عنوانی مربوط به Metal Gear Solid 5 در فروشگاه آمازون لیست شد
مدتی قبل عنوانی که Metal Gear Solid 5: Definitive Ex نام داشت در فروشگاه آمازون لیست شد. هنوز مشخص نیست که این عنوان چه ارتباطی با سری بازی Metal Gear دارد.
این عنوان که دارای تاریخ عرضه ۳۱ دسامبر (۱۱ دی ماه) بوده است برای مدتی در فروشگاه آمازون لیست و پس از مدتی برداشته شده است. شاید این رویداد اتفاقی پیش از موعد مقرر یا امری اشتباه بوده است.
فرض طبیعی که در مورد این اتفاق و این عنوان وجود دارد این است که امکان دارد این عنوان بسته گسترش دهنده یا یک بسته دانلودی بوده باشد. یکی از احتمالات این است که این نام حتی مربوط به یک بازی نباشد!
این لیست در بخش بازیهای ویدئویی آمازون قرار گرفته بود اما هیچ تصویری برای آن منتشر نشده بود و مشخص نبوده است که این عنوان چه چیزی است. نوع رسانه این عنوان نیز CD-ROM اعلام شده است.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
اگر همچین چیزی وجود داشته باشه احتمال زیاد مربوط به قسمت های حذف شده بازی هست که داستان رو کامل کنه
داداش قسمتی حذف نشده اصلا آخر بازی رو نساختن که بخوان حذف کنن
دقیقا من هم همین طور فکر می کنم حتی کونامی در باره این نقص هیچی نگفته وفقط گفته که به بازی کردن ادامه بدید. من خیلی پیگیری کردم و بعضی ها می گن که بازی دارای سه تا فصل است که ما حتی فصل دو رو هم کامل نکردیم که شاید این کامل کننده بازی باشه…
CD ?!
یعنی چی میتونه داخلش باشه ?:-)
این پست اومد و یادی کنیم از متال گیر۵ الحق تریلر های قبل از بازی نوید از بزرگ ترین داستان سرایی کوجیما میداد و تمام گیمر ها رو هایپ میکرد خود بازی هم خداییش توی گیم پلی کاملا بی نقص بود و جهان باز شدن بازی هم کلا یک تحول بود و وقتی اولین مرحله رو رفتم اصلا یه شروع ماورای تصور داشت فکر میکنم کمتر بازی سراغ داشته باشیم که بازی اینگونه اغاز بشه و فکر و ذهن گیمر رو درگیر خودش کنه درنهایت این بازی از جمله بازی هایی هست که میشه “ای کاش”-“ای کاش”-“ای کاش” براش زیاد نام برد
واقعا داداش مایکرو شروع بازی خیلی خیلی قوی بود تا حالا تو هیچ بازیی شروع فوق العاده ایی مثل اونو ندیدم
و با عظمت صداگذاری (از نظر انفجار و…) بازی آشنا میشدی
:yes: :yes: دقیقا شروع بازی رو نمیشه با هیچ جمله ای وصف کرد و همون طور که گفتم ماورای تصور بود ولی ای کاش همه بازی مثل شروع بازی بود و………………….
واقا بهترین بازی عمرم بود
گل گفتی شروع بازیش مو به تنم سیخ کرد متال جزو شاهکار های تکرار نشدنی صنعت گیم است.
اسپم : سلام حسین شمارتو نداشتم که زنگ بزنم ; تلگرامم
id : @rebelsnake
________________________
رفع اسپم : از کو.نامی بر میومد, حالا میفهمم چرا از قبلاها از این شرکت بدم میومد ولی حالا که داره خبرایی میشه میگیرمش . :-/
یه چیزی رو تریلر ها بود … از سینماتیک های بازی بودن… تقریبا همه ی سینماتیک های بازی هم تو تریلر ها بودن…
Death Stranding هم تریلرش به تریلر های MGS V شباهت داشت… و اون قسمت، تو بازی هم هست
به احتمال زیاد DS هم مثل MGS V برای پایان هر بخشش Credits داره…
شکل جدید بازی ساختن کوجیما؟؟؟
شاهکار کوجیما بازیش فوق العاده بود
ای کاش فصل های حذف شده داخلش باشه به خدا اینقدر تو کفشم که روزی نمیشه بش فکر نکنم. بهترین ipعمرم چرا با من اینطوری کردی.
دوست عزیز توصیه می کنم امیدوار نشید. اگه چپتر جدیدی بیاد، اولین نفر هایی که می فهمند من و یا تعدادی از دوستان اند که اطلاع رسانی خواهد شد.
این مژده را هم بدم که چپتر ۳ وجود دارد و داخل بازی هست .یک سال هم هست که داریم سعی می کنیم بهش دسترسی پیدا کنیم اما کو.نامی نمیذاره.
اگه از اندینگ هم خوشتون نیامده، باید بگم که اندینگ بازی فیکه و پایان بازی با توجه به کد های بازی یک چیز دیگست
شما دوست عزیز اگه پیدا کردی حتما بگو موفق باشی :yes:
ببخشید یعنی بخریم یا نه؟! چون می گید حذفیات داره و یا پایان بندیش! ?:-)
چون من گراند زرو رو تازگی بازی کردم فوق العاده بود و می خوام اینم بازی کنم :rotfl:
حتما بخرش بازیه بینظیریه پشیمون نمیشی
دوست عزیز، فقط بگین که، این قضیه چپتر ۳ و حذفیاتش چیه؟!
و اندیگ فیک؟
نمی صرف کلی پول بابتش بدم و تهش حالم گرفته شه!
مورد بعدی، آیا باید از داستان نسخه های قبلی اطلاع داشته باشم تا اینو بازی کنم؟
چپتر سوم بازی به دلیل مشکلات کوجیما با کونامی حذف شده ولی چندان اتفاق مهمی توش نمیفته (نمیتونم بگم اسپویل میشه بدجور)
مهمترین اتفاق پایانی بازی توی چپتر ۲ در یک ماموریت فرعی اتفاق میفته (اسپویل نمیکنم)
در مجموع من عاشق سینگلش شدم. هر لحظه از بازی بهت احساس رئیس بودن میده…. (اصن یه وضی)
توی آنلاینش هم خمپاره، تیربار و ربات داره، تانک و هلی نداره، ولی تاکتیکی تر از بقیه بازی هاست (مخفی کاریش به نظرم بهتر و جهان باز تر از اسپلینتر سل هست)
از لحاظ موشن کپچر هم، حرکات شخصیت ها خیلی خیلی طبیعی و نزدیک به واقعیت هست.
