروش کلی دستگاه طبق آخرین آمار سال۲۰۱۱ منتشر شد،کنسول دستی سونی،PSP توانست در طول هفت سال،تعداد ۷۱٫۴ میلیون دستگاه فروش جهانی داشته است که هنوز هم با وجود کنسولهای دستی جدید مانند PSVita  و ۳DS باز هم به فروش خود در نقاط مختلف دنیا ادامه میدهد.پرفروش ترین عنوان منتشر شده ی PSP ،بازی Monster Hunter Freedom 3 ساخته ی شرکت کپ کام بافروش کلی ۴٫۶ میلیون نسخه در تاریخ ۶ می ۲۰۱۱ است.

Monster Hunter Freedom 3 پرفروش ترین بازی PSP

Nintendo DS :

کنسول دستی نینتندو DS  در سال ۲۰۰۴ عرضه شد و در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ کم کم در سراسر دنیا موجودیت پیدا کرد.از آن تاریخ تا به امروز نزدیک به ۱۱۵۰ عنوان مختلف برای این کنسول دستی عرضه شد که از معروفترین های آنها که کلید موفقیت و فروش این کنسول است میتوان به سری Mario و Zelda  اشاره کرد که سهم به سزایی در فروش خیره کننده ی این کنسول داشته اند.در کنار این بازی ها ، بازیهای بی شمار دیگری برای این کنسول عرضه شدند که دارای گیم پلی های بسیار خاصی بودند و تنها در این کنسول قابل مشاهده بود.سری Final Fantasy، Castelvania ،Proffesor Layton و سری Dragon Quest از دیگر بازی های مطرح این کنسول هستند.پرفروش ترین عنوان این کنسول بازی New Super Mario Bros در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۰ است که ۲۶٫۲۱ میلیون نسخه فروش داشت.

کنسول Nintendo DS  از سال ۲۰۰۴ تا به حال طبق آماری که در اواخر سال ۲۰۱۱ گرفته شد نزدیک به ۱۵۱میلیون دستگاه فروش داشته که پس از کنسول پرافتخار PlayStation 2  با ۱۵۵میلیون دستگاه ، در رده ی دوم پرفروش ترین کنسول تاریخ صنعت بازیهای ویدویی قرار دارد.

New Super Mario Bros پرفروش ترین بازی Nintendo DS

مقایسه : همانطور که خواندید و دیدید فروش کنسول Nintendo DS و همینطور عناوین پرتعداد آن توانست حریف سرسخت و قدرتمندش از نظر سخت افزاری را شکست دهد و در جایگاه اول فروش بین تمامی کنسولهای نسل هفتم قرار بگیرد.

______

ج : آمار فروش کنسول دستی PSP

کنسول دستی PSP به هیچ عنوان نه یک ضرر برای شرکت سونی بود و نه شکست.حداقل اگر پیروزی مقابل یگانه رقیب خود،Nintendo DS نداشت،شکستی هم بر پیکره ی آن وارد نیامد.شرکت سونی در حالی کنسول دستی PSVita را وارد بازار کرد که کنسول دستی PSP هنوز به فروش خود ادامه داد و میدهد.برطبق آماری که تا پایان سال مالی ۲۰۱۱ به دست آمده،کنسول دستی PSP تعداد ۷۲ میلیون دستگاه(۷۲,۷۹۱,۵۰۱ دستگاه) در سراسر جهان از سال ۲۰۰۴ که تاریخ عرضه ی آن بود،به فروش رساند که عدد بسیار قابل توجهی محسوب میشود.ولی این عدد افتخار آمیز در مقابل فروش ۱۵۱میلیون دستگاهی Nintendo DS در پایان سال مالی ۲۰۱۱ رنگ میبازد.رتبه ی اول فروش کنسول دستی PSP به کشور ژاپن اختصاص دارد که بیش از ۲۲میلیون دستگاه در وطن به فروش رفت ولی آمار قابل توجه به کشور آمریکا (در رده ی دوم)اختصاص دارد که فروش ۲۱ میلیون دستگاهی آن را نشان میدهد.

