مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا

مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟

مجید محمدی
۱۴:۱۰ ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا

واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است ؟ ایا قدرتش از PS3 و Xbox360 کمتر است ؟ و یا اینکه قدرتمندتر است ؟ چگونه با نسل بعد، ان را مقایسه کنیم ؟ چه کیفیت تصویری گرافیکی را در بازی های Wii U می بینیم ؟

پاسخ دادن به این سوالات غیر ممکن است، چون هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر میزان قدرت سخت افزاری این کنسول را نداریم. ایا X دوبرابر از Y قدرتمندتر است ؟ ایا Z 10 قدرتمندتر از X است ؟ چه میزان قدرتمند است ؟

با این حال قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. قسمتی بر اساس بازیهایی است که ساخته شده و عاشق ان هستیم و دارای تصاویر خوبی هستند. پیشرفت در تکنولوژی تصاویر گرافیکی باعث بوجود امدن سخت افزارهای جدید میشود این بدین معناست که گرافیک برای بسیاری معنای مهمی دارد.

قدرت واقعی Wii U از زمان معرفی ان تا به امروز در رمز و راز مانده است. سازندگانی که در حال ساخت عنوانهای زمان عرضه کنسول هستند (lunch title) قول داده اند که هیچ گونه اطلاعاتی را فاش ندهند و هرگز کیت های توسعه را به کس دیگری منتقل نکنند. هم اکنون، فکر می کنیم که با توجه به نزدیکی به زمان عرضه کنسول، کیت های نهایی اماده هستند و مهمتر از ان، با توجه به صحبت های سازندگان می توان حدس زد که قدرت و مشخصات نهایی سخت افزاری این کنسول چه قدر است.

CPU: پردازنده این کنسول توسط IBM ساخته شده و از ۳ هسته قدرتمند PC استفاده میکند. ما نمیتوانیم بدانیم که میزان سرعت این CPU چقدر است اما این را می دانیم که پشتیبانی CPU این کنسول توسط IBM صورت میگیرد.

RAM: میزان RAM استفاده شده برای بازیها ۱GB میباشد.

GPU: کنسول Wii U از سری AMD 7 برای واحد پردازش گرافیکی (GPU) استفاده میکند. سرعت و pipelines اعلام نشده اما میدانیم که از ویژگی DirectX 10 و shader 4 پشتیبانی می کند. همچنین eDRAM به شیوه مهندسی مشابه Wii در تراشه های سفارشی GPU این کنسول جاسازی شده است.

از اقای John Nash کارگردان طراح استدیو Blitz Games سوالی پرسیدیم مبنی بر اینکه چه میزان کنسول Wii U قدرتمند است و وی در پاسخ گفت :” این کنسول قابل مقایسه با نسل فعلی است و کمی قوی تر از ان است.”

اول مثبت بود. پس این کنسول از PS3 و ۳۶۰ کمی  قدرتمندتر است، RAM ان از ۲ کنسول فعلی دوبرابر بیشتر است و ستایش هایی نیز در مورد GPU ان نیز شنیده ایم.

یکی دیگر از سازندگان بازی برای این کنسول که خواست نامش فاش نشود گفت :” Wii U یک کنسول خوب برای کار کردن و RAM ان قابل مقایسه با دو کنسول دیگر است. در E3 پس از اینکه بازی از حافظه درون RAM بارگزاری شد دیگر به سراغ کارت حافظه ان نمی روید و این عالیست.”

ترکیب RAM با GPU این معنا را می دهد که بازی های Wii U این قابلیت را دارند تا از بازی های PS3 و ۳۶۰ پیشی بگیرند. در واقع با توجه به گفته های یک منبع بازی های این کنسول ” نسخه هموار و بهبود یافته ” هستند.