بستگی به سلیقت داره…
متاپرست
یه نگاه به متای بازی بندازی حتما میخریش
تو خریدش یه لحظه هم شک نکن داستانشم عالی گیم پلیش حرف نداره فقط اگه نسخه ای قبلی رو بازی نکرده باشی یه ذره داستان برات گنگ میشه
داستان عالی نیست ولی بقیه بخشها عالیه
به خاطره متا شده پولش رو جمع می کنم و می خرمش :yes: :inlove:
همچنان منتظر چپتر سه هستم و با توجه به چیزی که تو بخش”در فصل دو خواهید” و تریلرهای قبل عرضه تعداد زیادی از کات سین های بازی نمایش داده نشده و با توجه به اطلاعات اخیر قطعا چپتر سه وجود داره من که واقعا با این بازی لذت بردم و الان دوباره بازی رو انجام میدم
یکی از فانتزیام اینکه بالاخره بتونم فصل سه رو بازی کنم و به مسائلی از قبیل “دمون اسنیک” دست پیدا کنم
من شبا خواب چپتر۳ میبینم
برای تبدیل شدن به دیمون اسنیک تا میتونی آدم بکش.
چپتر ۳ هم بعد از نوکلیر دیس ارمامنته که هنوز موفق به بازگرداندن کردنش نشدیم
والا تا جایی که من خبر دارم تا به حال کسی به سطح دمون که صورت اسنیک تا حدودی شبیه اسکال فیس میشه نرسیده حالا مثل اینکه اطلاعات شما به روز تره البته خشنوت و آدم کشتن رو انجام میدم ولی فعلا به این سطح نرسیدم
امیدوارم بالاخره چه شما و همه کسایی که میتونن و زحمت بکشن چپتر سه رو آزاد کنن
مسئولان کمپانی هم که همچنان ادعا میکنند تا میتونید بازی کنید:|
این قضیه بوت کمپ هم خیلی عجیبه
اون دیمون اسنیک که شبیه اسکول فیسه فقط برای تریلر بود و تایید شده که تو بازی نیست.
اصلا همه چیز برمیگرده به بوت کمپ.
شایعات زیادی حولش هست.
دوست عزیز شما چند تا اسکال فیس رو که اکسترکت میکنی میفرستی مادر بیس، به بچه های تحقیق و توسعه میتونی بگی لباس اسکال رو واست بدوزند :دی (برو به مرحله فرودگاه، یه مشت اسکال فیس رو با دی واکر بکش، بفرست بره، بعد بگو بدوزند واست)
احتمال زیاد اشتباه شده ولی شاید ساندترک هاش باشه
راستی چرا گیمفا خبر Devil May Cry The Phantom Souls رو پوشش نداد حتی یه تریلر هم از بازی اومده ?:-)
جدی میگی خدایش
اون تریلر فیکه
دمت گرم گفتم
جدی ؟؟
خیلی طبیعی به نظر می آمد
ex : دوست دختر سابق نمیشد ::rotfl: :rotfl: :rotfl: ?:-)
این بازی بازی خیلی خوبی هست ولی متال گیر خوبی نیست
گیمپلی و مهندسی ساختار بازی از همه ی نسخه های قبلی بهتره
ضعف داستانیه بازی هرگز گیمپلیشو نمیتونه خراب کنه
من به المان خاصی اشاره نکردم به کل بازی اشاره کردم.برای متال بازهای اصیل این بازی فاجعه بود شاید برخی افراد تازه گیمر شده به خاطر گیمپلی عالب، عدم وجود کات سینهای طولانی و باس فایتهای عالی چیزی نباشه ولی برا متال بازا فاجعه است
من ۱۶ ساله متال گیر بازم،همه ی نسخه هارو تموم کردم،فاجعه یعنی چه؟؟ 😐 😐 😐 😐 😐 😐 الان این حرفت رو یکی مثل بروس استارلی هم بزنه کسی نمیتونه هضمش کنه
بگو کات سینهاش کم بودن و ببخشیدا بازی اوپن ورلد شده!مپ فانتوم پین ۴۰ درصد بزرگتر از gta هست!کدوم بازیه اوپن ورلد سرشار از کات سینه؟ 😐 😐 😐 😐 اسم ویتچرم نیار
تویه بازی های اوپن ورلد کات سین زیادی به گیمپلی آسیب میزنه
خود کوجیما فهمیده چیکار کرده.اما در کل بازی کمبود کات سین داره،این حرفو قبول دارم
فاجعه 😐 😐 متای بازی ۹۵ شده میگه فاجعه 😐 😐 😐
راست میگه اسم ویتچر یا همون ویلچر نیار 😐
@oldkratos
خب منم همینو میگم دیگه اپن ورد بودنش به شدت به داستان و روایت داستان آسیب زده بود.۹۰٪ داستان بازی تو نوارها بود .بعضی بازیها پتانسیل اپن ورد شدن ندارن که متال یکی از اوناست.(گرچه گیمپلی و گرافیک و موسیقی اش عالیه ولی اصلی ترین بخش متال یعنی داستانش فاجعه است).متاشم ۹۳ شده بود 😉
بازیی که متای بالای ۹۰ بگیره از هرنظر شاهکاره منم همه ی بازیای متال و بازی کردم بدون شک این بهترین متال گیر سولیدی بود که بازی کردم
میدونم ۹۳ شده
منم مثل تو دقیقا از سال ۸۰ تا به حالا دارم متال میزنم فانتوم پین در واقع نبوغ کامل متال بود. نمیدونم چرا بعﺽیا فکر میکنن چون داستان نا قصه بازی کلا فاجعه است
داستان هم ناقص نیست. قضیه چیز دیگست. وقتی کوجیما توی تریلر لانچ بازی می گه
Ultimate story
یعنی بازی داستان پیچیده ای داره.
اسپویل نمیتوان خوام بکنم ولی احتمالا ونوم خود بیگ باسه که توسط سایر شستشو مغزی شده و بیماری روانی داره و توهم شدید میزنه.