در کنار آمار فروش دستگاه،اگر نگاهی به آمار فروش UMD های PSP بندازیم میبینیم که فروش نسبتا خوبی در آن شاهد هستیم،رقم ۲۹۸ میلیون عدد UMD گواه این قضیه خواهد بود.

به هر حال،اگر بخواهیم به فروش PSP به عنوان نتیجه برای شکست یا پیروزی PSP نگاه کنیم،میبینیم که PSP درست است مقابل رقیب هم وطن و قدر خود،Nintendo DS که سابقه ی بیشتری در کنسول های دستی دارد،رنگ باخت و نصف آن فروش کرد،ولی به عنوان یک کنسول دستی قدرتمند ظاهر شد و فروش خوبش نه تنها شکستی برای سونی محسوب نشد،بلکه راه را برای عرضه ی دستگاه بعدی یعنی PSVita باز کرد.مقایسه ی فروش PSP با DS مانند مقایسه ی فروش کنسول های قدرتمند PS3 و Xbox360 با Nintendo Wii خواهد بود.نه دستگاه Wii و نه Nintendo DS هیچ کدام از نظر سخت افزاری صلاحیت این را ندارند که به میان محصولات دیگر بیایند و این امر برای همه واضح است.

نتیجه گیری :

باید گفت رقابت کنسولهای دستی در نسل هفتم بین کیفیت و کمیت بوده است.کنسول دستی مانند PSP با قدرت سخت افزاری بالا در این نسل ظهور میکند و در نقطه ی مقابل Nintendo DS را مشاهده میکنیم که با تکیه بر تجربیات کهن ،کنسول دستی را روانه ی بازار میکند که شاید ۴/۱ قدرت PSP را دارا بوده است،ولی با ارائه ی بازیهایی بسیار متفاوت و مبتنی بر گیم پلی جذاب،مشتریان خود را جذب کرد و به فروش های خارق العاده ای دست پیدا کرد.بازیهایی مثل ماریو و زلدا نمادی از نینتندو هستند که در هر یک از کنسولهای نینتندو عامل محرک ان بوده اند.سونی که در این راه جوان بود توانست در نسل هقتم با ارائه ی کنسول دستی قدرتمند ثابت کند بازار کنسول های دستی توانایی و پتانسیل دستگاه های قدرتمند و بازیهایی با گرافیک بالا را دارد و توانست با کسب تجربیات فراوان در این نسل،کنسول بعدی خود، PSVita  را با قدمهایی استوارتر و قدرتمند تر عرضه کند تا شاید بتواند شکستی که در نسل قبل را متحمل شد،در نسل هشتم جبران کند.البته شرکت نینتندو هم با ارائه ی کنسول دستی Nintendo 3DS باز هم ثابت کرد در نوآوری پیش قدم است و با ارائه ی فن آوری سه بعدی و امکانات بسیار در کنسول خود باز هم طرفداران خود را شیفته ی بازیهای خود کرد.باید دید در نسل هشتم،آیا سونی میتواند شکست نسل هفتم را جبران کند و این بار سکان دار کنسولهای دستی در نسل هشتم شود یا خیر…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا
گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا
گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا
گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا
گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • این رو بیشتر برای کاربر محترم آقای Erfan Vita گذاشتم شاید مقداری دیدگاههای تندشون نسبت به محصولات کنسول دستی شرکت سونی آرومتر شه.و ازشون تقاضا دارم بحث این کنسول هارو به خبرهای دیگه نکشن(مانند چیزی که واسه دارکسایدرز پیش اومد)

    خوش حال میشم نظرکاربران رو بعد از مطالعه ی دقیق این مقاله جویا شم.

    باتشکر،مدیریت وب سایت گیمفا :yes:

  • ERFAN VITA گفت:

    به به!
    عالی بود دانیال جان!
    این پست رو به خاطر” بعضی ها “گذاشتین!؟

  • ERFAN VITA گفت:

    خب این جا جای کیانوش خالیه که از ۳DS دفاع کنه…
    بنده به شخصه حرف چندانی برای گفتن ندارم!

