سازندههای جوان هم فرصت دارند | مصاحبهی گیماسپات با هیدئو کوجیما
هیدئو کوجیما سی سال از عمرش را صرف طراحی، کارگردانی و تولید سری «متال گیر» کرد. اما مدتی است که این مجموعه را رها کرده و به عنوان یک مؤلف چشمبادامی حالا استقلال کاری بیشتری دارد. برای طرفدارها، این یک چیز بسیار فوقالعاده و هیجانانگیز است ولی اوضاع برای کوجیما فرق میکند و او در بازهی زمانی بلاتکلیفی و کارهای سخت پیشرویش قرار دارد. با این وجود که وی تجربههای زیادی در سالهای بازیسازیاش کسب کرده، اما نمیشود واقعیتهای سختی که هنگام تولید بازیهای پرخرج امروزی سد معبر میشود را نادیده گرفت. بازی بعدی کوجیما، Death Stranding، توسط استودیوی «کوجیما پروداکشنز»ای که حالا به سونی پیوسته قرار است ساخته شود. همکاری با سونی میزان ریسکها و چالشهایی که هر سازندهای احتمال دارد با آن مواجه شود را قطعاً کاهش میدهد، ولی تمامیشان از بین نخواهد رفت؛ زیرا در عصر فعلی بسیار طول میکشد تا یک بازی تراز اول ساخته شود و باید پول زیادی را برای آنها خرج کرد. در ژاپن — که تمرکز سازندهها معطوف به ماشینهای قمار، بازیهای رایگان و موبایلی شده است — اینگونه عناوین بهطور چشمگیری بسیار کمیاب شدهاند. در کنفرانس مربوط به سازندگان که چندی پیش برگزار شد، کوجیما در جریان تعدادی پرسش و پاسخ با گیماسپات پیرامون موضوعاتی چون چالشهای مذکور، میراث متال گیر و نوع نگاهش به تکامل بازیهای ویدئویی بحث میکند.
سری متال گیر دارد به سالگرد سی سالگیاش نزدیک میشوذ و شما هم فصل جدیدی در زندگی حرفهایتان آغاز کردهاید. چگونه به آن میراث نگاه میکنید و بهترین خاطراتتان هنگام کار روی این سری چه بوده است؟
بهترین خاطرههایم برمیگردد به زمانی که داشتم روی اولین متال گیر کار میکردم. من برای اولین بار آن را روی پلتفرم MSX ساختم و اوایل تنها در ژاپن قابلدسترس بود که بعدها نیز در اروپا منتشر شد. آن زمان بازار بزرگی وجود نداشت تا همه از وجود این بازی مطلع باشند، ولی کسانی که بهطور جدی بازیهای ویدئویی را پیگیری میکردند بازی مرا هم میشناختند. اینکه مردمی در ژاپن و اروپا که هرگز ملاقاتشان نکرده بودم این بازی را انجام دادند و لذت بردند هنوز هم احساس خیلی خاصی به من میدهد. آنها یکی از بهترین خاطرههاییاند که من دارم.
آن موقعها من بیشتر با نرمافزارهای رایانههای شخصی سروکار داشتم؛ این چیزی بود بسیار زیرزمینی و ناآشنا که مخاطبها و گیمرهای معمولی دربارهشان چیزی نمیدانستند. با این حال، زمانی که اولین نسخهی «متال گیر سالید» را برای پلیاستیشن عرضه کردیم به یک موفقیت جهانی تبدیل شد و مسیر زندگیام را عوض کرد. از آن به بعد انتظارات زیادی از من دارند و خیلی چیزها نیز تغییر کردهاند.