این منبع در ادامه گفت :” ما یک GPU برای بازیهای قدرتمند داریم که باعث میشود دل دیگر رقبا را برباید که البته معماری و پشتیبانی از shader ان مدرن شده است. CPU یکی از سوالات متفاوت دیگر است که پرسیده می شود، که باید بگویم ما در این مورد محدودیتی نداریم اما ممکن است بعضی بازیها از ان رنج ببرند اما با این حال بخاطر GPU، انتظار داریم که در بازی های چند پلتفرمی بهترین، بر روی Wii U باشد حتی اگر گاهی اوقات این تفاوت بزرگ نباشد.”

ذکر CPU این کنسول باعث تعجب ما شد که برای بسیاری از افراد نامید کننده است. تعدادی از سازندگان در مورد پردازنده صحبت کرده اند اما همچنان سرعت ان مشخص نیست. همه انها بر این توافق دارند که سرعت CPU از سرعت CPU دو کنسول PS3 و x360 کمتر است !

باید منتظر ماند و دید که این موضوع چه تاثیراتی را در اینده خواهد گذاشت اما با این حال ما قادر به حدس زدن تاثیرات ان هستیم. زمانی که کیت های توسعه برای استدیوهای سازنده فرستاده شد نینتندو گفته بود که کنسول از ۴ دسته بازی پشتیبانی می کند اما کیت های توسعه پالایش شدند و مشخصات فنی را کاهش دادند و این اشکار است که این اتفاق نخواهد افتاد.

Nash :” چیز جالبی که در مورد Wii U هست این است که ما هر هفته یک چیز جالب در مورد ان کشف می کنیم و می توانیم کارهای را با ان انجام دهیم. شن های زمان خیلی سریع حرکت میکنند چون ما تازه با ان اشنا شدیم و نمی توانیم انچنان با این ماشین میخ را در جای درست بزنیم. البته نینتندو هنوزم بدنبال این است که همزمان از ۴ کنترل برای کنسول خود استفاده کند. که در حال حاضر انها دور از این ایده هستند و به ما گفته اند که شما باید بازیها را بر اساس ۲ کنترل طراحی و بسازید که این موضوع باعث شده است سطح پایه تفکرات ما تغییر کند و ما مجبور باشیم بعضی طراحای هایمان را به طور کامل تغییر دهیم.

در حال حاضر ما مشخصات نهایی که در زمان مشخص عرضه میشود را داریم و در حال بتن ریزی فرضیات خود بر اساس طراحی ها هستیم و مسملا ما می دانیم که خصوصیات چگونه خواهد بود.”

به گفته Nash، چهار پهنای جداگانه برای ۴ کنترل و پشتیبانی از این ایده نیاز است.

” مسلما اگر ۴ کنترل بازی باشد هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان خوشحال میشوند. این امر بزرگ خواهد بود و حتی ممکن است بخشی از استراتژی بعدی باشد اگر سخت افزار تغییر کند. اما در حال حاضر صرفا محدود به پردازش و انتقال سیگنالهای پهنای باند و ترکیبی از ان کرده است.

شما اگر میخواهید از هر ۲ صفحه نمایش استفاده کنید باید برای ان طراحی کنید، سبک بازی ، نوع و مکانیک های ان را  مشخص کنید که البته کار زیاد مشکلی نیست و این فوق العادست که بازیها را بر روی ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنیم “

Two Tribes یکی از سازندگان مستقل است که توانسته بازی Toki Tori 2 که به صورت ۲بعدی است را با کیفیت تصویری ۱۰۸۰p بر روی Wii U اجرا کند. کاریکه تنها تعداد انگشت شماری از بازی های PS3 قادر به انجام چنین کاری شدند. البته بر اساس چیزی که تا به امروز دیدیم بازیهای مخصوص Wii U توانسته بر روی ۷۲۰P اجرا بشوند که البته مشتاق دیدن اطلاعات بیشتر در این مورد هستیم.

 Martijn Reuvers رییس استدیو Two Tribes :” ما با GPU fillrate مشکل بزرگی با بازیهایمان نداریم بنابراین ما بخوبی می توانیم بازیهایمان را بر روی ۱۰۸۰P رندر کنیم. در واقع بازی ما امادست تا بر روی Wii U با کیفیت ۱۰۸۰P بدون مشکل اجرا شود.”

