تختِ گاز با اتومبیلی انحصاری | اولین نگاه به بازیِ Gran Turismo Sport
تا به حال، شاهدِ معرفیِ عناوینِ بسیاری در سَبکِ Racing بودیم. از Forza Horizon 2 و مجموعه Forza Motorsport گرفته تا Drive Club، همه و همه صاحبنامانِ این سَبک هستند. پس از سکوتِ چندین سالهِ سونی (Sony Interactive Entertainment)، اکنون جدیدترین عنوانِ این کمپانیِ مشهور، Gran Turismo 7 یا به عبارتی Gran Turismo Sport، پا به عرصه بازیهای ویدئویی گذاشته و میتواند زمینهسازِ رقابتی تنگاتنگ با یکایکِ رقیبانش شود. Gran Turismo 7 که Gran Turismo Sport لقب گرفته، یعنی برگزاریِ تورنمنتهایِ روزانه برای بازیکنان و جشن قهرمانی بَرنده و سرآسیمگی بازنده، بخش آنلاینِ اعتیادآور و بسیاری از قابلیتهایِ دیگر که بر طبقِ مصاحبهِ کازونوری یامائوچی (Kazunori Yamauchi)، مدیرعاملِ پولیفونی دیجیتال (Polyphony Digital) و توسعه دهندهِ Gran Turismo Sport، تمرکزِ خاصی بر روی تک تکِ این بخشها صورت گرفته و تجربهِ Gran Turismo Sport میتواند لذتِ دیوانهواری به همراه داشته باشد. این عنوان میتواند قدرت و تواناییهایِ پلی استیشن ۴ را به رخ همگان کشیده و قدرتمندتر از همیشه، حریفانش را به میدانِ رقابت دعوت میکند.
در Gran Turismo Sport، فقط با یک بازی Racing طرف نیستیم، بلکه این عنوان پتانسیلِ قرار گرفتن در دسته بازیهایِ E-Sport را هم داراست و در آینده میتواند در زمینه ورزشهایِ الکترونیکی نیز حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشد. با وجودِ آن که Gran Turismo Sport در کنفرانسِ خبریِ سونی (Sony Interactive Entertainment) در نمایشگاهِ E3 حضور نداشت؛ اما این کمپانی، تصاویر بسیاری از ماشینهایِ قابلِ بازی، جریانِ آب و هوا، مسیرهایِ مسابقه و منوهایِ این عنوان را منتشر کرده است و همچنین اطلاعاتی از روندِ برگذاریِ مسابقات، اهداءِ جوایز به بَرندگان و سیستمِ آب و هوایِ بازی در اختیار علاقهمندان قرار داد.
Gran Turismo Sport یک Racing اصیل و صد البته اعتیادآور بوده که به سُنت و ریشههایِ گذشته خود نیز پایبند مانده است. تغییراتِ بسیار ظریف و هوشمندانه توسطِ سازندگان در بازی مذکور، باعث شده تا عملکردِ بهتری را در بخشِ گرافیکی شاهد باشیم. اگر نگاهی ریزبینانه به اجزایِ داخلیِ یکی از ماشینها و طراحیِ لباسِ رانندههایِ Gran Turismo Sport بیاندازیم، در مییابیم که چین و چروکهایِ دستکشِ راننده یا دوختهایِ فرمان با تار و پودهایش و دریچههای کولر و خلاصه هر چه که در ماشین وجود دارد، با ظرافتِ خاصی طراحی شده است. در این عنوان، ۱۴۰ عدد از بهترین اتومبیلهایِ مسابقهای وجود داشته و متعلق به ۲۷ تولیدکننده از سرتاسر جهان هستند که به ریزترین جزئیاتِ آنها نیز توجه شده و تک تک اجزای داخلی و خارجی آنها به نحو احسن طراحی شدهاند. این خودروها در دستههایِ Concept ،Hyper و مجوزدار (Licensed) قرار گرفته و به صورتِ انحصاری با همکاریِ برندهایِ اتوموبیلسازی معروف مانند Bugatti ،Aston Martin ،BMW و Mercedes طراحی شدهاند.