دقیقا داستان ناقص نیست فقط به طور عجیبی پیچیدست که به نظر من ضعف به حساب میاد اما نه اینکه بگیم بازی به خاطر این فاجعه است (مثل بعضی از دوستان)
بازی یه شاهکار تمام و عیار است
مشکل اصلی داستان اینه که کوجیما اومد داستان را مثل دارک سولز کنه اما در ندادن اطلاعات زیادی افراط کرد.
دقیقا
ولی فک میکنم همین داستان پیچیده یکی از ویژگی های بازی باشه منکه از این بازی لذت فراوان بردم
دوستان متال گیر phantom pain یه راز هم توش داره درباره ی یکی از شخصیت هایی که توی ground zeroes هم بود. اگر میخواید بخونید که کیه و داستان چیه یه متن مینویسم اگرم میخواهید خودتون پیدا کنید فقط میگم که کجاست.
آدرسش توی medical platform firs deck سمپ چپ side op training توی medical platform یک راه پله هست تا طبقه ی ۲ (شایدم ۳ دقیق یادم نیست) برید بالا یه اتاقه که بالاش رنگه چراغ سبزه(یعنی میتونید وارد شید).
حالا اسپویل!!!!!!!!
.
.
.
.
.
.
توی اون اتاق paz هستش که حافظشو از دست داده و فکر میکنه هنوز توی دهه ی نوده
باید یه سری عکس بهش نشون بدید اون عکس ها هم از side op هایی پیدا میشه که سرباز های قدیمی mother base که توی مپ هستن رو باید بگیرید. هر سرباز یه عکس با خودش اکسترکت میکنه.
۱۰ تا از این هارو که برید ۱۰ تا عکس پیدا میشه که دونه دونه باید به paz نشون بدید.
عکس ۱۱ هم دمه در اتاقش روی دیواره آخرش که همه چی یادش میاد با یه پایان فلسفی کل اون قسمت میره رو هوا 😐
.
.
.
!!!!!!!پایان اسپویل!!!!!!!
اگر کسی بیشتر راهنمایی خواست بهم بگه.
اگرم کسی فهمید این خواب و رویا بود یا واقعی بگه ماهم بدونیم(مثل همیشه پایان مبهم بود)
راستی اچیومنت هم داره :d
ای کونامی پول پرست …..
دوستان چه کسی این بازی رو بعد از ایپیزد ۵۰ رفته؟ منظورم اینه که این اختمالا با ناقص بودن بازی ارتباطی داره ?:-) ?:-)
هیچ کس. بازی تو اپیزود ۵۰ تموم میشه.
ونوم خود بیگ باس نیست در واقع اسلات به ایهب میخواد تحمیل کنه که تو بیگ باسی که در اخر هم میفهمه که بیگ باس اصلی نیست در واقع این کارشون رو نمیدونم برای چی بیگ باس فیک ساختن ولی فکر کنم به خاطر گول زدن سایفر بوده.
ونوم خود بیگ باسه.بعد از یک سال بررسی من از این مطمئنم.
پس اون کات سینه که بیگ باس سوار موتور میشه چی
خوش بحال شما که بازیتون کامل بود برای من بدبخت تا اپیزود۴۰بود هر کاری کردم هیچی به هیچی پنج شش بار هم دوباره رفت ولی هیچ فرقی نکرد
تازه نسخه دی وان ایدشن هم بود همون روز عرضه هم خریدم 😥
Lightning
ونوم اسنیک بیگ باس نیست
از ۱۱ نسخه فرانچایز متال گیر شما کلا تویه ۳ نسخه (متال گیر ۳ اسنیک ایتر) و (گرند زیرو) و همچنین (پیس والکر) میتونید کنترل بیگ باس یا همون اسنیک بدون پسوند رو به عهده بگیرید.
ونوم اسنیک کلون بیگ باس نیست،شبیه سازیه شده از صورت بیگ باسه،شخصی که تویه بیمارستان بهت تویه فرار کمک میکنه!!!ایشمایل!!!اون بیگ باسه
زمانی که شما فانتوم پین رو شروع میکنید ونوم اسنیک درست کاور گرفتن رو هم بلد نیست و وقتی ایشمایل به ونوم یه کلت مدل ۱۹۱۱ میده ونوم نمیتونه و نمیدونه چجور مسلحش کنه!اونجا ایشمایل راه فرار رو به ونوم نشون میده،انگار که این شخص خیلی با فنون نظامی آشناست،شاید بزرگترین سرباز قرن ۲۱ باشه(اشاره به لقب افسانه ایه بیگ باس)
ضمنا از نظر زمانی اخرین بار که با بیگ باس برخورد میکنیم متال گیر ۴ هست.اخر بازی که تویه قبرستون سالید رو ملاقات میکنه اما نه صورتش به اندازه ی ونوم ضخم خورده ی ترکش های هلیکوپتره و نه دستش!!ونوم بیگ باس نیست
اصلا با عقل جور در نمیاد که باشه
من شیره ی این بازیو کشیدم که اینو بهت میگم
مثل اینکه بازی اپیزد ۵۱ داشته بوده اما از بازی حذفش کردن حالا من درست نمیدونم
فک نمیکنم کسی اخرش تونسته باشه داستان بازی رو خوب درک کنه و کامل بفهمه
والا استاد فلسفه هم باشی نمیتونی بفهمی چی میگن دیالوگ های بازی به طرز عجیبی استادانه کار شدن
کلا بازی همه چیزش استادانه کار شد بود
به خصوص کات سین ها
این بازی واسه کنسولیا عالیه چون با ۶۰$ ۱۶۶ ساعت بازی میکنن
من که هنوز وقت نکردم امتحانش کنم ولی ۱۰۰٪ بازیش میکنم
اکر CD بىده صرفاً مى تونه موزیک باشه.
سال ۱۹۸۷ میلادی بود که اولین نسخه از فرنچایز بازی متال گیر پا به دنیای بازی های ویدئویی گذاشت. هیچکس و حتی خود هیدئو کوجیما فکرش را نمی کرد که متال گیر، روزی به یکی از برترین سری بازی های تاریخ بدل شود و با بیش از ۹ نسخه ی اصلی و ۵ نسخه ی جانبی یا Spin-Off، این چنین جای خود را در دل گیمرهای شرقی و غربی باز کند.