  • ERFAN VITA گفت:

    اگه اشتباه نکنم،سایر شرکت ها فقط میتونستن تا ۲۲۲MHz از پردازنده ی ویتا استفاده کنن…
    درسته؟

  • soheilds گفت:

    PSP خوبه فقط یه سری بازی خیلی خوب نداره که اونو بهتر تر کنه 😉 :yes:
    ——————–
    همچنین مرسی از اقای دانیال 😀

  • ERFAN VITA گفت:

    خب!
    لازم به ذکر است هیچ یک از سری بازی های NFS برای psp به درجه کیفی مناسبی نرسید…
    حتی نسبت به PS2 هم اگر بخواهیم مقایسه کنیم…
    (ماشین ها سایه نداشتن!)
    در کل من طی مدتی که این کنسول دستی رو داشتم،زیاد راضی نبودم…
    بغیر از یکی دو موارد مثل سری بازی های:متال گیر،خدای جنگ
    که متأسفانه همه ی این بازی های ارزشمند،برای PS3 عرضه شد!
    در صورتی که هیچ یک از عناوین ps2 برای این کنسول دستی منتشر(پورت)نشد!
    این یک توهین بزرگ به کاربر است،یا بهتر بگوییم:سیاست نه چندان جالب سونی در قبال کنسول های دستی!
    با این روند،حتما باید منتظر باشیم که عنائیت بزرگ ویتا نیز بر روی کنسول خانگی نسل بعد سونی منتشر شود…
    بنابراین فرقی نمیکند که شما کنسول دستی داشته باشید!
    اگر سونی(بخش سرگرمی!)روی یک هدف تمرکز داشت،موفقتش تضمینی بود…
    یا فقط دستی ،یا فقط خانگی!
    مثل مایکروسافت.
    من عقیده دارم،فروش مهمتر از محبوبیت است!
    راستی،هیچ کدام از عناوین ریسینگ PSP حرف چندانی برای گفتن نداشتن!

  • Kratos-_-0_0 گفت:

    عنوان ریسینگ motor storm و Gran Turismo عنوان های خوبی بودن

  • ERFAN VITA گفت:

    ویتا همین الان ۲ عیب بزرگ از لحاظ سخت افزاری داره…
    ۱.رزولوشن صفحه نمایش
    ۲.نداشتن خروجی HDMI
    همچنین حافظه داخلی و خارجیش هم ،میتوانست بیشتر باشد.
    شرکت های زیادی هم هستن که تا الان به ویتا اهمیت ندادن
    از جمله راکستار!
    :rotfl:

  • NAVIDUNCHARTED گفت:

    سلام خدمت همگی کاربران !
    گفتیم بیام و تو بحث شرکت کنیم.

    اول)کنسول ویتا از همه لحاظ خوبه (قیمت خوب. طراحی فوق العاده زیبا. سخت افزار عالی در زمان عرضه (نمایشگر ۵ اینچی و …)
    قیمت خوب هست .(همین الا ن قیمت گوشی ها سر به فلک زده مثلا گالکسی اس ۱در حدود ۶۳۰هزار تومان و گالکسی اس ۳ نیز در حدود یک میلیون وچهار صد.)

    دوم) من برای اولین بار کیانوش کنی و فرهنگ هدایتی در برنامه صفر ویک که از شبکه ی آموزش پنجشنبه ها حول وحوش ساعت ۷ پخش می شد.
    خلاصه اینکه اگر نظرات آن دو را تشبیه کنم
    فرهنگ هدایتی نظری مثل اقا دانیال داشت .و اون می گفت ویتا عالیه بازی های پی اس ۳ براش می آد و آنچارتد و رسیستنس و… باعث فروش بیشتر آن مشود و از نیتندو جلو میزند و…
    عرفان جان هم نظراتشان مانند کیانوش هست و دائما میگن “سخت افزار قوی،موفقیت یک کنسول را تضمین نمیکند” و مثال همین پی اس پی رو می زنه که سخت افزا ر قوی آن نتوانست جلوی فروش دی اس رو بگیره.
    همچنین می توان مثال رقابت ps1ونیتندو اولترا ۶۴ را زد.