تخریب پذیری در Gran Turismo Sport همانندِ نسخههایِ قبل وجود ندارد و از میزان واقعگرایانه بودن بازی میکاهد. تلألو خورشید بر روی پیست و بدنه ماشینها بسیار دلربا است و کاملاً مشخص است که سازندگان با چه صبر و حوصلهای مراحل طراحی آن را به پایان رساندند. محیطها و مسیرهایِ بازی هنوز به طور کامل طراحی نشدهاند و نمیتوانیم آنها را مانند جزئیات داخلی و خارجی اتومبیلها یا طراحی لباس و اجزای صورت رانندگان بررسی کنیم و از قدیم و ندیم گفتهاند، سریع قضاوت نکنید! تنها باید گفت پیشرفتهای این بخش قابل ملاحظه است و سازندگان گامِ بزرگی برای توسعه و پیشرفتِ این بخش برداشتهاند. شخصیسازی و منویِ بازی پر جزئیات هستند و عملاً سازندگان، به خصوص در بخش شخصیسازی به شما آزادی عمل کامل داده و دستِ شما را در انتخاب هر گزینهای باز گذاشتهاند. از تغییرِ رینگ و لاستیک اتومبیلتان گرفته تا طراحیِ لباسی شیک برای راننده شما و هزاران دسترسی دیگر که این بازی را از عناوینِ دیگر متمایز میسازد.
کازونوری یامائوچی (Kazunori Yamauchi) مدیرعاملِ Polyphony Digital و توسعه دهندهِ Gran Turismo Sport در مصاحبه با سایتِ GT Sport توضیحاتی را در رابطه با عدمِ قابلیتِ آب و هوا در بازی Gran Turismo Sport ارائه داد که توجه شما را به بخشی از مصاحبه ایشان جلب میکنم:
ما تصمیم گرفتیم که سیستمِ تغییرِ آب و هوا و نورپردازی را با هدفِ دستیابیِ به نرخِ فریمِ بالاتر و افزایشِ کیفیتِ جلوههایِ بصری در طولِ مسابقات، از بازی حذف کنیم. بازیبازان میتوانند قبل از ورود به پیستِ مسابقه، شرایطِ محیطیِ مسابقه را تعیین کند. به دلیل وجودِ این امکان، آنها همچنان میتوانند مسابقاتِ شبانه، مسابقه در روز، سحر، غروب و … را تجربه کنند.
سیستمِ هدایتِ اتومبیل عنوان Gran Turismo Sport، جزو برترین سیستمهایِ هندلنیگِ در سبک Racing محسوب میشود. در این عنوان میتوانید در ۲۷ مسیرِ مسابقه و ۱۹ مکانِ مختلف از سرتاسرِ جهان به رقابت پرداخته و در مکانهایی همچون بزرگراه توکیو، جزیره شمالی و Nürburgring، یک شبیهسازِ واقعیِ رانندگی را تجربه کنید. در Gran Turismo Sport، شما باید کارنامه اتومبیلرانیِ حرفهایِ خود را خلق کرده و مدیریت کنید. اسکات باترورث (Scott butterworth) یکی از نویسندگانِ سایت Gamespot، موفق شد ساعاتی Gran Turismo Sport را تجربه کند. جزئیات بیشتر را از زبان او میشنویم:
سیستمِ هندلینگِ بازیِ Gran Turismo Sport، مثل همیشه واقعگرایانه به نظر میرسد. در طولِ تجربهای که از بازی داشتم، شانسِ این را پیدا کردم که با اتومبیلهایِ Nissan GT-R ’۱۷ در مکانِ Willow Springs، لوتوسِ Evora ’۰۹ در مکانِ Brands Hatch Indy Circuit و یک SLS AMG GT3 ’۱۱ در مکانِ Nurburgring Nordschleife به رانندگی بپردازم. در هر مورد، کار با فرمانِ ماشینها، حسِ سفت بودن و در کنار آن، پاسخگوییِ سریع را به من منتقل کرد و از نظرِ من این موضوع به طرز ویژهای درمورد Wheel Peripheral مخصوصِ سونی صدق میکند.