داستان درگیرکننده و دنیای عظیم و بی انتهای متال گیر، سبب شده که با تا به امروز، ده ها نسخه ی مختلف از این فرنچایز عرضه شوند و اگر نگوییم که هر یک از دیگری بهتر بوده اند، اجحافی بزرگ کرده ایم. سری متال گیر، با کارگردانی فوق العاده ی کوجیما، که انصافا از نوابغ صنعت بازی های ویدوئویی به شمار می رود، هیچ گاه به افول و سرنوشت بسیاری دیگر از سری بازی ها دچار نشد.
البته شاید علت این امر را بتوان در آن دانست که کوجیما، به معنای واقعی کلمه، عمر خود را وقف متال گیر کرد و حاضر نشد از آن دست بکشد. متال گیر به همراه تمام کاراکترهای آن، فرزندان کوجیما هستند و عشق او به دنیای این بازی، در تمام نسخه های آن مشهود است. کوجیما، متال گیر را آفرید و آن را بزرگ کرد.
اما حالا وقت آن رسیده که کوجیما، بعد از چیزی نزدیک به ۳۰ سال، از ساخت سری بازی متال گیر دست بکشد و فرزند به بلوغ رسیده ی خود را رها کند. باعث شرم ساری و ناراحتی است که نسخه ی پنجم سری بازی متال گیر سالید (یا به عبارت دیگر، نسخه ی نهم سری متال گیر) آخرین ورژنی است که توسط کوجیما ساخته شده و دیگر شاید نام این مرد بزرگ را روی کاور نسخه های احتمالی بعدی مشاهده نکنیم.
اما همه چیز آنقدرها هم ناراحت کننده نیست؛ کوجیما برای آخرین بار، متال گیر را به غایت خود رساند و در اوج با آن خداحافظی کرد. فانتوم پین، شاهکار جدید (و شاید آخرِ) کوجیما است که تمام انتظارات ما را از سری متال گیر سالید و حتی بسیار بیش تر، برآورده می کند. فانتوم پین، نه تنها به اوج داستان نویسی، گیم پلی و گرافیک در سری متال گیر سالید دست یافته، بلکه به جرئت، از برترین بازی هایی به شمار می رود که در تمام تاریخ بازی های ویدئویی عرضه شده است.
فانتوم پین با گیم پلی درگیرکننده و فوق العاده ی خود، رقیبی جدی برای دریافت بهترین بازی سال برشمرده می شود و باید دید که بعد از عرضه ی بازی هایی چون نسخه ی سوم ویچر و نسخه ی آخر بتمن، فال اوت ۴ حرفی برای گفتن در برابر این شاهکار خواهد داشت یا خیر.
برای مطالعه ی بررسی بازی فانتوم پین و نیز آشنایی نسبی با داستان و شخصیت های آن، با دیجیاتو همراه باشید.
MGSV8 Wrap Up
همان طور که گفته شد و باز هم لازم به تاکید است، دنیای سری متال گیر بسیار بزرگ است و برای تجربه ی هر نسخه از آن، آشنایی نسبی با فضای بازی و نیز شخصیت های مهم، امری حیاتی به شمار می رود. خوش بختانه، کوجیما برای سناریوی فانتوم پین، روند نسبتا متفاوتی در پیش گرفته است و تقریبا هر کسی می تواند بدون آگاهی چندان از داستان نسخه های پیشین، از آن لذت ببرد.
البته طبیعی است که داستان فانتوم پین، در مواقع بسیاری با داستان نسخه های قبلی گره خورده است و باید برای درک وقایع آن، اطلاعاتی جزئی داشته باشید. بنابراین، پیش از بررسی بازی و هر چیز دیگر، شاید بد نباشد که با برخی از حقایق داستان و شخصیت های آن آشنا شویم؛ هرچند که برای آشنایی کامل با داستان این سری، به مطالب مفصل تری نیاز است.
داستان سری متال گیر در دو برهه ی زمانی دنبال می شود؛ ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۴ و ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸٫ فانتوم پین در سال ۱۹۸۴ به وقوع می پیوندد و در واقع پایانی است بر برهه ی زمانی اول و شاید داستان بیگ باس، شخصیت اصلی بازی. البته باید توجه داشته باشید که بازی های عرضه شده، دائما داستان زمان های متعدد را روایت می کنند و کل سری بازی، همانند پازلی است که باید تکه های آن را کنار یک دیگر گذاشت.
بیگ باس:
MGSV Snake
جان یا جک ملقب به بیگ باس در سال ۱۹۳۵ متولد می شود. بیگ باس با القاب دیگری مانند Naked Snake، سالید اسنیک، ویک باس و اسنیک نیز شناخته می شود. بیگ باس در طول فعالیت خود به عنوان مامور ویژه و جاسوس، گروه های نظامی و شبه نظامی مختلفی تاسیس می کند. او ابتدا گروه FOXHOUND و بعد “سربازان بدون مرز” (Militaires Sans Frontières) را به وجود می آورد.
بیگ باس علاوه بر تاسیس گروه The Patriots، در شکل گیری دو منطقه ی نظامی The Outer Heaven و نیز Zanzibar نیز نقش ایفا می کند. هدف اصلی او در تشکیل دو گروه آخر، ایجاد ملتی واحد و متحد از سربازان است. بیگ باس به دلیل فعالیت های خود، با نام “برترین سرباز قرن بیستم” نیز شناخته می شود.
در دوران بعد از وقایع نسخه ی گراند زیروس و هنگامی که بیگ باس در کما است، شخصیت دیگری به نام زیرو (که در تشکیل گروه Patriots با بیگ باس دست داشت و بعدا با وی خصومت پیدا کرده و گروه سایفر را تشکیل داد) از ژن او برای ساخت سه کلون یا همزاد استفاده می کند. این سه کلون، سالید اسنیک (شخصیت اصلی نسخه ی چهارم بازی)، لیکوئید اسنیک و سالیدوس اسنیک نام دارند.
*خطر اسپویل بسیار زیاد از دو بازی گراند زیروس و فانتوم پین
در بخش پایانی گراند زیروس دیدیم که پایگاه تحت رهبری بیگ باس و کازوهیرا میلر (شخصیتی که او را معرفی خواهیم کرد) مورد هجوم گروهی به نام XOF به رهبری Skull Face (شخصیت منفی فانتوم پین و ظاهرا از آشنایان قدیمی اسنیک) قرار می گیرد و همه چیز نابود می شود. بالگرد اسنیک و میلر نیز منفجر می شود و بیگ باس به کما می رود.