شور و اشتیاقتان به فیلمها و موسیقیها همیشه جلوی لنزهای متال گیر قرار میگرفت. شما میتوانید به طریقهای مختلفی خودتان را اثبات کنید و توضیح دهید. احساس شما دربارهی اینکه چنین آزادیای دارید چیست؟
متال گیر تنها عنوانی نیست که من ساختهام. اما در همان متال گیر — یا بازیهای دیگر — من همیشه سعی میکنم تا جای ممکن خلاقیت بهخرج دهم. روند دوباره شروع کردن و ساخت یک چیز جدید [در حال کنونی] تغییر زیادی نکرده است.
«هستهی بازیسازی تفاوت زیادی با گذشته ندارد. من در کاری که میخواهم انجام دهم اعتمادبهنفس زیادی دارم و این عملی است که همیشه صورت میپذیرد.»
شما بازیسازی هستید با سی سال سابقهی کاری. با این حال، فکر نمیکنید خودمختار شدنتان و یک شروع دوباره کمی حس دلهرهآوری داشته باشد؟
شاید این جوابی نباشد که مردم دوست دارند بشنوند، اما بله. من سی سال است که بازی میسازم و طبعاً دانش و تجربه دارم. ولی بیشتر وقتها روی ارزیابی سختافزارها کار میکنم و در کنارش مشغول سازماندهی نمونهها و پیدا کردن افراد جدید هستم. زمانی که در کونامی بودم خیلی چیزها بهطور عادی و منظم تغییر کردند؛ در حال حاضر نیز همینطور است و من باید افراد جدیدی برای کار کردن پیدا کرده و یک تیم جدید بسازم. هستهی بازیسازی تفاوت زیادی با گذشته ندارد. در کاری که میخواهم انجام دهم اعتمادبهنفس زیادی دارم و این عملی است که همیشه صورت میپذیرد.
شما در مصاحبهی قبلیتان در نصیحت به نیروی جوانتر از خودتان گفتید ساخت عنوانی که موفقیت زیادی نداشته باشد کارها را آسانتر خواهد کرد. همچنین اضافه کردید اطمینان حاصل کردن دربارهی هر منظر بازی از این جهت که در بالاترین کیفیت ممکن قرار داشته باشد، چالش اصلی کار است. اگر دوباره بخواهید توصیهای به آنها کنید چه خواهید گفت؟
آن مصاحبه امکان دارد دچار کجفهمی شده باشد. اگر شما در چیزی که میخواهید شروع کنید موفق نباشید، دیگر شانس چندانی برای ادامهاش ندارید. فکر میکنم این بیشتر دربارهی تصمیمهایی باشد که شما به جهت موفق شدن برای اولین بار انتخاب میکنید؛ بنابراین اگر برگردیم عقب، من فکر میکنم چنین چیزی گفتم: «در کاری که میخواهید انجام دهید باور داشته باشید و رو به جلو حرکت کنید.»
آیا شما نگران هستید که نتوانید آن تاْثیری که متال گیر روی بازیها گذاشت را بار دیگر تکرار کنید، یا دوباره خودتان را اثبات؟
من متال گیر را ساختم و فکر میکنم مردم همچنان مرا با آن بهنوعی بالاخره پیوند میزنند و ارتباط میدهند. اما به ساخت بازیهای دیگر ادامه میدهم و انتظار دارم بقیهی مردم هم نیز دربارهی آنها صحبت کنند. در نهایت، من نمیگویم که نگران نیستم. حدس میزنم نگرانیام این باشد که طرفدارهای سرسخت متال گیر از اینکه من چیزی غیرمرتبط به متال گیر دارم میسازم خوشحال نشوند. با این حال، واقعاً امیدوارم از عنوانی که حالا خارج از محدودههای متال گیر دارد ساخته میشود لذت ببرند.