چه میزان از حافظه برای بازی مورد استفاده قرار میگیرد؟ ” به میزان زیادی از Buffer حافظه استفاده میکند اما ما با اجرای بازی  Toki Tori در حافظه بازی و اشغال فضای زیاد ان مشکلی نداریم.”

ما در اینجا با بازی ۲بعدی شبیه به Rayman Legends یوبیسافت روبرو هستیم که توانسته بر روی ۱۰۸۰P اجرا شود. این بعید است که بتوان یک بازی ۳بعدی پیچیده بر روی این کیفیت اجرا شود اما سازندگان در مراحل اولیه ساخت بازی برای ان هستند و این امکان وجود دارد تا در اینده به چنین چیزی دست یابند.

با فرض بر اینکه مایکروسافت و سونی کنسول های نسل بعد خود را اواخر سال اینده منتشر کنند Wii U 12 ماه فرصت دارد تا به عنوان قدرتمندترین کنسول در بازار از ان لذت ببرد. اما جامعه یک انتظار بزرگ از X720 و PS4 دارد. قدرت ارزش ان را دارد تا سرمایه گزاری پرهزینه ای را انجام دهند.

پس Wii U به خاطر گرافیک از دیگر کنسولها نسل بعد عقب خواهد افتاد، حداقل این چیزیست که بر اساس گفته ها میشود فهمید. ما میدانیم Xbox نسل بعدی، براحتی به سازندگان این اجازه را میدهد که به صورت استاندارد DirectX11 را از PC به کنسول منتقل کنند. Wii U از DX10 پشتیبانی میکند ( یکی از دلایلی که باعث شد بازی از موتور UE4 بر روی این کنسول نیاید. ) و اجازه دهید که پردازنده را فراموش نکنیم.

Nash :” با توجه به شایعاتی که در مورد کنسول بعدی مایکروسافت و سونی پخش شده است، مردم این مشخصات احتمالی را با سخت افزار Wii U مقایسه می کنند. این چیزی است که در هر انقلابی اتفاق میافتد، برای اولین بار فردی اطلاعاتی را درباره سخت افزار ان ، منتشر میکند و مقایسه ها صورت می گیرد و این اتفاقیست که برای دیگر پلتفرمها هم می افتد.

و بله من قاطعانه میگویم مردم نگران هستند چون اختلاف بین این دو کنسول بسیار زیاد است. با این حال چه اتفاقی برای Wii U در مقابل PS3,360 می افتد ؟ هنوز سرعت پردازنده از سوی نینتندو مشخص نشده است اما واقعا این چیزی را تغییر نمیدهد. شما بر اساس انچه دستگاه قادر است و توانایی های منحصر به فردی که دارد، میتوانید یک تجربه خوب را با ان بسازید.

بله برای من این چنین است و نگرانی من این است که ایا یک بازی تیراندازی اول شخص این کنسول کیفیتی مشابه نسل بعدی PlayStation  و  Xbox دارد یا نه ؟ البته من واقعا بشدت نگران هستم چون این کنسول قادر به انجام این کار نخواهد بود اما من می خواهم بر روی سخت افزار نینتندو بازیهایی با عطر و طعم متفاوت بسازم.

نینتندو با اعتماد به نفس، نسخه Wii U بازی های چند پلتفرمی را برای عموم نمایش داده است. نسخه Wii U بازی Batman: Arkham City به نسبت نسخه PS3 و Xbox360 به نظر ضعیفتر می رسد ولی نسخه بازی Ninja Gaiden 3 برای این کنسول از دیگر پلتفرمها بهتر است.

اما این بازیها قدرت پتانسیل کنسول را منعکس نمی کنند. بنابر این با مشخص شدن سخت افزار ثابت کنسول، موتورهای بازی سازی میتوانند با این کنسول بهینه شوند و سازندگان با اشنایی بیشتری بر روی ان بازی بسازند. که البته در این میان ۴ بازی که سالهاست گیمرها با ان اشنا هستند و برای این کنسول می اید می توان Pikmin 3, New Super Mario Bros. U  و  Nintendo Land نام برد.