فانتوم پین دقیقا بعد از وقایع گراند زیروس آغاز می شود؛ یعنی زمانی که حدود ۹ سال از آن اتفاق گذشته و بیگ باس هوشیاری خود را به دست آورده است. در ابتدای بازی، شخصیتی به نام Ishamel، جان اسنیک را نجات می دهد و به او می گوید که در ۹ سال گذشته، در حال مراقبت از او بوده است.
اما نوعی پیچش عجیب در داستان فانتوم پین وجود دارد که اشاره به آن، موجب لو رفتن پایان بازی خواهد شد. بنابراین ریسک مطالعه ی این بخش با خواننده است. کاراکتر اصلی فانتوم پین با نام Punished “Venom” Snake شناخته می شود. Punished Snake در واقع یکی از ستوانان بیگ باس اصلی بوده که بعد از اتفاقات گراند زیروس و هنگامی که در کما به سر می برده، چهره اش جراحی شده و به بدل بیگ باس تبدیل می شود.
بیگ باس اصلی، کم تر از یک سال بعد از ورود به کما، از این شرایط خارج می شود و Punished Snake را تحت نظر می گیرد تا اتفاقی برای او نیفتد. در ابتدای بازی نیز این خود بیگ باس است که در نقش Ishamel، به نجات وی می پردازد. البته سال ها بعد و در وقایع متال گیر سالید ۴، Punished Snkae در عملیاتی به رهبری بیگ باس، توسط سالید اسنیک کشته می شود.
*پایان اسپویل
بندیکت کازوهیرا میلر:
MGSV Miller
میلر در سال ۱۹۳۵ میلادی از پدری آمریکایی و مادری ژاپنی در کشور ژاپن متولد می شود و پدر او فردی بالارتبه در دولت بود. میلر در کنار اسنیک، با گروه FOX فعالیت می کرد و بعد از جدایی اسنیک از این گروه، در کنار وی مانده و به او کمک می کند. در مرحله ی نخست فانتوم پین، میلر به مدت ۱۰ روز است که در پایگاه سربازان شوروی در افغانستان گیر افتاده و باید وی را نجات داد.
با نجات میلر، اسنیک متوجه می شود که میلر مدتی است فرماندهی گروهی از نظامی به نام Diamond Dogs را عهده دار شده و آن ها را در پایگاهی به نام Mother Base رهبری می کند. البته با ورود بیگ باس، فرماندهی گروه به وی می رسد و میلر در نقش دستیار او قرار می گیرد.
ریوُلوِر شالاشاسکا آسلات:
Ocelot
ریولور آسلات در سال ۱۹۴۴ متولد می شود. نام اصلی او آدامسکا است و اصالتی روسی دارد. مهارت او در استفاده از سلاح های کمری، سبب شده که لقب ریولور و شالاشاسکا به او داده شود هرچند که با نام ADAM نیز شناخته می شود.
در نسخه ی سوم بازی، یعنی نسخه ی Snake Eater که در سال ۱۹۶۴ دنبال می شود، آسلات در نقش منفی و در مقابل بیگ باس ظاهر می شود. اما پیچش های داستانی سبب می شود که آسلات بعدا به تمام اسنیک ها وفادار شود و در فانتوم پین نیز در کنار بیگ باس خدمت می کند.
بررسی تمام مسائل مربوط به سری متال گیر از حصوله ی مطلب خارج است و تا همین جا به معرفی پیش زمینه های کلی داستان بسنده می کنیم. با این حال، اگر به اطلاع از تمام وقایع داستانی مربوط به فانتوم پین علاقه مند هستید، حتما نیم نگاهی به بازی های Snake Eater، Portable Ops و Peace Walker بیندازید یا داستان هر یک را مطالعه کنید.
مردی که دنیا را فروخت
MGSV4
گفتیم که کوجیما قصد داشت داستان فانتوم پین را به گونه ای پیش ببرد که برای مخاطبان جدید سری متال گیر سالید مشکل خاصی پیش نیاید. این مسئله در گیم پلی بازی نیز دیده می شود و مکانیک ها به گونه ای بازسازی شده و معرفی می شوند که مخاطبان جدید به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین برای درک گیم پلی فانتوم پین، چندان لزومی به تجربه ی نسخه های پیشین وجود ندارد. هرچند که اگر نسخه ی چهارم بازی را به انجام رسانده باشید، کارتان راحت تر خواهد بود.
همانند همیشه، گیم پلی فانتوم پین در قالب مراحل مختلف و به صورت مخفی کاری دنبال می شود. برای اولین بار در تاریخ متال گیر، فانتوم پین در محیطی کاملا باز و Open-World جریان می یابد و دست گیمر برای انتخاب و پیشبرد مراحل، از همیشه باز تر است. در بخش نخستین یا مقدمه ی بازی که حدود ۱ ساعت به طول می انجامد، تمام مکانیک های حیاتی گیم پلی معرفی می شوند و شمه ای از آن چه باید انجام دهید، به دست می آورید.
بدون احتساب مقدمه، بازی از ۵۰ اپیزود تشکیل شده که هر اپیزود، در واقع یک مرحله ی جداگانه است. اکثر مراحل بازی، قالبی یک سان و مشابه یک دیگر دارند. معمولا باید وارد پایگاه دشمنان شده و شخص یا آیتم خاصی را نابود یا از پایگاه خارج کنید. اما تفاوت اصلی هر مرحله، در نوع پیشروی در آن ها و نیز محیطی که در آن جریان دارند، نمایان می شود.
وظیفه ی گیمر این است که وارد پایگاه دشمن شده، ماموریت را به انجام برساند و از آن جا خارج شود. اما مسلما به انجام رساندن این کار، امری چندان آسان نیست و باید از تکنیک های متعددی بهره بگیرید. مثل همیشه، مکانیک CQC یا Close Quarters Combat، مکانیک پایه ی بازی به شمار می رود و از آن استفاده های گوناگون خواهید داشت.