شما طی یک پرسش و پاسخ اذعان داشتید که هرگز از ساخت بازیهای ویدئویی دست نمیکشید؛ زیرا میتوانید در فرم بازیها آرزوها و بلندهمتیهایتان را در زمینهی داستانسرایی به دست بیاورید. اما موضوع محبوبیت فیلمها، کتابها و سریالها باعث نشده تا تجدید نظر کرده و برای شما جذاب باشد؟
بله. من خیلی دوست دارم بالاخره روزی یک فیلم بسازم و اگر وقت به من اجازه دهد، علاقهمند هستم یک رمان هم بنویسم. اما این چیزها لزوماً برای طرفداران موضوع مهمی نیست و بیشتر برای افراد دیگر است. بهطورکلی بخواهم بگویم، اشتیاق دارم تا در بقیهی چیزها نیز تجربیاتی به دست بیاورم.
شما بارها و بارها گفتهاید که تیمتان تلاش زیادی برای غنی کردن بازی شما انجام میدهد، ولی تمرکز اصلی همیشه روی شماست به عنوان یک خالق. شکی نیست که چنین توجهی وزنهی سنگینی روی دوشتان قرار داده است. از اینکه اینقدر تبدیل به سلبریتی شده و مشهور شدهاید و همینطور دربارهی جذب نیروی جدید برای کوجیما پروداکشنز، چه احساسی دارید؟
در کونامی من به دنبال استعدادهای جدید بودم و همینطور هل دادنشان رو به جلو. چنین موردی به خوبی جلو نمیرفت اما برای یک کمپانی چنین چیزی بسیار حائز اهمیت است. این دفعه [با جدا شدن از کونامی] و من باید استودیو را مثل یک بند موسیقی جمعوجور و راهاندازی کنم. من با کسانی که میخواهند به تیم من بپیوندند صحبت میکنم و اگر میخواهند در ساخت بازی مشارکت کنند آن را میبینم. در حال حاضر، اینگونه [اوضاع] را ادامه میدهم.
قصدتان این بود که با یک بازی کوچک شروع کنید؛ یک چیزی مثل فیلمهای مستقل. اما انتظاراتی که از شما بود باعث شد تا شروع کنید به ساخت یک بازی تراز اول. از اینکه این توقعات بالا سبب تغییر مسیر و تصمیمتان شد چه فکر میکنید؟
فقط عوامل بیرونی در این تصمیم تاْثیرگذار نبود. زمانی که من میخواستم تصمیم بگیرم یک بازی مستقل و کوچک بسازم یا عنوانی با بودجهی بالا، زیاد مطمئن نبودم. اما [با انتخاب ساخت یک بازی بزرگ] تصمیم گرفتم تا به مردم بگویم لازم نیست تا عضوی از یک شرکت بزرگ برای ساخت یک بازی بزرگ باشید. من نمیخواهم تا بازیسازهای جوان تصور کنند برای ساخت بازیهای تراز اول باید به کمپانی بزرگی بروند. در واقع، من میخواهم این موضوع را ثابت کنم: سازندههای جوان هم فرصت دارند.
من به چیزهایی که مردم دربارهاش فکر میکنند و میگویند گوش میدهم. اما در نهایت، من [ایدههای آنها] را با چیزی که میخواهم بسازم، مورد تعادل قرار داده و بررسی میکنم. مردم در زاپن هنوز فکر بر این باورند که اگر کسی برای یک کمپانی بازی بزرگی میسازد و از آن جدا میشود دیگر نمیتواند بازی خوبی خلق کند. من میخواهم [با تصمیمی که گرفتم] خلاف این اعتقاد را به اثبات برسانم.
آیا فکر میکنید این حالت کار کردن در جاهایی مخصوصاً ژاپن که چیز مرسومی نشده است، تغییر خواهد کرد؟ آیا میتوانیم در آینده شاهد بازیسازهای مستقل برجستهی ژاپنی باشیم؟
شاید کلمهی «مستقل» بهترین واژه نباشد. اما چیزی که من میخواهم این است که سازنده و ناشر از یکدیگر تفکیک شوند. در ژاپن، ناشر اغلب سازندهی خودش را دارد. اما من دوست دارم این جریان شبیه صنعت سینما شود؛ یعنی جایی که ما بازیسازهای زیادی برای ساخت بازی داریم و ناشر باید یک قدم به بیرون برداشته و تصمیم بگیرد که میخواهد چگونه و چهقدر روی این بازیها سرمایهگذاری کند. با این ترتیب، فکر میکنم میتوانیم شاهد چیزهای جالبی باشیم.