    سوم) تا الان بازی خیلی خوب برای آن منتشر نشده (بازی چند پلتفرم کمی داریم که برای ویتا عرضه بشه وگرافیک انها برای ویتا یکسان باشه البته یک استثنا به نام فیفا هست که آن هم موتورش مال دو سال پیش هست و از نسخه کامل Impact انجین بطور کامل استفاده نشده………
    بازی دیگری که من را نا امید کرد نسخه جدید موست وانتد برای ویتاست باور کنید گرافیک بازی با توجه به عکس های بازی بیشتر در حد ps2 است.البته برخی که از توان ویتا آگا هی ندارند بسیار ساده لوحانه می گن که این بازی برای کنسول دستی فوق العاده است . کافی است بروند وببینن شرکتش EA شاهکاری به نام Real racing 3را می خواهد عرضه کند.
    بازی دیگر که بطور فجیع من را نا امید کرد COD:BO2 این بازی به گفته ی کیانوش کنی اینطور توصیف شده :انگار ساخت این بازی را به تیم درجه ی چهارم اکتیویژن داده باشند.
    گرافیک بازی افتضاح(اصلا قصد تخریب نداشتم .عکس ها به دقت نگاه کنید آسمان بازی متریال”بافت” خوبی نداشت .در وپنجره بازی عکس چسبانده شده بودو…. ) هست و فکر کنم پس ازعرضه نمره ی ۱۱ از ۲۰ بگیره.
    تا به حال دو بازی خوب (نه عالی ) داره آنچارتد و فیفا …
    آنچارتد عالی بود ولی به هنگام زوم در برخی مراحل پیکسل های بزرگ دیده می شد بر عکس نسخه ی پی اس ۳ (کلا در حد انچارتد ۱ هم نیست)

    بنابراین مشخص می شود که مشکل اصلی ویتا عرضه ی بازی هایی در حد توان واقعی آن می باشد .

    نمونه ای از این بازی بازیها اساسین کرید می باشد که جزییات گرافیکی مربوط به شخصیت آن خیلی بالاست (محل قرار گرفتن ابزارات و تفنگ وخجر عالی بود و به واقع در حد این نسل بود .)

    بازی دیگر LBP هست که همین جا می گم بهترین بازی ویتا ست و خیلی جذاب وایده های ناب .(حتی از ps3 هم بهتره.)

    چهارم )علمی حرف بزنم؟
    برایند برداری ویزگی های بازی ها (از نظر ارزش گرافیکی و گیم پلی و… ) آینده ی ویتا را رقم می زند .

    الان وضع خرابه
    وقت برای این کار کم هست( شما چی فکر می کنید؟)
    امید وارم ویتا برای پلی استیشن زندگی بیافریند .
    ببینیم سونی می تواند از یک کنسول دستی سود خالص کسب کند یا ….

  • ERFAN VITA گفت:

    ویتا سخت افزار قوی ای دارد.اما،وجود یک سخت افزار قوی،به تنهایی نمیتواند موفقیت یک کنسول را تشکیل دهد.شرکت های بازی ساز باید بتوانند از این کنسول دستی،به بهترین شکل ممکن حمایت کنند،به گونه ای که عناوین آن ها بر روی ویتا،همانند عناوین اصلی باشد.یا حد اقل اگر هم یک spin-off باشد،از گرافیک بالایی برخوردار باشد.چیزی که ما در نمایشگاه گیمز کام امسال دیدیم،معرفی کامل تر از عناوینی بود که در E3 2012 به آن ها اشاره شد.AC3L و COD BODو KZ:M جز عناوینی بودند که در گیمز کام به طور کامل از آن رونمایی شد.آیا این دو عنوان برای معرفی در این نمایشگاه،کافی بودند؟آیا این دو عنوان،میتوانند به اندازه ی نسخه های اصلی،تأثیر گذار و جذاب باشد؟
    همچنین،عناوین دیگری نیز معرفی شدند،از جمله:Little Big Planet که یک عنوان بسیار خلاقانه و زیبا میباشد،و قرار است از تمام ویژگی های ویتا مثل سنسور حرکتی،سیستم تاچ جلو و عقب و… استفاده کند.
    از شرکت های بازی ساز خارج میشویم.ویتا نیز مشکل هایی دارد که یکی از آن ها زمان عرضه است.سال ۲۰۱۱ !!
    اگر سال ۲۰۱۳ را،زمانی برای تغییر نسل بنامیم،ویتا ۲ سال قبل از تغیر نسل به بازار عرضه شد!! بنابراین،ویتا که اکنون عملکرد خوبی نداشته است،چگونه میتواند با وجود کنسول های نسل بعد،عملکرد خوبی داشته باشد؟(psp نیز ۲ سال قبل از تغییر نسل به بازار عرضه شد،یعنی سال ۲۰۰۴ که ۲ سال بعد PS3 و XBOX360 به بازار عرضه شدند).
    ۳سال بعد از رونمایی PS2 سونی در نمایشگاه E3 2003 از اولین کنسول دستی خود یعنی PSP رونمایی کرد.نکته ی جالب این است این کنسول دستی دقیقا دو سال قبل از تغییر نسل به بازار آمد.سپس در سال ۲۰۰۵ شرکت سونی اولین نمونه از کنسول PS3 را رونمایی کرد که البته این کنسول قابلیت روشن شدن و کار کردن رو نداشت.شرکت سونی در کنفرانس خبری E3 2006 به طور رسمی از کنسول نسل جدیدش رونمایی کرد و قیمت ۵۹۹ دلار را برای آن در نظر گرفت.

    جالب است بدانید که بازی هایی که در این کنفرانس برای PSP رونمایی شدند جداب تر از بازی های PS3 بود.

    از جمله بازی های PSP میتوان به killzone Liberation ، MGS prtable ops ،Tekken و چند تا بازی دیگر اشاره کرد.برای PS3 هم به بازی هایی از جمله GTA IV و Final Fantasy XIII و Motor Storm محدود میشد.سونی در E3 2007 :بازی خاصی برای PSP وجود نداشت که بخواهیم نام ببریم ولی در عوض سونی در این سال PS3 را به نوعی منفجر کرد!از جمله بازی های آن سال PS3 عنوان های MGS4-Gran Turismo 5-Killzone2-Uncharted1 بودند.در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ هم عنوان خاصی را برای PSP شاهد نبودیم در صورتی که شاید بتوان گفت سال ۲۰۰۹ یکی از بهترین سال های PS3 بود.بازی های بزرگ PS3 در این سال Uncharted 2 و GDD of WARIII و Heavy Rain بودند.که یکی بهتر از دیگری بود و اگر به یاد داشته باشید UN2 بهترین بازی آن سال شد.در سال ۲۰۱۰ نیز بازی های بزرگی برای PS3 رونمایی شد و تنها بازی بزرگ PSP چیزی نبود بغیر از GOD of WAR Ghost of Sparta .سال ۲۰۱۱ هم که حتما به یاد دارید.در این سال سونی با معرفی کنسول دستی جدید خود یعنی PS VITA نظر بسیاری از بازدید کننندگان را به خود جلب کرد.

    این کنسول تغییرات زیادی را نسبت به کنسول های نسل قبل خود داشت و از نظر طراحی و کارایی بسیار پیشرفت کرده بود.همچنین این کنسول از فن آوری لمسی نیز پشتیبانی میکرد که در نوع خود بسیار جالب بود.به گفته ی بسیاری از کارشناسان این کنسول دستی توانایی اجرای بازی هایی برابر با PS3 را داشت،ولی برای این که این گفته به حقیقت بپیوندد،این کنسول دستی نیازمند حمایت پرشورتر شرکت های بازیساز بود.Uncharted Golden Abyss یکی از آن دسته بازی ها بود که در حد و اندازه ی توان PS3 بود.در E3 2011 ،سونی علاوه بر رونمایی از ویتا و بازی های آن ،از یکی از بزرگترین بازی های PS3 یعنی Uncharted 3 رونمایی کرد.