مقدمه ی بازی که تا به حال نمایش های زیادی از آن دیده ایم، به جرئت بهترین فصل افتتاحیه را در میان تمام بازی های رایانه ای دارد
مقدمه ی بازی که تا به حال نمایش های زیادی از آن دیده ایم، به جرئت بهترین فصل افتتاحیه را در میان تمام بازی های ویدئویی دارد
CQC به گیمر اجازه می دهد که با نزدیک شدن به دشمنان، آن ها را پشت بگیرد و سه عمل مختلف را روی هر یک پیاده کند. گیمر می تواند یا دشمنان را بکشد، یا آن ها را بی هوش کند و یا از آن ها اعتراف بگیرد. اعتراف گزینه ی مهمی است که می تواند در مراحل تا حد زیادی به کمک تان بیاید.
با استفاده از این گزینه، می توانید به اطلاعاتی حیاتی مانند مکان آیتم یا شخص مورد نظرتان، سلاح های دشمنان و موضوعاتی از این دست پی ببرید که سبب می شود استراتژی های خود را براساس آن اطلاعات چیده و مراحل را دنبال کنید. در واقع به طور کل، اطلاعات حرف اول را در فانتوم پین می زند و اگر از محل ماموریت خود اطلاعات کافی نداشته باشید، قطعا به مشکل برخواهید خورد.
از اصلی ترین تجهیزاتی که از همان ابتدا در اختیار خواهید داشت، دوربین Binoculars است که می تواند قابلیت های متعددی برایتان به ارمغان آورد. با استفاده از دوربین می توان از راه دور، پایگاه ها را بررسی و محل حضور دشمنان را شناسایی کرد. البته محیط های بازی به قدری بزرگ هستند که معمولا مجبور به بررسی آن ها از چند نقطه ی مختلف هستید تا به اشتباه، دشمنان را از قلم نیندازید.
پایگاه های دشمنان همگی اندازه ای شبیه به پایگاه گروه XOF در گراند زیروس دارند؛ بنابراین خیالتان از چالش آور بودن آن ها راحت باشد. نقشه ی بازی در کل حدود ۲۰۰ برابر نسخه ی گراند زیروس است و آزادی عمل در آن فراوان. اصلی ترین امکان برای جا به جایی در محیط عظیم بازی، اسب بیگ باس است که به نام Diamond Horse شناخته می شود. هنگامی که سوار اسب هستید، می توانید کاری کنید که بیگ باس به سمت چپ یا راست اسب خم شود و از دید دشمنان محفوظ بماند.
نقشه ی فانتوم پین در قیاس با سایر نسخه های بازی
نقشه ی فانتوم پین در قیاس با سایر نسخه های بازی
برای جا به جایی وسائل نقلیه ی دیگری نیز وجود دارد. مثلا در سراسر نقشه، دشمنانی با کامیون در حال حرکت هستند و می توانید با از بین بردن آن ها، کامیون ها را در تصرف خود در بیاورید. هم چنین در پایگاه های دشمنان، وسایل نقلیه ی دیگری نظیر جیپ وجود دارد که از آن ها نیز می توان بهره برد.
در کنار محیط کاملا باز، سیستم کاملا پویای چرخه ی شب و روز نیز وجود دارد. تمام مراحل در هر ساعت از شبانه روز قابل انجام هستند و البته اگر مایل باشید، می توانید با استفاده از آیتم Phantom Cigar، زمان را به جلو ببرید. علاوه بر این، سیستم پویای طوفان نیز وجود دارد و ممکن است در هر زمان، ناگهان طوفان شن برپا شود و تمام قابلیت های دیداری و شنیداری تان از بین برود.
هر یک از ساعات روز و نیز طوفان ها شن، فواید و ضررهای خاص خود را به همراه دارند و این موضوع، هم برای گیمر و هم برای دشمنان، یک سان عمل می کند. به این معنا که اگر قابلیت مشاهده به هنگام طوفان از بین برود، برای دشمنان هم چنین است و می توانید از آن به نفع خود بهره ببرید.
کاز، من همین الان هم شیطانم – بیگ باس
MGSV2
المان جدیدی به نام خط دید در دشمنان وجود دارد که باید اعمال مخفی کاری خود را بر اساس آن شکل دهید. خط دید بر این مبنا عمل می کند که دشمنان تا چه حد می توانند شخصیت اصلی را تشخیص دهند. در فواصل دور، حرکت به صورت سینه خیز یا نشسته، باعث می شود که از دید دشمنان در امان بمانید؛ اما هرچه فاصله کم تر باشد، طبیعتا احتمال دیده شدن نیز بیش تر است.
برای پنهان ماندن از دید دشمنان، می توان به اعمال بسیار زیادی دست زد. اگرچه گیم پلی بازی هم چنان همان گیم پلی سفت و سخت متال گیر را دنبال می کند، اما سرعت عمل در آن بالا رفته و کار برای گیمر راحت تر شده. برای مثال قابلیت جهیدن روی زمین اجازه می دهد که به سرعت از دید دشمنان نزدیک در امان بمانید.
اما هر چقدر هم که کار خود را حساب شده و با استراتژی دقیق پیش ببرید، باز هم لحظاتی خواهد بود که توسط دشمنان دیده می شوید. برای چنین لحظاتی، مکانیکی به نام Reflex Mode در نظر گرفته شده که برای مدت نسبتا کوتاهی، به گیمر اجازه می دهد تا دشمنان مورد نظر را پیش از خبر کردن همکارانش، از بین ببرد.
مانند همیشه، برای عبور از هر مرحله، چند سلاح در اختیار دارید که دو سلاح اصلی و دو سلاح کمری را شامل می شوند. برخی از سلاح های اصلی، از صداخفه کن بهره مند هستند و می توانند به آرامی دشمنان را از پای در بیاورند. اما هر صداخفه کن، تنها به اندازه ی یک خشاب به کار خواهد آمد و بعد از می شکند.
MGSV1
سلاح های کمری هم روندی به همین شکل دارند با این تفاوت که از میان آن ها، به سلاح های بیهوش کننده نیز دسترسی خواهید داشت. این سلاح ها همان طور که از نام شان پیدا است، می توانند از فواصل نسبتا کم، دشمنان را برای مدت کوتاهی بی هوش کنند. در حالت Reflex Mode، اگر از این سلاح ها به درستی استفاده شود، می توان خطر لو رفتن را از بین برد.