«من نمیخواهم تا بازیسازهای جوان تصور کنند برای ساخت بازیهای بزرگ قسمتی از یک کمپانی بزرگ باشند.»
اپیزودی عرضه کردن بازیها راه حلی هست برای جبران گرانی بازیها و مشکل توسعهی بلندمدتشان. آیا علاقهای دارید به این مدل عرضه کردن بازیها؟
برای [Death Stranding] نمیتوانم چیزی بگویم. مطمئن نیستم. ولی فکر میکنم چنین تغییری را قطعاً در آینده میبینیم و من هم به آن علاقهمندم. فکر نمیکنم فیلمها در آینده بیشتر از دو ساعت شوند، مخصوصاً زمانی که مردم دنبال تحویل و تجربهای سریعتر هستند؛ بنابراین زمان ساخت بازیها کاهش پیدا میکند، گرفتن بازخوردهای کاربرها سریعتر صورت میگیرد و در بازیسازی آزادیعمل افزایش مییابد. فکر میکنم [چنین چیزی] وارد سینما و تلویزیون هم خواهد شد.
در حال حاضر، ما فیلمهایی را داریم با مدت زمان دو ساعت و همینطور سریالهای تلویزیونی حدود چهل دقیقهاند. اما در ژاپن، شما برنامههای صبحگاهی را دارید که تنها پانزده دقیقهاند. فکر میکنم این آیندهی برنامهها شود و ما با برنامههایی با قسمتهایی بین پنج تا پانزده دقیقه روبهرو میشویم. [هنگامی که این موضوع وارد بازیهای ویدئویی شود] آن زمان، عناوین گسترده و پرخرج به گذشته میپیوندند.
منبع: گیماسپات
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
مصاحبه ی خیلی خوبی بود ممنون الحق و الانصاف سونی و پلی استیشن ساطان صنعت گیمند
من کلا با استاد موافقم. هر بازی بسازه خوبه. ولی جان من اپیزودی نکن. خوبه خودشم میگه برنامه صبحگاهی در ژاپن ۱۵ دقیقه هست و بیشتر مردم خسته میشن. خوب عزیزم کی صبح بازی میکنه. یا میگه فیلم بیشتر ۲ ساعت خسته کننده میشه و درسته. در مورد فیلم آره ولی بازی وقتی کنترل دستت هست زمان و مکان فراموش میشه هرجا هم خسته شدی بازی رو ذخیره میکنی فرداش ادامه میدی به هرحال من با بازی های اپیزودی مخالفم.
emrah.ps4
مصاحبه ی خیلی خوبی بود ممنون الحق و الانصاف سونی و پلی استیشن سلطان صنعت گیمند
با اینکه حرفت کاملا درسته و حقیقتو گفتی ۱۱ تا منفی خوردی،این نشون دهنده ی عمق فاجعه و عقده در کاربران گیمفا هست که همه نوب شدن.
گیمفا قبلا اینجوری نبود
Emrah.ps4
خودم بیشتر روی pc بازی میکنم ولی قبول دارم حرفت در مورد سونی و ps4 درسته فقط موندم یه عده چرا انقدر از بابت پیشتازیه ps4 نسبت به باقیه پلتفرمها می.سوزن؟؟
درباب انحصاری که سلیقه ای هستش.
ولی درباب قدرت پی سی جلو تره.
اما من که خودم انحصاری های سونی رو بیشترمیپسندم.