در حقیقت ما قبل از عرضه کنسول چیزی را دیدیم. یکی از توسعه دهندگان که در حال کار بر روی عنوان زمان عرضه کنسول بود به ما گفت که انها قادر به بهینه سازی ۱۵% از هسته اصلی مورد استفاده CPU در طول ساخت بازی شدند و بیشترین بهینه سازی انتظار میرود تا قبل زمان عرضه بازی صورت بگیرد.

چرا مشخصات اهمیتی ندارد ؟

یکی دیگر از متفکران در این زمینه میگوید: بسیاری از سازندگان به طور فعال در حال کار بر روی Wii U  هستند و مشخصات فنی ان اهمیتی ندارد. در برخی مناطق کنسول نینتندو بهترین و در جای دیگر بدترین است. نمی خواهند با نسل بعدی رقابت کنند چون این نینتندو است.

Nash :” این برای مردم بسیار اسان است که سخت افزار و مشخصات فنی بالای را بدست بیاورند این فوق العادست که یک پردازنده عظیم همراه با گرافیکی که از DX11 پشتیبانی می کند داشته باشیم اما مردم نیاز دارند  تا تمرکزی  را بر روی بازیهای اینده داشته باشند، اینکه با این امکانات سخت افزاری، چه نوع تجربه و سرگرمی را می توانند بدست اورند ؟ ایا اتصال خوبی را با اینترنت برقرار می کند ؟ ایا به خوبی به موبایل متصل می شود؟ چگونه با دیگران دوستانتان ارتباط برقرار و تجربه ان را به شما منتقل می کند ؟ اینها چیزهاییست که بازیها را به جلو می برد.

سازندگانی که برای کنسولهای نینتندو بازی ساخته اند، به ان پایدار هستند اما سازندگانی که برای دیگر پلتفرمها بازی ساخته اند می گویند شاید ما به سراغ دیگر پلتفرمها برویم. سونی و مایکروسافت رقابتی پا به پای هم دارند و این کار را برای نسل بعد هم ادامه خواهند داد اما نینتندو کاری متفاوت از ان دو شرکت انجام میدهد.

قصد داریم که با سخت افزار جدید همه را سوپرایز کنیم. مردم بسیار بر روی ما متمرکز شده اند تا از جزییات خاص مانند سرعت پردازنده و RAM و یا دیگر چیزها مطلع شوند. اما نیاز است تا فراتر از ان نگاه کنند، چرا که منطق نینتندو ساخت یک بازی برای پلتفرم خود و با استفاده از سخت افزار جدید، راهی جدید را برای بهره برداری از IP بدست میاورد. این بدین معناست که پشت طراحی سخت افزاری یک منطق وجود دارد.

این در مورد مبارزه با دیگران با استفاده از سرعت سایه زنی و پردازنده قویتر نیست. ما فهرستی از IP های بزرگ داریم، همه انها شخصیت های بزرگی هستند، پس چگونه میتوانیم سخت افزاری را بسازیم تا از انها تجارت کنیم ؟ انها برای ما سود بدست می اورند و گیمرها نسبت با ما و بازیهایمان وفادار هستند.

اگر فکر میکنید Wii U کاملا روشن است، اتفاقا مفهوم زیادی را میرساند. این موضوع باعث می شود تا ما بتوانیم با دوستانمان راه جدیدی را برای اکتشاف دنیای ماریو و زلدا پیدا کنیم، که این منطقی است که پشت این پلتفرم قرار دارد. این یک جنگ مسلحانه نیست. بزودی شما شروع به فکر کردن می کنید که چگونه از راه جدیدی بازی های مختلف را انجام دهید. شما شروع به هیجان می کنید که چگونه میتوانید یک بازی را طراحی کنید و باعث هیجان در گیمرها شوید. “

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا
مقاله: واقعا چه میزان Wii U قدرتمند است؟ - گیمفا