    بعد از تمام شدن E3 2011 ، در نمایشگاه گیمز کام و تی جی اس نیز ما شاهد بازی هایی برای ویتا بودیم ولی بعد از آن هیچ خبری از شرکت ها و بازی های آن ها برای ویتا نبود!.من از یکی از دوستانم پرسیدم که دلیل کمبود بازی برای ویتا چه بوده؟او در جوابش گفت:دلیل این این است که شرکت های بازیساز هنوز با سیستم پییچیده ی ویتا آشنا نیستند و ۱ تا ۲ سال طول میکشد که با آن آشنا شوند و بتوانند از حد اکثر توان ویتا استفاده کنند.من با نظر او موافق بودم ولی بر این باور هستم که طی ۱ تا ۲ سال آینده نسل بازی ها و کنسول ها عوض شده و در چنین صورتی شرکت های بازی ساز بیشتر از هر چییزی روی کنسول های نسل بعد تمرکز خواهند کرد.و در این صورت از ویتا حمایت زیادی نخواهد شد.این گفته دقیقا در مورد PSP و PS3 صدق میکند.(فقط کافیست یک بار نطرات من از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ را با دقت بخوانید)که نشان میدهد چقدر PSP پسرفت کرد و تا چه اندازه هم PS3 پیشرفت کرد.این مطلب درمورد ویتا و نسل بعد هم به همین شکل است.آیا با نظر من موافقید؟
    در E3 2012 اتفاق چندان بزرگی در رابطه با این کنسول دستی ،نیفتاد.عناوین بزرگی که در این نمایشگاه معرفی شدند،به تعداد انگشتان دست هم نمیرسیدند.با این وجود،عده ای عقیده دارند:که ویتا در حد یک کنسول دستی،عملکرد بسیار خوبی داشته است.اما من چنین نظری ندارم.ویتا قیمت بالایی دارد،و این دلیل محکمی برای بالا بردن انتظارات است.وقتی که زمان عرضه ی ویتا،به طور رسمی اعلام شد،گفته میشد که این کنسول دستی،قادر به اجرای بازی ای PS3 است ،و آنقدر توان دارد،تا بتواند بازی های این کنسول خانگی سونی را اجرا کند.
    اما،تاکنون این اتفاق نیفتاده است و بسیاری از دوستان میگویند:مشکل از ویتا است و افرادی هم میگویند:مشکل از شرکت های بازی ساز است.

    • متاسفانه وقت کافی برای جواب کلی ندارم…ولی اینو بگم قیمت ویتا در ایران بالاست ! پس انقدر قیمت رو تو سر VITA نزنید ! ثانیا با نظرتون موافق نیستم ! یه طوری میگید که انگار در سال ۲۰۱۶ سپری میکنیم و با قاطعیت میگید ویتا تمومه ! چه دوست داشته باشید،چه نداشته باشید، PSP تونست بعد از کنسول دستی DS در رده بندی فروش کنسولها در نسل هفتم دوم باشه و موفقیتی هست که نصیب سونی شده !خیلی ها هم هستن که با PSP خیلی حال کردن و برعکس شما هستن…به هر حال،امیدوارم باقی کاربران هم در همین سطح دیدگاه بزارن…مرسی عرفان جان..
      (در مورد کیانوش اگر وقتی بود میگم)

      و آخر : به خدا مقاله در مورد PSP بودا (kidding) :yes:

  • ERFAN VITA گفت:

    هر سال بین۲ تا ۳ بازی خوب واسه PSP میومد!
    در کل من از عملکردش راضی نبودم و در آخر هم با کلی ضرر فروختم.
    یه سوال مطرح میشود:
    چرا PSP تنونست انتظارات رو برآورده کنه؟
    چند تا دلیل داشت:
    ۱.سخت افزار نه چندان قوی
    ۲.وجود PS3 /360
    ۳.سیاست های سونی(بخش سرگرمی!)