استاد نابغست و کار خوبی کرد به سونی پیوست
دوستان روی اسمم کلیک کنید عکس رو ببینید
تایید لطفا
رو اسمت کلیک کردم و عکس رو دیدم
این کیه؟تو یوتیوب اسمش رو زدم چه ویدیو های باحالی داره باید سرفرصت ویدیوهاشو ببینم
الان این مسخره چی میگه؟
دجالیت چیه؟
ولا.یت فقیه بحثی نیست که با اینا مناظ.ره بشه
از خطوط قرمز شیع.یانه
اصلا شما دلایلش رو شنیدی یا فقط یاد گرفتی ش.عا.ر بدی؟
اگر این قدر مهمه و واقعا حقی.قته چرا حاضر به م.ناظره نمیشه؟ و من به شما پیشنهاد میکنم که بدون تعصب م.ناظرا.ت ایشون رو ببینی بعد قض.اوت کنی
این رایفى پور (؟؟؟) کیه؟
یه آدم پر ادعا ولی توخالی
کلیپ هاشو ببین میفهمی
اینجوری نمیتونم بهت توضیح بدم
باید خودت بفهمی
یه آدمی که به زمین و زمان گیر میده و همه چیز رو به شکل نماد فراماسونی و دسیسه های غرب میبینه !
یه آدمى که ظاهرا خیلیارو سوزونده.همینایى که میگن فلانى پوچو و تو خالیه و… مطمئناً تا حالا صداش رو نشنیدن.بنده خدا یه بار در مورد ماسون ها صحبت کرد.ولى از بس این بسیجیا عنشو در آوردن مردم فک میکنن رایفى سسخله
@abbas
بحث این تنها نیست روی نام کاربریم کلیک کن، اگر تونست از اون اشکالات جواب بده و منا.ظره کرد اونوقت ثابت میشه پوچ و توخالی نیست 😉
اما حرف زدن جلوی چند نفر که فقط نشستن و هرچی اون میگه گوش میدن و به نشانه ی تایید سر تکون میدن که هنر نیست
@abbas
یکبارفقط از ماسون صحبت کرد؟ فقط و فقط یکبار؟
پ.ن:من تا حالا صدتا از سخنرانیاشو شنیدم و هنوز هم میگم پوچ و تو خالیه.
اقا این جا سایت گیمه یا مسخره بازیه
یکی رو کامنت ها نظارت نمیکنه؟
جناب آقا بابایی کجایین؟
False savior?
خودتی؟
داداش بیا جون من بیخیال شو اینجا سایت گیمه و کسی به سراط مستقیم کاری نداره.
قربونت پوریا جون نه من اون نیستم نمیشناسمش
دیدم بچه های اینجا و کلا گیمرها آدمای با منطقی هستن و بعضی وقت ها بحث هایی هم درباره ی دین میشد و یه سری نسبت به دین بدبین بودن و دین رو فقط در یه عده افراد میدیدن و من که خیلی تو این زمینه تحقیق کرده بودم با خودم گفتم عضو بشم و در حد توانم روشنگری کنم
به روی چشم سعی میکنم دیگه اسپم ندم :yes:
دیگه هر چی خواستم چیزی نگم نشد “دین رو فقط در یه عده افراد میدیدن”اینو از کجا استخراج کردی؟کی اینجا اینجوریه؟ اینجا کم سن و سال ترین افراد هم همچین بینشی ندارن.یه جمله میگی آدم رو از پا آویزون میکنن که مدرکت کو اونوقت دین رو در یه عده دیدن؟
فقط اگه خواهان جواب دادن بودی اینجا رو ول کن پیغام خصوصی چیزی بفرست.
بفرما اقای راءفی پور خودشون اومدند
خیلی ممنون از ادب آموزنده ی شما. به هر حال هر کس عقیده ای داری ولی هر سخن جایی و ارنکته مکانی دارد. والا شما این حالتو در نظر بگیرید که بیاید تو سایت حوز.ه یا تالار بیداریاندیشه بخواید در مورد فرق موتور فراستبایت یا فاکس بحث کنید.