همچنین فرمانِ تعبیه شده در Gran Turismo Sport در همه حال کمکیارِ شما نبوده و طبق گفته این نویسنده، سرعتِ پاسخگوییِ ترمز به خصوص در پیچهایِ خطرناک، او را آزار داده است. شما میتوانید از زوایای دوربینِ اول شخص، سوم شخص، بالایِ کاپوت و داخلِ اتاقکِ اتومبیل به رقابت بپردازید. البته این امکان هم وجود دارد که دوربینِ اول شخص، اطلاعاتِ موردِ نیازِ شما را در صفحه نمایش، نمایان کند. بخشِ کمپین دارایِ مراحلِ متنوعی است که سازندگان برایِ هر سطح بازیکنی، مراحلِ متفاوتی قرار دادهاند که عبارتند از: ۱۰ مسابقه برایِ مدرسهِ مبتدیها، ۳۵ مسابقه برایِ تجربهِ مسیر و ۶۲ مرحله برای مراحلِ چالشی. یکی از قابلیتهای جالب بازی آن است که میتوانید در سرتاسرِ جهان، عکس اتومبیل شخصیسازی شده خود را به اشتراک گذشته یا بالعکس، بازیبازان دیگر تصویرِ اتومبیلِ خود را با شما به اشتراک بگذارند.
سازندگان در بخشِ صداگذاری بازی Gran Turismo Sport، سنگِ تمام گذاشتهاند! صداپردازیِ موتورِ اتومبیلها به زیبایی هر چه تمامتر کار شده و گوشنواز هستند. صداگذاری موتورِ هر کدام از ۱۴۰ اتومبیل با دیگری متفاوت است و ویژگی جالبِ دیگری که سازندگان در بازی قرار دادهاند این است که شما میتوانید با شنیدنِ صدای موتور، نقصِ فنیِ قطعهِ موتور اتومبیلتان را تشخیص داده و آن را تعمیر کرده و مجدد با شنیدنِ صدایِ آن، از سالم بودنِ موتورِ اتومبیلِ خویش، اطمینان حاصل فرمایید. اطلاعاتِ بیشتری از صداپردازیِ بازی در دسترس نیست و باید تا زمانِ انتشارِ Gran Turismo Sport، شکیبایی به خرج دهیم.
گرافیکِ چشم نواز، صداگذاری بیهمتا و گیمپلی اعتیادآور و مَملو از بخشهایِ هیجانانگیز که شما را غرقِ در بازی کرده تا متوجه گذرِ زمان نشوید، در Gran Turismo Sport انتظار شما را میکشند. مطمئناً، تمامیِ این تجربههایِ لذت بخش، ارزشِ شصت دلار را خواهند داشت. Gran Turismo Sport به ریشههایِ گذشته پایبنده بوده؛ اما همین نکتهِ مثبت، باعث پسرفتِ Gran Turismo Sport در بعضی بخشها شده است. برای مثال، سیستمِ تخریپ پذیری که در بازی وجود ندارد و جزو یکی از بدترین اشکالاتِ یک بازیِ Racing محسوب میشود، از صدقه سَریِ همین پایبند بودن به سنتهایِ گذشته پدید آمده است. Gran Turismo Sport در ۱۵ نوامبرِ سال ۲۰۱۶ میلادی، برابر با ۲۵ آبانِ سال ۱۳۹۵ قرار است به صورت انحصاری برای پلتفرم پلیاستیشن ۴ منتشر شود. پس منتظر میمانیم…
پر بحثترینها
- جیم رایان: پلی استیشن از قرارداد ۱۰ ساله Call of Duty هیجان زده است
- بازی Hellblade 2 دارای Photo Mode خواهد بود
- تحلیلگر: GTA 6 مهمترین عرضه در تاریخ سرگرمی تا کنون خواهد بود
- واکنش شدید جامعه گیمری به مقاله حاشیهساز IGN پیرامون ریمیک Resident Evil 5
- افشای برخی قابلیتهای PS5 Pro؛ از قدرت ۶۷ ترافلاپسی تا بهبود ۳ برابری ری تریسینگ
- اینسایدر گیمینگ مشخصات فاش شده PS5 Pro را تایید کرد
- ناراحتی طرفداران بابت حذف شدن Bloodborne از رایگیری بهترین بازیهای پلی استیشن
- گزارش: بازی Rise of the Ronin نمیتواند نرخ فریم ۶۰ را حفظ کند
- شایعه: حجم بازی GTA 6 حدود ۲۲۸ گیگابایت خواهد بود
- آیا Rise of the Ronin میتواند بهتر از Ghost of Tsushima ظاهر شود؟
نظرات