با تمام این تفاسیر، برای اولین بار در میان سری متال گیر و حتی دیگر بازی های مخفی کاری، اشتباه کردن امری نابخشودنی نیست و واقعا در کار خود آزادی عمل دارید. به هر حال طبیعی است که گاهی از اوقات، عملیات ها به اشتباه پیش روند و کار به تیراندازی بکشد. این بار، در فانتوم پین محدودیتی وجود ندارد و اگر اشتباه کنید، می توانید با کمی مهارت کار خود را پیش ببرید.
هیچکس نیست که شما را ملامت کند و البته در پایان مرحله نیز به صورت منطقی امتیاز دریافت خواهید کرد. در پایان هر مرحله، امتیاز در واقع به میزان مهارت شما تعلق می گیرد و این که چطور و یا با چه میزان مخفی کاری کار را پیش برده اید، ملاک نیست. حتی اگر بخواهید می توانید بدون درگیری و به دور از هرگونه هیاهو، وارد پایگاه ها شوید و ماموریت را انجام دهید.
اما به رسم قدیم سری بازی متال گیر سالید، برای پیشبرد مراحل، آیتم Cardboard Box نیز در اختیارتان قرار داده می شود. برای افرادی که در جریان نیستند، باید گفت که جعبه ها، از شوخی های قدیمی سری بازی متال گیر سالید محسوب می شوند و کاراکترهای اصلی بازی، می توانند در آن ها پنهان شده و بدون لو رفتن، در محیط حرکت کنند.
MGSV8 Box
با این حال، جعبه ها در این نسخه قابلیت های بیش تری دارند. بسیاری از مشخصات ظاهری جعبه ها دچار تغییر شده و این بار می توانید شکل کلی آن ها را تغییر دهید؛ مثلا می توانید کاری کنید که جعبه ی مورد نظر به شکل جعبه ی دستگاه پلی استیشن ۴ باشد! یا می توانید از طریق جعبه هایی با تصاویر خاص (!) دشمنان را فریب دهید.
علاوه بر این، امکان جدیدی اضافه شده که اجازه می دهد از درون جعبه، با دشمنان وارد CQC شوید و آن ها را از پای در آوردید. امکان دیگر نیز اجازه می دهد که در صورت لو رفتن، به صورت جعبه را غیرفعال کرده و وارد کاور شوید تا از دید دشمن در امان بمانید.
در کنار ماموریت های اصلی، مراحل جانبی متعددی نیز به چشم می خورد که پرداختن به آن ها نه تنها بسیار جذاب است بلکه به مدت زمان گیم پلی بازی نیز می افزاید. مراحل جانبی به دو شکل هستند. یکی از اشکال آن ها به نام Side Ops شناخته می شوند. Side Opsها مراحل کاملا جداگانه ای هستند که در بیش ترین حالت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به طول می انجامند.
مراحل جانبی دیگر، آن دسته از ماموریت ها هستند که باید در کنار ماموریت های اصلی به آن ها بپردازید. این ماموریت ها علاوه بر این که جوایز خاص خود را به همراه دارند، در درک بیش تر داستان و دریافت اطلاعات مربوط به آن مرحله ی خاص نیز موثر هستند. مثلا در یکی از مراحل باید آیتم خاصی را پیدا کرده و آن را با خود خارج کنید. در این مرحله، زندانی خاصی وجود دارد که اگر او را بیابید، به اطلاعات دقیق مکان آیتم پی خواهید برد و از زحمت جستجو برای یافتن آن راحت می شوید.
دنیا کثافت کاری را طلب کرد، ما هم جواب دادیم؛ نه هدف والایی وجود دارد و نه دلیلی منطقی – میلر
MGSV7 Mother Base
درست مانند نسخه ی Peace Walker، نوعی فعالیت داخل بازی و مینی گیم مانند وجود دارد که باید در آن به مدیریت پایگاه خود بپردازید. این پایگاه همان طور که اشاره شد Mother Base نام دارد و گیمر باید در نقش بیگ باس، آن را مدیریت کند. البته برخلاف Peace Walker، این بار بنای Mother Base به صورت فیزیکی وجود دارد و می توانید در آن گشت و گذار کنید. برای ارتقای Mother Base، باید سرباز جمع آوری کنید و از طرق مختلف، آن را آپگرید کنید.
در Mother Base، گروه های فنی مختلفی وجود دارد که هر یک وظیفه ی ساخت آیتم های معینی را برایتان عهده دار هستند. این گروه ها، قادر اند که سلاح های جدید، تجهیزات مختلف و غیره برای شما تولید کنند تا در در میدان نبرد هیچ کم و کاستی نداشته باشید. این گروه ها هم چنین می توانند آیتم های خاصی را آپگرید کنند. برای مثال می توانید تجهیزات اسب تان را ارتقا دهید تا در نبرد، کاربردی تر باشد. یا می توانید تجهیزاتی مانند دوربین را ارتقا دهید تا با دقت و سرعت بیش تری، محیط را بررسی کند.
باز هم مانند نسخه ی Peace Walker، المان خاصی به نام Fulton Recovery System وجود دارد که به شما اجازه می دهد تمام اجزای قابل تعامل محیط را به بالن خاصی متصل کرده و آن را به Mother Base بفرستید. جذب نیرو برای Mother Base هم به همین شکل انجام می شود. گیمر می تواند دشمنان بی هوش را به بالن متصل کرده و از آن ها در پایگاه خود استفاده کند.
برای استفاده از بالون قواعد خاصی نیز وجود دارد. برای مثال طبیعتا در محیط بسته نمی توانید از آن استفاده کنید و با مشکل مواجه خواهید شد. هم چنین اگر دشمنان یا در کل افرادی که می خواهید به Mother Base بفرستید، زخمی باشند، احتمال موفقیت آن نیز کاهش می یابد؛ چرا که ممکن است شخص مورد نظر، به دلیل شوک ناشی از این عمل، کشته شود.
MGSV5
اما قابلیت های FRS تنها به انسان ها منتهی نمی شود. می توانید حیوانات، وسایل نقلیه و بسیاری آیتم دیگر را به آن متصل کرده و به Mother Base بفرستید. در واقع گیم پلی از همان ابتدا این را القا می کند که هر یک از افرادی که می کشید یا هر یک آیتم هایی که نابود می کنید، پتانسیل هایی برای استفاده در Mother Base هستند که شما آن ها را از بین برده اید. بنابراین باید با دقت زیادی کار خود را پیش ببرید. البته بالن در ابتدا تنها قادر به فرستادن موجودات زنده و سبک است؛ اما با آپگریدهای بعدی، می توان کامیون ها را نیز با آن جا به جا کرد.