آقا جون بیخیال شو میگیرن شلوار خودت و اون اللاه یاری رو در میارن اونوقت میمونید بی شلوار از من گفتن بود . :rotfl: :rotfl: :rotfl:
ول کن
تو هم اگر تاریخ رو خوندی بودی دنبال اون مرتیکه نمیرفتی
یعنی بازی بعدی کوجیما قراره اپیزودی باشه مثل هیتمن؟
گفته هنوز نمی تونیم چیزی بگیم
اصلا از سبک اپیزودی کردن خوشم نمیاد دلیلشم مشخصه اگه فیلم ها هم کم تر از ۲ ساعت بشن که دیگه ارزش نگاه کردن ندارن
درور بر استاد واقعا یکی از ستارگان صنعت گیم هستند من بعد از این که بازی متال گیر ۵ رو به آخر رسوندم بازم سینماتیک هایی بود که ندیدم بخشی از داستان رو کشف نکرده بودم درسته بازی خیلی نا مفهوم و فلسفی بود بخاطر همون از بازی بسیار لذت بردم کلا از بازی های رمز آلود و فلسفی خوشم میاد مثل متال مثل بلاد بورن
خطر اسپویل متال ۵ :
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
مخصوصا اون تیکه که پاز رو پیدا می کنیم و میفهمیم آخر گرند زیرو نمرده !
مقابله خوبی بود
از آقای یونس بهرامی بابت زحماتش تشکر میکنم
.
خطر اسپویل
.
.
.
یکی از کاربرای گیمفا گفته که ونوم اسنیک بازم توهم دیده که پاز زندس ولی من فکر نمی کنم که تا این حد توهمببینه و پاز واقعا زندس
من تنها سوالی که برام مونده چیکو کجاس؟ ?:-)
.
.
.
.
اگه بازی را درست بازی می کزدید ،می فهمیدید که نه تنها پاز ،بلکه خود نوار ها هم توهمه.
به نکته خوبی اشاره کردی لایتینگ نوارا هم توهمه
چون پس از اینکه eli با ساهالانتروپس(اگه درست نوشته باشم) فرار میکنه نواری برامون میاد در مورد Dna ایلای وقتی میگه ایلای پسرت نیست و کلون تو هم نیست من تعجب کردم چون ایلای خودش لیکویید اسنیکه
مگه نه؟
اصلا یه چیز راحت تر.تو اخرین نوار پاز،پاز به ونوم میگه کن توهم تو بودم.از طرفی پاز واقعی مسلما هیچ وقت همچین چیزی نمی گه.پس در نتیجه نوار ها هم توهمن.در واقع با پبدا کردن عکس ها ،ذهن ونوم متوجه میشه و به خودش می فهمونه که پاز نوهمه.
از این جا میشه نتیجه گرفت نوار های مرحلهtruth هم توهمه و در نتیجه ونوم خود بیگ باسه.
اوه :dazed: :dazed:
این حرفا چیه آخه؟
این توهمات چیه؟ چه میدونم این میفهمه اون بوده اون میفهمه این بوده بشین بازیتو بکن ذهنت رو با این چیزا درگیر نکن 😀 😀 :beauty:
لایک داری
عالی بود
یکی از بهترین های صنعت گیم چیزی که ما نداریم
به جوانان هم اهمیت میده یا میدن
اولین بار در بازی Metal Gear Solid با این اعجوبه اشنا شدم
دوستم بهم گفت این گیم رو تازه گرفتم دو تا دیسک هست در جواب گفتم چه خبری دوتا دیسک من گیم بزن درو دوست ندارم
گفت ببر من اولش گیر کردم ببین میتونی ردش کنی ما هم خبر کن
تا یه نصف روز محو بازی بودم و گفتم شاهکار هست
کجا گیر کرده اول بازی باید روی یه دیوار بمب کار میزاشتی و دیوار رو خراب میکردی
حتی به فردا هم نکشید عصر یکی خریدم
سکانس های سینمایی و دیالوگهای زیاد -گیم پلی – گرافیک – کارگردانی – خط داستانی – صداگذاری و….