    هر طور بخواهیم حساب کنیم،هزینه ای که برای ساخت یک عنوان واسه کنسول های خانگی میشه،خیلی بیشتر از یک کنسول دستیه…
    تمرکز بیشتری روی کنسول های خانگی میشه…
    الان ویتا سخت افزار قوی داره…
    با این حال،بهانه ی شرکت های بازی ساز،برای کیفیت نه چندان جالب عناوین ساخته شده ی آن ها بر روی ویتا چیست؟
    کم کار خودشون؟کم کاری سونی در قبال ویتا؟یا این که آن ها توان ساخت رو ندان؟
    یه نکته ی جالب توجه دیگه هم که هست و سونی کلی روش مانور میداد قدرت سخت افزاریش بود که الان داریم میبینیمش!
    هیچ کدوم از استدیوهای فرست پارتی واسه PSP بازی نساختن و همه چیز واگذار شده بود به استدیوهای خارجی و استدیوهایی مثل Ready at Dawn . چرا نباید کوانتوم دریم واسه ویتا بازی بسازه؟ یا ناتی داگ ؟یا حتی خوده سانتا مونیکا یه GOW بسازه واسه ویتا. اینکار باعث میشه که همه عناوین سونی روی یه پلتفرم متراکم نشن و باعث بشه بازی های بین پلتفرم های مختلف پخش بشه و هم ویتا هم بازی ها بهتر فروش کنن .
    چرا اکتیویژن باید یه کال اف با اون گرافیک بزنه؟چرا؟
    چرا ea باید بین ویتا و سایر کنسولا فرق بزاره؟(MW رو میگم)
    گه سونی یا مایکروسافت کنسول نسل بعدشون رو تا سال بعد عرضه کنن،ویتا دقیقا به سرنو شت PSP دچار خواهد شد و به نوعی نابود خواهد شد…

  • ERFAN VITA گفت:

    من با دانیال عزیز تا حد زیادی موافق شدم!
    گفته های بعضی ها(ک.ک)!! در مورد ویتا بسیار کوبنده بوده…
    آینده ی هر کنسول،دست شرکت سازنده ی آن است و من و یا آقای KINOPIO (که به احتمال زیاد آقا دانیال ایشون رو میشناسن!)نمیتونیم حدسیات درستی ارائه بدیم…
    ولی یه سری نتیجه گیر ی هایی را میتوان انجام داد!
    بر اساس PSP …
    به هر حال من فکر میکنم که بستگی به انتظار شما داره!
    اگه انتظار شما از یک کنسول دستی،بالا هست(مثل بنده!)بهتره که از خریدن آن صرف نظر کنید(نه این که تو سایت بیاین ترولش کنین در حد لالیگا!!!! :rotfl: :yes: )
    اگه هم انتظار شما چندان بالا نیست،بدون شک ویتا بهترین گزینه است!
    سعی کنید آینده نگر نباشید مثل من!
    چون درد سرش زیاده!
    من فقط از یک موضوع بسیار نگرانم و اون هم،کنسول های نسل بعد سونی و مایکروسافته ،که هر طور به این موضوع نگاه کنیم،خطر جدی برای ویتا محسوب میشه… :chic:
    قبول کنید :rotfl:

  • expellite گفت:

    الان شرایط عرفان دقیقا مثل موقعیت من در پست های Darksiders 2 و CoD هست! :-((

  • Yashar گفت:

    از نظر من درد ویتا اینه که کسی از قدرت سخت افزاریش خبر نداره که بتونه بازی هایی درخور نام این کنسول دستی بده 😀 :yes:
    با تشکر از مطلب خوب آقا دانیال و امیر گلخانی :yes:

  • AMIR-GAMER گفت:

    چه قدر نوشتید 😮 آثا دانیالم همش چشمک می زنه 😀

  • FARDAD.MG13 گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبی که دادین :yes: :laugh:

  • Sina.ES گفت:

    PSP یک عنوان فراموش نشدنی تو صنعت بازی های دیجیتال بود… :-((
    حیف ک شرکت سونی به پشتیبانی از این کنسول دوست داشتنی ادامه نمیده! 🙁
    روحش شاد و یادش گرامی….!!!!!!!!!!!! 😐

گشت و گذاری بر دوران طلایی PSP | مقایسه با رقیب سرسخت ، Nintendo DS - گیمفا