هر یک از اعضای پایگاه قابلیت های خاص خود را دارند که بسته به آن قابلیت ها، در گروه های مختلف Mother Base قرار می گیرند. با پیشرفت در بازی و بیش تر شدن کارکنان حاضر در Mother Base، باید ساختمان پایگاه را نیز آپگرید کنید تا فضای کافی برای نیروهایتان وجود داشته باشد. تمام آپگریدها قبل از هر چیز نیازمند پول رایج بازی های متال گیر یا GMP خواهند بود.
GMP را می توان از راه های گوناگونی مانند پشت سر گذاشتن مراحل یا یافتن آیتم های خاص در محیط به دست آورد. هرچه ماموریت خود را بهتر پشت سر بگذارید، مقدار بیش تری GMP دریافت خواهید کرد؛ چرا که مقدار GMP رابطه ی مستقیمی با امتیاز هر مرحله دارد. بعد از GMP، منابع نیز نقشی مهم در ارتقای بنای Mother Base دارند. منظور از منابع چیزهایی مانند آهن، سنگ های مختلف، سوخت و دیگر آیتم های از این دست است که می توان آن ها را در محیط بزرگ بازی یافت.
علاوه بر آپگریدها، اعمال مختلف نیز هزینه هایی خاصی خواهند داشت. برای مثال هر بار استفاده از بالن، هزینه های ۳۰۰ واحد GMP را روی دست تان خواهد گذاشت.
MGSV9 Diamond Dog
یکی از آیتم های کارآمد بازی، دستگاهی جدید به نام iDroid است که نام آن، ارتباطی مستقیم با سیستم عامل های معروف دنیای واقعی دارد؛ چرا که با استفاده از اپلیکیشنی خاص در موبایل هوشمندتان نیز می توانید همان فعالیت های iDroid را دنبال کنید. iDrodi در وهله ی اول، برای مشاهده ی نقشه ی بازی به کار می رود؛ چرا که مینی مپ به طور کامل از بازی حذف شده.
اما iDroid کاربرد های بسیار بیش تری دارد. با استفاده از این می توانید به صورت آنی، Mother Base را مدیریت کنید. هم چنین این دستگاه اجازه می دهد که در هر زمان و مکان، آیتم هایی که به آن ها نیاز دارید طلب کنید تا در زمان کوتاهی، به محل دلخواهتان فرستاده شود. این آیتم ها می تواند سلاح ها یا هر چیز دیگری را شامل شود.
هم چنین می توان با استفاده از iDroid، درخواست نیروی پشتیبانی کرد که شخصیتی به نام Quiet یا سگی که با نام Diamond Dog شناخته می شود و یا هر نیروی دیگری، به بازی تان بیاید.
یکی از نگرانی های بزرگ، پیش از عرضه ی بازی این بود که صداگذار شخصیت بیگ باس تغییر کرد و دیگر دیوید هیتر، این کار را عهده دار نبود. اما صداگذار جدید، یعنی کیفر ساترلند (بازیگر نقش جاک باور در سریال ۲۴) به خوبی از این مهم برآمده و اغراق نیست اگر بگوییم که حتی در مواقعی، کار خود را از دیوید هیتر نیز بهتر به انجام رسانده.
علاوه بر ساترلند، از صداگذاران مطرح دیگری نیز برای سایر کاراکترها استفاده شده است. برای مثال صداگذاری کاراکتر آسلات را تروی بیکر انجام داده که پیش از این با سابقه اش در صداگذاری شخصیت اصلی بازی هایی چون The Last of Us و Bioshock Infinite، کارنامه ی درخشانی از خود به جای گذاشته است.
جمع بندی
MGSV 7 Chicken Hat
متال گیر سالید ۵ یا فانتوم پین، آخرین شاهکار کارگردان مطرح دنیای بازی های ویدئویی، یعنی هیدئو کوجیما است. بسیاری از افراد، دائما به کوجیما خرده می گیرند که چرا او دست از سر سری متال گیر بر نمی دارد و بازی دیگر نمی سازد. اگرچه کوجیما هیچ وقت به این سوال پاسخ نداد اما جواب آن را همه ی ما می دانیم.
کوجیما اگر تنها یک هدف برای زندگی کردن داشته باشد، آن هدف چیزی نیست جز متال گیر. تا زمانی که این کارگردان و نویسنده ی بزرگ، نسخه های متعددی از متال گیر عرضه کند، دیگر نیازی به ساخت یک بازی دیگر نیست. فانتوم پین هر آن چیزی است که می توان از یک بازی متال گیر انتظار داشت و کوجیما در آخرین تلاش خود، بار دیگر به همه یادآوری کرد که نیازی به ساخت بازی دیگری ندارد و می تواند با متال گیر، همگان را نسبت به هنر خود میخکوب کند.
اگر فانتوم پین را تجربه کرده باشید، دقیقا می دانید که درباره ی چه صحبت می کنم و اگر هنوز موفق به تجربه ی آن نشده اید، اشتباه بزرگی کرده اید. فانتوم پین شاهکار بی بدیلی به شمار می رود که هر گیمری (بدون توجه به این که پیش از این، متال گیر را به انجام رسانده یا خیر) ملزم به تجربه ی آن است.
گیم پلی بی نظیر در کنار داستان عمیق و درگیرکننده، کاری می کند که هیچ گاه از تجربه ی فانتوم پین خسته نشوید و با به پایان رسیدن آن، با خود افسوس بخورید. البته خوشحال باشید، چرا که قرار است تا چندی دیگر، بخش Metal Gear Online به بازی اضافه شود تا گیم پلی بی نظیر فانتوم پبین را در کنار دوستان تان تجربه کنید.
بازیش به صورت مسخره ای عجیب و مبهم بود تو گیم پلی اش هم مثل داستانش اطلاعات کم میداد یعنی باید مپ رو زیر و رو میکردی تا هدف رو پیدا کنی مراحلشم خیلی تکراری بود من دیگه بعد قسمت ۳۶ نتونستم تحمل کنم و بازی فروختم (نظر شخصی)