در Ps1 عالی بود
:yes: :yes:
بنظر من کوجیما نه بلاتکلیفه نه مشکلی توی کارش داره
تا وقتی داستانشو کامل نکنه نمیتونه ساختشو شروع کنه، معلومه میخاد مرز بین سینما و گیم رو کلا از بین ببره، البته الانشم خیلی از بازیگرا و خواننده هاشون گیمر هستن
ولی اینجا ده تا بازی سینمایی خفن تر از اینم نشون ملت بدی بازم گیم رو مساوی با عروسک بازی میدونن
چهره های این ژاپنی ها کلا ازشون طرح و فکر میباره ” دمشون گرم خدایی
خیلی دوست دارم وقتی وارد سایت گیمفا میشم خبر جدید از بازی Devil May Cry 5 باشه “یعنی میاد ؟؟؟؟؟؟ :؟ :/ :/ :/
استاد خدایی شاهکار می سازه متال گیر انتقام بازی کردم که چند ساعت بیشتر طول نمی کشید ولی داستان پر از مفهوم و ماجرا بود و خیلی لذت بخش بقیه قسمت هاشم همینطور راستی بیوگرافی شخصیت رایدن رو دارین
کارش حرف نداره عالیه :yes: :yes: :yes: :yes:
عالی بود دستتون درد نکنه آقای بهرامی :yes:
واقعا سخته از عنوانی که به وجود آوردیش و ۳۰ سال بزرگش کردی یه دفعه دل بکنی…امیدوارم Death Stranding یه تحول برای دنیای گیم و یه شروع دوباره ی بزرگ برای استاد باشه.
متال گیر مثل بچه استاد میمونه نمیشه ازش دل کند امیدوارم در این باره سورپرایز بزرگی توی بازی جدیدش باشه
امیدوارم شاهکار جدید کوجیما مث متال گیر بترکونه ولی خوبه که اپیزودیک نشه
اسپم خیلی مهم:دوستان من توی چپتر ۵٫ The order. توی اونجایی ام که توی اون بالونه هستیم و وارد یه رستوران میشیم ….چند تا ربل نیکشم بعدش یه دشمن با کلاه فلزی میاد اونو چجوری باید بکشم
ممنون اگه بگین
با سختى. من از شات گان استفاده کردم و فرار هاى مداوم. دو بار دیگه هم باهاشون برخورد مى کنى. اگر اسلحه خاصى دارى، مثل اون که آتش مى زنه کارت راحت تره. اصلاً یه جا نمون و تو فاصله پر کردن اسلحه به هیچ وجه تو دیدش نباش.
امیدوارم شاهکار جدید کوجیما مث متال گیر خوب از اب در بیاد
خیلی مهم:دوستان من توی چپتر ۵٫ The order. توی اونجایی ام که توی اون بالونه هستیم و وارد یه رستوران میشیم ….چند تا از دشمن هامو میکشم بعدش یه دشمن با کلاه فلزی میاد اونو چجوری باید بکشم
ممنون اگه بگین
مقاله عالی بود…درباره استاد هم که واقعا نمیدونم چی بگم.بزرگترین نابغه ی صنعت بازی سازی هست :yes: :heart:
توی ایران خیلی از استعداد ها دارن هدر میشن.ما هم میتونیم یکی از بهترین ها باشیم توی صنعت گیم.البته اگه اینجا به چشم صنعت نگاهش کنن!
اول به شما سلام میکنم و تشکر میکنم برای ترجمه عالی.
اشاره کوجیما به این نکته که جوان ها هم فرصت دارن کاملا درسته ولی اینکه کوجیما خودش رو با سازنده های جوان هم تراز میکنه خیلی قابل قبول نیست.کوجیما دقیقا ۳۰ ساله که توی این صنعت فعالیت داره و خودشو بارها اثبات کرده.پس به جای اینکه به دنبال سرمایه برای بازیش بگرده سرمایه ها میان به سمتش.ولی یه سازنده جوون تازه کار که کارنامه قابل تکیه ای نداره اصلا نمیتونه مثل کوجیما کار کنه.یه سازنده جوون باید تا حدودی هفت خان رستمو رد کنه تا شاید بتونه خودشو به یه سرمایه گذار اثبات کنه.مسائلی که برای کوجیما تقریبا حل شدست.مخصوصا با هزینه های این روزا کمتر کمپانی ریسک های بزرگ میکنه.البته خود کوجیما هم در حال حاضر کاملا مستقل نیست.در اولین حرکتشون به سمت سونی حرکت کردن چون میدونستن که بدون سرمایه نمیتونن کارشونو پیش ببرن.پس صحبت کوجیما هم به صورت ۱۰۰ درصدی درست نیست.
در مجموع نمیشه کاملا صحبت کوجیما رو در این مورد درست دونست.تا حدودی درسته ولی کاملا هم جواب نمیده.
تشکر میکنم از یونس بهرامی بابت مقاله و ترجمه و به تیم گیمفا خسته نباشید میگم
آقای بهرامی عالی بود ولی انصافا هنوز منتظر قسمت بعدی نظریه های tpp ام با تشکر
کوجیما باید به نفع ساندگان جوان کنار بکشه
دیگه پیر شده
مگر جاى کسى رو تنگ کرده؟؟؟خوب بقیه هم برن بازى بسازن
هه ” اصل استعداد زیاده که کوجیما داره “
تشکر بابت مقاله.استاد کوجیما جزو اسطورهای صنعت گیمه.۱۶سال تمام با متال گیر زندگی کردم و از این کارمم پشیمون نیستم
میبینم که باز استاد استاد گفتنا شروع شده :-/
دوست من استاد یعنی همینا دیگه ” کسی که با ساخت و سازش به خیلیا حال میده
چشه مگه استاد؟
استاد سر کار گذاشتن دیگه.
آقا تو ویچر ۳ اخر بازی که تموم میشه نوشته go home وقتی میرم به خونه گرلت با یه مردی حرف میزنه بعد میره رو صفحه لودینگ که اون صفحه هی ایکن گوشه صفحه که مثل یه ماره دور میخوره و لود میکنه همش دیگه نمیره تو بازی باید چی کنم؟
کاشکی حداقل یکی از پایان بحث برنگیز متال گیر ۵ می پرسید ایا اصلا چپتر سومی در کار بوده است ، کاشکی حداقل بیشتر درمورد ونوم اسنیک توضیح می داد چرا یک باره او یا بیگ باس به یک ادم بد تبدیل می شوند و خیلی سوال های دیگه، که متاسفانه بعد از رفتن کوجیما برای همیشه بی جواب باقی می ماند.
این ازادی عملی که اسسسستاد کوجیما میگه کلنگی است بر سر کونامی دمت گرم بازم تکرار کن ازادی عمل بیشتر :evilgrin:
با ریش پیرتر شده
نمیشه خود گیمفا یه مصاحبه با کوجیما داشته باشه؟؟
ممنون آقایه بهرامی :yes:
سلام دوستان
کسی می دونه ایکس باکس وان حداکثر چند ساعت میتونه پشت سر هم روشن باشه و خراب نشه؟
چون من بتمن آرکام نایت رو خیلی سنگینه رو دارم باهاش دان می کنم و اینترنتمم سرعت دانلودش حدود ۳۰۰-۴۰۰ هست و میخواستم بدونم چقدر دستگاه میتونه روشن باشه؟
امیدوار شدم خخخخخ